bewijs wordt vaak erg ruim geinterpreteert in sommige kringen. Voor elke geloof is er altijd een soort vorm van bewijs nodig om het aannemelijk te maken.quote:Op maandag 14 september 2015 09:58 schreef KolonelBroodje het volgende:
Er is geen bewijs vandaar dat het "geloof" heet.
Dus je vraag is eigenlijk op basis waarvan of hoe een bepaald geloof is ontstaan?quote:Op maandag 14 september 2015 10:03 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
bewijs wordt vaak erg ruim geinterpreteert in sommige kringen. Voor elke geloof is er altijd een soort vorm van bewijs nodig om het aannemelijk te maken.
Nee, op welke persoonlijke basis valideert men zijn/haar godquote:Op maandag 14 september 2015 10:21 schreef KolonelBroodje het volgende:
Dus je vraag is eigenlijk op basis waarvan of hoe een bepaald geloof is ontstaan?
"Omdat je me gezien hebt, geloof je. Gelukkig zijn zij die niet zien en toch geloven." (Johannes 20:24-29). Valideren is dus niet van belang in religie, althans niet in het christendom. Volgens mij is dat hetzelfde in andere religies, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggenquote:Op maandag 14 september 2015 10:23 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Nee, op welke persoonlijke basis valideert men zijn/haar god
Leuk boekje hierover:quote:Op maandag 14 september 2015 10:23 schreef HongKongPhoey het volgende:
Nee, op welke persoonlijke basis valideert men zijn/haar god
Dat is geen geloven. Dat is eerder vaststellen.quote:Op maandag 14 september 2015 10:34 schreef Bombvis het volgende:
"Omdat je me gezien hebt, geloof je.
Je kunt je god valideren met de bijbel. Vele, vele "gelovigen" die doen dat ook zo. Het staat in de bijbel, dan is het dus waar. Dat is hun validatie.quote:Op maandag 14 september 2015 10:34 schreef Bombvis het volgende:
Valideren is dus niet van belang in religie, althans niet in het christendom
Nergens. Heel het geloof stamt uit de tijd dat de mensheid nog redelijk achterlijk was en te maken had met diverse dingen als onweer en natuurrampen en mislukte oogsten en alles, en dat was eenvoudig te verklaren door het aan een god toe te dichten.quote:Waar zit het bewijs voor het bestaan van jouw god?
Laat mij even advocaat van de gelovige spelen dan. De vraag heeft implicaties die niet juist zijn. Ten eerste is het idee van optillen nogal vreemd als je het op kosmische schaal gaat bekijken. Maar het idee van een steen die zo zwaar is dat God hem niet in beweging kan brengen is inconsistent. Het is een beetje als vragen of God een vierkante cirkel kan maken. Nee God kan niet iets doen dat logisch inconsistent is. Almacht betekent slechts dat je alles kan doen dat logisch mogelijk is.quote:Op maandag 14 september 2015 11:58 schreef Geralt het volgende:
Ik heb overigens nog nooit een gelovige een fatsoenlijk antwoord zien/horen geven op de vraag:
Kan God Almachtig een steen maken die zo groot en zo zwaar is dat hij hemzelf niet op kan tillen?
Als je toch zo achterlijk bent om je hele leven in dienst van die god te stellen, dan bedenk je toch ook een passend antwoord op zo een relatief simpele vraag?
Overigens dat bidden voor het eten is helemaal achterlijk. Dank u god voor deze spijs. Flikker een end op man, bedank je vrouw maar dat die door weer en wind naar die kutsupermarkt is gegaan om je vreten te kopen
Vervelend mannetje is dat. Hij gaat al per definitie uit van het feit dat er absolute moraliteit is, en dan kom je volgens hem eenvoudig bij god uit. Zo is het natuurlijk wel erg makkelijk, bewijs eerst eens dat er iets als absolute moraliteit is, voordat je er iets aan koppelt.quote:
Nope, God staat boven alle logica, men wijst god aan als creator van het universum en al dat daar in is. Hij is het universum, hij is de maker van logica. Dat is het gevolg van een almachtige god, maar daar zie je dat het mensenwerk is om een god te bedenken. Het feit dat god aan logica gebonden is zegt al dat hij dus niet logica is of kan zijn. God is dus niet almachtig, God spreekt de logica tegen. Dus god kan logischerwijze niet bestaan. Een antwoord dat meer vragen oproept dan het beantwoord is dus niet HET antwoord.quote:Op maandag 14 september 2015 12:15 schreef Alfje het volgende:
Nee God kan niet iets doen dat logisch inconsistent is. Almacht betekent slechts dat je alles kan doen dat logisch mogelijk is.
Dus god is een bitch van de logica? Dan aanbid ik wel logica. Tsja waarom zou je blijven soebatten met het middle management als je direct de reet van de founder/CEO kan likken.quote:Op maandag 14 september 2015 12:15 schreef Alfje het volgende:
[..]
Laat mij even advocaat van de gelovige spelen dan. De vraag heeft implicaties die niet juist zijn. Ten eerste is het idee van optillen nogal vreemd als je het op kosmische schaal gaat bekijken. Maar het idee van een steen die zo zwaar is dat God hem niet in beweging kan brengen is inconsistent. Het is een beetje als vragen of God een vierkante cirkel kan maken. Nee God kan niet iets doen dat logisch inconsistent is. Almacht betekent slechts dat je alles kan doen dat logisch mogelijk is.
Waardoor er logisch gevolgtrekkingen uit gehaald kunnen worden, een almachtige god KAN dus nooit bestaan!quote:Op maandag 14 september 2015 12:40 schreef Alfje het volgende:
Mischien verwoord ik het verkeerd met "logisch inconsistent". Het gaat in ieder geval om het voorbeeld vierkante cirkel. Dat is iets dat domweg niet kan,
Dat geldt niet voor god, die kan zijn eigen regels wel breken/herschrijven denk ik zo maar.quote:Op maandag 14 september 2015 12:40 schreef Alfje het volgende:
Nogmaals advocaat van de gelovige, lastig want dat ben ik zelf niet. Ik vind alleen dat sommigen hier wel heel kort door de bocht gaan.
Mischien verwoord ik het verkeerd met "logisch inconsistent". Het gaat in ieder geval om het voorbeeld vierkante cirkel. Dat is iets dat domweg niet kan, het is niet consistent. Ongeacht dat God inderdaad de natuurwetten en de logische regels die hieruit voortvloeien heeft geschapen, zijn er dingen die per definitie niet mogelijk zijn omdat ze tegenstrijdig zijn.
En toch als ik zo'n argument gebruik dan wordt ik, ook Door gelovigen, hard uitgelachenquote:Op maandag 14 september 2015 10:34 schreef Bombvis het volgende:
[..]
"Omdat je me gezien hebt, geloof je. Gelukkig zijn zij die niet zien en toch geloven." (Johannes 20:24-29). Valideren is dus niet van belang in religie, althans niet in het christendom. Volgens mij is dat hetzelfde in andere religies, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen
Hij is ook leuk in jay en Silent Bobquote:Op maandag 14 september 2015 11:18 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:
George Carlin - Religion is bullshit [HQ DVD-Rip][Subs]
"Oh dear," says God, "I hadn't thought of that," and promptly vanished in a puff of logic.quote:Op maandag 14 september 2015 12:51 schreef HongKongPhoey het volgende:
[..]
Waardoor er logisch gevolgtrekkingen uit gehaald kunnen worden, een almachtige god KAN dus nooit bestaan!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |