abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_156071627
Ik ben eigenlijk wel benieuwd waar men het bewijs ziet voor de bevestiging van het bestaan van hun "god". De logica in religie vind ik vaak ver te zoeken.

Men heeft het vaak over een "god" die liefde is en goedheid. Maar diezelfde "lieve god" vindt dan weer wel vaak dat je als je niet doet wat hij zegt, je straf verdient. En ook niet een beetje straf vaak, vergetelheid alleen is niet genoeg. Nee, eeuwig branden in de hel!!

Klinkt niet echt lief, toch?

Ik kan dar geen enkele logica in vinden, dat dat een "lieve god" is.

Waar zit jouw "bevestiging" van god?
pi_156071677
Er is geen bewijs vandaar dat het "geloof" heet.
pi_156071762
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 09:58 schreef KolonelBroodje het volgende:
Er is geen bewijs vandaar dat het "geloof" heet.
bewijs wordt vaak erg ruim geinterpreteert in sommige kringen. Voor elke geloof is er altijd een soort vorm van bewijs nodig om het aannemelijk te maken.
pi_156072069
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 10:03 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

bewijs wordt vaak erg ruim geinterpreteert in sommige kringen. Voor elke geloof is er altijd een soort vorm van bewijs nodig om het aannemelijk te maken.
Dus je vraag is eigenlijk op basis waarvan of hoe een bepaald geloof is ontstaan?
pi_156072105
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 10:21 schreef KolonelBroodje het volgende:
Dus je vraag is eigenlijk op basis waarvan of hoe een bepaald geloof is ontstaan?
Nee, op welke persoonlijke basis valideert men zijn/haar god
pi_156072315
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 10:23 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

"Omdat je me gezien hebt, geloof je. Gelukkig zijn zij die niet zien en toch geloven." (Johannes 20:24-29). Valideren is dus niet van belang in religie, althans niet in het christendom. Volgens mij is dat hetzelfde in andere religies, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen
Op donderdag 21 mei 2015 19:22 schreef Vasion het volgende:
Vanaf nu ben jij mijn favoriete user.
Op zondag 7 december 2014 22:59 schreef GGMM het volgende:
Vanaf nu ben jij mijn favoriete user.
pi_156072363
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 10:23 schreef HongKongPhoey het volgende:

Leuk boekje hierover:
http://www.cosmox.be/boek(...)kneale-9789023484806
pi_156072467
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 10:34 schreef Bombvis het volgende:
"Omdat je me gezien hebt, geloof je.
Dat is geen geloven. Dat is eerder vaststellen.
quote:
Valideren is dus niet van belang in religie, althans niet in het christendom
Je kunt je god valideren met de bijbel. Vele, vele "gelovigen" die doen dat ook zo. Het staat in de bijbel, dan is het dus waar. Dat is hun validatie.
pi_156073207
George Carlin mag hier niet ontbreken natuurlijk.

bivd kijkt met u mee.
pi_156073810
Voor de meeste mensen zal het in eerste instantie persoonlijke ervaring zijn. Verder is er een hele "tak van sport" die erop gericht is het bestaan van God te bewijzen of aannemelijk te maken genaamd apologetics. Zoek bijvoorbeeld eens op "William Lane Craig" een van de bekendere namen in die scene, er staan veel van zijn debatten op youtube en hij heeft zijn eigen website "reasonable faith".

Ik vind het zelf een enorme creep en zijn argumenten lijken in eerste instantie heel redelijk, maar houden in mijn optiek geen stand als je ze nader bekijkt. Maar dat is mijn persoonlijke mening, als je interesse hebt in het onderwerp is het wel goed en toegankelijk materiaal.
pi_156074066
quote:
Waar zit het bewijs voor het bestaan van jouw god?
Nergens. Heel het geloof stamt uit de tijd dat de mensheid nog redelijk achterlijk was en te maken had met diverse dingen als onweer en natuurrampen en mislukte oogsten en alles, en dat was eenvoudig te verklaren door het aan een god toe te dichten.

Zo werden de mensen ook een beetje onder de pet gehouden door de kerk.

Tegenwoordig is de wetenschap zo ver dat het eigenlijk stuitend is dat er nog altijd zo fucking veel mensen zo achterlijk zijn om te geloven in een god.

Er is geen enkel bewijs voor een god. :)
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_156074125
Ik heb overigens nog nooit een gelovige een fatsoenlijk antwoord zien/horen geven op de vraag:

Kan God Almachtig een steen maken die zo groot en zo zwaar is dat hij hemzelf niet op kan tillen?

Als je toch zo achterlijk bent om je hele leven in dienst van die god te stellen, dan bedenk je toch ook een passend antwoord op zo een relatief simpele vraag?

Overigens dat bidden voor het eten is helemaal achterlijk. Dank u god voor deze spijs. Flikker een end op man, bedank je vrouw maar dat die door weer en wind naar die kutsupermarkt is gegaan om je vreten te kopen }:|
pi_156074174
Kortweg kan ik er met mijn verstand niet bij dat er wereldwijd nog miljarden mensen zijn die heilig geloven in het bestaan van een (of meerdere) god(en).

Kijk eens om je heen man. Al die ellende, oorlog, honger, dooie propagandakinderen op het strand en weet ik wat al dies meer zij. Zou een god dat nou allemaal gewoon laten gebeuren die ellende? Schei toch uit man. :')
pi_156074484
quote:
7s.gif Op maandag 14 september 2015 11:58 schreef Geralt het volgende:
Ik heb overigens nog nooit een gelovige een fatsoenlijk antwoord zien/horen geven op de vraag:

Kan God Almachtig een steen maken die zo groot en zo zwaar is dat hij hemzelf niet op kan tillen?

Als je toch zo achterlijk bent om je hele leven in dienst van die god te stellen, dan bedenk je toch ook een passend antwoord op zo een relatief simpele vraag?

Overigens dat bidden voor het eten is helemaal achterlijk. Dank u god voor deze spijs. Flikker een end op man, bedank je vrouw maar dat die door weer en wind naar die kutsupermarkt is gegaan om je vreten te kopen }:|
Laat mij even advocaat van de gelovige spelen dan. De vraag heeft implicaties die niet juist zijn. Ten eerste is het idee van optillen nogal vreemd als je het op kosmische schaal gaat bekijken. Maar het idee van een steen die zo zwaar is dat God hem niet in beweging kan brengen is inconsistent. Het is een beetje als vragen of God een vierkante cirkel kan maken. Nee God kan niet iets doen dat logisch inconsistent is. Almacht betekent slechts dat je alles kan doen dat logisch mogelijk is.
pi_156074591
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 11:43 schreef Alfje het volgende:
William Lane Craig"
Vervelend mannetje is dat. Hij gaat al per definitie uit van het feit dat er absolute moraliteit is, en dan kom je volgens hem eenvoudig bij god uit. Zo is het natuurlijk wel erg makkelijk, bewijs eerst eens dat er iets als absolute moraliteit is, voordat je er iets aan koppelt.
pi_156074697
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 12:15 schreef Alfje het volgende:
Nee God kan niet iets doen dat logisch inconsistent is. Almacht betekent slechts dat je alles kan doen dat logisch mogelijk is.
Nope, God staat boven alle logica, men wijst god aan als creator van het universum en al dat daar in is. Hij is het universum, hij is de maker van logica. Dat is het gevolg van een almachtige god, maar daar zie je dat het mensenwerk is om een god te bedenken. Het feit dat god aan logica gebonden is zegt al dat hij dus niet logica is of kan zijn. God is dus niet almachtig, God spreekt de logica tegen. Dus god kan logischerwijze niet bestaan. Een antwoord dat meer vragen oproept dan het beantwoord is dus niet HET antwoord.
  maandag 14 september 2015 @ 12:30:28 #17
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_156074765
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 12:15 schreef Alfje het volgende:

[..]

Laat mij even advocaat van de gelovige spelen dan. De vraag heeft implicaties die niet juist zijn. Ten eerste is het idee van optillen nogal vreemd als je het op kosmische schaal gaat bekijken. Maar het idee van een steen die zo zwaar is dat God hem niet in beweging kan brengen is inconsistent. Het is een beetje als vragen of God een vierkante cirkel kan maken. Nee God kan niet iets doen dat logisch inconsistent is. Almacht betekent slechts dat je alles kan doen dat logisch mogelijk is.
Dus god is een bitch van de logica? Dan aanbid ik wel logica. Tsja waarom zou je blijven soebatten met het middle management als je direct de reet van de founder/CEO kan likken.

De meeste christenen (die er een beetje over hebben nagedacht) geloven volgens mij gewoon in een letterlijk almachtige god. Eentje die de logica heeft uitgevonden als regelsysteem, juist omdat er geen hogere autoriteit is dan god.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_156074948
Nogmaals advocaat van de gelovige, lastig want dat ben ik zelf niet. Ik vind alleen dat sommigen hier wel heel kort door de bocht gaan.
Mischien verwoord ik het verkeerd met "logisch inconsistent". Het gaat in ieder geval om het voorbeeld vierkante cirkel. Dat is iets dat domweg niet kan, het is niet consistent. Ongeacht dat God inderdaad de natuurwetten en de logische regels die hieruit voortvloeien heeft geschapen, zijn er dingen die per definitie niet mogelijk zijn omdat ze tegenstrijdig zijn.
pi_156075168
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 12:40 schreef Alfje het volgende:
Mischien verwoord ik het verkeerd met "logisch inconsistent". Het gaat in ieder geval om het voorbeeld vierkante cirkel. Dat is iets dat domweg niet kan,
Waardoor er logisch gevolgtrekkingen uit gehaald kunnen worden, een almachtige god KAN dus nooit bestaan!
  maandag 14 september 2015 @ 12:54:44 #20
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_156075249
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 12:40 schreef Alfje het volgende:
Nogmaals advocaat van de gelovige, lastig want dat ben ik zelf niet. Ik vind alleen dat sommigen hier wel heel kort door de bocht gaan.
Mischien verwoord ik het verkeerd met "logisch inconsistent". Het gaat in ieder geval om het voorbeeld vierkante cirkel. Dat is iets dat domweg niet kan, het is niet consistent. Ongeacht dat God inderdaad de natuurwetten en de logische regels die hieruit voortvloeien heeft geschapen, zijn er dingen die per definitie niet mogelijk zijn omdat ze tegenstrijdig zijn.
Dat geldt niet voor god, die kan zijn eigen regels wel breken/herschrijven denk ik zo maar.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
pi_156075455
een andere deuk inde redenatie van god de volgende. Men verklaart god door dat elk gevolg een oorzaak nodig heeft. Dat is logisch. Iets kan niet uit niets ontstaan(maar dan gaat het wel over het absolute niets, dus echt helemaal niets). Men redeneert dan volgens oorzaak en gevolg dat er iets is, en dat dat iets door iets veroorzaakt moet zijn.

Tot zover klopt dat en is het logisch. Gelovigen worden achter onlogisch wanneer ze van de oorzaak van dat iets niet een oorzaak aanwijzen, maar een bewuste veroorzaker(een schepper dus).

Maar daarvoor moet je een onlogische sprong maken van oorzaak naar bewuste veroorzaker. Een bewuste veroorzaker is niet hetzelfde als een oorzaak.

Men zegt dan, god is er dus altijd geweest en zal er altijd zijn, want dat verklaart hoe er iets is, het is omdat die bewuste veroorzaker er altijd al was!!

Dat is onlogisch!! Het is veel logischer om dan er van uit te gaan dat wanneer iets niet uit niets kan ontstaan(dus echt het absolute niets), er misschien gewoon wel altijd "iets" geweest is dat dat andere iets heeft veroorzaakt. Maar er is geen enkele reden om aan te nemen dat dat iets wat er altijd was het iets van nu bewust heeft veroorzaak met het doel het universum te creeeren zoals we het nu kennen.

Hoe ik het zie is dat het universum zo ontstaan is en is zoals we het nu kennen, de enigste logische uitkomst is van oorzaken(onbewust) en gevolgen.
pi_156075458
Uit wikipedia:

A common response from Christian philosophers, such as Norman Geisler or Richard Swinburne is that the paradox assumes a wrong definition of omnipotence. Omnipotence, they say, does not mean that God can do anything at all but, rather, that he can do anything that's possible according to his nature. The distinction is important. God cannot perform logical absurdities; he cannot, for instance, make 1+1=3. Likewise, God cannot make a being greater than himself because he is, by definition, the greatest possible being. God is limited in his actions to his nature. The Bible supports this, they assert, in passages such as Hebrews 6:18, which says it is "impossible for God to lie." This raises the question, similar to the Euthyphro Dilemma, of where this law of logic, which God is bound to obey, comes from. According to these theologians, this law is not a law above God that he assents to but, rather, logic is an eternal part of God's nature, like his omniscience or omnibenevolence. God obeys the laws of logic because God is eternally logical in the same way that God does not perform evil actions because God is eternally good. So, God, by nature logical and unable to violate the laws of logic, cannot make a boulder so heavy he cannot lift it because that would violate the law of non contradiction by creating an immovable object and an unstoppable force.

Oftewel logica staat niet boven God maar is een essentiele eigenschap van zijn "nature".
Hij kan zijn "nature" niet wijzigen want dan zou hij niet langer God zijn.
pi_156077242
quote:

[..]

"Omdat je me gezien hebt, geloof je. Gelukkig zijn zij die niet zien en toch geloven." (Johannes 20:24-29). Valideren is dus niet van belang in religie, althans niet in het christendom. Volgens mij is dat hetzelfde in andere religies, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen
En toch als ik zo'n argument gebruik dan wordt ik, ook Door gelovigen, hard uitgelachen :')
pi_156077378
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 11:18 schreef mannenkokengewoonbeter het volgende:
George Carlin - Religion is bullshit [HQ DVD-Rip][Subs]
Hij is ook leuk in jay en Silent Bob
pi_156077456
quote:
0s.gif Op maandag 14 september 2015 12:51 schreef HongKongPhoey het volgende:

[..]

Waardoor er logisch gevolgtrekkingen uit gehaald kunnen worden, een almachtige god KAN dus nooit bestaan!
"Oh dear," says God, "I hadn't thought of that," and promptly vanished in a puff of logic.
bivd kijkt met u mee.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')