Precies. Wou ik ook net zeggen. Maar Willem Middelkoop word hier vaak weg gezet als complotter terwijl Grant opeens een held is voor sommigen hier. Apart...quote:Op zondag 19 april 2015 18:51 schreef arjan1112 het volgende:
Veel van want Grant zegt schrijft willem middelkoop in zijn boeken
quote:Op zondag 19 april 2015 15:06 schreef SeLang het volgende:
[..]
Voor mij is dit de grote black swan geweest van de crisis: in 2007/2008 was het allemaal zo duidelijk wat er fout zat en ik verwachtte toen (wellicht naïef) dat nu de negatieve effecten van dit beleid zo dramatisch duidelijk was geworden dat dergelijke figuren hun geloofwaardigheid kwijt waren. Een wisseling van de wacht en eindelijk de boel gaan repareren. Maar vreemd genoeg is het oude beleid in een hogere versnelling gezet en hebben we nu een situatie die je pre-crisis nooit zou hebben geloofd. En ik verwacht serieus dat 2008 een picknick was vergeleken met wat er nog gaat komen ten gevolge hiervan.
Juist omdat dit soort dingen al jaren geroepen worden ben ik sceptisch. Hebben we niet ook jarenlang topics gehad over de huizenmarkt en over "de dag dat de dollar valt"? Toch is dat allemaal wel enigszins meegevallen. Blijkbaar kan men best goed met een halfbakken oplossing e.e.a. opvangen als men het op tijd aan ziet komen.quote:Op zondag 19 april 2015 17:51 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Tja dit roept Positive Money al jaren.
Natuurlijk heeft niemand die aan kunnen zien komen; niet omdat er een groei en stabiliteitspact was, maar omdat het ondenkbaar was dat de kapitaalmarkt niet in staat zou zijn om de kredietwaardigheid van Griekenland vast te stellen. Helaas voor ons bleek de markt minder goed in staat om daar iets zinnigs over te zeggen dan wie dan ook voor mogelijk had gehouden.quote:Op zondag 19 april 2015 19:35 schreef Igen het volgende:
[..]
[..]
Juist omdat dit soort dingen al jaren geroepen worden ben ik sceptisch. Hebben we niet ook jarenlang topics gehad over de huizenmarkt en over "de dag dat de dollar valt"? Toch is dat allemaal wel enigszins meegevallen. Blijkbaar kan men best goed met een halfbakken oplossing e.e.a. opvangen als men het op tijd aan ziet komen.
De eurocrisis daarentegen heeft volgens mij niemand zien aankomen; meer dan een voetnoot in een economische paper uit 2003 heb ik niet kunnen vinden aan waarschuwingen dat er iets helemaal mis ging in de eurozone.
Mwah, het is meer dat de ratingagencies politiek geörienteerde beslissingen maakten. Omdat Griekenland in de eurozone zat, ging men er van uit dat men hen niet zou laten vallen, dus minder risico, dus betere rating. Daar gaat het al fout; men gaat van politiek uit bij het bepalen van een rating en niet van de historie; wat heeft een land in het verleden laten zien op financieel gebied?quote:Op zondag 19 april 2015 19:40 schreef HiZ het volgende:
[..]
Natuurlijk heeft niemand die aan kunnen zien komen; niet omdat er een groei en stabiliteitspact was, maar omdat het ondenkbaar was dat de kapitaalmarkt niet in staat zou zijn om de kredietwaardigheid van Griekenland vast te stellen. Helaas voor ons bleek de markt minder goed in staat om daar iets zinnigs over te zeggen dan wie dan ook voor mogelijk had gehouden.
Dat was helemaal niet ondenkbaar, want die paper benoemt in die voetnoot expliciet dat de rentestanden op staatsobligaties destijds voor de eurolanden zo dicht bij elkaar lagen dat het impliceerde dat de no-bailout-clausule door de financiële markten niet serieus werd genomen.quote:Op zondag 19 april 2015 19:40 schreef HiZ het volgende:
[..]
Natuurlijk heeft niemand die aan kunnen zien komen; niet omdat er een groei en stabiliteitspact was, maar omdat het ondenkbaar was dat de kapitaalmarkt niet in staat zou zijn om de kredietwaardigheid van Griekenland vast te stellen. Helaas voor ons bleek de markt minder goed in staat om daar iets zinnigs over te zeggen dan wie dan ook voor mogelijk had gehouden.
Je doet nu net alsof de Euro crisis los staat van de bankencrisis uit 2008. Dit heeft allemaal met elkaar te maken. Je moet naar het grote plaatje kijken en dat doen organisaties als Positive Money of mensen als Willem Middelkoop. Het systeem klopt gewoon van geen kant en daar volgen al deze crisi en problemen uit.quote:Op zondag 19 april 2015 19:35 schreef Igen het volgende:
[..]
[..]
Juist omdat dit soort dingen al jaren geroepen worden ben ik sceptisch. Hebben we niet ook jarenlang topics gehad over de huizenmarkt en over "de dag dat de dollar valt"? Toch is dat allemaal wel enigszins meegevallen. Blijkbaar kan men best goed met een halfbakken oplossing e.e.a. opvangen als men het op tijd aan ziet komen.
De eurocrisis daarentegen heeft volgens mij niemand zien aankomen; meer dan een voetnoot in een economische paper uit 2003 heb ik niet kunnen vinden aan waarschuwingen dat er iets helemaal mis ging in de eurozone.
Klopt, alleen is het heel lang vol te houden; kijk maar naar Japan. Daardoor krijg je wat je met name in de VS nu ziet gebeuren; shorts worden onderuitgehaald en de beurskoers wordt maar niet gecorrigeerd. De hele werking van de normale mechanismen om de boel te sturen of te normaliseren zijn onderuitgehaald.quote:Op zondag 19 april 2015 19:55 schreef Japie77 het volgende:
[..]
Je doet nu net alsof de Euro crisis los staat van de bankencrisis uit 2008. Dit heeft allemaal met elkaar te maken. Je moet naar het grote plaatje kijken en dat doen organisaties als Positive Money of mensen als Willem Middelkoop. Het systeem klopt gewoon van geen kant en daar volgen al deze crisi en problemen uit.
klopt . we weten het wel, maar we wachten tot het gebeurt is.quote:Op zondag 19 april 2015 18:51 schreef arjan1112 het volgende:
Veel van want Grant zegt schrijft willem middelkoop in zijn boeken
quote:Het probleem met een muntunie is dat het niet anders kan dan een 1-size-fits-all beleid te voeren. Daarom moet zo'n muntunie bestaan uit gelijksoortige (homogene) landen.
Dit is gewoon een logisch gevolg, want 1-size-fits-all beleid loslaten op verschillende lidstaten, levert, per definitie, verschillende uitkomsten op.
Dat bedoel ik dus met group-think. Er waren namelijk massa's mensen die vanaf het begin correct hebben voorspeld dat het nooit zou gaan werken. Dat is echter niet goed voor je carriere als je voor de (semi-)overheid wilt werken, dus dan krijg je dat er een groepje "niemand, maar dan ook niemand, kon dit zien aankomen" figuren aan de knoppen zitten. De mensen die het correct voorspelden zitten bijna altijd in private organisaties die hun eigen geld beheren, of in elk geval skin in the game hebben.quote:Op zondag 19 april 2015 19:35 schreef Igen het volgende:
Yellen is trouwens zo'n beetje de enige die dit eerlijk toegeeft (waarvoor kudos).quote:“For my own part,” Ms. Yellen said, “I did not see and did not appreciate what the risks were with securitization, the credit ratings agencies, the shadow banking system, the S.I.V.’s — I didn’t see any of that coming until it happened.” - 2010 FCIC Hearing
Dus denk jij dat we aan het einde van dit systeem zitten? En denk je dat (bijvoorbeeld) China de koppositie pakt met een ander systeem?quote:Op maandag 20 april 2015 09:44 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat bedoel ik dus met group-think. Er waren namelijk massa's mensen die vanaf het begin correct hebben voorspeld dat het nooit zou gaan werken. Dat is echter niet goed voor je carriere als je voor de (semi-)overheid wilt werken, dus dan krijg je dat er een groepje "niemand, maar dan ook niemand, kon dit zien aankomen" figuren aan de knoppen zitten. De mensen die het correct voorspelden zitten bijna altijd in private organisaties die hun eigen geld beheren, of in elk geval skin in the game hebben.
Maar dat is niet alleen in de EU zo maar wereldwijd. Zie bijvoorbeeld Ben Bernanke die de huizenbubbel bleef ontkennen, zelfs toen die al aan het instorten was. Of zie onderstaande citaat van de huidige Fed chairwoman, Janet Yellen:
[..]
Yellen is trouwens zo'n beetje de enige die dit eerlijk toegeeft (waarvoor kudos).
Of neem zo'n Paul Krugman, die na het knappen van de 2000 bubble adviseerde om een huizenbubble op te blazen om dat dipje in de economie glad te strijken, maar vervolgens geen verantwoordelijkheid neemt voor de crash daarna. Ik vind het onbegrijpelijk dat dit soort mensen de crisis hebben overleefd met hun reputatie nog intact.
Ik ga hier misschien een beetje offtopic maar dat is omdat het een goede illustratie is van één van de grootste oorzaken van deze crisis (incl. de eurocrisis), namelijk het gebrek aan diversiteit. Iedereen volgt kritiekloos dezelfde religie. En het is echt een religie want het is disconnected van de waarneembare werkelijkheid.
China is juist de eerste die ik zie imploderen, als ik een gok zou moeten doen. Nergens zijn de excessen zo groot als daar. Hoe dat afloopt is onvoorspelbaar, maar iedereen is de corruptie en kleptocratie zat en de enige legitimatie van het regime is de fenomenale (schijn-)groei in de afgelopen jaren. Do the maths...quote:Op maandag 20 april 2015 10:00 schreef Freak188 het volgende:
[..]
Dus denk jij dat we aan het einde van dit systeem zitten? En denk je dat (bijvoorbeeld) China de koppositie pakt met een ander systeem?
Dat weet geen hond. Als de afgelopen paar jaar iets hebben laten zien is dat het altijd vreemder kan dan je ooit voor mogelijk had gehouden.quote:Ik zie overal tekenen van onhoudbaarheid van het huidige systeem. Van uitputting van natuurlijke bronnen tot scheefgroei tussen arm en rijk. Zijn we bij de bodem aanbeland?
Ik ben minder verbaasd over het verloop van de crisis, want ik heb van het begin af aangenomen dat de autoriteiten alles zullen doen om deflatie en kortetermijnpijn te vermijden. Alleen zijn ze in dat 'alles' wat verder gegaan dan ik had gedacht - ik had minstens strengere regulering van banken en afstraffing van verantwoordelijken verwacht, en ook de mate van QE door centrale banken, en garantstellingen door noordeuropese overheden, had ik niet voorzien. En mede door dat soort maatregelen hebben ze het kaartenhuis veel langer overeind weten te houden dan ik verwacht had.quote:Op maandag 20 april 2015 10:17 schreef SeLang het volgende:
Dat weet geen hond. Als de afgelopen paar jaar iets hebben laten zien is dat het altijd vreemder kan dan je ooit voor mogelijk had gehouden.
tot de euro geen duppie meer waard is en de rente op 30% staat, dan gaan we weer terug naar de eigen muntquote:Op maandag 20 april 2015 13:27 schreef dvr het volgende:
[..]
Ik ben minder verbaasd over het verloop van de crisis, want ik heb van het begin af aangenomen dat de autoriteiten alles zullen doen om deflatie en kortetermijnpijn te vermijden. Alleen zijn ze in dat 'alles' wat verder gegaan dan ik had gedacht - ik had minstens strengere regulering van banken en afstraffing van verantwoordelijken verwacht, en ook de mate van QE door centrale banken, en garantstellingen door noordeuropese overheden, had ik niet voorzien. En mede door dat soort maatregelen hebben ze het kaartenhuis veel langer overeind weten te houden dan ik verwacht had.
Maar vroeg of laat komt er toch een black swan waarvoor niemand meer bereid is de portemonnee te trekken, en dan is het een kwestie van weken totdat de gevolgen zo ingrijpend zijn, dat de centrale banken hun geldstelsels opblazen, doordat ze iedere laatste stoeptegel zullen moeten monetariseren en herverdelen om de economische instorting en massale armoe af te wenden.
Er is de laatste tijd veel te doen om het idee van een basisinkomen. Toeval of niet, dat zou het ideale mechanisme zijn om het volk van versgeperst geld te voorzien en koopkracht, economie en inflatie aan te wakkeren.
Het heeft dus wel degelijk zin om op een eurosceptische partij te stemmenquote:** Finland's Centre Party head has suggested that they may form a coalition with the Finns Party citing their trust their leader Timo Soini
------------------------------------------------------------
Analysis details (12:45)
- It had previously been forecast that the party may seek to form a coalition with the Finns Party who are a Euro-skeptic party and would draw a particularly hard line on Greece in negotiations. As such, this may see Finland require Greece to abide by particularly stringent measures or at worst encourage the possibility of a Grexit.
Bijna -30% vind ik toch behoorlijk. Verder lijkt de mentaliteit ook veranderd te zijn.quote:Op zondag 19 april 2015 19:35 schreef Igen het volgende:
[..]
[..]
quote:Europe Braces for Messy Greek Endgame
Deal to unlock Greek bailout funding at this week’s meeting of eurozone finance ministers unlikely
It’s still possible that Greece can remain in the eurozone—though that is no longer the base case for many policy makers. At the very least, most fear the situation is going to get much, worse before it gets any better. No one now expects a deal to unlock Greek bailout funding at this week’s meeting of eurozone finance ministers in Riga—originally set as the final deadline for a deal. The new final, final deadline is now said to be a summit on May 11.
But among European politicians and officials gathered in Washington DC last week for the International Monetary Fund’s Spring Meetings, there was little optimism that a deal will be agreed by then.
The two sides are no closer to an agreement than when the Greek government took office almost three months ago. “Nothing, literally nothing has been achieved,” says an official. In fact, it is worse than that: so far, the bulk of Athens’s reform plans would actually cost money or reduce government revenues, according to eurozone officials.
They say that when you add up all the government’s proposals, the budget surplus required under the current program turns into a 10-15% deficit while debt soars far above the 120% of GDP targeted for 2022. There is no way that the eurozone—let alone the IMF—could disburse funds on the basis of such fantastical numbers.
http://www.wsj.com/articl(...)k-endgame-1429474965
Dat kan ook nog wel even gaan duren hoor! Volgens ZeroHedge en Wall Street Journal gaan de Chinezen nu ook gezellig QE-en. Verder een boeiend scenario, maar ik vraag me af hoe afhankelijk China is van externe financiering, want dat is eigenlijk de enige factor die afbreuk zou kunnen doen aan de almacht van de Chinese overheid om zijn economie en de cijfers te manipuleren en dergelijke scenario's vooruit te schuiven.quote:Op maandag 20 april 2015 14:32 schreef SeLang het volgende:
Chinese implosie (lijkt onvermijdelijk dus op zichzelf geen black swan)
Het is onmogelijk om kapitaalverlies ten gevolge van misinvesteringen te repareren met QE. Je kunt het op z'n best wat langer maskeren, maar dat maakt de uiteindelijke klap alleen maar harder. Die Chinese QE zie ik meer als het begin van het ontvouwen van mijn scenario, want dit gaat natuurlijk richting een currency devaluatie.quote:Op maandag 20 april 2015 15:36 schreef dvr het volgende:
[..]
Dat kan ook nog wel even gaan duren hoor! Volgens ZeroHedge en Wall Street Journal gaan de Chinezen nu ook gezellig QE-en. Verder een boeiend scenario, maar ik vraag me af hoe afhankelijk China is van externe financiering, want dat is eigenlijk de enige factor die afbreuk zou kunnen doen aan de almacht van de Chinese overheid om zijn economie en de cijfers te manipuleren en dergelijke scenario's vooruit te schuiven.
Daar zou je gelijk in kunnen hebben.quote:Op maandag 20 april 2015 10:17 schreef SeLang het volgende:
[..]
China is juist de eerste die ik zie imploderen, als ik een gok zou moeten doen. Nergens zijn de excessen zo groot als daar. Hoe dat afloopt is onvoorspelbaar, maar iedereen is de corruptie en kleptocratie zat en de enige legitimatie van het regime is de fenomenale (schijn-)groei in de afgelopen jaren. Do the maths...
dat bestaat natuurlijk nooit, dat is niet vol te houdenquote:Op maandag 20 april 2015 19:57 schreef PaulieWalnuts het volgende:
Tsjah, je kan er de klok op gelijk zetten dat de Chinezen de regering afzetten als het land in een crisis belandt. Daarom doet de Chinese regering er ook alles aan om de groei op 7% te houden.
Als alle "harde" valuta door de centrale banken gedevalueerd worden dan blijft het in principe toch bij het oude? Alleen de zimbabwaanse dollar wordt opeens duurder voor ons.quote:Op maandag 20 april 2015 18:01 schreef SeLang het volgende:
Die Chinese QE zie ik meer als het begin van het ontvouwen van mijn scenario, want dit gaat natuurlijk richting een currency devaluatie.
Inderdaad, dat wordt een soort haasje-over. Vandaar dat het uiteindelijk ontaardt in handelsbarrières.quote:Op dinsdag 21 april 2015 12:37 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als alle "harde" valuta door de centrale banken gedevalueerd worden dan blijft het in principe toch bij het oude?
Is niet alles boven de eerste jaars rente ontvangsten boven pariquote:Op dinsdag 21 april 2015 16:05 schreef SeLang het volgende:
Griekse staatslening, vorig jaar 8x overtekend (meer dan de Facebook IPO)
en nu nog maar 60 cent waard voor elke euro
[ afbeelding ]
Volgens de grafiek betaalden mensen zelfs in oktober nog boven pari voor deze troep![]()
Wie zouden dat gekocht hebben?
quote:European Central Bank Squeezes Greek Banks, Tightening Access to Loans
As Greece scrambles to secure a financing deal with Europe before running out of cash, the European Central Bank is tightening the vise on the country’s ailing banks by curtailing access to desperately needed emergency loans.
The European Central Bank is now demanding that the value of the collateral that Greek banks post at their own central bank to secure these loans be reduced by as much as 50 percent, according to people who have been briefed on these discussions but who were not authorized to discuss them publicly.
And, these people say, if the Greek government and Europe remain at an impasse on an agreement about austerity measures, these so-called haircuts could increase further.
http://mobile.nytimes.com(...)reek-banks.html?_r=1
allemaal de schuld van Draghi , die geeft voortdurend onhoudbare en niet bestaande garanties af , maar men zal steeds minder naar hem luisteren en de euro links laten liggenquote:Op dinsdag 21 april 2015 16:05 schreef SeLang het volgende:
Griekse staatslening, vorig jaar 8x overtekend (meer dan de Facebook IPO)
en nu nog maar 60 cent waard voor elke euro
[ afbeelding ]
Volgens de grafiek betaalden mensen zelfs in oktober nog boven pari voor deze troep![]()
Wie zouden dat gekocht hebben?
Dan ben je dus inderdaad al grotendeels gehedged omdat bijna al je uitgaven in euro zijn. Daarnaast heb jij een (lelijke maar tot nu toe effectieve) hedge via duration (je Rabo Certificaten). De ECB stampt met haar QE namelijk de lange kant van de yieldcurve plat en perpetuals zijn daar extreem gevoelig voor. (voor jou positief)quote:Op woensdag 22 april 2015 09:39 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Overigens een meer persoonlijkere vraag. We klagen hier allemaal over maar zijn er ook mensen die zich er tegen hedgen? En zo ja hoe?
Ik zelf niet want mijn uitgaven en inkomsten zijn in euro's op misschien 1 korte vakantie per jaar na.
Ok verder ben ik deels gehedged door aandelen in usd.quote:Op woensdag 22 april 2015 11:04 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dan ben je dus inderdaad al grotendeels gehedged omdat bijna al je uitgaven in euro zijn. Daarnaast heb jij een (lelijke maar tot nu toe effectieve) hedge via duration (je Rabo Certificaten). De ECB stampt met haar QE namelijk de lange kant van de yieldcurve plat en perpetuals zijn daar extreem gevoelig voor. (voor jou positief)
Er is ook nog een wildcard in de zin dat ik verwacht dat het huidige QE programma niet kan worden uitgevoerd in de huidige vorm en binnen een paar maanden gaat falen (er zijn domweg te weinig staatsleningen om te kopen). En de spreads tussen staatsleningen en corporate debt nemen door de QE juist toe - iets wat de ECB natuurlijk niet wil. Daarom zie ik een grote kans dat QE wordt uitgebreid naar corporate debt. Dan kan de junk bubble (incl Rabo certificaten) nog even doorlopen, als voor die tijd de spread met high grade tenminste niet explodeert (groot risico).
Eerder omgekeerd. Ik zie de euro als relatief ondergewaardeerd ten gevolge van manipulatie. Handelsbalans is positief (in tegenstelling tot GB en US), begrotingstekorten relatief klein en men is imo te positief over economische groei in GB en US terwijl ik denk dat die waarschijnlijk zijn uitgepiekt. Daarom denk ik dat de rente-gap (in elk geval aan de lange kant) kleiner gaat worden. Ik deel de voorstellingen van een $0,80 euro dus ook niet. Er is extreem negatief sentiment over europa terwijl die al veel verder zijn gevorderd met het op orde brengen van de fiscale situatie. Vergelijk bijvoorbeeld GB, die een tekort hebben van 5,7% bij een booming economie (3,0% groei - die hadden nu allang een surplus moeten draaien) vs eurozone 2,4% tekort bij 0,3% groei. Wie is er denk je beter voorbereid op de volgende downturn?quote:Op woensdag 22 april 2015 11:08 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ok verder ben ik deels gehedged door aandelen in usd.
Maar net als jouw zelf, je zit voor een half jaar in Engeland en een half jaar in andere landen.
Maar ik heb begrepen dat je vermogen in Eur zit. Ben je niet langzaamaan dat aan het afbouwen richting een grotere diversiteit aan valuta?
Wat zijn we toch aan het doormodderen. Ik heb niet het idee dat Griekenland er nu veel beter voorstaat dan in, pak hem beet, 2010.quote:De Griekse minister Varoufakis ziet het verlaten van de euro nog steeds als optie, als het land meer eisen moet accepteren. "Dat is geen bluff", zei hij in een interview met een Frans tijdschrift dat gisteren werd gepubliceerd.
"We kunnen niet meer bluffen. Wanneer ik zeg dat we de euro verlaten als we met nog meer onhoudbare eisen te maken krijgen, is dat geen bluf", zegt de Griekse minister volgens persbureau Reuters.
De opmerking is opvallend, omdat de Griekse regering eerder aangaf in de eurozone te willen blijven.
Op de vraag wat er zou gebeuren als Griekenland de eurozone zou verlaten, antwoordt Varoufakis dat deze consequenties niet te voorspellen zijn. "Iedereen die zegt de consequenties te weten praat onzin en werkt Europa tegen", aldus Varoufakis.
Het is alleen maar slechter geworden door het krampachtige voorkomen van default terwijl het land def acto allang failliet is.quote:Op zaterdag 25 april 2015 00:29 schreef luxerobots het volgende:
Via Powned:
[..]
Wat zijn we toch aan het doormodderen. Ik heb niet het idee dat Griekenland er nu veel beter voorstaat dan in, pak hem beet, 2010.
Jij denkt dat Rusland en China geld gaan uitlenen aan een land dat een betalingsachterstand op al bestaande leningen heeft?quote:Op zaterdag 25 april 2015 09:41 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Het is alleen maar slechter geworden door het krampachtige voorkomen van default terwijl het land def acto allang failliet is.
De enige manier vooruit voor de Grieken is om de terugbetalingen van de leningen volledig te stoppen en dus failliet te gaan. het zal even een shock zijn, maar ik ga er vanuit dat varoufakis en co hier allang een draaiboek voor klaar hebben liggen. Dat geld dat door europa is geleend aan de Grieken gaat nooit meer terugbetaald worden en dat is ook volkomen logisch. De banken hoeven niet meer voor op te draaien voor dit verlies,maar de belastingbetaler en dat waarschijnlijk precies wat beoogd is door de EU. Verder kan ook in dit scenario griekenland gewoon in de eu en euro blijven, als men verstandig is doet men dit ook, omdat ze dan een machtspositie hebben door het veto dat ze hebben in de eu besluitvorming. Om de interne economie draaiende te houden komt er een dubbele valuta en kunnen de Russen en chinezen via griekenland meer invloed binnen de eu en navo kopen.
Jij denkt dat ze daar niks voor terugkrijgen?quote:Op zaterdag 25 april 2015 09:46 schreef Igen het volgende:
[..]
Jij denkt dat Rusland en China geld gaan uitlenen aan een land dat een betalingsachterstand op al bestaande leningen heeft?
lenen wie heeft het over lenen? Macht koop je.quote:Op zaterdag 25 april 2015 09:46 schreef Igen het volgende:
[..]
Jij denkt dat Rusland en China geld gaan uitlenen aan een land dat een betalingsachterstand op al bestaande leningen heeft?
Een van de grote struikelblokken in de onderhandelingen is toch nou juist dat de Grieken te koppig zijn om dingen te willen verkopen? Als ze uit principe geen dingen willen privatiseren en nog liever failliet gaan, dan lijkt me niet dat ze ineens wel de boel in de uitverkoop doen als Rusland of China het vraagt.quote:Op zaterdag 25 april 2015 09:50 schreef Basp1 het volgende:
[..]
lenen wie heeft het over lenen? Macht koop je.
Landbouwgrond?quote:Op zaterdag 25 april 2015 09:52 schreef waht het volgende:
Een Russische marinebasis op een Grieks eiland zou tamelijk geniaal zijn.
Geen flauw idee wat de Chinezen van Griekenland zouden willen hebben, anders dan het opkopen van allerhande vakantieoorden voor eigen gebruik.
Dat gebeurt al. En het is nieteens lenen maar krijgenquote:Op zaterdag 25 april 2015 09:46 schreef Igen het volgende:
[..]
Bulgarije moest dat project stoppen van de EU omdat het niet aan de mededingingsregels van de EU voldeed. Dat zal bij Griekenland dan ook wel gebeuren. Dit plannetje lijkt me dus de zoveelste zogenaamde troefkaart van de Grieken die in werkelijkheid helemaal geen waarde heeft.quote:Op zaterdag 25 april 2015 10:02 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat gebeurt al. En het is nieteens lenen maar krijgen
De gestippelde pijplijn mocht niet van de EU door Bulgarije. En nu gaan ze de getrokken pijplijn waarschijnlijk doortrekken via Griekenland. Griekenland krijgt dan ¤5 miljard als voorschot op de toekomstige winst.
[ afbeelding ]
ach was er weer een van belachelijke doorgeschoten EU regels overtreden waardoor we onszelf weer in de voet schieten.quote:Op zaterdag 25 april 2015 10:10 schreef Igen het volgende:
[..]
Bulgarije moest dat project stoppen van de EU omdat het niet aan de mededingingsregels van de EU voldeed. Dat zal bij Griekenland dan ook wel gebeuren. Dit plannetje lijkt me dus de zoveelste zogenaamde troefkaart van de Grieken die in werkelijkheid helemaal geen waarde heeft.
Ja, dat maakt geopolitiek ook zo boeiend.quote:Op zaterdag 25 april 2015 09:46 schreef Igen het volgende:
[..]
Ook in dat laatste geval is de zekerheid van zo'n overeenkomst voor de Grieken dus uiterst twijfelachtig. Dan is die pijp voor de Russen immers meer politiek dan economie.quote:Op zaterdag 25 april 2015 10:26 schreef Basp1 het volgende:
[..]
ach was er weer een van belachelijke doorgeschoten EU regels overtreden waardoor we onszelf weer in de voet schieten.
Ik haal uit de media toch eerder dat de Rusland zelf de stekker uit dit project getrokken heeft na aanleiding van de door de EU ingestelde sancties tegen Rusland.
Wat ik ervan begrijp is dat de Eurocommissaris vanwege het Oekraine-conflict wou dat het project vertraagd werd, daarom "toevallig" de regel terugvond dat bij een energienet de netbeheerder vrije toegang aan alle leveranciers zou moeten geven (waar hier niet aan voldaan was omdat Gazprom zowel de netbeheerder als de exclusieve energieleverancier zou zijn) en daarom een verdragschendingsprocedure tegen Bulgarije begon, en dat Rusland toen maar helemaal de stekker eruit heeft getrokken.quote:Op zaterdag 25 april 2015 10:26 schreef Basp1 het volgende:
[..]
ach was er weer een van belachelijke doorgeschoten EU regels overtreden waardoor we onszelf weer in de voet schieten.
Ik haal uit de media toch eerder dat de Rusland zelf de stekker uit dit project getrokken heeft na aanleiding van de door de EU ingestelde sancties tegen Rusland.
Kun je dat concreet maken? Aangezien je met 'dus' een logisch verband suggereert, en met 'immers' een mate van kennis van de economische achtergrond van gashandel.quote:Op zaterdag 25 april 2015 10:32 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Ook in dat laatste geval is de zekerheid van zo'n overeenkomst voor de Grieken dus uiterst twijfelachtig. Dan is die pijp voor de Russen immers meer politiek dan economie.
Toveren doen ze in Harry Potter maar niet in de echte wereld.quote:Op zaterdag 25 april 2015 12:21 schreef crashbangboom het volgende:
Ik weet trouwens niet wie wanhopig zijn: de Grieken, die mer alle eigenlijk en oneigenlijke middelen geknecht moeten worden, of de Griekfoben die als de dood zijn dat ze ergens een reddingslijn vandaan toveren.
Het is bizar.
De ECB tovert de rentes negatief, dus we zijn inderdaad defintief in Harry Potter land geraaktquote:Op zaterdag 25 april 2015 12:37 schreef Igen het volgende:
[..]
Toveren doen ze in Harry Potter maar niet in de echte wereld.
Tegen de muur zetten?quote:Op zaterdag 25 april 2015 12:40 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
De ECB tovert de rentes negatief, dus we zijn inderdaad defintief in Harry Potter land geraakt
Eerst een land tegen de muur zetten, en dan gefrustreerd worden dat ze alternatieven zoeken. En dan hopen dat ze die niet vinden. En dat is een UNIE?Dat moet een duurzame oplossing opleveren? Hoe zien jullie dat?
Niet volledig afhankelijk willen zijn van russisch gas en russische gasleidingen is een doorgeschoten EU regel?quote:Op zaterdag 25 april 2015 10:26 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Staat dat in het mededingingsrecht?:Dquote:Op zaterdag 25 april 2015 13:05 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Niet volledig afhankelijk willen zijn van russisch gas en russische gasleidingen is een doorgeschoten EU regel?
Wel in het energie beleid. Maar het ging zoals Igen zegt over de koppeling tussen het netwerk en de leverancier.quote:Op zaterdag 25 april 2015 13:09 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Staat dat in het mededingingsrecht?:D
Gij zult geen Russisch gas accepteren?
Als ik jou een lening van 20 miljoen geeft, zonder dat je onderpand hebt, maar erbij zeg dat je nauwelijks rente hoef te betalen, als je maar in het oneindige mijn pik moet zuigen, anders eis ik mijn 20 miljoen op, sta jij dan met je rug tegen de muur, of niet?quote:Op zaterdag 25 april 2015 12:47 schreef Igen het volgende:
[..]
Tegen de muur zetten?![]()
Ze betalen momenteel al bijna niks (door looptijdverlenging, renteverlaging en aflossingsvrije aanloopfasen) en toch huilen ze nog over een "humanitaire ramp". Dat is niet "tegen de muur zetten"; Griekenland maakt er binnenlands een puinhoop van en in plaats van daar wat aan te doen, of hulp te accepteren om die problemen op te lossen, zitten ze alleen maar de schuld aan anderen te geven en te bedenken hoe ze kadootjes kunnen uitdelen met geld wat er niet is.
Met zo'n houding is het toch niet gek om te hopen dat ze niet ook nog gematst worden.
(Europees) recht wordt misbruikt voor politieke doelen. Niet is meer heilig bij dit opportunisme.quote:Op zaterdag 25 april 2015 13:10 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Wel in het energie beleid. Maar het ging zoals Igen zegt over de koppeling tussen het netwerk en de leverancier.
Rusland heeft dan ook te veel macht op dit gebied en probeert andere leveranciers tegen te werken.quote:Op zaterdag 25 april 2015 13:13 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
(Europees) recht wordt misbruikt voor politieke doelen. Niet is meer heilig bij dit opportunisme.
Zoals je zelf aangaf, gaat het enkel om het feit dat het Rusland betreft. Als het een corrupt vriendje van de EU was geweest, was het allemaal prima en oke
Nou, dan wens ik je veel plezier met de Amerikaanse LNG lobby, dan ga je nog wat meemaken op dit terreinquote:Op zaterdag 25 april 2015 13:14 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Rusland heeft dan ook te veel macht op dit gebied en probeert andere leveranciers tegen te werken.
Omdat je voorruit moet kijken in geen enkele business wil je voor 90% afhankelijk zijn van 1 leverancier, op de lange termijn levert dat altijd problemen op. Dat moet je als land dus helemaal niet willen.quote:Op zaterdag 25 april 2015 13:18 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Nou, dan wens ik je veel plezier met de Amerikaanse LNG lobby, dan ga je nog wat meemaken op dit terrein
Vanwaar alle die drogredenen?
Lijkt mij dat Rusland al decennia lang een extreem betrouwbare partner is geweest van ons mbt gasleveringen. Nu hebben ze opeens zogenaamd teveeel macht.....
"mijn pik zuigen", inhoudelijk hoor.quote:Op zaterdag 25 april 2015 13:11 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Als ik jou een lening van 20 miljoen geeft, zonder dat je onderpand hebt, maar erbij zeg dat je nauwelijks rente hoef te betalen, als je maar in het oneindige mijn pik moet zuigen, anders eis ik mijn 20 miljoen op, sta jij dan met je rug tegen de muur, of niet?
Zuigen kreng.
We zijn ook niet 90% afhankelijk van 1 leverancier, niet zo dramaqueen.quote:Op zaterdag 25 april 2015 13:20 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Omdat je voorruit moet kijken in geen enkele business wil je voor 90% afhankelijk zijn van 1 leverancier, op de lange termijn levert dat altijd problemen op. Dat moet je als land dus helemaal niet willen.
Verder is betrouwbaar relatief, ze hebben de gaskraan al een paar keer dicht gedraaid.
Over drogredenering gesproken. Wij hebben daar geen last van gehad omdat we eigen bronnen hebben en bijna een winter aan opslag hebben. In het oosten van de EU leidde het wel tot problemen. Verder zie ik niet in hoe diversificatie gelijk staat aan zelfmoordquote:Op zaterdag 25 april 2015 13:28 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
We zijn ook niet 90% afhankelijk van 1 leverancier, niet zo dramaqueen.
Ze zijn wel de goedkoopste.
Heb jij gemerkt dat ze de gaskraan dichtgedraaid hebben? Dan zou je eerder de Ukraine onbetrouwbaar moeten noemen. Als je Amerikaans LNG als alternatief serieus neemt, weet je zeker gechanteerd gaat worden. Bij Rusland hebben we een gezamenlijk belang, bij Amerikaans LNG laadt je eerst zelf het pistool door, en geef je dat vervolgens aan je tegenpartij.
Maar het zorgt niet voor de gewenste diversificatie als die leidingen nog steeds in handen zijn van dezelfde partij.quote:Verder wordt je niet meer afhankelijk als er een extra b pijpleiding wordt aangelegd, waar bovendien Kazachstan en Azerbeidzjan op kunnen worden aangesloten. Eerder minder afhankelijk.
quote:Maar ja, Rusland en Griekenland he, dan gaat iedereen in de Pavlov houding zitten.
Waarom die drogredeneringen?
Bijzonder inhoudelijk hoor, want dat is exact wat je in overdrachtelijke zin zelf vraagt.quote:Op zaterdag 25 april 2015 13:24 schreef Igen het volgende:
[..]
"mijn pik zuigen", inhoudelijk hoor.![]()
Het is meer alsof je zeurt dat je naar de voedselbank moet, zogenaamd omdat je over 50 jaar een bedrag moet betalen wat nu veel geld is (maar dan waarschijnlijk allang is weg-geinflateerd). Dat is gewoon dikke onzin, die twee dingen hebben niks met elkaar te maken.
Goed he, die Russen weten ook dat we een winter aan voorraad hebben, en hebben daar ook rekening mee gehouden.quote:Op zaterdag 25 april 2015 13:33 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Over drogredenering gesproken. Wij hebben daar geen last van gehad omdat we eigen bronnen hebben en bijna een winter aan opslag hebben. In het oosten van de EU leidde het wel tot problemen. Verder zie ik niet in hoe diversificatie gelijk staat aan zelfmoord.
Kun jij mij dan eens uitleggen hoe een extra pijpleiding, waar ook nog eens significante derden een belang bij/in hebben, kan leiden tot minder diversificatie? Hoe kan Europa daar ooit slechter van worden?quote:Maar het zorgt niet voor de gewenste diversificatie als die leidingen nog steeds in handen zijn van dezelfde partij.
[..]
Je leest niet.quote:Op zaterdag 25 april 2015 13:37 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Goed he, die Russen weten ook dat we een winter aan voorraad hebben, en hebben daar ook rekening mee gehouden.
[..]
Kun jij mij dan eens uitleggen hoe een extra pijpleiding, waar ook nog eens significante derden een belang bij/in hebben, kan leiden tot minder diversificatie? Hoe kan Europa daar ooit slechter van worden?
Again, Rusland en Griekenland, een rode lap.
Laten we dan fijn afhankelijk blijven van olie uit het midden oosten wat politiek gezien nog veel verder van onze politieke moraal verwijderd is als Rusland.quote:Op zaterdag 25 april 2015 13:05 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Niet volledig afhankelijk willen zijn van russisch gas en russische gasleidingen is een doorgeschoten EU regel?
Maar onze infrastructuur draait ook op olie uit andere landen verder bestaat het MO uit veel verschillende landen.quote:Op zaterdag 25 april 2015 13:43 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Laten we dan fijn afhankelijk blijven van olie uit het midden oosten wat politiek gezien nog veel verder van onze politieke moraal verwijderd is als Rusland.
Gas is als een van de weinige fossiele brandstoffen makkelijk winbaar en nog in overvloed beschikbaar. Willen we echt autarkisch worden in onze energievoorziening dan moeten we daar eens een duidelijk eu beleid van maken ipv de lappendeken die Europa is met al hun micromanagers. Dus vanaf vandaag alleen nog maar nieuwbouw met een norm waarbij een gebouw altijd energie gaat opleveren. Maximum snelheden op alle snelwegen naar de 90, accijns op kerosine, enz....
Dan moet je een importheffing op Russisch gas invoeren. Dan is ook duidelijk dat de burgers de rekening betalen van deze politieke keuze (en Griekenland natuurlijk).quote:Op zaterdag 25 april 2015 13:40 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Je leest niet.
Ik zeg de gewenste diversificatie niet minder.
Maar als ik dan toch een voorbeeld mag geven:
Het (kan) er voor zorgen dat die landen niet meer willen investeren in een alternatief plan wat wel de gewenste diversificatie oplevert.
Waarvoor staan die platforms dan in de Noordzee? Staan die er alleen maar voor de sier? Waar drijft de Noorse economie dan op? Wat is er met het potentieel grootste veld ter aarde voor de kust van Israel?quote:Op zaterdag 25 april 2015 13:45 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Maar onze infrastructuur draait ook op olie uit andere landen verder bestaat het MO uit veel verschillende landen.
MBT gas is/was dat er niet. Daar is overigens wel aan gewerkt het laatste decenium met grotere opslagmogelijkheden, LNG terminals en nieuwe pijpleidingen naar Noord afrika.
Dat we nog een lange weg te gaan hebben ben ik met je eens.
De EU houdt niet op bij west europa! Wat je nu noemt moet nog ontgonnen worden of daar heeft de oostelijke helft van de EU niets aan. Verder leuk wat je noemt maar dat duurt jaren. Zoals eerder gezegd zijn we er nog lang niet.quote:Op zaterdag 25 april 2015 13:51 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Waarvoor staan die platforms dan in de Noordzee? Staan die er alleen maar voor de sier? Waar drijft de Noorse economie dan op? Wat is er met het potentieel grootste veld ter aarde voor de kust van Israel?
Is gas de enige brandstof of aarde? Alternatieve energie? Kernenergie?
Allemaal drogredenatie. Als de tegenpartij niet Rusland was, was het nul issue. Dat je daar zo spastisch omheendraait.
Ik neem aan dat als dat zo belangrijk is de EU wel even zelf die 5 miljard aan Griekenland betaalt?Zeuren dat ze hun financien op orde moeten krijgen, en vervolgens om politieke redenen die deal potentieel blokkeren. Nou, dan mag dat was kosten, toch?
Russische macht komt uit de loop van een geweer.quote:Op zaterdag 25 april 2015 09:50 schreef Basp1 het volgende:
[..]
lenen wie heeft het over lenen? Macht koop je.
Omdat niet elk regime in de midden oosten even rot is maakt het niet uit dat er toch sommige heel rotte tussen zitten. In 2010 kwam trouwens de meeste olie in nl uit Rusland. Ik ben wel benieuwd hoe de mix van 2014 eruit zag.quote:Op zaterdag 25 april 2015 13:45 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Maar onze infrastructuur draait ook op olie uit andere landen verder bestaat het MO uit veel verschillende landen.
MBT gas is/was dat er niet. Daar is overigens wel aan gewerkt het laatste decenium met grotere opslagmogelijkheden, LNG terminals en nieuwe pijpleidingen naar Noord afrika.
Dat we nog een lange weg te gaan hebben ben ik met je eens.
Ik ben het met je eens. Maar ik vind dit in het energiebeleid passen van de EU wat diversificatie nastreeft.quote:Op zaterdag 25 april 2015 13:59 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Omdat niet elk regime in de midden oosten even rot is maakt het niet uit dat er toch sommige heel rotte tussen zitten. In 2010 kwam trouwens de meeste olie in nl uit Rusland. Ik ben wel benieuwd hoe de mix van 2014 eruit zag.
http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)011/2011-3345-wm.htm
En LNG heel leuk, maar een totale autarkie qau energie voor de EU zou het beleid moeten zijn. Dan hebben we tenminste ook weer nieuwe kennis in huis die we kunnen exporteren naar de naïeve landen die in goedkope fossiele brandstoffen blijven investeren.
Wat je daarmee aantoont is dat Europees 'recht' is persoonafhankelijk en opportunistisch is.quote:Op zaterdag 25 april 2015 13:56 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
De EU houdt niet op bij west europa! Wat je nu noemt moet nog ontgonnen worden of daar heeft de oostelijke helft van de EU niets aan. Verder leuk wat je noemt maar dat duurt jaren. Zoals eerder gezegd zijn we er nog lang niet.
Tuurlijk was het geen issue als de tegenpartij geen Rusland was. We willen namelijk af van de afhankelijkheid van Rusland.
Wat mij betreft wordt Griekenland betaald voor de andere pijpleidingen.
Huh? Welke andere entiteit dan Gazprom/de Russiche staat heeft zo'n macht op de Europese energie markt?quote:Op zaterdag 25 april 2015 14:01 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Dus Europees 'recht' is persoonafhankelijk.
Ik zeg: uittreden, en snel ook, voordat dit monster ons opvreet.
Surneftegaz, Lukoil, Kazmunaigaz (Nederlandse spelers trouwensquote:Op zaterdag 25 april 2015 14:02 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Huh? Welke andere entiteit dan Gazprom/de Russiche staat heeft zo'n macht op de Europese energie markt?
Allemaal dezelfde macht als Gazprom/de russische staat?quote:Op zaterdag 25 april 2015 14:03 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Surneftegaz, Lukoil, Kazmunaigaz (een Nederlandse speler trouwens, Shell (de grootste gas speler ter wereld, incluis LNG en GTL), Statoil.
NOg meer?
Exact dezelfde?quote:Op zaterdag 25 april 2015 14:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Allemaal dezelfde macht als Gazprom/de russische staat?
Ik krijg geen cijfers gevonden over hun aandeel. Heb jij die toevallig wel?quote:
Dat van hongarije verdiend niet de schoonheidsprijs idd.quote:Hebben ze Slochteren al opgekocht?
Zoals ook bij die kerncentrales in Hongarije was die uitspraak nooit gedaan als het geen Russische tegenpartij was, geef je zelf ook aan.
Zodra politiek en recht zich gaan mengen, dan gaan we naar zuideuropese taferelen. Zeg maar Griekenland, voor de fans
Ik zou even de uitspraak waarbij die pijpleiding werd getorpedeerd opzoeken, daar zullen die cijfers vast wel instaan neem ik aan, als subsidiare overweging na de primaire "Ruski, bad".quote:Op zaterdag 25 april 2015 14:10 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ik krijg geen cijfers gevonden over hun aandeel. Heb jij die toevallig wel?
[..]
Dat van hongarije verdiend niet de schoonheidsprijs idd.
Die macht is beperkt. Het feit alleen al dat ze aan hun grenzen letterlijk moeten vechten duidt op gebrekkige militaire macht. Ik zeg niet dat het irrelevant is, want dat is duidelijk niet zo, maar met enkel militaire macht kom je uiteindelijk niet ver. Militaire macht brandt zichzelf op. De Amerikanen hebben ook een flinke klap gehad op dit gebied na twee zinloze, uitputtende conflicten.quote:Op zaterdag 25 april 2015 13:58 schreef vipergts het volgende:
[..]
Russische macht komt uit de loop van een geweer.
Ben ik ook benieuwd naar, in 2012 nog steeds het meeste uit Rusland. Ik schat in dat het tot op heden niet veel anders zal zijn.quote:Op zaterdag 25 april 2015 13:59 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Omdat niet elk regime in de midden oosten even rot is maakt het niet uit dat er toch sommige heel rotte tussen zitten. In 2010 kwam trouwens de meeste olie in nl uit Rusland. Ik ben wel benieuwd hoe de mix van 2014 eruit zag.
http://www.cbs.nl/nl-NL/m(...)011/2011-3345-wm.htm
Nee ze gaan betalen om het eu en navo beleid via griekenland te beinvloeden.quote:Op zaterdag 25 april 2015 09:46 schreef Igen het volgende:
[..]
Factuurtechnisch loopt nog steeds het meerendeel via Nederland. Maar zo betaalt ook nagenoeg elke Afrikaan zijn belminuten aan een Nederlands bedrijf.:) De hoeren van de wereld zijn we (of zijn we in de analogie dan de pooiers?)quote:Op zaterdag 25 april 2015 14:32 schreef waht het volgende:
[..]
Ben ik ook benieuwd naar, in 2012 nog steeds het meeste uit Rusland. Ik schat in dat het tot op heden niet veel anders zal zijn.
https://atlas.media.mit.e(...)show/2709/1995.2012/
https://atlas.media.mit.e(...)/rus/show/1995.2012/
Het zal me benieuwen wat de gewone Griek ziet in die rol als hoertje van Rusland.quote:Op zaterdag 25 april 2015 16:19 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Nee ze gaan betalen om het eu en navo beleid via griekenland te beinvloeden.
Nee, het noemen van een "plan B" kan voor paniek in Griekenland zorgen. Dat het "plan B" nu openlijk genoemd wordt, betekent dus juist dat Griekenland níét meer voor grenzeloze paniek in de hele EU kan zorgen.quote:Op zaterdag 25 april 2015 16:35 schreef crashbangboom het volgende:
Tijdenlang het 'there is no plan B' dogma te lopen spuien...
En daar is plan BBeetje kenmerkend voor het opportunisme en leugens van de EU.
http://finance.yahoo.com/(...)lan-b-124128671.html
Beter bewijs van het failliet van de EU en de euro is er trouwens niet, als een mini economie als Griekenland al grenzeloze paniek kan veroorzaken.
Hetzelfde als wij Nederlanders?quote:Op zaterdag 25 april 2015 16:53 schreef Igen het volgende:
[..]
Het zal me benieuwen wat de gewone Griek ziet in die rol als hoertje van Rusland.
Ow, het is tactisch van Schuifelquote:Op zaterdag 25 april 2015 16:56 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee, het noemen van een "plan B" kan voor paniek in Griekenland zorgen. Dat het "plan B" nu openlijk genoemd wordt, betekent dus juist dat Griekenland níét meer voor grenzeloze paniek in de hele EU kan zorgen.
Krijgen wij geld van Rusland in ruil voor politieke invloed dan?quote:Op zaterdag 25 april 2015 16:56 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Hetzelfde als wij Nederlanders?
Herbergen wij niet de -fiscale- hoofdkantoren van alle grote Russische bedrijven dan?quote:Op zaterdag 25 april 2015 16:57 schreef Igen het volgende:
[..]
Krijgen wij geld van Rusland in ruil voor politieke invloed dan?
Ja dûh, zo gaat het al sinds 2009.quote:Op zaterdag 25 april 2015 16:57 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Ow, het is tactisch van Schuifel
O ja.quote:Op zaterdag 25 april 2015 16:57 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Herbergen wij niet de -fiscale- hoofdkantoren van alle grote Russische bedrijven dan?
En als Wiebes weigert om verzoeken om informatie uit Griekenland te beantwoorden (terzake van Griekse belastingontduikers met doorstroomvennootschappen in NL).quote:Op zaterdag 25 april 2015 17:00 schreef Igen het volgende:
[..]
O ja.
En kritiek daarop lijkt me ook hartstikke terecht.
Klopt.quote:Op zaterdag 25 april 2015 16:35 schreef crashbangboom het volgende:
Tijdenlang het 'there is no plan B' dogma te lopen spuien...
En daar is plan BBeetje kenmerkend voor het opportunisme en leugens van de EU politieke spel sinds het begin der tijden.
Ja.quote:Op zaterdag 25 april 2015 17:02 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
En als Wiebes weigert om verzoeken om informatie uit Griekenland te beantwoorden (terzake van Griekse belastingontduikers met doorstroomvennootschappen in NL).
Ook kritiekwaardig?
Dan geef je de facto steun belastingkorting aan Aholdquote:Op zaterdag 25 april 2015 17:11 schreef Igen het volgende:
[..]
Ja.
Met dit soort dingen is Nederland nogal egoïstisch bezig. VOC-mentaliteit hè. Typisch geval van een collectieve-actie-probleem.
Neem bijv. Jeronimo Martins. Een Portugese supermarktketen, die ergens in 2010 ofzo heeft besloten om een brievenbusfirma in Nederland te beginnen en zo de Portugese belasting ontwijken. En wij dan tegelijk ook noodhulp aan Portugal geven, die ze dan wel weer met rente moeten terugbetalen.
In dat verhaal is Nederland de klojo en Portugal het brave jongetje dat respect verdient.
Nee, voor Griekenland is altijd alles anders, dat was me hier al lang duidelijk geworden. Al wordt de paus daar minister presidentquote:Maar voor Griekenland gaat dat niet op. Waar twee vechten hebben twee schuld.
Ik had in het begin goede hoop met deze regering. Dat ze de belastingheffing op rijke Grieken in orde zouden maken, de corruptie en vriendjespolitiek zouden gaan aanpakken, enzovoort.quote:Op zaterdag 25 april 2015 17:13 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Nee, voor Griekenland is altijd alles anders, dat was me hier al lang duidelijk geworden. Al wordt de paus daar minister president
Die vraag wat je er zou vinden als Wiebes niet wenst mee te werken aan je eerste punt, was geen toevallige hoorquote:Op zaterdag 25 april 2015 17:18 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik had in het begin goede hoop met deze regering. Dat ze de belastingheffing op rijke Grieken in orde zouden maken, de corruptie en vriendjespolitiek zouden gaan aanpakken, enzovoort.
Maar wat ik tot nu toe zie en hoor, is een minister van Financiën die vooral heel graag permanent op TV is om met gehuil over een "humanitaire crisis" om gratis geld zonder voorwaarden te bedelen.
Blijkbaar(!) is het dus in Griekenland inderdaad allemaal anders. Vraag anders trouwens maar eens in bijv. Portugal, of Griekenland op hun lijkt of toch echt anders is.
Ik heb Varoufakis niet over Wiebes horen klagen. Blijkbaar is dat in zijn ogen geen noemenswaardig probleem.quote:Op zaterdag 25 april 2015 17:28 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Die vraag wat je er zou vinden als Wiebes niet wenst mee te werken aan je eerste punt, was geen toevallige hoor
Als je zo naar Griekenland kijkt, moet je oordeel over de EU en de euro wel bijzonder hard zijn. Of is dat ook weer anders?
Dat is nogal een rare conclusie, maar ik ga ook zo eens naar de EU regenten luisteren, en posts hier lezen, dan. Alles waar ze niet over klagen zijn ze het mee eensquote:Op zaterdag 25 april 2015 17:30 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik heb Varoufakis niet over Wiebes horen klagen. Blijkbaar is dat in zijn ogen geen noemenswaardig probleem.
Ik zeg niet dat hij het ermee eens is, ik zeg dat het voor hem blijkbaar niet echt prioriteit heeft; in zijn ogen niet echt het belangrijkste probleem is.quote:Op zaterdag 25 april 2015 17:32 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Dat is nogal een rare conclusie, maar ik ga ook zo eens naar de EU regenten luisteren, en posts hier lezen, dan. Alles waar ze niet over klagen zijn ze het mee eens
Geef het een paar weken
En dus?quote:Op zaterdag 25 april 2015 17:33 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat hij het ermee eens is, ik zeg dat het voor hem blijkbaar niet echt prioriteit heeft; in zijn ogen niet echt het belangrijkste probleem is.
Dus als jij denkt dat het gedrag van Wiebes dé oorzaak van de problemen in Griekenland is, dan liggen de prioriteiten van Varoufakis verkeerd.quote:
Waar zei ik dat?quote:Op zaterdag 25 april 2015 17:35 schreef Igen het volgende:
[..]
Dus als jij denkt dat het gedrag van Wiebes dé oorzaak van de problemen in Griekenland is, dan liggen de prioriteiten van Varoufakis verkeerd.
http://www.nu.nl/politiek(...)n-b-griekenland.htmlquote:'Eurogroep werkt niet aan plan B Griekenland'
Foto: ANP
Gepubliceerd: 25 april 2015 12:30
Laatste update: 25 april 2015 17:54
De eurogroep, het overleg van de ministers van Financiën van de eurolanden, werkt niet aan een plan B of noodscenario voor Griekenland.
Dat stelt voorzitter Jeroen Dijsselbloem zaterdag in de Letse hoofdstad Riga. ''We gaan daar ook niet over praten.''
Wel gaf hij toe dat ''enkele'' ministers tijdens het overleg van vrijdag hun grote zorgen hebben geuit over het gebrek aan voortgang en de houding aan Griekse zijde bij de onderhandelingen over hervormingen in ruil voor financiële steun.
Hun uitlatingen waren geplaatst in een context van ''Griekenland, kom in beweging, anders ga je over de rand van de afgrond'', aldus Dijsselbloem. ''Het woord exit of Grexit is niet gevallen in de eurogroep''. En niemand heeft, volgens de voorzitter, gezegd nu te willen praten over een plan B en er is ook niet over doorgepraat.
Zorgen
Onder meer de Volkskrant citeerde zaterdag uit een vertrouwelijk verslag van het overleg. Daarin staat dat Slovenië zich openlijk afvroeg wat er gebeurt als er geen akkoord komt. Andere ministers vielen de Sloveen bij in zijn zorgen.
Op vrijdag zei de Duitse minister van Financiën Wolfgang Schäuble nog dat het noemen van een plan B an sich al paniek zou kunnen veroorzaken, en dat betrokken politici daarom eigenlijk geen antwoord konden geven op de vraag of er aan een alternatief voor financiële steun wordt gewerkt.
Het erkennen van werk aan een plan B zou de gevolgen hiervan al in gang kunnen zetten, aldus Schäuble.
Hervormingsmaatregelen
Het was aanvankelijk de bedoeling om deze dagen goedkeuring te geven aan een lijst hervormingsmaatregelen in ruil voor (een deel van het) nog op de plank liggende geld (in totaal 7 miljard euro). Maar een lijst is er nog niet en een akkoord erover al helemaal niet, dus geen geld voor Griekenland.
De bodem van de Griekse schatkist komt echter angstvallig dichterbij. Dat zou voor de Grieken voldoende motivatie zijn om snel tot een deal te komen, meent Dijsselbloem.
De ministers vergaderden vrijdag en zaterdag in Riga omdat Letland de huidige voorzitter van de Europese Unie is.
Dijsselbloem wil het geloof nog even vasthouden kennelijk.quote:Op zaterdag 25 april 2015 18:04 schreef Fukushima het volgende:
En nu weer niet
[..]
http://www.nu.nl/politiek(...)n-b-griekenland.html
Er wordt nu al veel geld van Griekse banken gehaald, de ECB moet nu al met hoeveelheden noodliquiditeit bijspringen die eigenlijk niet meer grappig zijn. Als je openlijk een uitvoerige democratische discussie over een plan B start, dan zullen nog veel meer Grieken naar de bank rennen en zullen we dus nog veel meer geld aan noodliquiditeit moeten opofferen om zo'n plan B zonder totale chaos te laten verlopen.quote:Op zaterdag 25 april 2015 20:02 schreef waht het volgende:
[..]
Dijsselbloem wil het geloof nog even vasthouden kennelijk.
En straks is het 'opeens' logisch dat plan B wordt uitgevoerd.
Lijkt me goed om die discussie wel te voeren, want onder de paraplu van QE is de hoeveelheid liquiditeit die middels de ECB richting Spanje en Italie gaat mindboggling vergeleken met Griekenland.quote:Op zaterdag 25 april 2015 20:12 schreef Igen het volgende:
[..]
Er wordt nu al veel geld van Griekse banken gehaald, de ECB moet nu al met hoeveelheden noodliquiditeit bijspringen die eigenlijk niet meer grappig zijn. Als je openlijk een uitvoerige democratische discussie over een plan B start, dan zullen nog veel meer Grieken naar de bank rennen en zullen we dus nog veel meer geld aan noodliquiditeit moeten opofferen om zo'n plan B zonder totale chaos te laten verlopen.
Dat zijn twee totaal los van elkaar staande discussies.quote:Op zaterdag 25 april 2015 20:18 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Lijkt me goed om die discussie wel te voeren, want onder de paraplu van QE is de hoeveelheid liquiditeit die middels de ECB richting Spanje en Italie gaat mindboggling vergeleken met Griekenland.
Exact dezerlfde discussie, zoals bij de Grieken gaan we eerst nog honderden miljarden erin dumpen, om vervolgens te concluderen, ooops, het komt niet meer terug, we zijn verneukt. Dan gaan eerst nog hordes zeggen dat de EU zo belangrijk is dat we er nog wat honderden miljarden extra in moeten strooien. Waarna het onvermijdelijke doek valt, en iedereen aansprakelijkheid ontkent, en de rekening bij de burger neerlegt (die tegen die tijd overigens als in vijfvoud verstopt betaald is).quote:Op zaterdag 25 april 2015 20:20 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat zijn twee totaal los van elkaar staande discussies.
Bij Griekenland is het heel simpel zo dat hoe openlijker je erover spreekt, hoe meer geld het ons kost (en hoe leuker het voor de Grieken is die nog gauw hun spaargeld naar het buitenland kunnen wegsluizen).
Het is exact dezelfde discussie, we zijn middels de ECB aansprakelijk voor schulden die andere staten maken, en die niet onze normen en waarden, noch onze koopkracht delen. Bovendien zit daar een malloot die dat tot doel heeft gemaakt, en waar we niet kunnen ingrijpen. Het zijn geeneens twee zijden van de euro, het is dezelfde zijde.quote:Op zaterdag 25 april 2015 20:28 schreef Igen het volgende:
Ik begrijp dat je per se heel graag alles op de QE wil betrekken, maar twee vergelijkbare discussies zijn nog niet dezelfde discussie.
Suggereer je nu omdat we hier over een grexit discussiëren we zelf schuldig worden aan de oplopende kosten? Onze bestuurders die dit economisch experiment in gang hebben gezet en nog steeds met onbewezen methodes een systeem willen optuigen treft geen enkele blaam.quote:Op zaterdag 25 april 2015 20:20 schreef Igen het volgende:
[..]
Dat zijn twee totaal los van elkaar staande discussies.
Bij Griekenland is het heel simpel zo dat hoe openlijker je erover spreekt, hoe meer geld het ons kost (en hoe leuker het voor de Grieken is die nog gauw hun spaargeld naar het buitenland kunnen wegsluizen).
Nee, dat suggereer ik niet. Wij kunnen hier best over een grexit discussiëren, want geen Griek haalt z'n spaarcenten van de bank vanwege een of ander Nederlands forumtopic. Maar als politici in de eurogroep het er serieus over gaan hebben, dan wordt het een ander verhaal.quote:Op zaterdag 25 april 2015 20:30 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Suggereer je nu omdat we hier over een grexit discussiëren we zelf schuldig worden aan de oplopende kosten? Onze bestuurders die dit economisch experiment in gang hebben gezet en nog steeds met onbewezen methodes een systeem willen optuigen treft geen enkele blaam.
Nee laten we de apen de schuld geven dat ze ooit op 2 poten zijn gaan lopen en hierdoor de moderne mens heeft kunnen laten ontstaan.quote:Op zaterdag 25 april 2015 20:30 schreef crashbangboom het volgende:
Het is de schuld van Archimedes, je weet.
Gelukkig maar.quote:Op zaterdag 25 april 2015 20:33 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee, dat suggereer ik niet. Wij kunnen hier best over een grexit discussiëren, want geen Griek haalt z'n spaarcenten van de bank vanwege een of ander Nederlands forumtopic. Maar als politici in de eurogroep het er serieus over gaan hebben, dan wordt het een ander verhaal.
Dat helpt ook niet als ze met oogkleppen op het richting het Zuiden sturen.quote:Op zaterdag 25 april 2015 20:39 schreef arjan1112 het volgende:
Heb jij je totale vermogen in Goud omgezet ofzo Crash ?
Net alsof Grieken nog veel geld op hun lokale rekeningen hebben staan, het meeste hebben ze allang in veiligheid gebracht anders waren al die ela noodkredietlijnen niet noodzakelijk geweest in de afgelopen maanden.quote:Op zaterdag 25 april 2015 20:33 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee, dat suggereer ik niet. Wij kunnen hier best over een grexit discussiëren, want geen Griek haalt z'n spaarcenten van de bank vanwege een of ander Nederlands forumtopic. Maar als politici in de eurogroep het er serieus over gaan hebben, dan wordt het een ander verhaal.
Ja, dat kan. Moeten ze wel een wet maken daarvoor, die 10% jat van banken, en die als wet verklaart dat banken dat op jouw saldo moeten inhouden. Additioneel voordeel is dat de banken het probleem met hun klanten hebben, niet de EU. Zullen ze dat durven? Nou als gesuggereert wordt dat Griekenland al een paria is na een default, dan vermoed ik dat van de EU enkel een rokend zwart gat acherblijft na zo een maatregel.quote:Op zaterdag 25 april 2015 19:56 schreef SeLang het volgende:
Een vraag die nu toch wel actueel begint te worden: als je NIET belastingplichtig bent in de eurozone, kunnen ze je dan wel of niet een 10% "solidariteitsheffing" voor opleggen dmv confisquatie van 10% van je spaartegoed op een euro rekening binnen een eurozone land?
Hmm. Ongeveer 70 miljard noodliquiditeit t.o.v. 140 miljard overgebleven spaartegoeden. Nou ja, dat is niet 'het meeste' maar al wel een hele hoop.quote:Op zaterdag 25 april 2015 20:46 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Net alsof Grieken nog veel geld op hun lokale rekeningen hebben staan, het meeste hebben ze allang in veiligheid gebracht anders waren al die ela noodkredietlijnen niet noodzakelijk geweest in de afgelopen maanden.
Die politici zouden het er al veel eerder over gehad moeten hebben ook al eerder scenario's uitgewerkt moeten hebben bij wat te doen bij het niet nakomen van gemaakte afspraken. Zolang men dat niet doet wordt men voor mij als burger alleen maar meer onbetrouwbaar met het doormodderen op deze manier.
Net als het plan om terug te keren naar de gulden dat er later toch ineens bleek te zijn.quote:Op zaterdag 25 april 2015 20:02 schreef waht het volgende:
[..]
Dijsselbloem wil het geloof nog even vasthouden kennelijk.
En straks is het 'opeens' logisch dat plan B wordt uitgevoerd.
Exact, dit is gewoon pure beeldvorming zoals politici graag doen. Je schept werkelijkheid door aandacht te richten.quote:Op zaterdag 25 april 2015 22:42 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Net als het plan om terug te keren naar de gulden dat er later toch ineens bleek te zijn.
Gezien Cyprus waar ze alles boven de ton afroomden, ook van buitenlanders lijkt mij dat niet onmogelijk. Echter denk ik dat het het einde van Brussel betekent.quote:Op zaterdag 25 april 2015 19:56 schreef SeLang het volgende:
Een vraag die nu toch wel actueel begint te worden: als je NIET belastingplichtig bent in de eurozone, kunnen ze je dan wel of niet een 10% "solidariteitsheffing" voor opleggen dmv confisquatie van 10% van je spaartegoed op een euro rekening binnen een eurozone land?
Die gast is compleet gestoord; zelfs voor zijn extreem linkse collega's is hij te extreem.quote:Op zondag 26 april 2015 16:18 schreef UpsideDown het volgende:
'IMF schetst zwart scenario voor Griekenland'
Griekse minister van Financiën Varoufakis mogelijk weg
Als je de kritiek en beschuldigingen zo leest, is het onmogelijk dat hij aanblijft.
http://www.volkskrant.nl/(...)-3-procent~a3983711/quote:Spanje rekent op fors hogere groei van bijna 3 procent
Spanje rekent voor dit en volgend jaar op een economische groei van 2,9 procent. Dat heeft premier Mariano Rajoy maandag gezegd. De laatste prognose van Madrid, in februari, ging nog uit van een groei van 2,4 procent voor dit jaar.
Redactie 27 april 2015, 13:25 Bron: ANP 0
Volgens Rajoy is de nieuwste voorspelling aan de conservatieve kant. 'Mijn regering kenmerkt zich door voorzichtigheid bij het maken van ramingen', zei hij.
Spanje realiseerde in 2014 een economische groei van 1,4 procent. Dat was de sterkste vooruitgang in zeven jaar. Het was bovendien de eerste noemenswaardige groei sinds 2008. Afgezien van een stagnatie in 2011 ging de Spaanse economie sinds dat jaar onafgebroken achteruit.
Neuh... hij is juist briljant! (volgens sommigen hier op het forum.... benieuwd wat zij hier op te zeggen hebben, maar zal wel stil blijven)quote:Op zondag 26 april 2015 16:54 schreef Opa2012 het volgende:
[..]
Die gast is compleet gestoord; zelfs voor zijn extreem linkse collega's is hij te extreem.
Tja, ook bij hen zal nog wel een keer doordringen dat zijn acties vooral averechts hebben gewerkt voor Griekenland.quote:Op maandag 27 april 2015 14:38 schreef nikao het volgende:
[..]
Neuh... hij is juist briljant! (volgens sommigen hier op het forum.... benieuwd wat zij hier op te zeggen hebben, maar zal wel stil blijven)
I wouldn't count on it......quote:Op maandag 27 april 2015 14:40 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Tja, ook bij hen zal nog wel een keer doordringen dat zijn acties vooral averechts hebben gewerkt voor Griekenland.
oorlogstaal om het volk tevreden te houden?quote:Op dinsdag 28 april 2015 11:47 schreef Reya het volgende:
http://www.demorgen.be/bu(...)itiek-zwak-a2302129/
Of gewoon weer zijn resterende eigen ruiten aan het ingooienquote:Op dinsdag 28 april 2015 12:05 schreef nikao het volgende:
[..]
oorlogstaal om het volk tevreden te houden?
Die waren allang ingegooid.quote:Op dinsdag 28 april 2015 12:07 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Of gewoon weer zijn resterende eigen ruiten aan het ingooien?
Het binnenloodsen van landen met zwakke munten in de euro zonder harde afspraken wanneer landen doelstellingen niet naleven dat heeft wel zo goed gewerkt dat we een hierdoor grote banken crisis gehad hebben. En dan nog moeten we zogenaamd europa op onze blote knieen danken dat ze zoveel goede besluiten voor ons nemen zodat we bijvoorbeeld nu een negatieve rente krijgen.quote:Op maandag 27 april 2015 14:40 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Tja, ook bij hen zal nog wel een keer doordringen dat zijn acties vooral averechts hebben gewerkt voor Griekenland.
Het probleem is niet zozeer dat ze onaangenaam zijn of allerlei zaken voor de bühne lopen te roepen; dat is nou niet bepaald ongewoon voor politici. Het probleem is dat ze onbetrouwbaar zijn en voortdurend onderling ruzie lopen te maken. Daar kun je geen serieuze afspraken mee maken.quote:Op dinsdag 28 april 2015 12:20 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Zelfs niet ergens een klein resterend venstertje?
Aha en wat heeft dat precies met het gedrag van onze Griekse vriend te maken?quote:Op dinsdag 28 april 2015 12:53 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het binnenloodsen van landen met zwakke munten in de euro zonder harde afspraken wanneer landen doelstellingen niet naleven dat heeft wel zo goed gewerkt dat we een hierdoor grote banken crisis gehad hebben. En dan nog moeten we zogenaamd europa op onze blote knieen danken dat ze zoveel goede besluiten voor ons nemen zodat we bijvoorbeeld nu een negatieve rente krijgen.
problemen hadden toch wel gekomen.quote:Op dinsdag 28 april 2015 12:53 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het binnenloodsen van landen met zwakke munten in de euro zonder harde afspraken wanneer landen doelstellingen niet naleven dat heeft wel zo goed gewerkt dat we een hierdoor grote banken crisis gehad hebben. En dan nog moeten we zogenaamd europa op onze blote knieen danken dat ze zoveel goede besluiten voor ons nemen zodat we bijvoorbeeld nu een negatieve rente krijgen.
Dus als er iemand tegen hen liegt en bedreigt ze vervolgens hierdoor in de problemen komen en deze entiteit daarna weer precies met eerder gemaakte aanbevelingen conflicterende dingen gaat zeggen ten opzichten van wat men je eerst adviseerde en je steeds in verdere problemen komt dan nog moet je maar blijven luisteren naar je dominante meester.quote:Op dinsdag 28 april 2015 12:57 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Aha en wat heeft dat precies met het gedrag van onze Griekse vriend te maken?
Die minister, die heeft de meeste schade veroorzaakt.quote:Op dinsdag 28 april 2015 13:04 schreef arjan1112 het volgende:
99.000 heb je het nou over Yannis of over zijn baas ?
Zijn er dan nog mensen die geloven dat hij überhaupt zin had in een succesvolle samenwerking met de rest van Europa?quote:Op maandag 27 april 2015 14:38 schreef nikao het volgende:
[..]
Neuh... hij is juist briljant! (volgens sommigen hier op het forum.... benieuwd wat zij hier op te zeggen hebben, maar zal wel stil blijven)
Het zoet komt er eindelijk aan, want er komt een nieuw belastingstelsel dus in 2019 hebben we eindelijk dat zoet van Balkenendequote:Op dinsdag 28 april 2015 13:04 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dus als er iemand tegen hen liegt en bedreigt ze vervolgens hierdoor in de problemen komen en deze entiteit daarna weer precies met eerder gemaakte aanbevelingen conflicterende dingen gaat zeggen ten opzichten van wat men je eerst adviseerde en je steeds in verdere problemen komt dan nog moet je maar blijven luisteren naar je dominante meester.
Na het zuur komt het zoet waar we in NL ook nog steeds op zitten te wachten.
Sorry maar dit gaat me even boven de pet. Ik zie echt het directe verband tussen het falen van de huidige Griekse regering, door hun vrij domme handelen, en de keuzes die men 20 jaar geleden heeft gemaakt niet. Niemand heeft de Grieken verplicht om na de introductie van de Euro op te grote voet te leven, en dat ook te blijven doen nadat al bleek dat ze een probleem hadden.quote:Op dinsdag 28 april 2015 13:04 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dus als er iemand tegen hen liegt en bedreigt ze vervolgens hierdoor in de problemen komen en deze entiteit daarna weer precies met eerder gemaakte aanbevelingen conflicterende dingen gaat zeggen ten opzichten van wat men je eerst adviseerde en je steeds in verdere problemen komt dan nog moet je maar blijven luisteren naar je dominante meester.
Na het zuur komt het zoet waar we in NL ook nog steeds op zitten te wachten.
vroeger betaalde de Griek de hoofdprijs voor geld lenen op de kapitaalmarkt, door de EURO dacht iedereen dat Europa een land zou worden, nu blijkt dat niet te gaan gebeuren hebben ze een groot problleemquote:Op dinsdag 28 april 2015 13:10 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Sorry maar dit gaat me even boven de pet. Ik zie echt het directe verband tussen het falen van de huidige Griekse regering, door hun vrij domme handelen, en de keuzes die men 20 jaar geleden heeft gemaakt niet. Niemand heeft de Grieken verplicht om na de introductie van de Euro op te grote voet te leven, en dat ook te blijven doen nadat al bleek dat ze een probleem hadden.
Niemand heeft ze verplicht ongebreideld te blijven lenen na de introductie van de Euro.quote:Op dinsdag 28 april 2015 13:12 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
vroeger betaalde de Griek de hoofdprijs voor geld lenen op de kapitaalmarkt, door de EURO dacht iedereen dat Europa een land zou worden, nu blijkt dat niet te gaan gebeuren hebben ze een groot problleem
Een (ex) junk houdt je ook geen gratis heroine voor zijn neus.quote:Op dinsdag 28 april 2015 13:25 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Niemand heeft ze verplicht ongebreideld te blijven lenen na de introductie van de Euro.
Gaat u maar weer lekker slapen vanavond alles komt goed.quote:ECB werkt niet aan plannen voor Grexit'
Foto: AFP
Gepubliceerd: 28 april 2015 11:11
Laatste update: 28 april 2015 12:53
De Europese Centrale Bank (ECB) werkt momenteel niet aan een scenario waarin Griekenland de eurozone verlaat, ook wel aangeduid als 'Grexit'.
Dat zegt ECB-bestuurder Benoit Coeure in een door de centrale bank dinsdag gepubliceerd interview.
'Het vertrekken van Griekenland uit de eurozone is geen scenario waar wij aan werken", zegt Coeure. De Fransman zei eveneens dat er geen reden tot zorg is over het economisch herstel dit en volgend jaar.
Griekenland is momenteel met de eurolanden in gesprek om een deel van de noodsteun te krijgen, de staatskas van het Zuid-Europese land dreigt leeg te raken.
Daarvoor moet het land met concrete hervormings- en bezuinigingsplannen komen. Tot die tijd wordt het gereserveerde geld voor de Grieken, 7,2 miljard euro, niet overgemaakt.
Voor het weekend riepen de eurolanden de Grieken nog op werk te maken van de onderhandelingen over de aanpak van zijn economie.
Niemand heeft de banken verplicht om geld aan de Grieken te lenen. En niemand heeft de Nederlandse staat verplicht om al die toxic NLse bankleningen aan de Grieken over te nemen. Toch heeft men dat gedaan, en zou nu verantwoordelijkheid moeten nemen.quote:Op dinsdag 28 april 2015 13:10 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Sorry maar dit gaat me even boven de pet. Ik zie echt het directe verband tussen het falen van de huidige Griekse regering, door hun vrij domme handelen, en de keuzes die men 20 jaar geleden heeft gemaakt niet. Niemand heeft de Grieken verplicht om na de introductie van de Euro op te grote voet te leven, en dat ook te blijven doen nadat al bleek dat ze een probleem hadden.
De eurozone is nog steeds verder aan het divergeren.quote:Op dinsdag 28 april 2015 22:35 schreef arjan1112 het volgende:
Ja dat weten we toch al jaren, ze laten ze toch niet gaan. ( de eu )
Kek, wat een idioten.quote:In a recently published book called “Colonies of Debt,” Foreign Minister Nikos Kotzias purports to reveal a satanic plan by Germany aiming to subjugate Greece. This plan, according to Mr. Kotzias, involves turning Greece into a “colony of debt” so that the Germans can acquire Greece’s wealth. “Just like under the Nazi Occupation,” he writes, “Germany aims to control the mineral wealth of the country.”
WTF en dat maak je minister van buitenlandse zaken.quote:
Is het nu zo moeilijk om in de de griekse psyche te kruipen en te bedenken dat een groot gedeelte van de populatie geen uitweg uit deze crisis ziet. Na 7 jaar al bezuinigen en de boel steeds verder uit te knijpen en nog geen licht aan het eind van de tunnel te zien dan kan ik me in ieder geval wel voorstellen dat ze vreemde scenario's bedenken.quote:Op donderdag 30 april 2015 11:12 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
WTF en dat maak je minister van buitenlandse zaken.
Dat je scenario's bedenkt is niet gek maar de onzin waarmee ze aan komen zetten is. Of het allemaal een vooropgezet plan van Duitsland is om miljarden in die put te gooien. En zeker van een minister mag je beter verwachten. Ik vraag mij af waar de reptilians zijn.quote:Op donderdag 30 april 2015 12:54 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Is het nu zo moeilijk om in de de griekse psyche te kruipen en te bedenken dat een groot gedeelte van de populatie geen uitweg uit deze crisis ziet. Na 7 jaar al bezuinigen en de boel steeds verder uit te knijpen en nog geen licht aan het eind van de tunnel te zien dan kan ik me in ieder geval wel voorstellen dat ze vreemde scenario's bedenken.
In ieder geval bedenken hun nog scenario's een grexit scenario heeft de ECB nog nooit bedacht zoals we een paar posting omhoog terug kunnen lezen.
Ach onzin, na het zuur het zoet, voor iedere werkende 1000 euro netto erbij zijn dan net zulke onzin uitspraken geweest van nederlandse bestuurders.quote:Op donderdag 30 april 2015 13:04 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Dat je scenario's bedenkt is niet gek maar de onzin waarmee ze aan komen zetten is.
En wat heeft dat precies te maken met de uitspraken van die Griekse minister?quote:Op vrijdag 1 mei 2015 12:52 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ach onzin, na het zuur het zoet, voor iedere werkende 1000 euro netto erbij zijn dan net zulke onzin uitspraken geweest van nederlandse bestuurders.
Je stuitert lekker door de kamer heen met je onzin he? Op het ene moment is Nederland de Grieken aan het affikken en het andere moment is wat we doen iets van ondergeschikt belang wat eventjes kan blijven liggen. Wat is het nou? Zijn we schuldig aan de apocalyps of maakt het allemaal niet zo uit.quote:Op zaterdag 25 april 2015 17:34 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
En dus?
Als iemand mijn huis probeert af te fikken, is ook niet mijn eerste prioriteit om de brievenbus leeg te halen
Het is ook wel een gave om te reageren op oude berichten, en dan perfect te verkrachten wat iemand niet gezegd heeft, en vervolgens 100% van de post over de persoon te laten gaan.quote:Op vrijdag 1 mei 2015 13:16 schreef HiZ het volgende:
[..]
Je stuitert lekker door de kamer heen met je onzin he? Op het ene moment is Nederland de Grieken aan het affikken en het andere moment is wat we doen iets van ondergeschikt belang wat eventjes kan blijven liggen. Wat is het nou? Zijn we schuldig aan de apocalyps of maakt het allemaal niet zo uit.
Overigens ben ik ook wel nieuwsgierig hoe jij van elke molshoop iets weet te maken wat volstrekt hetzelfde is als de Mount Everest. Dat is ook een speciaal talent dat niet iedereen heeft; om alles wat in de verste verte een beetje op elkaar lijkt hetzelfde te noemen.
quote:De euro is in z'n huidige vorm gedoemd om te mislukken.
Als de eurolanden daadwerkelijk willen dat hun gezamenlijke munt gaat overleven, dan moeten zij hard ingrijpen.
Dat heeft de Amerikaanse multimiljardair Warren Buffett afgelopen weekeinde in Omaha laten weten tijdens de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering van zijn investeringsmaatschappij Berkshire Hathaway.
Tijdens die door ruim 40.000 aandeelhouders bezochte bijeenkomst gaf Buffett aan dat de eurolanden hun economieën meer met elkaar in lijn moeten brengen.
Nu zijn er grote verschillen in concurrentiekracht tussen de noordelijke en zuidelijke landen binnen de eurozone. Bovendien worstelen de Zuid-Europese landen met een pijnlijk hoge jeugdwerkloosheid.
Dat is niet bepaald wat hij zegt. Het komt er vooral op neer dat de zuidelijke landen hun economie flink moeten gaan hervormen. Dat is echter een lastig en pijnlijk proces.quote:Op maandag 4 mei 2015 09:19 schreef michaelmoore het volgende:
Warren Buffet gaat het nu ook verkondigen
http://www.telegraaf.nl/d(...)ro_te_redden___.html
voortschrijdende economische divergentie tussen de verschillende eurolanden gaat de euro de kop kosten
Europa moet een land worden en snel
[..]
Hollande heeft volgens mij het pensioen naar 40 werkzame jaren gebracht. Dus niet vast op een leeftijd. Maar dat de grote uitdaging bij Italië en Frankrijk ligt is wel duidelijk. Daar moet iets gebeuren.quote:Op maandag 4 mei 2015 09:47 schreef arjan1112 het volgende:
Spanje heeft een flinke slag gemaakt anders. En in Spanje was de overheid altijd al klein collectieve uitgaven waren voor de crisis al maar 35% van het BNP.
Ierland en Portugal hebben ook veel gedaan, alleen de schulden zijn nog op een hoog nivo
Griekenland heeft ook veel gedaan, maar het is daar allemaal nog wat erger, corruptie is ook een probleem daar, bij de andere landen was dat minder of niet
Cyprus heb je ook nog.
Frankrijk en Italie moeten iets doen wat er voor zorgt dat hun economie weer met 3% per jaar gaat groeien, Italie heeft al 25 jaar geen groei meer, je kan zeggen wat je wilt van Berlusconi hij heeft er wel voor gezorgd dat de staatschuld niet al te snel steeg, de schulden van Italie zijn vooral in de jaren 80 ontstaan
Frankrijk zou de pensioenleeftijd moeten verhogen naar 72 jaar. Maar Hollande heeft juist de pensioenleeftijd verlaagd van 62 naar 60. Als we willen dat Frankrijk niet Italie achterna gaat, moet die pensioenleeftijd gewoon drastisch omhoog.
Hervormen betekend, de sociale zekerheid afbreken in principe
Duitsland heeft eindelijk haar begroting op orde na heel wat lastige jaren. Die doen dat natuurlijk niet.quote:Op maandag 4 mei 2015 09:49 schreef arjan1112 het volgende:
Het is ook een mogelijkheid dat Duitsland veel meer geld gaat uitgeven aan infrastructuur , de lonen flink verhoogd en de belastingen verlaagd, dan krijgen de zuidelijke landen meer lucht, maar dit is eigenlijk een slechte oplossing.
Dit is echt zulke bullshit. Je denkt werkelijk dat de Grieken dan BMW's gaan bouwen en naar Duitsland exporteren?quote:Op maandag 4 mei 2015 09:49 schreef arjan1112 het volgende:
Het is ook een mogelijkheid dat Duitsland veel meer geld gaat uitgeven aan infrastructuur , de lonen flink verhoogd en de belastingen verlaagd, dan krijgen de zuidelijke landen meer lucht, maar dit is eigenlijk een slechte oplossing.
Ook in NL zijn we al jaren aan het hervormen en heeft het nog (steeds) niet het gewenste effect gehad op de banengroei, waarom zou dit wel in de zuidelijke landen zo gaan werken?quote:Op maandag 4 mei 2015 09:38 schreef 99.999 het volgende:
Dat is niet bepaald wat hij zegt. Het komt er vooral op neer dat de zuidelijke landen hun economie flink moeten gaan hervormen. Dat is echter een lastig en pijnlijk proces.
De export loopt zeer goed. Dat levert werk op, zonder hervormingen hadden we er dus nog veel beroerder voor gestaan.quote:Op maandag 4 mei 2015 12:45 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Ook in NL zijn we al jaren aan het hervormen en heeft het nog (steeds) niet het gewenste effect gehad op de banengroei, waarom zou dit wel in de zuidelijke landen zo gaan werken?
Idem voor de zuidelijke landen die wel hervormen [wat trouwens een continu proces is]. Spanje bijv. +3% voor 2015 + 500.000 banen erbij.quote:Op maandag 4 mei 2015 13:03 schreef 99.999 het volgende:
[..]
De export loopt zeer goed. Dat levert werk op, zonder hervormingen hadden we er dus nog veel beroerder voor gestaan.
Dat is ze de laatste 100 jaar niet gelukt. ze zijn lui en te veeleisend in lonen en dubbele uitkeringenquote:Op maandag 4 mei 2015 09:38 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Dat is niet bepaald wat hij zegt. Het komt er vooral op neer dat de zuidelijke landen hun economie flink moeten gaan hervormen. Dat is echter een lastig en pijnlijk proces.
Hoe kom je aan die bewering?quote:Op dinsdag 5 mei 2015 09:57 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat is ze de laatste 100 jaar niet gelukt. ze zijn lui en te veeleisend in lonen en dubbele uitkeringen
Duitsers werken keihard voor wainig
"Zeer goed" is volgens mij nogal een overstatement. Daarnaast rijst de vraag: loopt die export zo "goed" door binnenlandse maatregelen of is dat voor 99% afhankelijk van buitenlandse factoren?quote:Op maandag 4 mei 2015 13:03 schreef 99.999 het volgende:
[..]
De export loopt zeer goed. Dat levert werk op, zonder hervormingen hadden we er dus nog veel beroerder voor gestaan.
In 2013 steeg de export naar recordhoogte, voor 2014 kan ik het nog niet vinden.quote:Op dinsdag 5 mei 2015 10:14 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
"Zeer goed" is volgens mij nogal een overstatement. Daarnaast rijst de vraag: loopt die export zo "goed" door binnenlandse maatregelen of is dat voor 99% afhankelijk van buitenlandse factoren?
Het lijkt mij dat juist de vraagkant uit het buitenland doorslaggevend is. Daar heb je geen fuck over te zeggen. Dat is grotendeels conjunctuur en heeft dus niks met hervormingen in het binnenland te maken. Dat de Euro door zijn hoeven gezakt is is het gevolg van het opkoopprogramma, dat kunnen we geen hervorming noemen en al zeker geen binnenlandse aangelegenheid (NL stemde zelfs tegen het programma).quote:Op dinsdag 5 mei 2015 10:23 schreef 99.999 het volgende:
[..]
In 2013 steeg de export naar recordhoogte, voor 2014 kan ik het nog niet vinden.
En natuurlijk is het een combinatie van factoren voor een groot deel binnenlands maar de goedkope Euro helpt natuurlijk ook mee.
Het wordt wel interessant als het IMF de stekker eruit trekt, tenzij de EU/ ECB schuld afschrijft. Laat dat maar gebeuren zodat klontje klaar duidelijk is wat die onzin heeft gekost.quote:IMF takes hard line on aid as Greek surplus turns to deficit
Greece is so far off course on its $172bn bailout programme that it faces losing vital International Monetary Fund support unless European lenders write off significant amounts of its sovereign debt, the fund has warned Athens’ eurozone creditors.
According to two officials present at a contentious meeting of eurozone finance ministers in Riga last month, Mr Thomsen said initial data the IMF had received from Greek authorities showed Athens was on track to run a primary budget deficit of as much as 1.5 per cent of gross domestic product this year.
Under existing bailout targets, Athens was supposed to run a primary surplus — government receipts net of spending, excluding interest payments on sovereign debt — of 3 per cent of GDP in 2015.
The forecast of a rising Greek deficit after achieving a 1.7 per cent surplus last year — and overly optimistic projections of similar surpluses into the future — would also increase the size of a third Greek bailout, which most officials believe is necessary once the ¤7.2bn left in the current programme is paid out. Senior officials have initially projected a new programme at ¤30bn-¤50bn, but rising deficits could change that calculation.
http://www.ft.com/cms/s/0(...)14-00144feab7de.html
70% loopt op binnenlandse bestedingen iig. Steeds de koopkracht aantasten met loonmatiging, bezuinigingen, lastenverzwaringen en wat niet al doet die 70% iig geen goed. Toch worden juist die zaken vaak verkocht als de 'noodzakelijke hervormingen'quote:Op dinsdag 5 mei 2015 10:22 schreef arjan1112 het volgende:
Volgens Jort Kelder is de export van Nederland maar goed voor 5% van de economie.
quote:Op dinsdag 5 mei 2015 10:34 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het wordt wel interessant als het IMF de stekker eruit trekt, tenzij de EU/ ECB schuld afschrijft. Laat dat maar gebeuren zodat klontje klaar duidelijk is wat die onzin heeft gekost.
De Grieken toveren gewoon op het laatste moment wat geld tevoorschijn om het IMF te betalen, bijvoorbeeld het vakantie geld van de ambtenaren alvast naar voren halen en 'tijdelijk' door de griekse ambtenaar aan de staat laten lenen...quote:Op dinsdag 5 mei 2015 10:34 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het wordt wel interessant als het IMF de stekker eruit trekt, tenzij de EU/ ECB schuld afschrijft. Laat dat maar gebeuren zodat klontje klaar duidelijk is wat die onzin heeft gekost.
Dat is hooguit een kort uitstel van executie. Weliswaar kan Griekenland dan de komende betaling aan het IMF doen over een paar dagen, maar daarna is er weer bailout geld nodig en daar doet het IMF dan dus niet meer aan mee.quote:Op dinsdag 5 mei 2015 10:55 schreef arjan1112 het volgende:
De Grieken toveren gewoon op het laatste moment wat geld tevoorschijn om het IMF te betalen, bijvoorbeeld het vakantie geld van de ambtenaren alvast naar voren halen en 'tijdelijk' door de griekse ambtenaar aan de staat laten lenen...
"Goed voor de export!"quote:Op dinsdag 5 mei 2015 11:12 schreef arjan1112 het volgende:
De centrale banken kunnen tot 85% van de economie gaan met bijdrukken, voordat er hyperinflatie komt. Japan begint in de buurt te komen, de Yen is over 10? jaar helemaal niks meer waard, denk ik.
Ze gaan echt geen bailout doen zonder het IMF. De reden dat ze het IMF erbij wilden hebben was juist omdat je dan een externe partij hebt die de discipline kan handhaven en je zo het irrationele EU gedrag kunt beperken. Als het IMF zich nu terugtrekt omdat Griekenland zich onttrekt aan die discipline dan valt het niet meer te verkopen aan nationale parlementen.quote:Op dinsdag 5 mei 2015 11:10 schreef arjan1112 het volgende:
Dat hangt dan echt van Hollande en Merkel af.
Als het echt zover komt dan hakken die 2 de knoop door.
Maar er zou nog steeds schot in de onderhandelingen zitten en de Grieken willen woensdag een deal presenteren. Dat zal nog wel maanden duren...
Nee dat kan niet zonder alle verdragen te wijzigen. De ECB mag niet afschrijven want dat is monetaire financiering. Daarnaast bereik je er niets mee, aangezien de overheid de backstop is van de centrale bank en het geld dus gewoon weer uit de belastingpot komt.quote:Op dinsdag 5 mei 2015 11:12 schreef arjan1112 het volgende:
Ze kunnen ook de hele staatsschuld van Griekenland op de balans van de ECB zetten en dan 92% afschrijven. Maar alle andere landen zijn daar natuurlijk tegen.
Moet je dat nou lezen als "Het IMF vindt Griekenland zielig en vindt dat de EU een stel eikels zijn als ze onder deze omstandigheden aan volledige terugbetaling vasthouden" of als "Griekenland heeft er nog een grotere puinhoop van gemaakt dan verwacht, en daarom wil het IMF alleen nog meehelpen als de EU zo gek is om vele miljarden cadeau te doen"?quote:Op dinsdag 5 mei 2015 10:34 schreef SeLang het volgende:
[..]
Allebei denk ik. Maar eigenlijk wil het IMF een transfer unie in Europa. Ze zien het als een intern Europees probleem waar zij niet aan gaan meebetalen.quote:Op dinsdag 5 mei 2015 12:06 schreef Igen het volgende:
[..]
Moet je dat nou lezen als "Het IMF vindt Griekenland zielig en vindt dat de EU een stel eikels zijn als ze onder deze omstandigheden aan volledige terugbetaling vasthouden" of als "Griekenland heeft er nog een grotere puinhoop van gemaakt dan verwacht, en daarom wil het IMF alleen nog meehelpen als de EU zo gek is om vele miljarden cadeau te doen"?
Dus als er zekerheid was geweest had de griekse economie wel met 4.5% kunnen groeien volgens de zogenaamde rekenmeesters.quote:Onzekerheid zet zware rem op Griekse economie
Foto: AFP
Gepubliceerd: 05 mei 2015 11:40
Laatste update: 05 mei 2015 12:08
De grote onzekerheid over de politieke en economische toekomst van Griekenland zet een zware rem op het herstel van de economie van het land.
Dat blijkt uit nieuwe ramingen die de Europese Commissie dinsdag heeft gepubliceerd.
Daarin schroefden de rekenmeesters van Brussel hun verwachtingen voor de groei van de Griekse economie dit jaar terug tot 0,5 procent. Eerder werd nog uitgegaan van een vooruitgang van 2,5 procent.
De nieuwe raming is gebaseerd op de aanname dat de Grieken uiterlijk volgende maand een akkoord weten te bereiken met de andere eurolanden over verdere steun.
Zelfs in dat geval verslechtert de financiële situatie van de Griekse overheid. De staatsschuld loopt verder op, terwijl het primaire overschot van vorig jaar weer omslaat in een tekort. Dat betekent dat de overheid meer geld uitgeeft dan er wordt ontvangen, ook als de rente over de staatsschuld buiten beschouwing wordt gelaten.
In gevaar
De oplopende staatsschuld van de Grieken brengt volgens ingewijden verdere steun van het Internationaal Monetair Fonds (IMF) in gevaar. Het fonds mag alleen steun geven aan landen die uitzicht hebben op een houdbare schuld en daarvan zou onder de huidige aannames geen sprake meer zijn.
Het IMF zou er daarom bij de eurolanden op aandringen een deel van de Griekse schuld weg te strepen, meldt de Britse krant Financial Times maandag.
De informele Griekse economie zou ongetwijfeld bloeien.quote:Op dinsdag 5 mei 2015 13:00 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dus als er zekerheid was geweest had de griekse economie wel met 4.5% kunnen groeien volgens de zogenaamde rekenmeesters.
Die bloeit nu ook als je het mij vraagt. En het lijkt me dat dat verder in de hand wordt gewerkt doordat iedereen nu zijn geld van de bank haalt omdat ze (terecht) aannemen dat dat geen veilige plek meer is. Dat geld gaat echt niet allemaal naar het buitenland, dus je krijgt meer cash transacties, inclusief onderhandse transacties zonder BTW e.d. Met andere woorden, de economie wordt nog zwarter dan die al was en cijfers onderschatten daardoor mogelijk de werkelijke staat van de totale economie.quote:Op dinsdag 5 mei 2015 13:32 schreef waht het volgende:
[..]
De informele Griekse economie zou ongetwijfeld bloeien.
Ik neem aan dat IMF er op aan stuurt dat de ECB/nationale banken de IMF leningen herfinancieren.quote:Op dinsdag 5 mei 2015 20:44 schreef Igen het volgende:
Interessant plaatje in die link.
Maar dan is het wel een beetje opportunistisch van het IMF om te willen dat de eurolanden afschrijven op hun leningen aan Griekenland zodat het IMF een grotere kans heeft om hun geld op korte termijn volledig terug te krijgen.
Hoe hangt dat samen met QE? *noob*quote:Op woensdag 6 mei 2015 10:24 schreef SeLang het volgende:
De markt begint het falen van QE nu ook in te prijzen
Duitsland 10-yr
[ afbeelding ]
Italie 10-yr
[ afbeelding ]
Spanje 10-yr
[ afbeelding ]
De ECB probeert per maand ¤60 miljard obligaties te kopen. Er is weinig aanbod en dus stegen de prijzen van obligaties. De rente daarop daalt dan.quote:
Dat gaat een zware zomer worden zo te zien.quote:Op dinsdag 5 mei 2015 20:26 schreef zipcon het volgende:
De IMF leningen zijn inderdaad het eerste struikelblok. In juli en augustus wordt het een hete zomer met 6,5 miljard terugbetalingen aan de ECB.
Griekenland zou dus geld willen krijgen om die quasi direct weer aan diezelfde instellingen terug te betalen. Hoe ze de zomer doorkomen zonder derde bailout is een grote onzekerheid. Hoewel, de bodem van de pot wordt al sinds januari voorspeld (en dan maart, april, mei). Ze halen telkens nog een goudkist boven, dus het kan evengoed langer duren.
http://graphics.wsj.com/greece-debt-timeline/
quote:But the March figures – highlighted by Bruegel analyst Silvia Merler, whose estimates are closely watched by eurozone bailout negotiators – have almost completely reversed the trend. Not only have tax receipts crept back up to where they’re almost at last year’s levels (and pre-crisis estimates) for the first quarter of the year, but spending has been slashed to where the government has paid out ¤1.5bn less than anticipated.
That has produced a primary surplus of ¤1.7bn, which is ¤1.6bn ahead of expectations. And that’s all cash the government can use to keep itself running while it’s trying to hammer out a deal to get the final ¤7.2bn remaining it its current bailout.
Hoezo haal je hier uit dat het gefaald heeft?quote:Op woensdag 6 mei 2015 10:24 schreef SeLang het volgende:
Duitsland 10-yr
[ afbeelding ]
Italie 10-yr
[ afbeelding ]
Spanje 10-yr
[ afbeelding ]
Alles is nu "slechter" (vanuit ECB perspectief) dan voordat ze met QE begonnenquote:Op woensdag 6 mei 2015 17:02 schreef fedsingularity het volgende:
[..]
Hoezo haal je hier uit dat het gefaald heeft?
De euro is nog steeds een stuk zwakker als voor de bazooka en de rentes staan nog steeds historisch laag.
Het is gedeeltelijk inderdaad een soort van shortsqueeze wat betreft de euro en een long squeeze wat betreft bunds en aandelen.quote:Zou deze reactie niet een soort shortsqueeze zijn?
Je hebt natuurlijk een hoop frontrunning. Maar de beweging sinds de ECB daadwerkelijk gestart is werpt vragen op wat de ECB eigenlijk kan.quote:Op woensdag 6 mei 2015 17:31 schreef fedsingularity het volgende:
Het is net waar je het lijntje zet, de euro was al langer aan het dalen en vanaf januari zijn de beurzen natuurlijk extreem vooruitgelopen op het daadwerkelijke ecb besluit.
Ik had mijn US$ aandelen moeten verkopen 2 weken geleden zoals ik van plan wasquote:Op woensdag 6 mei 2015 17:25 schreef SeLang het volgende:
[..]
Alles is nu "slechter" (vanuit ECB perspectief) dan voordat ze met QE begonnen
[ afbeelding ]
[..]
Het is gedeeltelijk inderdaad een soort van shortsqueeze wat betreft de euro en een long squeeze wat betreft bunds en aandelen.
Maar wat betreft de euro zie ik de door iedereen verwachte $0,80 dus niet komen (zoals ik een paar weken geleden al schreef) omdat die koers vooral wordt gedreven door het renteverschil tussen de EU en de rest. En dat renteverschil zie ik eerder kleiner dan groter worden vanaf hier. In de eurozone gaat het wat beter terwijl het verder vrijwel overal slechter gaat. USA had zelfs een negatief Q1 en voor Q2 is de prognose ook niet best.
Neemt niet weg dat ik denk dat bund yields wel weer gaan dalen, maar dat geldt ook voor treasuries en ik verwachtte dat de gap tussen die twee kleiner zou worden (wat nu gedeeltelijk is gerealiseerd). Bunds dalen nu zo hard mede omdat iedereen short ging in die dingen - met negatieve yields had een shortpositie immers een positieve carry! Welkom in de bizarre wereld van negatieve yields.
De komende paar maanden is er naar ik begrijp weinig uitgifte van nieuwe staatsleningen en dat betekent dat de ECB aankopen relatief zwaar op de yields zouden moeten gaan drukken. Toch opmerkelijk dat we in een paar dagen tijd zo'n enorme yield-explosie hebben gezien, tegen de ECB in!
Komt dat niet gewoon omdat de Fed beweert dat ze toch echt in Juni/September de rente gaan verhogen en de markt denkt dat de ECB mee gaat ?quote:Op woensdag 6 mei 2015 10:24 schreef SeLang het volgende:
Duitsland 10-yr
[ afbeelding ]
Italie 10-yr
[ afbeelding ]
Spanje 10-yr
[ afbeelding ]
De ECB staat compleet voor lul als ze QE stoppen zonder dat de inflatie dicht bij de 2% staat. Dus de ECB gaat dat niet volgen. Later in het jaar krijgen ze die kans wel als de olieprijs daling uit het CPI valt.quote:Op woensdag 6 mei 2015 20:42 schreef arjan1112 het volgende:
[..]
Komt dat niet gewoon omdat de Fed beweert dat ze toch echt in Juni/September de rente gaan verhogen en de markt denkt dat de ECB mee gaat ?
Hoezo ze kunnen toch ook gewoon doorgaan met QE en tegelijkertijd de rente verhogen?quote:Op woensdag 6 mei 2015 22:25 schreef SeLang het volgende:
[..]
De ECB staat compleet voor lul als ze QE stoppen zonder dat de inflatie dicht bij de 2% staat. Dus de ECB gaat dat niet volgen. Later in het jaar krijgen ze die kans wel als de olieprijs daling uit het CPI valt.
Overigens, als de Fed de rente verhoogt dan betekent dat helemaal niet persé dat de Amerikaanse 10-yr yields ook gaan stijgen. Mogelijk zullen die dan juist dalen, anticiperend op lagere groei en lagere inflatie. Je krijgt gewoon een vlakkere yieldcurve.
Dat kan, maar dat zou complete onzin zijn.quote:Op woensdag 6 mei 2015 22:25 schreef arjan1112 het volgende:
[..]
Hoezo ze kunnen toch ook gewoon doorgaan met QE en tegelijkertijd de rente verhogen?
Dat moet je aan de Rabobank vragen, niet aan mij.quote:Op woensdag 6 mei 2015 22:26 schreef arjan1112 het volgende:
Dus jij denkt dat de spaarrente bij de Rabobank over 6 maanden 0,2% is Selang ?
Bron: http://www.telegraaf.nl/d(...)ten_houdt_aan__.htmlquote:Uitverkoop op obligatiemarkten houdt aan
AMSTERDAM (AFN) - Ondanks de enorme koersdalingen van de afgelopen weken kwam er ook donderdagochtend geen einde aan de uitverkoop van onder meer Duitse en Nederlandse staatsobligaties. De rentes, die afgelopen tijd al verdubbelden, liepen daardoor verder op.
Het rendement op Duitse leningen voor tien jaar steeg naar 0,67 procent. Dat is historisch gezien nog altijd bijzonder laag, maar is tegelijkertijd de hoogste stand sinds december vorig jaar. Mede door de stimuleringsmaatregelen van de Europese Centrale Bank (ECB) verdampte de rente op de toonaangevende tienjaarsleningen in de eerste maanden van dit jaar bijna volledig.
De vergelijkbare Nederlandse rente steeg donderdagochtend naar 0,85 procent, terwijl op 20 april nog een historisch dieptepunt van 0,22 procent werd bereikt. Het rendement op obligaties beweegt tegengesteld aan de waarde. Een stijgende rente wijst op een dalende waarde en een afnemende vraag naar de betreffende leningen.
ECB
De vraag naar staatsobligaties nam afgelopen tijd sterk toe door het besluit van de ECB om maandelijks voor 60 miljard euro aan leningen op te kopen. Sinds vorige week is de stemming echter omgeslagen en lopen de rentes scherp op. Daarbij moet wel worden aangetekend dat de rendementen op de obligaties nog altijd bijzonder laag zijn.
De onrust beperkt zich niet tot Nederlandse en Duitse obligaties. Afgelopen week steeg de rente op tienjarige Spaanse en Italiaanse leningen bijvoorbeeld van 1,5 naar 1,9 procent. De rentestijgingen zijn ook buiten de eurozone zichtbaar. Zo staat de Britse rente nu op 2 procent, tegen 1,5 procent medio vorige maand.
Je bedoelt het referendum in 2005? Dat ging over het Grondwetverdrag, al stemden idd ook een hoop mensen "nee" uit protest tegen de EU in het algemeen. Of tegen Turkije, of tegen Balkenende, of tegen wat dan ook. Een algemeen referendum over wat men van de EU vindt is er dus niet geweest.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 16:43 schreef SeLang het volgende:
Ze zouden in NL ook een referendum moeten houden om te zien wat mensen van de EU vinden.
Ow wacht...
Vertel mij wat over dat grondwet referendum. Ik heb toen ook tegengestemd, net als de meeste mensen. Het was de eerste keer dat je uberhaupt een keer iets mocht zeggen over de EU dus natuurlijk wordt er dan massaal tegengestemd. Het ging nieteens over die grondwet.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 17:13 schreef Igen het volgende:
[..]
Je bedoelt het referendum in 2005? Dat ging over het Grondwetverdrag, al stemden idd ook een hoop mensen "nee" uit protest tegen de EU in het algemeen. Of tegen Turkije, of tegen Balkenende, of tegen wat dan ook. Een algemeen referendum over wat men van de EU vindt is er dus niet geweest.
Het ging ook niet alleen over de EU an sich. Maurice de Hond heeft dat toen allemaal onderzocht en genoeg mensen stemden ook tegen omdat ze het kabinet van Balkenende maar niks vonden of omdat ze ertegen wouden protesteren dat Turkije misschien EU-lid zou worden.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 17:19 schreef SeLang het volgende:
[..]
Vertel mij wat over dat grondwet referendum. Ik heb toen ook tegengestemd, net als de meeste mensen. Het was de eerste keer dat je uberhaupt een keer iets mocht zeggen over de EU dus natuurlijk wordt er dan massaal tegengestemd. Het ging nieteens over die grondwet.
Dat is de verklaring die politici eraan gegeven hebben en mensen klakkeloos overnemen. Alleen om de overduidelijke nee van het volk toch weer naast zich neer te kunnen leggen en gewoon weer hun eigen gang te kunnen gaan. Achteraf weer verbaast zijn dat steeds minder mensen vertrouwen in de politici hebben.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 17:13 schreef Igen het volgende:
[..]
Je bedoelt het referendum in 2005? Dat ging over het Grondwetverdrag, al stemden idd ook een hoop mensen "nee" uit protest tegen de EU in het algemeen. Of tegen Turkije, of tegen Balkenende, of tegen wat dan ook. Een algemeen referendum over wat men van de EU vindt is er dus niet geweest.
Nee, ik weet niet of je kan lezen, maar zoals ik schreef heeft De Hond dat via een opiniepeiling onderzocht.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 17:42 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Dat is de verklaring die politici eraan gegeven hebben en mensen klakkeloos overnemen.
Dat laatste klopt, dat bleek óók uit die peiling.quote:Alleen om de overduidelijke nee van het volk toch weer naast zich neer te kunnen leggen en gewoon weer hun eigen gang te kunnen gaan. Achteraf weer verbaast zijn dat steeds minder mensen vertrouwen in de politici hebben.
Veel mensen stemden ook ja omdat men niet voor de EU grondwet was maar wel het nut van een samenwerkingsverband van landen die relatief dicht bij elkaar liggen zien.
Als ik Maurice vraag om een opiniepeiling te houden waarbij er een bepaalde uitslag uit moet komen kan door de vraagstelling de uitkomst beïnvloed worden. Ik vind het nogal naïef om dit zomaar voor waar aan te nemen.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 17:47 schreef Igen het volgende:
[..]
Nee, ik weet niet of je kan lezen, maar zoals ik schreef heeft De Hond dat via een opiniepeiling onderzocht.
-> BNWquote:Op vrijdag 8 mei 2015 17:51 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Als ik Maurice vraag om een opiniepeiling te houden waarbij er een bepaalde uitslag uit moet komen kan door de vraagstelling de uitkomst beïnvloed worden. Ik vind het nogal naïef om dit zomaar voor waar aan te nemen.
Als men zo vreselijk tegen Europa is, dan is het wel vreemd dat men nog altijd massaal op partijen stemt die duidelijk voor Europese samenwerking zijn. Vind het nooit zo'n sterk verhaal...quote:Op vrijdag 8 mei 2015 17:55 schreef SeLang het volgende:
Het is natuurlijk ook raar om een "referendum" te houden over een of ander technocratisch document van honderden parameters wat niemand ooit heeft gelezen terwijl dat alleen maar een implementatie is van iets dat toch al is besloten.
Je had ook een bindend referendum kunnen houden over of we de euro wel wilden. En dan inclusief uitgebreide discussie vooraf over de voors en tegens. Mensen uitleggen dat het makkelijk is omdat je niet meer hoeft te wisselen bij de grens maar dat het ook betekent dat je je pensioenpot naar Italie stuurt. Dan had je er tenminste wat aan gehad.
In Denemarken hadden ze een referendum en aangezien de bevolking daar niet compleet achterlijk is stemden die natuurlijk tegen.
O ja? Waar kon je dan op stemmen?quote:Op vrijdag 8 mei 2015 17:56 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Als men zo vreselijk tegen Europa is, dan is het wel vreemd dat men nog altijd massaal op partijen stemt die duidelijk voor Europese samenwerking zijn. Vind het nooit zo'n sterk verhaal...
De afgelopen decennia zijn er heel wat landelijke verkiezingen geweest. Als het echt zo'n belangrijk thema was, dan had men dat wel opgepakt.quote:
Makkelijk je ervan af maken terwijl gewoon bekend is dat onderzoeksresultaten te beïnvloeden zijn door vraagstellingen aan deelnemers anders te presenteren.quote:
Verkiezingen zijn nogal een grof instrument. Je kan natuurlijk de boel pushen totdat zo veel burgers zo schijtziek van de EU zijn dat de SP en de PVV de grote volkspartijen worden en samen een meerderheid behalen, maar ik denk niet dat je het zo ver moet laten willen komen.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 17:56 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Als men zo vreselijk tegen Europa is, dan is het wel vreemd dat men nog altijd massaal op partijen stemt die duidelijk voor Europese samenwerking zijn. Vind het nooit zo'n sterk verhaal...
Er wordt heel veel strategisch en 'tandenknarsend' gestemd zoals ik het altijd noem. Zelf val ik ook in die laatste categorie. Vrij vertaald komt het neer op 'op de partij stemmen die je het minst kut vindt' ipv stemmen op de partij die zo goed bij je past.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 17:56 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Tja, als dat echt zo is, dan nemen ook de serieuze partijen dat standpunt wel over. Blijkbaar leeft het toch niet zo.... Komt toch wel wat over als krokodillentranen zo.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 19:06 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Er wordt heel veel strategisch en 'tandenknarsend' gestemd zoals ik het altijd noem. Zelf val ik ook in die laatste categorie. Vrij vertaald komt het neer op 'op de partij stemmen die je het minst kut vindt' ipv stemmen op de partij die zo goed bij je past.
Onderzoeken onder de achterban laten vaak genoeg zien dat significante delen van die achterban vaak niet achter stokpaardjes van 'hun' partij staan.
In het geval van Europese samenwerking geldt voor veel mensen dat ze echt wel samenwerking willen alleen dan dikwijls niet op de manier waarop het nu gebeurd...
Blijkbaar zijn er niet zo veel serieuze partijen danquote:Op vrijdag 8 mei 2015 19:14 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Tja, als dat echt zo is, dan nemen ook de serieuze partijen dat standpunt wel over. Blijkbaar leeft het toch niet zo.... Komt toch wel wat over als krokodillentranen zo.
Of het leeft stiekem niet genoegquote:Op vrijdag 8 mei 2015 19:17 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Blijkbaar zijn er niet zo veel serieuze partijen dan.
Die zaken leven wel maar zijn vaak niet doorslaggevend bij de keuze voor een partij omdat er heel veel andere dingen in hun programma staan die 1) jou en je omgeving veel directer raken (belasting, zorg, sociale zekerheid, veiligheid etc etc) en 2) die standpunten beter in je idealistische straatje passen dan die van een partij waar je het wel mee eens bent op punt X maar het compleet oneens bent met A, B, C, D, E, U, Y en Z.quote:Op vrijdag 8 mei 2015 19:19 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Of het leeft stiekem niet genoeg. De boze mensen zijn toch al grotendeels afgehaakt richting SP en PVV
quote:'Griekenland kan plotseling failliet gaan'
De Duitse minister van Financiën Wolfgang Schäuble waarschuwt voor de mogelijkheid van een verrassend faillissement van Griekenland.
Dat meldt de bewindvoerder zaterdag in een interview met het Duitse dagblad Frankfurter Allgemeine Zeitung.
Volgens Schäuble moeten we niet verbaasd zijn als de Grieken ineens niet meer aan hun financiële verplichtingen kunnen voldoen. ''Ervaringen elders in de wereld hebben aangetoond dat zoiets ineens kan gebeuren", aldus de minister.
Schäuble wilde niet ingaan op de vraag of de Duitse overheid of de eurolanden een noodscenario had klaarliggen mochten de Grieken inderdaad failliet gaan. ''Dat zijn vragen waar je als verstandig politicus geen antwoord op moet geven. Daarmee voorkom je misverstanden", aldus de bewindvoerder, die ook niet over een tijdspanne wenste te speculeren.
Natuurlijk liggen de noodscenario's al kaar (hoewel de werkelijkheid toch altijd anders uitpakt), maar om onrust te voorkomen houdt iedereen zijn mond.quote:
quote:Op zaterdag 16 mei 2015 09:48 schreef arjan1112 het volgende:
Ze willen toch niet meer met hem praten? Hij weet te veel en is te slim.
Ze sturen nu lagere ambtenaren naar Brussel ofzo
Totdat Goldman Sachs er zijn logo opzet. Dan is een declaratie van vijf miljoen, en briljantquote:
Graag een linkje naar de plek waar Goldman Sachs Comic Sans heeft gebruikt en dat briljant werd genoemd.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 14:55 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Totdat Goldman Sachs er zijn logo opzet. Dan is een declaratie van vijf miljoen, en briljant
Mag ik niet, Goldman Sach begint elke presentatie met een verbod op reproductiequote:Op zaterdag 16 mei 2015 14:58 schreef Igen het volgende:
[..]
Graag een linkje naar de plek waar Goldman Sachs Comic Sans heeft gebruikt en dat briljant werd genoemd.
Ik ben geen incrowd, en ik wed jij ook niet.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 16:13 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Mag ik niet, Goldman Sach begint elke presentatie met een verbod op reproductie
Maar typisch dat de incrowd van politici en bankiers over lettertype valt ipv inhoud.
Had ik het over jou dan, laat staan over mij?quote:Op zaterdag 16 mei 2015 16:16 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik ben geen incrowd, en ik wed jij ook niet.
Ik neem aan van wel, want ik ben de enige die iets over het lettertype heeft gezegd.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 16:21 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Had ik het over jou dan, laat staan over mij?
Niet te snel dingen aannemen dan.quote:Op zaterdag 16 mei 2015 16:23 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik neem aan van wel, want ik ben de enige die iets over het lettertype heeft gezegd.
Hij is zelfs te achterlijk om die niet in te huren (en vijf miljoen is echt een schijntje).quote:Op zaterdag 16 mei 2015 14:55 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Totdat Goldman Sachs er zijn logo opzet. Dan is een declaratie van vijf miljoen, en briljant
http://www.nu.nl/economie(...)stingontduiking.htmlquote:'Athene boekt weinig vooruitgang in strijd tegen belastingontduiking'
De Griekse regering boekt nauwelijks vooruitgang in de strijd tegen belastingontduikers die hun geld op geheime bankrekeningen in het buitenland parkeren.
De lijst van bankrekeningen van vermeende Griekse belastingontduikers die Christine Lagarde aan Athene heeft gegeven, lijkt op de plank te zijn gelegd.
Van de 2.062 gevallen op de lijst zijn er tot nog toe slechts 49 bekeken. Het leverde Athene 31 miljoen op, schrijft de Griekse minister van Financiën Yanis Varoufakis aan een Duits Bondsdaglid.
De lijst werd in 2010 gelekt door een werknemer van de financiële instelling HSBC. De toenmalige Franse minister van Financiën Christine Lagarde overhandigde de lijst uiteindelijk aan de Griekse regering, die er vervolgens weinig mee deed.
Niet alleen de huidige regering laat steken vallen, ook haar voorgangers lieten het document voor wat het was. Het is volgens Bondsdaglid Joachim Poss het ''document van het falen'' van Athene.
Hoe zit het ook alweer in Nederland met die gelekte lijst met belastingontduikers. Ow ja die mag de belastingdienst niet gebruiken. Zou er in Griekenland niet hetzelfde aan de hand zijn?quote:Op donderdag 21 mei 2015 15:17 schreef Igen het volgende:
[..]
http://www.nu.nl/economie(...)stingontduiking.html
Tot zover de mooie woorden van Syriza dat ze de rijke elitaire belastingontduikers / "graaiers" zouden gaan aanpakken...
Nee nee nee, als het Griekenland (aka De Duivel) betreft is dat opeens heeeeeeeeeeel anders.quote:Op donderdag 21 mei 2015 18:18 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Hoe zit het ook alweer in Nederland met die gelekte lijst met belastingontduikers. Ow ja die mag de belastingdienst niet gebruiken. Zou er in Griekenland niet hetzelfde aan de hand zijn?
http://www.rtlnieuws.nl/e(...)egen-belastingdienst
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |