quote:Op woensdag 4 maart 2015 14:51 schreef Pleasureman_Gunther het volgende:
Zijn de standaard forfaitaire bedragen voor aftrek studiekosten niet meer? Moeten nu de werkelijke kosten worden genomen? Die heb ik namelijk niet exact bijgehouden gedurende 2014..
quote:Op woensdag 4 maart 2015 15:05 schreef Ralphmeister het volgende:
In mijn vooraf ingevulde gegevens staat dat er wat betreft mijn studieschuld over het jaar 2005/2006 en 2006/2007 een bedrag omgezet is in een definitieve lening.
Deze bijna 2500 euro zou ik dan ook mogen aftrekken met een drempel van 250.
Echter weet ik hier zelf niets van en kan ik hier ook niets van terug vinden op de website van DUO. Mijn conclusie zou dus zijn dat ik deze aftrekpost helemaal niet heb.
Anderzijds bedenkt de belastingdienst dit natuurlijk niet zomaar en is het ook zonde om die 1000 euro onnodig te laten liggen. Hoe zou ik deze kwestie verder kunnen uitzoeken? Of welke informatie heb ik nodig om het bedrag voor de post zelf te berekenen?
http://download.belasting(...)2014_ib2751t41fd.pdfquote:Prestatiebeurs niet omgezet in gift
Is uw prestatiebeurs na uw studie niet omgezet in een gift? En hebt
u bij bereken van uw aftrekbedrag studiekosten in die jaren minder
studiekosten mogen aftrekken omdat u rekening moest houden met
de prestatiebeurs? Dan mag u in het jaar dat de beurs niet wordt
omgezet in een gift, alsnog een bedrag per studiejaar aftrekken.
Dit is voor elk volledig studiejaar ¤ 1.677 voor een mbo-opleiding.
En ¤ 2.421 voor een hbo- of wo-opleiding.
De regels van de belastingdienst had ik gevonden, maar de gegevens van DUO? Hoe kan ik de bedragen controleren en hoe had ik dit ooit geweten als het niet vooraf ingevuld was? Die informatie moet ik toch ook op een andere manier kunnen bemachtigen?quote:Op woensdag 4 maart 2015 15:24 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
[..]
http://download.belasting(...)2014_ib2751t41fd.pdf
Je zou dan weer zeggen dat deze 10 jaar, gezien vanaf augustus 2005 dus pas in augustus 2015 zou zijn verlopen en nog niet in 2014?quote:De DUO beslist pas 10 jaar na de 1e maand dat u recht hebt op een prestatiebeurs of uw prestatiebeurs definitief niet wordt omgezet in een gift. U kunt dit bekijken via 'Mijn DUO'. Het gaat niet om de eerdere berichten waarin DUO het begin van het terugbetalen van uw prestatiebeurs aangeeft. Voor de aftrek van scholingsuitgaven zijn die berichten niet van belang. In die eerdere berichten vermeldt de DUO de prestatiebeurs steeds als 'voorlopige lening'.
http://www.duo.nl/SRVS/CGI-BIN/WEBCGI.EXE?New,Kb=Kennisbank,Company={DBD42CAE-B941-4CF4-960D-5F5C917B6281},Case=obj(42478),Question4332=obj(4332):obj(4343)quote:Bestaat uw schuld uit een prestatiebeurs? Dan mag u de schuld (zonder rente) bij de Belastingdienst pas aftrekken op het moment dat uw diplomatermijn is verstreken. Dat is pas het geval 10 jaar nadat u voor het eerst prestatiebeurs hebt ontvangen en u geen diploma hebt behaald. Deze informatie wordt door DUO aangeleverd voor de Vooraf Ingevulde Aangifte.
dat zou ik niet te hard zeggen, zodra je weet dat je moet betalen ben je verplicht aangifte te doenquote:Op woensdag 4 maart 2015 21:20 schreef RoW_0 het volgende:
Ik weet niet of ik belastingaangifte wil doen: ik heb enkele jaren gewerkt als consultant en manager en nu inmiddels student op de uni. Na zo'n simpele executable ben ik erachter gekomen dat ik 155 krijg om daarvoor mij nou helemaal bloot mezelf 'aan te geven' aan de belastingdienst.. meh. *zet aluhoedje op*
/edit: iets toegevoegd en moet opeens 500 euro terugbetalen. Ik denk dat ik er maar van afblijf.
IK DENK ALS IK MET CAPSLOCK PRAAT DAT DE BELASTINGDIENST WEL DIT ALLEMAAL KANHOREN HAHAHA GHIIIHIHIGOHOHOquote:Op woensdag 4 maart 2015 21:47 schreef Nizno het volgende:
[..]
dat zou ik niet te hard zeggen, zodra je weet dat je moet betalen ben je verplicht aangifte te doen
Veel gewerkt? Bijzondere beloningen ontvangen?quote:Op woensdag 4 maart 2015 23:51 schreef Spaardertje het volgende:
Echt ik snap er helemaal niets van. Alle studenten die ik ken krijgen geld terug en ik moet bijna 500 euro betalen?!
Vorig jaar kreeg ik nog wat terug zelfs.
Nee niet echt. Heb ongeveer 11.000 euro verdient dus dat valt mee...quote:Op woensdag 4 maart 2015 23:59 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Veel gewerkt? Bijzondere beloningen ontvangen?
Dan zit je boven de eerste 6000 die belastingvrij Is door heffingskortingen. Je medestudenten,zullen daar dan onder zitten.quote:Op donderdag 5 maart 2015 00:02 schreef Spaardertje het volgende:
[..]
Nee niet echt. Heb ongeveer 11.000 euro verdient dus dat valt mee...
Hmm... Oke vaag.. Dus eigenlijk loont het niet om te werken..quote:Op donderdag 5 maart 2015 06:41 schreef Jaarsma93 het volgende:
[..]
Dan zit je boven de eerste 6000 die belastingvrij Is door heffingskortingen. Je medestudenten,zullen daar dan onder zitten.
je hebt 5000 meer loon gehad en moet 500 extra neerleggen, zie ik het fout als je dan 4500 over houdt?quote:Op donderdag 5 maart 2015 10:54 schreef Spaardertje het volgende:
[..]
Hmm... Oke vaag.. Dus eigenlijk loont het niet om te werken..
Je krijgt toch de vraag of je vermogen boven ¤ 21.139 uitkomt? Of voor fiscale partners of het vermogen boven ¤42.278 uitkomt? Indien je schulden hebt, zit je onder die grenzen.quote:Op donderdag 5 maart 2015 12:06 schreef ciskaatje het volgende:
Wij hebben wat schulden maar daar van is niets aftrekbaar, ben ik wel verplicht ze op te geven dan?
Dat slaat dus helemaal nergens op. Je netto uurloon gaat er wel iets op achteruit, dat wel.quote:Op donderdag 5 maart 2015 10:54 schreef Spaardertje het volgende:
[..]
Hmm... Oke vaag.. Dus eigenlijk loont het niet om te werken..
Wow SP stemmen zeker 18 maart?quote:Op donderdag 5 maart 2015 10:54 schreef Spaardertje het volgende:
[..]
Hmm... Oke vaag.. Dus eigenlijk loont het niet om te werken..
Dan vul je gewoon nee in of je vult het wel in dan heb je het meteen weer eens uitgezocht.quote:Op donderdag 5 maart 2015 21:04 schreef ciskaatje het volgende:
ik kom niet boven dat vermogen uit maar kreeg wel de vraag of er schulden waren, als ik dan ja invul moet ik dus daar de gegevens van noteren, dan is de volgende vraag: hebt u nog meer schulden, dan zou ik dus weer ja in moeten vullen met were alle gegevens erbij. T levert ons niets op dan heb ik er geen zin in al die gegevens er ook bij te pakken en in te vullen.
Er staat dat het moet gaan om kosten i.v.m. ziekte of invaliditeit. Kosten voor een uitvaart vallen daar volgens mij niet onder.quote:Op donderdag 5 maart 2015 23:18 schreef corehype het volgende:
Valt uitvaartkosten ook onder specifieke zorgkosten? Er staat niet of dat mag/ niet mag
quote:Op donderdag 5 maart 2015 23:23 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Er staat dat het moet gaan om kosten i.v.m. ziekte of invaliditeit. Kosten voor een uitvaart vallen daar volgens mij niet onder.
http://www.belastingdiens(...)en_aftrek_zorgkosten
ja, als je dood bent moet je nog dokken...quote:Op donderdag 5 maart 2015 23:18 schreef corehype het volgende:
Valt uitvaartkosten ook onder specifieke zorgkosten? Er staat niet of dat mag/ niet mag
Dat ze die brief niet gekregen heeft, wil niet zeggen dat ze geen aangifte mag doen.quote:Op vrijdag 6 maart 2015 10:28 schreef Fargo het volgende:
Een maandje geleden hebben mijn vriendin en ik met ons 'belastingmannetje' een afspraak gemaakt voor volgende week zondag om alles in te vullen. Maar nu kreeg ik vorige week een brief van de belasting dat ik vanaf een bepaalde datum (1 maart volgens mij) aangifte kan doen. Mijn vriendin heeft echter niet zo'n brief gekregen. Kan het nu zo zijn dat die beste man twee keer op moet komen draven omdat wij apart van elkaar die aangifte in moeten vullen?
Dus het gewoon voor allebei volgende week zondag worden ingevuld? Ik dacht omdat ik er speciaal een brief voor had gekregen dat haar aangifte gewoon nog niet beschikbaar was of iets dergelijks.quote:Op vrijdag 6 maart 2015 10:29 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat ze die brief niet gekregen heeft, wil niet zeggen dat ze geen aangifte mag doen.
Nee, die brief is gewoon een uitnodiging om aangifte te doen. Dan ben je het verplicht. Je vriendin blijkbaar niet.quote:Op vrijdag 6 maart 2015 10:31 schreef Fargo het volgende:
[..]
Dus het gewoon voor allebei volgende week zondag worden ingevuld? Ik dacht omdat ik er speciaal een brief voor had gekregen dat haar aangifte gewoon nog niet beschikbaar was of iets dergelijks.
Duidelijk. Dank je!quote:Op vrijdag 6 maart 2015 10:32 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Nee, die brief is gewoon een uitnodiging om aangifte te doen. Dan ben je het verplicht. Je vriendin blijkbaar niet.
Krijg ook een klein bedrag terug? Ben alleen benieuwd wanneerquote:Op vrijdag 6 maart 2015 11:24 schreef Thezappa het volgende:
net aangifte gedaan , krijg wat terug, is het dit jaar dat je het ook sneller terug krijgt , of valt dat weer tegen haha
? ik vraag dus wanneer mensen het terug krijgen?quote:Op vrijdag 6 maart 2015 13:30 schreef Oliver23 het volgende:
[..]
Krijg ook een klein bedrag terug? Ben alleen benieuwd wanneer
Je kunt altijd de aangifte opnieuw indienen hoor.quote:Op vrijdag 6 maart 2015 13:29 schreef tinny het volgende:
ik ben altijd zo "bang" dat ik wat vergeet....
en dat ik er dan na het akkoorderen en verzenden achterkom:"oh dat had ik ook nog kunnen doen"
is er een soort lijstje wat je kan checken ergens?
alle vinkjes die in het "programma" staan heb ik wel gecheked (zorgkosten -> nee, durfkap->nee, groene bel. ->nee, studiekosten ->nee)
het is allemaal vrij standaard bij mij (getrouwd, 3 kinderen, huisvrouw, hypotheek, geen spaargeld boven 40k, niks geks)
Aangifte in maart ingediend -> gegarandeerd voor 1 juli berichtquote:Op vrijdag 6 maart 2015 13:31 schreef Thezappa het volgende:
[..]
? ik vraag dus wanneer mensen het terug krijgen?
hoelang het duurt normaal duurde het 2 maandjes ofzo .. is het nu sneller
dat is mijn vraag
Hoe bedoel je 'Hoe die werken?'quote:Op vrijdag 6 maart 2015 14:59 schreef Yesse het volgende:
Mijn situatie is vorig jaar belachelijk veel veranderd maar ik heb geen uitnodiging om uitgifte te doen ontvangen. Even gecheckt of de info wel bij de belastingdienst bekend is en dat klopt. Iemand die mij kan uitleggen hoe die 'uitnodigingen' om aangifte te doen werken?
Dan wijzig je hem toch gewoon? Heb ik ook een keer gedaan met aftrekposten verdelen. Vergeten om te zorgen dat ik 44 euro moet betalen zodat mijn partner meer terugkrijgt en ik niks hoeft te betalen. Ik heb dat gewijzigd en dat ging goed.quote:Op vrijdag 6 maart 2015 13:29 schreef tinny het volgende:
ik ben altijd zo "bang" dat ik wat vergeet....
en dat ik er dan na het akkoorderen en verzenden achterkom:"oh dat had ik ook nog kunnen doen"
is er een soort lijstje wat je kan checken ergens?
alle vinkjes die in het "programma" staan heb ik wel gecheked (zorgkosten -> nee, durfkap->nee, groene bel. ->nee, studiekosten ->nee)
het is allemaal vrij standaard bij mij (getrouwd, 3 kinderen, huisvrouw, hypotheek, geen spaargeld boven 40k, niks geks)
Ik heb nog nooit een "normaal" bericht ontvangen dat ik aangifte moet doen - alleen herinneringen dat ik het nog niet gedaan had nadat de normale termijn was verstreken maar het wel verplicht was.quote:Op vrijdag 6 maart 2015 15:01 schreef Five_Horizons het volgende:
Als je een uitnodiging krijgt, moet je aangifte doen. Als je weet dat je moet betalen, dan moet je ook verplicht aangifte doen.
Het aangifteprogramma downloaden? Misschien een andere browser proberen anders, dat werkt voor mij ook nog wel eens.quote:Op zaterdag 7 maart 2015 13:34 schreef Adrie072 het volgende:
Ga naar mijnbelastingen, inloggen digid, inkomstenbelasting, ik wil: aangifte doen, klik -> en een leeg scherm opent...........gebeurt niets. Tips?
Staat daar loonheffing of heffingsloon?quote:Op zaterdag 7 maart 2015 15:21 schreef Snoepje5 het volgende:
Op mijn jaaropgaaf van mijn werkgever staat Loon loonheffing: bedrag.
Dit bedrag is gelijk aan mijn loon over 2014. Klopt dit wel of moet ik het bedrag van Loonbelasting gebruiken voor de Loonheffing bij de aangifte?
Zou mooi zijn, dan zou ik gewoon een voorlopige aanslag aanvragen voor het totaal wat ik aan belasting moet betalen, en dan hoef ik niks te betalen omdat ze het eraf trekkenquote:Op zondag 8 maart 2015 12:21 schreef Jeter het volgende:
Ik begrijp iets niet. Net alles netjes ingevuld, ik krijg geld terug...Ik snap alleen niet waarom. Nu heb ik in het overzicht even zitten kijken en snap ik niet waarom iets wordt opgeteld, terwijl het er volgens mij vanaf moet worden gehaald:
[ afbeelding ]
Ik heb betaald: belasting en premie.
Ik heb iedere maand al een deel teruggekregen.
Waarom worden die bijelkaar opgeteld? Ik zou juist zeggen dat het er vanaf moet...
Ik ben geen expert, wie weet antwoord?
quote:Op zondag 8 maart 2015 12:37 schreef Jeter het volgende:
Aaah, dus ik ben schuldig:
Inkomstenbelasting
Premie volksverzkeringen
Bedrag dat ik al heb ontvangen
Daar gaat vanaf:
Heffingskorting
Bedrag dat ik al betaald heb.
Dan zal het wel kloppen dat ik geld terug krijg
Ik zal morgen de belastingdienst voor de zekerheid ff bellen. Dan hoor je het nog wel van me.quote:Op zondag 8 maart 2015 17:27 schreef MutedFaith het volgende:
Ik liep tegen dezelfde situatie aan en heb gewoon voor pensioenuitkering gekozen. Dat lijkt er van al die dingen nog het meest op.
Die kan je pas volgend jaar doen. Je kunt hooguit een voorlopige aangifte doen. En als de getallen zo onzeker zijn, zou ik het niet doen, of alles netjes wegzetten.quote:Op zondag 8 maart 2015 19:02 schreef Potrykus het volgende:
Zijn er ook mensen hier die al hun aangifte voor 2015 doen?
Uit mijn aangifte voor 2014 hou ik +- 80 euro over. Uit de aangifte voor 2015 is dit bijna 2000 euro, echter is dit op basis van geschatte gegevens en is er een kans dat ik natuurlijk volgend jaar op een ander bedrag uit kom.
Ik zit nu dus te twijfelen of ik nu de aangifte voor 2015 moet doen of volgend jaar..
Ik ben heel ongeduldig, iemand?quote:Op zaterdag 7 maart 2015 11:56 schreef Walter_White het volgende:
Ik probeer de aangifte van mijn vriendin te doen, maar ik begin hypotheektechnisch nu te twijfelen...
Situatie 2014:
- Alleenstaand, thuiswonend.
- Huis en hypotheek met ex wat volledig door ex betaald werd (en door hem bewoond).
- 5 werkgevers (in de zorg)
De hypotheek zorgt bij mij voor verwarring, omdat alles vooraf door de belastingdienst is gevuld. De waarden op 1-1 en 31-12 komen vanuit een financieel jaaroverzicht, dus daar twijfel ik niet aan. Maar haar betaalde rente moet ik op 0 zetten neem ik aan? En is het dan zo dat ze bij eigenwoningforfait 50% moet opgeven? Ze is immers nog voor 50% eigenaar, ondanks dat ze er niet meer woont. Belastingdienst zegt vervolgens 'geen of een kleine eigenwoningschuld' en trekt het volledige eigenwoningforfait er weer af. Die aftrekpost baart me het meest zorgen, want als die niet terecht is verpest ik het natuurlijk
Wil ze je dan niet pijpen?quote:Op zaterdag 7 maart 2015 11:56 schreef Walter_White het volgende:
Die aftrekpost baart me het meest zorgen, want als die niet terecht is verpest ik het natuurlijk
Je kunt nog geen aangifte doen over 2015, dus wat je wil is slechts hypothetisch.quote:Op zondag 8 maart 2015 19:02 schreef Potrykus het volgende:
Zijn er ook mensen hier die al hun aangifte voor 2015 doen?
Uit mijn aangifte voor 2014 hou ik +- 80 euro over. Uit de aangifte voor 2015 is dit bijna 2000 euro, echter is dit op basis van geschatte gegevens en is er een kans dat ik natuurlijk volgend jaar op een ander bedrag uit kom.
Ik zit nu dus te twijfelen of ik nu de aangifte voor 2015 moet doen of volgend jaar..
Haar ex kan de betaalde rente niet voor de volle 100% aftrekken, omdat hij niet volledig eigenaar is van de woning. Wil hij dit helemaal kunnen aftrekken, zal hij dat als partneralimentatie moeten opgeven (50% van de rente) en de rest als hypotheekrente. Je vriendin zal dan 50% van de hypotheekrente moeten aftrekken en de partneralimentatie als bijtelling moeten gebruiken.quote:Op zaterdag 7 maart 2015 11:56 schreef Walter_White het volgende:
Ik probeer de aangifte van mijn vriendin te doen, maar ik begin hypotheektechnisch nu te twijfelen...
Situatie 2014:
- Alleenstaand, thuiswonend.
- Huis en hypotheek met ex wat volledig door ex betaald werd (en door hem bewoond).
- 5 werkgevers (in de zorg)
De hypotheek zorgt bij mij voor verwarring, omdat alles vooraf door de belastingdienst is gevuld. De waarden op 1-1 en 31-12 komen vanuit een financieel jaaroverzicht, dus daar twijfel ik niet aan. Maar haar betaalde rente moet ik op 0 zetten neem ik aan? En is het dan zo dat ze bij eigenwoningforfait 50% moet opgeven? Ze is immers nog voor 50% eigenaar, ondanks dat ze er niet meer woont. Belastingdienst zegt vervolgens 'geen of een kleine eigenwoningschuld' en trekt het volledige eigenwoningforfait er weer af. Die aftrekpost baart me het meest zorgen, want als die niet terecht is verpest ik het natuurlijk
Dank voor je antwoord! Beiden is niet het geval, ze waren in 2014 dus geen fiscaal partners. Vandaar dat ik het eigenwoningforfait op 50% (gezien eigenaarschap) heb gezet en de betaalde rente op 0 euro.quote:Op zondag 8 maart 2015 20:56 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dan ga ik er wel vanuit dat ze getrouwd is geweest of een geregistreerd partnerschap heeft gehad.
Dat fiscaal partnerschap is niet relevant. Hij heeft een woning die maar 50% van hem is. De helft van zijn rente is dus maar aftrekbaar. Zij kan de andere helft aftrekken.quote:Op zondag 8 maart 2015 21:19 schreef Walter_White het volgende:
[..]
Dank voor je antwoord! Beiden is niet het geval, ze waren in 2014 dus geen fiscaal partners. Vandaar dat ik het eigenwoningforfait op 50% (gezien eigenaarschap) heb gezet en de betaalde rente op 0 euro.
Wat zou jij adviseren als wij niet weten wat hij gaat aangeven? Mijn vriendin heeft niks betaald, waarom zouden wij dat als aftrekpost gaan opvoeren dan?quote:Op zondag 8 maart 2015 21:21 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat fiscaal partnerschap is niet relevant. Hij heeft een woning die maar 50% van hem is. De helft van zijn rente is dus maar aftrekbaar. Zij kan de andere helft aftrekken.
Omdat je dat mág doen. Gedurende twee jaar, overigens. Daarna niet meer. Zij mag in die periode de woning als fictieve eigen woning opgeven.quote:Op zondag 8 maart 2015 21:32 schreef Walter_White het volgende:
[..]
Wat zou jij adviseren als wij niet weten wat hij gaat aangeven? Mijn vriendin heeft niks betaald, waarom zouden wij dat als aftrekpost gaan opvoeren dan?
Ik sprak net een mevrouw van de belastingdienst en die deed er nogal panisch over dat je wel echt de goede inkomstensoort moet opgeven("!!!"). Toen ik suggereerde dat 'pensioenuitkering' toch ook wel goed was, begon ze te flippen. Ze was van mening dat ik dan maar gewoon de automatisch aangemaakte inkomsten moest verwijderen en handmatig de inkomsten met de goede soort moest invullen (want dat kan namelijk wel). Ja doei.quote:Op zondag 8 maart 2015 17:27 schreef MutedFaith het volgende:
Ik liep tegen dezelfde situatie aan en heb gewoon voor pensioenuitkering gekozen. Dat lijkt er van al die dingen nog het meest op.
Werken soms ook echt dwazen daar. Mag toch hopen dat de Belastingdienst af en toe controleert hoe sommige van die lui zich gedragen aan de telefoon.quote:Op maandag 9 maart 2015 09:03 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Ik sprak net een mevrouw van de belastingdienst en die deed er nogal panisch over dat je wel echt de goede inkomstensoort moet opgeven("!!!"). Toen ik suggereerde dat 'pensioenuitkering' toch ook wel goed was, begon ze te flippen. Ze was van mening dat ik dan maar gewoon de automatisch aangemaakte inkomsten moest verwijderen en handmatig de inkomsten met de goede soort moest invullen (want dat kan namelijk wel). Ja doei.
Het schijnt dat er morgen een nieuwe versie van de software uitkomt, waarin "nog enkele foutjes zijn opgelost". Die wacht ik dan wel even af. Overigens, of dit ook één van die foutjes was, kon de dame van de belastingdienst me niet vertellen.
Er liggen afspraken bij de notaris, maar heel concreet weet ik die niet. Wat die ex doet zal mij een worst wezen, ik wil gewoon zo snel mogelijk van die aangifte voor m'n vriendin af. Om eventuele ruzie te voorkomen wilde ik geen hypotheekrente aftrekken, maar puur focussen op de loonheffingen. Hier krijgt ze een fors bedrag van terug namelijk.quote:Op zondag 8 maart 2015 21:42 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Omdat je dat mág doen. Gedurende twee jaar, overigens. Daarna niet meer. Zij mag in die periode de woning als fictieve eigen woning opgeven.
Ik heb natuurlijk geen idee hoe hun contact is, maar ik zou dit even overleggen. Er is feitelijk geen oplossing, anders dan dat zij het deel dat zij aan hypotheekrenteaftrek geniet aan hem betaalt als bijdrage in de hypotheekrente. Hier moeten ze dan wel afspraken over maken op papier. Hebben ze hier echt helemaal niets over afgesproken?
Als de fiscus erachter komt dat hij hypotheekrente aftrekt, terwijl hij maar 50% eigenaar is, dan krijgt hij te maken met een naheffing. Hier zijn al zat uitspraken over gedaan, helaas. Niet allemaal even logisch, maar dat is een gevolg van hoe de wet IB in dit geval wordt uitgelegd. (lees ook hier: http://www.jongbloed-fisc(...)ypotheekrenteaftrek/ , maar daar geldt die alimentatieoplossing natuurlijk niet)
Hoezo ruzie? Het is niet zo dat als zij die rente aftrekt, hij het niet meer zou kunnen.quote:Op maandag 9 maart 2015 10:55 schreef Walter_White het volgende:
[..]
Er liggen afspraken bij de notaris, maar heel concreet weet ik die niet. Wat die ex doet zal mij een worst wezen, ik wil gewoon zo snel mogelijk van die aangifte voor m'n vriendin af. Om eventuele ruzie te voorkomen wilde ik geen hypotheekrente aftrekken, maar puur focussen op de loonheffingen. Hier krijgt ze een fors bedrag van terug namelijk.
Ik ben dus verplicht eigenwoningforfait op te geven, 50%? (die wordt toch gecompenseerd door 'geen of kleine eigenwoningschuld').
Alleen het deel van het collegegeld betrekking op 2014. Dus 7 maanden, t/m juli. De andere 5 maanden waren kosten in 2013.quote:Op maandag 9 maart 2015 13:04 schreef ik.ben.hier het volgende:
Wanneer iemand in juli 2014 is afgestudeerd.
Kan je bij de aangifte dan het hele collegegeldbedrag opgeven als kosten of een deel hiervan?
quote:Op maandag 9 maart 2015 11:04 schreef MutedFaith het volgende:
Als je liever geen gezeik hebt, er zo snel mogelijk van af bent en het geld je minder uitmaakt zou ik gewoon alleen de woning voor 50% opgeven. Dat wordt dan inderdaad door de aftrek voor geen of kleine eigenwoningschuld gecompenseerd.
Thanks. De notaris heeft destijds op papier laten zetten dat ex volledig de fiscale voordelen geniet omdat hij ook alle kosten voor zijn rekening neemt. Dus ik ga geen hypotheekrente aftrekken. Ook even met de belastingtelefoon geschakeld. Die geeft aan dat ik het eigenwoningforfait (50%) bij 'uitgaven - andere onderhoudsverplichtingen' moet opgeven. Echter als ik dat doe krijgen we opeens een dikke 100 euro meer terug. Dat vind ik apart. Toch maar doen denk, en dan de definitieve aanslag gewoon afwachten.quote:Hoezo ruzie? Het is niet zo dat als zij die rente aftrekt, hij het niet meer zou kunnen.
Hij kan sowieso die rente niet aftrekken. Als zij het regelt, komt er tenminste nog iets terug. Gezeik kun je eigenlijk alleen krijgen als je dit niet gewoon overlegt.
De notaris die zich met inkomstenbelasting gaat bemoeienquote:Op maandag 9 maart 2015 14:03 schreef Walter_White het volgende:
[..]
[..]
Thanks. De notaris heeft destijds op papier laten zetten dat ex volledig de fiscale voordelen geniet omdat hij ook alle kosten voor zijn rekening neemt.
Dat is niet raar, aangezien het EWF een bijtelling is en 'uitgaven - andere onderhoudsverplichtingen' een aftrekpost. Waarom dat daar zou moeten, is me een raadsel.quote:Op maandag 9 maart 2015 14:03 schreef Walter_White het volgende:
[..]
Die geeft aan dat ik het eigenwoningforfait (50%) bij 'uitgaven - andere onderhoudsverplichtingen' moet opgeven. Echter als ik dat doe krijgen we opeens een dikke 100 euro meer terug.
Op basis van deze zin uit je link: "De vrouw stelde dat deze volledig aftrekbaar was, 50% als hypotheekrente en 50% als alimentatieverplichting jegens haar ex-man" kan ex in ons geval toch ook hypotheekrente voor 100% aftrekken?quote:
Van de belastingdienst-site:quote:Op maandag 9 maart 2015 14:14 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat is niet raar, aangezien het EWF een bijtelling is en 'uitgaven - andere onderhoudsverplichtingen' een aftrekpost. Waarom dat daar zou moeten, is me een raadsel.
Pardon, geen andere onderhoudsverplichtingen maar partneralimentatie.quote:"U bent voor 50% eigenaar van de woning waarin uw ex-partner woont. De WOZ-waarde van de woning is ¤ 200.000. Het eigenwoningforfait is ¤ 1.400. U mag dan 50% x ¤ 1.400 = ¤ 700 als partneralimentatie aftrekken. Bij de vraag over het eigendomspercentage van de woning vult u 50% in. Uw deel van de eventueel hierbij horende schuld is dan ook 50%."
Maar dan moet jouw vriendin die alimentatie wel opgeven natuurlijk. Maar aangezien ze niet gescheiden zijn, is er geen sprake van alimentatieverplichting.quote:Op maandag 9 maart 2015 14:24 schreef Walter_White het volgende:
[..]
Op basis van deze zin uit je link: "De vrouw stelde dat deze volledig aftrekbaar was, 50% als hypotheekrente en 50% als alimentatieverplichting jegens haar ex-man" kan ex in ons geval toch ook hypotheekrente voor 100% aftrekken?
Letterlijk uit de beeindigingsovereenkomst samenwoners die ik zojuist heb gekregen van m'n vriendin.quote:Op maandag 9 maart 2015 14:29 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Maar dan moet jouw vriendin die alimentatie wel opgeven natuurlijk. Maar aangezien ze niet gescheiden zijn, is er geen sprake van alimentatieverplichting.
Partneralimentatie is bij de betalende ex-partner een aftrekpost en bij de ontvangende ex-partner een bijtelling. Wanneer dit bij jullie van toepassing zou zijn, kan jouw vriendin dus de rente aftrekken en moet ze de alimentatie bijtellen. Uiteindelijk, op het EWF na, levert haar dat geen nadeel op.
Overigens: als ik het hier goed lees http://www.boersadvocaten(...)20website%200201.pdf kan dat ook vrijwillig worden vastgelegd. Dat zou dit probleem wel oplossen.
Zal ik nu wel of niet die extra aftrekpost gebruiken? Ik begrijp wat je zegt, ze zijn niet gescheiden. En het EWF is al gecompenseerd, dus daarom hoef ik het ook niet te doen. Ik wil me niet rijk rekenen, maar geld is geld. Toch maar opvoeren en definitieve aanslag afwachten?quote:Verklaren te zijn overeengekomen: ______________________________________________
- dat de man de woning blijft bewonen en alle lasten met betrekking tot de
woning volledig voor zijn rekening neemt; ____________________________________
- dat het fiscale voordeel vanaf * uitsluitend toekomt aan de man en dat __
2
het risico van de woning, inhoudende eventuele waardestijging of _______
-daling volledig voor de man is;_________________________________________________
Ik snap dat dat in die overeenkomst staat, maar zij kunnen natuurlijk niet samen iets afspreken dat tegen de wet ingaat en ook buiten de fiscus omgaat (de fiscus bepaalt die regels....).quote:Op maandag 9 maart 2015 14:47 schreef Walter_White het volgende:
[..]
Letterlijk uit de beeindigingsovereenkomst samenwoners die ik zojuist heb gekregen van m'n vriendin.
[..]
Zal ik nu wel of niet die extra aftrekpost gebruiken? Ik begrijp wat je zegt, ze zijn niet gescheiden. En het EWF is al gecompenseerd, dus daarom hoef ik het ook niet te doen. Ik wil me niet rijk rekenen, maar geld is geld. Toch maar opvoeren en definitieve aanslag afwachten?
Je zou toch verwachten dat een notaris weet wat hij doet bij het opmaken van zo'n overeenkomst...quote:Op maandag 9 maart 2015 14:58 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ik snap dat dat in die overeenkomst staat, maar zij kunnen natuurlijk niet samen iets afspreken dat tegen de wet ingaat en ook buiten de fiscus omgaat (de fiscus bepaalt die regels....).
Ik weet niet wat er gebeurt als de ex wakker wordt en de hypotheekrente op de juiste wijze aftrekt (dus dmv de constructie met de alimentatie). Dan komt de fiscus uiteindelijk bij je vriendin uit.
Ik zou gewoon overleggen, maar dat is mijn advies. Ik krijg de indruk dat er geen goed contact is en dat er liever geen contact wordt opgenomen.
Dan zou ik het niet aftrekken. Maar er komt een keer gezeur van. Daar heeft je vriendin geen last van, direct, maar dat verslechtert de situatie natuurlijk wel.
Mwah, ze klonk niet heel onaardig ofzo. Maar meer een beetje... gestresst.quote:Op maandag 9 maart 2015 10:54 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Werken soms ook echt dwazen daar. Mag toch hopen dat de Belastingdienst af en toe controleert hoe sommige van die lui zich gedragen aan de telefoon.
Ik weet het. Wel krijg je bij de keuze voor pensioen een paar extra vragen, die je (naar ik aanneem) bij een lijfrente niet krijgt.quote:Verder maakt het (tenminste voor de berekening) niet uit hoe je het invult, als je het maar invult onder het kopje uitkeringen (vroegere dienstbetrekkingen).
Ook zo'n aftrekpost gevonden zonder daar ergens informatie over te hebben. Anders dat het in tijd allemaal wel klopt, is het bedrag nergens te achterhalen. Dan Duo maar vertrouwen in datgene ze hebben aangeleverd.quote:Op woensdag 4 maart 2015 16:26 schreef Ralphmeister het volgende:
Het was naar mijn mening niet even simpel googlen maar na een helse zoektocht dit bij DUO gevonden..
[..]
http://www.duo.nl/SRVS/CGI-BIN/WEBCGI.EXE?New,Kb=Kennisbank,Company={DBD42CAE-B941-4CF4-960D-5F5C917B6281},Case=obj(42478),Question4332=obj(4332):obj(4343)
Eigenlijk zeggen ze hier dat ik maar gewoon moet aannemen dat het klopt en ik het dus niet kan controleren terwijl de belastingdienst wel van mij verwacht dat ik de VIA controleer..?
Mijn 2478 euro voor 2 jaar komt in de verte ook niet overeen met de normbedragen blijkbaar (2 jaar WO à 2421 = 4842).
Mja, is niet heel veel werk verder. Maar er staat niks anders in dan de aangifte die ik al heb ingestuurd (en die ze hebben ontvangen). Iets met leuker en makkelijkerquote:Op dinsdag 10 maart 2015 20:57 schreef YoshiBignose het volgende:
Ja je moet de ondernemersaangifte doen als je een onderneming hebt. Boeiend, ook daar heb je vooraf ingevulde info.
Mwoah, in 2015 inmiddels wel alweer omzet, dus behoud de onderneming graag.quote:Op dinsdag 10 maart 2015 21:34 schreef YoshiBignose het volgende:
Ja toevallig omdat je niets gedaan hebt met je onderneming. Maar de meeste mensen hebben wel een hele administratie van hun bedrijf. Dan moet je je onderneming maar stopzetten jankerd.
Wat is je vraag?quote:Op woensdag 11 maart 2015 07:06 schreef delano.888 het volgende:
Ik snap er geen zak van, ik heb een naheffing van 180 waar ik voorheen altijd 0 had, en volgens dit schema zou ik tussen de 7 en 37 euro moeten betalen:
http://www.radartv.nl/nie(...)ng-moet-jij-betalen/
(mijn loon was ~22500)
Waarom het 180 is, en niet tussen de 7-37?quote:
Ok en hoe denk je die vraag beantwoord te krijgen zonder enige info?quote:Op woensdag 11 maart 2015 07:35 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Waarom het 180 is, en niet tussen de 7-37?
Ik zal eens mijn kristallen bol oppoetsen.quote:Op woensdag 11 maart 2015 07:35 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Waarom het 180 is, en niet tussen de 7-37?
Had 't zelf geschat op 40-45. Als 't 450 eu had geweest was 't helemaal fantastischquote:Op woensdag 11 maart 2015 07:35 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Waarom het 180 is, en niet tussen de 7-37?
Wees blij. Het aangifteprogramma voor ondernemers is 1000 keer leuker en makkelijker dan die achterlijk lineaire website.quote:Op dinsdag 10 maart 2015 20:02 schreef Bugno het volgende:
Grr, vandaag even gebeld. Had proactief mijn aangifte gedaan via particuliere tool. Heb ook een eenmanszaak (zonder omzet n 2014) en daarvoor uitnodiging gekregen.
Blijkt dat de kans groot is dat de particuliere aangifte niet in behandeling wordt genomen Maar die is dus wel zichtbaar in systemen. Moet ik gdvr via zo'n bejaarde applicatie aangifte doen, nog een keer.
Als ik nu zou kunnen kiezen had t handig geweest, nu dubbel werkquote:Op woensdag 11 maart 2015 08:14 schreef MutedFaith het volgende:
[..]
Wees blij. Het aangifteprogramma voor ondernemers is 1000 keer leuker en makkelijker dan die achterlijk lineaire website.
Geen idee, ik heb er 0 verstand van. Kan je hier wat mee?quote:Op woensdag 11 maart 2015 07:39 schreef nelisb het volgende:
[..]
Ok en hoe denk je die vraag beantwoord te krijgen zonder enige info?
En vorig jaar?quote:Op woensdag 11 maart 2015 08:19 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Geen idee, ik heb er 0 verstand van. Kan je hier wat mee?
[ afbeelding ]
Nee.quote:Op woensdag 11 maart 2015 08:19 schreef delano.888 het volgende:
Geen idee, ik heb er 0 verstand van. Kan je hier wat mee?
Die tabel zijn geschatte bedragen. Wellicht heb je relatief wat meer bijzondere beloningen ontvangen (want die zijn in wezen de boosdoener, afgelopen jaar)quote:Op woensdag 11 maart 2015 07:35 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Waarom het 180 is, en niet tussen de 7-37?
omdat die site een indicatie is. Je loonheffing die je had moeten betalen is hoger dat wat je betaald hebt.quote:Op woensdag 11 maart 2015 07:35 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Waarom het 180 is, en niet tussen de 7-37?
Dat ik het niet vertrouw, daarna opgehangen. Ze hebben ook niet meer terug gebeld.quote:
Nuttige bijdrage, heb ik wat aan. Thnx!quote:Op woensdag 11 maart 2015 16:38 schreef Lienekien het volgende:
Persoonsgegevens posten is niet gewenst.
Heb het al veranderd.quote:Op woensdag 11 maart 2015 16:48 schreef YoshiBignose het volgende:
Ze heeft gelijk...
Bovendien kunnen die oplichters die gegevens ook gewoon van Google hebben.
Ik weet het niet zeker, maar lijkt me sterk. Anders ga ik ook nog even opvoeren dat ik tijdens mijn tweejarige studie niet heb kunnen werkenquote:Op woensdag 11 maart 2015 17:55 schreef bami_haar het volgende:
Vraag mbt aftrek studiekosten: ik voldoe aan de voorwaarden en kan studieboeken en -kosten als aftrekpost opvoeren.
Echter: Om de opleiding te kunnen volgen heb ik 15 vakantiedagen op moeten nemen. Kan ik die opvoeren? Kan het nergens vinden, dus ik verwacht het niet, maar ik kan ook nergens vinden dat het niet kan...
Wie weet meer?
Bij jou is het verschil tussen de verschuldigde loonheffing en de ingehouden loonheffing groter dan bij jouw collega.quote:Op woensdag 11 maart 2015 19:10 schreef delano.888 het volgende:
Nou, ik snap het niet hoor, dit is dus mijne:
afbeelding
En mijn collega, die meer uren heeft, betaald MINDER bij?! Is er hier iemand die dit snapt? We hebben allebei een huurhuis, en verder geen vreemde dingen:
afbeelding
Ah zo, bedankt. Ik zal het nooit echt weten dan. Gelukkig gaat het niet om echt veel geld nu.quote:Op woensdag 11 maart 2015 22:20 schreef francelle het volgende:
[..]
Bij jou is het verschil tussen de verschuldigde loonheffing en de ingehouden loonheffing groter dan bij jouw collega.
Het verschil tussen wat jij uiteindelijk aan belasting moet betalen en wat jouw collega moet betalen is ¤ 11.335 - ¤ 8.282 is ¤ 3.053.
Het verschil tussen de voorheffing/al ingehouden loonheffing is ¤ 7.248 - ¤ 3.955 is ¤ 3.293.
Jouw collega moet dus, vergeleken met jou, ¤ 3.053 meer belasting betalen, maar hij/zij heeft aan voorheffing ¤ 3.293 meer betaald dan jij. Terwijl hij/zij meer dan ¤ 7.000 verdient dan jij.
Jouw collega heeft in verband met de afbouw van de algemene loonheffingskorting ¤ 145 minder heffingskorting.
Het verschil is: ¤ 3.293 min 3.053 min ¤ 145 is ¤ 95.
Het verschil tussen ¤ 182 min ¤ 87 is ook ¤ 95.
Samenvattend: Zowel bij jou als bij jouw collega is te weinig loonheffing ingehouden.
Bij jou is het verschil tussen de verschuldigde loonheffing en de al via het salaris ingehouden loonheffing groter dan bij jouw collega.
Heel veel mensen krijgen dit jaar een naheffing. Dit komt doordat eind 2013 de regering de afbouw van de heffingskortingen heeft gewijzigd. De Belastingdienst kon deze wijzigingen niet op tijd verwerken in de tabellen waarmee gerekend wordt voor onder andere vakantiegeld en overwerk.
Misschien heb jij meer overgewerkt dan je collega, of onregelmatiger gewerkt?
Je zou de loonheffing op elke salarisstrook na kunnen rekenen :-)quote:Op woensdag 11 maart 2015 22:25 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Ah zo, bedankt. Ik zal het nooit echt weten dan. Gelukkig gaat het niet om echt veel geld nu.
Nee zelfde werkgever, verder niks. Beetje veel moeite voor die 100 euro, maar dacht misschien weet iemand het hier zo. Het zal wel goed zijn.quote:Op woensdag 11 maart 2015 22:29 schreef francelle het volgende:
[..]
Je zou de loonheffing op elke salarisstrook na kunnen rekenen :-)
Of misschien heb jij twee werkgevers? En kom je daardoor in de tweede schijf terecht? Kan ook nog.
Het klopt, ik heb het voor je nagerekend.quote:Op woensdag 11 maart 2015 22:34 schreef delano.888 het volgende:
[..]
Nee zelfde werkgever, verder niks. Beetje veel moeite voor die 100 euro, maar dacht misschien weet iemand het hier zo. Het zal wel goed zijn.
Nee, dat klopt welquote:Op woensdag 11 maart 2015 22:49 schreef MsLorelei het volgende:
Ik heb vorig jaar ongeveer ¤6000 gewerkt en ongeveer ¤730 loonheffing. Verder geen rare dingen. Ik heb een lening van ¤1100 van DUO, maar volgens mij kan ik dat nergens invullen?
Klopt het dat ik dan die ¤730 terug krijg? Dat zegt de app, maar ik vind het een beetje veel. (ik klaag overigens niet)
En kun je de lening van DUO nog ergens invullen of heeft dat sowieso verder geen invloed op dat bedrag?quote:
Heeft geen invloed. Studiekosten wellicht, maar niet als je recht had op studiefinanciering.quote:Op donderdag 12 maart 2015 00:17 schreef MsLorelei het volgende:
[..]
En kun je de lening van DUO nog ergens invullen of heeft dat sowieso verder geen invloed op dat bedrag?
Bij 'hypotheek en andere leningen' kan het iig niet.
Dit heeft alleen nut als je boven de box 3 vrijstelling uitkomt.quote:Op donderdag 12 maart 2015 00:17 schreef MsLorelei het volgende:
[..]
En kun je de lening van DUO nog ergens invullen of heeft dat sowieso verder geen invloed op dat bedrag?
Bij 'hypotheek en andere leningen' kan het iig niet.
quote:Op vrijdag 6 maart 2015 15:01 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Hoe bedoel je 'Hoe die werken?'
Extreem late reactie. Dat begrijp ik, ik ga ook gewoon aangifte doen. Maar ik snap niet waarom de belastingdienst weet dat ik extreem veel moet betalen maar me alsnog geen uitnodiging stuurt. Als ik een dumfuck zou zijn zou ik best in de problemen kunnen komen zeg maar..quote:Op vrijdag 6 maart 2015 15:01 schreef Five_Horizons het volgende:
Als je een uitnodiging krijgt, moet je aangifte doen. Als je weet dat je moet betalen, dan moet je ook verplicht aangifte doen.
waarom zou je in de problemen kunnen komen dan? als je niet weet dat je belasting moet betalen dan ben je niet verplicht om aangifte te doen als je geen uitnodiging hebt.quote:Op donderdag 12 maart 2015 11:26 schreef Yesse het volgende:
[..]
[..]
Extreem late reactie. Dat begrijp ik, ik ga ook gewoon aangifte doen. Maar ik snap niet waarom de belastingdienst weet dat ik extreem veel moet betalen maar me alsnog geen uitnodiging stuurt. Als ik een dumfuck zou zijn zou ik best in de problemen kunnen komen zeg maar..
Volgens mij is dat er al af.quote:Op donderdag 12 maart 2015 18:06 schreef Trebo het volgende:
Is de HRA ook meegerekend in het terug te ontvangen bedrag? Dit krijgen we per maand, maar moet ik dat bedrag aftrekken van het te ontvangen bedrag?
Als het goed is staat er op je eindoverzicht bij je aangifte een kopje "Ontvangen bedrag via voorlopige aanslag". Dat is je HRA (of eventuele andere aftrekposten, etc).quote:Op donderdag 12 maart 2015 18:06 schreef Trebo het volgende:
Is de HRA ook meegerekend in het terug te ontvangen bedrag? Dit krijgen we per maand, maar moet ik dat bedrag aftrekken van het te ontvangen bedrag?
Daar hebben wij eerder dit jaar al een brief over gehad. Wat jij aangeeft kan ik niet terug vinden.quote:Op donderdag 12 maart 2015 18:27 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Als het goed is staat er op je eindoverzicht bij je aangifte een kopje "Ontvangen bedrag via voorlopige aanslag". Dat is je HRA (of eventuele andere aftrekposten, etc).
Je hebt aangifte gedaan?quote:Op donderdag 12 maart 2015 18:41 schreef Trebo het volgende:
[..]
Daar hebben wij eerder dit jaar al een brief over gehad. Wat jij aangeeft kan ik niet terug vinden.
Dit gaat over IB; niet over toeslagen. Er wordt hiermee dus niet verrekend.quote:Op vrijdag 13 maart 2015 11:15 schreef Me_Wesley het volgende:
Het ziet er overigens naar uit dat ik teveel huurtoeslag/zorgtoeslag heb ontvangen (de nieuwe baan was wat eerder gekomen dan verwacht, en ik had in mijn beleving nog meer restant PGA over). In ieder geval, mijn teruggave bedraagt ¤6.000.
Verrekend de belastingdienst automatisch de teveel ontvangen toeslagen hiermee of komt dat later nog, en moet ik wat reserveren?
Dankquote:Op vrijdag 13 maart 2015 11:30 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dit gaat over IB; niet over toeslagen. Er wordt hiermee dus niet verrekend.
Omdat je volgens de belastingdienst dat wel zou moeten weten omdat je bijvoorbeeld van baan bent gewisseld of 2 banen hebt.quote:Op donderdag 12 maart 2015 12:14 schreef Nizno het volgende:
[..]
waarom zou je in de problemen kunnen komen dan? als je niet weet dat je belasting moet betalen dan ben je niet verplicht om aangifte te doen als je geen uitnodiging hebt.
Je moet ze aftrekken in t jaar waarin ze daadwerkelijk betaald worden. Sinds de invoering van de DBC is dat waarschijnlijk helemaal in 2015.quote:Op zaterdag 14 maart 2015 21:59 schreef trigt013 het volgende:
Even een vraagje, mijn dochter heeft in het ziekenhuis gelegen van october tot en met februari. Mag ik nu de aftrekposten in 1 blok indienen in 2014 of 2015 of moet ik 2x2 maanden in elk jaar indienen en dus twee keer "last" krijgen van een drempel? Of is er geen drempel voor buitengewone zorgkosten?
Het gaat specifiek over reiskosten.quote:Op zondag 15 maart 2015 11:59 schreef MutedFaith het volgende:
[..]
Je moet ze aftrekken in t jaar waarin ze daadwerkelijk betaald worden. Sinds de invoering van de DBC is dat waarschijnlijk helemaal in 2015.
Dan zul je ze inderdaad over de twee jaren moeten verdelen.quote:
Deze kosten horen in de verlies- en winstrekening, het zijn bedrijfslasten. Doe jezelf en je broertje een plezier en ga zelf niet aan een ondernemersaangifte liggen klooien, maar neem een accountant/belastingadviseur in de arm. Dat bespaart een hoop geld.quote:Op zondag 15 maart 2015 11:23 schreef Miss_Virgo het volgende:
Mijn broertje is ZZP-er en werkt als schilder. Hij is daarom verplicht aangesloten bij het Bedrijfspensioenfonds voor schilders.
Ik ben bezig met zijn aangifte IB (voor ondernemers) en vraag me af waar ik de afgedragen pensioenpremie moet verwerken. Ik heb het in eerste instantie onder overige kosten gezet.
Maar nu bedacht ik me ineens dat het onder de Uitgaven inkomensvoorziening moet vallen. Echter hierbij wordt alleen gesproken over lijfrente ed. Nu twijfel ik dus weer.
Ik kan morgen de Belastingdienst bellen, maar hoop eigenlijk dat iemand me hier verder kan helpen
Bedankt voor je reactie. Het bedrijf heeft alleen inkoop- en verkoopfacturen, dus zo ingewikkeld is het niet. Alleen twijfelde ik over waar de pensioenpremie in de aangifte gezet moet worden. Ik heb zelf een jaar als assistent accountant gewerkt, dus kom een heel eind. Alleen had ik toen software die alles zowat gelijk op de juiste plek zet en nu nietquote:Op zondag 15 maart 2015 13:56 schreef bloodymary1 het volgende:
[..]
Deze kosten horen in de verlies- en winstrekening, het zijn bedrijfslasten. Doe jezelf en je broertje een plezier en ga zelf niet aan een ondernemersaangifte liggen klooien, maar neem een accountant/belastingadviseur in de arm. Dat bespaart een hoop geld.
Yeah 3.000¤...quote:Op zondag 15 maart 2015 19:46 schreef Pap89 het volgende:
Bijna 3000 te ontvangen (Maar dat is dan ook 90+% door de Hypotheekrente aftrek en wat terug van de kosten van het huis dat we gekocht hebben in 2014)
Een te betalen belastingaanslag kan zonder toestemming niet verrekend worden met toeslagen. Een terugvordering (huur-, zorg-, kinderopvang-)toeslagen kan echter wel verrekend worden met een belastingsteruggaaf. Bron: http://www.schuldinfo.nl/index.php?id=45quote:Op vrijdag 13 maart 2015 11:30 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dit gaat over IB; niet over toeslagen. Er wordt hiermee dus niet verrekend.
Is je betaalde hypotheekrente wel ingevuld?quote:Op maandag 16 maart 2015 09:35 schreef Kreator het volgende:
Ik heb een vraag. Ik had mijn belasting ingevuld dit weekend en moest ineens 2700 euro betalen. Dat klopt niet, want ik moet rond de 0 uitkomen. Ik heb de meest simpele belastingaangifte die er is. Enige 'lastige' is een koophuis.
Nu zag ik dat dit was ingevuld:
Welke onderwerpen golden voor u in 2014?
Voorlopige aanslag 2014 gehad. Dit kan zijn:
een voorlopige aanslag inkomstenbelasting en premie volksverzekeringen
een voorlopige aanslag Zorgverzekeringswet
Daar stond ingevuld dat ik 2661 euro had ontvangen. Dat is ook wel zo, want ik krijg elke maand mijn hypotheekrenteaftrek. Moet ik dat daar inderdaad laten staan? Als ik het weghaal, kom ik op bijna 0 uit.
Misschien moet ik ook gewoon even naar een kantoor om het na te laten kijken, maar ik zou dit toch zelf moeten kunnen. .
Maar dan snap ik niet dat ik 2700 euro moet betalen. Ik zou volgens mij rond de 2661 moeten krijgen...quote:Op maandag 16 maart 2015 09:38 schreef Anne het volgende:
Dat moet inderdaad blijven staan; dat heb je al gehad .
Die is wel ingevuld ja. (stond al ingevuld)quote:Op maandag 16 maart 2015 09:38 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Is je betaalde hypotheekrente wel ingevuld?
De hoogte van m'n hypotheek stond wel ingevuld maar betaalde rente moest ik zelf van de opgaaf overnemen en invullen.quote:Op maandag 16 maart 2015 09:40 schreef Kreator het volgende:
[..]
Maar dan snap ik niet dat ik 2700 euro moet betalen. Ik zou volgens mij rond de 2661 moeten krijgen...
[..]
Die is wel ingevuld ja. (stond al ingevuld)
Van welke opgave vul je dat in? Klopt overigens. Is 7800 nogwat euro.quote:Op maandag 16 maart 2015 09:44 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
De hoogte van m'n hypotheek stond wel ingevuld maar betaalde rente moest ik zelf van de opgaaf overnemen en invullen.
Zal toch ergens daar misgaan.
Je betaalde rente zal iets van 8000 Euro geweest zijn?
Van de jaaropgave van je hypotheek.quote:Op maandag 16 maart 2015 09:45 schreef Kreator het volgende:
[..]
Van welke opgave vul je dat in? Klopt overigens. Is 7800 nogwat euro.
Ik heb 'm ook een 2e keer verstuurd. Heb ff niet helder waar het zit (ben mobiel) maar iig bij de stappen van je hypotheek.quote:Op maandag 16 maart 2015 09:46 schreef Kreator het volgende:
Ik denk dat ik ergens wat mis ofzo. . Had em al ondertekend en verstuurd ook. . Zo dom. .
Nu kan ik hem nog wel aanpassen, maar ik zie niet wat ik fout doe en ik heb geen idee hoe lang ik nog heb om dit te corrigeren...
Zoiets, vond het via Google:quote:Op maandag 16 maart 2015 09:55 schreef Kreator het volgende:
[..]
Ja, dat snapte ik toen ik de vraag had gesteld. .
Zonder de bedragen kunnen we eigenlijk alleen maar gissen. Als het niet zo ingewikkeld is, zal er inderdaad iets simpels niet kloppen.quote:Op maandag 16 maart 2015 09:46 schreef Kreator het volgende:
Ik denk dat ik ergens wat mis ofzo. . Had em al ondertekend en verstuurd ook. . Zo dom. .
Nu kan ik hem nog wel aanpassen, maar ik zie niet wat ik fout doe en ik heb geen idee hoe lang ik nog heb om dit te corrigeren...
Heb je wel een fiscale partner? Ik niet meer en dan staat er een lijstje in de vorm van onderstaande;quote:Op maandag 16 maart 2015 09:46 schreef Kreator het volgende:
Ik denk dat ik ergens wat mis ofzo. . Had em al ondertekend en verstuurd ook. . Zo dom. .
Nu kan ik hem nog wel aanpassen, maar ik zie niet wat ik fout doe en ik heb geen idee hoe lang ik nog heb om dit te corrigeren...
Misschien is het dat wat veranderd is? Ik woon geheel 2014 samen (2013 niet), maar heb geen samenlevingscontract oid. Het huis staat ook 100% op mijn naam. Volgens de aangifte heb ik dus geen fiscaal partner.quote:Op maandag 16 maart 2015 10:40 schreef Ralphmeister het volgende:
[..]
Heb je wel een fiscale partner? Ik niet meer en dan staat er een lijstje in de vorm van onderstaande;
Schuld op 1 januari 2014 ¤ 200.000
Schuld op 31 december 2014 ¤ 200.000
Betaalde rente in 2014 ¤ 9.000
Vervolgens moet je zelf jouw deel aangeven (in mijn geval 50%);
Uw deel van de schuld op 1 januari 2014 ¤ 100.000
Uw deel van de schuld op 31 december 2014 ¤ 100.000
Uw deel van de rente in 2014 ¤ 4.500
Als je hier dus niet die 4.500 of het bedrag in jouw geval invult kom je inderdaad in de eerder door jou omschreven situatie terecht.
Kan je niet inloggen en kijken onder "Hypotheken en andere schulden"? Dan zie je het snel genoeg?quote:Op maandag 16 maart 2015 10:44 schreef Kreator het volgende:
[..]
Misschien is het dat wat veranderd is? Ik woon geheel 2014 samen (2013 niet), maar heb geen samenlevingscontract oid. Het huis staat ook 100% op mijn naam. Volgens de aangifte heb ik dus geen fiscaal partner.
Hoe is wat Ralphmeister schetst dan op jou van toepassing?quote:Op maandag 16 maart 2015 10:44 schreef Kreator het volgende:
[..]
Misschien is het dat wat veranderd is? Ik woon geheel 2014 samen (2013 niet), maar heb geen samenlevingscontract oid. Het huis staat ook 100% op mijn naam. Volgens de aangifte heb ik dus geen fiscaal partner.
Misschien begreep ik de vraag niet. .quote:Op maandag 16 maart 2015 10:50 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Hoe is wat Ralphmeister schetst dan op jou van toepassing?
De belastingtelefoon kon je niet helpen?quote:Op maandag 16 maart 2015 20:25 schreef OngeschiktX het volgende:
Twee vragen (al eerder gevraagd, maar ik twijfel):
- Hoeveel zou de WOZ waarde van een woning zijn op 1-1-2013, als de bouw van de woning 1-2-2014 is gestart? Ik moet deze zelf schatten ivm niet hebben gehad van een WOZ beschikking over 2014, aangezien ik toen de woning nog niet had gekocht.
- Is een overlijdensrisicoverzekering die ik verplicht heb afgesloten om in aanmerking te komen voor NHG een kapitaalverzekering? De bank is eerste begunstigde.
De belastingtelefoon kon mij niet helpen. Ze kon me ook niet doorverbinden, omdat de wachttijd zo lang was, dat ze dan dicht zouden zijn voor vandaag.
hij heeft 5min in de wacht gestaan bij IB, toen opnieuw gebeld en toeslagen gekozen en dan kunnen ze hem niet helpen en moet hij later terug bellenquote:Op maandag 16 maart 2015 21:15 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
De belastingtelefoon kon je niet helpen?
behalve voor toeslagenquote:Die ORV is in elk geval geen kapitaalverzekering. Dat is echt basiskennis voor zo'n eerstejaar student fiscaal recht dat ze achter de helpdesk daar hebben gestopt.
Een ding is zeker, de belastingdienst neemt geen genoegen met jouw schattingen. Dan kan iedereen er wel wat op los schatten. Zeer waarschijnlijk zul je contact moeten opnemen met de gemeente die de WOZ-waarde vast kan stellen.quote:Op maandag 16 maart 2015 20:25 schreef OngeschiktX het volgende:
Twee vragen (al eerder gevraagd, maar ik twijfel):
- Hoeveel zou de WOZ waarde van een woning zijn op 1-1-2013, als de bouw van de woning 1-2-2014 is gestart? Ik moet deze zelf schatten ivm niet hebben gehad van een WOZ beschikking over 2014, aangezien ik toen de woning nog niet had gekocht.
- Is een overlijdensrisicoverzekering die ik verplicht heb afgesloten om in aanmerking te komen voor NHG een kapitaalverzekering? De bank is eerste begunstigde.
De belastingtelefoon kon mij niet helpen. Ze kon me ook niet doorverbinden, omdat de wachttijd zo lang was, dat ze dan dicht zouden zijn voor vandaag.
Hij zou een redelijk percentage moeten vragenquote:Op maandag 16 maart 2015 21:36 schreef Kreator het volgende:
Five_Horizons .
Wat een baas. 2 minuten meekijken met mijn aangifte via Teamviewer na een lange dag werken, mijn 'probleem' oplossen (waardoor ik 250 terugkrijg, ipv 2700 moet betalen) en whoppa! Klaar!
Bleek dat 'bent u verplicht de hypotheek in 30 jaar af te lossen' op ja moest, terwijl dat dus eigenlijk niet zo is. Lang leve duidelijke vragen.
. Ik ben blij.
Hij wou er niks voor hebben. .quote:Op maandag 16 maart 2015 21:36 schreef Travel. het volgende:
[..]
Hij zou een redelijk percentage moeten vragen
Hij heeft al een Belasting-blauw kleurtje ook, dus daar kun je hem ook niet blij mee maken .quote:
De grond heeft natuurlijk ook een waarde. Alleen snap ik de datum van 1/1/2013 niet of heeft 'ie een tikfout gemaakt en bedoelt 'ie 2014? Dan kan 'ie bij de gemeente een opgave opvragen.quote:Op maandag 16 maart 2015 21:41 schreef Travel. het volgende:
Volgens mij wordt de WOZ-waarde van iets wat nog niet gebouwd is op 0 gesteld, maar het lijkt me sterk. Zal het eens uitzoeken.
Ja ik heb het al gevonden, ervanuit gaande dat er al iets stond moet je de waarde van de grond + het deel dat er al stond (door een taxateur uiteraard gewaardeerd) als WOZ nemen. Dus als er nog niks stond alleen de grond inderdaad. Maar hiervoor zal hij contact moeten opnemen met de gemeente. De grond moet sowieso voor 100% in aanmerking genomen worden, de bouw alleen voor het gebouwde deel.quote:Op maandag 16 maart 2015 21:42 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
De grond heeft natuurlijk ook een waarde. Alleen snap ik de datum van 1/1/2013 niet of heeft 'ie een tikfout gemaakt en bedoelt 'ie 2014? Dan kan 'ie bij de gemeente een opgave opvragen.
Nee. Nouja, ze zou me normaal gesproken doorverbinden met iemand die meer verstand had van de regels mbt eigen woning bezit, maar het was 19:30 geweest en de wachttijd was bij die collega langer dan een half uur, dus ik mocht het morgen nog een keer proberen.quote:Op maandag 16 maart 2015 21:15 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
De belastingtelefoon kon je niet helpen?
Thanks. Ik denk dat ik dat maar ga invullen.quote:Die ORV is in elk geval geen kapitaalverzekering. Dat is echt basiskennis voor zo'n eerstejaar student fiscaal recht dat ze achter de helpdesk daar hebben gestopt.
Ja, ik vind het ook niet een hele logische vraag. Ik een van die vragen er voor heb ik aangegeven dat het een woning in aanbouw / bouwkavel was. Daarna heb ik aangegeven dat dit de rest van het jaar zo was. Vervolgens komt de vraag over de WOZ waarde in 2014. Hiervoor moet je de WOZ-waarde met peildatum 1-1-2013 pakken, maar toen was er niets meer dan een braakliggend stuk terrein. Volgens mij was er niet eens bekend dat er woningen zouden komen, dus wat is dan de waarde?quote:De WOZ-waarde van een woning in 2013 als er nog niets was? Erm...wut?
Staat er echt dat je dan de waarde zelf moet schatten?quote:Op maandag 16 maart 2015 21:45 schreef OngeschiktX het volgende:
[..]
Nee. Nouja, ze zou me normaal gesproken doorverbinden met iemand die meer verstand had van de regels mbt eigen woning bezit, maar het was 19:30 geweest en de wachttijd was bij die collega langer dan een half uur, dus ik mocht het morgen nog een keer proberen.
[..]
Thanks. Ik denk dat ik dat maar ga invullen.
[..]
Ja, ik vind het ook niet een hele logische vraag. Ik een van die vragen er voor heb ik aangegeven dat het een woning in aanbouw / bouwkavel was. Daarna heb ik aangegeven dat dit de rest van het jaar zo was. Vervolgens komt de vraag over de WOZ waarde in 2014. Hiervoor moet je de WOZ-waarde met peildatum 1-1-2013 pakken, maar toen was er niets meer dan een braakliggend stuk terrein. Volgens mij was er niet eens bekend dat er woningen zouden komen, dus wat is dan de waarde?
Ik moet de WOZ beschikking van 2014 gebruiken als die er is, met als opmerking dat dit ook ook kan bestaan uit een bepaald percentage en de grondwaarde als deze gedeeltelijk af is. Als er geen WOZ beschikking is, moet ik de WOZ waarde zelf schatten. Maar ik heb geen idee in dit geval.
quote:Hebt u een nieuwbouwwoning gekocht waarvoor de gemeente nog geen WOZ-beschikking heeft afgegeven? Dan moet u zelf de waarde van de woning (laten) schatten. U moet hierbij uitgaan van de waarde die de woning op 1 januari van het voorgaande jaar zou hebben gehad. Deze waarde kunt u vaststellen door te kijken naar de waarde van soortgelijke woningen.
Thanks.quote:Op maandag 16 maart 2015 21:45 schreef Travel. het volgende:
[..]
Ja ik heb het al gevonden, ervanuit gaande dat er al iets stond moet je de waarde van de grond + het deel dat er al stond (door een taxateur uiteraard gewaardeerd) als WOZ nemen. Dus als er nog niks stond alleen de grond inderdaad. Maar hiervoor zal hij contact moeten opnemen met de gemeente. De grond moet sowieso voor 100% in aanmerking genomen worden, de bouw alleen voor het gebouwde deel.
Stond er al wat op die grond op die datum ( 1-1-13/14?)quote:Op maandag 16 maart 2015 21:48 schreef OngeschiktX het volgende:
[..]
Thanks.
De grondwaarde weet ik wel, want die heb ik vorig jaar gekocht en staat vermeld in de papieren van de notaris. Ik weet alleen niet of de grond al deze waarde had op dat moment, landbouwgrond is bijvoorbeeld veel goedkoper. Ik geloof dat het uiteindelijk overigens niet uitmaakt voor het terug te krijgen bedrag.
De WOZ waarde van 2014 heeft als peildatum 1-1-2013, zo staat het erin:quote:Op maandag 16 maart 2015 21:42 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
De grond heeft natuurlijk ook een waarde. Alleen snap ik de datum van 1/1/2013 niet of heeft 'ie een tikfout gemaakt en bedoelt 'ie 2014? Dan kan 'ie bij de gemeente een opgave opvragen.
quote:WOZ-waarde in 2014
Vul in: de WOZ-waarde met peildatum 1 januari 2013. Deze staat op de WOZ-beschikking die u begin 2014 hebt gekregen. Hebt u die nog niet ontvangen, dan kunt u de verwachte WOZ-waarde invullen.
Nee, nog niets. Ze zijn in januari 2014 begonnen me graven en in februari zijn de eerste palen geslagen. Vroeger was het glastuinbouwgebied en daarna was het een paar jaar braakliggend terrein.quote:Op maandag 16 maart 2015 21:51 schreef Travel. het volgende:
[..]
Stond er al wat op die grond op die datum ( 1-1-13/14?)
Iemand?quote:Op maandag 16 maart 2015 09:51 schreef xaban06 het volgende:
De vraag zal al vaker langsgekomen zijn, maar kon er geen duidelijk antwoord op vinden.
Kapitaalverzekeringen aanvinken of niet?
Wij hebben een hypotheek op onze koopwoning, vorm van hypotheek is bankspaar. Woning gekocht met NHG. Volgens mij hebben we ook nog een levensverzekering. Bij het overlijden van 1 van de partners wordt een bepaald bedrag uitgekeerd. Maar bij het aflopen van de verzekering (hypotheek) wordt er niks uitgekeerd.
Wat aanvinken? Bankspaarhypotheek heeft een SEW/BEW en valt dus onder dezelfde regels als een KEW.quote:
Dan is het zeer waarschijnlijk de aankoopwaarde van de grond (er vanuit gaande dat het een redelijke prijs is en je het niet 10 jaar geleden gekocht hebt). Meestal kijkt de belastingdienst naar de bedoeling van de koper, dus het argument dat het alleen een zandbak is die niks waard is gaat niet op.quote:Op maandag 16 maart 2015 21:54 schreef OngeschiktX het volgende:
[..]
De WOZ waarde van 2014 heeft als peildatum 1-1-2013, zo staat het erin:
[..]
[..]
Nee, nog niets. Ze zijn in januari 2014 begonnen me graven en in februari zijn de eerste palen geslagen. Vroeger was het glastuinbouwgebied en daarna was het een paar jaar braakliggend terrein.
Er is een versjil tussen toestandsdatum en waardepeildatum. De WOZ waarde 2014 heeft een toestandsdatum van 1 januari 2014, maar waardepeildatum 1 januari 2013. Dus je moet de toestand nemen waarin het huis (of deel daarvan, voor zover het er stond) zich per 1 januari 2014 bevond, maar waarderen alsof het 1 januari 2013 is.quote:Op maandag 16 maart 2015 21:45 schreef OngeschiktX het volgende:
[..]
Nee. Nouja, ze zou me normaal gesproken doorverbinden met iemand die meer verstand had van de regels mbt eigen woning bezit, maar het was 19:30 geweest en de wachttijd was bij die collega langer dan een half uur, dus ik mocht het morgen nog een keer proberen.
[..]
Thanks. Ik denk dat ik dat maar ga invullen.
[..]
Ja, ik vind het ook niet een hele logische vraag. Ik een van die vragen er voor heb ik aangegeven dat het een woning in aanbouw / bouwkavel was. Daarna heb ik aangegeven dat dit de rest van het jaar zo was. Vervolgens komt de vraag over de WOZ waarde in 2014. Hiervoor moet je de WOZ-waarde met peildatum 1-1-2013 pakken, maar toen was er niets meer dan een braakliggend stuk terrein. Volgens mij was er niet eens bekend dat er woningen zouden komen, dus wat is dan de waarde?
Ik moet de WOZ beschikking van 2014 gebruiken als die er is, met als opmerking dat dit ook ook kan bestaan uit een bepaald percentage en de grondwaarde als deze gedeeltelijk af is. Als er geen WOZ beschikking is, moet ik de WOZ waarde zelf schatten. Maar ik heb geen idee in dit geval.
Okee, dan neem ik dat. Zojuist even gechecked: voor het eindbedrag maakt het niet uit.quote:Op maandag 16 maart 2015 22:01 schreef Travel. het volgende:
[..]
Dan is het zeer waarschijnlijk de aankoopwaarde van de grond (er vanuit gaande dat het een redelijke prijs is en je het niet 10 jaar geleden gekocht hebt). Meestal kijkt de belastingdienst naar de bedoeling van de koper, dus het argument dat het alleen een zandbak is die niks waard is gaat niet op.
SEW/BEW/KEW zegt mij allemaal niksquote:Op maandag 16 maart 2015 22:01 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Wat aanvinken? Bankspaarhypotheek heeft een SEW/BEW en valt dus onder dezelfde regels als een KEW.
SEW: Spaarrerekening Eigen Woning. De middelste, dus.quote:Op maandag 16 maart 2015 23:45 schreef xaban06 het volgende:
[..]
SEW/BEW/KEW zegt mij allemaal niks
Bij bankrekening en andere bezittingen, vraag ik mij af of ik het volgende moet aanvinken:
Kapitaalverzekeringen:
kapitaalverzekeringen, spaarrekeningen of beleggingsrechten eigen woning
andere kapitaalverzekeringen
Een uitvaartverzekering is ook een kapitaalverzekering. Maar meestal kom je niet boven de drempel uit waardoor je er heffingen over krijgt.quote:Op maandag 16 maart 2015 23:45 schreef xaban06 het volgende:
[..]
SEW/BEW/KEW zegt mij allemaal niks
Bij bankrekening en andere bezittingen, vraag ik mij af of ik het volgende moet aanvinken:
Kapitaalverzekeringen:
kapitaalverzekeringen, spaarrekeningen of beleggingsrechten eigen woning
andere kapitaalverzekeringen
Dit is iets nieuws, dus dat weet ik niet, maar normaliter wordt alleen je laatst ingediende aangifte gebruikt. Ik vermoed dat dit gewoon iets administratiefs is.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 08:23 schreef Kreator het volgende:
Tis weer een n00b vraag...
[ afbeelding ]
Heb nu 2 goedgekeurde aangiftes staan. Kan ik op de 1 of andere manier die eerste verwijderen? Volgens mij kan dat niet meer. Of maakt het niets uit?
Check. Ze zullen wel willen weten wat er veranderd is ofzo. Nu ja, hier ga ik me iig niet druk om maken. .quote:Op dinsdag 17 maart 2015 08:25 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dit is iets nieuws, dus dat weet ik niet, maar normaliter wordt alleen je laatst ingediende aangifte gebruikt. Ik vermoed dat dit gewoon iets administratiefs is.
Nee, je hebt hem waarschijnlijk al opgestuurd? Dan zal de belastingdienst kijken waarom het een redelijk bedrag(3000) scheelt.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 08:23 schreef Kreator het volgende:
Tis weer een n00b vraag...
[ afbeelding ]
Heb nu 2 goedgekeurde aangiftes staan. Kan ik op de 1 of andere manier die eerste verwijderen? Volgens mij kan dat niet meer. Of maakt het niets uit?
Ja, ik had hem zo tussen het klussen door even opgestuurd. Niet zo handig. Ben normaal altijd vrij zorgvuldig met dit soort dingen. .quote:Op dinsdag 17 maart 2015 09:33 schreef Travel. het volgende:
[..]
Nee, je hebt hem waarschijnlijk al opgestuurd? Dan zal de belastingdienst kijken waarom het een redelijk bedrag(3000) scheelt.
Ja, de BD zal ook wel door hebben dat het een foutje is, maar het is wel logisch om als iemand twee aangiftes inlevert even te kijken of er geen gekke dingen gebeuren.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 09:36 schreef Kreator het volgende:
[..]
Ja, ik had hem zo tussen het klussen door even opgestuurd. Niet zo handig. Ben normaal altijd vrij zorgvuldig met dit soort dingen. .
Nu ja, dat mag. Er zat een foutje in.
Verschil kan komen doordat de online tool tussendoor ge-update is. Als je online opnieuw begint kont hij wel overheen met het programma, denk ikquote:Op dinsdag 17 maart 2015 10:39 schreef Lingue het volgende:
Ik was een tijdje terug begonnen met de aangeven via de online tool. Maar toen on hold gezet en zag ik hier dat je het ook via het programma kan doen. Deze nu gedownload maar hier staat andere (lees: meer) informatie in dan in de online tool. Ook al mijn spaarrekeningen, maar ook een 2e hypotheek en zelfs volgens mij een ander jaarloon van mijn baas.
Verder niet vervelend maar wel apart dat online en via een programma zulke verschillen oplevert. Je zou denken dat ze beiden hetzelfde bronsysteem hanteren...
Ik ga maar eens aan de puzzel.
daar ga ik niet aan beginnen, vogel het hier wel uitquote:Op dinsdag 17 maart 2015 10:41 schreef xaban06 het volgende:
[..]
Verschil kan komen doordat de online tool tussendoor ge-update is. Als je online opnieuw begint kont hij wel overheen met het programma, denk ik
je hebt een abbo van 300 en je krijgt 300 van je werkgever?quote:Op dinsdag 17 maart 2015 11:02 schreef Leonos het volgende:
ik hier nog iets van aftrekken? Betaal zelf wel gewoon de rekening aan de
wat wil je aftrekken dan?quote:
welke kosten heb jij aan die reiskosten dan?quote:
Weet de belastingsdienst toch niet.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 11:18 schreef DonJames het volgende:
[..]
Die drukken niet op jou, je krijgt ze immers vergoed..
300 euro per maand.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 11:19 schreef Nizno het volgende:
[..]
welke kosten heb jij aan die reiskosten dan?
Dat weten ze nou net wél!quote:Op dinsdag 17 maart 2015 11:20 schreef Leonos het volgende:
[..]
Weet de belastingsdienst toch niet.
..
Nee, er staat "reiskostenvergoeding", en die moet je van je aftrekpost afhalen. Het kan gewoon niet, OK?quote:Op dinsdag 17 maart 2015 11:22 schreef Leonos het volgende:
[..]
`
Misschien is die 300 euro wel voor mijn fietsonderhoud ofzo?
Okéquote:Op dinsdag 17 maart 2015 11:23 schreef DonJames het volgende:
[..]
Nee, er staat "reiskostenvergoeding", en die moet je van je aftrekpost afhalen. Het kan gewoon niet, OK?
Wat is het antwoord op die vraag?quote:Op dinsdag 17 maart 2015 12:08 schreef Lingue het volgende:
Ok die van mij is gelukt. Was niet zo moeilijk.
Ben met die van mijn broertje bezig. Die heeft het een en ander aan studies gedaan sinds 2004 en in 2010 definitief gestopt met studeren zonder diploma.
Nu is er een vraag: 'Hebt u in 2014 bericht gekregen dat uw studiefinanciering over vorige jaren definitief niet is omgezet in een gift?'
Nu zie ik alleen berichten in zijn inbox dat van een overzicht van de schulden over verschillende jaren. Of dat ie alleen nog recht heeft op een lening omdat de prestatiebeurs al verbruikt is.
Er is dus geen specifieke brief dat het geen gift wordt. Maar hij heeft wel de diplomatermijn van 10 verstreken.
Als ik ja klik bij de vraag dan kan ik een hoop aftrekposten opvoeren. Bij nee kan ik helemaal niets.
Wat is wijsheid? Bij ja krijgt hij veel geld terug. Bij nee aanzienlijk minder...
Oh dat is wel een goede tip ja, thanks!quote:Op woensdag 18 maart 2015 21:41 schreef YoshiBignose het volgende:
Voor zover ik weet vullen ze bij de ondernemersaangifte niets in, maar je kunt het particuliere deel gewoon inzien natuurlijk via de site of app.
Staat de woning te koop? Zo ja, dan gewoon het bedrag aan betaalde hypotheekrente verlagen tot het bedrag wat ze heeft betaald tot 1 augustus. De belastingdienst weet wel wat er het hele jaar aan rente betaald is, maar niet dat de woning verhuurd is geweest.quote:Op zaterdag 21 maart 2015 17:13 schreef dh105 het volgende:
Even doorgeklikt. De BD trekt in het programma bij haar voor het hele jaar de HRA af, waar ze dus geen recht op heeft. De invoervelden bij de woning staan wel zoals het gewoon écht was. Ze krijgt hiermee dan eigenlijk alsnog wat ze zelf tijdig afgehouden heeft.
Wat nu?
Je doet toch aangifte over 2014? Dan gaat de vraag er over of je fiscaal loon hoger is dan het voorgaande jaar, dus 2013.quote:Op maandag 23 maart 2015 09:50 schreef Bayswater het volgende:
Staat een foutje bij ouderschapsverlofkorting. Wordt gevraagd of je fiscaal loon het jaar voor ingang van je ouderschapsverlof hoger is dan in 2013. Dat moet natuurlijk 2014 zijn.
Je mag kiezen uit jaar voor begin verlof of 2013. Wellicht dat het daardoor komt.quote:Op maandag 23 maart 2015 11:03 schreef Worteltjestaart het volgende:
[..]
Je doet toch aangifte over 2014? Dan gaat de vraag er over of je fiscaal loon hoger is dan het voorgaande jaar, dus 2013.
Lijkt mij juist correct.
Nee, opnieuw aangifte doen over 2013.quote:Op dinsdag 24 maart 2015 22:23 schreef Verduveltje het volgende:
Kan ik vorig jaar vergeten op te voeren studiekosten van 2013 (factuurdatum) opvoeren in de belastingaangifte van 2014?
en zo ja, waar kan ik dat dan het best doen?
Uitgaven voor studie of opleiding
Aftrekbare uitgaven van vóór 2014 (lijkt mij niet want niet opgevoerd in aangifte 2013)
Ah oke,quote:Op dinsdag 24 maart 2015 22:24 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Nee, opnieuw aangifte doen over 2013.
Gewoon een brief per post? Das best wel snelquote:Op maandag 23 maart 2015 22:37 schreef Geerd het volgende:
Vandaag bericht gekregen 3.730 krijg ik terug lekkah!
Nee die gozert die dat altijd voor mij doet Via de mailquote:Op woensdag 25 maart 2015 10:42 schreef Oliver23 het volgende:
[..]
Gewoon een brief per post? Das best wel snel
Nou jippiequote:Op maandag 23 maart 2015 22:37 schreef Geerd het volgende:
Vandaag bericht gekregen 3.730 krijg ik terug lekkah!
Als ze na 1 januari op het adres ingeschreven zijn en na 1 januari een samenlevingscontract hebben afgesloten, dan geen fiscaal partner en alles 50/50 verdelen,quote:Op woensdag 25 maart 2015 18:38 schreef gekkie000000 het volgende:
Oke, hopelijk is het een duidelijk verhaal.
Mijn zusje heeft gevraagd haar te helpen bij de belastingaangifte. Ze heeft samen met haar vriend in december 2014 een huis gekocht. Omdat het al een aantal jaren geleden is dat ik zelf gekocht heb, heb ik even wat hulp nodig.
Waar ik vooral mee zit:
Gekocht in december 2014, wel ingeschreven bij gemeente op dit adres, maar weten even niet of dit voor 1 januari 2015 of erna was (kijken ze nog na). Samenlevingscontract na 1 januari afgesloten.
Als ze niet voor 1 januari zijn ingeschreven op het adres zijn ze geen fiscale partners toch?
Kan ik dan bij ieder de betaalde hypotheekrente en de aftrekposten 50/50 in hun eigen aangifte doen?
En als ze wel fiscale partners zijn geldt dit voor het hele jaar 2014?
Verder nog iets waar ik aan moet denken? Aftrekken kunnen ze:
afsluitprovisie en andere bemiddelingskosten voor de lening
notariskosten en kadastrale rechten voor de hypotheekakte, inclusief btw
taxatiekosten (alleen om een lening te krijgen)
kosten van de aanvraag van een Nationale Hypotheek Garantie
Maandelijkse teruggave is geregeld door tussenpersoon, is toch niet gebruikelijk dat daarbij de aftrekposten al meegenomen worden of wel?
Alvast bedankt,
De combinatiekorting wordt toegepast bij degene met het laagste inkomen. Als jij meer verdient dan je partner zul je de korting dus niet in jouw overzicht tegenkomen. Die moet dan bij je partner staan als zij ook een inkomen uit werk heeft.quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:37 schreef CafeRoker het volgende:
Ik krijg het maar niet voor elkaar om de online aangifte me de inkomensafhankelijke combinatiekorting te laten geven.
M'n vrouw zit op ongeveer anderhalf keer de ondergrens en ik verdien meer, en er rennen hier een paar kleuters rond. Volgens mij voldoe ik dus aan de eisen, maar dat programma vindt van niet. Heeft iemand enig idee wat de magic button zou kunnen zijn?
Dat begrijp ik, ik had het misschien wat krom verwoord. We doen samen aangifte en zijn fiscale partners.. dus ik bedoelde eigenlijk 'onze aangifte'.quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:54 schreef DrMarten het volgende:
[..]
De combinatiekorting wordt toegepast bij degene met het laagste inkomen. Als jij meer verdient dan je partner zul je de korting dus niet in jouw overzicht tegenkomen. Die moet dan bij je partner staan als zij ook een inkomen uit werk heeft.
"Onze aangifte" bestaat niet, Het blijven twee aparte aangiften. Doet je vrouw ook aangifte, of vul je alleen die van jou in waarbij je haar als fiscaal partner vermeld? Als jij alleen je aangifte doet kom je die korting niet tegen.quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:55 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Dat begrijp ik, ik had het misschien wat krom verwoord. We doen samen aangifte en zijn fiscale partners.. dus ik bedoelde eigenlijk 'onze aangifte'.
Zij doet ook aangifte. Allebei ingelogd met digid.. ik heb hem ondertussen gevonden. Ik snap niet hoe ik er ondanks uitgebreid heen en weer bladeren overheen heb kunnen kijkenquote:Op woensdag 25 maart 2015 22:00 schreef DrMarten het volgende:
[..]
"Onze aangifte" bestaat niet, Het blijven twee aparte aangiften. Doet je vrouw ook aangifte, of vul je alleen die van jou in waarbij je haar als fiscaal partner vermeld? Als jij alleen je aangifte doet kom je die korting niet tegen.
Als zij ook aangifte doet dan moet de korting in haar overzicht terecht komen als ze aan de voorwaarden voldoet.
Bedankt! Ga ik zaterdag eens een poging wagenquote:Op woensdag 25 maart 2015 18:53 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Als ze na 1 januari op het adres ingeschreven zijn en na 1 januari een samenlevingscontract hebben afgesloten, dan geen fiscaal partner en alles 50/50 verdelen,
Als ze voor 1 januari zijn gaan samenwonen in de woning die gezamelijk eigendom is, dan wel fiscaal partner, samenlevingscontract maakt dan niet uit.
Als er fiscaal partnerschap is in 2014, ook al is het maar 1 dag. Dan mag je ervoor kiezen om voor het hele jaar als fiscaal partner aangemerkt te worden. Dan mag je dus de aftrekpost verdelen. Als ze niet kiezen voor het hele jaar fiscaal partnerschap moet ieder weer gewoon zijn eigen deel opgeven.
Wat betreft de voorlopige teruggave. Waarschijnlijk zal de tussenpersoon wel geregeld hebben dat ze over 2015 alleen teruggave krijgen over de rente. Maar het beste kun je die tussenpersoon even bellen, die moet het je zo kunnen vertellen.
quote:Op donderdag 26 maart 2015 19:57 schreef nikky het volgende:
Hoe reken je de autokosten uit voor vervoer van/naar arts?
Specifiek zorgkosten 2014quote:- extra vervoerskosten door ziekte of invaliditeit
U mag deze extra vervoerskosten aftrekken als u aannemelijk kunt
maken dat u door uw ziekte of invaliditeit hogere vervoerskosten
hebt. Deze hogere vervoerskosten hebt u in vergelijking met
mensen die niet ziek of invalide zijn en die in financieel en maatschappelijk
opzicht met u vergelijkbaar zijn. U kunt dit bijvoorbeeld
vergelijken door gebruik te maken van de gegevens van het
NIBUD of het CBS.
Wat kost een auto?quote:mini klasse / compacte klasse / kleine middenklasse / middenklasse
Kilometerprijs: ¤0,29 / ¤0,34 / ¤0,41 / ¤0,51
Je bent mijn held!quote:Op donderdag 26 maart 2015 22:14 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
[..]
Specifiek zorgkosten 2014
[..]
Wat kost een auto?
Totaal aantal kilometers x kilometerprijs = aftrek.
quote:
Blergh en ze rekenen zelf nog met 19 cent, klootzakkenquote:Op donderdag 26 maart 2015 22:14 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
Wat kost een auto?
Totaal aantal kilometers x kilometerprijs = aftrek.
Ik snap werkelijk niet waarom ik zo'n belachelijk antwoord van de belastingtelefoon heb gehad. Ik vroeg nog of er niet een standaard is waarnaar ik kon kijken.quote:
Klopt inderdaad, je mag de werkelijke kosten aftrekken. Een grote oude Cadillac die 1 op 2 rijdt kost nou eenmaal meer dan een Prius. Die vraag is dus niet te beantwoorden, anders dan dat je het zelf uit moet rekenen. ANWB heeft volgens mij ook een goede rekenhulp.quote:Op donderdag 26 maart 2015 22:29 schreef nikky het volgende:
[..]
Ik snap werkelijk niet waarom ik zo'n belachelijk antwoord van de belastingtelefoon heb gehad. Ik vroeg nog of er niet een standaard is waarnaar ik kon kijken.
"Nee mevrouw. U moet volledig zelf de kostprijs uitrekenen" .
Er mag dus ook gewoon met een standaard worden gerekend. Toch fijn wanneer je een doorsnee auto hebt. Ik begrijp dan ook niet dat er ontkennend werd gereageerd toen ik hiernaar vroeg.quote:Op donderdag 26 maart 2015 23:20 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Klopt inderdaad, je mag de werkelijke kosten aftrekken. Een grote oude Cadillac die 1 op 2 rijdt kost nou eenmaal meer dan een Prius. Die vraag is dus niet te beantwoorden, anders dan dat je het zelf uit moet rekenen. ANWB heeft volgens mij ook een goede rekenhulp.
Ja, dat klopt alletwee. Je doet je aangifte over 2014 pas in 2015.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 05:54 schreef Whipper het volgende:
Ik heb vorige week een woning gekocht. Natuurlijk de kosten betaald voor NHG, notaris, taxatie etc. Deze zijn allemaal aftrekbaar. Volgens de hypotheekadviseur zou ik deze kosten vast in kunnen vullen bij de aangifte van dit jaar (die van 2014 dus).
Leek mij wat onwaarschijnlijk, en dat ik deze pas af kan trekken als ik volgend jaar mijn belastingaangifte doe?
Nee.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 12:35 schreef corehype het volgende:
Kan je ook begrafeniskosten opnemen?
Dat is ook een hele zooi als de uitvaartverzekering niet uitkeert.
Nee, dit klopt niet. Als de adviseurskosten dit jaar (2015) zijn betaald, zijn ze pas volgend jaar voor de aangifte 2015 aftrekbaar. De notariskosten uitsplitsen in kosten van levering en kosten t.a.v. de hypotheek. De eerste notariskosten zijn niet aftrekbaar, de notariskosten t.a.v. de hypotheek wel.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 11:13 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Ja, dat klopt alletwee. Je doet je aangifte over 2014 pas in 2015.
Die kun je wel in mindering brengen op de erfenis, dat scheelt mogelijk een paar euro successierechten.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 12:35 schreef corehype het volgende:
Kan je ook begrafeniskosten opnemen?
Dat is ook een hele zooi als de uitvaartverzekering niet uitkeert.
Ik zou geld terugkrijgen en het zou op de 22e op mijn rekening gestort wordenquote:
Volgens wie? Voor 1 april aangifte gedaan is voor 1 juli bericht.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 21:52 schreef Inspireme het volgende:
[..]
Ik zou geld terugkrijgen en het zou op de 22e op mijn rekening gestort worden
Ik heb over 2013 èn 2014 aangifte gedaan. Op mijn belastingdienst - geldzaken onder het kopje 'datums uitbetaling' stond: Krijgt u de teruggaaf dit jaar voor het eerst? Dan kan het ook zijn dat u het geld de 1e keer op de 22e of de 29e van de maand krijgt.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 23:15 schreef CR7 het volgende:
[..]
Volgens wie? Voor 1 april aangifte gedaan is voor 1 juli bericht.
Dat is iets anders dan "ik zou m'n geld de 22ste gestort krijgen".quote:Op zaterdag 28 maart 2015 23:22 schreef Inspireme het volgende:
[..]
Ik heb over 2013 èn 2014 aangifte gedaan. Op mijn belastingdienst - geldzaken onder het kopje 'datums uitbetaling' stond: Krijgt u de teruggaaf dit jaar voor het eerst? Dan kan het ook zijn dat u het geld de 1e keer op de 22e of de 29e van de maand krijgt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |