Dat begrijp ik, ik had het misschien wat krom verwoord. We doen samen aangifte en zijn fiscale partners.. dus ik bedoelde eigenlijk 'onze aangifte'.quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:54 schreef DrMarten het volgende:
[..]
De combinatiekorting wordt toegepast bij degene met het laagste inkomen. Als jij meer verdient dan je partner zul je de korting dus niet in jouw overzicht tegenkomen. Die moet dan bij je partner staan als zij ook een inkomen uit werk heeft.
"Onze aangifte" bestaat niet, Het blijven twee aparte aangiften. Doet je vrouw ook aangifte, of vul je alleen die van jou in waarbij je haar als fiscaal partner vermeld? Als jij alleen je aangifte doet kom je die korting niet tegen.quote:Op woensdag 25 maart 2015 21:55 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Dat begrijp ik, ik had het misschien wat krom verwoord. We doen samen aangifte en zijn fiscale partners.. dus ik bedoelde eigenlijk 'onze aangifte'.
Zij doet ook aangifte. Allebei ingelogd met digid.. ik heb hem ondertussen gevonden. Ik snap niet hoe ik er ondanks uitgebreid heen en weer bladeren overheen heb kunnen kijkenquote:Op woensdag 25 maart 2015 22:00 schreef DrMarten het volgende:
[..]
"Onze aangifte" bestaat niet, Het blijven twee aparte aangiften. Doet je vrouw ook aangifte, of vul je alleen die van jou in waarbij je haar als fiscaal partner vermeld? Als jij alleen je aangifte doet kom je die korting niet tegen.
Als zij ook aangifte doet dan moet de korting in haar overzicht terecht komen als ze aan de voorwaarden voldoet.
Bedankt! Ga ik zaterdag eens een poging wagenquote:Op woensdag 25 maart 2015 18:53 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Als ze na 1 januari op het adres ingeschreven zijn en na 1 januari een samenlevingscontract hebben afgesloten, dan geen fiscaal partner en alles 50/50 verdelen,
Als ze voor 1 januari zijn gaan samenwonen in de woning die gezamelijk eigendom is, dan wel fiscaal partner, samenlevingscontract maakt dan niet uit.
Als er fiscaal partnerschap is in 2014, ook al is het maar 1 dag. Dan mag je ervoor kiezen om voor het hele jaar als fiscaal partner aangemerkt te worden. Dan mag je dus de aftrekpost verdelen. Als ze niet kiezen voor het hele jaar fiscaal partnerschap moet ieder weer gewoon zijn eigen deel opgeven.
Wat betreft de voorlopige teruggave. Waarschijnlijk zal de tussenpersoon wel geregeld hebben dat ze over 2015 alleen teruggave krijgen over de rente. Maar het beste kun je die tussenpersoon even bellen, die moet het je zo kunnen vertellen.
quote:Op donderdag 26 maart 2015 19:57 schreef nikky het volgende:
Hoe reken je de autokosten uit voor vervoer van/naar arts?
Specifiek zorgkosten 2014quote:- extra vervoerskosten door ziekte of invaliditeit
U mag deze extra vervoerskosten aftrekken als u aannemelijk kunt
maken dat u door uw ziekte of invaliditeit hogere vervoerskosten
hebt. Deze hogere vervoerskosten hebt u in vergelijking met
mensen die niet ziek of invalide zijn en die in financieel en maatschappelijk
opzicht met u vergelijkbaar zijn. U kunt dit bijvoorbeeld
vergelijken door gebruik te maken van de gegevens van het
NIBUD of het CBS.
Wat kost een auto?quote:mini klasse / compacte klasse / kleine middenklasse / middenklasse
Kilometerprijs: ¤0,29 / ¤0,34 / ¤0,41 / ¤0,51
Je bent mijn held!quote:Op donderdag 26 maart 2015 22:14 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
[..]
Specifiek zorgkosten 2014
[..]
Wat kost een auto?
Totaal aantal kilometers x kilometerprijs = aftrek.
quote:
Blergh en ze rekenen zelf nog met 19 cent, klootzakkenquote:Op donderdag 26 maart 2015 22:14 schreef MyTiredFeet het volgende:
[..]
Wat kost een auto?
Totaal aantal kilometers x kilometerprijs = aftrek.
Ik snap werkelijk niet waarom ik zo'n belachelijk antwoord van de belastingtelefoon heb gehad. Ik vroeg nog of er niet een standaard is waarnaar ik kon kijken.quote:
Klopt inderdaad, je mag de werkelijke kosten aftrekken. Een grote oude Cadillac die 1 op 2 rijdt kost nou eenmaal meer dan een Prius. Die vraag is dus niet te beantwoorden, anders dan dat je het zelf uit moet rekenen. ANWB heeft volgens mij ook een goede rekenhulp.quote:Op donderdag 26 maart 2015 22:29 schreef nikky het volgende:
[..]
Ik snap werkelijk niet waarom ik zo'n belachelijk antwoord van de belastingtelefoon heb gehad. Ik vroeg nog of er niet een standaard is waarnaar ik kon kijken.
"Nee mevrouw. U moet volledig zelf de kostprijs uitrekenen".
Er mag dus ook gewoon met een standaard worden gerekend. Toch fijn wanneer je een doorsnee auto hebt. Ik begrijp dan ook niet dat er ontkennend werd gereageerd toen ik hiernaar vroeg.quote:Op donderdag 26 maart 2015 23:20 schreef DrMarten het volgende:
[..]
Klopt inderdaad, je mag de werkelijke kosten aftrekken. Een grote oude Cadillac die 1 op 2 rijdt kost nou eenmaal meer dan een Prius. Die vraag is dus niet te beantwoorden, anders dan dat je het zelf uit moet rekenen. ANWB heeft volgens mij ook een goede rekenhulp.
Ja, dat klopt alletwee. Je doet je aangifte over 2014 pas in 2015.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 05:54 schreef Whipper het volgende:
Ik heb vorige week een woning gekocht. Natuurlijk de kosten betaald voor NHG, notaris, taxatie etc. Deze zijn allemaal aftrekbaar. Volgens de hypotheekadviseur zou ik deze kosten vast in kunnen vullen bij de aangifte van dit jaar (die van 2014 dus).
Leek mij wat onwaarschijnlijk, en dat ik deze pas af kan trekken als ik volgend jaar mijn belastingaangifte doe?
Nee.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 12:35 schreef corehype het volgende:
Kan je ook begrafeniskosten opnemen?
Dat is ook een hele zooi als de uitvaartverzekering niet uitkeert.
Nee, dit klopt niet. Als de adviseurskosten dit jaar (2015) zijn betaald, zijn ze pas volgend jaar voor de aangifte 2015 aftrekbaar. De notariskosten uitsplitsen in kosten van levering en kosten t.a.v. de hypotheek. De eerste notariskosten zijn niet aftrekbaar, de notariskosten t.a.v. de hypotheek wel.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 11:13 schreef NewHorizon het volgende:
[..]
Ja, dat klopt alletwee. Je doet je aangifte over 2014 pas in 2015.
Die kun je wel in mindering brengen op de erfenis, dat scheelt mogelijk een paar euro successierechten.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 12:35 schreef corehype het volgende:
Kan je ook begrafeniskosten opnemen?
Dat is ook een hele zooi als de uitvaartverzekering niet uitkeert.
Volgens wie?quote:Op zaterdag 28 maart 2015 21:52 schreef Inspireme het volgende:
[..]
Ik zou geld terugkrijgen en het zou op de 22e op mijn rekening gestort worden
Ik heb over 2013 èn 2014 aangifte gedaan. Op mijn belastingdienst - geldzaken onder het kopje 'datums uitbetaling' stond: Krijgt u de teruggaaf dit jaar voor het eerst? Dan kan het ook zijn dat u het geld de 1e keer op de 22e of de 29e van de maand krijgt.quote:Op zaterdag 28 maart 2015 23:15 schreef CR7 het volgende:
[..]
Volgens wie?Voor 1 april aangifte gedaan is voor 1 juli bericht.
Dat is iets anders dan "ik zou m'n geld de 22ste gestort krijgen".quote:Op zaterdag 28 maart 2015 23:22 schreef Inspireme het volgende:
[..]
Ik heb over 2013 èn 2014 aangifte gedaan. Op mijn belastingdienst - geldzaken onder het kopje 'datums uitbetaling' stond: Krijgt u de teruggaaf dit jaar voor het eerst? Dan kan het ook zijn dat u het geld de 1e keer op de 22e of de 29e van de maand krijgt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |