Staat daar loonheffing of heffingsloon?quote:Op zaterdag 7 maart 2015 15:21 schreef Snoepje5 het volgende:
Op mijn jaaropgaaf van mijn werkgever staat Loon loonheffing: bedrag.
Dit bedrag is gelijk aan mijn loon over 2014. Klopt dit wel of moet ik het bedrag van Loonbelasting gebruiken voor de Loonheffing bij de aangifte?
Zou mooi zijn, dan zou ik gewoon een voorlopige aanslag aanvragen voor het totaal wat ik aan belasting moet betalen, en dan hoef ik niks te betalen omdat ze het eraf trekkenquote:Op zondag 8 maart 2015 12:21 schreef Jeter het volgende:
Ik begrijp iets niet. Net alles netjes ingevuld, ik krijg geld terug...Ik snap alleen niet waarom. Nu heb ik in het overzicht even zitten kijken en snap ik niet waarom iets wordt opgeteld, terwijl het er volgens mij vanaf moet worden gehaald:
[ afbeelding ]
Ik heb betaald: belasting en premie.
Ik heb iedere maand al een deel teruggekregen.
Waarom worden die bijelkaar opgeteld? Ik zou juist zeggen dat het er vanaf moet...
Ik ben geen expert, wie weet antwoord?
quote:Op zondag 8 maart 2015 12:37 schreef Jeter het volgende:
Aaah, dus ik ben schuldig:
Inkomstenbelasting
Premie volksverzkeringen
Bedrag dat ik al heb ontvangen
Daar gaat vanaf:
Heffingskorting
Bedrag dat ik al betaald heb.
Dan zal het wel kloppen dat ik geld terug krijg
Ik zal morgen de belastingdienst voor de zekerheid ff bellen. Dan hoor je het nog wel van me.quote:Op zondag 8 maart 2015 17:27 schreef MutedFaith het volgende:
Ik liep tegen dezelfde situatie aan en heb gewoon voor pensioenuitkering gekozen. Dat lijkt er van al die dingen nog het meest op.
Die kan je pas volgend jaar doen. Je kunt hooguit een voorlopige aangifte doen. En als de getallen zo onzeker zijn, zou ik het niet doen, of alles netjes wegzetten.quote:Op zondag 8 maart 2015 19:02 schreef Potrykus het volgende:
Zijn er ook mensen hier die al hun aangifte voor 2015 doen?
Uit mijn aangifte voor 2014 hou ik +- 80 euro over. Uit de aangifte voor 2015 is dit bijna 2000 euro, echter is dit op basis van geschatte gegevens en is er een kans dat ik natuurlijk volgend jaar op een ander bedrag uit kom.
Ik zit nu dus te twijfelen of ik nu de aangifte voor 2015 moet doen of volgend jaar..
Ik ben heel ongeduldig, iemand?quote:Op zaterdag 7 maart 2015 11:56 schreef Walter_White het volgende:
Ik probeer de aangifte van mijn vriendin te doen, maar ik begin hypotheektechnisch nu te twijfelen...
Situatie 2014:
- Alleenstaand, thuiswonend.
- Huis en hypotheek met ex wat volledig door ex betaald werd (en door hem bewoond).
- 5 werkgevers (in de zorg)
De hypotheek zorgt bij mij voor verwarring, omdat alles vooraf door de belastingdienst is gevuld. De waarden op 1-1 en 31-12 komen vanuit een financieel jaaroverzicht, dus daar twijfel ik niet aan. Maar haar betaalde rente moet ik op 0 zetten neem ik aan? En is het dan zo dat ze bij eigenwoningforfait 50% moet opgeven? Ze is immers nog voor 50% eigenaar, ondanks dat ze er niet meer woont. Belastingdienst zegt vervolgens 'geen of een kleine eigenwoningschuld' en trekt het volledige eigenwoningforfait er weer af. Die aftrekpost baart me het meest zorgen, want als die niet terecht is verpest ik het natuurlijk
Wil ze je dan niet pijpen?quote:Op zaterdag 7 maart 2015 11:56 schreef Walter_White het volgende:
Die aftrekpost baart me het meest zorgen, want als die niet terecht is verpest ik het natuurlijk
Je kunt nog geen aangifte doen over 2015, dus wat je wil is slechts hypothetisch.quote:Op zondag 8 maart 2015 19:02 schreef Potrykus het volgende:
Zijn er ook mensen hier die al hun aangifte voor 2015 doen?
Uit mijn aangifte voor 2014 hou ik +- 80 euro over. Uit de aangifte voor 2015 is dit bijna 2000 euro, echter is dit op basis van geschatte gegevens en is er een kans dat ik natuurlijk volgend jaar op een ander bedrag uit kom.
Ik zit nu dus te twijfelen of ik nu de aangifte voor 2015 moet doen of volgend jaar..
Haar ex kan de betaalde rente niet voor de volle 100% aftrekken, omdat hij niet volledig eigenaar is van de woning. Wil hij dit helemaal kunnen aftrekken, zal hij dat als partneralimentatie moeten opgeven (50% van de rente) en de rest als hypotheekrente. Je vriendin zal dan 50% van de hypotheekrente moeten aftrekken en de partneralimentatie als bijtelling moeten gebruiken.quote:Op zaterdag 7 maart 2015 11:56 schreef Walter_White het volgende:
Ik probeer de aangifte van mijn vriendin te doen, maar ik begin hypotheektechnisch nu te twijfelen...
Situatie 2014:
- Alleenstaand, thuiswonend.
- Huis en hypotheek met ex wat volledig door ex betaald werd (en door hem bewoond).
- 5 werkgevers (in de zorg)
De hypotheek zorgt bij mij voor verwarring, omdat alles vooraf door de belastingdienst is gevuld. De waarden op 1-1 en 31-12 komen vanuit een financieel jaaroverzicht, dus daar twijfel ik niet aan. Maar haar betaalde rente moet ik op 0 zetten neem ik aan? En is het dan zo dat ze bij eigenwoningforfait 50% moet opgeven? Ze is immers nog voor 50% eigenaar, ondanks dat ze er niet meer woont. Belastingdienst zegt vervolgens 'geen of een kleine eigenwoningschuld' en trekt het volledige eigenwoningforfait er weer af. Die aftrekpost baart me het meest zorgen, want als die niet terecht is verpest ik het natuurlijk
Dank voor je antwoord! Beiden is niet het geval, ze waren in 2014 dus geen fiscaal partners. Vandaar dat ik het eigenwoningforfait op 50% (gezien eigenaarschap) heb gezet en de betaalde rente op 0 euro.quote:Op zondag 8 maart 2015 20:56 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dan ga ik er wel vanuit dat ze getrouwd is geweest of een geregistreerd partnerschap heeft gehad.
Dat fiscaal partnerschap is niet relevant. Hij heeft een woning die maar 50% van hem is. De helft van zijn rente is dus maar aftrekbaar. Zij kan de andere helft aftrekken.quote:Op zondag 8 maart 2015 21:19 schreef Walter_White het volgende:
[..]
Dank voor je antwoord! Beiden is niet het geval, ze waren in 2014 dus geen fiscaal partners. Vandaar dat ik het eigenwoningforfait op 50% (gezien eigenaarschap) heb gezet en de betaalde rente op 0 euro.
Wat zou jij adviseren als wij niet weten wat hij gaat aangeven? Mijn vriendin heeft niks betaald, waarom zouden wij dat als aftrekpost gaan opvoeren dan?quote:Op zondag 8 maart 2015 21:21 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat fiscaal partnerschap is niet relevant. Hij heeft een woning die maar 50% van hem is. De helft van zijn rente is dus maar aftrekbaar. Zij kan de andere helft aftrekken.
Omdat je dat mág doen. Gedurende twee jaar, overigens. Daarna niet meer. Zij mag in die periode de woning als fictieve eigen woning opgeven.quote:Op zondag 8 maart 2015 21:32 schreef Walter_White het volgende:
[..]
Wat zou jij adviseren als wij niet weten wat hij gaat aangeven? Mijn vriendin heeft niks betaald, waarom zouden wij dat als aftrekpost gaan opvoeren dan?
Ik sprak net een mevrouw van de belastingdienst en die deed er nogal panisch over dat je wel echt de goede inkomstensoort moet opgeven("!!!"). Toen ik suggereerde dat 'pensioenuitkering' toch ook wel goed was, begon ze te flippen. Ze was van mening dat ik dan maar gewoon de automatisch aangemaakte inkomsten moest verwijderen en handmatig de inkomsten met de goede soort moest invullen (want dat kan namelijk wel). Ja doei.quote:Op zondag 8 maart 2015 17:27 schreef MutedFaith het volgende:
Ik liep tegen dezelfde situatie aan en heb gewoon voor pensioenuitkering gekozen. Dat lijkt er van al die dingen nog het meest op.
Werken soms ook echt dwazen daar. Mag toch hopen dat de Belastingdienst af en toe controleert hoe sommige van die lui zich gedragen aan de telefoon.quote:Op maandag 9 maart 2015 09:03 schreef hpeopjes het volgende:
[..]
Ik sprak net een mevrouw van de belastingdienst en die deed er nogal panisch over dat je wel echt de goede inkomstensoort moet opgeven("!!!"). Toen ik suggereerde dat 'pensioenuitkering' toch ook wel goed was, begon ze te flippen. Ze was van mening dat ik dan maar gewoon de automatisch aangemaakte inkomsten moest verwijderen en handmatig de inkomsten met de goede soort moest invullen (want dat kan namelijk wel). Ja doei.
Het schijnt dat er morgen een nieuwe versie van de software uitkomt, waarin "nog enkele foutjes zijn opgelost". Die wacht ik dan wel even af. Overigens, of dit ook één van die foutjes was, kon de dame van de belastingdienst me niet vertellen.
Er liggen afspraken bij de notaris, maar heel concreet weet ik die niet. Wat die ex doet zal mij een worst wezen, ik wil gewoon zo snel mogelijk van die aangifte voor m'n vriendin af. Om eventuele ruzie te voorkomen wilde ik geen hypotheekrente aftrekken, maar puur focussen op de loonheffingen. Hier krijgt ze een fors bedrag van terug namelijk.quote:Op zondag 8 maart 2015 21:42 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Omdat je dat mág doen. Gedurende twee jaar, overigens. Daarna niet meer. Zij mag in die periode de woning als fictieve eigen woning opgeven.
Ik heb natuurlijk geen idee hoe hun contact is, maar ik zou dit even overleggen. Er is feitelijk geen oplossing, anders dan dat zij het deel dat zij aan hypotheekrenteaftrek geniet aan hem betaalt als bijdrage in de hypotheekrente. Hier moeten ze dan wel afspraken over maken op papier. Hebben ze hier echt helemaal niets over afgesproken?
Als de fiscus erachter komt dat hij hypotheekrente aftrekt, terwijl hij maar 50% eigenaar is, dan krijgt hij te maken met een naheffing. Hier zijn al zat uitspraken over gedaan, helaas. Niet allemaal even logisch, maar dat is een gevolg van hoe de wet IB in dit geval wordt uitgelegd. (lees ook hier: http://www.jongbloed-fisc(...)ypotheekrenteaftrek/ , maar daar geldt die alimentatieoplossing natuurlijk niet)
Hoezo ruzie? Het is niet zo dat als zij die rente aftrekt, hij het niet meer zou kunnen.quote:Op maandag 9 maart 2015 10:55 schreef Walter_White het volgende:
[..]
Er liggen afspraken bij de notaris, maar heel concreet weet ik die niet. Wat die ex doet zal mij een worst wezen, ik wil gewoon zo snel mogelijk van die aangifte voor m'n vriendin af. Om eventuele ruzie te voorkomen wilde ik geen hypotheekrente aftrekken, maar puur focussen op de loonheffingen. Hier krijgt ze een fors bedrag van terug namelijk.
Ik ben dus verplicht eigenwoningforfait op te geven, 50%? (die wordt toch gecompenseerd door 'geen of kleine eigenwoningschuld').
Alleen het deel van het collegegeld betrekking op 2014. Dus 7 maanden, t/m juli. De andere 5 maanden waren kosten in 2013.quote:Op maandag 9 maart 2015 13:04 schreef ik.ben.hier het volgende:
Wanneer iemand in juli 2014 is afgestudeerd.
Kan je bij de aangifte dan het hele collegegeldbedrag opgeven als kosten of een deel hiervan?
quote:Op maandag 9 maart 2015 11:04 schreef MutedFaith het volgende:
Als je liever geen gezeik hebt, er zo snel mogelijk van af bent en het geld je minder uitmaakt zou ik gewoon alleen de woning voor 50% opgeven. Dat wordt dan inderdaad door de aftrek voor geen of kleine eigenwoningschuld gecompenseerd.
Thanks. De notaris heeft destijds op papier laten zetten dat ex volledig de fiscale voordelen geniet omdat hij ook alle kosten voor zijn rekening neemt. Dus ik ga geen hypotheekrente aftrekken. Ook even met de belastingtelefoon geschakeld. Die geeft aan dat ik het eigenwoningforfait (50%) bij 'uitgaven - andere onderhoudsverplichtingen' moet opgeven. Echter als ik dat doe krijgen we opeens een dikke 100 euro meer terug. Dat vind ik apart. Toch maar doen denk, en dan de definitieve aanslag gewoon afwachten.quote:Hoezo ruzie? Het is niet zo dat als zij die rente aftrekt, hij het niet meer zou kunnen.
Hij kan sowieso die rente niet aftrekken. Als zij het regelt, komt er tenminste nog iets terug. Gezeik kun je eigenlijk alleen krijgen als je dit niet gewoon overlegt.
De notaris die zich met inkomstenbelasting gaat bemoeienquote:Op maandag 9 maart 2015 14:03 schreef Walter_White het volgende:
[..]
[..]
Thanks. De notaris heeft destijds op papier laten zetten dat ex volledig de fiscale voordelen geniet omdat hij ook alle kosten voor zijn rekening neemt.
Dat is niet raar, aangezien het EWF een bijtelling is en 'uitgaven - andere onderhoudsverplichtingen' een aftrekpost. Waarom dat daar zou moeten, is me een raadsel.quote:Op maandag 9 maart 2015 14:03 schreef Walter_White het volgende:
[..]
Die geeft aan dat ik het eigenwoningforfait (50%) bij 'uitgaven - andere onderhoudsverplichtingen' moet opgeven. Echter als ik dat doe krijgen we opeens een dikke 100 euro meer terug.
Op basis van deze zin uit je link: "De vrouw stelde dat deze volledig aftrekbaar was, 50% als hypotheekrente en 50% als alimentatieverplichting jegens haar ex-man" kan ex in ons geval toch ook hypotheekrente voor 100% aftrekken?quote:
Van de belastingdienst-site:quote:Op maandag 9 maart 2015 14:14 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Dat is niet raar, aangezien het EWF een bijtelling is en 'uitgaven - andere onderhoudsverplichtingen' een aftrekpost. Waarom dat daar zou moeten, is me een raadsel.
Pardon, geen andere onderhoudsverplichtingen maar partneralimentatie.quote:"U bent voor 50% eigenaar van de woning waarin uw ex-partner woont. De WOZ-waarde van de woning is ¤ 200.000. Het eigenwoningforfait is ¤ 1.400. U mag dan 50% x ¤ 1.400 = ¤ 700 als partneralimentatie aftrekken. Bij de vraag over het eigendomspercentage van de woning vult u 50% in. Uw deel van de eventueel hierbij horende schuld is dan ook 50%."
Maar dan moet jouw vriendin die alimentatie wel opgeven natuurlijk. Maar aangezien ze niet gescheiden zijn, is er geen sprake van alimentatieverplichting.quote:Op maandag 9 maart 2015 14:24 schreef Walter_White het volgende:
[..]
Op basis van deze zin uit je link: "De vrouw stelde dat deze volledig aftrekbaar was, 50% als hypotheekrente en 50% als alimentatieverplichting jegens haar ex-man" kan ex in ons geval toch ook hypotheekrente voor 100% aftrekken?
Letterlijk uit de beeindigingsovereenkomst samenwoners die ik zojuist heb gekregen van m'n vriendin.quote:Op maandag 9 maart 2015 14:29 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Maar dan moet jouw vriendin die alimentatie wel opgeven natuurlijk. Maar aangezien ze niet gescheiden zijn, is er geen sprake van alimentatieverplichting.
Partneralimentatie is bij de betalende ex-partner een aftrekpost en bij de ontvangende ex-partner een bijtelling. Wanneer dit bij jullie van toepassing zou zijn, kan jouw vriendin dus de rente aftrekken en moet ze de alimentatie bijtellen. Uiteindelijk, op het EWF na, levert haar dat geen nadeel op.
Overigens: als ik het hier goed lees http://www.boersadvocaten(...)20website%200201.pdf kan dat ook vrijwillig worden vastgelegd. Dat zou dit probleem wel oplossen.
Zal ik nu wel of niet die extra aftrekpost gebruiken? Ik begrijp wat je zegt, ze zijn niet gescheiden. En het EWF is al gecompenseerd, dus daarom hoef ik het ook niet te doen. Ik wil me niet rijk rekenen, maar geld is geld. Toch maar opvoeren en definitieve aanslag afwachten?quote:Verklaren te zijn overeengekomen: ______________________________________________
- dat de man de woning blijft bewonen en alle lasten met betrekking tot de
woning volledig voor zijn rekening neemt; ____________________________________
- dat het fiscale voordeel vanaf * uitsluitend toekomt aan de man en dat __
2
het risico van de woning, inhoudende eventuele waardestijging of _______
-daling volledig voor de man is;_________________________________________________
Ik snap dat dat in die overeenkomst staat, maar zij kunnen natuurlijk niet samen iets afspreken dat tegen de wet ingaat en ook buiten de fiscus omgaat (de fiscus bepaalt die regels....).quote:Op maandag 9 maart 2015 14:47 schreef Walter_White het volgende:
[..]
Letterlijk uit de beeindigingsovereenkomst samenwoners die ik zojuist heb gekregen van m'n vriendin.
[..]
Zal ik nu wel of niet die extra aftrekpost gebruiken? Ik begrijp wat je zegt, ze zijn niet gescheiden. En het EWF is al gecompenseerd, dus daarom hoef ik het ook niet te doen. Ik wil me niet rijk rekenen, maar geld is geld. Toch maar opvoeren en definitieve aanslag afwachten?
Je zou toch verwachten dat een notaris weet wat hij doet bij het opmaken van zo'n overeenkomst...quote:Op maandag 9 maart 2015 14:58 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Ik snap dat dat in die overeenkomst staat, maar zij kunnen natuurlijk niet samen iets afspreken dat tegen de wet ingaat en ook buiten de fiscus omgaat (de fiscus bepaalt die regels....).
Ik weet niet wat er gebeurt als de ex wakker wordt en de hypotheekrente op de juiste wijze aftrekt (dus dmv de constructie met de alimentatie). Dan komt de fiscus uiteindelijk bij je vriendin uit.
Ik zou gewoon overleggen, maar dat is mijn advies. Ik krijg de indruk dat er geen goed contact is en dat er liever geen contact wordt opgenomen.
Dan zou ik het niet aftrekken. Maar er komt een keer gezeur van. Daar heeft je vriendin geen last van, direct, maar dat verslechtert de situatie natuurlijk wel.
Mwah, ze klonk niet heel onaardig ofzo. Maar meer een beetje... gestresst.quote:Op maandag 9 maart 2015 10:54 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Werken soms ook echt dwazen daar. Mag toch hopen dat de Belastingdienst af en toe controleert hoe sommige van die lui zich gedragen aan de telefoon.
Ik weet het. Wel krijg je bij de keuze voor pensioen een paar extra vragen, die je (naar ik aanneem) bij een lijfrente niet krijgt.quote:Verder maakt het (tenminste voor de berekening) niet uit hoe je het invult, als je het maar invult onder het kopje uitkeringen (vroegere dienstbetrekkingen).
Ook zo'n aftrekpost gevonden zonder daar ergens informatie over te hebben. Anders dat het in tijd allemaal wel klopt, is het bedrag nergens te achterhalen. Dan Duo maar vertrouwen in datgene ze hebben aangeleverd.quote:Op woensdag 4 maart 2015 16:26 schreef Ralphmeister het volgende:
Het was naar mijn mening niet even simpel googlen maar na een helse zoektocht dit bij DUO gevonden..
[..]
http://www.duo.nl/SRVS/CGI-BIN/WEBCGI.EXE?New,Kb=Kennisbank,Company={DBD42CAE-B941-4CF4-960D-5F5C917B6281},Case=obj(42478),Question4332=obj(4332):obj(4343)
Eigenlijk zeggen ze hier dat ik maar gewoon moet aannemen dat het klopt en ik het dus niet kan controleren terwijl de belastingdienst wel van mij verwacht dat ik de VIA controleer..?
Mijn 2478 euro voor 2 jaar komt in de verte ook niet overeen met de normbedragen blijkbaar (2 jaar WO à 2421 = 4842).
Mja, is niet heel veel werk verder. Maar er staat niks anders in dan de aangifte die ik al heb ingestuurd (en die ze hebben ontvangen). Iets met leuker en makkelijkerquote:Op dinsdag 10 maart 2015 20:57 schreef YoshiBignose het volgende:
Ja je moet de ondernemersaangifte doen als je een onderneming hebt. Boeiend, ook daar heb je vooraf ingevulde info.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |