abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 9 maart 2015 @ 10:55:10 #76
441763 Walter_White
I am the danger
pi_150453175
quote:
14s.gif Op zondag 8 maart 2015 21:42 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Omdat je dat mág doen. Gedurende twee jaar, overigens. Daarna niet meer. Zij mag in die periode de woning als fictieve eigen woning opgeven.

Ik heb natuurlijk geen idee hoe hun contact is, maar ik zou dit even overleggen. Er is feitelijk geen oplossing, anders dan dat zij het deel dat zij aan hypotheekrenteaftrek geniet aan hem betaalt als bijdrage in de hypotheekrente. Hier moeten ze dan wel afspraken over maken op papier. Hebben ze hier echt helemaal niets over afgesproken?

Als de fiscus erachter komt dat hij hypotheekrente aftrekt, terwijl hij maar 50% eigenaar is, dan krijgt hij te maken met een naheffing. Hier zijn al zat uitspraken over gedaan, helaas. Niet allemaal even logisch, maar dat is een gevolg van hoe de wet IB in dit geval wordt uitgelegd. (lees ook hier: http://www.jongbloed-fisc(...)ypotheekrenteaftrek/ , maar daar geldt die alimentatieoplossing natuurlijk niet)
Er liggen afspraken bij de notaris, maar heel concreet weet ik die niet. Wat die ex doet zal mij een worst wezen, ik wil gewoon zo snel mogelijk van die aangifte voor m'n vriendin af. Om eventuele ruzie te voorkomen wilde ik geen hypotheekrente aftrekken, maar puur focussen op de loonheffingen. Hier krijgt ze een fors bedrag van terug namelijk.

Ik ben dus verplicht eigenwoningforfait op te geven, 50%? (die wordt toch gecompenseerd door 'geen of kleine eigenwoningschuld').
  maandag 9 maart 2015 @ 11:04:51 #77
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_150453441
Als je liever geen gezeik hebt, er zo snel mogelijk van af bent en het geld je minder uitmaakt zou ik gewoon alleen de woning voor 50% opgeven. Dat wordt dan inderdaad door de aftrek voor geen of kleine eigenwoningschuld gecompenseerd.
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
pi_150455061
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2015 10:55 schreef Walter_White het volgende:

[..]

Er liggen afspraken bij de notaris, maar heel concreet weet ik die niet. Wat die ex doet zal mij een worst wezen, ik wil gewoon zo snel mogelijk van die aangifte voor m'n vriendin af. Om eventuele ruzie te voorkomen wilde ik geen hypotheekrente aftrekken, maar puur focussen op de loonheffingen. Hier krijgt ze een fors bedrag van terug namelijk.

Ik ben dus verplicht eigenwoningforfait op te geven, 50%? (die wordt toch gecompenseerd door 'geen of kleine eigenwoningschuld').
Hoezo ruzie? Het is niet zo dat als zij die rente aftrekt, hij het niet meer zou kunnen.

Hij kan sowieso die rente niet aftrekken. Als zij het regelt, komt er tenminste nog iets terug. Gezeik kun je eigenlijk alleen krijgen als je dit niet gewoon overlegt.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_150457020
Wanneer iemand in juli 2014 is afgestudeerd.
Kan je bij de aangifte dan het hele collegegeldbedrag opgeven als kosten of een deel hiervan?
  maandag 9 maart 2015 @ 13:08:25 #80
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_150457109
Her is vast al gevraagd, maar klopt het dat de update morgen uitkomt? En dat de fout mbt thuiswonende kinderen onder de 21 jaar daarin is opgelost?
KuikenGuppy
  maandag 9 maart 2015 @ 13:10:50 #81
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_150457180
Ze verwachten dat het op 10 maart wordt verholpen.
The love you take is equal to the love you make.
  maandag 9 maart 2015 @ 13:15:36 #82
74065 Burdie
Cogito ergo Fok!
pi_150457338
Dan wachten we daar nog even op :). Bedankt Lien!
KuikenGuppy
pi_150458353
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2015 13:04 schreef ik.ben.hier het volgende:
Wanneer iemand in juli 2014 is afgestudeerd.
Kan je bij de aangifte dan het hele collegegeldbedrag opgeven als kosten of een deel hiervan?
Alleen het deel van het collegegeld betrekking op 2014. Dus 7 maanden, t/m juli. De andere 5 maanden waren kosten in 2013.
  maandag 9 maart 2015 @ 13:49:16 #84
11102 knep
Mountainfreak
pi_150458419
Zojuist maar eens ingevuld, ideaal al die vooraf ingevulde gegevens.
Helaas 98 euro betalen -O-.
  maandag 9 maart 2015 @ 14:03:21 #85
441763 Walter_White
I am the danger
pi_150458864
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2015 11:04 schreef MutedFaith het volgende:
Als je liever geen gezeik hebt, er zo snel mogelijk van af bent en het geld je minder uitmaakt zou ik gewoon alleen de woning voor 50% opgeven. Dat wordt dan inderdaad door de aftrek voor geen of kleine eigenwoningschuld gecompenseerd.
quote:
Hoezo ruzie? Het is niet zo dat als zij die rente aftrekt, hij het niet meer zou kunnen.

Hij kan sowieso die rente niet aftrekken. Als zij het regelt, komt er tenminste nog iets terug. Gezeik kun je eigenlijk alleen krijgen als je dit niet gewoon overlegt.
Thanks. De notaris heeft destijds op papier laten zetten dat ex volledig de fiscale voordelen geniet omdat hij ook alle kosten voor zijn rekening neemt. Dus ik ga geen hypotheekrente aftrekken. Ook even met de belastingtelefoon geschakeld. Die geeft aan dat ik het eigenwoningforfait (50%) bij 'uitgaven - andere onderhoudsverplichtingen' moet opgeven. Echter als ik dat doe krijgen we opeens een dikke 100 euro meer terug. Dat vind ik apart. Toch maar doen denk, en dan de definitieve aanslag gewoon afwachten.
pi_150459064
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2015 14:03 schreef Walter_White het volgende:

[..]

[..]

Thanks. De notaris heeft destijds op papier laten zetten dat ex volledig de fiscale voordelen geniet omdat hij ook alle kosten voor zijn rekening neemt.
De notaris die zich met inkomstenbelasting gaat bemoeien :')
Heb je m'n link gelezen?

En ik zou zeker nog drie keer bellen naar de Belastingtelefoon met dezelfde vraag. Ben benieuwd hoevaak je hetzelfde antwoord krijgt. :')
pi_150459144
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2015 14:03 schreef Walter_White het volgende:

[..]

Die geeft aan dat ik het eigenwoningforfait (50%) bij 'uitgaven - andere onderhoudsverplichtingen' moet opgeven. Echter als ik dat doe krijgen we opeens een dikke 100 euro meer terug.
Dat is niet raar, aangezien het EWF een bijtelling is en 'uitgaven - andere onderhoudsverplichtingen' een aftrekpost. Waarom dat daar zou moeten, is me een raadsel.
  maandag 9 maart 2015 @ 14:24:08 #88
441763 Walter_White
I am the danger
pi_150459392
quote:
10s.gif Op maandag 9 maart 2015 14:11 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Heb je m'n link gelezen?

Op basis van deze zin uit je link: "De vrouw stelde dat deze volledig aftrekbaar was, 50% als hypotheekrente en 50% als alimentatieverplichting jegens haar ex-man" kan ex in ons geval toch ook hypotheekrente voor 100% aftrekken?
  maandag 9 maart 2015 @ 14:28:32 #89
441763 Walter_White
I am the danger
pi_150459511
quote:
14s.gif Op maandag 9 maart 2015 14:14 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Dat is niet raar, aangezien het EWF een bijtelling is en 'uitgaven - andere onderhoudsverplichtingen' een aftrekpost. Waarom dat daar zou moeten, is me een raadsel.
Van de belastingdienst-site:
quote:
"U bent voor 50% eigenaar van de woning waarin uw ex-partner woont. De WOZ-waarde van de woning is ¤ 200.000. Het eigenwoningforfait is ¤ 1.400. U mag dan 50% x ¤ 1.400 = ¤ 700 als partneralimentatie aftrekken. Bij de vraag over het eigendomspercentage van de woning vult u 50% in. Uw deel van de eventueel hierbij horende schuld is dan ook 50%."
Pardon, geen andere onderhoudsverplichtingen maar partneralimentatie.
pi_150459538
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2015 14:24 schreef Walter_White het volgende:

[..]

Op basis van deze zin uit je link: "De vrouw stelde dat deze volledig aftrekbaar was, 50% als hypotheekrente en 50% als alimentatieverplichting jegens haar ex-man" kan ex in ons geval toch ook hypotheekrente voor 100% aftrekken?
Maar dan moet jouw vriendin die alimentatie wel opgeven natuurlijk. Maar aangezien ze niet gescheiden zijn, is er geen sprake van alimentatieverplichting.

Partneralimentatie is bij de betalende ex-partner een aftrekpost en bij de ontvangende ex-partner een bijtelling. Wanneer dit bij jullie van toepassing zou zijn, kan jouw vriendin dus de rente aftrekken en moet ze de alimentatie bijtellen. Uiteindelijk, op het EWF na, levert haar dat geen nadeel op.

Overigens: als ik het hier goed lees http://www.boersadvocaten(...)20website%200201.pdf kan dat ook vrijwillig worden vastgelegd. Dat zou dit probleem wel oplossen.
  maandag 9 maart 2015 @ 14:47:50 #91
441763 Walter_White
I am the danger
pi_150459970
quote:
14s.gif Op maandag 9 maart 2015 14:29 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Maar dan moet jouw vriendin die alimentatie wel opgeven natuurlijk. Maar aangezien ze niet gescheiden zijn, is er geen sprake van alimentatieverplichting.

Partneralimentatie is bij de betalende ex-partner een aftrekpost en bij de ontvangende ex-partner een bijtelling. Wanneer dit bij jullie van toepassing zou zijn, kan jouw vriendin dus de rente aftrekken en moet ze de alimentatie bijtellen. Uiteindelijk, op het EWF na, levert haar dat geen nadeel op.

Overigens: als ik het hier goed lees http://www.boersadvocaten(...)20website%200201.pdf kan dat ook vrijwillig worden vastgelegd. Dat zou dit probleem wel oplossen.
Letterlijk uit de beeindigingsovereenkomst samenwoners die ik zojuist heb gekregen van m'n vriendin.

quote:
Verklaren te zijn overeengekomen: ______________________________________________
- dat de man de woning blijft bewonen en alle lasten met betrekking tot de
woning volledig voor zijn rekening neemt; ____________________________________
- dat het fiscale voordeel vanaf * uitsluitend toekomt aan de man en dat __
2
het risico van de woning, inhoudende eventuele waardestijging of _______
-daling volledig voor de man is;_________________________________________________
Zal ik nu wel of niet die extra aftrekpost gebruiken? Ik begrijp wat je zegt, ze zijn niet gescheiden. En het EWF is al gecompenseerd, dus daarom hoef ik het ook niet te doen. Ik wil me niet rijk rekenen, maar geld is geld. Toch maar opvoeren en definitieve aanslag afwachten?
pi_150460222
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2015 14:47 schreef Walter_White het volgende:

[..]

Letterlijk uit de beeindigingsovereenkomst samenwoners die ik zojuist heb gekregen van m'n vriendin.

[..]

Zal ik nu wel of niet die extra aftrekpost gebruiken? Ik begrijp wat je zegt, ze zijn niet gescheiden. En het EWF is al gecompenseerd, dus daarom hoef ik het ook niet te doen. Ik wil me niet rijk rekenen, maar geld is geld. Toch maar opvoeren en definitieve aanslag afwachten?
Ik snap dat dat in die overeenkomst staat, maar zij kunnen natuurlijk niet samen iets afspreken dat tegen de wet ingaat en ook buiten de fiscus omgaat (de fiscus bepaalt die regels....).

Ik weet niet wat er gebeurt als de ex wakker wordt en de hypotheekrente op de juiste wijze aftrekt (dus dmv de constructie met de alimentatie). Dan komt de fiscus uiteindelijk bij je vriendin uit.

Ik zou gewoon overleggen, maar dat is mijn advies. Ik krijg de indruk dat er geen goed contact is en dat er liever geen contact wordt opgenomen.

Dan zou ik het niet aftrekken. Maar er komt een keer gezeur van. Daar heeft je vriendin geen last van, direct, maar dat verslechtert de situatie natuurlijk wel.
  maandag 9 maart 2015 @ 15:03:45 #93
441763 Walter_White
I am the danger
pi_150460350
quote:
14s.gif Op maandag 9 maart 2015 14:58 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Ik snap dat dat in die overeenkomst staat, maar zij kunnen natuurlijk niet samen iets afspreken dat tegen de wet ingaat en ook buiten de fiscus omgaat (de fiscus bepaalt die regels....).

Ik weet niet wat er gebeurt als de ex wakker wordt en de hypotheekrente op de juiste wijze aftrekt (dus dmv de constructie met de alimentatie). Dan komt de fiscus uiteindelijk bij je vriendin uit.

Ik zou gewoon overleggen, maar dat is mijn advies. Ik krijg de indruk dat er geen goed contact is en dat er liever geen contact wordt opgenomen.

Dan zou ik het niet aftrekken. Maar er komt een keer gezeur van. Daar heeft je vriendin geen last van, direct, maar dat verslechtert de situatie natuurlijk wel.
Je zou toch verwachten dat een notaris weet wat hij doet bij het opmaken van zo'n overeenkomst...

Contact is inderdaad niet goed meer, maar ook niet zo slecht dat er niks te overleggen valt. Ex doet alleen zelf geen aangifte, dus die begrijpt er sowieso weinig van. Ik ga niets extra aftrekken en ga er dan vanuit dat het sowieso ok is voor de fiscus. Liever dat dit snel achterwege is (huis is recent verkocht gelukkig) dan een paar euro's extra.

Bedankt voor je hulp, Five_Horizons! ^O^
pi_150463054
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2015 10:54 schreef YoshiBignose het volgende:

[..]

Werken soms ook echt dwazen daar. Mag toch hopen dat de Belastingdienst af en toe controleert hoe sommige van die lui zich gedragen aan de telefoon.
Mwah, ze klonk niet heel onaardig ofzo. Maar meer een beetje... gestresst.
quote:
Verder maakt het (tenminste voor de berekening) niet uit hoe je het invult, als je het maar invult onder het kopje uitkeringen (vroegere dienstbetrekkingen).
Ik weet het. Wel krijg je bij de keuze voor pensioen een paar extra vragen, die je (naar ik aanneem) bij een lijfrente niet krijgt.
pi_150472199
quote:
0s.gif Op woensdag 4 maart 2015 16:26 schreef Ralphmeister het volgende:
Het was naar mijn mening niet even simpel googlen maar na een helse zoektocht dit bij DUO gevonden..

[..]

http://www.duo.nl/SRVS/CGI-BIN/WEBCGI.EXE?New,Kb=Kennisbank,Company={DBD42CAE-B941-4CF4-960D-5F5C917B6281},Case=obj(42478),Question4332=obj(4332):obj(4343)

Eigenlijk zeggen ze hier dat ik maar gewoon moet aannemen dat het klopt en ik het dus niet kan controleren terwijl de belastingdienst wel van mij verwacht dat ik de VIA controleer..?

Mijn 2478 euro voor 2 jaar komt in de verte ook niet overeen met de normbedragen blijkbaar (2 jaar WO à 2421 = 4842).
Ook zo'n aftrekpost gevonden zonder daar ergens informatie over te hebben. Anders dat het in tijd allemaal wel klopt, is het bedrag nergens te achterhalen. Dan Duo maar vertrouwen in datgene ze hebben aangeleverd.
~ We're acting like a pair of stranger's, afraid of what to say. ~
* Sometimes it lasts in love, but sometimes it hurts instead *
pi_150474929
Meer mensen last van dat het jaaroverzicht beleggen (rabobank) geen specificatie geeft in welk land je beleggingen hebt?

zal wel voor de ingehouden bronbelasting zijn.., dat maakt voor mij echter geen verschil: betreft nml 0 euro inhouding.

moet ik echt bij de rabo gaan leuren om overzicht? (heb helaas geen dagafschrift van rond die tijd, weet wel een aantal maar weet ze niet allemaal..), of kan ik gewoon invullen NL en ingehouden div belasting 0 euro?
pi_150506418
Ja hoor hier ook onduidelijkheid.
Situatie is als volgt:
Samengewoond met samenlevingscontract.
Half 2014 uit gezamenlijke koopwoning vertrokken en uit de hoofdelijke aansprakelijkheid ontslagen.
Tot juni heb ik meebetaald aan de hypotheeklasten.
50/50.

Moet ik nu gewoon overal de betaalde rente door 2 delen en als mijn deel invullen.
Het eigenaarsdeel 50% tot juni.
Ik lees veel over partneralimentatie etc. Maar volgens mij heeft dat op ons geen betrekking? Ook lees ik overal dat ik nog tot 2 jaar toe de rente af kan trekken maar dat geldt neem ik aan alleen als wij de woning nog samen in bezit zouden hebben?

Dank😁
  dinsdag 10 maart 2015 @ 20:02:46 #98
406034 Bugno
Campione d. Mondo 91/92
pi_150506630
Grr, vandaag even gebeld. Had proactief mijn aangifte gedaan via particuliere tool. Heb ook een eenmanszaak (zonder omzet n 2014) en daarvoor uitnodiging gekregen.

Blijkt dat de kans groot is dat de particuliere aangifte niet in behandeling wordt genomen :? Maar die is dus wel zichtbaar in systemen. Moet ik gdvr via zo'n bejaarde applicatie aangifte doen, nog een keer.
Fitter. Happier. More productive
---------------------------------------------------
If you think in terms of a year, plant a seed; if in terms of ten years, plant trees; if in terms of 100 years, teach the people. - Confucius
pi_150508650
Ja je moet de ondernemersaangifte doen als je een onderneming hebt. Boeiend, ook daar heb je vooraf ingevulde info.
Facts don't care about your feelings
  dinsdag 10 maart 2015 @ 21:00:26 #100
406034 Bugno
Campione d. Mondo 91/92
pi_150508820
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 maart 2015 20:57 schreef YoshiBignose het volgende:
Ja je moet de ondernemersaangifte doen als je een onderneming hebt. Boeiend, ook daar heb je vooraf ingevulde info.
Mja, is niet heel veel werk verder. Maar er staat niks anders in dan de aangifte die ik al heb ingestuurd (en die ze hebben ontvangen). Iets met leuker en makkelijker
Fitter. Happier. More productive
---------------------------------------------------
If you think in terms of a year, plant a seed; if in terms of ten years, plant trees; if in terms of 100 years, teach the people. - Confucius
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')