abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_150386007
Op mijn jaaropgaaf van mijn werkgever staat Loon loonheffing: bedrag.

Dit bedrag is gelijk aan mijn loon over 2014. Klopt dit wel of moet ik het bedrag van Loonbelasting gebruiken voor de Loonheffing bij de aangifte?

[ Bericht 29% gewijzigd door Snoepje5 op 07-03-2015 15:32:15 ]
  Moderator / Kerstkaart terrorist zaterdag 7 maart 2015 @ 19:38:11 #52
29278 crew  Nizno
Versie 4.4
pi_150393563
idd je moet de tweede gebruiken. Je Loonheffing/loonbeslasting. en niet je Loon voor de loonheffing.
Op dinsdag 22 februari 2022 22:22 pleurde Nizno zoals gewoonlijk een onzinnige tekst op FOK!
pi_150411988
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2015 15:21 schreef Snoepje5 het volgende:
Op mijn jaaropgaaf van mijn werkgever staat Loon loonheffing: bedrag.

Dit bedrag is gelijk aan mijn loon over 2014. Klopt dit wel of moet ik het bedrag van Loonbelasting gebruiken voor de Loonheffing bij de aangifte?

Staat daar loonheffing of heffingsloon? ;)
'And I called your name,
like an addicted to cocaine calls for the stuff he'd rather blame'
pi_150415126
Ik begrijp iets niet. Net alles netjes ingevuld, ik krijg geld terug...Ik snap alleen niet waarom. Nu heb ik in het overzicht even zitten kijken en snap ik niet waarom iets wordt opgeteld, terwijl het er volgens mij vanaf moet worden gehaald:

Ik heb betaald: belasting en premie.
Ik heb iedere maand al een deel teruggekregen.

Waarom worden die bijelkaar opgeteld? Ik zou juist zeggen dat het er vanaf moet...

Ik ben geen expert, wie weet antwoord?
  zondag 8 maart 2015 @ 12:30:28 #55
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_150415332
Wat je via de voorlopige aanslag hebt gekregen is een voorschot. Je kunt het zien als een schuld die je nog bij de BD hebt staan.

Wat je daadwerkelijk terugkrijgt moet dus verrekend worden met wat je al gehad hebt.
Stel dat je recht hebt op 1000 teruggave maar al 800 hebt gehad hou je daarom via deze rekenstap nog de 200 over waar je nog recht op hebt.
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_150415360
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2015 12:21 schreef Jeter het volgende:
Ik begrijp iets niet. Net alles netjes ingevuld, ik krijg geld terug...Ik snap alleen niet waarom. Nu heb ik in het overzicht even zitten kijken en snap ik niet waarom iets wordt opgeteld, terwijl het er volgens mij vanaf moet worden gehaald:
[ afbeelding ]
Ik heb betaald: belasting en premie.
Ik heb iedere maand al een deel teruggekregen.

Waarom worden die bijelkaar opgeteld? Ik zou juist zeggen dat het er vanaf moet...

Ik ben geen expert, wie weet antwoord?
Zou mooi zijn, dan zou ik gewoon een voorlopige aanslag aanvragen voor het totaal wat ik aan belasting moet betalen, en dan hoef ik niks te betalen omdat ze het eraf trekken :D

Je bent schuldig wat je aan belasting moet betalen plus wat je aan geld van ze hebt ontvangen.
'And I called your name,
pi_150415487
Aaah, dus ik ben schuldig:
Inkomstenbelasting
Premie volksverzkeringen
Bedrag dat ik al heb ontvangen

Daar gaat vanaf:
Heffingskorting
Bedrag dat ik al betaald heb.

Dan zal het wel kloppen dat ik geld terug krijg :)
pi_150415535
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2015 12:37 schreef Jeter het volgende:
Aaah, dus ik ben schuldig:
Inkomstenbelasting
Premie volksverzkeringen
Bedrag dat ik al heb ontvangen

Daar gaat vanaf:
Heffingskorting
Bedrag dat ik al betaald heb.

Dan zal het wel kloppen dat ik geld terug krijg :)
^O^
'And I called your name,
pi_150417561
Ik doe aangifte voor iemand anders en die heeft inkomsten uit een lijfrente. Die inkomsten komen ook netjes als 'automatisch gedownloade gegevens' terug in zijn aangifte, so far so good.

Maar vervolgens moet ik specificeren via een dropdown-menu wat voor soort uitkering het betreft (een lijfrente-uitkering dus), maar die optie staat er niet tussen. Wel pensioenuitkering, AOW, Anw, bijstand etc. etc., maar niet degene die ik nodig heb. Het rare is dat de lijfrente-uitkering wel gewoon genoemd wordt in de help-functie bij het menu, maar niet terugkomt in het menu zelf.

Wat moet ik nu doen? Gewoon opgeven als 'pensioenuitkering'?
  zondag 8 maart 2015 @ 17:27:53 #60
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_150423855
Ik liep tegen dezelfde situatie aan en heb gewoon voor pensioenuitkering gekozen. Dat lijkt er van al die dingen nog het meest op.
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
pi_150424137
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2015 17:27 schreef MutedFaith het volgende:
Ik liep tegen dezelfde situatie aan en heb gewoon voor pensioenuitkering gekozen. Dat lijkt er van al die dingen nog het meest op.
Ik zal morgen de belastingdienst voor de zekerheid ff bellen. Dan hoor je het nog wel van me.
pi_150427407
Zijn er ook mensen hier die al hun aangifte voor 2015 doen?

Uit mijn aangifte voor 2014 hou ik +- 80 euro over. Uit de aangifte voor 2015 is dit bijna 2000 euro, echter is dit op basis van geschatte gegevens en is er een kans dat ik natuurlijk volgend jaar op een ander bedrag uit kom.

Ik zit nu dus te twijfelen of ik nu de aangifte voor 2015 moet doen of volgend jaar..
pi_150429617
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2015 19:02 schreef Potrykus het volgende:

Uit mijn aangifte voor 2014 hou ik +- 80 euro over. Uit de aangifte voor 2015 is dit bijna 2000 euro, echter is dit op basis van geschatte gegevens en is er een kans dat ik natuurlijk volgend jaar op een ander bedrag uit kom.

Ik zit nu dus te twijfelen of ik nu de aangifte voor 2015 moet doen of volgend jaar..
Die kan je pas volgend jaar doen. Je kunt hooguit een voorlopige aangifte doen. En als de getallen zo onzeker zijn, zou ik het niet doen, of alles netjes wegzetten.
'And I called your name,
  zondag 8 maart 2015 @ 19:54:20 #64
441763 Walter_White
I am the danger
pi_150429731
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 maart 2015 11:56 schreef Walter_White het volgende:
Ik probeer de aangifte van mijn vriendin te doen, maar ik begin hypotheektechnisch nu te twijfelen...

Situatie 2014:
- Alleenstaand, thuiswonend.
- Huis en hypotheek met ex wat volledig door ex betaald werd (en door hem bewoond).
- 5 werkgevers (in de zorg)

De hypotheek zorgt bij mij voor verwarring, omdat alles vooraf door de belastingdienst is gevuld. De waarden op 1-1 en 31-12 komen vanuit een financieel jaaroverzicht, dus daar twijfel ik niet aan. Maar haar betaalde rente moet ik op 0 zetten neem ik aan? En is het dan zo dat ze bij eigenwoningforfait 50% moet opgeven? Ze is immers nog voor 50% eigenaar, ondanks dat ze er niet meer woont. Belastingdienst zegt vervolgens 'geen of een kleine eigenwoningschuld' en trekt het volledige eigenwoningforfait er weer af. Die aftrekpost baart me het meest zorgen, want als die niet terecht is verpest ik het natuurlijk :')
Ik ben heel ongeduldig, iemand? O-)
pi_150431837
quote:
Die aftrekpost baart me het meest zorgen, want als die niet terecht is verpest ik het natuurlijk :')
Wil ze je dan niet pijpen?
  zondag 8 maart 2015 @ 20:46:32 #66
238326 Worteltjestaart
Lid van de Copycat-fanclub
pi_150433060
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2015 19:02 schreef Potrykus het volgende:

Je kunt nog geen aangifte doen over 2015, dus wat je wil is slechts hypothetisch.

Als je er zeker genoeg van bent dat je dat geld gaat terugkrijgen, zou je hooguit een voorlopige aanslag over 2015 kunnen invullen.
Maar het is aan jou of je zeker genoeg bent dat je je niet verrekent. Is je situatie in 2015 zo anders dan in 2014?
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.
pi_150433728
quote:
Ik probeer de aangifte van mijn vriendin te doen, maar ik begin hypotheektechnisch nu te twijfelen...

Situatie 2014:
- Alleenstaand, thuiswonend.
- Huis en hypotheek met ex wat volledig door ex betaald werd (en door hem bewoond).
- 5 werkgevers (in de zorg)

De hypotheek zorgt bij mij voor verwarring, omdat alles vooraf door de belastingdienst is gevuld. De waarden op 1-1 en 31-12 komen vanuit een financieel jaaroverzicht, dus daar twijfel ik niet aan. Maar haar betaalde rente moet ik op 0 zetten neem ik aan? En is het dan zo dat ze bij eigenwoningforfait 50% moet opgeven? Ze is immers nog voor 50% eigenaar, ondanks dat ze er niet meer woont. Belastingdienst zegt vervolgens 'geen of een kleine eigenwoningschuld' en trekt het volledige eigenwoningforfait er weer af. Die aftrekpost baart me het meest zorgen, want als die niet terecht is verpest ik het natuurlijk :')
Haar ex kan de betaalde rente niet voor de volle 100% aftrekken, omdat hij niet volledig eigenaar is van de woning. Wil hij dit helemaal kunnen aftrekken, zal hij dat als partneralimentatie moeten opgeven (50% van de rente) en de rest als hypotheekrente. Je vriendin zal dan 50% van de hypotheekrente moeten aftrekken en de partneralimentatie als bijtelling moeten gebruiken.

Zij krijgt inderdaad 50% van het eigenwoningforfait voor haar kiezen. Dan kan haar ex misschien verwerken in zijn aangifte door haar deel van het eigenwoningforfait in mindering te brengen op de betaalde partneralimentatie (althans: dat fictief betaalde deel).

Dan ga ik er wel vanuit dat ze getrouwd is geweest of een geregistreerd partnerschap heeft gehad.

[ Bericht 1% gewijzigd door Five_Horizons op 08-03-2015 21:02:13 ]
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
  zondag 8 maart 2015 @ 21:19:37 #68
441763 Walter_White
I am the danger
pi_150435185
quote:
14s.gif Op zondag 8 maart 2015 20:56 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Dan ga ik er wel vanuit dat ze getrouwd is geweest of een geregistreerd partnerschap heeft gehad.
Dank voor je antwoord! Beiden is niet het geval, ze waren in 2014 dus geen fiscaal partners. Vandaar dat ik het eigenwoningforfait op 50% (gezien eigenaarschap) heb gezet en de betaalde rente op 0 euro.
pi_150435273
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2015 21:19 schreef Walter_White het volgende:

[..]

Dank voor je antwoord! Beiden is niet het geval, ze waren in 2014 dus geen fiscaal partners. Vandaar dat ik het eigenwoningforfait op 50% (gezien eigenaarschap) heb gezet en de betaalde rente op 0 euro.
Dat fiscaal partnerschap is niet relevant. Hij heeft een woning die maar 50% van hem is. De helft van zijn rente is dus maar aftrekbaar. Zij kan de andere helft aftrekken.
  zondag 8 maart 2015 @ 21:32:29 #70
441763 Walter_White
I am the danger
pi_150436143
quote:
14s.gif Op zondag 8 maart 2015 21:21 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Dat fiscaal partnerschap is niet relevant. Hij heeft een woning die maar 50% van hem is. De helft van zijn rente is dus maar aftrekbaar. Zij kan de andere helft aftrekken.
Wat zou jij adviseren als wij niet weten wat hij gaat aangeven? Mijn vriendin heeft niks betaald, waarom zouden wij dat als aftrekpost gaan opvoeren dan?
pi_150437006
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2015 21:32 schreef Walter_White het volgende:

[..]

Wat zou jij adviseren als wij niet weten wat hij gaat aangeven? Mijn vriendin heeft niks betaald, waarom zouden wij dat als aftrekpost gaan opvoeren dan?
Omdat je dat mág doen. Gedurende twee jaar, overigens. Daarna niet meer. Zij mag in die periode de woning als fictieve eigen woning opgeven.

Ik heb natuurlijk geen idee hoe hun contact is, maar ik zou dit even overleggen. Er is feitelijk geen oplossing, anders dan dat zij het deel dat zij aan hypotheekrenteaftrek geniet aan hem betaalt als bijdrage in de hypotheekrente. Hier moeten ze dan wel afspraken over maken op papier. Hebben ze hier echt helemaal niets over afgesproken?

Als de fiscus erachter komt dat hij hypotheekrente aftrekt, terwijl hij maar 50% eigenaar is, dan krijgt hij te maken met een naheffing. Hier zijn al zat uitspraken over gedaan, helaas. Niet allemaal even logisch, maar dat is een gevolg van hoe de wet IB in dit geval wordt uitgelegd. (lees ook hier: http://www.jongbloed-fisc(...)ypotheekrenteaftrek/ , maar daar geldt die alimentatieoplossing natuurlijk niet)
pi_150450680
Moet ¤277 dokken :'(
pi_150451106
quote:
0s.gif Op zondag 8 maart 2015 17:27 schreef MutedFaith het volgende:
Ik sprak net een mevrouw van de belastingdienst en die deed er nogal panisch over dat je wel echt de goede inkomstensoort moet opgeven("!!!"). Toen ik suggereerde dat 'pensioenuitkering' toch ook wel goed was, begon ze te flippen. Ze was van mening dat ik dan maar gewoon de automatisch aangemaakte inkomsten moest verwijderen en handmatig de inkomsten met de goede soort moest invullen (want dat kan namelijk wel). Ja doei. 8)7

Het schijnt dat er morgen een nieuwe versie van de software uitkomt, waarin "nog enkele foutjes zijn opgelost". Die wacht ik dan wel even af. Overigens, of dit ook één van die foutjes was, kon de dame van de belastingdienst me niet vertellen.
  maandag 9 maart 2015 @ 10:08:25 #74
146413 MutedFaith
Netwerkverdeelkastje
pi_150452070
:')
[b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
pi_150453146
quote:
0s.gif Op maandag 9 maart 2015 09:03 schreef hpeopjes het volgende:

[..]

Ik sprak net een mevrouw van de belastingdienst en die deed er nogal panisch over dat je wel echt de goede inkomstensoort moet opgeven("!!!"). Toen ik suggereerde dat 'pensioenuitkering' toch ook wel goed was, begon ze te flippen. Ze was van mening dat ik dan maar gewoon de automatisch aangemaakte inkomsten moest verwijderen en handmatig de inkomsten met de goede soort moest invullen (want dat kan namelijk wel). Ja doei. 8)7

Het schijnt dat er morgen een nieuwe versie van de software uitkomt, waarin "nog enkele foutjes zijn opgelost". Die wacht ik dan wel even af. Overigens, of dit ook één van die foutjes was, kon de dame van de belastingdienst me niet vertellen.
Werken soms ook echt dwazen daar. Mag toch hopen dat de Belastingdienst af en toe controleert hoe sommige van die lui zich gedragen aan de telefoon.

Verder maakt het (tenminste voor de berekening) niet uit hoe je het invult, als je het maar invult onder het kopje uitkeringen (vroegere dienstbetrekkingen).
Facts don't care about your feelings
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')