quote:Op woensdag 28 januari 2015 00:01 schreef sitting_elfling het volgende:
Stel een werknemer (consultant) moet externe uitgaves doen om naar een klant te gaan.
Die werknemer doet behoorlijke uitgaves per maand maar in zijn contract staat er niks over of hij het terug krijgt. Wel dat hij 'naar de guidelines' van het bedrijf moet werken. Hij scant alle kopietjes, geeft notities en vult alles netjes in het systeem van het bedrijf in.
Plots zegt de werkgever, de klant heeft nog niet voor ons betaald en wil zich er uit trekken. Dit zou betekenen dat ik de werknemer nul komma nul van zijn expenditures terug krijgt, daar het project stopt en de werkgever niks meer gaat vergoeden (en er al was niks betaald qua vergoedingen, dat was al een reden om er mee te stoppen).
Wat moet de werknemer in dit geval doen?
Ja, dan krijg ik de centen niet terugquote:
Bij een werkgever die, in alle redelijkheid, gemaakte kosten niet vergoedt ben ik sowieso weg.quote:Op woensdag 28 januari 2015 00:31 schreef sitting_elfling het volgende:
Ja, dan krijg ik de centen niet terug
Dat gaat wat lastig als het taxi, hotel en vliegkosten zijnquote:Op woensdag 28 januari 2015 00:37 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
Bij een werkgever die, in alle redelijkheid gemaakte, kosten niet vergoedt ben ik sowieso weg.
Of ik dan voor een veelvoud van de gemaakt kosten aan goederen achterover druk laat ik gemakshalve even in het midden.
Wat zeggen die guidelines precies over vergoedingen?quote:Op woensdag 28 januari 2015 00:01 schreef sitting_elfling het volgende:
de guidelines' van het bedrijf
Er wordt met geen woord gerept over vergoedeningen.quote:Op woensdag 28 januari 2015 00:38 schreef jeroen25 het volgende:
[..]
Wat zeggen die guidelines precies over vergoedingen?
Afhankelijk van wat er aantoonbaar is afgesproken en hoe graag de werknemer zijn geld wil kan hij:
-Besluiten dat zijn normale vergoeding toch kostendekkend is en het er niet meer over hebben.
-Vaststellen dat het niet verstandig was om zonder toezegging van de werkgever geld uit te geven en dit de volgende keer niet meer doen.
-Toch het geld terugvragen van de werkgever.
-Wat Treinhomo zei.
Waarom zou de aard van de kosten de verhaalsmogelijkheden beperken ?quote:Op woensdag 28 januari 2015 00:38 schreef sitting_elfling het volgende:
Dat gaat wat lastig als het taxi, hotel en vliegkosten zijn
Indien dit na (schriftelijke) instructie van de baas was, dan moet deze mijns inziens de kosten vergoeden. Dat er vervolgens fair use policies zijn over de maximale kosten voor tickets, taxi's en maaltijden, dat lijkt me een andere discussie.quote:Op woensdag 28 januari 2015 00:40 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Er wordt met geen woord gerept over vergoedeningen.
Je moet het zo zien, een groep werknemers pakt het vliegtuig, slaapt in het hotel en gaat naar de klant voor 4 dagen. Plus dinneren in de avond.
Weer terug wil de eigen werkgever het niet bekostigen en de klant ook niet.
En dan?
(Normaliter is dit dus niet een probleem...)
Pakken jullie zelf het vliegtuig of in opdracht van de baas?quote:Op woensdag 28 januari 2015 00:40 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Je moet het zo zien, een groep werknemers pakt het vliegtuig, slaapt in het hotel en gaat naar de klant voor 4 dagen. Plus dinneren in de avond.
En dan?
In opdracht van de baas. Die zegt gewoon, vluchten, taxi en voedsel zijn af te trekken. (tot op bepaalde hoogtes maar dat trek je toch nooit)quote:Op woensdag 28 januari 2015 00:47 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Pakken jullie zelf het vliegtuig of in opdracht van de baas?
Bedrijfsrisico van de baas. Jij hebt geen overeenkomst met de klant maar met je baas.quote:Op woensdag 28 januari 2015 00:49 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
In opdracht van de baas. Die zegt gewoon, vluchten, taxi en voedsel zijn af te trekken. (tot op bepaalde hoogtes maar dat trek je toch nooit)
Maar de klant wil nu niet betalen.
Jammer voor de baasquote:Op woensdag 28 januari 2015 00:49 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
In opdracht van de baas. Die zegt gewoon, vluchten, taxi en voedsel zijn af te trekken. (tot op bepaalde hoogtes maar dat trek je toch nooit)
En dus ook voor ons? Want wij zijn hier nu al een aantal maand heen geweest, met bijna een maand aan hotel overnachtigen etc.quote:
Nee, natuurlijk niet! Als jij in opdracht van je werkgever daar naartoe bent gegaan, dan zijn de kosten voor je werkgever. Of zijn klant wel of niet betaalt, doet niet ter zake.quote:Op woensdag 28 januari 2015 00:51 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
En dus ook voor ons? Want wij zijn hier nu al een aantal maand heen geweest, met bijna een maand aan hotel overnachtigen etc.
Zijn onkosten declareren bij de werkgever.quote:Op woensdag 28 januari 2015 00:01 schreef sitting_elfling het volgende:
Wat moet de werknemer in dit geval doen?
Er staat 'werknemer' in de OP, dus ik ga ervan uit dat TS geen zelfstandige is.quote:Op woensdag 28 januari 2015 00:55 schreef Coelho het volgende:
En als je met 'consultant' bedoelt dat je als zelfstandige door hem ingehuurd wordt, dan zou ik per direct stoppen arbeid te verrichten en hem via aangetekende brief sommeren je kosten te vergoeden, en een CC doen naar je rechtsbijstandverzekering.
Even in het kort, normaliter gaat het zo.quote:Op woensdag 28 januari 2015 00:53 schreef Queller het volgende:
[..]
Nee, natuurlijk niet! Als jij in opdracht van je werkgever daar naartoe bent gegaan, dan zijn de kosten voor je werkgever. Of zijn klant wel of niet betaalt, doet niet ter zake.
Je hebt gelijk. Ik las consultant en ging er dus vanuit dat hij ingehuurd was.quote:Op woensdag 28 januari 2015 00:56 schreef Queller het volgende:
[..]
Er staat 'werknemer' in de OP, dus ik ga ervan uit dat TS geen zelfstandige is.
Het betreft consultant onder een bedrijf.quote:Op woensdag 28 januari 2015 00:55 schreef Coelho het volgende:
En als je met 'consultant' bedoelt dat je als zelfstandige door hem ingehuurd wordt, dan zou ik per direct stoppen arbeid te verrichten en hem via aangetekende brief sommeren je kosten te vergoeden, en een CC doen naar je rechtsbijstandverzekering.
Probleem van de werkgever.quote:Op woensdag 28 januari 2015 00:58 schreef sitting_elfling het volgende:
Klant wil niet betalen, want is ontevreden.
Werkgever zegt, wij zijn niet verantwoordelijk voor de kosten die onze werknemers maken. Het zijn allemaal kosten die de klant moet vergoeden. De klant vraagt ook immers, kom hier, met vliegtuig, boek hotel etc (onder bepaalde dag waardes..)
Nu is de klant meer in de richting van: "fuck you" en hebben niks betaald.
En nu?
Als je werkgever dat werkelijk zegt, dan is je werkgever geestelijk gestoord.quote:Op woensdag 28 januari 2015 00:58 schreef sitting_elfling het volgende:
Werkgever zegt, wij zijn niet verantwoordelijk voor de kosten die onze werknemers maken. Het zijn allemaal kosten die de klant moet vergoeden. De klant vraagt ook immers, kom hier, met vliegtuig, boek hotel etc (onder bepaalde dag waardes..)
Dit. En als ik m'n centen zou hebben zou ik een middelvinger naar m'n baas opsteken en de deur uit lopen. Sowieso ben je gek dat je zoveel voorschiet.quote:
Ik zou eerst gaan solliciteren en dán een dikke vinger opsteken. Waarschijnlijk inderdaad de middelstequote:Op woensdag 28 januari 2015 01:03 schreef kanovinnie het volgende:
Dit. En als ik m'n centen zou hebben zou ik een middelvinger naar m'n baas opsteken en de deur uit lopen. Sowieso ben je gek dat je zoveel voorschiet.
Mwoah; ik heb ook wel eens enkele duizenden Euro's voorgeschoten.quote:Op woensdag 28 januari 2015 01:03 schreef kanovinnie het volgende:
Dit. En als ik m'n centen zou hebben zou ik een middelvinger naar m'n baas opsteken en de deur uit lopen. Sowieso ben je gek dat je zoveel voorschiet.
+/- 2500 pond.quote:Op woensdag 28 januari 2015 01:05 schreef Queller het volgende:
[..]
Ik zou eerst gaan solliciteren en dán een dikke vinger opsteken. Waarschijnlijk inderdaad de middelste
TS, om wat voor bedrag gaat het?
Sommige bedrijven houden er hele rare policies op na hoor.quote:Op woensdag 28 januari 2015 01:08 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
Mwoah; ik heb ook wel eens enkele duizenden Euro's voorgeschoten.
Maar er was dan ook geen enkele twijfel dat die kosten per direkt vergoed werden.
Dit is wel een beetje mijn laatste red middel. Maar heb wel het vage vermoeden dat ze wel frontaal de aanval zoeken mocht ik dit doen. Ik vind het ook ontzettend triest.quote:Op woensdag 28 januari 2015 01:02 schreef Queller het volgende:
[..]
Als je werkgever dat werkelijk zegt, dan is je werkgever geestelijk gestoord.
Ik zou zeggen: gewoon declareren. Krijg je het niet, dan een vriendelijk briefje dat je vermoedt dat er iets is misgegaan en dat je graag per ommegaande de gemaakte onkosten vergoed wilt hebben. Blijft betaling uit, dan bezoek je een advocaat.
Vergeet niet morgen te gaan solliciteren. Een werkgever die zijn ondernemersrisico op deze manier afwentelt op zijn werknemers, die verdient het om gestrekt te gaan. Ik kan me niet voorstellen dat een rechter géén gehakt maakt van zo'n puddinglul.
Dan sta ik nog láng niet in het rood.quote:Op woensdag 28 januari 2015 01:15 schreef Coelho het volgende:
Sommige bedrijven houden er hele rare policies op na hoor.
Ziekenhuizen bijvoorbeeld, die personeel op congres sturen (bijv. ¤2500) met het vliegtuig (¤750) in een hotel voor enkele dagen (¤750) waarbij verteerkosten gemaakt worden (¤500). Allemaal netjes met credit card betaald zodat de lopende rekening niet onder druk komt te staan, maar dan wil de financiële afdeling eerst het afschrift van de CC (komt meestal rond de 20e), en vervolgens zeggen ze dat ze het niet redden binnen de huidige salarisperiode en krijg je het pas een maand later rond de 25e op je rekening. Als je daar voor in het rood moet, dan kost je dat bij 14% debetrente al snel een tientje of 5 (maar die is niet te declareren![]()
)
Stoer. Ik op dit moment wel. En ik denk dat ik niet de enige ben.quote:Op woensdag 28 januari 2015 01:17 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
Dan sta ik nog láng niet in het rood.
Good for youquote:Op woensdag 28 januari 2015 01:17 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
Dan sta ik nog láng niet in het rood.
Niks stoers aan.quote:Op woensdag 28 januari 2015 01:19 schreef kanovinnie het volgende:
Stoer. Ik op dit moment wel. En ik denk dat ik niet de enige ben.
Goedkoop hotel in elk gevalquote:
want dat doet iedereen met <2500 op z'n rekening?quote:Op woensdag 28 januari 2015 01:21 schreef Treinhomo het volgende:
[..]
Niks stoers aan.
Kwestie van je geld er niet met alle geweld aan het einde van de maand doorheen jagen.
Het grappige is dat als ik nu ontslag neem. Ik ook een gedeelte van mijn tekenbonus moet inleveren. (Staat wel in het contract..) het nadeel is wel dat ik de bruto tekenbonus moet inleveren. Terwijl ik hem netto natuurlijk kreeg.quote:Op woensdag 28 januari 2015 01:22 schreef Queller het volgende:
[..]
Goedkoop hotel in elk geval
Maar serieus: erg triest! Laat je niet afschepen en ga er zéker zelf niet voor opdraaien!
Veel mensen wel.quote:Op woensdag 28 januari 2015 01:27 schreef kanovinnie het volgende:
Want dat doet iedereen met <2500 op z'n rekening?
Je gaat geen ontslag nemenquote:Op woensdag 28 januari 2015 01:28 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Het grappige is dat als ik nu ontslag neem. Ik ook een gedeelte van mijn tekenbonus moet inleveren. (Staat wel in het contract..) het nadeel is wel dat ik de bruto tekenbonus moet inleveren. Terwijl ik hem netto natuurlijk kreeg.
Ja dus niet jouw probleem toch, voor jou Is die paar K ook wat toch net als dat die grote bedrag voor hem wat Isquote:Op woensdag 28 januari 2015 01:34 schreef sitting_elfling het volgende:
Overigens werd er netjes gezegd dat we onze bek moeten houden. Onze werkgever verliest een hele klus (groot bedrag). Die schamele paar K komen we wel over heen...
quote:Op woensdag 28 januari 2015 01:34 schreef sitting_elfling het volgende:
Overigens werd er netjes gezegd dat we onze bek moeten houden. Onze werkgever verliest een hele klus (groot bedrag). Die schamele paar K komen we wel over heen...
Doe jezelf een lol en laat je bijstaan.quote:Op woensdag 28 januari 2015 01:34 schreef sitting_elfling het volgende:
quote:Op woensdag 28 januari 2015 01:36 schreef Queller het volgende:
Je gaat geen ontslag nemen
Je gaat opkomen voor je rechten. En als de pleuris uitbreekt, dan breekt de pleuris maar uit! Maar geen ontslag nemen hoor!!
Als het structureel wordt, ben ik het misschien met je eens.quote:Op woensdag 28 januari 2015 02:13 schreef k_man het volgende:
Ik vind het al van de gekke dat een werkgever überhaupt verlangt dat dergelijke kosten door de medewerker worden voorgeschoten. Ik zou daar nooit in meegaan. Ja, ik schiet ook geregeld iets voor, maar dan hebben we het over dingen in de orde van grootte van parkeerkaartjes. No way dat ik kosten ga voorschieten voor hotels, vliegtickets, seminars, etc.
Je zou verwachten dat bij een bedrijf als dat waar TS werkt - waar consultants kennelijk geregeld in het buitenland moeten verblijven - er iemand binnen het bedrijf belast is met het regelen van dienstreizen. Die zorgt dat de vluchten en hotels geboekt worden, de transfers geregeld, de kosten gedekt, etc. Daar zou je als werknemer geen omkijken naar moeten hebben, laat staan dat je moet soebatten om je geld.
Precies mijn ervaring.quote:Op woensdag 28 januari 2015 02:13 schreef k_man het volgende:
Ik vind het al van de gekke dat een werkgever überhaupt verlangt dat dergelijke kosten door de medewerker worden voorgeschoten. Ik zou daar nooit in meegaan. Ja, ik schiet ook geregeld iets voor, maar dan hebben we het over dingen in de orde van grootte van parkeerkaartjes. No way dat ik kosten ga voorschieten voor hotels, vliegtickets, seminars, etc.
Je zou verwachten dat bij een bedrijf als dat waar TS werkt - waar consultants kennelijk geregeld in het buitenland moeten verblijven - er iemand binnen het bedrijf belast is met het regelen van dienstreizen. Die zorgt dat de vluchten en hotels geboekt worden, de transfers geregeld, de kosten gedekt, etc. Daar zou je als werknemer geen omkijken naar moeten hebben, laat staan dat je moet soebatten om je geld.
Ik zou persoonlijk verwachten dat er gewoon een company credit kaart is, en we die kunnen gebruiken. Dat is nu niet het geval.quote:Op woensdag 28 januari 2015 02:13 schreef k_man het volgende:
Het is een Amerikaans consultancy bureau.quote:Op woensdag 28 januari 2015 08:00 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Precies mijn ervaring.
Ik vermoed dat TS bij een MKB-bedrijf werkt waarvan de DGA baalt dat TS en zijn collega's het binnenhalen van een opdrachten hebben verprutst (in zijn ogen) en dat nu afreageert op TS.
Ok, de chef NL(of EIMEA) reageert het nu op jullie af dus?quote:Op woensdag 28 januari 2015 09:29 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Het is een Amerikaans consultancy bureau.
Nah, dit besluit komt uit zelfs uit Amerika.quote:Op woensdag 28 januari 2015 09:41 schreef DroogDok het volgende:
[..]
Ok, de chef NL(of EMEA) reageert het nu op jullie af dus?
Het is mij onduidelijk waar dit bedrijf zit. Mocht het ingeschreven staan in Nederland heeft het zich te houden aan Nederlandse regelsquote:Op woensdag 28 januari 2015 09:42 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Nah, dit besluit komt uit zelfs uit Amerika.
Het zit niet in Nederland.quote:Op woensdag 28 januari 2015 10:06 schreef EigenwijzeMuffin het volgende:
Voor iemand die meer dan 2500 op zijn rekening heeft en het " er niet doorheen wil jagen aan het einde van de maand" kom je niet echt pienter over (no offence)
Je doet nu net of wij dat geld voor je terug moeten halen...quote:Op woensdag 28 januari 2015 11:11 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Het zit niet in Nederland.
En ik heb het nergens over 'er niet door heen jagen' aan het eind van de maand. Dat zit wel in orde.
Ik zou graag gewoon de centen terug zien. That's all. Ik ben niet de enige, mijn collega's zitten in het zelfde schuitje (met nog grotere bedragen).
Dat ligt er maar net aan wat er afgesproken is. En als ik het zo lees is er niets formeel vastgelegd over deze kosten.quote:Op woensdag 28 januari 2015 16:54 schreef miro86 het volgende:
TS, ik zou afwachten tot je je tekenbonus niet meer hoeft in te leveren en daarna meteen weg gaan daar. Het is geen fatsoenlijk bedrijf als ze zo met hun werknemers omgaan. (Of je moet een extra riante bonus krijgen)
zonder het bedrijf te kennen ga ik op basis van de branche er van uit dat het een rattenbende is. Daar hoort dit gewoon bij.quote:Op woensdag 28 januari 2015 16:54 schreef miro86 het volgende:
TS, ik zou afwachten tot je je tekenbonus niet meer hoeft in te leveren en daarna meteen weg gaan daar. Het is geen fatsoenlijk bedrijf als ze zo met hun werknemers omgaan. (Of je moet een extra riante bonus krijgen)
Ik vermoed dat je deze terugbetaalde tekenbonus vervolgens wel weer mag aftrekken van je totaalinkomen dit jaar bij je belastingaangifte. Het netto/bruto verhaal maakt dan niet zo veel uit.quote:Op woensdag 28 januari 2015 01:28 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Het grappige is dat als ik nu ontslag neem. Ik ook een gedeelte van mijn tekenbonus moet inleveren. (Staat wel in het contract..) het nadeel is wel dat ik de bruto tekenbonus moet inleveren. Terwijl ik hem netto natuurlijk kreeg.
Dat de klant niet wil betalen is voor risico van de baas. Je bent bij hem in dienst, niet bij de klant.quote:Op woensdag 28 januari 2015 00:49 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
quote:Op woensdag 28 januari 2015 11:11 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Het zit niet in Nederland.
Dit, dus als jij geen normale arbeidsovereenkomst hebt met een Nederlandse B.V/N.V. kunnen we je niet advies voorzien. Ik weet bijvoorbeeld dat een Amerikaanse monteur zelf gereedschap koopt, wat hij meeneemt naar het bedrijf. Vervolgens jatten collega;s het tijdens werktijd.quote:Op woensdag 28 januari 2015 11:20 schreef EJ403 het volgende:
En als het bedrijf niet in Nederland zit, kunnen wij moeilijk advies geven. Amerika en Engeland (tenslotte heb je het over ponden?) hebben andere regelgeving.
Dat kan jaren zijn, maar je kunt je nieuwe arbeidgever je tekenbonus voor je laten afkopen. Heb ik ook een keer gedaan.quote:Op woensdag 28 januari 2015 16:54 schreef miro86 het volgende:
Fijne werkgeverquote:Op woensdag 28 januari 2015 00:58 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Even in het kort, normaliter gaat het zo.
Wij doen een aanschaf. En hebben een bonnetje
Die sturen we naar de project manager van ons bedrijf
Die stuurt het door naar de des betreffende afdeling binnen ons bedrijf en naar de project manager van de klant
De project manager van de klant stuurt hem door naar hun afdeling en gaan de bonnetjes checken.
Dan krijgen we zo nu en dan mailtjes, wat is dit, wat is dat?
Dat is vaak al snel opgelost..
Alleen dan staat er nog een intern bedrag wat we nog moeten krijgen in een bepaald software system .. waar dus niks uitkomt. En we dus geen stuiver krijgen.
En nu?
Hahaquote:Op donderdag 29 januari 2015 14:10 schreef Accursius het volgende:
Sja het is natuurlijk makkelijk lullen als buitenstaander. Schakel de rechtsbijstand in! Stel hem in gebreken! Neem ontslag! Allemaal leuk en aardig maar ik acht de kans aanwezig dat TS bij een zeer gerenomeerd bedrijf werkt waar je niet 123 binnenkomt en waar je misschien ook helemaal niet wilt uitstappen (omdat het werk leuk is etc). Ik zou zelf een gesprek aangaan met de baas en het uitleggen. Misschien dat dit wel werkt. Mocht hij hierop geen antwoord geven zou je altijd nog een weekje kunnen wachten en het opnieuw aankaarten. Als het verlies is verwerkt van de client.
Dat bedoel ik nietquote:Op donderdag 29 januari 2015 14:15 schreef Accursius het volgende:
[..]
Mijn god, een m te weinig. Stop de persen!!!
Als je TS zijn posthistory bekijkt is te zien dat hij werkt bij eenquote:Op donderdag 29 januari 2015 14:16 schreef kikoooooo het volgende:
[..]
Dat bedoel ik niet
Een zeer gerenommeerd bedrijf waar je je eigen voorgeschoten geld niet terugkrijgt, omdat een opdracht is teruggetrokken
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dat kan dus niet anders zijn dan 1 van de grote jongens zijn en ja die zijn zeer gewild en gerenommeerd.
quote:Op donderdag 29 januari 2015 14:18 schreef Accursius het volgende:
[..]
Als je TS zijn posthistory bekijkt is te zien dat hij werkt bij eenJa dat zal best allemaal. Gerenommeerd en dan je eigen centen niet krijgen. Ik noem dat een pauperbedrijf.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dat kan dus niet anders zijn dan 1 van de grote jongens zijn en ja die zijn zeer gewild en gerenommeerd.
quote:Op donderdag 29 januari 2015 14:18 schreef Accursius het volgende:
[..]
Als je TS zijn posthistory bekijkt is te zien dat hij werkt bij eenDe grote jongens doen hier niet aan. Ze gaan juist heel goed om met hun werknemers. Het moet dus gaan om een "boutique" consultancy en daar heb je van alles en nog wat.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dat kan dus niet anders zijn dan 1 van de grote jongens zijn en ja die zijn zeer gewild en gerenommeerd.2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
Dat jouw werkgever het doet is prima, maar dat is gewoon niet gebruikelijk. Onkosten maken en dat achteraf terugkrijgen is gebruikelijk. Door eigen luiheid (2 of 3 maanden geen expenses) kan dat voor mij oplopen tot 10.000 euro, maar als ik ze invoer krijg ik ze direct terug. Binnen 5 dagen op mijn rekening. De grote uitgaven (hotel, vlucht etc) zijn allemaal pre-approved. Wat ze vervolgens de klant doorberekenen kan ik niet eens zien, speelt voor mij ook geen rol. Ik vind dat mijn baas van mij kan verwachten dat ik 1000 euro per week kan voorschieten, hoort bij veel reizen. Als ik gedisciplineerd werk ben ik het ook nooit meer dan een week kwijt.quote:Op woensdag 28 januari 2015 20:44 schreef Ivo1985 het volgende:
Ik zou mijn werkgever hard uitlachen als ik structureel reis en verblijfkosten vooruit zou moeten betalen.
Gelukkig ook nooit hoeven te doen. Bij de werkgever waarvoor ik in het verleden regelmatig niet thuis kon slapen was de planner van de afdeling ook verantwoordelijk voor het vooraf regelen van reis en verblijf. Betaling geschiedde zo veel mogelijk vooruit of op rekening van het bedrijf. Alle maaltijden, drankjes en versnaperingen inclusief tot op redelijke hoogte. Zover mij bekend ben ik altijd binnen die redelijke hoogte gebleven, nooit commentaar gehad.
Maaltijdkosten buiten het hotel moest wel worden voorgeschoten en af en toe moest ik ook wel wat klein materiaal of gereedschap aanschaffen. Declareren kon op 2 manieren: verrekening met het eerstvolgende maandsalaris of directe uitbetaling op verzoek van werknemer. Bij grotere bedragen (100 euro+) was het altijd mogelijk om een voorschot te ontvangen.
Hotels waren altijd prima
Het is voor mij onacceptabel dat een werkgever er vanuit gaat dat zijn werknemers genoeg financiële buffers hebben om dergelijke kosten vooruit te betalen.
De enige juiste stap lijkt mij om nogmaals de verantwoordelijke te verzoeken de declaraties binnen 14 dagen te laten verwerken. Wordt dit afgewezen, dan zoek je het een laag hoger in de organisatie. Wijst die je verzoek ook af, dan moet je rustig melden dat je dan jezelf genoodzaakt ziet om nooit meer iets uit eigen zak voor te schieten en eventueel verdere stappen te ondernemen.
Mijn ervaring is dat werkgevers die hun personeel bewust naaien dat niet eenmalig doen. Niet op je strepen blijven staan zorgt er voor dat ze vaker een loopje met je zullen nemen.
Denk ik ook, misschien een Europese startup van Amerikaanse moeder zelfs.quote:Op donderdag 29 januari 2015 14:23 schreef miro86 het volgende:
[..]
De grote jongens doen hier niet aan. Ze gaan juist heel goed om met hun werknemers. Het moet dus gaan om een "boutique" consultancy en daar heb je van alles en nog wat.
maar je was daar met collega's, wat doen die?quote:Op woensdag 28 januari 2015 01:15 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Dit is wel een beetje mijn laatste red middel. Maar heb wel het vage vermoeden dat ze wel frontaal de aanval zoeken mocht ik dit doen. Ik vind het ook ontzettend triest.
Precies. Wat ik zei dus; van die knulletje die met een stijve paal lopen omdat ze 'wel mooi bij bedrijf X werken'. Maar ondertussen wordt je aan alle kanten getild. Zie ook dat R&P topic van hemquote:Op donderdag 29 januari 2015 14:21 schreef kikoooooo het volgende:
[..]
Ja dat zal best allemaal. Gerenommeerd en dan je eigen centen niet krijgen. Ik noem dat een pauperbedrijf.
Dat is geen antwoord op de vraag. Is de consultant in dienst (arbeidsovereenkomst, vast salaris) van het bedrijf?quote:Op woensdag 28 januari 2015 00:59 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Het betreft consultant onder een bedrijf.
SES / Welke studenten hebben dromen over consultancy / investment banking?quote:Op donderdag 29 januari 2015 14:55 schreef sanger het volgende:
Dat is geen antwoord op de vraag. Is de consultant in dienst (arbeidsovereenkomst, vast salaris) van het bedrijf?
Je gedrag op FOK! als baan zienquote:Op donderdag 29 januari 2015 16:09 schreef fathank het volgende:
Lol 1000 euro per week voorschieten en achteraf terugkrijgen.
Geef maar een creditcard van de zaak, krijg je eind van de maand een keurig stapeltje bonnetjes.
En ja, ik reis veel voor m'n werk. Ben trouwens geen 'consultant', zit in de bagger.
Neuh, maar TS is er nogal eentje met een historie. Zowel qua geestelijke gesteldheid als qua werkgeschiedenis.quote:Op donderdag 29 januari 2015 15:22 schreef crashbangboom het volgende:
Zijn jullie soms de collega's van TS dat jullie zo fijntjes zijn gangen nagaan?
Och gut, heeft ie je in de bek gepiest?quote:Op donderdag 29 januari 2015 16:31 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Neuh, maar TS is er nogal eentje met een historie. Zowel qua geestelijke gesteldheid als qua werkgeschiedenis.
Totaal niet. Maar met name de topics over werk tonen wel aan dat dit niet de meegaande werkgever is die nu even per ongeluk een fout standpunt inneemt. De R&P topics hebben hier dan weer bijzonder weinig mee van doen.quote:Op donderdag 29 januari 2015 16:40 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Och gut, heeft ie je in de bek gepiest?
Ben blij om een gedegen advies te geven moet ze wel alle ins en outs weten. En aangezien TS niet alle ins en outs gegeven heeft in de OP proberen de users het verhaal aan te vullen.quote:Op donderdag 29 januari 2015 15:22 schreef crashbangboom het volgende:
Zijn jullie soms de collega's van TS dat jullie zo fijntjes zijn gangen nagaan?
Die zijn het ws. ook, anders hadden ze wel wat zinnigs te doen.quote:Op donderdag 29 januari 2015 16:45 schreef Basp1 het volgende:
De users die dit nazoeken zouden ook allemaal consultant moeten worden.
8.00 uur en ja om 16.30 zou ik klaar moeten zijn maar op dit moment moeten er nog wat files geupload worden en naar een klant verstuurd worden. Ik heb weer chocolade geld voor een ander bedrijf gemaakt.quote:Op donderdag 29 januari 2015 16:47 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Die zijn het ws. ook, anders hadden ze wel wat zinnigs te doen.
Uitgezonderd wij natuurlijk, wij beginnen gewoon om 07.00 en zijn dus nu vrij
Binnen het MKB is het tamelijk gebruikelijk dat wanneer mogelijk het bedrijf de reiskosten rechtstreeks betaalt aan de leverancier of dienstverlener. Simpelweg omdat dit een win-win situatie geeft. Minder administratie voor het bedrijf en prettiger voor de werknemer. Voor functies waarbij men veelvuldig kosten moet maken die niet rechtstreeks te vergoeden zijn is de bedrijfscreditcard uitgevonden.quote:Op donderdag 29 januari 2015 14:36 schreef XL het volgende:
[..]
Dat jouw werkgever het doet is prima, maar dat is gewoon niet gebruikelijk. Onkosten maken en dat achteraf terugkrijgen is gebruikelijk.
Zou dat werken in een dergelijk toch wel materialistische wereld? Dit soort dingen zijn heel persoonlijk maar ik denk dat ik dat als werkgever in een dergelijke sector toch wel een wat treurig argument zou vinden dat m'n beeld over die persoon geen goed zou doen.quote:
Ja dat werkt. Want of krijg je vergoed, of maak je die kosten niet.quote:Op donderdag 29 januari 2015 20:38 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Zou dat werken in een dergelijk toch wel materialistische wereld? Dit soort dingen zijn heel persoonlijk maar ik denk dat ik dat als werkgever in een dergelijke sector toch wel een wat treurig argument zou vinden dat m'n beeld over die persoon geen goed zou doen.
Nogmaals; ik vind de handelswijze van de werkgever tamelijk bizar. Maar dit lijkt me niet echt een handige uitweg.
Dat vind ik overigens ook een vrij aparte constructie. Ik ben net 2 (!) daagjes op pad geweest voor werk, maar dan krijg je gewoon een creditcard mee om hotel, benzine, huurauto, eten, drinken etc mee te betalen. Bonnetjes bewaren en verder geen gezeik met voorschieten / declareren / wachten op uitbetaling.quote:Op vrijdag 20 februari 2015 02:32 schreef static het volgende:
Raar verhaal hoor. Overigens is het niet ongebruikelijk om zelf iets voor te schieten - ben zelf zowat 11 maanden per jaar onderweg en schiet veel, heel veel voor. Dat zet ik op mijn expense-sheet, mijn baas zet een krabbel en ik krijg het terug.
Daarnaast heb ik nog wat voordelen omdat ik een AF/KLM Amex heb, dus de puntjes komen ook automatisch mee.quote:Op vrijdag 20 februari 2015 10:25 schreef Loveless85 het volgende:
Bonnetjes bewaren en verder geen gezeik met voorschieten / declareren / wachten op uitbetaling.
Dat is natuurlijk sowieso bizar en hoort niet jouw risico als werknemer te zijn. Maar goed, sla TS z'n pohi er eens op na qua topics over zijn werk. Lijkt me geen hele fijne toko en vooral zo'n hele Amerikaanse instelling van hard voor weinig en JIJ mag vooral blij zijn dat je er werkt, niet andersom.quote:Op vrijdag 20 februari 2015 10:44 schreef static het volgende:
Ik vind het prima zo.
En bij gaat mij het precies hetzelfde.
[..]
Daarnaast heb ik nog wat voordelen omdat ik een AF/KLM Amex heb, dus de puntjes komen ook automatisch mee.
Vroeger wilde men de originele bonnetjes hebben, maar nu is een scan/foto genoeg.
Maar nog nooit is het zo geweest - en heeb véél consultancy werk gedaan - dat er niet betaald wordt omdat er een klant uitstapt. Heb ook nog nooit zoiets van mijn collega's gehoord.
Steker nog, kan het me ook niet voorstellen.
Dit. Overigens is mijn werkgever en de klant in onderhandeling over een nieuw contract. Een gedeelte van onze expense invoices zal betaald worden. Daar zal het bij blijven.quote:Op vrijdag 20 februari 2015 10:46 schreef Loveless85 het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk sowieso bizar en hoort niet jouw risico als werknemer te zijn. Maar goed, sla TS z'n pohi er eens op na qua topics over zijn werk. Lijkt me geen hele fijne toko en vooral zo'n hele Amerikaanse instelling van hard voor weinig en JIJ mag vooral blij zijn dat je er werkt, niet andersom.
Het is ook idioot. Hier zijn aardig wat vieze woorden gevallen. Logisch ook, sommige zaten daar een jaar. Het arbeidscontract wat we tekenen, daar staat ook specifiek in dat we geen garantie hebben op teruggave expenses.quote:Op vrijdag 20 februari 2015 11:07 schreef static het volgende:
Idiote constructie. Ik snap niet dat je daar akkoord mee gaat. Ik schat je niet in als vakkenvuller, maar iemand die assertief is overigens. En ik heb nog steeds mijn twijfels. Je werkgever draagt het risico als een klant eruit stapt.
En toch tekenen? Dan heb je het allemaal aan jezelf te danken.quote:Op vrijdag 20 februari 2015 11:16 schreef sitting_elfling het volgende:
daar staat ook specifiek in dat we geen garantie hebben op teruggave expenses.
he wat??????quote:Op vrijdag 20 februari 2015 11:16 schreef sitting_elfling het volgende:
Het arbeidscontract wat we tekenen, daar staat ook specifiek in dat we geen garantie hebben op teruggave expenses.
Jullie zijn opgelicht, dat je hiermee akkoord gaat vind ik echt bizar.quote:Op vrijdag 20 februari 2015 11:16 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Het is ook idioot. Hier zijn aardig wat vieze woorden gevallen. Logisch ook, sommige zaten daar een jaar. Het arbeidscontract wat we tekenen, daar staat ook specifiek in dat we geen garantie hebben op teruggave expenses.
Overigens heeft elk project een andere constructie.
Voor de rest, met een grote bek, sta je zo op straat.
Hoe kom je erbij om akkoord te gaan dat jij het risico draagt om voor bedrijfskosten op te draaien?quote:Op vrijdag 20 februari 2015 11:16 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Het is ook idioot. Hier zijn aardig wat vieze woorden gevallen. Logisch ook, sommige zaten daar een jaar. Het arbeidscontract wat we tekenen, daar staat ook specifiek in dat we geen garantie hebben op teruggave expenses.
Hier ook. En secretariaat betaalt vluchten en hotels vaak vooraf, dus meestal schiet ik alleen taxi's etentjes voor enzo.quote:Op vrijdag 20 februari 2015 02:32 schreef static het volgende:
Raar verhaal hoor. Overigens is het niet ongebruikelijk om zelf iets voor te schieten - ben zelf zowat 11 maanden per jaar onderweg en schiet veel, heel veel voor. Dat zet ik op mijn expense-sheet, mijn baas zet een krabbel en ik krijg het terug.
En dat voor een consultantquote:Op woensdag 28 januari 2015 19:28 schreef kikoooooo het volgende:
Niet snappen dat deze kosten voor je werkgever zijn en jij geen flikker te maken hebt met de klant van je baas, in dat opzicht![]()
Wat een topic.
*gromquote:Op vrijdag 20 februari 2015 18:56 schreef Tha_Duck het volgende:
Nu zijn de meeste mods op Fok! niet bijster intelligent,
Die tent moet toch idioot veel salaris betalen, anders trap je daar toch niet inquote:Op vrijdag 20 februari 2015 11:16 schreef sitting_elfling het volgende:
Het arbeidscontract wat we tekenen, daar staat ook specifiek in dat we geen garantie hebben op teruggave expenses.
Dit is een heel normaal standaard Amerikaans arbeids contract. Iedereen tekent zo'n ding. M'n baas en zijn meerdere ook.quote:Op vrijdag 20 februari 2015 11:26 schreef static het volgende:
[..]
En toch tekenen? Dan heb je het allemaal aan jezelf te danken.
Overigens is een grote bek iets anders dan assertiviteit.
1. je maakt een expense, en houdt het bonnetjequote:Op vrijdag 20 februari 2015 14:24 schreef allegoedenickszijnop het volgende:
[..]
Hoe kom je erbij om akkoord te gaan dat jij het risico draagt om voor bedrijfskosten op te draaien?
Moet jullie ook het wc-papier, printer toner en je eigen laptop aanschaffen?
Ik ben niet anders gewend dat vluchten en als het even kan hotelovernachtingen door bedrijf worden verzorgd EN betaald en overige kosten zoals eten, drinken en evt. vermaak (binnen grenzen van redelijkheid) door werkgever worden betaald obv onkostendeclaratie.
En toch ook al meerdere (kleine en grote internationale) werkgevers gehad waar veel voor gereisd moest worden.
.
Wat een onzin. Ik werk ook voor een Amerikaans bedrijf, Fortune 150, en bij ons wordt alles tot de laatste cent vergoedt. Zijn wel duidelijke regels voor (echt Amerikaans), maar zolang je binnen die regels blijft of je meerdere overrulled deze dan is er geen vuiltje aan de lucht.quote:Op zaterdag 21 februari 2015 01:50 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Dit is een heel normaal standaard Amerikaans arbeids contract. Iedereen tekent zo'n ding. M'n baas en zijn meerdere ook.
Maar wat wil je nou dan? Naar eigen zeggen is het allemaal normaal en heb je er zelf voor getekend, dus wat moeten we met dit topic?quote:Op zaterdag 21 februari 2015 01:50 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Dit is een heel normaal standaard Amerikaans arbeids contract. Iedereen tekent zo'n ding. M'n baas en zijn meerdere ook.
Snap het proces wel, snap niet dat je een contract tekent met dergelijke voorwaarden.quote:Op zaterdag 21 februari 2015 02:02 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
1. je maakt een expense, en houdt het bonnetje
2. stuurt hem door naar je eigen werkgever
3. die heeft een team en noteert alles
4. de project manager moet toestemming geven
5. de hoofd afdeling
6. het bonnetje gaat richting de klant
7. de project manager daar bekijkt het
8. zegt, dikke finger, we betalen minder
9. gaat weer terug naar de hoofd afdeling
10. gaat weer terug naar de project manager
11. wij (de consultants) krijgen het weer op ons dak
12. ipv 700 euro voor een hotel vul je dan 550 in, en zo begint het riedeltje weer opnieuw....
Ik vind het een raar verhaal. Kosten zijn kosten. Een hotel is niet ineens 150 minder geworden.quote:Op zaterdag 21 februari 2015 02:02 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
5. de hoofd afdeling
12. ipv 700 euro voor een hotel vul je dan 550 in, en zo begint het riedeltje weer opnieuw....
Is dat niet ook juist wat er eigenlijk met die zinsnede bedoeld wordt? "Leuk dat je het uitgegeven hebt voor heb bedrijf, maar dat wil nog niet automatisch zeggen dat je je moulin rouge bezoekje ook automatisch weer terug krijgt"?quote:Op zaterdag 21 februari 2015 07:47 schreef Tha_Duck het volgende:
maar zolang je binnen die regels blijft of je meerdere overrulled deze dan is er geen vuiltje aan de lucht.
vooraf afspraken maken over maximale vergoeding voor uitgaven (eten, hotel max x per nacht) is heel wat anders dan achteraf gezeik krijgen dat opeens maar de helft of niks vergoed wordtquote:Op zaterdag 21 februari 2015 09:47 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Is dat niet ook juist wat er eigenlijk met die zinsnede bedoeld wordt? "Leuk dat je het uitgegeven hebt voor heb bedrijf, maar dat wil nog niet automatisch zeggen dat je je moulin rouge bezoekje ook automatisch weer terug krijgt"?
Dus je hebt principes en je baas de vinger gegeven? Nee blijkbaar niet als al niet eens alles vergoed wordt van je gemaakte kosten.quote:Op donderdag 19 februari 2015 13:04 schreef sitting_elfling het volgende:
Wie zegt überhaupt ja, is prima! Wanneer je baas langs komt met of je akkoord gaat met salaris verlaging. Hij kan de vinger krijgen.
Als Ts te duur heeft gedineerd en te dure hotels heeft gehad... Tsja. Al I mijn ervaring dat de prijs heel afhankelijk is van de plek.. En wat er nog meer te doen is ter plekke (prijzen schieten in de VS omhoog als er grote conferenties in de buurt zijn bijvoorbeeld)quote:Op zaterdag 21 februari 2015 09:47 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Is dat niet ook juist wat er eigenlijk met die zinsnede bedoeld wordt? "Leuk dat je het uitgegeven hebt voor heb bedrijf, maar dat wil nog niet automatisch zeggen dat je je moulin rouge bezoekje ook automatisch weer terug krijgt"?
Dit. Er is namelijk niet een regeling.quote:Op vrijdag 20 februari 2015 11:50 schreef Palomar het volgende:
Ik ben ook consultant, maar bij ons is het gebruikelijk dat je hotelovernachtingen e.d. van te voren door de afdelingssecretaresse laat boeken. Hoef je dat ook niet allemaal voor te schieten en bij je aanvraag wordt meteen gekeken of het hotel niet te duur is ofzo.
Zelf voorschieten van zulke bedragen zou ik eigenlijk nooit doen. Is hiervoor bij jullie geen regeling?
Ben ook wel benieuwd wat voor soort bedrijf het is en hoe je relatie is met de werkgever. Heb het idee dat je werkgever meer een soort opdrachtenverstrekker is en dat je het verder allemaal zelf uit mag zoeken. Dat geeft een bepaalde vrijheid en waarschijnlijk hoger salaris, maar ook wat risico's als een klus niet betaald wordt.
Als de klant gaat dwarsliggen en elke stuiver om gaat draaien. Dit is 1 specifieke klant. Normaliter gebeurt dit niet.quote:Op zaterdag 21 februari 2015 09:52 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Als Ts te duur heeft gedineerd en te dure hotels heeft gehad... Tsja. Al I mijn ervaring dat de prijs heel afhankelijk is van de plek.. En wat er nog meer te doen is ter plekke (prijzen schieten in de VS omhoog als er grote conferenties in de buurt zijn bijvoorbeeld)
Dit betreft 1 specifieke klant die dwars ligt. Normaliter krijg je het gewoon terug.quote:Op zaterdag 21 februari 2015 06:36 schreef weertenaar het volgende:
En bij het volgende project ga je weer vrolijk voorschieten?
Ik zou zeggen dat je het niet kunt. Een voorschot op reiskosten is in normaal hoor....
Wij moeten alles zelf boeken.quote:Op vrijdag 20 februari 2015 18:39 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Hier ook. En secretariaat betaalt vluchten en hotels vaak vooraf, dus meestal schiet ik alleen taxi's etentjes voor enzo.
Mijn baas heeft niks te maken met het wel of niet betalen van expenses. Ik kan wel 10 vingers opsteken, dat heeft geen nut.quote:Op zaterdag 21 februari 2015 09:52 schreef Basp1 het volgende:
Maar beste TS in het topic over cao's en loonsverlaging zeg je het volgende:
[..]
Dus je hebt principes en je baas de vinger gegeven? Nee blijkbaar niet als al niet eens alles vergoed wordt van je gemaakte kosten.
whut?quote:Op zaterdag 21 februari 2015 11:44 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Mijn baas heeft niks te maken met het wel of niet betalen van expenses.
een beetje werkgever zorgt ervoor dat je in dit geval een creditcard op naam van het bedrijf kan gebruikenquote:Op woensdag 28 januari 2015 00:40 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
En dan?
quote:Op zaterdag 21 februari 2015 11:44 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Mijn baas heeft niks te maken met het wel of niet betalen van expenses. Ik kan wel 10 vingers opsteken, dat heeft geen nut.
Wel toch? Dat je werkgever zich er makkelijk vanaf maakt door te zeggen dat het zijn probleem niet is doet daar toch niets aan af?quote:Op zaterdag 21 februari 2015 02:02 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
5. de hoofd afdeling
Beide zijn een onderdeel van je vergoeding lijkt me. Voor jouw bankrekening maakt het weinig uit of je netto salaris 100 euro daalt, of dat je een korte vliegreis van 100 euro niet vergoed krijgt.quote:Op zaterdag 21 februari 2015 11:44 schreef sitting_elfling het volgende:
En je kunt salaris niet met expenses vergelijken.
Komt toch eindelijk de aap uit de mouw. Hoe verwacht je advies van ons, terwijl je zo'n essentieel gegeven nog even achterwege liet.quote:Op zaterdag 21 februari 2015 01:50 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Het ging er mij meer om, wat je zelf zou doen en kan doen. Ik ken genoeg collega's bij andere bedrijven die in dezelfde situatie hebben gezeten (Accenture is een goed voorbeeld, waar men soms ook gewoon pertinent ontslag neemt, maar daar gebeurt het ook wat vaker).quote:Op zaterdag 21 februari 2015 13:33 schreef Fer het volgende:
[..]
Komt toch eindelijk de aap uit de mouw. Hoe verwacht je advies van ons, terwijl je zo'n essentieel gegeven nog even achterwege liet.
Op de vorige pagina van dit topic is het woord Amerika al 7 keer gevallen. Dat noem ik niet 'achterwege laten' maar 'slecht lezen'.quote:Op zaterdag 21 februari 2015 13:33 schreef Fer het volgende:
[..]
Komt toch eindelijk de aap uit de mouw. Hoe verwacht je advies van ons, terwijl je zo'n essentieel gegeven nog even achterwege liet.
Er werken hier in Nederland zat mensen voor IBM Google of Microsoft. Maar die hebben gewoon een NL overeenkomst met een NV BVquote:Op zaterdag 21 februari 2015 13:56 schreef yoppybt het volgende:
[..]
Op de vorige pagina van dit topic is het woord Amerika al 7 keer gevallen. Dat noem ik niet 'achterwege laten' maar 'slecht lezen'.
Omdat wij Nederlandse werknemers erg beschermt en verwend zijn. De meesten kopen nog niet eens een pen of gummetje voor hun werkgever. De algemeen gedachte is dat ie dat zelf maar koopt.quote:Op zaterdag 21 februari 2015 13:38 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Het ging er mij meer om, wat je zelf zou doen en kan doen. Ik ken genoeg collega's bij andere bedrijven die in dezelfde situatie hebben gezeten (Accenture is een goed voorbeeld, waar men soms ook gewoon pertinent ontslag neemt, maar daar gebeurt het ook wat vaker).
Bij ons is het met name, veel gesteggel en gegrom, maar niemand die echt wat doet. Wij zitten met een aantal partijen bij de klant, en al die partijen hebben exact hetzelfde probleem. Ik verbaas me er dan ook over dat dit 'blijkbaar volgens andere, nooit voor komt'.
Als de opdrachtgever de kosten moet vergoeden, dan vraag je toch vooraf akkoord voordat je het hotel boekt ed? Probleem opgelost.quote:Op zaterdag 21 februari 2015 02:02 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
5. de hoofd afdeling
Wat ik opmerkelijker vind is dat sommige collega's blijkbaar een jaar wachten voor ze iets declareren.quote:Op zaterdag 21 februari 2015 15:14 schreef JoPiDo het volgende:
Dus jouw baas verzint dat je een reis moet maken naar een klant en verwacht vervolgens dat je die reis zelf betaald? Totaal debiel, ik kan mij niet voorstellen dat dit normaal is in Amerika.
Wat mij niet duidelijk is; werk je voor een Amerikaans bedrijf in Nederland of werk je in Amerika?
TS heeft waarschijnlijk ook een USA stijl salaris, dus wat dat betreft liggen de zaken ook wel wat anders denk ik....quote:Op zaterdag 21 februari 2015 18:18 schreef Tha_Duck het volgende:
Als ik bij zo'n werkgever zou werken dan zou ik ook gewoon mijn uren direct declareren bij de klant, ik zou niet weten waarom mijn werkgever 1 cent zou mogen verdienen aan die klant in deze situatie.
Dat maakt niet uit, als jij het risico van declaraties draagt moet je ook de benefits hebben van de facturen die de klant betaald, het is niet een kwestie van wel de lusten niet de lasten...quote:Op zaterdag 21 februari 2015 20:33 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
TS heeft waarschijnlijk ook een USA stijl salaris, dus wat dat betreft liggen de zaken ook wel wat anders denk ik....
Vind ik ook, maar het is wel makkelijk om het vanuit Nederlands perspectief te zien.quote:Op zaterdag 21 februari 2015 20:34 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Dat maakt niet uit, als jij het risico van declaraties draagt moet je ook de benefits hebben van de facturen die de klant betaald, het is niet een kwestie van wel de lusten niet de lasten...
Bij ons betalen de klanten uiteindelijk ook allesquote:Op woensdag 28 januari 2015 00:58 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Even in het kort, normaliter gaat het zo.
Wij doen een aanschaf. En hebben een bonnetje
Die sturen we naar de project manager van ons bedrijf
Die stuurt het door naar de des betreffende afdeling binnen ons bedrijf en naar de project manager van de klant
De project manager van de klant stuurt hem door naar hun afdeling en gaan de bonnetjes checken.
Dan krijgen we zo nu en dan mailtjes, wat is dit, wat is dat?
Dat is vaak al snel opgelost..
Alleen dan staat er nog een intern bedrag wat we nog moeten krijgen in een bepaald software system .. waar dus niks uitkomt. En we dus geen stuiver krijgen.
En nu?
Dingen zoals koffie declareren is een beetje onzin imo. Dat had je ook niet kunnen kopen, maar koffie of water van huis mee moeten nemen. Gaat de werkgever dan straks ook nog jouw ontbijt vergoeden? Daar heb je toch gvd juist je loon voorquote:Op zaterdag 21 februari 2015 14:27 schreef Fer het volgende:
[..]
Omdat wij Nederlandse werknemers erg beschermt en verwend zijn. De meesten kopen nog niet eens een pen of gummetje voor hun werkgever. De algemeen gedachte is dat ie dat zelf maar koopt.
Ik krijg bijvoorbeeld een vaste onkostenvergoeding. Maar dat voor kleine dingen als koffie onderweg en de wasstraat. Grotere kosten worden daar bovenop gedeclareerd.
In jouw geval moet je naar het totaalplaatje kijken. Salaris, invulling CV, werkervaring is ook war waard natuurlijk.
Mijn werkgever had zelfs een thuiswerkvergoeding voor de koffie en elektra die je thuis gebruikt op een thuiswerkdag. En er waren serieus mensen die die 2,50 per dag ook echt declareerdenquote:Op zaterdag 21 februari 2015 23:21 schreef KeesBromfiets het volgende:
[..]
Dingen zoals koffie declareren is een beetje onzin imo. Dat had je ook niet kunnen kopen, maar koffie of water van huis mee moeten nemen. Gaat de werkgever dan straks ook nog jouw ontbijt vergoeden? Daar heb je toch gvd juist je loon voor
Nee, dat is onzin inderdaad. Daarom krijg ik er ook een vaste vergoeding in de maand, zodat ik het niet los hoef te declareren. Je kan inderdaad ook de koffie van thuis meenemen en de vergoeding in je zak houden uiteraard.quote:Op zaterdag 21 februari 2015 23:21 schreef KeesBromfiets het volgende:
[..]
Dingen zoals koffie declareren is een beetje onzin imo. Dat had je ook niet kunnen kopen, maar koffie of water van huis mee moeten nemen. Gaat de werkgever dan straks ook nog jouw ontbijt vergoeden? Daar heb je toch gvd juist je loon voor
Dus eigenlijk ben je dus een soort zelfstandige?? En schijnbaar iedereen die bij dat "bedrijf" werkt.quote:Op zaterdag 21 februari 2015 13:38 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Het ging er mij meer om, wat je zelf zou doen en kan doen. Ik ken genoeg collega's bij andere bedrijven die in dezelfde situatie hebben gezeten (Accenture is een goed voorbeeld, waar men soms ook gewoon pertinent ontslag neemt, maar daar gebeurt het ook wat vaker).
Bij ons is het met name, veel gesteggel en gegrom, maar niemand die echt wat doet. Wij zitten met een aantal partijen bij de klant, en al die partijen hebben exact hetzelfde probleem. Ik verbaas me er dan ook over dat dit 'blijkbaar volgens andere, nooit voor komt'.
Denk dat ik in een te gewone branche zit om dit te begrijpen. Als je op de zaak bent zorg je toch ook voor eigen eten? En je mag blij zijn dat je koffie gratis kunt pakken.quote:Op zaterdag 21 februari 2015 23:25 schreef Fer het volgende:
[..]
Nee, dat is onzin inderdaad. Daarom krijg ik er ook een vaste vergoeding in de maand, zodat ik het niet los hoef te declareren. Je kan inderdaad ook de koffie van thuis meenemen en de vergoeding in je zak houden uiteraard.
Je verhaal wordt steeds krommer eerlijk gezegd.quote:Op zaterdag 21 februari 2015 13:38 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Als ik een paar dagen in Londen zit, dan betaalt mijn werkgever mijn eten, mijn koffie en alles wat ik daar uitgeef aan normaal levensonderhoud. Ik zorg thuis voor mijn eigen eten, maar ik kan niet thuis zijn want ik ben voor mijn baas een paar dagen weg. En ik krijg dan geen 24u per dag betaald.quote:Op zaterdag 21 februari 2015 23:30 schreef KeesBromfiets het volgende:
[..]
Denk dat ik in een te gewone branche zit om dit te begrijpen. Als je op de zaak bent zorg je toch ook voor eigen eten? En je mag blij zijn dat je koffie gratis kunt pakken.
Ik zit niet op de zaak, dus kan niet uit de automaat pakken en de cup-a-soup om vier uur mis ik ook al, even als de fruitmand enz... Mijn broeken en schoenen slijten als een gek, mijn auto moet er schoon en netjes uitzien, soms werkt mijn parkeerpas niet, andere keer moet ik iets kleins kopen voor werk.quote:Op zaterdag 21 februari 2015 23:30 schreef KeesBromfiets het volgende:
Als je op de zaak bent zorg je toch ook voor eigen eten? En je mag blij zijn dat je koffie gratis kunt pakken.
Had ik idd even niet bij stil gestaan, ik krijg ook mijn verblijf en eten vergoed als ik elfers zit. Net zoals het eten bij overwerken bijvoorbeeld.quote:Op zaterdag 21 februari 2015 23:45 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Als ik een paar dagen in Londen zit, dan betaalt mijn werkgever mijn eten, mijn koffie en alles wat ik daar uitgeef aan normaal levensonderhoud. Ik zorg thuis voor mijn eigen eten, maar ik kan niet thuis zijn want ik ben voor mijn baas een paar dagen weg. En ik krijg dan geen 24u per dag betaald.
Ik declareer normaal ook geen koffie als ik een keer moet tanken ofzo. Maar als ik vanwege werk niet kan lunchen en ergens tussendoor een broodje haal declareer ik dat. Net zoals ik ook regelmatig een broodjeslunch laat komen als we tijden de lunch doorwerken (lunchmeeting wegens drukte ofzo), terwijl ik normaliter mijn eigen voer regel. Als ze niet willen dat ik kosten maak, dan doe ik zo'n meeting gewoon niet of later, bij ons verkiest men dan die kosten.
:p haha, mijn excuses dat ik hier niet zo ver bij stil heb gestaanquote:Op zaterdag 21 februari 2015 23:49 schreef Fer het volgende:
[..]
Ik zit niet op de zaak, dus kan niet uit de automaat pakken en de cup-a-soup om vier uur mis ik ook al, even als de fruitmand enz... Mijn broeken en schoenen slijten als een gek, mijn auto moet er schoon en netjes uitzien, soms werkt mijn parkeerpas niet, andere keer moet ik iets kleins kopen voor werk.
Dat zit allemaal samengepakt in een vaste onkostenvergoeding. Daarnaast kan ik grote kosten declareren. En dat is ongeveer standaard in Nederland, sommigen krijgen voor de grote kosten zelfs een creditcard.
Daarom zakt mijn broek wel af van de werkgever van TS, maar goed, hij heeft ervoor getekend en zal zelf moeten besluiten of de rest van de voorwaarden het waard is om daar te werken.
Duidelijk Kees? Nu weer lekker op je bromfiets naar de WSW werkplek.
Zoals ik al zei, ik werk bij een Fortune 150 company uit de States. Dus heb wel wat ervaring. Net als meerdere mensen hier in het topic.quote:Op zaterdag 21 februari 2015 20:41 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Vind ik ook, maar het is wel makkelijk om het vanuit Nederlands perspectief te zien.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |