abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_149129285
quote:
6s.gif Op woensdag 28 januari 2015 02:13 schreef k_man het volgende:
Ik vind het al van de gekke dat een werkgever überhaupt verlangt dat dergelijke kosten door de medewerker worden voorgeschoten. Ik zou daar nooit in meegaan. Ja, ik schiet ook geregeld iets voor, maar dan hebben we het over dingen in de orde van grootte van parkeerkaartjes. No way dat ik kosten ga voorschieten voor hotels, vliegtickets, seminars, etc.

Je zou verwachten dat bij een bedrijf als dat waar TS werkt - waar consultants kennelijk geregeld in het buitenland moeten verblijven - er iemand binnen het bedrijf belast is met het regelen van dienstreizen. Die zorgt dat de vluchten en hotels geboekt worden, de transfers geregeld, de kosten gedekt, etc. Daar zou je als werknemer geen omkijken naar moeten hebben, laat staan dat je moet soebatten om je geld.
Precies mijn ervaring.

Ik vermoed dat TS bij een MKB-bedrijf werkt waarvan de DGA baalt dat TS en zijn collega's het binnenhalen van een opdrachten hebben verprutst (in zijn ogen) en dat nu afreageert op TS.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_149130425
quote:
6s.gif Op woensdag 28 januari 2015 02:13 schreef k_man het volgende:
Ik vind het al van de gekke dat een werkgever überhaupt verlangt dat dergelijke kosten door de medewerker worden voorgeschoten. Ik zou daar nooit in meegaan. Ja, ik schiet ook geregeld iets voor, maar dan hebben we het over dingen in de orde van grootte van parkeerkaartjes. No way dat ik kosten ga voorschieten voor hotels, vliegtickets, seminars, etc.

Je zou verwachten dat bij een bedrijf als dat waar TS werkt - waar consultants kennelijk geregeld in het buitenland moeten verblijven - er iemand binnen het bedrijf belast is met het regelen van dienstreizen. Die zorgt dat de vluchten en hotels geboekt worden, de transfers geregeld, de kosten gedekt, etc. Daar zou je als werknemer geen omkijken naar moeten hebben, laat staan dat je moet soebatten om je geld.
Ik zou persoonlijk verwachten dat er gewoon een company credit kaart is, en we die kunnen gebruiken. Dat is nu niet het geval.

Nu moeten we alles boeken in een system van Concur. Maar wel met onze eigen credit kaart
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 08:00 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Precies mijn ervaring.

Ik vermoed dat TS bij een MKB-bedrijf werkt waarvan de DGA baalt dat TS en zijn collega's het binnenhalen van een opdrachten hebben verprutst (in zijn ogen) en dat nu afreageert op TS.
Het is een Amerikaans consultancy bureau.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_149130620
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 09:29 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Het is een Amerikaans consultancy bureau.
Ok, de chef NL(of EIMEA) reageert het nu op jullie af dus?
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_149130642
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 09:41 schreef DroogDok het volgende:

[..]

Ok, de chef NL(of EMEA) reageert het nu op jullie af dus?
Nah, dit besluit komt uit zelfs uit Amerika.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
pi_149131061
De rest van de collegas slikken dit wel?

Dus je zet je een tijd in voor je werkgever en dat kost je dan nog effe 2500pond.

Gaat het verder financieel wel goed met die toko?

Als je toch besluit te blijven; voor alle volgende dienstreizen gewoon een voorschot eisen, anders gaan ze zelf maar.
  woensdag 28 januari 2015 @ 10:06:43 #56
431402 EigenwijzeMuffin
Bakt die zooi op 180graden
pi_149131143
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 09:42 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Nah, dit besluit komt uit zelfs uit Amerika.
Het is mij onduidelijk waar dit bedrijf zit. Mocht het ingeschreven staan in Nederland heeft het zich te houden aan Nederlandse regels
http://www.arbeidsrechter(...)rgoedingen-werknemer

Staat in dat je echt wel een degelijk bedrag terug kan krijgen.

Advies; ga van Fok af, bel je advocaat of regel er een en leg de situatie voor. Die zal een briefje schrijven naar je baas en regelt de ellende. In de tussen tijd je CV bijwerken en ergens gaan werken waar men er niet op uit is jou een poot uit te draaien.

Voor iemand die meer dan 2500 op zijn rekening heeft en het " er niet doorheen wil jagen aan het einde van de maand" kom je niet echt pienter over (no offence)
pi_149132709
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 10:06 schreef EigenwijzeMuffin het volgende:
Voor iemand die meer dan 2500 op zijn rekening heeft en het " er niet doorheen wil jagen aan het einde van de maand" kom je niet echt pienter over (no offence)
Het zit niet in Nederland.

En ik heb het nergens over 'er niet door heen jagen' aan het eind van de maand. Dat zit wel in orde.

Ik zou graag gewoon de centen terug zien. That's all. Ik ben niet de enige, mijn collega's zitten in het zelfde schuitje (met nog grotere bedragen).
pi_149132885
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 11:11 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Het zit niet in Nederland.

En ik heb het nergens over 'er niet door heen jagen' aan het eind van de maand. Dat zit wel in orde.

Ik zou graag gewoon de centen terug zien. That's all. Ik ben niet de enige, mijn collega's zitten in het zelfde schuitje (met nog grotere bedragen).
Je doet nu net of wij dat geld voor je terug moeten halen...
pi_149132956
En als het bedrijf niet in Nederland zit, kunnen wij moeilijk advies geven. Amerika en Engeland (tenslotte heb je het over ponden?) hebben andere regelgeving.
pi_149132959
Denk dat je serieus een advocaat hierop moet zetten.
En for the time being dit maar als leergeld moet beschouwen >> geen goede afspraken op papier gezet >> dus dit nooit meer zo doen.
Make my day!
pi_149133016
Leuke baas heb je wel... R&P / Kontenkruipers, wat doe je er mee?

Maar goed, alles om maar de snelle jongen bij een consultancy firm te kunnen zijn, natuurlijk ^O^
pi_149133260
Gewoon nogmaals het gesprek aangaan en wijzen op de voor het bedrijf zeer nadelige gevolgen van dit besluit.
pi_149139185
Toch maar juridisch advies inwinnen TS. En -aannemende dat je een NL's contract hebt- is het niet ter zake doend waar het bedrijf zich bevindt, maar valt het onder het NLse recht.
  woensdag 28 januari 2015 @ 15:12:29 #64
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_149139563
Ben inderdaad wel erg benieuwd wat er in het project verkloot is, waardoor de werkgever zo'n kinderachtig standpunt inneemt. Het is wel een lose-lose situatie.

Je kunt het succesvol aanvechten, maar dan heb je ècht ruzie met je werkgever. Ten onrechte, maar toch.

Je bek houden kun je ook niet doen, want het is privé teveel geld om zo lomp je zijn.

Ik zou in gebreke stellen en solliciteren. Laat niet met mijn voeten spelen
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
pi_149142310
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 01:14 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

+/- 2500 pond.
En wat is je normale beloning?
pi_149142721
TS, ik zou afwachten tot je je tekenbonus niet meer hoeft in te leveren en daarna meteen weg gaan daar. Het is geen fatsoenlijk bedrijf als ze zo met hun werknemers omgaan. (Of je moet een extra riante bonus krijgen)
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
pi_149144314
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 16:54 schreef miro86 het volgende:
TS, ik zou afwachten tot je je tekenbonus niet meer hoeft in te leveren en daarna meteen weg gaan daar. Het is geen fatsoenlijk bedrijf als ze zo met hun werknemers omgaan. (Of je moet een extra riante bonus krijgen)
Dat ligt er maar net aan wat er afgesproken is. En als ik het zo lees is er niets formeel vastgelegd over deze kosten.
Make my day!
pi_149146173
Het is op zich al vreemd dat je werkgever zich zo opstelt aangezien dit lijnrecht ingaat tegen wat gebruikelijk is bij bedrijven die hun werknemers zo veel laten voorschieten. Als dat al gevraagd wordt is er wel een ongeschreven regel dat er niet moeilijk wordt gedaan over het terugbetalen.

Daarnaast zit je in een wereld met haantjes. Kortom, dit zijn volgens mij je opties

1) samen met je collega's een vuist maken
2) het alleen doen en daarmee je kop op het hakblok leggen
3) concluderen dat het verlies wel meevalt tegenover wat je werk je opbrengt en het als noodzakelijk kwaad zien.

Hoe het juridisch zit is niet zo relevant. Als je voor optie 2 kiest vlieg je er domweg uit. Een tussenweg is eventueel het te laten bezinken en het dan nog eens proberen maar of dat zinvol is kun je zelf het beste inschatten.
pi_149146196
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 16:54 schreef miro86 het volgende:
zonder het bedrijf te kennen ga ik op basis van de branche er van uit dat het een rattenbende is. Daar hoort dit gewoon bij.
pi_149147054
quote:
1s.gif Op woensdag 28 januari 2015 01:28 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Het grappige is dat als ik nu ontslag neem. Ik ook een gedeelte van mijn tekenbonus moet inleveren. (Staat wel in het contract..) het nadeel is wel dat ik de bruto tekenbonus moet inleveren. Terwijl ik hem netto natuurlijk kreeg.
Ik vermoed dat je deze terugbetaalde tekenbonus vervolgens wel weer mag aftrekken van je totaalinkomen dit jaar bij je belastingaangifte. Het netto/bruto verhaal maakt dan niet zo veel uit.
En mocht het echt vreselijk misgaan dan trek je natuurlijk die 2500 pond ook van je inkomen af.
pi_149147238
Kun je niet naar de baas boven de baas gaan? Of zit je al bij de eindbaas?
Make my day!
pi_149147321
Als alle werknemers de volgende keer vooraf de kosten vergoed willen hebben is de lol voor werkgever er snel vanaf. Het lijkt mij logisch na deze ervaring dat er een goed gesprek wordt aangegaan want werkgever zal een slechte naam krijgen als dit bekend wordt en zeker als er een juridische gevecht komt. Als er dan ook een oplossing moet worden gevonden voor de toekomstige kosten dan moet de Nederlandse directeur maar even bij de Amerikanen gaan uitleggen dat het in Nederland iets anders gaat op gebied van arbeidsrecht en normen en waarden op dit gebied.Als ze tekengeld geven als je bij hun komt werken dan hechten ze vast aan hun goede naam als werkgever, maak daar gebruik van in de discussie met hun.
pi_149147332
Niet snappen dat deze kosten voor je werkgever zijn en jij geen flikker te maken hebt met de klant van je baas, in dat opzicht :')
Wat een topic.
pi_149147351
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 00:49 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

In opdracht van de baas. Die zegt gewoon, vluchten, taxi en voedsel zijn af te trekken. (tot op bepaalde hoogtes maar dat trek je toch nooit)

Maar de klant wil nu niet betalen.
Dat de klant niet wil betalen is voor risico van de baas. Je bent bij hem in dienst, niet bij de klant.

Als je zelfstandig bent ander verhaal, maar dan staan expenditures altijd in het contract. Wel van de handige jongens die ik inhuur.
Whatever...
pi_149149271
Pfoe, ben ik even blij dat ik een Company Creditcard heb.
Ik werk wel voor een grote multinational, maar heb in principe maar een lullige functie waar ik niet voor op zakenreis hoef ofzo.
Daarentegen heb ik wel vaak cursussen voor mijn werk, en de reis en verblijfskosten daarvan betaal ik dan met de creditcard.
Hotels mag ik ook zelf uitzoeken, moet wel redelijk blijven natuurlijk.

Dit was voor mij als ik in de schoenen van TS stond niet zo,n moeilijke kwestie, ten eerste had ik zulke grote bedragen sowieso niet zelf betaald, ik ben geen bank :{w
Maar dat de opdrachtgever niet wil betalen is niet jou probleem.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')