abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_149150670
Ik zou mijn werkgever hard uitlachen als ik structureel reis en verblijfkosten vooruit zou moeten betalen.

Gelukkig ook nooit hoeven te doen. Bij de werkgever waarvoor ik in het verleden regelmatig niet thuis kon slapen was de planner van de afdeling ook verantwoordelijk voor het vooraf regelen van reis en verblijf. Betaling geschiedde zo veel mogelijk vooruit of op rekening van het bedrijf. Alle maaltijden, drankjes en versnaperingen inclusief tot op redelijke hoogte. Zover mij bekend ben ik altijd binnen die redelijke hoogte gebleven, nooit commentaar gehad.

Maaltijdkosten buiten het hotel moest wel worden voorgeschoten en af en toe moest ik ook wel wat klein materiaal of gereedschap aanschaffen. Declareren kon op 2 manieren: verrekening met het eerstvolgende maandsalaris of directe uitbetaling op verzoek van werknemer. Bij grotere bedragen (100 euro+) was het altijd mogelijk om een voorschot te ontvangen.

Hotels waren altijd prima

Het is voor mij onacceptabel dat een werkgever er vanuit gaat dat zijn werknemers genoeg financiële buffers hebben om dergelijke kosten vooruit te betalen.

De enige juiste stap lijkt mij om nogmaals de verantwoordelijke te verzoeken de declaraties binnen 14 dagen te laten verwerken. Wordt dit afgewezen, dan zoek je het een laag hoger in de organisatie. Wijst die je verzoek ook af, dan moet je rustig melden dat je dan jezelf genoodzaakt ziet om nooit meer iets uit eigen zak voor te schieten en eventueel verdere stappen te ondernemen.

Mijn ervaring is dat werkgevers die hun personeel bewust naaien dat niet eenmalig doen. Niet op je strepen blijven staan zorgt er voor dat ze vaker een loopje met je zullen nemen.
pi_149153348
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 11:11 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Het zit niet in Nederland.
quote:
7s.gif Op woensdag 28 januari 2015 11:20 schreef EJ403 het volgende:

En als het bedrijf niet in Nederland zit, kunnen wij moeilijk advies geven. Amerika en Engeland (tenslotte heb je het over ponden?) hebben andere regelgeving.
Dit, dus als jij geen normale arbeidsovereenkomst hebt met een Nederlandse B.V/N.V. kunnen we je niet advies voorzien. Ik weet bijvoorbeeld dat een Amerikaanse monteur zelf gereedschap koopt, wat hij meeneemt naar het bedrijf. Vervolgens jatten collega;s het tijdens werktijd.

Heb jij wel te maken met een Nederlandse afdeling, misschien is het gewoon onwetendheid van de Nederlandse wet en regelgeving.

[ Bericht 2% gewijzigd door Fer op 28-01-2015 21:55:33 ]
.
  donderdag 29 januari 2015 @ 10:05:27 #78
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_149163478
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 16:54 schreef miro86 het volgende:
TS, ik zou afwachten tot je je tekenbonus niet meer hoeft in te leveren en daarna meteen weg gaan daar. Het is geen fatsoenlijk bedrijf als ze zo met hun werknemers omgaan. (Of je moet een extra riante bonus krijgen)
Dat kan jaren zijn, maar je kunt je nieuwe arbeidgever je tekenbonus voor je laten afkopen. Heb ik ook een keer gedaan.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
  donderdag 29 januari 2015 @ 11:04:21 #79
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_149164715
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 00:58 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Even in het kort, normaliter gaat het zo.

Wij doen een aanschaf. En hebben een bonnetje
Die sturen we naar de project manager van ons bedrijf
Die stuurt het door naar de des betreffende afdeling binnen ons bedrijf en naar de project manager van de klant
De project manager van de klant stuurt hem door naar hun afdeling en gaan de bonnetjes checken.

Dan krijgen we zo nu en dan mailtjes, wat is dit, wat is dat?
Dat is vaak al snel opgelost..

Alleen dan staat er nog een intern bedrag wat we nog moeten krijgen in een bepaald software system .. waar dus niks uitkomt. En we dus geen stuiver krijgen.

Klant wil niet betalen, want is ontevreden.
Werkgever zegt, wij zijn niet verantwoordelijk voor de kosten die onze werknemers maken. Het zijn allemaal kosten die de klant moet vergoeden. De klant vraagt ook immers, kom hier, met vliegtuig, boek hotel etc (onder bepaalde dag waardes..)

Nu is de klant meer in de richting van: "fuck you" en hebben niks betaald.

En nu?
Fijne werkgever :').

Dus omdat de opdrachtgever niet betaald laat ie z'n eigen werknemers opdraaien voor het ondernemersrisico. Die man zal wel ontzettend rijk zijn.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_149165589
"Ja sorry, opdrachtgever heeft nog niet betaald voor uren-X, dus even geen salaris deze maand! Volgend maand weer een kans TS!".

Dus 8-)
pi_149169941
Sja het is natuurlijk makkelijk lullen als buitenstaander. Schakel de rechtsbijstand in! Stel hem in gebreken! Neem ontslag! Allemaal leuk en aardig maar ik acht de kans aanwezig dat TS bij een zeer gerenomeerd bedrijf werkt waar je niet 123 binnenkomt en waar je misschien ook helemaal niet wilt uitstappen (omdat het werk leuk is etc). Ik zou zelf een gesprek aangaan met de baas en het uitleggen. Misschien dat dit wel werkt. Mocht hij hierop geen antwoord geven zou je altijd nog een weekje kunnen wachten en het opnieuw aankaarten. Als het verlies is verwerkt van de client.
pi_149170055
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2015 14:10 schreef Accursius het volgende:
Sja het is natuurlijk makkelijk lullen als buitenstaander. Schakel de rechtsbijstand in! Stel hem in gebreken! Neem ontslag! Allemaal leuk en aardig maar ik acht de kans aanwezig dat TS bij een zeer gerenomeerd bedrijf werkt waar je niet 123 binnenkomt en waar je misschien ook helemaal niet wilt uitstappen (omdat het werk leuk is etc). Ik zou zelf een gesprek aangaan met de baas en het uitleggen. Misschien dat dit wel werkt. Mocht hij hierop geen antwoord geven zou je altijd nog een weekje kunnen wachten en het opnieuw aankaarten. Als het verlies is verwerkt van de client.
Haha
pi_149170074
quote:
2s.gif Op donderdag 29 januari 2015 14:14 schreef kikoooooo het volgende:

[..]

Haha
Mijn god, een m te weinig. Stop de persen!!!
pi_149170111
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2015 14:15 schreef Accursius het volgende:

[..]

Mijn god, een m te weinig. Stop de persen!!!
Dat bedoel ik niet :')

Een zeer gerenommeerd bedrijf waar je je eigen voorgeschoten geld niet terugkrijgt, omdat een opdracht is teruggetrokken :')
pi_149170170
quote:
2s.gif Op donderdag 29 januari 2015 14:16 schreef kikoooooo het volgende:

[..]

Dat bedoel ik niet :')

Een zeer gerenommeerd bedrijf waar je je eigen voorgeschoten geld niet terugkrijgt, omdat een opdracht is teruggetrokken :')
Als je TS zijn posthistory bekijkt is te zien dat hij werkt bij een

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat kan dus niet anders zijn dan 1 van de grote jongens zijn en ja die zijn zeer gewild en gerenommeerd.
pi_149170269
Toevoeging: ik vind het ook niet kunnen hoor, chique is het zeker niet en het verdient niet de schoonheidsprijs.
pi_149170292
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2015 14:18 schreef Accursius het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dat kan dus niet anders zijn dan 1 van de grote jongens zijn en ja die zijn zeer gewild en gerenommeerd.
Ja dat zal best allemaal. Gerenommeerd en dan je eigen centen niet krijgen. Ik noem dat een pauperbedrijf.
pi_149170366
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2015 14:18 schreef Accursius het volgende:

[..]

SPOILER
De grote jongens doen hier niet aan. Ze gaan juist heel goed om met hun werknemers. Het moet dus gaan om een "boutique" consultancy en daar heb je van alles en nog wat.
2017: RGN BKK FCO LHR NRT LHR TLL LHR MIA BOG MIA JFK LHR LHR
2018: BCN SOF MLA IST ZAG DBV SPU ZAG SOF BOJ IST CGK JOG LOP DPS LBJ DPS SIN IST KBP BKK LPQ UTH KBP
2019: BCN LCY AGP SBZ KBP LPP SVL DOH JNB CPT DOH TFS
2020: ALC BIO LCY
  donderdag 29 januari 2015 @ 14:36:10 #89
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_149170680
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 20:44 schreef Ivo1985 het volgende:
Ik zou mijn werkgever hard uitlachen als ik structureel reis en verblijfkosten vooruit zou moeten betalen.

Gelukkig ook nooit hoeven te doen. Bij de werkgever waarvoor ik in het verleden regelmatig niet thuis kon slapen was de planner van de afdeling ook verantwoordelijk voor het vooraf regelen van reis en verblijf. Betaling geschiedde zo veel mogelijk vooruit of op rekening van het bedrijf. Alle maaltijden, drankjes en versnaperingen inclusief tot op redelijke hoogte. Zover mij bekend ben ik altijd binnen die redelijke hoogte gebleven, nooit commentaar gehad.

Maaltijdkosten buiten het hotel moest wel worden voorgeschoten en af en toe moest ik ook wel wat klein materiaal of gereedschap aanschaffen. Declareren kon op 2 manieren: verrekening met het eerstvolgende maandsalaris of directe uitbetaling op verzoek van werknemer. Bij grotere bedragen (100 euro+) was het altijd mogelijk om een voorschot te ontvangen.

Hotels waren altijd prima

Het is voor mij onacceptabel dat een werkgever er vanuit gaat dat zijn werknemers genoeg financiële buffers hebben om dergelijke kosten vooruit te betalen.

De enige juiste stap lijkt mij om nogmaals de verantwoordelijke te verzoeken de declaraties binnen 14 dagen te laten verwerken. Wordt dit afgewezen, dan zoek je het een laag hoger in de organisatie. Wijst die je verzoek ook af, dan moet je rustig melden dat je dan jezelf genoodzaakt ziet om nooit meer iets uit eigen zak voor te schieten en eventueel verdere stappen te ondernemen.

Mijn ervaring is dat werkgevers die hun personeel bewust naaien dat niet eenmalig doen. Niet op je strepen blijven staan zorgt er voor dat ze vaker een loopje met je zullen nemen.
Dat jouw werkgever het doet is prima, maar dat is gewoon niet gebruikelijk. Onkosten maken en dat achteraf terugkrijgen is gebruikelijk. Door eigen luiheid (2 of 3 maanden geen expenses) kan dat voor mij oplopen tot 10.000 euro, maar als ik ze invoer krijg ik ze direct terug. Binnen 5 dagen op mijn rekening. De grote uitgaven (hotel, vlucht etc) zijn allemaal pre-approved. Wat ze vervolgens de klant doorberekenen kan ik niet eens zien, speelt voor mij ook geen rol. Ik vind dat mijn baas van mij kan verwachten dat ik 1000 euro per week kan voorschieten, hoort bij veel reizen. Als ik gedisciplineerd werk ben ik het ook nooit meer dan een week kwijt.

Heb altijd soortgelijke constructies gezien (2 multinationals, 3 kleinere globale bedrijven). Je kunt wel op je strepen gaan staan en alles vooruit betaald krijgen, maar als dat een criteria is zal het je afremmen in je carriere. In bedrijven waar onkosten gebruikelijk zijn gaan ze echt geen processen op jou afstemmen.

Ik vraag me nogmaals af of de werkgever denkt dat er nalatigheid van het team in het spel is. Dat door wanprestatie de klant weg is. Dan heeft hij nog steeds zelf de verantwoordelijkheid, maar begrijp ik beter waarom hij zo'n raar voorstel doet en misschien zelfs ook denkt dat hij het kan doorvoeren. Zeker Amerikanen hebben daar minder zicht op onze regels.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
  donderdag 29 januari 2015 @ 14:38:14 #90
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_149170749
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2015 14:23 schreef miro86 het volgende:

[..]

De grote jongens doen hier niet aan. Ze gaan juist heel goed om met hun werknemers. Het moet dus gaan om een "boutique" consultancy en daar heb je van alles en nog wat.
Denk ik ook, misschien een Europese startup van Amerikaanse moeder zelfs.
pi_149171021
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 01:15 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Dit is wel een beetje mijn laatste red middel. Maar heb wel het vage vermoeden dat ze wel frontaal de aanval zoeken mocht ik dit doen. Ik vind het ook ontzettend triest.
maar je was daar met collega's, wat doen die?
pi_149171293
quote:
2s.gif Op donderdag 29 januari 2015 14:21 schreef kikoooooo het volgende:

[..]

Ja dat zal best allemaal. Gerenommeerd en dan je eigen centen niet krijgen. Ik noem dat een pauperbedrijf.
Precies. Wat ik zei dus; van die knulletje die met een stijve paal lopen omdat ze 'wel mooi bij bedrijf X werken'. Maar ondertussen wordt je aan alle kanten getild. Zie ook dat R&P topic van hem :') Boze mails van je baas omdat je even prive mailtje stuurt. Kom op zeg :')
  donderdag 29 januari 2015 @ 14:55:18 #93
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_149171319
quote:
0s.gif Op woensdag 28 januari 2015 00:59 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Het betreft consultant onder een bedrijf.
Dat is geen antwoord op de vraag. Is de consultant in dienst (arbeidsovereenkomst, vast salaris) van het bedrijf?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_149171836
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2015 14:55 schreef sanger het volgende:
Dat is geen antwoord op de vraag. Is de consultant in dienst (arbeidsovereenkomst, vast salaris) van het bedrijf?
SES / Welke studenten hebben dromen over consultancy / investment banking?

Die effe door lezen; dan weten we met z'n allen een boel meer over de TS...
pi_149172107
Zijn jullie soms de collega's van TS dat jullie zo fijntjes zijn gangen nagaan? ;)
so long and thanks for all the fish
  donderdag 29 januari 2015 @ 16:09:33 #96
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_149173640
Lol 1000 euro per week voorschieten en achteraf terugkrijgen.

Geef maar een creditcard van de zaak, krijg je eind van de maand een keurig stapeltje bonnetjes.

En ja, ik reis veel voor m'n werk. Ben trouwens geen 'consultant', zit in de bagger.
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_149174333
quote:
14s.gif Op donderdag 29 januari 2015 16:09 schreef fathank het volgende:
Lol 1000 euro per week voorschieten en achteraf terugkrijgen.

Geef maar een creditcard van de zaak, krijg je eind van de maand een keurig stapeltje bonnetjes.

En ja, ik reis veel voor m'n werk. Ben trouwens geen 'consultant', zit in de bagger.
Je gedrag op FOK! als baan zien :') !
pi_149174360
quote:
0s.gif Op donderdag 29 januari 2015 15:22 schreef crashbangboom het volgende:
Zijn jullie soms de collega's van TS dat jullie zo fijntjes zijn gangen nagaan? ;)
Neuh, maar TS is er nogal eentje met een historie. Zowel qua geestelijke gesteldheid als qua werkgeschiedenis.
pi_149174676
quote:
2s.gif Op donderdag 29 januari 2015 16:31 schreef Loveless85 het volgende:

[..]

Neuh, maar TS is er nogal eentje met een historie. Zowel qua geestelijke gesteldheid als qua werkgeschiedenis.
Och gut, heeft ie je in de bek gepiest?
so long and thanks for all the fish
pi_149174715
quote:
5s.gif Op donderdag 29 januari 2015 16:40 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Och gut, heeft ie je in de bek gepiest?
Totaal niet. Maar met name de topics over werk tonen wel aan dat dit niet de meegaande werkgever is die nu even per ongeluk een fout standpunt inneemt. De R&P topics hebben hier dan weer bijzonder weinig mee van doen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')