Kijk die rentes eens van spanje en italie. Daar is het om te doen.goedkoop geld voor de knoflooklanden...quote:Op vrijdag 23 januari 2015 01:29 schreef de_ier het volgende:
Het drukken van het geld is begonnen...
De spaarders worden genaaid en de banken beloond voor hun loonpraktijken.
Rough justice.
Dragi's QE zet de koers van de euro onder druk. Er zijn dan twee dingen die kunnen spelen: de Zwitsers hebben principieel geen zin dat de koers van hun munt ook omlaag moet, en/of het probleem is dat veel mensen uit de euro vluchten en hun geld in Franken willen opsparen, zodat het voor de Zwitserse centrale bank onmogelijk wordt om de koers naar beneden te drukken.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 07:29 schreef maryen65 het volgende:
Kan iemand mij in Jip en Janneke taal uitleggen wat dat gedoe met Draghi heeft te maken met de zwitserse franc?
Ik gok dat laatste.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 07:53 schreef Igen het volgende:
[..]
Dragi's QE zet de koers van de euro onder druk. Er zijn dan twee dingen die kunnen spelen: de Zwitsers hebben principieel geen zin dat de koers van hun munt ook omlaag moet, en/of het probleem is dat veel mensen uit de euro vluchten en hun geld in Franken willen opsparen, zodat het voor de Zwitserse centrale bank onmogelijk wordt om de koers naar beneden te drukken.
Ik weet het wel zeker, de Zwitsers zouden nagenoeg de hele QE moeten absorberen om hun koersdoel te handhaven. Het zou de moeder van alle luchtbellen zijn geworden.quote:
Jammer voor mij als toerist, maar of dat nou echt zo erg is? Naar aanleiding van de Zwitserse verrassing heeft Mercedes zijn prijzen in dat land met 18% verlaagd. Just saying.quote:
Mijn VS aandelen staan praktisch alleen in de plus door de daling van de euro.quote:
Voor mijzelf doet het ook geen pijn (op dit moment heb ik zelfs baat bij een zwakke euro), maar ik geloof er niet in dat dit economisch goed is voor de eurozone als geheel.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 13:09 schreef HiZ het volgende:
Jammer voor mij als toerist, maar of dat nou echt zo erg is? Naar aanleiding van de Zwitserse verrassing heeft Mercedes zijn prijzen in dat land met 18% verlaagd. Just saying.
Ik zie de prijzen van elektronica al omhoog gaan. Spulletjes die ik op het oog had die ineens 10-20 eu duurder zijn.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 13:20 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Voor mijzelf doet het ook geen pijn (op dit moment heb ik zelfs baat bij een zwakke euro), maar ik geloof er niet in dat dit economisch goed is voor de eurozone als geheel.
De fabriekshal van de wereld ligt niet in de eurozone, dus al die spulletjes worden duurder. De winkelier kan in het huidige klimaat niet de gehele stijging doorberekenen, wat dus ook ten kosten gaat van zijn winstmarge.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 13:28 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Ik zie de prijzen van elektronica al omhoog gaan. Spulletjes die ik op het oog had die ineens 10-20 eu duurder zijn.
Het nastreven van hogere inflatie in een tijd waar de koopkracht voor enorme groepen al jaren onder druk staat, idioot beleid.
Jep. Goed voor 'a few', slecht voor 'the many'.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 13:40 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
De fabriekshal van de wereld ligt niet in de eurozone, dus al die spulletjes worden duurder. De winkelier kan in het huidige klimaat niet de gehele stijging doorberekenen, wat dus ook ten kosten gaat van zijn winstmarge.
Dit is niet alleen waanzinnig beleid, maar ook weer een vorm van wealth transfer waarbij een relatief kleine groep bevoordeeld word ten opzichte van de massa.
Dan zou ik nog vlug zijn, +10% is in aantocht.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 13:28 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Ik zie de prijzen van elektronica al omhoog gaan. Spulletjes die ik op het oog had die ineens 10-20 eu duurder zijn.
Het nastreven van hogere inflatie in een tijd waar de koopkracht voor enorme groepen al jaren onder druk staat, idioot beleid.
Het is niet dat ik ze per se nodig heb, dus de kans is groot dat de aanschaf er helemaal niet van komtquote:Op vrijdag 23 januari 2015 13:42 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dan zou ik nog vlug zijn, +10% is in aantocht.
Dan vind ik toch wel knap dat ze 0.8% inflatie kunnen berekenen, bij een 20-30% devaluatie. Vergeten ze de importen in hun mandje?quote:Op vrijdag 23 januari 2015 14:16 schreef Igen het volgende:
Het is eigenlijk best wel slecht voor de import/koopkracht. Alles "Made in China" is bijv. ook al 30% duurder dan 8 maanden geleden nog.
Maar voor de export van m.n. Zuid-Europa zal het juist wel goed zijn.
Hoho, daar staat wel tegenover dat Griekse mandjesvlechters, Franse druivenmelkers en Brabantse gloeilampendraaiers nu weer concurrerend worden. We kunnen zelf weer dingen gaan maken en een salaris verdienen in plaats van onze WW en Bijstand via de Bristol en de Action bij de Chinezen in te leveren.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 13:40 schreef piepeloi55 het volgende:
De fabriekshal van de wereld ligt niet in de eurozone, dus al die spulletjes worden duurder. De winkelier kan in het huidige klimaat niet de gehele stijging doorberekenen, wat dus ook ten kosten gaat van zijn winstmarge.
Dit is niet alleen waanzinnig beleid, maar ook weer een vorm van wealth transfer waarbij een relatief kleine groep bevoordeeld word ten opzichte van de massa.
Dat is heel leuk maar hoeveel exporteren die naar buiten de EU?quote:Op vrijdag 23 januari 2015 14:16 schreef Igen het volgende:
Het is eigenlijk best wel slecht voor de import/koopkracht. Alles "Made in China" is bijv. ook al 30% duurder dan 8 maanden geleden nog.
Maar voor de export van m.n. Zuid-Europa zal het juist wel goed zijn.
Probleem is dat het een langdurig effect is. De import wordt bij een hogere prijs gelijk duurder, maar bij een lagere exportprijs duurt het lang voordat er daadwerkelijk productie wordt opgezet.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 15:09 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat is heel leuk maar hoeveel exporteren die naar buiten de EU?
Het zijn vooral de noordelijke landen die dat doen omdat ze kwaliteitsproducten maken.
Positief punt is dat productie binnen europa zo goedkoper wordt.
Ow? http://www.bloomberg.com/(...)-of-more-easing.htmlquote:Op vrijdag 23 januari 2015 15:06 schreef SeLang het volgende:
Die ineenstorting van de euro gaat een hoop faillissementen veroorzaken in midden en kleinbedrijf. Hetzelfde gebeurde recentelijk in Japan na de ineenstorting van de yen. Werkloosheid zal dan ook wel weer gaan toenenen. Alles wordt momenteel ondergeschikt gemaakt aan het in stand houden van de bubbles. Huishoudens zijn collateral damage.
In de Japanse centrale bank gaan momenteel stemmen op om te gaan stoppen met die onzin nu de verzekeraars eraan gaan. Het is lastig om lijfrentes uit te keren met negatieve yields.
Doughlas Adams dacht dat het antwoord 42 was, maar in werkelijkheid is het QE, volgens de centraal bankiers. Ook al werkt het al zes jaar niet, try harder.quote:Bank of Japan Governor Haruhiko Kuroda signaled the central bank may need to look at fresh options if more stimulus is needed to propel inflation to levels unseen since stagnation set in two decades ago.
“If, really, our possible path to 2 percent inflation is significantly affected, then of course we can make adjustment to our monetary policy,” Kuroda said in an interview with Bloomberg Television in Davos, Switzerland, on Friday. Asked whether the BOJ will have to get more creative, he said “yes, I think so.” He declined to specify the options available.
Zie hier:quote:Op vrijdag 23 januari 2015 15:29 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Ow? http://www.bloomberg.com/(...)-of-more-easing.html
quote:Japan's central bankers mull diminishing returns from bond buying
TOKYO -- Some in the Bank of Japan are growing anxious about continuing its massive purchases of government bonds, confronted with the program's negative side effects.
Pressure from the financial industry is strengthening by the day, according to high-ranking officials at the central bank.
The BOJ's buying of huge amounts of Japanese government bonds has pushed long-term interest rates to unprecedented lows. This has made it impossible for insurance companies to generate sufficient returns on JGB investments to pay benefits to policyholders.
Nippon Life Insurance will thus raise premiums on lump-sum whole life policies in February. And Fukoku Mutual Life Insurance is considering halting sales of lump-sum endowment insurance and other products.
The longer ultralow interest rates continue, the more likely other insurers are to take similar steps. Household finances would suffer.
Money reserve funds, used for parking individual stock investors' unused funds, are another financial product hit by ultralow interest rates. MRFs put money into short-term government bonds and other safe investments. Generating positive returns on the bonds is becoming nearly a lost cause because negative yields have become the norm for not only short-term government debt, but also two-year JGBs.
With five-year JGBs at zero for the first time Tuesday, "it could become impossible to offer a positive interest rate any moment now," an MRF manager says.
Pushing on a string
The BOJ has discussed these costs at its policy board. When the board took up additional easing measures in a late-October meeting, some members raised the specter of hurting earnings at financial institutions and giving the impression that the bond-purchasing program is actually a scheme to enable deficit spending. The board decided to step up the program anyway, judging the benefits to outweigh the costs.
But the benefits have started to fade. With loan margins already crushed by ultralow interest rates, banks have little room to cut lending rates even if JGB yields sink further. And yields on corporate bonds "have started decoupling from the continued march toward further lows by government bond yields," a brokerage analyst says.
Even within the central bank, more are now coming to believe that the additional benefits of further easing the interest rate channel are clearly diminishing.
"Since nominal interest rates are already at historically low levels, the marginal impact of more easing aimed at putting upward pressure on consumer prices is not strong," policy board member Takehiro Sato said in a speech last month, explaining why he opposed additional easing in October.
While lower crude oil prices are pushing down consumer prices for now, the BOJ maintains that inflation will pick up again in the second half of fiscal 2015, aided by wage hikes and other factors.
"We have caused tremendous trouble for the financial industry," a BOJ official says. "I hope we will be able to scale back monetary easing soon by achieving the price stability target as projected."
http://asia.nikkei.com/Po(...)rns-from-bond-buying
Dat zegt niet veel. Wat het GDP in een buitenlandse valuta is, is niet zo interessant. Waar het om gaat is hoe de ontwikkeling in de lokale valuta is als je corrigeert voor inflatie.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 15:36 schreef SeLang het volgende:
Krugman & co komen altijd met IJsland als lichtend voorbeeld hoe nuttig een lage munt is voor je economie.
Dus hier, munt stort in (ongeveer een halvering - Draghi is een amateur):
[ afbeelding ]
Dan: "Kijk het GDP stijgt weer! Groei!".
Ahum. Laten we dit even in context plaatsen:
(SDR's kun je zien als een mandje met verschillende buitenlandse valuta)
[ afbeelding ]
De export zie ik sinds het instorten van de Krona toch wel boven de voorgaande trend uit stijgen.quote:Dan: "Een lage munt is goed voor je export! De handelsbalans verbetert!!!111EINZ11"
[ afbeelding ]
Zoals je ziet verbetert de handelsbalans dramatisch, maar niet vanwege een export boom maar vanwege een ineenstoring van de import omdat huishoudens door de lage munt een veel lagere koopkracht hebben.
In Duitsland en in mindere mate in Nederland moeten we forse loonsverhogingen hebben.quote:De eurozone heeft trouwens al een handelsoverschot dus waarom dit gedoe? En divergentie tussen het noorden en het zuiden kun je niet oplossen met monetair beleid zolang je een gemeenschappelijke munt hebt. Daar zijn structurele veranderingen voor nodig.
Letterlijk Rubbish. Maar wel tekenend voor je insteek als rentier.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 15:06 schreef SeLang het volgende:
Die ineenstorting van de euro gaat een hoop faillissementen veroorzaken in midden en kleinbedrijf. Hetzelfde gebeurde recentelijk in Japan na de ineenstorting van de yen. Werkloosheid zal dan ook wel weer gaan toenenen. Alles wordt momenteel ondergeschikt gemaakt aan het in stand houden van de bubbles. Huishoudens zijn collateral damage.
In de Japanse centrale bank gaan momenteel stemmen op om te gaan stoppen met die onzin nu de verzekeraars eraan gaan. Het is lastig om lijfrentes uit te keren met negatieve yields.
Nee hoor, de winst van veel MKB ondernemingen gaat nu door de shredder wegens het niet volledig kunnen doorberekenen van hogere inkoopprijzen. Het zijn met name de grotere MKB bedrijven en multinationals die profiteren van een zwakke euro (want vaker export). Zij zijn echter niet de banenmotor.quote:
Chinezen krijgen dus de hele rekening gepresenteerd?quote:Op vrijdag 23 januari 2015 17:24 schreef HiZ het volgende:
Welke hogere inkoopprijzen? Die hogere inkoopprijzen die de Chinezen niet kunnen vragen omdat ze anders een van hun grootste klanten kwijtraken?
Dan moet je wel de werkgever zijn die daarop casht of denk je echt dat in reële termen de lonen zouden stijgen? Zelf denk ik namelijk van niet en dan ben ik liever een kantoorklerk dozen/papier-schuiver dan te moeten zwoegen in een fabriek. Als je eigen (of de indoctrinatie van enkele youtube filmpjes) utopische wereldbeeld anders uitziet, er zijn zat Aziaten die direct met je willen ruilen.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 15:05 schreef dvr het volgende:
Hoho, daar staat wel tegenover dat Griekse mandjesvlechters, Franse druivenmelkers en Brabantse gloeilampendraaiers nu weer concurrerend worden. We kunnen zelf weer dingen gaan maken en een salaris verdienen in plaats van onze WW en Bijstand via de Bristol en de Action bij de Chinezen in te leveren.
Tuurlijk willen ze dat niet, zij gaan echt niet hun rentegevende activa verkopen om deze vervolgens te parkeren op de depositorekening van de ECB tegen een negatieve rente. Uitlenen aan de echte economie kan nu ook al, liquiditeiten zat. Er zijn echter geen kredietwaardige partijen.quote:[b]Op
Interessant stuk. De Nederlandse banken hebben te kennen gegeven niet geinteresseerd te zijn in het ECB opkoopprogramma, omdat ze meer dan zat geld hebben om aan de vraag naar leningen te voldoen. Kortom ze WILLEN dat geld niet hebben! Interessant dus is: Kunnen banken gedwongen worden hun staatsleningen te verkopen??
maar dan zit de ECB toch met een probleem als niemand hen staatsleningen wil verkopen?quote:Op vrijdag 23 januari 2015 17:57 schreef piepeloi55 het volgende:
Zelf zou ik geen ochtend wakker willen worden met een partij als Syriza aan het roer, maar misschien is het nu wel beter. Dat de kosten van dit hele beleid maar eens duidelijk worden, dan houd het wellicht eens op.
[..]
Tuurlijk willen ze dat niet, zij gaan echt niet hun rentegevende activa verkopen om deze vervolgens te parkeren op de balans van de ECB tegen een negatieve rente. Uitlenen aan de echte economie kan nu ook al, liquiditeiten zat. Er zijn echter geen kredietwaardige partijen.
Voor buitenlandse banken of andere partijen geld dit probleem niet en in het Zuiden zijn er wel een aantal banken die daar baat bij kunnen hebben.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 17:59 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
maar dan zit de ECB toch met een probleem als niemand hen staatsleningen wil verkopen?
Er is veel meer 'rest-van-de-wereld' dan er Nederlandje (of Europaatje) is, en een lage euro kan daarom wonderen doen voor de werkgelegenheid hier. En daarmee voor de loonontwikkeling, al loopt die zeker 1-2 jaar achter op de werkgelegenheidsontwikkeling door het grote reservoir aan werklozen.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 17:38 schreef piepeloi55 het volgende:
Dan moet je wel de werkgever zijn die daarop casht of denk je echt dat in reële termen de lonen zouden stijgen?
Papierschuivers danken hun bestaan allemaal aan de onderliggende fysieke economie. Ze bestaan om bij te houden hoeveel aardappels er verkocht zijn, hoeveel salaris piet en klaas krijgen, of om reclamepraatjes te maken, enzovoort -- maar zonder die onderliggende echte economie heben ze geen enkel zelfstandig bestaansrecht. Bovendien zijn hun voortbrengselen nauwelijks te exporteren. In Nederland is de verhouding tussen feitelijke productie (te weinig) en alle overhead er omheen (veel teveel) al vele jaren zoek. Een terugkeer naar meer industrie en meer, liefst hoogwaardige, productontwikkeling zou de economie robuuster maken en voor een betere verdeling van het arbeidsaanbod zorgen.quote:Zelf denk ik namelijk van niet en dan ben ik liever een kantoorklerk dozen/papier-schuiver dan te moeten zwoegen in een fabriek.
Geen idee waar je het over hebt. Maar aan de onderkant van de arbeidsmarkt zit men te springen om relatief eenvoudig werk en als we daar met de lage euro wat van terughalen gaat dat een hoop uitkeringen schelen. Al biedt een lage euro natuurlijk ook in hoogtechnologische sectoren voordelen.quote:Als je eigen (of de indoctrinatie van enkele youtube filmpjes) utopische wereldbeeld anders uitziet, er zijn zat Aziaten die direct met je willen ruilen.
Nee hoor, gewoon een procentje meer bieden. QE is feest voor de banken en verzekeraars!quote:Op vrijdag 23 januari 2015 17:59 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
maar dan zit de ECB toch met een probleem als niemand hen staatsleningen wil verkopen?
Dat is toch allemaal intra EU werk? Dat is geen euro vs. dollar of yuan issue, maar Nederlander vs. Pool/Spanjaard/Portugees.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 18:18 schreef dvr het volgende:
Geen idee waar je het over hebt. Maar aan de onderkant van de arbeidsmarkt zit men te springen om relatief eenvoudig werk en als we daar met de lage euro wat van terughalen gaat dat een hoop uitkeringen schelen. Al biedt een lage euro natuurlijk ook in hoogtechnologische sectoren voordelen.
Ja, verzekeraars staan te juichen bij een lage rente. Zul je merken bij de overname van Vivat wat een feest die lage rente isquote:Op vrijdag 23 januari 2015 18:20 schreef dvr het volgende:
[..]
Nee hoor, gewoon een procentje meer bieden. QE is feest voor de banken en verzekeraars!
Wat is er rubbish? Wat klopt er niet aan de post die je quote?quote:Op vrijdag 23 januari 2015 17:20 schreef HiZ het volgende:
[..]
Letterlijk Rubbish. Maar wel tekenend voor je insteek als rentier.
Zo'n Syriza zal ook niet ontkomen aan pijnlijke ingrepen en dan snel net zo impopulair zijn als haar voorgangers. Dat zal het grote verschil allemaal niet maken...quote:Op vrijdag 23 januari 2015 17:57 schreef piepeloi55 het volgende:
Zelf zou ik geen ochtend wakker willen worden met een partij als Syriza aan het roer, maar misschien is het nu wel beter. Dat de kosten van dit hele beleid maar eens duidelijk worden, dan houd het wellicht eens op.
[..]
Tuurlijk willen ze dat niet, zij gaan echt niet hun rentegevende activa verkopen om deze vervolgens te parkeren op de depositorekening van de ECB tegen een negatieve rente. Uitlenen aan de echte economie kan nu ook al, liquiditeiten zat. Er zijn echter geen kredietwaardige partijen.
Waarom niet, kun je dat onderbouwen?quote:Op vrijdag 23 januari 2015 18:37 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Zo'n Syriza zal ook niet ontkomen aan pijnlijke ingrepen en dan snel net zo impopulair zijn als haar voorgangers. Dat zal het grote verschil allemaal niet maken...
Omdat ze met de internationale realiteit te maken hebbenquote:Op vrijdag 23 januari 2015 18:39 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Waarom niet, kun je dat onderbouwen?
Wat is er rubbish? Wat klopt er niet aan de post die je quote?quote:Op vrijdag 23 januari 2015 17:20 schreef HiZ het volgende:
[..]
Letterlijk Rubbish. Maar wel tekenend voor je insteek als rentier.
Rubbish?quote:Die ineenstorting van de euro gaat een hoop faillissementen veroorzaken in midden en kleinbedrijf. Hetzelfde gebeurde recentelijk in Japan na de ineenstorting van de yen.
Rubbish?quote:Werkloosheid zal dan ook wel weer gaan toenenen. Alles wordt momenteel ondergeschikt gemaakt aan het in stand houden van de bubbles. Huishoudens zijn collateral damage.
Rubbish?quote:Households on welfare hit another record high
The number of households in Japan on welfare hit a record high in October, renewing the record for a 6th straight month.
http://www3.nhk.or.jp/nhkworld/english/news/20150107_20.html
Zie hierquote:In de Japanse centrale bank gaan momenteel stemmen op om te gaan stoppen met die onzin nu de verzekeraars eraan gaan. Het is lastig om lijfrentes uit te keren met negatieve yields.
Ja, zo kun je overal wel een doelredenering van maken. Kun je het nog wat nader en concreter onderbouwen anders dan je hoop?quote:Op vrijdag 23 januari 2015 18:45 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Omdat ze met de internationale realiteit te maken hebben.
Hoe denk jij dat Syriza wel voor een zeer groot verschil zal gaan zorgenquote:Op vrijdag 23 januari 2015 18:49 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Ja, zo kun je overal wel een doelredenering van maken. Kun je het nog wat nader en concreter onderbouwen anders dan je hoop?
Ik stelde niks, waarom stel je wederom een wedervraag? Waarom afleiden van je ononderbouwde onderbuikstelling? Geef eens antwoord. Ben je soms een euro-lover-boy?quote:Op vrijdag 23 januari 2015 18:50 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Hoe denk jij dat Syriza wel voor een zeer groot verschil zal gaan zorgen?
Het is leuk geweest met je getroll. Als je geen zin hebt in enige inhoudelijke discussie en niet verder komt dan op de man spelen, dan houdt het opquote:Op vrijdag 23 januari 2015 18:53 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Ik stelde niks, waarom stel je wederom een wedervraag? Waarom afleiden van je ononderbouwde onderbuikstelling? Geef eens antwoord. Ben je soms een euro-lover-boy?
Ja, ik zou hier ook maar niet meer reageren als je niet verder komt dat dit soort posts. Kom zorg eens voor inhoud en geen getroll, 99.999. Dit is een serieus forum.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 18:55 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het is leuk geweest met je getroll. Als je geen zin hebt in enige inhoudelijke discussie en niet verder komt dan op de man spelen, dan houdt het op
Jouw grafiek over de yen steunt toch juist zijn opmerking?quote:Op vrijdag 23 januari 2015 18:48 schreef SeLang het volgende:
[..]
Wat is er rubbish? Wat klopt er niet aan de post die je quote?
Goed, daar gaan we dan:
[..]
Rubbish?
[ afbeelding ]
[..]
Rubbish?
[..]
Rubbish?
[..]
Zie hier
En er is nog veel meer. Dat zou je geweten hebben als je het nieuws een beetje volgt.
Aantal households on welfare kan heel goed te maken hebben met de vergrijzing. Werkloosheid is in ieder geval met 3,5% momenteel extreem laag.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 18:48 schreef SeLang het volgende:
[..]
Wat is er rubbish? Wat klopt er niet aan de post die je quote?
Goed, daar gaan we dan:
[..]
Rubbish?
[ afbeelding ]
[..]
Rubbish?
[..]
Rubbish?
[..]
Zie hier
En er is nog veel meer. Dat zou je geweten hebben als je het nieuws een beetje volgt.
Volgens mij is depreciatie van de euro juist het enige doel van de ECBDraghi. Dat is nou net het enige waar QE invloed op heeft.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 19:08 schreef Basterds het volgende:
Depreciatie van de euro is dan wel geen doel voor de ECB, het kan in hun opzicht volgens mij alleen maar goed uitpakken. Een goedkopere euro heeft 2 effecten. Het leidt er op korte termijn toe dat productie in de eurozone relatief aantrekkelijker wordt. Goed voor de economische groei dus. En de importkosten worden groter wat zal doorwerken in de prijzen. Goed voor de inflatie dus.
Mwa, er zijn wel meerder kanalen waardoor QE zou kunnen werken. Stijgende waarde van activa wat leidt tot meer vertrouwen en dus meer kredietverlening/investeringen/consumptie. Nog lagere rente die de kredietverlening ondersteunt. Puur een psychologisch effect wat het vertrouwen en de rente/inflatie verwachtingen beïnvloedt.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 19:09 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Volgens mij is depreciatie van de euro juist het enige doel van de ECBDraghi. Dat is nou net het enige waar QE invloed op heeft.
En of dat goed is voor economische groei? Mij lijkt dat eerder tot stagflatie te leiden dan wat anders. Binnen de EU dan, uitgaande van EU burgers/ondernemingen. Stagflatie zal alleen leiden tot meer sparen en meer voorzichtigheid, zowel in de uitgaven als kredietverlening.
Stel ik heb 2 miljoen aan aandelen, die stijgen naar 2.2 miljoen. Denk je dat ik daar een cent meer om besteed? Nope, en dat is ook de les van zes jaar QE in de rest van de wereld.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 19:19 schreef Basterds het volgende:
[..]
Mwa, er zijn wel meerder kanalen waardoor QE zou kunnen werken. Stijgende waarde van activa wat leidt tot meer vertrouwen en dus meer kredietverlening/investeringen/consumptie. Nog lagere rente die de kredietverlening ondersteunt. Puur een psychologisch effect wat het vertrouwen en de rente/inflatie verwachtingen beïnvloedt.
Ik heb eerder het idee dat ze bij de ECB het gevoel hebben dat ze wel iets moeten doen in de huidige situatie en onder het motte van 'baat het niet dan schaadt het niet' met QE komen.
en dat maakt de import duurquote:Op vrijdag 23 januari 2015 19:26 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Stel ik heb 2 miljoen aan aandelen, die stijgen naar 2.2 miljoen. Denk je dat ik daar een cent meer om besteed? Nope, en dat is ook de les van zes jaar QE in de rest van de wereld.
Lagere rente die kredietverlening ondersteund? Banken lenen niet slecht uit omdat ze liquiditeit tekort komen, noch omdat de funding te duur is. Ze lenen niet uit vanwege kapitaalsbeslag.
Zowel ING als Rabo hebben al aangegeven dat ze daarom geen enkele staatsobligatie aan de ECB gaan verkopen, waarom zouden ze renderend laagkapitaalsbeslag inruilen voor lager renderend laagkapitaalsbeslag?
Ik heb eerder het idee dat de ECB gokt op het pavlov effect dat QE vast goed is. Het schaadt echter wel, het bevordert investeringen en kredietverlening niet, maar holt wel de koopkracht uit. Wat de echte beweegreden is, is ieders gok.
speelt je SOA op? der?quote:Op vrijdag 23 januari 2015 19:31 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
en dat maakt de import duur
der
hoe weet jij dat,quote:
omdat je post druipt na al die tijd.Betekent dat dat je hier weer alles komt ondersmeren?quote:
ja ouderen hebben lange vakanties nodig he , voorbereiding op heel goedkoop wonen daarquote:Op vrijdag 23 januari 2015 19:39 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
omdat je post druipt na al die tijd.Betekent dat dat je hier weer alles komt ondersmeren?
Ik doelde ook niet op werkloosheid maar op het feit dat huishoudens de sigaar zijn. Je hoeft mij niet te geloven hoor, de BoJ zegt dat zelf in een rapport (slechtste cijfer sinds 2011):quote:Op vrijdag 23 januari 2015 19:08 schreef Basterds het volgende:
[..]
Aantal households on welfare kan heel goed te maken hebben met de vergrijzing. Werkloosheid is in ieder geval met 3,5% momenteel extreem laag.
Een lage munt is gunstig voor exporteurs en ongunstig voor bedrijven die zich meer met het binnenland binnenhouden (meestal midden en kleinbedrijf, vandaar mijn opmerking en vandaar de scherpe toename van faillissementen in Japan).quote:Depreciatie van de euro is dan wel geen doel voor de ECB, het kan in hun opzicht volgens mij alleen maar goed uitpakken. Een goedkopere euro heeft 2 effecten. Het leidt er op korte termijn toe dat productie in de eurozone relatief aantrekkelijker wordt. Goed voor de economische groei dus. En de importkosten worden groter wat zal doorwerken in de prijzen. Goed voor de inflatie dus.
Conclusie was dat verdere yen depreciatie per saldo negatief is. Inmiddels is gelukkig wel de olieprijs verder gezakt en dat compenseert momenteel voor de lage yen.quote:The yen has depreciated quickly beyond ¥115/US$ from the ¥107/US$ level since the FOMC made the decision to terminate quantitative easing and the BOJ surprised with additional easing at the end of October. This has prompted concern over possible damage to Japan as a whole if the yen weakens further.
Using industry input/output tables to investigate the costs and benefits of a weak yen, we find that the manufacturing sector still reaps forex translation gains under Japan’s current economic structure. However, in materials and nonmanufacturing industries that have limited opportunity to pass on forex-driven cost growth to exports, the costs of a weak yen far outweigh the benefits. According to our calculations, a 25% decline in the yen’s valueresults in a ¥4.1 tn net cost increase for Japanese industry as a whole since 2012 and a ¥10.5 bn increase in household sector import inducement.
Als ik het goed begrijp, omdat staatsobligaties als vrijwel risicoloos worden bestempeld door Basel III hoeven banken daar nauwelijks/geen kapitaal tegenover te zetten. En als ze die "risicoloze" obligaties zouden "inruilen" voor bijvoorbeeld bedrijfsleningen zouden ze kapitaal tekortkomen? Komen we dan weer bij het oude probleem terecht dat de VS hun banken hebben gedwongen tot een herkapitalisatie, en wij in Europa niet?quote:Op vrijdag 23 januari 2015 19:26 schreef crashbangboom het volgende:
Lagere rente die kredietverlening ondersteund? Banken lenen niet slecht uit omdat ze liquiditeit tekort komen, noch omdat de funding te duur is. Ze lenen niet uit vanwege kapitaalsbeslag.
Zowel ING als Rabo hebben al aangegeven dat ze daarom geen enkele staatsobligatie aan de ECB gaan verkopen, waarom zouden ze renderend laagkapitaalsbeslag inruilen voor lager renderend laagkapitaalsbeslag?
Ik denk dat iemand die een groot deel van zijn vermogen zelf belegd, eerder geld uit zal geven wanneer zijn beleggingen 20% in de plus staan dan wanneer die beleggingen 20% in de min staan. Daar geloof ik echt wel in. Je moet er alleen zeker niet teveel van voorstellen. Ik kan het nu niet meer terug vinden, maar ik kan me een bericht herinneren dat uit de boeken deed dat QE van 1000 miljard, volgens intern ECB onderzoek, zou resulteren in 0,3% hogere inflatie (of 0,5%, ik weet het niet meer precies). En dat is dus het totaal, een zo'n kanaal zal zeer marginaal bijdragen.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 19:26 schreef crashbangboom het volgende:
Stel ik heb 2 miljoen aan aandelen, die stijgen naar 2.2 miljoen. Denk je dat ik daar een cent meer om besteed? Nope, en dat is ook de les van zes jaar QE in de rest van de wereld.
Werkt dat niet via de opportunity costs? Het rendement op reserves bij de ECB dat negatief is, het rendement op obligaties dat steeds maar lager wordt. Een lening aan bedrijf of consument wordt steeds interessanter voor banken. We zien toch ook dat de hypotheekrente alsmaar lager wordt? Ik geloof er wel in dat dat leidt tot meer hypotheken en dus de huizenmarkt ondersteunt.quote:Lagere rente die kredietverlening ondersteund? Banken lenen niet slecht uit omdat ze liquiditeit tekort komen, noch omdat de funding te duur is. Ze lenen niet uit vanwege kapitaalsbeslag.
Ja, meer kredietverlening is, behoudens vraag, geen kwestie van liquiditeit maar van kapitaal.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 19:49 schreef JimmyJames het volgende:
[..]
Als ik het goed begrijp, omdat staatsobligaties als vrijwel risicoloos worden bestempeld door Basel III hoeven banken daar nauwelijks/geen kapitaal tegenover te zetten. En als ze die "risicoloze" obligaties zouden "inruilen" voor bijvoorbeeld bedrijfsleningen zouden ze kapitaal tekortkomen? Komen we dan weer bij het oude probleem terecht dat de VS hun banken hebben gedwongen tot een herkapitalisatie, en wij in Europa niet?
beter geven ze IEDERE Europeaan 1000 euroquote:Op vrijdag 23 januari 2015 19:51 schreef Basterds het volgende:
[..]
Ik denk dat iemand die een groot deel van zijn vermogen zelf belegd, eerder geld uit zal geven wanneer zijn beleggingen 20% in de plus staan dan wanneer die beleggingen 20% in de min staan. Daar geloof ik echt wel in. Je moet er alleen zeker niet teveel van voorstellen. Ik kan het nu niet meer terug vinden, maar ik kan me een bericht herinneren dat uit de boeken deed dat QE van 1000 miljard, volgens intern ECB onderzoek, zou resulteren in 0,3% hogere inflatie (of 0,5%, ik weet het niet meer precies). En dat is dus het totaal, een zo'n kanaal zal zeer marginaal bijdragen.
[..]
Werkt dat niet via de opportunity costs? Het rendement op reserves bij de ECB dat negatief is, het rendement op obligaties dat steeds maar lager wordt. Een lening aan bedrijf of consument wordt steeds interessanter voor banken. We zien toch ook dat de hypotheekrente alsmaar lager wordt? Ik geloof er wel in dat dat leidt tot meer hypotheken en dus de huizenmarkt ondersteunt.
En over de beweegredenen. De ECB heeft gewoon een mandaat waar ze zich aan moeten houden, met de -0,2% van nu zitten ze daar flink onder, wat dat betreft is het helemaal niet gek dat ze nu actie onder nemen.
Ik denk dat dat in het niet valt bij de mensen die geconfronteerd worden met hogere inflatie en lagere rente en lagere pensioenen.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 19:51 schreef Basterds het volgende:
[..]
Ik denk dat iemand die een groot deel van zijn vermogen zelf belegd, eerder geld uit zal geven wanneer zijn beleggingen 20% in de plus staan dan wanneer die beleggingen 20% in de min staan. Daar geloof ik echt wel in. Je moet er alleen zeker niet teveel van voorstellen. Ik kan het nu niet meer terug vinden, maar ik kan me een bericht herinneren dat uit de boeken deed dat QE van 1000 miljard, volgens intern ECB onderzoek, zou resulteren in 0,3% hogere inflatie (of 0,5%, ik weet het niet meer precies). En dat is dus het totaal, een zo'n kanaal zal zeer marginaal bijdragen.
De beknellende factor voor financiele instellingen is niet rendement of liquiditeit, maar kapitaalsbeslag. Zie de uitlatingen van ING en Rabo, onder andere.quote:Werkt dat niet via de opportunity costs? Het rendement op reserves bij de ECB dat negatief is, het rendement op obligaties dat steeds maar lager wordt. Een lening aan bedrijf of consument wordt steeds interessanter voor banken. We zien toch ook dat de hypotheekrente alsmaar lager wordt? Ik geloof er wel in dat dat leidt tot meer hypotheken en dus de huizenmarkt ondersteunt.
En over de beweegredenen. De ECB heeft gewoon een mandaat waar ze zich aan moeten houden, met de -0,2% van nu zitten ze daar flink onder, wat dat betreft is het helemaal niet gek dat ze nu actie onder nemen.
Het primaire effect van QE is verdere renteverlaging en schaarste in inkomens genererende assets en daardoor bubbles in assetprijzen.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 19:19 schreef Basterds het volgende:
[..]
Mwa, er zijn wel meerder kanalen waardoor QE zou kunnen werken. Stijgende waarde van activa wat leidt tot meer vertrouwen en dus meer kredietverlening/investeringen/consumptie. Nog lagere rente die de kredietverlening ondersteunt. Puur een psychologisch effect wat het vertrouwen en de rente/inflatie verwachtingen beïnvloedt.
Ik heb eerder het idee dat ze bij de ECB het gevoel hebben dat ze wel iets moeten doen in de huidige situatie en onder het mom van 'baat het niet dan schaadt het niet' met QE komen.
De werkgelegenheidsontwikkeling heeft op dit moment weinig met de valuta te maken, meer met het herbalanceren van de economie. Maar als we de valuta daar toch bij gaan betrekken, gaat een zwakke euro juist ten kosten van de werkgelegenheid aangezien het MKB als geheel (de banenmotor) inlevert (hierboven al uitgelegd waarom) en de maatregelen dat herbalanceren tegen gaan.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 18:18 schreef dvr het volgende:
Er is veel meer 'rest-van-de-wereld' dan er Nederlandje (of Europaatje) is, en een lage euro kan daarom wonderen doen voor de werkgelegenheid hier. En daarmee voor de loonontwikkeling, al loopt die zeker 1-2 jaar achter op de werkgelegenheidsontwikkeling door het grote reservoir aan werklozen.
Ze hebben dan inderdaad geen bestaansrecht, maar de productie is niet weg, die is geoutsourced en daarmee is dit argument niet legitiem. Dat we dat kunnen outsourcen is toch juist prachtig en welvaartsverhogend, al die middelen kunnen we nu besteden aan andere dingen.quote:Papierschuivers danken hun bestaan allemaal aan de onderliggende fysieke economie. Ze bestaan om bij te houden hoeveel aardappels er verkocht zijn, hoeveel salaris piet en klaas krijgen, of om reclamepraatjes te maken, enzovoort -- maar zonder die onderliggende echte economie heben ze geen enkel zelfstandig bestaansrecht. Bovendien zijn hun voortbrengselen nauwelijks te exporteren. In Nederland is de verhouding tussen feitelijke productie (te weinig) en alle overhead er omheen (veel teveel) al vele jaren zoek. Een terugkeer naar meer industrie en meer, liefst hoogwaardige, productontwikkeling zou de economie robuuster maken en voor een betere verdeling van het arbeidsaanbod zorgen.
Springen? Zolang er bussen vol met Oostblokkers hier komen werken omdat deze banen niet worden ingevuld door Nederlanders, geloof ik hier niet in. Juist deze laaggeschoolde groep is gebaat bij een sterke euro, zodat hun koopkracht niet nog verder word uitgehold. Zij hebben by far het meest ingeleverd de afgelopen jaren.quote:Geen idee waar je het over hebt. Maar aan de onderkant van de arbeidsmarkt zit men te springen om relatief eenvoudig werk en als we daar met de lage euro wat van terughalen gaat dat een hoop uitkeringen schelen. Al biedt een lage euro natuurlijk ook in hoogtechnologische sectoren voordelen.
Waarom zouden de chinezen hun zooi maar nog belangrijker grondstoffen met verlies gaan verkopenquote:Op vrijdag 23 januari 2015 17:24 schreef HiZ het volgende:
Welke hogere inkoopprijzen? Die hogere inkoopprijzen die de Chinezen niet kunnen vragen omdat ze anders een van hun grootste klanten kwijtraken?
Dat doen we al! In Nederland zo'n 1500 euro per jaar. (3% begrotingstekort namelijk)quote:Op vrijdag 23 januari 2015 19:54 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
beter geven ze IEDERE Europeaan 1000 euro
Geldt dat voor Nederland of ook voor bijvoorbeeld Portugal of Slowakije?quote:Op vrijdag 23 januari 2015 20:04 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
De werkgelegenheidsontwikkeling heeft op dit moment weinig met de valuta te maken, meer met het herbalanceren van de economie. Maar als we de valuta daar toch bij gaan betrekken, gaat een zwakke euro juist ten kosten van de werkgelegenheid aangezien het MKB als geheel (de banenmotor) inlevert (hierboven al uitgelegd waarom) en de maatregelen dat herbalanceren tegen gaan.
Outsourcing leidt alleen tot meer welvaart als het ermee gepaard gaat dat hier hoogwaardigere werkgelegenheid ontstaat.quote:[..]
Ze hebben dan inderdaad geen bestaansrecht, maar de productie is niet weg, die is geoutsourced en daarmee is dit argument niet legitiem. Dat we dat kunnen outsourcen is toch juist prachtig en welvaartsverhogend, al die middelen kunnen we nu besteden aan andere dingen.
Het is vooral romantisch om te fantaseren dat we de productie kunnen terughalen, maar qua welvaartsontwikkeling helemaal niet wenselijk. Het zou namelijk betekenen dat we de middelen die we daaraan opofferen niet meer kunnen gebruiken voor andere zaken. Dat jij wellicht geen/minder belang hecht aan die zaken doet er niet toe. Het is overduidelijk dat de meerderheid dat wel doet.
[..]
Springen? Zolang er bussen vol met Oostblokkers hier komen werken omdat deze banen niet worden ingevuld door Nederlanders, geloof ik hier niet in. Juist deze laaggeschoolde groep is gebaat bij een sterke euro, zodat hun koopkracht niet nog verder word uitgehold. Zij hebben by far het meest ingeleverd de afgelopen jaren.
Ik geloof meer dat werkloosheid in deze groep met name word gedreven door het niet willen invullen van bepaalde functies en geef ze eens ongelijk. Voor 2-300 euro meer per maand zou ik ook niet elke dag om 7 uur opstaan en me lichamelijk de pleuris werken, terwijl ik ook een uitkering kan ontvangen. De 2-300 euro die ik dan weer kwijt ben aan minder toeslagen, benzine, extra calorieën e.d.
Dat laatste is geen currency gevolg, maar eerder een sociale wetgevingsgevolg.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 20:12 schreef Igen het volgende:
[..]
Geldt dat voor Nederland of ook voor bijvoorbeeld Portugal of Slowakije?
[..]
Outsourcing leidt alleen tot meer welvaart als het ermee gepaard gaat dat hier hoogwaardigere werkgelegenheid ontstaat.
Ik zou zeggen dat het een gevolg is van een slimme beroepsbevolking die zich op activiteiten met een hoge arbeidsproductiviteit richt - en dat daardoor de munt in waarde stijgt. Maar in delen van Europa werkt het niet zo, daar is geen goed geschoolde beroepsbevolking. En als je dat wil veranderen dan heb je het over tijdsperiodes van een generatie.
Een dure euro met als gevolg dat productie verplaatst naar lagelonenlanden en hier iedereen werkloos thuis zit, zoals m.n. in Zuid-Europa speelt, dat is geen outsourcing waar de bevolking voordeel van heeft. En dat is ook een factor waar de ECB rekening mee zou moeten houden. Het draait niet alleen om Nederland.
Daarnaast - als je de regionale verschillen wil verkleinen, dan kan dat veel makkelijker als er inflatie is en je regionaal loonsverhogingen doorvoert, dan wanneer je geen inflatie hebt en je regionaal loonsverlagingen probeert af te dwingen.
Kunnen we geen ministaatje oprichten, SeLang?quote:Op vrijdag 23 januari 2015 20:16 schreef SeLang het volgende:
Trouwens, de ECB gaat ook obligaties opkopen met negatieve yields (bevestigde Draghi). Dat is toch gewoon keiharde monetaire financiering van overheidstekorten? Hoe duidelijk wil je het hebben? Je laat de staat niet alleen goedkoper lenen, je geeft ze zelfs geld toe!
Als je via monetair beleid iets makkelijker kan bereiken dan via hervormingen van sociale wetgeving, waarom niet? Je moet ook een beetje pragmatisch blijven.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 20:15 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Dat laatste is geen currency gevolg, maar eerder een sociale wetgevingsgevolg.
EUR/CNY is al met al binnen het afgelopen jaar al zo'n 30% gedaald. Dat moet toch wel gevolgen hebben.quote:Een lagere euro voorkomt geen offshoring (outsourcing komt minder voor), wel andere wetgeving. tenzij de euro met de helft daalt. Het is eerder het gevolg van de bizarre disconnect tussen direct loon en loonkosten.
Als je nagaat dat sommige multinationals een slordige 50% over het salaris in het pensioenfonds moesten droppen en dat deze door de QE gedreven lage rentestanden wederom door de hoeven gaan.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 20:23 schreef Igen het volgende:
[..]
Als je via monetair beleid iets makkelijker kan bereiken dan via hervormingen van sociale wetgeving, waarom niet? Je moet ook een beetje pragmatisch blijven.
Koppig eisen dat heel Europa de koers van Schröder nadoet (die prompt de verkiezingen verloor en wiens partij sindsdien nooit meer aan de macht is gekomen), dat proberen we nu al 7 jaar en met heel veel tegenzin lukt het weliswaar om kleine positieve resultaten te behalen maar een echt succes is het toch niet echt.
[..]
EUR/CNY is al met al binnen het afgelopen jaar al zo'n 30% gedaald. Dat moet toch wel gevolgen hebben.
Ik doelde met name op Nederland (en soortgelijke landen), geen idee of dit ook geld voor 'zwakkere' landen. De samenstelling van de economien aldaar is mij minder goed bekend.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 20:12 schreef Igen het volgende:
Geldt dat voor Nederland of ook voor bijvoorbeeld Portugal of Slowakije?
Ik geloof hier niet in. Productie word geoutsourced omdat een partij elders tegen een betere prijs kan leveren. De beroepsbevolking die zich daar mee bezighield zit natuurlijk niet stil, maar gaat diensten/goederen ontwikkelen die de nog werkzame bevolking wil hebben. Net als bij technologische vooruitgang heeft het tot gevolg dat er nieuwe sectoren, diensten en producten ontstaan die tot voorheen onrendabel waren. Er zijn geen middelen verdwenen, ze worden anders besteed. Toegegeven, het overgangsproces is altijd pijnlijk, maar op termijn is dit enkel welvaartsverhogend.quote:Outsourcing leidt alleen tot meer welvaart als het ermee gepaard gaat dat hier hoogwaardigere werkgelegenheid ontstaat.
Ik zou zeggen dat het een gevolg is van een slimme beroepsbevolking die zich op activiteiten met een hoge arbeidsproductiviteit richt - en dat daardoor de munt in waarde stijgt. Maar in delen van Europa werkt het niet zo, daar is geen goed geschoolde beroepsbevolking. En als je dat wil veranderen dan heb je het over tijdsperiodes van een generatie.
Een dure euro met als gevolg dat productie verplaatst naar lagelonenlanden en hier iedereen werkloos thuis zit, zoals m.n. in Zuid-Europa speelt, dat is geen outsourcing waar de bevolking voordeel van heeft. En dat is ook een factor waar de ECB rekening mee zou moeten houden. Het draait niet alleen om Nederland.
Daarnaast - als je de regionale verschillen wil verkleinen, dan kan dat veel makkelijker als er inflatie is en je regionaal loonsverhogingen doorvoert, dan wanneer je geen inflatie hebt en je regionaal loonsverlagingen probeert af te dwingen.
Eh, in landen als Spanje en Griekenland is de werkloosheid zo'n 25% en bij jongeren zelfs richting de 50%. Daar wordt de fabrieksarbeider dus werkloos, en de heftruckchauffeur ook werkloos. Omdat er daar de kennis niet is voor nieuwe activiteiten met een hogere arbeidsproductiviteit.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 20:27 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Ik geloof hier niet in. Productie word geoutsourced omdat een partij elders tegen een betere prijs kan leveren. De beroepsbevolking die zich daar mee bezighield zit natuurlijk niet stil, maar gaat diensten/goederen ontwikkelen die de nog werkzame bevolking wil hebben. Net als bij technologische vooruitgang heeft het tot gevolg dat er nieuwe sectoren, diensten en producten ontstaan die tot voorheen onrendabel waren. Er zijn geen middelen verdwenen, ze worden anders besteed. Toegegeven, het overgangsproces is altijd pijnlijk, maar op termijn is dit enkel welvaartsverhogend.
De fabrieksarbeider word sportinstructeur, de heftruckchauffeur verzorger e.d.
Je moet wel een idioot zijn om vrijwillig deze positie in te leveren, andere delen van de wereld staan te popelen!
quote:*COEURE SAYS IF QE IMPACT ISN'T ENOUGH, "WE'LL HAVE TO DO MORE"
*COEURE SAYS ECB WILL ASSESS IF QE MUST GO BEYOND SEPTEMBER 2016
Dat zijn geen gevolgen van ousourcing, een dure euro e.d. maar een epische bubble die is leeggelopen en dus middelen die daadwerkelijk zijn verdwenen. Het herbalanceren van de economie heeft tijd nodig en de stimuleringsmaatregelen voorkomen dat enkel. Een zwakke euro gaat daar niets noemenswaardig aan bijdragen.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 20:32 schreef Igen het volgende:
Eh, in landen als Spanje en Griekenland is de werkloosheid zo'n 25% en bij jongeren zelfs richting de 50%. Daar wordt de fabrieksarbeider dus werkloos, en de heftruckchauffeur ook werkloos. Omdat er daar de kennis niet is voor nieuwe activiteiten met een hogere arbeidsproductiviteit.
Je trekt het in extreme, maar in principe zou het zo kunnen werken als er elders in de wereld iemand bereid is te produceren voor die prijs. De middelen die overblijven kunnen dan besteed worden aan andere zaken, zaken waar de werkloze beroepsbevolking op inspringt totdat er weer een evenwicht ontsaat. Helaas is niemand zo dom om pleepapier te accepteren.quote:Met jouw redenering zou je gewoon een bepaald welvaartsniveau kunnen prikken en dat vanzelf kunnen bereiken door de lonen maar hoog genoeg te maken omdat dan vanzelf alsnog iedereen wel wat gaat doen wat die lonen waard is. Was het maar zo makkelijk - dan deed de hele wereld dat wel!![]()
Had je de commentaren van societe generale nog niet gelezen?quote:Op vrijdag 23 januari 2015 20:33 schreef SeLang het volgende:
QE faalt nu al
[ afbeelding ]
En dan, 30 uur na aankondiging van QE:
[..]
What happened to "we do not pre-commit"?
Ja societe generale kwam daar al mee een paar minuten na de aankondigingquote:Op vrijdag 23 januari 2015 20:40 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Had je de commentaren van societe generale nog niet gelezen?
Minstens 3x zoveel (3T) is nodig, en de ECB moeten en masse aandelen gaan kopen, omdat er gewoon geen 3T aan beschikbare obligaties zijn (goh, er is ws. nog geen 200M, niemand gaat immers stukken met yield omruilen voor een current account bij de ECB met negatieve yield, surprise surprise).
Het event van 2015 wordt de Geexit. Zonder de R
Ik zou er bijna goud van gaan kopen.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 20:43 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ja societe generale kwam daar al mee een paar minuten na de aankondiging
Maar die Coeure, die is van de ECB zelf! En die begint dus 30 uur na de aankondiging van QE (een programma dat tot sept 2016 loopt) al te speculeren over QE2.
Echt, het beetje vertrouwen dat ik nog in de ECB had is totaal in rook opgegaan deze week.
Ik ben altijd fervent voorstander van de euro geweest, maar ik durf best mijn fout te erkennen.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 20:48 schreef SeLang het volgende:
@Igen
Jij hamert steeds zo op de divergentie en dat Spanje en Griekenland een lagere munt nodig hebben. Tevens zeg je dat de Duitsers zichzelf tekort doen - die moeten dus juist een hogere munt hebben (= meer koopkracht). Je kunt maar één conclusie trekken: opsplitsen dat ding!
Het is zo ziek dat het gewoon niet grappig meer is.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 20:48 schreef crashbangboom het volgende:
Ergo, als iets niet werkt, verdubbel het. Over and over. En het zijn geeneens politici, maar behoren kundige technocraten te zijn
Ik denk dat de pik van Draghi kleiner is dan die van Yellen, en dat dat gecompenseerd moet wordenquote:Op vrijdag 23 januari 2015 20:52 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het is zo ziek dat het gewoon niet grappig meer is.
In de VS hebben >$3tn QE gedaan zonder noemenswaardig positief effect. Dat was zeker te weinig dan
Ja.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 20:48 schreef SeLang het volgende:
@Igen
Jij hamert steeds zo op de divergentie en dat Spanje en Griekenland een lagere munt nodig hebben. Tevens zeg je dat de Duitsers zichzelf tekort doen - die moeten dus juist een hogere munt hebben (= meer koopkracht). Je kunt maar één conclusie trekken: opsplitsen dat ding!
Ik altijd tegen geweest, maar na een aantal jaren werd ik juist iets positiever omdat een politiek onafhankelijke centrale bank me wel aansprak. Ik dacht: het is zo'n chaos binnen de EU en niemand wordt het ergens over eens dus die centrale bank daar komt niemand aan. Het resultaat blijft dan een Bundesbank style centrale bank houden zonder onzin.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 20:51 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Ik ben altijd fervent voorstander van de euro geweest, maar ik durf best mijn fout te erkennen.
Ik ben het met je eens. So snel mogelijk, cut 'm loose.
Kijk eens aan!quote:Op vrijdag 23 januari 2015 20:55 schreef Igen het volgende:
[..]
Ja.
Ik ben altijd voor het praktisch gemak geweest van de euro. Maar ik merk nu dat het zelfs met SEPA niet mogelijk is om in Duitsland een maandelijkse incasso van een Nederlandse rekening te laten afboeken. Daarmee heeft de euro praktisch gezien niet meer nut dan dat je op vakantie geen geld meer hoeft te wisselen. En als dat alles is, dan is het het gedoe lang niet waard.
+tquote:
eeenschquote:Op vrijdag 23 januari 2015 21:07 schreef crashbangboom het volgende:
+t
wel correct spellen in je opwinding graag, we blijven heren nietwaar?
Je zou flauw kunnen zeggen van "wijsheid komt met de jaren", maar dat is het niet. Het heeft lang geduurd voordat het eurobouwwerk af is. Lange tijd kon je zeggen dat je geduld moest hebben en even door de zure appel heen moest bijten. Maar per 1 augustus vorig jaar is de SEPA definitief in werking getreden. Nu kun je eindelijk zien waar we het allemaal voor doen!quote:
Je vertrouwen blijven houden in de Goedheid van Centrale Bankiers is inderdaad veel rationeler.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 21:30 schreef piepeloi55 het volgende:
Ik moet bijvoorbeeld toegeven dat ik even heb nagedacht over goud/zilver, puur uit een last man standing gevoel. Totaal irrationeel en totaal niet piepeloi55 (lees gouddraadje maar eens), maar het schoot wel even door mijn hoofd. Het geeft gewoon de situatie van het moment aan.
Dat niet, maar allocatie naar goud/zilver is niet rationeel. Er zijn betere opties als je gelooft in dat scenario.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 21:32 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Je vertrouwen blijven houden in de Goedheid van Centrale Bankiers is inderdaad veel rationeler.
Veel blijft er niet over als je enigszins liquide wilt blijven.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 21:33 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Dat niet, maar allocatie naar goud/zilver is niet rationeel. Er zijn betere opties als je gelooft in dat scenario.
Dat zal nooit gebeuren want a) de les van de euro is dat je je munt beter in eigen beheer kunt houden en b) dat een muntunie een politieke/fiscale unie vereist, en c) de juridische infrastructuur is er niet, en voor een nationale munt is die er wel. Oh en d) het volk wil geen geexperimenteer en gedonder meer, maar gewoon zijn eigen oude vertrouwde munt. Kortom, als er wordt uitgestapt zal dat naar de bekende oude munten zijn. Die natuurlijk wel weer gekoppeld kunnen worden, maar dat is een ander verhaal.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 21:00 schreef SeLang het volgende:
Dus ja, ik wil eruit en wel zo snel mogelijk. Hopelijk kan Knot dit weekend een dealtje sluiten met Weidman voor een gezamelijke munt. Reken maar dat die meteen geloofwaardig is.
Binnenkort nul percent rente en 1.2% belasting, en voor je het weet confiscatie. Nah. Dat valt me tegen van Willemquote:Op vrijdag 23 januari 2015 21:37 schreef WillemMiddelkoop het volgende:
Op dit moment is een spaarrekening toch gewoon een prima allocatie?: geen downrisk, depositogarantiestelsel tot een ton en met de huidige zeer lage inflatie heb je gewoon een positief rendement van anderhalf procent en wacht je rustig betere tijden af.
Als de rente nog verder daalt is dat 'kluis droppen' inderdaad een goede optiequote:Op vrijdag 23 januari 2015 21:38 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Binnenkort nul percent rente en 1.2% belasting, en voor je het weet confiscatie. Nah. Dat valt me tegen van Willem
Gewoon stukjes uit roulatie nemen in een kluis droppen. Eat that Draghi.
De lage rente is inderdaad fnuikend, maar die wordt niet alleen door QE veroorzaakt. In het huidige economische klimaat zouden we sowieso al lage rente hebben. Wat wel fijn is voor verzekeraars, is dat ze misinvesteringen op het bordje van de centrale bank kunnen leggen, liefst voordat ze er op af moeten schrijven. Daarvoor moet de ECB nog wel iets minder kritisch worden met wat ze zoal aankopen, maar dat komt vanzelf, net zoals in de VS gebeurd is.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 18:22 schreef crashbangboom het volgende:
Ja, verzekeraars staan te juichen bij een lage rente.
Dat kunnen ze niet, want die verzekeraars hebben met dank aan solvency haast uitsluitend niet renderende staatstroep op de balans staan, die ze onder solvency II alleen kunnen vervangen door nog minder renderende staatstroep. Kaptiaal is het issue, niet liquiditeit. Evenzeer voor de particuliere sector, daarom is QE zo bespottelijk arrogant dom.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 21:44 schreef dvr het volgende:
[..]
De lage rente is inderdaad fnuikend, maar die wordt niet alleen door QE veroorzaakt. In het huidige economische klimaat zouden we sowieso al lage rente hebben. Wat wel fijn is voor verzekeraars, is dat ze misinvesteringen op het bordje van de centrale bank kunnen leggen, liefst voordat ze er op af moeten schrijven. Daarvoor moet de ECB nog wel iets minder kritisch worden met wat ze zoal aankopen, maar dat komt vanzelf, net zoals in de VS gebeurd is.
Als je ervan uitgaat dat centrale banken er vooral voor zijn om overheden te voorzien van geld, is QE helemaal niet dom. Werkt prima. Kijk maar naar de rentes die ze betalen op het moment.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 21:47 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Dat kunnen ze niet, want die verzekeraars hebben met dank aan solvency haast uitsluitend niet renderende staatstroep op de balans staan, die ze onder solvency II alleen kunnen vervangen door nog minder renderende staatstroep. Kaptiaal is het issue, niet liquiditeit. Evenzeer voor de particuliere sector, daarom is QE zo bespottelijk arrogant dom.
Pardon, die betaalden ze ook al voor QE?quote:Op vrijdag 23 januari 2015 21:50 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Als je ervan uitgaat dat centrale banken er vooral voor zijn om overheden te voorzien van geld, is QE helemaal niet dom. Werkt prima. Kijk maar naar de rentes die ze betalen op het moment.
Nog niet zolang geleden was de rente op zuid-europese staatsobligaties nog boven de 7%. Nu 1.5%. Puur toeval zeker.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 21:51 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Pardon, die betaalden ze ook al voor QE?
Als je kjkt naar de USA, heeft QE daar ook nauwelijks impact op de treasuries gehad, sterker nog, die zijn gestegen na QE.
Niet zolang geleden stond de AEX op 200. What else is new?quote:Op vrijdag 23 januari 2015 21:57 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Nog niet zolang geleden was de rente op zuid-europese staatsobligaties nog boven de 7%. Nu 1.5%. Puur toeval zeker.
Op zijn minst een flink deel ja. Tenzij ze fabrieken willen gaan sluiten.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 17:25 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Chinezen krijgen dus de hele rekening gepresenteerd?
Gokje, nog nooit echt in Azie geweest. Klopt het? Een pied a terre in Istabul telt nietquote:Op vrijdag 23 januari 2015 22:39 schreef HiZ het volgende:
[..]
Op zijn minst een flink deel ja. Tenzij ze fabrieken willen gaan sluiten.
Boeit het mij of de Chinezen wel of niet iets verkopen?quote:Op vrijdag 23 januari 2015 22:42 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Gokje, nog nooit echt in Azie geweest. Klopt het? Een pied a terre in Istabul telt niet
Geem idee, maar je heb kennelijk wel een oordeel over hun aanpassingsvermogen, en dat vind ik behoorlijk grappig. Pas op je perceptie te kopieren op anderen.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 22:53 schreef HiZ het volgende:
[..]
Boeit het mij of de Chinezen wel of niet iets verkopen?
Ik heb geen fantasie over hun aanpassingsvermogen. Ik heb wel een idee over de veranderde omstandigheden waarbij de euro een forst stuk minder waard is. Europa wordt een lastigere plek om spul aan te verkopen. Wie zich niet aanpast aan een grote afnemer heeft daar zelf de meeste last van.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 22:56 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Geem idee, maar je heb kennelijk wel een oordeel over hun aanpassingsvermogen, en dat vind ik behoorlijk grappig. Pas op je perceptie te kopieren op anderen.
Met alle civiele/bagger werken, container schepen, spoorlijnen die op de planning staan zien de Chinezen het nog helemaal zitten.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 23:00 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ik heb geen fantasie over hun aanpassingsvermogen. Ik heb wel een idee over de veranderde omstandigheden waarbij de euro een forst stuk minder waard is. Europa wordt een lastigere plek om spul aan te verkopen. Wie zich niet aanpast aan een grote afnemer heeft daar zelf de meeste last van.
Kom nog maar eens terug over de helft, met dank aan toenemende sociale lasten. Je mag jezelf best rijk rekenen hoor, maar al die offshoring/outsourcing draaien op het verschil tussen directe/indirecte loonlast, en die worden alleen groter op deze manier. En QE maakt dat gat alleen groter. Een currency stap vooruit, twee stappen in lasten terug. Dat kennen ze wel in Lux.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 23:00 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ik heb geen fantasie over hun aanpassingsvermogen. Ik heb wel een idee over de veranderde omstandigheden waarbij de euro een forst stuk minder waard is. Europa wordt een lastigere plek om spul aan te verkopen. Wie zich niet aanpast aan een grote afnemer heeft daar zelf de meeste last van.
Ik reken mezelf helemaal niet rijk. Ik heb zwaar last van de daling van de euro. Alleen ben ik geen rentier die zijn eigen situatie als de maat aller dingen ziet.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 23:10 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Kom nog maar eens terug over de helft, met dank aan toenemende sociale lasten. Je mag jezelf best rijk rekenen hoor, maar al die offshoring/outsourcing draaien op het verschil tussen directe/indirecte loonlast, en die worden alleen groter op deze manier. En QE maakt dat gat alleen groter. Een currency stap vooruit, twee stappen in lasten terug. Dat kennen ze wel in Lux.
Je gelooft echt dat de ECB eerlijk is als ze zegt dat het doel die 2% inflatie is en dat ze vinden dit doel met QE het best te bereiken?quote:Op vrijdag 23 januari 2015 22:20 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Niet zolang geleden stond de AEX op 200. What else is new?
Ik ook niet, maar dat noopt me niet tot dit soort vage excusen of drogredeneringen.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 23:15 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ik reken mezelf helemaal niet rijk. Ik heb zwaar last van de daling van de euro. Alleen ben ik geen rentier die zijn eigen situatie als de maat aller dingen ziet.
Waarschijnlijk niet tegen de rentes die ze vragen of vanwege andere eisen die ze stellen. Kan me er anders ook weinig bij voorstellen.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 23:21 schreef Igen het volgende:
Hmm. Op nu.nl lees ik dat ING en Rabobank geen obligaties aan de ECB verkopen, omdat er te weinig vraag is naar leningen en ze de opbrengsten van de verkoop van obligaties dus alleen als cash weer terug bij de ECB zouden kunnen stallen wat een negatief rendement oplevert.
Komt op mij een beetje apart over, dat er helemaal geen vraag naar krediet zou zijn?
Opnieuw, met dank aan Basel III, is kapitaalsbeslag de sleutel.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 23:21 schreef Igen het volgende:
Hmm. Op nu.nl lees ik dat ING en Rabobank geen obligaties aan de ECB verkopen, omdat er te weinig vraag is naar leningen en ze de opbrengsten van de verkoop van obligaties dus alleen als cash weer terug bij de ECB zouden kunnen stallen wat een negatief rendement oplevert.
Komt op mij een beetje apart over, dat er helemaal geen vraag naar krediet zou zijn?
Ik ontken het probleem dat je aankaart niet; het heeft alleen niet veel met QE te maken. Het heeft te maken met een politieke onwil.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 23:20 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Ik ook niet, maar dat noopt me niet tot dit soort vage excusen of drogredeneringen.
De competativitieit van Asia hangt niet af van de euro, maar wel van de loonkostenopbouw, die in de EU vooral gedicteerd wordt door sociale lasten. Als je daarop moet devalueren, dan kan er nog wel de helft vanaf.
Rentier of niet. Sorry.
Als Draghi c.s dat nastreven, dan moeten ze wel weten wel niveau ze europa opleggen.
Nou dan zanik niet zoquote:Op vrijdag 23 januari 2015 23:38 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ik ontken het probleem dat je aankaart niet; het heeft alleen niet veel met QE te maken. Het heeft te maken met een politieke onwil.
In het specifieke geval van Griekenland heb ik daarom overigens het idee dat een overwinning van Syriza helemaal niet zo slecht hoeft te zijn. Ze hebben niet zoveel cliënten met gevestigde belangen.
Dat is natuurlijk geen verrassing. Als er vraag naar was dan hadden ze allang gehapt met LTRO2. Het falen van dat programma liet al zien dat er weinig vraag is.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 23:21 schreef Igen het volgende:
Helemaal mee eens hoor. Ik heb alleen meer vertrouwen in Weidman dan in Knot. Wij linken onze nieuwe gulden toch gewoon weer aan de D-mark.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 21:38 schreef dvr het volgende:
[..]
Dat zal nooit gebeuren want a) de les van de euro is dat je je munt beter in eigen beheer kunt houden en b) dat een muntunie een politieke/fiscale unie vereist, en c) de juridische infrastructuur is er niet, en voor een nationale munt is die er wel. Oh en d) het volk wil geen geexperimenteer en gedonder meer, maar gewoon zijn eigen oude vertrouwde munt. Kortom, als er wordt uitgestapt zal dat naar de bekende oude munten zijn. Die natuurlijk wel weer gekoppeld kunnen worden, maar dat is een ander verhaal.
Ik zanik helemaal niet; ik reageer alleen op de hysterie over het zogenaamde falen van een programma dat nog niet eens is begonnen.quote:
Het zal aan mij lliggen, maar je haalt er China/Azie bij. Dat is niet een programma wat niet eens is begonnen, maar een programma wat al lang afgelopen is. Move on.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 00:08 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ik zanik helemaal niet; ik reageer alleen op de hysterie over het zogenaamde falen van een programma dat nog niet eens is begonnen.
Nee, ik haalde China er helemaal niet bij. De chinezen waren er al bijgesleept in een waanzinnige claim dat de hele binnenlandse markt zou instorten omdat ze de gestegen importprijzen niet zouden kunnen doorberekenen.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 00:11 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Het zal aan mij lliggen, maar je haalt er China/Azie bij. Dat is niet een programma wat niet eens is begonnen, maar een programma wat al lang afgelopen is. Move on.
In plaats van die landen daarvoor te laten opdraaien kan de ECB toch gewoon een negatief eigen vermogen aanhouden of mis ik iets?quote:Op zaterdag 24 januari 2015 00:04 schreef SeLang het volgende:
Dat Griekse drama gaat zich nog wel uitbreiden. Een groot deel van de Griekse schuld moet hoe dan ook worden afgeschreven want onhoudbaar. Maar dat impliceert dat Italie, Spanje, Portugal daar dus mede voor opdraaien.
Inhoudelijk heb je hier in dit topic sterke posts. Hoe komt het dat je zo goed op de hoogte bent? Interesse, je werk?quote:Op zaterdag 24 januari 2015 00:04 schreef SeLang het volgende:
Dat Griekse drama gaat zich nog wel uitbreiden. Een groot deel van de Griekse schuld moet hoe dan ook worden afgeschreven want onhoudbaar. Maar dat impliceert dat Italie, Spanje, Portugal daar dus mede voor opdraaien. Die gaan dat echt niet zomaar slikken. Italie heeft ook >130% debt/GDP (dat is meer dan Griekenland had in 2009!) dus die zal 1) niet willen meebetalen en 2) zelf afschrijving willen krijgen. Dat gaat dan om heel wat meer centen dan die paar honderd miljard van Griekenland. En dan willen Spanje en Portugal ook. Etc.
Uiteindelijk komt dan alles bij de noordelijke landen te liggen en die vertikken dat natuurlijk. Zeker nu de koopkracht van hun burgers is gedecimeerd door het opzettelijk laten ineenstorten van de euro. Zelfs die-hard eurofielen hier op Fok! zijn inmiddels gedraaid.
Daarom zou je zeggen dat de euro elite eigenlijk maar een optie heeft: Griekenland loshakken en in de ellende laten stikken, als afschrikwekkend voorbeeld.
Met een beetje geluk is de euro eind dit jaar geschiedenis.
Hij heeft gelijk, ik rek die tank benzine ook al vier maanden.....quote:Op zaterdag 24 januari 2015 01:42 schreef bascross het volgende:
Ik zie net een herhaling van het gesprek met Mark Rutte op npo 1. Hij merkt op dat bij hele lage inflatie het risico aanwezig is dat consumenten hun aankopen uitstellen.
Ik merk geen verschil, tank altijd voor ¤ 50.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 02:05 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Hij heeft gelijk, ik rek die tank benzine ook al vier maanden.....
De ECB kan sowieso niets vrijwillig afschrijven (want dat is monetaire financiering). Bij een default kan het wel zijn dat de ECB mede slachtoffer is. Maar winst/ verlies van de centrale banken gaat uiteindelijk naar de treasury van de deelnemende landen. De centrale bank kan wel truuks gaan doen zoals toekomstige seignorage inkomsten als asset opvoeren en daarop afschrijven of iets dergelijks (binnen geloofwaardigheids grenzen) maar daarmee verdwijnt het verlies natuurlijk niet. In plaats van één groot verlies nemen ontvangen deelnemende landen gewoon minder/geen inkomsten van de centrale bank voor een aantal jaren. Hoger begrotingstekort dus er moet meer belasting worden geheven.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 00:21 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
In plaats van die landen daarvoor te laten opdraaien kan de ECB toch gewoon een negatief eigen vermogen aanhouden of mis ik iets?
Gewoon een beetje het nieuws volgenquote:Op zaterdag 24 januari 2015 00:29 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Inhoudelijk heb je hier in dit topic sterke posts. Hoe komt het dat je zo goed op de hoogte bent? Interesse, je werk?
Ik had het ook niet over het laten vallen van de euro maar het laten vallen van Griekenland. Dan moeten ze een groot verlies slikken (honderden miljarden ipv tientallen miljarden als ze Griekenland in 2010 gewoon hadden laten defaulten) maar als het lot van Griekenland maar ellendig genoeg is heb je minder kans dat Italianen, Spanjaarden etc zien van "hee, die schuld kan gewoon worden afgeschreven en daarna draait alles weer goed". En dat geld ben je sowieso kwijt, dat was in 2010 ook al duidelijk.quote:Echter gaat de euro laten vallen niet zo makkelijk. Daar is zo veel prestige mee gemoeid. Zelfs als de euro een complete failure zou zijn, wat het slechts deels is, dan nog zullen de hoge heren (de Verhofstadtjes, Draghi's, Van Rompuy'tjes) hun levenswerk niet laten vallen. De euro heeft van Europa een blok gemaakt. Een blok zoals China of de VS.
Brussel zal angst zaaien en stellen dat de crisis zonder euro veel erger zal worden. Een toekomst zonder Euro is onvoorspelbaar. Brussel zal beslissingen voor zich uitschuiven. Net zolang dat het niet anders kan dan landen afstoten. Maar die weg is nog lang. Iedere keer komt er wel weer een compromis, een noodoplossing of wat water bij de wijn. Er staat meer op het spel dan simpelweg het gezond maken van de Eurozone. Prestige en macht.
Maar toch vind ik het gek.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 23:44 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk geen verrassing. Als er vraag naar was dan hadden ze allang gehapt met LTRO2. Het falen van dat programma liet al zien dat er weinig vraag is.
Hier moet je niet teveel waarde aan hechten want die analisten lopen altijd achter de feiten aan. Negen maanden geleden zei Goldman Sachs nog dat je long moest in de euro met koersdoel van 1.40quote:Op zaterdag 24 januari 2015 03:39 schreef WammesWaggel het volgende:
Morgan Stanley cut its estimate of where the euro will end 2015 to $1.05 from $1.12 previously. Bank of America Merrill Lynch sees the euro now falling to $1.10 by the end of the year, from $1.20 in an earlier forecast, while HSBC Holdings PLC analysts cut their year-end expectation to $1.09 from $1.15.[ afbeelding ]
Bij kredietwaardige partijen is er weinig vraag naar krediet.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 09:15 schreef Igen het volgende:
[..]
Maar toch vind ik het gek.
Als je bij wijze van spreke als bank op de markt gaat staan met een kraampje "Kredieten te koop!", is er dan helemaal niemand die zegt krediet nodig te hebben? Niemand die op zoek is naar een hypotheek of naar een lening om een bedrijf op te zetten / uit te breiden?
Je sprak wel degelijk over het laten vallen van de Euro. Waarom gaf je anders aan dat we met een beetje geluk eind 2015 van de Euro af zouden zijn?quote:Op zaterdag 24 januari 2015 09:00 schreef SeLang het volgende:
[..]
Gewoon een beetje het nieuws volgen
[..]
Ik had het ook niet over het laten vallen van de euro maar het laten vallen van Griekenland. Dan moeten ze een groot verlies slikken (honderden miljarden ipv tientallen miljarden als ze Griekenland in 2010 gewoon hadden laten defaulten) maar als het lot van Griekenland maar ellendig genoeg is heb je minder kans dat Italianen, Spanjaarden etc zien van "hee, die schuld kan gewoon worden afgeschreven en daarna draait alles weer goed". En dat geld ben je sowieso kwijt, dat was in 2010 ook al duidelijk.
De ecb zou de rente om geld bij de ecb te stallen positief kunnen maken. Dan kunnen de banken het geld dat ze van de ecb krijgen voor de obligaties in ieder geval gewoon weer bij de ecb stallen tegen een positief rendement. In de economie is er nu eenmaal geen enkele vraag naar kredieten, dus de banken kunnen er niets mee.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 09:15 schreef Igen het volgende:
[..]
Maar toch vind ik het gek.
Als je bij wijze van spreke als bank op de markt gaat staan met een kraampje "Kredieten te koop!", is er dan helemaal niemand die zegt krediet nodig te hebben? Niemand die op zoek is naar een hypotheek of naar een lening om een bedrijf op te zetten / uit te breiden?
Dat was geen verwachting maar een wensquote:Op zaterdag 24 januari 2015 10:04 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Je sprak wel degelijk over het laten vallen van de Euro. Waarom gaf je anders aan dat we met een beetje geluk eind 2015 van de Euro af zouden zijn?
En zoals eerder gezegd, de ECB kan dat helemaal niet. Alleen de overheid kan dat.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 10:34 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
Zoals al eerder gezegd, de ecb zou beter het geld aan de individuele burgers kunnen geven om de economie een boost te geven.
Het viel mij ook tegen, goedkope Duitse bankrekeningen zijn nog steeds niet mogelijk voor NLers.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 21:23 schreef Igen het volgende:
[..]
Je zou flauw kunnen zeggen van "wijsheid komt met de jaren", maar dat is het niet. Het heeft lang geduurd voordat het eurobouwwerk af is. Lange tijd kon je zeggen dat je geduld moest hebben en even door de zure appel heen moest bijten. Maar per 1 augustus vorig jaar is de SEPA definitief in werking getreden. Nu kun je eindelijk zien waar we het allemaal voor doen!
En dat valt me vies tegen.
Elk land heeft nog steeds z'n eigen regeltjes. In Duitsland kan je incasso's alleen met een schriftelijk ondertekende toestemming uitvoeren, in Nederland is dat niet nodig. En kan je ook op Europees niveau incasso's terugdraaien? Beslag op rekeningtegoeden leggen? Kan je probleemloos in elk willekeurig land een rekening openen? Volgens mij is daar heel veel niet geregeld, zodat er van een echte Europese betalingsmarkt niks terecht komt.
We zitten in een tijd van overleven mensen. Het gaat gigantisch slecht! Dus wat je moet doen is zorgen dat je zelfvoorzienend bent, een voedselvoorraad hebt en middelen die je kunt ruilen als de euro een stuk wc papier is straks. de ellende slaat nu hard om ons heen. Lonen wordenlager, secundaire arbeidsvoorwaarden uitgekleed, pensioen is straks niets meer waard.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:11 schreef SeLang het volgende:
Ja dit gaat het consumentenvertrouwen vast helpen
Iedereen schiet nu in survival mode. Als je een deflatoire spiraal wilt veroorzaken dan moet je dat vooral zo doen
[ afbeelding ]
Ik heb gehoord dat wc-papier een ware luxe is in crisistijd. Dus ik zou in cash met kleine coupures gaan zitten als ik jou was.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:23 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
We zitten in een tijd van overleven mensen. Dus wat je moet doen is zorgen dat je zelfvoorzienend bent, een voedselvoorraad hebt en middelen die je kunt ruilen als de euro een stuk wc papier is straks. de ellende slaat nu hard om ons heen. Lonen wordenlager, secundaire arbeidsvoorwaarden uitgekleed, pensioen is straks niets meer waard.
Mag ik dit topic aanraden?quote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:23 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
We zitten in een tijd van overleven mensen. Het gaat gigantisch slecht! Dus wat je moet doen is zorgen dat je zelfvoorzienend bent, een voedselvoorraad hebt en middelen die je kunt ruilen als de euro een stuk wc papier is straks. de ellende slaat nu hard om ons heen. Lonen wordenlager, secundaire arbeidsvoorwaarden uitgekleed, pensioen is straks niets meer waard.
Vaticaanstad schijnt het nog goed te doenquote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:26 schreef Igen het volgende:
Ik ben trouwens wel benieuwd - als je dit topic zo leest dan zijn de cijfers uit de VS te optimistisch, Japan kan elk moment crashen, de ECB doet het verkeerd, in China valt de groei tegen en is het wachten tot de zeepbel knapt...
Is er ergens een land ter wereld wat wel iets goed doet?
We zitten aan de vooravond van de moeder aller crises. Dus hoedt u. Je hebt gelijk dat de aandelenbubbel nu flink wordt opgeblazen, dus daar gaat straks een vrije val komen. Leuk voor speculanten, minder slim voor de spaarder om in te stappen. Het meest verstandige dat je wellicht kunt doen is investeren in middelen dIe je in oorlogstijd nodig hebt om je gezin te beschermen en onafhankelijk te kunnen leven en wellicht een deel je hypotheek aflossenquote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:18 schreef WillemMiddelkoop het volgende:
Nou dat ja... Maar nog erger vind ik het als juist nu 'de gewone man' n.a.v. dit soort artikelen gaat beginnen met beleggen... Uitgerekend nu aandelenmarkten zo hoog staan. Die kunnen wel eens van een hele koude kermis thuiskomen... Arme mensen....
De linksen kunnen daarover meepraten. In Venezuela is er geen wc-papier meer omdat de staat een maximum prijs voor wc-papier invoerde. Aangezien niemand het voor die prijs kon produceren is het domweg niet meer te koop (behalve op de zwarte markt tegen astronomische prijzen).quote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:24 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik heb gehoord dat wc-papier een ware luxe is in crisistijd.
Ik ga het ook doen, ik betaal 6% rente op mn hypotheek, dus aflossen met een deel spaargeld levert aardig rendement op. Ik heb geen idee wat ik met mn geld anders moet doen. Die vermogensrendementheffing gaat ook uit van 4%. Ik ben geen belegger en heb geen zin in beursavonturen, dus ik heb geen keuze. De lagere maandlasten zijn dan natuurlijk wel weer te besteden in theorie.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:38 schreef SeLang het volgende:
Ook lachen als je hier op Fok! in het spaartopic leest. Dan zie je dat vanwege de lage spaarrente iedereen zijn hypotheek loopt af te lossen. Dat is deflatoir als de pest. De geldvoorraad krimpt, en dan met name het relevante deel (het deel dat in handen is van consumenten). Een spaarrekening kan elk moment worden benut voor dure aankopen, maar (bijna) niemand gaat opnieuw een hypotheek afsluiten voor consumptie. Die potentiële consumptie is dus definitief weg.
Natuurlijk kan een centrale bank wel waarde creëren. Alleen geen algehele welvaart (al denken sommige economen daar anders over).quote:Op zaterdag 24 januari 2015 08:50 schreef SeLang het volgende:
De centrale bank kan geen waarde creëren. Als ze dat konden, waarom zou je dan überhaupt nog belasting heffen?
Ander topic, maar wel interessant om in de gaten te houden. Ik verwacht een revolutie in venezuela. Maduro kan het daar, zeker met huidige olieprijzen echt niet lang meer droog houden.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:44 schreef SeLang het volgende:
[..]
De linksen kunnen daarover meepraten. In Venezuela is er geen wc-papier meer omdat de staat een maximum prijs voor wc-papier invoerde. Aangezien niemand het voor die prijs kon produceren is het domweg niet meer te koop (behalve op de zwarte markt tegen astronomische prijzen).
Het rare is dat economen het eens zijn dat je prijsvorming aan de markt moet overlaten, maar diezelfde economen vinden het wel normaal dat een centrale bank rentetarieven manipuleert en dat zou dan wel opeens goed zijn.
Nee. Wat een centrale bank doet is niets anders dan een liquiditeits transformatie. De ene asset wordt geruild voor de andere. Er wordt nergens waarde gecreëerd.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:48 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Natuurlijk kan een centrale bank wel waarde creëren. Alleen geen algehele welvaart (al denken sommige economen daar anders over).
Op dezelfde manier als iemand voor zichzelf, en voor degenen die hij ook wat toestopt, waarde kan creëren met het vervalsen van bankbiljetten. Dat alle andere biljetten hierdoor minder waard worden is een tweede.
Hoe komt het dan dat de balanzen zo groot zijn geworden als er alleen maar geruild wordt?quote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:55 schreef SeLang het volgende:
[..]
Nee. Wat een centrale bank doet is niets anders dan een liquiditeits transformatie. De ene asset wordt geruild voor de andere. Er wordt nergens waarde gecreëerd.
Dat is toch logisch? Tegenover elke asset staat een liability. De centrale bank koopt een obligatie voor cash. Die cash is een liability door wordt gedekt door die obligatie. Hoe meer je dat doet deste groter wordt je balancesheet. Maar er wordt geen enkele waarde gecreëerd in dat proces.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:56 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Hoe komt het dan dat de balanzen zo groot zijn geworden als er alleen maar geruild wordt?
Die echte doemscenario's geloof ik trouwens niet in. Wel in een bijzonder onrustige periode en nieuwe grote crisis, al hebben we dat laatste ook gewoon nodig voor een nieuw evenwicht.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:29 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
We zitten aan de vooravond van de moeder aller crises. Dus hoedt u. Je hebt gelijk dat de aandelenbubbel nu flink wordt opgeblazen, dus daar gaat straks een vrije val komen. Leuk voor speculanten, minder slim voor de spaarder om in te stappen. Het meest verstandige dat je wellicht kunt doen is investeren in middelen dIe je in oorlogstijd nodig hebt om je gezin te beschermen en onafhankelijk te kunnen leven en wellicht een deel je hypotheek aflossen
Het 'zomaar' kunnen creëren van cash als liability (tegen 0% rente) is toch al een waardevolle bezigheid. Niet zo moeilijk om daarna nog winst te maken zou je zeggen.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 14:02 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat is toch logisch? Tegenover elke asset staat een liability. De centrale bank koopt een obligatie voor cash. Die cash is een liability door wordt gedekt door die obligatie. Hoe meer je dat doet deste groter wordt je balancesheet. Maar er wordt geen enkele waarde gecreëerd in dat proces.
nee effectief is het werkelijk strooien van geld dat direct geconsumeerd wordt, iedere Europeaan 1000 euroquote:Op zaterdag 24 januari 2015 14:44 schreef Sokz het volgende:
Maar er wordt niks met het gecreërde cash gedaan behalve weer einzweidrei terug bij de ECB stallen tegen wat is 't, een negatieve rate tegenwoordig?
zal de bestedingen fors aanwakkeren en inflatie ook, hebben ze in de USA ook gedaanquote:Op zaterdag 24 januari 2015 14:55 schreef Sokz het volgende:
1000 euro in kado-bonnen goed voor een jaar misschien.
Gaat bij mij meteen richting hypotheekquote:Op zaterdag 24 januari 2015 14:58 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
zal de bestedingen fors aanwakkeren en inflatie ook, hebben ze in de USA ook gedaan
Hoe bedoel dat er niks wordt gedaan? Ze garanderen toch gewoon dat overheden kunnen blijven investeren zonder dat hun rentes de lucht in knallen? Althans dat is de bedoeling.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 14:44 schreef Sokz het volgende:
Maar er wordt niks met het gecreërde cash gedaan behalve weer einzweidrei terug bij de ECB stallen tegen wat is 't, een negatieve rate tegenwoordig?
De rentes op staatsobligaties zijn vooral gekelderd, dat zal het doel wel zijn geweest van deze hele operatie. Kan de italiaanse, portugese en spaanse overheid het nog een tijdje uitzingen.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 14:44 schreef Sokz het volgende:
Als je zegt investeren betekent dat waarde creeren. En ik betwijfel of overheden dat wel echt doen. Het word waarschijnlijk gedeeltelijk uitgegeven aan ambtenaren of zinvolle te dure projecten. Aan dingen die zegmaar waarde vernietigen omdat er nu meer mensen betaalt worden om niet echt productief te zijn. Amerika is een goed voorbeeld met zijn leger. Waar vaak gewoon tanks heen gestuurd worden waarvan het leger al gezegd heeft ze niet nodig te hebben.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 15:23 schreef Speculant. het volgende:
[..]
Hoe bedoel dat er niks wordt gedaan? Ze garanderen toch gewoon dat overheden kunnen blijven investeren zonder dat hun rentes de lucht in knallen? Althans dat is de bedoeling.
Waaruit blijkt dat dat geld rechtstreeks naar consumptie zou gaan?
Overheden moeten schulden aflossen en juist niet investeren.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 15:23 schreef Speculant. het volgende:
[..]
Hoe bedoel dat er niks wordt gedaan? Ze garanderen toch gewoon dat overheden kunnen blijven investeren zonder dat hun rentes de lucht in knallen? Althans dat is de bedoeling.
Waaruit blijkt dat dat geld rechtstreeks naar consumptie zou gaan?
Hoe dacht je dat te gaan doen met bezuinigingen, krimpende economie en hoge rente?quote:Op zaterdag 24 januari 2015 15:30 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Overheden moeten schulden aflossen en juist niet investeren.
meesten gaat ie uitgegeven wordenquote:Op zaterdag 24 januari 2015 15:11 schreef Blik het volgende:
[..]
Gaat bij mij meteen richting hypotheek
Maar graag, ja.
Dat wordt al gedaan. Overheidstekort is 3%, wat neerkomt op 1500 euro per Nederlander.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 14:54 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee effectief is het werkelijk strooien van geld dat direct geconsumeerd wordt, iedere Europeaan 1000 euro
maar dat is al uitgegeven, we moeten de consumptie aanzwengelen en de inflatie ookquote:Op zaterdag 24 januari 2015 17:13 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat wordt al gedaan. Overheidstekort is 3%, wat neerkomt op 1500 euro per Nederlander.
Nee dat wordt elk jaar opnieuw uitgegeven. Dat tekort komt elk jaar terug.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 17:57 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
maar dat is al uitgegeven, we moeten de consumptie aanzwengelen en de inflatie ook
We krijgen hoogstens meer inflatie door duurdere buitenlandse producten, olie en lagere lonen. Dit beleid gaat er toe leiden dat we dus minder te besteden hebben en de uitgaven nog verder terug gaan lopen, waardoor de europese producten goedkoper zullen moeten worden.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 17:57 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
maar dat is al uitgegeven, we moeten de consumptie aanzwengelen en de inflatie ook
Eh, een 'nee' was vooral voor Griekenland zelf ongewenst. Een Griekse default op dat moment was voor iedereen onaangenaam geweest, maar voor Griekenland zelf de moeder alle catastrofes.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 19:22 schreef Igen het volgende:
Of wat dacht je van Griekenland zelf, waar Papandreou probeerde een referendum over het hele noodprogramma te organiseren, wat na heel veel druk van alle kanten niet doorging omdat de opiniepeilingen op "nee" stonden (en die uitslag was ongewenst).
Wat dat betreft hoop ik dat Syriza de verkiezingen wint en zich daarna niet laat intimideren.
Europa is gebaseerd op democratie. Dat betekent dat zij zelf moeten mogen uitmaken of zij het voor zichzelf ongewenst vinden of niet.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 19:31 schreef HiZ het volgende:
[..]
Eh, een 'nee' was vooral voor Griekenland zelf ongewenst. Een Griekse default op dat moment was voor iedereen onaangenaam geweest, maar voor Griekenland zelf de moeder alle catastrofes.
Nu er in Rusland een economische krimp voor de deur staat, heeft dit natuurlijk ook weer gevolgen voor Europa.quote:'Rusland staat grote ontslaggolf te wachten'
Rusland stevent af op een grote ontslaggolf als gevolg van de snel verslechterende economie.
De overheid moet heroverwegen hoe snel en op welke gebieden financiële reserves worden ingezet. Dat heeft de voormalige minister van Financiën Alexei Kudrin zaterdag gezegd bij het World Economic Forum in Davos.
"Ik heb zware tijden voorspeld, maar had niet gedacht dat het zo erg zou worden. Consumentenprijzen zijn scherp gestegen, grote ontslagrondes zijn begonnen. In de bouw in Moskou zijn al 100.000 mensen ontslagen en we zien tekenen van een crisis in de auto-industrie'', aldus Kudrin.
Rusland wordt hard geraakt door de westerse sancties, de waardedaling van de roebel en de in elkaar gezakte olieprijzen. Doordat de roebel de helft van zijn waarde heeft verloren ten opzichte van de dollar sinds begin vorig jaar, kan Rusland steeds moeilijker geld lenen op westerse kapitaalmarkten.
Kudrin voorziet dat de Russische economie dit jaar met 4 procent krimpt, als de olieprijzen op het huidige lage niveau blijven. De centrale bank van Rusland voorspelde vorige maand een economische teruggang van 4,5 procent voor 2015. Dat de westerse sancties snel zullen worden opgeheven, is volgens Kudrin onwaarschijnlijk.
Dat was vroegâh.quote:
Zoals ik al 1001 keer heb gezegd; Griekenland kan van alles willen, maar het feit dat zij stemmen bindt ons niet. Ze hebben zich te houden aan de overeenkomsten die ze gesloten hebben. En wij kunnen er consequenties aan verbinden als ze dat niet doen. Een Duitse of Nederlandse politicus die meer waarde hecht aan een Griekse verkiezing dan aan een verkiezing in zijn eigen land pleegt verraad aan zijn eigen kiezer.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 19:33 schreef Igen het volgende:
[..]
Europa is gebaseerd op democratie. Dat betekent dat zij zelf moeten mogen uitmaken of zij het voor zichzelf ongewenst vinden of niet.
Podemos is de Spaanse Syriza. Mochten de Grieken significant verbeterde voorwaarden weten te bedingen dan weet je wat er in Spanje gaat gebeuren (en in Italië en Portugal waar ze gelijksoortige bewegingen hebben).quote:Spain's Podemos surges ahead in voter poll: El Pais
Sun Jan 11, 2015 7:34am EST
(Reuters) - A poll published on Sunday showed that leftist upstart Podemos was again in the lead to win Spain's next general election, which could result in the formation of party pacts, or even the country's first coalition government.
The Metroscopia poll of 1000 people, published in the left-leaning newspaper El Pais, showed one-year-old Podemos (We Can) would take 28.2 percent of the vote, up from 25 percent in December when it fell back to second place behind the Socialists. Podemos stood at 10.7 percent of the vote when it was first included last August.
http://www.reuters.com/ar(...)dUSKBN0KK0DJ20150111
Ja ja, ik weet het.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 19:36 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat was vroegâh.
Je moet wel met je tijd meegaan he.
Dat de Griekse schulden nu onder Engels recht vallen, dat is voor zover ik het begrijp precies een van de consequenties van de deal waarover dat referendum dat tegen elke prijs verhinderd moest worden, zou zijn gegaan.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 19:37 schreef HiZ het volgende:
[..]
Zoals ik al 1001 keer heb gezegd; Griekenland kan van alles willen, maar het feit dat zij stemmen bindt ons niet. Ze hebben zich te houden aan de overeenkomsten die ze gesloten hebben. En wij kunnen er consequenties aan verbinden als ze dat niet doen. Een Duitse of Nederlandse politicus die meer waarde hecht aan een Griekse verkiezing dan aan een verkiezing in zijn eigen land pleegt verraad aan zijn eigen kiezer.
Voorzover ik me kan herinneren heeft Griekenland inmiddels geen leningen meer die onder nationaal Grieks recht vallen. Dat betekent dat een default ze niet verlost van hun schulden. Wat het wel betekent is dat hun schuldeisers ze tot in eeuwigheid van dagen het leven onmogelijk kunnen maken. Zie bijvoorbeeld Argentinië.
Aan welke overeenkomsten heeft de gewone griek zich precies gebonden?quote:Op zaterdag 24 januari 2015 19:37 schreef HiZ het volgende:
Ze hebben zich te houden aan de overeenkomsten die ze gesloten hebben.
Dat is een volstrekt irrelevante vraag.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 19:47 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Aan welke overeenkomsten heeft de gewone griek zich precies gebonden?
Je zegt dat de stemmende Griek zich te houden heeft aan overeenkomsten die hij gesloten heeft. Hoe kan de vraag "welke overeenkomsten zijn dit dan?" dan irrelevant zijn?quote:
Leenovereenkomsten aangegaan door de Griekse staat.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 20:34 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Je zegt dat de stemmende Griek zich te houden heeft aan overeenkomsten die hij gesloten heeft. Hoe kan de vraag "welke overeenkomsten zijn dit dan?" dan irrelevant zijn?
Wellicht is dit niet echt het meest geschikte topic voor je strijd tegen democratiequote:Op zaterdag 24 januari 2015 20:34 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Je zegt dat de stemmende Griek zich te houden heeft aan overeenkomsten die hij gesloten heeft. Hoe kan de vraag "welke overeenkomsten zijn dit dan?" dan irrelevant zijn?
Heeft een volk de morele plicht te gehoorzamen aan alle besluiten die de overheid neemt? Ook als ze het er totaal niet mee eens zijn?quote:Op zaterdag 24 januari 2015 20:35 schreef HiZ het volgende:
[..]
Leenovereenkomsten aangegaan door de Griekse staat.
Ze waren het er maar al te mee eens toen er bakken met gratis geld hun richting op gegooid werden. En ze waren het niet echt eens met belasting betalen. Ze hebben geleeched op de rest van europa, en nu moeten ze de pijn nemen. Als ze het goed doen is het een les om niet op debiele politici te stemmen die gouden onmogelijk bergen beloven. Maarja dat lijkt niet echt het geval te zijn nu.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 20:51 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Heeft een volk de morele plicht te gehoorzamen aan alle besluiten die de overheid neemt? Ook als ze het er totaal niet mee eens zijn?
Whatever, ik heb geen zin in een theoretische discussie die niks verandert aan het feit dat de Griekse staat in welke vorm dan ook verplicht kan worden om de gemaakte schulden terug te betalen. En dat er geen enkele manier is waarop Griekenland zich eenzijdig aan de verplichtingen kan onttrekken.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 20:51 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Heeft een volk de morele plicht te gehoorzamen aan alle besluiten die de overheid neemt? Ook als ze het er totaal niet mee eens zijn?
Je bent een eikel als je mensen tot in het oneindige financieel wil uitknijpen en geen enkele verantwoordelijkheid wil leggen bij degene die het geld uitgeleend heeft.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 20:55 schreef jjaap1 het volgende:
[..]
Ze waren het er maar al te mee eens toen er bakken met gratis geld hun richting op gegooid werden. En ze waren het niet echt eens met belasting betalen. Ze hebben geleeched op de rest van europa, en nu moeten ze de pijn nemen. Als ze het goed doen is het een les om niet op debiele politici te stemmen die gouden onmogelijk bergen beloven. Maarja dat lijkt niet echt het geval te zijn nu.
Argentinie heeft die les iig keer op keer niet getrokken.
Het ligt natuurlijk iets genuanceerder dan dat; je terugtrekken op je loopgraven levert volgens mij ook niet veel op. Voor mij hoeven de Grieken niet dood te bloeden. MAAR, voordat ik steun zou geven aan politici in Nederland die daaraan willen meewerken wil ik wel zien dat de Grieken een echte veranderslag hebben gemaakt waaruit blijkt dat ze niet gewoon door willen gaan met een systeem waarin wij betalen voor hun onverantwoordelijk gedrag.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 21:15 schreef Igen het volgende:
[..]
Je bent een eikel als je mensen tot in het oneindige financieel wil uitknijpen en geen enkele verantwoordelijkheid wil leggen bij degene die het geld uitgeleend heeft.
Het is ook onverantwoordelijk, want het is precies dat type denken wat in Duitsland Hitler aan de macht bracht en WO-II veroorzaakte. Maar blijkbaar leert niemand van de geschiedenis.
\quote:Op zaterdag 24 januari 2015 20:55 schreef jjaap1 het volgende:
[..]
Ze waren het er maar al te mee eens toen er bakken met gratis geld hun richting op gegooid werden. En ze waren het niet echt eens met belasting betalen. Ze hebben geleeched op de rest van europa, en nu moeten ze de pijn nemen. Als ze het goed doen is het een les om niet op debiele politici te stemmen die gouden onmogelijk bergen beloven. Maarja dat lijkt niet echt het geval te zijn nu.
Argentinie heeft die les iig keer op keer niet getrokken.
Dat het kan of zelfs onvermijdelijk is, is wat anders dan dat je het goedkeurt.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 20:55 schreef HiZ het volgende:
[..]
Whatever, ik heb geen zin in een theoretische discussie die niks verandert aan het feit dat de Griekse staat in welke vorm dan ook verplicht kan worden om de gemaakte schulden terug te betalen. En dat er geen enkele manier is waarop Griekenland zich eenzijdig aan de verplichtingen kan onttrekken.
Integendeel; afschrijven van schuld moet vooral gekoppeld blijven aan het in de eurozone houden van Griekenland.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 21:59 schreef jjaap1 het volgende:
het lijkt me dat schulden geknipt moeten worden. Maar dat wil niet zeggen dat er dan verder geen consequenties kunnen zijn. Lijkt me duidelijk dat er geknipt moet worden en dan griekenland uit de euro trappen.
Zoals in dit topic al vaker gezegd, schulden zullen niet worden kwijtgescholden, maar aflossingestermijn gaat naar 100 jaar met minimale rente. Voordeel dat zowel de europese bevolking, als de grieken tevreden zullen zijn. Griekenland kan zo bij de euro gehouden worden en schuldenlast wordt houdbaar.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 21:59 schreef jjaap1 het volgende:
het lijkt me dat schulden geknipt moeten worden. Maar dat wil niet zeggen dat er dan verder geen consequenties kunnen zijn. Lijkt me duidelijk dat er geknipt moet worden en dan griekenland uit de euro trappen.
Precies, per saldo wordt de druk draagbaar en wij hoeven niks af te schrijven. Maar ik vind dat alleen acceptabel als de Griekse economie in de 21e eeuw wordt gezet in plaats van door te gaan als laatste marxistisch bolwerk in Europa.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 22:11 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Zoals in dit topic al vaker gezegd, schulden zullen niet worden kwijtgescholden, maar aflossingestermijn gaat naar 100 jaar met minimale rente. Voordeel dat zowel de europese bevolking, als de grieken tevreden zullen zijn. Griekenland kan zo bij de euro gehouden worden en schuldenlast wordt houdbaar.
Volgens mij kan dat best wel. Alleen moet het daar niet bij blijven.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 22:24 schreef jjaap1 het volgende:
Dat is toch gewoon een vorm van afschrijven. Maar lijkt me dat er wel pijn moet zijn? Al is het alleen maar voor die andere landen. Maar als je griekenland in de euro laat, dan moeten noordelijke landen zich dus gaan bemoeien met griekse politiek? Dat kan toch ook niet.
Wat me stoort is dat er steeds gezegd wordt dat syriza extreem links is. Volgens mij heeft syriza een heel redelijk programma met heel redelijke eisen. Ik denk dat deze partij met tzipras aan het roer wel degelijk griekenland er bovenop kan helpen. europa kan er namelijk ook niet omheen om de griekse schuld te verlichten.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 22:27 schreef HiZ het volgende:
[..]
Volgens mij kan dat best wel. Alleen moet het daar niet bij blijven.
De grieken hebben echt al veel veel pijn moeten lijden, dat vergeet je even voor het gemak, je moet de grieken een vooruitzicht op verbetering bieden, anders loopt het verkeerd af, de schuldenwurggreep van de trojka is onhoudbaar, als je geen geweldadige staatsgreep wilt, ik denk dat tzipras , mits hij de tuimte krigt van europa , een hele goede is om de Grieken weer een toekomst te bieden.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 22:24 schreef jjaap1 het volgende:
Dat is toch gewoon een vorm van afschrijven. Maar lijkt me dat er wel pijn moet zijn? Al is het alleen maar voor die andere landen. Maar als je griekenland in de euro laat, dan moeten noordelijke landen zich dus gaan bemoeien met griekse politiek? Dat kan toch ook niet.
Ik denk dat ik Syriza vooral niet zie zitten als ze zitten te praten over het herstellen van alles naar zoals het was. Er was namelijk nogal niet veel in orde in het oude Griekenland.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 22:35 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Wat me stoort is dat er steeds gezegd wordt dat syriza extreem links is. Volgens mij heeft syriza een heel redelijk programma met heel redelijke eisen. Ik denk dat deze partij met tzipras aan het roer wel degelijk griekenland er bovenop kan helpen. europa kan er namelijk ook niet omheen om de griekse schuld te verlichten.
De Grieken hebben genoeg geleden. Als je dit programma onverkort doorzet krijg je een staatsgreep, een radicalisering, of een burgeroorlog. Lijkt me ook niet echt wenselijk in europa,quote:Op zaterdag 24 januari 2015 22:45 schreef jjaap1 het volgende:
Dus als de meesten het erover eens is dat schulden verlicht moeten worden, wat voor consequenties stel je daar aan vast? Als die er niet zijn, dan is dat een heel slecht signaal voor andere landen, en voor Griekenland. Lijkt me dat dit iets moet zijn waar Griekenland 20 jaar vanaf nu nog aan terug moet denken elke x als ze weer onverantwoord geld gaan lenen. Net zoals hyperinflatie van de deutsche mark er bij de Duitsers ook nog in hun geheugen zit.
Ik denk dat het vooral gaat over de gebrekkige uitvoering van het plan door de Griekse regeringen. Die hebben zich niet los weten maken van hun oude reflexen waardoor de pijn erg verkeerd is verdeeld.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 22:49 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
De Grieken hebben genoeg geleden. Als je dit programma onverkort doorzet krijg je een staatsgreep, een radicalisering, of een burgeroorlog. Lijkt me ook niet echt wenselijk in europa,
Tot nu toe is de situatie in Griekenland alleen maar elk jaar slechter geworden, al 7 jaar op rij. Als je de huidige aanpak voortzet dan zal de vraag dus niet zijn of ze zich 20 jaar na begin van de crisis nog iets herinneren, maar eerder of na die 20 jaar de crisis überhaupt voorbij is en het land weer op eigen benen kan staan.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 22:45 schreef jjaap1 het volgende:
Dus als de meesten het erover eens is dat schulden verlicht moeten worden, wat voor consequenties stel je daar aan vast? Als die er niet zijn, dan is dat een heel slecht signaal voor andere landen, en voor Griekenland. Lijkt me dat dit iets moet zijn waar Griekenland 20 jaar vanaf nu nog aan terug moet denken elke x als ze weer onverantwoord geld gaan lenen. Net zoals hyperinflatie van de deutsche mark er bij de Duitsers ook nog in hun geheugen zit.
Dit dus, dit is absoluut onacceptabel. Je laat een generatie mensen bloeden, die nergens schuld aan hebben. Een verloren generatie. Je moet er voor zorgen dat er op redelijke termijn weer perspectief is, anders zal het niet werken.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 23:53 schreef Igen het volgende:
[..]
Tot nu toe is de situatie in Griekenland alleen maar elk jaar slechter geworden, al 7 jaar op rij. Als je de huidige aanpak voortzet dan zal de vraag dus niet zijn of ze zich 20 jaar na begin van de crisis nog iets herinneren, maar eerder of na die 20 jaar de crisis überhaupt voorbij is en het land weer op eigen benen kan staan.
Straks heb je een hele generatie die van geboorte tot volwassenheid is opgegroeid in een permanente staat van bezuinigingen, torenhoge werkloosheid en onder curatele van schuldeisers staan. Ik vind dat sadistisch.
De Grieken kiezen hier natuurlijk ook zelf voor want de overgrote meerderheid van de Griekse bevolking wil in de euro blijven en dat heeft nu eenmaal consequenties.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 23:53 schreef Igen het volgende:
[..]
Tot nu toe is de situatie in Griekenland alleen maar elk jaar slechter geworden, al 7 jaar op rij. Als je de huidige aanpak voortzet dan zal de vraag dus niet zijn of ze zich 20 jaar na begin van de crisis nog iets herinneren, maar eerder of na die 20 jaar de crisis überhaupt voorbij is en het land weer op eigen benen kan staan.
Straks heb je een hele generatie die van geboorte tot volwassenheid is opgegroeid in een permanente staat van bezuinigingen, torenhoge werkloosheid en onder curatele van schuldeisers staan. Ik vind dat sadistisch.
Wat haalt SeLang precies door elkaar? Heb je daar iets concreets van?quote:Op zondag 25 januari 2015 09:17 schreef 99.999 het volgende:
En al die ellende ligt allemaal aan de omgang met Griekenland? Haal je nu niet wat zaken door elkaar?
Dat Was te verwachten.. De deense rente is al zwaar negatief en om de kapitaalvlucht tegen te gaan moeten de denen zoveel euro's kopen dat het eigenlijk niet meer te doen is. De zwitsers zijn wat dat betreft op tijd geweest, de denen kunnen niet achterblijven. Voor de bulgaren zal hetzelfde gelden. Wellicht ook voor bijvoorbeeld de tsjechen, die altijd heel slim zich uit hetbeuro project hebben gehouden.quote:Op zondag 25 januari 2015 08:09 schreef michaelmoore het volgende:
Na de Zwitserse frank, gaat ook de Deense Kroon en de Bulgaarse Lev uit de vaste koersen
EMU slang times are back
Bulgarije ook? Interessant. Waar kan ik meer daarover lezen?quote:Op zondag 25 januari 2015 08:09 schreef michaelmoore het volgende:
Na de Zwitserse frank, gaat ook de Deense Kroon en de Bulgaarse Lev uit de vaste koersen
EMU slang times are back
In fantasia wellicht?quote:Op zondag 25 januari 2015 09:52 schreef Igen het volgende:
[..]
Bulgarije ook? Interessant. Waar kan ik meer daarover lezen?
Lees dit artikel eens van net voor de crisis. Er staat letterlijk dat de grieken de crisis fluitend uit zullen zingen dankzij de euro. Hoe anders is het gelopen. ... Geeft aan hoe men toen dacht en zet alles wel in aardig perspectief..quote:Op zondag 25 januari 2015 09:52 schreef Igen het volgende:
[..]
Bulgarije ook? Interessant. Waar kan ik meer daarover lezen?
quote:Ondertussen zitten landen als Griekenland, Italië en Portugal, met beduidend
zwakkere economieën en slechter macro-economisch beleid, de financiële
crisis fluitend uit. Geen valutacrisis in Zuid-Europa. De euro houdt
valutaspeculanten buiten de deur.....
Het is voor kleine economieesn niet meer te doen, die koppeling door de extreme verzwakking van de euro moet men zoveel buitenlandse valuta opkopen dat het onverantwoordelijk wordt.mdat terwijl rentes bijna overal al zwaar negatief zijn.quote:
Ondertussen waarschuwen de duitsers voor een valuta oorlog. De strijd naar de bodem en het grote devalueren. is begonnen. We hebben nu definietief een europese lire als munt. Dit kan nooit lang goedgaan.quote:
Ik zie het ook niet,maar hoewel ik de precieze situatie in bulgarije niet ken, zal het voor elk land lastig worden een koppeling met zo'n zwakke munt te handhaven.quote:Op zondag 25 januari 2015 10:08 schreef Igen het volgende:
Sorry, maar ik zou toch echt graag iets meer over Bulgarije lezen uit een betrouwbare nieuwsbron.
Ongeveer net zo goed als het vorige artikel van z24 wat je hier plaatstequote:Op zondag 25 januari 2015 10:09 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Ondertussen waarschuwen de duitsers voor een valuta oorlog. De strijd naar de bodem en het grote devalueren. is begonnen. We hebben nu definietief een europese lire als munt. Dit kan nooit lang goedgaan.
http://www.z24.nl/economi(...)valuta-oorlog-531939
Michaelmoore heeft over het algemeen de nodige fantasiequote:Op zondag 25 januari 2015 10:08 schreef Igen het volgende:
Sorry, maar ik zou toch echt graag iets meer over Bulgarije lezen uit een betrouwbare nieuwsbron.
Kun je dat ook concreet onderbouwen?quote:Op zondag 25 januari 2015 10:15 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Michaelmoore heeft over het algemeen de nodige fantasie
Nu nog niet direct, maar als het qe van Draghi straks alleen maar zeer negatieve uitwerkingen heeft, dan zal dit geluid snel sterker worden. Zeker als het tijdperk van Merkel (een die hard eurofiel)straks naar een einde loopt.quote:Op zondag 25 januari 2015 11:27 schreef 99.999 het volgende:
Als Duitsland stopt dan is het heel snel einde Euro.
Daar is echter weinig sprake van.
Lijkt me vooralsnog wel erg wensdenken van je.quote:Op zondag 25 januari 2015 11:46 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Nu nog niet direct, maar als het qe van Draghi straks alleen maar zeer negatieve uitwerkingen heeft, dan zal dit geluid snel sterker worden. Zeker als het tijdperk van Merkel (een die hard eurofiel)straks naar een einde loopt.
de euro is ontstaan door machtspolitiek en daardoor zal die ook ten val komen. duitsland dacht door de euro meer macht te krijgen, zolang dit werkt zullen zij de euro steunen. Als de euro echter een last wordt ben ik ervan overtuigd dat ze "rücksichtlos" de stekker eruit zullen trekken.
Dus niemand heeft meer spaargeld? Niemand krijgt meer pensioen? Wat lost dat precies op?quote:Op zondag 25 januari 2015 13:00 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
Waarom wordt er eigenlijk niet gekozen voor modern debt jubilee als middel de crisis op te lossen.
Klik het artikel eens aan.quote:Op zondag 25 januari 2015 13:04 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dus niemand heeft meer spaargeld? Niemand krijgt meer pensioen? Wat lost dat precies op?
Het is altijd wel leuk als gedachten experimentje maar legaal en praktisch niet mogelijk, aangezien een centrale bank geen geld kan uitdelen.quote:Op zondag 25 januari 2015 13:15 schreef Igen het volgende:
[..]
Klik het artikel eens aan.
Daarnaast is "geen pensioen" sowieso onzin, want een direct omslagstelsel kan altijd. Op de aow zou het bijv. geen enkele invloed hebben.
Je kan alleen maar als kleine minderheid de massa out-smarten. Als men collectief vindt dat bejaarden door de bank genomen te rijk of te arm zijn, dan zal daar linksom of rechtsom wel wat aan gedaan worden. Pragmatisch, ongeacht wat voor stelsel er nou precies is.quote:Op zondag 25 januari 2015 13:24 schreef SeLang het volgende:
[..]
Btw: jij vertrouwt op een omslagstelsel voor je pensioen?
Gezien. Uitstekend verhaal van Knot die wat mij betreft heel goed alle feiten en overwegingen op een begrijpelijke manier uiteenzet. 100'punten! Wat een verademing toch tov Wellink.quote:Op zondag 25 januari 2015 13:23 schreef JimmyJames het volgende:
Behoorlijk kritisch verhaal van Klaas Knot net bij buitenhof.
Straks hier terug te kijken: http://www.npo.nl/buitenhof/25-01-2015/VPWON_1232752
http://bedrijfsoprichting(...)dskosten-van-europa/quote:Op zondag 25 januari 2015 10:08 schreef Igen het volgende:
quote:Wie een land zoekt dat hoogopgeleid en gemotiveerd personeel tegen de laagste loonkosten en beste voorwaarden biedt, komt maar bij één land uit: Bulgarije!
Maar wat gaan ze nu met hun Lev doen?quote:Op zondag 25 januari 2015 14:56 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
http://bedrijfsoprichting(...)dskosten-van-europa/
[..]
Dat wordt inderdaad steeds vergeten in onze media, die het steeds hebben over het over de balk smijten van geld door de Grieken. Wat ze vergeten is dat het meeste geleende geld vrijwel rechtstreeks bij de banken of de Griekse elite terecht is gekomen. De cijfers voor werkloosheid (50+% jeugdwerkloosheid) en gemiddeld inkomen (sterk gedaald) voor Griekenland zijn huiveringwekkend en eigenlijk moeten we ons schamen dat we de boel zo ver hebben laten komen. Maar dat geeft alleen maar duidelijker aan dat de banken degenen zijn die de boel bepalen. Niet geheel verrassend aangezien Mario Draghi ex-Goldman-Sachs is.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 22:43 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
De grieken hebben echt al veel veel pijn moeten lijden, dat vergeet je even voor het gemak, je moet de grieken een vooruitzicht op verbetering bieden, anders loopt het verkeerd af, de schuldenwurggreep van de trojka is onhoudbaar, als je geen geweldadige staatsgreep wilt, ik denk dat tzipras , mits hij de tuimte krigt van europa , een hele goede is om de Grieken weer een toekomst te bieden.
Nou, de Duitse burger is verre van postief over Super Mario en QE.quote:Op zondag 25 januari 2015 11:27 schreef 99.999 het volgende:
Als Duitsland stopt dan is het heel snel einde Euro.
Daar is echter weinig sprake van.
Wat een stink argument. Ten eerste, wat er ook gebeurt, dat nieuwe model wordt goedkoper na een jaar. Tenzij je inflatie hebt. Dus daar klopt het al niet.quote:Sometimes it is: if airlines cut their fares, more people can afford to travel. But in an economy as depressed as the euro zone, where the unemployment rate is 11.5 per cent—more than double the U.S. rate—a general fall in prices can be disastrous. For one thing, when consumers see prices falling, they have an incentive to defer big purchases. Why would you spend thirty thousand dollars on a new car now, if you think that before long you will be able to get the same model, new, for twenty-five thousand?
JijnIet de Duitsers wel op afzienbare termijn de stekker uit de Euro trekken?quote:Op zondag 25 januari 2015 15:24 schreef drexciya het volgende:
[..]
Nou, de Duitse burger is verre van postief over Super Mario en QE.
Ik begreep van Klaas Knot vandaag dat de stap naar kwijtschelding in feite nog maar heel klein is. De huidge schuldenlast is houdbaar, je zou de Grieken een steuntje in de rug kunnen geven door de looptijd nog wat meer te verlengen en de rente nog wat lager te maken, in feite heeft Griekenland dan geen probleem meer en je hoeft de eu burgers niet te verkopen dat het geld nooit meer terug komt.quote:Op zondag 25 januari 2015 15:21 schreef drexciya het volgende:
[..]
Dat wordt inderdaad steeds vergeten in onze media, die het steeds hebben over het over de balk smijten van geld door de Grieken. Wat ze vergeten is dat het meeste geleende geld vrijwel rechtstreeks bij de banken of de Griekse elite terecht is gekomen. De cijfers voor werkloosheid (50+% jeugdwerkloosheid) en gemiddeld inkomen (sterk gedaald) voor Griekenland zijn huiveringwekkend en eigenlijk moeten we ons schamen dat we de boel zo ver hebben laten komen. Maar dat geeft alleen maar duidelijker aan dat de banken degenen zijn die de boel bepalen. Niet geheel verrassend aangezien Mario Draghi ex-Goldman-Sachs is.
Het gaat wel een grote invloed uitoefenen op de politiek in Duitsland. Als er een groot aantal mensen nog duidelijker anti-Euro gevoelens laat blijken, dan moet de politiek daarop inspelen. Merkel kan dat dan niet meer negeren.quote:Op zondag 25 januari 2015 15:42 schreef 99.999 het volgende:
[..]
JijnIet de Duitsers wel op afzienbare termijn de stekker uit de Euro trekken?
Is dit eigenlijk niet vooral wensdenken van je? De politieke realiteit maakt dat de euro de nek omdraaien niet erg realistisch is.quote:Op zondag 25 januari 2015 15:45 schreef drexciya het volgende:
[..]
Het gaat wel een grote invloed uitoefenen op de politiek in Duitsland. Als er een groot aantal mensen nog duidelijker anti-Euro gevoelens laat blijken, dan moet de politiek daarop inspelen. Merkel kan dat dan niet meer negeren.
In mijn ogen zal er eerder een Neuro/Zeuro uitkomen, maar dat zie ik sowieso als winst. In de huidige vorm werkt de Euro domweg niet.
De echte werkloosheid in de VS is veel hoger dan wat men doet voorkomen. Als je naar de arbeidsparticipatie kijkt dan zie je dat die steeds verder omlaag gaat en dan weet je dus hoe het er echt voorstaat. Ook de "kwaliteit" van de nieuwe banen is belabberd. Maar ja, de New Yorker gaat natuurlijk nooit het establishment afvallen.quote:Op zondag 25 januari 2015 15:38 schreef jjaap1 het volgende:
Zat een artikel te lezen van New yorker, wat dan een hoogwaardig blad hoort te zijn:
[..]
En nog even over die 0.5% deflatie die dan zo erg zou zijn, enorm veel social experimenten hebben uitgewezen dat de meeste mensen liever nu 100 euro hebben dan 125 euro over een jaar. Dit is een duidelijk gedocumenteerde bias die dus dat hele deflatie argument al onderuit schopt.
Ik hoop dat we hoofdschuddend over misschien een aantal jaar al terug kijken op deze waanideen.
Wanneer er een QE2 en dergelijke gaat komen, en het nog steeds niet werkt en zelfs averechts (dat weten we nu al), dan zal er op een keer een eind aan moeten komen. Of aan de andere kant; we zien in Griekenland en Spanje protestpartijen opkomen die een groot aantal stemmers weten te winnen. Zolang de ECB blijft grossieren in stomme acties worden problemen niet opgelost en zal ieder draagvlak wegvallen. Je kunt niet zo door blijven gaan; wanneer mensen geen toekomstperspectief meer zien kan het heel grimmig worden.quote:Op zondag 25 januari 2015 15:46 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Is dit eigenlijk niet vooral wensdenken van je? De politieke realiteit maakt dat de euro de nek omdraaien niet erg realistisch is.
Lage rentes zijn alleen goed als er zinvolle investeringen mee worden gedaan. Het probleem is dat investeringen, die normaal gesproken niet rendabel zijn (denk aan schalieolie in de VS), ineens mogelijk worden. En als dat fout gaat, zit je met een heleboel niet-inbare schulden. Wat dat aangaat wordt het erg spannend wat er nu onder andere in de VS gaat gebeuren.quote:Op zondag 25 januari 2015 15:52 schreef jjaap1 het volgende:
Als je een situatie hebt waar schulden lager zijn, is het niet beter om interest rates wat aan hogere kant te houden? Dit houdt bubbels tegen, zorgt dat overheden beter nadenken voordat ze zomaar geld lenen, en het geeft een mooi rendement op spaargeld van de middenklasse. Dat hele argument dat lage interest rates goed zijn is alleen maar zo voor bedrijven die een uitbreiding willen maken die misschien wat aan speculatieve kant is. Of om winstmarges te spekken. Want ze betalen nu minder aan rente, maar dat gaat niet naar extra personeel als de vraag er niet is in de economie.
Complete onzin dat stukje inderdaad. Hoge deflatie trouwens, $ 5.000 goedkoper.quote:Op zondag 25 januari 2015 15:38 schreef jjaap1 het volgende:
Zat een artikel te lezen van New yorker, wat dan een hoogwaardig blad hoort te zijn:
[..]
Wat een stink argument. Ten eerste, wat er ook gebeurt, dat nieuwe model wordt goedkoper na een jaar. Tenzij je inflatie hebt. Dus daar klopt het al niet.
Ten tweede, de meeste mensen hebben een oudere auto, en die wil je inruilen en die verliest ook waarde. Dus het verschil tussen wat je voor die oude krijgt, en wat die nieuwe kost is belangrijk.
Ten derde, computers en tv's worden elk jaar goedkoper, en die worden gewoon regelmatig gekocht? En ten vierde, denk dat consumenten eerder uitstellen als ze geen geld hebben dan dat die auto volgende jaar 0.5% goedkoper is. Mensen kopen over het algemeen als ze willen kopen, en niet gebaseerd op 0.5 of 1% prijs verschillen over een jaar tijd. En bovendien wil je dus nog meer de prijs omhoog jagen? Dus dat ze buiten hun vermogen uitgeven?
En tenslotte, moeten burgers opgeofferd worden zodat overheden hun overantwoord hoge schulden kwijt kunnen raken? Dus geef maar geld uit aan spul wat je eigenlijk niet nodig hebt zodat overheden en de 1% er beter op worden, want we hebben aan je 50% belasting niet genoeg.
En nog even over die 0.5% deflatie die dan zo erg zou zijn, enorm veel social experimenten hebben uitgewezen dat de meeste mensen liever nu 100 euro hebben dan 125 euro over een jaar. Dit is een duidelijk gedocumenteerde bias die dus dat hele deflatie argument al onderuit schopt.
Ik hoop dat we hoofdschuddend over misschien een aantal jaar al terug kijken op deze waanideen.
Het leukste stukje begint op 05.39:quote:Op zondag 25 januari 2015 13:23 schreef JimmyJames het volgende:
Behoorlijk kritisch verhaal van Klaas Knot net bij buitenhof.
Straks hier terug te kijken: http://www.npo.nl/buitenhof/25-01-2015/VPWON_1232752
Komisch hoe jij nog steeds geen argument hebt gegeven waarom het wel zal werken, behalve dat SeLang een rentenier is.quote:Op zondag 25 januari 2015 16:09 schreef HiZ het volgende:
Komisch hoe de experts in dit topic al weten dat QE gefaald heeft voordat het zelfs maar begonnen is.
Er zal zo wel iemand over wishfull thinking beginnen, veel verder dan dit soort holle soundbytes komt men niet. Blabla wishfull blabla rentier.quote:Op zondag 25 januari 2015 16:13 schreef bascross het volgende:
[..]
Komisch hoe jij nog steeds geen argument hebt gegeven waarom het wel zal werken, behalve dat SeLang een rentenier is.
die zit nu nog vast aan de euro, en de euro maar dalen en dalenquote:Op zondag 25 januari 2015 15:07 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Maar wat gaan ze nu met hun Lev doen?
In feite gaf Draghi in de persconferentie al aan dat de voorgaande QE ingrepen ineffectief waren en zelfs Klaas Knot geeft aan dat veel banken niet zitten te wachten op het verruimen van de balans omdat er genoeg cash voorhanden is. Inflatie is goed aan te wakkeren met QE maar als er geen drang is naar kredietexpansie dan is het instrument alleen gunstig voor tweede orde effecten zoals het verstoren van de wisselkoersen en het opzadelen van de belastingbetaler met onnodige risico's.quote:Op zondag 25 januari 2015 16:09 schreef HiZ het volgende:
Komisch hoe de experts in dit topic al weten dat QE gefaald heeft voordat het zelfs maar begonnen is.
"enige effect waarover iedereen het eens is..."quote:Op zondag 25 januari 2015 16:10 schreef dvr het volgende:
[..]
Het leukste stukje begint op 05.39:
"Uiteindelijk is het , dat QE zal werken via het verder omlaag brengen van de wisselkoers. Dat leidt tot een betere concurrentiepositie van het Europese bedrijfsleven en dat zal in ieder geval op korte termijn een impuls geven aan de economische activiteit en daar zal iedereen in de economie van profiteren".
Hahaha! Precies wat ik al dacht. Geen woord hierover in de officiële aankondiging van de ECB (die slechts beweert dat QE tot verhoogde consumptie en investering zal leiden) want ordinaire geldontwaarding is natuurlijk geen chic instrument. Het pleit voor Knot dat hij dit wel openlijk erkent.
Knot moest toch iets positiefs zeggen en enigsinss diplomatiek zijn om zijn collega's nog een beetje in waarde te laten.... hij maakte in bedekte termen toch al behoorlijk de grond gelijk met het QE besluit vond ik..(net als Weidmann in diverse artikelen) Ik kreeg ook niet bepaald het idee dat hijzelf overtuigd was van het voordeel van die lage wisselkoers voor de gehele europese economie. Voor sommige sectoren en bedrijven zal het inderdaad een positief effect hebben.quote:Op zondag 25 januari 2015 17:44 schreef SeLang het volgende:
[..]
"enige effect waarover iedereen het eens is..."
Niet iedereen is het daar over eens. Het is helemaal niet evident dat een lagere wisselkoers persé saldo positief is voor economie en werkgelegenheid. Daar wil ik dan eerst weleens even een onderbouwing van zien. Zeker economieën die sterk op op services leunen (*kuch* Europa *kuch*) zouden weleens per saldo meer belang kunnen hebben bij een hogere wisselkoers. Zelfs voor Japan is dat blijkbaar het geval, terwijl ik Japan toch altijd heb gezien als een exporterende industriële grootmacht.
quote:zo 25 jan 2015, 18:07
'Grieken stemmen tegen Europa'
ATHENE - Het lijkt er voorzichtig op dat Grieken een anti-Europese koers willen varen. Volgens de eerste exitpolls kan de links-radicale partij Syriza op veruit de meeste stemmen rekenen: tussen de 35,5 en 39,5 procent.
Tsipras wil onmiddellijk ophouden met het vooral door Europese instellingen en geldschieters, inclusief Nederland, geëiste strenge bezuinigingsbeleid van de huidige regering Samaras. Stembureaus sloten om 18.00 uur onze tij
Hij had het daar over de ECB-bestuurders (in de vergadering waarin het besluit was genomen), en hij benadrukte dat het een kortetermijn effect is, dus dat idd. niet zeker is of het op langere termijn ook gunstig is om op een lage eurokoers te varen. Hij gaf nog het voorbeeld dat Nederland juist altijd goed gedijde met een harde gulden, omdat tegenover de hoge koopkracht daarvan staat, dat lonen niet hard hoeven te stijgen en het land zodoende toch concurrerend blijft.quote:
Raar, dan zitten ze daar nu echt op het verkeerde spoor!quote:Zelfs voor Japan is dat blijkbaar het geval, terwijl ik Japan toch altijd heb gezien als een exporterende industriële grootmacht.
Ik hoef helemaal geen argumenten te geven. Jij kunt kennelijk niet lezen en mijn houding begrijpen. Ik heb geen idee of het wel of niet GAAT werken. Ik vind het verhaaltje van de huis-rentenier geen overtuigend antwoord. Vanuit die positie vind de stelling dat QE al gefaald HEEFT voor het begonnen is lachwekkend.quote:Op zondag 25 januari 2015 16:13 schreef bascross het volgende:
[..]
Komisch hoe jij nog steeds geen argument hebt gegeven waarom het wel zal werken, behalve dat SeLang een rentenier is.
Weer dat suggestieve rare verhaaltje over het "links radicale" ,tsipras is de eerste die echt wat gaat bereiken voor de gewone Griek, let maar op. Met een beetje geluk in europa.quote:Op zondag 25 januari 2015 18:18 schreef michaelmoore het volgende:
http://www.telegraaf.nl/b(...)tegen_Europa___.html
[..]
He, weer geen argumenten. Keep going.quote:Op zondag 25 januari 2015 18:56 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ik hoef helemaal geen argumenten te geven. Jij kunt kennelijk niet lezen en mijn houding begrijpen. Ik heb geen idee of het wel of niet GAAT werken. Ik vind het verhaaltje van de huis-rentenier geen overtuigend antwoord. Vanuit die positie vind de stelling dat QE al gefaald HEEFT voor het begonnen is lachwekkend.
Goed nieuws, nu hopen dat ze genoeg stemmen hebben voor 151 zetels.quote:De linkse Griekse politieke partij Syriza heeft bij de parlementsverkiezingen van vandaag volgens een exit poll 35,5 tot 39, 5 procent van de stemmen gehaald.
Dat betekent dat de partij dankzij een winnaarsbonus mogelijk alleen kan regeren; de behaalde percentages zouden goed zijn voor 146 tot 158 zetels in het Griekse parlement dat in totaal 300 zetels telt. Of dat werkelijk gebeurt, hangt af van de vraag hoeveel kleine partijen de kiesdrempel halen.
Bron: http://nos.nl/artikel/201(...)-in-griekenland.html
Klopt, want dan hebben ze de handen vrij echt iets voor de mensen te doen, zonder politiek gekonkel. Europa zal ze zeker tegemoet willen komen.quote:Op zondag 25 januari 2015 19:20 schreef bascross het volgende:
[..]
Goed nieuws, nu hopen dat ze genoeg stemmen hebben voor 151 zetels.
En nog maar een keer; je hebt geen argumenten nodig om te zeggen dat je niet overtuigd bent van een van de extreme posities.quote:Op zondag 25 januari 2015 19:14 schreef bascross het volgende:
[..]
He, weer geen argumenten. Keep going.
Ik kan me er verder niet heel erg druk over maken. Erger dan wat het was kon het niet worden en hun onderhandelingsruimte is sowieso beperkt. Staat tegenover dat ze meer kans hebben om een effectieve regering te zijn nadat ze een accoord hebben met de trojka.quote:Op zondag 25 januari 2015 19:25 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Klopt, want dan hebben ze de handen vrij echt iets voor de mensen te doen, zonder politiek gekonkel. Europa zal ze zeker tegemoet willen komen.
Op lange termijn werkt het gegarandeerd niet, aangezien een eventueel concurrentievoordeel na een tijdje door loons- en andere kostenstijgingen wordt tenietgedaan. Maar ik twijfel er zelfs aan dat het op korte termijn gunstig is. Iedereen neemt dat altijd maar voor zoete koek aan maar dat ligt helemaal niet voor de hand, zeker niet als je economie vooral uit services bestaat en niet uit industriële exporteurs.quote:Op zondag 25 januari 2015 18:50 schreef dvr het volgende:
[..]
Hij had het daar over de ECB-bestuurders (in de vergadering waarin het besluit was genomen), en hij benadrukte dat het een kortetermijn effect is, dus dat idd. niet zeker is of het op langere termijn ook gunstig is om op een lage eurokoers te varen. Hij gaf nog het voorbeeld dat Nederland juist altijd goed gedijde met een harde gulden, omdat tegenover de hoge koopkracht daarvan staat, dat lonen niet hard hoeven te stijgen en het land zodoende toch concurrerend blijft.
Het leuke is dat iedereen een lagere munt wil ten opzichte van de ander maar dat dat per definitie onmogelijk is. Maar ik verwacht dat de VS niet blijvend in zijn eentje tegen de wereldwijde trend van groeivertraging in kan blijven gaan en dat groei- en inflatie prognoses daar naar beneden toe zullen worden bijgesteld. Dan gaat de valutabeweging weer de andere kant op omdat het rente/ yield verschil weer kleiner wordt.quote:Maar goed, op dit moment is zo'n beetje elke centrale bank (behalve de FED) bezig zijn munt te devalueren. Ik verwacht zelf dat de euro niet veel lager meer zal gaan dan hij nu is, of de ECB moet concluderen dat hun QE niet werkt en dat ze echte rommel moeten gaan opkopen. Daar is nu geen concensus voor maar over een half jaar allicht wel. Het viel me trouwens tegen dat de Finse afgevaardigde voor QE had gestemd!
Nu zien hoe snel hij gaat terugkrabbelen op zijn verkiezingsbeloften (of niet). Jammer dat ik komende maand er niet ben, want het kan een interessante tijd worden.quote:Exit poll: grote overwinning voor Syriza in Griekenland
De linkse Griekse politieke partij Syriza heeft bij de parlementsverkiezingen van vandaag volgens een exit poll 35,5 tot 39, 5 procent van de stemmen gehaald.
Dat betekent dat de partij dankzij een winnaarsbonus mogelijk alleen kan regeren; de behaalde percentages zouden goed zijn voor 146 tot 158 zetels in het Griekse parlement dat in totaal 300 zetels telt. Of dat werkelijk gebeurt, hangt af van de vraag hoeveel kleine partijen de kiesdrempel halen.
http://nos.nl/artikel/201(...)-in-griekenland.html
Correct, maar zolang we een groot reservoir werklozen hebben zal het daarmee meevallen. In de VS hebben ze ook al een jaar of 4 (?) groei en worden pas voor dit jaar loonstijgingen verwacht (die m.i. door de terugvallende economie niet door zullen gaan).quote:Op zondag 25 januari 2015 19:28 schreef SeLang het volgende:
Op lange termijn werkt het gegarandeerd niet, aangezien een eventueel concurrentievoordeel na een tijdje door loons- en andere kostenstijgingen wordt tenietgedaan.
Als bij Daimler, Bosch, Philips, Nokia en Alstom de kassa rinkelt, gaat die dienstverlening ook snel in de lift. Ik heb er wel fiducie in dat het een gunstig effect zal hebben.quote:Maar ik twijfel er zelfs aan dat het op korte termijn gunstig is. Iedereen neemt dat altijd maar voor zoete koek aan maar dat ligt helemaal niet voor de hand, zeker niet als je economie vooral uit services bestaat en niet uit industriële exporteurs.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |