Kijk die rentes eens van spanje en italie. Daar is het om te doen.goedkoop geld voor de knoflooklanden...quote:Op vrijdag 23 januari 2015 01:29 schreef de_ier het volgende:
Het drukken van het geld is begonnen...
De spaarders worden genaaid en de banken beloond voor hun loonpraktijken.
Rough justice.
Dragi's QE zet de koers van de euro onder druk. Er zijn dan twee dingen die kunnen spelen: de Zwitsers hebben principieel geen zin dat de koers van hun munt ook omlaag moet, en/of het probleem is dat veel mensen uit de euro vluchten en hun geld in Franken willen opsparen, zodat het voor de Zwitserse centrale bank onmogelijk wordt om de koers naar beneden te drukken.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 07:29 schreef maryen65 het volgende:
Kan iemand mij in Jip en Janneke taal uitleggen wat dat gedoe met Draghi heeft te maken met de zwitserse franc?
Ik gok dat laatste.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 07:53 schreef Igen het volgende:
[..]
Dragi's QE zet de koers van de euro onder druk. Er zijn dan twee dingen die kunnen spelen: de Zwitsers hebben principieel geen zin dat de koers van hun munt ook omlaag moet, en/of het probleem is dat veel mensen uit de euro vluchten en hun geld in Franken willen opsparen, zodat het voor de Zwitserse centrale bank onmogelijk wordt om de koers naar beneden te drukken.
Ik weet het wel zeker, de Zwitsers zouden nagenoeg de hele QE moeten absorberen om hun koersdoel te handhaven. Het zou de moeder van alle luchtbellen zijn geworden.quote:
Jammer voor mij als toerist, maar of dat nou echt zo erg is? Naar aanleiding van de Zwitserse verrassing heeft Mercedes zijn prijzen in dat land met 18% verlaagd. Just saying.quote:
Mijn VS aandelen staan praktisch alleen in de plus door de daling van de euro.quote:
Voor mijzelf doet het ook geen pijn (op dit moment heb ik zelfs baat bij een zwakke euro), maar ik geloof er niet in dat dit economisch goed is voor de eurozone als geheel.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 13:09 schreef HiZ het volgende:
Jammer voor mij als toerist, maar of dat nou echt zo erg is? Naar aanleiding van de Zwitserse verrassing heeft Mercedes zijn prijzen in dat land met 18% verlaagd. Just saying.
Ik zie de prijzen van elektronica al omhoog gaan. Spulletjes die ik op het oog had die ineens 10-20 eu duurder zijn.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 13:20 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Voor mijzelf doet het ook geen pijn (op dit moment heb ik zelfs baat bij een zwakke euro), maar ik geloof er niet in dat dit economisch goed is voor de eurozone als geheel.
De fabriekshal van de wereld ligt niet in de eurozone, dus al die spulletjes worden duurder. De winkelier kan in het huidige klimaat niet de gehele stijging doorberekenen, wat dus ook ten kosten gaat van zijn winstmarge.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 13:28 schreef Grrrrrrrr het volgende:
Ik zie de prijzen van elektronica al omhoog gaan. Spulletjes die ik op het oog had die ineens 10-20 eu duurder zijn.
Het nastreven van hogere inflatie in een tijd waar de koopkracht voor enorme groepen al jaren onder druk staat, idioot beleid.
Jep. Goed voor 'a few', slecht voor 'the many'.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 13:40 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
De fabriekshal van de wereld ligt niet in de eurozone, dus al die spulletjes worden duurder. De winkelier kan in het huidige klimaat niet de gehele stijging doorberekenen, wat dus ook ten kosten gaat van zijn winstmarge.
Dit is niet alleen waanzinnig beleid, maar ook weer een vorm van wealth transfer waarbij een relatief kleine groep bevoordeeld word ten opzichte van de massa.
Dan zou ik nog vlug zijn, +10% is in aantocht.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 13:28 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Ik zie de prijzen van elektronica al omhoog gaan. Spulletjes die ik op het oog had die ineens 10-20 eu duurder zijn.
Het nastreven van hogere inflatie in een tijd waar de koopkracht voor enorme groepen al jaren onder druk staat, idioot beleid.
Het is niet dat ik ze per se nodig heb, dus de kans is groot dat de aanschaf er helemaal niet van komtquote:Op vrijdag 23 januari 2015 13:42 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dan zou ik nog vlug zijn, +10% is in aantocht.
Dan vind ik toch wel knap dat ze 0.8% inflatie kunnen berekenen, bij een 20-30% devaluatie. Vergeten ze de importen in hun mandje?quote:Op vrijdag 23 januari 2015 14:16 schreef Igen het volgende:
Het is eigenlijk best wel slecht voor de import/koopkracht. Alles "Made in China" is bijv. ook al 30% duurder dan 8 maanden geleden nog.
Maar voor de export van m.n. Zuid-Europa zal het juist wel goed zijn.
Hoho, daar staat wel tegenover dat Griekse mandjesvlechters, Franse druivenmelkers en Brabantse gloeilampendraaiers nu weer concurrerend worden. We kunnen zelf weer dingen gaan maken en een salaris verdienen in plaats van onze WW en Bijstand via de Bristol en de Action bij de Chinezen in te leveren.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 13:40 schreef piepeloi55 het volgende:
De fabriekshal van de wereld ligt niet in de eurozone, dus al die spulletjes worden duurder. De winkelier kan in het huidige klimaat niet de gehele stijging doorberekenen, wat dus ook ten kosten gaat van zijn winstmarge.
Dit is niet alleen waanzinnig beleid, maar ook weer een vorm van wealth transfer waarbij een relatief kleine groep bevoordeeld word ten opzichte van de massa.
Dat is heel leuk maar hoeveel exporteren die naar buiten de EU?quote:Op vrijdag 23 januari 2015 14:16 schreef Igen het volgende:
Het is eigenlijk best wel slecht voor de import/koopkracht. Alles "Made in China" is bijv. ook al 30% duurder dan 8 maanden geleden nog.
Maar voor de export van m.n. Zuid-Europa zal het juist wel goed zijn.
Probleem is dat het een langdurig effect is. De import wordt bij een hogere prijs gelijk duurder, maar bij een lagere exportprijs duurt het lang voordat er daadwerkelijk productie wordt opgezet.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 15:09 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dat is heel leuk maar hoeveel exporteren die naar buiten de EU?
Het zijn vooral de noordelijke landen die dat doen omdat ze kwaliteitsproducten maken.
Positief punt is dat productie binnen europa zo goedkoper wordt.
Ow? http://www.bloomberg.com/(...)-of-more-easing.htmlquote:Op vrijdag 23 januari 2015 15:06 schreef SeLang het volgende:
Die ineenstorting van de euro gaat een hoop faillissementen veroorzaken in midden en kleinbedrijf. Hetzelfde gebeurde recentelijk in Japan na de ineenstorting van de yen. Werkloosheid zal dan ook wel weer gaan toenenen. Alles wordt momenteel ondergeschikt gemaakt aan het in stand houden van de bubbles. Huishoudens zijn collateral damage.
In de Japanse centrale bank gaan momenteel stemmen op om te gaan stoppen met die onzin nu de verzekeraars eraan gaan. Het is lastig om lijfrentes uit te keren met negatieve yields.
Doughlas Adams dacht dat het antwoord 42 was, maar in werkelijkheid is het QE, volgens de centraal bankiers. Ook al werkt het al zes jaar niet, try harder.quote:Bank of Japan Governor Haruhiko Kuroda signaled the central bank may need to look at fresh options if more stimulus is needed to propel inflation to levels unseen since stagnation set in two decades ago.
“If, really, our possible path to 2 percent inflation is significantly affected, then of course we can make adjustment to our monetary policy,” Kuroda said in an interview with Bloomberg Television in Davos, Switzerland, on Friday. Asked whether the BOJ will have to get more creative, he said “yes, I think so.” He declined to specify the options available.
Zie hier:quote:Op vrijdag 23 januari 2015 15:29 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Ow? http://www.bloomberg.com/(...)-of-more-easing.html
quote:Japan's central bankers mull diminishing returns from bond buying
TOKYO -- Some in the Bank of Japan are growing anxious about continuing its massive purchases of government bonds, confronted with the program's negative side effects.
Pressure from the financial industry is strengthening by the day, according to high-ranking officials at the central bank.
The BOJ's buying of huge amounts of Japanese government bonds has pushed long-term interest rates to unprecedented lows. This has made it impossible for insurance companies to generate sufficient returns on JGB investments to pay benefits to policyholders.
Nippon Life Insurance will thus raise premiums on lump-sum whole life policies in February. And Fukoku Mutual Life Insurance is considering halting sales of lump-sum endowment insurance and other products.
The longer ultralow interest rates continue, the more likely other insurers are to take similar steps. Household finances would suffer.
Money reserve funds, used for parking individual stock investors' unused funds, are another financial product hit by ultralow interest rates. MRFs put money into short-term government bonds and other safe investments. Generating positive returns on the bonds is becoming nearly a lost cause because negative yields have become the norm for not only short-term government debt, but also two-year JGBs.
With five-year JGBs at zero for the first time Tuesday, "it could become impossible to offer a positive interest rate any moment now," an MRF manager says.
Pushing on a string
The BOJ has discussed these costs at its policy board. When the board took up additional easing measures in a late-October meeting, some members raised the specter of hurting earnings at financial institutions and giving the impression that the bond-purchasing program is actually a scheme to enable deficit spending. The board decided to step up the program anyway, judging the benefits to outweigh the costs.
But the benefits have started to fade. With loan margins already crushed by ultralow interest rates, banks have little room to cut lending rates even if JGB yields sink further. And yields on corporate bonds "have started decoupling from the continued march toward further lows by government bond yields," a brokerage analyst says.
Even within the central bank, more are now coming to believe that the additional benefits of further easing the interest rate channel are clearly diminishing.
"Since nominal interest rates are already at historically low levels, the marginal impact of more easing aimed at putting upward pressure on consumer prices is not strong," policy board member Takehiro Sato said in a speech last month, explaining why he opposed additional easing in October.
While lower crude oil prices are pushing down consumer prices for now, the BOJ maintains that inflation will pick up again in the second half of fiscal 2015, aided by wage hikes and other factors.
"We have caused tremendous trouble for the financial industry," a BOJ official says. "I hope we will be able to scale back monetary easing soon by achieving the price stability target as projected."
http://asia.nikkei.com/Po(...)rns-from-bond-buying
Dat zegt niet veel. Wat het GDP in een buitenlandse valuta is, is niet zo interessant. Waar het om gaat is hoe de ontwikkeling in de lokale valuta is als je corrigeert voor inflatie.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 15:36 schreef SeLang het volgende:
Krugman & co komen altijd met IJsland als lichtend voorbeeld hoe nuttig een lage munt is voor je economie.
Dus hier, munt stort in (ongeveer een halvering - Draghi is een amateur):
[ afbeelding ]
Dan: "Kijk het GDP stijgt weer! Groei!".
Ahum. Laten we dit even in context plaatsen:
(SDR's kun je zien als een mandje met verschillende buitenlandse valuta)
[ afbeelding ]
De export zie ik sinds het instorten van de Krona toch wel boven de voorgaande trend uit stijgen.quote:Dan: "Een lage munt is goed voor je export! De handelsbalans verbetert!!!111EINZ11"
[ afbeelding ]
Zoals je ziet verbetert de handelsbalans dramatisch, maar niet vanwege een export boom maar vanwege een ineenstoring van de import omdat huishoudens door de lage munt een veel lagere koopkracht hebben.
In Duitsland en in mindere mate in Nederland moeten we forse loonsverhogingen hebben.quote:De eurozone heeft trouwens al een handelsoverschot dus waarom dit gedoe? En divergentie tussen het noorden en het zuiden kun je niet oplossen met monetair beleid zolang je een gemeenschappelijke munt hebt. Daar zijn structurele veranderingen voor nodig.
Letterlijk Rubbish. Maar wel tekenend voor je insteek als rentier.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 15:06 schreef SeLang het volgende:
Die ineenstorting van de euro gaat een hoop faillissementen veroorzaken in midden en kleinbedrijf. Hetzelfde gebeurde recentelijk in Japan na de ineenstorting van de yen. Werkloosheid zal dan ook wel weer gaan toenenen. Alles wordt momenteel ondergeschikt gemaakt aan het in stand houden van de bubbles. Huishoudens zijn collateral damage.
In de Japanse centrale bank gaan momenteel stemmen op om te gaan stoppen met die onzin nu de verzekeraars eraan gaan. Het is lastig om lijfrentes uit te keren met negatieve yields.
Nee hoor, de winst van veel MKB ondernemingen gaat nu door de shredder wegens het niet volledig kunnen doorberekenen van hogere inkoopprijzen. Het zijn met name de grotere MKB bedrijven en multinationals die profiteren van een zwakke euro (want vaker export). Zij zijn echter niet de banenmotor.quote:
Chinezen krijgen dus de hele rekening gepresenteerd?quote:Op vrijdag 23 januari 2015 17:24 schreef HiZ het volgende:
Welke hogere inkoopprijzen? Die hogere inkoopprijzen die de Chinezen niet kunnen vragen omdat ze anders een van hun grootste klanten kwijtraken?
Dan moet je wel de werkgever zijn die daarop casht of denk je echt dat in reële termen de lonen zouden stijgen? Zelf denk ik namelijk van niet en dan ben ik liever een kantoorklerk dozen/papier-schuiver dan te moeten zwoegen in een fabriek. Als je eigen (of de indoctrinatie van enkele youtube filmpjes) utopische wereldbeeld anders uitziet, er zijn zat Aziaten die direct met je willen ruilen.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 15:05 schreef dvr het volgende:
Hoho, daar staat wel tegenover dat Griekse mandjesvlechters, Franse druivenmelkers en Brabantse gloeilampendraaiers nu weer concurrerend worden. We kunnen zelf weer dingen gaan maken en een salaris verdienen in plaats van onze WW en Bijstand via de Bristol en de Action bij de Chinezen in te leveren.
Tuurlijk willen ze dat niet, zij gaan echt niet hun rentegevende activa verkopen om deze vervolgens te parkeren op de depositorekening van de ECB tegen een negatieve rente. Uitlenen aan de echte economie kan nu ook al, liquiditeiten zat. Er zijn echter geen kredietwaardige partijen.quote:[b]Op
Interessant stuk. De Nederlandse banken hebben te kennen gegeven niet geinteresseerd te zijn in het ECB opkoopprogramma, omdat ze meer dan zat geld hebben om aan de vraag naar leningen te voldoen. Kortom ze WILLEN dat geld niet hebben! Interessant dus is: Kunnen banken gedwongen worden hun staatsleningen te verkopen??
maar dan zit de ECB toch met een probleem als niemand hen staatsleningen wil verkopen?quote:Op vrijdag 23 januari 2015 17:57 schreef piepeloi55 het volgende:
Zelf zou ik geen ochtend wakker willen worden met een partij als Syriza aan het roer, maar misschien is het nu wel beter. Dat de kosten van dit hele beleid maar eens duidelijk worden, dan houd het wellicht eens op.
[..]
Tuurlijk willen ze dat niet, zij gaan echt niet hun rentegevende activa verkopen om deze vervolgens te parkeren op de balans van de ECB tegen een negatieve rente. Uitlenen aan de echte economie kan nu ook al, liquiditeiten zat. Er zijn echter geen kredietwaardige partijen.
Voor buitenlandse banken of andere partijen geld dit probleem niet en in het Zuiden zijn er wel een aantal banken die daar baat bij kunnen hebben.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 17:59 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
maar dan zit de ECB toch met een probleem als niemand hen staatsleningen wil verkopen?
Er is veel meer 'rest-van-de-wereld' dan er Nederlandje (of Europaatje) is, en een lage euro kan daarom wonderen doen voor de werkgelegenheid hier. En daarmee voor de loonontwikkeling, al loopt die zeker 1-2 jaar achter op de werkgelegenheidsontwikkeling door het grote reservoir aan werklozen.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 17:38 schreef piepeloi55 het volgende:
Dan moet je wel de werkgever zijn die daarop casht of denk je echt dat in reële termen de lonen zouden stijgen?
Papierschuivers danken hun bestaan allemaal aan de onderliggende fysieke economie. Ze bestaan om bij te houden hoeveel aardappels er verkocht zijn, hoeveel salaris piet en klaas krijgen, of om reclamepraatjes te maken, enzovoort -- maar zonder die onderliggende echte economie heben ze geen enkel zelfstandig bestaansrecht. Bovendien zijn hun voortbrengselen nauwelijks te exporteren. In Nederland is de verhouding tussen feitelijke productie (te weinig) en alle overhead er omheen (veel teveel) al vele jaren zoek. Een terugkeer naar meer industrie en meer, liefst hoogwaardige, productontwikkeling zou de economie robuuster maken en voor een betere verdeling van het arbeidsaanbod zorgen.quote:Zelf denk ik namelijk van niet en dan ben ik liever een kantoorklerk dozen/papier-schuiver dan te moeten zwoegen in een fabriek.
Geen idee waar je het over hebt. Maar aan de onderkant van de arbeidsmarkt zit men te springen om relatief eenvoudig werk en als we daar met de lage euro wat van terughalen gaat dat een hoop uitkeringen schelen. Al biedt een lage euro natuurlijk ook in hoogtechnologische sectoren voordelen.quote:Als je eigen (of de indoctrinatie van enkele youtube filmpjes) utopische wereldbeeld anders uitziet, er zijn zat Aziaten die direct met je willen ruilen.
Nee hoor, gewoon een procentje meer bieden. QE is feest voor de banken en verzekeraars!quote:Op vrijdag 23 januari 2015 17:59 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
maar dan zit de ECB toch met een probleem als niemand hen staatsleningen wil verkopen?
Dat is toch allemaal intra EU werk? Dat is geen euro vs. dollar of yuan issue, maar Nederlander vs. Pool/Spanjaard/Portugees.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 18:18 schreef dvr het volgende:
Geen idee waar je het over hebt. Maar aan de onderkant van de arbeidsmarkt zit men te springen om relatief eenvoudig werk en als we daar met de lage euro wat van terughalen gaat dat een hoop uitkeringen schelen. Al biedt een lage euro natuurlijk ook in hoogtechnologische sectoren voordelen.
Ja, verzekeraars staan te juichen bij een lage rente. Zul je merken bij de overname van Vivat wat een feest die lage rente isquote:Op vrijdag 23 januari 2015 18:20 schreef dvr het volgende:
[..]
Nee hoor, gewoon een procentje meer bieden. QE is feest voor de banken en verzekeraars!
Wat is er rubbish? Wat klopt er niet aan de post die je quote?quote:Op vrijdag 23 januari 2015 17:20 schreef HiZ het volgende:
[..]
Letterlijk Rubbish. Maar wel tekenend voor je insteek als rentier.
Zo'n Syriza zal ook niet ontkomen aan pijnlijke ingrepen en dan snel net zo impopulair zijn als haar voorgangers. Dat zal het grote verschil allemaal niet maken...quote:Op vrijdag 23 januari 2015 17:57 schreef piepeloi55 het volgende:
Zelf zou ik geen ochtend wakker willen worden met een partij als Syriza aan het roer, maar misschien is het nu wel beter. Dat de kosten van dit hele beleid maar eens duidelijk worden, dan houd het wellicht eens op.
[..]
Tuurlijk willen ze dat niet, zij gaan echt niet hun rentegevende activa verkopen om deze vervolgens te parkeren op de depositorekening van de ECB tegen een negatieve rente. Uitlenen aan de echte economie kan nu ook al, liquiditeiten zat. Er zijn echter geen kredietwaardige partijen.
Waarom niet, kun je dat onderbouwen?quote:Op vrijdag 23 januari 2015 18:37 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Zo'n Syriza zal ook niet ontkomen aan pijnlijke ingrepen en dan snel net zo impopulair zijn als haar voorgangers. Dat zal het grote verschil allemaal niet maken...
Omdat ze met de internationale realiteit te maken hebbenquote:Op vrijdag 23 januari 2015 18:39 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Waarom niet, kun je dat onderbouwen?
Wat is er rubbish? Wat klopt er niet aan de post die je quote?quote:Op vrijdag 23 januari 2015 17:20 schreef HiZ het volgende:
[..]
Letterlijk Rubbish. Maar wel tekenend voor je insteek als rentier.
Rubbish?quote:Die ineenstorting van de euro gaat een hoop faillissementen veroorzaken in midden en kleinbedrijf. Hetzelfde gebeurde recentelijk in Japan na de ineenstorting van de yen.
Rubbish?quote:Werkloosheid zal dan ook wel weer gaan toenenen. Alles wordt momenteel ondergeschikt gemaakt aan het in stand houden van de bubbles. Huishoudens zijn collateral damage.
Rubbish?quote:Households on welfare hit another record high
The number of households in Japan on welfare hit a record high in October, renewing the record for a 6th straight month.
http://www3.nhk.or.jp/nhkworld/english/news/20150107_20.html
Zie hierquote:In de Japanse centrale bank gaan momenteel stemmen op om te gaan stoppen met die onzin nu de verzekeraars eraan gaan. Het is lastig om lijfrentes uit te keren met negatieve yields.
Ja, zo kun je overal wel een doelredenering van maken. Kun je het nog wat nader en concreter onderbouwen anders dan je hoop?quote:Op vrijdag 23 januari 2015 18:45 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Omdat ze met de internationale realiteit te maken hebben.
Hoe denk jij dat Syriza wel voor een zeer groot verschil zal gaan zorgenquote:Op vrijdag 23 januari 2015 18:49 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Ja, zo kun je overal wel een doelredenering van maken. Kun je het nog wat nader en concreter onderbouwen anders dan je hoop?
Ik stelde niks, waarom stel je wederom een wedervraag? Waarom afleiden van je ononderbouwde onderbuikstelling? Geef eens antwoord. Ben je soms een euro-lover-boy?quote:Op vrijdag 23 januari 2015 18:50 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Hoe denk jij dat Syriza wel voor een zeer groot verschil zal gaan zorgen?
Het is leuk geweest met je getroll. Als je geen zin hebt in enige inhoudelijke discussie en niet verder komt dan op de man spelen, dan houdt het opquote:Op vrijdag 23 januari 2015 18:53 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Ik stelde niks, waarom stel je wederom een wedervraag? Waarom afleiden van je ononderbouwde onderbuikstelling? Geef eens antwoord. Ben je soms een euro-lover-boy?
Ja, ik zou hier ook maar niet meer reageren als je niet verder komt dat dit soort posts. Kom zorg eens voor inhoud en geen getroll, 99.999. Dit is een serieus forum.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 18:55 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het is leuk geweest met je getroll. Als je geen zin hebt in enige inhoudelijke discussie en niet verder komt dan op de man spelen, dan houdt het op
Jouw grafiek over de yen steunt toch juist zijn opmerking?quote:Op vrijdag 23 januari 2015 18:48 schreef SeLang het volgende:
[..]
Wat is er rubbish? Wat klopt er niet aan de post die je quote?
Goed, daar gaan we dan:
[..]
Rubbish?
[ afbeelding ]
[..]
Rubbish?
[..]
Rubbish?
[..]
Zie hier
En er is nog veel meer. Dat zou je geweten hebben als je het nieuws een beetje volgt.
Aantal households on welfare kan heel goed te maken hebben met de vergrijzing. Werkloosheid is in ieder geval met 3,5% momenteel extreem laag.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 18:48 schreef SeLang het volgende:
[..]
Wat is er rubbish? Wat klopt er niet aan de post die je quote?
Goed, daar gaan we dan:
[..]
Rubbish?
[ afbeelding ]
[..]
Rubbish?
[..]
Rubbish?
[..]
Zie hier
En er is nog veel meer. Dat zou je geweten hebben als je het nieuws een beetje volgt.
Volgens mij is depreciatie van de euro juist het enige doel van de ECBDraghi. Dat is nou net het enige waar QE invloed op heeft.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 19:08 schreef Basterds het volgende:
Depreciatie van de euro is dan wel geen doel voor de ECB, het kan in hun opzicht volgens mij alleen maar goed uitpakken. Een goedkopere euro heeft 2 effecten. Het leidt er op korte termijn toe dat productie in de eurozone relatief aantrekkelijker wordt. Goed voor de economische groei dus. En de importkosten worden groter wat zal doorwerken in de prijzen. Goed voor de inflatie dus.
Mwa, er zijn wel meerder kanalen waardoor QE zou kunnen werken. Stijgende waarde van activa wat leidt tot meer vertrouwen en dus meer kredietverlening/investeringen/consumptie. Nog lagere rente die de kredietverlening ondersteunt. Puur een psychologisch effect wat het vertrouwen en de rente/inflatie verwachtingen beïnvloedt.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 19:09 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Volgens mij is depreciatie van de euro juist het enige doel van de ECBDraghi. Dat is nou net het enige waar QE invloed op heeft.
En of dat goed is voor economische groei? Mij lijkt dat eerder tot stagflatie te leiden dan wat anders. Binnen de EU dan, uitgaande van EU burgers/ondernemingen. Stagflatie zal alleen leiden tot meer sparen en meer voorzichtigheid, zowel in de uitgaven als kredietverlening.
Stel ik heb 2 miljoen aan aandelen, die stijgen naar 2.2 miljoen. Denk je dat ik daar een cent meer om besteed? Nope, en dat is ook de les van zes jaar QE in de rest van de wereld.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 19:19 schreef Basterds het volgende:
[..]
Mwa, er zijn wel meerder kanalen waardoor QE zou kunnen werken. Stijgende waarde van activa wat leidt tot meer vertrouwen en dus meer kredietverlening/investeringen/consumptie. Nog lagere rente die de kredietverlening ondersteunt. Puur een psychologisch effect wat het vertrouwen en de rente/inflatie verwachtingen beïnvloedt.
Ik heb eerder het idee dat ze bij de ECB het gevoel hebben dat ze wel iets moeten doen in de huidige situatie en onder het motte van 'baat het niet dan schaadt het niet' met QE komen.
en dat maakt de import duurquote:Op vrijdag 23 januari 2015 19:26 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Stel ik heb 2 miljoen aan aandelen, die stijgen naar 2.2 miljoen. Denk je dat ik daar een cent meer om besteed? Nope, en dat is ook de les van zes jaar QE in de rest van de wereld.
Lagere rente die kredietverlening ondersteund? Banken lenen niet slecht uit omdat ze liquiditeit tekort komen, noch omdat de funding te duur is. Ze lenen niet uit vanwege kapitaalsbeslag.
Zowel ING als Rabo hebben al aangegeven dat ze daarom geen enkele staatsobligatie aan de ECB gaan verkopen, waarom zouden ze renderend laagkapitaalsbeslag inruilen voor lager renderend laagkapitaalsbeslag?
Ik heb eerder het idee dat de ECB gokt op het pavlov effect dat QE vast goed is. Het schaadt echter wel, het bevordert investeringen en kredietverlening niet, maar holt wel de koopkracht uit. Wat de echte beweegreden is, is ieders gok.
speelt je SOA op? der?quote:Op vrijdag 23 januari 2015 19:31 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
en dat maakt de import duur
der
hoe weet jij dat,quote:
omdat je post druipt na al die tijd.Betekent dat dat je hier weer alles komt ondersmeren?quote:
ja ouderen hebben lange vakanties nodig he , voorbereiding op heel goedkoop wonen daarquote:Op vrijdag 23 januari 2015 19:39 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
omdat je post druipt na al die tijd.Betekent dat dat je hier weer alles komt ondersmeren?
Ik doelde ook niet op werkloosheid maar op het feit dat huishoudens de sigaar zijn. Je hoeft mij niet te geloven hoor, de BoJ zegt dat zelf in een rapport (slechtste cijfer sinds 2011):quote:Op vrijdag 23 januari 2015 19:08 schreef Basterds het volgende:
[..]
Aantal households on welfare kan heel goed te maken hebben met de vergrijzing. Werkloosheid is in ieder geval met 3,5% momenteel extreem laag.
Een lage munt is gunstig voor exporteurs en ongunstig voor bedrijven die zich meer met het binnenland binnenhouden (meestal midden en kleinbedrijf, vandaar mijn opmerking en vandaar de scherpe toename van faillissementen in Japan).quote:Depreciatie van de euro is dan wel geen doel voor de ECB, het kan in hun opzicht volgens mij alleen maar goed uitpakken. Een goedkopere euro heeft 2 effecten. Het leidt er op korte termijn toe dat productie in de eurozone relatief aantrekkelijker wordt. Goed voor de economische groei dus. En de importkosten worden groter wat zal doorwerken in de prijzen. Goed voor de inflatie dus.
Conclusie was dat verdere yen depreciatie per saldo negatief is. Inmiddels is gelukkig wel de olieprijs verder gezakt en dat compenseert momenteel voor de lage yen.quote:The yen has depreciated quickly beyond ¥115/US$ from the ¥107/US$ level since the FOMC made the decision to terminate quantitative easing and the BOJ surprised with additional easing at the end of October. This has prompted concern over possible damage to Japan as a whole if the yen weakens further.
Using industry input/output tables to investigate the costs and benefits of a weak yen, we find that the manufacturing sector still reaps forex translation gains under Japan’s current economic structure. However, in materials and nonmanufacturing industries that have limited opportunity to pass on forex-driven cost growth to exports, the costs of a weak yen far outweigh the benefits. According to our calculations, a 25% decline in the yen’s valueresults in a ¥4.1 tn net cost increase for Japanese industry as a whole since 2012 and a ¥10.5 bn increase in household sector import inducement.
Als ik het goed begrijp, omdat staatsobligaties als vrijwel risicoloos worden bestempeld door Basel III hoeven banken daar nauwelijks/geen kapitaal tegenover te zetten. En als ze die "risicoloze" obligaties zouden "inruilen" voor bijvoorbeeld bedrijfsleningen zouden ze kapitaal tekortkomen? Komen we dan weer bij het oude probleem terecht dat de VS hun banken hebben gedwongen tot een herkapitalisatie, en wij in Europa niet?quote:Op vrijdag 23 januari 2015 19:26 schreef crashbangboom het volgende:
Lagere rente die kredietverlening ondersteund? Banken lenen niet slecht uit omdat ze liquiditeit tekort komen, noch omdat de funding te duur is. Ze lenen niet uit vanwege kapitaalsbeslag.
Zowel ING als Rabo hebben al aangegeven dat ze daarom geen enkele staatsobligatie aan de ECB gaan verkopen, waarom zouden ze renderend laagkapitaalsbeslag inruilen voor lager renderend laagkapitaalsbeslag?
Ik denk dat iemand die een groot deel van zijn vermogen zelf belegd, eerder geld uit zal geven wanneer zijn beleggingen 20% in de plus staan dan wanneer die beleggingen 20% in de min staan. Daar geloof ik echt wel in. Je moet er alleen zeker niet teveel van voorstellen. Ik kan het nu niet meer terug vinden, maar ik kan me een bericht herinneren dat uit de boeken deed dat QE van 1000 miljard, volgens intern ECB onderzoek, zou resulteren in 0,3% hogere inflatie (of 0,5%, ik weet het niet meer precies). En dat is dus het totaal, een zo'n kanaal zal zeer marginaal bijdragen.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 19:26 schreef crashbangboom het volgende:
Stel ik heb 2 miljoen aan aandelen, die stijgen naar 2.2 miljoen. Denk je dat ik daar een cent meer om besteed? Nope, en dat is ook de les van zes jaar QE in de rest van de wereld.
Werkt dat niet via de opportunity costs? Het rendement op reserves bij de ECB dat negatief is, het rendement op obligaties dat steeds maar lager wordt. Een lening aan bedrijf of consument wordt steeds interessanter voor banken. We zien toch ook dat de hypotheekrente alsmaar lager wordt? Ik geloof er wel in dat dat leidt tot meer hypotheken en dus de huizenmarkt ondersteunt.quote:Lagere rente die kredietverlening ondersteund? Banken lenen niet slecht uit omdat ze liquiditeit tekort komen, noch omdat de funding te duur is. Ze lenen niet uit vanwege kapitaalsbeslag.
Ja, meer kredietverlening is, behoudens vraag, geen kwestie van liquiditeit maar van kapitaal.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 19:49 schreef JimmyJames het volgende:
[..]
Als ik het goed begrijp, omdat staatsobligaties als vrijwel risicoloos worden bestempeld door Basel III hoeven banken daar nauwelijks/geen kapitaal tegenover te zetten. En als ze die "risicoloze" obligaties zouden "inruilen" voor bijvoorbeeld bedrijfsleningen zouden ze kapitaal tekortkomen? Komen we dan weer bij het oude probleem terecht dat de VS hun banken hebben gedwongen tot een herkapitalisatie, en wij in Europa niet?
beter geven ze IEDERE Europeaan 1000 euroquote:Op vrijdag 23 januari 2015 19:51 schreef Basterds het volgende:
[..]
Ik denk dat iemand die een groot deel van zijn vermogen zelf belegd, eerder geld uit zal geven wanneer zijn beleggingen 20% in de plus staan dan wanneer die beleggingen 20% in de min staan. Daar geloof ik echt wel in. Je moet er alleen zeker niet teveel van voorstellen. Ik kan het nu niet meer terug vinden, maar ik kan me een bericht herinneren dat uit de boeken deed dat QE van 1000 miljard, volgens intern ECB onderzoek, zou resulteren in 0,3% hogere inflatie (of 0,5%, ik weet het niet meer precies). En dat is dus het totaal, een zo'n kanaal zal zeer marginaal bijdragen.
[..]
Werkt dat niet via de opportunity costs? Het rendement op reserves bij de ECB dat negatief is, het rendement op obligaties dat steeds maar lager wordt. Een lening aan bedrijf of consument wordt steeds interessanter voor banken. We zien toch ook dat de hypotheekrente alsmaar lager wordt? Ik geloof er wel in dat dat leidt tot meer hypotheken en dus de huizenmarkt ondersteunt.
En over de beweegredenen. De ECB heeft gewoon een mandaat waar ze zich aan moeten houden, met de -0,2% van nu zitten ze daar flink onder, wat dat betreft is het helemaal niet gek dat ze nu actie onder nemen.
Ik denk dat dat in het niet valt bij de mensen die geconfronteerd worden met hogere inflatie en lagere rente en lagere pensioenen.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 19:51 schreef Basterds het volgende:
[..]
Ik denk dat iemand die een groot deel van zijn vermogen zelf belegd, eerder geld uit zal geven wanneer zijn beleggingen 20% in de plus staan dan wanneer die beleggingen 20% in de min staan. Daar geloof ik echt wel in. Je moet er alleen zeker niet teveel van voorstellen. Ik kan het nu niet meer terug vinden, maar ik kan me een bericht herinneren dat uit de boeken deed dat QE van 1000 miljard, volgens intern ECB onderzoek, zou resulteren in 0,3% hogere inflatie (of 0,5%, ik weet het niet meer precies). En dat is dus het totaal, een zo'n kanaal zal zeer marginaal bijdragen.
De beknellende factor voor financiele instellingen is niet rendement of liquiditeit, maar kapitaalsbeslag. Zie de uitlatingen van ING en Rabo, onder andere.quote:Werkt dat niet via de opportunity costs? Het rendement op reserves bij de ECB dat negatief is, het rendement op obligaties dat steeds maar lager wordt. Een lening aan bedrijf of consument wordt steeds interessanter voor banken. We zien toch ook dat de hypotheekrente alsmaar lager wordt? Ik geloof er wel in dat dat leidt tot meer hypotheken en dus de huizenmarkt ondersteunt.
En over de beweegredenen. De ECB heeft gewoon een mandaat waar ze zich aan moeten houden, met de -0,2% van nu zitten ze daar flink onder, wat dat betreft is het helemaal niet gek dat ze nu actie onder nemen.
Het primaire effect van QE is verdere renteverlaging en schaarste in inkomens genererende assets en daardoor bubbles in assetprijzen.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 19:19 schreef Basterds het volgende:
[..]
Mwa, er zijn wel meerder kanalen waardoor QE zou kunnen werken. Stijgende waarde van activa wat leidt tot meer vertrouwen en dus meer kredietverlening/investeringen/consumptie. Nog lagere rente die de kredietverlening ondersteunt. Puur een psychologisch effect wat het vertrouwen en de rente/inflatie verwachtingen beïnvloedt.
Ik heb eerder het idee dat ze bij de ECB het gevoel hebben dat ze wel iets moeten doen in de huidige situatie en onder het mom van 'baat het niet dan schaadt het niet' met QE komen.
De werkgelegenheidsontwikkeling heeft op dit moment weinig met de valuta te maken, meer met het herbalanceren van de economie. Maar als we de valuta daar toch bij gaan betrekken, gaat een zwakke euro juist ten kosten van de werkgelegenheid aangezien het MKB als geheel (de banenmotor) inlevert (hierboven al uitgelegd waarom) en de maatregelen dat herbalanceren tegen gaan.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 18:18 schreef dvr het volgende:
Er is veel meer 'rest-van-de-wereld' dan er Nederlandje (of Europaatje) is, en een lage euro kan daarom wonderen doen voor de werkgelegenheid hier. En daarmee voor de loonontwikkeling, al loopt die zeker 1-2 jaar achter op de werkgelegenheidsontwikkeling door het grote reservoir aan werklozen.
Ze hebben dan inderdaad geen bestaansrecht, maar de productie is niet weg, die is geoutsourced en daarmee is dit argument niet legitiem. Dat we dat kunnen outsourcen is toch juist prachtig en welvaartsverhogend, al die middelen kunnen we nu besteden aan andere dingen.quote:Papierschuivers danken hun bestaan allemaal aan de onderliggende fysieke economie. Ze bestaan om bij te houden hoeveel aardappels er verkocht zijn, hoeveel salaris piet en klaas krijgen, of om reclamepraatjes te maken, enzovoort -- maar zonder die onderliggende echte economie heben ze geen enkel zelfstandig bestaansrecht. Bovendien zijn hun voortbrengselen nauwelijks te exporteren. In Nederland is de verhouding tussen feitelijke productie (te weinig) en alle overhead er omheen (veel teveel) al vele jaren zoek. Een terugkeer naar meer industrie en meer, liefst hoogwaardige, productontwikkeling zou de economie robuuster maken en voor een betere verdeling van het arbeidsaanbod zorgen.
Springen? Zolang er bussen vol met Oostblokkers hier komen werken omdat deze banen niet worden ingevuld door Nederlanders, geloof ik hier niet in. Juist deze laaggeschoolde groep is gebaat bij een sterke euro, zodat hun koopkracht niet nog verder word uitgehold. Zij hebben by far het meest ingeleverd de afgelopen jaren.quote:Geen idee waar je het over hebt. Maar aan de onderkant van de arbeidsmarkt zit men te springen om relatief eenvoudig werk en als we daar met de lage euro wat van terughalen gaat dat een hoop uitkeringen schelen. Al biedt een lage euro natuurlijk ook in hoogtechnologische sectoren voordelen.
Waarom zouden de chinezen hun zooi maar nog belangrijker grondstoffen met verlies gaan verkopenquote:Op vrijdag 23 januari 2015 17:24 schreef HiZ het volgende:
Welke hogere inkoopprijzen? Die hogere inkoopprijzen die de Chinezen niet kunnen vragen omdat ze anders een van hun grootste klanten kwijtraken?
Dat doen we al! In Nederland zo'n 1500 euro per jaar. (3% begrotingstekort namelijk)quote:Op vrijdag 23 januari 2015 19:54 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
beter geven ze IEDERE Europeaan 1000 euro
Geldt dat voor Nederland of ook voor bijvoorbeeld Portugal of Slowakije?quote:Op vrijdag 23 januari 2015 20:04 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
De werkgelegenheidsontwikkeling heeft op dit moment weinig met de valuta te maken, meer met het herbalanceren van de economie. Maar als we de valuta daar toch bij gaan betrekken, gaat een zwakke euro juist ten kosten van de werkgelegenheid aangezien het MKB als geheel (de banenmotor) inlevert (hierboven al uitgelegd waarom) en de maatregelen dat herbalanceren tegen gaan.
Outsourcing leidt alleen tot meer welvaart als het ermee gepaard gaat dat hier hoogwaardigere werkgelegenheid ontstaat.quote:[..]
Ze hebben dan inderdaad geen bestaansrecht, maar de productie is niet weg, die is geoutsourced en daarmee is dit argument niet legitiem. Dat we dat kunnen outsourcen is toch juist prachtig en welvaartsverhogend, al die middelen kunnen we nu besteden aan andere dingen.
Het is vooral romantisch om te fantaseren dat we de productie kunnen terughalen, maar qua welvaartsontwikkeling helemaal niet wenselijk. Het zou namelijk betekenen dat we de middelen die we daaraan opofferen niet meer kunnen gebruiken voor andere zaken. Dat jij wellicht geen/minder belang hecht aan die zaken doet er niet toe. Het is overduidelijk dat de meerderheid dat wel doet.
[..]
Springen? Zolang er bussen vol met Oostblokkers hier komen werken omdat deze banen niet worden ingevuld door Nederlanders, geloof ik hier niet in. Juist deze laaggeschoolde groep is gebaat bij een sterke euro, zodat hun koopkracht niet nog verder word uitgehold. Zij hebben by far het meest ingeleverd de afgelopen jaren.
Ik geloof meer dat werkloosheid in deze groep met name word gedreven door het niet willen invullen van bepaalde functies en geef ze eens ongelijk. Voor 2-300 euro meer per maand zou ik ook niet elke dag om 7 uur opstaan en me lichamelijk de pleuris werken, terwijl ik ook een uitkering kan ontvangen. De 2-300 euro die ik dan weer kwijt ben aan minder toeslagen, benzine, extra calorieën e.d.
Dat laatste is geen currency gevolg, maar eerder een sociale wetgevingsgevolg.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 20:12 schreef Igen het volgende:
[..]
Geldt dat voor Nederland of ook voor bijvoorbeeld Portugal of Slowakije?
[..]
Outsourcing leidt alleen tot meer welvaart als het ermee gepaard gaat dat hier hoogwaardigere werkgelegenheid ontstaat.
Ik zou zeggen dat het een gevolg is van een slimme beroepsbevolking die zich op activiteiten met een hoge arbeidsproductiviteit richt - en dat daardoor de munt in waarde stijgt. Maar in delen van Europa werkt het niet zo, daar is geen goed geschoolde beroepsbevolking. En als je dat wil veranderen dan heb je het over tijdsperiodes van een generatie.
Een dure euro met als gevolg dat productie verplaatst naar lagelonenlanden en hier iedereen werkloos thuis zit, zoals m.n. in Zuid-Europa speelt, dat is geen outsourcing waar de bevolking voordeel van heeft. En dat is ook een factor waar de ECB rekening mee zou moeten houden. Het draait niet alleen om Nederland.
Daarnaast - als je de regionale verschillen wil verkleinen, dan kan dat veel makkelijker als er inflatie is en je regionaal loonsverhogingen doorvoert, dan wanneer je geen inflatie hebt en je regionaal loonsverlagingen probeert af te dwingen.
Kunnen we geen ministaatje oprichten, SeLang?quote:Op vrijdag 23 januari 2015 20:16 schreef SeLang het volgende:
Trouwens, de ECB gaat ook obligaties opkopen met negatieve yields (bevestigde Draghi). Dat is toch gewoon keiharde monetaire financiering van overheidstekorten? Hoe duidelijk wil je het hebben? Je laat de staat niet alleen goedkoper lenen, je geeft ze zelfs geld toe!
Als je via monetair beleid iets makkelijker kan bereiken dan via hervormingen van sociale wetgeving, waarom niet? Je moet ook een beetje pragmatisch blijven.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 20:15 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Dat laatste is geen currency gevolg, maar eerder een sociale wetgevingsgevolg.
EUR/CNY is al met al binnen het afgelopen jaar al zo'n 30% gedaald. Dat moet toch wel gevolgen hebben.quote:Een lagere euro voorkomt geen offshoring (outsourcing komt minder voor), wel andere wetgeving. tenzij de euro met de helft daalt. Het is eerder het gevolg van de bizarre disconnect tussen direct loon en loonkosten.
Als je nagaat dat sommige multinationals een slordige 50% over het salaris in het pensioenfonds moesten droppen en dat deze door de QE gedreven lage rentestanden wederom door de hoeven gaan.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 20:23 schreef Igen het volgende:
[..]
Als je via monetair beleid iets makkelijker kan bereiken dan via hervormingen van sociale wetgeving, waarom niet? Je moet ook een beetje pragmatisch blijven.
Koppig eisen dat heel Europa de koers van Schröder nadoet (die prompt de verkiezingen verloor en wiens partij sindsdien nooit meer aan de macht is gekomen), dat proberen we nu al 7 jaar en met heel veel tegenzin lukt het weliswaar om kleine positieve resultaten te behalen maar een echt succes is het toch niet echt.
[..]
EUR/CNY is al met al binnen het afgelopen jaar al zo'n 30% gedaald. Dat moet toch wel gevolgen hebben.
Ik doelde met name op Nederland (en soortgelijke landen), geen idee of dit ook geld voor 'zwakkere' landen. De samenstelling van de economien aldaar is mij minder goed bekend.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 20:12 schreef Igen het volgende:
Geldt dat voor Nederland of ook voor bijvoorbeeld Portugal of Slowakije?
Ik geloof hier niet in. Productie word geoutsourced omdat een partij elders tegen een betere prijs kan leveren. De beroepsbevolking die zich daar mee bezighield zit natuurlijk niet stil, maar gaat diensten/goederen ontwikkelen die de nog werkzame bevolking wil hebben. Net als bij technologische vooruitgang heeft het tot gevolg dat er nieuwe sectoren, diensten en producten ontstaan die tot voorheen onrendabel waren. Er zijn geen middelen verdwenen, ze worden anders besteed. Toegegeven, het overgangsproces is altijd pijnlijk, maar op termijn is dit enkel welvaartsverhogend.quote:Outsourcing leidt alleen tot meer welvaart als het ermee gepaard gaat dat hier hoogwaardigere werkgelegenheid ontstaat.
Ik zou zeggen dat het een gevolg is van een slimme beroepsbevolking die zich op activiteiten met een hoge arbeidsproductiviteit richt - en dat daardoor de munt in waarde stijgt. Maar in delen van Europa werkt het niet zo, daar is geen goed geschoolde beroepsbevolking. En als je dat wil veranderen dan heb je het over tijdsperiodes van een generatie.
Een dure euro met als gevolg dat productie verplaatst naar lagelonenlanden en hier iedereen werkloos thuis zit, zoals m.n. in Zuid-Europa speelt, dat is geen outsourcing waar de bevolking voordeel van heeft. En dat is ook een factor waar de ECB rekening mee zou moeten houden. Het draait niet alleen om Nederland.
Daarnaast - als je de regionale verschillen wil verkleinen, dan kan dat veel makkelijker als er inflatie is en je regionaal loonsverhogingen doorvoert, dan wanneer je geen inflatie hebt en je regionaal loonsverlagingen probeert af te dwingen.
Eh, in landen als Spanje en Griekenland is de werkloosheid zo'n 25% en bij jongeren zelfs richting de 50%. Daar wordt de fabrieksarbeider dus werkloos, en de heftruckchauffeur ook werkloos. Omdat er daar de kennis niet is voor nieuwe activiteiten met een hogere arbeidsproductiviteit.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 20:27 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Ik geloof hier niet in. Productie word geoutsourced omdat een partij elders tegen een betere prijs kan leveren. De beroepsbevolking die zich daar mee bezighield zit natuurlijk niet stil, maar gaat diensten/goederen ontwikkelen die de nog werkzame bevolking wil hebben. Net als bij technologische vooruitgang heeft het tot gevolg dat er nieuwe sectoren, diensten en producten ontstaan die tot voorheen onrendabel waren. Er zijn geen middelen verdwenen, ze worden anders besteed. Toegegeven, het overgangsproces is altijd pijnlijk, maar op termijn is dit enkel welvaartsverhogend.
De fabrieksarbeider word sportinstructeur, de heftruckchauffeur verzorger e.d.
Je moet wel een idioot zijn om vrijwillig deze positie in te leveren, andere delen van de wereld staan te popelen!
quote:*COEURE SAYS IF QE IMPACT ISN'T ENOUGH, "WE'LL HAVE TO DO MORE"
*COEURE SAYS ECB WILL ASSESS IF QE MUST GO BEYOND SEPTEMBER 2016
Dat zijn geen gevolgen van ousourcing, een dure euro e.d. maar een epische bubble die is leeggelopen en dus middelen die daadwerkelijk zijn verdwenen. Het herbalanceren van de economie heeft tijd nodig en de stimuleringsmaatregelen voorkomen dat enkel. Een zwakke euro gaat daar niets noemenswaardig aan bijdragen.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 20:32 schreef Igen het volgende:
Eh, in landen als Spanje en Griekenland is de werkloosheid zo'n 25% en bij jongeren zelfs richting de 50%. Daar wordt de fabrieksarbeider dus werkloos, en de heftruckchauffeur ook werkloos. Omdat er daar de kennis niet is voor nieuwe activiteiten met een hogere arbeidsproductiviteit.
Je trekt het in extreme, maar in principe zou het zo kunnen werken als er elders in de wereld iemand bereid is te produceren voor die prijs. De middelen die overblijven kunnen dan besteed worden aan andere zaken, zaken waar de werkloze beroepsbevolking op inspringt totdat er weer een evenwicht ontsaat. Helaas is niemand zo dom om pleepapier te accepteren.quote:Met jouw redenering zou je gewoon een bepaald welvaartsniveau kunnen prikken en dat vanzelf kunnen bereiken door de lonen maar hoog genoeg te maken omdat dan vanzelf alsnog iedereen wel wat gaat doen wat die lonen waard is. Was het maar zo makkelijk - dan deed de hele wereld dat wel!![]()
Had je de commentaren van societe generale nog niet gelezen?quote:Op vrijdag 23 januari 2015 20:33 schreef SeLang het volgende:
QE faalt nu al
[ afbeelding ]
En dan, 30 uur na aankondiging van QE:
[..]
What happened to "we do not pre-commit"?
Ja societe generale kwam daar al mee een paar minuten na de aankondigingquote:Op vrijdag 23 januari 2015 20:40 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Had je de commentaren van societe generale nog niet gelezen?
Minstens 3x zoveel (3T) is nodig, en de ECB moeten en masse aandelen gaan kopen, omdat er gewoon geen 3T aan beschikbare obligaties zijn (goh, er is ws. nog geen 200M, niemand gaat immers stukken met yield omruilen voor een current account bij de ECB met negatieve yield, surprise surprise).
Het event van 2015 wordt de Geexit. Zonder de R
Ik zou er bijna goud van gaan kopen.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 20:43 schreef SeLang het volgende:
[..]
Ja societe generale kwam daar al mee een paar minuten na de aankondiging
Maar die Coeure, die is van de ECB zelf! En die begint dus 30 uur na de aankondiging van QE (een programma dat tot sept 2016 loopt) al te speculeren over QE2.
Echt, het beetje vertrouwen dat ik nog in de ECB had is totaal in rook opgegaan deze week.
Ik ben altijd fervent voorstander van de euro geweest, maar ik durf best mijn fout te erkennen.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 20:48 schreef SeLang het volgende:
@Igen
Jij hamert steeds zo op de divergentie en dat Spanje en Griekenland een lagere munt nodig hebben. Tevens zeg je dat de Duitsers zichzelf tekort doen - die moeten dus juist een hogere munt hebben (= meer koopkracht). Je kunt maar één conclusie trekken: opsplitsen dat ding!
Het is zo ziek dat het gewoon niet grappig meer is.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 20:48 schreef crashbangboom het volgende:
Ergo, als iets niet werkt, verdubbel het. Over and over. En het zijn geeneens politici, maar behoren kundige technocraten te zijn
Ik denk dat de pik van Draghi kleiner is dan die van Yellen, en dat dat gecompenseerd moet wordenquote:Op vrijdag 23 januari 2015 20:52 schreef SeLang het volgende:
[..]
Het is zo ziek dat het gewoon niet grappig meer is.
In de VS hebben >$3tn QE gedaan zonder noemenswaardig positief effect. Dat was zeker te weinig dan
Ja.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 20:48 schreef SeLang het volgende:
@Igen
Jij hamert steeds zo op de divergentie en dat Spanje en Griekenland een lagere munt nodig hebben. Tevens zeg je dat de Duitsers zichzelf tekort doen - die moeten dus juist een hogere munt hebben (= meer koopkracht). Je kunt maar één conclusie trekken: opsplitsen dat ding!
Ik altijd tegen geweest, maar na een aantal jaren werd ik juist iets positiever omdat een politiek onafhankelijke centrale bank me wel aansprak. Ik dacht: het is zo'n chaos binnen de EU en niemand wordt het ergens over eens dus die centrale bank daar komt niemand aan. Het resultaat blijft dan een Bundesbank style centrale bank houden zonder onzin.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 20:51 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Ik ben altijd fervent voorstander van de euro geweest, maar ik durf best mijn fout te erkennen.
Ik ben het met je eens. So snel mogelijk, cut 'm loose.
Kijk eens aan!quote:Op vrijdag 23 januari 2015 20:55 schreef Igen het volgende:
[..]
Ja.
Ik ben altijd voor het praktisch gemak geweest van de euro. Maar ik merk nu dat het zelfs met SEPA niet mogelijk is om in Duitsland een maandelijkse incasso van een Nederlandse rekening te laten afboeken. Daarmee heeft de euro praktisch gezien niet meer nut dan dat je op vakantie geen geld meer hoeft te wisselen. En als dat alles is, dan is het het gedoe lang niet waard.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |