Ja, zo kun je overal wel een doelredenering van maken. Kun je het nog wat nader en concreter onderbouwen anders dan je hoop?quote:Op vrijdag 23 januari 2015 18:45 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Omdat ze met de internationale realiteit te maken hebben.
Hoe denk jij dat Syriza wel voor een zeer groot verschil zal gaan zorgenquote:Op vrijdag 23 januari 2015 18:49 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Ja, zo kun je overal wel een doelredenering van maken. Kun je het nog wat nader en concreter onderbouwen anders dan je hoop?
Ik stelde niks, waarom stel je wederom een wedervraag? Waarom afleiden van je ononderbouwde onderbuikstelling? Geef eens antwoord. Ben je soms een euro-lover-boy?quote:Op vrijdag 23 januari 2015 18:50 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Hoe denk jij dat Syriza wel voor een zeer groot verschil zal gaan zorgen?
Het is leuk geweest met je getroll. Als je geen zin hebt in enige inhoudelijke discussie en niet verder komt dan op de man spelen, dan houdt het opquote:Op vrijdag 23 januari 2015 18:53 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Ik stelde niks, waarom stel je wederom een wedervraag? Waarom afleiden van je ononderbouwde onderbuikstelling? Geef eens antwoord. Ben je soms een euro-lover-boy?
Ja, ik zou hier ook maar niet meer reageren als je niet verder komt dat dit soort posts. Kom zorg eens voor inhoud en geen getroll, 99.999. Dit is een serieus forum.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 18:55 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Het is leuk geweest met je getroll. Als je geen zin hebt in enige inhoudelijke discussie en niet verder komt dan op de man spelen, dan houdt het op
Jouw grafiek over de yen steunt toch juist zijn opmerking?quote:Op vrijdag 23 januari 2015 18:48 schreef SeLang het volgende:
[..]
Wat is er rubbish? Wat klopt er niet aan de post die je quote?
Goed, daar gaan we dan:
[..]
Rubbish?
[ afbeelding ]
[..]
Rubbish?
[..]
Rubbish?
[..]
Zie hier
En er is nog veel meer. Dat zou je geweten hebben als je het nieuws een beetje volgt.
Aantal households on welfare kan heel goed te maken hebben met de vergrijzing. Werkloosheid is in ieder geval met 3,5% momenteel extreem laag.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 18:48 schreef SeLang het volgende:
[..]
Wat is er rubbish? Wat klopt er niet aan de post die je quote?
Goed, daar gaan we dan:
[..]
Rubbish?
[ afbeelding ]
[..]
Rubbish?
[..]
Rubbish?
[..]
Zie hier
En er is nog veel meer. Dat zou je geweten hebben als je het nieuws een beetje volgt.
Volgens mij is depreciatie van de euro juist het enige doel van de ECBDraghi. Dat is nou net het enige waar QE invloed op heeft.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 19:08 schreef Basterds het volgende:
Depreciatie van de euro is dan wel geen doel voor de ECB, het kan in hun opzicht volgens mij alleen maar goed uitpakken. Een goedkopere euro heeft 2 effecten. Het leidt er op korte termijn toe dat productie in de eurozone relatief aantrekkelijker wordt. Goed voor de economische groei dus. En de importkosten worden groter wat zal doorwerken in de prijzen. Goed voor de inflatie dus.
Mwa, er zijn wel meerder kanalen waardoor QE zou kunnen werken. Stijgende waarde van activa wat leidt tot meer vertrouwen en dus meer kredietverlening/investeringen/consumptie. Nog lagere rente die de kredietverlening ondersteunt. Puur een psychologisch effect wat het vertrouwen en de rente/inflatie verwachtingen beïnvloedt.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 19:09 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Volgens mij is depreciatie van de euro juist het enige doel van de ECBDraghi. Dat is nou net het enige waar QE invloed op heeft.
En of dat goed is voor economische groei? Mij lijkt dat eerder tot stagflatie te leiden dan wat anders. Binnen de EU dan, uitgaande van EU burgers/ondernemingen. Stagflatie zal alleen leiden tot meer sparen en meer voorzichtigheid, zowel in de uitgaven als kredietverlening.
Stel ik heb 2 miljoen aan aandelen, die stijgen naar 2.2 miljoen. Denk je dat ik daar een cent meer om besteed? Nope, en dat is ook de les van zes jaar QE in de rest van de wereld.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 19:19 schreef Basterds het volgende:
[..]
Mwa, er zijn wel meerder kanalen waardoor QE zou kunnen werken. Stijgende waarde van activa wat leidt tot meer vertrouwen en dus meer kredietverlening/investeringen/consumptie. Nog lagere rente die de kredietverlening ondersteunt. Puur een psychologisch effect wat het vertrouwen en de rente/inflatie verwachtingen beïnvloedt.
Ik heb eerder het idee dat ze bij de ECB het gevoel hebben dat ze wel iets moeten doen in de huidige situatie en onder het motte van 'baat het niet dan schaadt het niet' met QE komen.
en dat maakt de import duurquote:Op vrijdag 23 januari 2015 19:26 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Stel ik heb 2 miljoen aan aandelen, die stijgen naar 2.2 miljoen. Denk je dat ik daar een cent meer om besteed? Nope, en dat is ook de les van zes jaar QE in de rest van de wereld.
Lagere rente die kredietverlening ondersteund? Banken lenen niet slecht uit omdat ze liquiditeit tekort komen, noch omdat de funding te duur is. Ze lenen niet uit vanwege kapitaalsbeslag.
Zowel ING als Rabo hebben al aangegeven dat ze daarom geen enkele staatsobligatie aan de ECB gaan verkopen, waarom zouden ze renderend laagkapitaalsbeslag inruilen voor lager renderend laagkapitaalsbeslag?
Ik heb eerder het idee dat de ECB gokt op het pavlov effect dat QE vast goed is. Het schaadt echter wel, het bevordert investeringen en kredietverlening niet, maar holt wel de koopkracht uit. Wat de echte beweegreden is, is ieders gok.
speelt je SOA op? der?quote:Op vrijdag 23 januari 2015 19:31 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
en dat maakt de import duur
der
hoe weet jij dat,quote:
omdat je post druipt na al die tijd.Betekent dat dat je hier weer alles komt ondersmeren?quote:
ja ouderen hebben lange vakanties nodig he , voorbereiding op heel goedkoop wonen daarquote:Op vrijdag 23 januari 2015 19:39 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
omdat je post druipt na al die tijd.Betekent dat dat je hier weer alles komt ondersmeren?
Ik doelde ook niet op werkloosheid maar op het feit dat huishoudens de sigaar zijn. Je hoeft mij niet te geloven hoor, de BoJ zegt dat zelf in een rapport (slechtste cijfer sinds 2011):quote:Op vrijdag 23 januari 2015 19:08 schreef Basterds het volgende:
[..]
Aantal households on welfare kan heel goed te maken hebben met de vergrijzing. Werkloosheid is in ieder geval met 3,5% momenteel extreem laag.
Een lage munt is gunstig voor exporteurs en ongunstig voor bedrijven die zich meer met het binnenland binnenhouden (meestal midden en kleinbedrijf, vandaar mijn opmerking en vandaar de scherpe toename van faillissementen in Japan).quote:Depreciatie van de euro is dan wel geen doel voor de ECB, het kan in hun opzicht volgens mij alleen maar goed uitpakken. Een goedkopere euro heeft 2 effecten. Het leidt er op korte termijn toe dat productie in de eurozone relatief aantrekkelijker wordt. Goed voor de economische groei dus. En de importkosten worden groter wat zal doorwerken in de prijzen. Goed voor de inflatie dus.
Conclusie was dat verdere yen depreciatie per saldo negatief is. Inmiddels is gelukkig wel de olieprijs verder gezakt en dat compenseert momenteel voor de lage yen.quote:The yen has depreciated quickly beyond ¥115/US$ from the ¥107/US$ level since the FOMC made the decision to terminate quantitative easing and the BOJ surprised with additional easing at the end of October. This has prompted concern over possible damage to Japan as a whole if the yen weakens further.
Using industry input/output tables to investigate the costs and benefits of a weak yen, we find that the manufacturing sector still reaps forex translation gains under Japan’s current economic structure. However, in materials and nonmanufacturing industries that have limited opportunity to pass on forex-driven cost growth to exports, the costs of a weak yen far outweigh the benefits. According to our calculations, a 25% decline in the yen’s valueresults in a ¥4.1 tn net cost increase for Japanese industry as a whole since 2012 and a ¥10.5 bn increase in household sector import inducement.
Als ik het goed begrijp, omdat staatsobligaties als vrijwel risicoloos worden bestempeld door Basel III hoeven banken daar nauwelijks/geen kapitaal tegenover te zetten. En als ze die "risicoloze" obligaties zouden "inruilen" voor bijvoorbeeld bedrijfsleningen zouden ze kapitaal tekortkomen? Komen we dan weer bij het oude probleem terecht dat de VS hun banken hebben gedwongen tot een herkapitalisatie, en wij in Europa niet?quote:Op vrijdag 23 januari 2015 19:26 schreef crashbangboom het volgende:
Lagere rente die kredietverlening ondersteund? Banken lenen niet slecht uit omdat ze liquiditeit tekort komen, noch omdat de funding te duur is. Ze lenen niet uit vanwege kapitaalsbeslag.
Zowel ING als Rabo hebben al aangegeven dat ze daarom geen enkele staatsobligatie aan de ECB gaan verkopen, waarom zouden ze renderend laagkapitaalsbeslag inruilen voor lager renderend laagkapitaalsbeslag?
Ik denk dat iemand die een groot deel van zijn vermogen zelf belegd, eerder geld uit zal geven wanneer zijn beleggingen 20% in de plus staan dan wanneer die beleggingen 20% in de min staan. Daar geloof ik echt wel in. Je moet er alleen zeker niet teveel van voorstellen. Ik kan het nu niet meer terug vinden, maar ik kan me een bericht herinneren dat uit de boeken deed dat QE van 1000 miljard, volgens intern ECB onderzoek, zou resulteren in 0,3% hogere inflatie (of 0,5%, ik weet het niet meer precies). En dat is dus het totaal, een zo'n kanaal zal zeer marginaal bijdragen.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 19:26 schreef crashbangboom het volgende:
Stel ik heb 2 miljoen aan aandelen, die stijgen naar 2.2 miljoen. Denk je dat ik daar een cent meer om besteed? Nope, en dat is ook de les van zes jaar QE in de rest van de wereld.
Werkt dat niet via de opportunity costs? Het rendement op reserves bij de ECB dat negatief is, het rendement op obligaties dat steeds maar lager wordt. Een lening aan bedrijf of consument wordt steeds interessanter voor banken. We zien toch ook dat de hypotheekrente alsmaar lager wordt? Ik geloof er wel in dat dat leidt tot meer hypotheken en dus de huizenmarkt ondersteunt.quote:Lagere rente die kredietverlening ondersteund? Banken lenen niet slecht uit omdat ze liquiditeit tekort komen, noch omdat de funding te duur is. Ze lenen niet uit vanwege kapitaalsbeslag.
Ja, meer kredietverlening is, behoudens vraag, geen kwestie van liquiditeit maar van kapitaal.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 19:49 schreef JimmyJames het volgende:
[..]
Als ik het goed begrijp, omdat staatsobligaties als vrijwel risicoloos worden bestempeld door Basel III hoeven banken daar nauwelijks/geen kapitaal tegenover te zetten. En als ze die "risicoloze" obligaties zouden "inruilen" voor bijvoorbeeld bedrijfsleningen zouden ze kapitaal tekortkomen? Komen we dan weer bij het oude probleem terecht dat de VS hun banken hebben gedwongen tot een herkapitalisatie, en wij in Europa niet?
beter geven ze IEDERE Europeaan 1000 euroquote:Op vrijdag 23 januari 2015 19:51 schreef Basterds het volgende:
[..]
Ik denk dat iemand die een groot deel van zijn vermogen zelf belegd, eerder geld uit zal geven wanneer zijn beleggingen 20% in de plus staan dan wanneer die beleggingen 20% in de min staan. Daar geloof ik echt wel in. Je moet er alleen zeker niet teveel van voorstellen. Ik kan het nu niet meer terug vinden, maar ik kan me een bericht herinneren dat uit de boeken deed dat QE van 1000 miljard, volgens intern ECB onderzoek, zou resulteren in 0,3% hogere inflatie (of 0,5%, ik weet het niet meer precies). En dat is dus het totaal, een zo'n kanaal zal zeer marginaal bijdragen.
[..]
Werkt dat niet via de opportunity costs? Het rendement op reserves bij de ECB dat negatief is, het rendement op obligaties dat steeds maar lager wordt. Een lening aan bedrijf of consument wordt steeds interessanter voor banken. We zien toch ook dat de hypotheekrente alsmaar lager wordt? Ik geloof er wel in dat dat leidt tot meer hypotheken en dus de huizenmarkt ondersteunt.
En over de beweegredenen. De ECB heeft gewoon een mandaat waar ze zich aan moeten houden, met de -0,2% van nu zitten ze daar flink onder, wat dat betreft is het helemaal niet gek dat ze nu actie onder nemen.
Ik denk dat dat in het niet valt bij de mensen die geconfronteerd worden met hogere inflatie en lagere rente en lagere pensioenen.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 19:51 schreef Basterds het volgende:
[..]
Ik denk dat iemand die een groot deel van zijn vermogen zelf belegd, eerder geld uit zal geven wanneer zijn beleggingen 20% in de plus staan dan wanneer die beleggingen 20% in de min staan. Daar geloof ik echt wel in. Je moet er alleen zeker niet teveel van voorstellen. Ik kan het nu niet meer terug vinden, maar ik kan me een bericht herinneren dat uit de boeken deed dat QE van 1000 miljard, volgens intern ECB onderzoek, zou resulteren in 0,3% hogere inflatie (of 0,5%, ik weet het niet meer precies). En dat is dus het totaal, een zo'n kanaal zal zeer marginaal bijdragen.
De beknellende factor voor financiele instellingen is niet rendement of liquiditeit, maar kapitaalsbeslag. Zie de uitlatingen van ING en Rabo, onder andere.quote:Werkt dat niet via de opportunity costs? Het rendement op reserves bij de ECB dat negatief is, het rendement op obligaties dat steeds maar lager wordt. Een lening aan bedrijf of consument wordt steeds interessanter voor banken. We zien toch ook dat de hypotheekrente alsmaar lager wordt? Ik geloof er wel in dat dat leidt tot meer hypotheken en dus de huizenmarkt ondersteunt.
En over de beweegredenen. De ECB heeft gewoon een mandaat waar ze zich aan moeten houden, met de -0,2% van nu zitten ze daar flink onder, wat dat betreft is het helemaal niet gek dat ze nu actie onder nemen.
Het primaire effect van QE is verdere renteverlaging en schaarste in inkomens genererende assets en daardoor bubbles in assetprijzen.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 19:19 schreef Basterds het volgende:
[..]
Mwa, er zijn wel meerder kanalen waardoor QE zou kunnen werken. Stijgende waarde van activa wat leidt tot meer vertrouwen en dus meer kredietverlening/investeringen/consumptie. Nog lagere rente die de kredietverlening ondersteunt. Puur een psychologisch effect wat het vertrouwen en de rente/inflatie verwachtingen beïnvloedt.
Ik heb eerder het idee dat ze bij de ECB het gevoel hebben dat ze wel iets moeten doen in de huidige situatie en onder het mom van 'baat het niet dan schaadt het niet' met QE komen.
De werkgelegenheidsontwikkeling heeft op dit moment weinig met de valuta te maken, meer met het herbalanceren van de economie. Maar als we de valuta daar toch bij gaan betrekken, gaat een zwakke euro juist ten kosten van de werkgelegenheid aangezien het MKB als geheel (de banenmotor) inlevert (hierboven al uitgelegd waarom) en de maatregelen dat herbalanceren tegen gaan.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 18:18 schreef dvr het volgende:
Er is veel meer 'rest-van-de-wereld' dan er Nederlandje (of Europaatje) is, en een lage euro kan daarom wonderen doen voor de werkgelegenheid hier. En daarmee voor de loonontwikkeling, al loopt die zeker 1-2 jaar achter op de werkgelegenheidsontwikkeling door het grote reservoir aan werklozen.
Ze hebben dan inderdaad geen bestaansrecht, maar de productie is niet weg, die is geoutsourced en daarmee is dit argument niet legitiem. Dat we dat kunnen outsourcen is toch juist prachtig en welvaartsverhogend, al die middelen kunnen we nu besteden aan andere dingen.quote:Papierschuivers danken hun bestaan allemaal aan de onderliggende fysieke economie. Ze bestaan om bij te houden hoeveel aardappels er verkocht zijn, hoeveel salaris piet en klaas krijgen, of om reclamepraatjes te maken, enzovoort -- maar zonder die onderliggende echte economie heben ze geen enkel zelfstandig bestaansrecht. Bovendien zijn hun voortbrengselen nauwelijks te exporteren. In Nederland is de verhouding tussen feitelijke productie (te weinig) en alle overhead er omheen (veel teveel) al vele jaren zoek. Een terugkeer naar meer industrie en meer, liefst hoogwaardige, productontwikkeling zou de economie robuuster maken en voor een betere verdeling van het arbeidsaanbod zorgen.
Springen? Zolang er bussen vol met Oostblokkers hier komen werken omdat deze banen niet worden ingevuld door Nederlanders, geloof ik hier niet in. Juist deze laaggeschoolde groep is gebaat bij een sterke euro, zodat hun koopkracht niet nog verder word uitgehold. Zij hebben by far het meest ingeleverd de afgelopen jaren.quote:Geen idee waar je het over hebt. Maar aan de onderkant van de arbeidsmarkt zit men te springen om relatief eenvoudig werk en als we daar met de lage euro wat van terughalen gaat dat een hoop uitkeringen schelen. Al biedt een lage euro natuurlijk ook in hoogtechnologische sectoren voordelen.
Waarom zouden de chinezen hun zooi maar nog belangrijker grondstoffen met verlies gaan verkopenquote:Op vrijdag 23 januari 2015 17:24 schreef HiZ het volgende:
Welke hogere inkoopprijzen? Die hogere inkoopprijzen die de Chinezen niet kunnen vragen omdat ze anders een van hun grootste klanten kwijtraken?
Dat doen we al! In Nederland zo'n 1500 euro per jaar. (3% begrotingstekort namelijk)quote:Op vrijdag 23 januari 2015 19:54 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
beter geven ze IEDERE Europeaan 1000 euro
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |