abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 24 januari 2015 @ 08:13:27 #152
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_149002703
De euro zakt nog wel verder door de hoeven als de crisis dit jaar flink zal verslechteren.
  zaterdag 24 januari 2015 @ 08:50:35 #153
78918 SeLang
Black swans matter
pi_149002966
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 00:21 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

In plaats van die landen daarvoor te laten opdraaien kan de ECB toch gewoon een negatief eigen vermogen aanhouden of mis ik iets?
De ECB kan sowieso niets vrijwillig afschrijven (want dat is monetaire financiering). Bij een default kan het wel zijn dat de ECB mede slachtoffer is. Maar winst/ verlies van de centrale banken gaat uiteindelijk naar de treasury van de deelnemende landen. De centrale bank kan wel truuks gaan doen zoals toekomstige seignorage inkomsten als asset opvoeren en daarop afschrijven of iets dergelijks (binnen geloofwaardigheids grenzen) maar daarmee verdwijnt het verlies natuurlijk niet. In plaats van één groot verlies nemen ontvangen deelnemende landen gewoon minder/geen inkomsten van de centrale bank voor een aantal jaren. Hoger begrotingstekort dus er moet meer belasting worden geheven.

Ik heb het hier al vaak geschreven: de overheid is de backstop van de centrale bank en niet andersom! De centrale bank kan geen waarde creëren. Als ze dat konden, waarom zou je dan überhaupt nog belasting heffen?
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zaterdag 24 januari 2015 @ 09:00:16 #154
78918 SeLang
Black swans matter
pi_149003051
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 00:29 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Inhoudelijk heb je hier in dit topic sterke posts. Hoe komt het dat je zo goed op de hoogte bent? Interesse, je werk?
Gewoon een beetje het nieuws volgen

quote:
Echter gaat de euro laten vallen niet zo makkelijk. Daar is zo veel prestige mee gemoeid. Zelfs als de euro een complete failure zou zijn, wat het slechts deels is, dan nog zullen de hoge heren (de Verhofstadtjes, Draghi's, Van Rompuy'tjes) hun levenswerk niet laten vallen. De euro heeft van Europa een blok gemaakt. Een blok zoals China of de VS.

Brussel zal angst zaaien en stellen dat de crisis zonder euro veel erger zal worden. Een toekomst zonder Euro is onvoorspelbaar. Brussel zal beslissingen voor zich uitschuiven. Net zolang dat het niet anders kan dan landen afstoten. Maar die weg is nog lang. Iedere keer komt er wel weer een compromis, een noodoplossing of wat water bij de wijn. Er staat meer op het spel dan simpelweg het gezond maken van de Eurozone. Prestige en macht.
Ik had het ook niet over het laten vallen van de euro maar het laten vallen van Griekenland. Dan moeten ze een groot verlies slikken (honderden miljarden ipv tientallen miljarden als ze Griekenland in 2010 gewoon hadden laten defaulten) maar als het lot van Griekenland maar ellendig genoeg is heb je minder kans dat Italianen, Spanjaarden etc zien van "hee, die schuld kan gewoon worden afgeschreven en daarna draait alles weer goed". En dat geld ben je sowieso kwijt, dat was in 2010 ook al duidelijk.
Mijn reisverslagen
pi_149003183
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 23:44 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk geen verrassing. Als er vraag naar was dan hadden ze allang gehapt met LTRO2. Het falen van dat programma liet al zien dat er weinig vraag is.
Maar toch vind ik het gek.

Als je bij wijze van spreke als bank op de markt gaat staan met een kraampje "Kredieten te koop!", is er dan helemaal niemand die zegt krediet nodig te hebben? Niemand die op zoek is naar een hypotheek of naar een lening om een bedrijf op te zetten / uit te breiden?
  zaterdag 24 januari 2015 @ 09:16:33 #156
78918 SeLang
Black swans matter
pi_149003194
quote:
Hier moet je niet teveel waarde aan hechten want die analisten lopen altijd achter de feiten aan. Negen maanden geleden zei Goldman Sachs nog dat je long moest in de euro met koersdoel van 1.40

Al die dalings voorspellingen zijn gebaseerd op verschillen in rente en economische performance. Zelf denk ik dat die gap zich dit jaar wat zal gaan dichten omdat ik niet geloof dat de VS in haar eentje blijft boomen als de rest van de wereld vertraagt. Consensus op dit moment is dat Europa een absolute ramp is en dat de VS prima gaat en binnenkort rente gaat verhogen. Dat wordt nu ingeprijsd. Maar ik denk dat dat optimisme over de VS gaat verdwijnen en dan verdwijnen ook renteverhogingen weer achter de horizon. Het rente en yield differentieel met de eurozone gaat denk ik krimpen en dat zal dan de euro ondersteunen.

Maar goed, ik ben een nog slechtere voorspeller dan Goldman Sachs ;)
Mijn reisverslagen
  zaterdag 24 januari 2015 @ 09:23:26 #157
78918 SeLang
Black swans matter
pi_149003261
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 09:15 schreef Igen het volgende:

[..]

Als je bij wijze van spreke als bank op de markt gaat staan met een kraampje "Kredieten te koop!", is er dan helemaal niemand die zegt krediet nodig te hebben? Niemand die op zoek is naar een hypotheek of naar een lening om een bedrijf op te zetten / uit te breiden?
Bij kredietwaardige partijen is er weinig vraag naar krediet.

Is ook logisch. Er is overcapaciteit in de economie. Wie gaat er nu zijn bedrijf uitbreiden? Bij corporaties zie je daarom ook dat ze de ultra lage rente liever benutten om eigen aandelen in te kopen dan het te investeren in de echte economie. Corporate leverage is nu hoger dan het was in 2007.
Mijn reisverslagen
pi_149003685
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 09:00 schreef SeLang het volgende:

[..]

Gewoon een beetje het nieuws volgen

[..]

Ik had het ook niet over het laten vallen van de euro maar het laten vallen van Griekenland. Dan moeten ze een groot verlies slikken (honderden miljarden ipv tientallen miljarden als ze Griekenland in 2010 gewoon hadden laten defaulten) maar als het lot van Griekenland maar ellendig genoeg is heb je minder kans dat Italianen, Spanjaarden etc zien van "hee, die schuld kan gewoon worden afgeschreven en daarna draait alles weer goed". En dat geld ben je sowieso kwijt, dat was in 2010 ook al duidelijk.
Je sprak wel degelijk over het laten vallen van de Euro. Waarom gaf je anders aan dat we met een beetje geluk eind 2015 van de Euro af zouden zijn?
  zaterdag 24 januari 2015 @ 10:34:37 #159
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_149004151
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 09:15 schreef Igen het volgende:

[..]

De ecb zou de rente om geld bij de ecb te stallen positief kunnen maken. Dan kunnen de banken het geld dat ze van de ecb krijgen voor de obligaties in ieder geval gewoon weer bij de ecb stallen tegen een positief rendement. In de economie is er nu eenmaal geen enkele vraag naar kredieten, dus de banken kunnen er niets mee.

Zoals al eerder gezegd, de ecb zou beter het geld aan de individuele burgers kunnen geven om de economie een boost te geven. De kans dat het dan besteed gaat worden is in ieder geval groter. Nu zijn de enige effecten, goedkope her-financieringen van staatsleningen van probleemlanden en een lagere euro. Maargoed, wellicht vindt de ecb dat ook genoeg.
  zaterdag 24 januari 2015 @ 11:43:04 #160
78918 SeLang
Black swans matter
pi_149005277
quote:
7s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 10:04 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Je sprak wel degelijk over het laten vallen van de Euro. Waarom gaf je anders aan dat we met een beetje geluk eind 2015 van de Euro af zouden zijn?
Dat was geen verwachting maar een wens
Mijn reisverslagen
  zaterdag 24 januari 2015 @ 11:44:01 #161
78918 SeLang
Black swans matter
pi_149005296
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 10:34 schreef Gabrunal_2013 het volgende:

Zoals al eerder gezegd, de ecb zou beter het geld aan de individuele burgers kunnen geven om de economie een boost te geven.
En zoals eerder gezegd, de ECB kan dat helemaal niet. Alleen de overheid kan dat.
Mijn reisverslagen
  zaterdag 24 januari 2015 @ 12:43:42 #162
78918 SeLang
Black swans matter
pi_149006601
Mijn reisverslagen
pi_149006847
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 21:23 schreef Igen het volgende:

[..]

Je zou flauw kunnen zeggen van "wijsheid komt met de jaren", maar dat is het niet. Het heeft lang geduurd voordat het eurobouwwerk af is. Lange tijd kon je zeggen dat je geduld moest hebben en even door de zure appel heen moest bijten. Maar per 1 augustus vorig jaar is de SEPA definitief in werking getreden. Nu kun je eindelijk zien waar we het allemaal voor doen!

En dat valt me vies tegen.

Elk land heeft nog steeds z'n eigen regeltjes. In Duitsland kan je incasso's alleen met een schriftelijk ondertekende toestemming uitvoeren, in Nederland is dat niet nodig. En kan je ook op Europees niveau incasso's terugdraaien? Beslag op rekeningtegoeden leggen? Kan je probleemloos in elk willekeurig land een rekening openen? Volgens mij is daar heel veel niet geregeld, zodat er van een echte Europese betalingsmarkt niks terecht komt.
Het viel mij ook tegen, goedkope Duitse bankrekeningen zijn nog steeds niet mogelijk voor NLers.
Maar ik snap idd niet dat ze niet alle regels met sepa gelijk getrokken hebben.

Dit lijkt mij geen goed idee dat het hele idee van de euro onderuit haalt. Maar goed hoe zou dit dan opgelost moeten worden. Negatieve rente gaat veel consumenten weg jagen het creert alleen maar onzekerheid.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  zaterdag 24 januari 2015 @ 13:02:40 #164
375626 WillemMiddelkoop
Aex eind dit jaar onder 200
pi_149007034
Het erge van dit alles is dat je dan vanmorgen De Telegraaf openslaat met als openingskop in chocoladeletters: SPAARDER RADELOOS!

Groot deel van de 'gewone' Nederlandse spaarder wil nu vanwege de dalende rente op zoek naar een alternatief en een aanzienlijk deel daarvan wil gaan beleggen om meer rendement te gaan behalen... en dat precies op (zeer waarschijnlijk) de top van de aandelenmarkt. Dat kan nog een groot drama worden als nu 'De Telegraaflezer' nog in gaat stappen... |:(
  zaterdag 24 januari 2015 @ 13:11:11 #165
78918 SeLang
Black swans matter
pi_149007244
Ja dit gaat het consumentenvertrouwen vast helpen :+
Iedereen schiet nu in survival mode. Als je een deflatoire spiraal wilt veroorzaken dan moet je dat vooral zo doen

Mijn reisverslagen
  zaterdag 24 januari 2015 @ 13:18:13 #166
375626 WillemMiddelkoop
pi_149007438
Nou dat ja... Maar nog erger vind ik het als juist nu 'de gewone man' n.a.v. dit soort artikelen gaat beginnen met beleggen... Uitgerekend nu aandelenmarkten zo hoog staan. Die kunnen wel eens van een hele koude kermis thuiskomen... Arme mensen....
  zaterdag 24 januari 2015 @ 13:23:13 #167
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_149007570
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 13:11 schreef SeLang het volgende:
Ja dit gaat het consumentenvertrouwen vast helpen :+
Iedereen schiet nu in survival mode. Als je een deflatoire spiraal wilt veroorzaken dan moet je dat vooral zo doen

[ afbeelding ]
We zitten in een tijd van overleven mensen. Het gaat gigantisch slecht! Dus wat je moet doen is zorgen dat je zelfvoorzienend bent, een voedselvoorraad hebt en middelen die je kunt ruilen als de euro een stuk wc papier is straks. de ellende slaat nu hard om ons heen. Lonen wordenlager, secundaire arbeidsvoorwaarden uitgekleed, pensioen is straks niets meer waard.
pi_149007596
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 13:23 schreef Gabrunal_2013 het volgende:

[..]

We zitten in een tijd van overleven mensen. Dus wat je moet doen is zorgen dat je zelfvoorzienend bent, een voedselvoorraad hebt en middelen die je kunt ruilen als de euro een stuk wc papier is straks. de ellende slaat nu hard om ons heen. Lonen wordenlager, secundaire arbeidsvoorwaarden uitgekleed, pensioen is straks niets meer waard.
Ik heb gehoord dat wc-papier een ware luxe is in crisistijd. Dus ik zou in cash met kleine coupures gaan zitten als ik jou was. :P
pi_149007641
Ik ben trouwens wel benieuwd - als je dit topic zo leest dan zijn de cijfers uit de VS te optimistisch, Japan kan elk moment crashen, de ECB doet het verkeerd, in China valt de groei tegen en is het wachten tot de zeepbel knapt...

Is er ergens een land ter wereld wat wel iets goed doet?
pi_149007645
Wie heeft er wc-papier nodig ?

Overigens ben ik helemaal niet radeloos.
  zaterdag 24 januari 2015 @ 13:27:17 #171
256829 Sokz
Livin' the life
  zaterdag 24 januari 2015 @ 13:29:15 #172
78918 SeLang
Black swans matter
pi_149007726
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 13:23 schreef Gabrunal_2013 het volgende:

[..]

We zitten in een tijd van overleven mensen. Het gaat gigantisch slecht! Dus wat je moet doen is zorgen dat je zelfvoorzienend bent, een voedselvoorraad hebt en middelen die je kunt ruilen als de euro een stuk wc papier is straks. de ellende slaat nu hard om ons heen. Lonen wordenlager, secundaire arbeidsvoorwaarden uitgekleed, pensioen is straks niets meer waard.
Mag ik dit topic aanraden?
AEX / Traders/ beleggers in de supermarkt

Ik volg deze strategie nog steeds. Het bespaart bakken met geld en zorgt er tevens voor dat je altijd een flinke noodvoorraad hebt voor als armageddon begint.
Mijn reisverslagen
  zaterdag 24 januari 2015 @ 13:29:42 #173
375626 WillemMiddelkoop
pi_149007742
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 13:26 schreef Igen het volgende:
Ik ben trouwens wel benieuwd - als je dit topic zo leest dan zijn de cijfers uit de VS te optimistisch, Japan kan elk moment crashen, de ECB doet het verkeerd, in China valt de groei tegen en is het wachten tot de zeepbel knapt...

Is er ergens een land ter wereld wat wel iets goed doet?
Vaticaanstad schijnt het nog goed te doen
  zaterdag 24 januari 2015 @ 13:29:57 #174
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_149007747
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 13:18 schreef WillemMiddelkoop het volgende:
Nou dat ja... Maar nog erger vind ik het als juist nu 'de gewone man' n.a.v. dit soort artikelen gaat beginnen met beleggen... Uitgerekend nu aandelenmarkten zo hoog staan. Die kunnen wel eens van een hele koude kermis thuiskomen... Arme mensen....
We zitten aan de vooravond van de moeder aller crises. Dus hoedt u. Je hebt gelijk dat de aandelenbubbel nu flink wordt opgeblazen, dus daar gaat straks een vrije val komen. Leuk voor speculanten, minder slim voor de spaarder om in te stappen. Het meest verstandige dat je wellicht kunt doen is investeren in middelen dIe je in oorlogstijd nodig hebt om je gezin te beschermen en onafhankelijk te kunnen leven en wellicht een deel je hypotheek aflossen
  zaterdag 24 januari 2015 @ 13:38:33 #175
78918 SeLang
Black swans matter
pi_149007975
Ook lachen als je hier op Fok! in het spaartopic leest. Dan zie je dat vanwege de lage spaarrente iedereen zijn hypotheek loopt af te lossen. Dat is deflatoir als de pest. De geldvoorraad krimpt, en dan met name het relevante deel (het deel dat in handen is van consumenten). Een spaarrekening kan elk moment worden benut voor dure aankopen, maar (bijna) niemand gaat opnieuw een hypotheek afsluiten voor consumptie. Die potentiële consumptie is dus definitief weg.
Mijn reisverslagen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')