Lage rentes zijn alleen goed als er zinvolle investeringen mee worden gedaan. Het probleem is dat investeringen, die normaal gesproken niet rendabel zijn (denk aan schalieolie in de VS), ineens mogelijk worden. En als dat fout gaat, zit je met een heleboel niet-inbare schulden. Wat dat aangaat wordt het erg spannend wat er nu onder andere in de VS gaat gebeuren.quote:Op zondag 25 januari 2015 15:52 schreef jjaap1 het volgende:
Als je een situatie hebt waar schulden lager zijn, is het niet beter om interest rates wat aan hogere kant te houden? Dit houdt bubbels tegen, zorgt dat overheden beter nadenken voordat ze zomaar geld lenen, en het geeft een mooi rendement op spaargeld van de middenklasse. Dat hele argument dat lage interest rates goed zijn is alleen maar zo voor bedrijven die een uitbreiding willen maken die misschien wat aan speculatieve kant is. Of om winstmarges te spekken. Want ze betalen nu minder aan rente, maar dat gaat niet naar extra personeel als de vraag er niet is in de economie.
Complete onzin dat stukje inderdaad. Hoge deflatie trouwens, $ 5.000 goedkoper.quote:Op zondag 25 januari 2015 15:38 schreef jjaap1 het volgende:
Zat een artikel te lezen van New yorker, wat dan een hoogwaardig blad hoort te zijn:
[..]
Wat een stink argument. Ten eerste, wat er ook gebeurt, dat nieuwe model wordt goedkoper na een jaar. Tenzij je inflatie hebt. Dus daar klopt het al niet.
Ten tweede, de meeste mensen hebben een oudere auto, en die wil je inruilen en die verliest ook waarde. Dus het verschil tussen wat je voor die oude krijgt, en wat die nieuwe kost is belangrijk.
Ten derde, computers en tv's worden elk jaar goedkoper, en die worden gewoon regelmatig gekocht? En ten vierde, denk dat consumenten eerder uitstellen als ze geen geld hebben dan dat die auto volgende jaar 0.5% goedkoper is. Mensen kopen over het algemeen als ze willen kopen, en niet gebaseerd op 0.5 of 1% prijs verschillen over een jaar tijd. En bovendien wil je dus nog meer de prijs omhoog jagen? Dus dat ze buiten hun vermogen uitgeven?
En tenslotte, moeten burgers opgeofferd worden zodat overheden hun overantwoord hoge schulden kwijt kunnen raken? Dus geef maar geld uit aan spul wat je eigenlijk niet nodig hebt zodat overheden en de 1% er beter op worden, want we hebben aan je 50% belasting niet genoeg.
En nog even over die 0.5% deflatie die dan zo erg zou zijn, enorm veel social experimenten hebben uitgewezen dat de meeste mensen liever nu 100 euro hebben dan 125 euro over een jaar. Dit is een duidelijk gedocumenteerde bias die dus dat hele deflatie argument al onderuit schopt.
Ik hoop dat we hoofdschuddend over misschien een aantal jaar al terug kijken op deze waanideen.
Het leukste stukje begint op 05.39:quote:Op zondag 25 januari 2015 13:23 schreef JimmyJames het volgende:
Behoorlijk kritisch verhaal van Klaas Knot net bij buitenhof.
Straks hier terug te kijken: http://www.npo.nl/buitenhof/25-01-2015/VPWON_1232752
Komisch hoe jij nog steeds geen argument hebt gegeven waarom het wel zal werken, behalve dat SeLang een rentenier is.quote:Op zondag 25 januari 2015 16:09 schreef HiZ het volgende:
Komisch hoe de experts in dit topic al weten dat QE gefaald heeft voordat het zelfs maar begonnen is.
Er zal zo wel iemand over wishfull thinking beginnen, veel verder dan dit soort holle soundbytes komt men niet. Blabla wishfull blabla rentier.quote:Op zondag 25 januari 2015 16:13 schreef bascross het volgende:
[..]
Komisch hoe jij nog steeds geen argument hebt gegeven waarom het wel zal werken, behalve dat SeLang een rentenier is.
die zit nu nog vast aan de euro, en de euro maar dalen en dalenquote:Op zondag 25 januari 2015 15:07 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Maar wat gaan ze nu met hun Lev doen?
In feite gaf Draghi in de persconferentie al aan dat de voorgaande QE ingrepen ineffectief waren en zelfs Klaas Knot geeft aan dat veel banken niet zitten te wachten op het verruimen van de balans omdat er genoeg cash voorhanden is. Inflatie is goed aan te wakkeren met QE maar als er geen drang is naar kredietexpansie dan is het instrument alleen gunstig voor tweede orde effecten zoals het verstoren van de wisselkoersen en het opzadelen van de belastingbetaler met onnodige risico's.quote:Op zondag 25 januari 2015 16:09 schreef HiZ het volgende:
Komisch hoe de experts in dit topic al weten dat QE gefaald heeft voordat het zelfs maar begonnen is.
"enige effect waarover iedereen het eens is..."quote:Op zondag 25 januari 2015 16:10 schreef dvr het volgende:
[..]
Het leukste stukje begint op 05.39:
"Uiteindelijk is het , dat QE zal werken via het verder omlaag brengen van de wisselkoers. Dat leidt tot een betere concurrentiepositie van het Europese bedrijfsleven en dat zal in ieder geval op korte termijn een impuls geven aan de economische activiteit en daar zal iedereen in de economie van profiteren".
Hahaha! Precies wat ik al dacht. Geen woord hierover in de officiële aankondiging van de ECB (die slechts beweert dat QE tot verhoogde consumptie en investering zal leiden) want ordinaire geldontwaarding is natuurlijk geen chic instrument. Het pleit voor Knot dat hij dit wel openlijk erkent.
Knot moest toch iets positiefs zeggen en enigsinss diplomatiek zijn om zijn collega's nog een beetje in waarde te laten.... hij maakte in bedekte termen toch al behoorlijk de grond gelijk met het QE besluit vond ik..(net als Weidmann in diverse artikelen) Ik kreeg ook niet bepaald het idee dat hijzelf overtuigd was van het voordeel van die lage wisselkoers voor de gehele europese economie. Voor sommige sectoren en bedrijven zal het inderdaad een positief effect hebben.quote:Op zondag 25 januari 2015 17:44 schreef SeLang het volgende:
[..]
"enige effect waarover iedereen het eens is..."
Niet iedereen is het daar over eens. Het is helemaal niet evident dat een lagere wisselkoers persé saldo positief is voor economie en werkgelegenheid. Daar wil ik dan eerst weleens even een onderbouwing van zien. Zeker economieën die sterk op op services leunen (*kuch* Europa *kuch*) zouden weleens per saldo meer belang kunnen hebben bij een hogere wisselkoers. Zelfs voor Japan is dat blijkbaar het geval, terwijl ik Japan toch altijd heb gezien als een exporterende industriële grootmacht.
quote:zo 25 jan 2015, 18:07
'Grieken stemmen tegen Europa'
ATHENE - Het lijkt er voorzichtig op dat Grieken een anti-Europese koers willen varen. Volgens de eerste exitpolls kan de links-radicale partij Syriza op veruit de meeste stemmen rekenen: tussen de 35,5 en 39,5 procent.
Tsipras wil onmiddellijk ophouden met het vooral door Europese instellingen en geldschieters, inclusief Nederland, geëiste strenge bezuinigingsbeleid van de huidige regering Samaras. Stembureaus sloten om 18.00 uur onze tij
Hij had het daar over de ECB-bestuurders (in de vergadering waarin het besluit was genomen), en hij benadrukte dat het een kortetermijn effect is, dus dat idd. niet zeker is of het op langere termijn ook gunstig is om op een lage eurokoers te varen. Hij gaf nog het voorbeeld dat Nederland juist altijd goed gedijde met een harde gulden, omdat tegenover de hoge koopkracht daarvan staat, dat lonen niet hard hoeven te stijgen en het land zodoende toch concurrerend blijft.quote:
Raar, dan zitten ze daar nu echt op het verkeerde spoor!quote:Zelfs voor Japan is dat blijkbaar het geval, terwijl ik Japan toch altijd heb gezien als een exporterende industriële grootmacht.
Ik hoef helemaal geen argumenten te geven. Jij kunt kennelijk niet lezen en mijn houding begrijpen. Ik heb geen idee of het wel of niet GAAT werken. Ik vind het verhaaltje van de huis-rentenier geen overtuigend antwoord. Vanuit die positie vind de stelling dat QE al gefaald HEEFT voor het begonnen is lachwekkend.quote:Op zondag 25 januari 2015 16:13 schreef bascross het volgende:
[..]
Komisch hoe jij nog steeds geen argument hebt gegeven waarom het wel zal werken, behalve dat SeLang een rentenier is.
Weer dat suggestieve rare verhaaltje over het "links radicale" ,tsipras is de eerste die echt wat gaat bereiken voor de gewone Griek, let maar op. Met een beetje geluk in europa.quote:Op zondag 25 januari 2015 18:18 schreef michaelmoore het volgende:
http://www.telegraaf.nl/b(...)tegen_Europa___.html
[..]
He, weer geen argumenten. Keep going.quote:Op zondag 25 januari 2015 18:56 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ik hoef helemaal geen argumenten te geven. Jij kunt kennelijk niet lezen en mijn houding begrijpen. Ik heb geen idee of het wel of niet GAAT werken. Ik vind het verhaaltje van de huis-rentenier geen overtuigend antwoord. Vanuit die positie vind de stelling dat QE al gefaald HEEFT voor het begonnen is lachwekkend.
Goed nieuws, nu hopen dat ze genoeg stemmen hebben voor 151 zetels.quote:De linkse Griekse politieke partij Syriza heeft bij de parlementsverkiezingen van vandaag volgens een exit poll 35,5 tot 39, 5 procent van de stemmen gehaald.
Dat betekent dat de partij dankzij een winnaarsbonus mogelijk alleen kan regeren; de behaalde percentages zouden goed zijn voor 146 tot 158 zetels in het Griekse parlement dat in totaal 300 zetels telt. Of dat werkelijk gebeurt, hangt af van de vraag hoeveel kleine partijen de kiesdrempel halen.
Bron: http://nos.nl/artikel/201(...)-in-griekenland.html
Klopt, want dan hebben ze de handen vrij echt iets voor de mensen te doen, zonder politiek gekonkel. Europa zal ze zeker tegemoet willen komen.quote:Op zondag 25 januari 2015 19:20 schreef bascross het volgende:
[..]
Goed nieuws, nu hopen dat ze genoeg stemmen hebben voor 151 zetels.
En nog maar een keer; je hebt geen argumenten nodig om te zeggen dat je niet overtuigd bent van een van de extreme posities.quote:Op zondag 25 januari 2015 19:14 schreef bascross het volgende:
[..]
He, weer geen argumenten. Keep going.
Ik kan me er verder niet heel erg druk over maken. Erger dan wat het was kon het niet worden en hun onderhandelingsruimte is sowieso beperkt. Staat tegenover dat ze meer kans hebben om een effectieve regering te zijn nadat ze een accoord hebben met de trojka.quote:Op zondag 25 januari 2015 19:25 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Klopt, want dan hebben ze de handen vrij echt iets voor de mensen te doen, zonder politiek gekonkel. Europa zal ze zeker tegemoet willen komen.
Op lange termijn werkt het gegarandeerd niet, aangezien een eventueel concurrentievoordeel na een tijdje door loons- en andere kostenstijgingen wordt tenietgedaan. Maar ik twijfel er zelfs aan dat het op korte termijn gunstig is. Iedereen neemt dat altijd maar voor zoete koek aan maar dat ligt helemaal niet voor de hand, zeker niet als je economie vooral uit services bestaat en niet uit industriële exporteurs.quote:Op zondag 25 januari 2015 18:50 schreef dvr het volgende:
[..]
Hij had het daar over de ECB-bestuurders (in de vergadering waarin het besluit was genomen), en hij benadrukte dat het een kortetermijn effect is, dus dat idd. niet zeker is of het op langere termijn ook gunstig is om op een lage eurokoers te varen. Hij gaf nog het voorbeeld dat Nederland juist altijd goed gedijde met een harde gulden, omdat tegenover de hoge koopkracht daarvan staat, dat lonen niet hard hoeven te stijgen en het land zodoende toch concurrerend blijft.
Het leuke is dat iedereen een lagere munt wil ten opzichte van de ander maar dat dat per definitie onmogelijk is. Maar ik verwacht dat de VS niet blijvend in zijn eentje tegen de wereldwijde trend van groeivertraging in kan blijven gaan en dat groei- en inflatie prognoses daar naar beneden toe zullen worden bijgesteld. Dan gaat de valutabeweging weer de andere kant op omdat het rente/ yield verschil weer kleiner wordt.quote:Maar goed, op dit moment is zo'n beetje elke centrale bank (behalve de FED) bezig zijn munt te devalueren. Ik verwacht zelf dat de euro niet veel lager meer zal gaan dan hij nu is, of de ECB moet concluderen dat hun QE niet werkt en dat ze echte rommel moeten gaan opkopen. Daar is nu geen concensus voor maar over een half jaar allicht wel. Het viel me trouwens tegen dat de Finse afgevaardigde voor QE had gestemd!
Nu zien hoe snel hij gaat terugkrabbelen op zijn verkiezingsbeloften (of niet). Jammer dat ik komende maand er niet ben, want het kan een interessante tijd worden.quote:Exit poll: grote overwinning voor Syriza in Griekenland
De linkse Griekse politieke partij Syriza heeft bij de parlementsverkiezingen van vandaag volgens een exit poll 35,5 tot 39, 5 procent van de stemmen gehaald.
Dat betekent dat de partij dankzij een winnaarsbonus mogelijk alleen kan regeren; de behaalde percentages zouden goed zijn voor 146 tot 158 zetels in het Griekse parlement dat in totaal 300 zetels telt. Of dat werkelijk gebeurt, hangt af van de vraag hoeveel kleine partijen de kiesdrempel halen.
http://nos.nl/artikel/201(...)-in-griekenland.html
Correct, maar zolang we een groot reservoir werklozen hebben zal het daarmee meevallen. In de VS hebben ze ook al een jaar of 4 (?) groei en worden pas voor dit jaar loonstijgingen verwacht (die m.i. door de terugvallende economie niet door zullen gaan).quote:Op zondag 25 januari 2015 19:28 schreef SeLang het volgende:
Op lange termijn werkt het gegarandeerd niet, aangezien een eventueel concurrentievoordeel na een tijdje door loons- en andere kostenstijgingen wordt tenietgedaan.
Als bij Daimler, Bosch, Philips, Nokia en Alstom de kassa rinkelt, gaat die dienstverlening ook snel in de lift. Ik heb er wel fiducie in dat het een gunstig effect zal hebben.quote:Maar ik twijfel er zelfs aan dat het op korte termijn gunstig is. Iedereen neemt dat altijd maar voor zoete koek aan maar dat ligt helemaal niet voor de hand, zeker niet als je economie vooral uit services bestaat en niet uit industriële exporteurs.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |