De ECB kan sowieso niets vrijwillig afschrijven (want dat is monetaire financiering). Bij een default kan het wel zijn dat de ECB mede slachtoffer is. Maar winst/ verlies van de centrale banken gaat uiteindelijk naar de treasury van de deelnemende landen. De centrale bank kan wel truuks gaan doen zoals toekomstige seignorage inkomsten als asset opvoeren en daarop afschrijven of iets dergelijks (binnen geloofwaardigheids grenzen) maar daarmee verdwijnt het verlies natuurlijk niet. In plaats van één groot verlies nemen ontvangen deelnemende landen gewoon minder/geen inkomsten van de centrale bank voor een aantal jaren. Hoger begrotingstekort dus er moet meer belasting worden geheven.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 00:21 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
In plaats van die landen daarvoor te laten opdraaien kan de ECB toch gewoon een negatief eigen vermogen aanhouden of mis ik iets?
Gewoon een beetje het nieuws volgenquote:Op zaterdag 24 januari 2015 00:29 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Inhoudelijk heb je hier in dit topic sterke posts. Hoe komt het dat je zo goed op de hoogte bent? Interesse, je werk?
Ik had het ook niet over het laten vallen van de euro maar het laten vallen van Griekenland. Dan moeten ze een groot verlies slikken (honderden miljarden ipv tientallen miljarden als ze Griekenland in 2010 gewoon hadden laten defaulten) maar als het lot van Griekenland maar ellendig genoeg is heb je minder kans dat Italianen, Spanjaarden etc zien van "hee, die schuld kan gewoon worden afgeschreven en daarna draait alles weer goed". En dat geld ben je sowieso kwijt, dat was in 2010 ook al duidelijk.quote:Echter gaat de euro laten vallen niet zo makkelijk. Daar is zo veel prestige mee gemoeid. Zelfs als de euro een complete failure zou zijn, wat het slechts deels is, dan nog zullen de hoge heren (de Verhofstadtjes, Draghi's, Van Rompuy'tjes) hun levenswerk niet laten vallen. De euro heeft van Europa een blok gemaakt. Een blok zoals China of de VS.
Brussel zal angst zaaien en stellen dat de crisis zonder euro veel erger zal worden. Een toekomst zonder Euro is onvoorspelbaar. Brussel zal beslissingen voor zich uitschuiven. Net zolang dat het niet anders kan dan landen afstoten. Maar die weg is nog lang. Iedere keer komt er wel weer een compromis, een noodoplossing of wat water bij de wijn. Er staat meer op het spel dan simpelweg het gezond maken van de Eurozone. Prestige en macht.
Maar toch vind ik het gek.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 23:44 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk geen verrassing. Als er vraag naar was dan hadden ze allang gehapt met LTRO2. Het falen van dat programma liet al zien dat er weinig vraag is.
Hier moet je niet teveel waarde aan hechten want die analisten lopen altijd achter de feiten aan. Negen maanden geleden zei Goldman Sachs nog dat je long moest in de euro met koersdoel van 1.40quote:Op zaterdag 24 januari 2015 03:39 schreef WammesWaggel het volgende:
Morgan Stanley cut its estimate of where the euro will end 2015 to $1.05 from $1.12 previously. Bank of America Merrill Lynch sees the euro now falling to $1.10 by the end of the year, from $1.20 in an earlier forecast, while HSBC Holdings PLC analysts cut their year-end expectation to $1.09 from $1.15.[ afbeelding ]
Bij kredietwaardige partijen is er weinig vraag naar krediet.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 09:15 schreef Igen het volgende:
[..]
Maar toch vind ik het gek.
Als je bij wijze van spreke als bank op de markt gaat staan met een kraampje "Kredieten te koop!", is er dan helemaal niemand die zegt krediet nodig te hebben? Niemand die op zoek is naar een hypotheek of naar een lening om een bedrijf op te zetten / uit te breiden?
Je sprak wel degelijk over het laten vallen van de Euro. Waarom gaf je anders aan dat we met een beetje geluk eind 2015 van de Euro af zouden zijn?quote:Op zaterdag 24 januari 2015 09:00 schreef SeLang het volgende:
[..]
Gewoon een beetje het nieuws volgen
[..]
Ik had het ook niet over het laten vallen van de euro maar het laten vallen van Griekenland. Dan moeten ze een groot verlies slikken (honderden miljarden ipv tientallen miljarden als ze Griekenland in 2010 gewoon hadden laten defaulten) maar als het lot van Griekenland maar ellendig genoeg is heb je minder kans dat Italianen, Spanjaarden etc zien van "hee, die schuld kan gewoon worden afgeschreven en daarna draait alles weer goed". En dat geld ben je sowieso kwijt, dat was in 2010 ook al duidelijk.
De ecb zou de rente om geld bij de ecb te stallen positief kunnen maken. Dan kunnen de banken het geld dat ze van de ecb krijgen voor de obligaties in ieder geval gewoon weer bij de ecb stallen tegen een positief rendement. In de economie is er nu eenmaal geen enkele vraag naar kredieten, dus de banken kunnen er niets mee.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 09:15 schreef Igen het volgende:
[..]
Maar toch vind ik het gek.
Als je bij wijze van spreke als bank op de markt gaat staan met een kraampje "Kredieten te koop!", is er dan helemaal niemand die zegt krediet nodig te hebben? Niemand die op zoek is naar een hypotheek of naar een lening om een bedrijf op te zetten / uit te breiden?
Dat was geen verwachting maar een wensquote:Op zaterdag 24 januari 2015 10:04 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Je sprak wel degelijk over het laten vallen van de Euro. Waarom gaf je anders aan dat we met een beetje geluk eind 2015 van de Euro af zouden zijn?
En zoals eerder gezegd, de ECB kan dat helemaal niet. Alleen de overheid kan dat.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 10:34 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
Zoals al eerder gezegd, de ecb zou beter het geld aan de individuele burgers kunnen geven om de economie een boost te geven.
Het viel mij ook tegen, goedkope Duitse bankrekeningen zijn nog steeds niet mogelijk voor NLers.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 21:23 schreef Igen het volgende:
[..]
Je zou flauw kunnen zeggen van "wijsheid komt met de jaren", maar dat is het niet. Het heeft lang geduurd voordat het eurobouwwerk af is. Lange tijd kon je zeggen dat je geduld moest hebben en even door de zure appel heen moest bijten. Maar per 1 augustus vorig jaar is de SEPA definitief in werking getreden. Nu kun je eindelijk zien waar we het allemaal voor doen!
En dat valt me vies tegen.
Elk land heeft nog steeds z'n eigen regeltjes. In Duitsland kan je incasso's alleen met een schriftelijk ondertekende toestemming uitvoeren, in Nederland is dat niet nodig. En kan je ook op Europees niveau incasso's terugdraaien? Beslag op rekeningtegoeden leggen? Kan je probleemloos in elk willekeurig land een rekening openen? Volgens mij is daar heel veel niet geregeld, zodat er van een echte Europese betalingsmarkt niks terecht komt.
We zitten in een tijd van overleven mensen. Het gaat gigantisch slecht! Dus wat je moet doen is zorgen dat je zelfvoorzienend bent, een voedselvoorraad hebt en middelen die je kunt ruilen als de euro een stuk wc papier is straks. de ellende slaat nu hard om ons heen. Lonen wordenlager, secundaire arbeidsvoorwaarden uitgekleed, pensioen is straks niets meer waard.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:11 schreef SeLang het volgende:
Ja dit gaat het consumentenvertrouwen vast helpen
Iedereen schiet nu in survival mode. Als je een deflatoire spiraal wilt veroorzaken dan moet je dat vooral zo doen
[ afbeelding ]
Ik heb gehoord dat wc-papier een ware luxe is in crisistijd. Dus ik zou in cash met kleine coupures gaan zitten als ik jou was.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:23 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
We zitten in een tijd van overleven mensen. Dus wat je moet doen is zorgen dat je zelfvoorzienend bent, een voedselvoorraad hebt en middelen die je kunt ruilen als de euro een stuk wc papier is straks. de ellende slaat nu hard om ons heen. Lonen wordenlager, secundaire arbeidsvoorwaarden uitgekleed, pensioen is straks niets meer waard.
Mag ik dit topic aanraden?quote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:23 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
We zitten in een tijd van overleven mensen. Het gaat gigantisch slecht! Dus wat je moet doen is zorgen dat je zelfvoorzienend bent, een voedselvoorraad hebt en middelen die je kunt ruilen als de euro een stuk wc papier is straks. de ellende slaat nu hard om ons heen. Lonen wordenlager, secundaire arbeidsvoorwaarden uitgekleed, pensioen is straks niets meer waard.
Vaticaanstad schijnt het nog goed te doenquote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:26 schreef Igen het volgende:
Ik ben trouwens wel benieuwd - als je dit topic zo leest dan zijn de cijfers uit de VS te optimistisch, Japan kan elk moment crashen, de ECB doet het verkeerd, in China valt de groei tegen en is het wachten tot de zeepbel knapt...
Is er ergens een land ter wereld wat wel iets goed doet?
We zitten aan de vooravond van de moeder aller crises. Dus hoedt u. Je hebt gelijk dat de aandelenbubbel nu flink wordt opgeblazen, dus daar gaat straks een vrije val komen. Leuk voor speculanten, minder slim voor de spaarder om in te stappen. Het meest verstandige dat je wellicht kunt doen is investeren in middelen dIe je in oorlogstijd nodig hebt om je gezin te beschermen en onafhankelijk te kunnen leven en wellicht een deel je hypotheek aflossenquote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:18 schreef WillemMiddelkoop het volgende:
Nou dat ja... Maar nog erger vind ik het als juist nu 'de gewone man' n.a.v. dit soort artikelen gaat beginnen met beleggen... Uitgerekend nu aandelenmarkten zo hoog staan. Die kunnen wel eens van een hele koude kermis thuiskomen... Arme mensen....
De linksen kunnen daarover meepraten. In Venezuela is er geen wc-papier meer omdat de staat een maximum prijs voor wc-papier invoerde. Aangezien niemand het voor die prijs kon produceren is het domweg niet meer te koop (behalve op de zwarte markt tegen astronomische prijzen).quote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:24 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik heb gehoord dat wc-papier een ware luxe is in crisistijd.
Ik ga het ook doen, ik betaal 6% rente op mn hypotheek, dus aflossen met een deel spaargeld levert aardig rendement op. Ik heb geen idee wat ik met mn geld anders moet doen. Die vermogensrendementheffing gaat ook uit van 4%. Ik ben geen belegger en heb geen zin in beursavonturen, dus ik heb geen keuze. De lagere maandlasten zijn dan natuurlijk wel weer te besteden in theorie.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:38 schreef SeLang het volgende:
Ook lachen als je hier op Fok! in het spaartopic leest. Dan zie je dat vanwege de lage spaarrente iedereen zijn hypotheek loopt af te lossen. Dat is deflatoir als de pest. De geldvoorraad krimpt, en dan met name het relevante deel (het deel dat in handen is van consumenten). Een spaarrekening kan elk moment worden benut voor dure aankopen, maar (bijna) niemand gaat opnieuw een hypotheek afsluiten voor consumptie. Die potentiële consumptie is dus definitief weg.
Natuurlijk kan een centrale bank wel waarde creëren. Alleen geen algehele welvaart (al denken sommige economen daar anders over).quote:Op zaterdag 24 januari 2015 08:50 schreef SeLang het volgende:
De centrale bank kan geen waarde creëren. Als ze dat konden, waarom zou je dan überhaupt nog belasting heffen?
Ander topic, maar wel interessant om in de gaten te houden. Ik verwacht een revolutie in venezuela. Maduro kan het daar, zeker met huidige olieprijzen echt niet lang meer droog houden.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:44 schreef SeLang het volgende:
[..]
De linksen kunnen daarover meepraten. In Venezuela is er geen wc-papier meer omdat de staat een maximum prijs voor wc-papier invoerde. Aangezien niemand het voor die prijs kon produceren is het domweg niet meer te koop (behalve op de zwarte markt tegen astronomische prijzen).
Het rare is dat economen het eens zijn dat je prijsvorming aan de markt moet overlaten, maar diezelfde economen vinden het wel normaal dat een centrale bank rentetarieven manipuleert en dat zou dan wel opeens goed zijn.
Nee. Wat een centrale bank doet is niets anders dan een liquiditeits transformatie. De ene asset wordt geruild voor de andere. Er wordt nergens waarde gecreëerd.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:48 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Natuurlijk kan een centrale bank wel waarde creëren. Alleen geen algehele welvaart (al denken sommige economen daar anders over).
Op dezelfde manier als iemand voor zichzelf, en voor degenen die hij ook wat toestopt, waarde kan creëren met het vervalsen van bankbiljetten. Dat alle andere biljetten hierdoor minder waard worden is een tweede.
Hoe komt het dan dat de balanzen zo groot zijn geworden als er alleen maar geruild wordt?quote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:55 schreef SeLang het volgende:
[..]
Nee. Wat een centrale bank doet is niets anders dan een liquiditeits transformatie. De ene asset wordt geruild voor de andere. Er wordt nergens waarde gecreëerd.
Dat is toch logisch? Tegenover elke asset staat een liability. De centrale bank koopt een obligatie voor cash. Die cash is een liability door wordt gedekt door die obligatie. Hoe meer je dat doet deste groter wordt je balancesheet. Maar er wordt geen enkele waarde gecreëerd in dat proces.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:56 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Hoe komt het dan dat de balanzen zo groot zijn geworden als er alleen maar geruild wordt?
Die echte doemscenario's geloof ik trouwens niet in. Wel in een bijzonder onrustige periode en nieuwe grote crisis, al hebben we dat laatste ook gewoon nodig voor een nieuw evenwicht.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:29 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
We zitten aan de vooravond van de moeder aller crises. Dus hoedt u. Je hebt gelijk dat de aandelenbubbel nu flink wordt opgeblazen, dus daar gaat straks een vrije val komen. Leuk voor speculanten, minder slim voor de spaarder om in te stappen. Het meest verstandige dat je wellicht kunt doen is investeren in middelen dIe je in oorlogstijd nodig hebt om je gezin te beschermen en onafhankelijk te kunnen leven en wellicht een deel je hypotheek aflossen
Het 'zomaar' kunnen creëren van cash als liability (tegen 0% rente) is toch al een waardevolle bezigheid. Niet zo moeilijk om daarna nog winst te maken zou je zeggen.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 14:02 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat is toch logisch? Tegenover elke asset staat een liability. De centrale bank koopt een obligatie voor cash. Die cash is een liability door wordt gedekt door die obligatie. Hoe meer je dat doet deste groter wordt je balancesheet. Maar er wordt geen enkele waarde gecreëerd in dat proces.
nee effectief is het werkelijk strooien van geld dat direct geconsumeerd wordt, iedere Europeaan 1000 euroquote:Op zaterdag 24 januari 2015 14:44 schreef Sokz het volgende:
Maar er wordt niks met het gecreërde cash gedaan behalve weer einzweidrei terug bij de ECB stallen tegen wat is 't, een negatieve rate tegenwoordig?
zal de bestedingen fors aanwakkeren en inflatie ook, hebben ze in de USA ook gedaanquote:Op zaterdag 24 januari 2015 14:55 schreef Sokz het volgende:
1000 euro in kado-bonnen goed voor een jaar misschien.
Gaat bij mij meteen richting hypotheekquote:Op zaterdag 24 januari 2015 14:58 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
zal de bestedingen fors aanwakkeren en inflatie ook, hebben ze in de USA ook gedaan
Hoe bedoel dat er niks wordt gedaan? Ze garanderen toch gewoon dat overheden kunnen blijven investeren zonder dat hun rentes de lucht in knallen? Althans dat is de bedoeling.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 14:44 schreef Sokz het volgende:
Maar er wordt niks met het gecreërde cash gedaan behalve weer einzweidrei terug bij de ECB stallen tegen wat is 't, een negatieve rate tegenwoordig?
De rentes op staatsobligaties zijn vooral gekelderd, dat zal het doel wel zijn geweest van deze hele operatie. Kan de italiaanse, portugese en spaanse overheid het nog een tijdje uitzingen.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 14:44 schreef Sokz het volgende:
Als je zegt investeren betekent dat waarde creeren. En ik betwijfel of overheden dat wel echt doen. Het word waarschijnlijk gedeeltelijk uitgegeven aan ambtenaren of zinvolle te dure projecten. Aan dingen die zegmaar waarde vernietigen omdat er nu meer mensen betaalt worden om niet echt productief te zijn. Amerika is een goed voorbeeld met zijn leger. Waar vaak gewoon tanks heen gestuurd worden waarvan het leger al gezegd heeft ze niet nodig te hebben.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 15:23 schreef Speculant. het volgende:
[..]
Hoe bedoel dat er niks wordt gedaan? Ze garanderen toch gewoon dat overheden kunnen blijven investeren zonder dat hun rentes de lucht in knallen? Althans dat is de bedoeling.
Waaruit blijkt dat dat geld rechtstreeks naar consumptie zou gaan?
Overheden moeten schulden aflossen en juist niet investeren.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 15:23 schreef Speculant. het volgende:
[..]
Hoe bedoel dat er niks wordt gedaan? Ze garanderen toch gewoon dat overheden kunnen blijven investeren zonder dat hun rentes de lucht in knallen? Althans dat is de bedoeling.
Waaruit blijkt dat dat geld rechtstreeks naar consumptie zou gaan?
Hoe dacht je dat te gaan doen met bezuinigingen, krimpende economie en hoge rente?quote:Op zaterdag 24 januari 2015 15:30 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Overheden moeten schulden aflossen en juist niet investeren.
meesten gaat ie uitgegeven wordenquote:Op zaterdag 24 januari 2015 15:11 schreef Blik het volgende:
[..]
Gaat bij mij meteen richting hypotheek
Maar graag, ja.
Dat wordt al gedaan. Overheidstekort is 3%, wat neerkomt op 1500 euro per Nederlander.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 14:54 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee effectief is het werkelijk strooien van geld dat direct geconsumeerd wordt, iedere Europeaan 1000 euro
maar dat is al uitgegeven, we moeten de consumptie aanzwengelen en de inflatie ookquote:Op zaterdag 24 januari 2015 17:13 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat wordt al gedaan. Overheidstekort is 3%, wat neerkomt op 1500 euro per Nederlander.
Nee dat wordt elk jaar opnieuw uitgegeven. Dat tekort komt elk jaar terug.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 17:57 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
maar dat is al uitgegeven, we moeten de consumptie aanzwengelen en de inflatie ook
We krijgen hoogstens meer inflatie door duurdere buitenlandse producten, olie en lagere lonen. Dit beleid gaat er toe leiden dat we dus minder te besteden hebben en de uitgaven nog verder terug gaan lopen, waardoor de europese producten goedkoper zullen moeten worden.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 17:57 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
maar dat is al uitgegeven, we moeten de consumptie aanzwengelen en de inflatie ook
Eh, een 'nee' was vooral voor Griekenland zelf ongewenst. Een Griekse default op dat moment was voor iedereen onaangenaam geweest, maar voor Griekenland zelf de moeder alle catastrofes.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 19:22 schreef Igen het volgende:
Of wat dacht je van Griekenland zelf, waar Papandreou probeerde een referendum over het hele noodprogramma te organiseren, wat na heel veel druk van alle kanten niet doorging omdat de opiniepeilingen op "nee" stonden (en die uitslag was ongewenst).
Wat dat betreft hoop ik dat Syriza de verkiezingen wint en zich daarna niet laat intimideren.
Europa is gebaseerd op democratie. Dat betekent dat zij zelf moeten mogen uitmaken of zij het voor zichzelf ongewenst vinden of niet.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 19:31 schreef HiZ het volgende:
[..]
Eh, een 'nee' was vooral voor Griekenland zelf ongewenst. Een Griekse default op dat moment was voor iedereen onaangenaam geweest, maar voor Griekenland zelf de moeder alle catastrofes.
Nu er in Rusland een economische krimp voor de deur staat, heeft dit natuurlijk ook weer gevolgen voor Europa.quote:'Rusland staat grote ontslaggolf te wachten'
Rusland stevent af op een grote ontslaggolf als gevolg van de snel verslechterende economie.
De overheid moet heroverwegen hoe snel en op welke gebieden financiële reserves worden ingezet. Dat heeft de voormalige minister van Financiën Alexei Kudrin zaterdag gezegd bij het World Economic Forum in Davos.
"Ik heb zware tijden voorspeld, maar had niet gedacht dat het zo erg zou worden. Consumentenprijzen zijn scherp gestegen, grote ontslagrondes zijn begonnen. In de bouw in Moskou zijn al 100.000 mensen ontslagen en we zien tekenen van een crisis in de auto-industrie'', aldus Kudrin.
Rusland wordt hard geraakt door de westerse sancties, de waardedaling van de roebel en de in elkaar gezakte olieprijzen. Doordat de roebel de helft van zijn waarde heeft verloren ten opzichte van de dollar sinds begin vorig jaar, kan Rusland steeds moeilijker geld lenen op westerse kapitaalmarkten.
Kudrin voorziet dat de Russische economie dit jaar met 4 procent krimpt, als de olieprijzen op het huidige lage niveau blijven. De centrale bank van Rusland voorspelde vorige maand een economische teruggang van 4,5 procent voor 2015. Dat de westerse sancties snel zullen worden opgeheven, is volgens Kudrin onwaarschijnlijk.
Dat was vroegâh.quote:
Zoals ik al 1001 keer heb gezegd; Griekenland kan van alles willen, maar het feit dat zij stemmen bindt ons niet. Ze hebben zich te houden aan de overeenkomsten die ze gesloten hebben. En wij kunnen er consequenties aan verbinden als ze dat niet doen. Een Duitse of Nederlandse politicus die meer waarde hecht aan een Griekse verkiezing dan aan een verkiezing in zijn eigen land pleegt verraad aan zijn eigen kiezer.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 19:33 schreef Igen het volgende:
[..]
Europa is gebaseerd op democratie. Dat betekent dat zij zelf moeten mogen uitmaken of zij het voor zichzelf ongewenst vinden of niet.
Podemos is de Spaanse Syriza. Mochten de Grieken significant verbeterde voorwaarden weten te bedingen dan weet je wat er in Spanje gaat gebeuren (en in Italië en Portugal waar ze gelijksoortige bewegingen hebben).quote:Spain's Podemos surges ahead in voter poll: El Pais
Sun Jan 11, 2015 7:34am EST
(Reuters) - A poll published on Sunday showed that leftist upstart Podemos was again in the lead to win Spain's next general election, which could result in the formation of party pacts, or even the country's first coalition government.
The Metroscopia poll of 1000 people, published in the left-leaning newspaper El Pais, showed one-year-old Podemos (We Can) would take 28.2 percent of the vote, up from 25 percent in December when it fell back to second place behind the Socialists. Podemos stood at 10.7 percent of the vote when it was first included last August.
http://www.reuters.com/ar(...)dUSKBN0KK0DJ20150111
Ja ja, ik weet het.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 19:36 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat was vroegâh.
Je moet wel met je tijd meegaan he.
Dat de Griekse schulden nu onder Engels recht vallen, dat is voor zover ik het begrijp precies een van de consequenties van de deal waarover dat referendum dat tegen elke prijs verhinderd moest worden, zou zijn gegaan.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 19:37 schreef HiZ het volgende:
[..]
Zoals ik al 1001 keer heb gezegd; Griekenland kan van alles willen, maar het feit dat zij stemmen bindt ons niet. Ze hebben zich te houden aan de overeenkomsten die ze gesloten hebben. En wij kunnen er consequenties aan verbinden als ze dat niet doen. Een Duitse of Nederlandse politicus die meer waarde hecht aan een Griekse verkiezing dan aan een verkiezing in zijn eigen land pleegt verraad aan zijn eigen kiezer.
Voorzover ik me kan herinneren heeft Griekenland inmiddels geen leningen meer die onder nationaal Grieks recht vallen. Dat betekent dat een default ze niet verlost van hun schulden. Wat het wel betekent is dat hun schuldeisers ze tot in eeuwigheid van dagen het leven onmogelijk kunnen maken. Zie bijvoorbeeld Argentinië.
Aan welke overeenkomsten heeft de gewone griek zich precies gebonden?quote:Op zaterdag 24 januari 2015 19:37 schreef HiZ het volgende:
Ze hebben zich te houden aan de overeenkomsten die ze gesloten hebben.
Dat is een volstrekt irrelevante vraag.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 19:47 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Aan welke overeenkomsten heeft de gewone griek zich precies gebonden?
Je zegt dat de stemmende Griek zich te houden heeft aan overeenkomsten die hij gesloten heeft. Hoe kan de vraag "welke overeenkomsten zijn dit dan?" dan irrelevant zijn?quote:
Leenovereenkomsten aangegaan door de Griekse staat.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 20:34 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Je zegt dat de stemmende Griek zich te houden heeft aan overeenkomsten die hij gesloten heeft. Hoe kan de vraag "welke overeenkomsten zijn dit dan?" dan irrelevant zijn?
Wellicht is dit niet echt het meest geschikte topic voor je strijd tegen democratiequote:Op zaterdag 24 januari 2015 20:34 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Je zegt dat de stemmende Griek zich te houden heeft aan overeenkomsten die hij gesloten heeft. Hoe kan de vraag "welke overeenkomsten zijn dit dan?" dan irrelevant zijn?
Heeft een volk de morele plicht te gehoorzamen aan alle besluiten die de overheid neemt? Ook als ze het er totaal niet mee eens zijn?quote:Op zaterdag 24 januari 2015 20:35 schreef HiZ het volgende:
[..]
Leenovereenkomsten aangegaan door de Griekse staat.
Ze waren het er maar al te mee eens toen er bakken met gratis geld hun richting op gegooid werden. En ze waren het niet echt eens met belasting betalen. Ze hebben geleeched op de rest van europa, en nu moeten ze de pijn nemen. Als ze het goed doen is het een les om niet op debiele politici te stemmen die gouden onmogelijk bergen beloven. Maarja dat lijkt niet echt het geval te zijn nu.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 20:51 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Heeft een volk de morele plicht te gehoorzamen aan alle besluiten die de overheid neemt? Ook als ze het er totaal niet mee eens zijn?
Whatever, ik heb geen zin in een theoretische discussie die niks verandert aan het feit dat de Griekse staat in welke vorm dan ook verplicht kan worden om de gemaakte schulden terug te betalen. En dat er geen enkele manier is waarop Griekenland zich eenzijdig aan de verplichtingen kan onttrekken.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 20:51 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Heeft een volk de morele plicht te gehoorzamen aan alle besluiten die de overheid neemt? Ook als ze het er totaal niet mee eens zijn?
Je bent een eikel als je mensen tot in het oneindige financieel wil uitknijpen en geen enkele verantwoordelijkheid wil leggen bij degene die het geld uitgeleend heeft.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 20:55 schreef jjaap1 het volgende:
[..]
Ze waren het er maar al te mee eens toen er bakken met gratis geld hun richting op gegooid werden. En ze waren het niet echt eens met belasting betalen. Ze hebben geleeched op de rest van europa, en nu moeten ze de pijn nemen. Als ze het goed doen is het een les om niet op debiele politici te stemmen die gouden onmogelijk bergen beloven. Maarja dat lijkt niet echt het geval te zijn nu.
Argentinie heeft die les iig keer op keer niet getrokken.
Het ligt natuurlijk iets genuanceerder dan dat; je terugtrekken op je loopgraven levert volgens mij ook niet veel op. Voor mij hoeven de Grieken niet dood te bloeden. MAAR, voordat ik steun zou geven aan politici in Nederland die daaraan willen meewerken wil ik wel zien dat de Grieken een echte veranderslag hebben gemaakt waaruit blijkt dat ze niet gewoon door willen gaan met een systeem waarin wij betalen voor hun onverantwoordelijk gedrag.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 21:15 schreef Igen het volgende:
[..]
Je bent een eikel als je mensen tot in het oneindige financieel wil uitknijpen en geen enkele verantwoordelijkheid wil leggen bij degene die het geld uitgeleend heeft.
Het is ook onverantwoordelijk, want het is precies dat type denken wat in Duitsland Hitler aan de macht bracht en WO-II veroorzaakte. Maar blijkbaar leert niemand van de geschiedenis.
\quote:Op zaterdag 24 januari 2015 20:55 schreef jjaap1 het volgende:
[..]
Ze waren het er maar al te mee eens toen er bakken met gratis geld hun richting op gegooid werden. En ze waren het niet echt eens met belasting betalen. Ze hebben geleeched op de rest van europa, en nu moeten ze de pijn nemen. Als ze het goed doen is het een les om niet op debiele politici te stemmen die gouden onmogelijk bergen beloven. Maarja dat lijkt niet echt het geval te zijn nu.
Argentinie heeft die les iig keer op keer niet getrokken.
Dat het kan of zelfs onvermijdelijk is, is wat anders dan dat je het goedkeurt.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 20:55 schreef HiZ het volgende:
[..]
Whatever, ik heb geen zin in een theoretische discussie die niks verandert aan het feit dat de Griekse staat in welke vorm dan ook verplicht kan worden om de gemaakte schulden terug te betalen. En dat er geen enkele manier is waarop Griekenland zich eenzijdig aan de verplichtingen kan onttrekken.
Integendeel; afschrijven van schuld moet vooral gekoppeld blijven aan het in de eurozone houden van Griekenland.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 21:59 schreef jjaap1 het volgende:
het lijkt me dat schulden geknipt moeten worden. Maar dat wil niet zeggen dat er dan verder geen consequenties kunnen zijn. Lijkt me duidelijk dat er geknipt moet worden en dan griekenland uit de euro trappen.
Zoals in dit topic al vaker gezegd, schulden zullen niet worden kwijtgescholden, maar aflossingestermijn gaat naar 100 jaar met minimale rente. Voordeel dat zowel de europese bevolking, als de grieken tevreden zullen zijn. Griekenland kan zo bij de euro gehouden worden en schuldenlast wordt houdbaar.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 21:59 schreef jjaap1 het volgende:
het lijkt me dat schulden geknipt moeten worden. Maar dat wil niet zeggen dat er dan verder geen consequenties kunnen zijn. Lijkt me duidelijk dat er geknipt moet worden en dan griekenland uit de euro trappen.
Precies, per saldo wordt de druk draagbaar en wij hoeven niks af te schrijven. Maar ik vind dat alleen acceptabel als de Griekse economie in de 21e eeuw wordt gezet in plaats van door te gaan als laatste marxistisch bolwerk in Europa.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 22:11 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Zoals in dit topic al vaker gezegd, schulden zullen niet worden kwijtgescholden, maar aflossingestermijn gaat naar 100 jaar met minimale rente. Voordeel dat zowel de europese bevolking, als de grieken tevreden zullen zijn. Griekenland kan zo bij de euro gehouden worden en schuldenlast wordt houdbaar.
Volgens mij kan dat best wel. Alleen moet het daar niet bij blijven.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 22:24 schreef jjaap1 het volgende:
Dat is toch gewoon een vorm van afschrijven. Maar lijkt me dat er wel pijn moet zijn? Al is het alleen maar voor die andere landen. Maar als je griekenland in de euro laat, dan moeten noordelijke landen zich dus gaan bemoeien met griekse politiek? Dat kan toch ook niet.
Wat me stoort is dat er steeds gezegd wordt dat syriza extreem links is. Volgens mij heeft syriza een heel redelijk programma met heel redelijke eisen. Ik denk dat deze partij met tzipras aan het roer wel degelijk griekenland er bovenop kan helpen. europa kan er namelijk ook niet omheen om de griekse schuld te verlichten.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 22:27 schreef HiZ het volgende:
[..]
Volgens mij kan dat best wel. Alleen moet het daar niet bij blijven.
De grieken hebben echt al veel veel pijn moeten lijden, dat vergeet je even voor het gemak, je moet de grieken een vooruitzicht op verbetering bieden, anders loopt het verkeerd af, de schuldenwurggreep van de trojka is onhoudbaar, als je geen geweldadige staatsgreep wilt, ik denk dat tzipras , mits hij de tuimte krigt van europa , een hele goede is om de Grieken weer een toekomst te bieden.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 22:24 schreef jjaap1 het volgende:
Dat is toch gewoon een vorm van afschrijven. Maar lijkt me dat er wel pijn moet zijn? Al is het alleen maar voor die andere landen. Maar als je griekenland in de euro laat, dan moeten noordelijke landen zich dus gaan bemoeien met griekse politiek? Dat kan toch ook niet.
Ik denk dat ik Syriza vooral niet zie zitten als ze zitten te praten over het herstellen van alles naar zoals het was. Er was namelijk nogal niet veel in orde in het oude Griekenland.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 22:35 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Wat me stoort is dat er steeds gezegd wordt dat syriza extreem links is. Volgens mij heeft syriza een heel redelijk programma met heel redelijke eisen. Ik denk dat deze partij met tzipras aan het roer wel degelijk griekenland er bovenop kan helpen. europa kan er namelijk ook niet omheen om de griekse schuld te verlichten.
De Grieken hebben genoeg geleden. Als je dit programma onverkort doorzet krijg je een staatsgreep, een radicalisering, of een burgeroorlog. Lijkt me ook niet echt wenselijk in europa,quote:Op zaterdag 24 januari 2015 22:45 schreef jjaap1 het volgende:
Dus als de meesten het erover eens is dat schulden verlicht moeten worden, wat voor consequenties stel je daar aan vast? Als die er niet zijn, dan is dat een heel slecht signaal voor andere landen, en voor Griekenland. Lijkt me dat dit iets moet zijn waar Griekenland 20 jaar vanaf nu nog aan terug moet denken elke x als ze weer onverantwoord geld gaan lenen. Net zoals hyperinflatie van de deutsche mark er bij de Duitsers ook nog in hun geheugen zit.
Ik denk dat het vooral gaat over de gebrekkige uitvoering van het plan door de Griekse regeringen. Die hebben zich niet los weten maken van hun oude reflexen waardoor de pijn erg verkeerd is verdeeld.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 22:49 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
De Grieken hebben genoeg geleden. Als je dit programma onverkort doorzet krijg je een staatsgreep, een radicalisering, of een burgeroorlog. Lijkt me ook niet echt wenselijk in europa,
Tot nu toe is de situatie in Griekenland alleen maar elk jaar slechter geworden, al 7 jaar op rij. Als je de huidige aanpak voortzet dan zal de vraag dus niet zijn of ze zich 20 jaar na begin van de crisis nog iets herinneren, maar eerder of na die 20 jaar de crisis überhaupt voorbij is en het land weer op eigen benen kan staan.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 22:45 schreef jjaap1 het volgende:
Dus als de meesten het erover eens is dat schulden verlicht moeten worden, wat voor consequenties stel je daar aan vast? Als die er niet zijn, dan is dat een heel slecht signaal voor andere landen, en voor Griekenland. Lijkt me dat dit iets moet zijn waar Griekenland 20 jaar vanaf nu nog aan terug moet denken elke x als ze weer onverantwoord geld gaan lenen. Net zoals hyperinflatie van de deutsche mark er bij de Duitsers ook nog in hun geheugen zit.
Dit dus, dit is absoluut onacceptabel. Je laat een generatie mensen bloeden, die nergens schuld aan hebben. Een verloren generatie. Je moet er voor zorgen dat er op redelijke termijn weer perspectief is, anders zal het niet werken.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 23:53 schreef Igen het volgende:
[..]
Tot nu toe is de situatie in Griekenland alleen maar elk jaar slechter geworden, al 7 jaar op rij. Als je de huidige aanpak voortzet dan zal de vraag dus niet zijn of ze zich 20 jaar na begin van de crisis nog iets herinneren, maar eerder of na die 20 jaar de crisis überhaupt voorbij is en het land weer op eigen benen kan staan.
Straks heb je een hele generatie die van geboorte tot volwassenheid is opgegroeid in een permanente staat van bezuinigingen, torenhoge werkloosheid en onder curatele van schuldeisers staan. Ik vind dat sadistisch.
De Grieken kiezen hier natuurlijk ook zelf voor want de overgrote meerderheid van de Griekse bevolking wil in de euro blijven en dat heeft nu eenmaal consequenties.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 23:53 schreef Igen het volgende:
[..]
Tot nu toe is de situatie in Griekenland alleen maar elk jaar slechter geworden, al 7 jaar op rij. Als je de huidige aanpak voortzet dan zal de vraag dus niet zijn of ze zich 20 jaar na begin van de crisis nog iets herinneren, maar eerder of na die 20 jaar de crisis überhaupt voorbij is en het land weer op eigen benen kan staan.
Straks heb je een hele generatie die van geboorte tot volwassenheid is opgegroeid in een permanente staat van bezuinigingen, torenhoge werkloosheid en onder curatele van schuldeisers staan. Ik vind dat sadistisch.
Wat haalt SeLang precies door elkaar? Heb je daar iets concreets van?quote:Op zondag 25 januari 2015 09:17 schreef 99.999 het volgende:
En al die ellende ligt allemaal aan de omgang met Griekenland? Haal je nu niet wat zaken door elkaar?
Dat Was te verwachten.. De deense rente is al zwaar negatief en om de kapitaalvlucht tegen te gaan moeten de denen zoveel euro's kopen dat het eigenlijk niet meer te doen is. De zwitsers zijn wat dat betreft op tijd geweest, de denen kunnen niet achterblijven. Voor de bulgaren zal hetzelfde gelden. Wellicht ook voor bijvoorbeeld de tsjechen, die altijd heel slim zich uit hetbeuro project hebben gehouden.quote:Op zondag 25 januari 2015 08:09 schreef michaelmoore het volgende:
Na de Zwitserse frank, gaat ook de Deense Kroon en de Bulgaarse Lev uit de vaste koersen
EMU slang times are back
Bulgarije ook? Interessant. Waar kan ik meer daarover lezen?quote:Op zondag 25 januari 2015 08:09 schreef michaelmoore het volgende:
Na de Zwitserse frank, gaat ook de Deense Kroon en de Bulgaarse Lev uit de vaste koersen
EMU slang times are back
In fantasia wellicht?quote:Op zondag 25 januari 2015 09:52 schreef Igen het volgende:
[..]
Bulgarije ook? Interessant. Waar kan ik meer daarover lezen?
Lees dit artikel eens van net voor de crisis. Er staat letterlijk dat de grieken de crisis fluitend uit zullen zingen dankzij de euro. Hoe anders is het gelopen. ... Geeft aan hoe men toen dacht en zet alles wel in aardig perspectief..quote:Op zondag 25 januari 2015 09:52 schreef Igen het volgende:
[..]
Bulgarije ook? Interessant. Waar kan ik meer daarover lezen?
quote:Ondertussen zitten landen als Griekenland, Italië en Portugal, met beduidend
zwakkere economieën en slechter macro-economisch beleid, de financiële
crisis fluitend uit. Geen valutacrisis in Zuid-Europa. De euro houdt
valutaspeculanten buiten de deur.....
Het is voor kleine economieesn niet meer te doen, die koppeling door de extreme verzwakking van de euro moet men zoveel buitenlandse valuta opkopen dat het onverantwoordelijk wordt.mdat terwijl rentes bijna overal al zwaar negatief zijn.quote:
Ondertussen waarschuwen de duitsers voor een valuta oorlog. De strijd naar de bodem en het grote devalueren. is begonnen. We hebben nu definietief een europese lire als munt. Dit kan nooit lang goedgaan.quote:
Ik zie het ook niet,maar hoewel ik de precieze situatie in bulgarije niet ken, zal het voor elk land lastig worden een koppeling met zo'n zwakke munt te handhaven.quote:Op zondag 25 januari 2015 10:08 schreef Igen het volgende:
Sorry, maar ik zou toch echt graag iets meer over Bulgarije lezen uit een betrouwbare nieuwsbron.
Ongeveer net zo goed als het vorige artikel van z24 wat je hier plaatstequote:Op zondag 25 januari 2015 10:09 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Ondertussen waarschuwen de duitsers voor een valuta oorlog. De strijd naar de bodem en het grote devalueren. is begonnen. We hebben nu definietief een europese lire als munt. Dit kan nooit lang goedgaan.
http://www.z24.nl/economi(...)valuta-oorlog-531939
Michaelmoore heeft over het algemeen de nodige fantasiequote:Op zondag 25 januari 2015 10:08 schreef Igen het volgende:
Sorry, maar ik zou toch echt graag iets meer over Bulgarije lezen uit een betrouwbare nieuwsbron.
Kun je dat ook concreet onderbouwen?quote:Op zondag 25 januari 2015 10:15 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Michaelmoore heeft over het algemeen de nodige fantasie
Nu nog niet direct, maar als het qe van Draghi straks alleen maar zeer negatieve uitwerkingen heeft, dan zal dit geluid snel sterker worden. Zeker als het tijdperk van Merkel (een die hard eurofiel)straks naar een einde loopt.quote:Op zondag 25 januari 2015 11:27 schreef 99.999 het volgende:
Als Duitsland stopt dan is het heel snel einde Euro.
Daar is echter weinig sprake van.
Lijkt me vooralsnog wel erg wensdenken van je.quote:Op zondag 25 januari 2015 11:46 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Nu nog niet direct, maar als het qe van Draghi straks alleen maar zeer negatieve uitwerkingen heeft, dan zal dit geluid snel sterker worden. Zeker als het tijdperk van Merkel (een die hard eurofiel)straks naar een einde loopt.
de euro is ontstaan door machtspolitiek en daardoor zal die ook ten val komen. duitsland dacht door de euro meer macht te krijgen, zolang dit werkt zullen zij de euro steunen. Als de euro echter een last wordt ben ik ervan overtuigd dat ze "rücksichtlos" de stekker eruit zullen trekken.
Dus niemand heeft meer spaargeld? Niemand krijgt meer pensioen? Wat lost dat precies op?quote:Op zondag 25 januari 2015 13:00 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
Waarom wordt er eigenlijk niet gekozen voor modern debt jubilee als middel de crisis op te lossen.
Klik het artikel eens aan.quote:Op zondag 25 januari 2015 13:04 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dus niemand heeft meer spaargeld? Niemand krijgt meer pensioen? Wat lost dat precies op?
Het is altijd wel leuk als gedachten experimentje maar legaal en praktisch niet mogelijk, aangezien een centrale bank geen geld kan uitdelen.quote:Op zondag 25 januari 2015 13:15 schreef Igen het volgende:
[..]
Klik het artikel eens aan.
Daarnaast is "geen pensioen" sowieso onzin, want een direct omslagstelsel kan altijd. Op de aow zou het bijv. geen enkele invloed hebben.
Je kan alleen maar als kleine minderheid de massa out-smarten. Als men collectief vindt dat bejaarden door de bank genomen te rijk of te arm zijn, dan zal daar linksom of rechtsom wel wat aan gedaan worden. Pragmatisch, ongeacht wat voor stelsel er nou precies is.quote:Op zondag 25 januari 2015 13:24 schreef SeLang het volgende:
[..]
Btw: jij vertrouwt op een omslagstelsel voor je pensioen?
Gezien. Uitstekend verhaal van Knot die wat mij betreft heel goed alle feiten en overwegingen op een begrijpelijke manier uiteenzet. 100'punten! Wat een verademing toch tov Wellink.quote:Op zondag 25 januari 2015 13:23 schreef JimmyJames het volgende:
Behoorlijk kritisch verhaal van Klaas Knot net bij buitenhof.
Straks hier terug te kijken: http://www.npo.nl/buitenhof/25-01-2015/VPWON_1232752
http://bedrijfsoprichting(...)dskosten-van-europa/quote:Op zondag 25 januari 2015 10:08 schreef Igen het volgende:
quote:Wie een land zoekt dat hoogopgeleid en gemotiveerd personeel tegen de laagste loonkosten en beste voorwaarden biedt, komt maar bij één land uit: Bulgarije!
Maar wat gaan ze nu met hun Lev doen?quote:Op zondag 25 januari 2015 14:56 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
http://bedrijfsoprichting(...)dskosten-van-europa/
[..]
Dat wordt inderdaad steeds vergeten in onze media, die het steeds hebben over het over de balk smijten van geld door de Grieken. Wat ze vergeten is dat het meeste geleende geld vrijwel rechtstreeks bij de banken of de Griekse elite terecht is gekomen. De cijfers voor werkloosheid (50+% jeugdwerkloosheid) en gemiddeld inkomen (sterk gedaald) voor Griekenland zijn huiveringwekkend en eigenlijk moeten we ons schamen dat we de boel zo ver hebben laten komen. Maar dat geeft alleen maar duidelijker aan dat de banken degenen zijn die de boel bepalen. Niet geheel verrassend aangezien Mario Draghi ex-Goldman-Sachs is.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 22:43 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
De grieken hebben echt al veel veel pijn moeten lijden, dat vergeet je even voor het gemak, je moet de grieken een vooruitzicht op verbetering bieden, anders loopt het verkeerd af, de schuldenwurggreep van de trojka is onhoudbaar, als je geen geweldadige staatsgreep wilt, ik denk dat tzipras , mits hij de tuimte krigt van europa , een hele goede is om de Grieken weer een toekomst te bieden.
Nou, de Duitse burger is verre van postief over Super Mario en QE.quote:Op zondag 25 januari 2015 11:27 schreef 99.999 het volgende:
Als Duitsland stopt dan is het heel snel einde Euro.
Daar is echter weinig sprake van.
Wat een stink argument. Ten eerste, wat er ook gebeurt, dat nieuwe model wordt goedkoper na een jaar. Tenzij je inflatie hebt. Dus daar klopt het al niet.quote:Sometimes it is: if airlines cut their fares, more people can afford to travel. But in an economy as depressed as the euro zone, where the unemployment rate is 11.5 per cent—more than double the U.S. rate—a general fall in prices can be disastrous. For one thing, when consumers see prices falling, they have an incentive to defer big purchases. Why would you spend thirty thousand dollars on a new car now, if you think that before long you will be able to get the same model, new, for twenty-five thousand?
JijnIet de Duitsers wel op afzienbare termijn de stekker uit de Euro trekken?quote:Op zondag 25 januari 2015 15:24 schreef drexciya het volgende:
[..]
Nou, de Duitse burger is verre van postief over Super Mario en QE.
Ik begreep van Klaas Knot vandaag dat de stap naar kwijtschelding in feite nog maar heel klein is. De huidge schuldenlast is houdbaar, je zou de Grieken een steuntje in de rug kunnen geven door de looptijd nog wat meer te verlengen en de rente nog wat lager te maken, in feite heeft Griekenland dan geen probleem meer en je hoeft de eu burgers niet te verkopen dat het geld nooit meer terug komt.quote:Op zondag 25 januari 2015 15:21 schreef drexciya het volgende:
[..]
Dat wordt inderdaad steeds vergeten in onze media, die het steeds hebben over het over de balk smijten van geld door de Grieken. Wat ze vergeten is dat het meeste geleende geld vrijwel rechtstreeks bij de banken of de Griekse elite terecht is gekomen. De cijfers voor werkloosheid (50+% jeugdwerkloosheid) en gemiddeld inkomen (sterk gedaald) voor Griekenland zijn huiveringwekkend en eigenlijk moeten we ons schamen dat we de boel zo ver hebben laten komen. Maar dat geeft alleen maar duidelijker aan dat de banken degenen zijn die de boel bepalen. Niet geheel verrassend aangezien Mario Draghi ex-Goldman-Sachs is.
Het gaat wel een grote invloed uitoefenen op de politiek in Duitsland. Als er een groot aantal mensen nog duidelijker anti-Euro gevoelens laat blijken, dan moet de politiek daarop inspelen. Merkel kan dat dan niet meer negeren.quote:Op zondag 25 januari 2015 15:42 schreef 99.999 het volgende:
[..]
JijnIet de Duitsers wel op afzienbare termijn de stekker uit de Euro trekken?
Is dit eigenlijk niet vooral wensdenken van je? De politieke realiteit maakt dat de euro de nek omdraaien niet erg realistisch is.quote:Op zondag 25 januari 2015 15:45 schreef drexciya het volgende:
[..]
Het gaat wel een grote invloed uitoefenen op de politiek in Duitsland. Als er een groot aantal mensen nog duidelijker anti-Euro gevoelens laat blijken, dan moet de politiek daarop inspelen. Merkel kan dat dan niet meer negeren.
In mijn ogen zal er eerder een Neuro/Zeuro uitkomen, maar dat zie ik sowieso als winst. In de huidige vorm werkt de Euro domweg niet.
De echte werkloosheid in de VS is veel hoger dan wat men doet voorkomen. Als je naar de arbeidsparticipatie kijkt dan zie je dat die steeds verder omlaag gaat en dan weet je dus hoe het er echt voorstaat. Ook de "kwaliteit" van de nieuwe banen is belabberd. Maar ja, de New Yorker gaat natuurlijk nooit het establishment afvallen.quote:Op zondag 25 januari 2015 15:38 schreef jjaap1 het volgende:
Zat een artikel te lezen van New yorker, wat dan een hoogwaardig blad hoort te zijn:
[..]
En nog even over die 0.5% deflatie die dan zo erg zou zijn, enorm veel social experimenten hebben uitgewezen dat de meeste mensen liever nu 100 euro hebben dan 125 euro over een jaar. Dit is een duidelijk gedocumenteerde bias die dus dat hele deflatie argument al onderuit schopt.
Ik hoop dat we hoofdschuddend over misschien een aantal jaar al terug kijken op deze waanideen.
Wanneer er een QE2 en dergelijke gaat komen, en het nog steeds niet werkt en zelfs averechts (dat weten we nu al), dan zal er op een keer een eind aan moeten komen. Of aan de andere kant; we zien in Griekenland en Spanje protestpartijen opkomen die een groot aantal stemmers weten te winnen. Zolang de ECB blijft grossieren in stomme acties worden problemen niet opgelost en zal ieder draagvlak wegvallen. Je kunt niet zo door blijven gaan; wanneer mensen geen toekomstperspectief meer zien kan het heel grimmig worden.quote:Op zondag 25 januari 2015 15:46 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Is dit eigenlijk niet vooral wensdenken van je? De politieke realiteit maakt dat de euro de nek omdraaien niet erg realistisch is.
Lage rentes zijn alleen goed als er zinvolle investeringen mee worden gedaan. Het probleem is dat investeringen, die normaal gesproken niet rendabel zijn (denk aan schalieolie in de VS), ineens mogelijk worden. En als dat fout gaat, zit je met een heleboel niet-inbare schulden. Wat dat aangaat wordt het erg spannend wat er nu onder andere in de VS gaat gebeuren.quote:Op zondag 25 januari 2015 15:52 schreef jjaap1 het volgende:
Als je een situatie hebt waar schulden lager zijn, is het niet beter om interest rates wat aan hogere kant te houden? Dit houdt bubbels tegen, zorgt dat overheden beter nadenken voordat ze zomaar geld lenen, en het geeft een mooi rendement op spaargeld van de middenklasse. Dat hele argument dat lage interest rates goed zijn is alleen maar zo voor bedrijven die een uitbreiding willen maken die misschien wat aan speculatieve kant is. Of om winstmarges te spekken. Want ze betalen nu minder aan rente, maar dat gaat niet naar extra personeel als de vraag er niet is in de economie.
Complete onzin dat stukje inderdaad. Hoge deflatie trouwens, $ 5.000 goedkoper.quote:Op zondag 25 januari 2015 15:38 schreef jjaap1 het volgende:
Zat een artikel te lezen van New yorker, wat dan een hoogwaardig blad hoort te zijn:
[..]
Wat een stink argument. Ten eerste, wat er ook gebeurt, dat nieuwe model wordt goedkoper na een jaar. Tenzij je inflatie hebt. Dus daar klopt het al niet.
Ten tweede, de meeste mensen hebben een oudere auto, en die wil je inruilen en die verliest ook waarde. Dus het verschil tussen wat je voor die oude krijgt, en wat die nieuwe kost is belangrijk.
Ten derde, computers en tv's worden elk jaar goedkoper, en die worden gewoon regelmatig gekocht? En ten vierde, denk dat consumenten eerder uitstellen als ze geen geld hebben dan dat die auto volgende jaar 0.5% goedkoper is. Mensen kopen over het algemeen als ze willen kopen, en niet gebaseerd op 0.5 of 1% prijs verschillen over een jaar tijd. En bovendien wil je dus nog meer de prijs omhoog jagen? Dus dat ze buiten hun vermogen uitgeven?
En tenslotte, moeten burgers opgeofferd worden zodat overheden hun overantwoord hoge schulden kwijt kunnen raken? Dus geef maar geld uit aan spul wat je eigenlijk niet nodig hebt zodat overheden en de 1% er beter op worden, want we hebben aan je 50% belasting niet genoeg.
En nog even over die 0.5% deflatie die dan zo erg zou zijn, enorm veel social experimenten hebben uitgewezen dat de meeste mensen liever nu 100 euro hebben dan 125 euro over een jaar. Dit is een duidelijk gedocumenteerde bias die dus dat hele deflatie argument al onderuit schopt.
Ik hoop dat we hoofdschuddend over misschien een aantal jaar al terug kijken op deze waanideen.
Het leukste stukje begint op 05.39:quote:Op zondag 25 januari 2015 13:23 schreef JimmyJames het volgende:
Behoorlijk kritisch verhaal van Klaas Knot net bij buitenhof.
Straks hier terug te kijken: http://www.npo.nl/buitenhof/25-01-2015/VPWON_1232752
Komisch hoe jij nog steeds geen argument hebt gegeven waarom het wel zal werken, behalve dat SeLang een rentenier is.quote:Op zondag 25 januari 2015 16:09 schreef HiZ het volgende:
Komisch hoe de experts in dit topic al weten dat QE gefaald heeft voordat het zelfs maar begonnen is.
Er zal zo wel iemand over wishfull thinking beginnen, veel verder dan dit soort holle soundbytes komt men niet. Blabla wishfull blabla rentier.quote:Op zondag 25 januari 2015 16:13 schreef bascross het volgende:
[..]
Komisch hoe jij nog steeds geen argument hebt gegeven waarom het wel zal werken, behalve dat SeLang een rentenier is.
die zit nu nog vast aan de euro, en de euro maar dalen en dalenquote:Op zondag 25 januari 2015 15:07 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Maar wat gaan ze nu met hun Lev doen?
In feite gaf Draghi in de persconferentie al aan dat de voorgaande QE ingrepen ineffectief waren en zelfs Klaas Knot geeft aan dat veel banken niet zitten te wachten op het verruimen van de balans omdat er genoeg cash voorhanden is. Inflatie is goed aan te wakkeren met QE maar als er geen drang is naar kredietexpansie dan is het instrument alleen gunstig voor tweede orde effecten zoals het verstoren van de wisselkoersen en het opzadelen van de belastingbetaler met onnodige risico's.quote:Op zondag 25 januari 2015 16:09 schreef HiZ het volgende:
Komisch hoe de experts in dit topic al weten dat QE gefaald heeft voordat het zelfs maar begonnen is.
"enige effect waarover iedereen het eens is..."quote:Op zondag 25 januari 2015 16:10 schreef dvr het volgende:
[..]
Het leukste stukje begint op 05.39:
"Uiteindelijk is het , dat QE zal werken via het verder omlaag brengen van de wisselkoers. Dat leidt tot een betere concurrentiepositie van het Europese bedrijfsleven en dat zal in ieder geval op korte termijn een impuls geven aan de economische activiteit en daar zal iedereen in de economie van profiteren".
Hahaha! Precies wat ik al dacht. Geen woord hierover in de officiële aankondiging van de ECB (die slechts beweert dat QE tot verhoogde consumptie en investering zal leiden) want ordinaire geldontwaarding is natuurlijk geen chic instrument. Het pleit voor Knot dat hij dit wel openlijk erkent.
Knot moest toch iets positiefs zeggen en enigsinss diplomatiek zijn om zijn collega's nog een beetje in waarde te laten.... hij maakte in bedekte termen toch al behoorlijk de grond gelijk met het QE besluit vond ik..(net als Weidmann in diverse artikelen) Ik kreeg ook niet bepaald het idee dat hijzelf overtuigd was van het voordeel van die lage wisselkoers voor de gehele europese economie. Voor sommige sectoren en bedrijven zal het inderdaad een positief effect hebben.quote:Op zondag 25 januari 2015 17:44 schreef SeLang het volgende:
[..]
"enige effect waarover iedereen het eens is..."
Niet iedereen is het daar over eens. Het is helemaal niet evident dat een lagere wisselkoers persé saldo positief is voor economie en werkgelegenheid. Daar wil ik dan eerst weleens even een onderbouwing van zien. Zeker economieën die sterk op op services leunen (*kuch* Europa *kuch*) zouden weleens per saldo meer belang kunnen hebben bij een hogere wisselkoers. Zelfs voor Japan is dat blijkbaar het geval, terwijl ik Japan toch altijd heb gezien als een exporterende industriële grootmacht.
quote:zo 25 jan 2015, 18:07
'Grieken stemmen tegen Europa'
ATHENE - Het lijkt er voorzichtig op dat Grieken een anti-Europese koers willen varen. Volgens de eerste exitpolls kan de links-radicale partij Syriza op veruit de meeste stemmen rekenen: tussen de 35,5 en 39,5 procent.
Tsipras wil onmiddellijk ophouden met het vooral door Europese instellingen en geldschieters, inclusief Nederland, geëiste strenge bezuinigingsbeleid van de huidige regering Samaras. Stembureaus sloten om 18.00 uur onze tij
Hij had het daar over de ECB-bestuurders (in de vergadering waarin het besluit was genomen), en hij benadrukte dat het een kortetermijn effect is, dus dat idd. niet zeker is of het op langere termijn ook gunstig is om op een lage eurokoers te varen. Hij gaf nog het voorbeeld dat Nederland juist altijd goed gedijde met een harde gulden, omdat tegenover de hoge koopkracht daarvan staat, dat lonen niet hard hoeven te stijgen en het land zodoende toch concurrerend blijft.quote:
Raar, dan zitten ze daar nu echt op het verkeerde spoor!quote:Zelfs voor Japan is dat blijkbaar het geval, terwijl ik Japan toch altijd heb gezien als een exporterende industriële grootmacht.
Ik hoef helemaal geen argumenten te geven. Jij kunt kennelijk niet lezen en mijn houding begrijpen. Ik heb geen idee of het wel of niet GAAT werken. Ik vind het verhaaltje van de huis-rentenier geen overtuigend antwoord. Vanuit die positie vind de stelling dat QE al gefaald HEEFT voor het begonnen is lachwekkend.quote:Op zondag 25 januari 2015 16:13 schreef bascross het volgende:
[..]
Komisch hoe jij nog steeds geen argument hebt gegeven waarom het wel zal werken, behalve dat SeLang een rentenier is.
Weer dat suggestieve rare verhaaltje over het "links radicale" ,tsipras is de eerste die echt wat gaat bereiken voor de gewone Griek, let maar op. Met een beetje geluk in europa.quote:Op zondag 25 januari 2015 18:18 schreef michaelmoore het volgende:
http://www.telegraaf.nl/b(...)tegen_Europa___.html
[..]
He, weer geen argumenten. Keep going.quote:Op zondag 25 januari 2015 18:56 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ik hoef helemaal geen argumenten te geven. Jij kunt kennelijk niet lezen en mijn houding begrijpen. Ik heb geen idee of het wel of niet GAAT werken. Ik vind het verhaaltje van de huis-rentenier geen overtuigend antwoord. Vanuit die positie vind de stelling dat QE al gefaald HEEFT voor het begonnen is lachwekkend.
Goed nieuws, nu hopen dat ze genoeg stemmen hebben voor 151 zetels.quote:De linkse Griekse politieke partij Syriza heeft bij de parlementsverkiezingen van vandaag volgens een exit poll 35,5 tot 39, 5 procent van de stemmen gehaald.
Dat betekent dat de partij dankzij een winnaarsbonus mogelijk alleen kan regeren; de behaalde percentages zouden goed zijn voor 146 tot 158 zetels in het Griekse parlement dat in totaal 300 zetels telt. Of dat werkelijk gebeurt, hangt af van de vraag hoeveel kleine partijen de kiesdrempel halen.
Bron: http://nos.nl/artikel/201(...)-in-griekenland.html
Klopt, want dan hebben ze de handen vrij echt iets voor de mensen te doen, zonder politiek gekonkel. Europa zal ze zeker tegemoet willen komen.quote:Op zondag 25 januari 2015 19:20 schreef bascross het volgende:
[..]
Goed nieuws, nu hopen dat ze genoeg stemmen hebben voor 151 zetels.
En nog maar een keer; je hebt geen argumenten nodig om te zeggen dat je niet overtuigd bent van een van de extreme posities.quote:Op zondag 25 januari 2015 19:14 schreef bascross het volgende:
[..]
He, weer geen argumenten. Keep going.
Ik kan me er verder niet heel erg druk over maken. Erger dan wat het was kon het niet worden en hun onderhandelingsruimte is sowieso beperkt. Staat tegenover dat ze meer kans hebben om een effectieve regering te zijn nadat ze een accoord hebben met de trojka.quote:Op zondag 25 januari 2015 19:25 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Klopt, want dan hebben ze de handen vrij echt iets voor de mensen te doen, zonder politiek gekonkel. Europa zal ze zeker tegemoet willen komen.
Op lange termijn werkt het gegarandeerd niet, aangezien een eventueel concurrentievoordeel na een tijdje door loons- en andere kostenstijgingen wordt tenietgedaan. Maar ik twijfel er zelfs aan dat het op korte termijn gunstig is. Iedereen neemt dat altijd maar voor zoete koek aan maar dat ligt helemaal niet voor de hand, zeker niet als je economie vooral uit services bestaat en niet uit industriële exporteurs.quote:Op zondag 25 januari 2015 18:50 schreef dvr het volgende:
[..]
Hij had het daar over de ECB-bestuurders (in de vergadering waarin het besluit was genomen), en hij benadrukte dat het een kortetermijn effect is, dus dat idd. niet zeker is of het op langere termijn ook gunstig is om op een lage eurokoers te varen. Hij gaf nog het voorbeeld dat Nederland juist altijd goed gedijde met een harde gulden, omdat tegenover de hoge koopkracht daarvan staat, dat lonen niet hard hoeven te stijgen en het land zodoende toch concurrerend blijft.
Het leuke is dat iedereen een lagere munt wil ten opzichte van de ander maar dat dat per definitie onmogelijk is. Maar ik verwacht dat de VS niet blijvend in zijn eentje tegen de wereldwijde trend van groeivertraging in kan blijven gaan en dat groei- en inflatie prognoses daar naar beneden toe zullen worden bijgesteld. Dan gaat de valutabeweging weer de andere kant op omdat het rente/ yield verschil weer kleiner wordt.quote:Maar goed, op dit moment is zo'n beetje elke centrale bank (behalve de FED) bezig zijn munt te devalueren. Ik verwacht zelf dat de euro niet veel lager meer zal gaan dan hij nu is, of de ECB moet concluderen dat hun QE niet werkt en dat ze echte rommel moeten gaan opkopen. Daar is nu geen concensus voor maar over een half jaar allicht wel. Het viel me trouwens tegen dat de Finse afgevaardigde voor QE had gestemd!
Nu zien hoe snel hij gaat terugkrabbelen op zijn verkiezingsbeloften (of niet). Jammer dat ik komende maand er niet ben, want het kan een interessante tijd worden.quote:Exit poll: grote overwinning voor Syriza in Griekenland
De linkse Griekse politieke partij Syriza heeft bij de parlementsverkiezingen van vandaag volgens een exit poll 35,5 tot 39, 5 procent van de stemmen gehaald.
Dat betekent dat de partij dankzij een winnaarsbonus mogelijk alleen kan regeren; de behaalde percentages zouden goed zijn voor 146 tot 158 zetels in het Griekse parlement dat in totaal 300 zetels telt. Of dat werkelijk gebeurt, hangt af van de vraag hoeveel kleine partijen de kiesdrempel halen.
http://nos.nl/artikel/201(...)-in-griekenland.html
Correct, maar zolang we een groot reservoir werklozen hebben zal het daarmee meevallen. In de VS hebben ze ook al een jaar of 4 (?) groei en worden pas voor dit jaar loonstijgingen verwacht (die m.i. door de terugvallende economie niet door zullen gaan).quote:Op zondag 25 januari 2015 19:28 schreef SeLang het volgende:
Op lange termijn werkt het gegarandeerd niet, aangezien een eventueel concurrentievoordeel na een tijdje door loons- en andere kostenstijgingen wordt tenietgedaan.
Als bij Daimler, Bosch, Philips, Nokia en Alstom de kassa rinkelt, gaat die dienstverlening ook snel in de lift. Ik heb er wel fiducie in dat het een gunstig effect zal hebben.quote:Maar ik twijfel er zelfs aan dat het op korte termijn gunstig is. Iedereen neemt dat altijd maar voor zoete koek aan maar dat ligt helemaal niet voor de hand, zeker niet als je economie vooral uit services bestaat en niet uit industriële exporteurs.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |