abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_148990967
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 21:04 schreef piepeloi55 het volgende:
Het word persoonlijk, heerlijk. :D
+t

wel correct spellen in je opwinding graag, we blijven heren nietwaar?
so long and thanks for all the fish
pi_148991048
quote:
10s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 21:07 schreef crashbangboom het volgende:
+t

wel correct spellen in je opwinding graag, we blijven heren nietwaar?
eeensch
  vrijdag 23 januari 2015 @ 21:14:45 #103
78918 SeLang
Black swans matter
pi_148991235
Het is ook gewoon immoreel wat er gebeurt. Oma die haar hele leven kwartjes heeft gespaard voor haar oude dag wordt even onder de bus geduwd "voor het grotere goed" ofzo? Gebaseerd op modellen waarvan we al hebben gezien dat ze niet werken.

Je ziet het ook hier op Fok! in het spaartopic bijvoorbeeld. Mensen die uit paniek hun spaargeld gaan beleggen in aandelen op de top van de bubble. Je weet al hoe dit gaat eindigen. En pensioenfondsen en verzekeraars leeg trekken met negatieve yields, terwijl er wereldwijd een enorm pensioen tekort is...
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  vrijdag 23 januari 2015 @ 21:17:25 #104
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_148991324
. Conclusie moet volgens mij zijn dat een muntunie zonder politieke unie niet kan. De euro kan best, maar dan had er eerst een politieke unie moeten komen. nu verschillen de belangen van de landen veel te veel onderling. Dit kan nooit standhouden en deze mislukte qe operatie is daar het bewijs van. De ECB die politiek bedrijft is het failliet van de euro.
  vrijdag 23 januari 2015 @ 21:19:55 #105
78918 SeLang
Black swans matter
pi_148991401
Maar goed, fuck Draghi Krugman en die hele kliek!

Vanmorgen 5-6 uur gewandeld en genoten van vogeltjes in een prachtig bevroren winterlandschap O+
Niets geconsumeerd behalve wat benzine (die ik toch heb gekocht ondanks dat de prijs van benzine is gezakt - fuck Krugman).

Ik heb me voorgenomen om voor straf minder te gaan consumeren ~O>
The best things in life are free anyway
Mijn reisverslagen
pi_148991513
quote:
14s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 21:00 schreef SeLang het volgende:

[..]

Kijk eens aan!
Je zou flauw kunnen zeggen van "wijsheid komt met de jaren", maar dat is het niet. Het heeft lang geduurd voordat het eurobouwwerk af is. Lange tijd kon je zeggen dat je geduld moest hebben en even door de zure appel heen moest bijten. Maar per 1 augustus vorig jaar is de SEPA definitief in werking getreden. Nu kun je eindelijk zien waar we het allemaal voor doen!

En dat valt me vies tegen.

Elk land heeft nog steeds z'n eigen regeltjes. In Duitsland kan je incasso's alleen met een schriftelijk ondertekende toestemming uitvoeren, in Nederland is dat niet nodig. En kan je ook op Europees niveau incasso's terugdraaien? Beslag op rekeningtegoeden leggen? Kan je probleemloos in elk willekeurig land een rekening openen? Volgens mij is daar heel veel niet geregeld, zodat er van een echte Europese betalingsmarkt niks terecht komt.

[ Bericht 21% gewijzigd door #ANONIEM op 23-01-2015 21:24:42 ]
pi_148991530
Denken jullie nou echt dat Draghi niet doorheeft dat dit (zacht uitgedrukt) niet de meest effectieve/efficiënte manier is om de CPI inflatie doelstelling te bereiken? Volgens mij is hij niet dom.
pi_148991826
Immoreel is inderdaad het juiste woord, al het gedrag dat je op micro niveau aanleert, word op macro niveau afgestraft. De wereld staat met dit beleid op zijn kop en vrijwel niemand weet meer waar die aan toe is en wat te doen qua allocatie.

Ik moet bijvoorbeeld toegeven dat ik even heb nagedacht over goud/zilver, puur uit een last man standing gevoel. Totaal irrationeel en totaal niet piepeloi55 (lees gouddraadje maar eens), maar het schoot wel even door mijn hoofd. Het geeft gewoon de situatie van het moment aan.

Er zullen wel een hoop andere fokkers zijn die dit gevoel kennen nu.
pi_148991894
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 21:30 schreef piepeloi55 het volgende:
Ik moet bijvoorbeeld toegeven dat ik even heb nagedacht over goud/zilver, puur uit een last man standing gevoel. Totaal irrationeel en totaal niet piepeloi55 (lees gouddraadje maar eens), maar het schoot wel even door mijn hoofd. Het geeft gewoon de situatie van het moment aan.
Je vertrouwen blijven houden in de Goedheid van Centrale Bankiers is inderdaad veel rationeler.
pi_148991914
quote:
99s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 21:32 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Je vertrouwen blijven houden in de Goedheid van Centrale Bankiers is inderdaad veel rationeler.
Dat niet, maar allocatie naar goud/zilver is niet rationeel. Er zijn betere opties als je gelooft in dat scenario.
pi_148992061
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 21:33 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Dat niet, maar allocatie naar goud/zilver is niet rationeel. Er zijn betere opties als je gelooft in dat scenario.
Veel blijft er niet over als je enigszins liquide wilt blijven.
  vrijdag 23 januari 2015 @ 21:37:46 #112
375626 WillemMiddelkoop
Aex eind dit jaar onder 200
pi_148992082
Op dit moment is een spaarrekening toch gewoon een prima allocatie?: geen downrisk, depositogarantiestelsel tot een ton en met de huidige zeer lage inflatie heb je gewoon een positief rendement van anderhalf procent en wacht je rustig betere tijden af.
pi_148992108
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 21:00 schreef SeLang het volgende:

Dus ja, ik wil eruit en wel zo snel mogelijk. Hopelijk kan Knot dit weekend een dealtje sluiten met Weidman voor een gezamelijke munt. Reken maar dat die meteen geloofwaardig is.
Dat zal nooit gebeuren want a) de les van de euro is dat je je munt beter in eigen beheer kunt houden en b) dat een muntunie een politieke/fiscale unie vereist, en c) de juridische infrastructuur is er niet, en voor een nationale munt is die er wel. Oh en d) het volk wil geen geexperimenteer en gedonder meer, maar gewoon zijn eigen oude vertrouwde munt. Kortom, als er wordt uitgestapt zal dat naar de bekende oude munten zijn. Die natuurlijk wel weer gekoppeld kunnen worden, maar dat is een ander verhaal.
pi_148992118
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 21:37 schreef WillemMiddelkoop het volgende:
Op dit moment is een spaarrekening toch gewoon een prima allocatie?: geen downrisk, depositogarantiestelsel tot een ton en met de huidige zeer lage inflatie heb je gewoon een positief rendement van anderhalf procent en wacht je rustig betere tijden af.
Binnenkort nul percent rente en 1.2% belasting, en voor je het weet confiscatie. Nah. Dat valt me tegen van Willem :)

Gewoon stukjes uit roulatie nemen in een kluis droppen. Eat that Draghi.
  vrijdag 23 januari 2015 @ 21:43:22 #115
375626 WillemMiddelkoop
pi_148992309
quote:
6s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 21:38 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Binnenkort nul percent rente en 1.2% belasting, en voor je het weet confiscatie. Nah. Dat valt me tegen van Willem :)

Gewoon stukjes uit roulatie nemen in een kluis droppen. Eat that Draghi.
Als de rente nog verder daalt is dat 'kluis droppen' inderdaad een goede optie :Y :Y Heb daar al eens over nagedacht
pi_148992349
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 18:22 schreef crashbangboom het volgende:

Ja, verzekeraars staan te juichen bij een lage rente.
De lage rente is inderdaad fnuikend, maar die wordt niet alleen door QE veroorzaakt. In het huidige economische klimaat zouden we sowieso al lage rente hebben. Wat wel fijn is voor verzekeraars, is dat ze misinvesteringen op het bordje van de centrale bank kunnen leggen, liefst voordat ze er op af moeten schrijven. Daarvoor moet de ECB nog wel iets minder kritisch worden met wat ze zoal aankopen, maar dat komt vanzelf, net zoals in de VS gebeurd is.
pi_148992387
Daar moet je natuurlijk ook 1,2% over betalen, krijg anders maar eens een groot bedrag terug in het systeem als je dat wilt. Qua confiscatie ben je dus niet geheel veilig, want geregistreerd. Een evt. confiscatie kan immers een wealth tax box3 worden.
pi_148992495
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 21:44 schreef dvr het volgende:

[..]

De lage rente is inderdaad fnuikend, maar die wordt niet alleen door QE veroorzaakt. In het huidige economische klimaat zouden we sowieso al lage rente hebben. Wat wel fijn is voor verzekeraars, is dat ze misinvesteringen op het bordje van de centrale bank kunnen leggen, liefst voordat ze er op af moeten schrijven. Daarvoor moet de ECB nog wel iets minder kritisch worden met wat ze zoal aankopen, maar dat komt vanzelf, net zoals in de VS gebeurd is.
Dat kunnen ze niet, want die verzekeraars hebben met dank aan solvency haast uitsluitend niet renderende staatstroep op de balans staan, die ze onder solvency II alleen kunnen vervangen door nog minder renderende staatstroep. Kaptiaal is het issue, niet liquiditeit. Evenzeer voor de particuliere sector, daarom is QE zo bespottelijk arrogant dom.
pi_148992617
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 21:47 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Dat kunnen ze niet, want die verzekeraars hebben met dank aan solvency haast uitsluitend niet renderende staatstroep op de balans staan, die ze onder solvency II alleen kunnen vervangen door nog minder renderende staatstroep. Kaptiaal is het issue, niet liquiditeit. Evenzeer voor de particuliere sector, daarom is QE zo bespottelijk arrogant dom.
Als je ervan uitgaat dat centrale banken er vooral voor zijn om overheden te voorzien van geld, is QE helemaal niet dom. Werkt prima. Kijk maar naar de rentes die ze betalen op het moment.
pi_148992662
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 21:50 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Als je ervan uitgaat dat centrale banken er vooral voor zijn om overheden te voorzien van geld, is QE helemaal niet dom. Werkt prima. Kijk maar naar de rentes die ze betalen op het moment.
Pardon, die betaalden ze ook al voor QE?

Als je kjkt naar de USA, heeft QE daar ook nauwelijks impact op de treasuries gehad, sterker nog, die zijn gestegen na QE.
pi_148992883
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 21:51 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Pardon, die betaalden ze ook al voor QE?

Als je kjkt naar de USA, heeft QE daar ook nauwelijks impact op de treasuries gehad, sterker nog, die zijn gestegen na QE.
Nog niet zolang geleden was de rente op zuid-europese staatsobligaties nog boven de 7%. Nu 1.5%. Puur toeval zeker.
pi_148993875
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 21:57 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Nog niet zolang geleden was de rente op zuid-europese staatsobligaties nog boven de 7%. Nu 1.5%. Puur toeval zeker.
Niet zolang geleden stond de AEX op 200. What else is new?
pi_148994659
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 17:25 schreef piepeloi55 het volgende:

[..]

Chinezen krijgen dus de hele rekening gepresenteerd?
Op zijn minst een flink deel ja. Tenzij ze fabrieken willen gaan sluiten.
pi_148994786
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 22:39 schreef HiZ het volgende:

[..]

Op zijn minst een flink deel ja. Tenzij ze fabrieken willen gaan sluiten.
Gokje, nog nooit echt in Azie geweest. Klopt het? Een pied a terre in Istabul telt niet :)
pi_148995287
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 22:42 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Gokje, nog nooit echt in Azie geweest. Klopt het? Een pied a terre in Istabul telt niet :)
Boeit het mij of de Chinezen wel of niet iets verkopen?
pi_148995411
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 22:53 schreef HiZ het volgende:

[..]

Boeit het mij of de Chinezen wel of niet iets verkopen?
Geem idee, maar je heb kennelijk wel een oordeel over hun aanpassingsvermogen, en dat vind ik behoorlijk grappig. Pas op je perceptie te kopieren op anderen.
pi_148995593
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 22:56 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Geem idee, maar je heb kennelijk wel een oordeel over hun aanpassingsvermogen, en dat vind ik behoorlijk grappig. Pas op je perceptie te kopieren op anderen.
Ik heb geen fantasie over hun aanpassingsvermogen. Ik heb wel een idee over de veranderde omstandigheden waarbij de euro een forst stuk minder waard is. Europa wordt een lastigere plek om spul aan te verkopen. Wie zich niet aanpast aan een grote afnemer heeft daar zelf de meeste last van.
pi_148996011
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 23:00 schreef HiZ het volgende:

[..]

Ik heb geen fantasie over hun aanpassingsvermogen. Ik heb wel een idee over de veranderde omstandigheden waarbij de euro een forst stuk minder waard is. Europa wordt een lastigere plek om spul aan te verkopen. Wie zich niet aanpast aan een grote afnemer heeft daar zelf de meeste last van.
Met alle civiele/bagger werken, container schepen, spoorlijnen die op de planning staan zien de Chinezen het nog helemaal zitten.
pi_148996022
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 23:00 schreef HiZ het volgende:

[..]

Kom nog maar eens terug over de helft, met dank aan toenemende sociale lasten. Je mag jezelf best rijk rekenen hoor, maar al die offshoring/outsourcing draaien op het verschil tussen directe/indirecte loonlast, en die worden alleen groter op deze manier. En QE maakt dat gat alleen groter. Een currency stap vooruit, twee stappen in lasten terug. Dat kennen ze wel in Lux.
pi_148996199
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 23:10 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Kom nog maar eens terug over de helft, met dank aan toenemende sociale lasten. Je mag jezelf best rijk rekenen hoor, maar al die offshoring/outsourcing draaien op het verschil tussen directe/indirecte loonlast, en die worden alleen groter op deze manier. En QE maakt dat gat alleen groter. Een currency stap vooruit, twee stappen in lasten terug. Dat kennen ze wel in Lux.
Ik reken mezelf helemaal niet rijk. Ik heb zwaar last van de daling van de euro. Alleen ben ik geen rentier die zijn eigen situatie als de maat aller dingen ziet.
pi_148996371
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 22:20 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Niet zolang geleden stond de AEX op 200. What else is new?
Je gelooft echt dat de ECB eerlijk is als ze zegt dat het doel die 2% inflatie is en dat ze vinden dit doel met QE het best te bereiken?
pi_148996406
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 23:15 schreef HiZ het volgende:

[..]

Ik reken mezelf helemaal niet rijk. Ik heb zwaar last van de daling van de euro. Alleen ben ik geen rentier die zijn eigen situatie als de maat aller dingen ziet.
Ik ook niet, maar dat noopt me niet tot dit soort vage excusen of drogredeneringen.

De competativitieit van Asia hangt niet af van de euro, maar wel van de loonkostenopbouw, die in de EU vooral gedicteerd wordt door sociale lasten. Als je daarop moet devalueren, dan kan er nog wel de helft vanaf.

Rentier of niet. Sorry.
Als Draghi c.s dat nastreven, dan moeten ze wel weten wel niveau ze europa opleggen.
pi_148996451
Hmm. Op nu.nl lees ik dat ING en Rabobank geen obligaties aan de ECB verkopen, omdat er te weinig vraag is naar leningen en ze de opbrengsten van de verkoop van obligaties dus alleen als cash weer terug bij de ECB zouden kunnen stallen wat een negatief rendement oplevert.

Komt op mij een beetje apart over, dat er helemaal geen vraag naar krediet zou zijn? :?
pi_148996475
Oh, en in het Nederlands is het "rentenier".
pi_148996568
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 23:21 schreef Igen het volgende:
Hmm. Op nu.nl lees ik dat ING en Rabobank geen obligaties aan de ECB verkopen, omdat er te weinig vraag is naar leningen en ze de opbrengsten van de verkoop van obligaties dus alleen als cash weer terug bij de ECB zouden kunnen stallen wat een negatief rendement oplevert.

Komt op mij een beetje apart over, dat er helemaal geen vraag naar krediet zou zijn? :?
Waarschijnlijk niet tegen de rentes die ze vragen of vanwege andere eisen die ze stellen. Kan me er anders ook weinig bij voorstellen.
pi_148996608
quote:

Opnieuw, met dank aan Basel III, is kapitaalsbeslag de sleutel.

Waar Draghi c.s net doen of ze de balans van banken gaan doen exploderen, moet die ogv Basel III krimpen. QE veronderstelt meer risico, en Basel III minder.

Het is net een raar surreel toneelspel in twee delen. Of eigenlijk door twee symbiotische debiele tweelingen
pi_148997140
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 23:20 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Ik ook niet, maar dat noopt me niet tot dit soort vage excusen of drogredeneringen.

De competativitieit van Asia hangt niet af van de euro, maar wel van de loonkostenopbouw, die in de EU vooral gedicteerd wordt door sociale lasten. Als je daarop moet devalueren, dan kan er nog wel de helft vanaf.

Rentier of niet. Sorry.
Als Draghi c.s dat nastreven, dan moeten ze wel weten wel niveau ze europa opleggen.
Ik ontken het probleem dat je aankaart niet; het heeft alleen niet veel met QE te maken. Het heeft te maken met een politieke onwil.

In het specifieke geval van Griekenland heb ik daarom overigens het idee dat een overwinning van Syriza helemaal niet zo slecht hoeft te zijn. Ze hebben niet zoveel cliënten met gevestigde belangen.
pi_148997367
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 23:38 schreef HiZ het volgende:

[..]

Ik ontken het probleem dat je aankaart niet; het heeft alleen niet veel met QE te maken. Het heeft te maken met een politieke onwil.

In het specifieke geval van Griekenland heb ik daarom overigens het idee dat een overwinning van Syriza helemaal niet zo slecht hoeft te zijn. Ze hebben niet zoveel cliënten met gevestigde belangen.
Nou dan zanik niet zo :D
  vrijdag 23 januari 2015 @ 23:44:18 #139
78918 SeLang
Black swans matter
pi_148997369
quote:

Dat is natuurlijk geen verrassing. Als er vraag naar was dan hadden ze allang gehapt met LTRO2. Het falen van dat programma liet al zien dat er weinig vraag is.
Mijn reisverslagen
  vrijdag 23 januari 2015 @ 23:47:22 #140
78918 SeLang
Black swans matter
pi_148997481
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 21:38 schreef dvr het volgende:

[..]

Dat zal nooit gebeuren want a) de les van de euro is dat je je munt beter in eigen beheer kunt houden en b) dat een muntunie een politieke/fiscale unie vereist, en c) de juridische infrastructuur is er niet, en voor een nationale munt is die er wel. Oh en d) het volk wil geen geexperimenteer en gedonder meer, maar gewoon zijn eigen oude vertrouwde munt. Kortom, als er wordt uitgestapt zal dat naar de bekende oude munten zijn. Die natuurlijk wel weer gekoppeld kunnen worden, maar dat is een ander verhaal.
Helemaal mee eens hoor. Ik heb alleen meer vertrouwen in Weidman dan in Knot. Wij linken onze nieuwe gulden toch gewoon weer aan de D-mark.
Mijn reisverslagen
pi_148997712
Of misschien eens outside the box denken en het niet goedkeuren dat de overheid zich met het geldsysteem bemoeit. In plaats daarvan zou geld bottom-up tot stand moeten komen in plaats van top-down (fiat).
  zaterdag 24 januari 2015 @ 00:04:58 #142
78918 SeLang
Black swans matter
pi_148998085
Dat Griekse drama gaat zich nog wel uitbreiden. Een groot deel van de Griekse schuld moet hoe dan ook worden afgeschreven want onhoudbaar. Maar dat impliceert dat Italie, Spanje, Portugal daar dus mede voor opdraaien. Die gaan dat echt niet zomaar slikken. Italie heeft ook >130% debt/GDP (dat is meer dan Griekenland had in 2009!) dus die zal 1) niet willen meebetalen en 2) zelf afschrijving willen krijgen. Dat gaat dan om heel wat meer centen dan die paar honderd miljard van Griekenland. En dan willen Spanje en Portugal ook. Etc.

Uiteindelijk komt dan alles bij de noordelijke landen te liggen en die vertikken dat natuurlijk. Zeker nu de koopkracht van hun burgers is gedecimeerd door het opzettelijk laten ineenstorten van de euro. Zelfs die-hard eurofielen hier op Fok! zijn er inmiddels helemaal klaar mee.

Daarom zou je zeggen dat de euro elite eigenlijk maar een optie heeft: Griekenland loshakken en in de ellende laten stikken, als afschrikwekkend voorbeeld.

Met een beetje geluk is de euro eind dit jaar geschiedenis.
Mijn reisverslagen
pi_148998217
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 23:44 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Nou dan zanik niet zo :D
Ik zanik helemaal niet; ik reageer alleen op de hysterie over het zogenaamde falen van een programma dat nog niet eens is begonnen.
pi_148998291
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 00:08 schreef HiZ het volgende:

[..]

Ik zanik helemaal niet; ik reageer alleen op de hysterie over het zogenaamde falen van een programma dat nog niet eens is begonnen.
Het zal aan mij lliggen, maar je haalt er China/Azie bij. Dat is niet een programma wat niet eens is begonnen, maar een programma wat al lang afgelopen is. Move on.
pi_148998409
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 00:11 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Het zal aan mij lliggen, maar je haalt er China/Azie bij. Dat is niet een programma wat niet eens is begonnen, maar een programma wat al lang afgelopen is. Move on.
Nee, ik haalde China er helemaal niet bij. De chinezen waren er al bijgesleept in een waanzinnige claim dat de hele binnenlandse markt zou instorten omdat ze de gestegen importprijzen niet zouden kunnen doorberekenen.

Mijn oorspronkelijke punt was dat de externe waarde van onze valuta maar een beperkte betekenis heeft.
pi_148998600
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 00:04 schreef SeLang het volgende:
Dat Griekse drama gaat zich nog wel uitbreiden. Een groot deel van de Griekse schuld moet hoe dan ook worden afgeschreven want onhoudbaar. Maar dat impliceert dat Italie, Spanje, Portugal daar dus mede voor opdraaien.
In plaats van die landen daarvoor te laten opdraaien kan de ECB toch gewoon een negatief eigen vermogen aanhouden of mis ik iets?
pi_148998827
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 00:04 schreef SeLang het volgende:
Dat Griekse drama gaat zich nog wel uitbreiden. Een groot deel van de Griekse schuld moet hoe dan ook worden afgeschreven want onhoudbaar. Maar dat impliceert dat Italie, Spanje, Portugal daar dus mede voor opdraaien. Die gaan dat echt niet zomaar slikken. Italie heeft ook >130% debt/GDP (dat is meer dan Griekenland had in 2009!) dus die zal 1) niet willen meebetalen en 2) zelf afschrijving willen krijgen. Dat gaat dan om heel wat meer centen dan die paar honderd miljard van Griekenland. En dan willen Spanje en Portugal ook. Etc.

Uiteindelijk komt dan alles bij de noordelijke landen te liggen en die vertikken dat natuurlijk. Zeker nu de koopkracht van hun burgers is gedecimeerd door het opzettelijk laten ineenstorten van de euro. Zelfs die-hard eurofielen hier op Fok! zijn inmiddels gedraaid.

Daarom zou je zeggen dat de euro elite eigenlijk maar een optie heeft: Griekenland loshakken en in de ellende laten stikken, als afschrikwekkend voorbeeld.

Met een beetje geluk is de euro eind dit jaar geschiedenis.

Inhoudelijk heb je hier in dit topic sterke posts. Hoe komt het dat je zo goed op de hoogte bent? Interesse, je werk?

Echter gaat de euro laten vallen niet zo makkelijk. Daar is zo veel prestige mee gemoeid. Zelfs als de euro een complete failure zou zijn, wat het slechts deels is, dan nog zullen de hoge heren (de Verhofstadtjes, Draghi's, Van Rompuy'tjes) hun levenswerk niet laten vallen. De euro heeft van Europa een blok gemaakt. Een blok zoals China of de VS.

Brussel zal angst zaaien en stellen dat de crisis zonder euro veel erger zal worden. Een toekomst zonder Euro is onvoorspelbaar. Brussel zal beslissingen voor zich uitschuiven. Net zolang dat het niet anders kan dan landen afstoten. Maar die weg is nog lang. Iedere keer komt er wel weer een compromis, een noodoplossing of wat water bij de wijn. Er staat meer op het spel dan simpelweg het gezond maken van de Eurozone. Prestige en macht.
  zaterdag 24 januari 2015 @ 01:42:11 #148
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_149000543
Ik zie net een herhaling van het gesprek met Mark Rutte op npo 1. Hij merkt op dat bij hele lage inflatie het risico aanwezig is dat consumenten hun aankopen uitstellen.
Bedankt Hans.
pi_149000954
quote:
10s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 01:42 schreef bascross het volgende:
Ik zie net een herhaling van het gesprek met Mark Rutte op npo 1. Hij merkt op dat bij hele lage inflatie het risico aanwezig is dat consumenten hun aankopen uitstellen.
Hij heeft gelijk, ik rek die tank benzine ook al vier maanden..... ;)
  zaterdag 24 januari 2015 @ 02:11:46 #150
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_149001038
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 02:05 schreef crashbangboom het volgende:

[..]

Hij heeft gelijk, ik rek die tank benzine ook al vier maanden..... ;)
Ik merk geen verschil, tank altijd voor ¤ 50.
Bedankt Hans.
  zaterdag 24 januari 2015 @ 08:13:27 #152
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_149002703
De euro zakt nog wel verder door de hoeven als de crisis dit jaar flink zal verslechteren.
  zaterdag 24 januari 2015 @ 08:50:35 #153
78918 SeLang
Black swans matter
pi_149002966
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 00:21 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

In plaats van die landen daarvoor te laten opdraaien kan de ECB toch gewoon een negatief eigen vermogen aanhouden of mis ik iets?
De ECB kan sowieso niets vrijwillig afschrijven (want dat is monetaire financiering). Bij een default kan het wel zijn dat de ECB mede slachtoffer is. Maar winst/ verlies van de centrale banken gaat uiteindelijk naar de treasury van de deelnemende landen. De centrale bank kan wel truuks gaan doen zoals toekomstige seignorage inkomsten als asset opvoeren en daarop afschrijven of iets dergelijks (binnen geloofwaardigheids grenzen) maar daarmee verdwijnt het verlies natuurlijk niet. In plaats van één groot verlies nemen ontvangen deelnemende landen gewoon minder/geen inkomsten van de centrale bank voor een aantal jaren. Hoger begrotingstekort dus er moet meer belasting worden geheven.

Ik heb het hier al vaak geschreven: de overheid is de backstop van de centrale bank en niet andersom! De centrale bank kan geen waarde creëren. Als ze dat konden, waarom zou je dan überhaupt nog belasting heffen?
Mijn reisverslagen
  zaterdag 24 januari 2015 @ 09:00:16 #154
78918 SeLang
Black swans matter
pi_149003051
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 00:29 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Inhoudelijk heb je hier in dit topic sterke posts. Hoe komt het dat je zo goed op de hoogte bent? Interesse, je werk?
Gewoon een beetje het nieuws volgen

quote:
Echter gaat de euro laten vallen niet zo makkelijk. Daar is zo veel prestige mee gemoeid. Zelfs als de euro een complete failure zou zijn, wat het slechts deels is, dan nog zullen de hoge heren (de Verhofstadtjes, Draghi's, Van Rompuy'tjes) hun levenswerk niet laten vallen. De euro heeft van Europa een blok gemaakt. Een blok zoals China of de VS.

Brussel zal angst zaaien en stellen dat de crisis zonder euro veel erger zal worden. Een toekomst zonder Euro is onvoorspelbaar. Brussel zal beslissingen voor zich uitschuiven. Net zolang dat het niet anders kan dan landen afstoten. Maar die weg is nog lang. Iedere keer komt er wel weer een compromis, een noodoplossing of wat water bij de wijn. Er staat meer op het spel dan simpelweg het gezond maken van de Eurozone. Prestige en macht.
Ik had het ook niet over het laten vallen van de euro maar het laten vallen van Griekenland. Dan moeten ze een groot verlies slikken (honderden miljarden ipv tientallen miljarden als ze Griekenland in 2010 gewoon hadden laten defaulten) maar als het lot van Griekenland maar ellendig genoeg is heb je minder kans dat Italianen, Spanjaarden etc zien van "hee, die schuld kan gewoon worden afgeschreven en daarna draait alles weer goed". En dat geld ben je sowieso kwijt, dat was in 2010 ook al duidelijk.
Mijn reisverslagen
pi_149003183
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 23:44 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat is natuurlijk geen verrassing. Als er vraag naar was dan hadden ze allang gehapt met LTRO2. Het falen van dat programma liet al zien dat er weinig vraag is.
Maar toch vind ik het gek.

Als je bij wijze van spreke als bank op de markt gaat staan met een kraampje "Kredieten te koop!", is er dan helemaal niemand die zegt krediet nodig te hebben? Niemand die op zoek is naar een hypotheek of naar een lening om een bedrijf op te zetten / uit te breiden?
  zaterdag 24 januari 2015 @ 09:16:33 #156
78918 SeLang
Black swans matter
pi_149003194
quote:
Hier moet je niet teveel waarde aan hechten want die analisten lopen altijd achter de feiten aan. Negen maanden geleden zei Goldman Sachs nog dat je long moest in de euro met koersdoel van 1.40

Al die dalings voorspellingen zijn gebaseerd op verschillen in rente en economische performance. Zelf denk ik dat die gap zich dit jaar wat zal gaan dichten omdat ik niet geloof dat de VS in haar eentje blijft boomen als de rest van de wereld vertraagt. Consensus op dit moment is dat Europa een absolute ramp is en dat de VS prima gaat en binnenkort rente gaat verhogen. Dat wordt nu ingeprijsd. Maar ik denk dat dat optimisme over de VS gaat verdwijnen en dan verdwijnen ook renteverhogingen weer achter de horizon. Het rente en yield differentieel met de eurozone gaat denk ik krimpen en dat zal dan de euro ondersteunen.

Maar goed, ik ben een nog slechtere voorspeller dan Goldman Sachs ;)
Mijn reisverslagen
  zaterdag 24 januari 2015 @ 09:23:26 #157
78918 SeLang
Black swans matter
pi_149003261
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 09:15 schreef Igen het volgende:

[..]

Als je bij wijze van spreke als bank op de markt gaat staan met een kraampje "Kredieten te koop!", is er dan helemaal niemand die zegt krediet nodig te hebben? Niemand die op zoek is naar een hypotheek of naar een lening om een bedrijf op te zetten / uit te breiden?
Bij kredietwaardige partijen is er weinig vraag naar krediet.

Is ook logisch. Er is overcapaciteit in de economie. Wie gaat er nu zijn bedrijf uitbreiden? Bij corporaties zie je daarom ook dat ze de ultra lage rente liever benutten om eigen aandelen in te kopen dan het te investeren in de echte economie. Corporate leverage is nu hoger dan het was in 2007.
Mijn reisverslagen
pi_149003685
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 09:00 schreef SeLang het volgende:

[..]

Gewoon een beetje het nieuws volgen

[..]

Ik had het ook niet over het laten vallen van de euro maar het laten vallen van Griekenland. Dan moeten ze een groot verlies slikken (honderden miljarden ipv tientallen miljarden als ze Griekenland in 2010 gewoon hadden laten defaulten) maar als het lot van Griekenland maar ellendig genoeg is heb je minder kans dat Italianen, Spanjaarden etc zien van "hee, die schuld kan gewoon worden afgeschreven en daarna draait alles weer goed". En dat geld ben je sowieso kwijt, dat was in 2010 ook al duidelijk.
Je sprak wel degelijk over het laten vallen van de Euro. Waarom gaf je anders aan dat we met een beetje geluk eind 2015 van de Euro af zouden zijn?
  zaterdag 24 januari 2015 @ 10:34:37 #159
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_149004151
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 09:15 schreef Igen het volgende:

[..]

De ecb zou de rente om geld bij de ecb te stallen positief kunnen maken. Dan kunnen de banken het geld dat ze van de ecb krijgen voor de obligaties in ieder geval gewoon weer bij de ecb stallen tegen een positief rendement. In de economie is er nu eenmaal geen enkele vraag naar kredieten, dus de banken kunnen er niets mee.

Zoals al eerder gezegd, de ecb zou beter het geld aan de individuele burgers kunnen geven om de economie een boost te geven. De kans dat het dan besteed gaat worden is in ieder geval groter. Nu zijn de enige effecten, goedkope her-financieringen van staatsleningen van probleemlanden en een lagere euro. Maargoed, wellicht vindt de ecb dat ook genoeg.
  zaterdag 24 januari 2015 @ 11:43:04 #160
78918 SeLang
Black swans matter
pi_149005277
quote:
7s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 10:04 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Je sprak wel degelijk over het laten vallen van de Euro. Waarom gaf je anders aan dat we met een beetje geluk eind 2015 van de Euro af zouden zijn?
Dat was geen verwachting maar een wens
Mijn reisverslagen
  zaterdag 24 januari 2015 @ 11:44:01 #161
78918 SeLang
Black swans matter
pi_149005296
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 10:34 schreef Gabrunal_2013 het volgende:

Zoals al eerder gezegd, de ecb zou beter het geld aan de individuele burgers kunnen geven om de economie een boost te geven.
En zoals eerder gezegd, de ECB kan dat helemaal niet. Alleen de overheid kan dat.
Mijn reisverslagen
  zaterdag 24 januari 2015 @ 12:43:42 #162
78918 SeLang
Black swans matter
pi_149006601
Mijn reisverslagen
pi_149006847
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 januari 2015 21:23 schreef Igen het volgende:

[..]

Je zou flauw kunnen zeggen van "wijsheid komt met de jaren", maar dat is het niet. Het heeft lang geduurd voordat het eurobouwwerk af is. Lange tijd kon je zeggen dat je geduld moest hebben en even door de zure appel heen moest bijten. Maar per 1 augustus vorig jaar is de SEPA definitief in werking getreden. Nu kun je eindelijk zien waar we het allemaal voor doen!

En dat valt me vies tegen.

Elk land heeft nog steeds z'n eigen regeltjes. In Duitsland kan je incasso's alleen met een schriftelijk ondertekende toestemming uitvoeren, in Nederland is dat niet nodig. En kan je ook op Europees niveau incasso's terugdraaien? Beslag op rekeningtegoeden leggen? Kan je probleemloos in elk willekeurig land een rekening openen? Volgens mij is daar heel veel niet geregeld, zodat er van een echte Europese betalingsmarkt niks terecht komt.
Het viel mij ook tegen, goedkope Duitse bankrekeningen zijn nog steeds niet mogelijk voor NLers.
Maar ik snap idd niet dat ze niet alle regels met sepa gelijk getrokken hebben.

Dit lijkt mij geen goed idee dat het hele idee van de euro onderuit haalt. Maar goed hoe zou dit dan opgelost moeten worden. Negatieve rente gaat veel consumenten weg jagen het creert alleen maar onzekerheid.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  zaterdag 24 januari 2015 @ 13:02:40 #164
375626 WillemMiddelkoop
pi_149007034
Het erge van dit alles is dat je dan vanmorgen De Telegraaf openslaat met als openingskop in chocoladeletters: SPAARDER RADELOOS!

Groot deel van de 'gewone' Nederlandse spaarder wil nu vanwege de dalende rente op zoek naar een alternatief en een aanzienlijk deel daarvan wil gaan beleggen om meer rendement te gaan behalen... en dat precies op (zeer waarschijnlijk) de top van de aandelenmarkt. Dat kan nog een groot drama worden als nu 'De Telegraaflezer' nog in gaat stappen... |:(
  zaterdag 24 januari 2015 @ 13:11:11 #165
78918 SeLang
Black swans matter
pi_149007244
Ja dit gaat het consumentenvertrouwen vast helpen :+
Iedereen schiet nu in survival mode. Als je een deflatoire spiraal wilt veroorzaken dan moet je dat vooral zo doen

Mijn reisverslagen
  zaterdag 24 januari 2015 @ 13:18:13 #166
375626 WillemMiddelkoop
pi_149007438
Nou dat ja... Maar nog erger vind ik het als juist nu 'de gewone man' n.a.v. dit soort artikelen gaat beginnen met beleggen... Uitgerekend nu aandelenmarkten zo hoog staan. Die kunnen wel eens van een hele koude kermis thuiskomen... Arme mensen....
  zaterdag 24 januari 2015 @ 13:23:13 #167
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_149007570
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 13:11 schreef SeLang het volgende:
Ja dit gaat het consumentenvertrouwen vast helpen :+
Iedereen schiet nu in survival mode. Als je een deflatoire spiraal wilt veroorzaken dan moet je dat vooral zo doen

[ afbeelding ]
We zitten in een tijd van overleven mensen. Het gaat gigantisch slecht! Dus wat je moet doen is zorgen dat je zelfvoorzienend bent, een voedselvoorraad hebt en middelen die je kunt ruilen als de euro een stuk wc papier is straks. de ellende slaat nu hard om ons heen. Lonen wordenlager, secundaire arbeidsvoorwaarden uitgekleed, pensioen is straks niets meer waard.
pi_149007596
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 13:23 schreef Gabrunal_2013 het volgende:

[..]

We zitten in een tijd van overleven mensen. Dus wat je moet doen is zorgen dat je zelfvoorzienend bent, een voedselvoorraad hebt en middelen die je kunt ruilen als de euro een stuk wc papier is straks. de ellende slaat nu hard om ons heen. Lonen wordenlager, secundaire arbeidsvoorwaarden uitgekleed, pensioen is straks niets meer waard.
Ik heb gehoord dat wc-papier een ware luxe is in crisistijd. Dus ik zou in cash met kleine coupures gaan zitten als ik jou was. :P
pi_149007641
Ik ben trouwens wel benieuwd - als je dit topic zo leest dan zijn de cijfers uit de VS te optimistisch, Japan kan elk moment crashen, de ECB doet het verkeerd, in China valt de groei tegen en is het wachten tot de zeepbel knapt...

Is er ergens een land ter wereld wat wel iets goed doet?
pi_149007645
Wie heeft er wc-papier nodig ?

Overigens ben ik helemaal niet radeloos.
  zaterdag 24 januari 2015 @ 13:27:17 #171
256829 Sokz
Livin' the life
  zaterdag 24 januari 2015 @ 13:29:15 #172
78918 SeLang
Black swans matter
pi_149007726
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 13:23 schreef Gabrunal_2013 het volgende:

[..]

We zitten in een tijd van overleven mensen. Het gaat gigantisch slecht! Dus wat je moet doen is zorgen dat je zelfvoorzienend bent, een voedselvoorraad hebt en middelen die je kunt ruilen als de euro een stuk wc papier is straks. de ellende slaat nu hard om ons heen. Lonen wordenlager, secundaire arbeidsvoorwaarden uitgekleed, pensioen is straks niets meer waard.
Mag ik dit topic aanraden?
AEX / Traders/ beleggers in de supermarkt

Ik volg deze strategie nog steeds. Het bespaart bakken met geld en zorgt er tevens voor dat je altijd een flinke noodvoorraad hebt voor als armageddon begint.
Mijn reisverslagen
  zaterdag 24 januari 2015 @ 13:29:42 #173
375626 WillemMiddelkoop
pi_149007742
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 13:26 schreef Igen het volgende:
Ik ben trouwens wel benieuwd - als je dit topic zo leest dan zijn de cijfers uit de VS te optimistisch, Japan kan elk moment crashen, de ECB doet het verkeerd, in China valt de groei tegen en is het wachten tot de zeepbel knapt...

Is er ergens een land ter wereld wat wel iets goed doet?
Vaticaanstad schijnt het nog goed te doen
  zaterdag 24 januari 2015 @ 13:29:57 #174
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_149007747
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 13:18 schreef WillemMiddelkoop het volgende:
Nou dat ja... Maar nog erger vind ik het als juist nu 'de gewone man' n.a.v. dit soort artikelen gaat beginnen met beleggen... Uitgerekend nu aandelenmarkten zo hoog staan. Die kunnen wel eens van een hele koude kermis thuiskomen... Arme mensen....
We zitten aan de vooravond van de moeder aller crises. Dus hoedt u. Je hebt gelijk dat de aandelenbubbel nu flink wordt opgeblazen, dus daar gaat straks een vrije val komen. Leuk voor speculanten, minder slim voor de spaarder om in te stappen. Het meest verstandige dat je wellicht kunt doen is investeren in middelen dIe je in oorlogstijd nodig hebt om je gezin te beschermen en onafhankelijk te kunnen leven en wellicht een deel je hypotheek aflossen
  zaterdag 24 januari 2015 @ 13:38:33 #175
78918 SeLang
Black swans matter
pi_149007975
Ook lachen als je hier op Fok! in het spaartopic leest. Dan zie je dat vanwege de lage spaarrente iedereen zijn hypotheek loopt af te lossen. Dat is deflatoir als de pest. De geldvoorraad krimpt, en dan met name het relevante deel (het deel dat in handen is van consumenten). Een spaarrekening kan elk moment worden benut voor dure aankopen, maar (bijna) niemand gaat opnieuw een hypotheek afsluiten voor consumptie. Die potentiële consumptie is dus definitief weg.
Mijn reisverslagen
  zaterdag 24 januari 2015 @ 13:44:21 #176
78918 SeLang
Black swans matter
pi_149008117
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 13:24 schreef Igen het volgende:

[..]

Ik heb gehoord dat wc-papier een ware luxe is in crisistijd.
De linksen kunnen daarover meepraten. In Venezuela is er geen wc-papier meer omdat de staat een maximum prijs voor wc-papier invoerde. Aangezien niemand het voor die prijs kon produceren is het domweg niet meer te koop (behalve op de zwarte markt tegen astronomische prijzen).

Het rare is dat economen het eens zijn dat je prijsvorming aan de markt moet overlaten, maar diezelfde economen vinden het wel normaal dat een centrale bank rentetarieven manipuleert en dat zou dan wel opeens goed zijn.
Mijn reisverslagen
  zaterdag 24 januari 2015 @ 13:44:33 #177
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_149008124
quote:
3s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 13:38 schreef SeLang het volgende:
Ook lachen als je hier op Fok! in het spaartopic leest. Dan zie je dat vanwege de lage spaarrente iedereen zijn hypotheek loopt af te lossen. Dat is deflatoir als de pest. De geldvoorraad krimpt, en dan met name het relevante deel (het deel dat in handen is van consumenten). Een spaarrekening kan elk moment worden benut voor dure aankopen, maar (bijna) niemand gaat opnieuw een hypotheek afsluiten voor consumptie. Die potentiële consumptie is dus definitief weg.
Ik ga het ook doen, ik betaal 6% rente op mn hypotheek, dus aflossen met een deel spaargeld levert aardig rendement op. Ik heb geen idee wat ik met mn geld anders moet doen. Die vermogensrendementheffing gaat ook uit van 4%. Ik ben geen belegger en heb geen zin in beursavonturen, dus ik heb geen keuze. De lagere maandlasten zijn dan natuurlijk wel weer te besteden in theorie.

Ook een leuke. Behalve een maat van mij die bij de v&d werkt, wordt bij het bedrijf waar ik werk ook een impliciete loonsverlaging doorgevoerd. Volgens mij is de golf loonsverlagingen die nu ophanden lijkt ook aardig deflatoir.

http://www.volkskrant.nl/(...)sverlaging~a3376562/

[ Bericht 2% gewijzigd door Gabrunal_2013 op 24-01-2015 13:50:49 ]
pi_149008251
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 08:50 schreef SeLang het volgende:
De centrale bank kan geen waarde creëren. Als ze dat konden, waarom zou je dan überhaupt nog belasting heffen?
Natuurlijk kan een centrale bank wel waarde creëren. Alleen geen algehele welvaart (al denken sommige economen daar anders over).

Op dezelfde manier als iemand voor zichzelf, en voor degenen die hij ook wat toestopt, waarde kan creëren met het vervalsen van bankbiljetten. Dat alle andere biljetten hierdoor minder waard worden is een tweede.

En tja, waarom zouden overheden geen belasting heffen, als ze er toch mee wegkomen. Hoe meer geld hoe beter toch.
  zaterdag 24 januari 2015 @ 13:53:03 #179
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_149008374
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 13:44 schreef SeLang het volgende:

[..]

De linksen kunnen daarover meepraten. In Venezuela is er geen wc-papier meer omdat de staat een maximum prijs voor wc-papier invoerde. Aangezien niemand het voor die prijs kon produceren is het domweg niet meer te koop (behalve op de zwarte markt tegen astronomische prijzen).

Het rare is dat economen het eens zijn dat je prijsvorming aan de markt moet overlaten, maar diezelfde economen vinden het wel normaal dat een centrale bank rentetarieven manipuleert en dat zou dan wel opeens goed zijn.
Ander topic, maar wel interessant om in de gaten te houden. Ik verwacht een revolutie in venezuela. Maduro kan het daar, zeker met huidige olieprijzen echt niet lang meer droog houden.
  zaterdag 24 januari 2015 @ 13:55:11 #180
78918 SeLang
Black swans matter
pi_149008442
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 13:48 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Natuurlijk kan een centrale bank wel waarde creëren. Alleen geen algehele welvaart (al denken sommige economen daar anders over).

Op dezelfde manier als iemand voor zichzelf, en voor degenen die hij ook wat toestopt, waarde kan creëren met het vervalsen van bankbiljetten. Dat alle andere biljetten hierdoor minder waard worden is een tweede.
Nee. Wat een centrale bank doet is niets anders dan een liquiditeits transformatie. De ene asset wordt geruild voor de andere. Er wordt nergens waarde gecreëerd.
Mijn reisverslagen
pi_149008493
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 13:55 schreef SeLang het volgende:

[..]

Nee. Wat een centrale bank doet is niets anders dan een liquiditeits transformatie. De ene asset wordt geruild voor de andere. Er wordt nergens waarde gecreëerd.
Hoe komt het dan dat de balanzen zo groot zijn geworden als er alleen maar geruild wordt?
  zaterdag 24 januari 2015 @ 14:02:42 #182
78918 SeLang
Black swans matter
pi_149008668
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 13:56 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Hoe komt het dan dat de balanzen zo groot zijn geworden als er alleen maar geruild wordt?
Dat is toch logisch? Tegenover elke asset staat een liability. De centrale bank koopt een obligatie voor cash. Die cash is een liability door wordt gedekt door die obligatie. Hoe meer je dat doet deste groter wordt je balancesheet. Maar er wordt geen enkele waarde gecreëerd in dat proces.
Mijn reisverslagen
  zaterdag 24 januari 2015 @ 14:08:29 #183
375626 WillemMiddelkoop
pi_149008846
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 13:29 schreef Gabrunal_2013 het volgende:

[..]

We zitten aan de vooravond van de moeder aller crises. Dus hoedt u. Je hebt gelijk dat de aandelenbubbel nu flink wordt opgeblazen, dus daar gaat straks een vrije val komen. Leuk voor speculanten, minder slim voor de spaarder om in te stappen. Het meest verstandige dat je wellicht kunt doen is investeren in middelen dIe je in oorlogstijd nodig hebt om je gezin te beschermen en onafhankelijk te kunnen leven en wellicht een deel je hypotheek aflossen
Die echte doemscenario's geloof ik trouwens niet in. Wel in een bijzonder onrustige periode en nieuwe grote crisis, al hebben we dat laatste ook gewoon nodig voor een nieuw evenwicht.
pi_149009146
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 14:02 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat is toch logisch? Tegenover elke asset staat een liability. De centrale bank koopt een obligatie voor cash. Die cash is een liability door wordt gedekt door die obligatie. Hoe meer je dat doet deste groter wordt je balancesheet. Maar er wordt geen enkele waarde gecreëerd in dat proces.
Het 'zomaar' kunnen creëren van cash als liability (tegen 0% rente) is toch al een waardevolle bezigheid. Niet zo moeilijk om daarna nog winst te maken zou je zeggen.

En anders is het sowieso de uitgever van de obligatie die ervan profiteert.

[ Bericht 4% gewijzigd door Wegenbouwer op 24-01-2015 14:43:00 ]
  zaterdag 24 januari 2015 @ 14:44:14 #185
256829 Sokz
Livin' the life
pi_149009880
Maar er wordt niks met het gecreërde cash gedaan behalve weer einzweidrei terug bij de ECB stallen tegen wat is 't, een negatieve rate tegenwoordig? :+
  zaterdag 24 januari 2015 @ 14:54:16 #186
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_149010146
quote:
99s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 14:44 schreef Sokz het volgende:
Maar er wordt niks met het gecreërde cash gedaan behalve weer einzweidrei terug bij de ECB stallen tegen wat is 't, een negatieve rate tegenwoordig? :+
nee effectief is het werkelijk strooien van geld dat direct geconsumeerd wordt, iedere Europeaan 1000 euro
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zaterdag 24 januari 2015 @ 14:55:50 #187
256829 Sokz
Livin' the life
pi_149010187
1000 euro in kado-bonnen goed voor een jaar misschien. :+
  zaterdag 24 januari 2015 @ 14:58:04 #188
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_149010244
quote:
99s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 14:55 schreef Sokz het volgende:
1000 euro in kado-bonnen goed voor een jaar misschien. :+
zal de bestedingen fors aanwakkeren en inflatie ook, hebben ze in de USA ook gedaan
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  zaterdag 24 januari 2015 @ 15:11:06 #189
62913 Blik
The one and Only!
pi_149010584
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 14:58 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

zal de bestedingen fors aanwakkeren en inflatie ook, hebben ze in de USA ook gedaan
Gaat bij mij meteen richting hypotheek :P

Maar graag, ja.
pi_149010867
quote:
Hoe bedoel dat er niks wordt gedaan? Ze garanderen toch gewoon dat overheden kunnen blijven investeren zonder dat hun rentes de lucht in knallen? Althans dat is de bedoeling.

Waaruit blijkt dat dat geld rechtstreeks naar consumptie zou gaan?
pi_149010874
quote:
De rentes op staatsobligaties zijn vooral gekelderd, dat zal het doel wel zijn geweest van deze hele operatie. Kan de italiaanse, portugese en spaanse overheid het nog een tijdje uitzingen.
pi_149010942
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 15:23 schreef Speculant. het volgende:

[..]

Hoe bedoel dat er niks wordt gedaan? Ze garanderen toch gewoon dat overheden kunnen blijven investeren zonder dat hun rentes de lucht in knallen? Althans dat is de bedoeling.

Als je zegt investeren betekent dat waarde creeren. En ik betwijfel of overheden dat wel echt doen. Het word waarschijnlijk gedeeltelijk uitgegeven aan ambtenaren of zinvolle te dure projecten. Aan dingen die zegmaar waarde vernietigen omdat er nu meer mensen betaalt worden om niet echt productief te zijn. Amerika is een goed voorbeeld met zijn leger. Waar vaak gewoon tanks heen gestuurd worden waarvan het leger al gezegd heeft ze niet nodig te hebben.
  zaterdag 24 januari 2015 @ 15:30:28 #193
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_149011046
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 15:23 schreef Speculant. het volgende:

[..]

Overheden moeten schulden aflossen en juist niet investeren.
pi_149011111
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 15:30 schreef Gabrunal_2013 het volgende:

[..]

Overheden moeten schulden aflossen en juist niet investeren.
Hoe dacht je dat te gaan doen met bezuinigingen, krimpende economie en hoge rente?
  zaterdag 24 januari 2015 @ 15:34:24 #195
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_149011135
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 15:11 schreef Blik het volgende:

[..]

Gaat bij mij meteen richting hypotheek :P

Maar graag, ja.
meesten gaat ie uitgegeven worden
  zaterdag 24 januari 2015 @ 17:13:39 #196
78918 SeLang
Black swans matter
pi_149013976
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 14:54 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

nee effectief is het werkelijk strooien van geld dat direct geconsumeerd wordt, iedere Europeaan 1000 euro
Dat wordt al gedaan. Overheidstekort is 3%, wat neerkomt op 1500 euro per Nederlander.
Mijn reisverslagen
  zaterdag 24 januari 2015 @ 17:39:15 #197
375626 WillemMiddelkoop
pi_149014659
http://www.telegraaf.nl/d(...)n_maag__.html?page=3

sommige reacties... _O- _O- _O-
'ik zit nu vol in de crowd funding, dat levert wel dikke pieken op'
'mensen stap gewoon in ship investments, daar krijg je veel meer dan op een spaarrekening en het risico is niet groot'
En de mooiste: 'het is allemaal de schuld van die klote Balkenende'

_O-
  zaterdag 24 januari 2015 @ 17:57:00 #198
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_149015285
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 17:13 schreef SeLang het volgende:

[..]

Dat wordt al gedaan. Overheidstekort is 3%, wat neerkomt op 1500 euro per Nederlander.
maar dat is al uitgegeven, we moeten de consumptie aanzwengelen en de inflatie ook
  zaterdag 24 januari 2015 @ 17:58:48 #199
78918 SeLang
Black swans matter
pi_149015343
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 17:57 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

maar dat is al uitgegeven, we moeten de consumptie aanzwengelen en de inflatie ook
Nee dat wordt elk jaar opnieuw uitgegeven. Dat tekort komt elk jaar terug.
Mijn reisverslagen
  zaterdag 24 januari 2015 @ 17:59:43 #200
408238 Gabrunal_2013
this is my home
pi_149015377
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 januari 2015 17:57 schreef michaelmoore het volgende:

[..]

We krijgen hoogstens meer inflatie door duurdere buitenlandse producten, olie en lagere lonen. Dit beleid gaat er toe leiden dat we dus minder te besteden hebben en de uitgaven nog verder terug gaan lopen, waardoor de europese producten goedkoper zullen moeten worden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')