+tquote:
eeenschquote:Op vrijdag 23 januari 2015 21:07 schreef crashbangboom het volgende:
+t
wel correct spellen in je opwinding graag, we blijven heren nietwaar?
Je zou flauw kunnen zeggen van "wijsheid komt met de jaren", maar dat is het niet. Het heeft lang geduurd voordat het eurobouwwerk af is. Lange tijd kon je zeggen dat je geduld moest hebben en even door de zure appel heen moest bijten. Maar per 1 augustus vorig jaar is de SEPA definitief in werking getreden. Nu kun je eindelijk zien waar we het allemaal voor doen!quote:
Je vertrouwen blijven houden in de Goedheid van Centrale Bankiers is inderdaad veel rationeler.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 21:30 schreef piepeloi55 het volgende:
Ik moet bijvoorbeeld toegeven dat ik even heb nagedacht over goud/zilver, puur uit een last man standing gevoel. Totaal irrationeel en totaal niet piepeloi55 (lees gouddraadje maar eens), maar het schoot wel even door mijn hoofd. Het geeft gewoon de situatie van het moment aan.
Dat niet, maar allocatie naar goud/zilver is niet rationeel. Er zijn betere opties als je gelooft in dat scenario.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 21:32 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Je vertrouwen blijven houden in de Goedheid van Centrale Bankiers is inderdaad veel rationeler.
Veel blijft er niet over als je enigszins liquide wilt blijven.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 21:33 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Dat niet, maar allocatie naar goud/zilver is niet rationeel. Er zijn betere opties als je gelooft in dat scenario.
Dat zal nooit gebeuren want a) de les van de euro is dat je je munt beter in eigen beheer kunt houden en b) dat een muntunie een politieke/fiscale unie vereist, en c) de juridische infrastructuur is er niet, en voor een nationale munt is die er wel. Oh en d) het volk wil geen geexperimenteer en gedonder meer, maar gewoon zijn eigen oude vertrouwde munt. Kortom, als er wordt uitgestapt zal dat naar de bekende oude munten zijn. Die natuurlijk wel weer gekoppeld kunnen worden, maar dat is een ander verhaal.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 21:00 schreef SeLang het volgende:
Dus ja, ik wil eruit en wel zo snel mogelijk. Hopelijk kan Knot dit weekend een dealtje sluiten met Weidman voor een gezamelijke munt. Reken maar dat die meteen geloofwaardig is.
Binnenkort nul percent rente en 1.2% belasting, en voor je het weet confiscatie. Nah. Dat valt me tegen van Willemquote:Op vrijdag 23 januari 2015 21:37 schreef WillemMiddelkoop het volgende:
Op dit moment is een spaarrekening toch gewoon een prima allocatie?: geen downrisk, depositogarantiestelsel tot een ton en met de huidige zeer lage inflatie heb je gewoon een positief rendement van anderhalf procent en wacht je rustig betere tijden af.
Als de rente nog verder daalt is dat 'kluis droppen' inderdaad een goede optiequote:Op vrijdag 23 januari 2015 21:38 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Binnenkort nul percent rente en 1.2% belasting, en voor je het weet confiscatie. Nah. Dat valt me tegen van Willem
Gewoon stukjes uit roulatie nemen in een kluis droppen. Eat that Draghi.
De lage rente is inderdaad fnuikend, maar die wordt niet alleen door QE veroorzaakt. In het huidige economische klimaat zouden we sowieso al lage rente hebben. Wat wel fijn is voor verzekeraars, is dat ze misinvesteringen op het bordje van de centrale bank kunnen leggen, liefst voordat ze er op af moeten schrijven. Daarvoor moet de ECB nog wel iets minder kritisch worden met wat ze zoal aankopen, maar dat komt vanzelf, net zoals in de VS gebeurd is.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 18:22 schreef crashbangboom het volgende:
Ja, verzekeraars staan te juichen bij een lage rente.
Dat kunnen ze niet, want die verzekeraars hebben met dank aan solvency haast uitsluitend niet renderende staatstroep op de balans staan, die ze onder solvency II alleen kunnen vervangen door nog minder renderende staatstroep. Kaptiaal is het issue, niet liquiditeit. Evenzeer voor de particuliere sector, daarom is QE zo bespottelijk arrogant dom.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 21:44 schreef dvr het volgende:
[..]
De lage rente is inderdaad fnuikend, maar die wordt niet alleen door QE veroorzaakt. In het huidige economische klimaat zouden we sowieso al lage rente hebben. Wat wel fijn is voor verzekeraars, is dat ze misinvesteringen op het bordje van de centrale bank kunnen leggen, liefst voordat ze er op af moeten schrijven. Daarvoor moet de ECB nog wel iets minder kritisch worden met wat ze zoal aankopen, maar dat komt vanzelf, net zoals in de VS gebeurd is.
Als je ervan uitgaat dat centrale banken er vooral voor zijn om overheden te voorzien van geld, is QE helemaal niet dom. Werkt prima. Kijk maar naar de rentes die ze betalen op het moment.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 21:47 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Dat kunnen ze niet, want die verzekeraars hebben met dank aan solvency haast uitsluitend niet renderende staatstroep op de balans staan, die ze onder solvency II alleen kunnen vervangen door nog minder renderende staatstroep. Kaptiaal is het issue, niet liquiditeit. Evenzeer voor de particuliere sector, daarom is QE zo bespottelijk arrogant dom.
Pardon, die betaalden ze ook al voor QE?quote:Op vrijdag 23 januari 2015 21:50 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Als je ervan uitgaat dat centrale banken er vooral voor zijn om overheden te voorzien van geld, is QE helemaal niet dom. Werkt prima. Kijk maar naar de rentes die ze betalen op het moment.
Nog niet zolang geleden was de rente op zuid-europese staatsobligaties nog boven de 7%. Nu 1.5%. Puur toeval zeker.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 21:51 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Pardon, die betaalden ze ook al voor QE?
Als je kjkt naar de USA, heeft QE daar ook nauwelijks impact op de treasuries gehad, sterker nog, die zijn gestegen na QE.
Niet zolang geleden stond de AEX op 200. What else is new?quote:Op vrijdag 23 januari 2015 21:57 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Nog niet zolang geleden was de rente op zuid-europese staatsobligaties nog boven de 7%. Nu 1.5%. Puur toeval zeker.
Op zijn minst een flink deel ja. Tenzij ze fabrieken willen gaan sluiten.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 17:25 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Chinezen krijgen dus de hele rekening gepresenteerd?
Gokje, nog nooit echt in Azie geweest. Klopt het? Een pied a terre in Istabul telt nietquote:Op vrijdag 23 januari 2015 22:39 schreef HiZ het volgende:
[..]
Op zijn minst een flink deel ja. Tenzij ze fabrieken willen gaan sluiten.
Boeit het mij of de Chinezen wel of niet iets verkopen?quote:Op vrijdag 23 januari 2015 22:42 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Gokje, nog nooit echt in Azie geweest. Klopt het? Een pied a terre in Istabul telt niet
Geem idee, maar je heb kennelijk wel een oordeel over hun aanpassingsvermogen, en dat vind ik behoorlijk grappig. Pas op je perceptie te kopieren op anderen.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 22:53 schreef HiZ het volgende:
[..]
Boeit het mij of de Chinezen wel of niet iets verkopen?
Ik heb geen fantasie over hun aanpassingsvermogen. Ik heb wel een idee over de veranderde omstandigheden waarbij de euro een forst stuk minder waard is. Europa wordt een lastigere plek om spul aan te verkopen. Wie zich niet aanpast aan een grote afnemer heeft daar zelf de meeste last van.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 22:56 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Geem idee, maar je heb kennelijk wel een oordeel over hun aanpassingsvermogen, en dat vind ik behoorlijk grappig. Pas op je perceptie te kopieren op anderen.
Met alle civiele/bagger werken, container schepen, spoorlijnen die op de planning staan zien de Chinezen het nog helemaal zitten.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 23:00 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ik heb geen fantasie over hun aanpassingsvermogen. Ik heb wel een idee over de veranderde omstandigheden waarbij de euro een forst stuk minder waard is. Europa wordt een lastigere plek om spul aan te verkopen. Wie zich niet aanpast aan een grote afnemer heeft daar zelf de meeste last van.
Kom nog maar eens terug over de helft, met dank aan toenemende sociale lasten. Je mag jezelf best rijk rekenen hoor, maar al die offshoring/outsourcing draaien op het verschil tussen directe/indirecte loonlast, en die worden alleen groter op deze manier. En QE maakt dat gat alleen groter. Een currency stap vooruit, twee stappen in lasten terug. Dat kennen ze wel in Lux.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 23:00 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ik heb geen fantasie over hun aanpassingsvermogen. Ik heb wel een idee over de veranderde omstandigheden waarbij de euro een forst stuk minder waard is. Europa wordt een lastigere plek om spul aan te verkopen. Wie zich niet aanpast aan een grote afnemer heeft daar zelf de meeste last van.
Ik reken mezelf helemaal niet rijk. Ik heb zwaar last van de daling van de euro. Alleen ben ik geen rentier die zijn eigen situatie als de maat aller dingen ziet.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 23:10 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Kom nog maar eens terug over de helft, met dank aan toenemende sociale lasten. Je mag jezelf best rijk rekenen hoor, maar al die offshoring/outsourcing draaien op het verschil tussen directe/indirecte loonlast, en die worden alleen groter op deze manier. En QE maakt dat gat alleen groter. Een currency stap vooruit, twee stappen in lasten terug. Dat kennen ze wel in Lux.
Je gelooft echt dat de ECB eerlijk is als ze zegt dat het doel die 2% inflatie is en dat ze vinden dit doel met QE het best te bereiken?quote:Op vrijdag 23 januari 2015 22:20 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Niet zolang geleden stond de AEX op 200. What else is new?
Ik ook niet, maar dat noopt me niet tot dit soort vage excusen of drogredeneringen.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 23:15 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ik reken mezelf helemaal niet rijk. Ik heb zwaar last van de daling van de euro. Alleen ben ik geen rentier die zijn eigen situatie als de maat aller dingen ziet.
Waarschijnlijk niet tegen de rentes die ze vragen of vanwege andere eisen die ze stellen. Kan me er anders ook weinig bij voorstellen.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 23:21 schreef Igen het volgende:
Hmm. Op nu.nl lees ik dat ING en Rabobank geen obligaties aan de ECB verkopen, omdat er te weinig vraag is naar leningen en ze de opbrengsten van de verkoop van obligaties dus alleen als cash weer terug bij de ECB zouden kunnen stallen wat een negatief rendement oplevert.
Komt op mij een beetje apart over, dat er helemaal geen vraag naar krediet zou zijn?
Opnieuw, met dank aan Basel III, is kapitaalsbeslag de sleutel.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 23:21 schreef Igen het volgende:
Hmm. Op nu.nl lees ik dat ING en Rabobank geen obligaties aan de ECB verkopen, omdat er te weinig vraag is naar leningen en ze de opbrengsten van de verkoop van obligaties dus alleen als cash weer terug bij de ECB zouden kunnen stallen wat een negatief rendement oplevert.
Komt op mij een beetje apart over, dat er helemaal geen vraag naar krediet zou zijn?
Ik ontken het probleem dat je aankaart niet; het heeft alleen niet veel met QE te maken. Het heeft te maken met een politieke onwil.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 23:20 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Ik ook niet, maar dat noopt me niet tot dit soort vage excusen of drogredeneringen.
De competativitieit van Asia hangt niet af van de euro, maar wel van de loonkostenopbouw, die in de EU vooral gedicteerd wordt door sociale lasten. Als je daarop moet devalueren, dan kan er nog wel de helft vanaf.
Rentier of niet. Sorry.
Als Draghi c.s dat nastreven, dan moeten ze wel weten wel niveau ze europa opleggen.
Nou dan zanik niet zoquote:Op vrijdag 23 januari 2015 23:38 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ik ontken het probleem dat je aankaart niet; het heeft alleen niet veel met QE te maken. Het heeft te maken met een politieke onwil.
In het specifieke geval van Griekenland heb ik daarom overigens het idee dat een overwinning van Syriza helemaal niet zo slecht hoeft te zijn. Ze hebben niet zoveel cliënten met gevestigde belangen.
Dat is natuurlijk geen verrassing. Als er vraag naar was dan hadden ze allang gehapt met LTRO2. Het falen van dat programma liet al zien dat er weinig vraag is.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 23:21 schreef Igen het volgende:
Helemaal mee eens hoor. Ik heb alleen meer vertrouwen in Weidman dan in Knot. Wij linken onze nieuwe gulden toch gewoon weer aan de D-mark.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 21:38 schreef dvr het volgende:
[..]
Dat zal nooit gebeuren want a) de les van de euro is dat je je munt beter in eigen beheer kunt houden en b) dat een muntunie een politieke/fiscale unie vereist, en c) de juridische infrastructuur is er niet, en voor een nationale munt is die er wel. Oh en d) het volk wil geen geexperimenteer en gedonder meer, maar gewoon zijn eigen oude vertrouwde munt. Kortom, als er wordt uitgestapt zal dat naar de bekende oude munten zijn. Die natuurlijk wel weer gekoppeld kunnen worden, maar dat is een ander verhaal.
Ik zanik helemaal niet; ik reageer alleen op de hysterie over het zogenaamde falen van een programma dat nog niet eens is begonnen.quote:
Het zal aan mij lliggen, maar je haalt er China/Azie bij. Dat is niet een programma wat niet eens is begonnen, maar een programma wat al lang afgelopen is. Move on.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 00:08 schreef HiZ het volgende:
[..]
Ik zanik helemaal niet; ik reageer alleen op de hysterie over het zogenaamde falen van een programma dat nog niet eens is begonnen.
Nee, ik haalde China er helemaal niet bij. De chinezen waren er al bijgesleept in een waanzinnige claim dat de hele binnenlandse markt zou instorten omdat ze de gestegen importprijzen niet zouden kunnen doorberekenen.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 00:11 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Het zal aan mij lliggen, maar je haalt er China/Azie bij. Dat is niet een programma wat niet eens is begonnen, maar een programma wat al lang afgelopen is. Move on.
In plaats van die landen daarvoor te laten opdraaien kan de ECB toch gewoon een negatief eigen vermogen aanhouden of mis ik iets?quote:Op zaterdag 24 januari 2015 00:04 schreef SeLang het volgende:
Dat Griekse drama gaat zich nog wel uitbreiden. Een groot deel van de Griekse schuld moet hoe dan ook worden afgeschreven want onhoudbaar. Maar dat impliceert dat Italie, Spanje, Portugal daar dus mede voor opdraaien.
Inhoudelijk heb je hier in dit topic sterke posts. Hoe komt het dat je zo goed op de hoogte bent? Interesse, je werk?quote:Op zaterdag 24 januari 2015 00:04 schreef SeLang het volgende:
Dat Griekse drama gaat zich nog wel uitbreiden. Een groot deel van de Griekse schuld moet hoe dan ook worden afgeschreven want onhoudbaar. Maar dat impliceert dat Italie, Spanje, Portugal daar dus mede voor opdraaien. Die gaan dat echt niet zomaar slikken. Italie heeft ook >130% debt/GDP (dat is meer dan Griekenland had in 2009!) dus die zal 1) niet willen meebetalen en 2) zelf afschrijving willen krijgen. Dat gaat dan om heel wat meer centen dan die paar honderd miljard van Griekenland. En dan willen Spanje en Portugal ook. Etc.
Uiteindelijk komt dan alles bij de noordelijke landen te liggen en die vertikken dat natuurlijk. Zeker nu de koopkracht van hun burgers is gedecimeerd door het opzettelijk laten ineenstorten van de euro. Zelfs die-hard eurofielen hier op Fok! zijn inmiddels gedraaid.
Daarom zou je zeggen dat de euro elite eigenlijk maar een optie heeft: Griekenland loshakken en in de ellende laten stikken, als afschrikwekkend voorbeeld.
Met een beetje geluk is de euro eind dit jaar geschiedenis.
Hij heeft gelijk, ik rek die tank benzine ook al vier maanden.....quote:Op zaterdag 24 januari 2015 01:42 schreef bascross het volgende:
Ik zie net een herhaling van het gesprek met Mark Rutte op npo 1. Hij merkt op dat bij hele lage inflatie het risico aanwezig is dat consumenten hun aankopen uitstellen.
Ik merk geen verschil, tank altijd voor ¤ 50.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 02:05 schreef crashbangboom het volgende:
[..]
Hij heeft gelijk, ik rek die tank benzine ook al vier maanden.....
De ECB kan sowieso niets vrijwillig afschrijven (want dat is monetaire financiering). Bij een default kan het wel zijn dat de ECB mede slachtoffer is. Maar winst/ verlies van de centrale banken gaat uiteindelijk naar de treasury van de deelnemende landen. De centrale bank kan wel truuks gaan doen zoals toekomstige seignorage inkomsten als asset opvoeren en daarop afschrijven of iets dergelijks (binnen geloofwaardigheids grenzen) maar daarmee verdwijnt het verlies natuurlijk niet. In plaats van één groot verlies nemen ontvangen deelnemende landen gewoon minder/geen inkomsten van de centrale bank voor een aantal jaren. Hoger begrotingstekort dus er moet meer belasting worden geheven.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 00:21 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
In plaats van die landen daarvoor te laten opdraaien kan de ECB toch gewoon een negatief eigen vermogen aanhouden of mis ik iets?
Gewoon een beetje het nieuws volgenquote:Op zaterdag 24 januari 2015 00:29 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Inhoudelijk heb je hier in dit topic sterke posts. Hoe komt het dat je zo goed op de hoogte bent? Interesse, je werk?
Ik had het ook niet over het laten vallen van de euro maar het laten vallen van Griekenland. Dan moeten ze een groot verlies slikken (honderden miljarden ipv tientallen miljarden als ze Griekenland in 2010 gewoon hadden laten defaulten) maar als het lot van Griekenland maar ellendig genoeg is heb je minder kans dat Italianen, Spanjaarden etc zien van "hee, die schuld kan gewoon worden afgeschreven en daarna draait alles weer goed". En dat geld ben je sowieso kwijt, dat was in 2010 ook al duidelijk.quote:Echter gaat de euro laten vallen niet zo makkelijk. Daar is zo veel prestige mee gemoeid. Zelfs als de euro een complete failure zou zijn, wat het slechts deels is, dan nog zullen de hoge heren (de Verhofstadtjes, Draghi's, Van Rompuy'tjes) hun levenswerk niet laten vallen. De euro heeft van Europa een blok gemaakt. Een blok zoals China of de VS.
Brussel zal angst zaaien en stellen dat de crisis zonder euro veel erger zal worden. Een toekomst zonder Euro is onvoorspelbaar. Brussel zal beslissingen voor zich uitschuiven. Net zolang dat het niet anders kan dan landen afstoten. Maar die weg is nog lang. Iedere keer komt er wel weer een compromis, een noodoplossing of wat water bij de wijn. Er staat meer op het spel dan simpelweg het gezond maken van de Eurozone. Prestige en macht.
Maar toch vind ik het gek.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 23:44 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk geen verrassing. Als er vraag naar was dan hadden ze allang gehapt met LTRO2. Het falen van dat programma liet al zien dat er weinig vraag is.
Hier moet je niet teveel waarde aan hechten want die analisten lopen altijd achter de feiten aan. Negen maanden geleden zei Goldman Sachs nog dat je long moest in de euro met koersdoel van 1.40quote:Op zaterdag 24 januari 2015 03:39 schreef WammesWaggel het volgende:
Morgan Stanley cut its estimate of where the euro will end 2015 to $1.05 from $1.12 previously. Bank of America Merrill Lynch sees the euro now falling to $1.10 by the end of the year, from $1.20 in an earlier forecast, while HSBC Holdings PLC analysts cut their year-end expectation to $1.09 from $1.15.[ afbeelding ]
Bij kredietwaardige partijen is er weinig vraag naar krediet.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 09:15 schreef Igen het volgende:
[..]
Maar toch vind ik het gek.
Als je bij wijze van spreke als bank op de markt gaat staan met een kraampje "Kredieten te koop!", is er dan helemaal niemand die zegt krediet nodig te hebben? Niemand die op zoek is naar een hypotheek of naar een lening om een bedrijf op te zetten / uit te breiden?
Je sprak wel degelijk over het laten vallen van de Euro. Waarom gaf je anders aan dat we met een beetje geluk eind 2015 van de Euro af zouden zijn?quote:Op zaterdag 24 januari 2015 09:00 schreef SeLang het volgende:
[..]
Gewoon een beetje het nieuws volgen
[..]
Ik had het ook niet over het laten vallen van de euro maar het laten vallen van Griekenland. Dan moeten ze een groot verlies slikken (honderden miljarden ipv tientallen miljarden als ze Griekenland in 2010 gewoon hadden laten defaulten) maar als het lot van Griekenland maar ellendig genoeg is heb je minder kans dat Italianen, Spanjaarden etc zien van "hee, die schuld kan gewoon worden afgeschreven en daarna draait alles weer goed". En dat geld ben je sowieso kwijt, dat was in 2010 ook al duidelijk.
De ecb zou de rente om geld bij de ecb te stallen positief kunnen maken. Dan kunnen de banken het geld dat ze van de ecb krijgen voor de obligaties in ieder geval gewoon weer bij de ecb stallen tegen een positief rendement. In de economie is er nu eenmaal geen enkele vraag naar kredieten, dus de banken kunnen er niets mee.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 09:15 schreef Igen het volgende:
[..]
Maar toch vind ik het gek.
Als je bij wijze van spreke als bank op de markt gaat staan met een kraampje "Kredieten te koop!", is er dan helemaal niemand die zegt krediet nodig te hebben? Niemand die op zoek is naar een hypotheek of naar een lening om een bedrijf op te zetten / uit te breiden?
Dat was geen verwachting maar een wensquote:Op zaterdag 24 januari 2015 10:04 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Je sprak wel degelijk over het laten vallen van de Euro. Waarom gaf je anders aan dat we met een beetje geluk eind 2015 van de Euro af zouden zijn?
En zoals eerder gezegd, de ECB kan dat helemaal niet. Alleen de overheid kan dat.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 10:34 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
Zoals al eerder gezegd, de ecb zou beter het geld aan de individuele burgers kunnen geven om de economie een boost te geven.
Het viel mij ook tegen, goedkope Duitse bankrekeningen zijn nog steeds niet mogelijk voor NLers.quote:Op vrijdag 23 januari 2015 21:23 schreef Igen het volgende:
[..]
Je zou flauw kunnen zeggen van "wijsheid komt met de jaren", maar dat is het niet. Het heeft lang geduurd voordat het eurobouwwerk af is. Lange tijd kon je zeggen dat je geduld moest hebben en even door de zure appel heen moest bijten. Maar per 1 augustus vorig jaar is de SEPA definitief in werking getreden. Nu kun je eindelijk zien waar we het allemaal voor doen!
En dat valt me vies tegen.
Elk land heeft nog steeds z'n eigen regeltjes. In Duitsland kan je incasso's alleen met een schriftelijk ondertekende toestemming uitvoeren, in Nederland is dat niet nodig. En kan je ook op Europees niveau incasso's terugdraaien? Beslag op rekeningtegoeden leggen? Kan je probleemloos in elk willekeurig land een rekening openen? Volgens mij is daar heel veel niet geregeld, zodat er van een echte Europese betalingsmarkt niks terecht komt.
We zitten in een tijd van overleven mensen. Het gaat gigantisch slecht! Dus wat je moet doen is zorgen dat je zelfvoorzienend bent, een voedselvoorraad hebt en middelen die je kunt ruilen als de euro een stuk wc papier is straks. de ellende slaat nu hard om ons heen. Lonen wordenlager, secundaire arbeidsvoorwaarden uitgekleed, pensioen is straks niets meer waard.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:11 schreef SeLang het volgende:
Ja dit gaat het consumentenvertrouwen vast helpen
Iedereen schiet nu in survival mode. Als je een deflatoire spiraal wilt veroorzaken dan moet je dat vooral zo doen
[ afbeelding ]
Ik heb gehoord dat wc-papier een ware luxe is in crisistijd. Dus ik zou in cash met kleine coupures gaan zitten als ik jou was.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:23 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
We zitten in een tijd van overleven mensen. Dus wat je moet doen is zorgen dat je zelfvoorzienend bent, een voedselvoorraad hebt en middelen die je kunt ruilen als de euro een stuk wc papier is straks. de ellende slaat nu hard om ons heen. Lonen wordenlager, secundaire arbeidsvoorwaarden uitgekleed, pensioen is straks niets meer waard.
Mag ik dit topic aanraden?quote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:23 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
We zitten in een tijd van overleven mensen. Het gaat gigantisch slecht! Dus wat je moet doen is zorgen dat je zelfvoorzienend bent, een voedselvoorraad hebt en middelen die je kunt ruilen als de euro een stuk wc papier is straks. de ellende slaat nu hard om ons heen. Lonen wordenlager, secundaire arbeidsvoorwaarden uitgekleed, pensioen is straks niets meer waard.
Vaticaanstad schijnt het nog goed te doenquote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:26 schreef Igen het volgende:
Ik ben trouwens wel benieuwd - als je dit topic zo leest dan zijn de cijfers uit de VS te optimistisch, Japan kan elk moment crashen, de ECB doet het verkeerd, in China valt de groei tegen en is het wachten tot de zeepbel knapt...
Is er ergens een land ter wereld wat wel iets goed doet?
We zitten aan de vooravond van de moeder aller crises. Dus hoedt u. Je hebt gelijk dat de aandelenbubbel nu flink wordt opgeblazen, dus daar gaat straks een vrije val komen. Leuk voor speculanten, minder slim voor de spaarder om in te stappen. Het meest verstandige dat je wellicht kunt doen is investeren in middelen dIe je in oorlogstijd nodig hebt om je gezin te beschermen en onafhankelijk te kunnen leven en wellicht een deel je hypotheek aflossenquote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:18 schreef WillemMiddelkoop het volgende:
Nou dat ja... Maar nog erger vind ik het als juist nu 'de gewone man' n.a.v. dit soort artikelen gaat beginnen met beleggen... Uitgerekend nu aandelenmarkten zo hoog staan. Die kunnen wel eens van een hele koude kermis thuiskomen... Arme mensen....
De linksen kunnen daarover meepraten. In Venezuela is er geen wc-papier meer omdat de staat een maximum prijs voor wc-papier invoerde. Aangezien niemand het voor die prijs kon produceren is het domweg niet meer te koop (behalve op de zwarte markt tegen astronomische prijzen).quote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:24 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik heb gehoord dat wc-papier een ware luxe is in crisistijd.
Ik ga het ook doen, ik betaal 6% rente op mn hypotheek, dus aflossen met een deel spaargeld levert aardig rendement op. Ik heb geen idee wat ik met mn geld anders moet doen. Die vermogensrendementheffing gaat ook uit van 4%. Ik ben geen belegger en heb geen zin in beursavonturen, dus ik heb geen keuze. De lagere maandlasten zijn dan natuurlijk wel weer te besteden in theorie.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:38 schreef SeLang het volgende:
Ook lachen als je hier op Fok! in het spaartopic leest. Dan zie je dat vanwege de lage spaarrente iedereen zijn hypotheek loopt af te lossen. Dat is deflatoir als de pest. De geldvoorraad krimpt, en dan met name het relevante deel (het deel dat in handen is van consumenten). Een spaarrekening kan elk moment worden benut voor dure aankopen, maar (bijna) niemand gaat opnieuw een hypotheek afsluiten voor consumptie. Die potentiële consumptie is dus definitief weg.
Natuurlijk kan een centrale bank wel waarde creëren. Alleen geen algehele welvaart (al denken sommige economen daar anders over).quote:Op zaterdag 24 januari 2015 08:50 schreef SeLang het volgende:
De centrale bank kan geen waarde creëren. Als ze dat konden, waarom zou je dan überhaupt nog belasting heffen?
Ander topic, maar wel interessant om in de gaten te houden. Ik verwacht een revolutie in venezuela. Maduro kan het daar, zeker met huidige olieprijzen echt niet lang meer droog houden.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:44 schreef SeLang het volgende:
[..]
De linksen kunnen daarover meepraten. In Venezuela is er geen wc-papier meer omdat de staat een maximum prijs voor wc-papier invoerde. Aangezien niemand het voor die prijs kon produceren is het domweg niet meer te koop (behalve op de zwarte markt tegen astronomische prijzen).
Het rare is dat economen het eens zijn dat je prijsvorming aan de markt moet overlaten, maar diezelfde economen vinden het wel normaal dat een centrale bank rentetarieven manipuleert en dat zou dan wel opeens goed zijn.
Nee. Wat een centrale bank doet is niets anders dan een liquiditeits transformatie. De ene asset wordt geruild voor de andere. Er wordt nergens waarde gecreëerd.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:48 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Natuurlijk kan een centrale bank wel waarde creëren. Alleen geen algehele welvaart (al denken sommige economen daar anders over).
Op dezelfde manier als iemand voor zichzelf, en voor degenen die hij ook wat toestopt, waarde kan creëren met het vervalsen van bankbiljetten. Dat alle andere biljetten hierdoor minder waard worden is een tweede.
Hoe komt het dan dat de balanzen zo groot zijn geworden als er alleen maar geruild wordt?quote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:55 schreef SeLang het volgende:
[..]
Nee. Wat een centrale bank doet is niets anders dan een liquiditeits transformatie. De ene asset wordt geruild voor de andere. Er wordt nergens waarde gecreëerd.
Dat is toch logisch? Tegenover elke asset staat een liability. De centrale bank koopt een obligatie voor cash. Die cash is een liability door wordt gedekt door die obligatie. Hoe meer je dat doet deste groter wordt je balancesheet. Maar er wordt geen enkele waarde gecreëerd in dat proces.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:56 schreef Wegenbouwer het volgende:
[..]
Hoe komt het dan dat de balanzen zo groot zijn geworden als er alleen maar geruild wordt?
Die echte doemscenario's geloof ik trouwens niet in. Wel in een bijzonder onrustige periode en nieuwe grote crisis, al hebben we dat laatste ook gewoon nodig voor een nieuw evenwicht.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 13:29 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
We zitten aan de vooravond van de moeder aller crises. Dus hoedt u. Je hebt gelijk dat de aandelenbubbel nu flink wordt opgeblazen, dus daar gaat straks een vrije val komen. Leuk voor speculanten, minder slim voor de spaarder om in te stappen. Het meest verstandige dat je wellicht kunt doen is investeren in middelen dIe je in oorlogstijd nodig hebt om je gezin te beschermen en onafhankelijk te kunnen leven en wellicht een deel je hypotheek aflossen
Het 'zomaar' kunnen creëren van cash als liability (tegen 0% rente) is toch al een waardevolle bezigheid. Niet zo moeilijk om daarna nog winst te maken zou je zeggen.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 14:02 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat is toch logisch? Tegenover elke asset staat een liability. De centrale bank koopt een obligatie voor cash. Die cash is een liability door wordt gedekt door die obligatie. Hoe meer je dat doet deste groter wordt je balancesheet. Maar er wordt geen enkele waarde gecreëerd in dat proces.
nee effectief is het werkelijk strooien van geld dat direct geconsumeerd wordt, iedere Europeaan 1000 euroquote:Op zaterdag 24 januari 2015 14:44 schreef Sokz het volgende:
Maar er wordt niks met het gecreërde cash gedaan behalve weer einzweidrei terug bij de ECB stallen tegen wat is 't, een negatieve rate tegenwoordig?
zal de bestedingen fors aanwakkeren en inflatie ook, hebben ze in de USA ook gedaanquote:Op zaterdag 24 januari 2015 14:55 schreef Sokz het volgende:
1000 euro in kado-bonnen goed voor een jaar misschien.
Gaat bij mij meteen richting hypotheekquote:Op zaterdag 24 januari 2015 14:58 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
zal de bestedingen fors aanwakkeren en inflatie ook, hebben ze in de USA ook gedaan
Hoe bedoel dat er niks wordt gedaan? Ze garanderen toch gewoon dat overheden kunnen blijven investeren zonder dat hun rentes de lucht in knallen? Althans dat is de bedoeling.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 14:44 schreef Sokz het volgende:
Maar er wordt niks met het gecreërde cash gedaan behalve weer einzweidrei terug bij de ECB stallen tegen wat is 't, een negatieve rate tegenwoordig?
De rentes op staatsobligaties zijn vooral gekelderd, dat zal het doel wel zijn geweest van deze hele operatie. Kan de italiaanse, portugese en spaanse overheid het nog een tijdje uitzingen.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 14:44 schreef Sokz het volgende:
Als je zegt investeren betekent dat waarde creeren. En ik betwijfel of overheden dat wel echt doen. Het word waarschijnlijk gedeeltelijk uitgegeven aan ambtenaren of zinvolle te dure projecten. Aan dingen die zegmaar waarde vernietigen omdat er nu meer mensen betaalt worden om niet echt productief te zijn. Amerika is een goed voorbeeld met zijn leger. Waar vaak gewoon tanks heen gestuurd worden waarvan het leger al gezegd heeft ze niet nodig te hebben.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 15:23 schreef Speculant. het volgende:
[..]
Hoe bedoel dat er niks wordt gedaan? Ze garanderen toch gewoon dat overheden kunnen blijven investeren zonder dat hun rentes de lucht in knallen? Althans dat is de bedoeling.
Waaruit blijkt dat dat geld rechtstreeks naar consumptie zou gaan?
Overheden moeten schulden aflossen en juist niet investeren.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 15:23 schreef Speculant. het volgende:
[..]
Hoe bedoel dat er niks wordt gedaan? Ze garanderen toch gewoon dat overheden kunnen blijven investeren zonder dat hun rentes de lucht in knallen? Althans dat is de bedoeling.
Waaruit blijkt dat dat geld rechtstreeks naar consumptie zou gaan?
Hoe dacht je dat te gaan doen met bezuinigingen, krimpende economie en hoge rente?quote:Op zaterdag 24 januari 2015 15:30 schreef Gabrunal_2013 het volgende:
[..]
Overheden moeten schulden aflossen en juist niet investeren.
meesten gaat ie uitgegeven wordenquote:Op zaterdag 24 januari 2015 15:11 schreef Blik het volgende:
[..]
Gaat bij mij meteen richting hypotheek
Maar graag, ja.
Dat wordt al gedaan. Overheidstekort is 3%, wat neerkomt op 1500 euro per Nederlander.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 14:54 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee effectief is het werkelijk strooien van geld dat direct geconsumeerd wordt, iedere Europeaan 1000 euro
maar dat is al uitgegeven, we moeten de consumptie aanzwengelen en de inflatie ookquote:Op zaterdag 24 januari 2015 17:13 schreef SeLang het volgende:
[..]
Dat wordt al gedaan. Overheidstekort is 3%, wat neerkomt op 1500 euro per Nederlander.
Nee dat wordt elk jaar opnieuw uitgegeven. Dat tekort komt elk jaar terug.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 17:57 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
maar dat is al uitgegeven, we moeten de consumptie aanzwengelen en de inflatie ook
We krijgen hoogstens meer inflatie door duurdere buitenlandse producten, olie en lagere lonen. Dit beleid gaat er toe leiden dat we dus minder te besteden hebben en de uitgaven nog verder terug gaan lopen, waardoor de europese producten goedkoper zullen moeten worden.quote:Op zaterdag 24 januari 2015 17:57 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
maar dat is al uitgegeven, we moeten de consumptie aanzwengelen en de inflatie ook
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |