abonnement Unibet Coolblue
pi_144760738
Post hier weer al je vragen, passies, trauma's en andere dingen die je uit je slaap houden met betrekking tot de wiskunde.

Van MBO tot WO, hier is het topic waar je een antwoord kunt krijgen op je vragen. Vragen over stochastiek in het algemeen en stochastische processen & analyse in het bijzonder worden door sommigen extra op prijs gesteld!

Opmaak:
• met de [tex]-tag kun je Latexcode in je post opnemen om formules er mooier uit te laten zien (uitleg).

Links:
http://integrals.wolfram.com/index.jsp: site van Wolfram, makers van Mathematica, om online symbolische integratie uit te voeren.
http://mathworld.wolfram.com/: site van Wolfram met een berg korte wiki-achtige artikelen over wiskundige concepten en onderwerpen, incl. search.
http://functions.wolfram.com/: site van Wolfram met een berg identiteiten, gerangschikt per soort functie.
http://scholar.google.com/: Google scholar, zoek naar trefwoorden specifiek in (wetenschappelijke) artikelen. Vaak worden er meerdere versies van hetzelfde artikel gevonden, waarvan één of meer van de website van een journaal en (dus) niet vrij toegankelijk, maar vaak ook een versie die wel vrij van de website van de auteur te halen is.
http://www.wolframalpha.com Meest geavanceerde rekenmachine van het internet. Handig voor het berekenen van integralen, afgeleides, etc...

OP

Handig:
Riparius heeft ooit een PDF geschreven over goniometrische identiteiten. Deze kun je hier downloaden:
www.mediafire.com/view/?2b214qltc7m3v0d
pi_144760766
quote:
0s.gif Op zondag 21 september 2014 17:22 schreef Riparius het volgende:

[..]

Je moet toch beter je boek lezen, want Van de Craats leidt de formules voor cos ½α en sin ½α af voordat jouw opgave aan bod komt.
Wellicht heb ik een andere druk/editie. Op pagina 140 waar je het net over had begint bij mijn exemplaar namelijk opgave 17.11. De identiteiten van de dubbele hoek moet je zelf afleiden bij 17.25.a. Die van de halve hoek staan er niet in.

quote:
Als het goed is heb je cos α al bepaald en daarvoor vind je dan

\cos \, \alpha \,=\, \frac{2}{3}\sqrt{2}

Nu kun je gebruik maken van de identiteit voor de cosinus van de dubbele hoek, waarbij je dan α vervangt door ½α zodat je krijgt

\cos \,\alpha \,=\, 2 \cdot \cos^{2}\,\frac{1}{2}\alpha \,-\, 1
Bedankt, is gelukt.

quote:
Je zult nog wel een geneste vierkantswortel moeten herleiden om het resultaat te verkrijgen dat ik hierboven geef, en ik betwijfel of je dat kunt, aangezien dat tegenwoordig niet meer wordt onderwezen.
Dat kan ik inderdaad niet. Zou je jouw herleiding willen posten? Ik ben er wel benieuwd naar.
  zondag 21 september 2014 @ 18:08:06 #3
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_144761005
quote:
0s.gif Op zondag 21 september 2014 17:48 schreef rumiii het volgende:

[..]

Ik was ff niet scherp inderdaad, hopelijk nu wel

( (-x^2)+8) / ( (x^2) + 8)^2

Nu klopt ie.

Overigens kun je prima met wat minder haakjes af, voor het overzicht:

( -x^2+8) / ( x^2 + 8)^2

Of eigenlijk nog beter:

( -x2+8) / ( x2 + 8)2
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_144761092
quote:
0s.gif Op zondag 21 september 2014 18:08 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Nu klopt ie.

Overigens kun je prima met wat minder haakjes af, voor het overzicht:

( -x^2+8) / ( x^2 + 8)^2

Of eigenlijk nog beter:

( -x2+8) / ( x2 + 8)2
Bedankt voor je hulp.

Wat notatie betreft heb je gelijk, ik zal het onthouden.

Bedankt
pi_144763618
quote:
0s.gif Op zondag 21 september 2014 17:59 schreef jungiaan het volgende:

[..]

Wellicht heb ik een andere druk/editie. Op pagina 140 waar je het net over had begint bij mijn exemplaar namelijk opgave 17.11. De identiteiten van de dubbele hoek moet je zelf afleiden bij 17.25.a. Die van de halve hoek staan er niet in.

[..]

Bedankt, is gelukt.

[..]

Dat kan ik inderdaad niet. Zou je jouw herleiding willen posten? Ik ben er wel benieuwd naar.
Goed, tijd voor wat trucjes uit de oude doos. We hadden

\cos \, \alpha \,=\, \frac{2}{3}\sqrt{2}

en ook

\cos \,\alpha \,=\, 2 \cdot \cos^{2}\,\frac{1}{2}\alpha \,-\, 1

zodat

\cos^{2}\,\frac{1}{2}\alpha \,=\, \frac{1}{2} \,+\, \frac{1}{3}\sqrt{2}

Nu volgt uit α = arcsin(1/3) dat −½π ≤ α ≤ ½π zodat cos ½α positief is en we dus krijgen

\cos \,\frac{1}{2}\alpha \,=\, \sqrt{\frac{1}{2} \,+\, \frac{1}{3}\sqrt{2}}

Om deze geneste vierkantswortel te herleiden, stellen we

\sqrt{\frac{1}{2} \,+\, \frac{1}{3}\sqrt{2}} \,=\, \sqrt{x} \,+\, \sqrt{y}

waarbij we x en y rationaal veronderstellen. Kwadrateren geeft nu

\frac{1}{2} \,+\, \frac{1}{3}\sqrt{2} \,=\, x \,+\, y \,+\, \2sqrt{xy}

Aangezien het linkerlid irrationaal is en we x en y rationaal veronderstellen, kan √xy in het rechterlid niet rationaal zijn zodat moet gelden

x \,+\, y \,=\, \frac{1}{2} \,,\, 2\sqrt{xy} \,=\, \frac{1}{3}\sqrt{2}

Om nu x en y te bepalen, gaan we eerst x − y bepalen. Dit doen we door nogmaals te kwadrateren, dan krijgen we

(x \,+\,y)^2 \,=\, \frac{1}{4} \,,\, 4xy \,=\, \frac{2}{9}

Nu is dus

(x \,-\,y)^2 \,=\, (x \,+\, y)^2 \,-\, 4xy \,=\, \frac{1}{4} \,-\, \frac{2}{9} \,=\, \frac{9}{36} \,-\, \frac{8}{36} \,=\, \frac{1}{36}

Veronderstellen we x > y, dan is dus

x \,-\,y \,=\, \frac{1}{6}

en dus krijgen we

x \,=\, \frac{1}{2}\left((x\,+\,y)\,+\,(x\,-\,y)\right) \,=\, \frac{1}{2}(\frac{1}{2}\,+\,\frac{1}{6})\,=\,\frac{1}{2}\,\cdot\,\frac{2}{3}\,=\,\frac{1}{3}

en

y \,=\, \frac{1}{2}\left((x\,+\,y)\,-\,(x\,-\,y)\right) \,=\, \frac{1}{2}(\frac{1}{2}\,-\,\frac{1}{6})\,=\,\frac{1}{2}\,\cdot\,\frac{1}{3}\,=\,\frac{1}{6}

zodat

\sqrt{\frac{1}{2} \,+\, \frac{1}{3}\sqrt{2}}\,=\, \sqrt{\frac{1}{3}} \,+\, \sqrt{\frac{1}{6}}\,=\, \frac{1}{\sqrt{3}} \,+\, \frac{1}{\sqrt{6}} \,=\, \frac{\sqrt{3}}{3} \,+\, \frac{\sqrt{6}}{6} \,=\, \frac{1}{3}\sqrt{3} \,+\, \frac{1}{6}\sqrt{6}

Voilà.

[ Bericht 0% gewijzigd door Riparius op 21-09-2014 21:04:07 ]
pi_144767338
Mocht het niet gewaardeerd worden om uitwerkingen hier te laten controleren hoor ik het graag

f= e^(x²-3) - 2 + √(2x)

f ' = e^(x²-3) * 2x + 0.5(2x)^-0.5 * 2

Is de afgeleide correct?
pi_144767717
quote:
0s.gif Op zondag 21 september 2014 20:36 schreef rumiii het volgende:
Mocht het niet gewaardeerd worden om uitwerkingen hier te laten controleren hoor ik het graag

f(x) = ex²-3 - 2 + √(2x)

f'(x) = ex²-3·2x + ½·(2x)·2

Is de afgeleide correct?
Ja, als je het tenminste ook nog correct opschrijft, die f is geen variabele maar de naam van je functie en dus mag je f of f' niet laten volgen door een =-teken. Schrijf dus f(x) resp. f'(x). Verder moet je geen decimale breuken gebruiken in je afgeleide, schrijf dus ½ voor 0.5.
pi_144767839
"In deze opgave gaat het over getallen van acht cijfers. De cijfers worden gekozen uit 1, 2, 3, 4, 5, 6. In hoeveel van deze getallen komt drie keer een 1, drie keer een 2, en twee keer een 3 voor?"

In het uitwerkingen boekje staat: 8!/(3!*3!*2!) = 560. Ik kom uit op 8 nCr 3 * 5 nCr 3 * 2 nCr 2 = 560 uit. Nu vraag ik me af of dit stom toeval is, of ofdat het logisch is.
  zondag 21 september 2014 @ 20:46:59 #9
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_144767941
quote:
0s.gif Op " zondag 21 september 2014 20:36 schreef rumiii het volgende:
Mocht het niet gewaardeerd worden om uitwerkingen hier te laten controleren hoor ik het graag

f= e^(x²-3) - 2 + √(2x)

f ' = e^(x²-3) * 2x + 0.5(2x)^-0.5 * 2

Is de afgeleide correct?
Op zich wel, maar het tweede gedeelte kun je nog wel herleiden tot een iets netter beest. En wat betekent ^-0.5 ook weer?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_144768459
quote:
0s.gif Op zondag 21 september 2014 20:45 schreef netchip het volgende:
"In deze opgave gaat het over getallen van acht cijfers. De cijfers worden gekozen uit 1, 2, 3, 4, 5, 6. In hoeveel van deze getallen komt drie keer een 1, drie keer een 2, en twee keer een 3 voor?"

In het uitwerkingen boekje staat: 8!/(3!*3!*2!) = 560. Ik kom uit op 8 nCr 3 * 5 nCr 3 * 2 nCr 2 = 560 uit. Nu vraag ik me af of dit stom toeval is, of ofdat het logisch is.
Als je bedenkt dat

\binom nk \,=\, \frac{n!}{k!\,(n-k)!}

dan zie je waarom dit zo is.
pi_144768678
quote:
0s.gif Op zondag 21 september 2014 20:42 schreef Riparius het volgende:

[..]

Ja, als je het tenminste ook nog correct opschrijft, die f is geen variabele maar de naam van je functie en dus mag je f of f' niet laten volgen door een =-teken. Schrijf dus f(x) resp. f'(x). Verder moet je geen decimale breuken gebruiken in je afgeleide, schrijf dus ½ voor 0.5.
Duidelijk. Hoogstwaarschijnlijk zal de examintor door deze fout geen punten aan de uitwerking toekennen. Dus nogmaals bedankt.
quote:
0s.gif Op zondag 21 september 2014 20:46 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Op zich wel, maar het tweede gedeelte kun je nog wel herleiden tot een iets netter beest. En wat betekent ^-0.5 ook weer?
0.5(2x)^-0.5 * 2= (2x)^-0.5= (2x)^-½

Bedankt
pi_144769059
quote:
0s.gif Op zondag 21 september 2014 20:55 schreef Riparius het volgende:

[..]

Als je bedenkt dat

\binom nk \,=\, \frac{n!}{k!\,(n-k)!}

dan zie je waarom dit zo is.
Oh ja, ik zie het nu! :)

Ik ben trouwens verder gegaan met dat dictaat over lineaire algebra, lukt vrij goed, alhoewel ik niet echt heel veel tijd heb.
pi_144771269
quote:
0s.gif Op zondag 21 september 2014 20:45 schreef netchip het volgende:
"In deze opgave gaat het over getallen van acht cijfers. De cijfers worden gekozen uit 1, 2, 3, 4, 5, 6. In hoeveel van deze getallen komt drie keer een 1, drie keer een 2, en twee keer een 3 voor?"

In het uitwerkingen boekje staat: 8!/(3!*3!*2!) = 560. Ik kom uit op 8 nCr 3 * 5 nCr 3 * 2 nCr 2 = 560 uit. Nu vraag ik me af of dit stom toeval is, of ofdat het logisch is.
Dit is ook de zogenaamde multinomiale verdeling,  {n \choose {k_1,k_2,\cdots ,k_m}} = \dfrac{n!}{k_1! \cdot k_2! \cdots k_{m-1} \cdot k_m!} waarbij moet gelden dat  \sum_{i=1}^m k_i = n
pi_144794347
Ik heb een input- en een outputsignaal voor verschillende frequencies. Nu kan ik zelf makkelijk een script schrijven voor de gain, maar ik zou niet weten hoe ik een plot kan maken van de faseverschuiving. Heeft iemand enig idee? Eventueel met functies van Matlab.
gr gr
pi_144795445
quote:
0s.gif Op zondag 21 september 2014 21:04 schreef netchip het volgende:

[..]

Ik ben trouwens verder gegaan met dat dictaat over lineaire algebra, lukt vrij goed, alhoewel ik niet echt heel veel tijd heb.
Als je het eerste hoofdstuk van dit dictaat hebt doorgewerkt, dan zou je bijvoorbeeld ook dit en dit nu moeten kunnen begrijpen.
pi_144798073
Waarom is dit zo?


Ik begrijp het wel, maar logischerwijs met de standaardregels voor differentiëren zou ik denken aan:

f'(x) = x * a x-1


Wat is overigens de afgeleide van ln ax ?

Ik had:

ln ax

x ln a

kettingregel toepassen resulteert tot:

1 * ln a + x * 1/a

ln a + x/a

klopt dit?

[ Bericht 13% gewijzigd door Super-B op 22-09-2014 19:24:27 ]
pi_144798619
Dit snap ik overigens ook niet:






Stel je hebt:

e2x

Dat wil dus zeggen dat

e2x * 2 = 1?

Dat is dus niet waar want, stel x = 2 dan kom ik uit op 109,20 i.p.v. 1 ...
  maandag 22 september 2014 @ 20:01:59 #18
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_144800087
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 19:17 schreef Super-B het volgende:
Waarom is dit zo?
[ afbeelding ]
Dit volgt direct uit de rekenregels voor logaritmes en exponentiële functies, die in deze editie van het topic al de nodige keren zijn genoemd.
quote:
Ik begrijp het wel, maar logischerwijs met de standaardregels voor differentiëren zou ik denken aan:

f'(x) = x * a x-1

Oh wacht, kennelijk heb je deze gelijkheid nodig om exponentiële functies te differentiëren.

De 'standaardregel voor differentiëren' die jij wil toepassen, is de regel waarmee je polynomen kan differentiëren. De functie f(x) = ax is echter geen polynoom, maar een exponentiële functie - en dus is dat helemaal niet toepasbaar. Kijk nog eens goed naar het verschil: bij de exponentiële functie f(x) = ax is de exponent variabel, bij (als voorbeeld) het polynoom g(x) = x3 is de exponent een constante.

Ik ga niet voor je afleiden dat ex zijn eigen afgeleide is, maar als we dat als uitgangspunt nemen en combineren met wat in je plaatjes staat, dan
f(x) = ax = ex·lna
Pas de kettingregel toe:
f'(x) = ex·lna·ln a = (ln a)·ax
quote:
Wat is overigens de afgeleide van ln ax ?

Ik had:

ln ax

x ln a
HO STOP
kettingregel toepassen resulteert tot:

1 * ln a + x * 1/a

ln a + x/a

klopt dit?

x·ln a is lineair, en dus is de afgeleide constant (a is namelijk een constante, geen variabele. Het toepassen van de productregel is dus helemaal niet nodig). De afgeleide van ln ax is dus de constante functie met waarde ln a.

quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 19:29 schreef Super-B het volgende:
Dit snap ik overigens ook niet:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Stel je hebt:

e2x

Dat wil dus zeggen dat

e2x * 2 = 1?

Dat is dus niet waar want, stel x = 2 dan kom ik uit op 109,20 i.p.v. 1 ...
De pijl \Rightarrow betekent dat de rechtse uitspraak volgt uit de linkse - het zegt dus niets over het waar zijn van de afzonderlijke gelijkheden.

Er staat dus dat ALS

{1} (ef(x))' = (x)'

DAN GELDT DAT

{2} ef(x) · f'(x) = 1.

Ga dat zelf eens na door de twee leden van gelijkheid {1} te differentiëren. Hint: nu heb je wél de kettingregel nodig.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_144800113
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 19:17 schreef Super-B het volgende:
Waarom is dit zo?
[ afbeelding ]
Hier worden meerdere rekenregels gebruikt.

Om te beginnen hebben we de bekende rekenregel

(1) ln(ax) = x·ln(a)

(geldig voor a ∈ R+ en x ∈ R)

Daarnaast hebben we

(2) a = eln a

(geldig voor a ∈ R+)

Dit volgt direct uit de definitie van de logaritme, immers ln a is de exponent waartoe je e moet verheffen om a te verkrijgen.

En dan hebben we ook nog de bekende rekenregel die zegt dat exponenten vermenigvuldigen als je een macht neemt van een macht, dus

(3) (ap)q = apq

(geldig voor a ∈ R+ en p,q ∈ R)

Met behulp van deze regels hebben we dus

a^x \,=\, (e^{\ln\,a})^x \,=\, e^{x \cdot \ln\,a}

Merk op dat ik hier achtereenvolgens (2) en (3) gebruik. We kunnen echter ook zeggen dat

a^x \,=\, e^{\ln\,a^x} \,=\, e^{x \cdot \ln\,a}

en hier heb ik weer eerst (2) gebruikt, maar nu met ax in plaats van a, en daarna heb ik (1) gebruikt.
quote:
Ik begrijp het wel, maar logischerwijs met de standaardregels voor differentiëren zou ik denken aan:

f'(x) = x * a x-1
Nee, je begrijpt het dus niet. Bij f(x) = xn hebben we een vaste exponent maar bij f(x) = ax is de exponent de variabele, en dat is iets heel anders. In plaats van te roepen dat je logischerwijs zou denken aan iets wat niet logisch is zou je er beter aan doen mijn posts hier gewoon goed te lezen, deze post bijvoorbeeld die nota bene aan jou was gericht. Het lijkt erop alsof je alle antwoorden en uitleg die je hier krijgt zo goed als totaal negeert, óf dat je een antwoord dat je hebt gekregen enkele dagen later alweer totaal bent vergeten. Anders gezegd, je leert dus niets.
quote:
Wat is overigens de afgeleide van ln ax ?

Ik had:

ln ax

x ln a

kettingregel toepassen resulteert tot:

1 * ln a + x * 1/a

ln a + x/a

klopt dit?
Dit is je reinste lariekoek, die alleen maar bewijst dat je nog steeds niet begrijpt hoe je een afgeleide bepaalt en dat je zaken als de kettingregel ook gewoon niet begrijpt. Sterker nog, je zegt dat je de kettingregel gaat toepassen, maar wat je doet lijkt eerder op een - foutieve - toepassing van de productregel.

Je vergeet helemaal dat ln a hier een constante is die niet afhangt van de onafhankelijke variabele x van de functie. We hebben

f(x) = ln ax

oftewel

f(x) = x·ln a

en de afgeleide is dan

f'(x) = ln a

De afgeleide functie is dus een constante functie, en dat is niet verwonderlijk, want f(x) = x·ln a is een lineaire functie, net als bijvoorbeeld g(x) = cx. Vervang die ln a maar door c, dan staat er f(x) = xc en dat is uiteraard hetzelfde als f(x) = cx. De afgeleide is dus f'(x) = c oftewel f'(x) = ln a.

Het is wel mogelijk de afgeleide van f(x) = ln ax te bepalen met de kettingregel als je niet in de gaten zou hebben dat dit een lineaire functie van x is, en dan krijgen we

\frac{\rm{d}(\ln\,a^x)}{\rm{d}x} \,=\,\frac{\rm{d}(\ln\,a^x)}{\rm{d}(a^x)}\,\cdot\,\frac{\rm{d}(a^x)}{\rm{d}x}\,=\,(a^x)^{-1}\cdot (a^x\cdot\ln\,a)\,=\,(a^{-x}\cdot a^x)\cdot\ln\,a\,=\,a^0\cdot\ln\,a\,=\, \ln\,a

Uiteraard vinden we ook langs deze - onnodige - weg dat f(x) = ln ax de constante functie f'(x) = ln a als afgeleide heeft.

[ Bericht 3% gewijzigd door Riparius op 23-09-2014 02:59:07 ]
pi_144800463
Hoe vind je n^th afgeleide van een functie via de binominale theorie?
pi_144800548
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 19:29 schreef Super-B het volgende:
Dit snap ik overigens ook niet:

[ afbeelding ]

Ik denk dat je er beter aan doet om wat meer context te geven in plaats van alleen maar een wazige overmaatse scan te posten van een fragment van een opgave of stukje uitleg. Als je hebt

g(x) = ef(x)

dan vinden we met behulp van de kettingregel dat

g'(x) = ef(x)·f'(x)

maar uiteraard hoeft g(x) helemaal geen lineaire functie te zijn, en de afgeleide g'(x) dus ook geen constante.

En ja, als we f(x) = ln x kiezen, dan wordt g(x) = x en daarmee ook g'(x) = 1. Maar dat had je kennelijk niet begrepen uit het verhaal dat bij deze scan hoort.
pi_144800659
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 20:11 schreef ibri het volgende:
Hoe vind je n^th afgeleide van een functie via de binominale theorie?
Je vraag is slecht gesteld en daarmee nauwelijks begrijpelijk. Maar ik vermoed dat je de regel van Leibniz bedoelt voor het bepalen van de n-de afgeleide van een product van twee functies.
pi_144802297
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 20:13 schreef Riparius het volgende:

[..]

Ik denk dat je er beter aan doet om wat meer context te geven in plaats van alleen maar een wazige overmaatse scan te posten van een fragment van een opgave of stukje uitleg. Als je hebt

g(x) = ef(x)

dan vinden we met behulp van de kettingregel dat

g'(x) = ef(x)·f'(x)

maar uiteraard hoeft g(x) helemaal geen lineaire functie te zijn, en de afgeleide g'(x) dus ook geen constante.

En ja, als we f(x) = ln x kiezen, dan wordt g(x) = x en daarmee ook g'(x) = 1. Maar dat had je kennelijk niet begrepen uit het verhaal dat bij deze scan hoort.
pi_144810213
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 20:54 schreef Super-B het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Lees de eerste zin van Riparius nog eens...

Het gaat vast over de afgeleide van ln x.
Maar zeg dat dan ook even ipv alleen een plaatje te plaatsen.
pi_144811404
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 september 2014 00:04 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

Lees de eerste zin van Riparius nog eens...

Het gaat vast over de afgeleide van ln x.
Maar zeg dat dan ook even ipv alleen een plaatje te plaatsen.

Het is kennelijk de bedoeling om te laten zien dat

\frac{\rm{d}(e^{\ln\,x})}{\rm{d}x} \,=\, \frac{\rm{d}(e^{\ln\,x})}{\rm{d}(\ln\,x)}\,\cdot\,\frac{\rm{d}(\ln\,x)}{\rm{d}x} \,=\, e^{\ln\,x}\cdot\frac{\rm{d}(\ln\,x)}{\rm{d}x} \,=\, x\cdot\frac{\rm{d}(\ln\,x)}{\rm{d}x}

terwijl

\frac{\rm{d}(e^{\ln\,x})}{\rm{d}x}\,=\,\frac{\rm{d}x}{\rm{d}x} \,=\, 1

zodat

x\cdot\frac{\rm{d}(\ln\,x)}{\rm{d}x}\,=\,1

en dus

\frac{\rm{d}(\ln\,x)}{\rm{d}x}\,=\,\frac{1}{x}

Maar dit zal hij onmogelijk kunnen begrijpen zolang hij geen benul heeft van samenstellingen van functies, inversen van functies, logaritmen, exponenten en differentiëren, laat staan van eenvoudige (reken)regels zoals eln x = x of d(ex)/dx = ex en de kettingregel.
pi_144814644
quote:
0s.gif Op maandag 22 september 2014 20:16 schreef Riparius het volgende:

[..]

Je vraag is slecht gesteld en daarmee nauwelijks begrijpelijk. Maar ik vermoed dat je de regel van Leibniz bedoelt voor het bepalen van de n-de afgeleide van een product van twee functies.
Dit is wat er letterlijk staat
Let n in natural Numbers be given. Let F:real Numbers--> real number be given bij F(x) =x^3(1+x)^n
Compute the nth derivative of F by applying the binominal theorem to (1+x)^n
pi_144816570
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 september 2014 09:43 schreef ibri het volgende:

[..]

Dit is wat er letterlijk staat
Let n in natural Numbers be given. Let F:real Numbers--> real number be given bij F(x) =x^3(1+x)^n
Compute the nth derivative of F by applying the binominal theorem to (1+x)^n
B-practice moet je zelf maken hè!

Maar als hint: Wat is de n-de afgeleide van x^m waarbij geldt dat m < n (strikt)
pi_144828065
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 00:59 schreef Riparius het volgende:

[..]

Het is kennelijk de bedoeling om te laten zien dat

\frac{\rm{d}(e^{\ln\,x})}{\rm{d}x} \,=\, \frac{\rm{d}(e^{\ln\,x})}{\rm{d}(\ln\,x)}\,\cdot\,\frac{\rm{d}(\ln\,x)}{\rm{d}x} \,=\, e^{\ln\,x}\cdot\frac{\rm{d}(\ln\,x)}{\rm{d}x} \,=\, x\cdot\frac{\rm{d}(\ln\,x)}{\rm{d}x}

terwijl

\frac{\rm{d}(e^{\ln\,x})}{\rm{d}x}\,=\,\frac{\rm{d}x}{\rm{d}x} \,=\, 1

zodat

x\cdot\frac{\rm{d}(\ln\,x)}{\rm{d}x}\,=\,1

en dus

\frac{\rm{d}(\ln\,x)}{\rm{d}x}\,=\,\frac{1}{x}

Maar dit zal hij onmogelijk kunnen begrijpen zolang hij geen benul heeft van samenstellingen van functies, inversen van functies, logaritmen, exponenten en differentiëren, laat staan van eenvoudige (reken)regels zoals eln x = x of d(ex)/dx = ex en de kettingregel.
Kun je het pogen om uit te leggen? Want ik begrijp het nog steeds niet. :P
pi_144828843
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 september 2014 17:24 schreef Super-B het volgende:

[..]

Kun je het pogen om uit te leggen? Want ik begrijp het nog steeds niet. :P
Het idee is om te laten zien dat de afgeleide van de functie

f(x) = ln x

gelijk is aan

f'(x) = 1/x

door gebruik te maken van het gegeven dat f(x) = ln x de inverse functie is van de functie

g(x) = ex

waarvan we al weten dat deze zichzelf als afgeleide heeft, dus

g'(x) = ex

We bekijken nu de samengestelde functie

h(x) = g(f(x))

waarvan we op twee verschillende manieren de afgeleide kunnen bepalen. Om te beginnen hebben we volgens de kettingregel

(1) h'(x) = g'(f(x))·f'(x)

Maar nu is

h(x) = g(f(x)) = eln x = x

en dus hebben we ook

(2) h'(x) = 1

Uit (1) en (2) volgt nu dat

(3) g'(f(x))·f'(x) = 1

Maar nu weten we dat g(x) = ex zichzelf als afgeleide heeft, zodat ook g'(f(x)) = g(f(x)) = h(x) = x en we voor (3) dus kunnen schrijven

(4) x·f'(x) = 1

en hieruit volgt

(5) f'(x) = 1/x

Maar ik denk dat je dit evenmin begrijpt. Het probleem met jou is dat je allerlei zaken zoals ik die hierboven heb opgesomd gewoon niet begrijpt en dat je kennelijk ook niet in staat bent je deze stof eigen te maken omdat je een uitleg waarvan je zelf aangeeft het te hebben begrepen doorgaans enkele dagen later alweer geheel bent vergeten of omdat je totaal geen nota blijkt te hebben genomen van zaken die ik of anderen je hier eerder hebben proberen uit te leggen. En ik ben niet de enige die dit heeft opgemerkt, iedereen die je postgeschiedenis in deze topicreeks doorneemt zal dit moeten beamen. Daarom denk ik dat de studie die je nu probeert te volgen voor jou gewoon te hoog is gegrepen en denk ik ook dat het geen zin heeft jou verder iets uit te leggen.
pi_144837366
quote:
1s.gif Op dinsdag 23 september 2014 09:43 schreef ibri het volgende:

[..]

Dit is wat er letterlijk staat

Let n in natural Numbers be given. Let F:real Numbers--> real number be given by F(x) =x^3(1+x)^n
Compute the nth derivative of F by applying the binomial theorem to (1+x)^n
Ik betwijfel of dit er letterlijk staat, want afgezien van je typo(?) is de juiste term binomial theorem. Het bijvoeglijk naamwoord binominal bestaat ook, maar dat heeft een andere betekenis. Ook de eerste zin is niet iets wat een native speaker zo op zou schrijven. Wellicht is je tekst geschreven door een Nederlandse docent die veel minder goed Engels kent dan hij of zij wel denkt, dat zou niet de eerste keer zijn.

Maar goed, F(x) = x3(1 + x)n is een polynoom in x van de graad n+3, en als je dat n maal differentieert dan is F(n)(x) een polynoom van de derde graad. Voor een geheel getal m met 0 ≤ m < n is de n-de afgeleide van xm naar x identiek gelijk aan nul, en voor m ≥ n hebben we

\frac{\rm{d}^n(x^m)}{\rm{d}x^n} \,=\, \frac{m!}{(m-n)!}\cdot x^{m-n}

zodat we krijgen

\rm{F}^{(n)}(x) \,=\, \binom n3\cdot\frac{n!}{0!}\cdot x^0 \,+\, \binom n2\cdot\frac{(n+1)!}{1!}\cdot x^1 \,+\, \binom n1\cdot\frac{(n+2)!}{2!}\cdot x^2 \,+\, \binom n0\cdot\frac{(n+3)!}{3!}\cdot x^3

wat dus geeft

\rm{F}^{(n)}(x) \,=\, \frac{1}{6}\cdot n(n-1)(n-2) \cdot n! \,+\, \frac{1}{2}\cdot n(n-1) \cdot (n+1)! \cdot x + \frac{1}{2}n \cdot (n+2)! \cdot x^2 \,+\, \frac{1}{6} \cdot (n+3)! \cdot x^3

[ Bericht 0% gewijzigd door Riparius op 23-09-2014 22:24:32 ]
  dinsdag 23 september 2014 @ 22:50:57 #31
417219 zerak
Exile Vilify
pi_144839164
Als ik het volgende moet bewijzen;
For all sets A, B and C, (B ⊆ C) ⇒ ((A ∪ Cc) ⊆ (A ∪ Bc))

Is het dan afdoende om te bewijzen dat als B ⊆ C dan Cc ⊆ Bc en vervolgens te vermelden dat de vereniging aan beide sets hetzelfde aantal elementen toevoegt en er dus niks aan de verhouding veranderd? Eerste keer dat ik iets met bewijzen doe, en ik merk alleen al aan deze verwoording dat ik echt moet werken aan mijn formaliteit in bewijzen.

[ Bericht 0% gewijzigd door zerak op 23-09-2014 23:42:03 ]
pi_144849911
Dat is hoe je het bewijst nádat je een dergelijk vak hebt gehaald.

Hier moet je beginnen met een x te nemen uit de linkerverzameling, en laat dan zien dat x ook in de rechterverzameling zit. Geen De Morgan of zo toepassen, maar expliciet uitschrijven.
  woensdag 24 september 2014 @ 15:50:05 #33
417219 zerak
Exile Vilify
pi_144857416
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 12:12 schreef thabit het volgende:
Dat is hoe je het bewijst nádat je een dergelijk vak hebt gehaald.

Hier moet je beginnen met een x te nemen uit de linkerverzameling, en laat dan zien dat x ook in de rechterverzameling zit. Geen De Morgan of zo toepassen, maar expliciet uitschrijven.
Thanks.

For all sets A, B and C, (B ⊆ C) ⇒ ((A ∪ Cc) ⊆ (A ∪ Bc)).

Assume (B ⊆ C) holds.
Let x ∈ (A ∪ Cc) be arbitrary.
We now have three cases;
(I) x ∈ A.
(II) x ∈ Cc.
(III) x ∈ A ∧ x ∈ Cc.

(I) x ∈ A. This is self-explanatory. Since (A ⊆ A), it must follow that ((A ∪ Cc) ⊆ (A ∪ Bc)).
(II) x ∈ Cc. This means that x ∉ C. Because we assume (B ⊆ C) holds, this means that x ∉ B, thus x ∈ Bc. From this we can conclude that (Cc ⊆ Bc). Thus ((A ∪ Cc) ⊆ (A ∪ Bc)).
(III) x ∈ A ∧ x ∈ Cc. This basically is (I) and (II) put together. Since we know that (A ⊆ A) and that (Cc ⊆ Bc), we can conclude that ((A ∪ Cc) ⊆ (A ∪ Bc)).

Op- en/of aanmerkingen?

[ Bericht 0% gewijzigd door zerak op 24-09-2014 18:00:03 ]
pi_144861932
Geval (III) kun je weglaten. Wordt al door de andere gevallen afgedekt.

Verder concludeer je in elk van de gevallen iets over inclusies van verzamelingen. Dat kan op die punten nog niet. Je kan daar alleen concluderen dat x in de gewenste verzameling zit.
  woensdag 24 september 2014 @ 18:01:29 #35
417219 zerak
Exile Vilify
pi_144862772
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 17:37 schreef thabit het volgende:
Geval (III) kun je weglaten. Wordt al door de andere gevallen afgedekt.

Verder concludeer je in elk van de gevallen iets over inclusies van verzamelingen. Dat kan op die punten nog niet. Je kan daar alleen concluderen dat x in de gewenste verzameling zit.
Bedankt voor de feedback. Ik begrijp dus dat ik wat voorbarig concludeer?
Revisie:

For all sets A, B and C, (B ⊆ C) ⇒ ((A ∪ Cc) ⊆ (A ∪ Bc)).

Assume (B ⊆ C) holds.
Let x ∈ (A ∪ Cc) be arbitrary.
We now have two cases;
(I) x ∈ A.
(II) x ∈ Cc.

(I) x ∈ A. This means that x ∈ (A ∪ Cc) and that x ∈ (A ∪ Bc).
(II) x ∈ Cc. This implies that x ∉ C. Because we assume (B ⊆ C) holds, this means that x ∉ B, thus x ∈ Bc. Which means that x ∈ (A ∪ Cc) and that x ∈ (A ∪ Bc).

So, whether x ∈ A or x ∈ Cc, x can be found in both sets. Which means that ((A ∪ Cc) ⊆ (A ∪ Bc)).
pi_144904221
Ik probeer aan te tonen dat span{gt: t > 0}, waar gt (x) = 1/(t+x) functies van R+ naar C zijn, gesloten is onder vermenigvuldiging.

Voor t ongelijk aan s kan ik met behulp van breuksplitsen aantonen dat gt gs in de span zit.

Voor het geval gt2 mislukt breuksplitsen, Zit dat wel in de span? Iemand een idee?
pi_144907293
quote:
0s.gif Op woensdag 24 september 2014 18:01 schreef zerak het volgende:

[..]

Bedankt voor de feedback. Ik begrijp dus dat ik wat voorbarig concludeer?
Revisie:

For all sets A, B and C, (B ⊆ C) ⇒ ((A ∪ Cc) ⊆ (A ∪ Bc)).

Assume (B ⊆ C) holds.
Let x ∈ (A ∪ Cc) be arbitrary.
We now have two cases;
(I) x ∈ A.
(II) x ∈ Cc.

(I) x ∈ A. This means that x ∈ (A ∪ Cc) and that x ∈ (A ∪ Bc).
(II) x ∈ Cc. This implies that x ∉ C. Because we assume (B ⊆ C) holds, this means that x ∉ B, thus x ∈ Bc. Which means that x ∈ (A ∪ Cc) and that x ∈ (A ∪ Bc).

So, whether x ∈ A or x ∈ Cc, x can be found in both sets. Which means that ((A ∪ Cc) ⊆ (A ∪ Bc)).
Het blijft een beetje warrig. Het idee is wel goed, maar ik zou het zo zeggen:
\text{Let } B\subseteq C.
\text{If }x \in A \cup C^c, \text{ then (I) } x\in A \text{ or (II) } x\notin C.
\text{(I) If } x\in A, \text{ then } x\in A\cup B^c .
\text{(II) If } x \notin C \text{, then } x \not\in B, \text{ because if } x\notin C \text{ and } x\in B, \text{ then also } x\in C \text{ since } B\subseteq C, \text{which is a contradiction.}
\text{(II) So if } x\notin C \text{, then } x\notin B \text{, thus } x\in B^c \text{, so } x\in A\cup B^c.

Je neemt dus aan dat het element in de set links van het \subseteq-teken zit, en laat zien dat het dan in de rechter zit. Je opmerking dat het dan in beide zit is niet nodig.
pi_144907370
Zit niet in de span: die bevat alleen functies met enkelvoudige polen.
pi_144907837
Waarbij we natuurlijk nog wel even opmerken dat dergelijke funties uniek voortzetbaar zijn tot een meromorfe (of rationale) functie op C.

[ Bericht 5% gewijzigd door thabit op 25-09-2014 22:36:45 ]
pi_144908968
quote:
0s.gif Op donderdag 25 september 2014 22:06 schreef thabit het volgende:
Zit niet in de span: die bevat alleen functies met enkelvoudige polen.
Helaas. Dan ga ik puntje (ii) hier proberen te begrijpen, bedankt.
pi_144909372
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 september 2014 22:17 schreef Riparius het volgende:

[..]

Ik betwijfel of dit er letterlijk staat, want afgezien van je typo(?) is de juiste term binomial theorem. Het bijvoeglijk naamwoord binominal bestaat ook, maar dat heeft een andere betekenis. Ook de eerste zin is niet iets wat een native speaker zo op zou schrijven. Wellicht is je tekst geschreven door een Nederlandse docent die veel minder goed Engels kent dan hij of zij wel denkt, dat zou niet de eerste keer zijn.

Maar goed, F(x) = x3(1 + x)n is een polynoom in x van de graad n+3, en als je dat n maal differentieert dan is F(n)(x) een polynoom van de derde graad. Voor een geheel getal m met 0 ≤ m < n is de n-de afgeleide van xm naar x identiek gelijk aan nul, en voor m ≥ n hebben we

\frac{\rm{d}^n(x^m)}{\rm{d}x^n} \,=\, \frac{m!}{(m-n)!}\cdot x^{m-n}

zodat we krijgen

\rm{F}^{(n)}(x) \,=\, \binom n3\cdot\frac{n!}{0!}\cdot x^0 \,+\, \binom n2\cdot\frac{(n+1)!}{1!}\cdot x^1 \,+\, \binom n1\cdot\frac{(n+2)!}{2!}\cdot x^2 \,+\, \binom n0\cdot\frac{(n+3)!}{3!}\cdot x^3

wat dus geeft

\rm{F}^{(n)}(x) \,=\, \frac{1}{6}\cdot n(n-1)(n-2) \cdot n! \,+\, \frac{1}{2}\cdot n(n-1) \cdot (n+1)! \cdot x + \frac{1}{2}n \cdot (n+2)! \cdot x^2 \,+\, \frac{1}{6} \cdot (n+3)! \cdot x^3
Ik zie het nu pas, maar hartelijk bedankt.
Deze uitleg snap ik ;)
pi_144918386
Hoe moet ik C benaderen als ik de afgeleide wil bepalen van y, waarvan de functie y = c/x ?

En daarnaast:



Hoe komt het dat op het einde (rechtsonder) de x² opeens x wordt?
pi_144918937
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2014 10:52 schreef RustCohle het volgende:
Hoe moet ik C benaderen als ik de afgeleide wil bepalen van y, waarvan de functie y = c/x ?

En daarnaast:

[ afbeelding ]

Hoe komt het dat op het einde (rechtsonder) de x² opeens x wordt?
Ze substitueren y = c/x in de vergelijking van y'
pi_144919560
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 september 2014 11:14 schreef OllieWilliams het volgende:

[..]

Ze substitueren y = c/x in de vergelijking van y'
Klopt en dan krijg je y' = - c/x² maar op het einde staat er dan weer = -y/x

en dan vraag ik mij af wat er met de kwadraat gebeurd is?
pi_144919682
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2014 11:34 schreef RustCohle het volgende:

[..]

Klopt en dan krijg je y' = - c/x² maar op het einde staat er dan weer = -y/x

en dan vraag ik mij af wat er met de kwadraat gebeurd is?
y' = -c/x2 = -(c/x)*(1/x) = -(y)*(1/x) = -y/x
pi_144919819
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2014 11:38 schreef Alrac4 het volgende:

[..]

y' = -c/x2 = -(c/x)*(1/x) = -(y)*(1/x) = -y/x
Top. Dankjewel!

Weet jij welke regel hier gebruikt wordt? Volgens mij de productregel toch? Ik weet wel wat er gedaan wordt hoor, daar niet van, maar ik ben benieuwd of hier een productregel of kettingregel toegepast wordt of anders een combinatie van beide. Ik dacht zelf een combinatie van beide. Want ik snap niet hoe ze tot dat laatste gedeelte komen (+ 3x² f'(x)... )



Tot aan + 6xf(x) wordt er gewerkt met de kettingregel die gebruikt wordt bij composite functions, maar vanaf 6xf(x) weet ik niet wat ze doen.. Nja ik weet wel wat er gedaan wordt, maar ik begrijp de gedachtegang niet.

[ Bericht 12% gewijzigd door RustCohle op 26-09-2014 11:50:58 ]
pi_144920344
Wat ik mij verder afvraag is het volgende:



Op het punt (0, ³√13) is y' = 0. Dat heb ik begrepen, maar x hoeft toch niet altijd 0 te zijn, zodat y'= 0 ? Kan iemand mij dit verklaren? Met de tekening ernaast is het logisch dat als je x = 0 invult je dan een y waarde krijgt en op dat punt dan y' = 0 , want er is een maximum. Maar zonder tekening is het wel lastig om te weten dat ik x = 0 moet invullen, omdat ik niet weet dat er op x = 0 een maximum/minimum wordt bereikt, het kan namelijk net zo goed op x = 5 gebeuren toch?
pi_144924024
Hallo,

Zou iemand mij met de volgende vraagstukken van mij kunnen helpen:

1.



Waarom mag je van het eerste stuk de ' ln y' eruit halen voor 1/y want

1/y * dy / dx is toch dy / dxy ? Ik snap de notatie van Leibniz niet helemaal...

2.

Ik snap hier niet hoe

dln y / dln x = dln y / dx * dx / dln x want

d ln y * dx = d²xlny toch? Hetzelfde geldt dan voor dx * dln x = d²ln x² ?


Of zit ik er compleet naast? Ik ben niet zo bekend met de notatie van Leibniz en ik zou hier graag meer duidelijkheid over willen.

Ik snap het helemaal eigenlijk niet.. Dit is het volledige plaatje:



Bij voorbaat dank! :)


P.S; een heel simpel voorbeeld waarvan al duidelijk kan zijn voor mij dat ik al helemaal geen ruk van de notatie van Leibniz begrijp:



Dit betekent niet meer dan dat ''ln y gedifferentieerd moet worden naar ln x'', maar dat begrijp ik dus niet..

Ik heb gewoon uit mijn hoofd geleerd dat als je bijv. hebt d/dx en je hebt x² dat de afgeleide dan 2x is (op zijn simpelst).
pi_144925954
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2014 14:22 schreef BroodjeKebab het volgende:
Hallo,

Zou iemand mij met de volgende vraagstukken van mij kunnen helpen:

1.

[ afbeelding ]

Waarom mag je van het eerste stuk de ' ln y' eruit halen voor 1/y want

1/y * dy / dx is toch dy / dxy ? Ik snap de notatie van Leibniz niet helemaal...

2. [ afbeelding ]

Ik snap hier niet hoe

dln y / dln x = dln y / dx * dx / dln x want

d ln y * dx = d²xlny toch? Hetzelfde geldt dan voor dx * dln x = d²ln x² ?


Of zit ik er compleet naast? Ik ben niet zo bekend met de notatie van Leibniz en ik zou hier graag meer duidelijkheid over willen.

Ik snap het helemaal eigenlijk niet.. Dit is het volledige plaatje:

[ afbeelding ]

Bij voorbaat dank! :)


P.S; een heel simpel voorbeeld waarvan al duidelijk kan zijn voor mij dat ik al helemaal geen ruk van de notatie van Leibniz begrijp:

[ afbeelding ]

Dit betekent niet meer dan dat ''ln y gedifferentieerd moet worden naar ln x'', maar dat begrijp ik dus niet..

Ik heb gewoon uit mijn hoofd geleerd dat als je bijv. hebt d/dx en je hebt x² dat de afgeleide dan 2x is (op zijn simpelst).
1. 1/y dy/dx is inderdaad dy/(dx y) maar wat schiet je daar mee op? Het is duidelijker als je die ervoor zet, kan je gelijk zien dat je daar niks meer mee hoeft te doen.

Je moet d hier niet gaan zien als een variabel.
In "dy" hoort de d bij de y.

Snap je ook wat er gebeurd?
Dit is de afgeleide van ln door gebruik te maken van de ketting regel.

2. Ik snap jou gebruik van "want" niet helemaal.
Maar ook hier je moet d niet als een variabel zien.
En ln gebruik je daar ook opeens als variabel...
x ln x is niet gelijk aan ln x2

Dit mag wel
d/dx d/dx = d2/dx2
maar hier heb je twee keer de afgeleide naar x, die mag je wel kwadrateren.

d/dx d/dy = d2/(dx dy), hier kan dat dus niet.
De bovenste d kan maar makt het nu niet veel duidelijker.


Weet je wat de kettingregel is?
En kan je die beschrijven met een andere notatie?

[ Bericht 1% gewijzigd door t4rt4rus op 26-09-2014 15:37:24 ]
pi_144926302
Bij het bepalen van de afgeleide van y = xa (px + q)b ga ik ergens de fout in, maar ik weet niet waar...

y' = u b

u = xa (px + q)

y' = bub-1 * u'

u' = ax a-1 * v' --> v = px + q

v' = p

Dus

y' = b [xa(px+q)]b-1 * [axa-1 * p ]
pi_144926380
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 september 2014 15:25 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

1. 1/y dy/dx is inderdaad dy/(dx y) maar wat schiet je daar mee op? Het is duidelijker als je die ervoor zet, kan je gelijk zien dat je daar niks meer mee hoeft te doen.

Je moet d hier niet gaan zien als een variabel.
In "dy" hoort de d bij de y.

Snap je ook wat er gebeurd?
Dit is de afgeleide van ln door gebruik te maken van de ketting regel.

2. Ik snap jou gebruik van "want" niet helemaal.
Maar ook hier je moet d niet als een variabel zien.
En ln gebruik je daar ook opeens als variabel...
x ln x is niet gelijk aan ln x2

Dit mag wel
d/dx d/dx = d2/dx2
maar hier heb je twee keer de afgeleide naar x, die mag je wel kwadrateren.

d/dx d/dy = d2/(dx dy), hier kan dat dus niet.
De bovenste d kan maar makt het nu niet veel duidelijker.

Weet je wat de kettingregel is?
En kan je die beschrijven met een andere notatie?
Ja de 'newton' notatie weet ik wel.

f'(x)=g'(h(x))·h'(x)
pi_144926396
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2014 15:36 schreef Super-B het volgende:
Bij het bepalen van de afgeleide van y = xa (px + q)b ga ik ergens de fout in, maar ik weet niet waar...

y' = u b

u = xa (px + q)

y' = bub-1 * u'

u' = ax a-1 * v' --> v = px + q

v' = p

Dus

y' = b [xa(px+q)]b-1 * [axa-1 * p ]
Gelijk de eerste regel
pi_144926507
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 september 2014 15:39 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

Gelijk de eerste regel
Wat had het dan moeten zijn?

y' = v * ub

waar v = xa en u = (px + q)b ?

Maar ja dan maak ik het mijzelf wel erg lastig.. want dan zou ik er niet uitkomen, want v zou in principe dan wegvallen bij y', dus dan zou ik de productregel moeten toepassen?
pi_144926685
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2014 15:38 schreef BroodjeKebab het volgende:

[..]

Ja de 'newton' notatie weet ik wel.

f'(x)=g'(h(x))·h'(x)
Heb je de rest ook gelezen? Ik heb altijd het gevoel dat jullie alleen het laatste lezen.
Riparius geeft heel veel duidelijke uitleg en het enige waar jullie naar kijken is het antwoord...

Het is een notatie je moet dus niet d opeena gebruiken als variabel, dat snap je?

Kan je de ketting regel nu opschrijven in Leibniz notatie?

En kan je dan uitleggen wat je niet snapt?
pi_144926774
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2014 15:43 schreef Super-B het volgende:

[..]

Wat had het dan moeten zijn?

y' = v * ub

waar v = xa en u = (px + q)b ?

Maar ja dan maak ik het mijzelf wel erg lastig.. want dan zou ik er niet uitkomen, want v zou in principe dan wegvallen bij y', dus dan zou ik de productregel moeten toepassen?
:S

Je wil toch de afgeleide van y naar x uitrekenen?
Dan valt xa toch echt niet zomaar weg.
Ja productregel moet je toepassen.
pi_144928171
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 september 2014 15:54 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

:S

Je wil toch de afgeleide van y naar x uitrekenen?
Dan valt xa toch echt niet zomaar weg.
Ja productregel moet je toepassen.
Ja je hebt gelijk.. Ben eruit gekomen.

Ik loop bij een nieuw vraagstuk vast bij de tweede afgeleide..

y = (1 + x²) 1/2

Als eerste afgeleide kwam ik uit op:

1/2 (1+x²)-1/2

Bij de tweede had ik:

y'' = 1/2 u -1/2 --> u' = 2x

y'' = -1/4 u -3/2 * u' = -1/4 (1+x² ) -3/2 * 2x

Klopt dit?
pi_144928288
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2014 16:43 schreef Super-B het volgende:

[..]

Ja je hebt gelijk.. Ben eruit gekomen.

Ik loop bij een nieuw vraagstuk vast bij de tweede afgeleide..

y = (1 + x²) 1/2

Als eerste afgeleide kwam ik uit op:

1/2 (1+x²)-1/2

Bij de tweede had ik:

y'' = 1/2 u -1/2 --> u' = 2x

y'' = -1/4 u -3/2 * u' = -1/4 (1+x² ) -3/2 * 2x

Klopt dit?
Om na te gaan of een afgeleide klopt is wolframalpha zeer geschikt. Mocht blijken dat je gevonden afgeleide niet klopt kun je hier altijd je methode nog plaatsen en vragen om uitleg
pi_144928356
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 september 2014 16:47 schreef OllieWilliams het volgende:

[..]

Om na te gaan of een afgeleide klopt is wolframalpha zeer geschikt. Mocht blijken dat je gevonden afgeleide niet klopt kun je hier altijd je methode nog plaatsen en vragen om uitleg
Volgens Wolfram Alpha klopt die eerste afgeleide. Die tweede niet..
pi_144928403
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2014 16:43 schreef Super-B het volgende:

[..]

Ja je hebt gelijk.. Ben eruit gekomen.

Ik loop bij een nieuw vraagstuk vast bij de tweede afgeleide..

y = (1 + x²) 1/2

Als eerste afgeleide kwam ik uit op:

1/2 (1+x²)-1/2

Bij de tweede had ik:

y'' = 1/2 u -1/2 --> u' = 2x

y'' = -1/4 u -3/2 * u' = -1/4 (1+x² ) -3/2 * 2x

Klopt dit?
Je notatie klopt niet, probeer het nog eens.

Nu heb je twee keer y'' staan, de eerste moet y' zijn.
Ik heb niet verder gekeken, doe eerst maar eens beter je best met notatie en UITLEG.

En nee het klopt niet.
Maar begin eerst maar eens met beter gestructureerd opschrijven wat je doet.
pi_144928558
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 september 2014 16:50 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

Je notatie klopt niet, probeer het nog eens.

Nu heb je twee keer y'' staan, de eerste moet y' zijn.
Ik heb niet verder gekeken, doe eerst maar eens beter je best met notatie en UITLEG.

En nee het klopt niet.
Maar begin eerst maar eens met beter gestructureerd opschrijven wat je doet.
y = (1 + x²) 1/2

Als eerste afgeleide kwam ik uit op:

1/2 (1+x²)-1/2 * 2x

Dit is goed volgens Wolfram Alpha.

Terugblikkend op mijn vorige post, lijkt het nergens op. :') Ik heb echt geen idee.. Door die haakjes..

[ Bericht 0% gewijzigd door Super-B op 26-09-2014 17:03:30 ]
pi_144928716
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2014 16:56 schreef Super-B het volgende:

[..]

y = (1 + x²) 1/2

Als eerste afgeleide kwam ik uit op:

1/2 (1+x²)-1/2

Dit is goed volgens Wolfram Alpha.

Terugblikkend op mijn vorige post, lijkt het nergens op. :') Ik heb echt geen idee.. Door die haakjes..
Nee je geeft gewoon totaal geen uitleg, heeft niks met haakjes te maken.

Wat heb je in wolframalpha ingevuld? Want het klopt niet, of ik lees niet goed...

En graag geen DM want die doet vaag op de mobiele versie.
Daarnaast kan dat hier ook gewoon.
pi_144928770
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 september 2014 17:01 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

Nee je geeft gewoon totaal geen uitleg, heeft niks met haakjes te maken.

Wat heb je in wolframalpha ingevuld? Want het klopt niet, of ik lees niet goed...
Zie edit:

1/2 (1+x²)-1/2 * 2x
pi_144929026
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2014 17:03 schreef Super-B het volgende:

[..]

Zie edit:

1/2 (1+x²)-1/2 * 2x
En nu de hele berekening met uitleg...

Als je dat hebt voor de eerste kan je het daarna herhalen met de tweede afgeleide...

[ Bericht 4% gewijzigd door t4rt4rus op 26-09-2014 17:19:32 ]
pi_144929223
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 september 2014 17:13 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

En nu de hele berekenen met uitleg...
y = (1+x²)1/2

1+x² gelijkstellen aan u, dus u = 1+x²

y' = 1/2u-1/2 * u' (standaardregel toepassen, evenals de kettingregel).
y' = 1/2(1+x²)-1/2 * 2x (2x, want de afgeleide van u (u') = 2x)
pi_144930020
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2014 17:19 schreef Super-B het volgende:

[..]

y = (1+x²)1/2

1+x² gelijkstellen aan u, dus u = 1+x²

y' = 1/2u-1/2 * u' (standaardregel toepassen, evenals de kettingregel).
y' = 1/2(1+x²)-1/2 * 2x (2x, want de afgeleide van u (u') = 2x)
Oke dit lijkt te kloppen.
Maar je hoeft niet alles op 1 lijn te zetten.
Dus afgeleide van u kan je appart zetten en later weer invullen.
Je tweede regel is een beetje dubbel.

Kan je nu hetzelfde doen met de tweede afgeleide?

-edit- Voorbeeld
Bereken afgeleide van f(x) = \sqrt{1 + x^2}

Substitueer
u = 1 + x^2
Dan krijgen we
f(u) = \sqrt{u}

Afgeleide van f naar u is
\frac{df}{du}=\frac{1}{2}u^{-\frac{1}{2}}

Afgeleide u naar x is
\frac{du}{dx}=2x

Gebruik maken van de kettingregel en substitueren van u geeft dan
\frac{df}{dx} = \frac{df}{du}\frac{du}{dx} = \frac{x}{\sqrt{1+x^2}}

Zo heb ik even getext op mijn mobiel...
En dit is toch veel duidelijker dan jouw 4 regels.

Laatste stap voor BroodjeKebab nog even met een extra stap

Kettingregel toepassen
\frac{df}{dx} = \frac{df}{du}\frac{du}{dx} = \frac{1}{2\sqrt{u}}\frac{du}{dx}
Substitueer u
\frac{df}{dx} = \frac{x}{\sqrt{1+x^2}}

Snapt BroodjeKebab nu ook de Leibniz notatie en kettingregel?

[ Bericht 23% gewijzigd door t4rt4rus op 26-09-2014 18:30:00 ]
pi_144938007
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2014 17:43 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

Oke dit lijkt te kloppen.
Maar je hoeft niet alles op 1 lijn te zetten.
Dus afgeleide van u kan je appart zetten en later weer invullen.
Je tweede regel is een beetje dubbel.

Kan je nu hetzelfde doen met de tweede afgeleide?

-edit- Voorbeeld
Bereken afgeleide van f(x) = \sqrt{1 + x^2}

Substitueer
u = 1 + x^2
Dan krijgen we
f(u) = \sqrt{u}

Afgeleide van f naar u is
\frac{df}{du}=\frac{1}{2}u^{-\frac{1}{2}}

Afgeleide u naar x is
\frac{du}{dx}=2x

Gebruik maken van de kettingregel en substitueren van u geeft dan
\frac{df}{dx} = \frac{df}{du}\frac{du}{dx} = \frac{x}{\sqrt{1+x^2}}

Zo heb ik even getext op mijn mobiel...
En dit is toch veel duidelijker dan jouw 4 regels.

Laatste stap voor BroodjeKebab nog even met een extra stap

Kettingregel toepassen
\frac{df}{dx} = \frac{df}{du}\frac{du}{dx} = \frac{1}{2\sqrt{u}}\frac{du}{dx}
Substitueer u
\frac{df}{dx} = \frac{x}{\sqrt{1+x^2}}

Snapt BroodjeKebab nu ook de Leibniz notatie en kettingregel?
Ja top bedankt!!
pi_144938423
Hoe differentieer je een exponentiele functie?

10-x

Ik weet dat ik -x gelijk moet stellen aan u (dus u = -x ) en dat ik de kettingregel moet toepassen, maar dan loop ik vast?!

Ik zou denken aan

u*10-x-1 * u'


u' = -1

Dus

-10x -x-1 * -1
  vrijdag 26 september 2014 @ 21:46:22 #68
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_144938932
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2014 21:37 schreef BroodjeKebab het volgende:
Hoe differentieer je een exponentiele functie?

10-x

Ik weet dat ik -x gelijk moet stellen aan u (dus u = -x ) en dat ik de kettingregel moet toepassen, maar dan loop ik vast?!

Ik zou denken aan

u*10-x-1 * u'

u' = -1

Dus

-10x -x-1 * -1
Verzin eerst eens wat de afgeleide is van f(x) = 10x.

De exponent x-1 komt er in ieder geval niet in voor.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_144939064
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2014 21:46 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Verzin eerst eens wat de afgeleide is van f(x) = 10x.

De exponent x-1 komt er in ieder geval niet in voor.
10x.ln 10
  vrijdag 26 september 2014 @ 21:49:35 #70
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_144939133
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2014 21:48 schreef BroodjeKebab het volgende:

[..]

10x.ln 10
Goedzo!. En nu de kettingregel gebruiken met 10-x.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_144939168
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2014 21:49 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Goedzo!. En nu de kettingregel gebruiken met 10-x.
10-x ln 10 ? Ik snap de afgeleide van de exponentiële functies niet zo goed.. Want ik ken de regel wel, maar de betekenis/gedachte ervan niet, vandaar dat het mij dan ook snel klem zet, als er moeilijke vragen tevoorschijn komen.
  vrijdag 26 september 2014 @ 21:59:02 #72
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_144939659
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2014 21:50 schreef BroodjeKebab het volgende:

[..]

10-x ln 10 ? Ik snap de afgeleide van de exponentiële functies niet zo goed.. Want ik ken de regel wel, maar de betekenis/gedachte ervan niet, vandaar dat het mij dan ook snel klem zet, als er moeilijke vragen tevoorschijn komen.
Bekijk eerst

f(x) = ex.
Als het goed is weet je dat f'(x) = f"(x) = ... = ex.

Voor g(x) = cx, met c een of andere constante >0, kunnen we ook schrijven
g(x) = ex·ln c (Oh ja?)
En nu kunnen we zien, met behulp van de kettingregel, dat
g'(x) = ex·ln c ·ln c = cx·ln c

Hierbij moet je het volgende onthouden, om niet in de war te raken: de reflex om één van de exponent af te trekken komt voort uit de regels van machtsfuncties. Machtsfuncties en exponentiële functies zijn echter écht twee verschillende dingen: bij een machtsfunctie is de exponent constant, bij exponentiële functies is de exponent de variabele. Het verschil tussen x2 en 2x, zeg maar.

Nu jouw functie f(x) = 10-x. Om jouw manier met de substitutie met u te gebruiken:
f(x) = 10u met u = -x.

Dan f'(x) = f'(u) ·u' = ln 10·10u·-1 = -ln 10·10-x
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_144939879
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2014 21:59 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Bekijk eerst

f(x) = ex.
Als het goed is weet je dat f'(x) = f"(x) = ... = ex.

Voor g(x) = cx, met c een of andere constante >0, kunnen we ook schrijven
g(x) = ex·ln c (Oh ja?)
En nu kunnen we zien, met behulp van de kettingregel, dat
g'(x) = ex·ln c ·ln c = cx·ln c

Hierbij moet je het volgende onthouden, om niet in de war te raken: de reflex om één van de exponent af te trekken komt voort uit de regels van machtsfuncties. Machtsfuncties en exponentiële functies zijn echter écht twee verschillende dingen: bij een machtsfunctie is de exponent constant, bij exponentiële functies is de exponent de variabele. Het verschil tussen x2 en 2x, zeg maar.

Nu jouw functie f(x) = 10-x. Om jouw manier met de substitutie met u te gebruiken:
f(x) = 10u met u = -x.

Dan f'(x) = f'(u) ·u' = ln 10·10u·-1 = -ln 10·10-x
Ik heb alles begrepen wat je zei tot op het eind na.. (vetgedrukte)...

Ik weet wel dat u' = -1, maar ik zie gewoon niet dat de afgeleide van 10u ln 10 * 10u is..

Waarom werkte je bij je uitleg met u' ?

Dan zou je toch ook moeten hebben: cu * ln c * u'
pi_144940015
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2014 21:59 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Bekijk eerst

f(x) = ex.
Als het goed is weet je dat f'(x) = f"(x) = ... = ex.

Voor g(x) = cx, met c een of andere constante >0, kunnen we ook schrijven
g(x) = ex·ln c (Oh ja?)
En nu kunnen we zien, met behulp van de kettingregel, dat
g'(x) = ex·ln c ·ln c = cx·ln c

Hierbij moet je het volgende onthouden, om niet in de war te raken: de reflex om één van de exponent af te trekken komt voort uit de regels van machtsfuncties. Machtsfuncties en exponentiële functies zijn echter écht twee verschillende dingen: bij een machtsfunctie is de exponent constant, bij exponentiële functies is de exponent de variabele. Het verschil tussen x2 en 2x, zeg maar.

Nu jouw functie f(x) = 10-x. Om jouw manier met de substitutie met u te gebruiken:
f(x) = 10u met u = -x.

Dan f'(x) = f'(u) ·u' = ln 10·10u·-1 = -ln 10·10-x
Waarom komt die ln c er eigenlijk bij?

als de afgeleide van de e^x = e^x dan is

c^x toch ook c ^x (afgeleide)?

Of denk ik te krom?
pi_144940311
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2014 21:59 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Bekijk eerst

f(x) = ex.
Als het goed is weet je dat f'(x) = f"(x) = ... = ex.

Voor g(x) = cx, met c een of andere constante >0, kunnen we ook schrijven
g(x) = ex·ln c (Oh ja?)
En nu kunnen we zien, met behulp van de kettingregel, dat
g'(x) = ex·ln c ·ln c = cx·ln c

Hierbij moet je het volgende onthouden, om niet in de war te raken: de reflex om één van de exponent af te trekken komt voort uit de regels van machtsfuncties. Machtsfuncties en exponentiële functies zijn echter écht twee verschillende dingen: bij een machtsfunctie is de exponent constant, bij exponentiële functies is de exponent de variabele. Het verschil tussen x2 en 2x, zeg maar.

Nu jouw functie f(x) = 10-x. Om jouw manier met de substitutie met u te gebruiken:
f(x) = 10u met u = -x.

Dan f'(x) = f'(u) ·u' = ln 10·10u·-1 = -ln 10·10-x
Was het overigens niet eu en dat u = 10 -x ?
pi_144940409
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2014 22:06 schreef BroodjeKebab het volgende:

[..]

Waarom komt die ln c er eigenlijk bij?

als de afgeleide van de e^x = e^x dan is

c^x toch ook c ^x (afgeleide)?

Of denk ik te krom?
De afgeleide van c^x is alleen gelijk aan c^x als c gelijk is aan e.

Waarom die ln c erbij komt heeft ze ook uitgelegd.

c^x = e^(ln c^x) = e^(x ln c)
En van die laatste kan je vast wel verzinnen waarom die ln c er bij moet komen in de afgeleide.
Iets met een ketting en een regel.
  vrijdag 26 september 2014 @ 22:22:13 #77
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_144940730
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2014 22:03 schreef BroodjeKebab het volgende:

[..]

Ik heb alles begrepen wat je zei tot op het eind na.. (vetgedrukte)...

Ik weet wel dat u' = -1, maar ik zie gewoon niet dat de afgeleide van 10u ln 10 * 10u is..
Als dat zo is dan moet je toch nog eens goed kijken naar de regels die boven het vetgedrukte staan, want daar staat de uitleg van het differentiëren van een exponentiële functie met een grondtal anders dan e.
quote:
Waarom werkte je bij je uitleg met u' ?

Dan zou je toch ook moeten hebben: cu * ln c * u'
OK, ik zal het differentiëren nog eens herschrijven met behulp van de substitutie met u. Het is niet direct mijn favoriete manier, maar aangezien jij er zelf mee kwam (en het bepaald niet ongebruikelijk is) neem ik dat over.

De afgeleide van ex is weer ex. Alleen de exponentiële functie met het grondtal e is zijn eigen afgeleide.

Stel dat we de exponentiële functie g(x) = 10x willen differentiëren. Dan proberen we deze eerst te herschrijven als een e-macht, omdat we daar de afgeleide al van kennen. [Dit is eigenlijk de modus operandi van iedere wiskundige - probeer een probleem te herleiden naar een probleem waar je de oplossing al van kent]
Omdat 10 = eln10, is 10x = (eln10)x = ex·ln10

Nu passen we de kettingregel toe om te differentiëren: subst. u = x·ln10, dan
g'(x) = g'(u)·u' = eu·ln 10, en nu vullen we weer in dat u = x·ln10 dus staat er
g'(x) = ex·ln10·ln 10 = 10x·ln 10

Dit werkt op deze manier natuurlijk met ieder grondtal >0, waardoor als h(x) = cx dan h'(x) = cx·ln c.
Hieraan kun je ook weer zien dat ex zijn eigen afgeleide is, want ln e = 1.

Ik leg de kettingregel meestal zo uit:
Als f een samengestelde functie is van de vorm f(x) = g(h(x)), dan is f'(x) = g'(h(x))·h'(x).
In jouw geval is f(x) = 10-x, dan is g(x) = 10x en h(x) = -x.

Dan is f'(x) = ln 10·10-x·-1

Is het trouwens echt noodzakelijk om één post drie keer achter elkaar te quoten?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_144941789
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2014 22:22 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Als dat zo is dan moet je toch nog eens goed kijken naar de regels die boven het vetgedrukte staan, want daar staat de uitleg van het differentiëren van een exponentiële functie met een grondtal anders dan e.

[..]

OK, ik zal het differentiëren nog eens herschrijven met behulp van de substitutie met u. Het is niet direct mijn favoriete manier, maar aangezien jij er zelf mee kwam (en het bepaald niet ongebruikelijk is) neem ik dat over.

De afgeleide van ex is weer ex. Alleen de exponentiële functie met het grondtal e is zijn eigen afgeleide.

Stel dat we de exponentiële functie g(x) = 10x willen differentiëren. Dan proberen we deze eerst te herschrijven als een e-macht, omdat we daar de afgeleide al van kennen. [Dit is eigenlijk de modus operandi van iedere wiskundige - probeer een probleem te herleiden naar een probleem waar je de oplossing al van kent]
Omdat 10 = eln10, is 10x = (eln10)x = ex·ln10

Nu passen we de kettingregel toe om te differentiëren: subst. u = x·ln10, dan
g'(x) = g'(u)·u' = eu·ln 10, en nu vullen we weer in dat u = x·ln10 dus staat er
g'(x) = ex·ln10·ln 10 = 10x·ln 10

Dit werkt op deze manier natuurlijk met ieder grondtal >0, waardoor als h(x) = cx dan h'(x) = cx·ln c.
Hieraan kun je ook weer zien dat ex zijn eigen afgeleide is, want ln e = 1.

Ik leg de kettingregel meestal zo uit:
Als f een samengestelde functie is van de vorm f(x) = g(h(x)), dan is f'(x) = g'(h(x))·h'(x).
In jouw geval is f(x) = 10-x, dan is g(x) = 10x en h(x) = -x.

Dan is f'(x) = ln 10·10-x·-1

Is het trouwens echt noodzakelijk om één post drie keer achter elkaar te quoten?
DANKJEWEL!!!! HET IS EINDELIJK DUIDELIJK NA 3,5 UUR! _O_ _O_ _O_ _O_ _O_ _O_
pi_144942527
Ik moest de afgeleide bepalen van de volgende functie:

y = exx-2

Ik had de productregel toegepast:

y' = ex * x-2 + ex * -2x-3

herschreven tot:

y' = ex ( x-2 -2x-3 )

Klopt dit ? Antwoordenboek zegt namelijk wat anders..


antwoordenboek (ben benieuwd hoe ze erop komen):

y' = ex ( x-2) / x³
  vrijdag 26 september 2014 @ 23:03:14 #80
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_144942600
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2014 23:01 schreef BroodjeKebab het volgende:
(ben benieuwd hoe ze erop komen)
Wat betekent x-3?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_144942664
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2014 23:03 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Wat betekent x-3?
1 / x³

Ik raak alleen door de war door mijn eigen haakjes etc..
  vrijdag 26 september 2014 @ 23:06:12 #82
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_144942725
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2014 23:04 schreef BroodjeKebab het volgende:

[..]

1 / x³
Heel goed. Ga 'm nu eens netjes uitschrijven, dan zie je 'm denk ik wel. Bedenk daarbij dat x-2 = 1/x2 = x/x3
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_144943207
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2014 23:06 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

...
Bij het differentieren van y = 2e :

valt die 2 uiteindelijk dan weg of niet?

Ik heb namelijk:

y = f(x) * g(x)

g'(x) = e * 3x²

g'(x) = 3x²e

y' = 2e + 2 * 3x²e
y' = 2 * e + 6x²e
  vrijdag 26 september 2014 @ 23:22:12 #84
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_144943412
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2014 23:17 schreef RustCohle het volgende:

[..]

Bij het differentieren van y = 2e :

valt die 2 uiteindelijk dan weg of niet?

Ik heb namelijk:

y = f(x) * g(x)

g'(x) = e * 3x²

g'(x) = 3x²e

y' = 2e + 2 * 3x²e
y' = 2 * e + 6x²e
Je moet zelf maar even opzoeken waar je denkfout zit, want ik kan hier geen chocola van maken.

In ieder geval heb je voor het differentiëren van f(x) = 2e niet de productregel nodig, maar de kettingregel.

f(x) = 2eg(x) waarbij g(x)=x³.
Dan f'(x) = 2eg(x) · g'(x) = 2e·3x² = 6x²e
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_144943647
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2014 23:22 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Je moet zelf maar even opzoeken waar je denkfout zit, want ik kan hier geen chocola van maken.

In ieder geval heb je voor het differentiëren van f(x) = 2e niet de productregel nodig, maar de kettingregel.

f(x) = 2eg(x) waarbij g(x)=x³.
Dan f'(x) = 2eg(x) · g'(x) = 2e·3x² = 6x²e
Ohhh....oke..

Ik heb deze tip toegepast op een nieuwe vraagstuk om een eerste afgeleide te bepalen:

y = e1/x

Ik heb ervan gemaakt:

y' = -x-2e1/x

Alleen hoe zou ik van deze de tweede afgeleide kunnen bepalen?
  vrijdag 26 september 2014 @ 23:30:58 #86
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_144943733
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2014 23:28 schreef RustCohle het volgende:

[..]

Ohhh....oke..

Ik heb deze tip toegepast op een nieuwe vraagstuk om een eerste afgeleide te bepalen:

y = e1/x

Ik heb ervan gemaakt:

y' = -x-2e1/x

Alleen hoe zou ik van deze de tweede afgeleide kunnen bepalen?
Als je je eigen vaardigheden wil testen probeer je het op twee manieren, namelijk één keer met de productregel en één keer met de quotiëntregel. En dan kijken of er hetzelfde uitkomt.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_144943787
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2014 23:30 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Als je je eigen vaardigheden wil testen probeer je het op twee manieren, namelijk één keer met de productregel en één keer met de quotiëntregel. En dan kijken of er hetzelfde uitkomt.
Met de productregel kom ik uit op:

(e1/x * -x -2 ) * -x-2 + e1/x * 2x -3
  vrijdag 26 september 2014 @ 23:36:16 #88
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_144943918
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2014 23:32 schreef RustCohle het volgende:

[..]

Met de productregel kom ik uit op:

(e1/x * -x -2 ) * -x-2 + e1/x * 2x -3
Correct, en nu nog even wat korter opschrijven.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_144943968
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2014 23:36 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Correct, en nu nog even wat korter opschrijven.
Echt waar? Dan ben ik wel heel onzeker, ik dacht dat het fout was. :P

Hoe kan ik het korter opschrijven?
  vrijdag 26 september 2014 @ 23:41:43 #90
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_144944107
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2014 23:37 schreef RustCohle het volgende:

[..]

Echt waar? Dan ben ik wel heel onzeker, ik dacht dat het fout was. :P

Hoe kan ik het korter opschrijven?
(e1/x * -x -2 ) * -x-2 + e1/x * 2x -3

= e1/x * x-4 + e1/x * 2x-3

= e1/x * (x-4 + 2x-3)

= e1/x(1+2x) / x4
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_144944211
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2014 23:41 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

(e1/x * -x -2 ) * -x-2 + e1/x * 2x -3

= e1/x * x-4 + e1/x * 2x-3

= e1/x * (x-4 + 2x-3)

= e1/x(1+2x) / x4
Ik zie niet waarom die e met 1/x niet vermenigvuldigt wordt met -x^-2 ?

Hetzelfde geldt dat ik niet snap hoe je van die één na laatste naar die laatste herschrijving gaat?
  vrijdag 26 september 2014 @ 23:51:24 #92
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_144944421
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2014 23:44 schreef RustCohle het volgende:

[..]

Ik zie niet waarom die e met 1/x niet vermenigvuldigt wordt met -x^-2 ?
Het eerste gedeelte, voor het +-teken, is van de vorm (a*b)*c. Dit is uiteraard gewoon gelijk aan a*b*c.
quote:
Hetzelfde geldt dat ik niet snap hoe je van die één na laatste naar die laatste herschrijving gaat?
Ik zal een stap voor je toevoegen. Ik denk dat het verstandig is dat je nog even wat gaat terugbladeren in de hoofdstukken die algebraïsche vaardigheden zoals herleiden behandelen.

= e1/x * (x-4 + 2x-3)

= e1/x * (1 * x-4 + 2x * x-4)

= e1/x * x-4 * (1 + 2x)

= e1/x(1+2x) / x4
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_144944589
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2014 23:51 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Het eerste gedeelte, voor het +-teken, is van de vorm (a*b)*c. Dit is uiteraard gewoon gelijk aan a*b*c.

[..]

Ik zal een stap voor je toevoegen. Ik denk dat het verstandig is dat je nog even wat gaat terugbladeren in de hoofdstukken die algebraïsche vaardigheden zoals herleiden behandelen.

= e1/x * (x-4 + 2x-3)

= e1/x * (1 * x-4 + 2x * x-4)

= e1/x * x-4 * (1 + 2x)

= e1/x(1+2x) / x4
Aha oke thnx
pi_144947784
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 september 2014 14:22 schreef BroodjeKebab het volgende:
Ik snap de notatie van Leibniz niet helemaal...

Maak daar maar van helemaal niet. Begin met deze uitleg van mij nog eens heel goed te bestuderen.
quote:
2. [ afbeelding ]

Ik snap hier niet hoe

dln y / dln x = dln y / dx * dx / dln x want

d ln y * dx = d²xlny toch? Hetzelfde geldt dan voor dx * dln x = d²ln x² ?

Of zit ik er compleet naast? Ik ben niet zo bekend met de notatie van Leibniz en ik zou hier graag meer duidelijkheid over willen.
Je bent hier aan het goochelen met symbolen op een manier die mij in ieder geval duidelijk maakt dat je er nog niets van begrijpt. Om te beginnen is die d niet een grootheid maar een operator. Verder kun je hier beter haakjes gebruiken en het zo opschrijven:

\frac{\rm{d}(\ln\,y)}{\rm{d}x} \,=\, \frac{\rm{d}(\ln\,y)}{\rm{d}y}\,\cdot\,\frac{\rm{d}y}{\rm{d}x}\,=\, \frac{1}{y}\,\cdot\,\frac{\rm{d}y}{\rm{d}x}

Als we nu even alleen naar de eerste stap kijken en daarbij even z in de plaats stellen van ln y, dan staat er eigenlijk

\frac{\rm{d}z}{\rm{d}x}\,=\,\frac{\rm{d}z}{\rm{d}y}\,\cdot\,\frac{\rm{d}y}{\rm{d}x}

en dit is uiteraard de kettingregel in de notatie van Leibniz. We hebben hier een variabele z die afhangt van een variabele y, en die variabele y hangt weer af van een variabele x. De kettingregel zegt nu dat we de rate of change van z ten opzichte van x, dus dz/dx, kunnen berekenen door de rate of change van z ten opzichte van y, dus dz/dy, te vermenigvuldigen met de rate of change van y ten opzichte van x, dus dy/dx.

Het is helemaal niet moeilijk om in te zien waarom dit zo moet zijn. We hebben hier eigenlijk een samenstelling van twee functies, die we f en g zouden kunnen noemen, maar dat is niet essentieel. Eén van de prettige aspecten van de Leibniz notatie is namelijk dat we hiermee direct met variabelen en veranderingen van variabelen die afhangen van andere variabelen kunnen werken, zonder dat we eerst namen hoeven te verzinnen voor al die afhankelijkheidsrelaties (oftewel functies).

Maar goed, stel dat we een functie f hebben waarbij x de onafhankelijke variabele is en y de afhankelijke variabele, zodat dus

y \,=\, f(x)

dan kun je deze functie beschouwen als een black box waar je iets in stopt, namelijk een waarde x, en waar dan ook weer iets uit komt, namelijk een waarde y. We kunnen dan zeggen dat x de input is van deze functie en y de output.

Stel nu verder dat we nog een tweede functie g hebben die we uiteraard eveneens als een black box kunnen beschouwen waar we eveneens iets in kunnen stoppen en waar dan ook weer iets uit komt. Als we nu de output van onze eerste functie f, dus de variabele y, in deze tweede black box stoppen als input, dan komt hier ook weer een waarde uit, die we bijvoorbeeld aan kunnen geven met de letter z. We zeggen dan dat y de onafhankelijke variabele is van de functie g en dat z de afhankelijke variabele is van onze functie g en we kunnen dit noteren als

z \,=\, g(y)

en omdat y = f(x) kunnen we hiervoor ook schrijven

z \,=\, g(f(x))

We zien dus dat z nu afhangt van x, en dat is volkomen begrijpelijk, want als we iets aan x veranderen, dan verandert er (in het algemeen) iets aan y, en als er iets aan y verandert, dan verandert er (in het algemeen) weer iets aan z. Dat komt natuurlijk omdat we onze twee black boxes f en g hebben gekoppeld, de output y van de eerste black box gebruiken we als input voor de tweede black box.

We hebben zo dus een samenstelling van deze twee black boxes, en als we hier een grote doos omheen doen, dan kunnen we aan de buitenkant niet meer zien dat het er twee zijn, maar dan hebben we één (grote) doos waar we een waarde van x in stoppen en waar dan een waarde van z uit komt. Als we deze nieuwe black box, oftewel deze nieuwe functie, nu even h noemen, dan is x dus de onafhankelijke variabele en z de afhankelijke variabele van de nieuwe functie h, dus

z \,=\, h(x)

en omdat z = g(f(x)) kunnen we dus ook schrijven

h(x) \,=\, g(f(x))

De functie h is dus een samenstelling van de functies f en g. We kunnen dit nu symbolisch ook noteren als

h \,=\, g \,\circ\, f

Het rondje geeft hier de samenstelling aan en spreek je uit als 'na', dus h is gelijk aan g na f. Het lijkt misschien wat onnatuurlijk om dit zo op te schrijven omdat ons schrift van links naar rechts loopt en we tenslotte functie h hebben gemaakt door eerst een functie f te nemen en de output daarvan weer als input te gebruiken voor een tweede functie g, maar het grote voordeel van deze notatie is dat de volgorde van de letters g en f zo hetzelfde blijft als bij de haakjesnotatie h(x) = g(f(x)) en we zo dus niet in de war raken met de volgorde.

Als we bestuderen hoe variabelen van elkaar afhangen, dan zijn we er in het algemeen in geïnteresseerd om te weten te komen hoe een momentane verandering van een variabele afhangt van een momentane verandering van een andere variabele, en dat is nu precies wat een differentiaalquotiënt oftewel de limiet van een differentiequotiënt ons vertelt.

Als we in onze opstelling met de twee gekoppelde black boxes de input x van de eerste black box een klein beetje veranderen, zeg met een verschil Δx (spreek uit: delta x), dan zal de output y van de eerste black box (in het algemeen) ook een klein beetje veranderen, zeg met een verschil Δy. Bedenk hierbij dat we de vrijheid hebben om de input x van de eerste black box een klein beetje groter te maken, maar ook een klein beetje kleiner ten opzichte van de gekozen beginwaarde x. Dat betekent dus dat Δx zowel positief als negatief kan zijn. En uiteraard betekent dit dat het verschil Δy in output van de eerste black box ook zowel positief als negatief kan zijn. En het is vanzelfsprekend niet per se zo dat een positieve waarde van Δx ook een positieve waarde van Δy oplevert: het kan best zo zijn dat y wat kleiner wordt als we x een beetje groter maken, dat hangt er helemaal van af wat er binnenin die black box gebeurt, oftewel wat voor functie we hebben.

Nu hebben we gezien dat als we iets aan x veranderen, dat er dan (in het algemeen) ook iets aan z verandert, omdat we de output y van de eerste black box gebruiken als input voor de tweede black box. Laten we deze verandering in de waarde van z met Δz aangeven, dan kunnen we nu gaan kijken hoe de verandering Δz van de output z van de twee gekoppelde black boxes zich verhoudt tot de verandering Δx van de input x van ons gekoppelde systeem, en waarbij we die input x immers zelf in de hand hebben. Anders gezegd, we zijn nu geïnteresseerd in de verhouding Δz/Δx. Volgens de rekenregels voor breuken hebben we

\frac{\mathrm{\Delta} z}{\mathrm{\Delta} y} \,\cdot\, \frac{\mathrm{\Delta} y}{\mathrm{\Delta} x} \,=\, \frac{\mathrm{\Delta} z \cdot \mathrm{\Delta} y}{\mathrm{\Delta} y \cdot \mathrm{\Delta} x} \,=\, \frac{\mathrm{\Delta} z}{\mathrm{\Delta} x}

of, als we dit even van rechts naar links opschrijven,

\frac{\mathrm{\Delta} z}{\mathrm{\Delta} x} \,=\, \frac{\mathrm{\Delta} z}{\mathrm{\Delta} y} \,\cdot\, \frac{\mathrm{\Delta} y}{\mathrm{\Delta} x}

Kijk, en dit is interessant: we zien nu dat de verhouding Δz/Δx tussen de verandering van de output Δz en de verandering van de input Δx van ons gekoppelde systeem van de twee black boxes niets anders is dan het product van de verhouding Δz/Δy van de verandering van output en input van de tweede black box en de verhouding Δy/Δx van de verandering van output en input van de eerste black box.

Maar nu zijn we niet zozeer geïnteresseerd in de verhouding Δz/Δx als we de waarde x van de input van ons gekoppelde systeem een beetje veranderen van x naar x + Δx (waarbij de verandering Δx zoals gezegd ook negatief kan zijn), want de verhouding Δz/Δx is over het algemeen niet constant maar afhankelijk van de gekozen verandering Δx van onze input x, tenzij z op een lineaire manier afhangt van x. Wat we eigenlijk willen weten is de momentane verandering van de afhankelijke variabele oftewel de output z bij een momentane verandering van een gegeven waarde van de onafhankelijke variabele oftewel de input x. Daarom gaan we kijken wat er gebeurt met die verhouding Δz/Δx als we de verandering Δx steeds kleiner maken. Anders gezegd, we gaan kijken naar de limiet van de verhouding Δz/Δx voor Δx → 0.

Nu is het zo dat we de functies f en g in ieder geval continu veronderstellen, en dat betekent dat de verandering Δy van y ook naar nul toe gaat als we de verandering Δx van x naar nul laten gaan, en uiteraard zal dan ook de verandering Δz van z naar nul toe gaan omdat immers de verandering Δy van y naar nul toe gaat. We hebben

\frac{\mathrm{\Delta} z}{\mathrm{\Delta} x} \,=\, \frac{\mathrm{\Delta} z}{\mathrm{\Delta} y} \,\cdot\, \frac{\mathrm{\Delta} y}{\mathrm{\Delta} x}

en als we nu Δx en daarmee ook Δy naar nul laten gaan, dan krijgen we dus

\lim_{\mathrm{\Delta}x \to 0}\,\frac{\mathrm{\Delta} z}{\mathrm{\Delta} x} \,=\, \lim_{\mathrm{\Delta}y \to 0}\,\frac{\mathrm{\Delta} z}{\mathrm{\Delta} y} \,\cdot\, \lim_{\mathrm{\Delta}x \to 0}\,\frac{\mathrm{\Delta} y}{\mathrm{\Delta} x}

en dit kunnen we met de notatie van Leibniz symbolisch weergeven als

\frac{\rm{d}z}{\rm{d}x}\,=\,\frac{\rm{d}z}{\rm{d}y}\,\cdot\,\frac{\rm{d}y}{\rm{d}x}

Een notatie als dy/dx noemen we traditioneel een differentiaalquotiënt, maar dit is dus feitelijk geen quotiënt maar een limiet van een quotiënt, namelijk de limiet van het differentiequotiënt Δy/Δx voor Δx → 0 waarbij y een variabele is die afhangt van een variabele x. En op precies dezelfde manier is het differentiaalquotiënt dz/dy de limiet van een differentiequotiënt Δz/Δy voor Δy → 0 waarbij z een variabele is die afhangt van een variabele y.

Eén van de grote voordelen van de notatie van Leibniz is, zoals al gezegd, dat we hiermee direct kunnen werken met een variabele die afhangt van een andere variabele zonder dat we die afhankelijkheidsrelatie oftewel functie eerst een naam hoeven te geven. Daarnaast is de notatie dy/dx direct geïnspireerd door de notatie Δy/Δx van het bijbehorende differentiequotiënt en deze symboliek maakt het bijzonder eenvoudig om bijvoorbeeld de kettingregel in bovenstaande notatie te onthouden en op te schrijven.

Hebben we nu bijvoorbeeld een variabele z die afhangt van een variabele y zodanig dat

z \,=\, \ln\,y

dan is in de notatie van Leibniz

\frac{\rm{d}z}{\rm{d}y}\,=\,\frac{1}{y}

Nu staat de z voor ln y en als we hier de z vervangen door ln y dan kunnen we dus ook schrijven

\frac{\rm{d}(\ln\,y)}{\rm{d}y}\,=\,\frac{1}{y}

Maar laten we nu eens aannemen dat die variabele y weer afhangt van een variabele x. Dan hangt z dus af van y en y weer van x, zodat uiteindelijk z afhangt van x. Volgens de kettingregel in de notatie van Leibniz hebben we dan

\frac{\rm{d}z}{\rm{d}x}\,=\,\frac{\rm{d}z}{\rm{d}y}\,\cdot\,\frac{\rm{d}y}{\rm{d}x}

en als we hier weer ln y in de plaats stellen van z omdat immers z = ln y in het voorbeeld dat we nu bekijken, dan hebben we dus

\frac{\rm{d}(\ln\,y)}{\rm{d}x}\,=\,\frac{\rm{d}(\ln\,y)}{\rm{d}y}\,\cdot\,\frac{\rm{d}y}{\rm{d}x}

oftewel

\frac{\rm{d}(\ln\,y)}{\rm{d}x}\,=\,\frac{1}{y}\,\cdot\,\frac{\rm{d}y}{\rm{d}x}

Zie je hoe eenvoudig deze notatie is te hanteren?

Maar nu gaan we het wat ingewikkelder maken. Tot nu toe hebben een variabele z die afhangt van een variabele y en waarbij geldt z = ln y en de variabele y hangt weer af van een variabele x, alleen is niet gespecificeerd hoe. Maar stel nu eens dat we nog een variabele u toevoegen die afhangt van x, en wel zo dat u = ln x. Dan is het zo dat een verandering van x uiteraard een verandering van u bewerkstelligt, en omdat een verandering van x ook een verandering geeft van y en een verandering van y weer een verandering van z, is het zo dat we met een verandering van u ten gevolge van de verandering van x ook een verandering zien van z. Maar stel nu eens dat we die verandering van z willen relateren aan die verandering van u, oftewel de rate of change willen bepalen van z ten opzichte van u, wat dan? Waarschijnlijk begint het je nu een beetje te duizelen, maar dat hoeft niet, want Leibniz is hier je grote redder in nood. We hebben immers volgens de kettingregel

\frac{\rm{d}z}{\rm{d}u}\,=\,\frac{\rm{d}z}{\rm{d}x}\,\cdot\,\frac{\rm{d}x}{\rm{d}u}

Nu mogen we hier ln x in de plaats stellen van u en ln y in de plaats van z, want we hebben immers z = ln y en u = ln x, en dan krijgen we

\frac{\rm{d}(\ln\,y)}{\rm{d}(\ln\,x)}\,=\,\frac{\rm{d}(\ln\,y)}{\rm{d}x}\,\cdot\,\frac{\rm{d}x}{\rm{d}(\ln\,x)}

Maar we kunnen nog verder gaan, want we hebben immers ook volgens de kettingregel

\frac{\rm{d}z}{\rm{d}x}\,=\,\frac{\rm{d}z}{\rm{d}y}\,\cdot\,\frac{\rm{d}y}{\rm{d}x}

wat dus betekent dat we in de uitdrukking voor dz/du hierboven dz/dx kunnen vervangen door het product van dz/dy en dy/dx, zodat we krijgen

\frac{\rm{d}z}{\rm{d}u}\,=\,\frac{\rm{d}z}{\rm{d}y}\,\cdot\,\frac{\rm{d}y}{\rm{d}x}\,\cdot\,\frac{\rm{d}x}{\rm{d}u}

Substitueren we nu weer z = ln y en u = ln x, dan hebben we dus

\frac{\rm{d}(\ln\,y)}{\rm{d}(\ln\,x)}\,=\,\frac{\rm{d}(\ln\,y)}{\rm{d}y}\,\cdot\,\frac{\rm{d}y}{\rm{d}x}\,\cdot\,\frac{\rm{d}x}{\rm{d}(\ln\,x)}

Maar nu hadden we al gezien dat

\frac{\rm{d}(\ln\,y)}{\rm{d}y}\,=\,\frac{1}{y}

en evenzo hebben we

\frac{\rm{d}(\ln\,x)}{\rm{d}x}\,=\,\frac{1}{x}

en daarmee ook

\frac{\rm{d}x}{\rm{d}(\ln\,x)}\,=\,x

zodat we de uitdrukking voor dz/du oftewel d(ln y)/(d ln x) nu kunnen schrijven als

\frac{\rm{d}(\ln\,y)}{\rm{d}(\ln\,x)}\,=\,\frac{1}{y}\,\cdot\,\frac{\rm{d}y}{\rm{d}x}\,\cdot\,x

De kettingregel wordt behalve in de notatie van Leibniz ook vaak gegeven in een andere notatie, de notatie van Lagrange, en dus is het van belang ook deze notatie alsmede het verband tussen beide notaties te begrijpen.

Laten we zeggen dat we een functie f hebben waarbij x de onafhankelijke variabele is en u de afhankelijke variabele, zodat dus

u \,=\, f(x)

en laten we zeggen dat we een tweede functie g hebben waarbij u de onafhankelijke variabele is en y de afhankelijke variabele, dan hebben we dus ook

y \,=\, g(u)

en aangezien u = f(x) kunnen we hiervoor dan schrijven

y \,=\, g(f(x))

Denken we nog even terug aan ons model van de twee gekoppelde black boxes f en g, dan kunnen we ons dit zo voorstellen dat we een variabele x hebben die we als input in de eerste black box f stoppen, en de output u van deze black box stoppen we weer als input in een tweede black box g, die dan weer een output y levert. Het is duidelijk dat de output y die uit de tweede black box komt nu afhangt van de input x die we in de eerste black box stoppen. Doen we hier weer even een grote doos omheen zodat we aan de buitenkant niet meer zien dat het twee black boxes zijn dan hebben we één (grote) doos waar we een waarde van x in stoppen en waar dan een waarde van y uit komt. Als we deze nieuwe black box, oftewel deze nieuwe functie, nu even h noemen, dan is x dus de onafhankelijke variabele en y de afhankelijke variabele van de nieuwe functie h, dus

y \,=\, h(x)

en omdat y = g(f(x)) kunnen we dus schrijven

h(x) \,=\, g(f(x))

Nu is de functie h dus een samenstelling van de functies f en g, en zoals we eerder zagen kunnen we dit symbolisch ook noteren als

h \,=\, g \,\circ\, f

Volgens de kettingregel in de notatie van Leibniz hebben we nu

\frac{\rm{d}y}{\rm{d}x}\,=\,\frac{\rm{d}y}{\rm{d}u}\,\cdot\,\frac{\rm{d}u}{\rm{d}x}

Nu is uiteraard het differentiaalquotiënt dy/dx als limiet van Δy/Δx voor Δx → 0 hier niets anders dan de afgeleide h'(x) van h(x), want hier is Δy de verandering in de functiewaarde y = h(x) als we x laten veranderen naar x + Δx, dus Δy = h(x + Δx) − h(x), zodat we in overeenstemming met de definitie van de afgeleide functie hebben

\frac{\rm{d}y}{\rm{d}x}\,=\,\lim_{\mathrm{\Delta}x \to 0}\,\frac{\mathrm{\Delta} y}{\mathrm{\Delta}x} \,=\,\lim_{\mathrm{\Delta}x \to 0}\,\frac{h(x\,+\,\mathrm{\Delta}x)\,-\,h(x)}{\mathrm{\Delta}x} \,=\, h'(x)

Evenzo is dy/du = g'(u) en du/dx = f'(x) zodat we voor de kettingregel in de notatie van Lagrange dus krijgen

h'(x) \,=\, g'(u)\,\cdot\,f'(x)

en aangezien u = f(x) kunnen we dit schrijven als

h'(x) \,=\, g'(f(x))\,\cdot\,f'(x)

of, met h = g ∘ f, als

(g\,\circ\,f)'(x) \,=\, g'(f(x))\,\cdot\,f'(x)

of, in symbolische vorm, als

(g\,\circ\,f)' \,=\, (g'\,\circ\,f)\,\cdot\,f'

Even een eenvoudig voorbeeld om het gebruik van de kettingregel in de notaties van Lagrange en Leibniz te illustreren. Laten we zeggen dat we de afgeleide willen bepalen van de functie

h(x) \,=\, \ln(x^2\,+\,1)

De eerste stap is altijd om na te gaan uit welke functies we ons een functie als deze samengesteld kunnen denken. Vaak helpt het daarbij om na te gaan hoe je een concrete functiewaarde voor een gegeven waarde van de onafhankelijke variabele (hier: x) zou berekenen. Welnu, dan berekenen we eerst x2 + 1 en vervolgens nemen we daarvan de natuurlijke logaritme. Schematisch voorgesteld:

x\,\to\,x^2\,+\,1\,\to\,\ln(x^2\,+\,1)

Als we nu het 'tussenresultaat' x2 + 1 even voorstellen door de letter u en de functiewaarde ln(x2 + 1) zoals te doen gebruikelijk door de letter y, dan hebben we dus

x\,\to\,u\,\to\,y

We zien nu dat we een samenstelling hebben van een functie f(x) = x2 + 1 en een functie g(u) = ln u waarbij u = x2 + 1. De functie f(x) = x2 + 1 heeft als afgeleide f'(x) = 2x en de functie g(u) = ln u heeft als afgeleide g'(u) = 1/u zodat we dus met de kettingregel in de notatie van Lagrange krijgen

h'(x) \,=\, g'(u)\,\cdot\,f'(x) \,=\, \frac{1}{u} \,\cdot\, 2x \,=\, \frac{1}{x^2\,+\,1}\,\cdot\,2x\,=\,\frac{2x}{x^2\,+\,1}

en met de kettingregel in de notatie van Leibniz hebben we y = ln u en u = x2 + 1 zodat dy/du = 1/u en du/dx = 2x en dus krijgen we evenzo

\frac{\rm{d}y}{\rm{d}x}\,=\,\frac{\rm{d}y}{\rm{d}u}\,\cdot\,\frac{\rm{d}u}{\rm{d}x} \,=\, \frac{1}{u} \,\cdot\, 2x \,=\, \frac{1}{x^2\,+\,1}\,\cdot\,2x\,=\,\frac{2x}{x^2\,+\,1}

Na de nodige oefening zul je merken dat je niet meer expliciet met een tussenvariabele hoeft te werken en dat je dan de afgeleide van een samengestelde functie gemakkelijk direct op kunt schrijven. In de notatie van Lagrange hebben we dan

h'(x) \,=\, g'(f(x))\,\cdot\,f'(x) \,=\, \frac{1}{x^2\,+\,1}\,\cdot\,2x\,=\,\frac{2x}{x^2\,+\,1}

Substitueren we in bovenstaande kettingregel in de notatie van Leibniz y = h(x) = g(f(x) en u = f(x) dan hebben we

\frac{\rm{d}(g(f(x)))}{\rm{d}x}\,=\,\frac{\rm{d}(g(f(x)))}{\rm{d}(f(x))}\,\cdot\,\frac{\rm{d}(f(x))}{\rm{d}x}

Of, met wat minder haakjes,

\frac{\rm{d}g(f(x))}{\rm{d}x}\,=\,\frac{\rm{d}g(f(x))}{\rm{d}f(x)}\,\cdot\,\frac{\rm{d}f(x)}{\rm{d}x}

en voor de afgeleide van ln(x2 + 1) naar x krijgen we zo dus in de notatie van Leibniz

\frac{\rm{d}(\ln(x^2\,+\,1))}{\rm{d}x}\,=\,\frac{\rm{d}(\ln(x^2\,+\,1))}{\rm{d}(x^2\,+\,1)}\,\cdot\,\frac{\rm{d}(x^2\,+\,1)}{\rm{d}x}\,=\,\frac{1}{x^2\,+\,1}\,\cdot\,2x\,=\,\frac{2x}{x^2\,+\,1}

quote:
Ik heb gewoon uit mijn hoofd geleerd dat als je bijv. hebt d/dx en je hebt x² dat de afgeleide dan 2x is (op zijn simpelst).
Het is van belang om een goede parate kennis te hebben van zaken zoals allerlei identiteiten (merkwaardige producten, binomiaalformule, somformules voor rekenkundige en meetkundige reeksen, goniometrische identiteiten), en rekenregels voor het werken met bijvoorbeeld machten, wortels en logaritmen, alsmede rekenregels voor het differentiëren (afgeleiden van een aantal standaardfuncties, differentiëren van een som, verschil, product en quotiënt, en natuurlijk de kettingregel) maar je moet nooit, en ik herhaal, echt h-e-l-e-m-a-a-l n-o-o-i-t iets uit je hoofd leren of memoriseren dat je niet begrijpt. Pas als je een formule of identiteit werkelijk hebt begrepen en deze ook kunt afleiden mag je deze memoriseren, en dan zul je merken dat het memoriseren ervan ook geen enkele moeite meer kost. Als je de - foute - omgekeerde weg bewandelt, dan zul je alleen maar gefrustreerd raken en op zijn best alleen wat kunstjes kunnen reproduceren waarvan je de achterliggende ideeën niet begrijpt en waarmee je direct uit de bocht vliegt zodra er ook maar een greintje creativiteit van je wordt verwacht.

Tot slot nog even iets over de notatie d/dx aangezien je die hier noemt. Als we de afgeleide naar x van bijvoorbeeld x2 + 6x + 9 in de notatie van Leibniz opschrijven, dan krijgen we

\frac{\rm{d}(x^2\,+\,6x\,+\,9)}{\rm{d}x}\,=\, 2x\,+\,6

Dit is niet al te fraai en om typografische redenen noteert men dit meestal als

\frac{\rm{d}}{\rm{d}x}(x^2\,+\,6x\,+\,9)\,=\,2x\,+\,6

Deze notatie heeft ertoe geleid dat men

\frac{\rm{d}}{\rm{d}x}

is gaan opvatten als een operator. In het algemeen kun je dus in plaats van

\frac{\rm{d}f(x)}{\rm{d}x}\,=\,f'(x)

ook schrijven

\frac{\rm{d}}{\rm{d}x}f(x) \,=\, f'(x)

[ Bericht 0% gewijzigd door Riparius op 28-09-2014 20:51:40 ]
pi_144951321
Ik heb hier een afgeleide van:

(3qt² * tet) - (p+ qt³) * (1+t)et / t²e2t

Wat moet ik nu doen? Alles delen door et ? Als ik dat doe, kom ik niet helemaal goed uit..

Hetzelfde geldt voor:


[2(at + bt²) (a + 2bt) - (at + bt² ) ² ] / (et

[ Bericht 10% gewijzigd door Super-B op 27-09-2014 12:14:26 ]
  zaterdag 27 september 2014 @ 12:12:49 #96
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_144951451
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 12:07 schreef Super-B het volgende:
Ik heb hier een afgeleide van:

3qt² * tet) = (p+ qt³) * (1+t)et / (t²e2t

Wat moet ik nu doen? Alles delen door et ? Als ik dat doe, kom ik niet helemaal goed uit..
Ik zal dan nog voor je gokken dat je moet differentiëren naar t en niet naar p, q of z, maar verder zal je je post toch echt moeten herschrijven zodat duidelijk wordt wat je bedoelt.
Welke functie moet je differentiëren?
Wat komt eruit volgens jouw eigen berekening?
Welke techniek heb je daarvoor gebruikt, of welke tussenstappen heb je gemaakt?

-edit- En na herlezing vraag ik me inmiddels af of je überhaupt wel moet differentiëren.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_144951467
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 12:07 schreef Super-B het volgende:
Ik heb hier een afgeleide van:

3qt² * tet) = (p+ qt³) * (1+t)et / (t²e2t

Wat moet ik nu doen? Alles delen door et ? Als ik dat doe, kom ik niet helemaal goed uit..
Kun je iets duidelijker zijn?
Waarvan neem je de afgeleide? Waar komt p vandaan?

Wat Janneke zei dus. :P
pi_144951522
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 12:12 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik zal dan nog voor je gokken dat je moet differentiëren naar t en niet naar p, q of z, maar verder zal je je post toch echt moeten herschrijven zodat duidelijk wordt wat je bedoelt.
Welke functie moet je differentiëren?
Wat komt eruit volgens jouw eigen berekening?
Welke techniek heb je daarvoor gebruikt, of welke tussenstappen heb je gemaakt?

-edit- En na herlezing vraag ik me inmiddels af of je überhaupt wel moet differentiëren.
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 12:13 schreef Anoonumos het volgende:

[..]

Kun je iets duidelijker zijn?
Waarvan neem je de afgeleide? Waar komt p vandaan?

Wat Janneke zei dus. :P
a, b ,c , p , en q zijn constanten: Differentieer de volgende functies door t (w.r.t. t):

1. p + qt³ / tet

2. (at + bt²)² / et

[ Bericht 0% gewijzigd door Super-B op 27-09-2014 12:40:03 ]
  zaterdag 27 september 2014 @ 12:29:58 #99
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_144951804
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 12:15 schreef Super-B het volgende:

[..]

[..]

a, b ,c , p , en q zijn constanten: Differentieer de volgende functies door t (w.r.t. t):

1. p + qt³ / tet / tet

2. (at + bt²)² / et
Aan de eerste begin ik niet eens, want ik kan op drie verschillende manieren uitleggen hoe die functie eruit ziet vanwege het gebrek aan duidelijke haakjes.

De tweede functie is van de vorm f(t) = g(t)/h(t) en dus zullen we de quotiëntregel moeten toepassen.

Deze zegt dat f'(t) = [g'(t)h(t) - g(t)h'(t)] / h'(t)2

g'(t) = 2(at + bt2)(a+2bt) met behulp van de kettingregel.
h'(t) = et

Nu invullen levert ons

h'(x) = \frac {2(at+bt^2)(a+2bt)e^t - (at+bt^{2})^{2}e^t}{e^{2t}}

Nu kun je inderdaad boven en onder delen door et (Waarom eigenlijk?), en als je dan nog wat termen bij elkaar neemt krijg je

h'(x) = \frac {(at+bt^2)(2a+4bt-at+bt^2)}{e^{t}}
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_144951857
Volgens mij bedoelt hij

1. (p + qt³) / tet

En dan klopt zijn (editted) eerste post.

Waar moet je op uitkomen dan?

Of dat bedoelt hij niet en dan is dat het probleem. :+
pi_144952060
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 12:32 schreef Anoonumos het volgende:
Volgens mij bedoelt hij

1. (p + qt³) / tet

En dan klopt zijn (editted) eerste post.

Waar moet je op uitkomen dan?

Of dat bedoelt hij niet en dan is dat het probleem. :+
Ik moet het mooier schrijven ofwel herschrijven. :P
pi_144952104
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 12:29 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Aan de eerste begin ik niet eens, want ik kan op drie verschillende manieren uitleggen hoe die functie eruit ziet vanwege het gebrek aan duidelijke haakjes.

De tweede functie is van de vorm f(t) = g(t)/h(t) en dus zullen we de quotiëntregel moeten toepassen.

Deze zegt dat f'(t) = [g'(t)h(t) - g(t)h'(t)] / h'(t)2

g'(t) = 2(at + bt2)(a+2bt) met behulp van de kettingregel.
h'(t) = et

Nu invullen levert ons

h'(x) = \frac {2(at+bt^2)(a+2bt)e^t - (at+bt^{2})^{2}e^t}{e^{2t}}

Nu kun je inderdaad boven en onder delen door et (Waarom eigenlijk?), en als je dan nog wat termen bij elkaar neemt krijg je

h'(x) = \frac {(at+bt^2)(2a+4bt-at+bt^2)}{e^{t}}
Duidelijk. Dankje! _O_ ^O^ Ik moet inderdaad even opletten op welke wijze ik het opschrijf... ;)
  zaterdag 27 september 2014 @ 12:43:15 #103
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_144952119
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 12:42 schreef Super-B het volgende:
Duidelijk. Dankje!
Maar waarom mag je nu boven en beneden delen door et?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_144952527
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 12:43 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Maar waarom mag je nu boven en beneden delen door et?
Omdat er in de teller sprake is van een vermenigvuldiging met et, zowel aan de linkerkant van de minteken als aan de rechterkant.
pi_144952561
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 12:43 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Maar waarom mag je nu boven en beneden delen door et?
Ik heb nog een vraagje:



Waarom wordt hier [....,...] gedaan i.p.v. (....,...) ?

Want bij 0 en 1/2 is de functie 0... en als y' = 0 dan is er geen sprake van een stijging/daling...
pi_144952724
Hoe komen ze hierop?:



Ik kom namelijk (bij de herschrijving) uit op:

e-x ( 2xe-x - 2x³)
  zaterdag 27 september 2014 @ 13:04:49 #107
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_144952727
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 12:57 schreef Super-B het volgende:

[..]

Omdat er in de teller sprake is van een vermenigvuldiging met et, zowel aan de linkerkant van de minteken als aan de rechterkant.
Daar moet nog één opmerking bij, vind ik.

quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 12:58 schreef Super-B het volgende:

[..]

Ik heb nog een vraagje:

[ afbeelding ]

Waarom wordt hier [....,...] gedaan i.p.v. (....,...) ?

Want bij 0 en 1/2 is de functie 0... en als y' = 0 dan is er geen sprake van een stijging/daling...
De functie is niet 0, de afgeleide is daar 0.

Kwestie van taalgebruik. Een functie f(x) is stijgend als f'(x)≥0, een functie f(x) is strikt stijgend als f'(x)>0.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zaterdag 27 september 2014 @ 13:07:42 #108
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_144952779
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 13:04 schreef Super-B het volgende:
Hoe komen ze hierop?:

[ afbeelding ]

Ik kom namelijk (bij de herschrijving) uit op:

e-x ( 2xe-x - 2x³)
Leg eens stap voor stap uit hoe je daarbij komt. Ik zal je zo wel uitleggen hoe de afleiding werkt, maar ik denk ook dat het goed is dat je leert van je eigen fouten.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_144952861
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 13:07 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Leg eens stap voor stap uit hoe je daarbij komt. Ik zal je zo wel uitleggen hoe de afleiding werkt, maar ik denk ook dat het goed is dat je leert van je eigen fouten.
Omdat alles vermenigvuldigt wordt met het getal e (en haar exponent), dacht ik dat het verstandig was om dat uit de factor te halen... en ik behoud een afscheiding tussen de twee kanten, links en rechts.. van de plus. Aangezien er nog een -2x staat, heb ik tussen de haakjes een - gezet i.p.v. een plus, want + maal - is - en aangezien het getal e (bijna) altijd plus is, is het weer + maal - = -.
pi_144953144
Ik heb hier een afgeleide:

y' = ex - 3e3x

Ik heb het veranderd in:

ex ( 1 - 3e2x )

Ik moet weten wanneer de functie stijgt.. Aangezien ex bijna altijd stijgend is, hoef ik daar niks mee te doen. Dus ik moet kijken naar 1 - 3e2x.

Het is te zien dat 3e2x in totaal lager dan 1 moet zijn..

Dus ik deed:

3e2x = 1

e2x = 1 / 3

2x = ln 1/3

Vervolgens loop ik vast...

[ Bericht 0% gewijzigd door RustCohle op 27-09-2014 13:30:16 ]
pi_144953240
Je zoekt naar 3e2x = 1, niet min.
pi_144953329
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 13:27 schreef Anoonumos het volgende:
Je zoekt naar 3e2x = 1, niet min.
Scherpzinnig van je! Maar dan loop ik nog steeds vast :P
  zaterdag 27 september 2014 @ 13:35:08 #113
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_144953468
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 13:11 schreef Super-B het volgende:

[..]

Omdat alles vermenigvuldigt wordt met het getal e (en haar exponent), dacht ik dat het verstandig was om dat uit de factor te halen... en ik behoud een afscheiding tussen de twee kanten, links en rechts.. van de plus. Aangezien er nog een -2x staat, heb ik tussen de haakjes een - gezet i.p.v. een plus, want + maal - is - en aangezien het getal e (bijna) altijd plus is, is het weer + maal - = -.
Als ik je vraag om stap voor stap uit te leggen hoe je bij je antwoord komt, dan bedoel ik daarbij geen verhaaltje, maar een aantal gelijkwaardige uitdrukkingen waar je telkens één rekenstap maakt, om bij je antwoord te komen. Er staan genoeg voorbeelden in dit topic, hoe zoiets eruit moet zien. Je docent zal dergelijke afleidingen ook van je verlangen. Probeer ook zeker niet te veel in één stap te doen, de kans dat je fouten gaat maken wordt alleen maar groter.

Je bent behoorlijk slordig in je taalgebruik, en ik ben bang dat dat van invloed is op de slordigheid in je herleidingen.

quote:
Omdat alles vermenigvuldigD wordt met het getal e (en haar exponent), dacht ik dat het verstandig was om dat uit de factor te halen
De beide termen hebben een gemeenschappelijke factor e-x². Omdat ab+ac=a(b+c) kun je een gemeenschappelijke factor buiten haakjes halen en dan staat er

e-x² · (2x + x²·-2x)

quote:
en ik behoud een afscheiding tussen de twee kanten, links en rechts.. van de plus.
Hier staat niets. In ieder geval niets wat wiskundig gezien iets betekent.

quote:
Aangezien er nog een -2x staat, heb ik tussen de haakjes een - gezet i.p.v. een plus, want + maal - is -
Ik zie maar één minteken. Er is inderdaad in het gedeelte tussen de haakjes nog een gemeenschappelijke factor, namelijk 2x, dus kunnen we schrijven

2x · e-x² · (1 - x²)

quote:
en aangezien het getal e (bijna) altijd plus is, is het weer + maal - = -.
Er staat nog steeds maar één minteken. Daarnaast is e ≈2,71727.. en dus altijd positief, evenals ec voor iedere willekeurige waarde van c. En dus niet bijna altijd. Handig om te onthouden, en meteen het antwoord op de vraag die ik je stelde waarom je nu mag delen door et: de uitkomst van een e-macht is altijd positief - en dus nooit gelijk aan 0.

De laatste stap die je nog moet zetten, is inzien dat 1 - x² een merkwaardig product is:
(a+b)(a-b) = a² - b².

Dus is 1 - x² = (1+x)(1-x). Nemen we dat nog mee in de uitdrukking, dan staat er

2x(1+x)(1-x) · e-x²

En dat was precies wat het zijn moest.

Bekijk de stappen hierboven goed. Je hebt ze vaak nodig, en het is niet voldoende dat je begrijpt waarom ik doe wat ik doe. Je moet zelf weten wanneer je welke techniek moet gebruiken, en waarom ze toepasbaar is. Denk dus niet alleen in technieken (trucjes) maar in de reden waarom het zo mogen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_144953591
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 13:22 schreef RustCohle het volgende:
Ik heb hier een afgeleide:

y' = ex - 3e3x

Ik heb het veranderd in:

ex ( 1 - 3e2x )

Ik moet weten wanneer de functie stijgt.. Aangezien ex bijna altijd stijgend is altijd groter dan 0 is, hoef ik daar niks mee te doen. Dus ik moet kijken naar 1 - 3e2x.

Het is te zien dat 3e2x in totaal lager dan 1 moet zijn..

Dus ik deed:

3e2x = 1

e2x = 1 / 3

2x = ln 1/3

Vervolgens loop ik vast...
Dus 1 - 3e2x = 0 als 2x = ln (1/3) = - ln 3 oftewel x = - (1/2) ln 3

3e2x is overal strikt stijgend dus 1 - 3e2x < 0 als x > - (1/2) ln 3
en 1 - 3e2x > 0 als x < - (1/2) ln 3

Conclusie: de originele functie is stijgend als x ≤ - (1/2) ln 3
pi_144953710
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 13:39 schreef Anoonumos het volgende:

[..]

Dus 1 - 3e2x = 0 als 2x = ln (1/3) = - ln 3 oftewel x = - (1/2) ln 3

3e2x is overal strikt stijgend dus 1 - 3e2x < 0 als x > - (1/2) ln 3
en 1 - 3e2x > 0 als x < - (1/2) ln 3

Conclusie: de originele functie is stijgend als x ≤ - (1/2) ln 3
Hoe maak je van ln 1/3 opeens - ln 3 en vervolgens - 1/2 ln 3?
  zaterdag 27 september 2014 @ 13:45:45 #116
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_144953784
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 13:43 schreef RustCohle het volgende:

[..]

Hoe maak je van ln 1/3 opeens - ln 3 en vervolgens - 1/2 ln 3?
Hoe vaak heb je van Riparius al het advies gekregen om je nog eens te verdiepen in de rekenregels van exponenten en logaritmen?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_144953853
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 13:45 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Hoe vaak heb je van Riparius al het advies gekregen om je nog eens te verdiepen in de rekenregels van exponenten en logaritmen?
Dat doe ik, maar ik vergeet het steeds, ondanks dat ik zijn posts echt goed doorneem. Ik zit nog in de lerende fase he.. ;)
pi_144953877
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 13:45 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Hoe vaak heb je van Riparius al het advies gekregen om je nog eens te verdiepen in de rekenregels van exponenten en logaritmen?
Laat maar, ik weet het alweer.. ;) tot de macht -1 opschrijven...
pi_144953943
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 13:39 schreef Anoonumos het volgende:

[..]

Dus 1 - 3e2x = 0 als 2x = ln (1/3) = - ln 3 oftewel x = - (1/2) ln 3

3e2x is overal strikt stijgend dus 1 - 3e2x < 0 als x > - (1/2) ln 3
en 1 - 3e2x > 0 als x < - (1/2) ln 3

Conclusie: de originele functie is stijgend als x ≤ - (1/2) ln 3
Hoe weet je dat je die teken moet omdraaien en dus weet dat x > ....
pi_144954041
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 13:39 schreef Anoonumos het volgende:

[..]

Dus 1 - 3e2x = 0 als 2x = ln (1/3) = - ln 3 oftewel x = - (1/2) ln 3

3e2x is overal strikt stijgend dus 1 - 3e2x < 0 als x > - (1/2) ln 3
en 1 - 3e2x > 0 als x < - (1/2) ln 3

Conclusie: de originele functie is stijgend als x ≤ - (1/2) ln 3
Het rare is dat als ik in mijn rekenmachine -(1/4) ln 3 invoert dat ik -0,27 krijg en dan krijg ik

1 - - 0,27 ofwel 1 + 0,27 en dan alsnog is die nog positief...

Pas ongeveer bij 1ln3 is het ongeveer 1.. volgens mijn rekenmachine (1,098)
pi_144954065
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 13:52 schreef RustCohle het volgende:

[..]

Hoe weet je dat je die teken moet omdraaien en dus weet dat x > ....
ex is strikt stijgend (als x > y dan ex > ey).
Dus ook 3e2x is strikt stijgend.
En dus is 1 - 3e2x strikt dalend (wegens het minteken)

We weten dat 1 - 3e2x = 0 als x = - (1/2) ln 3
Dus vanwege het strikt dalend zijn geldt 1 - 3e2x < 0 als x > - (1/2) ln 3
pi_144954143
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 13:58 schreef Anoonumos het volgende:

[..]

ex is strikt stijgend (als x > y dan ex > ey).
Dus ook 3e2x is strikt stijgend.
En dus is 1 - 3e2x strikt dalend (wegens het minteken)


We weten dat 1 - 3e2x = 0 als x = - (1/2) ln 3
Dus vanwege het strikt dalend zijn geldt 1 - 3e2x < 0 als x > - (1/2) ln 3
Begrijp er niks van sorry... :(
pi_144954262
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 14:01 schreef RustCohle het volgende:

[..]

Begrijp er niks van sorry... :(
Laat f(x) = ex
Dan afgeleide f ' (x) = ex > 0 voor alle x
Dus ex is strikt stijgend, oftewel als x > y dan ex > ey

Dit staat vast wel uitgelegd in je boek.
pi_144954346
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 14:06 schreef Anoonumos het volgende:

[..]

Laat f(x) = ex
Dan afgeleide f ' (x) = ex > 0 voor alle x
Dus ex is strikt stijgend, oftewel als x > y dan ex > ey

Dit staat vast wel uitgelegd in je boek.

Nope..

Die eerste twee regels wel.

Ik snap die x > y en ex > ey niet..

Want ex is toch altijd gelijk aan y?!?
pi_144954441
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 14:09 schreef RustCohle het volgende:

[..]

Nope..

Die eerste twee regels wel.

Ik snap die x > y en ex > ey niet..

Want ex is toch altijd gelijk aan y?!?
De mean value theorem gehad? Het is daar een gevolg van.
  zaterdag 27 september 2014 @ 14:13:53 #126
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_144954455
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 14:09 schreef RustCohle het volgende:

[..]

Nope..

Die eerste twee regels wel.

Ik snap die x > y en ex > ey niet..
Je moet 'm zo lezen: ALS een functie f(x) strikt stijgend is, DAN moet gelden dat UIT x>y VOLGT DAT f(x)>f(y).

In peppi en kokki-taal, wellicht dat je 'm grafisch wel voor je ziet:
Van een of andere strikt stijgende functie is de grafiek een lijn die omhoog loopt. Er zitten geen vlakke stukken in en hij gaat ook nergens naar beneden. Alleen maar berg op. Als we op de x-as twee punten hebben, waarvan de ene rechts van de andere ligt (dus groter is), dan moet de berg op die plek wel hoger zijn. De grafiek gaat immers alleen maar omhoog.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_144954543
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 14:13 schreef Anoonumos het volgende:

[..]

De mean value theorem gehad? Het is daar een gevolg van.
Die stof wordt overgeslagen bij onze examenstof..
pi_144954594
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 14:13 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Je moet 'm zo lezen: ALS een functie f(x) strikt stijgend is, DAN moet gelden dat UIT x>y VOLGT DAT f(x)>f(y).

In peppi en kokki-taal, wellicht dat je 'm grafisch wel voor je ziet:
Van een of andere strikt stijgende functie is de grafiek een lijn die omhoog loopt. Er zitten geen vlakke stukken in en hij gaat ook nergens naar beneden. Alleen maar berg op. Als we op de x-as twee punten hebben, waarvan de ene rechts van de andere ligt (dus groter is), dan moet de berg op die plek wel hoger zijn. De grafiek gaat immers alleen maar omhoog.
Ja maar dan is het toch x2 > x1 en y2 > y1 ...

ik snap niet waar die x > y en f(x) > f(y) vandaan komen.
pi_144954659
Je moet wel ergens gehad hebben dat een overal positieve afgeleide impliceert dat de functie stijgend is anders kan je deze opgave niet maken.

En Janneke bedankt voor de toelichting.
pi_144954682
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 14:21 schreef Anoonumos het volgende:
Je moet wel ergens gehad hebben dat een overal positieve afgeleide impliceert dat de functie stijgend is anders kan je deze opgave niet maken.

En Janneke bedankt voor de toelichting.
Ja dat heb ik gehad en dat als de afgeleide 0 is dat het impliceert dat er bijv. een minimum of maximum bereikt is.
  zaterdag 27 september 2014 @ 14:22:15 #131
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_144954683
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 14:18 schreef RustCohle het volgende:

[..]

Ja maar dan is het toch x2 > x1 en y2 > y1 ...

ik snap niet waar die x > y en f(x) > f(y) vandaan komen.
Fair enough, wellicht werkt het gebruik van x en y in deze wat verwarrend.

Een functie is strikt stijgend als voor ieder paar getallen a en b, waarbij a>b, geldt dat f(a)>f(b).

Is ie zo beter?

Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_144954766
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 14:22 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Fair enough, wellicht werkt het gebruik van x en y in deze wat verwarrend.

Een functie is strikt stijgend als voor ieder paar getallen a en b, waarbij a>b, geldt dat f(a)>f(b).

Is ie zo beter?

[ afbeelding ]
Jep super duidelijk. Bij x en y zat de verwarring ja. Aangezien ex = x, vond ik het maar al te raar waarom x dan kleiner/groter kon zijn dan..y ofzo.
pi_144954954
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 13:58 schreef Anoonumos het volgende:

[..]

ex is strikt stijgend (als x > y dan ex > ey).
Dus ook 3e2x is strikt stijgend.
En dus is 1 - 3e2x strikt dalend (wegens het minteken)

We weten dat 1 - 3e2x = 0 als x = - (1/2) ln 3
Dus vanwege het strikt dalend zijn geldt 1 - 3e2x < 0 als x > - (1/2) ln 3
En ehm.. hoe weet je dat het > moet zijn ipv < bijvoorbeeld?
pi_144955178
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 14:33 schreef RustCohle het volgende:

[..]

En ehm.. hoe weet je dat het > moet zijn ipv < bijvoorbeeld?
1 - 3e2x is strikt dalend, dus het idee is dat 1 - 3e2x kleiner wordt als we x laten toenemen.

Aangezien 1 - 3e2x = 0 als x = - (1/2) ln 3
betekent dat dus dat 1 - 3e2x < 0 als x > - (1/2) ln 3
pi_144955340
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 14:44 schreef Anoonumos het volgende:

[..]

1 - 3e2x is strikt dalend, dus het idee is dat 1 - 3e2x kleiner wordt als we x laten toenemen.

Aangezien 1 - 3e2x = 0 als x = - (1/2) ln 3
betekent dat dus dat 1 - 3e2x < 0 als x > - (1/2) ln 3
Held! Bedankt!
pi_144955737
y = [2(x+1)] / [(x+1)² (x-1)] - 1/4 = [9 - x²] / [4(x²-1)]

Wat wordt hier gedaan?

Ik had in eerste instantie de noemers gelijk gemaakt en kwam uit op:

[8(x+1) - (x+1)² (x-1)] / [4(x+1)² (x-1)]

Vervolgens eenmaal delen door (x+1) levert op:

[8 - (x+1) (x-1)] / [4(x+1) (x-1)] , toch zit ik fout?
  zaterdag 27 september 2014 @ 15:12:29 #137
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_144955884
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 15:07 schreef BroodjeKebab het volgende:
y = [2(x+1)] / [(x+1)² (x-1)] - 1/4 = [9 - x²] / [4(x²-1)]

Wat wordt hier gedaan?

Ik had in eerste instantie de noemers gelijk gemaakt en kwam uit op:

[8(x+1) - (x+1)² (x-1)] / [4(x+1)² (x-1)]

Vervolgens eenmaal delen door (x+1) levert op:

[8 - (x+1) (x-1)] / [4(x+1) (x-1)] , toch zit ik fout?
Deel eerst eens boven en onder door (x+1) voordat je de noemers gelijk gaat maken. Minder kans op rekenfouten.
Je zit trouwens niet eens fout, je moet het gewoon nog even wat netter opschrijven.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_144955941
Hoi,

y' = x ( 2 ln x + 1)

Hoe weet ik dat wanneer y' > 0 is?

Ik weet dat

2 ln x + 1

ln x = -1/2

x = e -1/2

Maar hoe weet ik of ik > of < moet gebruiken?
pi_144956059
Waarom is de afgeleide van 4x - 5 ln(x² + 1) --> 4 - [ 10x / (x² + 1) ? Ik zelf had:

4 - [ 5 / (x² + 1)
  zaterdag 27 september 2014 @ 15:20:13 #140
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_144956098
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 15:18 schreef Super-B het volgende:
Waarom is de afgeleide van 4x - 5 ln(x² + 1) --> 4 - [ 10x / (x² + 1) ? Ik zelf had:

4 - [ 5 / (x² + 1)
Het toverwoord is 'kettingregel'.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_144956125
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 15:20 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Het toverwoord is 'kettingregel'.
Moet ik de kettingregel op 5 ln (x² + 1) toepassen? Hoezo eigenlijk, in verband met dat die 5 een exponent is?
  zaterdag 27 september 2014 @ 15:28:47 #142
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_144956295
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 15:21 schreef Super-B het volgende:

[..]

Moet ik de kettingregel op 5 ln (x² + 1) toepassen? Hoezo eigenlijk, in verband met dat die 5 een exponent is?
In deze post wordt bijzonder uitgebreid uitgelegd hoe de kettingregel werkt en waarvoor je hem moet gebruiken. Zoiets zal ongetwijfeld ook in jouw boek staan, en als je daar nog eens goed naar kijkt zie je vrij snel dat dat niets te maken heeft met het vermenigvuldigen met een of andere constante.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_144957113
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 15:28 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

In deze post wordt bijzonder uitgebreid uitgelegd hoe de kettingregel werkt en waarvoor je hem moet gebruiken. Zoiets zal ongetwijfeld ook in jouw boek staan, en als je daar nog eens goed naar kijkt zie je vrij snel dat dat niets te maken heeft met het vermenigvuldigen met een of andere constante.
Thanks. Ik heb er nog één

Afgeleide van y = x³ (ln x)²

Ik had het volgende:

y =x³ (ln x)²
u = ln x
y' = 3x² * u² + x³ * [ 2(ln x)²] / x want afgeleide van u is --> 2u * u' en u' = 1/x

y' = 3x² * (ln x)² + x³ * [ 2(ln x)²] / x

Nu loop ik vast, want ik weet niet eens of ik in de goede richting zit..
pi_144957321
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 16:11 schreef Super-B het volgende:

[..]

Thanks. Ik heb er nog één

Afgeleide van y = x³ (ln x)²

Ik had het volgende:

y =x³ (ln x)²
u = ln x
y' = 3x² * u² + x³ * [ 2(ln x)²] / x want afgeleide van u is --> 2u * u' en u' = 1/x

y' = 3x² * (ln x)² + x³ * [ 2(ln x)²] / x

Nu loop ik vast, want ik weet niet eens of ik in de goede richting zit..
bijna goed, behalve dat ln x niet gekwadrateerd dient te worden in de tweede term aan de rechterkant van het dikgedrukte (immers u = ln x). dit geeft

y' = 3x2(ln x)2 + x3(2(ln x))/x
y' = 3x2(ln x)2 + x2(2(ln x))
y' = x2(ln x) * [3(ln x) + 2]
pi_144957566
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 16:21 schreef OllieWilliams het volgende:

[..]

bijna goed, behalve dat ln x niet gekwadrateerd dient te worden in de tweede term aan de rechterkant van het dikgedrukte (immers u = ln x). dit geeft

y' = 3x2(ln x)2 + x3(2(ln x))/x
y' = 3x2(ln x)2 + x2(2(ln x))
y' = x2(ln x) * [3(ln x) + 2]
Oeff.. Stomme slordigheidsfoutje... :(

y = ( ln x + 3x)²
u = ln x + 3x

y' = 2u * u'

y' = [ 2 (ln x + 3x ) * 1/x ] + 3

y' = ([ 2ln x + 6x] / x) + 3

Ik doe weer iets fout...
  zaterdag 27 september 2014 @ 16:38:27 #146
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_144957645
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 16:34 schreef Super-B het volgende:

[..]

Oeff.. Stomme slordigheidsfoutje... :(

y = ( ln x + 3x)²
u = ln x + 3x

y' = 2u * u'

y' = [ 2 (ln x + 3x ) * 1/x ] + 3

y' = ([ 2ln x + 6x] / x) + 3

Ik doe weer iets fout...
Ja, een slordigheidsfoutje met de haakjes.

y' = 2u * u'

y' = 2 (ln x + 3x ) * (1/x + 3)

Je zal dus echt nauwkeuriger moeten gaan werken!
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_144957727


Ik had:

y = ln u
y' = 1/u * (1/2)u-1/2 * u'

y' = 1/√(1-x²) * 1/(2√1-x²) * -2x

y' = 2 / (2√1-x²) * -2x / (2√1-x²)

Delen door 2 levert bij mij op:

-x / (√1-x²)
  zaterdag 27 september 2014 @ 16:45:05 #148
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_144957799
Hoe vermenigvuldig je twee breuken?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_144957880
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 16:45 schreef Janneke141 het volgende:
Hoe vermenigvuldig je twee breuken?
teller * teller
noemer * noemer

edit... ja weer van die kleine foutjes die mij de kop kosten.. :(
pi_144958701
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 16:45 schreef Janneke141 het volgende:
Hoe vermenigvuldig je twee breuken?


Ik vermenigvuldig allereerst die 2x met -1/x om zodoende -2 te krijgen en dan deel ik alles door 2 om zodoende in de noemer 2x² te krijgen en in de teller:

[(1 - ln x) - ( 1 - ln x)²] / 2x²

en dan loop ik weer vast...

Ik moet namelijk uitkomen op :




Als ik dan bereken wanneer ln x 0 is...

ln x = 3 --> x = e³

en de andere :

- ln x = -1
ln x = 1
x = e

Maar alleen dan zit ik weer met dat ik niet weet waar ik deze getallen moet zetten op de getallenlijn (sign diagram..). Dat e = 2,7 weet ik, maar verder kom ik niet..
pi_144959379
Afgeleide van y = 2xx

Vermenigvuldigen met ln aan beide kanten.. dus:

ln y = x ln 2x

y' / y = 1 * ln 2x + x * 1/(2x) * 2

y' / y = ln 2x + 1

Vermenigvuldigen met y = 2xx

y' = 2xx ( ln 2x + 1)

Toch is het antwoord...:

y' = 2xx ( ln x + ln 2x + 1) en ik weet niet waar die ln x vandaan komt./.
  zaterdag 27 september 2014 @ 17:59:58 #152
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_144959837
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 17:25 schreef Super-B het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Ik vermenigvuldig allereerst die 2x met -1/x om zodoende -2 te krijgen en dan deel ik alles door 2 om zodoende in de noemer 2x² te krijgen en in de teller:

[(1 - ln x) - ( 1 - ln x)²] / 2x²
Wederom maak je twee slordigheidsfouten ineen. Niet alleen staat hierboven niet de teller maar de hele breuk, maar ook ben je nog ergens een factor 2 vergeten. De noemer wordt zoals je terecht concludeert 2x², en de teller wordt

-2·(1-ln x) - (1-ln x)² = (haakjes uitwerken) = -2 + 2ln x - 1 + 2lnx - (ln x)²

Als je 'ln x' heel even z noemt, dan staat er -z² + 4z -3, en die heeft een keurige ontbinding: (1-z)(z-3)

quote:
Als ik dan bereken wanneer ln x 0 is...
ln x = 0 als x=1. Altijd. Maar dat bedoel je vast niet...
quote:
ln x = 3 --> x = e³

en de andere :

- ln x = -1
ln x = 1
x = e

Maar alleen dan zit ik weer met dat ik niet weet waar ik deze getallen moet zetten op de getallenlijn (sign diagram..). Dat e = 2,7 weet ik, maar verder kom ik niet..
Het helpt mij, maar vooral ook jezelf, als je het probleem goed weet uit te leggen.
Wat er van je gevraagd wordt, is een schema maken waar je functie stijgend en dalend is. Waar de functie stijgend is is de afgeleide groter dan 0, waar je functie dalend is is de afgeleide kleiner dan 0.
Je hebt nu de plekken gevonden waar de afgeleide gelijk 0 is. We houden dus drie stukken getallenlijn over: (-∞;e), (e;e³) en (e³;∞).

Hoe groot e en e³ precies zijn weet ik niet, en vind ik ook niet belangrijk; maar ik weet wel dat e < e² < e³. e² zit dus in het middelste interval, en de afgeleide functie heeft daar als waarde (1-2)(2-3)/2e4, en dat is iets positiefs. De oorspronkelijke functie is dus stijgend op het middelste interval.
Nu mag je gokken hoe het zit op de buitenste twee stukken, maar netjes narekenen kan natuurlijk ook.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_144959843
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 17:44 schreef BroodjeKebab het volgende:
Afgeleide van y = 2xx

Vermenigvuldigen met ln aan beide kanten.. dus:

ln y = x ln 2x

Dit klopt niet want het is 2xx en niet (2x)x

Er geldt
ln (2xx) = ln 2 + ln xx = ln 2 + x ln x
  zaterdag 27 september 2014 @ 18:01:24 #154
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_144959867
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 17:44 schreef BroodjeKebab het volgende:
Vermenigvuldigen met ln aan beide kanten.. dus:
:'( :X

Vermenigvuldig jij ook met de wortel of met cos?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_144959879
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 17:44 schreef BroodjeKebab het volgende:
Afgeleide van y = 2xx

Vermenigvuldigen met ln aan beide kanten.. dus:

Nee.

Het symbool ln is een functiesymbool, net als log of sin of tan, het is geen grootheid, en je kunt er dus ook niet mee vermenigvuldigen.

Wat je doet is de natuurlijke logaritme nemen van beide leden van je gelijkheid, en dat doe je ook nog eens fout.

Je hebt namelijk

ln(2·xx) = ln 2 + ln(xx) = ln 2 + x·ln x
pi_144960502
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 18:01 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

:'( :X

Vermenigvuldig jij ook met de wortel of met cos?
Mijn professor gebruikt deze methode. :')
pi_144960646
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 17:59 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Wederom maak je twee slordigheidsfouten ineen. Niet alleen staat hierboven niet de teller maar de hele breuk, maar ook ben je nog ergens een factor 2 vergeten. De noemer wordt zoals je terecht concludeert 2x², en de teller wordt

-2·(1-ln x) - (1-ln x)² = (haakjes uitwerken) = -2 + 2ln x - 1 + 2lnx - (ln x)²

Als je 'ln x' heel even z noemt, dan staat er -z² + 4z -3, en die heeft een keurige ontbinding: (1-z)(z-3)

[..]

ln x = 0 als x=1. Altijd. Maar dat bedoel je vast niet...

[..]

Het helpt mij, maar vooral ook jezelf, als je het probleem goed weet uit te leggen.
Wat er van je gevraagd wordt, is een schema maken waar je functie stijgend en dalend is. Waar de functie stijgend is is de afgeleide groter dan 0, waar je functie dalend is is de afgeleide kleiner dan 0.
Je hebt nu de plekken gevonden waar de afgeleide gelijk 0 is. We houden dus drie stukken getallenlijn over: (-∞;e), (e;e³) en (e³;∞).

Hoe groot e en e³ precies zijn weet ik niet, en vind ik ook niet belangrijk; maar ik weet wel dat e < e² < e³. e² zit dus in het middelste interval, en de afgeleide functie heeft daar als waarde (1-2)(2-3)/2e4, en dat is iets positiefs. De oorspronkelijke functie is dus stijgend op het middelste interval.
Nu mag je gokken hoe het zit op de buitenste twee stukken, maar netjes narekenen kan natuurlijk ook.
Je deelt door 2 en dan gaan alle grondgetallen van 2 toch weg?
pi_144960675
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 18:29 schreef BroodjeKebab het volgende:

[..]

Mijn professor gebruikt deze methode. :')
Nee, dat doet hij niet, tenzij hij niet meer bij zijn volle verstand is. Hij gebruikte kennelijk de methode die bekend staat als logaritmisch differentiëren.
pi_144960689
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 18:35 schreef Super-B het volgende:

[..]

Je deelt door 2 en dan gaan alle grondgetallen van 2 toch weg?
Er staan twee 2'en in de eerste term, 2*2=4 en 4/2 = 2.
pi_144960734
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 september 2014 18:36 schreef OllieWilliams het volgende:

[..]

Er staan twee 2'en in de eerste term, 2*2=4 en 4/2 = 2.
Er staat toch nog één met 2x, mag je die dan niet delen door 2, waardoor het gewoon x wordt?
  zaterdag 27 september 2014 @ 18:40:01 #161
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_144960773
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 18:38 schreef Super-B het volgende:

[..]

Er staat toch nog één met 2x, mag je die dan niet delen door 2, waardoor het gewoon x wordt?
Nee, want dan zou je de eerste term door 4 delen in plaats van door 2.

Oh, en wat zijn grondgetallen? Stoepkrijt?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_144960796
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 18:00 schreef Anoonumos het volgende:

[..]

Dit klopt niet want het is 2xx en niet (2x)x

Er geldt
ln (2xx) = ln 2 + ln xx = ln 2 + x ln x
pi_144960828
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 18:40 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Nee, want dan zou je de eerste term door 4 delen in plaats van door 2.

Oh, en wat zijn grondgetallen? Stoepkrijt?
Huh? Je die 2x kun je toch zien als 2 * x, waardoor je het kunt delen door 2?
pi_144960850
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 18:42 schreef Super-B het volgende:

[..]

Huh? Je die 2x kun je toch zien als 2 * x, waardoor je het kunt delen door 2?
Je vermenigvuldigt in die zelfde term ook nog een keer met 2...
pi_144960886
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 18:43 schreef OllieWilliams het volgende:

[..]

Je vermenigvuldigt in die zelfde term ook nog een keer met 2...
Owjaa... :( Dat mag dus maar eenmaal? Ik dacht dat je meerdere getallen mocht delen door twee in hetzelfde term..
pi_144960889
2(1 - ln x)(-1/x)2x = 2(1 - ln x)(-2) = -4(1 - ln x)
pi_144960907
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 18:44 schreef Super-B het volgende:

[..]

Owjaa... :( Dat mag dus maar eenmaal? Ik dacht dat je meerdere getallen mocht delen door twee in hetzelfde term..
Waar heb je die onjuiste informatie vandaan? Dat is echt basisalgebra namelijk.
pi_144960916
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 17:44 schreef BroodjeKebab het volgende:
Afgeleide van y = 2xx

Vermenigvuldigen met ln aan beide kanten.. dus:

ln y = x ln 2x

y' / y = 1 * ln 2x + x * 1/(2x) * 2

y' / y = ln 2x + 1

Vermenigvuldigen met y = 2xx

y' = 2xx ( ln 2x + 1)

Toch is het antwoord...:

y' = 2xx ( ln x + ln 2x + 1) en ik weet niet waar die ln x vandaan komt./.
Oke, zet dan ook haakjes hier neer.
Dan is je antwoord goed maar moet je alleen nog opmerken dat ln 2x = ln 2 + ln x.

Het antwoord is
y' = (2x)x (ln x + ln 2 + 1)
en niet
y' = (2x)x (ln x + ln 2x + 1)
  zaterdag 27 september 2014 @ 18:46:32 #169
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_144960950
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 18:44 schreef OllieWilliams het volgende:

[..]

Waar heb je die onjuiste informatie vandaan? Dat is echt basisalgebra namelijk.
Eerder groep 6 breukrekenen. Als we de logica van Super-B zouden volgen, konden we 24/26 = 2*2*2*3/26 vereenvoudigen tot 3/13.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_144960962
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 18:44 schreef OllieWilliams het volgende:

[..]

Waar heb je die onjuiste informatie vandaan? Dat is echt basisalgebra namelijk.
2x + 4x + 6x = 4x

Alles delen door 2 resulteert tot:

x + 2x + 3x = 2x

Dus ik deelde 3 getallen in één dezelfde term (linkerkant) door 2.
pi_144960966
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 18:46 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Eerder groep 6 breukrekenen. Als we de logica van Super-B zouden volgen, konden we 24/26 = 2*2*2*3/26 vereenvoudigen tot 3/13.
_O- _O-
pi_144960971
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 18:47 schreef Super-B het volgende:

[..]

2x + 4x + 6x = 4x

Alles delen door 2 resulteert tot:

x + 2x + 3x = 2x

Dus ik deelde 3 getallen in één dezelfde term (linkerkant) door 2.
De linkerkant bevat hier drie termen...
  zaterdag 27 september 2014 @ 18:47:59 #173
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_144960983
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 18:47 schreef Super-B het volgende:

[..]

2x + 4x + 6x = 4x

Alles delen door 2 resulteert tot:

x + 2x + 3x = 2x

Dus ik deelde 3 getallen in één dezelfde term (linkerkant) door 2.
En als je hetzelfde wil doen met

2x * 4x + 6x = 4x
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_144961004
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 18:47 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

En als je hetzelfde wil doen met

2x * 4x + 6x = 4x
x * 4x + 3x = 2x

Of

2x * 2x + 3x = 2x

Toch?
  zaterdag 27 september 2014 @ 18:49:28 #175
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_144961026
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 18:48 schreef Super-B het volgende:

[..]

x * 4x + 3x = 2x

Of

2x * 2x + 3x = 2x

Toch?
Ja. Ik neem aan dat je nu ook ziet waarom je hierboven de mist in ging.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_144961182
quote:
(2x)x = 2x·xx is niet hetzelfde als 2xx = 2·xx

Oefening: bepaal de afgeleide van je functie op twee verschillende manieren, namelijk (1) via logaritmisch differentiëren en (2) door het functievoorschrift eerst te herschrijven als een e-macht. En gebruik WolframAlpha om je uitkomsten te controleren, dan hoef je hier niet steeds te zeuren of je uitkomst nu wel of niet correct is.
pi_144962939
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 18:56 schreef Riparius het volgende:

[..]

(2x)x = 2x·xx is niet hetzelfde als 2xx = 2·xx

Oefening: bepaal de afgeleide van je functie op twee verschillende manieren, namelijk (1) via logaritmisch differentiëren en (2) door het functievoorschrift eerst te herschrijven als een e-macht. En gebruik WolframAlpha om je uitkomsten te controleren, dan hoef je hier niet steeds te zeuren of je uitkomst nu wel of niet correct is.
Ik kom inzicht tekort om het punt waar ik de fout beging te herleiden.
pi_144963454
Zijn hier mensen die weleens een merkanalyse moeten doen?

Ik heb een vrij lastig merk geloot gekregen waarvoor ik producten moet ontwerpen, en daar voorafgaand moet ik een analyse maken/de doelgroep bepalen.

Nou heb ik dus een sh*tmerk waar weinig cijfers over te vinden zijn. Ik zoek op "target group" "customer profile" en dat soort termen. Heeft iemand nog andere woorden waarop ik kan zoeken? Ik kan helaas niet meer als voorgaande jaren gewoon een verhaal aan elkaar lullen, we hebben nu les van een marketeer die sterke kwantitatieve data met betrouwbare bronnen wil. Ik heb wel een paar dingen, van betrouwbare bronnen, maar meneer wil perse zes op zichzelf staande bronnen.

Iemand andere woorden waarop ik kan zoeken?

Ik ga nu overigens zelf maar in het Frans zoeken, wellicht dat daar meer te vinden is.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 27-09-2014 20:10:01 ]
pi_144963523
Kan iemand kort zeggen waarom -7ex als afgeleide dezelfde functie heeft en niet gewoon ex is?

Als ik het anders ga benaderen kom ik op het volgende uit (productregel):

ex - 7ex
pi_144963674
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 20:09 schreef BroodjeKebab het volgende:
Kan iemand kort zeggen waarom -7ex als afgeleide dezelfde functie heeft en niet gewoon ex is?

Als ik het anders ga benaderen kom ik op het volgende uit (productregel):

ex - 7ex
-7* e^x (e^x als afgeleide van e^x) + 0* e^x (0 als afgeleide van -7) = -7* e^x
  zaterdag 27 september 2014 @ 20:13:54 #181
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_144963690
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 20:09 schreef BroodjeKebab het volgende:
Kan iemand kort zeggen waarom -7ex als afgeleide dezelfde functie heeft en niet gewoon ex is?

Als ik het anders ga benaderen kom ik op het volgende uit (productregel):

ex - 7ex
Heel kort dan: Als f(x) van de vorm c·g(x) is, met c een constante, dan geldt f'(x) = c·g'(x).
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_144964278
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 20:13 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Heel kort dan: Als f(x) van de vorm c·g(x) is, met c een constante, dan geldt f'(x) = c·g'(x).
Stom stom stom..

y = (ln x)² - 4

u = x

y = ln u² - 4

y = 2 ln u - 4

y' = 2 * 1/x

y' = 2/x

Wat doe ik fout? Het antwoord is y' = (2/x) * ln x...
pi_144964369
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 20:28 schreef BroodjeKebab het volgende:

[..]

Stom stom stom..

y = (ln x)² - 4

u = x

y = ln u² - 4

Je substitueert x = u (waarom uberhaupt) en de formule verandert? :')
pi_144964454
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 20:30 schreef Anoonumos het volgende:

[..]

Je substitueert x = u (waarom uberhaupt) en de formule verandert? :')
Heb het al. Excuus..

y = (ln x)² - 4

u = ln x

y = u² - 4

y' = 2u * u'

y' = 2 * ln x * 1/x

y' = 2/x * ln x

Zo goed?
pi_144964467
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 20:30 schreef Anoonumos het volgende:

[..]

Je substitueert x = u (waarom uberhaupt) en de formule verandert? :')
Hoe is jouw methode dan?
pi_144964752
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 20:32 schreef BroodjeKebab het volgende:

[..]

Hoe is jouw methode dan?
Hetzelfde (Kettingregel), en ja hij is goed.
pi_144964860
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 20:39 schreef Anoonumos het volgende:

[..]

Hetzelfde (Kettingregel), en ja hij is goed.


Ik snap hier de bevinding van dit niet:



Ik snap wel dat positief moet zijn en daarom de linkerkant > rechterkant moet zijn in de teller, maar waarom wordt er niet naar de noemer gekeken? Er moet daar immers >0 uitkomen (evenals de teller) en daarnaast...

Hoe komen ze dan op:

En moet het niet >0 zijn ipv groter of gelijk aan 1?

Want bijv .. e^0,5 kan ook...
pi_144964998
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 20:42 schreef BroodjeKebab het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

Ik snap hier de bevinding van dit niet:

[ afbeelding ]

Ik snap wel dat [ afbeelding ] positief moet zijn en daarom de linkerkant > rechterkant moet zijn in de teller, maar waarom wordt er niet naar de noemer gekeken? Er moet daar immers >0 uitkomen (evenals de teller) en daarnaast...

Hoe komen ze dan op: [ afbeelding ]

En moet het niet >0 zijn ipv groter of gelijk aan 1?

Want bijv .. e^0,5 kan ook...
Ze krijgen dat door aan beide kanten te vermenigvuldigen met e^x. En hoe kan de noemer hier ooit negatief worden?
pi_144965266
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 20:28 schreef BroodjeKebab het volgende:

[..]

Stom stom stom..

y = (ln x)² - 4

u = x
Dat heeft geen nut...
quote:
y = ln u² - 4
Hier maak je van (ln x)^2 opeens ln x^2...
En dan gaat alles fout natuurlijk.
quote:
y = 2 ln u - 4

y' = 2 * 1/x

y' = 2/x

Wat doe ik fout? Het antwoord is y' = (2/x) * ln x...
pi_144965358
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 september 2014 20:46 schreef OllieWilliams het volgende:

[..]

Ze krijgen dat door aan beide kanten te vermenigvuldigen met e^x. En hoe kan de noemer hier ooit negatief worden?
I dont understand shit! :P

Ik heb ook geen idee. :')
pi_144965390
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 20:55 schreef BroodjeKebab het volgende:

[..]

I dont understand shit! :P

Ik heb ook geen idee. :')
ex > 0 voor alle x
e-x > 0 voor alle x
dus ex + e-x > 0 voor alle x

De noemer is dus altijd positief.
pi_144966655


Qua links en rechts verschuiven met de letters en getallen weet ik dat er

(y + c) uit moet komen, maar ik snap niet de gedachtegang erachter..

Notaties begrijp ik niet:



en

Waarom is het bovendien (y) + c en niet y + c?


Alvast bedankt. :)


Het is mij dus niet duidelijk hoe er van g(x) overgegaan wordt naar g-1(y). Ik weet dat die -1 staat voor de inverse van de functie g, maar opeens staat er een y i.p.v. een x...

Ik snap er geen pepernoot van.. Ik kom niet verder dan het opschrijven van:

y = f(x-c)

[ Bericht 76% gewijzigd door Super-B op 27-09-2014 21:32:17 ]
pi_144967871
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 21:22 schreef Super-B het volgende:
[ afbeelding ]

Qua links en rechts verschuiven met de letters en getallen weet ik dat er

(y + c) uit moet komen, maar ik snap niet de gedachtegang erachter..

Je moet in deze topicreeks natuurlijk niet alleen antwoorden lezen op vragen die je zelf hebt gesteld, maar ook antwoorden op vragen die je studiegenoten hier stellen, want die vragen gaan over dezelfde stof en stemmen grotendeels overeen met het soort vragen dat je zelf hebt. Kijk hier voor mijn uitleg.
quote:
Notaties begrijp ik niet:

[ afbeelding ]

en [ afbeelding ]
Dat heb ik je minder dan twee weken geleden nog uitgelegd, maar ja, als je alles binnen een paar dagen weer vergeet ...
pi_144968032
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 21:50 schreef Riparius het volgende:

[..]

Je moet in deze topicreeks natuurlijk niet alleen antwoorden lezen op vragen die je zelf hebt gesteld, maar ook antwoorden op vragen die je studiegenoten hier stellen, want die vragen gaan over dezelfde stof en stemmen grotendeels overeen met het soort vragen dat je zelf hebt. Kijk hier voor mijn uitleg.

[..]

Dat heb ik je minder dan twee weken geleden nog uitgelegd, maar ja, als je alles binnen een paar dagen weer vergeet ...
Ja ik lees inderdaad alleen de antwoorden op mijn eigen vragen, omdat het topic best snel gaat..

Ik had je posts gelezen hoor, echter blijf ik vasthaken op wat ingewikkeldere vraagstukken zoals deze. Ik ga even de posts, als antwoord op de vragen van Rustcohle, even goed doorspitten.
pi_144969159
quote:
0s.gif Op zaterdag 27 september 2014 21:50 schreef Riparius het volgende:

[..]

Je moet in deze topicreeks natuurlijk niet alleen antwoorden lezen op vragen die je zelf hebt gesteld, maar ook antwoorden op vragen die je studiegenoten hier stellen, want die vragen gaan over dezelfde stof en stemmen grotendeels overeen met het soort vragen dat je zelf hebt. Kijk hier voor mijn uitleg.

[..]

Dat heb ik je minder dan twee weken geleden nog uitgelegd, maar ja, als je alles binnen een paar dagen weer vergeet ...
Die ene post m.b.t. de spiegeling van de grafiek is echt zeer helder en duidelijk. Ik dank je zeer! _O_ _O_ _O_ _O_
pi_144970020
g(xy2 ) = xy + 1

Stel dat deze impliciet gedifferentieerd wordt voor y'

De linkerzijde wordt: g'(xy2) *(y2 + x2yy')

Wat ik mij dus afvraag is waarom er een vermenigvuldigingsteken komt i.p.v. een plus (productregel)?


Daarnaast is de complete afgeleide:


g'(xy2) *(y2 + x2yy') = y + xy'

Hoe vind ik y' ofwel los ik de functie voor y' op? Ik vind het lastig doordat er een dubbele y' is, waarvan 1 binnen de haakjes zit (linkerterm)
pi_144985937
quote:
A factory produces links for heavy metal chains. The research lab of the factory models the length (in cm) of a link by the random variable X, with expected value E[X]=5 and variance Var(X)=0,04. The length of a link is defined in such a way that the length of a chain is equal to the sum of the lengths of its links. The factory sells chains of 50 meters; to be on the safe side 1002 links are used for such chains. The factory guarantees that the chain is not shorter than 50 meters. If by chance a chain is too short, the customer is reimbursed, and a new chain is given for free.

Give an estimate of the probability that for a chain of at least 50 meters more than 1002 links are needed. For what percentage of the chains does the factory have to reimburse clients and provide free chains?
Ik snap dat ik de 'central limit theorem' moet gebruiken, dus:

Z_{n}=\sqrt{n}\frac{\overline{X}_{n}-\mu}{\sigma}

Waarbij:
n=1002
\overline{X}_{n}=\frac{5000}{1002}
\mu=E[X]=5
\sigma=\sqrt{Var(X)}=\sqrt{0,04}=0,2

Waardoor:
P(Z_{n} < \sqrt{1002} \cdot \frac{5000/1002-\mu}{0,2})

Alleen snap ik niet precies hoe je dit moet uitrekenen. Gewoon invoeren levert een negatief getal op, dus dat werkt sowieso niet. De uitwerkingen zeggen dat het ongeveer 0,06 moet zijn, maar ik zie niet echt in hoe. Iemand die me kan helpen?

Weet iemand trouwens ook waarom die } blijft staan bij de laatste latex-formule? Voor zover ik zie is er niks mis met mijn code? :?

Edit: Laat maar, snap het al. Hoefde blijkbaar enkel een tabel af te lezen. 8)7

[ Bericht 3% gewijzigd door Rezania op 28-09-2014 19:02:41 ]
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
  zondag 28 september 2014 @ 17:10:33 #198
417219 zerak
Exile Vilify
pi_144986592
quote:
0s.gif Op donderdag 25 september 2014 22:04 schreef thenxero het volgende:

[..]

Het blijft een beetje warrig. Het idee is wel goed, maar ik zou het zo zeggen:
\text{Let } B\subseteq C.
\text{If }x \in A \cup C^c, \text{ then (I) } x\in A \text{ or (II) } x\notin C.
\text{(I) If } x\in A, \text{ then } x\in A\cup B^c .
\text{(II) If } x \notin C \text{, then } x \not\in B, \text{ because if } x\notin C \text{ and } x\in B, \text{ then also } x\in C \text{ since } B\subseteq C, \text{which is a contradiction.}
\text{(II) So if } x\notin C \text{, then } x\notin B \text{, thus } x\in B^c \text{, so } x\in A\cup B^c.

Je neemt dus aan dat het element in de set links van het \subseteq-teken zit, en laat zien dat het dan in de rechter zit. Je opmerking dat het dan in beide zit is niet nodig.
Nog bedankt ;).
pi_144987957
Hallo :)

Aankomende dinsdag heb ik een tentamen voor het vak wiskunde 1. Ik ben niet een meester in het vak, maar ik moet het halen om door te kunnen gaan met mijn opleiding...

Ik loop vast bij een aantal zaken binnen de kaders van het theorie van het boek, in plaats van alles over te tikken heb ik netjes foto's gemaakt van de betreffende bladzijden en met paint onderstreept/omcirkeld met een rode kwast om aan te duiden wat ik niet begrijp (waar ik vast loop).



pi_144989621
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 17:43 schreef Brainstorm245 het volgende:
Hallo :)

Aankomende dinsdag heb ik een tentamen voor het vak wiskunde 1. Ik ben niet een meester in het vak, maar ik moet het halen om door te kunnen gaan met mijn opleiding...

Ik loop vast bij een aantal zaken binnen de kaders van het theorie van het boek, in plaats van alles over te tikken heb ik netjes foto's gemaakt van de betreffende bladzijden en met paint onderstreept/omcirkeld met een rode kwast om aan te duiden wat ik niet begrijp (waar ik vast loop).

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
Je zult toch echt wat meer moeite moeten doen om uit te leggen wat je precies niet begrijpt. Alleen een paar foto's posten met rode kringen om een heel stuk tekst en dan zeggen dat je daar vastloopt helpt niet echt, en al helemaal niet als je twee niet opeenvolgende bladzijden post terwijl daar wordt verwezen naar bijvoorbeeld formules op de tussenliggende bladzijden. De afkorting w.r.t. staat voor with regard to of with respect to 'met betrekking tot'. In het Nederlands spreken we over differentiëren naar een variabele. Maar goed, ik vrees het ergste voor je, want als je al niet begrijpt dat

f(1) = 7

als is gegeven dat

f(x) = x5 + 3x3 + 6x − 3

dan zul je de rest van de tekst inderdaad ook niet kunnen begrijpen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Riparius op 28-09-2014 18:29:25 ]
pi_144990567
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 18:23 schreef Riparius het volgende:

[..]

Je zult toch echt wat meer moeite moeten doen om uit te leggen wat je precies niet begrijpt. Alleen een paar foto's posten met rode kringen om een heel stuk tekst en dan zeggen dat je daar vastloopt helpt niet echt, en al helemaal niet als je twee niet opeenvolgende bladzijden post terwijl daar wordt verwezen naar bijvoorbeeld formules op de tussenliggende bladzijden. De afkorting w.r.t. staat voor with regard to of with respect to 'met betrekking tot'. In het Nederlands spreken we over differentiëren naar een variabele. Maar goed, ik vrees het ergste voor je, want als je al niet begrijpt dat

f(1) = 7

als is gegeven dat

f(x) = x5 + 3x3 + 6x − 3

dan zul je de rest van de tekst inderdaad ook niet kunnen begrijpen.
Nee, ik wist niet waarom het zo belangrijk moest zijn..

Maar goed.. Ik snap het in het begin niet wat er gedaan wordt, want met die leibniz notatie er tussen door die vermenigvuldigt wordt met f(y) brengt mij in verwarring
pi_144991903
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 18:47 schreef Brainstorm245 het volgende:

[..]

Nee, ik wist niet waarom het zo belangrijk moest zijn..
Dat blijkt. Kijk nog eens goed naar de grafiek van die functies f en g die elkaars inverse zijn (figuur 1 op je foto).

De grafieken van twee functies die elkaars inverse zijn, zijn elkaars spiegelbeeld bij spiegeling in de lijn met vergelijking y = x (gestreept weergegeven in de figuur). Dit heb ik overigens onlangs nog uitgelegd.

Als we hebben

y0 = f(x0)

dan is hier ook

x0 = g(y0)

Dus, het punt P(x0, y0) ligt op de grafiek van f en het punt Q(y0, x0) ligt op de grafiek van g die de inverse is van f.

Nu zijn de afgeleiden van f(x) voor x = x0 en van g(y) voor y = y0 niets anders dan de richtingscoëfficiënt van de raaklijn aan de grafiek van f in het punt P resp. de richtingscoëfficiënt van de raaklijn aan de grafiek van g in het punt Q, en deze raaklijnen zijn uiteraard elkaars spiegelbeeld bij spiegeling in de lijn met vergelijking y = x.

Ook is het zo dat het product van de richtingscoëfficiënten van twee rechte lijnen die elkaars spiegelbeeld zijn bij spiegeling in de lijn met vergelijking y = x gelijk is aan 1 (mits deze lijnen niet parallel zijn aan de coördinaatassen) zodat we dus hebben

g'(y0)·f'(x0) = 1

Maar nu is y0 = f(x0) zodat we hiervoor kunnen schrijven

g'(f(x0))·f'(x0) = 1

Welnu, als je dus een inverteerbare functie f(x) = x5 + 3x3 + 6x − 3 hebt waarvoor f(1) = 7, en je noemt de inverse functie van deze functie g, dan kun je dus g'(7) = g'(f(1)) = 1/f'(1) toch berekenen, hoewel je geen expliciet functievoorschrift voor g op kunt stellen.

quote:
Maar goed.. Ik snap het in het begin niet wat er gedaan wordt, want met die Leibniz notatie er tussen door die vermenigvuldigd wordt met f(y) brengt mij in verwarring
Misschien helpt het als je even begint deze post van mij over de kettingregel in de notaties van Leibniz en Lagrange goed door te nemen. Je moet door en door vertrouwd raken met de notaties van Lagrange en Leibniz, en niet van je stuk raken als deze worden gecombineerd.
pi_144993143
Als ik een prijsfunctie heb, waarvan de equilibrium:

P = a - bQ = A + 2BQ is..

De equilibrium voor Q is dan:

(a - A) / (b + 2B)

Hoe bereken ik de equilibrium voor P?
pi_144993516
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 19:46 schreef BroodjeKebab het volgende:
Als ik een prijsfunctie heb, waarvan de equilibrium:

P = a - bQ = A + 2BQ is..

De equilibrium voor Q is dan:

(a - A) / (b + 2B)

Hoe bereken ik de equilibrium voor P?
HELP IK HEB MORGEN TOETS!! :(
  zondag 28 september 2014 @ 19:53:58 #205
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_144993525
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 19:46 schreef BroodjeKebab het volgende:
Als ik een prijsfunctie heb, waarvan de equilibrium:

P = a - bQ = A + 2BQ is..

De equilibrium voor Q is dan:

(a - A) / (b + 2B)

Hoe bereken ik de equilibrium voor P?
De uitdrukking die je gevonden hebt voor Q vul je in in één van beide prijsfuncties. Welke maakt niet uit; je hebt immers het punt berekend waar het gelijk is.

Het kan trouwens ook anders: zie hier

En hou je gemak een beetje als er niet binnen vijf minuten iemand reageert ;)
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_144994164
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 19:53 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

De uitdrukking die je gevonden hebt voor Q vul je in in één van beide prijsfuncties. Welke maakt niet uit; je hebt immers het punt berekend waar het gelijk is.

Het kan trouwens ook anders: zie hier

En hou je gemak een beetje als er niet binnen vijf minuten iemand reageert ;)
Dat heb ik begrepen maar stel ik vul het in in --> a - bQ dan krijg ik niet het juiste antwoord:

a - [(ab - Ab) / (b + 2B)] Q invullen en vervolgens de teller vermenigvuldigen met b.

Het antwoord moet zijn


(2aB + Ab) / (b + 2B)
  zondag 28 september 2014 @ 20:09:21 #207
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_144994312
Maak eens één breuk van jouw antwoord voor P?
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_144994453
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 20:09 schreef Janneke141 het volgende:
Maak eens één breuk van jouw antwoord voor P?
Hoe bedoel je?
pi_144994471
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 20:09 schreef Janneke141 het volgende:
Maak eens één breuk van jouw antwoord voor P?
a - [(ab - Ab) / (b + 2B)]
  zondag 28 september 2014 @ 20:16:01 #210
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_144994627
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 20:12 schreef BroodjeKebab het volgende:

[..]

a - [(ab - Ab) / (b + 2B)]
Dit is niet één breuk.
Ik bedoel het volgende:

a - [(ab - Ab) / (b + 2B)]

= a(b+2B)/(b+2B) - [(ab - Ab) / (b + 2B)]

= [a(b+2B) - ab+Ab] / (b+2B)

= [ab+2aB-ab+Ab] / (b+2B)

= (2aB+Ab) / (b+2B).

Klaar.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_144994800
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 20:16 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dit is niet één breuk.
Ik bedoel het volgende:

a - [(ab - Ab) / (b + 2B)]

= a(b+2B)/(b+2B) - [(ab - Ab) / (b + 2B)]

= [a(b+2B) - ab+Ab] / (b+2B)

= [ab+2aB-ab+Ab] / (b+2B)

= (2aB+Ab) / (b+2B).

Klaar.
Oh op die fiets. Bedankt.

Ik had nog een vraag over een ander onderwerp:

Bij het impliciet differentiëren van x²y = 1 om zodoende dy/dx en d²y/dx² te vinden heb ik de eerste afgeleide volgens de productregel gevonden, maar hoe moet ik d²y/dx² vinden?

2x * y + x² * y'
2xy + x² * y'

delen door x:

2y + xy'

y' = -2y/x
pi_144995092
Hoe zou je een vergelijking als: 0.1x4+0.1x3-12x2-25x-50 = 0, exact kunnen oplossen? Wij moeten dit nu met de Grafische Rekenmachine doen, maar ik bepaal de oplossing liever exact.

Nog eentje: x3-4x2+3 = 0
  zondag 28 september 2014 @ 20:32:28 #213
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_144995417
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 20:25 schreef netchip het volgende:
Hoe zou je een vergelijking als: 0.1x4+0.1x3-12x2-25x-50 = 0, exact kunnen oplossen? Wij moeten dit nu met de Grafische Rekenmachine doen, maar ik bepaal de oplossing liever exact.

Nog eentje: x3-4x2+3 = 0
Niet, tenzij er toevallig een makkelijke ontbinding in zit. Er bestaat wel een soort van abc-formule voor derde- en vierdegraadsvergelijkingen, maar die zijn te lelijk om te kunnen onthouden. Vanaf graad 5 gaat het sowieso niet meer.

De onderste, x3-4x2+3 = 0, heeft een factor (x-1). Als je die eruit deelt houd je een kwadratische vergelijking over, en die kun je wel algebraïsch oplossen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_144995870
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 20:20 schreef BroodjeKebab het volgende:

[..]

Oh op die fiets. Bedankt.

Ik had nog een vraag over een ander onderwerp:

Bij het impliciet differentiëren van x²y = 1 om zodoende dy/dx en d²y/dx² te vinden heb ik de eerste afgeleide volgens de productregel gevonden, maar hoe moet ik d²y/dx² vinden?

2x * y + x² * y'
2xy + x² * y'

delen door x:

2y + xy'

y' = -2y/x
Al opgelost!
11
pi_144996196
Stel ik heb

1 - y' + 3y + 3xy'

Wat is het beste om voor y' op te lossen? Welke kan ik het beste, qua min en plustekens, naar welke kant halen ? Ik weet wel hoe ik het moet oplossen voor y'..

Ik ben alleen benieuwd wat het handigst is?

Het moet

zijn, maar ik kwam uit op


y' = (-3y - 1) / (3x -1)
pi_144996311
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 20:48 schreef BroodjeKebab het volgende:
Stel ik heb

1 - y' + 3y + 3xy'

Wat is het beste om voor y' op te lossen? Welke kan ik het beste, qua min en plustekens, naar welke kant halen ? Ik weet wel hoe ik het moet oplossen voor y'..

Ik ben alleen benieuwd wat het handigst is?

Het moet [ afbeelding ]

zijn, maar ik kwam uit op

y' = (-3y - 1) / (3x -1)
Denk even na voor je wat gaat plaatsen, echt.

Gaat bij jullie alles het ene oog in en het andere weer uit?
Lees uitleg van Riparius eens helemaal goed door en blijf er over nadenken voordat je het ook echt snapt.
Hij steekt er hartstikke veel werk in en ik heb het gevoel dat iedereen alleen maar het antwoord leest en dan weer een domme vraag stelt.
pi_144996359
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 20:51 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

Denk even na voor je wat gaat plaatsen, echt.

Gaat bij jullie alles het ene oog in en het andere weer uit?
Lees uitleg van Riparius eens helemaal goed door en blijf er over nadenken voordat je het ook echt snapt.
Hij steekt er hartstikke veel werk in en ik heb het gevoel dat iedereen alleen maar het antwoord leest en dan weer een domme vraagt stelt.
Domme vraag? Omdat jij het snapt, wilt het niet zeggen dat het dom is. Ik lees alle posts van Riparius goed door.Maar ik blijf het lastig vinden.
pi_144996387
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 20:51 schreef t4rt4rus het volgende:
Hij steekt er hartstikke veel werk in en ik heb het gevoel dat iedereen alleen maar het antwoord leest en dan weer een domme vraag stelt.
Ik lees zijn posts ook, dus hij doet het niet voor niemand. :)
pi_144996447
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 20:52 schreef BroodjeKebab het volgende:

[..]

Domme vraag? Omdat jij het snapt, wilt het niet zeggen dat het dom is. Ik lees alle posts van Riparius goed door.Maar ik blijf het lastig vinden.
Ja een domme vraag.

Kijk eens na het verschil tussen die van jouw en het antwoord en dan even er over nadenken...
En als het geen domme vraag is, dan gaat alles dus echt het ene oog in en de andere eruit.

quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 20:53 schreef netchip het volgende:

[..]

Ik lees zijn posts ook, dus hij doet het niet voor niemand. :)
Ik lees ze ook :)

[ Bericht 18% gewijzigd door t4rt4rus op 28-09-2014 21:00:24 ]
pi_144996875
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 20:53 schreef netchip het volgende:

[..]

Ik lees zijn posts ook, dus hij doet het niet voor niemand. :)
Ben er al uit.. thanks.
pi_144997041
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 21:03 schreef BroodjeKebab het volgende:

[..]

Ben er al uit.. thanks.
Zo ben je eruit dan -1 = -1?
pi_144997061
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 20:32 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Niet, tenzij er toevallig een makkelijke ontbinding in zit. Er bestaat wel een soort van abc-formule voor derde- en vierdegraadsvergelijkingen, maar die zijn te lelijk om te kunnen onthouden. Vanaf graad 5 gaat het sowieso niet meer.

De onderste, x3-4x2+3 = 0, heeft een factor (x-1). Als je die eruit deelt houd je een kwadratische vergelijking over, en die kun je wel algebraïsch oplossen.
Ah OK. Hoe berekent een GR dat eigenlijk?
pi_144997139
Ik heb een vraag over het differentieren van de eerste en tweede afgeleide:

'Find dy/dx and d²y / dx² by implicit differentiation when x-y+3xy = 2''

Ik deed het volgende:

1 - y' + 3y + 3xy'
-y' + 3xy' = -3y - 1
y' = [1 + 3y] / [1-3x]

Vervolgens 1 - y' + 3y + 3xy' verder afleiden:

-y'' + 3y' + 3y' + 3xy''

y' invullen in de tweede afgeleide:

-y'' + 3 * ( 1+6y)/(1-3x) + 3* ( 1+6y)/(1-3x) + 3xy''

-y'' + ( 3+6y)/(1-3x) + (3+6y)/(1-3x) + 3xy''

Herschrijven levert op:

-y'' + ( 6+12y)/(1-3x) + 3xy''

y'' ( 3x - 1) = - (6 + 12y)/(1-3x)

Hier loop ik vast..
pi_144997146
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 21:07 schreef netchip het volgende:

[..]

Ah OK. Hoe berekent een GR dat eigenlijk?
Met een "fixed-point" methode bijvoorbeeld.
pi_144997297
Er ontgaat mij hier iets, want waar is de y gebleven?:

pi_144997341
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 21:11 schreef GeschiktX het volgende:
Er ontgaat mij hier iets, want waar is de y gebleven?:

[ afbeelding ]
Zonder context weten wij dat ook niet.
  zondag 28 september 2014 @ 21:13:03 #227
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_144997373
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 21:11 schreef GeschiktX het volgende:
Er ontgaat mij hier iets, want waar is de y gebleven?:

[ afbeelding ]
Kwijt. Wellicht dat alle andere dingen die op de pagina staan en die je hier hebt weggelaten, wel duidelijk maken waar ie heen is.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_144997393
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 21:12 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

Zonder context weten wij dat ook niet.
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 21:13 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Kwijt. Wellicht dat alle andere dingen die op de pagina staan en die je hier hebt weggelaten, wel duidelijk maken waar ie heen is.
pi_144997438
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 21:13 schreef GeschiktX het volgende:

[..]

[..]

[ afbeelding ]
Jezus plaats dan gewoon gelijk alles.
  zondag 28 september 2014 @ 21:14:31 #230
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_144997443
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 21:08 schreef BroodjeKebab het volgende:
y'' ( 3x - 1) = - (6 + 12y)/(1-3x)

Hier loop ik vast..
Links en rechts vermenigvuldigen met -1 levert
y'' ( 1 - 3x) = (6 + 12y)/(1-3x)

Links en rechts delen door (1 -3x):
y" = (6 + 12y)/(1-3x)2

Veel mooier wordt ie niet, lijkt me.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_144997552
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 21:14 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Links en rechts vermenigvuldigen met -1 levert
y'' ( 1 - 3x) = (6 + 12y)/(1-3x)

Links en rechts delen door (1 -3x):
y" = (6 + 12y)/(1-3x)2

Veel mooier wordt ie niet, lijkt me.
Dat dacht ik dus ook (ongeveer).. Maar het bleek dus dit te zijn:



Hoezo mag je als je een breuk deelt door, in dit geval, (1 -3x) hem toevoegen aan de noemer? Dit is wellicht een regel die ik of vergeten ben of mij ontgaan is...

edit: zeker omdat je hem mag vermenigvuldigen als je 'het' omkeert?
pi_144997661
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 21:16 schreef BroodjeKebab het volgende:

[..]

Dat dacht ik dus ook (ongeveer).. Maar het bleek dus dit te zijn:

[ afbeelding ]

Hoezo mag je als je een breuk deelt door, in dit geval, (1 -3x) hem toevoegen aan de noemer? Dit is wellicht een regel die ik of vergeten ben of mij ontgaan is...

edit: zeker omdat je hem mag vermenigvuldigen als je 'het' omkeert?
\frac{a}{b} = a\frac{1}{b} = \frac{a}{b}...
pi_144997719
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 21:18 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

\frac{a}{b} = a\frac{1}{b} = \frac{a}{b}...
Het gaat hier om delen en niet vermenigvuldigen.
pi_144997785
Linkje voor vragen over impliciet differentieren: http://web.mit.edu/wwmath/calculus/differentiation/implicit.html
pi_144997811
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 21:20 schreef BroodjeKebab het volgende:

[..]

Het gaat hier om delen en niet vermenigvuldigen.
\frac{(\frac{a}{b})}{c} = \frac{a}{b} \cdot \frac{1}{c}=\frac{a}{bc}
pi_144997817
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 21:21 schreef netchip het volgende:
Linkje voor vragen over impliciet differentieren: http://web.mit.edu/wwmath/calculus/differentiation/implicit.html
Theorie vind ik easy. Als ik het in de praktijk moet brengen, maak ik fouten..
pi_144997836
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 21:22 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

\frac{(\frac{a}{b})}{c} = \frac{a}{b}\frac{1}{c}=\frac{a}{bc}
Thanks. :)
pi_144997889
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 21:22 schreef BroodjeKebab het volgende:

[..]

Theorie vind ik easy. Als ik het in de praktijk moet brengen, maak ik fouten..
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 21:16 schreef BroodjeKebab het volgende:
Hoezo mag je als je een breuk deelt door, in dit geval, (1 -3x) hem toevoegen aan de noemer? Dit is wellicht een regel die ik of vergeten ben of mij ontgaan is...
edit: zeker omdat je hem mag vermenigvuldigen als je 'het' omkeert?
Ik zie het...
pi_144997986
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 21:13 schreef GeschiktX het volgende:

[..]

[..]

[ afbeelding ]
Waar is de y gebleven?
pi_144998104
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 21:24 schreef GeschiktX het volgende:

[..]

Waar is de y gebleven?
Vroeg je net ook al.
Kom dan met de hele vraag.
pi_144998175
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 21:26 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

Vroeg je net ook al.
Kom dan met de hele vraag.
dy/dx en d²y/dx² vinden van y5 = x6
  zondag 28 september 2014 @ 21:31:58 #242
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_144998383
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 21:28 schreef GeschiktX het volgende:

[..]

dy/dx en d²y/dx² vinden van y5 = x6
Dus y=x6/5. Dat is in dit geval nogal relevante informatie, want

6x5 / 5y4

= 6x5 / 5x(6/5)*4

= (6/5)x1/5 (want 5 - 24/5 = 1/5)

De tip van de week is dus: plaats bij je volgende vraag meteen alle relevante informatie.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_144998672
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 21:31 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Dus y=x6/5. Dat is in dit geval nogal relevante informatie, want

6x5 / 5y4

= 6x5 / 5x(6/5)*4

= (6/5)x1/5 (want 5 - 24/5 = 1/5)

De tip van de week is dus: plaats bij je volgende vraag meteen alle relevante informatie.
Oké hartstikke bedankt voor je tijd en moeite. Is het erg als ik nog twee vragen stel? Heb je daar tijd voor ? :? :@
  zondag 28 september 2014 @ 21:37:34 #244
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_144998732
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 21:36 schreef GeschiktX het volgende:

[..]

Oké hartstikke bedankt voor je tijd en moeite. Is het erg als ik nog twee vragen stel?
Je kunt het altijd proberen. Ik geef geen garanties af of er ook een antwoord komt.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_144999066
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 21:37 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Je kunt het altijd proberen. Ik geef geen garanties af of er ook een antwoord komt.
Want? :P

Maar goed...

Mijn eerste vraag is:

''A curve in the uv-plane is given bij u² + uv - v³ = 0. compute dv/du by implicit differentiation. Find the point (u,v) on the curve where dv/du = o and u =/ 0''

Ik ben hier allereerst opzoek gegaan naar de afgeleide en dat is:

2u + v + uv' - 3v² * v' = 0

v' ( u - 3v² ) = -2u - v

v' = (-2u - v) / (u - 3v²)

Ik moet dus nu erachter zien te komen wanneer dv /du en dat is bij +2u

Maar dan loop ik hier vast.. met wat ik vervolgens moet gaan doen..

Mijn tweede vraag is het volgende:



Hoe komen ze aan (y')², ik kwam daar toch echt bij alleen y' uit...
  zondag 28 september 2014 @ 21:43:47 #246
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_144999098
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 21:43 schreef GeschiktX het volgende:
Want?

Want? Dit is geen aangenomen werk.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
  zondag 28 september 2014 @ 22:01:59 #247
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_144999992
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 21:43 schreef GeschiktX het volgende:
''A curve in the uv-plane is given bij u² + uv - v³ = 0. compute dv/du by implicit differentiation. Find the point (u,v) on the curve where dv/du = o and u =/ 0''

Ik ben hier allereerst opzoek gegaan naar de afgeleide en dat is:

2u + v + uv' - 3v² * v' = 0

v' ( u - 3v² ) = -2u - v

v' = (-2u - v) / (u - 3v²)

Ik moet dus nu erachter zien te komen wanneer dv /du en dat is bij +2u

Maar dan loop ik hier vast.. met wat ik vervolgens moet gaan doen..
Ik heb even een zinnetje uit je post onderstreept, omdat ik niet begrijp wat er staat. Of misschien begrijp je het zelf wel niet en klopt daarom je formulering niet, dat kan ook.

In ieder geval, ik heb je afleiding niet nagerekend, ik gok er maar op dat die klopt. Je zoekt naar een plek waar dv/du=0, en dat is dus ergens op de lijn met vergelijking -2u-v=0. Maar je weet dat je gezochte punt óók op de kromme moet liggen, dus dat u² + uv - v³ = 0

Nu heb je 2 vergelijkingen met 2 onbekenden, en die kun je oplossen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_145001656
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 22:01 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Ik heb even een zinnetje uit je post onderstreept, omdat ik niet begrijp wat er staat. Of misschien begrijp je het zelf wel niet en klopt daarom je formulering niet, dat kan ook.

In ieder geval, ik heb je afleiding niet nagerekend, ik gok er maar op dat die klopt. Je zoekt naar een plek waar dv/du=0, en dat is dus ergens op de lijn met vergelijking -2u-v=0. Maar je weet dat je gezochte punt óók op de kromme moet liggen, dus dat u² + uv - v³ = 0

Nu heb je 2 vergelijkingen met 2 onbekenden, en die kun je oplossen.
Ik heb het niet begrepen. Sorry :(
pi_145002597
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 20:25 schreef netchip het volgende:
Hoe zou je een vergelijking als: 0.1x4+0.1x3-12x2-25x-50 = 0, exact kunnen oplossen? Wij moeten dit nu met de Grafische Rekenmachine doen, maar ik bepaal de oplossing liever exact.
Het is maar de vraag of je de oplossingen van deze vergelijking nog steeds liever exact bepaalt nadat ik je heb laten zien hoe dit gaat.

Voor de oplossing van een vierdegraadsvergelijking bestaan verschillende methoden waar ook weer allerlei varianten op bestaan, maar in de literatuur vind je vooral de methoden die zijn aangegeven door (in chronologische volgorde) Ferrari, Descartes en Euler. De oudste methode van Ferrari (een leerling en protégé van Cardano) is wel het eenvoudigst en heeft tevens het voordeel dat we de vergelijking niet eerst in gereduceerde vorm hoeven te brengen (een gereduceerde vierdemachtsvergelijking is een vergelijking waarin de term met x3 ontbreekt).

Als je een indruk wil krijgen van de manier waarop deze methode werkt, dan kan ik je aanraden deze post van mij eens door te nemen. In deze post gaat het over de oplossing van een klassiek probleem, het probleem van de kruisende ladders: in een nauwe steeg staan twee ladders van resp. 2 en 3 meter lang waarbij de onderzijde van elke ladder op de grond tegen de muur aan staat terwijl de bovenzijde van elke ladder tegen de muur aan de andere kant van de steeg steunt. In zijaanzicht kruisen de ladders elkaar op een hoogte van precies 1 meter boven de bestrating van de steeg, en gevraagd wordt nu de exacte breedte van de steeg te bepalen. Dit vraagstuk leidt tot een vierdegraadsvergelijking die niet eenvoudig is op te lossen.

quote:
Nog eentje: x3 - 4x2 + 3 = 0
Derdegraadsvergelijkingen oftewel kubische vergelijkingen kun je in het algemeen oplossen met een methode die gewoonlijk naar Cardano wordt vernoemd, maar die niet door hem is bedacht, maar wel als eerste door hem in 1545 is gepubliceerd. In zijn boek gaf Cardano ook een methode voor de oplossing van vierdegraadsvergelijkingen zoals die door zijn leerling Ferrari was ontwikkeld. Voor een complete uitleg van de naar Cardano vernoemde methode voor de oplossing van een kubische vergelijking verwijs ik je naar deze post van mij.

Als een derdegraadsvergelijking (met reële coëfficiënten) echter drie (verschillende) reële oplossingen heeft, dan geven de formules die de oplossingen uitdrukken deze oplossingen weer in de vorm van derdemachtswortels uit complexe getallen, die in het algemeen niet op een algebraïsche manier zijn te herleiden, en pogingen om dat wel te doen voeren dan tot een derdemachtsvergelijking die equivalent is met de oorspronkelijke, zodat je dan weer terug bent bij af. Daarom noemde men deze patstelling bij de oplossing van kubische vergelijkingen casus irreducibilis. Deze patstelling werd doorbroken door Viète, die liet zien dat de kubische vergelijking dan met behulp van goniometrie toch is op te lossen. Pas veel later is men echt gaan begrijpen hoe dit kan en waarom dit zo is, zie hier.

De kubische vergelijking die je hier geeft is echter eenvoudig exact op te lossen, want zoals Janneke al heeft aangegeven is x = 1 een oplossing van deze vergelijking, en dat houdt in dat het polynoom x3 − 4x2 + 3 een factor (x − 1) bevat. Deze factor kunnen we nu buiten haakjes halen, als volgt

x3 − 4x2 + 3 = 0
x2(x − 1) − 3x2 + 3 = 0
x2(x − 1) − 3x(x − 1) − 3x + 3 = 0
x2(x − 1) − 3x(x − 1) − 3(x − 1) = 0
(x − 1)(x2 − 3x − 3) = 0
x − 1 = 0 ∨ x2 − 3x − 3 = 0

Nu gaan we verder met het oplossen van de vierkantsvergelijking, en dat kan bijvoorbeeld als volgt (methode van Sridhara):

x2 − 3x − 3 = 0
4x2 − 12x − 12 = 0
(2x − 3)2 − 9 − 12 = 0
(2x − 3)2 = 21
2x − 3 = ±√21
x = 3/2 ± ½√21

De kubische vergelijking x3 − 4x2 + 3 = 0 heeft dus drie reële oplossingen x1 = 1, x2 = 3/2 + ½√21, x3 = 3/2 − ½√21. Uit de coëfficiënten van de kubische vergelijking is af te lezen dat moet gelden x1 + x2 + x3 = 4 en x1x2x3 = −3 en je kunt gemakkelijk nagaan dat dit inderdaad klopt.
pi_145007826
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 21:43 schreef GeschiktX het volgende:

Mijn eerste vraag is:

A curve in the uv-plane is given bij u² + uv - v³ = 0. compute dv/du by implicit differentiation. Find the point (u,v) on the curve where dv/du = 0 and u ≠ 0.

Impliciet differentiëren van v naar u van de betrekking

u^2 \,+\, uv \,-\, v^3 \.=\, 0

geeft

2u \,+\, v \,+\,uv' \,-\, 3v^2v' \,=\, 0

en dus

(u \,-\,3v^2)v' \,+\, (2u \,+\, v) = 0

zodat

v'\,=\, \frac{2u \,+\,v}{3v^2\,-\,u}

De voorwaarde v' = 0 geeft nu

2u \,+\, v \,=\, 0

en samen met de betrekking

u^2 \,+\, uv \,-\, v^3 \.=\, 0

hebben we nu een stelsel van twee vergelijkingen in de twee onbekenden u en v, en dit stelsel moeten we oplossen, onder de additionele voorwaarde dat u ≠ 0 moet zijn.

Uit 2u + v = 0 volgt v = −2u, en substitutie hiervan in u2 + uv − v3 = 0 geeft

u^2 \,+\ u\cdot(-2u) \,-\, (-2u)^3 \,=\, 0
-u^2 \,+\, 8u^3 \,=\, 0
u^2(-1\,+\,8u)\,=\,0
u \,=\,0 \,\vee\, u \,=\,\frac{1}{8}

De oplossing u = 0 komt te vervallen zodat we u = 1/8 vinden, en aangezien v = −2u is dan v = −1/4. De coördinaten van het gevraagde punt zijn dus

(\frac{1}{8}\,,\,-\frac{1}{4})

Voor de andere oplossing u = 0, v = 0 van bovenstaand stelsel is v' niet gedefinieerd, zodat je nu ook begrijpt waarom de voorwaarde u ≠ 0 werd gesteld.

quote:
Mijn tweede vraag is het volgende:

[ afbeelding ]

Hoe komen ze aan (y')², ik kwam daar toch echt bij alleen y' uit... [ afbeelding ]
Nee, je volgt de regels niet correct. Differentiëren van 5y4y' naar x met behulp van de productregel en de kettingregel geeft

(5y^4\,\cdot\,y')' \,=\, (5y^4)'\cdot(y')\,+\,(5y^4)\cdot(y')' \,=\,(20y^3\,\cdot\,y')\,\cdot\,y'\,+\,5y^4y''\,=\,20y^3(y')^2\,+\,5y^4y''

Wijzig je nick maar in

[\rm{X}]\,\rm{Ongeschikt}
pi_145008425
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 21:08 schreef BroodjeKebab het volgende:
Ik heb een vraag over het differentieren van de eerste en tweede afgeleide:

Find dy/dx and d²y/dx² by implicit differentiation when x - y + 3xy = 2.

Ik deed het volgende:

1 - y' + 3y + 3xy'
Dit is al direct fout, want in de opgave heb je een gelijkheid en hier zie ik geen =-teken meer.

We hebben

x \,-\,y\,+\,3xy\,=\,2

Impliciet differentiëren naar x geeft

1\,-\,y'\,+\,3y\,+\,3xy'\,=\,0

(3x\,-\,1)y'\,+\,(3y\,+\,1)\,=\,0

y'\,=\,\frac{3y\,+\,1}{1\,-\,3x}

Nu beginnen we weer met

1\,-\,y'\,+\,3y\,+\,3xy'\,=\,0

Wederom impliciet differentiëren naar x geeft

-y''\,+\,3y'\,+\,3y'\,+\,3xy''\,=\,0

(3x\,-\,1)y''\,+\,6y'\,=\,0

y''\,=\,\frac{6y'}{1\,-\,3x}

oftewel

y''\,=\,y'\,\cdot\,\frac{6}{1\,-\,3x}

Substitutie van de eerder gevonden uitdrukking voor y' geeft nu

y''\,=\,\frac{3y\,+\,1}{1\,-\,3x}\,\cdot\,\frac{6}{1\,-\,3x}

en dus

y''\,=\,\frac{18y\,+\,6}{(1\,-\,3x)^2}

Nu lossen we y op uit de betrekking

x \,-\,y\,+\,3xy\,=\,2

dit geeft

(3x\,-\,1)y\,=\,2\,-\,x

en dus

y\,=\,\frac{x\,-\,2}{1\,-\,3x}

Tenslotte substitueren we deze uitdrukking voor y in de eerder gevonden uitdrukking voor y'' en dit geeft

y''\,=\,\frac{18\,\cdot\,\left(\frac{x\,-\,2}{1\,-\,3x}\right)\,+\,6}{(1\,-\,3x)^2}

Teller en noemer van dit quotiënt vermenigvuldigen met (1 − 3x) geeft

y''\,=\,\frac{18(x\,-\,2)\,+\,6(1\,-\,3x)}{(1\,-\,3x)^3}

en dus

y''\,=\,-\,\frac{30}{(1\,-\,3x)^3}
  maandag 29 september 2014 @ 09:07:42 #252
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_145009547
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 02:22 schreef Riparius het volgende:

Wijzig je nick maar in

[\rm{X}]\,\rm{Ongeschikt}
:') Nergens voor nodig, dit. Triest.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_145009706
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 02:22 schreef Riparius het volgende:

[..]

Impliciet differentiëren van v naar u van de betrekking

u^2 \,+\, uv \,-\, v^3 \.=\, 0

geeft

2u \,+\, v \,+\,uv' \,-\, 3v^2v' \,=\, 0

en dus

(u \,-\,3v^2)v' \,+\, (2u \,+\, v) = 0

zodat

v'\,=\, \frac{2u \,+\,v}{3v^2\,-\,u}

De voorwaarde v' = 0 geeft nu

2u \,+\, v \,=\, 0

en samen met de betrekking

u^2 \,+\, uv \,-\, v^3 \.=\, 0

hebben we nu een stelsel van twee vergelijkingen in de twee onbekenden u en v, en dit stelsel moeten we oplossen, onder de additionele voorwaarde dat u ≠ 0 moet zijn.

Uit 2u + v = 0 volgt v = −2u, en substitutie hiervan in u2 + uv − v3 = 0 geeft

u^2 \,+\ u\cdot(-2u) \,-\, (-2u)^3 \,=\, 0
-u^2 \,+\, 8u^3 \,=\, 0
u^2(-1\,+\,8u)\,=\,0
u \,=\,0 \,\vee\, u \,=\,\frac{1}{8}

De oplossing u = 0 komt te vervallen zodat we u = 1/8 vinden, en aangezien v = −2u is dan v = −1/4. De coördinaten van het gevraagde punt zijn dus

(\frac{1}{8}\,,\,-\frac{1}{4})

Voor de andere oplossing u = 0, v = 0 van bovenstaand stelsel is v' niet gedefinieerd, zodat je nu ook begrijpt waarom de voorwaarde u ≠ 0 werd gesteld.

[..]

Nee, je volgt de regels niet correct. Differentiëren van 5y4y' naar x met behulp van de productregel en de kettingregel geeft

(5y^4\,\cdot\,y')' \,=\, (5y^4)'\cdot(y')\,+\,(5y^4)\cdot(y')' \,=\,(20y^3\,\cdot\,y')\,\cdot\,y'\,+\,5y^4y''\,=\,20y^3(y')^2\,+\,5y^4y''

Wijzig je nick maar in

[\rm{X}]\,\rm{Ongeschikt}
Duidelijk. Dank. Hoezo komt u = 0 te vervallen.. ? De noemer is niet 0, ookal is u 0
  maandag 29 september 2014 @ 09:21:20 #254
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_145009782
quote:
1s.gif Op maandag 29 september 2014 09:17 schreef GeschiktX het volgende:

[..]

Duidelijk. Dank. Hoezo komt u = 0 te vervallen.. ? De noemer is niet 0, ookal is u 0
Stond als voorwaarde in de opgave.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_145010115
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 09:21 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Stond als voorwaarde in de opgave.
Oke bedankt!
pi_145010270
Weet iemand hoe in het begin het boek komt op f'(Y) dY/dI + 1?

Ik had namelijk f'(Y) + 1


Ongeveer aan het eind van de eerste alinea (totaan het eind van de rode cirkel) staat er 'easy algebra yields'' ......

Ik kwam zelf daar uit op:

f'' (y) / [1 - f'[Y)]² + f'(y) d²Y/dI²




[ Bericht 38% gewijzigd door Brainstorm245 op 29-09-2014 10:05:08 ]
pi_145011230
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 09:48 schreef Brainstorm245 het volgende:
Weet iemand hoe in het begin het boek komt op f'(Y) dY/dI + 1?

Ik had namelijk f'(Y) + 1

Ongeveer aan het eind van de eerste alinea (totaan het eind van de rode cirkel) staat er 'easy algebra yields'' ......

Ik kwam zelf daar uit op:

f'' (y) / [1 - f'[Y)]² + f'(y) d²Y/dI²

[ afbeelding ]
Laat eens zien wat je gedaan hebt, anders weten wij ook niet waar je fout gaat.
En graag, zoals veel vaker gezegd wordt hier, een duidelijke structuur met een goede uitleg wat je doet.
Je hoeft hier niet per woord te betalen.
pi_145011333
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 10:28 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

Laat eens zien wat je gedaan hebt, anders weten wij ook niet waar je fout gaat.
En graag, zoals veel vaker gezegd wordt hier, een duidelijke structuur met een goede uitleg wat je doet.
Je hoeft hier niet per woord te betalen.
Bij de eerste:

Y = f(Y) + I

dY/dI = f'(Y) + 1 (gewoon de somregel toepassen)

Bij de tweede ben ik er al uit. :P
pi_145011447
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 10:32 schreef Brainstorm245 het volgende:

[..]

Bij de eerste:

Y = f(Y) + I

dY/dI = f'(Y) + 1 (gewoon de somregel toepassen)

Bij de tweede ben ik er al uit. :P
Ken je de productregel en kettingregel ook?
pi_145011472
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 10:36 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

Ken je de productregel ook?
ja en ook de chain rule
pi_145011492
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 10:36 schreef Brainstorm245 het volgende:

[..]

ja en ook de chain rule
Pas die eens toe.
pi_145011532
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 10:37 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

Pas die eens toe.
Ik kan niet inzien waarom ik de productregel moet toepassen? Want de afgeleide van f(Y) is toch gewoon f'(Y) of is het omdat ik een 'functie' differentieer en dat ik bijv moet zien als u² en het daarom is dat je de afgeleide van de functie neemt en daarna de afgeleide van Y?
pi_145011668
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 10:39 schreef Brainstorm245 het volgende:

[..]

Ik kan niet inzien waarom ik de productregel moet toepassen? Want de afgeleide van f(Y) is toch gewoon f'(Y) of is het omdat ik een 'functie' differentieer en dat ik bijv moet zien als u² en het daarom is dat je de afgeleide van de functie neemt en daarna de afgeleide van Y?
"w.r.t. I" niet "w.r.t. Y"
Dus je moet nog de kettingregel toepassen en dan krijg je precies de vergelijking van de opgave.
pi_145011710
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 10:43 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

"w.r.t. I" niet "w.r.t. Y"
Dus je moet nog de kettingregel toepassen en dan krijg je precies de vergelijking van de opgave.
Wat bedoelen ze met w.r.t. I? Ik weet dat het betekent: With Respect to .. maar... ik begrijp de bedoeling niet :P
pi_145011952
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 10:44 schreef Brainstorm245 het volgende:

[..]

Wat bedoelen ze met w.r.t. I? Ik weet dat het betekent: With Respect to .. maar... ik begrijp de bedoeling niet :P
Je moet afleiden naar I. De afgeleide van Y naar I is \frac{dY}{dI}
De afgeleide van f(Y) naar I is \frac{d f(Y)}{dY}\frac{dY}{dI}=f'(Y)\frac{dY}{dI}

Kan je eens uitleggen wat de kettingregel is?
pi_145012044
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 10:52 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

Je moet afleiden naar I. De afgeleide van Y naar I is \frac{dY}{dI}
De afgeleide van f(Y) naar I is \frac{d f(Y)}{dY}\frac{dY}{dI}=f'(Y)\frac{dY}{dI}

Kan je eens uitleggen wat de kettingregel is?
Ik heb deze regels altijd in een y' etc notatie geleerd (heel kort door de bocht) en de leibniz notatie maakt het mij moeilijk. Ik zag in eerdere reeksen wat uitleg van een user genaamd Ripurias, maar dat vond ik te ingewikkeld, ondanks dat hij wel zijn best deed. :P

Ik snap dus niet wat er bedoelt wordt, met 'afleiden naar I ' etc.. :( Excuus als het dom overkomt.

De kettingregel: f'(x)=g'(h(x))·h'(x)

Zo heb ik dat tenminste geleerd. Gewoon recht door zee, zonder leibniz notaties.. Echter stoot ik mij nu tegen het hoofd doordat als je de leibniz notatie begrijpt, je in principe heel makkelijk kan differentiëren...

[ Bericht 4% gewijzigd door Brainstorm245 op 29-09-2014 11:01:15 ]
pi_145012289
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 10:55 schreef Brainstorm245 het volgende:
De kettingregel: f'(x)=g'(h(x))·h'(x)
En die is equivalent met
\frac{df}{dx}=\frac{dg}{dh}\frac{dh}{dx}

Maar waarom kan je die niet toepassen op f(Y)?
Y is afhankelijk van I en dan kan je dat schrijven als f(Y(I)),
kan je hierop de kettingregel uitvoeren die jij kent?
pi_145012412
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 11:03 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

En die is equivalent met
\frac{df}{dx}=\frac{dg}{dh}\frac{dh}{dx}

Maar waarom kan je die niet toepassen op f(Y)?
Y is afhankelijk van I en dan kan je dat schrijven als f(Y(I)),
kan je hierop de kettingregel uitvoeren die jij kent?
df/dx = d f(Y) / dI
pi_145012547
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 11:07 schreef Brainstorm245 het volgende:

[..]

df/dx = d f(Y) / dI
Nee dat klopt niet.
Ten eerste is er helemaal geen x.

Maar kan je de afgeleide naar x nemen van f(x) = g(h(x))? (hint: het antwoord heb je al in je vorige post staan...)
En nu verander je alleen de symbolen en moet je de afgeleide nemen van f(Y(I)) naar I.
pi_145012604
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 09:48 schreef Brainstorm245 het volgende:
Weet iemand hoe in het begin het boek komt op f'(Y) dY/dI + 1?

Ik had namelijk f'(Y) + 1
Dat is fout. Dit is echt een stukje hopeloze economenwiskunde (Y zelf uitdrukken als functie van Y plus nog een term I, waarbij dan Y afhangt van I), maar goed, ik ga een poging doen het je duidelijk te maken. In de notatie van Leibniz hebben we

\frac{\rm{d}Y}{\rm{d}I}\,=\,\frac{\rm{d}(f(Y)\,+\,I)}{\rm{d}I}\,=\,\frac{\rm{d}(f(Y))}{\rm{d}I}\,+\,\frac{\rm{d}I}{\rm{d}I}\,=\,\frac{\rm{d}(f(Y))}{\rm{d}Y}\,\cdot\,\frac{\rm{d}Y}{\rm{d}I}\,+\,1\,=\,f'(Y)\,\cdot\,\frac{\rm{d}Y}{\rm{d}I}\,+\,1

Ik heb hier gebruik gemaakt van de somregel en van de kettingregel. Als je deze herleiding of de gebezigde notatie niet begrijpt, dan moet je echt deze post van mij eens heel goed bestuderen.

quote:
Ongeveer aan het eind van de eerste alinea (totaan het eind van de rode cirkel) staat er 'easy algebra yields'' ......

Ik kwam zelf daar uit op:

f'' (y) / [1 - f'[Y)]² + f'(y) d²Y/dI²

[ afbeelding ]
Dit kan niet, want ik zie geen =-teken, waar is dat gebleven? Hier wordt een uitdrukking voor d2Y/dI2 afgeleid, dus dan had je op zijn minst een gelijkheid op kunnen schrijven met als linkerlid d2Y/dI2 en dan in het rechterlid uiteraard niet d2Y/dI2. Ik heb dus niet het idee dat je je erg inspant om het te begrijpen.

We hebben

\frac{\rm{d}^2Y}{\rm{d}I^2}\,=\,f''(Y)\,\cdot\,\left(\frac{\rm{d}Y}{\rm{d}I}\right)^2\,+\,f'(Y)\,\cdot\,\frac{\rm{d}^2Y}{\rm{d}I^2}

Nu substitueren we dY/dI = 1/(1 − f'(Y)) zodat we krijgen

\frac{\rm{d}^2Y}{\rm{d}I^2}\,=\,\frac{f''(Y)}{[1\,-\,f'(Y)]^2}\,+\,f'(Y)\,\cdot\,\frac{\rm{d}^2Y}{\rm{d}I^2}

Vervolgens trekken we van beide leden f'(Y)·d2Y/dI2 af, zodat we krijgen

\frac{\rm{d}^2Y}{\rm{d}I^2}\,-\,f'(Y)\,\cdot\,\frac{\rm{d}^2Y}{\rm{d}I^2}\,=\,\frac{f''(Y)}{[1\,-\,f'(Y)]^2}

Nu kunnen we in het linkerlid een factor d2Y/dI2 buiten haakjes halen, dit geeft

\frac{\rm{d}^2Y}{\rm{d}I^2}\,\cdot\,[1\,-\,f'(Y)]\,=\,\frac{f''(Y)}{[1\,-\,f'(Y)]^2}

Tot slot delen we beide leden door [1 − f'(Y)], en zie daar

\frac{\rm{d}^2Y}{\rm{d}I^2}\,=\,\frac{f''(Y)}{[1\,-\,f'(Y)]^3}
pi_145012672
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 11:13 schreef Riparius het volgende:

[..]

Dat is fout. Dit is echt een stukje hopeloze economenwiskunde (Y zelf uitdrukken als functie van Y plus nog een term I, waarbij dan Y afhangt van I), maar goed, ik ga een poging doen het je duidelijk te maken. In de notatie van Leibniz hebben we

\frac{\rm{d}Y}{\rm{d}I}\,=\,\frac{\rm{d}(f(Y)\,+\,I)}{\rm{d}I}\,=\,\frac{\rm{d}(f(Y))}{\rm{d}I}\,+\,\frac{\rm{d}I}{\rm{d}I}\,=\,\frac{\rm{d}(f(Y))}{\rm{d}Y}\,\cdot\,\frac{\rm{d}Y}{\rm{d}I}\,+\,1\,=\,f'(Y)\,\cdot\,\frac{\rm{d}Y}{\rm{d}I}\,+\,1

Ik heb hier gebruik gemaakt van de somregel en van de kettingregel. Als je deze herleiding of de gebezigde notatie niet begrijpt, dan moet je echt deze post van mij eens heel goed bestuderen.

[..]

Dit kan niet, want ik zie geen =-teken, waar is dat gebleven? Hier wordt een uitdrukking voor d2Y/dI2 afgeleid, dus dan had je op zijn minst een gelijkheid op kunnen schrijven met als linkerlid d2Y/dI2 en dan in het rechterlid uiteraard niet d2Y/dI2. Ik heb dus niet het idee dat je je erg inspant om het te begrijpen.

We hebben

\frac{\rm{d}^2Y}{\rm{d}I^2}\,=\,f''(Y)\,\cdot\,\left(\frac{\rm{d}Y}{\rm{d}I}\right)^2\,+\,f'(Y)\,\cdot\,\frac{\rm{d}^2Y}{\rm{d}I^2}

Nu substitueren we dY/dI = 1/(1 − f'(Y)) zodat we krijgen

\frac{\rm{d}^2Y}{\rm{d}I^2}\,=\,\frac{f''(Y)}{[1\,-\,f'(Y)]^2}\,+\,f'(Y)\,\cdot\,\frac{\rm{d}^2Y}{\rm{d}I^2}

Vervolgens trekken we van beide leden f'(Y)·d2Y/dI2 af, zodat we krijgen

\frac{\rm{d}^2Y}{\rm{d}I^2}\,-\,f'(Y)\,\cdot\,\frac{\rm{d}^2Y}{\rm{d}I^2}\,=\,\frac{f''(Y)}{[1\,-\,f'(Y)]^2}

Nu kunnen we in het linkerlid een factor d2Y/dI2 buiten haakjes halen, dit geeft

\frac{\rm{d}^2Y}{\rm{d}I^2}\,\cdot\,[1\,-\,f'(Y)]\,=\,\frac{f''(Y)}{[1\,-\,f'(Y)]^2}

Tot slot delen we beide leden door [1 − f'(Y)], en zie daar

\frac{\rm{d}^2Y}{\rm{d}I^2}\,=\,\frac{f''(Y)}{[1\,-\,f'(Y)]^3}
Hoe kom je aan * dY / dI ofwel y' ?

Ik ga je post even goed bestuderen. Het ziet er iig veelbelovend uit. :s) _O_ ^O^
pi_145012731
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 11:16 schreef Brainstorm245 het volgende:

[..]

Hoe kom je aan * dY / dI ofwel y' ?
Kettingregel -_-
Als je trouwens één regel verder leest, legt Riparius dat ook gewoon uit.
pi_145013123
x

[ Bericht 100% gewijzigd door Brainstorm245 op 29-09-2014 11:34:52 ]
pi_145013237
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 11:31 schreef Brainstorm245 het volgende:

[..]

Ja klopt... Maar ik blijf maar denken in termen als y' etc.. dus het maakt het mij er lastiger op..

Ik snap de kettingregel wel, maar ik snap die dY/ Di gewoon niet, wat valt er te 'kettingregelen' ?

De afgeleide van f(Y) is gewoon f'(Y)
Ik heb het al. Bedankt
pi_145013269
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 11:31 schreef Brainstorm245 het volgende:

[..]

Ja klopt... Maar ik blijf maar denken in termen als y' etc.. dus het maakt het mij er lastiger op..

Ik snap de kettingregel wel, maar ik snap die dY/ Di gewoon niet, wat valt er te 'kettingregelen' ?

De afgeleide van f(Y) is gewoon f'(Y)
Ga nu eerst mijn verhaal over de kettingregel en de notaties van Leibniz en Lagrange maar eens serieus bestuderen, en als je dan nog vragen hebt dan kun je die hier stellen.
pi_145013303
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 11:36 schreef Riparius het volgende:

[..]

Ga nu eerst mijn verhaal over de kettingregel en de notaties van Leibniz en Lagrange maar eens serieus bestuderen, en als je dan nog vragen hebt dan kun je die hier stellen.
Oké. ^O^
pi_145013482
''Vind dQ/dP bij Q * p1/2 door impliciet te differentiëren. ''

Allereerst Q = 38 / p1/2

dQ / dP = dQ/dP * p1/2 + Q * 1/2p-1/2

Q = 38 / p1/2 Dus dat kan ik invullen.

dQ / dP = dQ/dP * p1/2 + 38 / p1/2 * 1/2p-1/2

dQ / dP (p1/2 + 1) = 38 / p1/2 * 1/2p-1/2

Vervolgens weet ik niet meer wat te doen..
pi_145013612
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 11:37 schreef Brainstorm245 het volgende:

[..]

Oké. ^O^
De crux is hier dat je inziet dat

\frac{\rm{d}(f(Y))}{\rm{d}I}\,=\frac{\rm{d}(f(Y))}{\rm{d}Y}\,\cdot\,\frac{\rm{d}Y}{\rm{d}I}

Als we hier bijvoorbeeld f(Y) = Z substitueren, dan staat er

\frac{\rm{d}Z}{\rm{d}I}\,=\frac{\rm{d}Z}{\rm{d}Y}\,\cdot\,\frac{\rm{d}Y}{\rm{d}I}

Houd dit maar even in gedachten als je mijn uiteenzetting bestudeert.
pi_145013683
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 11:41 schreef Super-B het volgende:
''Vind dQ/dP bij Q * p1/2 door impliciet te differentiëren. ''
[...]
Vervolgens weet ik niet meer wat te doen..
Kan je de hele opgave eens plaatsen?
pi_145013758
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 11:47 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

Kan je de hele opgave eens plaatsen?
''According to Herman Wold, the demand Q for butter in Stockholm during the period 1925-1937 was related to the price by P by the equation Q * p1/2 = 38. Find dQ/dP by implicit differentiation. Check the answer by using a different method to compute the derivative. ''
pi_145013880
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 11:45 schreef Riparius het volgende:

[..]

De crux is hier dat je inziet dat

\frac{\rm{d}(f(Y))}{\rm{d}I}\,=\frac{\rm{d}(f(Y))}{\rm{d}Y}\,\cdot\,\frac{\rm{d}Y}{\rm{d}I}

Als we hier bijvoorbeeld f(Y) = Z substitueren, dan staat er

\frac{\rm{d}Z}{\rm{d}I}\,=\frac{\rm{d}Z}{\rm{d}Y}\,\cdot\,\frac{\rm{d}Y}{\rm{d}I}

Houd dit maar even in gedachten als je mijn uiteenzetting bestudeert.
Even tussen het lezen door:

Stel ik zou hebben g(f(x)) = x

Dan zou het in leibniz notatie het volgende moeten zijn toch?:

dg/dx = dg/df * df/dx ?
pi_145014204
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 11:53 schreef Brainstorm245 het volgende:

[..]

Even tussen het lezen door:

Stel ik zou hebben g(f(x)) = x

Dan zou het in leibniz notatie het volgende moeten zijn toch?:

dg/dx = dg/df * df/dx ?
Als je met de notatie van Leibniz werkt, dan moet je niet namen van functies als variabelen gebruiken (ja, dat wordt soms gedaan, maar het is niet correct). Hier zou je kunnen schrijven

\frac{\rm{d}g(f(x))}{\rm{d}x}\,=\,\frac{\rm{d}g(f(x))}{\rm{d}f(x)}\,\cdot\,\frac{\rm{d}f(x)}{\rm{d}x}

Bedenk ook dat f en g elkaars inverse zijn als je hebt g(f(x)) = x en dat je dan ook hebt

\frac{\rm{d}g(f(x))}{\rm{d}x}\,=\,\frac{\rm{d}x}{\rm{d}x}\,=\,1

en dus

\frac{\rm{d}g(f(x))}{\rm{d}f(x)}\,\cdot\,\frac{\rm{d}f(x)}{\rm{d}x}\,=\,1

oftewel

g'(f(x))\,\cdot\,f'(x)\,=\,1
pi_145014321
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 11:49 schreef Super-B het volgende:

[..]

''According to Herman Wold, the demand Q for butter in Stockholm during the period 1925-1937 was related to the price by P by the equation Q * p1/2 = 38. Find dQ/dP by implicit differentiation. Check the answer by using a different method to compute the derivative. ''
Geen idee wat je in je vorige post aan het doen was.
Maar je moet dus Q p^{\frac{1}{2}} = 38 impliciet differentiëren.
De eerste stap is dan
\frac{d}{dP}[Q p^{\frac{1}{2}}] = \frac{d}{dP} 38

Kan jij nu verder?
pi_145014863
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 12:03 schreef Riparius het volgende:

[..]

Als je met de notatie van Leibniz werkt, dan moet je niet namen van functies als variabelen gebruiken (ja, dat wordt soms gedaan, maar het is niet correct). Hier zou je kunnen schrijven

\frac{\rm{d}g(f(x))}{\rm{d}x}\,=\,\frac{\rm{d}g(f(x))}{\rm{d}f(x)}\,\cdot\,\frac{\rm{d}f(x)}{\rm{d}x}

Bedenk ook dat f en g elkaars inverse zijn als je hebt g(f(x)) = x en dat je dan ook hebt

\frac{\rm{d}g(f(x))}{\rm{d}x}\,=\,\frac{\rm{d}x}{\rm{d}x}\,=\,1

en dus

\frac{\rm{d}g(f(x))}{\rm{d}f(x)}\,\cdot\,\frac{\rm{d}f(x)}{\rm{d}x}\,=\,1

oftewel

g'(f(x))\,\cdot\,f'(x)\,=\,1
Hmm volgende keer beter opletten dan.. Het viel mij inderdaad ook op dat g(f(x)) = x elkaars inverse zijn, alleen het is mij niet duidelijk de afgeleide gelijk is aan 1? Kun je daar een voorbeeld van geven?
pi_145015124
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 12:22 schreef Brainstorm245 het volgende:

[..]

Hmm volgende keer beter opletten dan.. Het viel mij inderdaad ook op dat g(f(x)) = x elkaars inverse zijn, alleen het is mij niet duidelijk de afgeleide gelijk is aan 1? Kun je daar een voorbeeld van geven?
Je hebt de functie g(x) = x, de afgeleide daarvan is 1...
pi_145015312
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 12:31 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

Je hebt de functie g(x) = x, de afgeleide daarvan is 1...
Aha top, duidelijk! :)

Nog één vraagje m.b.t. inverse:

Stel ik heb een functie f(x) = x5 3x³ + 6x - 3 en f heeft een inverse functie van g en ik moet g'(7) vinden. Ik moet dan sowieso de formule:

g'(y) = 1 / f'(x) gebruiken waarbij y = f(x)

Invullen levert dus op:

g'(7) = 1 / f'(x)

Hoe kom ik achter x ?
  maandag 29 september 2014 @ 12:43:02 #287
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_145015439
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 12:38 schreef Brainstorm245 het volgende:

[..]

Aha top, duidelijk! :)

Nog één vraagje m.b.t. inverse:

Stel ik heb een functie f(x) = x5 3x³ + 6x - 3 en f heeft een inverse functie van g en ik moet g'(7) vinden. Ik moet dan sowieso de formule:

g'(y) = 1 / f'(x) gebruiken waarbij y = f(x)

Invullen levert dus op:

g'(7) = 1 / f'(x)

Hoe kom ik achter x ?
Vraag is al beantwoord, namelijk hier.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_145015496
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 12:43 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Vraag is al beantwoord, namelijk hier.
Ow die post is mij ontgaan! Excuus!!
pi_145015554
quote:
0s.gif Op zondag 28 september 2014 18:23 schreef Riparius het volgende:

[..]

Je zult toch echt wat meer moeite moeten doen om uit te leggen wat je precies niet begrijpt. Alleen een paar foto's posten met rode kringen om een heel stuk tekst en dan zeggen dat je daar vastloopt helpt niet echt, en al helemaal niet als je twee niet opeenvolgende bladzijden post terwijl daar wordt verwezen naar bijvoorbeeld formules op de tussenliggende bladzijden. De afkorting w.r.t. staat voor with regard to of with respect to 'met betrekking tot'. In het Nederlands spreken we over differentiëren naar een variabele. Maar goed, ik vrees het ergste voor je, want als je al niet begrijpt dat

f(1) = 7

als is gegeven dat

f(x) = x5 + 3x3 + 6x − 3

dan zul je de rest van de tekst inderdaad ook niet kunnen begrijpen.
Tuurlijk begrijp ik dat wel, maar stel nou dat ''note f(1) = 7'' er niet stond, hoe zou ik x van f(x) dan moeten berekenen?
pi_145015577
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 12:46 schreef Brainstorm245 het volgende:

[..]

Tuurlijk begrijp ik dat wel, maar stel nou dat ''note f(1) = 7'' er niet stond, hoe zou ik x van f(x) dan moeten berekenen?
f(1) uitrekenen...
pi_145015650
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 12:47 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

f(1) uitrekenen...
Ja maar er staat find g'(7), als ik de functie zou zien, zou ik echt niet uit mijn hoofd weten dat f(1) = 7.. en dat ik dus überhaupt 1 nodig hebt en geen ander getal... (dus vanuitgaand dat die NOTE er niet bij stond..)

En sowieso...: het gaat om g'(7), dus waarom moet je een getal in f(x) invullen en niet in f'(x) ?
pi_145015793
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 12:48 schreef Brainstorm245 het volgende:

[..]

Ja maar er staat find g'(7), als ik de functie zou zien, zou ik echt niet uit mijn hoofd weten dat f(1) = 7.. en dat ik dus überhaupt 1 nodig hebt en geen ander getal... (dus vanuitgaand dat die NOTE er niet bij stond..)

En sowieso...: het gaat om g'(7), dus waarom moet je een getal in f(x) invullen en niet in f'(x) ?
Je hebt net gezien dat als twee functies f en g elkaars inverse zijn, dat dan geldt

g'(f(x))\,\cdot\,f'(x)\,=\,1

en dus

g'(f(x))\,=\,\frac{1}{f'(x)}

welnu, in je opgave is f(1) = 7, en dus

g'(f(1))\,=\,\frac{1}{f'(1)}

oftewel

g'(7)\,=\,\frac{1}{f'(1)}
pi_145015878
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 12:53 schreef Riparius het volgende:
het gaat om g'(7), dus waarom moet je een getal in f(x) invullen en niet in f'(x)
Het gaat om g'(7), dus waarom moet je een getal in f(x) invullen om 7 (dat is g(7) lijkt mij ipv g('7) )te krijgen en niet in f'(x)?
pi_145016163
Ln Q = a -b Ln P

a) Express Q as a function of P, and show that dQ / dP = -bQ/P

Ik deed het volgende:

Vermenigvuldigen met e:

Q = ea-b ln P = ea (eln P) -b = ea P-b

En vervolgens de productregel:

ea * -bP-b-1 + ea * P-b

Nu loop ik een beetje vast.. ?
pi_145016211
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 12:56 schreef Brainstorm245 het volgende:

[..]

Het gaat om g'(7), dus waarom moet je een getal in f(x) invullen om 7 (dat is g(7) lijkt mij ipv g('7) )te krijgen en niet in f'(x)?

Lees mijn uitgebreide uitleg hier nog eens en kijk naar het plaatje in je boek. Het punt (1, 7) ligt op de grafiek van f en het punt (7, 1) ligt op de grafiek van g. Verder is het product van de richtingscoëfficiënten van de raaklijnen aan de grafiek van f in het punt (1, 7) en aan de grafiek van g in het punt (7, 1) gelijk aan 1, dus g'(7)·f'(1) = 1. Vergeet niet dat je geen expliciet functievoorschrift hebt voor g, dus hoe zou je g'(7) anders willen bepalen?
pi_145016218
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 13:04 schreef RustCohle het volgende:
Ln Q = a -b Ln P

a) Express Q as a function of P, and show that dQ / dP = -bQ/P

Ik deed het volgende:

Vermenigvuldigen met e:

Q = ea-b ln P = ea (eln P) -b = ea P-b

En vervolgens de productregel:

ea * -bP-b-1 + ea * P-b

Nu loop ik een beetje vast.. ?
Kan je nou lezen?

Het is niet vermenigvuldigen met ln of e, damn.
Dit is ook al zo vaak gezegd.
pi_145016243
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 13:06 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

Kan je nou lezen?

Het is niet vermenigvuldigen met ln of e, damn.
Ben even de terminologie ervoor vergeten.
pi_145016337
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 13:04 schreef RustCohle het volgende:
Ln Q = a -b Ln P

a) Express Q as a function of P, and show that dQ / dP = -bQ/P

Ik deed het volgende:

Vermenigvuldigen met e:

Q = ea-b ln P = ea (eln P) -b = ea P-b

En vervolgens de productregel:

ea * -bP-b-1 + ea * P-b

Nu loop ik een beetje vast.. ?
Productregel? ea is geen functie van P dus de afgeleide is heel eenvoudig (geen productregel nodig).
pi_145016417
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 13:10 schreef Anoonumos het volgende:

[..]

Productregel? ea is geen functie van P dus de afgeleide is heel eenvoudig (geen productregel nodig).
Hoe bedoel je? Hoe moet ik het dan zien?
pi_145016483
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 13:12 schreef RustCohle het volgende:

[..]

Hoe bedoel je? Hoe moet ik het dan zien?
Omdat er niet gezegd wordt dat a van P afhangt.
Als dat trouwens wel zo is, doe je de productregel ook nog eens fout ook.

En je begint met "en vervolgens de productregel", maar zegt niet dat je de afgeleide aan het nemen bent.
Leer nou eens duidelijk beschrijven wat je aan het doen bent.
pi_145016544
quote:
0s.gif Op maandag 29 september 2014 13:15 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

Omdat er niet gezegd wordt dat a van P afhangt.
Als dat trouwens wel zo is, doe je de productregel ook nog eens fout ook.

En je begint met "en vervolgens de productregel", maar zegt niet dat je de afgeleide aan het nemen bent.
Leer nou eens duidelijk beschrijven wat je aan het doen bent.
Hoeft toch ook niet, stel er is een functie

y = z² g²

Dan zou je om de afgeleide te bepalen toch ook gewoon de productregel toepassen..
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')