Wellicht heb ik een andere druk/editie. Op pagina 140 waar je het net over had begint bij mijn exemplaar namelijk opgave 17.11. De identiteiten van de dubbele hoek moet je zelf afleiden bij 17.25.a. Die van de halve hoek staan er niet in.quote:Op zondag 21 september 2014 17:22 schreef Riparius het volgende:
[..]
Je moet toch beter je boek lezen, want Van de Craats leidt de formules voor cos ½α en sin ½α af voordat jouw opgave aan bod komt.
Bedankt, is gelukt.quote:Als het goed is heb je cos α al bepaald en daarvoor vind je dan
Nu kun je gebruik maken van de identiteit voor de cosinus van de dubbele hoek, waarbij je dan α vervangt door ½α zodat je krijgt
Dat kan ik inderdaad niet. Zou je jouw herleiding willen posten? Ik ben er wel benieuwd naar.quote:Je zult nog wel een geneste vierkantswortel moeten herleiden om het resultaat te verkrijgen dat ik hierboven geef, en ik betwijfel of je dat kunt, aangezien dat tegenwoordig niet meer wordt onderwezen.
Nu klopt ie.quote:Op zondag 21 september 2014 17:48 schreef rumiii het volgende:
[..]
Ik was ff niet scherp inderdaad, hopelijk nu wel
( (-x^2)+8) / ( (x^2) + 8)^2
Bedankt voor je hulp.quote:Op zondag 21 september 2014 18:08 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nu klopt ie.
Overigens kun je prima met wat minder haakjes af, voor het overzicht:
( -x^2+8) / ( x^2 + 8)^2
Of eigenlijk nog beter:
( -x2+8) / ( x2 + 8)2
Goed, tijd voor wat trucjes uit de oude doos. We haddenquote:Op zondag 21 september 2014 17:59 schreef jungiaan het volgende:
[..]
Wellicht heb ik een andere druk/editie. Op pagina 140 waar je het net over had begint bij mijn exemplaar namelijk opgave 17.11. De identiteiten van de dubbele hoek moet je zelf afleiden bij 17.25.a. Die van de halve hoek staan er niet in.
[..]
Bedankt, is gelukt.
[..]
Dat kan ik inderdaad niet. Zou je jouw herleiding willen posten? Ik ben er wel benieuwd naar.
Ja, als je het tenminste ook nog correct opschrijft, die f is geen variabele maar de naam van je functie en dus mag je f of f' niet laten volgen door een =-teken. Schrijf dus f(x) resp. f'(x). Verder moet je geen decimale breuken gebruiken in je afgeleide, schrijf dus ½ voor 0.5.quote:Op zondag 21 september 2014 20:36 schreef rumiii het volgende:
Mocht het niet gewaardeerd worden om uitwerkingen hier te laten controleren hoor ik het graag
f(x) = ex²-3 - 2 + √(2x)
f'(x) = ex²-3·2x + ½·(2x)-½·2
Is de afgeleide correct?
Op zich wel, maar het tweede gedeelte kun je nog wel herleiden tot een iets netter beest. En wat betekent ^-0.5 ook weer?quote:Op " zondag 21 september 2014 20:36 schreef rumiii het volgende:
Mocht het niet gewaardeerd worden om uitwerkingen hier te laten controleren hoor ik het graag
f= e^(x²-3) - 2 + √(2x)
f ' = e^(x²-3) * 2x + 0.5(2x)^-0.5 * 2
Is de afgeleide correct?
Als je bedenkt datquote:Op zondag 21 september 2014 20:45 schreef netchip het volgende:
"In deze opgave gaat het over getallen van acht cijfers. De cijfers worden gekozen uit 1, 2, 3, 4, 5, 6. In hoeveel van deze getallen komt drie keer een 1, drie keer een 2, en twee keer een 3 voor?"
In het uitwerkingen boekje staat: 8!/(3!*3!*2!) = 560. Ik kom uit op 8 nCr 3 * 5 nCr 3 * 2 nCr 2 = 560 uit. Nu vraag ik me af of dit stom toeval is, of ofdat het logisch is.
Duidelijk. Hoogstwaarschijnlijk zal de examintor door deze fout geen punten aan de uitwerking toekennen. Dus nogmaals bedankt.quote:Op zondag 21 september 2014 20:42 schreef Riparius het volgende:
[..]
Ja, als je het tenminste ook nog correct opschrijft, die f is geen variabele maar de naam van je functie en dus mag je f of f' niet laten volgen door een =-teken. Schrijf dus f(x) resp. f'(x). Verder moet je geen decimale breuken gebruiken in je afgeleide, schrijf dus ½ voor 0.5.
0.5(2x)^-0.5 * 2= (2x)^-0.5= (2x)^-½quote:Op zondag 21 september 2014 20:46 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Op zich wel, maar het tweede gedeelte kun je nog wel herleiden tot een iets netter beest. En wat betekent ^-0.5 ook weer?
Oh ja, ik zie het nu!quote:Op zondag 21 september 2014 20:55 schreef Riparius het volgende:
[..]
Als je bedenkt dat
dan zie je waarom dit zo is.
Dit is ook de zogenaamde multinomiale verdeling,quote:Op zondag 21 september 2014 20:45 schreef netchip het volgende:
"In deze opgave gaat het over getallen van acht cijfers. De cijfers worden gekozen uit 1, 2, 3, 4, 5, 6. In hoeveel van deze getallen komt drie keer een 1, drie keer een 2, en twee keer een 3 voor?"
In het uitwerkingen boekje staat: 8!/(3!*3!*2!) = 560. Ik kom uit op 8 nCr 3 * 5 nCr 3 * 2 nCr 2 = 560 uit. Nu vraag ik me af of dit stom toeval is, of ofdat het logisch is.
Als je het eerste hoofdstuk van dit dictaat hebt doorgewerkt, dan zou je bijvoorbeeld ook dit en dit nu moeten kunnen begrijpen.quote:Op zondag 21 september 2014 21:04 schreef netchip het volgende:
[..]
Ik ben trouwens verder gegaan met dat dictaat over lineaire algebra, lukt vrij goed, alhoewel ik niet echt heel veel tijd heb.
Dit volgt direct uit de rekenregels voor logaritmes en exponentiële functies, die in deze editie van het topic al de nodige keren zijn genoemd.quote:
Oh wacht, kennelijk heb je deze gelijkheid nodig om exponentiële functies te differentiëren.quote:Ik begrijp het wel, maar logischerwijs met de standaardregels voor differentiëren zou ik denken aan:
f'(x) = x * a x-1
x·ln a is lineair, en dus is de afgeleide constant (a is namelijk een constante, geen variabele. Het toepassen van de productregel is dus helemaal niet nodig). De afgeleide van ln ax is dus de constante functie met waarde ln a.quote:Wat is overigens de afgeleide van ln ax ?
Ik had:
ln ax
x ln a
HO STOP
kettingregel toepassen resulteert tot:
1 * ln a + x * 1/a
ln a + x/a
klopt dit?
De pijlquote:Op maandag 22 september 2014 19:29 schreef Super-B het volgende:
Dit snap ik overigens ook niet:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Stel je hebt:
e2x
Dat wil dus zeggen dat
e2x * 2 = 1?
Dat is dus niet waar want, stel x = 2 dan kom ik uit op 109,20 i.p.v. 1 ...
Hier worden meerdere rekenregels gebruikt.quote:
Nee, je begrijpt het dus niet. Bij f(x) = xn hebben we een vaste exponent maar bij f(x) = ax is de exponent de variabele, en dat is iets heel anders. In plaats van te roepen dat je logischerwijs zou denken aan iets wat niet logisch is zou je er beter aan doen mijn posts hier gewoon goed te lezen, deze post bijvoorbeeld die nota bene aan jou was gericht. Het lijkt erop alsof je alle antwoorden en uitleg die je hier krijgt zo goed als totaal negeert, óf dat je een antwoord dat je hebt gekregen enkele dagen later alweer totaal bent vergeten. Anders gezegd, je leert dus niets.quote:Ik begrijp het wel, maar logischerwijs met de standaardregels voor differentiëren zou ik denken aan:
f'(x) = x * a x-1
Dit is je reinste lariekoek, die alleen maar bewijst dat je nog steeds niet begrijpt hoe je een afgeleide bepaalt en dat je zaken als de kettingregel ook gewoon niet begrijpt. Sterker nog, je zegt dat je de kettingregel gaat toepassen, maar wat je doet lijkt eerder op een - foutieve - toepassing van de productregel.quote:Wat is overigens de afgeleide van ln ax ?
Ik had:
ln ax
x ln a
kettingregel toepassen resulteert tot:
1 * ln a + x * 1/a
ln a + x/a
klopt dit?
Ik denk dat je er beter aan doet om wat meer context te geven in plaats van alleen maar een wazige overmaatse scan te posten van een fragment van een opgave of stukje uitleg. Als je hebtquote:Op maandag 22 september 2014 19:29 schreef Super-B het volgende:
Dit snap ik overigens ook niet:
[ afbeelding ]
Je vraag is slecht gesteld en daarmee nauwelijks begrijpelijk. Maar ik vermoed dat je de regel van Leibniz bedoelt voor het bepalen van de n-de afgeleide van een product van twee functies.quote:Op maandag 22 september 2014 20:11 schreef ibri het volgende:
Hoe vind je n^th afgeleide van een functie via de binominale theorie?
quote:Op maandag 22 september 2014 20:13 schreef Riparius het volgende:
[..]
Ik denk dat je er beter aan doet om wat meer context te geven in plaats van alleen maar een wazige overmaatse scan te posten van een fragment van een opgave of stukje uitleg. Als je hebt
g(x) = ef(x)
dan vinden we met behulp van de kettingregel dat
g'(x) = ef(x)·f'(x)
maar uiteraard hoeft g(x) helemaal geen lineaire functie te zijn, en de afgeleide g'(x) dus ook geen constante.
En ja, als we f(x) = ln x kiezen, dan wordt g(x) = x en daarmee ook g'(x) = 1. Maar dat had je kennelijk niet begrepen uit het verhaal dat bij deze scan hoort.
Lees de eerste zin van Riparius nog eens...quote:
Het is kennelijk de bedoeling om te laten zien datquote:Op dinsdag 23 september 2014 00:04 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
Lees de eerste zin van Riparius nog eens...
Het gaat vast over de afgeleide van ln x.
Maar zeg dat dan ook even ipv alleen een plaatje te plaatsen.
Dit is wat er letterlijk staatquote:Op maandag 22 september 2014 20:16 schreef Riparius het volgende:
[..]
Je vraag is slecht gesteld en daarmee nauwelijks begrijpelijk. Maar ik vermoed dat je de regel van Leibniz bedoelt voor het bepalen van de n-de afgeleide van een product van twee functies.
B-practice moet je zelf maken hè!quote:Op dinsdag 23 september 2014 09:43 schreef ibri het volgende:
[..]
Dit is wat er letterlijk staat
Let n in natural Numbers be given. Let F:real Numbers--> real number be given bij F(x) =x^3(1+x)^n
Compute the nth derivative of F by applying the binominal theorem to (1+x)^n
Kun je het pogen om uit te leggen? Want ik begrijp het nog steeds niet.quote:Op dinsdag 23 september 2014 00:59 schreef Riparius het volgende:
[..]
Het is kennelijk de bedoeling om te laten zien dat
terwijl
zodat
en dus
Maar dit zal hij onmogelijk kunnen begrijpen zolang hij geen benul heeft van samenstellingen van functies, inversen van functies, logaritmen, exponenten en differentiëren, laat staan van eenvoudige (reken)regels zoals eln x = x of d(ex)/dx = ex en de kettingregel.
Het idee is om te laten zien dat de afgeleide van de functiequote:Op dinsdag 23 september 2014 17:24 schreef Super-B het volgende:
[..]
Kun je het pogen om uit te leggen? Want ik begrijp het nog steeds niet.
Ik betwijfel of dit er letterlijk staat, want afgezien van je typo(?) is de juiste term binomial theorem. Het bijvoeglijk naamwoord binominal bestaat ook, maar dat heeft een andere betekenis. Ook de eerste zin is niet iets wat een native speaker zo op zou schrijven. Wellicht is je tekst geschreven door een Nederlandse docent die veel minder goed Engels kent dan hij of zij wel denkt, dat zou niet de eerste keer zijn.quote:Op dinsdag 23 september 2014 09:43 schreef ibri het volgende:
[..]
Dit is wat er letterlijk staat
Let n in natural Numbers be given. Let F:real Numbers--> real number be given by F(x) =x^3(1+x)^n
Compute the nth derivative of F by applying the binomial theorem to (1+x)^n
Thanks.quote:Op woensdag 24 september 2014 12:12 schreef thabit het volgende:
Dat is hoe je het bewijst nádat je een dergelijk vak hebt gehaald.
Hier moet je beginnen met een x te nemen uit de linkerverzameling, en laat dan zien dat x ook in de rechterverzameling zit. Geen De Morgan of zo toepassen, maar expliciet uitschrijven.
Bedankt voor de feedback. Ik begrijp dus dat ik wat voorbarig concludeer?quote:Op woensdag 24 september 2014 17:37 schreef thabit het volgende:
Geval (III) kun je weglaten. Wordt al door de andere gevallen afgedekt.
Verder concludeer je in elk van de gevallen iets over inclusies van verzamelingen. Dat kan op die punten nog niet. Je kan daar alleen concluderen dat x in de gewenste verzameling zit.
Het blijft een beetje warrig. Het idee is wel goed, maar ik zou het zo zeggen:quote:Op woensdag 24 september 2014 18:01 schreef zerak het volgende:
[..]
Bedankt voor de feedback. Ik begrijp dus dat ik wat voorbarig concludeer?
Revisie:
For all sets A, B and C, (B ⊆ C) ⇒ ((A ∪ Cc) ⊆ (A ∪ Bc)).
Assume (B ⊆ C) holds.
Let x ∈ (A ∪ Cc) be arbitrary.
We now have two cases;
(I) x ∈ A.
(II) x ∈ Cc.
(I) x ∈ A. This means that x ∈ (A ∪ Cc) and that x ∈ (A ∪ Bc).
(II) x ∈ Cc. This implies that x ∉ C. Because we assume (B ⊆ C) holds, this means that x ∉ B, thus x ∈ Bc. Which means that x ∈ (A ∪ Cc) and that x ∈ (A ∪ Bc).
So, whether x ∈ A or x ∈ Cc, x can be found in both sets. Which means that ((A ∪ Cc) ⊆ (A ∪ Bc)).
Helaas. Dan ga ik puntje (ii) hier proberen te begrijpen, bedankt.quote:Op donderdag 25 september 2014 22:06 schreef thabit het volgende:
Zit niet in de span: die bevat alleen functies met enkelvoudige polen.
Ik zie het nu pas, maar hartelijk bedankt.quote:Op dinsdag 23 september 2014 22:17 schreef Riparius het volgende:
[..]
Ik betwijfel of dit er letterlijk staat, want afgezien van je typo(?) is de juiste term binomial theorem. Het bijvoeglijk naamwoord binominal bestaat ook, maar dat heeft een andere betekenis. Ook de eerste zin is niet iets wat een native speaker zo op zou schrijven. Wellicht is je tekst geschreven door een Nederlandse docent die veel minder goed Engels kent dan hij of zij wel denkt, dat zou niet de eerste keer zijn.
Maar goed, F(x) = x3(1 + x)n is een polynoom in x van de graad n+3, en als je dat n maal differentieert dan is F(n)(x) een polynoom van de derde graad. Voor een geheel getal m met 0 ≤ m < n is de n-de afgeleide van xm naar x identiek gelijk aan nul, en voor m ≥ n hebben we
zodat we krijgen
wat dus geeft
Ze substitueren y = c/x in de vergelijking van y'quote:Op vrijdag 26 september 2014 10:52 schreef RustCohle het volgende:
Hoe moet ik C benaderen als ik de afgeleide wil bepalen van y, waarvan de functie y = c/x ?
En daarnaast:
[ afbeelding ]
Hoe komt het dat op het einde (rechtsonder) de x² opeens x wordt?
Klopt en dan krijg je y' = - c/x² maar op het einde staat er dan weer = -y/xquote:Op vrijdag 26 september 2014 11:14 schreef OllieWilliams het volgende:
[..]
Ze substitueren y = c/x in de vergelijking van y'
y' = -c/x2 = -(c/x)*(1/x) = -(y)*(1/x) = -y/xquote:Op vrijdag 26 september 2014 11:34 schreef RustCohle het volgende:
[..]
Klopt en dan krijg je y' = - c/x² maar op het einde staat er dan weer = -y/x
en dan vraag ik mij af wat er met de kwadraat gebeurd is?
Top. Dankjewel!quote:Op vrijdag 26 september 2014 11:38 schreef Alrac4 het volgende:
[..]
y' = -c/x2 = -(c/x)*(1/x) = -(y)*(1/x) = -y/x
1. 1/y dy/dx is inderdaad dy/(dx y) maar wat schiet je daar mee op? Het is duidelijker als je die ervoor zet, kan je gelijk zien dat je daar niks meer mee hoeft te doen.quote:Op vrijdag 26 september 2014 14:22 schreef BroodjeKebab het volgende:
Hallo,
Zou iemand mij met de volgende vraagstukken van mij kunnen helpen:
1.
[ afbeelding ]
Waarom mag je van het eerste stuk de ' ln y' eruit halen voor 1/y want
1/y * dy / dx is toch dy / dxy ? Ik snap de notatie van Leibniz niet helemaal...
2. [ afbeelding ]
Ik snap hier niet hoe
dln y / dln x = dln y / dx * dx / dln x want
d ln y * dx = d²xlny toch? Hetzelfde geldt dan voor dx * dln x = d²ln x² ?
Of zit ik er compleet naast? Ik ben niet zo bekend met de notatie van Leibniz en ik zou hier graag meer duidelijkheid over willen.
Ik snap het helemaal eigenlijk niet.. Dit is het volledige plaatje:
[ afbeelding ]
Bij voorbaat dank!
P.S; een heel simpel voorbeeld waarvan al duidelijk kan zijn voor mij dat ik al helemaal geen ruk van de notatie van Leibniz begrijp:
[ afbeelding ]
Dit betekent niet meer dan dat ''ln y gedifferentieerd moet worden naar ln x'', maar dat begrijp ik dus niet..
Ik heb gewoon uit mijn hoofd geleerd dat als je bijv. hebt d/dx en je hebt x² dat de afgeleide dan 2x is (op zijn simpelst).
Ja de 'newton' notatie weet ik wel.quote:Op vrijdag 26 september 2014 15:25 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
1. 1/y dy/dx is inderdaad dy/(dx y) maar wat schiet je daar mee op? Het is duidelijker als je die ervoor zet, kan je gelijk zien dat je daar niks meer mee hoeft te doen.
Je moet d hier niet gaan zien als een variabel.
In "dy" hoort de d bij de y.
Snap je ook wat er gebeurd?
Dit is de afgeleide van ln door gebruik te maken van de ketting regel.
2. Ik snap jou gebruik van "want" niet helemaal.
Maar ook hier je moet d niet als een variabel zien.
En ln gebruik je daar ook opeens als variabel...
x ln x is niet gelijk aan ln x2
Dit mag wel
d/dx d/dx = d2/dx2
maar hier heb je twee keer de afgeleide naar x, die mag je wel kwadrateren.
d/dx d/dy = d2/(dx dy), hier kan dat dus niet.
De bovenste d kan maar makt het nu niet veel duidelijker.
Weet je wat de kettingregel is?
En kan je die beschrijven met een andere notatie?
Gelijk de eerste regelquote:Op vrijdag 26 september 2014 15:36 schreef Super-B het volgende:
Bij het bepalen van de afgeleide van y = xa (px + q)b ga ik ergens de fout in, maar ik weet niet waar...
y' = u b
u = xa (px + q)
y' = bub-1 * u'
u' = ax a-1 * v' --> v = px + q
v' = p
Dus
y' = b [xa(px+q)]b-1 * [axa-1 * p ]
Wat had het dan moeten zijn?quote:
Heb je de rest ook gelezen? Ik heb altijd het gevoel dat jullie alleen het laatste lezen.quote:Op vrijdag 26 september 2014 15:38 schreef BroodjeKebab het volgende:
[..]
Ja de 'newton' notatie weet ik wel.
f'(x)=g'(h(x))·h'(x)
:Squote:Op vrijdag 26 september 2014 15:43 schreef Super-B het volgende:
[..]
Wat had het dan moeten zijn?
y' = v * ub
waar v = xa en u = (px + q)b ?
Maar ja dan maak ik het mijzelf wel erg lastig.. want dan zou ik er niet uitkomen, want v zou in principe dan wegvallen bij y', dus dan zou ik de productregel moeten toepassen?
Ja je hebt gelijk.. Ben eruit gekomen.quote:Op vrijdag 26 september 2014 15:54 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
:S
Je wil toch de afgeleide van y naar x uitrekenen?
Dan valt xa toch echt niet zomaar weg.
Ja productregel moet je toepassen.
Om na te gaan of een afgeleide klopt is wolframalpha zeer geschikt. Mocht blijken dat je gevonden afgeleide niet klopt kun je hier altijd je methode nog plaatsen en vragen om uitlegquote:Op vrijdag 26 september 2014 16:43 schreef Super-B het volgende:
[..]
Ja je hebt gelijk.. Ben eruit gekomen.
Ik loop bij een nieuw vraagstuk vast bij de tweede afgeleide..
y = (1 + x²) 1/2
Als eerste afgeleide kwam ik uit op:
1/2 (1+x²)-1/2
Bij de tweede had ik:
y'' = 1/2 u -1/2 --> u' = 2x
y'' = -1/4 u -3/2 * u' = -1/4 (1+x² ) -3/2 * 2x
Klopt dit?
Volgens Wolfram Alpha klopt die eerste afgeleide. Die tweede niet..quote:Op vrijdag 26 september 2014 16:47 schreef OllieWilliams het volgende:
[..]
Om na te gaan of een afgeleide klopt is wolframalpha zeer geschikt. Mocht blijken dat je gevonden afgeleide niet klopt kun je hier altijd je methode nog plaatsen en vragen om uitleg
Je notatie klopt niet, probeer het nog eens.quote:Op vrijdag 26 september 2014 16:43 schreef Super-B het volgende:
[..]
Ja je hebt gelijk.. Ben eruit gekomen.
Ik loop bij een nieuw vraagstuk vast bij de tweede afgeleide..
y = (1 + x²) 1/2
1/2 (1+x²)-1/2
Bij de tweede had ik:
y'' = 1/2 u -1/2 --> u' = 2x
y'' = -1/4 u -3/2 * u' = -1/4 (1+x² ) -3/2 * 2x
Klopt dit?
y = (1 + x²) 1/2quote:Op vrijdag 26 september 2014 16:50 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
Je notatie klopt niet, probeer het nog eens.
Nu heb je twee keer y'' staan, de eerste moet y' zijn.
Ik heb niet verder gekeken, doe eerst maar eens beter je best met notatie en UITLEG.
En nee het klopt niet.
Maar begin eerst maar eens met beter gestructureerd opschrijven wat je doet.
Nee je geeft gewoon totaal geen uitleg, heeft niks met haakjes te maken.quote:Op vrijdag 26 september 2014 16:56 schreef Super-B het volgende:
[..]
y = (1 + x²) 1/2
1/2 (1+x²)-1/2
Dit is goed volgens Wolfram Alpha.
Terugblikkend op mijn vorige post, lijkt het nergens op.Ik heb echt geen idee.. Door die haakjes..
Zie edit:quote:Op vrijdag 26 september 2014 17:01 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
Nee je geeft gewoon totaal geen uitleg, heeft niks met haakjes te maken.
Wat heb je in wolframalpha ingevuld? Want het klopt niet, of ik lees niet goed...
En nu de hele berekening met uitleg...quote:
y = (1+x²)1/2quote:Op vrijdag 26 september 2014 17:13 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
En nu de hele berekenen met uitleg...
Oke dit lijkt te kloppen.quote:Op vrijdag 26 september 2014 17:19 schreef Super-B het volgende:
[..]
y = (1+x²)1/2
1+x² gelijkstellen aan u, dus u = 1+x²
y' = 1/2u-1/2 * u' (standaardregel toepassen, evenals de kettingregel).
y' = 1/2(1+x²)-1/2 * 2x (2x, want de afgeleide van u (u') = 2x)
Ja top bedankt!!quote:Op vrijdag 26 september 2014 17:43 schreef t4rt4rus het volgende:
[..]
Oke dit lijkt te kloppen.
Maar je hoeft niet alles op 1 lijn te zetten.
Dus afgeleide van u kan je appart zetten en later weer invullen.
Je tweede regel is een beetje dubbel.
Kan je nu hetzelfde doen met de tweede afgeleide?
-edit- Voorbeeld
Bereken afgeleide van
Substitueer
Dan krijgen we
Afgeleide van f naar u is
Afgeleide u naar x is
Gebruik maken van de kettingregel en substitueren van u geeft dan
Zo heb ik even getext op mijn mobiel...
En dit is toch veel duidelijker dan jouw 4 regels.
Laatste stap voor BroodjeKebab nog even met een extra stap
Kettingregel toepassen
Substitueer u
Snapt BroodjeKebab nu ook de Leibniz notatie en kettingregel?
Verzin eerst eens wat de afgeleide is van f(x) = 10x.quote:Op vrijdag 26 september 2014 21:37 schreef BroodjeKebab het volgende:
Hoe differentieer je een exponentiele functie?
10-x
Ik weet dat ik -x gelijk moet stellen aan u (dus u = -x ) en dat ik de kettingregel moet toepassen, maar dan loop ik vast?!
Ik zou denken aan
u*10-x-1 * u'
u' = -1
Dus
-10x -x-1 * -1
10x.ln 10quote:Op vrijdag 26 september 2014 21:46 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Verzin eerst eens wat de afgeleide is van f(x) = 10x.
De exponent x-1 komt er in ieder geval niet in voor.
Goedzo!. En nu de kettingregel gebruiken met 10-x.quote:
10-x ln 10 ? Ik snap de afgeleide van de exponentiële functies niet zo goed.. Want ik ken de regel wel, maar de betekenis/gedachte ervan niet, vandaar dat het mij dan ook snel klem zet, als er moeilijke vragen tevoorschijn komen.quote:Op vrijdag 26 september 2014 21:49 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Goedzo!. En nu de kettingregel gebruiken met 10-x.
Bekijk eerstquote:Op vrijdag 26 september 2014 21:50 schreef BroodjeKebab het volgende:
[..]
10-x ln 10 ? Ik snap de afgeleide van de exponentiële functies niet zo goed.. Want ik ken de regel wel, maar de betekenis/gedachte ervan niet, vandaar dat het mij dan ook snel klem zet, als er moeilijke vragen tevoorschijn komen.
Ik heb alles begrepen wat je zei tot op het eind na.. (vetgedrukte)...quote:Op vrijdag 26 september 2014 21:59 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Bekijk eerst
f(x) = ex.
Als het goed is weet je dat f'(x) = f"(x) = ... = ex.
Voor g(x) = cx, met c een of andere constante >0, kunnen we ook schrijven
g(x) = ex·ln c (Oh ja?)
En nu kunnen we zien, met behulp van de kettingregel, dat
g'(x) = ex·ln c ·ln c = cx·ln c
Hierbij moet je het volgende onthouden, om niet in de war te raken: de reflex om één van de exponent af te trekken komt voort uit de regels van machtsfuncties. Machtsfuncties en exponentiële functies zijn echter écht twee verschillende dingen: bij een machtsfunctie is de exponent constant, bij exponentiële functies is de exponent de variabele. Het verschil tussen x2 en 2x, zeg maar.
Nu jouw functie f(x) = 10-x. Om jouw manier met de substitutie met u te gebruiken:
f(x) = 10u met u = -x.
Dan f'(x) = f'(u) ·u' = ln 10·10u·-1 = -ln 10·10-x
Waarom komt die ln c er eigenlijk bij?quote:Op vrijdag 26 september 2014 21:59 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Bekijk eerst
f(x) = ex.
g(x) = ex·ln c (Oh ja?)
Hierbij moet je het volgende onthouden, om niet in de war te raken: de reflex om één van de exponent af te trekken komt voort uit de regels van machtsfuncties. Machtsfuncties en exponentiële functies zijn echter écht twee verschillende dingen: bij een machtsfunctie is de exponent constant, bij exponentiële functies is de exponent de variabele. Het verschil tussen x2 en 2x, zeg maar.
Nu jouw functie f(x) = 10-x. Om jouw manier met de substitutie met u te gebruiken:
f(x) = 10u met u = -x.
Was het overigens niet eu en dat u = 10 -x ?quote:Op vrijdag 26 september 2014 21:59 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Bekijk eerst
f(x) = ex.
g(x) = ex·ln c (Oh ja?)
f(x) = 10u met u = -x.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |