Ik moet het mooier schrijven ofwel herschrijven.quote:Op zaterdag 27 september 2014 12:32 schreef Anoonumos het volgende:
Volgens mij bedoelt hij
1. (p + qt³) / tet
En dan klopt zijn (editted) eerste post.
Waar moet je op uitkomen dan?
Of dat bedoelt hij niet en dan is dat het probleem.
Duidelijk. Dankje! Ik moet inderdaad even opletten op welke wijze ik het opschrijf...quote:Op zaterdag 27 september 2014 12:29 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Aan de eerste begin ik niet eens, want ik kan op drie verschillende manieren uitleggen hoe die functie eruit ziet vanwege het gebrek aan duidelijke haakjes.
De tweede functie is van de vorm f(t) = g(t)/h(t) en dus zullen we de quotiëntregel moeten toepassen.
Deze zegt dat f'(t) = [g'(t)h(t) - g(t)h'(t)] / h'(t)2
g'(t) = 2(at + bt2)(a+2bt) met behulp van de kettingregel.
h'(t) = et
Nu invullen levert ons
Nu kun je inderdaad boven en onder delen door et (Waarom eigenlijk?), en als je dan nog wat termen bij elkaar neemt krijg je
Maar waarom mag je nu boven en beneden delen door et?quote:
Omdat er in de teller sprake is van een vermenigvuldiging met et, zowel aan de linkerkant van de minteken als aan de rechterkant.quote:Op zaterdag 27 september 2014 12:43 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Maar waarom mag je nu boven en beneden delen door et?
Ik heb nog een vraagje:quote:Op zaterdag 27 september 2014 12:43 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Maar waarom mag je nu boven en beneden delen door et?
Daar moet nog één opmerking bij, vind ik.quote:Op zaterdag 27 september 2014 12:57 schreef Super-B het volgende:
[..]
Omdat er in de teller sprake is van een vermenigvuldiging met et, zowel aan de linkerkant van de minteken als aan de rechterkant.
De functie is niet 0, de afgeleide is daar 0.quote:Op zaterdag 27 september 2014 12:58 schreef Super-B het volgende:
[..]
Ik heb nog een vraagje:
[ afbeelding ]
Waarom wordt hier [....,...] gedaan i.p.v. (....,...) ?
Want bij 0 en 1/2 is de functie 0... en als y' = 0 dan is er geen sprake van een stijging/daling...
Leg eens stap voor stap uit hoe je daarbij komt. Ik zal je zo wel uitleggen hoe de afleiding werkt, maar ik denk ook dat het goed is dat je leert van je eigen fouten.quote:Op zaterdag 27 september 2014 13:04 schreef Super-B het volgende:
Hoe komen ze hierop?:
[ afbeelding ]
Ik kom namelijk (bij de herschrijving) uit op:
e-x ( 2xe-x - 2x³)
Omdat alles vermenigvuldigt wordt met het getal e (en haar exponent), dacht ik dat het verstandig was om dat uit de factor te halen... en ik behoud een afscheiding tussen de twee kanten, links en rechts.. van de plus. Aangezien er nog een -2x staat, heb ik tussen de haakjes een - gezet i.p.v. een plus, want + maal - is - en aangezien het getal e (bijna) altijd plus is, is het weer + maal - = -.quote:Op zaterdag 27 september 2014 13:07 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Leg eens stap voor stap uit hoe je daarbij komt. Ik zal je zo wel uitleggen hoe de afleiding werkt, maar ik denk ook dat het goed is dat je leert van je eigen fouten.
Scherpzinnig van je! Maar dan loop ik nog steeds vastquote:Op zaterdag 27 september 2014 13:27 schreef Anoonumos het volgende:
Je zoekt naar 3e2x = 1, niet min.
Als ik je vraag om stap voor stap uit te leggen hoe je bij je antwoord komt, dan bedoel ik daarbij geen verhaaltje, maar een aantal gelijkwaardige uitdrukkingen waar je telkens één rekenstap maakt, om bij je antwoord te komen. Er staan genoeg voorbeelden in dit topic, hoe zoiets eruit moet zien. Je docent zal dergelijke afleidingen ook van je verlangen. Probeer ook zeker niet te veel in één stap te doen, de kans dat je fouten gaat maken wordt alleen maar groter.quote:Op zaterdag 27 september 2014 13:11 schreef Super-B het volgende:
[..]
Omdat alles vermenigvuldigt wordt met het getal e (en haar exponent), dacht ik dat het verstandig was om dat uit de factor te halen... en ik behoud een afscheiding tussen de twee kanten, links en rechts.. van de plus. Aangezien er nog een -2x staat, heb ik tussen de haakjes een - gezet i.p.v. een plus, want + maal - is - en aangezien het getal e (bijna) altijd plus is, is het weer + maal - = -.
De beide termen hebben een gemeenschappelijke factor e-x². Omdat ab+ac=a(b+c) kun je een gemeenschappelijke factor buiten haakjes halen en dan staat erquote:Omdat alles vermenigvuldigD wordt met het getal e (en haar exponent), dacht ik dat het verstandig was om dat uit de factor te halen
Hier staat niets. In ieder geval niets wat wiskundig gezien iets betekent.quote:en ik behoud een afscheiding tussen de twee kanten, links en rechts.. van de plus.
Ik zie maar één minteken. Er is inderdaad in het gedeelte tussen de haakjes nog een gemeenschappelijke factor, namelijk 2x, dus kunnen we schrijvenquote:Aangezien er nog een -2x staat, heb ik tussen de haakjes een - gezet i.p.v. een plus, want + maal - is -
Er staat nog steeds maar één minteken. Daarnaast is e ≈2,71727.. en dus altijd positief, evenals ec voor iedere willekeurige waarde van c. En dus niet bijna altijd. Handig om te onthouden, en meteen het antwoord op de vraag die ik je stelde waarom je nu mag delen door et: de uitkomst van een e-macht is altijd positief - en dus nooit gelijk aan 0.quote:en aangezien het getal e (bijna) altijd plus is, is het weer + maal - = -.
Dus 1 - 3e2x = 0 als 2x = ln (1/3) = - ln 3 oftewel x = - (1/2) ln 3quote:Op zaterdag 27 september 2014 13:22 schreef RustCohle het volgende:
Ik heb hier een afgeleide:
y' = ex - 3e3x
Ik heb het veranderd in:
ex ( 1 - 3e2x )
Ik moet weten wanneer de functie stijgt.. Aangezien ex bijna altijd stijgend is altijd groter dan 0 is, hoef ik daar niks mee te doen. Dus ik moet kijken naar 1 - 3e2x.
Het is te zien dat 3e2x in totaal lager dan 1 moet zijn..
Dus ik deed:
3e2x = 1
e2x = 1 / 3
2x = ln 1/3
Vervolgens loop ik vast...
Hoe maak je van ln 1/3 opeens - ln 3 en vervolgens - 1/2 ln 3?quote:Op zaterdag 27 september 2014 13:39 schreef Anoonumos het volgende:
[..]
Dus 1 - 3e2x = 0 als 2x = ln (1/3) = - ln 3 oftewel x = - (1/2) ln 3
3e2x is overal strikt stijgend dus 1 - 3e2x < 0 als x > - (1/2) ln 3
en 1 - 3e2x > 0 als x < - (1/2) ln 3
Conclusie: de originele functie is stijgend als x ≤ - (1/2) ln 3
Hoe vaak heb je van Riparius al het advies gekregen om je nog eens te verdiepen in de rekenregels van exponenten en logaritmen?quote:Op zaterdag 27 september 2014 13:43 schreef RustCohle het volgende:
[..]
Hoe maak je van ln 1/3 opeens - ln 3 en vervolgens - 1/2 ln 3?
Dat doe ik, maar ik vergeet het steeds, ondanks dat ik zijn posts echt goed doorneem. Ik zit nog in de lerende fase he..quote:Op zaterdag 27 september 2014 13:45 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Hoe vaak heb je van Riparius al het advies gekregen om je nog eens te verdiepen in de rekenregels van exponenten en logaritmen?
Laat maar, ik weet het alweer.. tot de macht -1 opschrijven...quote:Op zaterdag 27 september 2014 13:45 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Hoe vaak heb je van Riparius al het advies gekregen om je nog eens te verdiepen in de rekenregels van exponenten en logaritmen?
Hoe weet je dat je die teken moet omdraaien en dus weet dat x > ....quote:Op zaterdag 27 september 2014 13:39 schreef Anoonumos het volgende:
[..]
Dus 1 - 3e2x = 0 als 2x = ln (1/3) = - ln 3 oftewel x = - (1/2) ln 3
3e2x is overal strikt stijgend dus 1 - 3e2x < 0 als x > - (1/2) ln 3
en 1 - 3e2x > 0 als x < - (1/2) ln 3
Conclusie: de originele functie is stijgend als x ≤ - (1/2) ln 3
Het rare is dat als ik in mijn rekenmachine -(1/4) ln 3 invoert dat ik -0,27 krijg en dan krijg ikquote:Op zaterdag 27 september 2014 13:39 schreef Anoonumos het volgende:
[..]
Dus 1 - 3e2x = 0 als 2x = ln (1/3) = - ln 3 oftewel x = - (1/2) ln 3
3e2x is overal strikt stijgend dus 1 - 3e2x < 0 als x > - (1/2) ln 3
en 1 - 3e2x > 0 als x < - (1/2) ln 3
Conclusie: de originele functie is stijgend als x ≤ - (1/2) ln 3
ex is strikt stijgend (als x > y dan ex > ey).quote:Op zaterdag 27 september 2014 13:52 schreef RustCohle het volgende:
[..]
Hoe weet je dat je die teken moet omdraaien en dus weet dat x > ....
Begrijp er niks van sorry...quote:Op zaterdag 27 september 2014 13:58 schreef Anoonumos het volgende:
[..]
ex is strikt stijgend (als x > y dan ex > ey).
Dus ook 3e2x is strikt stijgend.
En dus is 1 - 3e2x strikt dalend (wegens het minteken)
We weten dat 1 - 3e2x = 0 als x = - (1/2) ln 3
Dus vanwege het strikt dalend zijn geldt 1 - 3e2x < 0 als x > - (1/2) ln 3
Laat f(x) = exquote:
Nope..quote:Op zaterdag 27 september 2014 14:06 schreef Anoonumos het volgende:
[..]
Laat f(x) = ex
Dan afgeleide f ' (x) = ex > 0 voor alle x
Dus ex is strikt stijgend, oftewel als x > y dan ex > ey
Dit staat vast wel uitgelegd in je boek.
De mean value theorem gehad? Het is daar een gevolg van.quote:Op zaterdag 27 september 2014 14:09 schreef RustCohle het volgende:
[..]
Nope..
Die eerste twee regels wel.
Ik snap die x > y en ex > ey niet..
Want ex is toch altijd gelijk aan y?!?
Je moet 'm zo lezen: ALS een functie f(x) strikt stijgend is, DAN moet gelden dat UIT x>y VOLGT DAT f(x)>f(y).quote:Op zaterdag 27 september 2014 14:09 schreef RustCohle het volgende:
[..]
Nope..
Die eerste twee regels wel.
Ik snap die x > y en ex > ey niet..
Die stof wordt overgeslagen bij onze examenstof..quote:Op zaterdag 27 september 2014 14:13 schreef Anoonumos het volgende:
[..]
De mean value theorem gehad? Het is daar een gevolg van.
Ja maar dan is het toch x2 > x1 en y2 > y1 ...quote:Op zaterdag 27 september 2014 14:13 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Je moet 'm zo lezen: ALS een functie f(x) strikt stijgend is, DAN moet gelden dat UIT x>y VOLGT DAT f(x)>f(y).
In peppi en kokki-taal, wellicht dat je 'm grafisch wel voor je ziet:
Van een of andere strikt stijgende functie is de grafiek een lijn die omhoog loopt. Er zitten geen vlakke stukken in en hij gaat ook nergens naar beneden. Alleen maar berg op. Als we op de x-as twee punten hebben, waarvan de ene rechts van de andere ligt (dus groter is), dan moet de berg op die plek wel hoger zijn. De grafiek gaat immers alleen maar omhoog.
Ja dat heb ik gehad en dat als de afgeleide 0 is dat het impliceert dat er bijv. een minimum of maximum bereikt is.quote:Op zaterdag 27 september 2014 14:21 schreef Anoonumos het volgende:
Je moet wel ergens gehad hebben dat een overal positieve afgeleide impliceert dat de functie stijgend is anders kan je deze opgave niet maken.
En Janneke bedankt voor de toelichting.
Fair enough, wellicht werkt het gebruik van x en y in deze wat verwarrend.quote:Op zaterdag 27 september 2014 14:18 schreef RustCohle het volgende:
[..]
Ja maar dan is het toch x2 > x1 en y2 > y1 ...
ik snap niet waar die x > y en f(x) > f(y) vandaan komen.
Jep super duidelijk. Bij x en y zat de verwarring ja. Aangezien ex = x, vond ik het maar al te raar waarom x dan kleiner/groter kon zijn dan..y ofzo.quote:Op zaterdag 27 september 2014 14:22 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Fair enough, wellicht werkt het gebruik van x en y in deze wat verwarrend.
Een functie is strikt stijgend als voor ieder paar getallen a en b, waarbij a>b, geldt dat f(a)>f(b).
Is ie zo beter?
[ afbeelding ]
En ehm.. hoe weet je dat het > moet zijn ipv < bijvoorbeeld?quote:Op zaterdag 27 september 2014 13:58 schreef Anoonumos het volgende:
[..]
ex is strikt stijgend (als x > y dan ex > ey).
Dus ook 3e2x is strikt stijgend.
En dus is 1 - 3e2x strikt dalend (wegens het minteken)
We weten dat 1 - 3e2x = 0 als x = - (1/2) ln 3
Dus vanwege het strikt dalend zijn geldt 1 - 3e2x < 0 als x > - (1/2) ln 3
1 - 3e2x is strikt dalend, dus het idee is dat 1 - 3e2x kleiner wordt als we x laten toenemen.quote:Op zaterdag 27 september 2014 14:33 schreef RustCohle het volgende:
[..]
En ehm.. hoe weet je dat het > moet zijn ipv < bijvoorbeeld?
Held! Bedankt!quote:Op zaterdag 27 september 2014 14:44 schreef Anoonumos het volgende:
[..]
1 - 3e2x is strikt dalend, dus het idee is dat 1 - 3e2x kleiner wordt als we x laten toenemen.
Aangezien 1 - 3e2x = 0 als x = - (1/2) ln 3
betekent dat dus dat 1 - 3e2x < 0 als x > - (1/2) ln 3
Deel eerst eens boven en onder door (x+1) voordat je de noemers gelijk gaat maken. Minder kans op rekenfouten.quote:Op zaterdag 27 september 2014 15:07 schreef BroodjeKebab het volgende:
y = [2(x+1)] / [(x+1)² (x-1)] - 1/4 = [9 - x²] / [4(x²-1)]
Wat wordt hier gedaan?
Ik had in eerste instantie de noemers gelijk gemaakt en kwam uit op:
[8(x+1) - (x+1)² (x-1)] / [4(x+1)² (x-1)]
Vervolgens eenmaal delen door (x+1) levert op:
[8 - (x+1) (x-1)] / [4(x+1) (x-1)] , toch zit ik fout?
Het toverwoord is 'kettingregel'.quote:Op zaterdag 27 september 2014 15:18 schreef Super-B het volgende:
Waarom is de afgeleide van 4x - 5 ln(x² + 1) --> 4 - [ 10x / (x² + 1) ? Ik zelf had:
4 - [ 5 / (x² + 1)
Moet ik de kettingregel op 5 ln (x² + 1) toepassen? Hoezo eigenlijk, in verband met dat die 5 een exponent is?quote:Op zaterdag 27 september 2014 15:20 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het toverwoord is 'kettingregel'.
In deze post wordt bijzonder uitgebreid uitgelegd hoe de kettingregel werkt en waarvoor je hem moet gebruiken. Zoiets zal ongetwijfeld ook in jouw boek staan, en als je daar nog eens goed naar kijkt zie je vrij snel dat dat niets te maken heeft met het vermenigvuldigen met een of andere constante.quote:Op zaterdag 27 september 2014 15:21 schreef Super-B het volgende:
[..]
Moet ik de kettingregel op 5 ln (x² + 1) toepassen? Hoezo eigenlijk, in verband met dat die 5 een exponent is?
Thanks. Ik heb er nog éénquote:Op zaterdag 27 september 2014 15:28 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
In deze post wordt bijzonder uitgebreid uitgelegd hoe de kettingregel werkt en waarvoor je hem moet gebruiken. Zoiets zal ongetwijfeld ook in jouw boek staan, en als je daar nog eens goed naar kijkt zie je vrij snel dat dat niets te maken heeft met het vermenigvuldigen met een of andere constante.
bijna goed, behalve dat ln x niet gekwadrateerd dient te worden in de tweede term aan de rechterkant van het dikgedrukte (immers u = ln x). dit geeftquote:Op zaterdag 27 september 2014 16:11 schreef Super-B het volgende:
[..]
Thanks. Ik heb er nog één
Afgeleide van y = x³ (ln x)²
Ik had het volgende:
y =x³ (ln x)²
u = ln x
y' = 3x² * u² + x³ * [ 2(ln x)²] / x want afgeleide van u is --> 2u * u' en u' = 1/x
y' = 3x² * (ln x)² + x³ * [ 2(ln x)²] / x
Nu loop ik vast, want ik weet niet eens of ik in de goede richting zit..
Oeff.. Stomme slordigheidsfoutje...quote:Op zaterdag 27 september 2014 16:21 schreef OllieWilliams het volgende:
[..]
bijna goed, behalve dat ln x niet gekwadrateerd dient te worden in de tweede term aan de rechterkant van het dikgedrukte (immers u = ln x). dit geeft
y' = 3x2(ln x)2 + x3(2(ln x))/x
y' = 3x2(ln x)2 + x2(2(ln x))
y' = x2(ln x) * [3(ln x) + 2]
Ja, een slordigheidsfoutje met de haakjes.quote:Op zaterdag 27 september 2014 16:34 schreef Super-B het volgende:
[..]
Oeff.. Stomme slordigheidsfoutje...
y = ( ln x + 3x)²
u = ln x + 3x
y' = 2u * u'
y' = [ 2 (ln x + 3x ) * 1/x ] + 3
y' = ([ 2ln x + 6x] / x) + 3
Ik doe weer iets fout...
teller * tellerquote:Op zaterdag 27 september 2014 16:45 schreef Janneke141 het volgende:
Hoe vermenigvuldig je twee breuken?
quote:Op zaterdag 27 september 2014 16:45 schreef Janneke141 het volgende:
Hoe vermenigvuldig je twee breuken?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |