abonnement Unibet Coolblue
pi_144575863
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 02:22 schreef miura het volgende:

[..]

Dat is de vraag. En misschien komen we nooit achter waarom ze doorliepen (zowel na Mirador als eventueel na de quabrada). Maar de doodsoorzaak en wat zit er verder zich (ongeveer) heeft afgespeeld, komt hopelijk eens boven water.

En kan me niet voorstellen dat hun doel iets anders was dan zo snel mogelijk veilig thuiskomen (in Boquete). Een geplande meerdaagse wandeling lijkt me zeer onwaarschijnlijk, haast uitgesloten.
Dat laatste ben ik het zeer mee eens.

Het is jammer dat er niet meer gegevens vrij gegeven worden. Er worden hier soms wilde veronderstellingen geuit, maar er zitten ook posts en denkwijzen tussen die wel degelijk zinvol zijn.
Make my day!
pi_144575870
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 02:26 schreef Gorraay het volgende:
Baru geeft op 4 augustus hier [bekijk in vogelperspectief] vier kabelbruggen aan, waarbij ik de volgende coördinaten heb gevonden (benadering):

First cable bridge, refugio de Inrenare: 8.8710 -82.4172 (8°52'15.6"N, 82°25'1.9"W)
Second cable bridge, Flores: 8.8818 -82.4077 (8°52'54.5"N, 82°24'27.7"W)
Third cable bridge: 8.8826 -82.4051 (8°52'57.36"N, 82°24'18.36"W)
Fourth bridge, río Velorio: 8.9075 -82.3992 (8°54'27.0"N, 82°23'57.1"W)
Ja, Baru en Feliciano (lokale gidsen) zijn de bron van de kabelbruglocaties. Daarvan mogen we dus aannemen dat ze correct zijn.

Refugio de Inrenare is overigens een vervallen hut, vlakbij de eerste kabelbrug.
pi_144575878
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 september 2014 02:16 schreef agter het volgende:

[..]

Dank!
Ik blijf me afvragen waarom ze doorliepen. Waar gingen ze heen..wat was hun doel?
Als het een verdwaling/ongeluk (rond 16:30) is geweest kan ik me een paar dingen bedenken:
1. Ze waren zich bewust dat ze op de top waren, maar ze wilden nog verder kijken. Het was pas 13:00 en goed weer. Ik zou t ook leuk vinden om tenminste nog een stukje verder te gaan. Omdat het meeviel zijn ze toch te ver gelopen tot ze zich realiseerden dat de nacht te snel inviel. (of een ongeluk, maar dan ben je echt ver doorgelopen na de Mirador, hoe wilde ze ooit terugkomen?)
2. Ze waren zich er niet (volledig) bewust van dat ze op de top waren. Het is een mooi uitzicht met vulkaan, maar een mens kan zich vergissen. Hoe goed hebben ze info over de top gelezen/opgezocht/onthouden? Ik kan me voorstellen dat je denkt dat het nog niet de top is, oa omdat het pad daarna niet veel moeilijker wordt. Het pad gaat daar zo duidelijk verder, en wellicht was dit gewoon een uitzicht.
3. Ze waren op één of andere manier in de veronderstelling dat de route cirkelvormig is (is geloof ik onwaarschijnlijk genoemd.)
pi_144575935
Even tussen door.
http://www.vermist.nl/nie(...)rmissingen-per-jaar/
Dat is volgens mij best veel
pi_144575958
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 02:42 schreef vronie het volgende:
Even tussen door.
http://www.vermist.nl/nie(...)rmissingen-per-jaar/
Dat is volgens mij best veel
16.000 vermissingen per jaar worden er in NL opgegeven.
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)nge-lijdensweg.dhtml
700 per jaar in Panama.
http://www.vermist.nl/nie(...)rmissingen-per-jaar/
Panama heeft 4 miljoen inwoners.

[ Bericht 5% gewijzigd door agter op 16-09-2014 02:55:21 ]
Make my day!
pi_144575982
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 september 2014 02:48 schreef agter het volgende:

16.000 vermissingen per jaar worden er in NL opgegeven.
http://www.trouw.nl/tr/nl(...)der-onderzocht.dhtml
700 per jaar in Panama.
http://www.vermist.nl/nie(...)rmissingen-per-jaar/
Panama heeft 4 miljoen inwoners.
Hoe zit het met de misdrijf percentages opdat we een kansberekening kunnen maken wat het meest aannemelijk is?
pi_144575986
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 02:55 schreef Za het volgende:

[..]

Hoe zit het met de misdrijf percentages opdat we een kansberekening kunnen maken wat het meest aannemelijk is?
Ga je gang.
Jij wil perse een misdrijf bewijzen, of uitsluiten?
Make my day!
pi_144576010
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 september 2014 02:55 schreef agter het volgende:

Ga je gang.
Jij wil perse een misdrijf bewijzen, of uitsluiten?
Geen van beide.

Heb jij de cijfers? bvd.
pi_144576013
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 03:02 schreef Za het volgende:

[..]

Geen van beide.

Heb jij de cijfers? bvd.
Nee, dat interesseert mij ook niet zo. Wat is de relevantie precies?
Make my day!
  dinsdag 16 september 2014 @ 03:03:26 #160
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_144576014
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 03:02 schreef Za het volgende:

[..]

Geen van beide.

Heb jij de cijfers? bvd.
Cijfers voor Panama:
https://www.osac.gov/pages/ContentReportDetails.aspx?cid=14201
Op zaterdag 15 februari 2003 14:59 schreef shmoopy het volgende:
Een domnivoor, dus.
pi_144576018
quote:
Thanks!
Dat ontloopt het aantal vermissingen niet zoveel dan.
pi_144576104
Wellicht zijn uit de telkens bijgewerkte OP van onderstaand artikel, nog onderdelen te halen voor de tijdlijn hier op FOK. Zie helemaal onderin die OP, bij 1 april.

Voor Jackie12:
Zo had ik zelf ook al een paar keer gelezen dat de meiden 1 april s' ochtends in een taxi stapten in Boquete, waar al 2 mannen in zaten. De chauffeur vroeg de meiden waar ze heen wilden, een van hen antwoordde El sendero El Pianista. De taxichauffeur (voor welk taxi bedrijf werkte hij?) heeft daarna eerst die 2 mannen afgezet (wie waren dat? wat kwamen ze doen in B?) en toen de meiden. Je kunt je afvragen waarom niet op die 2 mannen en taxi chauffeur verder gerechercheerd is, of misschien is dat wel gedaan? Kan de bijbehorende link niet ff zo snel vinden, naam van de chauffeur was zelfs bekend, heb em zelf ergens nog staan op mijn computer geloof ik, maar goed. Jullie hebt dat vast ook wel ergens al gelezen.

Terug naar die OP dus:

Diverse getuigen hebben ze uit een taxi zien stappen bij het begin van El Pianista

http://www.rtvutrecht.nl/nieuws/1164232

[ Bericht 2% gewijzigd door Poekje01 op 16-09-2014 07:52:51 ]
  dinsdag 16 september 2014 @ 05:13:52 #163
1593 Perico
Serpent Rouge
pi_144576166
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 08:18 schreef Geruisloos het volgende:
Waar denk je dat de eventuele manipulatie van de metadata heeft plaats kunnen vinden?

Zouden de ouders wél over de originele foto's beschikken denk je? Of acht je het plausibel dat de onderzoekers in Panama hebben geknoeid met de bestanden? Met welk doel zou dit gebeurd kunnen zijn?
De ouders beschikken zeker over de originele 4000x3000 foto's want de Facebook cover van Martijn Froon is van dat formaat afgeleid, zoals Strato heeft aangetoond. Het zou interessant zijn om te weten, hoe alle metadata hiervan zijn. Buiten het feit natuurlijk, dat je dan perfect kunt zoomen en van vele detailkwesties af kunt zijn.

De manipulatie van de metadata die wij kennen, heeft plaatsgevonden in Panama. Voordat de rugzak met alles erin werd opgestuurd naar het NFI, hebben mensen daar zelf alle foto's van de geheugenkaart gehaald.
Die datum is terug te vinden in de metadata, bij de helft van de foto's

Dan moet je maar hopen, dat ze slechts de bestanden ervan af hebben gehaald. In theorie kunnen ze ook gewoon nieuwe versies erop hebben gezet, waarvan datavelden zijn aangepast.

In theorie kan het ook de dader van het misdrijf zijn, die met een geheugenkaart heeft gerommeld.

Omdat ik zelf heel erg twijfel over kwade opzet, valt het mij ook moeilijk om motieven aan te leveren.
Het kan zijn, dat diep in haar hart mevrouw Pitti denkt: ik wil geen gedoe meer, dus als we alles richting een verdwaling van naieve toeristes kunnen sturen: best, dat scheelt ook weer het nodige aan kosten.

Dus als ze dan foto's tegenkomen, die expliciet tot heel veel onderzoek hadden kunnen leiden, zouden er dingen gemanipuleerd kunnen zijn.. in het hypothetische geval, van terugkeer naar de top bijvoorbeeld... pas wat tijden aan, en het lijkt of ze zijn doorgelopen..

Nu is het wel zo, dat de filenumbers redelijk solide lijken.

Wat opvalt is, dat het archief begint met 102... dus de exacte notering voor de foto's is: 102-0499 bijvoorbeeld.

Standaard begint de Canon nummering bij 100... en achter het streepje telt hij dan door, van 0 tot 9999. Tenzij je het anders hebt ingesteld... dit zou betekenen, dat of er al een cyclus 100-van 0 tot 9999 foto's is geweest, en ook nog eens van 101-9999.

Of dat er een handmatige reset is geweest, door actief ingrijpen in het menu van de camera.. of dat bij het invoeren van een nieuwe geheugenkaart, de getallen versprongen naar 101 en 102. In de instellingen kun je dit echter niet zo 1-2-3 zo regelen, trouwens, dat dit gebeurt. Op 100/101/102 etc. schijn je geen directe invloed te hebben.

Maar als ze toch niet eens de moeite nam om zoiets als het goede jaartal in te stellen, waarom dan wel met de instellingen gaan spelen om zoiets oninteressants (voor hen) als nummering te regelen?

Tenslotte heb ik een test gedaan, en heb aan een foto uit de serie datavelden toegevoegd... GPS coordinaten, dat soort dingen.

De software ontdekt niet dat ze later zijn toegevoegd en eventuele datavelden die erbij zijn gekomen, die verhalen over mijn manipulatie, kun je weer handmatig verwijderen.

quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 14:22 schreef Domnivoor het volgende:

Heb je ook gekeken naar de metadata van foto's van een andere Canon PowerShot SX270 HS? Die zijn wel te vinden op flickr of zo. Misschien zie je dan vergelijkbare afwijkingen.
Ik heb gekeken en vond een uitstekend archief van test foto's van een user op Flickr. Gewoon, onbewerkte foto's, rechtstreeks van de camera geplaatst, zonder geouwehoer.

Wat echt eruit springt, is dat die foto's standaard geen XMP data bevatten, terwijl de foto's van Kris en Lisanne die wel hebben. Dus heeft een Panamees die achtergelaten. Er zijn nog een paar andere verschilletjes.

Het meest opmerkelijk is misschien wel dat geen van de foto's van Kris en Lisanne thumbnail informatie bevatten. Dat is eigenlijk toch wel heel standaard en die wordt volgens mij ook als je een foto schiet standaard al gemaakt... die wordt volgens mij niet pas gemaakt als je foto's gaat bekijken op het LCD scherm (wat ze mogelijk nooit gedaan hebben).

quote:
1s.gif Op dinsdag 16 september 2014 00:58 schreef Domnivoor het volgende:
Vraag het Perico. Hij heeft hem in een kaartje aangegeven:
[ afbeelding ]
Ik heb mijn kaartjes gebaseerd op bestaande kaarten in omloop die gegouteerd waren door Baru en Chani... al houden die er ook van om wat mistig te doen... de ene dag kunnen ze plots weer iets anders zeggen, of tekenen.

Exacte locaties van quebradas of kabelbruggen zullen moeilijk zijn... Bing en Google hebben nu al bepaalde rivieren wel en andere plots niet, in het gebied... Global Maps is een goed alternatief, al is dat wat moeilijker in het gebruik.

[ Bericht 0% gewijzigd door Perico op 16-09-2014 05:32:34 ]
  dinsdag 16 september 2014 @ 07:06:18 #164
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_144576383
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 15:16 schreef Geruisloos het volgende:

[..]

Dit is dan ook geen correcte vertaling. Een llamada registrada is geen "opgenomen gesprek", maar in deze context een geregistreerde belpoging (gelogd door de telefoon). Met "downloaden" (se descargaron) wordt bedoeld dat de batterijen leeg zijn (letterlijk: [de apparaten] zijn afgeladen/ontladen).
Jaja, zoiets vermoedde ik al. Het gaat om hetzelfde artikel van de dag ervoor.
pi_144576877
Gezien de hevige discussie over de afstanden en de looptijden is het denk ik essentieel dat de locaties van de Miradador, de quebrada en de crossings empirisch worden vastgesteld. Ik zal eens kijken of ik een gids kan inhuren die een GPS track kan maken van begin tot aan in ieder geval de eerste kabelovergang.

Dan kan de track redelijk exact, inclusief de gemiddelde snelheden, op de kaart worden geplot, en zijn we niet meer afhankelijk van uitspraken.

Wordt vervolgd.
pi_144577267
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 08:17 schreef Geruisloos het volgende:
Gezien de hevige discussie over de afstanden en de looptijden is het denk ik essentieel dat de locaties van de Miradador, de quebrada en de crossings empirisch worden vastgesteld. Ik zal eens kijken of ik een gids kan inhuren die een GPS track kan maken van begin tot aan in ieder geval de eerste kabelovergang.

Dan kan de track redelijk exact, inclusief de gemiddelde snelheden, op de kaart worden geplot, en zijn we niet meer afhankelijk van uitspraken.

Wordt vervolgd.
Dat zou top zijn!! Ik meende ooit in deze topicreeks toch iets van GPS kaarten gezien te hebben, in ieder geval van pianista. Of vergis ik me en was het van een ander pad?

Verder heb ik de post van Perico in de OP gezet. Van dergelijke posts zou het jammer zijn als die informatie na een tijd wegzakt in de reeks.
pi_144577718
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 08:47 schreef Poolbal het volgende:

[..]

Dat zou top zijn!! Ik meende ooit in deze topicreeks toch iets van GPS kaarten gezien te hebben, in ieder geval van pianista. Of vergis ik me en was het van een ander pad?

Verder heb ik de post van Perico in de OP gezet. Van dergelijke posts zou het jammer zijn als die informatie na een tijd wegzakt in de reeks.
Deze stuurde miura mij door:

http://es.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=7630459

Wellicht de belangrijkste indicatie van het pad tot nu toe.

9,35 km (Heen-Mirador-Terug) in 5 uur en 40 minuten. We weten echter niet of er continue is doorgelopen, of dat er ook stops zijn geweest. Er zit ook wat afwijking tussen de heen en terug data. Mogelijk zijn er dus stukken anders gelopen, of het GPS signaal is niet altijd accuraat geweest.

[ Bericht 5% gewijzigd door Geruisloos op 16-09-2014 09:25:00 ]
pi_144578515
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 02:19 schreef Poolbal het volgende:
Als ik de vorige OP quote krijg ik de afbeeldingen niet mee, ik krijg ipv de afbeeldingen dit:

[ afbeelding ]

zal nog ff de andere plaatjes en filmpjes toevoegen
Ctrl A en Ctrl C
pi_144578972
En anders even alle [ [url] vervangen door [img] en alle [/url] ] door [/img]
pi_144579037
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 00:17 schreef jackie12 het volgende:
Nog een keer (en ik ben het niet eens met de OP!)

We moeten dus op zoek naar het meest eenvoudige scenario zonder teveel poespas.

Laten we dan beginnen bij het begin

K en L waren om 13 uur op de Mirador.

Hoe kwamen ze daar?
Waarom zijn ze tijdens hun wandeling vanaf hun hostel 3 uur lang door niemand gezien?
Taxi? Waarom is de taxichauffeur dan nog niet gevonden? Het is daar geen new York
Wie was de laatste die ze heeft gezien?

Geven jullie dan maar zonder teveel poespas aan wat het meest logisch is ip vpas te beginnen na de foto op de 1e quebrada
In dit NOS-filmpje zegt PM dat Kris en Lisanne nog gezien zijn door iemand die aan de Pianista Trail een finca heeft. Woont daar LG, ook een gids?

http://nos.nl/video/66744(...)ug-moeten-nemen.html
  dinsdag 16 september 2014 @ 10:57:41 #171
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_144579920
Binnenkort op tv:
Zoektochten en emotionele ontmoetingen in nieuwe reeks vermist

Vanaf dinsdag 23 september presenteert Jaap Jongbloed voor het 19e jaar een nieuwe reeks van het AVROTROS-opsporingsprogramma Vermist. Dit seizoen staat de achterblijver centraal. De impact die een vermissing heeft op de achterblijver komt aan bod en Jaap Jongbloed neemt de familie mee op locatie om te zoeken naar hun dierbare. In de studio maakt wekelijks een Bekende Nederlander de tips bekend die tijdens de live uitzending binnenkomen en de speurneuzen onder de kijkers worden uitgenodigd om gedurende het programma mee te zoeken via de sociale media. Cold case zaken van langdurende vermissingen worden in samenwerking met de politie opnieuw onder de loep genomen en zoals altijd is er ruim aandacht voor ontvoerde kinderen, jonge weglopers, loverboyslachtoffers en zorgwekkende vermissingen.

Er komt ook een aflevering met Hans en Roelie Kremers.

[ Bericht 1% gewijzigd door Domnivoor op 16-09-2014 13:45:49 ]
Op zaterdag 15 februari 2003 14:59 schreef shmoopy het volgende:
Een domnivoor, dus.
pi_144580025
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 00:17 schreef jackie12 het volgende:
Nog een keer (en ik ben het niet eens met de OP!)

We moeten dus op zoek naar het meest eenvoudige scenario zonder teveel poespas.

Laten we dan beginnen bij het begin

K en L waren om 13 uur op de Mirador.

Hoe kwamen ze daar?
Waarom zijn ze tijdens hun wandeling vanaf hun hostel 3 uur lang door niemand gezien?
Taxi? Waarom is de taxichauffeur dan nog niet gevonden? Het is daar geen new York
Wie was de laatste die ze heeft gezien?

Geven jullie dan maar zonder teveel poespas aan wat het meest logisch is ip vpas te beginnen na de foto op de 1e quebrada
:) De één zit te drammen over exacte lokaties en de ander over de aanloop tot de verdwaling.

Maar vooruit. Volgens mij heb ik je dit al veel vaker verteld, hoop dan nu op een inhoudelijke reactie terug.

quote:
Hoe kwamen ze daar?
Lopend over de Pianista trail. Een andere manier is er namelijk niet.
quote:
Waarom zijn ze tijdens hun wandeling vanaf hun hostel 3 uur lang door niemand gezien?
Dat zijn ze wel. Alleen de getuigenissen kloppen op één na niet met de tijdlijn van de camera.
Is dat vreemd? Wel, laten we dan eens terug kijken. De buitenlandse gemeenschap in Boquete heeft een privédetective ingehuurd om de vermissing te onderzoeken. Voor hen was er één vaststaand gegeven: Dat de meiden rond 13:00 nog in de taalschool waren. Dit 'feit' was naar buiten gekomen via een medewerker in een andere vestiging in Bocas die het weer had van iemand op de vestiging in Boquete.
Met die 'wetenschap' is de privédetective op onderzoek uitgegaan en heeft mensen geïnterviewd.
Hij kwam met een aantal getuigenissen; van die eigenaar van een hostel Pedro C., een taxichauffeur. de eigenaresse van het restaurant bij de Pianista trail, de indiaanse vrouw Olivia de K, iemand die op een finca woonde langs de Pianista trail en de gids Plino.
Opvallend is daarbij dat de enige die twijfelde aan zijn getuigenis die Plino was. En dat Plino de enige was die de tijdlijn juist had.
Dit doet mij ernstig twijfelen aan de onderzoeksmethode die die privédetective heeft gebruikt. Het lijkt er op dat hij de getuigen heeft beïnvloed in de tijdlijn. Bijna iedereen ging daar in mee behalve Plino die daardoor ging twijfelen aan zijn eigen getuigenis.
Door een user toen hier werd geopperd dat alle getuigen er een dag naast zaten. Kan maar wel vreemd dat ze dat allemaal deden. Logischer lijkt het dat de tijd fout zat door de beïnvloeding van de privédetective. Ook dat getuige Olivia de K. zich heeft laten meeslepen in het verhaal en zo met die 'waarschuwing' op de proppen kwam.
quote:
Taxi? Waarom is de taxichauffeur dan nog niet gevonden? Het is daar geen new York
Zie boven: Die is dus wel gevonden.
quote:
Wie was de laatste die ze heeft gezien?
Plino.

Ga je deze keer dan wel reageren?
pi_144580221
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 00:11 schreef Geruisloos het volgende:

[..]

Goede punten. Zie hier de kaart om een idee te krijgen van de afstanden. Een dag lopen van Mirador naar tweede crossing lijkt me overdreven. Hoe vaak heeft Feliciano die uitspraak gedaan? Maar er is ook nog een eerste crossing. Alleen weet ik niet of die echt gevaarlijk is.
Waar ik gisterenavond nog even over zat na te denken voor at betreft de locatie van het eerste bergbeekje..
Dit gaat ook niet kloppen maar geeft wel een vergelijk:
Neem de afstand tussen de Mirador en de eerste crossing. Deel die door 8 (uur). Dan zou het bergbeekje op 1/8ste van de Mirador moeten liggen.
De loopafstand per uur zou dan ook die afstand moeten zijn.

Dan krijg je toch een heel ander plaatje.
pi_144580338
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 11:09 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Waar ik gisterenavond nog even over zat na te denken voor at betreft de locatie van het eerste bergbeekje..
Dit gaat ook niet kloppen maar geeft wel een vergelijk:
Neem de afstand tussen de Mirador en de eerste crossing. Deel die door 8 (uur). Dan zou het bergbeekje op 1/8ste van de Mirador moeten liggen.
De loopafstand per uur zou dan ook die afstand moeten zijn.

Dan krijg je toch een heel ander plaatje.
1 dag lopen is 8 uur? Waarom? Waarom niet 12 of 10?
Make my day!
pi_144580593
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 11:09 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Waar ik gisterenavond nog even over zat na te denken voor at betreft de locatie van het eerste bergbeekje..
Dit gaat ook niet kloppen maar geeft wel een vergelijk:
Neem de afstand tussen de Mirador en de eerste crossing. Deel die door 8 (uur). Dan zou het bergbeekje op 1/8ste van de Mirador moeten liggen.
De loopafstand per uur zou dan ook die afstand moeten zijn.

Dan krijg je toch een heel ander plaatje.
Interessante benadering. We moeten dan alleen wel zeker weten dat de Mirador - 1e Crossing ook echt 8 uur lopen is. Hemelsbreed is dit ongeveer 4 km. Dit zou een hemelsbrede snelheid betekenen van 500m per uur.

Het beste is natuurlijk een GPS pad, dan kunnen we ook de kronkels zien, maar als je goed kunt onderbouwen dat de 1e crossing 8 uur lopen is vanaf de Mirador, dan zal ik de locatie van de quebrada en de gemiddelde snelheid in de kaart aanpassen om een betere Area of Distress aan te kunnen geven.
pi_144580714
Even mezelf quoten:
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 11:01 schreef Ouder1 het volgende:
De buitenlandse gemeenschap in Boquete heeft een privédetective ingehuurd om de vermissing te onderzoeken. Voor hen was er één vaststaand gegeven: Dat de meiden rond 13:00 nog in de taalschool waren. Dit 'feit' was naar buiten gekomen via een medewerker in een andere vestiging in Bocas die het weer had van iemand op de vestiging in Boquete.
Hierbij komt bij mij ook iets anders naar boven. Die data hebben ze van Ingrid L. Maar van wie heeft Ingrid L. dat dan? Van Eileen? Vreemd dat Ingrid L. ook niet aangeeft van wie ze het heeft...
Is er dan niet iets vreemds aan de getuigenissen van die Eileen?
- Verkeerde tijd doorgegeven dat ze de taalschool verlieten
- Zij moet geweten hebben dat de meiden de Pianista gingen lopen maar kwam daar niet mee
- Van wie hebben de meiden de tip gekregen over dat onduidelijke punt onderaan de Pianista trail? Van Eileen?

De ouders van Kris zeggen dat de meiden voorzichtig waren en zich goed lieten informeren.
Ze hebben een map doorgekeken voor de Pianista trail.
Ze hebben op het internet naar informatie gezocht over de Pianista trail
Ze hebben een kaart bekeken waar de Pianista trail op stond
Ze hebben onderweg aan enkele mensen informatie gevraagd
Waarom zouden ze op de taalschool dan niet aan iemand om info hebben gevraagd? Dat is toch vreemd? En dan ook niet aan iemand die ze gesproken hebben over trails en met wie ze de boekingen bij F hebben gedaan? Die de volgende dag ook met hen mee zou gaan naar de koffie/aardbeien trail?

Er is iets vreemds met de getuigenissen van die Eileen. En nee, dan bedoel ik zeer zeker niet dat zij een dader zou kunnen zijn of zo. Mijn hemel, nee. Maar ik denk wel dat zij iets verzwijgt, een eigen aandeel in verkeerde/wazige/onvolledige info? Vanwege een schuldgevoel?
Waarom gaat Sinaproc op heel andere trails zoeken terwijl Eileen alle schijn heeft te hebben geweten dat ze de Pianista op gingen?
Ergens kwam een uitspraak van de taalschool voorbij dat die waarschuwing van Lonely Planet bewust was weg gelaten omdat ze het onzin vonden omdat zij Boquete en de Pianista trail als veilig zagen en geen onzinnige angsten bij toeristen wilden hebben.
Zit daar de clue waarom de getuigenissen van Eileen zo vreemd lijken?

[ Bericht 1% gewijzigd door Ouder1 op 16-09-2014 11:36:40 ]
pi_144580741
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 september 2014 11:13 schreef agter het volgende:

[..]

1 dag lopen is 8 uur? Waarom? Waarom niet 12 of 10?
8 uur is letterlijk door een gids ergens gezegd en is de kortste loopafstand die ik ben tegengekomen.
pi_144580781
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 11:21 schreef Geruisloos het volgende:

[..]

Interessante benadering. We moeten dan alleen wel zeker weten dat de Mirador - 1e Crossing ook echt 8 uur lopen is. Hemelsbreed is dit ongeveer 4 km. Dit zou een hemelsbrede snelheid betekenen van 500m per uur.

Het beste is natuurlijk een GPS pad, dan kunnen we ook de kronkels zien, maar als je goed kunt onderbouwen dat de 1e crossing 8 uur lopen is vanaf de Mirador, dan zal ik de locatie van de quebrada en de gemiddelde snelheid in de kaart aanpassen om een betere Area of Distress aan te kunnen geven.
Ik denk dat de onderbouwing die ik geef wellicht nog meer onderbouwing is dan waarop de huidige locatie van het bergbeekje is gebaseerd.
Ik vraag ook niet het te wijzigen maar om het even naast elkaar te leggen om te zien wat dat met de conclusies doet.
pi_144581341
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 11:28 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Ik denk dat de onderbouwing die ik geef wellicht nog meer onderbouwing is dan waarop de huidige locatie van het bergbeekje is gebaseerd.
Ik vraag ook niet het te wijzigen maar om het even naast elkaar te leggen om te zien wat dat met de conclusies doet.
Kan het op dit moment even niet plotten op de kaart, maar als we uitgaan van 500m per uur gemiddeld vanaf de Mirador, dan is de distress locatie ongeveer waar Hut 12 staat aangegeven.
pi_144581778
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 10:19 schreef 11en30 het volgende:
En anders even alle [ [url] vervangen door [ [url= en alle [/url] ] door ]afbeelding[/url] ]
Het probleem is dat als ik quote, dat iedere afbeelding die normaal zo er in staat [img]www.site.com/ditisde-urlvanhetplaatje[/img [

Er na het quoten van de OP zo in staat:
[url] afbeelding [/url [ (< in plaats van een plaatje staat er de tekst "afbeelding")

Dus als ik dat handmatig wil aanpassen moet ik niet alleen "url" veranderen in "img", maar ook de letterlijke url van de plaatjes opzoeken en erin kopiëren. Voor 5-10 plaatjes is dat niet erg om ff te doen, maar er staan wel 100 plaatjes denk ik :/
pi_144581921
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 12:01 schreef Poolbal het volgende:

[..]

Het probleem is dat als ik quote, dat iedere afbeelding die normaal zo er in staat [img]www.site.com/ditisde-urlvanhetplaatje[/img [

Er na het quoten van de OP zo in staat:
[url] afbeelding [/url [ (< in plaats van een plaatje staat er de tekst "afbeelding")

Dus als ik dat handmatig wil aanpassen moet ik niet alleen "url" veranderen in "img", maar ook de letterlijke url van de plaatjes opzoeken en erin kopiëren. Voor 5-10 plaatjes is dat niet erg om ff te doen, maar er staan wel 100 plaatjes denk ik :/
Maar waarom quoten en niet gewoon Ctrl A, Ctrl C en dan plakken in het veld waar je het wilt hebben? Dan blijft alles hetzelfde en heb je dat probleem niet.
pi_144582455
Ter observatie:



Het Pianista pad van begin tot Mirador is 4,6 km lopen. Dat is zo'n 55% meer dan hemelsbreed.

Hemelsbreed is Mirador - 1e crossing zo'n 4km. Het daadwerkelijke pad zou bij benadering dus 6,2 km kunnen zijn (55% meer dan hemelsbreed, is een schatting dus).

Om van de mirador bij de 1e crossing te komen in 3 uur en 39 minuten (moment van noodoproep), moet je daadwerkelijk op het pad 1,7 km/uur lopen (3x langzamer dan normale looppas). Dit lijkt me zelfs op een junglepad niet onhaalbaar als je bijvoorbeeld haastig aan het doorlopen bent. Maar goed, de GPS data zal uitsluitsel moeten geven hierover.

En ik vraag me sterk af hoe dit pad dan moet lopen, of hoe onherbergzaam het moet zijn, dat je er 8 uur over zou doen van mirador tot 1e crossing, want dan loop je 770 daadwerkelijke meters per uur. Dat is 7x langzamer dan een normale looppas.

[ Bericht 1% gewijzigd door Geruisloos op 16-09-2014 12:44:34 ]
pi_144582567
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 01:47 schreef Geruisloos het volgende:

[..]

Het lokaliseren van die nachtlocatie is heel interessant. En ik heb een methode bedacht om uit te vinden waar dit geweest kan zijn, er is alleen wel wat onderzoek voor nodig en uiteindelijk een expeditie om het te bevestigen. Maar ik hoop dat de familie geïnteresseerd is in de methode (ik heb ze hierover benaderd).
Ik ben benieuwd.

Wat betreft die nachtlocatie vroeg ik mij af of de foto-experts onder ons hebben kunnen vaststellen of de schuine rechte lijn boven de rots, die in dit bericht werd gemarkeerd
http://forum.fok.nl/templ(...)mgur.com/ZyJe9VN.jpg
(BNW / Kris Kremers en Lisanne Froon, Panama #96 - Blaadjes), daadwerkelijk iets concreets kan zijn (nog los van de interpretatie) of niet. Zo ja, sorry als ik hun conclusie gemist heb.

Het is overigens nadrukkelijk niet mijn bedoeling om discussies over vermeende mannetjes e.d. op te rakelen, het gaat mij louter om die schuine lijn.

[ Bericht 0% gewijzigd door BijDePinken op 16-09-2014 12:33:33 ]
pi_144583172
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 12:01 schreef Poolbal het volgende:

[..]

Het probleem is dat als ik quote, dat iedere afbeelding die normaal zo er in staat [img]www.site.com/ditisde-urlvanhetplaatje[/img [

Er na het quoten van de OP zo in staat:
[url] afbeelding [/url [ (< in plaats van een plaatje staat er de tekst "afbeelding")

Dus als ik dat handmatig wil aanpassen moet ik niet alleen "url" veranderen in "img", maar ook de letterlijke url van de plaatjes opzoeken en erin kopiëren. Voor 5-10 plaatjes is dat niet erg om ff te doen, maar er staan wel 100 plaatjes denk ik :/
De OP is enorm idd. Dat is dus geen doen.
pi_144583223
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 12:07 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Maar waarom quoten en niet gewoon Ctrl A, Ctrl C en dan plakken in het veld waar je het wilt hebben? Dan blijft alles hetzelfde en heb je dat probleem niet.
Ik snap niet goed wat je bedoelt, de bedoeling was om uit het vorige deel (Domnivoor was TS) de OP hier neer te zetten. Als ik daar ctrl-A + ctrl-C doe kopieer ik de OP + volledige eerste pagina en alle overige tekst (immers: ctrl-A).
pi_144583376
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 12:24 schreef Geruisloos het volgende:
Ter observatie:

Geruisloos, ik zat nog te kijken naar de temperatuurdata van de foto's en de temperatuurdata die je in het OP-plaatje hebt toegevoegd.. en er lijkt iets niet te kloppen (of de foto-EXIF-temperaturen kloppen niet, of de temperaturen die je hebt herleid kloppen niet). Want die foto's lijken allemaal 22-24 graden te hebben, en in jouw kaartje is de temperatuur op de berg, waar de spullen zijn gevonden, allemaal een stuk kouder. Zouden alle temperaturen kloppen dan zijn de foto's een flink stuk verder bergaf genomen (door iemand anders?) en daarna alle spullen flink stroomopwaarts verzeild geraakt. Dat lijkt me een heel onwaarschijnlijk scenario, tenzij ze dus weer een heel eind bergop gegaan zijn.
pi_144583424
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 12:53 schreef Poolbal het volgende:

[..]

Geruisloos, ik zat nog te kijken naar de temperatuurdata van de foto's en de temperatuurdata die je in het OP-plaatje hebt toegevoegd.. en er lijkt iets niet te kloppen (of de foto-EXIF-temperaturen kloppen niet, of de temperaturen die je hebt herleid kloppen niet). Want die foto's lijken allemaal 22-24 graden te hebben, en in jouw kaartje is de temperatuur op de berg, waar de spullen zijn gevonden, allemaal een stuk kouder. Zouden alle temperaturen kloppen dan zijn de foto's een flink stuk verder bergaf genomen (door iemand anders?) en daarna alle spullen flink stroomopwaarts verzeild geraakt. Dat lijkt me een heel onwaarschijnlijk scenario, tenzij ze dus weer een heel eind bergop gegaan zijn.
Juist daarom is die data zo opvallend, en vraagt het extra aandacht om uitsluitsel te krijgen.

Zie dit scenario die de temperatuur kan verklaren.
pi_144583486
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 12:45 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

De OP is enorm idd. Dat is dus geen doen.
Heb Domnivoor gevraagd of hij nog de OP van het vorige deel kan editen. Zo ja, dan kan hij die tekst kopiëren en mij toesturen en dan vervang ik hem. Anders zal ik kijken of ik van een relevant deel in ieder geval de plaatjes handmatig weer kan vervangen. Jij kan dus ook niet bij vorige delen de originele html + tekst eruit plukken of een volledige topicrestore doen?
pi_144583501
Ouder 1
??
Misschien begrijp ik het verkeerd, maar er is een andere manier: met een 4x4 aangedreven auto kun je tot vlak bij de Mirador komen, lijkt me dus een 2e manier.
  dinsdag 16 september 2014 @ 12:58:16 #190
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_144583505
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 12:28 schreef BijDePinken het volgende:

[..]

Ik ben benieuwd.

Wat betreft die nachtlocatie vroeg ik mij af of de foto-experts onder ons hebben kunnen vaststellen of de schuine rechte lijn boven de rots, die in dit bericht werd gemarkeerd
http://forum.fok.nl/templ(...)mgur.com/ZyJe9VN.jpg
(BNW / Kris Kremers en Lisanne Froon, Panama #96 - Blaadjes), daadwerkelijk iets concreets kan zijn (nog los van de interpretatie) of niet. Zo ja, sorry als ik hun conclusie gemist heb.

Het is overigens nadrukkelijk niet mijn bedoeling om discussies over vermeende mannetjes e.d. op te rakelen, het gaat mij louter om die schuine lijn.
Er werd gespeculeerd dat dat een kabel was. Maar die kabelbruggen zijn niet zo strak gespannen dat ze kaarsrecht zijn. (Was dat maar zo...) Bovendien zou de kabel dan moeten opvallen op de difference cloud van Perico:
https://www.flickr.com/photos/donjuan666/14953637257
Mijn conclusie: die lijn is niets :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Domnivoor op 16-09-2014 13:22:58 ]
Op zaterdag 15 februari 2003 14:59 schreef shmoopy het volgende:
Een domnivoor, dus.
pi_144583556
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 12:57 schreef Poolbal het volgende:

[..]

Heb Domnivoor gevraagd of hij nog de OP van het vorige deel kan editen. Zo ja, dan kan hij die tekst kopiëren en mij toesturen en dan vervang ik hem. Anders zal ik kijken of ik van een relevant deel in ieder geval de plaatjes handmatig weer kan vervangen. Jij kan dus ook niet bij vorige delen de originele html + tekst eruit plukken of een volledige topicrestore doen?
Ik heb geen idee waar ik zou moeten beginnen Poolbal. Ik laat het aan de topicstarter over.
  dinsdag 16 september 2014 @ 13:05:26 #192
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_144583756
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 12:57 schreef Poolbal het volgende:

Heb Domnivoor gevraagd of hij nog de OP van het vorige deel kan editen. Zo ja, dan kan hij die tekst kopiëren en mij toesturen en dan vervang ik hem.
Nee dat kan ik niet. Dat topic is gesloten. Lavenderr kan dat ook niet zie ik. Een van de andere mods misschien?
Op zaterdag 15 februari 2003 14:59 schreef shmoopy het volgende:
Een domnivoor, dus.
  dinsdag 16 september 2014 @ 13:05:34 #193
387433 Gorraay
hi-de-hi! ho-de-ho!
pi_144583759
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 11:01 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Dit doet mij ernstig twijfelen aan de onderzoeksmethode die die privédetective heeft gebruikt. Het lijkt er op dat hij de getuigen heeft beïnvloed in de tijdlijn. Bijna iedereen ging daar in mee behalve Plino die daardoor ging twijfelen aan zijn eigen getuigenis.

[..]

Dat zou best eens de verklaring kunnen zijn. Het is in ieder geval plausibeler dan de aanname dat ze op 31 maart ook al een deel van de Pianista hebben gelopen, en dat de getuigen ze op die dag hebben gezien. Die taxichauffeur, die bijna nergens genoemd wordt, heet trouwens Leonardo Mastinu.
Aldoor dat metalen ruischen van de metalen stralende zee ...
pi_144583905
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 12:55 schreef Geruisloos het volgende:

[..]

Juist daarom is die data zo opvallend, en vraagt het extra aandacht om uitsluitsel te krijgen.

Zie dit scenario die de temperatuur kan verklaren.
Ik denk dan toch dat de werkelijke buitentemperatuur lager was dan de camera aangeeft, hoewel jij of iemand anders had gekeken of de temperatuur van de lens correct was met de werkelijke buitentemperatuur (geen opwarming oid). Ik meen te herinneren dat er een betrouwbare buitentemperatuur door de camera wordt gemeten.
Optie 2: de herleiding van de buitentemperatuur aan de hand van zeeniveautemperatuur klopt niet. Bijvoorbeeld omdat het lokaal warmer was (warmte van de dag bleef hangen op de plek waar de fotos genomen werden bv? of: de camera werd op het lichaam gedragen?).
Optie 3: iemand anders dan K/L heeft met het toestel op een veel lagere plek de foto's genomen

[ Bericht 2% gewijzigd door Poolbal op 16-09-2014 13:16:51 ]
pi_144583929
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 september 2014 12:58 schreef Poekje01 het volgende:
Ouder 1
??
Misschien begrijp ik het verkeerd, maar er is een andere manier: met een 4x4 aangedreven auto kun je tot vlak bij de Mirador komen, lijkt me dus een 2e manier.
Hoe steekt die 4x4 over bij kabelbruggen? Rijd gewoon door het water zeker?
En vanaf de Boquete kant is alleen eerste stukje met 4x4 te doen.
pi_144583939
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 13:05 schreef Domnivoor het volgende:

[..]

Nee dat kan ik niet. Dat topic is gesloten. Lavenderr kan dat ook niet zie ik. Een van de andere mods misschien?
Ik zal het vragen en desnoods handmatig de belangrijkste plaatjes terugzetten. Heel veel plaatjes over flora en fauna bv zijn een beetje overbodig nu het filmpje van Matador in de OP staat, daar staat al die info ook in.
pi_144584120
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 13:05 schreef Domnivoor het volgende:

[..]

Nee dat kan ik niet. Dat topic is gesloten. Lavenderr kan dat ook niet zie ik. Een van de andere mods misschien?
Gewoon de eventuele aanpassingen in de nieuwe OP doen.
pi_144584351
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 12:48 schreef Poolbal het volgende:

[..]

Ik snap niet goed wat je bedoelt, de bedoeling was om uit het vorige deel (Domnivoor was TS) de OP hier neer te zetten. Als ik daar ctrl-A + ctrl-C doe kopieer ik de OP + volledige eerste pagina en alle overige tekst (immers: ctrl-A).
Ik zie idd wat je bedoelt. En als je arceert en dan kopieert wordt het helemaal een zooitje zie ik.

Nu vraag ik me af wat er gebeurt als je quote en je haalt de quote tekens weg. Ik ga even kijken.
pi_144584385
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 09:19 schreef Geruisloos het volgende:

[..]

Er zit ook wat afwijking tussen de heen en terug data. Mogelijk zijn er dus stukken anders gelopen, of het GPS signaal is niet altijd accuraat geweest.

ik vond dit aan GPS coordinaten voor de Mirador

http://nl.everytrail.com/view_trip.php?trip_id=2833676

druk links op View Map
pi_144584418
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 13:22 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Ik zie idd wat je bedoelt. En als je arceert en dan kopieert wordt het helemaal een zooitje zie ik.

Nu vraag ik me af wat er gebeurt als je quote en je haalt de quote tekens weg. Ik ga even kijken.
>knip<

Dat is dus de truc!! ^O^
pi_144584454
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 september 2014 13:10 schreef SAJ het volgende:

[..]

Hoe steekt die 4x4 over bij kabelbruggen? Rijd gewoon door het water zeker?
En vanaf de Boquete kant is alleen eerste stukje met 4x4 te doen.
idd, daarvoor is het een 4x4, Stacey postte er laatst nog een foto bij, ik heb het over de Boquete kant trouwens.
pi_144584638
Tsja nou ik ga later vandaag dus even flink proberen de OP te herstellen, maar nog iets anders: scenario's. Welke mogelijkheden zijn er? Ik heb even een klein beetje ingevuld, vul maar aan of geef een scenario/tijdslijn.

1. Verdwaling
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
2. Ongeluk
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
3. Misdrijf
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
4. Zelfmoord/kwade bedoeling van 1 van de dames
(deze optie hoeven we denk ik niet te verkennen)

* wat betreft OP herstel: ik moet nu naar werk, ik kan altijd de nieuwe TS de ge-edite versie toesturen. Maar post intussen maar langzaam :)

[ Bericht 20% gewijzigd door Poolbal op 16-09-2014 13:46:09 ]
pi_144584680
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 12:57 schreef Poolbal het volgende:

[..]

Heb Domnivoor gevraagd of hij nog de OP van het vorige deel kan editen. Zo ja, dan kan hij die tekst kopiëren en mij toesturen en dan vervang ik hem. Anders zal ik kijken of ik van een relevant deel in ieder geval de plaatjes handmatig weer kan vervangen. Jij kan dus ook niet bij vorige delen de originele html + tekst eruit plukken of een volledige topicrestore doen?
Ik heb dus de oplossing gevonden; Na het quoten moet je alle quote tekens aan het begin en het eind weg halen en dan krijg je een kopie van die OP.
pi_144584721
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 september 2014 13:10 schreef SAJ het volgende:

[..]

Hoe steekt die 4x4 over bij kabelbruggen? Rijd gewoon door het water zeker?
En vanaf de Boquete kant is alleen eerste stukje met 4x4 te doen.
Er zijn geen kabelbruggen voor de Mirador. Maar wel crossings idd.
pi_144584738
En dit zijn de afstanden, hoogtes en GPS coordin. van Sendero de Los Quetzales, wellicht is er wat uit die route te halen? sluit die immers niet aan op de Pianista?

http://nl.everytrail.com/view_trip.php?trip_id=2551646


mmmm. nee dus
pi_144584841
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 13:33 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Er zijn geen kabelbruggen voor de Mirador. Maar wel crossings idd.
Sry was ff bezig met bereikbaarheid Mirador van Bocas kant.
Ook vanaf Boquete in ieder geval flink stuk lopen. Waar ze in answersvideo bv. koeien tegen kwamen kun je niks met 4x4.
pi_144584882
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 13:31 schreef Poolbal het volgende:
Tsja nou ik ga later vandaag dus even flink proberen de OP te herstellen, maar nog iets anders: scenario's. Welke mogelijkheden zijn er? Ik heb even een klein beetje ingevuld, vul maar aan of geef een scenario/tijdslijn.

1. Verdwaling
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
2. Ongeluk
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
3. Misdrijf
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
4. Zelfmoord/kwade bedoeling van 1 van de dames
(deze optie hoeven we denk ik niet te verkennen)

Nee, alsjeblieft niet. Dat is zelfs voor BNW te bizar.
pi_144584917
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 september 2014 13:34 schreef Poekje01 het volgende:
En dit zijn de afstanden, hoogtes en GPS coordin. van Sendero de Los Quetzales, wellicht is er wat uit die route te halen? sluit die immers niet aan op de Pianista?

http://nl.everytrail.com/view_trip.php?trip_id=2551646

mmmm. nee dus
Misschien kunnen we nagaan wat gemiddeld het verschil is tussen afstanden van de trails in die regio en diezelfde afstanden hemelsbreed?

Want als de trail van Mirador naar 1e crossing tussen de 6 en 7 km is (hoeveel meer kan het zijn?). Dan zijn de uitspraken van de gidsen dat dit 8 uur lopen zou zijn (wat vervolgens in nieuwsberichten is overgenomen) erg in twijfel te trekken. Tenzij ze een andere (gevaarlijkere?) crossing bedoelen natuurlijk.

Zie mijn post hier.

[ Bericht 0% gewijzigd door Geruisloos op 16-09-2014 13:49:49 ]
  dinsdag 16 september 2014 @ 13:42:52 #209
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_144584983
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 13:31 schreef Poolbal het volgende:
Tsja nou ik ga later vandaag dus even flink proberen de OP te herstellen,
Begin maar vast. Het topic is bijna vol en je moet er niet een ander mee laten zitten.
Op zaterdag 15 februari 2003 14:59 schreef shmoopy het volgende:
Een domnivoor, dus.
  dinsdag 16 september 2014 @ 13:50:48 #210
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_144585190
Aanvulling op het eerdere bericht:

Vanaf dinsdag 23 september presenteert Jaap Jongbloed voor het 19e jaar een nieuwe reeks van het AVROTROS-opsporingsprogramma Vermist. Dit seizoen staat de achterblijver centraal. De impact die een vermissing heeft op de achterblijver komt aan bod en Jaap Jongbloed neemt de familie mee op locatie om te zoeken naar hun dierbare.

In de studio maakt wekelijks een Bekende Nederlander de tips bekend die tijdens de live uitzending binnenkomen en de speurneuzen onder de kijkers worden uitgenodigd om gedurende het programma mee te zoeken via de sociale media.

Cold case zaken van langdurende vermissingen worden in samenwerking met de politie opnieuw onder de loep genomen en zoals altijd is er ruim aandacht voor ontvoerde kinderen, jonge weglopers, loverboyslachtoffers en zorgwekkende vermissingen.

[...]

Wat is er echt gebeurd met Kris en Lisanne: een update

De ouders van de in Panama verdwenen Kris en Lisanne zijn in de studio te gast. Deze zomer veranderde de hoop in wanhoop voor hen toen bleek dat de gevonden botresten van Kris en Lisanne zijn. Omdat er voor de Panamese en Nederlandse autoriteiten geen reden is om te denken aan een misdrijf, werd de ‘zaak gesloten’. Heel anders is dat voor Hans en Roelie Kremers, de ouders van Kris, die wel geloven in een misdrijf: “Op het pad waar ze voor het laatst gezien zijn, kun je geen ongeluk krijgen, want je kunt geen kant op”, zegt Hans. Ook blijft het voor hen een raadsel hoe het kan dat de telefoons nog dagen na hun verdwijning gebruikt zijn en waarom de botten en kledingresten zo ver uit elkaar zijn gevonden. De resten zijn inmiddels aan de familie overgedragen, maar Hans en Roelie hopen dat er meer lichaamsdelen worden getraceerd. Hans: “Ik kan alleen een lege schoen cremeren, een bot en een korte broek. Dat maakt het moeilijk afscheid te nemen van je dochter”.


Bron:http://www.showbizznetwor(...)ieuwe-reeks-vermist/
Op zaterdag 15 februari 2003 14:59 schreef shmoopy het volgende:
Een domnivoor, dus.
pi_144585478
Meende dat ik hier vanochtend een berichtje had gepost, maar is denk ik niet doorgekomen (zie 'em nergens meer terug althans). Bedankt voor alle nieuwe info en kaartjes ^O^

Stel: dat er toch met de data/tijden van de foto's/camera is geknoeid door wie dan ook, kan het dan ook gebeurd zijn met de mobiele telefoons van Kris&Lisanne? Er is namelijk vastgesteld dat Lisanne&Kris rond 11.00 uur zijn vertrokken om te wandelen a.d.v. telefoongegevens (? en schatting ? ) , terwijl - met op dat moment alle bekende info & getuigenverklaringen - dat totzover toen onmogeijk is geweest en de uitkomsten van camera/telefoongegevens in één klap de tijdlijn hebben verwoest.
Ik geloof namelijk nog steeds niet dat alle getuigen één dag in de war waren of dat niemand Kris&Lisanne die dag op de trail hebben gezien, en/of alle getuigen Kris&Lisanne verward hebben met andere Europese touristen (in duo vorm en qua lengte Lisanne/haarkleur Kris net zo opvielen).
  dinsdag 16 september 2014 @ 14:05:34 #212
387433 Gorraay
hi-de-hi! ho-de-ho!
pi_144585619
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 september 2014 13:23 schreef Poekje01 het volgende:

[..]

ik vond dit aan GPS coordinaten voor de Mirador

http://nl.everytrail.com/view_trip.php?trip_id=2833676

druk links op View Map
Als je de schaal van het kaartje vergroot zie je dat dit niet de Mirador / Pianista kan zijn. Deze route ligt dicht bij de hoofdstad Panama City, niet bij Boquete. Of er was iets helemaal mis met de GPS-apparatuur van de wandelaar.

Edit: Er zijn natuurlijk veel meer hondjes die Mirador heten. Het is gewoon Spaans voor uitkijkpunt.
Aldoor dat metalen ruischen van de metalen stralende zee ...
pi_144585963
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 14:01 schreef MidnightB00m het volgende:
Meende dat ik hier vanochtend een berichtje had gepost, maar is denk ik niet doorgekomen (zie 'em nergens meer terug althans). Bedankt voor alle nieuwe info en kaartjes ^O^

Stel: dat er toch met de data/tijden van de foto's/camera is geknoeid door wie dan ook, kan het dan ook gebeurd zijn met de mobiele telefoons van Kris&Lisanne? Er is namelijk vastgesteld dat Lisanne&Kris rond 11.00 uur zijn vertrokken om te wandelen a.d.v. telefoongegevens (? en schatting ? ) , terwijl - met op dat moment alle bekende info & getuigenverklaringen - dat totzover toen onmogeijk is geweest en de uitkomsten van camera/telefoongegevens in één klap de tijdlijn hebben verwoest.
Ik geloof namelijk nog steeds niet dat alle getuigen één dag in de war waren of dat niemand Kris&Lisanne die dag op de trail hebben gezien, en/of alle getuigen Kris&Lisanne verward hebben met andere Europese touristen (in duo vorm en qua lengte Lisanne/haarkleur Kris net zo opvielen).
Ik heb net in dit topic uitgebreid uitgelegd waarom volgens mij de tijdlijn van de getuigen niet klopte.

Heel in het kort nogmaals:
- Buitenlandse gemeenschap in Boquete huurt privédetective in. Dat is degene die de getuigen vond
- Toen ging men uit van de uitspraak van Ingrid L dat de meiden om 13:00 vertrokken uit de taalschool
- Alle getuigen die zeker zijn van hun zaak zitten op een tijdlijn die past bij de verklaring van Ingrid L.
- De enige getuige die twijfelt zit op de tijdlijn van de camera

Conclusie: De privédetective heeft de getuigen gestuurd in hun verklaring in zijn overtuiging van de getuigenis van Ingrid L.. De enige die daar niet in mee ging, ging daardoor twijfelen aan zijn getuigenis. Olivia de K. heeft zich mee laten slepen in haar verhaal en kwam daardoor met de verklaring over 'waarschuwen'. Een probleem dat zich wel vaker voordoet bij getuigenverklaringen.
pi_144586032
Iemand hier nog een reactie op?
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 11:01 schreef Ouder1 het volgende:
[..]

Lopend over de Pianista trail. Een andere manier is er namelijk niet.

[..]

Dat zijn ze wel. Alleen de getuigenissen kloppen op één na niet met de tijdlijn van de camera.
Is dat vreemd? Wel, laten we dan eens terug kijken. De buitenlandse gemeenschap in Boquete heeft een privédetective ingehuurd om de vermissing te onderzoeken. Voor hen was er één vaststaand gegeven: Dat de meiden rond 13:00 nog in de taalschool waren. Dit 'feit' was naar buiten gekomen via een medewerker in een andere vestiging in Bocas die het weer had van iemand op de vestiging in Boquete.
Met die 'wetenschap' is de privédetective op onderzoek uitgegaan en heeft mensen geïnterviewd.
Hij kwam met een aantal getuigenissen; van die eigenaar van een hostel Pedro C., een taxichauffeur. de eigenaresse van het restaurant bij de Pianista trail, de indiaanse vrouw Olivia de K, iemand die op een finca woonde langs de Pianista trail en de gids Plino.
Opvallend is daarbij dat de enige die twijfelde aan zijn getuigenis die Plino was. En dat Plino de enige was die de tijdlijn juist had.
Dit doet mij ernstig twijfelen aan de onderzoeksmethode die die privédetective heeft gebruikt. Het lijkt er op dat hij de getuigen heeft beïnvloed in de tijdlijn. Bijna iedereen ging daar in mee behalve Plino die daardoor ging twijfelen aan zijn eigen getuigenis.
Door een user toen hier werd geopperd dat alle getuigen er een dag naast zaten. Kan maar wel vreemd dat ze dat allemaal deden. Logischer lijkt het dat de tijd fout zat door de beïnvloeding van de privédetective. Ook dat getuige Olivia de K. zich heeft laten meeslepen in het verhaal en zo met die 'waarschuwing' op de proppen kwam.

[..]

Zie boven: Die is dus wel gevonden.

[..]

Plino.

Ga je deze keer dan wel reageren?
pi_144586056
En iemand hier nog een reactie op?
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 11:25 schreef Ouder1 het volgende:
Hierbij komt bij mij ook iets anders naar boven. Die data hebben ze van Ingrid L. Maar van wie heeft Ingrid L. dat dan? Van Eileen? Vreemd dat Ingrid L. ook niet aangeeft van wie ze het heeft...
Is er dan niet iets vreemds aan de getuigenissen van die Eileen?
- Verkeerde tijd doorgegeven dat ze de taalschool verlieten
- Zij moet geweten hebben dat de meiden de Pianista gingen lopen maar kwam daar niet mee
- Van wie hebben de meiden de tip gekregen over dat onduidelijke punt onderaan de Pianista trail? Van Eileen?

De ouders van Kris zeggen dat de meiden voorzichtig waren en zich goed lieten informeren.
Ze hebben een map doorgekeken voor de Pianista trail.
Ze hebben op het internet naar informatie gezocht over de Pianista trail
Ze hebben een kaart bekeken waar de Pianista trail op stond
Ze hebben onderweg aan enkele mensen informatie gevraagd
Waarom zouden ze op de taalschool dan niet aan iemand om info hebben gevraagd? Dat is toch vreemd? En dan ook niet aan iemand die ze gesproken hebben over trails en met wie ze de boekingen bij F hebben gedaan? Die de volgende dag ook met hen mee zou gaan naar de koffie/aardbeien trail?

Er is iets vreemds met de getuigenissen van die Eileen. En nee, dan bedoel ik zeer zeker niet dat zij een dader zou kunnen zijn of zo. Mijn hemel, nee. Maar ik denk wel dat zij iets verzwijgt, een eigen aandeel in verkeerde/wazige/onvolledige info? Vanwege een schuldgevoel?
Waarom gaat Sinaproc op heel andere trails zoeken terwijl Eileen alle schijn heeft te hebben geweten dat ze de Pianista op gingen?
Ergens kwam een uitspraak van de taalschool voorbij dat die waarschuwing van Lonely Planet bewust was weg gelaten omdat ze het onzin vonden omdat zij Boquete en de Pianista trail als veilig zagen en geen onzinnige angsten bij toeristen wilden hebben.
Zit daar de clue waarom de getuigenissen van Eileen zo vreemd lijken?
pi_144586100
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 14:01 schreef MidnightB00m het volgende:
Meende dat ik hier vanochtend een berichtje had gepost, maar is denk ik niet doorgekomen (zie 'em nergens meer terug althans). Bedankt voor alle nieuwe info en kaartjes ^O^

Stel: dat er ......

......... kan het dan ook gebeurd zijn met de mobiele telefoons van Kris&Lisanne?
.....
idd., mee eens, ook mijn vraag, ik heb hierover vorige week aansluitende vragen over gesteld aan Stratotanker, via de DM, maar hij/zij is wellicht druk met andere dingen?

Hoe weten we bv

- welke SIM's de dames gebruikt hebben (hun eigen, of een uit Panama)
- belden ze dus met een Panamese provider igv een Panamese SIM? (=goedkoopste), welke?
- of bleden ze toch via roaming, met hun eigen Nederlandse provider? (die dbases kan Panama niet in)
- stond de voorkeursinstelling, automatisch provider zoeken actief, of standaard de eigen provider
- gebruikten ze in Panama hun eigen mobiele nr (kan blijkbaar ook met een Panam. SIM)
of gebruikten ze een ander nr
- met wie belden / Whatsappten / SMS' ten zij lokaal, en wie belden hun...

Als het Panamese SIM's betrof... ik vermoed van wel...kan iemand er daar er technisch gesproken bij.
Maar dan heb je het over telecom specialisten. nah, het NFI en OM in NL weten dit natuurlijk vast allang wel, en het Panamese OM ook.
pi_144586452
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 14:20 schreef Ouder1 het volgende:
En iemand hier nog een reactie op?

[..]

zeker, ik snap dit ook niet. Gids Chiani zag de meiden volgens hemzelf op (ik denk di. 1/4 s' ochtends) als ik me niet vergis

http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)esloten-huizen.dhtml

en zei "hola", hij is de superkenner daar, ligt het dan niet voor de hand dat je hem dan ook vragen stelt over El Pianista? Dus alleen maar "hola"?

Die kamerverhuurster Guerra zei dat maandagavond 31/3 !!! Lisanne naast haar ziek op de bank zat, en ze voor 1/4 nog geen exacte plannen hadden...dan zijn er toch plannen gemaakt door Eileen, met F, op 1/4, voor 2/4, en moet, of beter, kan, F dus geweten hebben wat ze op 1/4 gingen doen 's middags?

zie ook post 77 van Jackie12 van 19/08 j.l.
en dat lange, eeer hier geposte artikel " Een fatale wandeling"
bron: https://blendle.nl/item/bnl-vkn-20140628-3339225/welcome

en Eileen ook, dus idd, waarom heeft Eileen dit niet DIRECT gemeld aan Sinaproc en politie??

[ Bericht 1% gewijzigd door Poekje01 op 16-09-2014 14:49:24 ]
  dinsdag 16 september 2014 @ 14:44:22 #218
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_144586714
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 13:10 schreef Poolbal het volgende:

[..]

Ik zal het vragen en desnoods handmatig de belangrijkste plaatjes terugzetten. Heel veel plaatjes over flora en fauna bv zijn een beetje overbodig nu het filmpje van Matador in de OP staat, daar staat al die info ook in.
precies, mooi moment om flink te schonen.
pi_144586765
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 14:20 schreef Ouder1 het volgende:
En iemand hier nog een reactie op?

[..]

Kan best zijn dat Eileen wel heeft doorgegeven dat ze mogelijk pianista 's middags gingen doen. Informatie waarom de zoektochten toch grotendeels op andere plaatsen plaats vonden, hebben wij gewoon niet. Wellicht 'getuigenverklaringen' dat ze op andere locatie (bv. Baru vulkaan) waren gezien.
pi_144586820
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 september 2014 14:36 schreef Poekje01 het volgende:

[..]

zeker, ik snap dit ook niet. Gids Chiani zag de meiden volgens hemzelf op (ik denk di. 1/4 s' ochtends) als ik me niet vergis

http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)esloten-huizen.dhtml

en zei "hola", hij is de superkenner daar, ligt het dan niet voor de hand dat je hem dan ook vragen stelt over El Pianista? Dus alleen maar "hola"?

Die kamerverhuurster Guerra zei dat maandagavond 31/3 !!! Lisanne naast haar ziek op de bank zat, en ze voor 1/4 nog geen exacte plannen hadden...dan zijn er toch plannen gemaakt door Eileen, met F, op 1/4, voor 2/4, en moet, of beter, kan, F dus geweten hebben wat ze op 1/4 gingen doen 's middags?

zie ook post 77 van Jackie12 van 19/08 j.l.

en Eileen ook, dus idd, waarom heeft Eileen dit niet DIRECT gemeld aan Sinaproc en politie??
Kan dus best zijn dat ze dat wel degelijk heeft gedaan.
Of kun je bron geven dat ze dat niet geeft gedaan?
  dinsdag 16 september 2014 @ 14:48:11 #221
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_144586843
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 14:20 schreef Ouder1 het volgende:
En iemand hier nog een reactie op?

[..]

ik denk dat er best sprake kan zijn van schuldgevoel. Ben wel benieuwd of die waarschuwing inmiddels wel is opgenomen.
pi_144586944
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 september 2014 14:36 schreef Poekje01 het volgende:
en zei "hola", hij is de superkenner daar, ligt het dan niet voor de hand dat je hem dan ook vragen stelt over El Pianista? Dus alleen maar "hola"?
De boekingen zijn niet gedaan bij F maar bij Eileen. De meiden wisten dus helemaal niet dat dat hun gids was; ze hadden hem nog nooit gezien. Voor hen was hij gewoon een local die voorbij kwam lopen.
  dinsdag 16 september 2014 @ 14:53:00 #223
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_144587000
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 14:51 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

De boekingen zijn niet gedaan bij F maar bij Eileen. De meiden wisten dus helemaal niet dat dat hun gids was; ze hadden hem nog nooit gezien. Voor hen was hij gewoon een local die voorbij kwam lopen.
dan zou eileen hebben gezegd, gids is geregeld. Je zou toch denken dat de naam ook doorgegeven wordt?
pi_144587020
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 september 2014 14:47 schreef SAJ het volgende:

[..]

Kan dus best zijn dat ze dat wel degelijk heeft gedaan.
Of kun je bron geven dat ze dat niet geeft gedaan?
nou, ik dacht dat dit mooi jouw bijdrage zou kunnen zijn...?
pi_144587132
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 september 2014 14:53 schreef Poekje01 het volgende:

[..]

nou, ik dacht dat dit mooi jouw bijdrage zou kunnen zijn...?
Ho ho, jij komt met bewering. Je onderbouwt je eigen beweringen maar.
Ik zeg dat we die info niet hebben.
pi_144587286
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 september 2014 14:53 schreef Marrije het volgende:

[..]

dan zou eileen hebben gezegd, gids is geregeld. Je zou toch denken dat de naam ook doorgegeven wordt?
Ook al weten ze dat hun gids F heet.. ze kunnen dat nog niet koppelen aan een gezicht.
Dus een local die "Ola" naar hen roept gaan ze niet direct uithoren over de Pianista trail.
pi_144587549
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 14:51 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

De boekingen zijn niet gedaan bij F maar bij Eileen. De meiden wisten dus helemaal niet dat dat hun gids was; ze hadden hem nog nooit gezien. Voor hen was hij gewoon een local die voorbij kwam lopen.
F kwam klanten ophalen toch op 01/04 ' s ochtends?
pi_144587598
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 september 2014 15:09 schreef Poekje01 het volgende:

[..]

F kwam klanten ophalen toch op 01/04 ' s ochtends?
Nee, dat is een aanname.

Het wordt ondertussen best verwarrend voor veel mensen om vast te houden wat nu aannames zijn hier op Fok of op WS en wat er nu echt uit de bronnen komt.
pi_144587744
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 15:11 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Nee, dat is een aanname.

Het wordt ondertussen best verwarrend voor veel mensen om vast te houden wat nu aannames zijn hier op Fok of op WS en wat er nu echt uit de bronnen komt.
Nou dat ie op 2/4 's ochtends naar taalschool is gegaan voor de door Eileen gemaakte afspraak met K&L kunnen we wel met redelijke zekerheid aannemen, zie:
http://www.prensa.com/imp(...)on-holandesas/333663
pi_144587773
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 september 2014 15:16 schreef SAJ het volgende:

[..]

Nou dat ie op 2/4 's ochtends naar taalschool is gegaan voor de door Eileen gemaakte afspraak met K&L kunnen we wel met redelijke zekerheid aannemen, zie:
http://www.prensa.com/imp(...)on-holandesas/333663
We hebben het hier niet over 2/4 maar over 1/4. Dus wat zegt dit over 1/4?
pi_144587854
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 15:17 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

We hebben het hier niet over 2/4 maar over 1/4. Dus wat zegt dit over 1/4?
Op 1/4 hebben wij geen informatie over evt. afspraken van hem
pi_144588034
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 september 2014 15:20 schreef SAJ het volgende:

[..]

Op 1/4 hebben wij geen informatie over evt. afspraken van hem
Precies. En dus:
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 september 2014 15:09 schreef Poekje01 het volgende:

[..]

F kwam klanten ophalen toch op 01/04 ' s ochtends?
Is dit een aanname.

We weten niet wat hij kwam doen. De afspraak bij Eileen bevestigen? Zijn geld vast ophalen? We hebben gewoon geen flauw idee.
pi_144588289
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 september 2014 15:20 schreef SAJ het volgende:

[..]

Op 1/4 hebben wij geen informatie over evt. afspraken van hem
dit stukje komt uit een Info.nu artikel over wie hen zag:

Vermissing Lisanne Froon en Kris Kremers

In de middag van 1 april 2014 zijn de vriendinnen nog gezien door verschillende getuigen. Onder andere door hun gids. Hij verklaarde hen gezien te hebben bij de taalschool. Een van de meisjes lag in een hangmat en de ander bekeek een kaart van de omgeving. Rond 13.10 uur worden de meisjes voor het laatst bij de taalschool gezien door een lerares. Daarna gaan ze naar hun kamer bij het gastgezin en halen daar nog wat spullen op, onder andere hun wandelschoenen. De laatste persoon met wie ze spreken is voor zover bekend een pensionhouder in Boquete. Pedro van Casa Pedro. Hij sprak die middag tweemaal met hen. Om ongeveer 13.30 uur vragen zij hem waar ze het Pianista Pad kunnen vinden. Hij wijst hen de weg. Voor zijn huis zijn pijlen die de richting aangeven naar het wandelpad, maar hij vertelt dat er naast zijn huis ook een veel kortere wandelroute begint en de meisjes besluiten dan om dat kortere pad te bewandelen. Ruim een uur later komen ze weer bij de pensionhouder terug. Ze z

... onder andere door hun gids.....plus die taxi chauffeur die hen afzette staat in dat artikel....

Zie WS post #913

http://nieuws-uitgelicht.(...)n-lisanne-froon.html

Moet ik de hele tekst hier nog eens posten? Wie wil dat?
  dinsdag 16 september 2014 @ 15:35:06 #234
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_144588323
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 15:01 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Ook al weten ze dat hun gids F heet.. ze kunnen dat nog niet koppelen aan een gezicht.
Dus een local die "Ola" naar hen roept gaan ze niet direct uithoren over de Pianista trail.
als niemand hem heeft aangewezen als zijnde een gids niet inderdaad.
pi_144588397
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 15:25 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Precies. En dus:

[..]

Is dit een aanname.

We weten niet wat hij kwam doen. De afspraak bij Eileen bevestigen? Zijn geld vast ophalen? We hebben gewoon geen flauw idee.
mm.. kun je ook omdraaien natuurlijk, .... hoezo waren ze F opgevallen dan?
pi_144588407
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 14:17 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Ik heb net in dit topic uitgebreid uitgelegd waarom volgens mij de tijdlijn van de getuigen niet klopte.

Heel in het kort nogmaals:
- Buitenlandse gemeenschap in Boquete huurt privédetective in. Dat is degene die de getuigen vond
- Toen ging men uit van de uitspraak van Ingrid L dat de meiden om 13:00 vertrokken uit de taalschool
- Alle getuigen die zeker zijn van hun zaak zitten op een tijdlijn die past bij de verklaring van Ingrid L.
- De enige getuige die twijfelt zit op de tijdlijn van de camera

Conclusie: De privédetective heeft de getuigen gestuurd in hun verklaring in zijn overtuiging van de getuigenis van Ingrid L.. De enige die daar niet in mee ging, ging daardoor twijfelen aan zijn getuigenis. Olivia de K. heeft zich mee laten slepen in haar verhaal en kwam daardoor met de verklaring over 'waarschuwen'. Een probleem dat zich wel vaker voordoet bij getuigenverklaringen.
Sorry, heb ik dat even gemist. Bedankt voor je reactie.

Maar waarom zou een privé-detective valse verklaringen willen verzamelen? Wat voor baat heeft het onderzoek daarbij gehad? En heb je ook een bron met info over deze detectives?
pi_144588431
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 september 2014 14:22 schreef Poekje01 het volgende:

[..]

idd., mee eens, ook mijn vraag, ik heb hierover vorige week aansluitende vragen over gesteld aan Stratotanker, via de DM, maar hij/zij is wellicht druk met andere dingen?

Hoe weten we bv

- welke SIM's de dames gebruikt hebben (hun eigen, of een uit Panama)
- belden ze dus met een Panamese provider igv een Panamese SIM? (=goedkoopste), welke?
- of bleden ze toch via roaming, met hun eigen Nederlandse provider? (die dbases kan Panama niet in)
- stond de voorkeursinstelling, automatisch provider zoeken actief, of standaard de eigen provider
- gebruikten ze in Panama hun eigen mobiele nr (kan blijkbaar ook met een Panam. SIM)
of gebruikten ze een ander nr
- met wie belden / Whatsappten / SMS' ten zij lokaal, en wie belden hun...

Als het Panamese SIM's betrof... ik vermoed van wel...kan iemand er daar er technisch gesproken bij.
Maar dan heb je het over telecom specialisten. nah, het NFI en OM in NL weten dit natuurlijk vast allang wel, en het Panamese OM ook.
Interessant, keep us updates!
pi_144588447
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 september 2014 15:34 schreef Poekje01 het volgende:

[..]

dit stukje komt uit een Info.nu artikel over wie hen zag:

Vermissing Lisanne Froon en Kris Kremers

In de middag van 1 april 2014 zijn de vriendinnen nog gezien door verschillende getuigen. Onder andere door hun gids. Hij verklaarde hen gezien te hebben bij de taalschool. Een van de meisjes lag in een hangmat en de ander bekeek een kaart van de omgeving. Rond 13.10 uur worden de meisjes voor het laatst bij de taalschool gezien door een lerares. Daarna gaan ze naar hun kamer bij het gastgezin en halen daar nog wat spullen op, onder andere hun wandelschoenen. De laatste persoon met wie ze spreken is voor zover bekend een pensionhouder in Boquete. Pedro van Casa Pedro. Hij sprak die middag tweemaal met hen. Om ongeveer 13.30 uur vragen zij hem waar ze het Pianista Pad kunnen vinden. Hij wijst hen de weg. Voor zijn huis zijn pijlen die de richting aangeven naar het wandelpad, maar hij vertelt dat er naast zijn huis ook een veel kortere wandelroute begint en de meisjes besluiten dan om dat kortere pad te bewandelen. Ruim een uur later komen ze weer bij de pensionhouder terug. Ze z

... onder andere door hun gids.....plus die taxi chauffeur die hen afzette staat in dat artikel....

Zie WS post #913

http://nieuws-uitgelicht.(...)n-lisanne-froon.html

Moet ik de hele tekst hier nog eens posten? Wie wil dat?
Volgens mij praten we hier volkomen langs elkaar heen.

Je vraagt hier:
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 september 2014 15:09 schreef Poekje01 het volgende:

[..]

F kwam klanten ophalen toch op 01/04 ' s ochtends?
En ik zeg; "Nee, dat is een aanname."

Vervolgens kom je nu met een artikel dat F 's morgens bij de taalschool was.

En ja, dat is algemeen bekend. Alleen in jouw vraag gaf je een reden WAAROM hij bij de taalschool was. En die reden is dus een aanname.
pi_144588586
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 september 2014 15:37 schreef Poekje01 het volgende:

[..]

mm.. kun je ook omdraaien natuurlijk, .... hoezo waren ze F opgevallen dan?
Vermoeiend dit.

Situatie:
Twee blanke meiden in Boquete.
Veel toeristen maar lang niet allemaal verbonden aan de taalschool.
Heel veel locals (20.000 meen ik ergens gelezen te hebben?)

Gids loopt in taalschool en ziet twee toeristen en groet ze.
Meiden zien een local en wie weet groetten ze hem wel terug.

Ik denk dat F op dat moment ook niet wist dat het de meiden waren. Maar terugkijkend voor hem, dacht hij dat dat ze weleens geweest konden zijn. Bij het aangeven van de vermissing hoort ook een signalement, toch? En toen ging er bij hem dus een lampje branden dat zij dat geweest moesten zijn.

De boekingen zijn gedaan via Eileen, niet direct met F. De meiden wisten dus niet hoe F er uit zag en F wist niet hoe de meiden er uit zagen. Achteraf echter vielen de stukjes gemakkelijk op hun plaats.
pi_144588811
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 11:01 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

:) De één zit te drammen over exacte lokaties en de ander over de aanloop tot de verdwaling.

Maar vooruit. Volgens mij heb ik je dit al veel vaker verteld, hoop dan nu op een inhoudelijke reactie terug.

[..]

Lopend over de Pianista trail. Een andere manier is er namelijk niet.

[..]

Dat zijn ze wel. Alleen de getuigenissen kloppen op één na niet met de tijdlijn van de camera.
Is dat vreemd? Wel, laten we dan eens terug kijken. De buitenlandse gemeenschap in Boquete heeft een privédetective ingehuurd om de vermissing te onderzoeken. Voor hen was er één vaststaand gegeven: Dat de meiden rond 13:00 nog in de taalschool waren. Dit 'feit' was naar buiten gekomen via een medewerker in een andere vestiging in Bocas die het weer had van iemand op de vestiging in Boquete.
Met die 'wetenschap' is de privédetective op onderzoek uitgegaan en heeft mensen geïnterviewd.
Hij kwam met een aantal getuigenissen; van die eigenaar van een hostel Pedro C., een taxichauffeur. de eigenaresse van het restaurant bij de Pianista trail, de indiaanse vrouw Olivia de K, iemand die op een finca woonde langs de Pianista trail en de gids Plino.
Opvallend is daarbij dat de enige die twijfelde aan zijn getuigenis die Plino was. En dat Plino de enige was die de tijdlijn juist had.
Dit doet mij ernstig twijfelen aan de onderzoeksmethode die die privédetective heeft gebruikt. Het lijkt er op dat hij de getuigen heeft beïnvloed in de tijdlijn. Bijna iedereen ging daar in mee behalve Plino die daardoor ging twijfelen aan zijn eigen getuigenis.
Door een user toen hier werd geopperd dat alle getuigen er een dag naast zaten. Kan maar wel vreemd dat ze dat allemaal deden. Logischer lijkt het dat de tijd fout zat door de beïnvloeding van de privédetective. Ook dat getuige Olivia de K. zich heeft laten meeslepen in het verhaal en zo met die 'waarschuwing' op de proppen kwam.

[..]

Zie boven: Die is dus wel gevonden.

[..]

Plino.

Ga je deze keer dan wel reageren?

Heb het heel druk vandaag maar op die laatste Plinio Montenegro zal ik alvast reageren

Er wordt ergens gezegd dat hij ze mogelijk op het Pianista heeft gezien maar dit niet zeker weet omdat hij vind dat alle Europese meisjes op elkaar lijken
Ik had daarop twee opmerkingen

1- Wat deed hij daar dan op de Pianista? Kan me niet voorstellen dat hij voor de lol daar een stukje gaat wandelen op het stuk wat hij normaal gesproken als werk doet. M.a.w dan zal hij wel toeristen bij zich hebben gehad die Kris en Lisanne (1.84 m !) ook gezien moeten hebben en waren deze natuurlijk zo zeker als wat al lang gevraagd of zij K en L ook hebben gezien.
En zo ja, dan was dat al lang bekend gemaakt maar dit is t niet.
2- Als hij zegt ze gezien te hebben waarom zegt hij dan in dit interview nergens dat hij ze heeft gezien?!

http://nos.nl/video/66744(...)ug-moeten-nemen.html

op de rest kom ik later terug
  dinsdag 16 september 2014 @ 15:55:01 #241
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_144588844
Ik hoop dat ze snel met de resultaten komen van het huidonderzoek.
pi_144588854
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 15:40 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Volgens mij praten we hier volkomen langs elkaar heen.

Je vraagt hier:

[..]

En ik zeg; "Nee, dat is een aanname."

Vervolgens kom je nu met een artikel dat F 's morgens bij de taalschool was.

En ja, dat is algemeen bekend. Alleen in jouw vraag gaf je een reden WAAROM hij bij de taalschool was. En die reden is dus een aanname.
als ze maandag op de bank zaten bij Guerra, en nog niet wisten wat ze gingen doen, volgt daaruit logischerwijze dat ze dat 1 april deden, s ochtends by Habla Ya. En dus is dat de enige plek waar F ze gezien kon hebben.

mijn aanname is dat ik denk dat Eileen 'verdwenen' is, omdat ze geen zin had om een keer in de toekomst te moeten getuigen tegen F, omdat ze wel degelijk met elkaar hebben staan praten, en E dat zag, meer als alleen die ' hola' die F verklaarde. Lijktme ook logisch, als in "kijk, deze meiden gaan van de week met je mee", "hola".

Ik meen ergens gelezen te hebben dta hij 2 klanten kwam ophalen, ik ga het opzoeken
- wordt vervolgd
pi_144588913
Wie ervan overtuigd is dat F. de dader is, vindt het dus zeer aannemelijk dat:

• Een man die al 35 jaar hikes begeleidt, en goed contact heeft met een taalschool die hem aan werk bezorgd, ineens besluit om twee jonge vrouwen van diezelfde school te laten verdwijnen.

• De moordenaar als eerste persoon alarm slaat over de vermissing en officieel aangifte doet bij de politie.

• Deze al wat oudere man uit een vrij arm land zeer tech savy is, en in staat om valse telefoonoproepen te (laten) maken voor het geval de telefoons gevonden gaan worden (of dit juist expres doet).

• Deze gids zichzelf, of iemand anders, in de nacht van 7 op 8 april de jungle instuurt om 90 nachtfoto's te maken, voor het geval de camera ooit gevonden wordt, en het dus lijkt alsof de meiden dit hebben gedaan.

• Eventueel de EXIF data nog even aanpast/laat passen om de tijdlijn voor de politie in de war te brengen.

• Al deze objecten ergens verborgen houdt en af en toe gebruikt, terwijl hij volop meewerkt aan de zoektocht.

• Dat hij dus expres een digitaal dwaalspoort uit zet, wetende dat een paar maanden later de rugtas tevoorschijn getoverd zal worden, met al het bewijs dat hij eerder heeft gemanipuleerd, zodat het nét lijkt alsof Kris en Lisanne verwdaald zijn geraakt en niemand hem verdacht kan maken.

• Dat de gids vervolgens totaal geen moeite heeft om interviews te geven en te vertellen waar de resten van de meiden gevonden zijn etc.

Kortom, een lokale gids uit Boquete Panama, een techwonder, psychopatische moordenaar én meesterbrein in één, pleegt, eventueel met wat lokale vrienden, een dubbele moord van de eeuw. En staat vervolgens rustig de NOS te woord over zijn ervaring van de zoektocht etc.

Ik sluit niet uit dat F. hier iets mee te maken heeft (bijna alle scenario's staan nog open), maar wie dit F. scenario zeer waarschijnlijk acht is toch moeilijk serieus te nemen. Het is prima dat er kritische vragen worden gesteld, maar we moeten wel realistisch zijn en niet automatisch alle onbeantwoorde vragen verklaren door de introductie van een Psycho Killer Guide. Dat riekt sterkt naar een Deus ex Machina.

[ Bericht 0% gewijzigd door Geruisloos op 16-09-2014 16:57:19 ]
pi_144589090
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 september 2014 15:38 schreef MidnightB00m het volgende:

[..]

Sorry, heb ik dat even gemist. Bedankt voor je reactie.

Maar waarom zou een privé-detective valse verklaringen willen verzamelen? Wat voor baat heeft het onderzoek daarbij gehad? En heb je ook een bron met info over deze detectives?
De info over die privédetective komt van dat lange audiofragment.

Natuurlijk wil hij geen valse verklaringen verzamelen, dat is onzin. Het gaat om de manier van vragen stellen. Vergeet niet dat hij er van overtuigd was, net als zijn opdrachtgevers, dat de meiden om 13:00 de taalschool verlieten.

Voorbeeld:
Privédetective (A): Er zijn twee blanke meiden vermist. Eén erg lang en blond, één iets kleiner en met rood haar. Heeft u die misschien gezien op 1 april?
Getuige (B): Ja... ik geloof het wel. Ik heb zulke meiden gezien daar en daar..
A: Hoe laat was dat precies? We weten dat ze om 13:00 nog in de taalschool waren
B: Dan moet dat aan het begin van de middag zijn geweest. 14:00 ongeveer?

Of:
A: Er zijn twee blanke meiden vermist. Eén erg lang en blond, één iets kleiner en met rood haar. Ze zijn vermist vanaf 1 april om 13:00 toen ze in de taalschool waren en we vermoeden dat ze een wandeling zijn gaan maken in de middag. Heeft u ze gezien?
B: Ja... ik geloof het wel. Ik heb zulke meiden gezien daar en daar..
A: Hoe laat was dat precies?
B: Dan moet dat aan het begin van de middag zijn geweest. 14:00 dan ongeveer?

Bij Plino (C) kan dat dan zo zijn gegaan:
A: Er zijn twee blanke meiden vermist. Eén erg lang en blond, één iets kleiner en met rood haar. Heeft u die misschien gezien op 1 april?
C : Ja... ik geloof het wel. Ik heb zulke meiden gezien hoog op de Pianista trail
A: Hoe laat was dat precies? We weten dat ze om 13:00 nog in de taalschool waren
B: 13:00? Als ze toen in de taalschool waren dan kunnen zij het niet geweest zijn want de meiden die ik zag liepen om die tijd op de Pianista. Maar ze lijken ook zo op elkaar allemaal..
pi_144589229
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 15:57 schreef Geruisloos het volgende:
Wie ervan overtuigd is dat F. de dader is, vindt het dus zeer aannemelijk dat:

• Een man die al 35 jaar hikes begeleidt, en goed contact heeft met een taalschool die hem aan werk bezorgd, ineens besluit om twee jonge vrouwen van diezelfde school te laten verdwijnen.

• Deze al wat oudere persoon zeer tech savy is, en in staat om valse telefoonoproepen te (laten) maken voor het geval de telefoons gevonden gaan worden.

• Deze gids zichzelf, of iemand anders, in de nacht van 7 op 8 april de jungle instuurt om 90 nachtfoto's te maken, voor het geval de camera ooit gevonden wordt, en het dus lijkt alsof de meiden dit hebben gedaan.

• Dat hij dus expres een digitaal dwaalspoort uit zet, wetende dat hij een paar maanden later tijdens een zoektocht de rugtas tevoorschijn zal toveren met al het bewijs dat hij eerder heeft gemanipuleerd, zodat het nét lijkt alsof Kris en Lisanne verwdaald zijn en niemand hem verdacht kan maken.

• Dat de gids vervolgens totaal geen moeite heeft om interviews te geven en te vertellen waar de resten van de meiden gevonden zijn.

Kortom, een lokale gids uit Boquete Panama, een techwonder, moordenaar en meesterbrein in één, pleegt, eventueel met wat lokale vrienden, een dubbele moord van de eeuw.

Ik sluit niet uit dat F. hier iets mee te maken heeft (bijna alle scenario's staan nog open), maar wie dit F. scenario zeer waarschijnlijk acht is toch moeilijk serieus te nemen. Het is prima dat er kritische vragen worden gesteld, maar we moeten wel realistisch zijn en niet automatisch alle onbeantwoorde vragen verklaren door de introductie van een psycho killer guide.
mee eens, maar de aannames van Ouder1, zijn net zo goed aannames.

Ik denk persoonlijk niet dat Chiani het deed, wel dat hij misschien betrokken was bij het naderhand laten verdwijnen van de lichamen, of er iets van weet of over vermoed. Of niet. En wellicht kan hij er tot zijn grote en enorme frustratie niet precies zijn vinger op leggen. Net als wij hier.

De ouders van Kris weten iig. meer feiten en gegevens dan wij hier, "een verdwaling gaat er bij hen niet in".

Als Panam. bloedhonden op 4 plaatsen iets geroken hebben, zijn daar lijken /lichamen geweest, en moet er meer bekend zijn volgens mij wat nog uit de pers wordt gehouden. Waarom zou je dat doen als het om een 'simpel' verdwaling/ongeluk gaat dan? Waarom constateert Perico geknoei met foto's?

En... een beetje kinderachtig wellicht, maar Ted Bundy liep jarenlang ook nooit in de peiling
Hij was bij iedereen zeer geliefd, dus dat zegt niets.

[ Bericht 0% gewijzigd door Poekje01 op 16-09-2014 16:16:29 ]
pi_144589382
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 15:53 schreef jackie12 het volgende:

[..]

Heb het heel druk vandaag maar op die laatste Plinio Montenegro zal ik alvast reageren

Er wordt ergens gezegd dat hij ze mogelijk op het Pianista heeft gezien maar dit niet zeker weet omdat hij vind dat alle Europese meisjes op elkaar lijken
Ik had daarop twee opmerkingen

1- Wat deed hij daar dan op de Pianista? Kan me niet voorstellen dat hij voor de lol daar een stukje gaat wandelen op het stuk wat hij normaal gesproken als werk doet. M.a.w dan zal hij wel toeristen bij zich hebben gehad die Kris en Lisanne (1.84 m !) ook gezien moeten hebben en waren deze natuurlijk zo zeker als wat al lang gevraagd of zij K en L ook hebben gezien.
En zo ja, dan was dat al lang bekend gemaakt maar dit is t niet.
Kan idd. Maar het kan ook zijn dat hij ergens langs de Pianista woont of bij iemand geweest was die daar woont. Een groot deel van de Pianista trail gaat namelijk door bewoond gebied.

Dan zijn daar nog de Panamese autoriteiten en hun manier van onderzoek doen.
1. De Panamese autoriteiten benaderen zelf geen mogelijke getuigen en gaan daar ook niet naar op zoek. Ze openen een bureautje in het gebied en daar kunnen getuigen zichzelf op eigen initiatief melden om alleen in het Spaans hun verhaal te doen. Hoe groot is de kans dat die mogelijke toeristen dat wisten, dat gedaan zouden hebben en ook nog voldoende Spaans spraken om dat te doen?
2. Uit bv die berovingen op de Pianista trail blijkt dat de Panamese autoriteiten geen enkele moeite doen om slachtoffers of getuigen in het buitenland te verhoren/te benaderen. Indien deze toeristen Boquete of zelfs het land verlaten hadden dan was daar voor de Panamese autoriteiten de kous mee af.
quote:
2- Als hij zegt ze gezien te hebben waarom zegt hij dan in dit interview nergens dat hij ze heeft gezien?!

http://nos.nl/video/66744(...)ug-moeten-nemen.html
Misschien omdat hij dacht helemaal fout te zitten omdat hij ze onmogelijk gezien kon hebben bij de tijdlijn van andere getuigen die toen nog gehanteerd werd?
pi_144589398
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 september 2014 15:55 schreef Marrije het volgende:
Ik hoop dat ze snel met de resultaten komen van het huidonderzoek.
Waarom? Wat kan dat toevoegen?
pi_144589474
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 15:57 schreef Geruisloos het volgende:
wetende dat hij een paar maanden later tijdens een zoektocht de rugtas tevoorschijn zal toveren met al het bewijs dat hij eerder heeft gemanipuleerd
F heeft de rugzak niet gevonden.

Grappig.. dat juist jij dit zegt terwijl je zo hamert op feiten.
pi_144589549
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 september 2014 16:07 schreef Poekje01 het volgende:
mee eens, maar de aannames van Ouder1, zijn net zo goed aannames.
Welke aannames? Waar heb je het over?
pi_144589591
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 september 2014 15:34 schreef Poekje01 het volgende:

[..]

dit stukje komt uit een Info.nu artikel over wie hen zag:

Vermissing Lisanne Froon en Kris Kremers

In de middag van 1 april 2014 zijn de vriendinnen nog gezien door verschillende getuigen. Onder andere door hun gids. Hij verklaarde hen gezien te hebben bij de taalschool. Een van de meisjes lag in een hangmat en de ander bekeek een kaart van de omgeving. Rond 13.10 uur worden de meisjes voor het laatst bij de taalschool gezien door een lerares. Daarna gaan ze naar hun kamer bij het gastgezin en halen daar nog wat spullen op, onder andere hun wandelschoenen. De laatste persoon met wie ze spreken is voor zover bekend een pensionhouder in Boquete. Pedro van Casa Pedro. Hij sprak die middag tweemaal met hen. Om ongeveer 13.30 uur vragen zij hem waar ze het Pianista Pad kunnen vinden. Hij wijst hen de weg. Voor zijn huis zijn pijlen die de richting aangeven naar het wandelpad, maar hij vertelt dat er naast zijn huis ook een veel kortere wandelroute begint en de meisjes besluiten dan om dat kortere pad te bewandelen. Ruim een uur later komen ze weer bij de pensionhouder terug. Ze z

... onder andere door hun gids.....plus die taxi chauffeur die hen afzette staat in dat artikel....

Zie WS post #913

http://nieuws-uitgelicht.(...)n-lisanne-froon.html

Moet ik de hele tekst hier nog eens posten? Wie wil dat?
Dit is geen nieuwsbron, op Infonu schrijven amateurs. Is verder niets mis mee maar is geen echt betrouwbare bron.
pi_144589609
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 16:15 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

F heeft de rugzak niet gevonden.

Grappig.. dat juist jij dit zegt terwijl je zo hamert op feiten.
Grappig inderdaad. Is aangepast. Dus hij heeft 'm daar geplaatst, eventueel zodat deze dan gevonden wordt en het allemaal een "vermissing" zou lijken. Maar je begrijpt m'n verhaal.
pi_144589669
OP test, ben het nu in Word aan het editen - ff testen, later haal ik deze post weer weg. Het hele ding bewaar ik in een worddocument zodat ik er nog verder aan kan editen tot ie weer goed is (en desnoods kan de volgende TS dan de tekst uit het wordbestand toegestuurd krijgen en zo de nieuwe OP herstellen).

issue 1: de plaatjes zijn allemaal van een andere grootte dan oorspronkelijk

De OP is weer zo goed als hersteld, ik zal straks nog een keer checken of er iets mist. Heb nu alleen handmatig alles aangepast (behalve flora en fauna). Er staan ook plaatjes 2x in zie ik nu, zal ik ook nog iets aan doen. Het hele bestand heb ik ook in Word opgeslagen, dus er kan nog in ge-edit worden.

[ Bericht 14% gewijzigd door Poolbal op 16-09-2014 18:03:43 ]
pi_144589713
Goed bezig ^O^
pi_144589756
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 16:18 schreef Geruisloos het volgende:

[..]

Correct. Dus hij heeft 'm daar geplaatst, eventueel zodat deze dan gevonden wordt. Maar je begrijpt m'n verhaal.
Yep. En ik ben het daar mee eens. Het lijkt mij extreem ver gezocht dat F er iets mee te maken heeft. Omdat Jackie er zo van overtuigd was/is, heb ik dat scenario goed overdacht en hoe dat dan in zijn werk zou moeten zijn gegaan en dan kom ik er niet uit. Te veel problemen kom je dan tegen.

Dat een groep jongeren er mee te maken kan hebben vind ik al iets minder ver gezocht maar dan denk ik niet aan moord.
Die telefoongegevens blijven raar. Maar ook daar kan je meer logische verklaringen voor bedenken. Zelfs als de meiden de tas niet gehad hebben tot 11/4.
pi_144589888
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 16:22 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Yep. En ik ben het daar mee eens. Het lijkt mij extreem ver gezocht dat F er iets mee te maken heeft. Omdat Jackie er zo van overtuigd was/is, heb ik dat scenario goed overdacht en hoe dat dan in zijn werk zou moeten zijn gegaan en dan kom ik er niet uit. Te veel problemen kom je dan tegen.

Dat een groep jongeren er mee te maken kan hebben vind ik al iets minder ver gezocht maar dan denk ik niet aan moord.
Die telefoongegevens blijven raar. Maar ook daar kan je meer logische verklaringen voor bedenken. Zelfs als de meiden de tas niet gehad hebben tot 11/4.
Een derde persoon of meerdere personen acht ik inderdaad ook reëel.
pi_144589927
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 16:12 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Kan idd. Maar het kan ook zijn dat hij ergens langs de Pianista woont of bij iemand geweest was die daar woont. Een groot deel van de Pianista trail gaat namelijk door bewoond gebied.

Dan zijn daar nog de Panamese autoriteiten en hun manier van onderzoek doen.
1. De Panamese autoriteiten benaderen zelf geen mogelijke getuigen en gaan daar ook niet naar op zoek. Ze openen een bureautje in het gebied en daar kunnen getuigen zichzelf op eigen initiatief melden om alleen in het Spaans hun verhaal te doen. Hoe groot is de kans dat die mogelijke toeristen dat wisten, dat gedaan zouden hebben en ook nog voldoende Spaans spraken om dat te doen?
2. Uit bv die berovingen op de Pianista trail blijkt dat de Panamese autoriteiten geen enkele moeite doen om slachtoffers of getuigen in het buitenland te verhoren/te benaderen. Indien deze toeristen Boquete of zelfs het land verlaten hadden dan was daar voor de Panamese autoriteiten de kous mee af.

[..]

Misschien omdat hij dacht helemaal fout te zitten omdat hij ze onmogelijk gezien kon hebben bij de tijdlijn van andere getuigen die toen nog gehanteerd werd?
Maw het is dus niet zeker dat Plinio M. ze heeft gezien

En iig een taak voor de advocaat van Hans Kremers om te vragen wie dan de toeristen evt waren die hij rondleidde.

[ Bericht 0% gewijzigd door Lavenderr op 16-09-2014 17:14:14 ]
pi_144590014
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 september 2014 16:07 schreef Poekje01 het volgende:

[..]

mee eens, maar de aannames van Ouder1, zijn net zo goed aannames.

Ik denk persoonlijk niet dat Chiani het deed, wel dat hij misschien betrokken was bij het naderhand laten verdwijnen van de lichamen, of er iets van weet of over vermoed. Of niet. En wellicht kan hij er tot zijn grote en enorme frustratie niet precies zijn vinger op leggen. Net als wij hier.

De ouders van Kris weten iig. meer feiten en gegevens dan wij hier, "een verdwaling gaat er bij hen niet in".

Als Panam. bloedhonden op 4 plaatsen iets geroken hebben, zijn daar lijken /lichamen geweest, en moet er meer bekend zijn volgens mij wat nog uit de pers wordt gehouden. Waarom zou je dat doen als het om een 'simpel' verdwaling/ongeluk gaat dan? Waarom constateert Perico geknoei met foto's?

En... een beetje kinderachtig wellicht, maar Ted Bundy liep jarenlang ook nooit in de peiling
Hij was bij iedereen zeer geliefd, dus dat zegt niets.
Het is ook nog mogelijk dat tijdens de wandeltocht onder begeleiding van een gids, maakt niet uit welke, een fataal ongeluk is gebeurd. Dat men dat liever niet in de publiciteit wil hebben. Aangezien er zo op gehamerd wordt om alleen met een gids de trails te lopen.
pi_144590147
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 16:27 schreef jackie12 het volgende:

[..]

Maw het is dus niet zeker dat Plinio Montenegro ze heeft gezien

En iig een taak voor de advocaat van Hans Kremers om te vragen wie dan de toeristen evt waren die hij rondleidde.
Ik krijg steeds sterker het gevoel dat je last krijgt van een tunnelvisie. Je leest selectief en neemt alleen mee wat in jouw scenario past. Sterker nog.. op wat ik verder op je verhaal zei, reageer je helemaal niet want... te druk.

En is net zo goed niet zeker dat hij ze niet heeft gezien. Wat wel zeker is is dat zijn getuigenis de enige is die exact past in de tijdlijn van de camera die toen nog niet bekend was. Met andere woorden; zijn getuigenis vertoont achteraf juist de minste gaten.

En het is dus ook helemaal niet zeker dat er toeristen bij hem waren. Maar ook daar lees je dus weer overheen.
pi_144590321
Op basis van de nu beschikbare info is het gewoon absolute onzin om F dan wel E ergens van te verdenken dan wel te beschuldigen. Lijkt me ook niet dat dit forum daarvoor is bedoeld.
Je zult maar samen alarm slaan voor een verdwijning en vervolgens op 1 of ander forumpje in Nederland als verdachte worden neergezet.
pi_144590414
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 16:40 schreef SAJ het volgende:
Op basis van de nu beschikbare info is het gewoon absolute onzin om F dan wel E ergens van te verdenken dan wel te beschuldigen. Lijkt me ook niet dat dit forum daarvoor is bedoeld.
Je zult maar samen alarm slaan voor een verdwijning en vervolgens op 1 of ander forumpje in Nederland als verdachte worden neergezet.
Wie zet E als verdachte neer?
pi_144590542
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 16:43 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Wie zet E als verdachte neer?
Als hier wordt gemeld dat E niet heeft gezegd dat K&L wrsl pianista gingen doen, en dat niet wordt onderbouwd, wordt E ongefundeerd als een verdacht persoon neergezet
pi_144590697
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 september 2014 16:47 schreef SAJ het volgende:

[..]

Als hier wordt gemeld dat E niet heeft gezegd dat K&L wrsl pianista gingen doen, en dat niet wordt onderbouwd, wordt E ongefundeerd als een verdacht persoon neergezet
Nee, ik twijfel aan haar getuigenis en stel daarbij zeer duidelijk dat ik haar niet als verdachte zie.

Maar als ik zeg dat het verhaal van Olivia de K onmogelijk kan kloppen en ze dus dingen niet juist heeft en er dingen bij verzonnen heeft, dan zeg ik ook dat zij verdachte is in deze zaak? Dat zij mogelijk de moordenaar is? 8)7
pi_144591214
---
pi_144591223
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 september 2014 16:07 schreef Poekje01 het volgende:

[..]

mee eens, maar de aannames van Ouder1, zijn net zo goed aannames.

Ik denk persoonlijk niet dat Chiani het deed, wel dat hij misschien betrokken was bij het naderhand laten verdwijnen van de lichamen, of er iets van weet of over vermoed. Of niet. En wellicht kan hij er tot zijn grote en enorme frustratie niet precies zijn vinger op leggen. Net als wij hier.

De ouders van Kris weten iig. meer feiten en gegevens dan wij hier, "een verdwaling gaat er bij hen niet in".

Als Panam. bloedhonden op 4 plaatsen iets geroken hebben, zijn daar lijken /lichamen geweest, en moet er meer bekend zijn volgens mij wat nog uit de pers wordt gehouden. Waarom zou je dat doen als het om een 'simpel' verdwaling/ongeluk gaat dan? Waarom constateert Perico geknoei met foto's?

En... een beetje kinderachtig wellicht, maar Ted Bundy liep jarenlang ook nooit in de peiling
Hij was bij iedereen zeer geliefd, dus dat zegt niets.

Erg suggestief.
pi_144591352
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 16:51 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Nee, ik twijfel aan haar getuigenis en stel daarbij zeer duidelijk dat ik haar niet als verdachte zie.

Maar als ik zeg dat het verhaal van Olivia de K onmogelijk kan kloppen en ze dus dingen niet juist heeft en er dingen bij verzonnen heeft, dan zeg ik ook dat zij verdachte is in deze zaak? Dat zij mogelijk de moordenaar is? 8)7
Moordenaar????
Ik doe geen beweringen zoals hier wel gebeurd, dat iemand moedwillig iets niet heeft gedaan. Mijn mening is dat je niet kunt oordelen zonder iets te onderbouwen. Als jij dat anders ziet, prima!
Ben trouwens zeer geïnteresseerd naar link van haar getuigenis bij de politie

[ Bericht 2% gewijzigd door SAJ op 16-09-2014 17:22:36 ]
pi_144591896
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 september 2014 17:11 schreef SAJ het volgende:

[..]

Moordenaar????
Ik doe geen beweringen zoals hier wel gebeurd, dat iemand moedwillig iets niet heeft gedaan. Mijn mening is dat je niet kunt oordelen zonder iets te onderbouwen. Als jij dat anders ziet, prima!
Ben trouwens zeer geïnteresseerd naar link van haar getuigenis bij de politie
Die is er niet want dat kan alleen in het Spaans en zij spreekt geen Spaans.
pi_144592055
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 17:26 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Die is er niet want dat kan alleen in het Spaans en zij spreekt geen Spaans.
Juist, dan zijn we er toch: eerst zeg je dat je twijfelt aan haar getuigenis, en nu dat er geen getuigenis is.
  dinsdag 16 september 2014 @ 17:40:54 #268
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_144592360
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 15:57 schreef Geruisloos het volgende:
Wie ervan overtuigd is dat F. de dader is, vindt het dus zeer aannemelijk dat:

• Een man die al 35 jaar hikes begeleidt, en goed contact heeft met een taalschool die hem aan werk bezorgd, ineens besluit om twee jonge vrouwen van diezelfde school te laten verdwijnen.

• De moordenaar als eerste persoon alarm slaat over de vermissing en officieel aangifte doet bij de politie.

• Deze al wat oudere man uit een vrij arm land zeer tech savy is, en in staat om valse telefoonoproepen te (laten) maken voor het geval de telefoons gevonden gaan worden (of dit juist expres doet).

• Deze gids zichzelf, of iemand anders, in de nacht van 7 op 8 april de jungle instuurt om 90 nachtfoto's te maken, voor het geval de camera ooit gevonden wordt, en het dus lijkt alsof de meiden dit hebben gedaan.

• Eventueel de EXIF data nog even aanpast/laat passen om de tijdlijn voor de politie in de war te brengen.

• Al deze objecten ergens verborgen houdt en af en toe gebruikt, terwijl hij volop meewerkt aan de zoektocht.

• Dat hij dus expres een digitaal dwaalspoort uit zet, wetende dat een paar maanden later de rugtas tevoorschijn getoverd zal worden, met al het bewijs dat hij eerder heeft gemanipuleerd, zodat het nét lijkt alsof Kris en Lisanne verwdaald zijn geraakt en niemand hem verdacht kan maken.

• Dat de gids vervolgens totaal geen moeite heeft om interviews te geven en te vertellen waar de resten van de meiden gevonden zijn etc.

Kortom, een lokale gids uit Boquete Panama, een techwonder, psychopatische moordenaar én meesterbrein in één, pleegt, eventueel met wat lokale vrienden, een dubbele moord van de eeuw. En staat vervolgens rustig de NOS te woord over zijn ervaring van de zoektocht etc.

Ik sluit niet uit dat F. hier iets mee te maken heeft (bijna alle scenario's staan nog open), maar wie dit F. scenario zeer waarschijnlijk acht is toch moeilijk serieus te nemen. Het is prima dat er kritische vragen worden gesteld, maar we moeten wel realistisch zijn en niet automatisch alle onbeantwoorde vragen verklaren door de introductie van een Psycho Killer Guide. Dat riekt sterkt naar een Deus ex Machina.
Precies. Echt schandalig dat sommige zolderkamer-FOK!kers hem aan de schandpaal nagelen.
&lt;a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow"&gt;Afleidingsmanoeuvre&lt;/a&gt;
pi_144592475
Absurd idd.
Als ik het kaartje bekijk, lijkt het me vrij duidelijk dat alles zich heeft afgespeeld in 1 rechte lijn, en dat het zeker niet uit te sluiten valt dat op enig punt ze dus een ongeluk hebben gehad, en al vrij snel.
I´m back.
pi_144592482
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 16:30 schreef Grijzemassa het volgende:

[..]

Het is ook nog mogelijk dat tijdens de wandeltocht onder begeleiding van een gids, maakt niet uit welke, een fataal ongeluk is gebeurd. Dat men dat liever niet in de publiciteit wil hebben. Aangezien er zo op gehamerd wordt om alleen met een gids de trails te lopen.
Dit sluit ik ook zeker niet uit. Zou niet de eerste keer zijn dat gidsen dubieus handelen.
Make my day!
pi_144592511
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 september 2014 17:46 schreef agter het volgende:

[..]

Dit sluit ik ook zeker niet uit. Zou niet de eerste keer zijn dat gidsen dubieus handelen.
Voorbeeld?
pi_144592566
Mensen, denk na voor je iets post. Het loopt weer uit de klauwen met de suggestieve posts.
pi_144592580
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 17:47 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Voorbeeld?
Bij een rondreis in de woestijn in Marokko verdween 'S nachts onze gids gewoon.
Sta je raar te kijken de volgende ochtend, midden in de woestijn. Vrij beangstigend.
Make my day!
pi_144592633
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 september 2014 17:49 schreef agter het volgende:

[..]

Bij een rondreis in de woestijn in Marokko verdween 'S nachts onze gids gewoon.
Sta je raar te kijken de volgende ochtend, midden in de woestijn. Vrij beangstigend.
En toen? Want kennelijk hebben jullie het gered, want anders zou je dit nu niet posten, toch?
I´m back.
pi_144592770
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 september 2014 17:49 schreef agter het volgende:

[..]

Bij een rondreis in de woestijn in Marokko verdween 'S nachts onze gids gewoon.
Sta je raar te kijken de volgende ochtend, midden in de woestijn. Vrij beangstigend.
Maar dat zegt toch niets over gidsen in Panama?
Als een slager bedorven vlees verkoopt zijn toch niet alle slagers fout?
pi_144592984
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 september 2014 17:49 schreef agter het volgende:

[..]

Bij een rondreis in de woestijn in Marokko verdween 'S nachts onze gids gewoon.
Sta je raar te kijken de volgende ochtend, midden in de woestijn. Vrij beangstigend.
:o Misschien is hij wel vermoord of ontvoerd, of tijdens het pissen 'snachts opgegeten door een wild dier, of verdwaald!
pi_144593097
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 17:51 schreef Ryan3 het volgende:

[..]

En toen? Want kennelijk hebben jullie het gered, want anders zou je dit nu niet posten, toch?
met zo'n Garmin GPS zijn 2 mannen van onze groep (van 12 mensen) richting de bewoonde wereld gaan lopen. Zij hebben toen uiteindelijk dezelfde dag wel telefonisch bereik gekregen, en konden de reisorganisatie waarschuwen (die overigens zelf ook niet 1-2-3 wisten waar we zaten).
Ook zijn zij later een ander groepje toeristen (die in een jeep zaten en door de zandduinen aan het crossen waren), tegengekomen.
Uiteindelijk bleken we ook helemaal niet ver van de bewoonde wereld (nou ja, stoffig dorpje) te zitten. Maar als je dat niet weet, en je geen geluk hebt, kun je wel verkeerde beslissingen maken.

In Egypte staan de gidsen er om bekend: je gaat met een groepje de woestijn in, en halverwege eisen de gidsen opeens belachelijk veel geld...betaal je niet, dan laten ze je achter. In de loneley planet staan namen van organisatie's die je moet mijden.

Weet je, die dingen gebeuren gewoon in landen waarbij de bevolking arm is, en de toeristen rijk.
Make my day!
pi_144593109
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 17:55 schreef Lavenderr het volgende:

[..]

Maar dat zegt toch niets over gidsen in Panama?
Als een slager bedorven vlees verkoopt zijn toch niet alle slagers fout?
Nee, dat zeg ik toch ook niet? Ik gaf gewoon antwoord op je vraag.
Make my day!
pi_144593137
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 18:02 schreef bloodymary1 het volgende:

[..]

:o Misschien is hij wel vermoord of ontvoerd, of tijdens het pissen 'snachts opgegeten door een wild dier, of verdwaald!
Door een kameel (eigenlijk dromedaris) zeker? ;)
Make my day!
pi_144593167
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 16:40 schreef SAJ het volgende:
Op basis van de nu beschikbare info is het gewoon absolute onzin om F dan wel E ergens van te verdenken dan wel te beschuldigen. Lijkt me ook niet dat dit forum daarvoor is bedoeld.
Je zult maar samen alarm slaan voor een verdwijning en vervolgens op 1 of ander forumpje in Nederland als verdachte worden neergezet.
Dit. Het is schandalig.
pi_144593347
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 september 2014 18:05 schreef agter het volgende:

[..]

met zo'n Garmin GPS zijn 2 mannen van onze groep (van 12 mensen) richting de bewoonde wereld gaan lopen. Zij hebben toen uiteindelijk dezelfde dag wel telefonisch bereik gekregen, en konden de reisorganisatie waarschuwen (die overigens zelf ook niet 1-2-3 wisten waar we zaten).
Ook zijn zij later een ander groepje toeristen (die in een jeep zaten en door de zandduinen aan het crossen waren), tegengekomen.
Uiteindelijk bleken we ook helemaal niet ver van de bewoonde wereld (nou ja, stoffig dorpje) te zitten. Maar als je dat niet weet, en je geen geluk hebt, kun je wel verkeerde beslissingen maken.

In Egypte staan de gidsen er om bekend: je gaat met een groepje de woestijn in, en halverwege eisen de gidsen opeens belachelijk veel geld...betaal je niet, dan laten ze je achter. In de loneley planet staan namen van organisatie's die je moet mijden.

Weet je, die dingen gebeuren gewoon in landen waarbij de bevolking arm is, en de toeristen rijk.
Ja, wrs wel, maar mooi dat jullie mazzel hebben gehad iig...
I´m back.
pi_144594103
Mensen, graag jullie aandacht.

Op de nachtfoto zonder takje staat aan de overkant in de diepte een rechthoekig object, zie onderste pijl. Lijkt wel een bankje dacht ik.



Maar dat kan natuurlijk niet in de jungle. Daar zijn geen bankjes.

Oh wacht, toch wel.

Vanaf 20:29



Verzameling overeenkomstige elementen: natte kuilen en geulen in de rotsen, steen met mosaanslag, perspectief van behoorlijk hoog steil naar beneden, zelfde soort plantjes en een bank (?)

Meerdere gidsen (Plinio, Chani, Feliciano) denken aan een ongeluk bij de 2e kabelbrug.

Staat er een bankje bij de 2e brug?
Of een rechthoekige rots met die vorm?
Waar in de rivier zijn de plekken met dergelijk verval zoals in de video?
Waar staan nog meer van die bankjes?

[ Bericht 1% gewijzigd door 11en30 op 16-09-2014 18:46:48 ]
pi_144594574
Ik vrees dat de kans dat je uit een video/foto één van de nachtfotolocaties herkent echt te verwaarlozen is... al mag je altijd proberen natuurlijk!
pi_144594686
Horror alert
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 18:54 schreef Poolbal het volgende:
Ik vrees dat de kans dat je uit een video/foto één van de nachtfotolocaties herkent echt te verwaarlozen is... al mag je altijd proberen natuurlijk!
Dat probeer ik niet.

Ik denk dat deze nachtfoto's genoeg elementen bevatten voor de gidsen en locals om herkend te worden.
  dinsdag 16 september 2014 @ 19:01:18 #286
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_144594816
Er is een nieuwsberichtje:
- Volgens de onderdirecteur van het forensisch instituut blijft de zaak van Kris en Lisanne misschien onopgelost, omdat het onderzoek traag verloopt en mogelijke sporen zijn verdwenen. De enige hoop op een oplossing is als het OM een profiel heeft van een verdachte van wie DNA-materiaal gevonden wordt.
- De meiden hebben vanaf het begin van de Pianista 18 km gelopen, aldus het artikel.

http://www.panamaamerica.(...)a-no-ser-esclarecido
Op zaterdag 15 februari 2003 14:59 schreef shmoopy het volgende:
Een domnivoor, dus.
pi_144594856
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 18:39 schreef 11en30 het volgende:
Mensen, graag jullie aandacht.

Op de nachtfoto zonder takje staat aan de overkant in de diepte een rechthoekig object, zie onderste pijl. Lijkt wel een bankje dacht ik.

[ afbeelding ]

Maar dat kan natuurlijk niet in de jungle. Daar zijn geen bankjes.

Oh wacht, toch wel.

Vanaf 20:29

[ afbeelding ]

Verzameling overeenkomstige elementen: natte kuilen en geulen in de rotsen, steen met mosaanslag, perspectief van behoorlijk hoog steil naar beneden, zelfde soort plantjes en een bank (?)

Meerdere gidsen (Plinio, Chani, Feliciano) denken aan een ongeluk bij de 2e kabelbrug.

Staat er een bankje bij de 2e brug?
Of een rechthoekige rots met die vorm?
Waar in de rivier zijn de plekken met dergelijk verval zoals in de video?
Waar staan nog meer van die bankjes?
Uh, dat filmpje is aan zijde van Boquete gemaakt hoor, niet in jungle. Kijk maar ff verder, dan zie je dat 'spookhuis' ook weer
pi_144595090
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 19:01 schreef Domnivoor het volgende:
Er is een nieuwsberichtje:
- Volgens de onderdirecteur van het forensisch instituut blijft de zaak van Kris en Lisanne misschien onopgelost, omdat het onderzoek traag verloopt en mogelijke sporen zijn verdwenen. De enige hoop op een oplossing is als het OM een profiel heeft van een verdachte van wie DNA-materiaal gevonden wordt.
- De meiden hebben vanaf het begin van de Pianista 18 km gelopen, aldus het artikel.

http://www.panamaamerica.(...)a-no-ser-esclarecido
Die 18km lijkt me een aanname. Van Il Pianista Restaurant tot aan de Quebrada is nooit 18 km. Tenzij ze hebben aangenomen dat de dames daarna nog uren verder zijn doorgelopen. Kortom, opnieuw slechte journalistiek.
pi_144595486
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 19:07 schreef Geruisloos het volgende:

[..]

Die 18km lijkt me een aanname. Van Il Pianista Restaurant tot aan de Quebrada is nooit 18 km. Tenzij ze hebben aangenomen dat de dames daarna nog uren verder zijn doorgelopen. Kortom, opnieuw slechte journalistiek.
Trek je die conclusie niet wat al te snel?

Er staat:
quote:
- De meiden hebben vanaf het begin van de Pianista 18 km gelopen, aldus het artikel.
Wat heeft dat met het eerste bergbeekje te maken?

Er is op 3 april iemand bij dat bergbeekje geweest en daar waren ze toen niet, dus mag je rustig aannemen dat ze verder dan dat gelopen zijn ja. Hun resten zijn gevonden in de rivier.. dus mag je ook rustig aannemen dat ze tot aan de rivier zijn gelopen in die 11 dagen.

En dan nog. Wat als de GPS data van de laatste foto's gelekt zijn? Of op een andere manier een locatie is gevonden? Of alleen die afstand is gelekt?
pi_144595725
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 19:16 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Trek je die conclusie niet wat al te snel?

Er staat:

[..]

Wat heeft dat met het eerste bergbeekje te maken?

Er is op 3 april iemand bij dat bergbeekje geweest en daar waren ze toen niet, dus mag je rustig aannemen dat ze verder dan dat gelopen zijn ja. Hun resten zijn gevonden in de rivier.. dus mag je ook rustig aannemen dat ze tot aan de rivier zijn gelopen in die 11 dagen.

En dan nog. Wat als de GPS data van de laatste foto's gelekt zijn? Of op een andere manier een locatie is gevonden? Of alleen die afstand is gelekt?
Er bestaat vrijwel zeker geen GPS data, anders was deze zaak al veel en veel verder gekomen.

Dat ze er niet waren op 3 april betekent niet dat ze dan maar 18 km gelopen zijn. Dat is juist snel conclusies trekken. Dat het in een scenario past, ok, maar een journalist hoort dat niet als zijnde de waarheid op te schrijven.

Dat ze naar de rivier zijn gelopen is een scenario, en niet iets wat een journalist in een nieuwsartikel hoort te schrijven.

Dus wat je zegt, "Trek je die conclusie niet wat al te snel?", hoor je juist aan de journalist te vragen, en niet aan mij.

[ Bericht 0% gewijzigd door Geruisloos op 16-09-2014 20:02:00 ]
pi_144595826
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 19:01 schreef Domnivoor het volgende:
Er is een nieuwsberichtje:
- Volgens de onderdirecteur van het forensisch instituut blijft de zaak van Kris en Lisanne misschien onopgelost, omdat het onderzoek traag verloopt en mogelijke sporen zijn verdwenen. De enige hoop op een oplossing is als het OM een profiel heeft van een verdachte van wie DNA-materiaal gevonden wordt.
- De meiden hebben vanaf het begin van de Pianista 18 km gelopen, aldus het artikel.

http://www.panamaamerica.(...)a-no-ser-esclarecido
quote:
Case Lisanne and Kris could not be clarified

The cause of death of Dutch Lisanne Froon Kremers and Kris could declare indefinite argued José Vicente Pachar, deputy director of the Institute of Legal Medicine and Science

The cause of death of Dutch Lisanne Froon Kremers and Kris could declare indefinite argued José Vicente Pachar, deputy director of the Institute of Legal Medicine and Forensic Sciences (IMELCF).

The second in command of the institution said that although he is not soaked in the case, this could not be resolved because of the slowness in the investigation and the lack of evidence.

"A number of elements that have been lost due to the delay in the start of the research is missing. We know him as the cause of death undetermined because no one has the most bone pieces ... I think it will be well, "said Pachar.

However, the only way to find answers to the death of these two women would be if the DNA results applied to your belongings give evidence that someone else was in his last days.

But that is feasible only if the local authorities have the profile of an alleged suspect element that so far has not addressed the prosecution.

Notably recently Enrique Arrocha, legal representative of Dutch parents, referred to the possible presence of another person during the death of Lisanne and Kris.

After a statement, the lawyer wondered how and where the cell loaded in the jungle, as detected forensics they called 911 from Panama on 4 and 5 April and it was not until the 10th of the same month when they scored again, because their equipment had been unloaded.
quote:
• 77 days after the disappearance of Lisanne Froon and Kris will report Kremers, skeletal remains were found.
quote:
• 18 kilometers from both girls walked the trail entrance to The Pianist Culubre River in Bocas del Toro.
  dinsdag 16 september 2014 @ 19:23:08 #292
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_144595827
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 19:16 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Trek je die conclusie niet wat al te snel?

Er staat:

[..]

Wat heeft dat met het eerste bergbeekje te maken?

Er is op 3 april iemand bij dat bergbeekje geweest en daar waren ze toen niet, dus mag je rustig aannemen dat ze verder dan dat gelopen zijn ja. Hun resten zijn gevonden in de rivier.. dus mag je ook rustig aannemen dat ze tot aan de rivier zijn gelopen in die 11 dagen.

En dan nog. Wat als de GPS data van de laatste foto's gelekt zijn? Of op een andere manier een locatie is gevonden? Of alleen die afstand is gelekt?
Mee eens.
Er staat trouwens '18 km tot de Culubre' en dan bedoelen ze de Culebra.
Het forensisch instituut heeft meer informatie dan wij dus ik wijs het niet meteen van de hand als een loze aanname.
Op zaterdag 15 februari 2003 14:59 schreef shmoopy het volgende:
Een domnivoor, dus.
pi_144596009
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 september 2014 19:23 schreef Domnivoor het volgende:

[..]

Mee eens.
Er staat trouwens '18 km tot de Culubre' en dan bedoelen ze de Culebra.
Het forensisch instituut heeft meer informatie dan wij dus ik wijs het niet meteen van de hand als een loze aanname.
Als het 18 km is van het begin van de Pianista trail tot aan de Culubra rivier.. dan zou dat moeten kloppen op het kaartje van Geruisloos. We weten hoelang de route van de Pianista trail is (was dat niet 4,6 km?) dan is het 13,4 km vanaf de Mirador tot aan de rivier.
pi_144596293
Is er nu wel of niet vreemd DNA aangetroffen?
Make my day!
pi_144596379
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 19:33 schreef agter het volgende:
Is er nu wel of niet vreemd DNA aangetroffen?
(Nog) niet. Althans; is (nog) niet bekend in Panama.
pi_144596471
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 19:35 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

(Nog) niet. Althans; is (nog) niet bekend in Panama.
Ah, thanks!
Deze zin bracht me aan het twijfelen:
"De enige hoop op een oplossing is als het OM een profiel heeft van een verdachte van wie DNA-materiaal gevonden wordt."
Make my day!
pi_144596513
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 18:58 schreef 11en30 het volgende:
Horror alert

[..]

Dat probeer ik niet.

Ik denk dat deze nachtfoto's genoeg elementen bevatten voor de gidsen en locals om herkend te worden.
Dat zou wel kunnen, bv door het type steen te herkennen en dan grofweg de locatie te schatten.
pi_144596781
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 19:27 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Als het 18 km is van het begin van de Pianista trail tot aan de Culubra rivier.. dan zou dat moeten kloppen op het kaartje van Geruisloos. We weten hoelang de route van de Pianista trail is (was dat niet 4,6 km?) dan is het 13,4 km vanaf de Mirador tot aan de rivier.
Die 18 km lijkt mij te komen van de afstand die je af zou leggen als je loopt van het begin van het pad, naar waar enkele resten en de rugzak zijn gevonden. Dat komt bij benadering op 18 km, als je een slingerend pad uitzet, de Camino de Culebra (verlengde van de Pianista trail) volgend, via de punten de we weten (1 t/m 4e kabelbrug).

Het is dus niet zeker dat de meiden dat ook (helemaal) hebben gelopen.
  dinsdag 16 september 2014 @ 19:49:51 #299
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_144597023
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 september 2014 19:44 schreef miura het volgende:

[..]

Die 18 km lijkt mij te komen van de afstand die je af zou leggen als je loopt van het begin van het pad, naar waar enkele resten en de rugzak zijn gevonden. Dat komt bij benadering op 18 km, als je een slingerend pad uitzet, de Camino de Culebra (verlengde van de Pianista trail) volgend, via de punten de we weten (1 t/m 4e kabelbrug).

Het is dus niet zeker dat de meiden dat ook (helemaal) hebben gelopen.
Zo had ik het ook ingeschat.
Het is niet zeker dat ze dat hebben gelopen, maar wellicht hebben de onderzoekers aanwijzingen gevonden die nog niet naar buiten zijn gebracht.
Op zaterdag 15 februari 2003 14:59 schreef shmoopy het volgende:
Een domnivoor, dus.
pi_144597371
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 september 2014 19:49 schreef Domnivoor het volgende:

[..]

Zo had ik het ook ingeschat.
Het is niet zeker dat ze dat hebben gelopen, maar wellicht hebben de onderzoekers aanwijzingen gevonden die nog niet naar buiten zijn gebracht.
Daar zijn geen aanwijzingen voor. Van alle andere gelekte zaken weten we via de ouders of via andere bronnen dat die info ergens bekend is. Van GPS data, of andere data die de locatie van 18km zou aangeven is niets bekend. Bovendien geven ze ook niet aan waar die info vandaan zou komen. Als het een lek was, hadden ze vast wel trots gezegd dat ze nieuwe brekende info hadden.

Dit schreven ze in juli al trouwens:

"Desde la entrada del sendero El Pianista a la comunidad Alto Romero hay 18 kilómetros lineales."

Het lijkt dus zeer sterk een aanname van de journalist te zijn. Waar overigens talloze voorbeelden van op te noemen zijn.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')