abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_144569593
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 22:31 schreef 11en30 het volgende:
Kennen jullie die wet die zegt dat als mensen je scenario belachelijk gaan maken, dan komt die het dichtst bij de waarheid!
Ik maak geen enkel scenario belachelijk.
Er zijn er wel die ik minder waarschijnlijk vind.

Edit: het is alsof je een percentage waarschijnlijkheid geeft aan verschillende scenario's.
De kans dat ze door poema's om het leven gebracht zijn, is gewoon klein. Niet onmogelijk, maar wel bijzonder klein. Dat scenario krijgt dan een lage 'waarschijnlijkheidswaarde'.
Maar het is nog steed wel mogelijk.

Zo zie ik het.
Make my day!
pi_144569667
quote:
1s.gif Op maandag 15 september 2014 22:34 schreef agter het volgende:

[..]

Ik maak geen enkel scenario belachelijk.
Er zijn er wel die ik minder waarschijnlijk vind.
Was ook niet aan jou gericht. ;)
pi_144569710
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 22:34 schreef 11en30 het volgende:

[..]

Ik heb geen boodschap aan waar jij geen boodschap aan hebt.
En dat valt dan weer onder algemeen aanvaarde psychologiekennis.
:')
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_144569827
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 22:35 schreef 11en30 het volgende:

[..]

Was ook niet aan jou gericht. ;)
Zie mijn edit.
Make my day!
pi_144569837
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 22:32 schreef Geruisloos het volgende:

1. Kris en Lisanne zijn tussen 14:00 en 16:39 doorgelopen met dezelfde snelheid als daarvoor, zonder de trail te hebben verlaten.
Het pad wordt steeds moeilijker en gevaarlijker en de meiden zullen vermoeider worden. Ze komen denk ik steeds langzamer vooruit. Maakt dat wat uit?
pi_144569854
quote:
Als we de meest aannemelijke data erbij pakken:

[ afbeelding ]

En we doen twee aannames:

1. Kris en Lisanne zijn tussen 14:00 en 16:39 doorgelopen met dezelfde snelheid als daarvoor, zonder de trail te hebben verlaten. Redelijk eens, want ze zijn al even onderweg en worden moe.
2. Bij de start van de Pianista trail is mobiel bereik. Eens
Dan denk ik dat de noodsituatie ergens tussen de eerste en tweede kabelbrug moet zijn geweest.
Dat is inderdaad een goede kanshebber. Zelfs gidsen vinden het een enge overgang die je niet hoeft te nemen. Ook wordt afgeraden met 2 mensen tegelijk erop te gaan. Er is verderop een veiliger oversteek.
Als je er vanaf valt op de stenen van de rivier, dan ben je minder mobiel in mijn ogen.
pi_144569884
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 22:30 schreef sturmpie het volgende:

[..]

dat is vrijwel onbekend omdat die katten in de jungle wonen. in die jungle wonen indianen. mocht er een aanval van een kat bekend zijn, dan komt dat niet snel in de media.
Dus er is geen ondersteunende data te vinden voor je poema-scenario?
Make my day!
pi_144569918
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 22:38 schreef 11en30 het volgende:

[..]

Het pad wordt steeds moeilijker en gevaarlijker en de meiden zullen vermoeider worden. Ze komen denk ik steeds langzamer vooruit. Maakt dat wat uit?
Ze lopen wel naar beneden. Zal dat sneller zijn als naar boven?
Make my day!
pi_144569965
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 22:38 schreef Rubella het volgende:

[..]

Dat is inderdaad een goede kanshebber. Zelfs gidsen vinden het een enge overgang die je niet hoeft te nemen. Ook wordt afgeraden met 2 mensen tegelijk erop te gaan. Er is verderop een veiliger oversteek.
Als je er vanaf valt op de stenen van de rivier, dan ben je minder mobiel in mijn ogen.
ik zou wel eens willen weten welke sites ze hebben gelezen. Wat dachten ze na de top verder nog te zien, mee te maken? Wat hebben ze opgezocht over dat pad?
Make my day!
pi_144569970
quote:
1s.gif Op maandag 15 september 2014 22:34 schreef agter het volgende:

[..]

Edit: het is alsof je een percentage waarschijnlijkheid geeft aan verschillende scenario's.
De kans dat ze door poema's om het leven gebracht zijn, is gewoon klein. Niet onmogelijk, maar wel bijzonder klein. Dat scenario krijgt dan een lage 'waarschijnlijkheidswaarde'.
Maar het is nog steed wel mogelijk.

Zo zie ik het.
Ik ook. Maar de eerste gewapende beroving op de Pianista is toch ook een keer echt gebeurd en die heeft niemand tegen kunnen houden met filosofiekennis.
pi_144570118
quote:
1s.gif Op maandag 15 september 2014 22:41 schreef agter het volgende:

[..]

ik zou wel eens willen weten welke sites ze hebben gelezen. Wat dachten ze na de top verder nog te zien, mee te maken?
In ieder geval de Lonely Planet, want hiervan lag een uitdraai op de taalschool. Op internet de sites van hikers die de trail gelopen hebben en de organisaties die de trips aanbieden. Die komen zelfs nu nog redelijk snel naar boven in Google.
pi_144570157
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 22:38 schreef Rubella het volgende:

[..]

Maar die oversteken zijn toch over de rivier? En daar waren ze op dat moment toch nog 4 uur lopen vandaan volgens de ouders?
pi_144570274
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 22:44 schreef Rubella het volgende:

[..]

In ieder geval de Lonely Planet, want hiervan lag een uitdraai op de taalschool. Op internet de sites van hikers die de trail gelopen hebben en de organisaties die de trips aanbieden. Die komen zelfs nu nog redelijk snel naar boven in Google.
Ik kan zelf niet 1-2-3 vinden hoe het pad verder gaat na de top.
Make my day!
pi_144570338
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 22:45 schreef 11en30 het volgende:

[..]

Maar die oversteken zijn toch over de rivier? En daar waren ze op dat moment toch nog 4 uur lopen vandaan volgens de ouders?
In die veronderstelling was ik ook altijd. Maar dat blijkt, als je naar de kaart kijkt, dus een verkeerde aanname geweest. Tenzij het Pianista pad hele gekke kronkels maakt vanaf de quebrada naar de eerste crossing, wat de snelheid hemelsbreed gezien drastisch kan doen dalen.

Weet iemand of er een duidelijke routekaart bestaat van de trail? Ik heb nog niets kunnen vinden tot nu toe.
pi_144570345
quote:
1s.gif Op maandag 15 september 2014 22:48 schreef agter het volgende:

[..]

Ik kan zelf niet 1-2-3 vinden hoe het pad verder gaat na de top.
Dit is goed te zien in een reportage van het NOS journaal. "Deze weg hadden Kris en Lisanne moeten nemen"heet dit stukje. De verslaggeefster staat dan op de Mirador.
Staat in de OP als het goed is.
pi_144570447
Volgens Feliciano G. is het na het uitkijkpunt nog 1-1,5 dag lopen tot de Culebra en de eerste oversteek die je beter niet kunt proberen.

[ Bericht 1% gewijzigd door Lavenderr op 15-09-2014 23:05:42 ]
pi_144570525
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 22:49 schreef Rubella het volgende:

[..]

Dit is goed te zien in een reportage van het NOS journaal. "Deze weg hadden Kris en Lisanne moeten nemen"heet dit stukje. De verslaggeefster staat dan op de Mirador.
Dat ken ik. Maar het ging over de informatie die K&L tot zich genomen hebben. :)
Wat konden zij vinden over het vervolg van het pad na de top? Ik kan er helemaal niets over vinden, namelijk... Iedere beschrijving stopt op de top.
Make my day!
pi_144570575
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 22:49 schreef Geruisloos het volgende:

[..]

In die veronderstelling was ik ook altijd. Maar dat blijkt, als je naar de kaart kijkt, dus een verkeerde aanname geweest. Tenzij het Pianista pad hele gekke kronkels maakt vanaf de quebrada naar de eerste crossing, wat de snelheid hemelsbreed gezien drastisch kan doen dalen.

Weet iemand of er een duidelijke routekaart bestaat van de trail? Ik heb nog niets kunnen vinden tot nu toe.
Ik ook niet.
Daarom vroeg ik gisteren de naam van die trail.
Hoe heet dat pad na de pianista?
Make my day!
  maandag 15 september 2014 @ 22:54:58 #219
429912 Dr.Kloothommel
Trollen moet mogen
pi_144570586
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 20:58 schreef sturmpie het volgende:

[..]

poema's en jaguars eten geen mensenvlees.
ze zijn wel in staat om mensen te doden als daar reden voor is.
als men te lang in hun territorium verblijft of het beschermen van jongen.
Nu ben ik geen bioloog, maar dit lijkt me toch sterk. Zou het smaakgevoel van een poema of jaguar zo sterk ontwikkeld zijn dat zij na het doden van een mens denken: Hè bah, een mens.. en in plaats daarvan op zoek gaan naar een sappig zwijntje?
pi_144570613
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 22:51 schreef 11en30 het volgende:
Volgens Feliciano G. is het na het uitkijkpunt nog 1-1,5 dag lopen tot de Culebra en de eerste oversteek die je beter niet kunt proberen.
Anderhalve dag lijkt me heel overdreven. Zelfs met 1 km/uur (hemelsbreed) ben je in 4,5 a 5 uur vanaf de Mirador bij de eerste crossing. Heeft hij die uitspraak vaker gedaan?

[ Bericht 0% gewijzigd door Lavenderr op 15-09-2014 23:06:06 ]
pi_144570615
quote:
1s.gif Op maandag 15 september 2014 22:53 schreef agter het volgende:

[..]

Dat ken ik. Maar het ging over de informatie die K&L tot zich genomen hebben. :)
Wat konden zij vinden over het vervolg van het pad na de top? Ik kan er helemaal niets over vinden, namelijk... Iedere beschrijving stopt op de top.
Yup. Het is ook de bedoeling dat je omdraait op dat punt en dezelfde weg terug neemt.
  maandag 15 september 2014 @ 22:55:53 #222
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_144570638
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 22:49 schreef Geruisloos het volgende:

[..]

Het heet daar ook geen Pianista meer (maar Sendero Culebra/Culebre*) .
Dat eerste stuk tot de Mirador is later zo hernoemd naar het restaurant. Het was een pad voor koffieplantagewerkers naar Bocas.

* Culebra Trail - $50 - $55pp (Hele dag) | Conctacteer ons voor een offerte van de volledige trail

Deze wandelroute is eeuwenlang gebruikt om naar Bocas del Toro te gaan, maar tegenwoordig is het zeker meer uitdagend aangezien het pad niet meer wordt onderhouden, omdat het nemen van de bus of het rijden over de Cordillera veel populairder is! Het kan u 5 - 7 dagen kosten om deze trail te wandelen en mag alleen worden geprobeerd tijdens het droge seizoen (december - april). Tijdens de rest van het jaar, afhankelijk van de hoeveelheid regenval, kunt u naar de continentale scheiding wandelen, maar het zal zeer modderig en moeilijk zijn.

U zult het nevelwoud op zijn best ervaren, met veel wilde dieren, vogels en planten... een droom van elke naturalist!
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_144570659
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 22:49 schreef Rubella het volgende:

[..]

http://nos.nl/video/66744(...)ug-moeten-nemen.html

Daar zegt hij ook dat als je er in valt je er niet meer uit komt, je komt niet meer overeind in de sterke stroming.
  maandag 15 september 2014 @ 22:57:05 #224
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_144570696
quote:
1s.gif Op maandag 15 september 2014 22:54 schreef agter het volgende:

[..]

Ik ook niet.
Daarom vroeg ik gisteren de naam van die trail.
Hoe heet dat pad na de pianista?
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 22:55 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Dat eerste stuk tot de Mirador is later zo hernoemd naar het restaurant. Het was een pad voor koffieplantagewerkers naar Bocas.

* Culebra Trail - $50 - $55pp (Hele dag) | Conctacteer ons voor een offerte van de volledige trail

Deze wandelroute is eeuwenlang gebruikt om naar Bocas del Toro te gaan, maar tegenwoordig is het zeker meer uitdagend aangezien het pad niet meer wordt onderhouden, omdat het nemen van de bus of het rijden over de Cordillera veel populairder is! Het kan u 5 - 7 dagen kosten om deze trail te wandelen en mag alleen worden geprobeerd tijdens het droge seizoen (december - april). Tijdens de rest van het jaar, afhankelijk van de hoeveelheid regenval, kunt u naar de continentale scheiding wandelen, maar het zal zeer modderig en moeilijk zijn.

U zult het nevelwoud op zijn best ervaren, met veel wilde dieren, vogels en planten... een droom van elke naturalist!

pi_144570701
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 22:55 schreef Rubella het volgende:

[..]

Yup. Het is ook de bedoeling dat je omdraait op dat punt en dezelfde weg terug neemt.
Maar ze zijn doorgelopen.
Heeft dat pad een naam? Kunnen we daar info over vinden, wat zij ook gevonden kunnen hebben?
Make my day!
  maandag 15 september 2014 @ 22:57:54 #226
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_144570730
quote:
1s.gif Op maandag 15 september 2014 22:57 schreef agter het volgende:

[..]

Maar ze zijn doorgelopen.
Heeft dat pad een naam? Kunnen we daar info over vinden, wat zij ook gevonden kunnen hebben?
Ja, dat heeft een naam. Zie mijn 2 eerdere posts :P
  maandag 15 september 2014 @ 22:57:59 #227
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_144570737
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 22:55 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Nee, die is verderop (verwarrend ja). De route heet Camino de Culebra.
Op woensdag 10 september 2025 schreef ChocoFan het volgende:
Jij en domni nog een setje? volgens mij wel *;
pi_144570752
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 22:57 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

[..]

thanks! Ik ga dat even opzoeken op gps/hikers sites.
Edit: nou daar is weinig in detail over te vinden, helaas.

[ Bericht 6% gewijzigd door agter op 15-09-2014 23:13:16 ]
Make my day!
  maandag 15 september 2014 @ 22:59:54 #229
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_144570809
quote:
1s.gif Op maandag 15 september 2014 22:57 schreef Domnivoor het volgende:

[..]

Nee, die is verderop (verwarrend ja). De route heet Camino de Culebra.
Uhmmm:

quote:
Culebra Trail - $50 - $55pp (Hele dag) | Conctacteer ons voor een offerte van de volledige trail

http://www.hablayapanama.(...)uete/hiking/#culebra

Dat is een andere? Volgens mij noemt Baru het op WS ook Sendero Culebre/Culebra..
pi_144570883
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 22:56 schreef 11en30 het volgende:

[..]

http://nos.nl/video/66744(...)ug-moeten-nemen.html

Daar zegt hij ook dat als je er in valt je er niet meer uit komt, je komt niet meer overeind in de sterke stroming.
Nu is natuurlijk de vraag of dit ook zo is in het droge seizoen als het water laag staat. Maar ik heb ergens gelezen dat er in die rivier een gevaarlijke onderstroom is.
  maandag 15 september 2014 @ 23:05:12 #231
396386 sturmpie
for night & nature
pi_144571042
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 22:54 schreef Dr.Kloothommel het volgende:

[..]

Nu ben ik geen bioloog, maar dit lijkt me toch sterk. Zou het smaakgevoel van een poema of jaguar zo sterk ontwikkeld zijn dat zij na het doden van een mens denken: Hè bah, een mens.. en in plaats daarvan op zoek gaan naar een sappig zwijntje?
ja, dan gaan ze idd op zoek naar een lekker zwijntje.
mensen stinken.
het zijn dieren, en die houden niet van deodorant, e.d. chemische luchtjes. wetende dat dieren veel beter ruiken dan mensen.

al zou een schoon mensenbiefstukje, vers geslacht, hun wel smaken denk ik. het verschil zit misschien in het omhulsel. het is ook een feit dat mensen niet hun prooi zijn, ze schuwen mensen. ze doden alleen als er een reden voor is, bescherming van jongen of in hun territorium blijven. of in het extreemste geval, als ze heel hongerig of ziek zijn en een makkelijke prooi wel zien zitten.
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
  maandag 15 september 2014 @ 23:08:10 #232
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_144571208
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 22:59 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Uhmmm:

[..]

http://www.hablayapanama.(...)uete/hiking/#culebra

Dat is een andere? Volgens mij noemt Baru het op WS ook Sendero Culebre/Culebra..
Volgens mij staat er een fout op die pagina.
De 'Culebra Trail' is dezelfde route, en Baru noemt hem ook Camino de Culebra.

De Sendero Culebra is deze route langs de watervallen en het 'spookhuis':
pi_144571245
quote:
Als we de meest aannemelijke data erbij pakken:

[ afbeelding ]

En we doen twee aannames:

1. Kris en Lisanne zijn tussen 14:00 en 16:39 doorgelopen met dezelfde snelheid als daarvoor, zonder de trail te hebben verlaten.
2. Bij de start van de Pianista trail is mobiel bereik.

Dan denk ik dat de noodsituatie ergens tussen de eerste en tweede kabelbrug moet zijn geweest.
Is het mogelijk om de trails erop te zetten?

Wat betreft 1.:
een cirkel met een straal van 4km = 50,27 km^2 dus best veel. Maar we weten echt zo goed als zeker dat ze doorgelopen zijn. Op die laatste foto zien ze er uit alsof ze doorlopen en daarnaast zijn de resten verder downhill gevonden. Men hoeft dus niet 360 graden rondom te zoeken, maar een veel kleinere hoek, ehm 30 a 60 graden? Dat verkleint het gebied tot zo'n 4,1 a 8,2 km^2. NOg steeds flink in een jungle/tropisch bos maar best behapbaar met een groep mensen met een paar dagen tijd. Zeker als die kennis van het gebied hebben om het nog verder te verkleinen (bv: ze kunnen hier nooit links gegaan zijn vanwege een lastig te beklimmen berg)

Helaas bedenk ik me nu dat we al bijna een half jaar verder zijn en dat de meeste sporen vergaan zijn... maar wie weet is er toch nog iets. Iets dat niet wegwaait of sporen van een eerste overnachting.
  maandag 15 september 2014 @ 23:13:35 #234
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_144571483
quote:
1s.gif Op maandag 15 september 2014 23:08 schreef Domnivoor het volgende:

[..]

Volgens mij staat er een fout op die pagina.
De 'Culebra Trail' is dezelfde route, en Baru noemt hem ook Camino de Culebra.

De Sendero Culebra is deze route langs de watervallen en het 'spookhuis':
Volgens mij praten we min of meer langs elkaar heen.
Ik denk dat de trail die ik link = "Pianista + vervolg". Ik denk dat Baru op WS ook bedoelt "Pianista + vervolg". Zijn we het daar over eens?

Als ik die trail die ik link verkeerd genoemd heb (Sendero ipv Camino), mijn excuses. Ik bedoelde wel degelijk "Pianista + vervolg".
pi_144571493
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 23:05 schreef sturmpie het volgende:

[..]

mensen stinken.
het zijn dieren, en die houden niet van deodorant, e.d. chemische luchtjes. wetende dat dieren veel beter ruiken dan mensen.

al zou een schoon mensenbiefstukje, vers geslacht, hun wel smaken denk ik. het verschil zit dus in het omhulsel. het is ook een feit dat mensen niet hun prooi zijn, ze schuwen mensen. ze doden alleen als er een reden voor is, bescherming van jongen of in hun territorium blijven. of in het extreemste geval, als ze heel hongerig of ziek zijn en een makkelijke prooi wel zien zitten.
Het is zo dat de grote katten (jaguar, poema) erg schuw zijn en zich niet snel laten zien. Ze zijn meestal 's nachts actief en hebben een een groot territorium. Een jaguar bijvoorbeeld tot 40 km2. Maar ze zijn wel opportunistisch en als ze iets kunnen pakken, dan doen ze het. Als het niet levend is, dan wel dood. Ik denk wel aan grote katten die hun kans hebben gezien toen het te laat was voor K&L.
pi_144571546
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 23:08 schreef Poolbal het volgende:

[..]

Is het mogelijk om de trails erop te zetten?

Wat betreft 1.:
een cirkel met een straal van 4km = 50,27 km^2 dus best veel. Maar we weten echt zo goed als zeker dat ze doorgelopen zijn. Op die laatste foto zien ze er uit alsof ze doorlopen en daarnaast zijn de resten verder downhill gevonden. Men hoeft dus niet 360 graden rondom te zoeken, maar een veel kleinere hoek, ehm 30 a 60 graden? Dat verkleint het gebied tot zo'n 4,1 a 8,2 km^2. NOg steeds flink in een jungle/tropisch bos maar best behapbaar met een groep mensen met een paar dagen tijd. Zeker als die kennis van het gebied hebben om het nog verder te verkleinen (bv: ze kunnen hier nooit links gegaan zijn vanwege een lastig te beklimmen berg)

Helaas bedenk ik me nu dat we al bijna een half jaar verder zijn en dat de meeste sporen vergaan zijn... maar wie weet is er toch nog iets. Iets dat niet wegwaait of sporen van een eerste overnachting.
Er is een stuwmeer op het einde, waarbij de ouders willen dat er gedoken wordt.
Make my day!
  maandag 15 september 2014 @ 23:16:38 #237
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_144571669
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 23:05 schreef sturmpie het volgende:

[..]

mensen stinken.

al zou een schoon mensenbiefstukje, vers geslacht, hun wel smaken denk ik. het verschil zit misschien in het omhulsel. het is ook een feit dat mensen niet hun prooi zijn, ze schuwen mensen. ze doden alleen als er een reden voor is, bescherming van jongen of in hun territorium blijven. of in het extreemste geval, als ze heel hongerig of ziek zijn en een makkelijke prooi wel zien zitten.
http://www.volkskrant.nl/(...)ek-in-Engeland.dhtml

Is wel een oud artikel + ik ken de zoöloog niet.
pi_144571714
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 23:01 schreef Rubella het volgende:

[..]

Nu is natuurlijk de vraag of dit ook zo is in het droge seizoen als het water laag staat. Maar ik heb ergens gelezen dat er in die rivier een gevaarlijke onderstroom is.
Als dat verhaal in de periode van de verdwijning van K en L niet waar is, waarom is dit dan zijn scenario? :?
pi_144571728
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 23:13 schreef Rubella het volgende:

[..]

Het is zo dat de grote katten (jaguar, poema) erg schuw zijn en zich niet snel laten zien. Ze zijn meestal 's nachts actief en hebben een een groot territorium. Een jaguar bijvoorbeeld tot 40 km2. Maar ze zijn wel opportunistisch en als ze iets kunnen pakken, dan doen ze het. Als het niet levend is, dan wel dood. Ik denk wel aan grote katten die hun kans hebben gezien toen het te laat was voor K&L.
dat er roofdieren aan de haal kunnen zijn gegaan met het karkas, dat lijkt mij heel goed mogelijk.
Dat een poema een van beide dames gedood heeft, vind ik persoonlijk onwaarschijnlijk.
Make my day!
  maandag 15 september 2014 @ 23:17:56 #240
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_144571735
quote:
1s.gif Op maandag 15 september 2014 23:14 schreef agter het volgende:

[..]

Er is een stuwmeer op het einde, waarbij de ouders willen dat er gedoken wordt.
Klopt, maar dat is uiteraard zo goed als kansloos. Stuwmeren zijn groot en diep en de het oorspronkelijk landschap bestaat nog steeds op de bodem. Is erg lastig zoeken.
  maandag 15 september 2014 @ 23:18:35 #241
430543 Domnivoor
Ceterum censeo...
pi_144571764
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 23:13 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Volgens mij praten we min of meer langs elkaar heen.
Ik denk dat de trail die ik link = "Pianista + vervolg". Ik denk dat Baru op WS ook bedoelt "Pianista + vervolg". Zijn we het daar over eens?

Als ik die trail die ik link verkeerd genoemd heb (Sendero ipv Camino), mijn excuses. Ik bedoelde wel degelijk "Pianista + vervolg".
Ja ja, we begrijpen elkaar.
Pianista + vervolg = Camino de Culebra
  maandag 15 september 2014 @ 23:19:13 #242
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_144571800
quote:
1s.gif Op maandag 15 september 2014 23:17 schreef agter het volgende:

[..]

dat er roofdieren aan de haal kunnen zijn gegaan met het karkas, dat lijkt mij heel goed mogelijk.
Dat een poema een van beide dames gedood heeft, vind ik persoonlijk onwaarschijnlijk.
Vooralsnog is er ook geen aanwijzing voor het eerste. Er zijn (voor zover nu bekend) geen sporen van geweld aangetroffen op de gevonden resten.
  maandag 15 september 2014 @ 23:19:34 #243
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_144571825
quote:
12s.gif Op maandag 15 september 2014 23:18 schreef Domnivoor het volgende:

[..]

^O^ Ik zal de juiste naam onthouden.
pi_144571837
quote:
1s.gif Op maandag 15 september 2014 23:17 schreef agter het volgende:

[..]

Jij zet het iets plastischer neer dan ik, maar dat is inderdaad wat ik ook denk. Dit verklaart ook de verspreiding van de resten.
pi_144571936
quote:
12s.gif Op maandag 15 september 2014 23:18 schreef Domnivoor het volgende:

[..]

Ik kan er geen gpx/gps routes van vinden voor hiking. Pad is kennelijk alleen bekend bij locals, helaas. Locale gidsen geven aan dat er prachtige watervallen te zien zijn, maar de precieze route wordt nergens beschreven.
Geeft wel aan dat K&L precieze kennis dus ook niet via internet hebben kunnen halen.
Make my day!
  maandag 15 september 2014 @ 23:23:12 #246
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_144571994
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 23:17 schreef 11en30 het volgende:

[..]

Als dat verhaal in de periode van de verdwijning van K en L niet waar is, waarom is dit dan zijn scenario? :?
Er zijn mensen die denken dat álle rivieren/riviertjes/beekjes daar (bijna) droog stonden. Dus denekn ze dat het scenario van F. niet waar kan zijn.

Naar mijn mening hangt eea nogal af van de waterbron en de "normale" diepte van betreffend(e) rivier/riviertje/beekje.
  maandag 15 september 2014 @ 23:23:43 #247
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_144572017
quote:
1s.gif Op maandag 15 september 2014 23:22 schreef agter het volgende:

[..]

Ik kan er geen gpx/gps routes van vinden voor hiking. Pad is kennelijk alleen bekend bij locals, helaas. Locale gidsen geven aan dat er prachtige watervallen te zien zijn, maar de precieze route wordt nergens beschreven.
Geeft wel aan dat K&L precieze kennis dus ook niet via internet hebben kunnen halen.
Dat is dus de verkeerde trail. Er zijn géén prachtige watervallen op de juiste trail.
pi_144572020
Ik zou erg graag willen weten wat de stand van de rivier was op dat moment. En hoe deze kan veranderen naar verloop van tijd.

Dit is een scenario waar ik al een tijdje over na denk:

De meiden zijn doorgelopen tot aan 2e crossing. Kris houdt de rugtas vast, Lisanne probeert de cable crossing, valt hierbij in de rivier en wordt meegesleurd. Kris staat kansloos aan de kant, probeert een stuk mee te rennen maar ziet haar steeds verder gaan. Ze pakt haar telefoon (iPhone) en belt 112. Geen bereik. Ze rent verder stroomafwaarts in de hoop Lisanne te zien. Twintig minuten later, uitgeput, probeert ze Lisanne's telefoon. Ook geen bereik.

Ze blijft nu stroomafwaarts lopen om Lisanne te vinden. Verder en verder. Hulp halen kan ze niet, want daarvoor is ze veel te ver. Bellen lukt ook niet. Het enige wat ze kan doen is verder Lisanne gaan zoeken.

De volgende dag staat ze daar langs de rivier. Lisanne verdwenen. Bij het eerste licht probeert ze opnieuw te bellen. Weer niets. Ze zoekt verder naar Lisanne. Nog een belpoging. Geen bereik.

Zo blijft ze maar zoeken, en af en toe bellen, maar zonder succes. Na een paar dagen wordt het slecht weer, de rivier zwelt aan. Lisanne heeft ze opgegeven. Maar ze heeft nu grote moeite om terug stroomopwaarts te lopen, naar de bewoonde wereld. Wellicht zit ze zelfs vast ergens langs de rivier, tussen de oever en de dichte jungle.

De zoekactie kijkt helemaal verkeerd, want ze weten niet dat Lisanne is meegesleurd en Kris kilometers stroomafwaarts is gaan zoeken naar haar. Kris zit daar nu vast want ze kan niet langs de de rivier terug omhoog, te veel water.

Ze probeert zichzelf zichtbaarder te maken door twee plastic tasjes aan een tak te binden. Dagelijks gebruikt ze deze om mee te zwaaien op een hoge rots langs de rivier. 's Nachts als ze een helicopter in de verte hoort gaat ze op diezelfde rots staan om foto's te maken, net zo lang tot de batterij leeg is.

Na verloop van tijd (dagen) neemt de rivier in volume af. Ze kan eindelijk terug omhoog lopen. Zeer verzwakt is ze op een gegeven moment genoodzaakt de rugtas achter te laten. Ze zet deze netjes tussen twee rotsen langs de rivier. De inhoud heeft ze niets meer aan, en kan ze amper nog tillen.

Een dag later komt ze bij de cable crossings. De zoekactie is al afgeblazen dus niemand zoekt haar nog in deze omgeving. Zwaar vermagerd zakt haar Jeans af. Ze laat deze achter door deze in de bosjes te hangen. 's Nachts wordt ze overvallen door een flashflood, ze is te zwak om hier uit te komen, en de rivier neemt haar mee, net als Lisanne twee weken eerder.

----

Ok, ik heb nog lang niet alle vragen hiermee beantwoord, maar dit is een scenario waar ik aan zat te denken. Mogelijk? Onzin? Stond de rivier wel hoog genoeg dat Lisanne meegesleurd kon worden? Hoe weet Kris Lisanne's PIN van de telefoon? Wellicht zat er geen PIN op? Hmm. Zoek de gaten!

[ Bericht 0% gewijzigd door Geruisloos op 15-09-2014 23:31:12 ]
pi_144572089
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 23:19 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Vooralsnog is er ook geen aanwijzing voor het eerste. Er zijn (voor zover nu bekend) geen sporen van geweld aangetroffen op de gevonden resten.
Hoeft ook niet. Als er niet actief gejaagd is, dan is het een kwestie van opeten. Wel schrapen katachtigen met hun tong botten schoon, dus bijtsporen zijn er alleen bij het "aanbijten". Er zijn op dit moment nog erg weinig resten gevonden.
pi_144572112
quote:
0s.gif Op maandag 15 september 2014 23:23 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]

Dat is dus de verkeerde trail. Er zijn géén prachtige watervallen op de juiste trail.
prachtige watervallen lijken mij sws uitgesloten in het droge seizoen.
Make my day!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')