Zoals ik al eerder uitgelegd heb is het risico helemaal niet groter.quote:Op donderdag 10 juli 2014 10:35 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Nadeel is dat je maar peanuts per maand terugkrijgt, langer risico loopt en uiteraard langer op je geld moet wachten.
Vind de nadelen groter dan de voordeel van 2 kwartjes fee
Ja inderdaad, o.a. omdat de maandelijkse verplichting van de leningnemer significant hoger wordt bij een kortere looptijdquote:Op donderdag 10 juli 2014 11:21 schreef leolinedance het volgende:
laatste post vorige topic:
[..]
Zoals ik al eerder uitgelegd heb is het risico helemaal niet groter.
quote:Op donderdag 10 juli 2014 11:21 schreef leolinedance het volgende:
laatste post vorige topic:
[..]
Zoals ik al eerder uitgelegd heb is het risico helemaal niet groter.
Risico is natuurlijk wel groter. Hoewel de kosten per maand lager zijn moet de ondernemer meer betalen over de hele looptijd.quote:Op donderdag 10 juli 2014 11:25 schreef Blik het volgende:
[..]
Ja inderdaad, o.a. omdat de maandelijkse verplichting van de leningnemer significant hoger wordt bij een kortere looptijd
Die rente is dermate laag voor een ondernemer dat dat eigenlijk weinig risico oplevert. Tuurlijk heb je gelijk met dat het een risico is dat de onderneming ophoudt, maar dat hoeft niet te betekenen dat je je geld niet terugkrijgt, dat geldt alleen met een faillissement lijkt mij. Bij ziekte of overlijden wordt een gezond bedrijf gewoon overgenomen en loopt alles door.quote:Op donderdag 10 juli 2014 11:27 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
[..]
Risico is natuurlijk wel groter. Hoewel de kosten per maand lager zijn moet de ondernemer meer betalen over de hele looptijd.
Ook is de kans groter dat de onderneming ermee ophoudt door wat voor reden dan ook (ziekte, overlijden, brand, faillissement, whatever). Hoe eerder het geld terug is, hoe minder risico als investeerder.
aan de andere kant is de rente-lasten ook hoger voor de ondernemer en heeft hij dus meer aftrekposten. En een ondernemer die het vertrouwen heeft dat ie sneller kan aflossen kan gemiddeld, verdient ook meer vertrouwen van mijquote:Op donderdag 10 juli 2014 11:41 schreef Blik het volgende:
Even een voorbeeld aan de hand van het laatste project, lening 60.000, rente 8%
60 maanden: 1208 euro per maand, ¤72480 totaal
48 maanden: 1457 euro per maand, ¤69936 totaal
36 maanden: 1872 euro per maand, ¤67392 totaal
24 maanden: 2706 euro per maand, ¤64944 totaal
12 maanden: 5211 euro per maand, ¤62532 totaal
Je ziet dat de maandlasten explosief toenemen naarmate de looptijd korter wordt, en de totale rentelasten niet exponentieel afnemen. Tuurlijk is het als investeerder fijn als je je geld snel terug hebt, maar de maandelijkse lasten moeten wel op te brengen zijn
Je gaat hier uit van gelijke rente. Met kortere looptijden heb je over het algemeen ook lagere rentes. Dat zou je eigenlijk ook mee moeten nemen.quote:Op donderdag 10 juli 2014 11:41 schreef Blik het volgende:
Even een voorbeeld aan de hand van het laatste project, lening 60.000, rente 8%
60 maanden: 1208 euro per maand, ¤72480 totaal
48 maanden: 1457 euro per maand, ¤69936 totaal
36 maanden: 1872 euro per maand, ¤67392 totaal
24 maanden: 2706 euro per maand, ¤64944 totaal
12 maanden: 5211 euro per maand, ¤62532 totaal
Je ziet dat de maandlasten explosief toenemen naarmate de looptijd korter wordt, en de totale rentelasten niet exponentieel afnemen. Tuurlijk is het als investeerder fijn als je je geld snel terug hebt, maar de maandelijkse lasten moeten wel op te brengen zijn
UIteraard, maar ondernemers kunnen ook makkelijk teveel hooi op hun vork nemen en het toekomstperspectief iets te positief inschattenquote:Op donderdag 10 juli 2014 11:44 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
aan de andere kant is de rente-lasten ook hoger voor de ondernemer en heeft hij dus meer aftrekposten. En een ondernemer die het vertrouwen heeft dat ie sneller kan aflossen kan gemiddeld, verdient ook meer vertrouwen van mij
Als de ondernemer met de noorderzon vertrekt ben je wel een beetje klaar hoorquote:Op donderdag 10 juli 2014 11:31 schreef Blik het volgende:
[..]
Die rente is dermate laag voor een ondernemer dat dat eigenlijk weinig risico oplevert. Tuurlijk heb je gelijk met dat het een risico is dat de onderneming ophoudt, maar dat hoeft niet te betekenen dat je je geld niet terugkrijgt, dat geldt alleen met een faillissement lijkt mij. Bij ziekte of overlijden wordt een gezond bedrijf gewoon overgenomen en loopt alles door.
Denk dat het mekaar niet veel zal ontlopen, denk dat met langere looptijd dat het risico wel iets hoger is maar niet significant. Erger vind ik het feit dat ik langer op mijn geld moet wachten, dat staat mij tegenquote:Dus aan de ene kant is het risico lager, en aan de andere kant hoger. Grosso modo zal het qua risico wel ongeveer gelijk zijn
ok, stel ik maak er 7% van (ik heb 2 projecten van 18 maanden met 7% en 7.5%, dus vrij reeel). Dat scheelt een whopping 25 euro per maand, oftewel 300 euro over de hele looptijd bij 12 maandenquote:Op donderdag 10 juli 2014 11:45 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Je gaat hier uit van gelijke rente. Met kortere looptijden heb je over het algemeen ook lagere rentes. Dat zou je eigenlijk ook mee moeten nemen.
Genoeg voor een gezonde bedrijfsvoering. En dat is best belangrijk vind ik.quote:Op donderdag 10 juli 2014 11:54 schreef µ het volgende:
Het moet toch vrij eenvoudig zijn uit te rekenen wat GvE verdient?
Je weet de kostenstructuur niet, onmogelijk dusquote:Op donderdag 10 juli 2014 11:54 schreef µ het volgende:
Het moet toch vrij eenvoudig zijn uit te rekenen wat GvE verdient?
Binnenharkt* danquote:Op donderdag 10 juli 2014 12:19 schreef Kirov het volgende:
[..]
Je weet de kostenstructuur niet, onmogelijk dus
Hun jaarrekening zullen ze (GvE) vast wel deponeren bij de KvK. Als iemand dat nu even opvraagt en dan hier plaatst kunnen we zien of de bedrijfsvoering goed is. Inderdaad heel belangrijk.quote:Op donderdag 10 juli 2014 12:19 schreef Kirov het volgende:
[..]
Je weet de kostenstructuur niet, onmogelijk dus
GvE is een VOF tussen twee BV's. Als je de jaarrekeningen opvraagt van deze bedrijven krijg je alleen een verkorte balans te zien.quote:Op donderdag 10 juli 2014 13:21 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Hun jaarrekening zullen ze (GvE) vast wel deponeren bij de KvK. Als iemand dat nu even opvraagt en dan hier plaatst kunnen we zien of de bedrijfsvoering goed is. Inderdaad heel belangrijk.
Maken die B.V.'s winst of verlies? Niet dat dit heel veel zegt overigens......quote:Op donderdag 10 juli 2014 13:29 schreef Kirov het volgende:
[..]
GvE is een VOF tussen twee BV's. Als je de jaarrekeningen opvraagt van deze bedrijven krijg je alleen een verkorte balans te zien.
Kan je niet zien, mutatie EV kan door van alles komen.quote:Op donderdag 10 juli 2014 13:32 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Maken die B.V.'s winst of verlies? Niet dat dit heel veel zegt overigens......
Spreiden is wel het belangrijkste ja. Ik investeer over het algemeen 100 of 200 euro per keer (muv 2 keer). Zit nu op 14 projectenquote:Op donderdag 10 juli 2014 13:28 schreef AQuila360 het volgende:
Volgens mij kun je het beste in elk project 100 euro stoppen, mocht iets mislopen dan maakt dat niet uit.
Bij de kvk is er geen jaarrekening van geldvoorelkaar beschikbaar. Ik heb pas in de quote gelezen dat 2013 het eerste jaar was dat ze winst hebben gemaakt.quote:Op donderdag 10 juli 2014 13:21 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Hun jaarrekening zullen ze (GvE) vast wel deponeren bij de KvK. Als iemand dat nu even opvraagt en dan hier plaatst kunnen we zien of de bedrijfsvoering goed is. Inderdaad heel belangrijk.
Ik heb ook vaak moeite met het bedrag invoeren maar uiteindelijk lukt het mij wel.quote:Op donderdag 10 juli 2014 20:20 schreef 44pje het volgende:
Jammer dat de gve website via windows mobile niet werkt, ik probeerde ook wat in dat project te stoppen maar het invoeren van het bedrag gaat niet
Ik doe ook maar weer mee.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 14:41 schreef µ het volgende:
http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=7276
A'tje. Zal wel weer hard gaan.
400% in 1 jaar erbij... Lijkt me erg positief, maar misschien ben ik gekquote:Op vrijdag 11 juli 2014 14:47 schreef leolinedance het volgende:
wacht...
Wat is globaal het omzetniveau van de onderneming?
Voor 2014 wordt een omzet verwacht van ca. ¤ 1 miljoen en voor 2015 een omzet van ruim ¤ 5 miljoen.
whut
Die 3 mln moet je niet als schuld zien. Het is een achtergestelde lening die ook nog geconverteerd kan worden in aandelen. Je moet het gewoon zien als een soort eigen vermogen.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 14:48 schreef athlonkmf het volgende:
Het te lenen bedrag is wel enorm... En ze hebben al 3 miljoen schuld....
Het lijkt erop dat ze simpelweg de pilotinstallatie voor 3-4 miljoen in 2015 willen verkopen/verhuren.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 14:54 schreef Blik het volgende:
[..]
400% in 1 jaar erbij... Lijkt me erg positief, maar misschien ben ik gek
Dat denk ik ook. Dus als dat niet lukt hebben ze een probleem.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 15:05 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
Het lijkt erop dat ze simpelweg de pilotinstallatie voor 3-4 miljoen in 2015 willen verkopen/verhuren.
Terwijl deze (maar) 100 gezinnen van gas voorzien? 30k per aansluitingquote:Op vrijdag 11 juli 2014 15:05 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
Het lijkt erop dat ze simpelweg de pilotinstallatie voor 3-4 miljoen in 2015 willen verkopen/verhuren.
In het verhaal staat dat ze meerdere projecten hebben opgestart, het blijft natuurlijk wel heel ambitieus.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 15:05 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
Als ik hun site zo lees, dan moeten zij het niet zo zeer hebben van de energie die wordt opgeleverd. Maar van het efficiënt verwerken van mest. Dat is voor boeren meer van belang. Dat je vervolgens brandstof overhoudt voor energie (welke ook ook gebruikt kan worden om de restproducten verder te verwerken) is alleen mooi meegenomen.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 15:26 schreef CaLeX het volgende:
[..]
Terwijl deze (maar) 100 gezinnen van gas voorzien? 30k per aansluiting
Nogal logisch dat een DGA van een BV zich niet hoofdelijk aansprakelijk gaat stellen hè.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 18:01 schreef Horsemen het volgende:
Ik zie ook niets in 7276 maar ook niet in http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=7337
Een hele slechte ontwikkeling dat de DGA niet hoofdelijk aansprakelijk meer is. Die bankgarantie van 50000 doet daar niets aan af, zeker niet omdat het gevraagde bedrag 150000 euro is. Zonder hoofdelijke aansprakelijkheid begin ik er zo wie zo niet aan. Slecht dat GvE hier aan wil meewerken.
Zo logisch is dat niet hoor.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 18:27 schreef nostra het volgende:
[..]
Nogal logisch dat een DGA van een BV zich niet hoofdelijk aansprakelijk gaat stellen hè.
Dat is helemaal niet logisch maar juist een van de sterke punten van GvE. Voor zover ik weet hebben de DGA's van BV's tot op heden getekend voor hoofdelijke aansprakelijkheid.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 18:27 schreef nostra het volgende:
[..]
Nogal logisch dat een DGA van een BV zich niet hoofdelijk aansprakelijk gaat stellen hè.
Vertel.quote:
Zelden, en waarom zouden ze ook.quote:Op vrijdag 11 juli 2014 23:17 schreef Horsemen het volgende:
Voor zover ik weet hebben de DGA's van BV's tot op heden getekend voor hoofdelijke aansprakelijkheid.
Een DGA moet regelmatig tekenen voor hoofdelijke aansprakelijkheid als er geld in het spel is. Het hoéft niet, zolang je niets van een ander wilt. Maar het is niet per definitie logisch dat een DGA niét tekent voor hoofdelijke aansprakelijkheid.quote:
Het doet nogal af aan het concept van een BV en, als het al gebeurt, is het vaak gebonden aan die ene lening. Waarbij je je kan afvragen wat de toegevoegde waarde ervan is voor de leninggever.quote:Op zaterdag 12 juli 2014 00:13 schreef Queller het volgende:
Een DGA moet regelmatig tekenen voor hoofdelijke aansprakelijkheid als er geld in het spel is. Het hoéft niet, zolang je niets van een ander wilt. Maar het is niet per definitie logisch dat een DGA niét tekent voor hoofdelijke aansprakelijkheid.
Uiteraard heeft het betrekking op die ene lening en dat is zeker een grote meerwaarde alsmede kan dit een stok achter de deur zijn in een aantal gevallen.quote:Op zaterdag 12 juli 2014 00:20 schreef nostra het volgende:
[..]
Het doet nogal af aan het concept van een BV en, als het al gebeurt, is het vaak gebonden aan die ene lening. Waarbij je je kan afvragen wat de toegevoegde waarde ervan is voor de leninggever.
Het punt is dat je dat totaal niet weet, omdat je geen inzicht in zijn privésituatie hebt.quote:Op zaterdag 12 juli 2014 06:07 schreef Horsemen het volgende:
Uiteraard heeft het betrekking op die ene lening en dat is zeker een grote meerwaarde
Yup, je kunt daarom ook niet veel meer dan afgaan oude beoordeling van gve en graydon. Maar met de bedragen die je inlegt is dat niet echt een probleem.quote:Op zaterdag 12 juli 2014 12:02 schreef nostra het volgende:
[..]
Het punt is dat je dat totaal niet weet, omdat je geen inzicht in zijn privésituatie hebt.
Dat is sowieso vaak het probleem bij GVE: er wordt gestrooid met een paar getallen, maar inzicht in het totale financiële plaatje ontbreekt nagenoeg altijd.
Yep; niet doenquote:Op maandag 14 juli 2014 22:03 schreef Underdoggy het volgende:
Zojuist wat speelgeld overgemaakt naar Bondora, iemand goede tips hiervoor?
Die mening deel ik niet. Het blijft een extra zekerheid ook al heb je dat inzicht niet. De kans dat je, als het mis gaat, nog iets van je geld terug ziet is hierdoor toch iets groter. Zalig makend is het overigens zeker niet.quote:Op zaterdag 12 juli 2014 12:02 schreef nostra het volgende:
[..]
Het punt is dat je dat totaal niet weet, omdat je geen inzicht in zijn privésituatie hebt.
Dat is sowieso vaak het probleem bij GVE: er wordt gestrooid met een paar getallen, maar inzicht in het totale financiële plaatje ontbreekt nagenoeg altijd.
Leuk stuk!quote:Op maandag 14 juli 2014 22:58 schreef Horsemen het volgende:
Leuk om te lezen:
http://www.groeiversnelle(...)g-dat-iets-voor-mij/
Ik heb ook een beperkte hoeveelheid geld daar staan om me te experimenteren. Ik investeer alleen in projecten met een looptijd van minder dan 60 maanden en een debt/income ratio van onder de 20%.quote:Op maandag 14 juli 2014 22:03 schreef Underdoggy het volgende:
Zojuist wat speelgeld overgemaakt naar Bondora, iemand goede tips hiervoor?
Ik twijfel er niet eens aan. Zie mijn sig.quote:Op dinsdag 15 juli 2014 11:26 schreef Mynheer007 het volgende:
twijfel een beetje over ethische aspect van investeringen via bondora.
Eens! Enige mits hierin is de afhankelijkheid van 1 overkoepelende klant (hogeschool).quote:Op dinsdag 15 juli 2014 11:30 schreef Tha_Duck het volgende:
Leuk nieuw project: StudentStay
Eindelijk een leuke combinatie voor mij vwb rente, looptijd en classificaties.
Feit dat ze de vorige lening van 88k in 12 maanden netjes afbetaald hebben en het feit dat er in mijn ogen altijd wel behoefte is aan goede studentenkamers heeft mij doen besluiten dit project te omarmen
Zelfs dat zie ik niet eens als een groot probleem, ik zie dat meer als een soort van tussenpersoon. Studentstay zou prima kunnen opereren zonder de hogeschool, want er zal altijd behoefte zijn aan studentenhuisvesting.quote:Op dinsdag 15 juli 2014 11:37 schreef Underdoggy het volgende:
[..]
Eens! Enige mits hierin is de afhankelijkheid van 1 overkoepelende klant (hogeschool).
Klopt, maar zoals Blik zegt vind ik dat te overzien. Betrekkelijk goedkope kamers in een stad als Leeuwarden zullen altijd wel vol zitten of te krijgen zijn. Al dan niet met een andere doelgroep (Polen, als hotel of weet ik wat).quote:Op dinsdag 15 juli 2014 11:37 schreef Underdoggy het volgende:
[..]
Eens! Enige mits hierin is de afhankelijkheid van 1 overkoepelende klant (hogeschool).
Voor mij altijd 100 voorlopig. Vind 100 risico per project te overzien. Zal voor iedereen verschillend zijn, maar in mijn situatie mis ik 100 euro niet. Als je over 300 of 400 praat wordt het een ander verhaal. Ben niet zo'n rijke stinkerdquote:Op dinsdag 15 juli 2014 12:42 schreef CaLeX het volgende:
Zal vandaag ook wel volkomen denk ik.
Ik twijfel alleen om er 200 in te doen ipv 100. Alleen zit ik dan aan mijn max wat ik er deze maand in wilde stoppen.
Ben pas 3 weken actief op GvE en projecten lopen nog niet qua betalingen mijn kant op.
¤ 100,- vind ik niet opschieten. Dan moet je wel heel veel projecten nemen om een leuk bedrag bij elkaar te krijgen, wat weer als risico heeft dat je in risicovolle projecten gaat investeren. Maar het is afhankelijk van je vermogen lijkt mij. Als je ¤ 100.000,- hebt schiet het natuurlijk niet op om je totaalrendement te verhogen door ¤ 2.000,- te crowdfunden.quote:Op dinsdag 15 juli 2014 13:05 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Voor mij altijd 100 voorlopig. Vind 100 risico per project te overzien. Zal voor iedereen verschillend zijn, maar in mijn situatie mis ik 100 euro niet. Als je over 300 of 400 praat wordt het een ander verhaal. Ben niet zo'n rijke stinkerd
Wel een goeie van je!quote:Op dinsdag 15 juli 2014 11:36 schreef BartNH het volgende:
[..]
Ik twijfel er niet eens aan. Zie mijn sig.
Begin is ff klote ja maar als het eenmaal loopt kun je het bijhouden.quote:Op dinsdag 15 juli 2014 12:42 schreef CaLeX het volgende:
Zal vandaag ook wel volkomen denk ik.
Ik twijfel alleen om er 200 in te doen ipv 100. Alleen zit ik dan aan mijn max wat ik er deze maand in wilde stoppen.
Ben pas 3 weken actief op GvE en projecten lopen nog niet qua betalingen mijn kant op.
Maar wel als je het vergelijkt met het bedrag dat je op je spaarrekening moet zetten. Ik dacht eerst ook even van schiet eigenlijk niet echt op maar als je er bijvoorbeeld 5000 in hebt dan staat dat al gelijk al 20k op je spaarrekening. Risico tel ik even niet mee dan.quote:Op dinsdag 15 juli 2014 13:18 schreef leolinedance het volgende:
[..]
¤ 100,- vind ik niet opschieten. Dan moet je wel heel veel projecten nemen om een leuk bedrag bij elkaar te krijgen, wat weer als risico heeft dat je in risicovolle projecten gaat investeren. Maar het is afhankelijk van je vermogen lijkt mij. Als je ¤ 100.000,- hebt schiet het natuurlijk niet op om je totaalrendement te verhogen door ¤ 2.000,- te crowdfunden.
¤ 100.000, dat is voor mij net zo realistisch als dat ik 500 jaar oud word zonder kwaaltjesquote:Op dinsdag 15 juli 2014 13:18 schreef leolinedance het volgende:
[..]
¤ 100,- vind ik niet opschieten. Dan moet je wel heel veel projecten nemen om een leuk bedrag bij elkaar te krijgen, wat weer als risico heeft dat je in risicovolle projecten gaat investeren. Maar het is afhankelijk van je vermogen lijkt mij. Als je ¤ 100.000,- hebt schiet het natuurlijk niet op om je totaalrendement te verhogen door ¤ 2.000,- te crowdfunden.
Even heel kort door de bocht (ik neem even risico en feit dat ik niet direct bij het geld kan niet mee): ik heb nu gemiddeld rendement van 7,5%. Op een bankrekening haal ik met moeite 1,7% (MoneYou). Dat betekend dus dat ik over het geld (al is het maar paar honderd euro) 5,8% meer rente pak. En dat is gewoon de moeite, ook op 100 euro.quote:Op dinsdag 15 juli 2014 13:48 schreef AQuila360 het volgende:
Maar wel als je het vergelijkt met het bedrag dat je op je spaarrekening moet zetten. Ik dacht eerst ook even van schiet eigenlijk niet echt op maar als je er bijvoorbeeld 5000 in hebt dan staat dat al gelijk al 20k op je spaarrekening. Risico tel ik even niet mee dan.
Yup.quote:Op dinsdag 15 juli 2014 14:00 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Even heel kort door de bocht (ik neem even risico en feit dat ik niet direct bij het geld kan niet mee): ik heb nu gemiddeld rendement van 7,5%. Op een bankrekening haal ik met moeite 1,7% (MoneYou). Dat betekend dus dat ik over het geld (al is het maar paar honderd euro) 5,8% meer rente pak. En dat is gewoon de moeite, ook op 100 euro.
Dit topic voornamelijk, nog geen andere platformen daar wil ik pas naar kijken als ik hier aan mijn max zit (eigen cijfer dus niet die 40k). Vind het leuk om op deze manier wat extra's met mijn spaargeld te doen, gezien de rente op de bank ook niet opschiet.quote:Op dinsdag 15 juli 2014 13:48 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Begin is ff klote ja maar als het eenmaal loopt kun je het bijhouden.
Hoe kwam je bij GVE? en waarom GVE? en heb je nog andere platformen?
Ik doe niet mee ivm limiet en looptijd. Maar ik ken de winkels van Telecombinatie en kom er zelf al jaren. Recent is er bij ons in het dorp nog een geopend. Geven goed advies en hebben over het algemeen prima prijzen. Qua winkelformule aan te raden.quote:Op dinsdag 15 juli 2014 15:29 schreef k_man het volgende:
En er is weer een nieuw project met AA-rating.
Had dat project ook een looptijd van 1 jaar of is dit een versnelde aflossing geweest? Hoe gaat GvE hier uberhaupt mee om?quote:In juni 2013 werd een crowdfundingsproject 3618 van ¤ 90.000,- aan u voorgesteld. Deze lening is volledig en zonder enig probleem afgelost.
De looptijd van dat andere project was inderdaad maar een jaar, het is niet versneld afgelost (, maar wel gewoon netjes op tijd). De terugverdientijd op die meubels bedroeg maar een jaar, vandaar.quote:Op dinsdag 15 juli 2014 16:16 schreef nikao het volgende:
Ik wou even niets doen, maar toch maar wel wat gedaan in StudentStay, mooi project!
Begrijp ik het overigens goed dat ze de vorige lening in een jaar hebben terugbetaald?
Had dat project ook een looptijd van 1 jaar of is dit een versnelde aflossing geweest? Hoe gaat GvE hier uberhaupt mee om?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik kon er ook nog net op tijd wat in stoppen! Lijkt me ook wel tof als dat je project is en je denkt van ik log even in om te kijken hoe gaat BOEM 250k in een dagje opgehaald.quote:Op dinsdag 15 juli 2014 16:56 schreef troepjepdat het volgende:
Ach, wie kijkt er nu op achttienduizend jaar meer of minder?
//En weer dertigduizend EUR in een minuut of 50 erbij... Netjes!Zit vol voor zessen, denk ik.
Ik doe ook mee, het onderpand is wel "bijzonder" (een vleugel van 95k)quote:Op dinsdag 15 juli 2014 19:10 schreef Horsemen het volgende:
Net voor het eerst meegedaan met een nieuw project bij KoM https://www.kapitaalopmaat.nl/Akoesticum Ik heb eerlijk gezegd nog een beetje mijn twijfels of KoM het wel gaat redden. Er zijn namelijk nauwelijks projecten en als ze er al zijn komen ze meestal niet van de grond. Maar goed, als iedereen er zo over denk gaat het ook niet lukken en er kwam nu een project voorbij (Akoesticum) wat mij wel aanspreek. Ik geef ze het voordeel van de twijfel en ga kijken hoe dit gaat lopen…..
Een van mijn projecten is voortijdig afgelost maar dat was omdat de zaak niet meer bestond. Normaliter zal vervroegd aflossen niet worden toegestaan, wanneer een bedrijf hiertoe in staat is dan loop je eigenlijk nul komma nul risico op faillisement en dan kan je beter lekker rente vangen en ben je niet gebaat bij een vervroegde aflossing.quote:Op dinsdag 15 juli 2014 16:41 schreef troepjepdat het volgende:
[..]
De looptijd van dat andere project was inderdaad maar een jaar, het is niet versneld afgelost (, maar wel gewoon netjes op tijd). De terugverdientijd op die meubels bedroeg maar een jaar, vandaar.
Ik heb overigens geen idee of GvE dat toestaat, versneld aflossen. Goede vraag!
Wij als investeerders zijn inderdaad niet gebaat bij een vervroegde aflossing, maar dat is wmb vooral doordat we op het begin die fee van 0.9% hebben mogen "betalen". Zonder die fee zou vervroegd aflossen hoogstens vervelend zijn, omdat je dan weer op zoek moet naar iets anders om het geld in te investeren.quote:Op woensdag 16 juli 2014 00:07 schreef Mynheer007 het volgende:
Een van mijn projecten is voortijdig afgelost maar dat was omdat de zaak niet meer bestond. Normaliter zal vervroegd aflossen niet worden toegestaan, wanneer een bedrijf hiertoe in staat is dan loop je eigenlijk nul komma nul risico op faillisement en dan kan je beter lekker rente vangen en ben je niet gebaat bij een vervroegde aflossing.
Rendement en risico is altijd met elkaar verbonden he? Vervroegd aflossen is minder rendement, maar ook 0 risico.quote:Op woensdag 16 juli 2014 08:31 schreef MrBadGuy het volgende:
Vervroegd aflossen (zonder 'boete') zit ik ook niet op te wachten (behalve natuurlijk als een zaak in (financiële) problemen zit). Zoals gezegd, je betaalt eerst een 0,9% fee en als een bedrijf dan eerder gaat aflossen dan afgesproken dan krijg ik een lager netto rendement dan waarvoor ik het uitgeleend heb. Dat is natuurlijk niet de bedoeling
Ik heb van te voren een bepaald rendement tegen een bepaald risico geaccepteerd, dan is het logisch dat daar aan gehouden wordt. Ik stap bij GvE eigenlijk nooit in kortlopende projecten, omdat die 0,9% fee dan behoorlijk in het rendement snijdt. Daarnaast zit er soms een behoorlijke tijd tussen het overmaken van het bedrag en het starten van de lening, wat ook gewoon een verlies aan rente-inkomsten is die met name bij kortlopende projecten zwaarder weegt. Een bedrijf die vervroegd af kan lossen, die heeft al een laag risico, dus dan wacht ik liever op mijn geld (plus de beloofde rente)quote:Op woensdag 16 juli 2014 08:42 schreef nikao het volgende:
[..]
Rendement en risico is altijd met elkaar verbonden he? Vervroegd aflossen is minder rendement, maar ook 0 risico.
Ik snap waarom je het niet zou willen, maar ergens 'voelt' het toch wel raar; met z'n allen bitchen op de banken met hun boeterentes bij hypotheken en het dan zelf nu ook vooral niet willen![]()
Als daar ook voor de lener een (financieel) voordeel/compensatie in zit dan ben ik niet per se tegen. Ik zit alleen niet te wachten op een bedrijf waar ik het voor vijf jaar aan uitgeleend heb en dat ik het na een jaar terug krijg zonder enige compensatie. Dan moet het bedrijf maar niet een lening voor vijf jaar aanvragen, dan is het voor beide partijen meteen duidelijk waar ze aan toe zijn.quote:Wat mij betreft zou er best een bepaalde regeling moeten bestaan waarmee je vervroegd zou kunnen aflossen als lener. Dit komt de financiele positie immers alleen maar ten goede en is minder risico voor mij.
Ja, volgens mij zijn we het wel eensquote:Op woensdag 16 juli 2014 09:11 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Ik heb van te voren een bepaald rendement tegen een bepaald risico geaccepteerd, dan is het logisch dat daar aan gehouden wordt. Ik stap bij GvE eigenlijk nooit in kortlopende projecten, omdat die 0,9% fee dan behoorlijk in het rendement snijdt. Daarnaast zit er soms een behoorlijke tijd tussen het overmaken van het bedrag en het starten van de lening, wat ook gewoon een verlies aan rente-inkomsten is die met name bij kortlopende projecten zwaarder weegt. Een bedrijf die vervroegd af kan lossen, die heeft al een laag risico, dus dan wacht ik liever op mijn geld (plus de beloofde rente)
Ik heb trouwens geen probleem met boeterentes als hier van te voren duidelijke afspraken over zijn gemaakt (en dat beide partijen er dus mee in hebben gestemd).
[..]
Als daar ook voor de lener een (financieel) voordeel/compensatie in zit dan ben ik niet per se tegen. Ik zit alleen niet te wachten op een bedrijf waar ik het voor vijf jaar aan uitgeleend heb en dat ik het na een jaar terug krijg zonder enige compensatie. Dan moet het bedrijf maar niet een lening voor vijf jaar aanvragen, dan is het voor beide partijen meteen duidelijk waar ze aan toe zijn.
WTF... Wie geeft er 800 euro per maand uit aan de sportschool?quote:EXTRA INCENTIVE VOOR INVESTEERDER:
Iedere investeerder die boven de ¤ 5.000,- investeert, omvangt een maand gratis begeleiding bij 3SIXTY5 Newport of Abcoude (t.w.v. ¤ 799,-)!
Die rentequote:Op woensdag 16 juli 2014 08:24 schreef athlonkmf het volgende:
Zelfs als ze vervroegd aflossen, dan moeten ze toch nog steeds de volledige rente betalen? Of is bij vervroegd aflossen "de rest van de rente" niet meer nodig?
Momenteel heb ik 500 euro uitstaan bij bondora/isepankur. Het "grappige" is dat er 80 euro "overtijd" is. Deze wordt dan niet berekend bij je uitstaand "vermogen".
[ afbeelding ]
Dat geeft een heel vertekend beeld. Want deze wanbetalers betalen eigenlijk altijd een paar dagen of zelfs een paar weken te laat, maar uiteindelijk is er wel betaald. De grafiek van betalingen loopt dan ook kriskas door elkaar in detailview
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Maar uiteindelijk zal er dus gemiddeld 25% rendement zijn, en aan het eind van de rit is mijn 500 euro 750 euro waard(in de praktijk worden de ontvangen betalingen automatisch weer geinvesteerd in andere leningen)
(deze plaatjes laten wel zien waarom ik zo zeur over de GVE-site)
Niemand. Blijkbaar zijn er wel mensen die 800 euro uitgeven aan persoonlijke begeleiding.quote:Op woensdag 16 juli 2014 10:19 schreef k_man het volgende:
Weer een nieuw project; een sportschool. Met personal trainer weliswaar.
[..]
WTF... Wie geeft er 800 euro per maand uit aan de sportschool?
Bizar dat capaciteit bij andere sportschool gewoon volledig bezet is met dat soort tarieven!quote:Op woensdag 16 juli 2014 10:19 schreef k_man het volgende:
Weer een nieuw project; een sportschool. Met personal trainer weliswaar.
[..]
WTF... Wie geeft er 800 euro per maand uit aan de sportschool?
Ik heb hier ook in geinvesteerd. De grote hoeveelheid aan informatie bij dit project vind ik positief. Daarnaast is er een onderpand en hoofdelijke aansprakelijkheid bij dit project. Lijkt mij dus redelijk veilig. En 6% voor 3 jaar is niet slecht.quote:Op dinsdag 15 juli 2014 19:10 schreef Horsemen het volgende:
Net voor het eerst meegedaan met een nieuw project bij KoM https://www.kapitaalopmaat.nl/Akoesticum Ik heb eerlijk gezegd nog een beetje mijn twijfels of KoM het wel gaat redden. Er zijn namelijk nauwelijks projecten en als ze er al zijn komen ze meestal niet van de grond. Maar goed, als iedereen er zo over denk gaat het ook niet lukken en er kwam nu een project voorbij (Akoesticum) wat mij wel aanspreek. Ik geef ze het voordeel van de twijfel en ga kijken hoe dit gaat lopen…..
Allereerst welkom!quote:Op woensdag 16 juli 2014 12:09 schreef Frits77 het volgende:
Ook maar even aangemeld, interessant forum en heb al meer dan 20 projecten in GVE.
MBT nieuwe project... Heb niet zo'n goede ervaringen met 2e vestiging (Blaauw).
Ik zie de link niet met Restaurant Blauw?quote:Op woensdag 16 juli 2014 14:16 schreef Frits77 het volgende:
Dank.
Idd, 1 vd faillisementen (restaurant blauw)
http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=7379
is alweer vol. Heeel exclusieve sportschool, eerder op deze pagina's al besproken.
Is er ook niet.quote:Op woensdag 16 juli 2014 14:23 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ik zie de link niet met Restaurant Blauw?
Oh wacht, het gaat puur om het feit dat er een 2e vestiging van een bedrijf wordt geopend.quote:
quote:Op woensdag 16 juli 2014 14:36 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Oh wacht, het gaat puur om het feit dat er een 2e vestiging van een bedrijf wordt geopend.
Dat zou voor mij toch niet de reden zijn om er niet in te investeren.
Heeft dus niets met Blauw te makenquote:Op woensdag 16 juli 2014 15:41 schreef Frits77 het volgende:
Is ook niet objectief maar was voor mij wel een van de redenen om even te laten lopen. Relatief hoge bedragen en ik geloof (ondanks succes 1e vestiging) niet 100% in de formule. Daarnaast heb ik ook vaker (dan alleen bij restaurant blauw) zien gebeuren dat een ondernemer ook overmoedig kan worden. Anyways, op naar de volgende.
[..]
Bijvoorbeeld iemand die zakelijk grotere bedragen investeert.quote:Op woensdag 16 juli 2014 10:47 schreef mrbombastic het volgende:
En wie investeert er nou ¤ 5000 in één project?
Dan nog ben je gekquote:Op woensdag 16 juli 2014 22:58 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Bijvoorbeeld iemand die zakelijk grotere bedragen investeert.
Door de initial fee kost spreiden natuurlijk wel degelijk geld.quote:Op donderdag 17 juli 2014 10:00 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Dan nog ben je gek(omdat spreiden niets extra's kost dus je bent gek als je het niet doet, en omdat je af moet gaan op het oordeel van GVE en Graydon.)
Denk iemand die de personen achter het project kent ofzo? Stel dat mn vader of oom iets heeft dan weet ik veel beter of het wel goed loopt enzulks dan zou ik wel er meer instoppen. Al kan dat misschien weer beter buiten GVE om.
Hoezo kost spreiden geld? Als je 100k nou in 1 of in 20 projecten steekt, je fee blijft 0,9% (¤900).quote:Op donderdag 17 juli 2014 10:02 schreef nikao het volgende:
[..]
Door de initial fee kost spreiden natuurlijk wel degelijk geld.
jep je hebt gelijk. Dacht even dat de fee fixed was, maar is inderdaad een % ..quote:Op donderdag 17 juli 2014 10:18 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Hoezo kost spreiden geld? Als je 100k nou in 1 of in 20 projecten steekt, je fee blijft 0,9% (¤900).
25%? Dat is een aardig rendement! Zijn er meer mensen op dit forum die ervaing met bondora hebben? Ik kan er al googlend (nog) niet veel over vinden.quote:Op woensdag 16 juli 2014 08:24 schreef athlonkmf het volgende:
Zelfs als ze vervroegd aflossen, dan moeten ze toch nog steeds de volledige rente betalen? Of is bij vervroegd aflossen "de rest van de rente" niet meer nodig?
Momenteel heb ik 500 euro uitstaan bij bondora/isepankur. Het "grappige" is dat er 80 euro "overtijd" is. Deze wordt dan niet berekend bij je uitstaand "vermogen".
.....
...
Maar uiteindelijk zal er dus gemiddeld 25% rendement zijn, en aan het eind van de rit is mijn 500 euro 750 euro waard(in de praktijk worden de ontvangen betalingen automatisch weer geinvesteerd in andere leningen)
....
Ja, ik heb mijn ervaringen en meningen hierover diverse malen bericht in deze topicreeks. In ieder geval heeft het me inspiratie gegeven voor mn sig.quote:Op donderdag 17 juli 2014 13:57 schreef Frits77 het volgende:
[..]
25%? Dat is een aardig rendement! Zijn er meer mensen op dit forum die ervaing met bondora hebben? Ik kan er al googlend (nog) niet veel over vinden.
Ja. Je kan investeren in kleine kredieten voor particulieren in een aantal Europese landen. De rentes liggen erg hoog, soms wel hoger dan 30%, maar de defaultrate is ook een stuk hoger. Je kan wel heel makkelijke een goede spreiding regelen want je kan al investeren vanaf 5 euro per project. Bij een goede spreiding en een goede sselectie van projecten moet een rendement van 20% per jaar haalbaar zijn. De website van bondora is echt veel beter dan GvE en biedt ook de mogelijkheid om automatisch de ontvangen betalingen te herinvesteren.quote:Op donderdag 17 juli 2014 13:57 schreef Frits77 het volgende:
[..]
25%? Dat is een aardig rendement! Zijn er meer mensen op dit forum die ervaing met bondora hebben? Ik kan er al googlend (nog) niet veel over vinden.
Ja, ben er rond januari mee begonnen. Groot voordeel vind ik het automatische uitlenen op basis van eigen criteria (al mogen deze naar mijn mening uitgebreid worden). Ik hoef er praktisch niet naar om te kijken. Spreiding gaat hierdoor ook vanzelfquote:Op donderdag 17 juli 2014 13:57 schreef Frits77 het volgende:
[..]
Wie zegt dat ze niet spreiden? Als ze bijvoorbeeld spreiden over 100 projecten van 5k, dan praat je dus over 5 ton aan investeringen die mijns inziens prima gespreid zijn. Als je nog meer wil spreiden zijn er vermoedelijk te weinig goede projecten en gaat het ook administratief veel te ingewikkeld en te veel werk worden. Je moet hier o.a. denken aan een pensioen / stamrecht b.v. of mensen die een gouden handdruk hebben ondergebracht in een b.v.quote:Op donderdag 17 juli 2014 10:00 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Dan nog ben je gek(omdat spreiden niets extra's kost dus je bent gek als je het niet doet, en omdat je af moet gaan op het oordeel van GVE en Graydon.)
Denk iemand die de personen achter het project kent ofzo? Stel dat mn vader of oom iets heeft dan weet ik veel beter of het wel goed loopt enzulks dan zou ik wel er meer instoppen. Al kan dat misschien weer beter buiten GVE om.
Veel goede projecten laatste dagen, deze neem ik ook mee. Zal weer hard gaanquote:Op vrijdag 18 juli 2014 11:20 schreef CaLeX het volgende:
http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=7315
Een nieuwe.
Verkopen mooi spulmaar man wat een prijzen
paraplu voor 70 euro is toch geen geldquote:Op vrijdag 18 juli 2014 11:20 schreef CaLeX het volgende:
http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=7315
Een nieuwe.
Verkopen mooi spulmaar man wat een prijzen
Tentjes voor 600 ook niet. Maar als ik dan even naar mezelf kijk, dan slaap ik lekkerder in een tent van 50 euro dan in een van 600quote:
Net de leenovereenkomst van project 7299 ontvangen, is ook een B.V. en er is ook hier weer keurig getekend voor hoofdelijke aansprakelijkheid.quote:
Zover ik weet doen niet heel veel mensen daar iets, dus kan ook wel hier blijven.quote:Op zaterdag 19 juli 2014 00:45 schreef Spaardertje het volgende:
Is het een idee om een speciale Bondora topic te openen?
Valt toch ook onder crowdfunding. Wat mij betreft kan dat prima ook hier.quote:Op zaterdag 19 juli 2014 00:45 schreef Spaardertje het volgende:
Is het een idee om een speciale Bondora topic te openen?
Door dat hoge percentage is de default heel erg hoog. Zelfs op de meest defensieve strategie is dat nog boven de 5% volgens hun eigen opgave.quote:Op zaterdag 19 juli 2014 12:20 schreef Born2trade het volgende:
30% rente op een persoonlijke lening is in Nederland niet voor niets verboden voor kredietverstrekkers...
Bij mij stond het de volgende werkdag om een uur of 3 op mijn accountquote:Op zaterdag 19 juli 2014 23:10 schreef Spaardertje het volgende:
Hoelaat duurt het voordat ik bondora kan gebruiken? Ik heb gisteren 1 cent overgemaakt om mijn rekening te verifiëren.
Oke ik zal het zien!quote:Op zondag 20 juli 2014 01:13 schreef Mynheer007 het volgende:
[..]
Bij mij stond het de volgende werkdag om een uur of 3 op mijn account
Hmm, interessante strategie. Daar ga ik eens mee experimenteren. En dat van die financiele klif, exact mijn gedachte...quote:Op zaterdag 19 juli 2014 14:06 schreef BartNH het volgende:
Deze strategie kwam in me op toen ik het platform verliet na een paar maand experimenteren. Mijn honderd euro heeft toen prima gerendeerd maar ik wil dus voor die paar centen rendement niet iemand aan de andere kant van Europa van de financiële klif duwen.
Een andere overweging die ik toen al had maar nog niet is uitgekomen:quote:Op zondag 20 juli 2014 12:56 schreef Born2trade het volgende:
[..]
Hmm, interessante strategie. Daar ga ik eens mee experimenteren. En dat van die financiele klif, exact mijn gedachte...
Interessante theorie. Maar tja. Als ik kijk naar mijn overdue lijstje, dan zie ik leningen tussen zitten met rente variërend van 20 t/m 34%quote:Op zaterdag 19 juli 2014 14:06 schreef BartNH het volgende:
[..]
Als je een paar offers bestudeerd zal je ervaren dat mensen die toch al niet niet rond kunnen komen opeens tot 1/3 van hun inkomen aan de lening willen gaan terugbetalen. Zeker die 30% lui zullen dus soms helemaal nooit iets afbetalen omdat ze niet verder dan een dag vooruit (kunnen) kijken. Het gross zal de eerste maanden nog wel hun best doen maar als de telefoonrekening weer oploopt enz na een paar maanden dan is dat waarschijnlijk ook over.
Die mensen zijn dus waarschijnlijk wel het ene gat met het andere aan het vullen. Hoeveel maanden zijn die onderweg dan?quote:Op zondag 20 juli 2014 15:03 schreef athlonkmf het volgende:
Tot nu toe is er nog niet 1 die default is gegaan (meer dan 60 dagen niet betaald). Uiteindelijk betalen ze toch wel, maar dan veel later dan gepland.
Of ze wachten op hun salaris. Ik ga niet speculeren. De boeterente gaat bij bondorA iig veel minder heftig dan roodstand bij creditcards bedrijven.quote:Op zondag 20 juli 2014 19:07 schreef BartNH het volgende:
[..]
Die mensen zijn dus waarschijnlijk wel het ene gat met het andere aan het vullen. Hoeveel maanden zijn die onderweg dan?
Nee. Voor mij niet. Ik ben pas een paar maanden begonnen, dus zover ben ik nog lang niet.quote:Op zondag 20 juli 2014 19:39 schreef BartNH het volgende:
Ik bedoel meer / ben meer benieuwd naar hoelang geleden de lening is aangegaan. Zitten er mensen tussen die b.v. in hun derde jaar van afbetalen zitten?
Iemand die 5000 leent voor vijf jaar die moet dus al bijna drieduizend ophoesten in het eerste jaar. Dat is dus wat ik bedoel met over de rand duwen.
Oftewel, in sommige situaties is het slimmer om via bondora te werken. Lagere rente t.o.v. creditcards. Maar ik ga (kan) niet richten op een bepaalde leningsdoel.quote:Don’t use Lending Club to commit financial suicide by buying a car or renovating your house on credit, but if you can consolidate credit card loans to a lower rate and then never run a balance on those cards again, you may
In die situaties duw je mensen dus iets minder hard over de klif... Uitstel van executie maar mogelijk wel met een groter bedrag aan schuld daardoor.quote:Op maandag 21 juli 2014 08:45 schreef athlonkmf het volgende:
Oftewel, in sommige situaties is het slimmer om via bondora te werken. Lagere rente t.o.v. creditcards. Maar ik ga (kan) niet richten op een bepaalde leningsdoel.
Op deze manier is het defaulten wel mooi gedekt natuurlijk en betaald door de andere leners ipv de uitleners. Misschien als je de rentes lager zou hebben blijft in die landen het deafult percentage wel hetzelfde om maar een dwarsstraat te noemen.quote:Op maandag 21 juli 2014 13:13 schreef AQuila360 het volgende:
Snap die rentes opzich ook niet, beter een stuk lager zodat de kans veel groter is dat men het kan terugbetalen.
Dus liever 10 x 8% en alles terug dan 10x 20% en maar 8 terug o.i.d.
en dat lijkt dus goed te gaan obv de statistics. Als je daarnaast goed selecteerd (goede income to debt ratio, income verified, geen hoge leningen, alleen Estland) lijkt het goed te gaanquote:Op maandag 21 juli 2014 15:55 schreef BartNH het volgende:
Ook een rente van 30% is pas rendabel als er vier van de vijf wel betalen.
Nee, zit alleen vrij kort in dingenquote:Op maandag 21 juli 2014 16:06 schreef crowd_funder het volgende:
[..]
Zoiets dacht ik ook. Heb jij lange projecten lopen dan? En waar?
Ik ook dus, maar dat is geen bewuste keuze qua risico o.i.d., maar meer omdat ik geen projecten zie die langer lopen.quote:
In principe zou crowdfunding (in de vorm van leningen, zoals bij GvE) daar wel geschikt voor kunnen zijn, maar ik vraag me af hoe groot die behoefte is. Vijf jaar vind ik nog wel te overzien, ook aangezien je redelijk snel toch weer een behoorlijk gedeelte terug hebt, maar langer uitlenen zit ik niet op te wachten. Eeuwigdurende (of zeer lang lopende) obligaties zijn misschien een alternatief voor jou?quote:Op maandag 21 juli 2014 16:01 schreef crowd_funder het volgende:
Even wat anders. Thema is nu, "crowdfunding met lange looptijden" Wat vinden jullie lang? Bij GVE (waar de meesten mee doen) is 5 jaar lang.
Zijn er ook sites waar je voor "nog" langere tijd kan investeren? Dus gewoon geld investeren voor lange(re) tijd in bedrijven waar je vertrouwen in hebt net als in aandelen bijvoorbeeld. (misschien is aandelen dan wel the way to go).
Of is crowdfunding daar volgens jullie niet geschikt voor.
Dan had je wel een korte periode ga ik vanuit. Ik heb er ook 1 van 18 maanden, die moet ook de laatste maand wel halenquote:Op dinsdag 22 juli 2014 08:43 schreef BartNH het volgende:
Binnenkort loopt er een eerste project af. Als die alleen al de laatste termijn niet zou betalen (theoretisch) speel ik niet eens quitte op dat project. Met spreiden is het risico veel minder maar de garantie op een mooi rendement is er nog steeds niet.
Ik vind 4-5% toch een groot verschil.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 12:51 schreef RicDan het volgende:
Volgens mij moet je ook geen grote bedragen in GvE of andere crowdfund platformen steken. Het verschil met een 5-jarig deposito zal waarschijnlijk niet veel meer dan 4-5% bedragen.
Het is dat een ondernemer hoofdelijk aansprakelijk gesteld kan worden, anders was ik er in vele gevallen niet ingestapt. Dat is voor mij als investeerder een zeer mooi en belangrijk vangnet.
Die 5% aan extra rendement is natuurlijk wel meteen het meest positieve scenario. Het is afwachten en hopen dat geen van de projecten waar wij in hebben geïnvesteerd het (in een vroeg stadium) niet haalt.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 13:42 schreef Goesten het volgende:
[..]
Ik vind 4-5% toch een groot verschil.
Ik zie crowdfunding niet als vervanger voor sparen. Zie het meer als een vervanger voor aandelen maar dan met een eind verwachting.
Mee eens.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 14:24 schreef RicDan het volgende:
[..]
Die 5% aan extra rendement is natuurlijk wel meteen het meest positieve scenario. Het is afwachten en hopen dat geen van de projecten waar wij in hebben geïnvesteerd het (in een vroeg stadium) niet haalt.
Het is wel iets meer dan 5%. Deposito van 5 jaar is op z'n best 2.5% op dit moment. Met geldvoorelkaar is het 9 - 10% mogelijk. Maximum is dus meer 7%.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 14:24 schreef RicDan het volgende:
[..]
Die 5% aan extra rendement is natuurlijk wel meteen het meest positieve scenario. Het is afwachten en hopen dat geen van de projecten waar wij in hebben geïnvesteerd het (in een vroeg stadium) niet haalt.
Het enkele project wat op GVE verschijnt en de 8,5% overstijgt staat (om redelijk duidelijk redenen) regelmatig lang open.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 15:30 schreef Blik het volgende:
[..]
Het is wel iets meer dan 5%. Deposito van 5 jaar is op z'n best 2.5% op dit moment. Met geldvoorelkaar is het 9 - 10% mogelijk. Maximum is dus meer 7%.
Ik heb inmiddels 25 projecten lopen en zit op een gemiddelde rente van een goede 8%.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 16:10 schreef CaLeX het volgende:
[..]
Het enkele project wat op GVE verschijnt en de 8,5% overstijgt staat (om redelijk duidelijk redenen) regelmatig lang open.
Het maximum kan dan wel meer dan 7% zijn maar dat is in geen enkel geval het gemiddelde.
Ik ook, 8,08% om precies te zijn.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 23:20 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Ik heb inmiddels 25 projecten lopen en zit op een gemiddelde rente van een goede 8%.
Ik duik daar de laatste tijd onder en kruip langzaam naar zo'n 7.5%. Projecten met een percentage beneden de 7% daar investeer ik niet in. Die 7% is toch wel het minimum waar ik aan vast wil blijven houden.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 23:20 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Ik heb inmiddels 25 projecten lopen en zit op een gemiddelde rente van een goede 8%.
Die 8% minus de eerder genoemde (reply #157) 2,5% voor deposito's is toch 5,5% extra rendement.quote:Op dinsdag 22 juli 2014 23:20 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Dat is een gemiddeld rendement en is al 0,5% hoger dan het beste scenario geschetst door de jouw genoemde reply. In principe kan het rendement hoger zijn als je voor alle hoog-renderende projecten gaatquote:Op woensdag 23 juli 2014 01:20 schreef CaLeX het volgende:
[..]
Die 8% minus de eerder genoemde (reply #157) 2,5% voor deposito's is toch 5,5% extra rendement.
De default ligt op 5%. Maar ook bij een default van 20% is het bij een rente van 30% nog winstgevend. Stel dat bij een default project je niets terugkrijgt, dan heb je nog steeds 4 projecten waarover je per jaar 30% rente krijgt.quote:Op maandag 21 juli 2014 15:55 schreef BartNH het volgende:
Ook een rente van 30% is pas rendabel als er vier van de vijf wel betalen.
Ik kreeg de indruk dat de meesten hier die Bondora discussie wel zat zijn.quote:Op woensdag 23 juli 2014 12:54 schreef Mynheer007 het volgende:
[..]
De default ligt op 5%. Maar ook bij een default van 20% is het bij een rente van 30% nog winstgevend. Stel dat bij een default project je niets terugkrijgt, dan heb je nog steeds 4 projecten waarover je per jaar 30% rente krijgt.
Boober was dat, heb dat topic ook gelezen.. leek verdacht veel op dit topic ookquote:Op woensdag 23 juli 2014 13:24 schreef BartNH het volgende:
[..]
Ik kreeg de indruk dat de meesten hier die Bondora discussie wel zat zijn.
Ik stel toch precies het zelfde bij 30% rente.
Maar hoe groot schat je de kans in dat mensen jarenlang 30% rente kunnen betalen terwijl die zelfde mensen toch al niet met het normale inkomen rond kunnen komen? Dat dan bij een betaallast van vaak hoger dan die 59% van het besteedbare inkomen? Of te wel vertrouw je erop mensen die toch al niet rondkomen nu opeens langdurig tweederde van het inkomen aan rente en aflossing gaan betalen?
Ik heb op FOK ook wel eens een draadje gelezen van een vergelijkbaar Nederlands platform. Oh, wat was iedereen enthousiast in het begin. Bodora is groter en heeft een betere incasso maar als op een goed moment er niet meer van steeds meer kale kikkers geplukt kan worden...
Al eerder gepoogd uit te leggen dat 5% default een verdraaiing is met behulp van statistieken. Waar je naar zou moeten zoeken is hoeveel leningen er nog overeind zijn van de mensen die één, twee, drie of vier jaar geleden een lening hebben aangegaan. Heb je enig idee waarom je dat niet gaat vinden?
Deze kan nog in je sig erbijquote:Statistieken zijn net bikini's, het verhult meer dan je lief is.
Sorry als ik verkeerde signalen afgeef. Ik zie een vergelijking tussen Boober en Bondora.quote:Op woensdag 23 juli 2014 13:33 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Boober was dat, heb dat topic ook gelezen.. leek verdacht veel op dit topic ook
Het begin in elk geval maar toen liep het mis. Zie wel duidelijke verschillen tussen Boober en GVE dus ik vrees dat nu niet echt.
[..]
Deze kan nog in je sig erbij![]()
Nee klopt maar dat topic verliep bijna hetzelfde als het GVE topic nu daar deed het me aan denken, maar dus idd met de opmerking er bij dat GVE heel anders is.quote:Op woensdag 23 juli 2014 13:43 schreef BartNH het volgende:
[..]
Sorry als ik verkeerde signalen afgeef. Ik zie een vergelijking tussen Boober en Bondora.
GvE is een totaal ander verhaal. Die accepteert geen rente die volkomen uit de lucht is gegrepen en ook hebben ze een 'iets' reëler idee over bestedingsruimte.
Die bikini is niet van mezelf (http://www.statisticide.com/)
Sorry, ik heb het verkeerd gelezen. Ik ben ook geen bondora-fanboy en investeer alleen in leningen met een income-debt ratio van 20%. Deze mensen moeten prima in staat zijn om hun lening terug te betalen.quote:Op woensdag 23 juli 2014 13:24 schreef BartNH het volgende:
[..]
Ik kreeg de indruk dat de meesten hier die Bondora discussie wel zat zijn.
Ik stel toch precies het zelfde bij 30% rente.
Maar hoe groot schat je de kans in dat mensen jarenlang 30% rente kunnen betalen terwijl die zelfde mensen toch al niet met het normale inkomen rond kunnen komen? Dat dan bij een betaallast van vaak hoger dan die 59% van het besteedbare inkomen? Of te wel vertrouw je erop mensen die toch al niet rondkomen nu opeens langdurig tweederde van het inkomen aan rente en aflossing gaan betalen?
Ik heb op FOK ook wel eens een draadje gelezen van een vergelijkbaar Nederlands platform. Oh, wat was iedereen enthousiast in het begin. Bodora is groter en heeft een betere incasso maar als op een goed moment er niet meer van steeds meer kale kikkers geplukt kan worden...
Al eerder gepoogd uit te leggen dat 5% default een verdraaiing is met behulp van statistieken. Waar je naar zou moeten zoeken is hoeveel leningen er nog overeind zijn van de mensen die één, twee, drie of vier jaar geleden een lening hebben aangegaan. Heb je enig idee waarom je dat niet gaat vinden?
Statistieken zijn net bikini's, het verhult meer dan je lief is.
Ik zie GVE ook meer als een deposito. Looptijd is immers vaak even lang. Alleen dan met meer risico en dan anuitair.quote:Op woensdag 23 juli 2014 14:28 schreef Tha_Duck het volgende:
Ik pak elke rente aan op GvE. Het is voor mij geen criterium momenteel, simpel gezegd krijg ik vrij opneembaar 1,7% nu en met deposito misschien 2,5%. Elke rente op GvE zit daarboven, zonder twijfel
Zijn er hier mensen die indertijd geld hebben uitgeleend via Boober.nl? Ik begrijp dat het op de fles is gegaan maar vraag mij af hoe de uiteindelijke afwikkeling is gegaan, c.q. nog iets van je geld terug gezien? Er was begrijp ik toch 1,65 miljoen euro uitgeleend.quote:Op woensdag 23 juli 2014 13:53 schreef BartNH het volgende:
WGR / BOOBER Fan topic (investeerders kant)
Dit is inderdaad een goede vraag. Ik ben zelf nooit op de hoogte geweest van het bestaan van Boober dus ik weet niet hoe het in zijn werk is gegaan.quote:Op woensdag 23 juli 2014 15:44 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Zijn er hier mensen die indertijd geld hebben uitgeleend via Boober.nl? Ik begrijp dat het op de fles is gegaan maar vraag mij af hoe de uiteindelijke afwikkeling is gegaan, c.q. nog iets van je geld terug gezien? Er was begrijp ik toch 1,65 miljoen euro uitgeleend.
Ja, ze hebben uitstekende designers in dienst. Er is ook heel goed over nagedacht wat ze er wel en vooral wat ze er niet opzetten.quote:Op woensdag 23 juli 2014 23:55 schreef Spaardertje het volgende:
Hele mooie site dat Bondora. Ik ga er morgen mee aan de slag.
Pff geen goed teken als dit representatief is voor hun bedrijfsvoeringquote:Op donderdag 24 juli 2014 11:13 schreef athlonkmf het volgende:
Zo. Ik nomineer het nieuwste project http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=7218 tot "Het project met de meest summiere omschrijving"....
Horeca + belachelijk lage omzet + matige rente = wegblijven!quote:Op donderdag 24 juli 2014 11:13 schreef athlonkmf het volgende:
Zo. Ik nomineer het nieuwste project http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=7218 tot "Het project met de meest summiere omschrijving"....
Dhm. Wat is een normale omzet voor horeca dan?quote:Op donderdag 24 juli 2014 16:43 schreef Underdoggy het volgende:
[..]
Horeca + belachelijk lage omzet + matige rente = wegblijven!
Maar toch is een kort en veilig project voor een lagere rente helemaal niet verkeerd.quote:Op woensdag 23 juli 2014 00:15 schreef crowd_funder het volgende:
Ik zit op 7,89% gemiddeld. Ik heb 2 projecten van 10% een aantal van 9% maar ik heb er ook 1 van 4%, 1 van 5% en 1 van 6%.
Omdat ik ook wat hogere rentes heb wordt dit wel mooi gecompenseerd. Gemiddeld percentage vind ik niet het allerbelangrijkste, projecten waar ik vertrouwen in heb en wat goed voelt, dat vind ik het belangrijkste. Al zal ik nu niet snel een 4% of 5% meer doen(was lager risico, ik was nog niet zolang bezig met crowdfunding, en die projecten voelden wel goed). Maar ik zou het niet "heel erg" vinden als m'n gemiddelde 7,89% zou dalen naar 7,3% bijvoorbeeld. Ik heb wel als richtlijn om boven de 7% te blijven.
Dus zelfs met een paar lagere percentages is het toch heel goed mogelijk om gemiddeld boven de 7% uit te komen.
Daar ben ik het helemaal mee eens. Bij een geprognotiseerde omzet van 175k en een marge van bijvoorbeeld 70% heb je maar 122, 5 k om al je kosten te dekken. 122, 5 voor huur personeelskosten en tegenvallers lijkt mij erg weinig. Een rating van 5 geeft volgens mij ook aan dat meer dan 85% van de terugbetaalcapaciteit wordt gebruikt.quote:Op donderdag 24 juli 2014 16:43 schreef Underdoggy het volgende:
[..]
Horeca + belachelijk lage omzet + matige rente = wegblijven!
Dat komt meer door het lage leenbedrag, de BBB-rating en de gemiddelde rente van 8%. Veel mensen kijken niet eens naar het verhaal soms.quote:Op donderdag 24 juli 2014 21:48 schreef Mynheer007 het volgende:
[..]
Maar ondanks dit alles zit het project al over de 40%..
iquote:Op donderdag 24 juli 2014 11:13 schreef athlonkmf het volgende:
Ook hier zie je regelmatig de wens voorbijkomen om automatisch te kunnen herinvesteren. Dan kijk je dus helemaal niet meer naar een verhaal.quote:Op donderdag 24 juli 2014 22:20 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
Dat komt meer door het lage leenbedrag, de BBB-rating en de gemiddelde rente van 8%. Veel mensen kijken niet eens naar het verhaal soms.
Het achterliggende verhaal blijft een belangrijke factor. Dat sommigen dat niet lezen begrijp ik ook niet. Het kan natuurlijk wel zijn dat de interpretatie bij verschillende mensen anders is. Wat ik niet interessant of een te groot risico vind kan een ander wel interessant of een acceptabel risico vinden.quote:Op vrijdag 25 juli 2014 10:11 schreef BartNH het volgende:
[..]
Ook hier zie je regelmatig de wens voorbijkomen om automatisch te kunnen herinvesteren. Dan kijk je dus helemaal niet meer naar een verhaal.
quote:Op vrijdag 25 juli 2014 10:11 schreef BartNH het volgende:
[..]
Ook hier zie je regelmatig de wens voorbijkomen om automatisch te kunnen herinvesteren. Dan kijk je dus helemaal niet meer naar een verhaal.
Ik begrijp dat wel hoor. De verhalen zijn toch altijd te summier om iets te betekenen. Je krijgt immers nooit het volledige financiële plaatje. Dus je moet maar uitgaan van de expertise van GVE (ratings dus). Dat is dan ook de kracht van GVE denk ik.quote:Op vrijdag 25 juli 2014 11:42 schreef fingie het volgende:
[..]
Het achterliggende verhaal blijft een belangrijke factor. Dat sommigen dat niet lezen begrijp ik ook niet. Het kan natuurlijk wel zijn dat de interpretatie bij verschillende mensen anders is. Wat ik niet interessant of een te groot risico vind kan een ander wel interessant of een acceptabel risico vinden.
En 80% kan denk ik ook niet veel met al die extra informatie en jaarrekeningen en de hele riedel, dat doe je al je 10K er in gaat stoppen niet voor 500 euroquote:Op vrijdag 25 juli 2014 13:24 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
[..]
Ik begrijp dat wel hoor. De verhalen zijn toch altijd te summier om iets te betekenen. Je krijgt immers nooit het volledige financiële plaatje. Dus je moet maar uitgaan van de expertise van GVE (ratings dus). Dat is dan ook de kracht van GVE denk ik.
Als iedereen het volledige plaatje moet doornemen, dan zal een project veel te lang duren voordat het vol komt. En dan heb je nog met privacygevoelige informatie te maken natuurlijk.
Mee eens maar bij dit project (7218) was de informatie wel heel summier. Overigens is hij bijna vol (93%). Ik laat hem maar even aan mij voorbij gaan.quote:Op vrijdag 25 juli 2014 13:54 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
En 80% kan denk ik ook niet veel met al die extra informatie en jaarrekeningen en de hele riedel, dat doe je al je 10K er in gaat stoppen niet voor 500 euro
Hou ons a.u.b. op de hoogte!quote:Op zaterdag 26 juli 2014 00:46 schreef Crazy Harry het volgende:
Train Fever, een spel gefinancieerd door middel van Gambitious is nu beschikbaar voor pre-order, dus nu begint het echt voor Gambitious en volgens mij voor crowdfunding investeren in games in het algemeen.
Ik ben benieuwd of het de geprojecteerde opbrengsten gaat opleveren.
Je maakt ons wel erg nieuwsgierigquote:Op maandag 28 juli 2014 19:44 schreef Horsemen het volgende:
Ik heb een vraagje, zijn hier mensen die toevallig ook hebben meegedaan met het project van GvE nr. 7298 (Telecombinatie Leerdam)? Ik heb hier de schuldbekentenis van binnen gekregen en er valt mij iets op aan de handtekeningen. Als hier mensen zijn die ook met dit project meedoen zouden die hier dan even naar kunnen kijken of hun hieraan ook iets vreemds zien? Voor de duidelijkheid, het betreft een eenmanszaak van iemand die alleenstaand is.
Het gaat hier om 2,5 ton!! Ik zit eraan te denken om er maar uit te stappen, zo belangrijk is het blijkbaar allemaal niet.quote:Geachte heer/mevrouw .....,
Hierbij willen we u informeren dat het contract van de kredietnemer van het project StudentStay (7244) later naar u toegestuurd zal worden. De kredietnemer verblijft tot 4 augustus op een vakantieadres waarvandaan de afhandeling van het contract en de registratie van de machtiging niet geregeld kan worden. Wanneer de kredietnemer terug is, zullen de zaken zo snel mogelijk in orde gemaakt worden.
Iemand is een week weg, vik ind dat niet zo dramatisch. Je weet dat je in een kleine onderneming staptquote:Op dinsdag 29 juli 2014 20:32 schreef leolinedance het volgende:
What the fuck is dit nou weer. Project 7244 StudentStay:
15 juli 2014 Lening volgeboekt
16 juli 2014 Lening opnieuw gepubliceerd
16 juli 2014 Lening volgeboekt
16 juli 2014 Lening opnieuw gepubliceerd
29 juli 2014 De volgende mail ontvangen:
[..]
Het gaat hier om 2,5 ton!! Ik zit eraan te denken om er maar uit te stappen, zo belangrijk is het blijkbaar allemaal niet.
16 juli 2014 Lening volgeboektquote:Op dinsdag 29 juli 2014 20:42 schreef Underdoggy het volgende:
[..]
Iemand is een week weg, vik ind dat niet zo dramatisch. Je weet dat je in een kleine onderneming stapt
Die delay zie ik bij al mijn projecten, zit ook deel bij GvE volgens mij. Die moeten alle stukken opstellen, opsturen, beoordelen etc. Ik heb van mijn +- 10 projecten geen een gehad die binnen 2 weken liepquote:Op dinsdag 29 juli 2014 20:51 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
Ik denk dus eerder dat meneer 2-3 weken weg is.
Ik vind het vreemd. Je weet dat je met zo'n grote lening gaat beginnen, en dan ga je op vakantie op het moment dat je de formaliteiten af moet handelen.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 20:42 schreef Underdoggy het volgende:
[..]
Iemand is een week weg, vik ind dat niet zo dramatisch. Je weet dat je in een kleine onderneming stapt
Misschien had die niet verwacht dat het zo snel zou gaan?quote:Op dinsdag 29 juli 2014 21:26 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ik vind het vreemd. Je weet dat je met zo'n grote lening gaat beginnen, en dan ga je op vakantie op het moment dat je de formaliteiten af moet handelen.
Ik draai al aardig lang mee en heb ca. 25 projecten lopen en er ondertussen dik ¤ 9.000,- in zitten. Heb er nog eens over nagedacht en laat het inderdaad maar door lopen. Het zou mijn keuze als ondernemer niet zijn geweest, maar goed. Niet iedereen is hetzelfde.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 22:26 schreef Scooper het volgende:
We zitten toch in de vakantieperiode? Ik vind het allemaal niet zo'n probleem hoor, komt allemaal wel. Ik denk dat degenen die het niet zo erg vinden al wat langer meedraaien.
Ja, ben ik met je eens. Had dan de lening gepubliceerd na je vakantie. Voor contractuele zaken zoals deze zou een vakantie direct opgezegd moeten wordenquote:Op dinsdag 29 juli 2014 21:26 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ik vind het vreemd. Je weet dat je met zo'n grote lening gaat beginnen, en dan ga je op vakantie op het moment dat je de formaliteiten af moet handelen.
Ja, dan kan je beter terugvliegen voor honderden euros en een vakantie van misschien wel enkele duizenden euros weggooien.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 22:54 schreef Blik het volgende:
[..]
Ja, ben ik met je eens. Had dan de lening gepubliceerd na je vakantie. Voor contractuele zaken zoals deze zou een vakantie direct opgezegd moeten worden
Moet je in het zakenleven in ieder geval niet proberen. Mijn eerste gevoel is precies hetzelfde als leolinedance, blijkbaar is het niet belangrijk genoeg. Er wordt even 250k in je bedrijf geïnvesteerd, en het eerste wat er gebeurt is dat er vertraging opgelopen wordt wegens een vakantie.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 22:57 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Ja, dan kan je beter terugvliegen voor honderden euros en een vakantie van misschien wel enkele duizenden euros weggooien.
Hou toch op, iemand kan en mag toch op vakantie? Waarschijnlijk liep de lening sneller vol dan verwacht, no big deal. Moet niet na 4 augustus nog 4 weken duren, maar dat zal wel meevallen.
Bij een bank had je ook gewoon verteld dat je op vakantie ging en was de boel daarna afgerond. Sinds wanneer mag een mens niet meer op vakantie? Misschien al een jaar zo geplanned. En wie zegt dat hij niet had willen wachten maar dat GvE het gewoon gepubliceerd heeft?quote:Op dinsdag 29 juli 2014 23:01 schreef Blik het volgende:
[..]
Moet je in het zakenleven in ieder geval niet proberen. Mijn eerste gevoel is precies hetzelfde als leolinedance, blijkbaar is het niet belangrijk genoeg. Er wordt even 250k in je bedrijf geïnvesteerd, en het eerste wat er gebeurt is dat er vertraging opgelopen wordt wegens een vakantie.
Bij een bank had je dan kunnen fluiten naar je geld
Als ondernemer kom je soms voor een verrassing te staan, je planned je rot en toch loopt er altijd wel ergens iets spaak. Dan kan je gaan liegen en in dit geval de boel rekken of gewoon eerlijk zijn en een datum afgeven.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 22:51 schreef leolinedance het volgende:
[..]
Ik draai al aardig lang mee en heb ca. 25 projecten lopen en er ondertussen dik ¤ 9.000,- in zitten. Heb er nog eens over nagedacht en laat het inderdaad maar door lopen. Het zou mijn keuze als ondernemer niet zijn geweest, maar goed. Niet iedereen is hetzelfde.
Helemaal mee eens. Ik zie ook het probleem niet. Keurig dat we op de hoogte zijn gebracht, anders was het de meeste geeneens opgevallen.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 21:31 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Misschien had die niet verwacht dat het zo snel zou gaan?
Ik vind het ook geen probleem, goed het even wordt gemeld dat wel zodat je het weet.
Een bank heeft daar, mits netjes doorgeven, ook geen enkel probleem mee.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 23:01 schreef Blik het volgende:
[..]
Moet je in het zakenleven in ieder geval niet proberen. Mijn eerste gevoel is precies hetzelfde als leolinedance, blijkbaar is het niet belangrijk genoeg. Er wordt even 250k in je bedrijf geïnvesteerd, en het eerste wat er gebeurt is dat er vertraging opgelopen wordt wegens een vakantie.
Bij een bank had je dan kunnen fluiten naar je geld
Ik heb 2 projecten al langer openstaan en daar is nog niets van bekend. In de vakantie periode komt dit gewoon voor.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 23:09 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Helemaal mee eens. Ik zie ook het probleem niet. Keurig dat we op de hoogte zijn gebracht, anders was het de meeste geeneens opgevallen.
Ik heb net mijn eerste investering via KoM in dit project gedaan. De rente valt tegen maar ik wil graag dat GvE wat serieuzere concurrentie krijgt en daarvoor moet KoM eerst wat succesvolle projecten hebben.quote:Op dinsdag 29 juli 2014 23:58 schreef mrbombastic het volgende:
nieuw project
https://www.kapitaalopmaat.nl/Zomerzoen-Breidt-Uit
Ziet er wel aardig uit
Dat is lekker zeg, zo ging het bij mij voornamelijk de eerste maanden dat ik begon met GVE. Nu is het een stuk rustiger.quote:Op woensdag 30 juli 2014 15:56 schreef athlonkmf het volgende:
Zo... deze maand is een dure maand zeg... Heel veel projecten die allemaal deze maand starten. Of ik dus effe geld wilt overmaken naar 10 projecten....
Je krijgt per maand obv annuiteit je geld (dus een deel aflossing en een deel rente, elke maand gelijk bedrag).quote:Op woensdag 30 juli 2014 18:03 schreef amp25 het volgende:
klein vraagje als je hier investeerd krijg je per maand geld of pas na de looptijd van pakwag 12 16 maanden
Voordeel aan GvE is dat "goede" projecten binnen een dag volzitten en gaan lopen. Bij KoM duurt het vaak vele weken. Ook dubieus dat elk project bij KoM op de laatste dag van de looptijd door een relatief groot bedrag (>5k) volkomt. Lijkt wel of de eigenaren zelf mee doen om het maar van de grond te krijgenquote:Op woensdag 30 juli 2014 12:44 schreef Mynheer007 het volgende:
[..]
Ik heb net mijn eerste investering via KoM in dit project gedaan. De rente valt tegen maar ik wil graag dat GvE wat serieuzere concurrentie krijgt en daarvoor moet KoM eerst wat succesvolle projecten hebben.
Daarnaast kan spreiding over diverse platformen geen kwaad.
Ik zet wel vraag tekens bij de risicoclassificaties van KoM. Een start-up wordt bijvoorbeeld ingedeeld in de laagste risicocategorie; https://www.kapitaalopmaat.nl/PS-Xtra-Personeelsadvies
dus inprecipie als je 100 euro inversteert op 8% looptijd van 12 a 16 maanden heb je na deze periode je 100 omgezet na 800 euroquote:Op woensdag 30 juli 2014 18:09 schreef Underdoggy het volgende:
[..]
Je krijgt per maand obv annuiteit je geld (dus een deel aflossing en een deel rente, elke maand gelijk bedrag).
Dat is wel aanzienlijk meer dan 8% effectief per jaar hèquote:Op woensdag 30 juli 2014 18:14 schreef amp25 het volgende:
[..]
dus inprecipie als je 100 euro inversteert op 8% looptijd van 12 a 16 maanden heb je na deze periode je 100 omgezet na 800 euro
Hoe heb je dat nou uitgerekend??quote:Op woensdag 30 juli 2014 18:14 schreef amp25 het volgende:
[..]
dus inprecipie als je 100 euro inversteert op 8% looptijd van 12 a 16 maanden heb je na deze periode je 100 omgezet na 800 euro
En tip mij ook als dat soort projecten langs komenquote:
Als jij zelf nog eens een keer geld wilt lenen, klop dan even bij mij aan...quote:Op woensdag 30 juli 2014 18:14 schreef amp25 het volgende:
[..]
Inprecipie wel, maar als je het juist uitrekent, dan nietquote:Op woensdag 30 juli 2014 18:14 schreef amp25 het volgende:
[..]
Nope nog nooit van gehoord ook! Heb je meer informatie?quote:Op donderdag 31 juli 2014 07:17 schreef Underdoggy het volgende:
Zojuist mijn eerste repayment ontvangen op Zidisha! Zitten andere mensen daar ook?
Ik heb even rondgekeken maar ik denk dat je het vooral moet doen om mensen in ontwikkelingslanden te helpen want ik denk dat je er niet snel rijk van zal worden. Bij een rente van bijvoorbeeld 15% gaat er 5% van die rente naar Zidisha. Er blijft nog 10% over voor de investeerder en daarmee moeten alle defaults en inflatie gedekt worden. De lening wordt namelijk uitgezet in de lokale currency en als die een inflatie van meer dan 10% in waarde daalt, tov de euro, dan blijft er niets van je rendement over. Daarnaast gaat Zidisha bij wanbetaling niet achter je geld aan als ik het goed gelezen heb.quote:Op donderdag 31 juli 2014 11:47 schreef Underdoggy het volgende:
Is crowdfunding in ontwikkelingslanden met microkredieten. Ik heb hier een beetje "speelgeld" opgezet. Goede rente (mijn geval 14%) en wekelijke repayment. Je kan historie van applicants bekijken. Mijn project gaat om een dude in Kenia die een fishpond aan het opzetten is. Heeft al 3 eerdere leningen geheel terugbetaald on time. Begrijp van anderen dat ze er prima rendement halen, maar dat er ook wel iets "goededoelerigs" achterzit.
Lijkt idd nieuw te zijn ja, vaak krijg je dan pas paar dagen later een berichtjequote:Op donderdag 31 juli 2014 19:19 schreef k_man het volgende:
Hebben ze bij GvE nou nog een derde rating geïntroduceerd?
Bij het nieuwste project (Party Chimp) staat niet alleen de Graydon-rating (BBB), de eigen classificatie (5), maar ook de 'BKR score'.
Ze hebben BKR score C. Wat wil dat zeggen?
Ik woon zelf in Utrecht, wat het automatisch al wat interessanter maakt om te investeren. Maar ik vraag me vooral af hoeveel bezoekers zoiets nou krijgt als het even geen 25+ graden is. Ik zou er zelf niet zo snel naartoe gaan in ieder geval danquote:Op vrijdag 1 augustus 2014 14:53 schreef k_man het volgende:
Wat te denken van die Utrechtse beachclub? Als een brouwer, de projectontwikkelaar en de ondernemer er ook allemaal geld in steken, lijken de vooruitzichten blijkbaar wel gunstig. Aan de andere kant; blijft die trend van - niet aan de kust gelegen - beachclubs voortduren?
Zit ik ook net naar te kijken. Lijkt mij wel een goede. Heeft al vastgoed in z'n bezit en ook nog een deel lening via een bank, dus die hebben er ook wel vertrouwen in.quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 15:54 schreef mrbombastic het volgende:
Wat denken jullie van deze?
http://www.geldvoorelkaar(...)project.aspx?id=7633
Heb ik ook diverse keren gehad net bij net. En in het verleden heb ik dit ook weleens vaker gehad. Ik heb dit ook weleens gemeld bij geldvoorelkaar. Maar ze begrepen niet precies wat ik bedoelde. Ze hadden het over de mail, maar die kreeg ik wel binnen.quote:
46%??!! Wie gaat er uberhaupt nou een lening aan voor dergelijke fees? damn.....quote:Op maandag 4 augustus 2014 11:38 schreef athlonkmf het volgende:
Daarnet heb ik een lening gekregen van bondora met een rente van 46%
Dat vind ik nou net een beetje teveel van het goede, dus heb ik die maar weer in de verkoop gezet.
Als je heel snel een andere lening wilt afbetalen omdat de uitlener heel begripvol met je omgaat.quote:Op maandag 4 augustus 2014 13:06 schreef nikao het volgende:
[..]
46%??!! Wie gaat er uberhaupt nou een lening aan voor dergelijke fees? damn.....
Ligt eraan waar je woont, Leidsche Rijn grenst aan de Haarijnseplas waar deze beachclub komt. Denk dat mensen vanuit Leidsche Rijn en Maarssen toch wel die kant op gaan trekken.quote:Op vrijdag 1 augustus 2014 15:35 schreef Blik het volgende:
[..]
Ik woon zelf in Utrecht, wat het automatisch al wat interessanter maakt om te investeren. Maar ik vraag me vooral af hoeveel bezoekers zoiets nou krijgt als het even geen 25+ graden is. Ik zou er zelf niet zo snel naartoe gaan in ieder geval dan
Ligt aan de rand van een industrie-terrein en aan de A2. Niet de beste locatie die je kunt hebben. Zal overdag wel lopen hoor op een mooie dag, maar 's avonds vraag ik me echt af of daar iemand naartoe gaat. Het is wel iets wat nu nog ontbreekt biij de Haarrijnse plas, faciliteiten zijn er nauwelijksquote:Op maandag 4 augustus 2014 14:01 schreef Tha_Duck het volgende:
[..]
Ligt eraan waar je woont, Leidsche Rijn grenst aan de Haarijnseplas waar deze beachclub komt. Denk dat mensen vanuit Leidsche Rijn en Maarssen toch wel die kant op gaan trekken.
Ik doe niet mee, maar dat is omdat ik niet geloof in horeca in deze tijd
Ow de crisis is niet zozeer een punt. Heb gewoon weinig vertrouwen in de horeca in het algemeen, als ik zie hoe de prijzen zijn gestegen en de service omlaag is gegaan (bv betalen voor een toilet). En wij zijn niet van die horeca mensen, pakken slechts zelden een terrasje bijvoorbeeld. Dus dan ga ik er ook geen geld instoppenquote:Op maandag 4 augustus 2014 14:24 schreef Blik het volgende:
[..]
Ligt aan de rand van een industrie-terrein en aan de A2. Niet de beste locatie die je kunt hebben. Zal overdag wel lopen hoor op een mooie dag, maar 's avonds vraag ik me echt af of daar iemand naartoe gaat. Het is wel iets wat nu nog ontbreekt biij de Haarrijnse plas, faciliteiten zijn er nauwelijks
Welke tijd bedoel je, de crisis is al even voorbij
Bij GvE krijg je die informatie direct al. Ik raad je aan dat zelf te maken. Leuk voor je kennis met excel en economische items.quote:Op maandag 4 augustus 2014 23:00 schreef DJF3 het volgende:
Zou iemand een spreadsheet willen delen waarmee je (vooraf) een berekening/overzicht krijgt van de terugbetaling & rente per maand?
Alvast bedankt!
Dirk
Voor beide werkwijzes is wel iets te zeggen. Al ben ik met je eens dat het makkelijker is het te verrekenen met de eerste uitbetalingquote:Op dinsdag 5 augustus 2014 10:05 schreef Mynheer007 het volgende:
Mijn eerste KoM project is vol. Ik kreeg net een mail met een verzoek het investeringsbedrag over te maken. Daarnaast stond er ook in de mail dat ik wanneer de investering loopt ook nog apart de fee van 0,9% moet overmaken. Dit gaat in mijn geval om 90 eurocent en ik snap echt niet waarom ze het geld niet inhouden op de eerste terugbetaling.
Ja, het is echt minimaal en als er al project is dan wil hij maar moeizaam vol lopen.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:40 schreef amp25 het volgende:
wacht op nieuwe projechtenbeetje mager zo
Vakantie en bouwvakquote:Op dinsdag 5 augustus 2014 11:57 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Ja, het is echt minimaal en als er al project is dan wil hij maar moeizaam vol lopen.
Nee, daar heeft het in dit geval niets mee te maken. Ze hebben tot op heden pas een tiental projecten aangeboden.quote:
Ik geloof niet dat de opmerking van amp specifiek over één platform ging.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 17:17 schreef Horsemen het volgende:
[..]
Nee, daar heeft het in dit geval niets mee te maken. Ze hebben tot op heden pas een tiental projecten aangeboden.
Nee, dan gaat het niet op haha. Net nog een nieuw project op GvE, gaat daar nog redelijk door.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 17:28 schreef k_man het volgende:
[..]
Ik geloof niet dat de opmerking van amp specifiek over één platform ging.
ben er ook bij de nieuwequote:Op dinsdag 5 augustus 2014 17:52 schreef leolinedance het volgende:
Die nieuwe ga ik wel doen! Zit al bijna vol...
Ik mag blijkbaar niet meedoen. Heb het nu 4x geprobeerd maar krijg geen bevestigingsmail binnen...quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 18:00 schreef amp25 het volgende:
[..]
ben er ook bij de nieuwe
https://www.geldvoorelkaa(...)esteren.aspx?id=7333
Classificatie:
3 Graydon-rating: AA
bij vol al 71900/95000 al
Ja ik denk het, project loopt als een malle.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 18:11 schreef nikao het volgende:
Ben ik de enige die het raar vindt dat met de huidige rentestanden uitgerekend een hypotheekbemiddelaar bij GVE voor 8% gaat lenen voor onroerend goed?
Née hoor. Ik vind het ook een raar verhaal en heb het dan ook afgewezenquote:Op dinsdag 5 augustus 2014 18:11 schreef nikao het volgende:
Ben ik de enige die het raar vindt dat met de huidige rentestanden uitgerekend een hypotheekbemiddelaar bij GVE voor 8% gaat lenen voor onroerend goed?
Kun je hypotheekrentes voor particulieren dan vergelijken met zakelijke onroerend goed financieringen?quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 18:11 schreef nikao het volgende:
Nee, maar 8% is echt niet normaal. Er is een reden dat ze geen (niet genoeg) hypotheek krijgen.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 18:36 schreef k_man het volgende:
[..]
Kun je hypotheekrentes voor particulieren dan vergelijken met zakelijke onroerend goed financieringen?
Inderdaad. Maar geloof me, veel bedrijven onderschatten de impact enorm. Het effect is heel wat groter dan even de nummers omzetten.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 08:22 schreef Tha_Duck het volgende:
Uitbetalingen van deze week blijkbaar opgeschort naar volgende week ivm IBAN invoering. Beetje een misser, had toch al 5 maanden terug geregeld moeten zijn.
Oh dat geloof ik graag. Maar GvE is nog betrekkelijk nieuw en klein en ik dacht dat ze in februari de boel al op orde hadden.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 08:39 schreef ioko het volgende:
[..]
Inderdaad. Maar geloof me, veel bedrijven onderschatten de impact enorm. Het effect is heel wat groter dan even de nummers omzetten.
Bij verzekeraars zijn het projecten van jaren geweest met tientallen projectleden. Gewoon onderschat dus.
quote:Voor Geldvoorelkaar is de overgang een behoorlijke operatie geweest, zeker gezien het feit dat we inmiddels wekelijks meer dan 15.000 transacties verwerken. U begrijpt dus dat we zeer gebaat zijn bij een soepele overgang.
En bovendien: 250K omzet met 6 medewerkers... Dat is toch een rare verhouding tenzij allemaal deeltijd natuurlijk. Beter zou GVE over FTE spreken.quote:Op dinsdag 5 augustus 2014 20:47 schreef nikao het volgende:
[..]
Nee, maar 8% is echt niet normaal. Er is een reden dat ze geen (niet genoeg) hypotheek krijgen.
Goed punt. Aantal medewerkers zegt inderdaad niets, gaat om FTE inderdaad. Ik hoop tenminste voor ze dat ze wel meer dan 40k per FTE omzettenquote:Op woensdag 6 augustus 2014 09:27 schreef Frits77 het volgende:
[..]
En bovendien: 250K omzet met 6 medewerkers... Dat is toch een rare verhouding tenzij allemaal deeltijd natuurlijk. Beter zou GVE over FTE spreken.
Weet het zo niet meer maar vond dat wel een goed idee, Zou dat best willen al dan niet op vrijwillige basis per project ofzo. dat je het kunt aanvinken en dan ipv 0,9% 1,5% aan fee betaald en dat project dan ''verzekerd'' hebt. Of iets in die geest.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 10:31 schreef groggy het volgende:
ik heb een tijdje terug in dit topic een link gezien naar een crowdfundigplatform die een soort potje had die uitkeerde als het project faalde, Engelstalig platform meen ik. Ik kan het alleen niet meer terugvinden... weet iemand welk platform ik bedoel?
zopa.comquote:Op woensdag 6 augustus 2014 13:46 schreef AQuila360 het volgende:
[..]
Weet het zo niet meer maar vond dat wel een goed idee, Zou dat best willen al dan niet op vrijwillige basis per project ofzo. dat je het kunt aanvinken en dan ipv 0,9% 1,5% aan fee betaald en dat project dan ''verzekerd'' hebt. Of iets in die geest.
Als je Tha_Duck nou even quote (bijvoorbeeld een post van bovenaan deze pagina), dan krijgt die een pop-up en dan zal die het wel zien en je toevoegen aan de lijstquote:Op woensdag 6 augustus 2014 14:30 schreef Q-bees het volgende:
Ik wil graag op de mailinglist maar ben nog nieuw op Fok en kan geen PM's versturen.. TBC
Zie DMquote:Op woensdag 6 augustus 2014 14:30 schreef Q-bees het volgende:
Ik wil graag op de mailinglist maar ben nog nieuw op Fok en kan geen PM's versturen.. TBC
Zelfs zonder datquote:Op woensdag 6 augustus 2014 14:41 schreef Blik het volgende:
[..]
Als je Tha_Duck nou even quote (bijvoorbeeld een post van bovenaan deze pagina), dan krijgt die een pop-up en dan zal die het wel zien en je toevoegen aan de lijst
Graag gedaanquote:Op woensdag 6 augustus 2014 14:58 schreef Q-bees het volgende:
DM ontvangen en mail inmiddels verzonden, top die snelle respons!
B is de laagste rating die je op GvE zult vindenquote:Op woensdag 6 augustus 2014 15:06 schreef Q-bees het volgende:
Heerlijk!
Zit momenteel in 3 projecten BTW. Ik ga voor minimaal een B rating en een classificatie niet lager dan 3.
quote:Geachte investeerder,
Namens de onderneemster van Allix-care(s) willen wij u hartelijk bedanken voor uw investering in haar project.
Helaas heeft mevrouw Meeuwissen een onverwacht ongeval gehad waardoor zij op dit moment fysiek niet de mogelijkheid heeft om 100% te ondernemen. Wij bewonderen de verantwoordelijkheid die zij neemt door op dit moment om die reden af te zien van haar crowdfundinglening. Het staat haar vrij om in de toekomst een nieuwe aanvraag te doen en wij zullen u hiervan op de hoogte stellen.
Voor u betekent dit dat de lening ingetrokken wordt en uw investering zal vervallen. Het betaalverzoek voor deze lening is nog niet verstuurd. Voor diegenen onder u die vooraf betaald hebben vanwege vakantie geldt dat wij binnen een week uw investering terug zullen boeken.
Mocht u hierover vragen hebben, dan kunt u ons bereiken via info@geldvoorelkaar.nl.
Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Namens het team van Geldvoorelkaar.nl,
Met vriendelijke groet,
geldvoorelkaar.nl
Mail ook gehad. Jammer maar helaas, wel netjes opgelost!quote:Op donderdag 7 augustus 2014 11:18 schreef MrBadGuy het volgende:
De investering in Allix-care(s) (project 7013) gaat helaas niet door:
[..]
Mooie term: "onverwacht ongeval".quote:Op donderdag 7 augustus 2014 11:18 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Jammer, deze was haar en haar klanten van harte gegund. Zonde als een dergelijk initiatief op deze manier moet stranden.quote:Op donderdag 7 augustus 2014 11:18 schreef MrBadGuy het volgende:
[..]
Iddquote:Op donderdag 7 augustus 2014 12:16 schreef freako het volgende:
[..]
Mooie term: "onverwacht ongeval".
Dat kunnen ze nietquote:Op zaterdag 9 augustus 2014 17:53 schreef amp25 het volgende:
waarom is dat bedrijven onbeperkt kunnen investeren
Uhm jawel?quote:
quote:Hoeveel mag ik maximaal investeren?
Als particulier investeerder mag u op elk moment maximaal ¤ 40.000,- aan investeringen of een maximum van 100 investeringen via dit platform hebben uitstaan. We adviseren u altijd uw investering over meerdere projecten te spreiden. Indien de investering vanuit de onderneming of rechtspersoon wordt gedaan geldt er geen maximaal investeringsbedrag.
Dit is een van de voorwaarden die de AFM stelt voor particulieren beleggers. Anders zou voor een categorie particuliere het risico te groot kunnen worden. Voor bedrijven is dit niet van toepassing.quote:Op zaterdag 9 augustus 2014 17:53 schreef amp25 het volgende:
waarom is dat bedrijven onbeperkt kunnen investeren
Ow, zelfbescherming. Professionele beleggers die geen bedrijf zijn mogen dat ook.quote:
Ja, zelfbescherming. Particuliere professionele beleggers mogen dat bij GvE ook (nog??) niet. Bij sommige andere platformen, na afgifte van bepaalde informatie is het wel mogelijk.quote:Op zondag 10 augustus 2014 12:42 schreef Kirov het volgende:
[..]
Ow, zelfbescherming. Professionele beleggers die geen bedrijf zijn mogen dat ook.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |