Foei, die laatste moet je uit je hoofd wetenquote:Op maandag 2 juni 2014 14:07 schreef samthegreat5 het volgende:
Snorry, geen tijd om te googlen, druk druk. Zal morgen eensch kiekn. Niemand anders?
Ben slecht in kerktoonladders manquote:Op maandag 2 juni 2014 14:08 schreef starla het volgende:
[..]
Foei, die laatste moet je uit je hoofd weten![]()
quote:Op maandag 2 juni 2014 14:12 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Ben slecht in kerktoonladders man
Phrygisch is 't.
Je bent al begonnenquote:Op maandag 2 juni 2014 14:14 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Ben sowieso best wel slecht in ladders![]()
Moet ik binnenkort wat aan doen.
Nee jij bent begonnenquote:
Ah ich zie.quote:Op maandag 2 juni 2014 14:17 schreef starla het volgende:
[..]
Die eerste toonladder is ook vrij exotisch en ik wist de naam er ook niet van totdat ik het opzocht; namelijk niet één die je elke dag hoort. Ik pingelde en dacht: 'hmmm, vreemde intervallen' en toen ik er verder indook bleek het een modus te zijn van de melodisch mineur. Eén van deze dus:
http://docs.solfege.org/3.22/C/scales/mel.html
NEE IK ZAL GODVERDOMME WEL VADER JACOB SPELEN OK!?quote:Op maandag 2 juni 2014 14:27 schreef starla het volgende:
Als het maar geen jazz-fragment is met elke maat 83 akkoorden met 45 extensies per akkoord![]()
![]()
Moet leuk zijn voor iedereen
quote:Op maandag 2 juni 2014 14:30 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
NEE IK ZAL GODVERDOMME WEL VADER JAKOB SPELEN OK!?
Ach, je hoeft ze ook niet per se allemaal te weten. Er zijn zoveel toonladders, daar weet ik de helft ook niet van. Maar de kerktoonladders zijn vrij basic en kunnen extra flavour geven aan een stuk.quote:Op maandag 2 juni 2014 15:00 schreef kree het volgende:
Maar heb het eigenlijk ook zelden nodig, want of het staat uitgeschreven noot voor noot of het zijn liedjes waar je meestal met de 'blues' toonladder ver genoeg komt.
Je kunt inderdaad meer afwijken van de standaard pentatonische laddertjes, waardoor je een stuk dus meer eigen kunt maken. Maar 95% van hedendaagse muziek maakt er geen gebruik van en speelt gewoon een mineur/majeur toonladder of de pentatonische toonladders.quote:Op maandag 2 juni 2014 15:00 schreef kree het volgende:
Maar ok mischien opent het makkelijker nieuwe mogelijkheden voor ideeën als je ze allemaal kent inderdaad.
Het komt over als een mopquote:Op maandag 2 juni 2014 14:59 schreef RichardDawkins het volgende:
Ben je bekend met de de relatie die Pythagoras had m.b.t. muziek?
Muziek der sferen.quote:Op maandag 2 juni 2014 14:59 schreef RichardDawkins het volgende:
Ben je bekend met de de relatie die Pythagoras had m.b.t. muziek?
Kom je nog binnenkort met een fragmentje?quote:Op maandag 2 juni 2014 14:25 schreef samthegreat5 het volgende:
Misschien moet ik deze week ook eens een keertje iets verzinnen, maar dan een audiofragment en dat gullie moeten raden wat voor ladder/stijlfiguren/whatever ik speel.
Valt mee, het bestaat dacht ik vooral uit hele kleine stukjes muziek die steeds herhaalt wordt. En de speler mag zelf kiezen wanneer hij naar het volgende stukje gaatquote:Op maandag 16 juni 2014 12:38 schreef kree het volgende:
Voor 4 piano's?
Ik kom deze tegen
Zal een flink pak muziek zijn dan
Zoals Gehenna schrijft zit er vrij veel herhaling in en geeft het stuk veel ruimte voor de muzikanten zelf om te bepalen hoe vaak ze een bepaald motief herhalen. Zal dus wel meevallen denk ik.quote:Op maandag 16 juni 2014 12:38 schreef kree het volgende:
Voor 4 piano's?
Ik kom deze tegen
Zal een flink pak muziek zijn dan
Ik ga even iets opnemen dan maarquote:Op maandag 16 juni 2014 10:44 schreef starla het volgende:
[..]
Kom je nog binnenkort met een fragmentje?
Heb trouwens vandaag de partituur besteld van Canto Ostinato van Simeon ten Holt, kan niet wachten om die te lezen
Ja hoor, ligt aan hoe moeilijk het stuk is natuurlijk, maar de meer gangbare stukken zijn vaak wel goed te doen.quote:Op dinsdag 17 juni 2014 20:50 schreef BaajGuardian het volgende:
@ snarla kun jij tabs optekenen als je een nummer luistert en zo ja zou je bepaalde nummers willen (gitaar) tabben als ik een video daarvan heb? (niet video van nummer enkel hoor maar video dat nummer gespeeld word op gitaar)
origineel van dali is niet vals maar liet lonlon zien ivbm dat je dan niet op gehoor hoeft te zoeken etc.quote:Op woensdag 18 juni 2014 07:05 schreef starla het volgende:
Begin wel met die tweede. Heeft minder motieven, is zonder capo (heb ik zelf namelijk niet) en is niet zo vals
Zal er vanavond even naar kijken.
Als ik nog een pianoleraar had dan zou ie trots zijn nuquote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 27% gewijzigd door kree op 20-06-2014 14:35:01 ]Do what you love, love what you do!
Een mordent is natuurlijk een soort triller en omdat de triller uit 4 a 5 noten bestaat vond ik het een normale triller en geen mordent die vaak maar uit max. 3 noten bestaat. I reject this diagnosis!quote:
Ze lijken ook erg op elkaar, maar nu ik de bladmuziek zie is het logisch, die noot ervoor staat al uitgeschreven, dus die mordent is toch 3 noten danquote:Op vrijdag 20 juni 2014 14:41 schreef starla het volgende:
[..]
Een mordent is natuurlijk een soort triller en omdat de triller uit 4 a 5 noten bestaat vond ik het een normale triller en geen mordent die vaak maar uit max. 3 noten bestaat. I reject this diagnosis!
Maar de 'trill' zelf is toch langer dan 3 noten? En ik zie inderdaad een appoggiatura op de partituur, aangegeven door de gebogen lijn tussen de G en de D (tonica).quote:Op vrijdag 20 juni 2014 14:46 schreef kree het volgende:
[..]
Ze lijken ook erg op elkaar, maar nu ik de bladmuziek zie is het logisch, die noot ervoor staat al uitgeschreven, dus die mordent is toch 3 noten dan
Haha ik had niks anders van je verwacht, denk trouwens dat er niet 100% een vaste regel voor is.quote:Op vrijdag 20 juni 2014 14:51 schreef starla het volgende:
[..]
Maar de 'trill' zelf is toch langer dan 3 noten? En ik zie inderdaad een appoggiatura op de partituur, aangegeven door de gebogen lijn tussen de G en de D (tonica).
Zo koppig als ik ben, blijf ik bij m'n mening
Bij een trill hoef je niet per se het symbool Tr te hebben, ligt een beetje aan de smaak van de muzikant. Zoals ik het ken is in het plaatje dat je postte in post 34 het linker symbool een triller en de rechter en mordent. In de partituur zie je ook het linker symboolje.quote:Op vrijdag 20 juni 2014 14:55 schreef kree het volgende:
[..]
Haha ik had niks anders van je verwacht, denk trouwens dat er niet 100% een vaste regel voor is.
Maar als er tr. boven stond dan zou ik hem waarschijnlijk langer aanhouden, als met het mordent.
Ik hoor e-f-e
Valsspeler!quote:Op vrijdag 20 juni 2014 14:59 schreef kree het volgende:
[..]
Zelf gespeeld trouwens?
Zo ja Shazam approves
Je hebt gelijkquote:Op vrijdag 20 juni 2014 15:01 schreef starla het volgende:
[..]
Bij een trill hoef je niet per se het symbool Tr te hebben, ligt een beetje aan de smaak van de muzikant. Zoals ik het ken is in het plaatje dat je postte in post 34 het linker symbool een triller en de rechter en mordent. In de partituur zie je ook het linker symboolje.
Maar goed, boeien
Haha denk niet dat iemand het had kunnen raden, hoewel het kwam me wel bekend voor, maar er is veel in klassieke muziek wat er wel op lijktquote:Op vrijdag 20 juni 2014 15:04 schreef samthegreat5 het volgende:
En inderdaad, lekker valsgespeeld Kree. Godverdomme!!!!![]()
Jeuhquote:Op vrijdag 20 juni 2014 15:08 schreef samthegreat5 het volgende:
Zelf gespeeld overigens,om op je vraag te antwoorden.
Heb de zanglijn maar even gespeeld om de akkoord context wat te verduidelijken.
Die hele kwestie van mordent/praltriller/triller/schneller is trouwens ook gewoon semantiek.
Een mordent is een triller.
Dus iedereen wint! ^^
Ik zie het triller symbool (namelijk geen verticaal streepje) en geen mordent in de partituur (zo heb ik het althans geleerd).quote:Op vrijdag 20 juni 2014 15:03 schreef samthegreat5 het volgende:
In de partituur staat gewoon een mordent genoteerd.
Bovendien speel ik ook geen voorslag/appoggiatura.
Overigens heb je wel gelijk in dat het een triller is, want de andere benaming voor mordent is natuurlijk gewoon praltriller.
When you hear hoofbeats, think horses, not zebras.![]()
Klassieke muziek speel je inderdaad gewoon van blad.quote:Op vrijdag 20 juni 2014 15:11 schreef kree het volgende:
[..]
Jeuh
Maar dit soort muziek zoek je ook niet uit met akkoorden toch?
Ik maakte er een beginnetje aan maar teveel geklooi om de akkoorden allemaal uit te zoeken.
Zou een wirwar opleveren aan akkoorden ook als je het zo zou willen noteren.
Mooi stuk wel, kende hem nog niet, thx hiervoorquote:Op vrijdag 20 juni 2014 15:18 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Klassieke muziek speel je inderdaad gewoon van blad.
Maar ik denk bijvoorbeeld wél altijd in akkoorden. Als ik een walsje van Chopin aan 't studeren ben, of een sonate van Beethoven dan denk ik altijd vanuit akkoorden en akkoordenschema's, omdat dat gewoon zo veel makkelijker is om je de context te laten snappen van een stuk. Zonder dat te doen zou het gewoon ''lees het papier en druk de toetsen in die aangegeven staan'' zijn. Zo werkt 't niet.
En het levert geen wirwar op van akkoorden hoor, vooral niet als je de extensies en/of basnoten achterwege laat. Je moet bij zo'n stuk denken:
| Dm - DmMaj7#5 (of Gm7b5/D in de bas)| en dat x2 voor de intro.
En zo verder.
Lijntje door die mordent praltriller is dat je naar beneden gaat ipv omhoog.quote:Op vrijdag 20 juni 2014 15:16 schreef starla het volgende:
[..]
Ik zie het triller symbool (namelijk geen verticaal streepje) en geen mordent in de partituur (zo heb ik het althans geleerd).
En je speelt wel een relatief 'lange' appoggiatura van de G (relatief zwakke consonant, namelijk een kwart), bovenop de D die een tel duurtnaar de D (tonica) om die maat als af te laten klinken. Een appoggiatura is niet altijd een hele korte voorslag, die kan vrij lang zijn, of staat die lijn daar voor de lol!?!?!!EINZ!![]()
quote:Op vrijdag 20 juni 2014 15:16 schreef starla het volgende:
[..]
Ik zie het triller symbool (namelijk geen verticaal streepje) en geen mordent in de partituur (zo heb ik het althans geleerd).
En je speelt wel een relatief 'lange' appoggiatura van de G (relatief zwakke consonant, namelijk een kwart), bovenop de D die een tel duurtnaar de D (tonica) om die maat als af te laten klinken. Een appoggiatura is niet altijd een hele korte voorslag, die kan vrij lang zijn, of staat die lijn daar voor de lol!?!?!!EINZ!![]()
Ja, klopt. Er is een beetje semantische verwarring volgens mij ook, want in het Nederlands (dat zegt de Nederlandse wiki in ieder gevalquote:Op vrijdag 20 juni 2014 15:16 schreef starla het volgende:
Np. Ik vind al Schubert's liederen geweldig. De Winterreise cyclus is in zijn geheel (de rest van de cycli ook) prachtig.quote:Op vrijdag 20 juni 2014 15:19 schreef starla het volgende:
[..]
Mooi stuk wel, kende hem nog niet, thx hiervoor
Nee, heb zelf ook geen iPad, ook niet erg de behoefte aan, hoewel het wel handig is zo'n ding.quote:Op vrijdag 20 juni 2014 15:27 schreef kree het volgende:
[..]
hebben jullie een Ipad eigenlijk, lijkt me nl optimaal ipv tassen bladmuziek die ik nu heb,
Ah waar ik in zo'n stuk problemen mee krijg is die sprongen tussen basnoten en akkoorden met linkerhand.quote:Op vrijdag 20 juni 2014 15:32 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Nee, heb zelf ook geen iPad, ook niet erg de behoefte aan, hoewel het wel handig is zo'n ding.
Ben nu bezig met het studeren van een Chopin wals trouwens, Op. 34 no. 1.
Ik ben autodidact, wel theoretisch geschoold enzeaux, en ik kom vanuit een lichte muziek/jazz achtergrond. Dus ik heb altijd moeite met vingerzetting en techniek. Echt kut
Die eerste:
http://petrucci.mus.auth.(...)pin_Waltzes_Op34.pdf
In het wals ritme heb ik daar niet echt problemen mee, daar zijn mijn hersenen ondertussen al wel gewend aan, want dat is in al zijn walsen hetzelfde. 1 - 2 3. 1 - 2 3.quote:Op vrijdag 20 juni 2014 15:36 schreef kree het volgende:
[..]
Ah waar ik in zo'n stuk problemen mee krijg is die sprongen tussen basnoten en akkoorden met linkerhand.
Best wel de ellende als je veel in bandjes speelt dan verlies je die handigheid een beetje omdat de bassist al die onderste noten pakt.
Haha, ik zie door de bomen het bos nu ook niet meerquote:Op vrijdag 20 juni 2014 15:28 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
[..]
Ja, klopt. Er is een beetje semantische verwarring volgens mij ook, want in het Nederlands (dat zegt de Nederlandse wiki in ieder geval) is kennelijk een praltriller wat ik een mordent noem. En een mordent noemt de wiki een omgekeerde praltriller met ondersecunde.
Maar in het engels klopt het wel weer wat ik zeg. Gezien jij het op het conservatorium ook zo geleerd hebt, laten we die definitie maar aanhouden. Dus noemen we het een praltriller met bovensecunde
Ja, beter zelfs.quote:Op vrijdag 20 juni 2014 16:07 schreef kree het volgende:
Trouwens Gm7b5
die b5 zie je vaak in jazz, maar het is correct om dat Gdim7 te noemen?
Alleen nu ik het zo eens bekijk.quote:
Klopt. De eerste keer is trouwens een Gm7b5 en de tweede keer een Gdim7. Maar komt omdat de eerste keer toevallig de melodie een F heeft op dat akkoord, dus dat maakt het automatisch een Gm7b5.quote:Op vrijdag 20 juni 2014 16:16 schreef kree het volgende:
[..]
Alleen nu ik het zo eens bekijk.
Gm7b5 -> G - Bb -Db - F
Gdim7 -> G - Bb -Db - E
Lol hmms altijd van die lastige dingetjes
Klopt. In maat één is het een m7b5 en in maat 2 een dim7.quote:Op vrijdag 20 juni 2014 17:23 schreef starla het volgende:
m7b5 =/= dim7
bij dim7 heb je een bb7 (enharmonisch de sexth) ipv b7.
Zoals je kunt zien in de post van kree.
Nice, ik ben zeer gecharmeerd van het dim7 geluid. Erg mooie klank in de juiste contextquote:Op vrijdag 20 juni 2014 18:54 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Klopt. In maat één is het een m7b5 en in maat 2 een dim7.
Nice, ik gebruik zelf ook heel veel dim7's aug7's, m7b5's, b7#5's etc.quote:Op vrijdag 20 juni 2014 19:00 schreef starla het volgende:
[..]
Nice, ik ben zeer gecharmeerd van het dim7 geluid. Erg mooie klank in de juiste context
Gebruik het zelf ook veel, vooral als dominant. Voorbeeldje uit kleine compositie (dim7 aan het einde van het 'refrein' waarin de klavecimbel akkoordjes speelt i.p.v. arpeggio's):
http://m.soundcloud.com/kurtkill/nocturne-in-f-major
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.https://soundcloud.com/meneerhenkjandoedel/brainfart
Hehe, nee geen akoestische. Staat wel een akoestische yamaha in de woonkamer, maar dit is opgenomen met een sample library:quote:Op vrijdag 20 juni 2014 20:00 schreef kree het volgende:
Klinkt goed
Wat voor piano eigenlijk?
Het klinkt wel akoestisch
Ha ik dacht het even door die "damper" geluidjes, maarja ok dat doet software ook redelijk tegenwoordigquote:Op vrijdag 20 juni 2014 20:25 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Hehe, nee geen akoestische. Staat wel een akoestische yamaha in de woonkamer, maar dit is opgenomen met een sample library:
http://www.imperfectsampl(...)ncertgrand/index.php
Haha, ja software emulate tegenwoordig aardig.quote:Op vrijdag 20 juni 2014 20:32 schreef kree het volgende:
[..]
Ha ik dacht het even door die "damper" geluidjes, maarja ok dat doet software ook redelijk tegenwoordig
Ah nice, gedownload ff doorkijkenquote:Op zondag 22 juni 2014 02:37 schreef samthegreat5 het volgende:
Bill Evans. Zo wonderbaarlijk zijn zijn harmoniseringen van melodieën, zijn akkoordvoicings, bewegen van binnenstemmen van akkoorden. Echt muziektheoretische hoogstandjes.
Daarom:
https://drive.google.com/(...)MRnRMZjg&usp=sharing
Ik ben persoonlijk niet zo gecharmeerd van die stijl, maar de compositie zelf klinkt goed voor de setting waarvoor hij bedoeld is (ook wat betreft gelaagdheid en harmonie). Ik schrijf zelf meer in een meer ''puur orchestrale'' setting.quote:Op maandag 23 juni 2014 17:45 schreef BaajGuardian het volgende:
Omdat ik zo aardig ben zal ik hier mn meest recente werk ook even delen (:
Het is bombastisch orchestraal, cinematiek. De scene(s) waar het voor bedoeld is staan in mijn nieuwspost daar.
Het is minder elaboraat dan mn meeste werken omdat het een bepaalde geautomatiseerde modus moest onderschrijven (zie verhaal segment).
http://www.newgrounds.com/audio/listen/579426
Nieuwspost wbt scene:
http://calamaistr.newgrounds.com/news/post/898444
Ik verdien er niks op trouwens dus geen reclame :p
Tis gewoon in het klassiek genre, vandaar. Volgende keer deel ik weer een mooi stuk van een meester zoals het hoort.
Mischien een betere manier om dat album van mij aan te duiden dmv qua verschil is akkoestiek, je hebt akkoestisch klassiek, zoals in een orkest. En je hebt electronisch orchestraal, en dat laatste valt mijn album dan onder.quote:Op maandag 23 juni 2014 19:12 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Ik ben persoonlijk niet zo gecharmeerd van die stijl, maar de compositie zelf klinkt goed voor de setting waarvoor hij bedoeld is (ook wat betreft gelaagdheid en harmonie). Ik schrijf zelf meer in een meer ''puur orchestrale'' setting.
Dit is een work in progress (of dat was het, want ik ben ondertussen uit het team gestapt) voor een WWII tactical shooter.
Het gedeelte dat nog niet af is begint rond 2:50, kan je ook horen.
https://soundcloud.com/meneerhenkjandoedel/fe-menu-wip-2/s-hcYFJ
(In non-fictie is het meest tragische ongetwijfeld 'wake up honey'. (voornamelijk solo piano maar wel met de nodige complimenten van achtergrond, alleen is de climax een kroon op mijn werk: http://www.newgrounds.com/audio/listen/510058)quote:The golden house in the swamp.. he had been there before.. was she there.. should he have seen through Odyses his lies?.. should he have stormed into the rooms, the stairways, the cellars.. as he had done in the church of Ter amok..
Could she still be in there after all this time..
Now arrived, Lone would lose all hope..
In front of the golden house the statue was covered in blood.. in its arms it held the lifeless body of Odyses himself..
It did not bode well..
"Luck has reunited you once again" was written before him, likely with his blood.
Inside the house stood a figure at the far end of the room before a grand glass in lead arc..
"So, it took you this long to figure it out" The figure spoke as he turned around removing a head cloth..
"You dont remember me, but i know more about your kind than you think"
"My name is Somam, but a scholar ..true.. but one that holds the understanding of all that has come to pass"
"Does that include where Hecariël is?!" Lone yelled in anger.. "You better not have done the same to her!"
"But i have!" Somam replied.. "Are you not curious why i would go to these lenghts, just for you?"
Was this man insane?, what deranged plan could justify killing her..of all people..
"You see, when a man of power plots.. they plot to gain something" Somam continued undaunted.. "When a man of wisdom plots, they plot merely to move pieces of the game"
"And so you have moved to me"
"To rip your throat out from you" Lone interrupted rushing toward Somam.
"Yes" Somam laughed as Lone wrapped his hands around his neck.. "And thus you will never know where her body is"
"Then let it be your final words" Lone spat without pause as he threw Somam into a pillar.. to unsheathe his blade.
"I may not understand a thing about you, scheming monster.."
"Then think about it.." Somam responded relatively calm still laughing.. "You will kill me? History wont mind it, do it.. but with me will die the only account. ..the only one with knowledge of it all"
"TELL ME WHERE HER BODY IS" Lone yelled on top of his lungs as he bashed Somams head through the glass in lead arc..
Somam stumbled away from Lone's trembling grip "No no no.." .. "That would ruin the story"
Holding his sword to somams neck Lone stood petrified.. this man.. had been scheming it all, since the early days of Dam.. he had caused Dimudu's madness, he had steered Ume's research on the Denimus in Eliu..
He had played with the Denimus.. and the Roamers.. and even with all of Edin.. just to have.. a story??
"Do you think i would let you do that" Somam smiled.. "Was it not wonderous"
"And now it will end with fire.."
-
"You are a beast, you did not record the history of our worlds.. you fabricated it." Lone concluded as he rose his blade..
"I may not make it to the battle, but i trust your ending will be thwarted, for i believe in my friends" "And you wont be here to record it."
"I know" Somam said now with a serious tone. "The true evils of a universe that eats itself are those who witness it."
Briefly Lone hesitated then cutted clean.
-
prelude to 15: Empers embers:
The Battle had already started, Sidel would come just in time as the armies of his undead king.. also known as Evrae Kseres would clash into thousands of burning machines dorned Curu behi.. protecting their demigod.. Aenimcea' as he worked to activate the last Denimus.
Aenimcea had found alliance with the warlocks of said capital serving Oji che whom would join in his protection and appointed Emper forests warrior champion' Tabieto to the task of leading the Curu behi against siege.
-
Dit klopt toch aardig?quote:Op woensdag 18 juni 2014 00:48 schreef BaajGuardian het volgende:
Wil graag deze nummers al heel lang op tab(maar alle tab sites hebben ze of onvolledig voor een band, of het klopt voor geen meter, wil het graag met vingernummering en dus voor 1 gitaar)
Dat zijn gewoon powerchords, dus de root met daar boven de kwint en vaak nog de root een octaaf hoger.quote:Op maandag 30 juni 2014 19:36 schreef telefoonmaatschappij het volgende:
https://www.jellynote.com(...)45151483c5012ebd06dc (snap hier niks van)
Ben al een tijdje aan het onderzoeken over chords etc.quote:Op maandag 30 juni 2014 20:13 schreef starla het volgende:
[..]
Dat zijn gewoon powerchords, dus de root met daar boven de kwint en vaak nog de root een octaaf hoger.
Heb het nummer niet geluisterd, dus weet niet of de akkoorden kloppen, bedoel je dat? Als ze niet kloppen kan ik er morgen wel even naar kijken, niet zo ingewikkeld.
Kun je die roses and wine (ff8) wellicht tabben? Dat nummer is vrij simpel en kort maar nogal fingerpicking enzo.quote:Op maandag 30 juni 2014 20:13 schreef starla het volgende:
[..]
Dat zijn gewoon powerchords, dus de root met daar boven de kwint en vaak nog de root een octaaf hoger.
Heb het nummer niet geluisterd, dus weet niet of de akkoorden kloppen, bedoel je dat? Als ze niet kloppen kan ik er morgen wel even naar kijken, niet zo ingewikkeld.
Kijk ik morgen ook ff naar. Beetje tevreden met Village of Dali? Niet helemaal spot on omdat ie veel open snaren met z'n capo tussendoor speelt, dus zonder capo niet.quote:Op maandag 30 juni 2014 20:15 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Kun je die roses and wine (ff8) wellicht tabben? Dat nummer is vrij simpel en kort maar nogal fingerpicking enzo.
Ooh, die tab ik ook wel joh. Zal er morgen naar kijken, heb toch dagje vrij.quote:Op maandag 30 juni 2014 20:15 schreef telefoonmaatschappij het volgende:
[..]
Ben al een tijdje aan het onderzoeken over chords etc.
De tabs wil ik graag op de piano kunnen doen. Maar ook zou ik de noten die de zanger zingt graag op de piano willen doen. De noten zijn alleen nergens te vinden (denk ik). Misschien zoek ik verkeerd?
Chill!quote:Op maandag 30 juni 2014 20:35 schreef starla het volgende:
[..]
Ooh, die tab ik ook wel joh. Zal er morgen naar kijken, heb toch dagje vrij.
ik voel me nogal een beginneling maar ik kan er geen kaas van maken, het ging mij er ook meer om dat het vanuit de makkelijkste manier was, ik weet nooit hoe ik mn handen houden moet als ik die noten zie staan.quote:Op maandag 30 juni 2014 20:31 schreef starla het volgende:
[..]
Kijk ik morgen ook ff naar. Beetje tevreden met Village of Dali? Niet helemaal spot on omdat ie veel open snaren met z'n capo tussendoor speelt, dus zonder capo niet.
Zonder capo is dit toch vrij makkelijk? Neem gewoon de tijd ervoor. Veelal is het het herkennen van de akkoorden die middels arpeggio's gespeeld worden. Als je dat ziet (op een gegeven moment gaat dat steeds sneller en hoef je er niet bij na te denken) is het alleen een kwestie van dat akkoord pakken en de juiste noten tokkelen uit dat akkoord.quote:Op maandag 30 juni 2014 20:43 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
ik voel me nogal een beginneling maar ik kan er geen kaas van maken, het ging mij er ook meer om dat het vanuit de makkelijkste manier was, ik weet nooit hoe ik mn handen houden moet als ik die noten zie staan.
Ah ik lees vaak mee op dat forum van zequote:Op maandag 30 juni 2014 21:02 schreef samthegreat5 het volgende:
http://www.keyboardmag.co(...)ike-bill-evans/28075
Voor de pianisten hier, erg handig!
Beetje eigen draai aan gegeven:quote:
http://speedy.sh/XX6ca/Roses-And-Wine1.pdf (gitaar)quote:
Dat is niet de correcte versie, ik wil de lonlon versie waar de melodie in gespeeld wordt.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 12:05 schreef starla het volgende:
[..]
http://speedy.sh/XX6ca/Roses-And-Wine1.pdf (gitaar)
Die melodie is apart getabd, PDF'je 3. Een beetje dankbaarheid mag je soms wel even tonen....quote:Op dinsdag 1 juli 2014 12:11 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Dat is niet de correcte versie, ik wil de lonlon versie waar de melodie in gespeeld wordt.
Die begint met drop D als bas + D op 5e en dan met de a snaar (4e).
De versie in die pdf is alleen de achtergrond in een bandje oid. :/
Ik wilquote:Op dinsdag 1 juli 2014 12:11 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
ik wil de lonlon versie waar de melodie in gespeeld wordt.
Met wat voor programmaatje heb je dat gedaan Starla?quote:Op dinsdag 1 juli 2014 12:05 schreef starla het volgende:
[..]
http://speedy.sh/XX6ca/Roses-And-Wine1.pdf (gitaar)
http://speedy.sh/554xc/Roses-And-Wine2.pdf (bas)
http://speedy.sh/BBE35/Roses-And-Wine3.pdf (synth o.i.d.)
Ziet er handig uit, maarja ik moet gitaar dingen toch invoeren als standaard notenschrift en omzetten, kan geen gitaarquote:Op dinsdag 1 juli 2014 12:57 schreef starla het volgende:
TuxGuitar
Gratis en voor niets. http://tuxguitar.herac.com.ar/
Sibelius is ook prima idd, heb ik ook. En musescore.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 13:00 schreef kree het volgende:
[..]
Ziet er handig uit, maarja ik moet gitaar dingen toch invoeren als standaard notenschrift en omzetten, kan geen gitaar
Ik heb dat sibelius pakket trouwens, ook handig.
Ik moet zeggen, die laatste versies van sibelius zijn naar mijn inzien onhandiger als de voorgaande.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 13:13 schreef starla het volgende:
[..]
Sibelius is ook prima idd, heb ik ook. En musescore.
Ik vroeg specifiek om de lonlon versie, die andere versie bestaat overal op het net.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 12:16 schreef starla het volgende:
[..]
Die melodie is apart getabd, PDF'je 3. Een beetje dankbaarheid mag je soms wel even tonen....
En als je die 2 niet bij elkaar kunt voegen, tsja, dan moet je maar op gitaarles hoor.
Maar als je de tab hebt van het getokkel en je hebt de tab van de melodie. Wat is er dan zo moeilijk aan om die twee samen te voegen? Dat snap ik niet zo goed.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 13:40 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Ik vroeg specifiek om de lonlon versie, die andere versie bestaat overal op het net.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 | e|-------------------------------------0---| B|--------1-----------------1----------1---| G|------0---0-------------0---0--------0---| D|----2-------2----2----2-------2---2--2---| A|--3-----------3----3------------3----3---| E|-----------------------------------------| e|--3--0----------------| B|--------3--1--0--1----| G|----------------------| D|----------------------| A|----------------------| E|----------------------| e|-------3--0------------------3--0--------------0--| B|----------1--3--1--0--1---------1--3--1--0--1--1--| G|-------0-----0---------------0-----0-----------0--| D|-----2----------2-----2----2----------2-----2--2--| A|--3----------------3-----3---------------3-----3--| E|--------------------------------------------------| |
JE BENT EEN SCHATquote:Op dinsdag 1 juli 2014 11:19 schreef starla het volgende:
[..]
Beetje eigen draai aan gegeven:
https://soundcloud.com/kurtkill/queen-annes
Tot het refrein, want die vind ik maar niks![]()
Partituur: http://speedy.sh/ZZwXX/queen-annes.pdf
-edit- verkeerde bestand geupload![]()
Voor mij wel, niet iedereen is hetzelfde, ik kan dat niet samen voegen als ik het niet samen zie.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 13:42 schreef starla het volgende:
[..]
Maar als je de tab hebt van het getokkel en je hebt de tab van de melodie. Wat is er dan zo moeilijk aan om die twee samen te voegen? Dat snap ik niet zo goed.
Ik bedoel:
[ code verwijderd ]
Boven getokkel (https://soundcloud.com/kurtkill/getokkel)
Midden de melodie (https://soundcloud.com/kurtkill/melodie)
Onder samen (https://soundcloud.com/kurtkill/samen)
Zo ingewikkeld is dat toch niet?
Nah goed, zal ze dan samenvoegenquote:Op dinsdag 1 juli 2014 15:44 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Voor mij wel, niet iedereen is hetzelfde, ik kan dat niet samen voegen als ik het niet samen zie.
quote:Op maandag 23 juni 2014 19:12 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Het gedeelte dat nog niet af is begint rond 2:50, kan je ook horen.
https://soundcloud.com/meneerhenkjandoedel/fe-menu-wip-2/s-hcYFJ
Heb even een stukje pianotranscriptie van Tristan und Isolde opgenomen. Die akkoordprogressie is zo mooi. Prachtig.quote:Op zaterdag 5 juli 2014 13:47 schreef starla het volgende:
[..]
Geven idd hele mooie resoluties door de dubbele resolutie omhoog en omlaag
Had het al eerder in deze topicreeks het muziektheorietopic als voorbeeldje gebruikt, met als predominante functie met resolutie naar de dominant en dan tonica.
https://soundcloud.com/kurtkill/aug
Klinkt niet slecht hoor, leuke progressiequote:Op zaterdag 5 juli 2014 15:57 schreef Gewas het volgende:
Deze opname heb ik een half jaar geleden gemaakt:
Af en toe klinkt het ronduit vals hehe.
Ik blijf vastzitten met dat gitaarspelen. Verder dan wat simpele akkoorden kom ik niet.
Ah, dat vind ik leuk om te horen.quote:Op zaterdag 5 juli 2014 17:51 schreef starla het volgende:
[..]
Klinkt niet slecht hoor, leuke progressie
Idd wel beetje vals hier en daar
Klein geimproviseerd solootje over geschreven. Niet te moeilijk maar niet zo'n standaard pentatonisch riedeltje. Als je het leuk vindt kan ik die tabben zodat je die over de progressie kan spelen.quote:
Dat lijkt me leuk.quote:Op zondag 6 juli 2014 10:41 schreef starla het volgende:
[..]
Klein geimproviseerd solootje over geschreven. Niet te moeilijk maar niet zo'n standaard pentatonisch riedeltje. Als je het leuk vindt kan ik die tabben zodat je die over de progressie kan spelen.
Moet 'em alleen nog ff opnemen.
Is 't deze?quote:Op zondag 6 juli 2014 11:03 schreef Gewas het volgende:
[..]
Dat lijkt me leuk.![]()
Ik heb afgelopen maanden geen opnames meer gemaakt. Oude fotocamera was kapot gegaan en heb nu wel een nieuwe, moet nog even kijken of ik daar ook opnames mee kan maken.
Wat vind je hier van?
Ik heb een hele mooie tab hiervoor gevonden maar het is best pittig.
Klinkt vrij easy imhoquote:Op maandag 7 juli 2014 00:39 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Is 't deze?
http://tabs.ultimate-guit(...)te_obscurity_tab.htm
Ja.quote:Op maandag 7 juli 2014 00:39 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Is 't deze?
http://tabs.ultimate-guit(...)te_obscurity_tab.htm
Tof.quote:Op maandag 7 juli 2014 01:11 schreef starla het volgende:
[..]
Klinkt vrij easy imho![]()
Zal morgen ff kijken of ik dat solootje in een beetje fatsoenlijke kwaliteit boven jouw progressie krijg.
Kom bij het tabben erachter dat ik alle 12 noten speel
Ok dus...kwaliteit is bagger, maar dat poetsen we weg. En be gentle on me, first take en improvisatie, dus niet 'bedacht'. Dit is gewoon wat mijn vingers deden toen ik mee speeldequote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 3% gewijzigd door starla op 07-07-2014 13:24:54 ]I feel kinda Locrian today
Vet, je gaat er ook nog wat piano doorheen gooien? Gaan we een fokband beginnen met z'n drieënquote:Op maandag 7 juli 2014 13:28 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Hoe download je eigenlijk een soundcloud file?
Mooi! Grappig hoe we het compleet anders benaderen. Jij meer bluesy, ik meer wat alternatieve chromatiek.quote:Op maandag 7 juli 2014 13:45 schreef samthegreat5 het volgende:
Huehue, gelukt. Heb er ook even een gitaarsolo overheen gegooid
We kunnen wel een keer een projectje opnemen.
https://soundcloud.com/meneerhenkjandoedel/solo
quote:Op maandag 7 juli 2014 13:11 schreef starla het volgende:
[..]
Ok dus...kwaliteit is bagger, maar dat poetsen we weg. En be gentle on me, first take en improvisatie, dus niet 'bedacht'. Dit is gewoon wat mijn vingers deden toen ik mee speelde![]()
https://soundcloud.com/kurtkill/test
Tab:NiceSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Vind het echt knap hoe je zoiets verzint. Ik kan niet ter plekke zomaar iets spelen.
Ook nice!quote:Op maandag 7 juli 2014 13:45 schreef samthegreat5 het volgende:
Huehue, gelukt. Heb er ook even een gitaarsolo overheen gegooid
We kunnen wel een keer een projectje opnemen.
https://soundcloud.com/meneerhenkjandoedel/solo
Ik ben net een half uurtje beziggeweest met het oefenen van dat liedje van Dissection en het begint al ergens op te lijken. Toch makkelijker om te spelen dan ik in eerste instantie dacht.
Zie je welquote:Op maandag 7 juli 2014 14:04 schreef Gewas het volgende:
Toch makkelijker om te spelen dan ik in eerste instantie dacht.
Ik heb een blues projectje met drum, gitaar, bas en piano net even opgenomen. Plekjes voor solo's voor jou opengelaten en plekjes waar ik solo kan jij akkoorden invoegenquote:Op maandag 7 juli 2014 14:08 schreef starla het volgende:
[..]
Zie je wel![]()
Toen ik stairway to heaven hoorde toen ik net gitaar speelde, dacht ik: 'damn, dat gaat me nooit lukken'.
En dan merk je dat het toch wel meevalt, en ik had hem binnen een paar dagen onder de knie.
Nu nog steeds?quote:Op maandag 7 juli 2014 14:36 schreef starla het volgende:
Ik krijg: 'can't find that track' waarschuwing...
Late reactie want ik kom net terug van mijn ouders en zit nu aan de biertjes. Zal zo kijken of ik met mijn nieuwe fotocamera iets kan opnemen.quote:Op maandag 7 juli 2014 15:40 schreef starla het volgende:
Lekker bluesje, daar kan ik wel wat mee![]()
Op de blues wil ik nog wel eens helemaal losgaan als ik er eenmaal in zit, dus hou je vast
Maar nachtdiensten deze week....dus even kijken wanneer ik iets kan plaatsen.
Misschien wil Gewas alvast gewoon een stukje inspelen
Ik ben niet helemaal helder meer.quote:Op maandag 7 juli 2014 19:11 schreef starla het volgende:
Oh, ik dacht dat je een stukje ging spelen over de 'lay ouy' van sam.
Gaaf.quote:Op maandag 7 juli 2014 19:30 schreef samthegreat5 het volgende:
Dacht ik ook. Maareh, hier Gewas..
Dat eerste gedeelte van dat dissection ding even voor je opgenomen, snel en langzaam.
https://soundcloud.com/meneerhenkjandoedel/dissection/s-lVcxT
Een beetje inconsistent want lange vingernagels op linkerhand (onhandig)
Am - G - F - E7 - Am
Am - C/E - F - G - C - E7/B
Am - G - F - E7 - Am
Je moet gewoon de normale akkoordliggingen pakken en dan kan je zelf wel uitzoeken welke snaar je moet spelen om de melodie eruit te krijgen.
Probeerde ik Baaj ook al uit te leggen idd. Is gewoon het simpelweg niet herkennen van akkoorden.quote:Op maandag 7 juli 2014 19:30 schreef samthegreat5 het volgende:
Je moet gewoon de normale akkoordliggingen pakken en dan kan je zelf wel uitzoeken welke snaar je moet spelen om de melodie eruit te krijgen.
Mwoah. Weg van de minste weerstand natuurlijk. Soms vind je iets gaaf, wil je het meteen spelen (vooral lastigere stukken) en heb je geen zin om ook nog eens uit te vogelen wat je moet spelen. Dan wil je gewoon meteen spelenquote:Op maandag 7 juli 2014 19:32 schreef samthegreat5 het volgende:
Tabs zijn slecht amigo, je gehoor is je beste vriend, dus train het. De enige manier om goed te worden.
Ik heb geen idee hoe harmonisch mineur hier een rol speelt, en ben ook niet heel bekend met none of 9 akkoorden.quote:Here you will notice that the 9th in the extended arpeggio is ‘flattened’.
You may have been expecting a natural 9th here, but as the A7 chord comes from the Harmonic Minor scale and not the major scale ‘Mixolydian’ chord that you may be used to, Bb in this context is the correct note.
This arpeggio, when not viewed in relation to the A7 chord is a Bb Dim7 arpeggio.
Playing a Dim7 arpeggio on the 3rd of a dominant 7th chord is one of the most common substitutions in jazz. It will work over both major and minor ii V I progressions.
met alle respect mijn gehoor is veel beter ontwikkeld dan 90% van alle mensen hier op aarde.quote:Op maandag 7 juli 2014 21:22 schreef starla het volgende:
[..]
Probeerde ik Baaj ook al uit te leggen idd. Is gewoon het simpelweg niet herkennen van akkoorden.
Niet voor niets dat eerst je akkoorden moet oefenen en dan pas fingerpicking.
Je kunt het omdraaien, maar dan maak je het jezelf onnodig moeilijk...
[..]
Mwoah. Weg van de minste weerstand natuurlijk. Soms vind je iets gaaf, wil je het meteen spelen (vooral lastigere stukken) en heb je geen zin om ook nog eens uit te vogelen wat je moet spelen. Dan wil je gewoon meteen spelen
Maar eens dat het op langere termijn z'n vruchten afwerpt.
En niet iedereen wil heel goed worden, ligt aan wat je wil. Sommigen willen altijd de C - Am - G - F kampvuurnummertjes blijven spelen (sorry Dissection). Ook niets mis mee. Ik zou er een hersenbloeding van krijgen persoonlijk, maar goed, ieder z'n ding.
Oh, dat geloof ik meteen, maar dat was mijn punt niet. Mijn punt was dat je de techniek van gitaarspelen nog niet zo goed beheerst en je daardoor jezelf bij ook erg simpele stukken in de nesten werkt.quote:Op woensdag 9 juli 2014 18:35 schreef BaajGuardian het volgende:
met alle respect mijn gehoor is veel beter ontwikkeld dan 90% van alle mensen hier op aarde.
Klopt en dat geef ik ook toe, ik ken relatief goed alle akkoorden onderhand maar nog niet alle trappetjes en als iemand zegt begin bij de C in B akkoord dan moet ik ook 5 minuten nadenken.quote:Op woensdag 9 juli 2014 19:03 schreef starla het volgende:
[..]
Oh, dat geloof ik meteen, maar dat was mijn punt niet. Mijn punt was dat je de techniek van gitaarspelen nog niet zo goed beheerst en je daardoor jezelf bij ook erg simpele stukken in de nesten werkt.
Zoals je zelf zei: 'ik weet niet hoe ik m'n vingers moet neerzetten'. Dát komt omdat je niet weet welke akkoorden er gespeeld worden.
Ik ken niet de volledige context, maar de arpeggio waar ze het over hebben is gebaseerd op de harmonische mineur en niet (zoals ze terecht zeggen vaak in jazz) op de mixolydische modus of andere modus.quote:Op woensdag 9 juli 2014 18:12 schreef lamber het volgende:
Hey Starla, leuk dat je dit nog steeds doet. Zou je dit misschien kunnen toelichten?
http://www.jazzguitar.be/(...)ed-arpeggios-part-1/
onderaan staat het volgende:
[..]
Ik heb geen idee hoe harmonisch mineur hier een rol speelt, en ben ook niet heel bekend met none of 9 akkoorden.
bedankt! prima uitleg, ik moest het een paar keer lezen maar ik snap het nuquote:Op woensdag 9 juli 2014 19:33 schreef starla het volgende:
[..]
Ik ken niet de volledige context, maar de arpeggio waar ze het over hebben is gebaseerd op de harmonische mineur en niet (zoals ze terecht zeggen vaak in jazz) op de mixolydische modus of andere modus.
Aangezien ze het over A7 als dominant hebben praten we over een stuk in D majeur of D mineur. Maar omdat in de arpeggio een Bb gespeeld wordt hebben we het hier over D mineur.
D mineur = D E F G A Bb C (wél Bb)
D majeur = D E F# G A B C# (géén Bb)
D mixolydisch = D E F# G A B C (géén Bb)
Vandaar ook de harmonische mineur, die speel je natuurlijk over een mineur progressie. Dus we zijn eruit dat het stuk in D mineur staat.
De D harmonische mineur = D E F G A Bb C# (daar is de dominante 7 ook van afgeleid, namelijk A C# E G). Een 'normale dominant' zoals in de D mineur zou zijn A C E (G). Maar die C# is een lekkere leidtoon naar de D, vandaar dat er in mineur stukken veel gebruik gemaakt wordt van de harmonische mineur met M7 (C#) ipv m7 (C).
Als je nu een dim7 over de terts speelt van de dominant (A C# E G), dus over de E, dan krijg je:
E G Bb C# (1 b3 b5 bb7). Dit is een veelzijdig akkoord c.q. arpeggio zoals ze zeggen en kan over meerdere progressies gebruikt worden.
Over ii7 - V7 - Imaj7 in D is dus Em - A7 - Dmaj7
Em7 = E G B D (E G Bb C# is dus de arpeggio), 2 dezelfde noten en de Bb heeft een mooie clash met de B als je die goed speelt en niet te lang aanhoudt en idem voor de C# met de D.
A7 = A C# E G (E G Bb C# is dus de arpeggio), 3 dezelfde noten, de Bb geeft een b9 feel.
Dmaj7 = D F# A C# (E G Bb C# is dus de arpeggio), C# hebben ze beiden, de E is enharmonisch in D majeur, de G ook, de Bb geeft een mooie b13 feel en de C# leid te arpeggio terug naar de D (tonica)
Die dim7 kan zélf prima als dominant functioneren en dat bedoelen ze ook met die substitutie.
Luister maar het verschil:
A7 - Dm ('normale dominant' > tonica):
https://soundcloud.com/kurtkill/a7-dm
Edim7 - Dm (substitutie > tonica):
https://soundcloud.com/kurtkill/edim7-dm
No prob. Eerder in dit topic is al aan de orde gekomen dat de dim7 een mooie substitutie is voor de dominante 7. Zelf gebruik ik hem daarom veel in eigen stukken net zoals Sam.quote:Op donderdag 10 juli 2014 11:02 schreef lamber het volgende:
[..]
bedankt! prima uitleg, ik moest het een paar keer lezen maar ik snap het nu
Is het ook. Het is opzich simpel 1 snaar stemmen en dan de andere 1 of twee gelijk krijgen gaat makkelijk op gehoor.quote:
1) G en Bquote:Op maandag 14 juli 2014 09:44 schreef starla het volgende:
Ok, luisteroefening numero 2 voor de liefhebbers:
Niet al te ingewikkeld stukje.
https://soundcloud.com/kurtkill/luisteroefening
1) Welke toonsoorten? (vanwege de modulatie)
2) Welke akkoorden worden gespeeld ná de modulatie, dus na 30 seconden?
3) Welk akkoord fungeert als pivot bij de modulatie terug? (op 1:02 en 1:36)
Very close my friendquote:Op maandag 14 juli 2014 10:06 schreef kree het volgende:
[..]
1) G en B
2) Em - D#dim7 - C - B
3) C en volgens mij een D
Zoiets?
Ik zat al te twijfelen over die B, C dan?quote:Op maandag 14 juli 2014 10:17 schreef starla het volgende:
[..]
Very close my friend
1) G is juist, B niet
2) Em en D#dim7 zijn juist, de C en B zijn inderdaad de grondtonen, maar er moet bij beiden nog wat achter
3) De pivot heeft inderdaad als grondtoon de D (de dominant van het stukje in G), maar ook dit is niet een gewone D, dus moet er nog wat achter.
Maar je bent er bijna.
quote:
Em?quote:Op maandag 14 juli 2014 10:25 schreef starla het volgende:
[..]![]()
Je hebt een progressie met Em - D#dim7 - C nog wat en B nog wat. Kijk eens naar het eerste en laatste akkoord, wat is dan de meest waarschijnlijke toonsoort?
Maarre dan blijft het in feite gewoon in Gquote:Op maandag 14 juli 2014 10:35 schreef starla het volgende:
[..]
Gewoon de relatieve mineur van G majeur dus.
Cmaj7 is goedquote:
Nee, want de resolutie vindt plaats op E en niet op G, dat is een wereld van verschilquote:Op maandag 14 juli 2014 10:40 schreef kree het volgende:
[..]
Maarre dan blijft het in feite gewoon in G
Vertel eens wat meer over dat laatste, ik blijf dat een lastige vinden altijd.quote:Op maandag 14 juli 2014 10:53 schreef starla het volgende:
[..]
Cmaj7 is goed
B7b9 niet, maar erg close, niet te moeilijk denken bij deze.
Die D is een wat lastiger akkoord ja.
[..]
Nee, want de resolutie vindt plaats op E en niet op G, dat is een wereld van verschil
Ja, het blijft gewoon 1 kruis, alleen verandert het tonale centrum van G naar E.quote:Op maandag 14 juli 2014 10:57 schreef kree het volgende:
[..]
Vertel eens wat meer over dat laatste, ik blijf dat een lastige vinden altijd.
Want stel nou je noteert dit op bladmuziek, dan zou je het toch gewoon in G houden met 1 kruis?
Of noteer je het als E met 4 kruizen dan?
Aha ok, maar kun je dat dan wel als een modulatie zien?quote:Op maandag 14 juli 2014 10:58 schreef starla het volgende:
[..]
Ja, het blijft gewoon 1 kruis, alleen verandert het tonale centrum van G naar E.
Daarvoor heb je toch je oren?quote:Op maandag 14 juli 2014 11:02 schreef kree het volgende:
[..]
Aha ok, maar kun je dat dan wel als een modulatie zien?
Als ik het zo zou lezen op bladmuziek dan zou ik zeggen alles staat in G
Jawel, maar ik zou pas van een modulatie spreken als het ook daadwerkelijk naar een andere toonsoort gaatquote:
Em is een andere toonsoort dan G majeur...quote:Op maandag 14 juli 2014 11:04 schreef kree het volgende:
[..]
Jawel, maar ik zou pas van een modulatie spreken als het ook daadwerkelijk naar een andere toonsoort gaat
Bladmuziektechnisch gezien dan niet, maar ok ik vraag maar even, want dit is hetzelfde verhaal als waar ik toen dat voorbeeldje van poste van ik dacht F en Dmquote:Op maandag 14 juli 2014 11:05 schreef starla het volgende:
[..]
Em is een andere toonsoort dan G majeur...
Klopt, daarom heet het ook de relatieve mineur/majeur. Ze hebben dezelfde noten, maar een ander tonaal centrum. Door te luisteren en de akkoordenprogressies te bekijken weet je welke van de twee het is.quote:
Duidelijkquote:Op maandag 14 juli 2014 11:10 schreef starla het volgende:
[..]
Klopt, daarom heet het ook de relatieve mineur/majeur. Ze hebben dezelfde noten, maar een ander tonaal centrum. Door te luisteren en de akkoordenprogressies te bekijken weet je welke van de twee het is.
Behalve als de context C majeur is natuurlijkquote:Op maandag 14 juli 2014 14:40 schreef samthegreat5 het volgende:
Als je een C majeur toonladder speelt over een Am akkoord is het ook geen C majeur. From there.
Die D6add11 is inderdaad een open Cmaj7 2 fretten omhoog schuivenquote:Op woensdag 16 juli 2014 01:17 schreef kree het volgende:
die D6add11 hadden de gitaristen onder ons moeten weten![]()
Ik ben trouwens vanmiddag weer verder gegaan met het piano stem projectje.
Heb er nu toch denk 5 uur inzitten en het is nog niet goed, wel zover dat ik inmiddels alles redelijk een halve noot hoger heb *goed dus*
Kwestie van de octaven gelijk trekken nu met elkaar en fijn afstemmen.
Nog een middag werk op z'n minst schat ik zo.
Heb het schema een beetje aangepast voor je.quote:Op woensdag 23 juli 2014 18:17 schreef kree het volgende:
Ok vraagje voor de theorie en improvisatie artiesten hier
Binnen kort moet ik het onderstaande liedje begeleiden met een projectkoortje.
Het is simpel dus dacht wel geinig om het een beetje op te leuken.
Dus misschien hebben jullie wat ideetjes of tips, van mij mag alles zolang de melodie maar in takt blijft.
Vooralsnog was het idee dat ze het eenstemmig zingen dus het kan in feite alle kanten op qua akkoorden.
Hier een music xml mochten jullie het willen bewerken
http://speedy.sh/xQzE8/Projectliedje.xml
of musescore
http://speedy.sh/8pqKs/Projectliedjemuse.mscz.mscx
[ afbeelding ]
Ben benieuwd wat jullie voor ideetjes hebben
Ah Nice, straks even proberenquote:Op woensdag 23 juli 2014 19:22 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Heb het schema een beetje aangepast voor je.
[ afbeelding ]
Hier een opname, even snel in elkaar geflanst van dat schema'tje. Heb je een idee hoe het met band klinkt:quote:
Ha vet kan niet wachten om het straks even te proberen.quote:Op woensdag 23 juli 2014 20:09 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Hier een opname, even snel in elkaar geflanst van dat schema'tje. Heb je een idee hoe het met band klinkt:
https://soundcloud.com/meneerhenkjandoedel/schema
Die heeft ook wel watquote:Op woensdag 23 juli 2014 21:02 schreef starla het volgende:
[ afbeelding ]
Dan zonder band: https://soundcloud.com/kurtkill/projectje
Heb hem wat aangepast, 3 akkoordjes klopten niet.quote:Op woensdag 23 juli 2014 21:12 schreef kree het volgende:
[..]
Die heeft ook wel wat
Ga het beide even proberen straks
Bij die 3e regel C7 wat doe je daar nou precies?quote:Op woensdag 23 juli 2014 20:09 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Hier een opname, even snel in elkaar geflanst van dat schema'tje. Heb je een idee hoe het met band klinkt:
https://soundcloud.com/meneerhenkjandoedel/schema
Daar speel ik eerst een gebroken C7b9 drieklank van boven naar beneden over het C7 akkoord:quote:Op donderdag 24 juli 2014 14:17 schreef kree het volgende:
[..]
Bij die 3e regel C7 wat doe je daar nou precies?
Of misschien nog beter om te weten hoe kom je daarbij? welke scale is dat.
Ja heb hem, thx, wel leerzaam ditquote:Op donderdag 24 juli 2014 14:36 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Daar speel ik eerst een gebroken C7b9 drieklank van boven naar beneden over het C7 akkoord:
G - E - C# - Bb
En dan als overgangsnoot een A en dan doe ik een chromatisch loopje omhoog en land ik op de F
https://soundcloud.com/meneerhenkjandoedel/voorbeeld
Nice. Kein problem.quote:
Ja, solo is niet heel erg van belang voor de setting waarvoor dat schema'tje is bedoeld (koor).quote:Op donderdag 24 juli 2014 14:49 schreef kree het volgende:
Ok, nu is het voor dit liedje niet zo van belang om solo stukjes te hebben, alleen bij die lange noten is zo'n opvulriedeltje wel leuk.
Ik heb de nootjes wel redelijk te pakken, zit een beetje met de timing te goochelen nog
Nou nog niet perse, ik ga zo even kijken wat ik met die van starla kan, maar opzich ben ik wel fan van een beetje die jazzy sound.quote:Op donderdag 24 juli 2014 14:51 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Ja, solo is niet heel erg van belang voor de setting waarvoor dat schema'tje is bedoeld (koor).
Maar was meer in het algemeen sprekend.
Je hebt besloten dat je mijn schema'tje gebruikt?
Ik heb alleen niets van het originele schema heel gelatenquote:Op donderdag 24 juli 2014 14:52 schreef kree het volgende:
Starla's versie is wat klassieker klinkend, opzich trouwens ook niet verkeerd voor de setting (kerk) waar het voor bedoeld is
Dat is goed juist, was de bedoeling ookquote:Op donderdag 24 juli 2014 15:48 schreef starla het volgende:
[..]
Ik heb alleen niets van het originele schema heel gelaten
Ok ben nu die van jou aan het proberen. Maat ik heb duidelijk meer moeite om die akkoorden in 1 keer goed te pakken als bij de versie van Sam.quote:Op donderdag 24 juli 2014 15:48 schreef starla het volgende:
[..]
Ik heb alleen niets van het originele schema heel gelaten
Wink smileysquote:Op vrijdag 25 juli 2014 08:50 schreef starla het volgende:
Jazz...
Niet echt kapot van...
-edit- wel grappig trouwens dat we precies op dezelfde plek 'hetzelfde' akkoord in gedachte hadden:
Jij speelt eigenlijk een Gdim7 (= Edim7) bovenop de C (C7b9). Zonder die C heb je dus mijn Edim7.
Niet alle jazz vind ik lelijk hoor. Moet alleen niet te gek worden, hou meer van de conservatieve jazz zoals Wes Montgomery of het oudere werk van Miles Davis. Kan ik zeker waarderen, zelfs een paar platen van. En wat nou wink smileys, er is niets zo erg als de huil-lach smileyquote:Op vrijdag 25 juli 2014 13:23 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Wink smileys
Hoe kan je jazz nou niet mooi vinden?
1 2 3 4 5 6 7 | Fmaj11b13 C7/E Dm/F e|---0-------3-------1--| B|---2-------1-------3--| G|---3-------3-------2--| D|---3-------2-------3--| A|----------------------| E|----------------------| |
NOU, dan is het goed!quote:Op vrijdag 25 juli 2014 14:23 schreef starla het volgende:
[..]
Niet alle jazz vind ik lelijk hoor. Moet alleen niet te gek worden, hou meer van de conservatieve jazz zoals Wes Montgomery of het oudere werk van Miles Davis. Kan ik zeker waarderen, zelfs een paar platen van. En wat nou wink smileys, er is niets zo erg als de huil-lach smiley![]()
Absoluut met je eens, het zijn geweldige muzikanten zoals ze improviseren.quote:Op vrijdag 25 juli 2014 14:43 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
NOU, dan is het goed!
Echt verbazingwekkend hoe snel in die filmpjes van mij op de vorige pagina de solist nadenkt. Het is zo theoretisch zwaar: ''welke toonladder over welke akkoorden?'', ''welk akkoord uit het schema zijn we nu?'', chord outlines, omspelingen, chromaticismen, polyritmes. Daar moet je echt een verschrikkelijk goede kennis van allerlei toonladders (bebop varianten, verminderd varianten, gealtereerd, mineur/majeur, kerktoonladders, pentatonisch, bluestoonladder, harmonisch/melodisch) in alle toonsoorten voor hebben en kennis van al die andere meuk voordat je het ook maar enigszins kan toepassen.
En toch lijkt het alsof het bijv. Bill Evans bijna geen moeite kost. Denk dat het op een gegeven moment als je al die dingen zo in een automatisme hebt gewerkt het gewoon bijna vanzelf gaat.
Lijpe shit.
Ik kan echt niet spelen met lange nagels op mijn linkerhandquote:Op vrijdag 25 juli 2014 14:58 schreef starla het volgende:
[..]
Absoluut met je eens, het zijn geweldige muzikanten zoals ze improviseren.
Voor kree: zo klinkt de progressie dus alléén op gitaar (excuses voor af en toe het getik tussendoor, moet hoognodig weer mijn nagels inkorten):
https://soundcloud.com/kurtkill/projectlied-akoordjes
Preciesquote:Op vrijdag 25 juli 2014 15:08 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Ik kan echt niet spelen met lange nagels op mijn linkerhand
https://soundcloud.com/hi(...)rigby-norman-simmonsquote:
Advertentie plaatsen ofzo.quote:Op vrijdag 25 juli 2014 15:19 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
https://soundcloud.com/hi(...)rigby-norman-simmons
Vond ik net opeens.
Ik wil eigenlijk ook al langere tijd in een jazz trio/band spelen, maar (goede/fatsoenlijke) jazz muzikanten zijn echt onmogelijk om te vinden. Tips?
Ga het straks even proberen, het is voor op piano inderdaad.quote:Op vrijdag 25 juli 2014 14:23 schreef starla het volgende:
[..]
Niet alle jazz vind ik lelijk hoor. Moet alleen niet te gek worden, hou meer van de conservatieve jazz zoals Wes Montgomery of het oudere werk van Miles Davis. Kan ik zeker waarderen, zelfs een paar platen van. En wat nou wink smileys, er is niets zo erg als de huil-lach smiley![]()
@ Kree, kom je er al een beetje uit?
Bij die Fmaj11b13 kun je gerust een aantal noten weglaten hoor. Op gitaar speel ik hem als volgt (dus niet zo vol als dat soundcloud fragmentje):
[ code verwijderd ]
Geeft een mooiere voice leading dan als je het zwart/wit conventioneel zou spelen, maar jij gaat hem op piano doen volgens mij toch?
Wat is nu precies de opzet dan? Jij speelt begeleiding en een koor van EO-leden gaat daar unisono overheen blèrren?quote:Op vrijdag 25 juli 2014 15:52 schreef kree het volgende:
[..]
Ga het straks even proberen, het is voor op piano inderdaad.
Ik denk dat ik wel op z'n minst de melodie een beetje moet meepingelen voor ze, maargoed afhankelijk van of ze het makkelijk oppakken, het meerendeel zal trouwens wel 50+ en van de psalmen generatie zijndus ok zie dat wel
Tis zeg maar bij 7-9 akkoorden pak ik ze redelijk zonder te denken, hoger als dat en dan moet ik echt noten gaan tellen.
Weet dat het simpel is, maar gebruik die gewoon niet vaak genoeg om het in 1 keer te spelen. (meestal als het sporadisch voorkomt versimpel ik ze dan, zeker met band maakt dat meestal niet veel uit)
Min of meer is dat het idee, ik weet nog niet precies wie er mee doen ik schat 30-40 man.quote:Op vrijdag 25 juli 2014 17:14 schreef starla het volgende:
[..]
Wat is nu precies de opzet dan? Jij speelt begeleiding en een koor van EO-leden gaat daar unisono overheen blèrren?
Dan kun je het beste niet al te ingewikkeld maken.
Dat zou wellicht leuker zijn. Maar daar is niet voor gekozen door de organisatie.quote:Op zaterdag 26 juli 2014 14:58 schreef starla het volgende:
Dus 30 a 40 mensen gaan dezelfde noten zingen, maak het dan meerstemmig ofzo. Niet jij per se maar de dirigent.
Nu wordt het wel een beetje knoop-in-je-zakdoekachtig.
Zal ik al helemaal geen dim-akkoorden of b5 akkoorden spelen want dan moeten ze een tritone-interval zingen, gaat een een goed getrainde zanger niet gauw lukken.
Ja, ben ook niet meer aan die bluesimprovisatie toe gekomen. Had wel iets ingespeeld vorige week maar de kwaliteit van mijn opgenomen stukjes blijft abominabelquote:Op maandag 28 juli 2014 19:21 schreef kree het volgende:
[..]
Dat zou wellicht leuker zijn. Maar daar is niet voor gekozen door de organisatie.
Moet trouwens nog verder met jullie stukjes. Niet echt meer aan toe gekomen
quote:Op zondag 3 augustus 2014 19:03 schreef kree het volgende:
Ok om nog even op dat liedje terug te komen.
Ik heb er uiteindelijk dit van gemaakt, toch maar twee-stemmig, hoop dat ze dat accepteren en anders is het pech.
Beetje geleend van jullie akkoorden maar heb toch geprobeerd simpel te houden
http://picosong.com/cVws/
Klinkt wel lekker zo hoor. Ik zou alleen in maat 8 de tweede partij wat omlaag laten gaan met een diagonale contrapunt, nu blijft het wat hangen.quote:Op zondag 3 augustus 2014 19:03 schreef kree het volgende:
Ok om nog even op dat liedje terug te komen.
Ik heb er uiteindelijk dit van gemaakt, toch maar twee-stemmig, hoop dat ze dat accepteren en anders is het pech.
Beetje geleend van jullie akkoorden maar heb toch geprobeerd simpel te houden
http://picosong.com/cVws/
Absoluut gehoor is 'absoluut' cool idd.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 19:44 schreef kree het volgende:
Een absoluut gehoor zou opzich makkelijk zijn
Helaas moet ik ook altijd ff testen op piano, meestal kom ik dan nog in de buurt maar moet ik toch een paar noten spelen voordat ik de juiste heb.
In de OP staat een link naar musictheory.net. Die is ook interactief met luisteroefeningen e.d..quote:Op zondag 10 augustus 2014 15:42 schreef naamdrager het volgende:
Bestaat er eigenlijk zoiets als een goede online (of nog beter, downloadbare) audiocursus muziektheorie? Waarin je vanaf het begin de basisprincipes leert van toonladders, melodie, akkoorden, maatsoorten etc.? Voor muziekluisteraars is dat best wel ontoegankelijk allemaal, terwijl een beetje kennis ervan je luisterbeleving en waardering van muziek wel zou kunnen meehelpen. Ik heb zelf bij het luisteren naar muziek best vaak het gevoel dat een boel langs me heen gaat, omdat ik weinig kaas gegeten heb van muziektheorie.
1) A mineur (C aeolisch)quote:Op zondag 17 augustus 2014 12:17 schreef starla het volgende:
Ok, luisteroefeningetje numero tres met arpeggio's:
https://soundcloud.com/kurtkill/luisteroefening2
1) In welke toonsoort begint het stuk?
2) Welk akkoord wordt gespeeld op 0:13?
3) Wat gebeurt er precies op 0:40?
4) Wat gebeurt er op 0:54?
Good luck!
Wat krijgen we nouquote:Op zondag 17 augustus 2014 12:17 schreef starla het volgende:
Ok, luisteroefeningetje numero tres met arpeggio's:
https://soundcloud.com/kurtkill/luisteroefening2
1) In welke toonsoort begint het stuk?
2) Welk akkoord wordt gespeeld op 0:13?
3) Wat gebeurt er precies op 0:40?
4) Wat gebeurt er op 0:54?
Good luck!
1) A mineurquote:Op woensdag 20 augustus 2014 02:29 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
1) A mineur (C aeolisch)
2) E6
3) Tonica majeur ipv mineur (A majeur)
4) Modulatie met grote sext
Oja, natuurlijk C aeolisch is 3 mollen. Ik bedoelde A aeolisch natuurlijk.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 06:07 schreef starla het volgende:
[..]
1) A mineur(C aeolisch is niet goed)
2) E7#5 (maar lastig te horen idd)
3) Yup, een zogenaamde Picardy third
4) Klopt, modulatie begint door de grote sext te spelen, weet je toevallig de tonica van de modulatie? De modulatie houdt op bij het teruggaan naar de G majeur en dan weer A mineur als laatste akkoord, maar tot die G majeur staat het in een andere toonsoort
Dat gezegd hebbende: je improvisatie =!
De modulatie pak je ook echt smooth op man.
In jazz zijn er een aantal systemen om te gebruiken bij het soleren. Één daarvan is modaal over akkoorden soleren. Zelfs in stukken met normale functionele harmonie (en een tonaal centrum), dus niet alleen in (post)-modale jazz. Myxolydisch is bijvoorbeeld geassocieerd met dominant septiem akkoorden en locrisch met half verminderde akkoorden.quote:Op donderdag 21 augustus 2014 08:03 schreef starla het volgende:
Om nog even op A aeolisch terug te komen; direct vergeten!
Het nummer is tonaal en niet modaal, dus gewoon A mineur. Is zou alleen aeolisch gebruiken in een modale context, maar ik weet dat jazz-muzikanten daar laks aan hebben
I knowquote:Op donderdag 21 augustus 2014 14:45 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
In jazz zijn er een aantal systemen om te gebruiken bij het soleren. Één daarvan is modaal over akkoorden soleren. Zelfs in stukken met normale functionele harmonie (en een tonaal centrum), dus niet alleen in (post)-modale jazz. Myxolydisch is bijvoorbeeld geassocieerd met dominant septiem akkoorden en locrisch met half verminderde akkoorden.
Dus ja, het is wel degelijk een dingetje
Raar hoorquote:Op donderdag 21 augustus 2014 17:00 schreef starla het volgende:
[..]
I know
Maar ik ben er faliekant tegen![]()
Ik hou graag het onderscheid tussen tonale en modale muziek omdat de term modaal aan inflatie onderhevig is. Alles wordt tegenwoordig maar mixolydisch enzovoorts genoemdquote:
Nee, er zijn 2 aanpakken (het is trouwens ii7 - V7 - Imaj7):quote:Op donderdag 21 augustus 2014 20:36 schreef starla het volgende:
[..]
Ik hou graag het onderscheid tussen tonale en modale muziek omdat de term modaal aan inflatie onderhevig is. Alles wordt tegenwoordig maar mixolydisch enzovoorts genoemd
Als ik een ii7 - V7 - I7 progressie speel in C majeur en daarover C majeur soleer, verandert de C majeur over ii7 niet opeens in D dorisch en over de V7 niet in G mixolydisch, omdat dat een ander tonaal centrum impliceert dan C.
Ik weet dat jazz-muzikanten vaak wél zo denken en daar is niets mis mee, maar de facto is het het onjuist gebruiken van de term 'modaal'.
Dat bedoelde ik ook niet echt, ik bedoelde meer van: als modus gebruik ik dan onder andere A aeolisch om erover te soleren.quote:Op donderdag 21 augustus 2014 20:36 schreef starla het volgende:
Bij dat stuk in A mineur zei je A aeolisch wat eigenlijk niet kan. Een toonladder kan dat wel zijn, maar een toonsoort dus niet.
Ja sorry, bedoelde natuurlijk Imaj7quote:Op donderdag 21 augustus 2014 20:57 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Nee, er zijn 2 aanpakken (het is trouwens ii7 - V7 - Imaj7):
1) Je soleert C ionisch (majeur) over 2-5-1 in C majeur
2) Je soleert D dorisch over 2, G myxolydisch (of G gealtereerd, of G verminderd, of, .. etc.) over 5 en C majeur over Imaj7
Juist omdat dan op elk akkoord een ander harmonisch centrum wordt benadrukt is dat één van de dingen die je kan doen. Dat is met opzet.
Ik zeg overigens altijd gewoon majeur en mineur, maar omdat we aan 't stoer doen zijn even ionisch en aeolischquote:Op donderdag 21 augustus 2014 21:38 schreef starla het volgende:
[..]
Ja sorry, bedoelde natuurlijk Imaj7
En je soleert in principe de hele tijd natuurlijk gewoon C majeur en niet omdat het akkoord verandert opeens een andere toonladder. Je kunt het wel zo noemen, maar je oren horen gewoon een C majeur.
Ik vind het altijd wel een beetje grappig dat een jazzmuzikant vindt dat hij boven een V7 - I progressie in C, G mixolydisch speelt en C ionisch (iets ionisch of aeolisch noemen is sowieso vrij 'hautain' aangezien deze puur synoniem zijn aan natuurlijke mineur en majeur), terwijl elke andere muzikant gewoon zegt: ik soleer C majeur, want tsja, het stuk staat in C majeur
Yes, ik snap je punt inderdaad.quote:Op donderdag 21 augustus 2014 23:07 schreef starla het volgende:
Ik snap jouw punt ook heel goed hoor, we geven hetzelfde beestje alleen een ander naampje![]()
Twee hele basic voorbeelden hoe de progressie met exact dezelfde toonladder en motief (behalve de resolutie op het einde natuurlijk) je een hele andere perceptie geeft van de toonladder:
https://soundcloud.com/kurtkill/niet-dorisch (de standaard ii7 - V7 - Imaj7)
https://soundcloud.com/kurtkill/dorisch (de i7 - ii7)
Laatste is een beetje dit idee. Ook dorisch:quote:Op donderdag 21 augustus 2014 23:10 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Yes, ik snap je punt inderdaad.
Hét voorbeeld van dorisch inderdaadquote:Op donderdag 21 augustus 2014 23:20 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Laatste is een beetje dit idee. Ook dorisch:
*geeft knuffel*quote:Op donderdag 21 augustus 2014 23:20 schreef starla het volgende:
[..]
Hét voorbeeld van dorisch inderdaad![]()
Zie je wel, ik kan jazz wel waarderen
Het is inderdaad vrij nihilistisch, maar wel een mooi voorbeeld, en wat Miles ermee doet is natuurlijk wel geweldig.quote:Op donderdag 21 augustus 2014 23:25 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Ik vind het eigenlijk helemaal niet zo'n mooie standard.
Dat hele modale op en neer spelen
Ja klopt. En natuurlijk de beroemde So What chord.quote:Op donderdag 21 augustus 2014 23:34 schreef starla het volgende:
[..]
Het is inderdaad vrij nihilistisch, maar wel een mooi voorbeeld, en wat Miles ermee doet is natuurlijk wel geweldig.
Heb het gedaan. Het is wel een ''10 minuten hatseflats'' dinges, dus soms synct het best wel niet met elkaar, maar ach. Het idee is duidelijkquote:Op zondag 24 augustus 2014 19:06 schreef starla het volgende:
Hey Sam,
leek me wel leuk als hier een hammond-achtig geluid bij kwam, wellicht kun je een aanvullend motiefje bij de gitaarmelodie verzinnen?
https://soundcloud.com/kurtkill/g-majeur-riedeltje
Sorry dat het volume zo laag is, maar mijn opnameapparatuur is zoals gezegd vrij matig.
De akkoorden voor het gemak:
G - Bm7 - Em7 - Cmaj7
B7 - Cmaj7
That's it.
Ben benieuwd
PS misschien kun je het ook wat harder maken met één van jouw programmaatjes ofzo?
Leuk! Dat geluid zocht ik inderdaadquote:Op zondag 24 augustus 2014 19:57 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Heb het gedaan. Het is wel een ''10 minuten hatseflats'' dinges, dus soms synct het best wel niet met elkaar, maar ach. Het idee is duidelijk
https://soundcloud.com/me(...)mmond-dinges/s-sUuN8
Ga ik ook nog even kijken.quote:
Geen getraind oor...quote:Op zondag 19 oktober 2014 23:36 schreef starla het volgende:
Niemand die een balletje durft op te gooien?
Te lui om op het linkje te klikken wetend dat ik dan moet opletten.quote:Op zondag 19 oktober 2014 23:36 schreef starla het volgende:
Niemand die een balletje durft op te gooien?
1 2 3 4 5 6 | e|--9-8p7-------------------------------| B|--------9-8p7---8p7-------------------| G|--------------9-----9p8p7--7-9/10-9---| D|--------------------------9-----------| A|--------------------------------------| E|--------------------------------------| |
op sorry, lees al een tijdje mee tussen neus en lippen door dus de op sloeg ik meestal ove . Ga het even doornemen. Thnx!quote:Op maandag 29 december 2014 07:45 schreef starla het volgende:
In de OP staat een link naar een progje dat ik zelf ook gebruik: functional ear trainer. Echt van alles kun je ermee trainen; intervallen, akkoorden herkennen binnen een progressie etc.
Goeie posts, ook een mooie analyse van Great Gig. Ik kon 't specifieke deel van je post niet quoten omdat ik op een telefoon zit maar Dave Brubeck heeft ooit wat geschreven in tritones. Het klinkt als volgt.quote:Op zondag 28 december 2014 17:20 schreef starla het volgende:
Starla's atonale oneindige lick voor de luie gitarist:
[ code verwijderd ]
Kun je in een nummer zoveel frets omhoog en omlaag schuiven, hoeveel maakt niet uit, over welk akkoord maakt niet uit, en iedereen maar denken 'zie die improvisatie!'
Probeert het zelf thuis maar uit, zelfs over een D majeur akkoord en ik schuif de lick 2 frets omhoog op beginnend op de D# dan klinkt het nog.
Lekker dissonantquote:Op dinsdag 30 december 2014 12:46 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Goeie posts, ook een mooie analyse van Great Gig. Ik kon 't specifieke deel van je post niet quoten omdat ik op een telefoon zit maar Dave Brubeck heeft ooit wat geschreven in tritones. Het klinkt als volgt.
nou ik had wat voor zondag dus nog, wat de bedoeling is met kinderen te zingen.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 01:16 schreef starla het volgende:
Ik ben benieuwd kree, of we er weer iets spannends van kunnen maken.
Ben dit weekend vrij, dus wellicht kun je het dan posten? Weer lekker met muziek bezig zijn heb ik wel zin in. Wie weet geeft dat ook weer inspiratie, want loop een beetje tegen een writer's block aan te hikken
Nou ik ff t boekje opzoekenquote:
dus als ik het goed begrijp is dit de intro zowel de coupletten. En kunnen we alleen in de versjes veranderingen brengen?quote:Op vrijdag 2 januari 2015 09:32 schreef kree het volgende:
Ok zo dan, even een paar dingetjes voordat iemand er tijd aan gaat besteden.
Ik kan dit niet oefenen van te voren met die kinderen, dus ok t intro (wat dus gewoon het hele liedje wordt) moet duidelijk zijn en denk zoals ie is.
Tempo moet hetzelfde zijn.
Melodie mag niet veranderen.
Nu heeft dat versje 3 coupletten, dus ok ik denk dan kan ik mss (afhankelijk of t een beetje meegezongen wordt) wat veranderen qua akkoorden in versje 2 en 3.
[ afbeelding ]
Music xml (http://www.filedropper.com/kopw40)
Verder mag natuurlijk alles ook sowieso voor de lol en om te kijken wat ermee kan
Zal er eind van de middag even naar kijken. Sowieso gaat die ii - V - I op het einde compleet op de schop...dat is zóóó jaren '50quote:Op vrijdag 2 januari 2015 09:32 schreef kree het volgende:
Ok zo dan, even een paar dingetjes voordat iemand er tijd aan gaat besteden.
Ik kan dit niet oefenen van te voren met die kinderen, dus ok t intro (wat dus gewoon het hele liedje wordt) moet duidelijk zijn en denk zoals ie is.
Tempo moet hetzelfde zijn.
Melodie mag niet veranderen.
Nu heeft dat versje 3 coupletten, dus ok ik denk dan kan ik mss (afhankelijk of t een beetje meegezongen wordt) wat veranderen qua akkoorden in versje 2 en 3.
[ afbeelding ]
Music xml (http://www.filedropper.com/kopw40)
Verder mag natuurlijk alles ook sowieso voor de lol en om te kijken wat ermee kan
Klopt, dit is het hele liedje nl, beetje kort, maarja dat is altijd met die kinderliedjes, dus om t intro net zo als de versjes te doen is handig, plus dat ik het sowieso moet voorspelen. En tja bij een liedje met tig maten dan haal ik er wat uit als intro, maar deze is zo kort dat het handiger is om gewoon helemaal voor te spelenquote:Op vrijdag 2 januari 2015 09:43 schreef spierbal het volgende:
[..]
dus als ik het goed begrijp is dit de intro zowel de coupletten. En kunnen we alleen in de versjes veranderingen brengen?
Haha top, ben benieuwdquote:Op vrijdag 2 januari 2015 09:44 schreef starla het volgende:
[..]
Zal er eind van de middag even naar kijken. Sowieso gaat die ii - V - I op het einde compleet op de schop...dat is zóóó jaren '50
Ik snap ook niet echt wat nu couplet en vers is. Zou je dat nog kunnen verduidelijken? Echt spannend klinkt het niet in m'n hoofd zo snel gekeken naar die akkoorden, dus wil best aardig wat aanpassen. Maar goed, ik begrijp het wel, want het is blijkbaar een kinderliedje.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 09:43 schreef spierbal het volgende:
[..]
dus als ik het goed begrijp is dit de intro zowel de coupletten. En kunnen we alleen in de versjes veranderingen brengen?
Wat er staat opgeschreven is het hele liedje, dus gewoon 3x het zelfde daar komt t op neer plus als intro nog een extra keer, dus in feite zou ik dit 4x herhalen gewoon.quote:Op vrijdag 2 januari 2015 09:50 schreef starla het volgende:
[..]
Ik snap ook niet echt wat nu couplet en vers is. Zou je dat nog kunnen verduidelijken? Echt spannend klinkt het niet in m'n hoofd zo snel gekeken naar die akkoorden, dus wil best aardig wat aanpassen. Maar goed, ik begrijp het wel, want het is blijkbaar een kinderliedje.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |