Jeuhquote:Op vrijdag 20 juni 2014 15:08 schreef samthegreat5 het volgende:
Zelf gespeeld overigens,om op je vraag te antwoorden.
Heb de zanglijn maar even gespeeld om de akkoord context wat te verduidelijken.
Die hele kwestie van mordent/praltriller/triller/schneller is trouwens ook gewoon semantiek.
Een mordent is een triller.
Dus iedereen wint! ^^
Ik zie het triller symbool (namelijk geen verticaal streepje) en geen mordent in de partituur (zo heb ik het althans geleerd).quote:Op vrijdag 20 juni 2014 15:03 schreef samthegreat5 het volgende:
In de partituur staat gewoon een mordent genoteerd.
Bovendien speel ik ook geen voorslag/appoggiatura.
Overigens heb je wel gelijk in dat het een triller is, want de andere benaming voor mordent is natuurlijk gewoon praltriller.
When you hear hoofbeats, think horses, not zebras.![]()
Klassieke muziek speel je inderdaad gewoon van blad.quote:Op vrijdag 20 juni 2014 15:11 schreef kree het volgende:
[..]
Jeuh
Maar dit soort muziek zoek je ook niet uit met akkoorden toch?
Ik maakte er een beginnetje aan maar teveel geklooi om de akkoorden allemaal uit te zoeken.
Zou een wirwar opleveren aan akkoorden ook als je het zo zou willen noteren.
Mooi stuk wel, kende hem nog niet, thx hiervoorquote:Op vrijdag 20 juni 2014 15:18 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Klassieke muziek speel je inderdaad gewoon van blad.
Maar ik denk bijvoorbeeld wél altijd in akkoorden. Als ik een walsje van Chopin aan 't studeren ben, of een sonate van Beethoven dan denk ik altijd vanuit akkoorden en akkoordenschema's, omdat dat gewoon zo veel makkelijker is om je de context te laten snappen van een stuk. Zonder dat te doen zou het gewoon ''lees het papier en druk de toetsen in die aangegeven staan'' zijn. Zo werkt 't niet.
En het levert geen wirwar op van akkoorden hoor, vooral niet als je de extensies en/of basnoten achterwege laat. Je moet bij zo'n stuk denken:
| Dm - DmMaj7#5 (of Gm7b5/D in de bas)| en dat x2 voor de intro.
En zo verder.
Lijntje door die mordent praltriller is dat je naar beneden gaat ipv omhoog.quote:Op vrijdag 20 juni 2014 15:16 schreef starla het volgende:
[..]
Ik zie het triller symbool (namelijk geen verticaal streepje) en geen mordent in de partituur (zo heb ik het althans geleerd).
En je speelt wel een relatief 'lange' appoggiatura van de G (relatief zwakke consonant, namelijk een kwart), bovenop de D die een tel duurtnaar de D (tonica) om die maat als af te laten klinken. Een appoggiatura is niet altijd een hele korte voorslag, die kan vrij lang zijn, of staat die lijn daar voor de lol!?!?!!EINZ!![]()
quote:Op vrijdag 20 juni 2014 15:16 schreef starla het volgende:
[..]
Ik zie het triller symbool (namelijk geen verticaal streepje) en geen mordent in de partituur (zo heb ik het althans geleerd).
En je speelt wel een relatief 'lange' appoggiatura van de G (relatief zwakke consonant, namelijk een kwart), bovenop de D die een tel duurtnaar de D (tonica) om die maat als af te laten klinken. Een appoggiatura is niet altijd een hele korte voorslag, die kan vrij lang zijn, of staat die lijn daar voor de lol!?!?!!EINZ!![]()
Ja, klopt. Er is een beetje semantische verwarring volgens mij ook, want in het Nederlands (dat zegt de Nederlandse wiki in ieder gevalquote:Op vrijdag 20 juni 2014 15:16 schreef starla het volgende:
Np. Ik vind al Schubert's liederen geweldig. De Winterreise cyclus is in zijn geheel (de rest van de cycli ook) prachtig.quote:Op vrijdag 20 juni 2014 15:19 schreef starla het volgende:
[..]
Mooi stuk wel, kende hem nog niet, thx hiervoor
Nee, heb zelf ook geen iPad, ook niet erg de behoefte aan, hoewel het wel handig is zo'n ding.quote:Op vrijdag 20 juni 2014 15:27 schreef kree het volgende:
[..]
hebben jullie een Ipad eigenlijk, lijkt me nl optimaal ipv tassen bladmuziek die ik nu heb,
Ah waar ik in zo'n stuk problemen mee krijg is die sprongen tussen basnoten en akkoorden met linkerhand.quote:Op vrijdag 20 juni 2014 15:32 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Nee, heb zelf ook geen iPad, ook niet erg de behoefte aan, hoewel het wel handig is zo'n ding.
Ben nu bezig met het studeren van een Chopin wals trouwens, Op. 34 no. 1.
Ik ben autodidact, wel theoretisch geschoold enzeaux, en ik kom vanuit een lichte muziek/jazz achtergrond. Dus ik heb altijd moeite met vingerzetting en techniek. Echt kut
Die eerste:
http://petrucci.mus.auth.(...)pin_Waltzes_Op34.pdf
In het wals ritme heb ik daar niet echt problemen mee, daar zijn mijn hersenen ondertussen al wel gewend aan, want dat is in al zijn walsen hetzelfde. 1 - 2 3. 1 - 2 3.quote:Op vrijdag 20 juni 2014 15:36 schreef kree het volgende:
[..]
Ah waar ik in zo'n stuk problemen mee krijg is die sprongen tussen basnoten en akkoorden met linkerhand.
Best wel de ellende als je veel in bandjes speelt dan verlies je die handigheid een beetje omdat de bassist al die onderste noten pakt.
Haha, ik zie door de bomen het bos nu ook niet meerquote:Op vrijdag 20 juni 2014 15:28 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
[..]
Ja, klopt. Er is een beetje semantische verwarring volgens mij ook, want in het Nederlands (dat zegt de Nederlandse wiki in ieder geval) is kennelijk een praltriller wat ik een mordent noem. En een mordent noemt de wiki een omgekeerde praltriller met ondersecunde.
Maar in het engels klopt het wel weer wat ik zeg. Gezien jij het op het conservatorium ook zo geleerd hebt, laten we die definitie maar aanhouden. Dus noemen we het een praltriller met bovensecunde
Ja, beter zelfs.quote:Op vrijdag 20 juni 2014 16:07 schreef kree het volgende:
Trouwens Gm7b5
die b5 zie je vaak in jazz, maar het is correct om dat Gdim7 te noemen?
Alleen nu ik het zo eens bekijk.quote:
Klopt. De eerste keer is trouwens een Gm7b5 en de tweede keer een Gdim7. Maar komt omdat de eerste keer toevallig de melodie een F heeft op dat akkoord, dus dat maakt het automatisch een Gm7b5.quote:Op vrijdag 20 juni 2014 16:16 schreef kree het volgende:
[..]
Alleen nu ik het zo eens bekijk.
Gm7b5 -> G - Bb -Db - F
Gdim7 -> G - Bb -Db - E
Lol hmms altijd van die lastige dingetjes
Klopt. In maat één is het een m7b5 en in maat 2 een dim7.quote:Op vrijdag 20 juni 2014 17:23 schreef starla het volgende:
m7b5 =/= dim7
bij dim7 heb je een bb7 (enharmonisch de sexth) ipv b7.
Zoals je kunt zien in de post van kree.
Nice, ik ben zeer gecharmeerd van het dim7 geluid. Erg mooie klank in de juiste contextquote:Op vrijdag 20 juni 2014 18:54 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Klopt. In maat één is het een m7b5 en in maat 2 een dim7.
Nice, ik gebruik zelf ook heel veel dim7's aug7's, m7b5's, b7#5's etc.quote:Op vrijdag 20 juni 2014 19:00 schreef starla het volgende:
[..]
Nice, ik ben zeer gecharmeerd van het dim7 geluid. Erg mooie klank in de juiste context
Gebruik het zelf ook veel, vooral als dominant. Voorbeeldje uit kleine compositie (dim7 aan het einde van het 'refrein' waarin de klavecimbel akkoordjes speelt i.p.v. arpeggio's):
http://m.soundcloud.com/kurtkill/nocturne-in-f-major
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.https://soundcloud.com/meneerhenkjandoedel/brainfart
Hehe, nee geen akoestische. Staat wel een akoestische yamaha in de woonkamer, maar dit is opgenomen met een sample library:quote:Op vrijdag 20 juni 2014 20:00 schreef kree het volgende:
Klinkt goed
Wat voor piano eigenlijk?
Het klinkt wel akoestisch
Ha ik dacht het even door die "damper" geluidjes, maarja ok dat doet software ook redelijk tegenwoordigquote:Op vrijdag 20 juni 2014 20:25 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Hehe, nee geen akoestische. Staat wel een akoestische yamaha in de woonkamer, maar dit is opgenomen met een sample library:
http://www.imperfectsampl(...)ncertgrand/index.php
Haha, ja software emulate tegenwoordig aardig.quote:Op vrijdag 20 juni 2014 20:32 schreef kree het volgende:
[..]
Ha ik dacht het even door die "damper" geluidjes, maarja ok dat doet software ook redelijk tegenwoordig
Ah nice, gedownload ff doorkijkenquote:Op zondag 22 juni 2014 02:37 schreef samthegreat5 het volgende:
Bill Evans. Zo wonderbaarlijk zijn zijn harmoniseringen van melodieën, zijn akkoordvoicings, bewegen van binnenstemmen van akkoorden. Echt muziektheoretische hoogstandjes.
Daarom:
https://drive.google.com/(...)MRnRMZjg&usp=sharing
Ik ben persoonlijk niet zo gecharmeerd van die stijl, maar de compositie zelf klinkt goed voor de setting waarvoor hij bedoeld is (ook wat betreft gelaagdheid en harmonie). Ik schrijf zelf meer in een meer ''puur orchestrale'' setting.quote:Op maandag 23 juni 2014 17:45 schreef BaajGuardian het volgende:
Omdat ik zo aardig ben zal ik hier mn meest recente werk ook even delen (:
Het is bombastisch orchestraal, cinematiek. De scene(s) waar het voor bedoeld is staan in mijn nieuwspost daar.
Het is minder elaboraat dan mn meeste werken omdat het een bepaalde geautomatiseerde modus moest onderschrijven (zie verhaal segment).
http://www.newgrounds.com/audio/listen/579426
Nieuwspost wbt scene:
http://calamaistr.newgrounds.com/news/post/898444
Ik verdien er niks op trouwens dus geen reclame :p
Tis gewoon in het klassiek genre, vandaar. Volgende keer deel ik weer een mooi stuk van een meester zoals het hoort.
Mischien een betere manier om dat album van mij aan te duiden dmv qua verschil is akkoestiek, je hebt akkoestisch klassiek, zoals in een orkest. En je hebt electronisch orchestraal, en dat laatste valt mijn album dan onder.quote:Op maandag 23 juni 2014 19:12 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Ik ben persoonlijk niet zo gecharmeerd van die stijl, maar de compositie zelf klinkt goed voor de setting waarvoor hij bedoeld is (ook wat betreft gelaagdheid en harmonie). Ik schrijf zelf meer in een meer ''puur orchestrale'' setting.
Dit is een work in progress (of dat was het, want ik ben ondertussen uit het team gestapt) voor een WWII tactical shooter.
Het gedeelte dat nog niet af is begint rond 2:50, kan je ook horen.
https://soundcloud.com/meneerhenkjandoedel/fe-menu-wip-2/s-hcYFJ
(In non-fictie is het meest tragische ongetwijfeld 'wake up honey'. (voornamelijk solo piano maar wel met de nodige complimenten van achtergrond, alleen is de climax een kroon op mijn werk: http://www.newgrounds.com/audio/listen/510058)quote:The golden house in the swamp.. he had been there before.. was she there.. should he have seen through Odyses his lies?.. should he have stormed into the rooms, the stairways, the cellars.. as he had done in the church of Ter amok..
Could she still be in there after all this time..
Now arrived, Lone would lose all hope..
In front of the golden house the statue was covered in blood.. in its arms it held the lifeless body of Odyses himself..
It did not bode well..
"Luck has reunited you once again" was written before him, likely with his blood.
Inside the house stood a figure at the far end of the room before a grand glass in lead arc..
"So, it took you this long to figure it out" The figure spoke as he turned around removing a head cloth..
"You dont remember me, but i know more about your kind than you think"
"My name is Somam, but a scholar ..true.. but one that holds the understanding of all that has come to pass"
"Does that include where Hecariël is?!" Lone yelled in anger.. "You better not have done the same to her!"
"But i have!" Somam replied.. "Are you not curious why i would go to these lenghts, just for you?"
Was this man insane?, what deranged plan could justify killing her..of all people..
"You see, when a man of power plots.. they plot to gain something" Somam continued undaunted.. "When a man of wisdom plots, they plot merely to move pieces of the game"
"And so you have moved to me"
"To rip your throat out from you" Lone interrupted rushing toward Somam.
"Yes" Somam laughed as Lone wrapped his hands around his neck.. "And thus you will never know where her body is"
"Then let it be your final words" Lone spat without pause as he threw Somam into a pillar.. to unsheathe his blade.
"I may not understand a thing about you, scheming monster.."
"Then think about it.." Somam responded relatively calm still laughing.. "You will kill me? History wont mind it, do it.. but with me will die the only account. ..the only one with knowledge of it all"
"TELL ME WHERE HER BODY IS" Lone yelled on top of his lungs as he bashed Somams head through the glass in lead arc..
Somam stumbled away from Lone's trembling grip "No no no.." .. "That would ruin the story"
Holding his sword to somams neck Lone stood petrified.. this man.. had been scheming it all, since the early days of Dam.. he had caused Dimudu's madness, he had steered Ume's research on the Denimus in Eliu..
He had played with the Denimus.. and the Roamers.. and even with all of Edin.. just to have.. a story??
"Do you think i would let you do that" Somam smiled.. "Was it not wonderous"
"And now it will end with fire.."
-
"You are a beast, you did not record the history of our worlds.. you fabricated it." Lone concluded as he rose his blade..
"I may not make it to the battle, but i trust your ending will be thwarted, for i believe in my friends" "And you wont be here to record it."
"I know" Somam said now with a serious tone. "The true evils of a universe that eats itself are those who witness it."
Briefly Lone hesitated then cutted clean.
-
prelude to 15: Empers embers:
The Battle had already started, Sidel would come just in time as the armies of his undead king.. also known as Evrae Kseres would clash into thousands of burning machines dorned Curu behi.. protecting their demigod.. Aenimcea' as he worked to activate the last Denimus.
Aenimcea had found alliance with the warlocks of said capital serving Oji che whom would join in his protection and appointed Emper forests warrior champion' Tabieto to the task of leading the Curu behi against siege.
-
Dit klopt toch aardig?quote:Op woensdag 18 juni 2014 00:48 schreef BaajGuardian het volgende:
Wil graag deze nummers al heel lang op tab(maar alle tab sites hebben ze of onvolledig voor een band, of het klopt voor geen meter, wil het graag met vingernummering en dus voor 1 gitaar)
Dat zijn gewoon powerchords, dus de root met daar boven de kwint en vaak nog de root een octaaf hoger.quote:Op maandag 30 juni 2014 19:36 schreef telefoonmaatschappij het volgende:
https://www.jellynote.com(...)45151483c5012ebd06dc (snap hier niks van)
Ben al een tijdje aan het onderzoeken over chords etc.quote:Op maandag 30 juni 2014 20:13 schreef starla het volgende:
[..]
Dat zijn gewoon powerchords, dus de root met daar boven de kwint en vaak nog de root een octaaf hoger.
Heb het nummer niet geluisterd, dus weet niet of de akkoorden kloppen, bedoel je dat? Als ze niet kloppen kan ik er morgen wel even naar kijken, niet zo ingewikkeld.
Kun je die roses and wine (ff8) wellicht tabben? Dat nummer is vrij simpel en kort maar nogal fingerpicking enzo.quote:Op maandag 30 juni 2014 20:13 schreef starla het volgende:
[..]
Dat zijn gewoon powerchords, dus de root met daar boven de kwint en vaak nog de root een octaaf hoger.
Heb het nummer niet geluisterd, dus weet niet of de akkoorden kloppen, bedoel je dat? Als ze niet kloppen kan ik er morgen wel even naar kijken, niet zo ingewikkeld.
Kijk ik morgen ook ff naar. Beetje tevreden met Village of Dali? Niet helemaal spot on omdat ie veel open snaren met z'n capo tussendoor speelt, dus zonder capo niet.quote:Op maandag 30 juni 2014 20:15 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Kun je die roses and wine (ff8) wellicht tabben? Dat nummer is vrij simpel en kort maar nogal fingerpicking enzo.
Ooh, die tab ik ook wel joh. Zal er morgen naar kijken, heb toch dagje vrij.quote:Op maandag 30 juni 2014 20:15 schreef telefoonmaatschappij het volgende:
[..]
Ben al een tijdje aan het onderzoeken over chords etc.
De tabs wil ik graag op de piano kunnen doen. Maar ook zou ik de noten die de zanger zingt graag op de piano willen doen. De noten zijn alleen nergens te vinden (denk ik). Misschien zoek ik verkeerd?
Chill!quote:Op maandag 30 juni 2014 20:35 schreef starla het volgende:
[..]
Ooh, die tab ik ook wel joh. Zal er morgen naar kijken, heb toch dagje vrij.
ik voel me nogal een beginneling maar ik kan er geen kaas van maken, het ging mij er ook meer om dat het vanuit de makkelijkste manier was, ik weet nooit hoe ik mn handen houden moet als ik die noten zie staan.quote:Op maandag 30 juni 2014 20:31 schreef starla het volgende:
[..]
Kijk ik morgen ook ff naar. Beetje tevreden met Village of Dali? Niet helemaal spot on omdat ie veel open snaren met z'n capo tussendoor speelt, dus zonder capo niet.
Zonder capo is dit toch vrij makkelijk? Neem gewoon de tijd ervoor. Veelal is het het herkennen van de akkoorden die middels arpeggio's gespeeld worden. Als je dat ziet (op een gegeven moment gaat dat steeds sneller en hoef je er niet bij na te denken) is het alleen een kwestie van dat akkoord pakken en de juiste noten tokkelen uit dat akkoord.quote:Op maandag 30 juni 2014 20:43 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
ik voel me nogal een beginneling maar ik kan er geen kaas van maken, het ging mij er ook meer om dat het vanuit de makkelijkste manier was, ik weet nooit hoe ik mn handen houden moet als ik die noten zie staan.
Ah ik lees vaak mee op dat forum van zequote:Op maandag 30 juni 2014 21:02 schreef samthegreat5 het volgende:
http://www.keyboardmag.co(...)ike-bill-evans/28075
Voor de pianisten hier, erg handig!
Beetje eigen draai aan gegeven:quote:
http://speedy.sh/XX6ca/Roses-And-Wine1.pdf (gitaar)quote:
Dat is niet de correcte versie, ik wil de lonlon versie waar de melodie in gespeeld wordt.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 12:05 schreef starla het volgende:
[..]
http://speedy.sh/XX6ca/Roses-And-Wine1.pdf (gitaar)
Die melodie is apart getabd, PDF'je 3. Een beetje dankbaarheid mag je soms wel even tonen....quote:Op dinsdag 1 juli 2014 12:11 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Dat is niet de correcte versie, ik wil de lonlon versie waar de melodie in gespeeld wordt.
Die begint met drop D als bas + D op 5e en dan met de a snaar (4e).
De versie in die pdf is alleen de achtergrond in een bandje oid. :/
Ik wilquote:Op dinsdag 1 juli 2014 12:11 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
ik wil de lonlon versie waar de melodie in gespeeld wordt.
Met wat voor programmaatje heb je dat gedaan Starla?quote:Op dinsdag 1 juli 2014 12:05 schreef starla het volgende:
[..]
http://speedy.sh/XX6ca/Roses-And-Wine1.pdf (gitaar)
http://speedy.sh/554xc/Roses-And-Wine2.pdf (bas)
http://speedy.sh/BBE35/Roses-And-Wine3.pdf (synth o.i.d.)
Ziet er handig uit, maarja ik moet gitaar dingen toch invoeren als standaard notenschrift en omzetten, kan geen gitaarquote:Op dinsdag 1 juli 2014 12:57 schreef starla het volgende:
TuxGuitar
Gratis en voor niets. http://tuxguitar.herac.com.ar/
Sibelius is ook prima idd, heb ik ook. En musescore.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 13:00 schreef kree het volgende:
[..]
Ziet er handig uit, maarja ik moet gitaar dingen toch invoeren als standaard notenschrift en omzetten, kan geen gitaar
Ik heb dat sibelius pakket trouwens, ook handig.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |