abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_141330172
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juni 2014 15:08 schreef samthegreat5 het volgende:
Zelf gespeeld overigens,om op je vraag te antwoorden.
Heb de zanglijn maar even gespeeld om de akkoord context wat te verduidelijken :P.

Die hele kwestie van mordent/praltriller/triller/schneller is trouwens ook gewoon semantiek.
Een mordent is een triller.

Dus iedereen wint! ^^
Jeuh :)

Maar dit soort muziek zoek je ook niet uit met akkoorden toch?
Ik maakte er een beginnetje aan maar teveel geklooi om de akkoorden allemaal uit te zoeken.
Zou een wirwar opleveren aan akkoorden ook als je het zo zou willen noteren.
Do what you love, love what you do!
pi_141330395
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juni 2014 15:03 schreef samthegreat5 het volgende:
In de partituur staat gewoon een mordent genoteerd.
Bovendien speel ik ook geen voorslag/appoggiatura.

Overigens heb je wel gelijk in dat het een triller is, want de andere benaming voor mordent is natuurlijk gewoon praltriller.

When you hear hoofbeats, think horses, not zebras. :D
Ik zie het triller symbool (namelijk geen verticaal streepje) en geen mordent in de partituur (zo heb ik het althans geleerd).

En je speelt wel een relatief 'lange' appoggiatura van de G (relatief zwakke consonant, namelijk een kwart), bovenop de D die een tel duurtnaar de D (tonica) om die maat als af te laten klinken. Een appoggiatura is niet altijd een hele korte voorslag, die kan vrij lang zijn, of staat die lijn daar voor de lol!?!?!!EINZ! :P
I feel kinda Locrian today
pi_141330499
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juni 2014 15:11 schreef kree het volgende:

[..]

Jeuh :)

Maar dit soort muziek zoek je ook niet uit met akkoorden toch?
Ik maakte er een beginnetje aan maar teveel geklooi om de akkoorden allemaal uit te zoeken.
Zou een wirwar opleveren aan akkoorden ook als je het zo zou willen noteren.
Klassieke muziek speel je inderdaad gewoon van blad.
Maar ik denk bijvoorbeeld wél altijd in akkoorden. Als ik een walsje van Chopin aan 't studeren ben, of een sonate van Beethoven dan denk ik altijd vanuit akkoorden en akkoordenschema's, omdat dat gewoon zo veel makkelijker is om je de context te laten snappen van een stuk. Zonder dat te doen zou het gewoon ''lees het papier en druk de toetsen in die aangegeven staan'' zijn. Zo werkt 't niet.

En het levert geen wirwar op van akkoorden hoor, vooral niet als je de extensies en/of basnoten achterwege laat. Je moet bij zo'n stuk denken:

| Dm - DmMaj7#5 (of Gm7b5/D in de bas)| en dat x2 voor de intro.

En zo verder.
pi_141330544
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juni 2014 15:18 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Klassieke muziek speel je inderdaad gewoon van blad.
Maar ik denk bijvoorbeeld wél altijd in akkoorden. Als ik een walsje van Chopin aan 't studeren ben, of een sonate van Beethoven dan denk ik altijd vanuit akkoorden en akkoordenschema's, omdat dat gewoon zo veel makkelijker is om je de context te laten snappen van een stuk. Zonder dat te doen zou het gewoon ''lees het papier en druk de toetsen in die aangegeven staan'' zijn. Zo werkt 't niet.

En het levert geen wirwar op van akkoorden hoor, vooral niet als je de extensies en/of basnoten achterwege laat. Je moet bij zo'n stuk denken:

| Dm - DmMaj7#5 (of Gm7b5/D in de bas)| en dat x2 voor de intro.

En zo verder.
Mooi stuk wel, kende hem nog niet, thx hiervoor ^O^
pi_141330885
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juni 2014 15:16 schreef starla het volgende:

[..]

Ik zie het triller symbool (namelijk geen verticaal streepje) en geen mordent in de partituur (zo heb ik het althans geleerd).

En je speelt wel een relatief 'lange' appoggiatura van de G (relatief zwakke consonant, namelijk een kwart), bovenop de D die een tel duurtnaar de D (tonica) om die maat als af te laten klinken. Een appoggiatura is niet altijd een hele korte voorslag, die kan vrij lang zijn, of staat die lijn daar voor de lol!?!?!!EINZ! :P
Lijntje door die mordent praltriller is dat je naar beneden gaat ipv omhoog.
Tenminste zo haal ik het uit de wikipedia linkjes :)

pralltriller ------------------------ mordent
(zo dan :') love wiki)

Mooi stuk inderdaad, jammer dat ik geen ipad heb anders zou ik het er even opzetten.
Spelen vanaf een laptopscherm gaat niet zo lekker.

Sparen maar, hebben jullie een Ipad eigenlijk, lijkt me nl optimaal ipv tassen bladmuziek die ik nu heb,
pi_141330925
quote:

[..]

quote:
Ja, klopt. Er is een beetje semantische verwarring volgens mij ook, want in het Nederlands (dat zegt de Nederlandse wiki in ieder geval :') ) is kennelijk een praltriller wat ik een mordent noem. En een mordent noemt de wiki een omgekeerde praltriller met ondersecunde.

Maar in het engels klopt het wel weer wat ik zeg. Gezien jij het op het conservatorium ook zo geleerd hebt, laten we die definitie maar aanhouden. Dus noemen we het een praltriller met bovensecunde :P
pi_141330967
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juni 2014 15:19 schreef starla het volgende:

[..]

Mooi stuk wel, kende hem nog niet, thx hiervoor ^O^
Np. Ik vind al Schubert's liederen geweldig. De Winterreise cyclus is in zijn geheel (de rest van de cycli ook) prachtig. :D
pi_141331119
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juni 2014 15:27 schreef kree het volgende:

[..]
hebben jullie een Ipad eigenlijk, lijkt me nl optimaal ipv tassen bladmuziek die ik nu heb,
Nee, heb zelf ook geen iPad, ook niet erg de behoefte aan, hoewel het wel handig is zo'n ding.
Ben nu bezig met het studeren van een Chopin wals trouwens, Op. 34 no. 1.

Ik ben autodidact, wel theoretisch geschoold enzeaux, en ik kom vanuit een lichte muziek/jazz achtergrond. Dus ik heb altijd moeite met vingerzetting en techniek. Echt kut :')

Die eerste:
http://petrucci.mus.auth.(...)pin_Waltzes_Op34.pdf
pi_141331292
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juni 2014 15:32 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Nee, heb zelf ook geen iPad, ook niet erg de behoefte aan, hoewel het wel handig is zo'n ding.
Ben nu bezig met het studeren van een Chopin wals trouwens, Op. 34 no. 1.

Ik ben autodidact, wel theoretisch geschoold enzeaux, en ik kom vanuit een lichte muziek/jazz achtergrond. Dus ik heb altijd moeite met vingerzetting en techniek. Echt kut :')

Die eerste:
http://petrucci.mus.auth.(...)pin_Waltzes_Op34.pdf
Ah waar ik in zo'n stuk problemen mee krijg is die sprongen tussen basnoten en akkoorden met linkerhand.
Best wel de ellende als je veel in bandjes speelt dan verlies je die handigheid een beetje omdat de bassist al die onderste noten pakt.
pi_141331477
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juni 2014 15:36 schreef kree het volgende:

[..]

Ah waar ik in zo'n stuk problemen mee krijg is die sprongen tussen basnoten en akkoorden met linkerhand.
Best wel de ellende als je veel in bandjes speelt dan verlies je die handigheid een beetje omdat de bassist al die onderste noten pakt.
In het wals ritme heb ik daar niet echt problemen mee, daar zijn mijn hersenen ondertussen al wel gewend aan, want dat is in al zijn walsen hetzelfde. 1 - 2 3. 1 - 2 3.

Maar wel in dat stuk vanaf maat 33 met de linkerhand die sprong van de Eb naar die akkoorden.
pi_141332436
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juni 2014 15:28 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

[..]

Ja, klopt. Er is een beetje semantische verwarring volgens mij ook, want in het Nederlands (dat zegt de Nederlandse wiki in ieder geval :') ) is kennelijk een praltriller wat ik een mordent noem. En een mordent noemt de wiki een omgekeerde praltriller met ondersecunde.

Maar in het engels klopt het wel weer wat ik zeg. Gezien jij het op het conservatorium ook zo geleerd hebt, laten we die definitie maar aanhouden. Dus noemen we het een praltriller met bovensecunde :P
Haha, ik zie door de bomen het bos nu ook niet meer _O-
pi_141332679
Trouwens Gm7b5
die b5 zie je vaak in jazz, maar het is correct om dat Gdim7 te noemen?
pi_141332788
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juni 2014 16:07 schreef kree het volgende:
Trouwens Gm7b5
die b5 zie je vaak in jazz, maar het is correct om dat Gdim7 te noemen?
Ja, beter zelfs.
pi_141332962
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juni 2014 16:10 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Ja, beter zelfs.
Alleen nu ik het zo eens bekijk.
Gm7b5 -> G - Bb -Db - F
Gdim7 -> G - Bb -Db - E

Lol hmms altijd van die lastige dingetjes
pi_141333590
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juni 2014 16:16 schreef kree het volgende:

[..]

Alleen nu ik het zo eens bekijk.
Gm7b5 -> G - Bb -Db - F
Gdim7 -> G - Bb -Db - E

Lol hmms altijd van die lastige dingetjes
Klopt. De eerste keer is trouwens een Gm7b5 en de tweede keer een Gdim7. Maar komt omdat de eerste keer toevallig de melodie een F heeft op dat akkoord, dus dat maakt het automatisch een Gm7b5.
pi_141335145
m7b5 =/= dim7

bij dim7 heb je een bb7 (enharmonisch de sexth) ipv b7.

Zoals je kunt zien in de post van kree.
pi_141338928
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 juni 2014 17:23 schreef starla het volgende:
m7b5 =/= dim7

bij dim7 heb je een bb7 (enharmonisch de sexth) ipv b7.

Zoals je kunt zien in de post van kree.
Klopt. In maat één is het een m7b5 en in maat 2 een dim7.
pi_141339183
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juni 2014 18:54 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Klopt. In maat één is het een m7b5 en in maat 2 een dim7.
Nice, ik ben zeer gecharmeerd van het dim7 geluid. Erg mooie klank in de juiste context :)

Gebruik het zelf ook veel, vooral als dominant. Voorbeeldje uit kleine compositie (dim7 aan het einde van het 'refrein' waarin de klavecimbel akkoordjes speelt i.p.v. arpeggio's):

http://m.soundcloud.com/kurtkill/nocturne-in-f-major

[ Bericht 10% gewijzigd door starla op 20-06-2014 19:07:52 ]
pi_141341715
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 juni 2014 19:00 schreef starla het volgende:

[..]

Nice, ik ben zeer gecharmeerd van het dim7 geluid. Erg mooie klank in de juiste context :)

Gebruik het zelf ook veel, vooral als dominant. Voorbeeldje uit kleine compositie (dim7 aan het einde van het 'refrein' waarin de klavecimbel akkoordjes speelt i.p.v. arpeggio's):

http://m.soundcloud.com/kurtkill/nocturne-in-f-major
Nice, ik gebruik zelf ook heel veel dim7's aug7's, m7b5's, b7#5's etc.
Heb net even een hersenscheet opgenomen. Genoeg fouten te bekennen.

Spot de tritone en al die toevoegingen :')
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
https://soundcloud.com/meneerhenkjandoedel/brainfart
pi_141342347
Klinkt goed
Wat voor piano eigenlijk?
Het klinkt wel akoestisch
pi_141343737
quote:
14s.gif Op vrijdag 20 juni 2014 20:00 schreef kree het volgende:
Klinkt goed
Wat voor piano eigenlijk?
Het klinkt wel akoestisch
Hehe, nee geen akoestische. Staat wel een akoestische yamaha in de woonkamer, maar dit is opgenomen met een sample library:
http://www.imperfectsampl(...)ncertgrand/index.php
pi_141344123
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juni 2014 20:25 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Hehe, nee geen akoestische. Staat wel een akoestische yamaha in de woonkamer, maar dit is opgenomen met een sample library:
http://www.imperfectsampl(...)ncertgrand/index.php
Ha ik dacht het even door die "damper" geluidjes, maarja ok dat doet software ook redelijk tegenwoordig :P
pi_141397128
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 juni 2014 20:32 schreef kree het volgende:

[..]

Ha ik dacht het even door die "damper" geluidjes, maarja ok dat doet software ook redelijk tegenwoordig :P
Haha, ja software emulate tegenwoordig aardig.
pi_141397608
Bill Evans. Zo wonderbaarlijk zijn zijn harmoniseringen van melodieën, zijn akkoordvoicings, bewegen van binnenstemmen van akkoorden. Echt muziektheoretische hoogstandjes.

Daarom:

https://drive.google.com/(...)MRnRMZjg&usp=sharing
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')