Is het ook. Het is opzich simpel 1 snaar stemmen en dan de andere 1 of twee gelijk krijgen gaat makkelijk op gehoor.quote:
1) G en Bquote:Op maandag 14 juli 2014 09:44 schreef starla het volgende:
Ok, luisteroefening numero 2 voor de liefhebbers:
Niet al te ingewikkeld stukje.
https://soundcloud.com/kurtkill/luisteroefening
1) Welke toonsoorten? (vanwege de modulatie)
2) Welke akkoorden worden gespeeld ná de modulatie, dus na 30 seconden?
3) Welk akkoord fungeert als pivot bij de modulatie terug? (op 1:02 en 1:36)
Very close my friendquote:Op maandag 14 juli 2014 10:06 schreef kree het volgende:
[..]
1) G en B
2) Em - D#dim7 - C - B
3) C en volgens mij een D
Zoiets?
Ik zat al te twijfelen over die B, C dan?quote:Op maandag 14 juli 2014 10:17 schreef starla het volgende:
[..]
Very close my friend
1) G is juist, B niet
2) Em en D#dim7 zijn juist, de C en B zijn inderdaad de grondtonen, maar er moet bij beiden nog wat achter
3) De pivot heeft inderdaad als grondtoon de D (de dominant van het stukje in G), maar ook dit is niet een gewone D, dus moet er nog wat achter.
Maar je bent er bijna.
quote:
Em?quote:Op maandag 14 juli 2014 10:25 schreef starla het volgende:
[..]![]()
Je hebt een progressie met Em - D#dim7 - C nog wat en B nog wat. Kijk eens naar het eerste en laatste akkoord, wat is dan de meest waarschijnlijke toonsoort?
Maarre dan blijft het in feite gewoon in Gquote:Op maandag 14 juli 2014 10:35 schreef starla het volgende:
[..]
Gewoon de relatieve mineur van G majeur dus.
Cmaj7 is goedquote:
Nee, want de resolutie vindt plaats op E en niet op G, dat is een wereld van verschilquote:Op maandag 14 juli 2014 10:40 schreef kree het volgende:
[..]
Maarre dan blijft het in feite gewoon in G
Vertel eens wat meer over dat laatste, ik blijf dat een lastige vinden altijd.quote:Op maandag 14 juli 2014 10:53 schreef starla het volgende:
[..]
Cmaj7 is goed
B7b9 niet, maar erg close, niet te moeilijk denken bij deze.
Die D is een wat lastiger akkoord ja.
[..]
Nee, want de resolutie vindt plaats op E en niet op G, dat is een wereld van verschil
Ja, het blijft gewoon 1 kruis, alleen verandert het tonale centrum van G naar E.quote:Op maandag 14 juli 2014 10:57 schreef kree het volgende:
[..]
Vertel eens wat meer over dat laatste, ik blijf dat een lastige vinden altijd.
Want stel nou je noteert dit op bladmuziek, dan zou je het toch gewoon in G houden met 1 kruis?
Of noteer je het als E met 4 kruizen dan?
Aha ok, maar kun je dat dan wel als een modulatie zien?quote:Op maandag 14 juli 2014 10:58 schreef starla het volgende:
[..]
Ja, het blijft gewoon 1 kruis, alleen verandert het tonale centrum van G naar E.
Daarvoor heb je toch je oren?quote:Op maandag 14 juli 2014 11:02 schreef kree het volgende:
[..]
Aha ok, maar kun je dat dan wel als een modulatie zien?
Als ik het zo zou lezen op bladmuziek dan zou ik zeggen alles staat in G
Jawel, maar ik zou pas van een modulatie spreken als het ook daadwerkelijk naar een andere toonsoort gaatquote:
Em is een andere toonsoort dan G majeur...quote:Op maandag 14 juli 2014 11:04 schreef kree het volgende:
[..]
Jawel, maar ik zou pas van een modulatie spreken als het ook daadwerkelijk naar een andere toonsoort gaat
Bladmuziektechnisch gezien dan niet, maar ok ik vraag maar even, want dit is hetzelfde verhaal als waar ik toen dat voorbeeldje van poste van ik dacht F en Dmquote:Op maandag 14 juli 2014 11:05 schreef starla het volgende:
[..]
Em is een andere toonsoort dan G majeur...
Klopt, daarom heet het ook de relatieve mineur/majeur. Ze hebben dezelfde noten, maar een ander tonaal centrum. Door te luisteren en de akkoordenprogressies te bekijken weet je welke van de twee het is.quote:
Duidelijkquote:Op maandag 14 juli 2014 11:10 schreef starla het volgende:
[..]
Klopt, daarom heet het ook de relatieve mineur/majeur. Ze hebben dezelfde noten, maar een ander tonaal centrum. Door te luisteren en de akkoordenprogressies te bekijken weet je welke van de twee het is.
Behalve als de context C majeur is natuurlijkquote:Op maandag 14 juli 2014 14:40 schreef samthegreat5 het volgende:
Als je een C majeur toonladder speelt over een Am akkoord is het ook geen C majeur. From there.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |