Is het ook. Het is opzich simpel 1 snaar stemmen en dan de andere 1 of twee gelijk krijgen gaat makkelijk op gehoor.quote:
1) G en Bquote:Op maandag 14 juli 2014 09:44 schreef starla het volgende:
Ok, luisteroefening numero 2 voor de liefhebbers:
Niet al te ingewikkeld stukje.
https://soundcloud.com/kurtkill/luisteroefening
1) Welke toonsoorten? (vanwege de modulatie)
2) Welke akkoorden worden gespeeld ná de modulatie, dus na 30 seconden?
3) Welk akkoord fungeert als pivot bij de modulatie terug? (op 1:02 en 1:36)
Very close my friendquote:Op maandag 14 juli 2014 10:06 schreef kree het volgende:
[..]
1) G en B
2) Em - D#dim7 - C - B
3) C en volgens mij een D
Zoiets?
Ik zat al te twijfelen over die B, C dan?quote:Op maandag 14 juli 2014 10:17 schreef starla het volgende:
[..]
Very close my friend
1) G is juist, B niet
2) Em en D#dim7 zijn juist, de C en B zijn inderdaad de grondtonen, maar er moet bij beiden nog wat achter
3) De pivot heeft inderdaad als grondtoon de D (de dominant van het stukje in G), maar ook dit is niet een gewone D, dus moet er nog wat achter.
Maar je bent er bijna.
quote:
Em?quote:Op maandag 14 juli 2014 10:25 schreef starla het volgende:
[..]![]()
Je hebt een progressie met Em - D#dim7 - C nog wat en B nog wat. Kijk eens naar het eerste en laatste akkoord, wat is dan de meest waarschijnlijke toonsoort?
Maarre dan blijft het in feite gewoon in Gquote:Op maandag 14 juli 2014 10:35 schreef starla het volgende:
[..]
Gewoon de relatieve mineur van G majeur dus.
Cmaj7 is goedquote:
Nee, want de resolutie vindt plaats op E en niet op G, dat is een wereld van verschilquote:Op maandag 14 juli 2014 10:40 schreef kree het volgende:
[..]
Maarre dan blijft het in feite gewoon in G
Vertel eens wat meer over dat laatste, ik blijf dat een lastige vinden altijd.quote:Op maandag 14 juli 2014 10:53 schreef starla het volgende:
[..]
Cmaj7 is goed
B7b9 niet, maar erg close, niet te moeilijk denken bij deze.
Die D is een wat lastiger akkoord ja.
[..]
Nee, want de resolutie vindt plaats op E en niet op G, dat is een wereld van verschil
Ja, het blijft gewoon 1 kruis, alleen verandert het tonale centrum van G naar E.quote:Op maandag 14 juli 2014 10:57 schreef kree het volgende:
[..]
Vertel eens wat meer over dat laatste, ik blijf dat een lastige vinden altijd.
Want stel nou je noteert dit op bladmuziek, dan zou je het toch gewoon in G houden met 1 kruis?
Of noteer je het als E met 4 kruizen dan?
Aha ok, maar kun je dat dan wel als een modulatie zien?quote:Op maandag 14 juli 2014 10:58 schreef starla het volgende:
[..]
Ja, het blijft gewoon 1 kruis, alleen verandert het tonale centrum van G naar E.
Daarvoor heb je toch je oren?quote:Op maandag 14 juli 2014 11:02 schreef kree het volgende:
[..]
Aha ok, maar kun je dat dan wel als een modulatie zien?
Als ik het zo zou lezen op bladmuziek dan zou ik zeggen alles staat in G
Jawel, maar ik zou pas van een modulatie spreken als het ook daadwerkelijk naar een andere toonsoort gaatquote:
Em is een andere toonsoort dan G majeur...quote:Op maandag 14 juli 2014 11:04 schreef kree het volgende:
[..]
Jawel, maar ik zou pas van een modulatie spreken als het ook daadwerkelijk naar een andere toonsoort gaat
Bladmuziektechnisch gezien dan niet, maar ok ik vraag maar even, want dit is hetzelfde verhaal als waar ik toen dat voorbeeldje van poste van ik dacht F en Dmquote:Op maandag 14 juli 2014 11:05 schreef starla het volgende:
[..]
Em is een andere toonsoort dan G majeur...
Klopt, daarom heet het ook de relatieve mineur/majeur. Ze hebben dezelfde noten, maar een ander tonaal centrum. Door te luisteren en de akkoordenprogressies te bekijken weet je welke van de twee het is.quote:
Duidelijkquote:Op maandag 14 juli 2014 11:10 schreef starla het volgende:
[..]
Klopt, daarom heet het ook de relatieve mineur/majeur. Ze hebben dezelfde noten, maar een ander tonaal centrum. Door te luisteren en de akkoordenprogressies te bekijken weet je welke van de twee het is.
Behalve als de context C majeur is natuurlijkquote:Op maandag 14 juli 2014 14:40 schreef samthegreat5 het volgende:
Als je een C majeur toonladder speelt over een Am akkoord is het ook geen C majeur. From there.
Die D6add11 is inderdaad een open Cmaj7 2 fretten omhoog schuivenquote:Op woensdag 16 juli 2014 01:17 schreef kree het volgende:
die D6add11 hadden de gitaristen onder ons moeten weten![]()
Ik ben trouwens vanmiddag weer verder gegaan met het piano stem projectje.
Heb er nu toch denk 5 uur inzitten en het is nog niet goed, wel zover dat ik inmiddels alles redelijk een halve noot hoger heb *goed dus*
Kwestie van de octaven gelijk trekken nu met elkaar en fijn afstemmen.
Nog een middag werk op z'n minst schat ik zo.
Heb het schema een beetje aangepast voor je.quote:Op woensdag 23 juli 2014 18:17 schreef kree het volgende:
Ok vraagje voor de theorie en improvisatie artiesten hier
Binnen kort moet ik het onderstaande liedje begeleiden met een projectkoortje.
Het is simpel dus dacht wel geinig om het een beetje op te leuken.
Dus misschien hebben jullie wat ideetjes of tips, van mij mag alles zolang de melodie maar in takt blijft.
Vooralsnog was het idee dat ze het eenstemmig zingen dus het kan in feite alle kanten op qua akkoorden.
Hier een music xml mochten jullie het willen bewerken
http://speedy.sh/xQzE8/Projectliedje.xml
of musescore
http://speedy.sh/8pqKs/Projectliedjemuse.mscz.mscx
[ afbeelding ]
Ben benieuwd wat jullie voor ideetjes hebben
Ah Nice, straks even proberenquote:Op woensdag 23 juli 2014 19:22 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Heb het schema een beetje aangepast voor je.
[ afbeelding ]
Hier een opname, even snel in elkaar geflanst van dat schema'tje. Heb je een idee hoe het met band klinkt:quote:
Ha vet kan niet wachten om het straks even te proberen.quote:Op woensdag 23 juli 2014 20:09 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Hier een opname, even snel in elkaar geflanst van dat schema'tje. Heb je een idee hoe het met band klinkt:
https://soundcloud.com/meneerhenkjandoedel/schema
Die heeft ook wel watquote:Op woensdag 23 juli 2014 21:02 schreef starla het volgende:
[ afbeelding ]
Dan zonder band: https://soundcloud.com/kurtkill/projectje
Heb hem wat aangepast, 3 akkoordjes klopten niet.quote:Op woensdag 23 juli 2014 21:12 schreef kree het volgende:
[..]
Die heeft ook wel wat
Ga het beide even proberen straks
Bij die 3e regel C7 wat doe je daar nou precies?quote:Op woensdag 23 juli 2014 20:09 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Hier een opname, even snel in elkaar geflanst van dat schema'tje. Heb je een idee hoe het met band klinkt:
https://soundcloud.com/meneerhenkjandoedel/schema
Daar speel ik eerst een gebroken C7b9 drieklank van boven naar beneden over het C7 akkoord:quote:Op donderdag 24 juli 2014 14:17 schreef kree het volgende:
[..]
Bij die 3e regel C7 wat doe je daar nou precies?
Of misschien nog beter om te weten hoe kom je daarbij? welke scale is dat.
Ja heb hem, thx, wel leerzaam ditquote:Op donderdag 24 juli 2014 14:36 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Daar speel ik eerst een gebroken C7b9 drieklank van boven naar beneden over het C7 akkoord:
G - E - C# - Bb
En dan als overgangsnoot een A en dan doe ik een chromatisch loopje omhoog en land ik op de F
https://soundcloud.com/meneerhenkjandoedel/voorbeeld
Nice. Kein problem.quote:
Ja, solo is niet heel erg van belang voor de setting waarvoor dat schema'tje is bedoeld (koor).quote:Op donderdag 24 juli 2014 14:49 schreef kree het volgende:
Ok, nu is het voor dit liedje niet zo van belang om solo stukjes te hebben, alleen bij die lange noten is zo'n opvulriedeltje wel leuk.
Ik heb de nootjes wel redelijk te pakken, zit een beetje met de timing te goochelen nog
Nou nog niet perse, ik ga zo even kijken wat ik met die van starla kan, maar opzich ben ik wel fan van een beetje die jazzy sound.quote:Op donderdag 24 juli 2014 14:51 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Ja, solo is niet heel erg van belang voor de setting waarvoor dat schema'tje is bedoeld (koor).
Maar was meer in het algemeen sprekend.
Je hebt besloten dat je mijn schema'tje gebruikt?
Ik heb alleen niets van het originele schema heel gelatenquote:Op donderdag 24 juli 2014 14:52 schreef kree het volgende:
Starla's versie is wat klassieker klinkend, opzich trouwens ook niet verkeerd voor de setting (kerk) waar het voor bedoeld is
Dat is goed juist, was de bedoeling ookquote:Op donderdag 24 juli 2014 15:48 schreef starla het volgende:
[..]
Ik heb alleen niets van het originele schema heel gelaten
Ok ben nu die van jou aan het proberen. Maat ik heb duidelijk meer moeite om die akkoorden in 1 keer goed te pakken als bij de versie van Sam.quote:Op donderdag 24 juli 2014 15:48 schreef starla het volgende:
[..]
Ik heb alleen niets van het originele schema heel gelaten
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |