abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_142716432
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 08:50 schreef starla het volgende:
Jazz...

Niet echt kapot van...

;)

-edit- wel grappig trouwens dat we precies op dezelfde plek 'hetzelfde' akkoord in gedachte hadden:
Jij speelt eigenlijk een Gdim7 (= Edim7) bovenop de C (C7b9). Zonder die C heb je dus mijn Edim7.

Wink smileys :')
Hoe kan je jazz nou niet mooi vinden?
pi_142718391
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 13:23 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Wink smileys :')
Hoe kan je jazz nou niet mooi vinden?
Niet alle jazz vind ik lelijk hoor. Moet alleen niet te gek worden, hou meer van de conservatieve jazz zoals Wes Montgomery of het oudere werk van Miles Davis. Kan ik zeker waarderen, zelfs een paar platen van. En wat nou wink smileys, er is niets zo erg als de huil-lach smiley :P

@ Kree, kom je er al een beetje uit?

Bij die Fmaj11b13 kun je gerust een aantal noten weglaten hoor. Op gitaar speel ik hem als volgt (dus niet zo vol als dat soundcloud fragmentje):

1
2
3
4
5
6
7
 Fmaj11b13  C7/E   Dm/F
e|---0-------3-------1--|
B|---2-------1-------3--|
G|---3-------3-------2--|
D|---3-------2-------3--|
A|----------------------|
E|----------------------|

Geeft een mooiere voice leading dan als je het zwart/wit conventioneel zou spelen, maar jij gaat hem op piano doen volgens mij toch?
I feel kinda Locrian today
pi_142718998
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 14:23 schreef starla het volgende:

[..]

Niet alle jazz vind ik lelijk hoor. Moet alleen niet te gek worden, hou meer van de conservatieve jazz zoals Wes Montgomery of het oudere werk van Miles Davis. Kan ik zeker waarderen, zelfs een paar platen van. En wat nou wink smileys, er is niets zo erg als de huil-lach smiley :P

NOU, dan is het goed! ;(

Echt verbazingwekkend hoe snel in die filmpjes van mij op de vorige pagina de solist nadenkt. Het is zo theoretisch zwaar: ''welke toonladder over welke akkoorden?'', ''welk akkoord uit het schema zijn we nu?'', chord outlines, omspelingen, chromaticismen, polyritmes. Daar moet je echt een verschrikkelijk goede kennis van allerlei toonladders (bebop varianten, verminderd varianten, gealtereerd, mineur/majeur, kerktoonladders, pentatonisch, bluestoonladder, harmonisch/melodisch) in alle toonsoorten voor hebben en kennis van al die andere meuk voordat je het ook maar enigszins kan toepassen.

En toch lijkt het alsof het bijv. Bill Evans bijna geen moeite kost. Denk dat het op een gegeven moment als je al die dingen zo in een automatisme hebt gewerkt het gewoon bijna vanzelf gaat.

Lijpe shit.

[ Bericht 6% gewijzigd door samthegreat5 op 25-07-2014 14:50:12 ]
pi_142719441
quote:
10s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 14:43 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

NOU, dan is het goed! ;(

Echt verbazingwekkend hoe snel in die filmpjes van mij op de vorige pagina de solist nadenkt. Het is zo theoretisch zwaar: ''welke toonladder over welke akkoorden?'', ''welk akkoord uit het schema zijn we nu?'', chord outlines, omspelingen, chromaticismen, polyritmes. Daar moet je echt een verschrikkelijk goede kennis van allerlei toonladders (bebop varianten, verminderd varianten, gealtereerd, mineur/majeur, kerktoonladders, pentatonisch, bluestoonladder, harmonisch/melodisch) in alle toonsoorten voor hebben en kennis van al die andere meuk voordat je het ook maar enigszins kan toepassen.

En toch lijkt het alsof het bijv. Bill Evans bijna geen moeite kost. Denk dat het op een gegeven moment als je al die dingen zo in een automatisme hebt gewerkt het gewoon bijna vanzelf gaat.

Lijpe shit.
Absoluut met je eens, het zijn geweldige muzikanten zoals ze improviseren.

Voor kree: zo klinkt de progressie dus alléén op gitaar (excuses voor af en toe het getik tussendoor, moet hoognodig weer mijn nagels inkorten :P ):

https://soundcloud.com/kurtkill/projectlied-akoordjes
I feel kinda Locrian today
pi_142719715
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 14:58 schreef starla het volgende:

[..]

Absoluut met je eens, het zijn geweldige muzikanten zoals ze improviseren.

Voor kree: zo klinkt de progressie dus alléén op gitaar (excuses voor af en toe het getik tussendoor, moet hoognodig weer mijn nagels inkorten :P ):

https://soundcloud.com/kurtkill/projectlied-akoordjes
Ik kan echt niet spelen met lange nagels op mijn linkerhand :P
pi_142719764
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 15:08 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Ik kan echt niet spelen met lange nagels op mijn linkerhand :P
Precies :)
I feel kinda Locrian today
pi_142720092
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 15:10 schreef starla het volgende:

[..]

Precies :)
https://soundcloud.com/hi(...)rigby-norman-simmons
Vond ik net opeens.

Ik wil eigenlijk ook al langere tijd in een jazz trio/band spelen, maar (goede/fatsoenlijke) jazz muzikanten zijn echt onmogelijk om te vinden. Tips? :o
pi_142721014
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 15:19 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

https://soundcloud.com/hi(...)rigby-norman-simmons
Vond ik net opeens.

Ik wil eigenlijk ook al langere tijd in een jazz trio/band spelen, maar (goede/fatsoenlijke) jazz muzikanten zijn echt onmogelijk om te vinden. Tips? :o
Advertentie plaatsen ofzo.

In de kleintjeskrant of gewoon bij de lokale supermarkten.

Persoonlijk ken ik zelf weinig echte jazz-muzikanten.

Je kunt ook een keer naar een jazz avond gaan in de kroeg en daar een beetje netwerken. En misschien lopen hier op Fok ook wel jazz muzikanten rond. Al eens in het centrale jazz topic een oproep gedaan?
I feel kinda Locrian today
pi_142721297
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 14:23 schreef starla het volgende:

[..]

Niet alle jazz vind ik lelijk hoor. Moet alleen niet te gek worden, hou meer van de conservatieve jazz zoals Wes Montgomery of het oudere werk van Miles Davis. Kan ik zeker waarderen, zelfs een paar platen van. En wat nou wink smileys, er is niets zo erg als de huil-lach smiley :P

@ Kree, kom je er al een beetje uit?

Bij die Fmaj11b13 kun je gerust een aantal noten weglaten hoor. Op gitaar speel ik hem als volgt (dus niet zo vol als dat soundcloud fragmentje):
[ code verwijderd ]

Geeft een mooiere voice leading dan als je het zwart/wit conventioneel zou spelen, maar jij gaat hem op piano doen volgens mij toch?
Ga het straks even proberen, het is voor op piano inderdaad.
Ik denk dat ik wel op z'n minst de melodie een beetje moet meepingelen voor ze, maargoed afhankelijk van of ze het makkelijk oppakken, het meerendeel zal trouwens wel 50+ en van de psalmen generatie zijn :') dus ok zie dat wel :)

Tis zeg maar bij 7-9 akkoorden pak ik ze redelijk zonder te denken, hoger als dat en dan moet ik echt noten gaan tellen.
Weet dat het simpel is, maar gebruik die gewoon niet vaak genoeg om het in 1 keer te spelen. (meestal als het sporadisch voorkomt versimpel ik ze dan, zeker met band maakt dat meestal niet veel uit)
Do what you love, love what you do!
pi_142723941
quote:
0s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 15:52 schreef kree het volgende:

[..]

Ga het straks even proberen, het is voor op piano inderdaad.
Ik denk dat ik wel op z'n minst de melodie een beetje moet meepingelen voor ze, maargoed afhankelijk van of ze het makkelijk oppakken, het meerendeel zal trouwens wel 50+ en van de psalmen generatie zijn :') dus ok zie dat wel :)

Tis zeg maar bij 7-9 akkoorden pak ik ze redelijk zonder te denken, hoger als dat en dan moet ik echt noten gaan tellen.
Weet dat het simpel is, maar gebruik die gewoon niet vaak genoeg om het in 1 keer te spelen. (meestal als het sporadisch voorkomt versimpel ik ze dan, zeker met band maakt dat meestal niet veel uit)
Wat is nu precies de opzet dan? Jij speelt begeleiding en een koor van EO-leden gaat daar unisono overheen blèrren?

Dan kun je het beste niet al te ingewikkeld maken.
I feel kinda Locrian today
pi_142745516
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 juli 2014 17:14 schreef starla het volgende:

[..]

Wat is nu precies de opzet dan? Jij speelt begeleiding en een koor van EO-leden gaat daar unisono overheen blèrren?

Dan kun je het beste niet al te ingewikkeld maken.
Min of meer is dat het idee, ik weet nog niet precies wie er mee doen ik schat 30-40 man.
Dus inderdaad het moet niet te ingewikkeld zijn, als in van het moet redelijk te volgen zijn voor ze om mee te zingen. :)
Do what you love, love what you do!
pi_142749497
Dus 30 a 40 mensen gaan dezelfde noten zingen, maak het dan meerstemmig ofzo. Niet jij per se maar de dirigent.

Nu wordt het wel een beetje knoop-in-je-zakdoekachtig.

Zal ik al helemaal geen dim-akkoorden of b5 akkoorden spelen want dan moeten ze een tritone-interval zingen, gaat een een goed getrainde zanger niet gauw lukken.
I feel kinda Locrian today
pi_142822797
quote:
0s.gif Op zaterdag 26 juli 2014 14:58 schreef starla het volgende:
Dus 30 a 40 mensen gaan dezelfde noten zingen, maak het dan meerstemmig ofzo. Niet jij per se maar de dirigent.

Nu wordt het wel een beetje knoop-in-je-zakdoekachtig.

Zal ik al helemaal geen dim-akkoorden of b5 akkoorden spelen want dan moeten ze een tritone-interval zingen, gaat een een goed getrainde zanger niet gauw lukken.
Dat zou wellicht leuker zijn. Maar daar is niet voor gekozen door de organisatie.

Moet trouwens nog verder met jullie stukjes. Niet echt meer aan toe gekomen :)
Do what you love, love what you do!
pi_142838991
quote:
1s.gif Op maandag 28 juli 2014 19:21 schreef kree het volgende:

[..]

Dat zou wellicht leuker zijn. Maar daar is niet voor gekozen door de organisatie.

Moet trouwens nog verder met jullie stukjes. Niet echt meer aan toe gekomen :)
Ja, ben ook niet meer aan die bluesimprovisatie toe gekomen. Had wel iets ingespeeld vorige week maar de kwaliteit van mijn opgenomen stukjes blijft abominabel :') Niet zozeer als ik alléén speel, maar juist helemaal als ik over een progressie moet spelen, vooral als deze drums bevat en meerdere lagen ;(
I feel kinda Locrian today
pi_143022853
Ok om nog even op dat liedje terug te komen.
Ik heb er uiteindelijk dit van gemaakt, toch maar twee-stemmig, hoop dat ze dat accepteren en anders is het pech.

Beetje geleend van jullie akkoorden maar heb toch geprobeerd simpel te houden :)
http://picosong.com/cVws/
Do what you love, love what you do!
pi_143024569
quote:
0s.gif Op zondag 3 augustus 2014 19:03 schreef kree het volgende:
Ok om nog even op dat liedje terug te komen.
Ik heb er uiteindelijk dit van gemaakt, toch maar twee-stemmig, hoop dat ze dat accepteren en anders is het pech.

Beetje geleend van jullie akkoorden maar heb toch geprobeerd simpel te houden :)
http://picosong.com/cVws/
^O^
pi_143024604
quote:
0s.gif Op zondag 3 augustus 2014 19:03 schreef kree het volgende:
Ok om nog even op dat liedje terug te komen.
Ik heb er uiteindelijk dit van gemaakt, toch maar twee-stemmig, hoop dat ze dat accepteren en anders is het pech.

Beetje geleend van jullie akkoorden maar heb toch geprobeerd simpel te houden :)
http://picosong.com/cVws/
Klinkt wel lekker zo hoor. Ik zou alleen in maat 8 de tweede partij wat omlaag laten gaan met een diagonale contrapunt, nu blijft het wat hangen.

Dus bijvoorbeeld waar de originele partij in maat 8 { G - F - G } en 9 { A - C } speelt, kun je overwegen om te spelen:

{ G - F - G } { A - C }
{ C - D - E } ( F - F }

Dan heb je een mooi ascenderd loopje naar de tonica met als intervallen respectievelijk: kwint - kleine terts - kleine terts - grote terts - kwint.

Als chromatische passing note kun je nog spelen met de G#, maten 3 en 11 vragen er wel een beetje om.

NB: ik neem in bovenstaande niet de opmaat mee in tellen.

Maar al met al geslaagd :)
I feel kinda Locrian today
pi_143044579
Hallo allemaal.

Ik, als melodiemeneer, heb een vraag hoe ik een chord progression maak met daarop een melodie. Ik snap niets van akkoorden. Moet je met één scale akkoorden maken of kan je dit met meerdere doen? Ook praat met vaak over een I–V–vi–IV progression, wat? En snap ik niets van de notatie CM7 (bijv). Ik wil zelf dus kloppende chord progressions maken zonder dat ik geen flauw benul heb van welke noten bij elkaar passen. Tot op heden is het constant rondkloten.
pi_143045841
In principe maak je akkoorden door het stapelen van tertsen binnen een bepaalde toonladder.

Laten we C majeur nemen, deze bevat de noten: C D E F G A B

Nu kun je hier 7 basisakkoorden van maken door tertsen te stapelen.
I = Tonica = C E G (C majeur)
ii = Supertonica = D F A (D mineur)
iii = Mediant = E G B (E mineur)
IV = Subdominant = F A C (F majeur)
V = Dominant = G B D (G majeur)
vi = Submediant = A C E (A mineur)
vii* = Leidtoon/akkoord = B D F (B dim)

Dit kun je ook voor de mineur en andere toonladders doen. Dat noemen we het 'harmoniseren van een toonladder'.
Voor de akkoorden heb ik de harmonische functie gezet. Dus dominant zegt eigenlijk al: dominante functie, wil graag terug naar de tonica.
Veel progressies eindigen daarom op
V > I (ook meteen de Romeinse notitie ervoor gezet, waarbij kleine letters staan voor mineur en grote staan voor een majeur-akkoord).

Je kunt ook 4 noten harmoniseren, bijvoorbeeld de dominant G (G B D), daarboven kun je opnieuw een terts spelen, de F, waardoor je G B D F krijgt ofwel een G7, ipv V qua Romeinse notitie wordt dit nu de V7.

De tonica, ofwel C majeur kun je ook uitbreiden met een B (een grote terts bovenop de G) waardoor je de door jou genoemde Cmaj7 of CM7 krijgt: C E G B.

En zo kun je progressies maken. Je hoeft niet altijd per se de noten te gebruiken uit de toonladder om te harmoniseren. Dat noemen we dan non-diatonische akkoorden. In C majeur is een mooie progressie F majeur - F mineur - C majeur. De F mineur is non-diatonisch want die bevat een Ab (zit niet in de C majeur toonladder zoals je kunt zien).
Dit akkoord is geleend (ook wel modal interchange genoemd) uit de C mineur toonladder. In Romeinse notitie krijg je dan: IV - iv - I.

Denk dat het goed is als je hiermee begint en dit onder de knie hebt voordat je ingewikkelder progressies gaat maken.
I feel kinda Locrian today
pi_143078158
Om met een vraag te beginnen...weet je welke akkoorden gespeeld worden in de door jou genoemde progressie: I -V - vi - IV als we in F majeur zitten?

Zo niet, dan ben je nog niet klaar voor de volgende stap ;)

Maar om nog een open vraag te beantwoorden: nee, je hoeft niet altijd dezelfde toonladder te gebruiken. In F majeur harmoniseer je de F majeur toonladder, in G mineur harmoniseer je de G mineur toonladder.

Zelfs in een stuk dat niet moduleert (dus niet wisselt qua tonica) kun je andere toonladders gebruiken om meer afwisseling te krijgen in je akkoordenprogressie. Zo wordt de harmonische mineur toonladder vaak gebruikt om een nóg sterkere verbinding te krijgen tussen de dominant en tonica.

De harmonische mineur heeft als intervallen: heel - half - heel - heel - half- anderhalf - half. Ofwel in A mineur:
A B C D E F G# (de natuurlijke of 'gewone' mineur heeft zoals je misschien wel weet: A B C D E F G.

Je speelt dus de G# ipv G. Als je gaat harmoniseren krijg je dus ook de E majeur (E G# B) ipv E mineur (E G B) als dominant.

Vanwege de halve toon verschil met de A (G# > A) geeft dit een nog sterker gevoel van: 'aaah, ik ben weer thuis bij de A als tonica'. Nummers in mineur bevatten daarom heel vaak de majeur dominant (V) ipv de mineur dominant (v).

Wat je óók veel ziet wat ik in het vorige deel heb gemeld is dat er geleend wordt uit de parallelle mineur of majeur. Die F mineur uit mijn vorige post bijvoorbeeld.

Wat je ontiegelijk veel in 'classic rock' tegenkomt is het lenen van de submediant, mediant en leidtoon uit de mineur in een majeur context. Dus in A majeur is een veel voorkomende progressie F - G - A (A majeur = A B C# D E F# G#). Je ziet dat de submediant en leidtoon met een halve toon verlaagd zijn wat je dus zoals boven staat kunt zien, is geleend uit de A mineur.

Afsluitend: in welke volgorde je de akkoorden speelt en welke akkoorden je leent maakt geen drol uit, dat is de smaak van de muzikant en als het maar goed klinkt. Ons gehoor heeft ons wel geleerd dat bepaalde akkoorden fijner klinken na bepaalde akkoorden dan anderen. Zo volgt de V vaak op de IV en eindigt een progressie in majeur bijna altijd met V - I, IV - I (of iv - I) of vi - I (de eerste is een authentieke cadens, de overige 3 zijn plagale cadensen). Dat zie je ook in jouw progressie: IV is het laatste akkoord en trekt de progressie weer terug naar de tonica.

Nou, dat zijn een beetje de basics. Bij vragen hoor ik het wel. Termen die je niet snapt kun je opzoeken op het internet, staat bomvol info over muziektheorie.

[ Bericht 2% gewijzigd door starla op 05-08-2014 07:44:33 ]
I feel kinda Locrian today
  woensdag 6 augustus 2014 @ 17:09:20 #221
417667 lamber
stel je eens voor
pi_143129335
Starla, zou je misschien eens willen uitleggen in welke toonladder de godfather theme is?
en dan bedoel ik deze, ik denk dat het Don Corleones theme is, en dus eigenlijk niet de theme van de hele film, die is ook mooi trouwens. Maar deze bedoel ik dus:
in de melodie die gespeeld wordt zitten drie noten met een halve stap naast elkaar, en dus heb ik geen idee wat voor ladder het is. Maar hij nogal mineur.
pi_143131984
Lijkt me gewoon C mineur met een aantal chromatische passing notes.

Dat lijkt me obv de tabs die ik zie (want ik kan het fragment blijkbaar niet afspelen op m'n iPhone).

Je moet ff luisteren of C de juiste grondtoon is. Zo ja, gewoon C mineur met accidentals.

-edit- kan zijn dat ik de verkeerde tab heb bekeken: godfather theme.
Maar goed. Kan straks wel ff luisteren, nu nog in de trein.
I feel kinda Locrian today
pi_143132625
Hij begint in ieder geval wel in Cm - G, daarna naar Dm
Verder niet gekeken :P
Do what you love, love what you do!
pi_143133657
Dan geloof ik je op je woorden en zal het wel C mineur zijn met hier en daar een chromatische passing note.

Zag al een Gb voorbij komen (veel gebruikte passing de b5, zit ook in de pentatonische blues bijvoorbeeld) en een B wat gewoon de M7 is.

Geen gekke dingen dus.

-edit- ok, bij dezen bevestigd door ff die C aan te slaan op m'n gitaar: C mineur it is.

[ Bericht 14% gewijzigd door starla op 06-08-2014 19:37:25 ]
I feel kinda Locrian today
pi_143134611
Een absoluut gehoor zou opzich makkelijk zijn :)
Helaas moet ik ook altijd ff testen op piano, meestal kom ik dan nog in de buurt maar moet ik toch een paar noten spelen voordat ik de juiste heb.
Do what you love, love what you do!
pi_143134921
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 19:44 schreef kree het volgende:
Een absoluut gehoor zou opzich makkelijk zijn :)
Helaas moet ik ook altijd ff testen op piano, meestal kom ik dan nog in de buurt maar moet ik toch een paar noten spelen voordat ik de juiste heb.
Absoluut gehoor is 'absoluut' cool idd.

Ik heb een soort relatief absoluut gehoor zeg ik altijd maar _O- Of gewoon een goed geheugen voor toonsoorten.

Als ik een nummer vaak luister, dan kan ik deze in precies dezelfde toonsoort met solfège tot jaren later nog na zingen :)

Dry County van Bon Jovi is zo'n nummer; dat intro heb ik zo vaak gehoord. Dat ik dat intro gewoon in D mineur zing. Als ik dan het nummer ga luisteren zit ik altijd spot on. Dus voor de D heb ik een absoluut gehoor haha.

Ook 1 van de redenen waarom ik het niet eens ben met velen die zeggen dat absoluut gehoor niet te trainen is, dat is het wel.
I feel kinda Locrian today
pi_143263766
Bestaat er eigenlijk zoiets als een goede online (of nog beter, downloadbare) audiocursus muziektheorie? Waarin je vanaf het begin de basisprincipes leert van toonladders, melodie, akkoorden, maatsoorten etc.? Voor muziekluisteraars is dat best wel ontoegankelijk allemaal, terwijl een beetje kennis ervan je luisterbeleving en waardering van muziek wel zou kunnen meehelpen. Ik heb zelf bij het luisteren naar muziek best vaak het gevoel dat een boel langs me heen gaat, omdat ik weinig kaas gegeten heb van muziektheorie.
[i]Sometimes we live
no particular way
but our own[/i]
pi_143264584
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2014 15:42 schreef naamdrager het volgende:
Bestaat er eigenlijk zoiets als een goede online (of nog beter, downloadbare) audiocursus muziektheorie? Waarin je vanaf het begin de basisprincipes leert van toonladders, melodie, akkoorden, maatsoorten etc.? Voor muziekluisteraars is dat best wel ontoegankelijk allemaal, terwijl een beetje kennis ervan je luisterbeleving en waardering van muziek wel zou kunnen meehelpen. Ik heb zelf bij het luisteren naar muziek best vaak het gevoel dat een boel langs me heen gaat, omdat ik weinig kaas gegeten heb van muziektheorie.
In de OP staat een link naar musictheory.net. Die is ook interactief met luisteroefeningen e.d..
I feel kinda Locrian today
pi_143504967
Ok, luisteroefeningetje numero tres met arpeggio's:

https://soundcloud.com/kurtkill/luisteroefening2

1) In welke toonsoort begint het stuk?
2) Welk akkoord wordt gespeeld op 0:13?
3) Wat gebeurt er precies op 0:40?
4) Wat gebeurt er op 0:54?

Good luck! ^O^
I feel kinda Locrian today
pi_143598313
Nobody?
I feel kinda Locrian today
pi_143617694
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 12:17 schreef starla het volgende:
Ok, luisteroefeningetje numero tres met arpeggio's:

https://soundcloud.com/kurtkill/luisteroefening2

1) In welke toonsoort begint het stuk?
2) Welk akkoord wordt gespeeld op 0:13?
3) Wat gebeurt er precies op 0:40?
4) Wat gebeurt er op 0:54?

Good luck! ^O^
1) A mineur (C aeolisch)
2) E6
3) Tonica majeur ipv mineur (A majeur)
4) Modulatie met grote sext
pi_143617901
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 12:17 schreef starla het volgende:
Ok, luisteroefeningetje numero tres met arpeggio's:

https://soundcloud.com/kurtkill/luisteroefening2

1) In welke toonsoort begint het stuk?
2) Welk akkoord wordt gespeeld op 0:13?
3) Wat gebeurt er precies op 0:40?
4) Wat gebeurt er op 0:54?

Good luck! ^O^
Wat krijgen we nou
https://soundcloud.com/meneerhenkjandoedel/espanola
pi_143617912
Beetje dit idee:

Schema begint rond 1:15

Die toetsen solo. Chick Corea. _O_

http://forums.allaboutjaz(...)rea-s-Spain-Analysis
pi_143618539
quote:
7s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 02:29 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

1) A mineur (C aeolisch)
2) E6
3) Tonica majeur ipv mineur (A majeur)
4) Modulatie met grote sext
1) A mineur ^O^ (C aeolisch is niet goed)
2) E7#5 (maar lastig te horen idd)
3) Yup, een zogenaamde Picardy third ^O^
4) Klopt, modulatie begint door de grote sext te spelen, weet je toevallig de tonica van de modulatie? De modulatie houdt op bij het teruggaan naar de G majeur en dan weer A mineur als laatste akkoord, maar tot die G majeur staat het in een andere toonsoort ;)

Dat gezegd hebbende: je improvisatie = _O_ !

De modulatie pak je ook echt smooth op man.
I feel kinda Locrian today
pi_143618652
Eigenlijk vormen we wel een aardig duo ;)

Nog een drummer en het Sam trio is compleet :D

-edit- misschien nog een contrabassist erbij :)

[ Bericht 20% gewijzigd door starla op 20-08-2014 07:10:47 ]
I feel kinda Locrian today
pi_143625132
quote:
1s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 06:07 schreef starla het volgende:

[..]

1) A mineur ^O^ (C aeolisch is niet goed)
2) E7#5 (maar lastig te horen idd)
3) Yup, een zogenaamde Picardy third ^O^
4) Klopt, modulatie begint door de grote sext te spelen, weet je toevallig de tonica van de modulatie? De modulatie houdt op bij het teruggaan naar de G majeur en dan weer A mineur als laatste akkoord, maar tot die G majeur staat het in een andere toonsoort ;)

Dat gezegd hebbende: je improvisatie = _O_ !

De modulatie pak je ook echt smooth op man.
Oja, natuurlijk C aeolisch is 3 mollen. Ik bedoelde A aeolisch natuurlijk.
Oh en wat die E7#5 betreft, inderdaad. Ik dacht gisterennacht kennelijk dat E-G#-B-C een E6 was, maar die C is natuurlijk een #5. Foutje.

En tonica van de modulatie is F# (zijnde, het eerste akkoord). Toonsoort is denk ik Bb mineur.

F# - F - Bbm - Ab - F# - F - G - Am

Dat volgt de contrabas partij ook die ik heb ingespeeld :P

En bedankt :D

[ Bericht 3% gewijzigd door samthegreat5 op 20-08-2014 13:20:52 ]
pi_143626809
Top! Modulatie idd naar Bb mineur ^O^
I feel kinda Locrian today
pi_143655888
Om nog even op A aeolisch terug te komen; direct vergeten! :D

Het nummer is tonaal en niet modaal, dus gewoon A mineur. Is zou alleen aeolisch gebruiken in een modale context, maar ik weet dat jazz-muzikanten daar laks aan hebben :P
I feel kinda Locrian today
pi_143665345
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 08:03 schreef starla het volgende:
Om nog even op A aeolisch terug te komen; direct vergeten! :D

Het nummer is tonaal en niet modaal, dus gewoon A mineur. Is zou alleen aeolisch gebruiken in een modale context, maar ik weet dat jazz-muzikanten daar laks aan hebben :P
In jazz zijn er een aantal systemen om te gebruiken bij het soleren. Één daarvan is modaal over akkoorden soleren. Zelfs in stukken met normale functionele harmonie (en een tonaal centrum), dus niet alleen in (post)-modale jazz. Myxolydisch is bijvoorbeeld geassocieerd met dominant septiem akkoorden en locrisch met half verminderde akkoorden.

Dus ja, het is wel degelijk een dingetje :P

[ Bericht 1% gewijzigd door samthegreat5 op 21-08-2014 14:50:45 ]
pi_143670096
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 14:45 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

In jazz zijn er een aantal systemen om te gebruiken bij het soleren. Één daarvan is modaal over akkoorden soleren. Zelfs in stukken met normale functionele harmonie (en een tonaal centrum), dus niet alleen in (post)-modale jazz. Myxolydisch is bijvoorbeeld geassocieerd met dominant septiem akkoorden en locrisch met half verminderde akkoorden.

Dus ja, het is wel degelijk een dingetje :P
I know ;)

Maar ik ben er faliekant tegen :D :P
I feel kinda Locrian today
pi_143670194
quote:
1s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 17:00 schreef starla het volgende:

[..]

I know ;)

Maar ik ben er faliekant tegen :D :P
Raar hoor :P
pi_143670366
Ik blijf die solo over dit schema echt geweldig vinden:

Chick is echt van het chromaticisme en de verminderde en gealtereerde loopjes en dan op strategische punten harmonisch belangrijke noten aanstippen. Echt supertof hoe hij dat doet.

Dat gealtereerde loopje op 1:48 over F#7 en dan die G majeur arpeggio over het opvolgende Em7 akkoord om het af te maken. Ik ga die line zo hard van hem stelen :')

En dat loopje op 1:53 - 1:55 _O_
pi_143678623
quote:
10s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 17:04 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Raar hoor :P
Ik hou graag het onderscheid tussen tonale en modale muziek omdat de term modaal aan inflatie onderhevig is. Alles wordt tegenwoordig maar mixolydisch enzovoorts genoemd

Als ik een ii7 - V7 - I7 progressie speel in C majeur en daarover C majeur soleer, verandert de C majeur over ii7 niet opeens in D dorisch en over de V7 niet in G mixolydisch, omdat dat een ander tonaal centrum impliceert dan C.

Ik weet dat jazz-muzikanten vaak wél zo denken en daar is niets mis mee, maar de facto is het het onjuist gebruiken van de term 'modaal'.

Wat je wel kunt zeggen, wat je zelf ook aangaf is dat je zegt: ik speel een mixolydische toonladder over een bepaalde progressie om die b7 te benadrukken. Zoals de eerste luisteroefening een frygisch motiefje bevatte. Dat maakt het stuk zelf niet frygisch.

Dus modale toonladder =/= modaal stuk.

Bij dat stuk in A mineur zei je A aeolisch wat eigenlijk niet kan. Een toonladder kan dat wel zijn, maar een toonsoort dus niet.

Een standaard dorische progressie is bijvoorbeeld i7 - ii7. In D mineur speel je dan Dm7 - Em7 en speel je D dorisch over beide akkoorden met het tonale centrum D. Netjes is om te zeggen: het stuk staat in D mineur en de dorische modus wordt gespeeld over een dorische progresssie. Maar een stuk kan niet in 'D dorisch' staan, omdat de melodie en veel minder de harmonie de modus bepaalt.
Die roots liggen natuurlijk in de contrapunt van de Renaissance waar motetten en madrigalen horizontale harmonisatie gebruikten ipv de huidige verticale harmonisatie met daarboven de melodie. Toen was de melodie óók de harmonie.

Maar goed, dat is mijn vrij conservatieve mening erover. En het is zeker geen wet van Meden en Perzen en genoeg mensen interpreteren het anders.
I feel kinda Locrian today
pi_143679451
quote:
1s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 20:36 schreef starla het volgende:

[..]

Ik hou graag het onderscheid tussen tonale en modale muziek omdat de term modaal aan inflatie onderhevig is. Alles wordt tegenwoordig maar mixolydisch enzovoorts genoemd

Als ik een ii7 - V7 - I7 progressie speel in C majeur en daarover C majeur soleer, verandert de C majeur over ii7 niet opeens in D dorisch en over de V7 niet in G mixolydisch, omdat dat een ander tonaal centrum impliceert dan C.

Ik weet dat jazz-muzikanten vaak wél zo denken en daar is niets mis mee, maar de facto is het het onjuist gebruiken van de term 'modaal'.
Nee, er zijn 2 aanpakken (het is trouwens ii7 - V7 - Imaj7):

1) Je soleert C ionisch (majeur) over 2-5-1 in C majeur
2) Je soleert D dorisch over 2, G myxolydisch (of G gealtereerd, of G verminderd, of, .. etc.) over 5 en C majeur over Imaj7

Juist omdat dan op elk akkoord een ander harmonisch centrum wordt benadrukt is dat één van de dingen die je kan doen. Dat is met opzet. :P

Daarom ook soms ''play the scale'' en soms ''play the chords''. Zoals in Spain van Chick Corea is het hele stuk zo ongeveer gebouwd rondom het tonale centrum van B mineur/D majeur. Die akkoordwisselingen gaan veelal te snel om bij elk akkoord stil te staan bij de bijbehorende ladders, extensies en harmonische centra en daarom zou ik daar over het algemeen gewoon B mineur/D majeur soleren en niet zozeer op elk akkoord de modi gaan zitten analyseren.


quote:
1s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 20:36 schreef starla het volgende:
Bij dat stuk in A mineur zei je A aeolisch wat eigenlijk niet kan. Een toonladder kan dat wel zijn, maar een toonsoort dus niet.

Dat bedoelde ik ook niet echt, ik bedoelde meer van: als modus gebruik ik dan onder andere A aeolisch om erover te soleren.

[ Bericht 6% gewijzigd door samthegreat5 op 21-08-2014 21:02:14 ]
pi_143681719
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 20:57 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Nee, er zijn 2 aanpakken (het is trouwens ii7 - V7 - Imaj7):

1) Je soleert C ionisch (majeur) over 2-5-1 in C majeur
2) Je soleert D dorisch over 2, G myxolydisch (of G gealtereerd, of G verminderd, of, .. etc.) over 5 en C majeur over Imaj7

Juist omdat dan op elk akkoord een ander harmonisch centrum wordt benadrukt is dat één van de dingen die je kan doen. Dat is met opzet. :P
Ja sorry, bedoelde natuurlijk Imaj7 ;)

En je soleert in principe de hele tijd natuurlijk gewoon C majeur en niet omdat het akkoord verandert opeens een andere toonladder. Je kunt het wel zo noemen, maar je oren horen gewoon een C majeur.

Ik vind het altijd wel een beetje grappig dat een jazzmuzikant vindt dat hij boven een V7 - I progressie in C, G mixolydisch speelt en C ionisch (iets ionisch of aeolisch noemen is sowieso vrij 'hautain' aangezien deze puur synoniem zijn aan natuurlijke mineur en majeur), terwijl elke andere muzikant gewoon zegt: ik soleer C majeur, want tsja, het stuk staat in C majeur :P
I feel kinda Locrian today
pi_143684802
quote:
1s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 21:38 schreef starla het volgende:

[..]

Ja sorry, bedoelde natuurlijk Imaj7 ;)

En je soleert in principe de hele tijd natuurlijk gewoon C majeur en niet omdat het akkoord verandert opeens een andere toonladder. Je kunt het wel zo noemen, maar je oren horen gewoon een C majeur.

Ik vind het altijd wel een beetje grappig dat een jazzmuzikant vindt dat hij boven een V7 - I progressie in C, G mixolydisch speelt en C ionisch (iets ionisch of aeolisch noemen is sowieso vrij 'hautain' aangezien deze puur synoniem zijn aan natuurlijke mineur en majeur), terwijl elke andere muzikant gewoon zegt: ik soleer C majeur, want tsja, het stuk staat in C majeur :P
Ik zeg overigens altijd gewoon majeur en mineur, maar omdat we aan 't stoer doen zijn even ionisch en aeolisch :P

Ik snap je punt, maar er zit wel degelijk verschil in C majeur en G mixolydisch. Als je aan het improviseren bent gebruik je veelal akkoordtonen, akkoord-extensies en omspelingen van die extensies. Dus als je een Dm7 - G7 - Cmaj7 hebt dan kan je (het zijn inderdaad in principe dezelfde noten) C majeur spelen over de hele 2-5-1 maar het I7 akkoord van de C majeur ladder is anders dan het I7 akkoord van G mixolydisch. Je kijkt meer vanuit het akkoord zeg maar, het geeft je veel mooiere lines als je als tonica D - G - C pakt in plaats van C voor alle 3 akkoorden. En het denkt ook veel makkelijker en speelt veel makkelijker als je denkt ''Tonica D, nu tonica G, nu tonica C''.

Over Dm7 zou ik bijvoorbeeld de tonica (D) omspelen (halfje boven, halfje onder) dan gebroken de dominant septiem vierklank maken op de tonica maken dan de 9 spelen (E) passing note Eb en dan een loopje dorisch naar beneden.

En dan over G7 en Cmaj7 hetzelfde.

Terwijl je als je zegt ''ik ga C majeur spelen over deze 2-5-1'' je een compleet andere line krijgt. Maar beiden worden gecombineerd, zo is bijvoorbeeld mooi om over de gehele 2-5-1 C gealtereerd te spelen of C verminderd. Dus het wordt samen gebruikt.

Tl;dr: je werkt in jazz met 1-3-5-7-9-11-13, met andere woorden de belangrijke noten, derhalve geeft het compleet andere lines en licks als je C majeur denkt dan wanneer je bijvoorbeeld per akkoord van modus wisselt.

Manier van denken. Niemand denkt voor die gebroken drieklank gevolgd door een dorisch lijntje in C majeur. ''Secunde (D), kwart (F), sext (A), octaaf (C), grote terts (E). Dat is compleet ondoenlijk :P

[ Bericht 3% gewijzigd door samthegreat5 op 21-08-2014 22:50:36 ]
pi_143686013
Ik snap jouw punt ook heel goed hoor, we geven hetzelfde beestje alleen een ander naampje ;)

Twee hele basic voorbeelden hoe de progressie met exact dezelfde toonladder en motief (behalve de resolutie op het einde natuurlijk) je een hele andere perceptie geeft van de toonladder:

https://soundcloud.com/kurtkill/niet-dorisch (de standaard ii7 - V7 - Imaj7)

https://soundcloud.com/kurtkill/dorisch (de i7 - ii7)
I feel kinda Locrian today
pi_143686143
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 23:07 schreef starla het volgende:
Ik snap jouw punt ook heel goed hoor, we geven hetzelfde beestje alleen een ander naampje ;)

Twee hele basic voorbeelden hoe de progressie met exact dezelfde toonladder en motief (behalve de resolutie op het einde natuurlijk) je een hele andere perceptie geeft van de toonladder:

https://soundcloud.com/kurtkill/niet-dorisch (de standaard ii7 - V7 - Imaj7)

https://soundcloud.com/kurtkill/dorisch (de i7 - ii7)
Yes, ik snap je punt inderdaad.
pi_143686522
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 23:10 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Yes, ik snap je punt inderdaad.
Laatste is een beetje dit idee. Ook dorisch:
pi_143686557
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 23:20 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Laatste is een beetje dit idee. Ook dorisch:
Hét voorbeeld van dorisch inderdaad _O_

Zie je wel, ik kan jazz wel waarderen :P
I feel kinda Locrian today
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')