Wink smileysquote:Op vrijdag 25 juli 2014 08:50 schreef starla het volgende:
Jazz...
Niet echt kapot van...
-edit- wel grappig trouwens dat we precies op dezelfde plek 'hetzelfde' akkoord in gedachte hadden:
Jij speelt eigenlijk een Gdim7 (= Edim7) bovenop de C (C7b9). Zonder die C heb je dus mijn Edim7.
Niet alle jazz vind ik lelijk hoor. Moet alleen niet te gek worden, hou meer van de conservatieve jazz zoals Wes Montgomery of het oudere werk van Miles Davis. Kan ik zeker waarderen, zelfs een paar platen van. En wat nou wink smileys, er is niets zo erg als de huil-lach smileyquote:Op vrijdag 25 juli 2014 13:23 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Wink smileys
Hoe kan je jazz nou niet mooi vinden?
| 1 2 3 4 5 6 7 | Fmaj11b13 C7/E Dm/F e|---0-------3-------1--| B|---2-------1-------3--| G|---3-------3-------2--| D|---3-------2-------3--| A|----------------------| E|----------------------| |
NOU, dan is het goed!quote:Op vrijdag 25 juli 2014 14:23 schreef starla het volgende:
[..]
Niet alle jazz vind ik lelijk hoor. Moet alleen niet te gek worden, hou meer van de conservatieve jazz zoals Wes Montgomery of het oudere werk van Miles Davis. Kan ik zeker waarderen, zelfs een paar platen van. En wat nou wink smileys, er is niets zo erg als de huil-lach smiley![]()
Absoluut met je eens, het zijn geweldige muzikanten zoals ze improviseren.quote:Op vrijdag 25 juli 2014 14:43 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
NOU, dan is het goed!
Echt verbazingwekkend hoe snel in die filmpjes van mij op de vorige pagina de solist nadenkt. Het is zo theoretisch zwaar: ''welke toonladder over welke akkoorden?'', ''welk akkoord uit het schema zijn we nu?'', chord outlines, omspelingen, chromaticismen, polyritmes. Daar moet je echt een verschrikkelijk goede kennis van allerlei toonladders (bebop varianten, verminderd varianten, gealtereerd, mineur/majeur, kerktoonladders, pentatonisch, bluestoonladder, harmonisch/melodisch) in alle toonsoorten voor hebben en kennis van al die andere meuk voordat je het ook maar enigszins kan toepassen.
En toch lijkt het alsof het bijv. Bill Evans bijna geen moeite kost. Denk dat het op een gegeven moment als je al die dingen zo in een automatisme hebt gewerkt het gewoon bijna vanzelf gaat.
Lijpe shit.
Ik kan echt niet spelen met lange nagels op mijn linkerhandquote:Op vrijdag 25 juli 2014 14:58 schreef starla het volgende:
[..]
Absoluut met je eens, het zijn geweldige muzikanten zoals ze improviseren.
Voor kree: zo klinkt de progressie dus alléén op gitaar (excuses voor af en toe het getik tussendoor, moet hoognodig weer mijn nagels inkorten):
https://soundcloud.com/kurtkill/projectlied-akoordjes
Preciesquote:Op vrijdag 25 juli 2014 15:08 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Ik kan echt niet spelen met lange nagels op mijn linkerhand
https://soundcloud.com/hi(...)rigby-norman-simmonsquote:
Advertentie plaatsen ofzo.quote:Op vrijdag 25 juli 2014 15:19 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
https://soundcloud.com/hi(...)rigby-norman-simmons
Vond ik net opeens.
Ik wil eigenlijk ook al langere tijd in een jazz trio/band spelen, maar (goede/fatsoenlijke) jazz muzikanten zijn echt onmogelijk om te vinden. Tips?
Ga het straks even proberen, het is voor op piano inderdaad.quote:Op vrijdag 25 juli 2014 14:23 schreef starla het volgende:
[..]
Niet alle jazz vind ik lelijk hoor. Moet alleen niet te gek worden, hou meer van de conservatieve jazz zoals Wes Montgomery of het oudere werk van Miles Davis. Kan ik zeker waarderen, zelfs een paar platen van. En wat nou wink smileys, er is niets zo erg als de huil-lach smiley![]()
@ Kree, kom je er al een beetje uit?
Bij die Fmaj11b13 kun je gerust een aantal noten weglaten hoor. Op gitaar speel ik hem als volgt (dus niet zo vol als dat soundcloud fragmentje):
[ code verwijderd ]
Geeft een mooiere voice leading dan als je het zwart/wit conventioneel zou spelen, maar jij gaat hem op piano doen volgens mij toch?
Wat is nu precies de opzet dan? Jij speelt begeleiding en een koor van EO-leden gaat daar unisono overheen blèrren?quote:Op vrijdag 25 juli 2014 15:52 schreef kree het volgende:
[..]
Ga het straks even proberen, het is voor op piano inderdaad.
Ik denk dat ik wel op z'n minst de melodie een beetje moet meepingelen voor ze, maargoed afhankelijk van of ze het makkelijk oppakken, het meerendeel zal trouwens wel 50+ en van de psalmen generatie zijndus ok zie dat wel
Tis zeg maar bij 7-9 akkoorden pak ik ze redelijk zonder te denken, hoger als dat en dan moet ik echt noten gaan tellen.
Weet dat het simpel is, maar gebruik die gewoon niet vaak genoeg om het in 1 keer te spelen. (meestal als het sporadisch voorkomt versimpel ik ze dan, zeker met band maakt dat meestal niet veel uit)
Min of meer is dat het idee, ik weet nog niet precies wie er mee doen ik schat 30-40 man.quote:Op vrijdag 25 juli 2014 17:14 schreef starla het volgende:
[..]
Wat is nu precies de opzet dan? Jij speelt begeleiding en een koor van EO-leden gaat daar unisono overheen blèrren?
Dan kun je het beste niet al te ingewikkeld maken.
Dat zou wellicht leuker zijn. Maar daar is niet voor gekozen door de organisatie.quote:Op zaterdag 26 juli 2014 14:58 schreef starla het volgende:
Dus 30 a 40 mensen gaan dezelfde noten zingen, maak het dan meerstemmig ofzo. Niet jij per se maar de dirigent.
Nu wordt het wel een beetje knoop-in-je-zakdoekachtig.
Zal ik al helemaal geen dim-akkoorden of b5 akkoorden spelen want dan moeten ze een tritone-interval zingen, gaat een een goed getrainde zanger niet gauw lukken.
Ja, ben ook niet meer aan die bluesimprovisatie toe gekomen. Had wel iets ingespeeld vorige week maar de kwaliteit van mijn opgenomen stukjes blijft abominabelquote:Op maandag 28 juli 2014 19:21 schreef kree het volgende:
[..]
Dat zou wellicht leuker zijn. Maar daar is niet voor gekozen door de organisatie.
Moet trouwens nog verder met jullie stukjes. Niet echt meer aan toe gekomen
quote:Op zondag 3 augustus 2014 19:03 schreef kree het volgende:
Ok om nog even op dat liedje terug te komen.
Ik heb er uiteindelijk dit van gemaakt, toch maar twee-stemmig, hoop dat ze dat accepteren en anders is het pech.
Beetje geleend van jullie akkoorden maar heb toch geprobeerd simpel te houden
http://picosong.com/cVws/
Klinkt wel lekker zo hoor. Ik zou alleen in maat 8 de tweede partij wat omlaag laten gaan met een diagonale contrapunt, nu blijft het wat hangen.quote:Op zondag 3 augustus 2014 19:03 schreef kree het volgende:
Ok om nog even op dat liedje terug te komen.
Ik heb er uiteindelijk dit van gemaakt, toch maar twee-stemmig, hoop dat ze dat accepteren en anders is het pech.
Beetje geleend van jullie akkoorden maar heb toch geprobeerd simpel te houden
http://picosong.com/cVws/
Absoluut gehoor is 'absoluut' cool idd.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 19:44 schreef kree het volgende:
Een absoluut gehoor zou opzich makkelijk zijn
Helaas moet ik ook altijd ff testen op piano, meestal kom ik dan nog in de buurt maar moet ik toch een paar noten spelen voordat ik de juiste heb.
In de OP staat een link naar musictheory.net. Die is ook interactief met luisteroefeningen e.d..quote:Op zondag 10 augustus 2014 15:42 schreef naamdrager het volgende:
Bestaat er eigenlijk zoiets als een goede online (of nog beter, downloadbare) audiocursus muziektheorie? Waarin je vanaf het begin de basisprincipes leert van toonladders, melodie, akkoorden, maatsoorten etc.? Voor muziekluisteraars is dat best wel ontoegankelijk allemaal, terwijl een beetje kennis ervan je luisterbeleving en waardering van muziek wel zou kunnen meehelpen. Ik heb zelf bij het luisteren naar muziek best vaak het gevoel dat een boel langs me heen gaat, omdat ik weinig kaas gegeten heb van muziektheorie.
1) A mineur (C aeolisch)quote:Op zondag 17 augustus 2014 12:17 schreef starla het volgende:
Ok, luisteroefeningetje numero tres met arpeggio's:
https://soundcloud.com/kurtkill/luisteroefening2
1) In welke toonsoort begint het stuk?
2) Welk akkoord wordt gespeeld op 0:13?
3) Wat gebeurt er precies op 0:40?
4) Wat gebeurt er op 0:54?
Good luck!
Wat krijgen we nouquote:Op zondag 17 augustus 2014 12:17 schreef starla het volgende:
Ok, luisteroefeningetje numero tres met arpeggio's:
https://soundcloud.com/kurtkill/luisteroefening2
1) In welke toonsoort begint het stuk?
2) Welk akkoord wordt gespeeld op 0:13?
3) Wat gebeurt er precies op 0:40?
4) Wat gebeurt er op 0:54?
Good luck!
1) A mineurquote:Op woensdag 20 augustus 2014 02:29 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
1) A mineur (C aeolisch)
2) E6
3) Tonica majeur ipv mineur (A majeur)
4) Modulatie met grote sext
Oja, natuurlijk C aeolisch is 3 mollen. Ik bedoelde A aeolisch natuurlijk.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 06:07 schreef starla het volgende:
[..]
1) A mineur(C aeolisch is niet goed)
2) E7#5 (maar lastig te horen idd)
3) Yup, een zogenaamde Picardy third
4) Klopt, modulatie begint door de grote sext te spelen, weet je toevallig de tonica van de modulatie? De modulatie houdt op bij het teruggaan naar de G majeur en dan weer A mineur als laatste akkoord, maar tot die G majeur staat het in een andere toonsoort
Dat gezegd hebbende: je improvisatie =!
De modulatie pak je ook echt smooth op man.
In jazz zijn er een aantal systemen om te gebruiken bij het soleren. Één daarvan is modaal over akkoorden soleren. Zelfs in stukken met normale functionele harmonie (en een tonaal centrum), dus niet alleen in (post)-modale jazz. Myxolydisch is bijvoorbeeld geassocieerd met dominant septiem akkoorden en locrisch met half verminderde akkoorden.quote:Op donderdag 21 augustus 2014 08:03 schreef starla het volgende:
Om nog even op A aeolisch terug te komen; direct vergeten!
Het nummer is tonaal en niet modaal, dus gewoon A mineur. Is zou alleen aeolisch gebruiken in een modale context, maar ik weet dat jazz-muzikanten daar laks aan hebben
I knowquote:Op donderdag 21 augustus 2014 14:45 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
In jazz zijn er een aantal systemen om te gebruiken bij het soleren. Één daarvan is modaal over akkoorden soleren. Zelfs in stukken met normale functionele harmonie (en een tonaal centrum), dus niet alleen in (post)-modale jazz. Myxolydisch is bijvoorbeeld geassocieerd met dominant septiem akkoorden en locrisch met half verminderde akkoorden.
Dus ja, het is wel degelijk een dingetje
Raar hoorquote:Op donderdag 21 augustus 2014 17:00 schreef starla het volgende:
[..]
I know
Maar ik ben er faliekant tegen![]()
Ik hou graag het onderscheid tussen tonale en modale muziek omdat de term modaal aan inflatie onderhevig is. Alles wordt tegenwoordig maar mixolydisch enzovoorts genoemdquote:
Nee, er zijn 2 aanpakken (het is trouwens ii7 - V7 - Imaj7):quote:Op donderdag 21 augustus 2014 20:36 schreef starla het volgende:
[..]
Ik hou graag het onderscheid tussen tonale en modale muziek omdat de term modaal aan inflatie onderhevig is. Alles wordt tegenwoordig maar mixolydisch enzovoorts genoemd
Als ik een ii7 - V7 - I7 progressie speel in C majeur en daarover C majeur soleer, verandert de C majeur over ii7 niet opeens in D dorisch en over de V7 niet in G mixolydisch, omdat dat een ander tonaal centrum impliceert dan C.
Ik weet dat jazz-muzikanten vaak wél zo denken en daar is niets mis mee, maar de facto is het het onjuist gebruiken van de term 'modaal'.
Dat bedoelde ik ook niet echt, ik bedoelde meer van: als modus gebruik ik dan onder andere A aeolisch om erover te soleren.quote:Op donderdag 21 augustus 2014 20:36 schreef starla het volgende:
Bij dat stuk in A mineur zei je A aeolisch wat eigenlijk niet kan. Een toonladder kan dat wel zijn, maar een toonsoort dus niet.
Ja sorry, bedoelde natuurlijk Imaj7quote:Op donderdag 21 augustus 2014 20:57 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Nee, er zijn 2 aanpakken (het is trouwens ii7 - V7 - Imaj7):
1) Je soleert C ionisch (majeur) over 2-5-1 in C majeur
2) Je soleert D dorisch over 2, G myxolydisch (of G gealtereerd, of G verminderd, of, .. etc.) over 5 en C majeur over Imaj7
Juist omdat dan op elk akkoord een ander harmonisch centrum wordt benadrukt is dat één van de dingen die je kan doen. Dat is met opzet.
Ik zeg overigens altijd gewoon majeur en mineur, maar omdat we aan 't stoer doen zijn even ionisch en aeolischquote:Op donderdag 21 augustus 2014 21:38 schreef starla het volgende:
[..]
Ja sorry, bedoelde natuurlijk Imaj7
En je soleert in principe de hele tijd natuurlijk gewoon C majeur en niet omdat het akkoord verandert opeens een andere toonladder. Je kunt het wel zo noemen, maar je oren horen gewoon een C majeur.
Ik vind het altijd wel een beetje grappig dat een jazzmuzikant vindt dat hij boven een V7 - I progressie in C, G mixolydisch speelt en C ionisch (iets ionisch of aeolisch noemen is sowieso vrij 'hautain' aangezien deze puur synoniem zijn aan natuurlijke mineur en majeur), terwijl elke andere muzikant gewoon zegt: ik soleer C majeur, want tsja, het stuk staat in C majeur
Yes, ik snap je punt inderdaad.quote:Op donderdag 21 augustus 2014 23:07 schreef starla het volgende:
Ik snap jouw punt ook heel goed hoor, we geven hetzelfde beestje alleen een ander naampje![]()
Twee hele basic voorbeelden hoe de progressie met exact dezelfde toonladder en motief (behalve de resolutie op het einde natuurlijk) je een hele andere perceptie geeft van de toonladder:
https://soundcloud.com/kurtkill/niet-dorisch (de standaard ii7 - V7 - Imaj7)
https://soundcloud.com/kurtkill/dorisch (de i7 - ii7)
Laatste is een beetje dit idee. Ook dorisch:quote:Op donderdag 21 augustus 2014 23:10 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Yes, ik snap je punt inderdaad.
Hét voorbeeld van dorisch inderdaadquote:Op donderdag 21 augustus 2014 23:20 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Laatste is een beetje dit idee. Ook dorisch:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |