abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_143134921
quote:
0s.gif Op woensdag 6 augustus 2014 19:44 schreef kree het volgende:
Een absoluut gehoor zou opzich makkelijk zijn :)
Helaas moet ik ook altijd ff testen op piano, meestal kom ik dan nog in de buurt maar moet ik toch een paar noten spelen voordat ik de juiste heb.
Absoluut gehoor is 'absoluut' cool idd.

Ik heb een soort relatief absoluut gehoor zeg ik altijd maar _O- Of gewoon een goed geheugen voor toonsoorten.

Als ik een nummer vaak luister, dan kan ik deze in precies dezelfde toonsoort met solfège tot jaren later nog na zingen :)

Dry County van Bon Jovi is zo'n nummer; dat intro heb ik zo vaak gehoord. Dat ik dat intro gewoon in D mineur zing. Als ik dan het nummer ga luisteren zit ik altijd spot on. Dus voor de D heb ik een absoluut gehoor haha.

Ook 1 van de redenen waarom ik het niet eens ben met velen die zeggen dat absoluut gehoor niet te trainen is, dat is het wel.
I feel kinda Locrian today
pi_143263766
Bestaat er eigenlijk zoiets als een goede online (of nog beter, downloadbare) audiocursus muziektheorie? Waarin je vanaf het begin de basisprincipes leert van toonladders, melodie, akkoorden, maatsoorten etc.? Voor muziekluisteraars is dat best wel ontoegankelijk allemaal, terwijl een beetje kennis ervan je luisterbeleving en waardering van muziek wel zou kunnen meehelpen. Ik heb zelf bij het luisteren naar muziek best vaak het gevoel dat een boel langs me heen gaat, omdat ik weinig kaas gegeten heb van muziektheorie.
[i]Sometimes we live
no particular way
but our own[/i]
pi_143264584
quote:
0s.gif Op zondag 10 augustus 2014 15:42 schreef naamdrager het volgende:
Bestaat er eigenlijk zoiets als een goede online (of nog beter, downloadbare) audiocursus muziektheorie? Waarin je vanaf het begin de basisprincipes leert van toonladders, melodie, akkoorden, maatsoorten etc.? Voor muziekluisteraars is dat best wel ontoegankelijk allemaal, terwijl een beetje kennis ervan je luisterbeleving en waardering van muziek wel zou kunnen meehelpen. Ik heb zelf bij het luisteren naar muziek best vaak het gevoel dat een boel langs me heen gaat, omdat ik weinig kaas gegeten heb van muziektheorie.
In de OP staat een link naar musictheory.net. Die is ook interactief met luisteroefeningen e.d..
pi_143504967
Ok, luisteroefeningetje numero tres met arpeggio's:

https://soundcloud.com/kurtkill/luisteroefening2

1) In welke toonsoort begint het stuk?
2) Welk akkoord wordt gespeeld op 0:13?
3) Wat gebeurt er precies op 0:40?
4) Wat gebeurt er op 0:54?

Good luck! ^O^
pi_143598313
Nobody?
pi_143617694
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 12:17 schreef starla het volgende:

Good luck! ^O^
1) A mineur (C aeolisch)
2) E6
3) Tonica majeur ipv mineur (A majeur)
4) Modulatie met grote sext
pi_143617901
quote:
0s.gif Op zondag 17 augustus 2014 12:17 schreef starla het volgende:

Good luck! ^O^
Wat krijgen we nou
https://soundcloud.com/meneerhenkjandoedel/espanola
pi_143617912
Beetje dit idee:

Schema begint rond 1:15

Die toetsen solo. Chick Corea. _O_

http://forums.allaboutjaz(...)rea-s-Spain-Analysis
pi_143618539
quote:
7s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 02:29 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

1) A mineur (C aeolisch)
2) E6
3) Tonica majeur ipv mineur (A majeur)
4) Modulatie met grote sext
1) A mineur ^O^ (C aeolisch is niet goed)
2) E7#5 (maar lastig te horen idd)
3) Yup, een zogenaamde Picardy third ^O^
4) Klopt, modulatie begint door de grote sext te spelen, weet je toevallig de tonica van de modulatie? De modulatie houdt op bij het teruggaan naar de G majeur en dan weer A mineur als laatste akkoord, maar tot die G majeur staat het in een andere toonsoort ;)

Dat gezegd hebbende: je improvisatie = _O_ !

De modulatie pak je ook echt smooth op man.
pi_143618652
Eigenlijk vormen we wel een aardig duo ;)

Nog een drummer en het Sam trio is compleet :D

-edit- misschien nog een contrabassist erbij :)

[ Bericht 20% gewijzigd door starla op 20-08-2014 07:10:47 ]
pi_143625132
quote:
1s.gif Op woensdag 20 augustus 2014 06:07 schreef starla het volgende:

[..]

1) A mineur ^O^ (C aeolisch is niet goed)
2) E7#5 (maar lastig te horen idd)
3) Yup, een zogenaamde Picardy third ^O^
4) Klopt, modulatie begint door de grote sext te spelen, weet je toevallig de tonica van de modulatie? De modulatie houdt op bij het teruggaan naar de G majeur en dan weer A mineur als laatste akkoord, maar tot die G majeur staat het in een andere toonsoort ;)

Dat gezegd hebbende: je improvisatie = _O_ !

De modulatie pak je ook echt smooth op man.
Oja, natuurlijk C aeolisch is 3 mollen. Ik bedoelde A aeolisch natuurlijk.
Oh en wat die E7#5 betreft, inderdaad. Ik dacht gisterennacht kennelijk dat E-G#-B-C een E6 was, maar die C is natuurlijk een #5. Foutje.

En tonica van de modulatie is F# (zijnde, het eerste akkoord). Toonsoort is denk ik Bb mineur.

F# - F - Bbm - Ab - F# - F - G - Am

Dat volgt de contrabas partij ook die ik heb ingespeeld :P

En bedankt :D

[ Bericht 3% gewijzigd door samthegreat5 op 20-08-2014 13:20:52 ]
pi_143626809
Top! Modulatie idd naar Bb mineur ^O^
pi_143655888
Om nog even op A aeolisch terug te komen; direct vergeten! :D

Het nummer is tonaal en niet modaal, dus gewoon A mineur. Is zou alleen aeolisch gebruiken in een modale context, maar ik weet dat jazz-muzikanten daar laks aan hebben :P
pi_143665345
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 08:03 schreef starla het volgende:
Om nog even op A aeolisch terug te komen; direct vergeten! :D

Het nummer is tonaal en niet modaal, dus gewoon A mineur. Is zou alleen aeolisch gebruiken in een modale context, maar ik weet dat jazz-muzikanten daar laks aan hebben :P
In jazz zijn er een aantal systemen om te gebruiken bij het soleren. Één daarvan is modaal over akkoorden soleren. Zelfs in stukken met normale functionele harmonie (en een tonaal centrum), dus niet alleen in (post)-modale jazz. Myxolydisch is bijvoorbeeld geassocieerd met dominant septiem akkoorden en locrisch met half verminderde akkoorden.

Dus ja, het is wel degelijk een dingetje :P

[ Bericht 1% gewijzigd door samthegreat5 op 21-08-2014 14:50:45 ]
pi_143670096
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 14:45 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

In jazz zijn er een aantal systemen om te gebruiken bij het soleren. Één daarvan is modaal over akkoorden soleren. Zelfs in stukken met normale functionele harmonie (en een tonaal centrum), dus niet alleen in (post)-modale jazz. Myxolydisch is bijvoorbeeld geassocieerd met dominant septiem akkoorden en locrisch met half verminderde akkoorden.

Dus ja, het is wel degelijk een dingetje :P
I know ;)

Maar ik ben er faliekant tegen :D :P
pi_143670194
quote:
1s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 17:00 schreef starla het volgende:

[..]

I know ;)

Maar ik ben er faliekant tegen :D :P
Raar hoor :P
pi_143670366
Ik blijf die solo over dit schema echt geweldig vinden:

Chick is echt van het chromaticisme en de verminderde en gealtereerde loopjes en dan op strategische punten harmonisch belangrijke noten aanstippen. Echt supertof hoe hij dat doet.

Dat gealtereerde loopje op 1:48 over F#7 en dan die G majeur arpeggio over het opvolgende Em7 akkoord om het af te maken. Ik ga die line zo hard van hem stelen :')

En dat loopje op 1:53 - 1:55 _O_
pi_143678623
quote:
10s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 17:04 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Raar hoor :P
Ik hou graag het onderscheid tussen tonale en modale muziek omdat de term modaal aan inflatie onderhevig is. Alles wordt tegenwoordig maar mixolydisch enzovoorts genoemd

Als ik een ii7 - V7 - I7 progressie speel in C majeur en daarover C majeur soleer, verandert de C majeur over ii7 niet opeens in D dorisch en over de V7 niet in G mixolydisch, omdat dat een ander tonaal centrum impliceert dan C.

Ik weet dat jazz-muzikanten vaak wél zo denken en daar is niets mis mee, maar de facto is het het onjuist gebruiken van de term 'modaal'.

Wat je wel kunt zeggen, wat je zelf ook aangaf is dat je zegt: ik speel een mixolydische toonladder over een bepaalde progressie om die b7 te benadrukken. Zoals de eerste luisteroefening een frygisch motiefje bevatte. Dat maakt het stuk zelf niet frygisch.

Dus modale toonladder =/= modaal stuk.

Bij dat stuk in A mineur zei je A aeolisch wat eigenlijk niet kan. Een toonladder kan dat wel zijn, maar een toonsoort dus niet.

Een standaard dorische progressie is bijvoorbeeld i7 - ii7. In D mineur speel je dan Dm7 - Em7 en speel je D dorisch over beide akkoorden met het tonale centrum D. Netjes is om te zeggen: het stuk staat in D mineur en de dorische modus wordt gespeeld over een dorische progresssie. Maar een stuk kan niet in 'D dorisch' staan, omdat de melodie en veel minder de harmonie de modus bepaalt.
Die roots liggen natuurlijk in de contrapunt van de Renaissance waar motetten en madrigalen horizontale harmonisatie gebruikten ipv de huidige verticale harmonisatie met daarboven de melodie. Toen was de melodie óók de harmonie.

Maar goed, dat is mijn vrij conservatieve mening erover. En het is zeker geen wet van Meden en Perzen en genoeg mensen interpreteren het anders.
pi_143679451
quote:
1s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 20:36 schreef starla het volgende:

[..]

Ik hou graag het onderscheid tussen tonale en modale muziek omdat de term modaal aan inflatie onderhevig is. Alles wordt tegenwoordig maar mixolydisch enzovoorts genoemd

Als ik een ii7 - V7 - I7 progressie speel in C majeur en daarover C majeur soleer, verandert de C majeur over ii7 niet opeens in D dorisch en over de V7 niet in G mixolydisch, omdat dat een ander tonaal centrum impliceert dan C.

Ik weet dat jazz-muzikanten vaak wél zo denken en daar is niets mis mee, maar de facto is het het onjuist gebruiken van de term 'modaal'.
Nee, er zijn 2 aanpakken (het is trouwens ii7 - V7 - Imaj7):

1) Je soleert C ionisch (majeur) over 2-5-1 in C majeur
2) Je soleert D dorisch over 2, G myxolydisch (of G gealtereerd, of G verminderd, of, .. etc.) over 5 en C majeur over Imaj7

Juist omdat dan op elk akkoord een ander harmonisch centrum wordt benadrukt is dat één van de dingen die je kan doen. Dat is met opzet. :P

Daarom ook soms ''play the scale'' en soms ''play the chords''. Zoals in Spain van Chick Corea is het hele stuk zo ongeveer gebouwd rondom het tonale centrum van B mineur/D majeur. Die akkoordwisselingen gaan veelal te snel om bij elk akkoord stil te staan bij de bijbehorende ladders, extensies en harmonische centra en daarom zou ik daar over het algemeen gewoon B mineur/D majeur soleren en niet zozeer op elk akkoord de modi gaan zitten analyseren.

quote:
1s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 20:36 schreef starla het volgende:
Bij dat stuk in A mineur zei je A aeolisch wat eigenlijk niet kan. Een toonladder kan dat wel zijn, maar een toonsoort dus niet.

Dat bedoelde ik ook niet echt, ik bedoelde meer van: als modus gebruik ik dan onder andere A aeolisch om erover te soleren.

[ Bericht 6% gewijzigd door samthegreat5 op 21-08-2014 21:02:14 ]
pi_143681719
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 20:57 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Nee, er zijn 2 aanpakken (het is trouwens ii7 - V7 - Imaj7):

1) Je soleert C ionisch (majeur) over 2-5-1 in C majeur
2) Je soleert D dorisch over 2, G myxolydisch (of G gealtereerd, of G verminderd, of, .. etc.) over 5 en C majeur over Imaj7

Juist omdat dan op elk akkoord een ander harmonisch centrum wordt benadrukt is dat één van de dingen die je kan doen. Dat is met opzet. :P
Ja sorry, bedoelde natuurlijk Imaj7 ;)

En je soleert in principe de hele tijd natuurlijk gewoon C majeur en niet omdat het akkoord verandert opeens een andere toonladder. Je kunt het wel zo noemen, maar je oren horen gewoon een C majeur.

Ik vind het altijd wel een beetje grappig dat een jazzmuzikant vindt dat hij boven een V7 - I progressie in C, G mixolydisch speelt en C ionisch (iets ionisch of aeolisch noemen is sowieso vrij 'hautain' aangezien deze puur synoniem zijn aan natuurlijke mineur en majeur), terwijl elke andere muzikant gewoon zegt: ik soleer C majeur, want tsja, het stuk staat in C majeur :P
pi_143684802
quote:
1s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 21:38 schreef starla het volgende:

[..]

Ja sorry, bedoelde natuurlijk Imaj7 ;)

En je soleert in principe de hele tijd natuurlijk gewoon C majeur en niet omdat het akkoord verandert opeens een andere toonladder. Je kunt het wel zo noemen, maar je oren horen gewoon een C majeur.

Ik vind het altijd wel een beetje grappig dat een jazzmuzikant vindt dat hij boven een V7 - I progressie in C, G mixolydisch speelt en C ionisch (iets ionisch of aeolisch noemen is sowieso vrij 'hautain' aangezien deze puur synoniem zijn aan natuurlijke mineur en majeur), terwijl elke andere muzikant gewoon zegt: ik soleer C majeur, want tsja, het stuk staat in C majeur :P
Ik zeg overigens altijd gewoon majeur en mineur, maar omdat we aan 't stoer doen zijn even ionisch en aeolisch :P

Ik snap je punt, maar er zit wel degelijk verschil in C majeur en G mixolydisch. Als je aan het improviseren bent gebruik je veelal akkoordtonen, akkoord-extensies en omspelingen van die extensies. Dus als je een Dm7 - G7 - Cmaj7 hebt dan kan je (het zijn inderdaad in principe dezelfde noten) C majeur spelen over de hele 2-5-1 maar het I7 akkoord van de C majeur ladder is anders dan het I7 akkoord van G mixolydisch. Je kijkt meer vanuit het akkoord zeg maar, het geeft je veel mooiere lines als je als tonica D - G - C pakt in plaats van C voor alle 3 akkoorden. En het denkt ook veel makkelijker en speelt veel makkelijker als je denkt ''Tonica D, nu tonica G, nu tonica C''.

Over Dm7 zou ik bijvoorbeeld de tonica (D) omspelen (halfje boven, halfje onder) dan gebroken de dominant septiem vierklank maken op de tonica maken dan de 9 spelen (E) passing note Eb en dan een loopje dorisch naar beneden.

En dan over G7 en Cmaj7 hetzelfde.

Terwijl je als je zegt ''ik ga C majeur spelen over deze 2-5-1'' je een compleet andere line krijgt. Maar beiden worden gecombineerd, zo is bijvoorbeeld mooi om over de gehele 2-5-1 C gealtereerd te spelen of C verminderd. Dus het wordt samen gebruikt.

Tl;dr: je werkt in jazz met 1-3-5-7-9-11-13, met andere woorden de belangrijke noten, derhalve geeft het compleet andere lines en licks als je C majeur denkt dan wanneer je bijvoorbeeld per akkoord van modus wisselt.

Manier van denken. Niemand denkt voor die gebroken drieklank gevolgd door een dorisch lijntje in C majeur. ''Secunde (D), kwart (F), sext (A), octaaf (C), grote terts (E). Dat is compleet ondoenlijk :P

[ Bericht 3% gewijzigd door samthegreat5 op 21-08-2014 22:50:36 ]
pi_143686013
Ik snap jouw punt ook heel goed hoor, we geven hetzelfde beestje alleen een ander naampje ;)

Twee hele basic voorbeelden hoe de progressie met exact dezelfde toonladder en motief (behalve de resolutie op het einde natuurlijk) je een hele andere perceptie geeft van de toonladder:

https://soundcloud.com/kurtkill/niet-dorisch (de standaard ii7 - V7 - Imaj7)

https://soundcloud.com/kurtkill/dorisch (de i7 - ii7)
pi_143686143
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 23:07 schreef starla het volgende:
Ik snap jouw punt ook heel goed hoor, we geven hetzelfde beestje alleen een ander naampje ;)

Twee hele basic voorbeelden hoe de progressie met exact dezelfde toonladder en motief (behalve de resolutie op het einde natuurlijk) je een hele andere perceptie geeft van de toonladder:

https://soundcloud.com/kurtkill/niet-dorisch (de standaard ii7 - V7 - Imaj7)

https://soundcloud.com/kurtkill/dorisch (de i7 - ii7)
Yes, ik snap je punt inderdaad.
pi_143686522
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 23:10 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Yes, ik snap je punt inderdaad.
Laatste is een beetje dit idee. Ook dorisch:
pi_143686557
quote:
0s.gif Op donderdag 21 augustus 2014 23:20 schreef samthegreat5 het volgende:

[..]

Laatste is een beetje dit idee. Ook dorisch: