Absoluut gehoor is 'absoluut' cool idd.quote:Op woensdag 6 augustus 2014 19:44 schreef kree het volgende:
Een absoluut gehoor zou opzich makkelijk zijn
Helaas moet ik ook altijd ff testen op piano, meestal kom ik dan nog in de buurt maar moet ik toch een paar noten spelen voordat ik de juiste heb.
In de OP staat een link naar musictheory.net. Die is ook interactief met luisteroefeningen e.d..quote:Op zondag 10 augustus 2014 15:42 schreef naamdrager het volgende:
Bestaat er eigenlijk zoiets als een goede online (of nog beter, downloadbare) audiocursus muziektheorie? Waarin je vanaf het begin de basisprincipes leert van toonladders, melodie, akkoorden, maatsoorten etc.? Voor muziekluisteraars is dat best wel ontoegankelijk allemaal, terwijl een beetje kennis ervan je luisterbeleving en waardering van muziek wel zou kunnen meehelpen. Ik heb zelf bij het luisteren naar muziek best vaak het gevoel dat een boel langs me heen gaat, omdat ik weinig kaas gegeten heb van muziektheorie.
1) A mineur (C aeolisch)quote:Op zondag 17 augustus 2014 12:17 schreef starla het volgende:
Ok, luisteroefeningetje numero tres met arpeggio's:
https://soundcloud.com/kurtkill/luisteroefening2
1) In welke toonsoort begint het stuk?
2) Welk akkoord wordt gespeeld op 0:13?
3) Wat gebeurt er precies op 0:40?
4) Wat gebeurt er op 0:54?
Good luck!
Wat krijgen we nouquote:Op zondag 17 augustus 2014 12:17 schreef starla het volgende:
Ok, luisteroefeningetje numero tres met arpeggio's:
https://soundcloud.com/kurtkill/luisteroefening2
1) In welke toonsoort begint het stuk?
2) Welk akkoord wordt gespeeld op 0:13?
3) Wat gebeurt er precies op 0:40?
4) Wat gebeurt er op 0:54?
Good luck!
1) A mineurquote:Op woensdag 20 augustus 2014 02:29 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
1) A mineur (C aeolisch)
2) E6
3) Tonica majeur ipv mineur (A majeur)
4) Modulatie met grote sext
Oja, natuurlijk C aeolisch is 3 mollen. Ik bedoelde A aeolisch natuurlijk.quote:Op woensdag 20 augustus 2014 06:07 schreef starla het volgende:
[..]
1) A mineur(C aeolisch is niet goed)
2) E7#5 (maar lastig te horen idd)
3) Yup, een zogenaamde Picardy third
4) Klopt, modulatie begint door de grote sext te spelen, weet je toevallig de tonica van de modulatie? De modulatie houdt op bij het teruggaan naar de G majeur en dan weer A mineur als laatste akkoord, maar tot die G majeur staat het in een andere toonsoort
Dat gezegd hebbende: je improvisatie =!
De modulatie pak je ook echt smooth op man.
In jazz zijn er een aantal systemen om te gebruiken bij het soleren. Één daarvan is modaal over akkoorden soleren. Zelfs in stukken met normale functionele harmonie (en een tonaal centrum), dus niet alleen in (post)-modale jazz. Myxolydisch is bijvoorbeeld geassocieerd met dominant septiem akkoorden en locrisch met half verminderde akkoorden.quote:Op donderdag 21 augustus 2014 08:03 schreef starla het volgende:
Om nog even op A aeolisch terug te komen; direct vergeten!
Het nummer is tonaal en niet modaal, dus gewoon A mineur. Is zou alleen aeolisch gebruiken in een modale context, maar ik weet dat jazz-muzikanten daar laks aan hebben
I knowquote:Op donderdag 21 augustus 2014 14:45 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
In jazz zijn er een aantal systemen om te gebruiken bij het soleren. Één daarvan is modaal over akkoorden soleren. Zelfs in stukken met normale functionele harmonie (en een tonaal centrum), dus niet alleen in (post)-modale jazz. Myxolydisch is bijvoorbeeld geassocieerd met dominant septiem akkoorden en locrisch met half verminderde akkoorden.
Dus ja, het is wel degelijk een dingetje
Raar hoorquote:Op donderdag 21 augustus 2014 17:00 schreef starla het volgende:
[..]
I know
Maar ik ben er faliekant tegen![]()
Ik hou graag het onderscheid tussen tonale en modale muziek omdat de term modaal aan inflatie onderhevig is. Alles wordt tegenwoordig maar mixolydisch enzovoorts genoemdquote:
Nee, er zijn 2 aanpakken (het is trouwens ii7 - V7 - Imaj7):quote:Op donderdag 21 augustus 2014 20:36 schreef starla het volgende:
[..]
Ik hou graag het onderscheid tussen tonale en modale muziek omdat de term modaal aan inflatie onderhevig is. Alles wordt tegenwoordig maar mixolydisch enzovoorts genoemd
Als ik een ii7 - V7 - I7 progressie speel in C majeur en daarover C majeur soleer, verandert de C majeur over ii7 niet opeens in D dorisch en over de V7 niet in G mixolydisch, omdat dat een ander tonaal centrum impliceert dan C.
Ik weet dat jazz-muzikanten vaak wél zo denken en daar is niets mis mee, maar de facto is het het onjuist gebruiken van de term 'modaal'.
Dat bedoelde ik ook niet echt, ik bedoelde meer van: als modus gebruik ik dan onder andere A aeolisch om erover te soleren.quote:Op donderdag 21 augustus 2014 20:36 schreef starla het volgende:
Bij dat stuk in A mineur zei je A aeolisch wat eigenlijk niet kan. Een toonladder kan dat wel zijn, maar een toonsoort dus niet.
Ja sorry, bedoelde natuurlijk Imaj7quote:Op donderdag 21 augustus 2014 20:57 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Nee, er zijn 2 aanpakken (het is trouwens ii7 - V7 - Imaj7):
1) Je soleert C ionisch (majeur) over 2-5-1 in C majeur
2) Je soleert D dorisch over 2, G myxolydisch (of G gealtereerd, of G verminderd, of, .. etc.) over 5 en C majeur over Imaj7
Juist omdat dan op elk akkoord een ander harmonisch centrum wordt benadrukt is dat één van de dingen die je kan doen. Dat is met opzet.
Ik zeg overigens altijd gewoon majeur en mineur, maar omdat we aan 't stoer doen zijn even ionisch en aeolischquote:Op donderdag 21 augustus 2014 21:38 schreef starla het volgende:
[..]
Ja sorry, bedoelde natuurlijk Imaj7
En je soleert in principe de hele tijd natuurlijk gewoon C majeur en niet omdat het akkoord verandert opeens een andere toonladder. Je kunt het wel zo noemen, maar je oren horen gewoon een C majeur.
Ik vind het altijd wel een beetje grappig dat een jazzmuzikant vindt dat hij boven een V7 - I progressie in C, G mixolydisch speelt en C ionisch (iets ionisch of aeolisch noemen is sowieso vrij 'hautain' aangezien deze puur synoniem zijn aan natuurlijke mineur en majeur), terwijl elke andere muzikant gewoon zegt: ik soleer C majeur, want tsja, het stuk staat in C majeur
Yes, ik snap je punt inderdaad.quote:Op donderdag 21 augustus 2014 23:07 schreef starla het volgende:
Ik snap jouw punt ook heel goed hoor, we geven hetzelfde beestje alleen een ander naampje![]()
Twee hele basic voorbeelden hoe de progressie met exact dezelfde toonladder en motief (behalve de resolutie op het einde natuurlijk) je een hele andere perceptie geeft van de toonladder:
https://soundcloud.com/kurtkill/niet-dorisch (de standaard ii7 - V7 - Imaj7)
https://soundcloud.com/kurtkill/dorisch (de i7 - ii7)
Laatste is een beetje dit idee. Ook dorisch:quote:Op donderdag 21 augustus 2014 23:10 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Yes, ik snap je punt inderdaad.
Hét voorbeeld van dorisch inderdaadquote:Op donderdag 21 augustus 2014 23:20 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Laatste is een beetje dit idee. Ook dorisch:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |