Ik heb een blues projectje met drum, gitaar, bas en piano net even opgenomen. Plekjes voor solo's voor jou opengelaten en plekjes waar ik solo kan jij akkoorden invoegenquote:Op maandag 7 juli 2014 14:08 schreef starla het volgende:
[..]
Zie je wel![]()
Toen ik stairway to heaven hoorde toen ik net gitaar speelde, dacht ik: 'damn, dat gaat me nooit lukken'.
En dan merk je dat het toch wel meevalt, en ik had hem binnen een paar dagen onder de knie.
Nu nog steeds?quote:Op maandag 7 juli 2014 14:36 schreef starla het volgende:
Ik krijg: 'can't find that track' waarschuwing...
Late reactie want ik kom net terug van mijn ouders en zit nu aan de biertjes. Zal zo kijken of ik met mijn nieuwe fotocamera iets kan opnemen.quote:Op maandag 7 juli 2014 15:40 schreef starla het volgende:
Lekker bluesje, daar kan ik wel wat mee![]()
Op de blues wil ik nog wel eens helemaal losgaan als ik er eenmaal in zit, dus hou je vast
Maar nachtdiensten deze week....dus even kijken wanneer ik iets kan plaatsen.
Misschien wil Gewas alvast gewoon een stukje inspelen
Ik ben niet helemaal helder meer.quote:Op maandag 7 juli 2014 19:11 schreef starla het volgende:
Oh, ik dacht dat je een stukje ging spelen over de 'lay ouy' van sam.
Gaaf.quote:Op maandag 7 juli 2014 19:30 schreef samthegreat5 het volgende:
Dacht ik ook. Maareh, hier Gewas..
Dat eerste gedeelte van dat dissection ding even voor je opgenomen, snel en langzaam.
https://soundcloud.com/meneerhenkjandoedel/dissection/s-lVcxT
Een beetje inconsistent want lange vingernagels op linkerhand (onhandig)
Am - G - F - E7 - Am
Am - C/E - F - G - C - E7/B
Am - G - F - E7 - Am
Je moet gewoon de normale akkoordliggingen pakken en dan kan je zelf wel uitzoeken welke snaar je moet spelen om de melodie eruit te krijgen.
Probeerde ik Baaj ook al uit te leggen idd. Is gewoon het simpelweg niet herkennen van akkoorden.quote:Op maandag 7 juli 2014 19:30 schreef samthegreat5 het volgende:
Je moet gewoon de normale akkoordliggingen pakken en dan kan je zelf wel uitzoeken welke snaar je moet spelen om de melodie eruit te krijgen.
Mwoah. Weg van de minste weerstand natuurlijk. Soms vind je iets gaaf, wil je het meteen spelen (vooral lastigere stukken) en heb je geen zin om ook nog eens uit te vogelen wat je moet spelen. Dan wil je gewoon meteen spelenquote:Op maandag 7 juli 2014 19:32 schreef samthegreat5 het volgende:
Tabs zijn slecht amigo, je gehoor is je beste vriend, dus train het. De enige manier om goed te worden.
Ik heb geen idee hoe harmonisch mineur hier een rol speelt, en ben ook niet heel bekend met none of 9 akkoorden.quote:Here you will notice that the 9th in the extended arpeggio is ‘flattened’.
You may have been expecting a natural 9th here, but as the A7 chord comes from the Harmonic Minor scale and not the major scale ‘Mixolydian’ chord that you may be used to, Bb in this context is the correct note.
This arpeggio, when not viewed in relation to the A7 chord is a Bb Dim7 arpeggio.
Playing a Dim7 arpeggio on the 3rd of a dominant 7th chord is one of the most common substitutions in jazz. It will work over both major and minor ii V I progressions.
met alle respect mijn gehoor is veel beter ontwikkeld dan 90% van alle mensen hier op aarde.quote:Op maandag 7 juli 2014 21:22 schreef starla het volgende:
[..]
Probeerde ik Baaj ook al uit te leggen idd. Is gewoon het simpelweg niet herkennen van akkoorden.
Niet voor niets dat eerst je akkoorden moet oefenen en dan pas fingerpicking.
Je kunt het omdraaien, maar dan maak je het jezelf onnodig moeilijk...
[..]
Mwoah. Weg van de minste weerstand natuurlijk. Soms vind je iets gaaf, wil je het meteen spelen (vooral lastigere stukken) en heb je geen zin om ook nog eens uit te vogelen wat je moet spelen. Dan wil je gewoon meteen spelen
Maar eens dat het op langere termijn z'n vruchten afwerpt.
En niet iedereen wil heel goed worden, ligt aan wat je wil. Sommigen willen altijd de C - Am - G - F kampvuurnummertjes blijven spelen (sorry Dissection). Ook niets mis mee. Ik zou er een hersenbloeding van krijgen persoonlijk, maar goed, ieder z'n ding.
Oh, dat geloof ik meteen, maar dat was mijn punt niet. Mijn punt was dat je de techniek van gitaarspelen nog niet zo goed beheerst en je daardoor jezelf bij ook erg simpele stukken in de nesten werkt.quote:Op woensdag 9 juli 2014 18:35 schreef BaajGuardian het volgende:
met alle respect mijn gehoor is veel beter ontwikkeld dan 90% van alle mensen hier op aarde.
Klopt en dat geef ik ook toe, ik ken relatief goed alle akkoorden onderhand maar nog niet alle trappetjes en als iemand zegt begin bij de C in B akkoord dan moet ik ook 5 minuten nadenken.quote:Op woensdag 9 juli 2014 19:03 schreef starla het volgende:
[..]
Oh, dat geloof ik meteen, maar dat was mijn punt niet. Mijn punt was dat je de techniek van gitaarspelen nog niet zo goed beheerst en je daardoor jezelf bij ook erg simpele stukken in de nesten werkt.
Zoals je zelf zei: 'ik weet niet hoe ik m'n vingers moet neerzetten'. Dát komt omdat je niet weet welke akkoorden er gespeeld worden.
Ik ken niet de volledige context, maar de arpeggio waar ze het over hebben is gebaseerd op de harmonische mineur en niet (zoals ze terecht zeggen vaak in jazz) op de mixolydische modus of andere modus.quote:Op woensdag 9 juli 2014 18:12 schreef lamber het volgende:
Hey Starla, leuk dat je dit nog steeds doet. Zou je dit misschien kunnen toelichten?
http://www.jazzguitar.be/(...)ed-arpeggios-part-1/
onderaan staat het volgende:
[..]
Ik heb geen idee hoe harmonisch mineur hier een rol speelt, en ben ook niet heel bekend met none of 9 akkoorden.
bedankt! prima uitleg, ik moest het een paar keer lezen maar ik snap het nuquote:Op woensdag 9 juli 2014 19:33 schreef starla het volgende:
[..]
Ik ken niet de volledige context, maar de arpeggio waar ze het over hebben is gebaseerd op de harmonische mineur en niet (zoals ze terecht zeggen vaak in jazz) op de mixolydische modus of andere modus.
Aangezien ze het over A7 als dominant hebben praten we over een stuk in D majeur of D mineur. Maar omdat in de arpeggio een Bb gespeeld wordt hebben we het hier over D mineur.
D mineur = D E F G A Bb C (wél Bb)
D majeur = D E F# G A B C# (géén Bb)
D mixolydisch = D E F# G A B C (géén Bb)
Vandaar ook de harmonische mineur, die speel je natuurlijk over een mineur progressie. Dus we zijn eruit dat het stuk in D mineur staat.
De D harmonische mineur = D E F G A Bb C# (daar is de dominante 7 ook van afgeleid, namelijk A C# E G). Een 'normale dominant' zoals in de D mineur zou zijn A C E (G). Maar die C# is een lekkere leidtoon naar de D, vandaar dat er in mineur stukken veel gebruik gemaakt wordt van de harmonische mineur met M7 (C#) ipv m7 (C).
Als je nu een dim7 over de terts speelt van de dominant (A C# E G), dus over de E, dan krijg je:
E G Bb C# (1 b3 b5 bb7). Dit is een veelzijdig akkoord c.q. arpeggio zoals ze zeggen en kan over meerdere progressies gebruikt worden.
Over ii7 - V7 - Imaj7 in D is dus Em - A7 - Dmaj7
Em7 = E G B D (E G Bb C# is dus de arpeggio), 2 dezelfde noten en de Bb heeft een mooie clash met de B als je die goed speelt en niet te lang aanhoudt en idem voor de C# met de D.
A7 = A C# E G (E G Bb C# is dus de arpeggio), 3 dezelfde noten, de Bb geeft een b9 feel.
Dmaj7 = D F# A C# (E G Bb C# is dus de arpeggio), C# hebben ze beiden, de E is enharmonisch in D majeur, de G ook, de Bb geeft een mooie b13 feel en de C# leid te arpeggio terug naar de D (tonica)
Die dim7 kan zélf prima als dominant functioneren en dat bedoelen ze ook met die substitutie.
Luister maar het verschil:
A7 - Dm ('normale dominant' > tonica):
https://soundcloud.com/kurtkill/a7-dm
Edim7 - Dm (substitutie > tonica):
https://soundcloud.com/kurtkill/edim7-dm
No prob. Eerder in dit topic is al aan de orde gekomen dat de dim7 een mooie substitutie is voor de dominante 7. Zelf gebruik ik hem daarom veel in eigen stukken net zoals Sam.quote:Op donderdag 10 juli 2014 11:02 schreef lamber het volgende:
[..]
bedankt! prima uitleg, ik moest het een paar keer lezen maar ik snap het nu
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |