abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_142004968
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 14:08 schreef starla het volgende:

[..]

Zie je wel ;)

Toen ik stairway to heaven hoorde toen ik net gitaar speelde, dacht ik: 'damn, dat gaat me nooit lukken'.
En dan merk je dat het toch wel meevalt, en ik had hem binnen een paar dagen onder de knie.
Ik heb een blues projectje met drum, gitaar, bas en piano net even opgenomen. Plekjes voor solo's voor jou opengelaten en plekjes waar ik solo kan jij akkoorden invoegen :P.
pi_142005039
https://soundcloud.com/meneerhenkjandoedel/lolzors

Hier is 'ie.
En soundcloud downloader: http://soundcloud-download.com/

Sorry van het ritme trouwens. Echt belabberd slecht uit ritme gespeeld al die partijen, maarja je redt je er wel mee :P

En nu ga ik interne geneeskunde doorlezen :')
pi_142005063
Ik krijg: 'can't find that track' waarschuwing...
I feel kinda Locrian today
pi_142005322
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 14:36 schreef starla het volgende:
Ik krijg: 'can't find that track' waarschuwing...
Nu nog steeds? :o
pi_142005352
Ik krijg die melding ook.
pi_142007302
Lekker bluesje, daar kan ik wel wat mee :Y

Op de blues wil ik nog wel eens helemaal losgaan als ik er eenmaal in zit, dus hou je vast :D

Maar nachtdiensten deze week....dus even kijken wanneer ik iets kan plaatsen.

Misschien wil Gewas alvast gewoon een stukje inspelen :)
pi_142013149
quote:
1s.gif Op maandag 7 juli 2014 15:40 schreef starla het volgende:
Lekker bluesje, daar kan ik wel wat mee :Y

Op de blues wil ik nog wel eens helemaal losgaan als ik er eenmaal in zit, dus hou je vast :D

Maar nachtdiensten deze week....dus even kijken wanneer ik iets kan plaatsen.

Misschien wil Gewas alvast gewoon een stukje inspelen :)
Late reactie want ik kom net terug van mijn ouders en zit nu aan de biertjes. Zal zo kijken of ik met mijn nieuwe fotocamera iets kan opnemen.
pi_142013924

Veel beter dan dit gaat het op dit moment niet worden.
pi_142015077
Oh, ik dacht dat je een stukje ging spelen over de 'lay ouy' van sam.
pi_142015823
Dacht ik ook. Maareh, hier Gewas..
Dat eerste gedeelte van dat dissection ding even voor je opgenomen, snel en langzaam.

https://soundcloud.com/meneerhenkjandoedel/dissection/s-lVcxT

Een beetje inconsistent want lange vingernagels op linkerhand (onhandig :') )

Am - G - F - E7 - Am
Am - C/E - F - G - C - E7/B
Am - G - F - E7 - Am

Je moet gewoon de normale akkoordliggingen pakken en dan kan je zelf wel uitzoeken welke snaar je moet spelen om de melodie eruit te krijgen.
pi_142015884
Tabs zijn slecht amigo, je gehoor is je beste vriend, dus train het. De enige manier om goed te worden.
pi_142016351
quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 19:11 schreef starla het volgende:
Oh, ik dacht dat je een stukje ging spelen over de 'lay ouy' van sam.
Ik ben niet helemaal helder meer.

quote:
7s.gif Op maandag 7 juli 2014 19:30 schreef samthegreat5 het volgende:
Dacht ik ook. Maareh, hier Gewas..
Dat eerste gedeelte van dat dissection ding even voor je opgenomen, snel en langzaam.

https://soundcloud.com/meneerhenkjandoedel/dissection/s-lVcxT

Een beetje inconsistent want lange vingernagels op linkerhand (onhandig :') )

Am - G - F - E7 - Am
Am - C/E - F - G - C - E7/B
Am - G - F - E7 - Am

Je moet gewoon de normale akkoordliggingen pakken en dan kan je zelf wel uitzoeken welke snaar je moet spelen om de melodie eruit te krijgen.
Gaaf. :D

Ik ga morgen weer oefenen.
pi_142022693
quote:
7s.gif Op maandag 7 juli 2014 19:30 schreef samthegreat5 het volgende:
Probeerde ik Baaj ook al uit te leggen idd. Is gewoon het simpelweg niet herkennen van akkoorden.

Niet voor niets dat eerst je akkoorden moet oefenen en dan pas fingerpicking.
Je kunt het omdraaien, maar dan maak je het jezelf onnodig moeilijk...

quote:
0s.gif Op maandag 7 juli 2014 19:32 schreef samthegreat5 het volgende:
Tabs zijn slecht amigo, je gehoor is je beste vriend, dus train het. De enige manier om goed te worden.
Mwoah. Weg van de minste weerstand natuurlijk. Soms vind je iets gaaf, wil je het meteen spelen (vooral lastigere stukken) en heb je geen zin om ook nog eens uit te vogelen wat je moet spelen. Dan wil je gewoon meteen spelen :)

Maar eens dat het op langere termijn z'n vruchten afwerpt.

En niet iedereen wil heel goed worden, ligt aan wat je wil. Sommigen willen altijd de C - Am - G - F kampvuurnummertjes blijven spelen (sorry Dissection :D ). Ook niets mis mee. Ik zou er een hersenbloeding van krijgen persoonlijk, maar goed, ieder z'n ding.

[ Bericht 20% gewijzigd door starla op 07-07-2014 21:30:23 ]
  woensdag 9 juli 2014 @ 18:12:15 #140
417667 lamber
stel je eens voor
pi_142102864
Hey Starla, leuk dat je dit nog steeds doet. Zou je dit misschien kunnen toelichten?
http://www.jazzguitar.be/(...)ed-arpeggios-part-1/
onderaan staat het volgende:
quote:
Here you will notice that the 9th in the extended arpeggio is ‘flattened’.

You may have been expecting a natural 9th here, but as the A7 chord comes from the Harmonic Minor scale and not the major scale ‘Mixolydian’ chord that you may be used to, Bb in this context is the correct note.

This arpeggio, when not viewed in relation to the A7 chord is a Bb Dim7 arpeggio.

Playing a Dim7 arpeggio on the 3rd of a dominant 7th chord is one of the most common substitutions in jazz. It will work over both major and minor ii V I progressions.
Ik heb geen idee hoe harmonisch mineur hier een rol speelt, en ben ook niet heel bekend met none of 9 akkoorden.
  woensdag 9 juli 2014 @ 18:35:15 #141
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_142103528
quote:
1s.gif Op maandag 7 juli 2014 21:22 schreef starla het volgende:

[..]

Probeerde ik Baaj ook al uit te leggen idd. Is gewoon het simpelweg niet herkennen van akkoorden.

Niet voor niets dat eerst je akkoorden moet oefenen en dan pas fingerpicking.
Je kunt het omdraaien, maar dan maak je het jezelf onnodig moeilijk...

[..]

Mwoah. Weg van de minste weerstand natuurlijk. Soms vind je iets gaaf, wil je het meteen spelen (vooral lastigere stukken) en heb je geen zin om ook nog eens uit te vogelen wat je moet spelen. Dan wil je gewoon meteen spelen :)

Maar eens dat het op langere termijn z'n vruchten afwerpt.

En niet iedereen wil heel goed worden, ligt aan wat je wil. Sommigen willen altijd de C - Am - G - F kampvuurnummertjes blijven spelen (sorry Dissection :D ). Ook niets mis mee. Ik zou er een hersenbloeding van krijgen persoonlijk, maar goed, ieder z'n ding.
met alle respect mijn gehoor is veel beter ontwikkeld dan 90% van alle mensen hier op aarde.
Daar ligt het niet aan, het probleem ligt em aan dat ik in de war raak als ik het niet samen zie staan visueel, daarom componeer ik ook alles in 1 piano-rol en niet met blocks zoals de meeste mensen die bijv club maken etc.
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
  woensdag 9 juli 2014 @ 18:48:28 #142
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_142103933
Ben hier mee bezig laatste tijd, om het in te studeren trouwens, is de achtergrond van expensive corridor.

(origineel chiptune) nummer uit het spel waar ik de OST voor verzorg.
pi_142104468
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2014 18:35 schreef BaajGuardian het volgende:
met alle respect mijn gehoor is veel beter ontwikkeld dan 90% van alle mensen hier op aarde.
Oh, dat geloof ik meteen, maar dat was mijn punt niet. Mijn punt was dat je de techniek van gitaarspelen nog niet zo goed beheerst en je daardoor jezelf bij ook erg simpele stukken in de nesten werkt.

Zoals je zelf zei: 'ik weet niet hoe ik m'n vingers moet neerzetten'. Dát komt omdat je niet weet welke akkoorden er gespeeld worden.
  woensdag 9 juli 2014 @ 19:21:15 #144
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_142105197
quote:
1s.gif Op woensdag 9 juli 2014 19:03 schreef starla het volgende:

[..]

Oh, dat geloof ik meteen, maar dat was mijn punt niet. Mijn punt was dat je de techniek van gitaarspelen nog niet zo goed beheerst en je daardoor jezelf bij ook erg simpele stukken in de nesten werkt.

Zoals je zelf zei: 'ik weet niet hoe ik m'n vingers moet neerzetten'. Dát komt omdat je niet weet welke akkoorden er gespeeld worden.
Klopt en dat geef ik ook toe, ik ken relatief goed alle akkoorden onderhand maar nog niet alle trappetjes en als iemand zegt begin bij de C in B akkoord dan moet ik ook 5 minuten nadenken.

Daarnaast ben ik ook gedwongen mijn duim te gebruiken bij veel bastonen omdat ik mn hand niet recht kan houden (anatomisch niet, heeft niks te maken met oefenen dus, zoals bij kracht in mn pink en ringvinger wat ik onderhand wel aan het krijgen ben) en dus ook sommige barre's onmogelijk kan.

Moet wel even bij zeggen dat dat ook deel is van de onkunde sommige 'simpele' stukken niet te kunnen spelen omdat veel mensen die gewoon in een volle barré pakken en dus 4 vingers overhouden om de melodie te doen terwijl ik daar mn hand in onmogelijke bochten voor moet wringen.

Maar ik ben veel aan het oefenen met halve barrés zoals je ziet in video, ik upload atm ff een betere versie waarbij ik het juiste ritme van het nummer aanhoud en de melodie er bij fluit (al heb ik wat noten verkeerd in het fluiten maar goed watever, gaat om het idee)

ik post zo wel in dit bericht dat filmpje.

bij deze:

[ Bericht 10% gewijzigd door BaajGuardian op 09-07-2014 19:28:32 ]
pi_142105695
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2014 18:12 schreef lamber het volgende:
Hey Starla, leuk dat je dit nog steeds doet. Zou je dit misschien kunnen toelichten?
http://www.jazzguitar.be/(...)ed-arpeggios-part-1/
onderaan staat het volgende:

[..]

Ik heb geen idee hoe harmonisch mineur hier een rol speelt, en ben ook niet heel bekend met none of 9 akkoorden.
Ik ken niet de volledige context, maar de arpeggio waar ze het over hebben is gebaseerd op de harmonische mineur en niet (zoals ze terecht zeggen vaak in jazz) op de mixolydische modus of andere modus.

Aangezien ze het over A7 als dominant hebben praten we over een stuk in D majeur of D mineur. Maar omdat in de arpeggio een Bb gespeeld wordt hebben we het hier over D mineur.

D mineur = D E F G A Bb C (wél Bb)
D majeur = D E F# G A B C# (géén Bb)
D mixolydisch = D E F# G A B C (géén Bb)

Vandaar ook de harmonische mineur, die speel je natuurlijk over een mineur progressie. Dus we zijn eruit dat het stuk in D mineur staat.

De D harmonische mineur = D E F G A Bb C# (daar is de dominante 7 ook van afgeleid, namelijk A C# E G). Een 'normale dominant' zoals in de D mineur zou zijn A C E (G). Maar die C# is een lekkere leidtoon naar de D, vandaar dat er in mineur stukken veel gebruik gemaakt wordt van de harmonische mineur met M7 (C#) ipv m7 (C).

Als je nu een dim7 over de terts speelt van de dominant (A C# E G), dus over de E, dan krijg je:
E G Bb C# (1 b3 b5 bb7). Dit is een veelzijdig akkoord c.q. arpeggio zoals ze zeggen en kan over meerdere progressies gebruikt worden.

Over ii7 - V7 - Imaj7 in D is dus Em - A7 - Dmaj7
Em7 = E G B D (E G Bb C# is dus de arpeggio), 2 dezelfde noten en de Bb heeft een mooie clash met de B als je die goed speelt en niet te lang aanhoudt en idem voor de C# met de D.
A7 = A C# E G (E G Bb C# is dus de arpeggio), 3 dezelfde noten, de Bb geeft een b9 feel.
Dmaj7 = D F# A C# (E G Bb C# is dus de arpeggio), C# hebben ze beiden, de E is enharmonisch in D majeur, de G ook, de Bb geeft een mooie b13 feel en de C# leid te arpeggio terug naar de D (tonica)

Die dim7 kan zélf prima als dominant functioneren en dat bedoelen ze ook met die substitutie.

Luister maar het verschil:

A7 - Dm ('normale dominant' > tonica):

https://soundcloud.com/kurtkill/a7-dm

Edim7 - Dm (substitutie > tonica):

https://soundcloud.com/kurtkill/edim7-dm

[ Bericht 4% gewijzigd door starla op 09-07-2014 19:52:18 ]
  donderdag 10 juli 2014 @ 11:02:46 #146
417667 lamber
stel je eens voor
pi_142131372
quote:
0s.gif Op woensdag 9 juli 2014 19:33 schreef starla het volgende:

[..]

Ik ken niet de volledige context, maar de arpeggio waar ze het over hebben is gebaseerd op de harmonische mineur en niet (zoals ze terecht zeggen vaak in jazz) op de mixolydische modus of andere modus.

Aangezien ze het over A7 als dominant hebben praten we over een stuk in D majeur of D mineur. Maar omdat in de arpeggio een Bb gespeeld wordt hebben we het hier over D mineur.

D mineur = D E F G A Bb C (wél Bb)
D majeur = D E F# G A B C# (géén Bb)
D mixolydisch = D E F# G A B C (géén Bb)

Vandaar ook de harmonische mineur, die speel je natuurlijk over een mineur progressie. Dus we zijn eruit dat het stuk in D mineur staat.

De D harmonische mineur = D E F G A Bb C# (daar is de dominante 7 ook van afgeleid, namelijk A C# E G). Een 'normale dominant' zoals in de D mineur zou zijn A C E (G). Maar die C# is een lekkere leidtoon naar de D, vandaar dat er in mineur stukken veel gebruik gemaakt wordt van de harmonische mineur met M7 (C#) ipv m7 (C).

Als je nu een dim7 over de terts speelt van de dominant (A C# E G), dus over de E, dan krijg je:
E G Bb C# (1 b3 b5 bb7). Dit is een veelzijdig akkoord c.q. arpeggio zoals ze zeggen en kan over meerdere progressies gebruikt worden.

Over ii7 - V7 - Imaj7 in D is dus Em - A7 - Dmaj7
Em7 = E G B D (E G Bb C# is dus de arpeggio), 2 dezelfde noten en de Bb heeft een mooie clash met de B als je die goed speelt en niet te lang aanhoudt en idem voor de C# met de D.
A7 = A C# E G (E G Bb C# is dus de arpeggio), 3 dezelfde noten, de Bb geeft een b9 feel.
Dmaj7 = D F# A C# (E G Bb C# is dus de arpeggio), C# hebben ze beiden, de E is enharmonisch in D majeur, de G ook, de Bb geeft een mooie b13 feel en de C# leid te arpeggio terug naar de D (tonica)

Die dim7 kan zélf prima als dominant functioneren en dat bedoelen ze ook met die substitutie.

Luister maar het verschil:

A7 - Dm ('normale dominant' > tonica):

https://soundcloud.com/kurtkill/a7-dm

Edim7 - Dm (substitutie > tonica):

https://soundcloud.com/kurtkill/edim7-dm
bedankt! prima uitleg, ik moest het een paar keer lezen maar ik snap het nu :*
pi_142159812
quote:
0s.gif Op donderdag 10 juli 2014 11:02 schreef lamber het volgende:

[..]

bedankt! prima uitleg, ik moest het een paar keer lezen maar ik snap het nu :*
No prob. Eerder in dit topic is al aan de orde gekomen dat de dim7 een mooie substitutie is voor de dominante 7. Zelf gebruik ik hem daarom veel in eigen stukken net zoals Sam.

Vrij logisch dat het goed fungeert als dominant. Als je in je achterhoofd houdt dat de dominant als functie heeft om een sterke resolutie te creëren dan weet je waarom sommige substituties zo goed werken.

De resolutie creëer je eigenlijk door iets dissonants te laten opvolgen door een sterke consonant (en de sterkste is natuuurlijk vanuit harmonisch perspectief gezien de tonica).

De meest gebruikte dominant is dus een dominante 7 akkoord op de 5de trap (de kwint). Dus in het geval van een stuk in D (hetzij majeur of mineur) de A.

De dissonantie vloeit voort uit het tritone interval dat gespeeld wordt (dus een interval van 3 hele noten). Dit interval vindt plaats tussen de belangrijkste 2 noten uit een akkoord: de terts (die de tonaliteit bepaald) en de septiem (die zorgt voor intrinsieke 'spanning' in het akkoord, een sterke dissonant). De tonica en kwint zijn zó consonant dat ze in akkoorden vaak weinig toegevoegde waarde hebben en ook vaak weggelaten worden.

Dus onthoud: terts en septiem zijn belangrijk.

Nu weer terug naar de dominantie functie...

Als we in D blijven is de meest gebruikte dominant dus de A7: A C# E G. Het tritone interval is dus tussen de C# en G (C# > D# > F > G)

Als we naar de dim7 kijken door tertsen te stapelen op de E krijg je zoals eerder gezegd: E G Bb C#. Je ziet al snel dat 3 noten overeenkomen met de A7, de enige die afwijkt is de Bb ipv A. Het tritone interval is hier óók aanwezig tussen de C# en G. Prima dominant dus en de Bb ipv A geeft nog wat extra spanning/dissonantie.

Een ander veel gebruikte substitutie is de tritone sub (vooral in jazz) die ook als dominant fungeert om dezelfde redenen.
De tritone sub is een bV7/V akkoord, dus een verlaagde kwint bovenop de kwint (vandaar de bV(7)/V notatie.

De kwint bovenop de kwint is eigenlijk een supertonica. Dus in D is de kwint A, hierop de kwint is een E (supertonica) en als we die verlagen krijgen we de Eb (de verlaagde supertonica). Als we hier een dominante 7 (heb je hem weer :P ) aan toevoegen dan krijg je: Eb G Bb Db.

Wat je opnieuw ziet is dat het tritone interval weer aanwezig is (Db (enharmonisch de C#) > G. Ook dus een prima dominante functie. Je ziet nu wel dat meer noten afwijken. Bij de dim7 was het alleen de Bb ipv A. Nu heb je Bb ipv A, maar ook de Eb ipv E. Dit geeft dus nog meer spanning en wordt daarom veel gebruikt ik jazz. Temeer omdat het een mooie chromatische rootprogressie geeft.

Een standaard jazz progressie is natuurlijk de ii - V - I en om in D te blijven Em7 - A7 - Dmaj7. Als we de A7 vervangen door een tritone sub krijg je:
Em7 - Eb7 - Dmaj7. Je ziet dat de root met een halve noot daalt (E > Eb > D) dus een dalende chromatische rootprogressie, en dat levert mooie progressies op.

Als je deze substituties ook nog eens speelt na substituties voor de pre-dominant krijg je leuke en prikkelende progressies.

Iets meer achtergrond info over de dominantie functie van bepaalde akkoorden en hoe je ermee kunt spelen om iets meer flavour te geven aan een stuk ipv de standaard dominanten ;)

Zo heb je ook substituties voor pre-dominanten, maar dat is weer een ander verhaal en valt ook genoeg over te vertellen :D
  vrijdag 11 juli 2014 @ 02:19:17 #148
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_142159938
Voor mensen die zich graag eens inlezen in basis theorie is 'What to Listen for in Music' van Aaron Copland een tof boekje. Makkelijk leesbaar met voorbeelden. Wel in de tijdsgeest, ondanks herdruk, van begin 20e eeuw dus veel voorbeelden uit klassieke muziek maar desalniettemin wel tof.
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
pi_142236758
Ik weet niet echt of dit de plek is om het te vragen.
Maar heeft er iemand wel eens geprobeerd zelf een piano te stemmen?

Nu weet ik wel dat het antwoord is laat het aan de pro's. Maar met die apps tegenwoordig lijkt het me doenbaar.
Die piano staat bijna een halve noot te laag trouwens, waar ik me een beetje zorgen over maak is snaren die gaan breken.

Iemand een idee hierover?
Do what you love, love what you do!
pi_142251504
Inmiddels gewoon mee begonnen.
Het is lastig en tijdrovend maar opzich wel te doen.
Ben er nu wel even mee gestopt omdat ik het zat was.
En dat ik denk dat de buren niet zo heel blij worden als ik nog uren doorga :P
Do what you love, love what you do!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')