Ik moet zeggen, die laatste versies van sibelius zijn naar mijn inzien onhandiger als de voorgaande.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 13:13 schreef starla het volgende:
[..]
Sibelius is ook prima idd, heb ik ook. En musescore.
Ik vroeg specifiek om de lonlon versie, die andere versie bestaat overal op het net.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 12:16 schreef starla het volgende:
[..]
Die melodie is apart getabd, PDF'je 3. Een beetje dankbaarheid mag je soms wel even tonen....
En als je die 2 niet bij elkaar kunt voegen, tsja, dan moet je maar op gitaarles hoor.
Maar als je de tab hebt van het getokkel en je hebt de tab van de melodie. Wat is er dan zo moeilijk aan om die twee samen te voegen? Dat snap ik niet zo goed.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 13:40 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Ik vroeg specifiek om de lonlon versie, die andere versie bestaat overal op het net.
| 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 | e|-------------------------------------0---| B|--------1-----------------1----------1---| G|------0---0-------------0---0--------0---| D|----2-------2----2----2-------2---2--2---| A|--3-----------3----3------------3----3---| E|-----------------------------------------| e|--3--0----------------| B|--------3--1--0--1----| G|----------------------| D|----------------------| A|----------------------| E|----------------------| e|-------3--0------------------3--0--------------0--| B|----------1--3--1--0--1---------1--3--1--0--1--1--| G|-------0-----0---------------0-----0-----------0--| D|-----2----------2-----2----2----------2-----2--2--| A|--3----------------3-----3---------------3-----3--| E|--------------------------------------------------| |
JE BENT EEN SCHATquote:Op dinsdag 1 juli 2014 11:19 schreef starla het volgende:
[..]
Beetje eigen draai aan gegeven:
https://soundcloud.com/kurtkill/queen-annes
Tot het refrein, want die vind ik maar niks![]()
Partituur: http://speedy.sh/ZZwXX/queen-annes.pdf
-edit- verkeerde bestand geupload![]()
Voor mij wel, niet iedereen is hetzelfde, ik kan dat niet samen voegen als ik het niet samen zie.quote:Op dinsdag 1 juli 2014 13:42 schreef starla het volgende:
[..]
Maar als je de tab hebt van het getokkel en je hebt de tab van de melodie. Wat is er dan zo moeilijk aan om die twee samen te voegen? Dat snap ik niet zo goed.
Ik bedoel:
[ code verwijderd ]
Boven getokkel (https://soundcloud.com/kurtkill/getokkel)
Midden de melodie (https://soundcloud.com/kurtkill/melodie)
Onder samen (https://soundcloud.com/kurtkill/samen)
Zo ingewikkeld is dat toch niet?
Nah goed, zal ze dan samenvoegenquote:Op dinsdag 1 juli 2014 15:44 schreef BaajGuardian het volgende:
[..]
Voor mij wel, niet iedereen is hetzelfde, ik kan dat niet samen voegen als ik het niet samen zie.
quote:Op maandag 23 juni 2014 19:12 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Het gedeelte dat nog niet af is begint rond 2:50, kan je ook horen.
https://soundcloud.com/meneerhenkjandoedel/fe-menu-wip-2/s-hcYFJ
Heb even een stukje pianotranscriptie van Tristan und Isolde opgenomen. Die akkoordprogressie is zo mooi. Prachtig.quote:Op zaterdag 5 juli 2014 13:47 schreef starla het volgende:
[..]
Geven idd hele mooie resoluties door de dubbele resolutie omhoog en omlaag
Had het al eerder in deze topicreeks het muziektheorietopic als voorbeeldje gebruikt, met als predominante functie met resolutie naar de dominant en dan tonica.
https://soundcloud.com/kurtkill/aug
Klinkt niet slecht hoor, leuke progressiequote:Op zaterdag 5 juli 2014 15:57 schreef Gewas het volgende:
Deze opname heb ik een half jaar geleden gemaakt:
Af en toe klinkt het ronduit vals hehe.
Ik blijf vastzitten met dat gitaarspelen. Verder dan wat simpele akkoorden kom ik niet.
Ah, dat vind ik leuk om te horen.quote:Op zaterdag 5 juli 2014 17:51 schreef starla het volgende:
[..]
Klinkt niet slecht hoor, leuke progressie
Idd wel beetje vals hier en daar
Klein geimproviseerd solootje over geschreven. Niet te moeilijk maar niet zo'n standaard pentatonisch riedeltje. Als je het leuk vindt kan ik die tabben zodat je die over de progressie kan spelen.quote:
Dat lijkt me leuk.quote:Op zondag 6 juli 2014 10:41 schreef starla het volgende:
[..]
Klein geimproviseerd solootje over geschreven. Niet te moeilijk maar niet zo'n standaard pentatonisch riedeltje. Als je het leuk vindt kan ik die tabben zodat je die over de progressie kan spelen.
Moet 'em alleen nog ff opnemen.
Is 't deze?quote:Op zondag 6 juli 2014 11:03 schreef Gewas het volgende:
[..]
Dat lijkt me leuk.![]()
Ik heb afgelopen maanden geen opnames meer gemaakt. Oude fotocamera was kapot gegaan en heb nu wel een nieuwe, moet nog even kijken of ik daar ook opnames mee kan maken.
Wat vind je hier van?
Ik heb een hele mooie tab hiervoor gevonden maar het is best pittig.
Klinkt vrij easy imhoquote:Op maandag 7 juli 2014 00:39 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Is 't deze?
http://tabs.ultimate-guit(...)te_obscurity_tab.htm
Ja.quote:Op maandag 7 juli 2014 00:39 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Is 't deze?
http://tabs.ultimate-guit(...)te_obscurity_tab.htm
Tof.quote:Op maandag 7 juli 2014 01:11 schreef starla het volgende:
[..]
Klinkt vrij easy imho![]()
Zal morgen ff kijken of ik dat solootje in een beetje fatsoenlijke kwaliteit boven jouw progressie krijg.
Kom bij het tabben erachter dat ik alle 12 noten speel
Ok dus...kwaliteit is bagger, maar dat poetsen we weg. En be gentle on me, first take en improvisatie, dus niet 'bedacht'. Dit is gewoon wat mijn vingers deden toen ik mee speeldequote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 3% gewijzigd door starla op 07-07-2014 13:24:54 ]I feel kinda Locrian today
Vet, je gaat er ook nog wat piano doorheen gooien? Gaan we een fokband beginnen met z'n drieënquote:Op maandag 7 juli 2014 13:28 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Hoe download je eigenlijk een soundcloud file?
Mooi! Grappig hoe we het compleet anders benaderen. Jij meer bluesy, ik meer wat alternatieve chromatiek.quote:Op maandag 7 juli 2014 13:45 schreef samthegreat5 het volgende:
Huehue, gelukt. Heb er ook even een gitaarsolo overheen gegooid
We kunnen wel een keer een projectje opnemen.
https://soundcloud.com/meneerhenkjandoedel/solo
quote:Op maandag 7 juli 2014 13:11 schreef starla het volgende:
[..]
Ok dus...kwaliteit is bagger, maar dat poetsen we weg. En be gentle on me, first take en improvisatie, dus niet 'bedacht'. Dit is gewoon wat mijn vingers deden toen ik mee speelde![]()
https://soundcloud.com/kurtkill/test
Tab:NiceSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Vind het echt knap hoe je zoiets verzint. Ik kan niet ter plekke zomaar iets spelen.
Ook nice!quote:Op maandag 7 juli 2014 13:45 schreef samthegreat5 het volgende:
Huehue, gelukt. Heb er ook even een gitaarsolo overheen gegooid
We kunnen wel een keer een projectje opnemen.
https://soundcloud.com/meneerhenkjandoedel/solo
Ik ben net een half uurtje beziggeweest met het oefenen van dat liedje van Dissection en het begint al ergens op te lijken. Toch makkelijker om te spelen dan ik in eerste instantie dacht.
Zie je welquote:Op maandag 7 juli 2014 14:04 schreef Gewas het volgende:
Toch makkelijker om te spelen dan ik in eerste instantie dacht.
Ik heb een blues projectje met drum, gitaar, bas en piano net even opgenomen. Plekjes voor solo's voor jou opengelaten en plekjes waar ik solo kan jij akkoorden invoegenquote:Op maandag 7 juli 2014 14:08 schreef starla het volgende:
[..]
Zie je wel![]()
Toen ik stairway to heaven hoorde toen ik net gitaar speelde, dacht ik: 'damn, dat gaat me nooit lukken'.
En dan merk je dat het toch wel meevalt, en ik had hem binnen een paar dagen onder de knie.
Nu nog steeds?quote:Op maandag 7 juli 2014 14:36 schreef starla het volgende:
Ik krijg: 'can't find that track' waarschuwing...
Late reactie want ik kom net terug van mijn ouders en zit nu aan de biertjes. Zal zo kijken of ik met mijn nieuwe fotocamera iets kan opnemen.quote:Op maandag 7 juli 2014 15:40 schreef starla het volgende:
Lekker bluesje, daar kan ik wel wat mee![]()
Op de blues wil ik nog wel eens helemaal losgaan als ik er eenmaal in zit, dus hou je vast
Maar nachtdiensten deze week....dus even kijken wanneer ik iets kan plaatsen.
Misschien wil Gewas alvast gewoon een stukje inspelen
Ik ben niet helemaal helder meer.quote:Op maandag 7 juli 2014 19:11 schreef starla het volgende:
Oh, ik dacht dat je een stukje ging spelen over de 'lay ouy' van sam.
Gaaf.quote:Op maandag 7 juli 2014 19:30 schreef samthegreat5 het volgende:
Dacht ik ook. Maareh, hier Gewas..
Dat eerste gedeelte van dat dissection ding even voor je opgenomen, snel en langzaam.
https://soundcloud.com/meneerhenkjandoedel/dissection/s-lVcxT
Een beetje inconsistent want lange vingernagels op linkerhand (onhandig)
Am - G - F - E7 - Am
Am - C/E - F - G - C - E7/B
Am - G - F - E7 - Am
Je moet gewoon de normale akkoordliggingen pakken en dan kan je zelf wel uitzoeken welke snaar je moet spelen om de melodie eruit te krijgen.
Probeerde ik Baaj ook al uit te leggen idd. Is gewoon het simpelweg niet herkennen van akkoorden.quote:Op maandag 7 juli 2014 19:30 schreef samthegreat5 het volgende:
Je moet gewoon de normale akkoordliggingen pakken en dan kan je zelf wel uitzoeken welke snaar je moet spelen om de melodie eruit te krijgen.
Mwoah. Weg van de minste weerstand natuurlijk. Soms vind je iets gaaf, wil je het meteen spelen (vooral lastigere stukken) en heb je geen zin om ook nog eens uit te vogelen wat je moet spelen. Dan wil je gewoon meteen spelenquote:Op maandag 7 juli 2014 19:32 schreef samthegreat5 het volgende:
Tabs zijn slecht amigo, je gehoor is je beste vriend, dus train het. De enige manier om goed te worden.
Ik heb geen idee hoe harmonisch mineur hier een rol speelt, en ben ook niet heel bekend met none of 9 akkoorden.quote:Here you will notice that the 9th in the extended arpeggio is ‘flattened’.
You may have been expecting a natural 9th here, but as the A7 chord comes from the Harmonic Minor scale and not the major scale ‘Mixolydian’ chord that you may be used to, Bb in this context is the correct note.
This arpeggio, when not viewed in relation to the A7 chord is a Bb Dim7 arpeggio.
Playing a Dim7 arpeggio on the 3rd of a dominant 7th chord is one of the most common substitutions in jazz. It will work over both major and minor ii V I progressions.
met alle respect mijn gehoor is veel beter ontwikkeld dan 90% van alle mensen hier op aarde.quote:Op maandag 7 juli 2014 21:22 schreef starla het volgende:
[..]
Probeerde ik Baaj ook al uit te leggen idd. Is gewoon het simpelweg niet herkennen van akkoorden.
Niet voor niets dat eerst je akkoorden moet oefenen en dan pas fingerpicking.
Je kunt het omdraaien, maar dan maak je het jezelf onnodig moeilijk...
[..]
Mwoah. Weg van de minste weerstand natuurlijk. Soms vind je iets gaaf, wil je het meteen spelen (vooral lastigere stukken) en heb je geen zin om ook nog eens uit te vogelen wat je moet spelen. Dan wil je gewoon meteen spelen
Maar eens dat het op langere termijn z'n vruchten afwerpt.
En niet iedereen wil heel goed worden, ligt aan wat je wil. Sommigen willen altijd de C - Am - G - F kampvuurnummertjes blijven spelen (sorry Dissection). Ook niets mis mee. Ik zou er een hersenbloeding van krijgen persoonlijk, maar goed, ieder z'n ding.
Oh, dat geloof ik meteen, maar dat was mijn punt niet. Mijn punt was dat je de techniek van gitaarspelen nog niet zo goed beheerst en je daardoor jezelf bij ook erg simpele stukken in de nesten werkt.quote:Op woensdag 9 juli 2014 18:35 schreef BaajGuardian het volgende:
met alle respect mijn gehoor is veel beter ontwikkeld dan 90% van alle mensen hier op aarde.
Klopt en dat geef ik ook toe, ik ken relatief goed alle akkoorden onderhand maar nog niet alle trappetjes en als iemand zegt begin bij de C in B akkoord dan moet ik ook 5 minuten nadenken.quote:Op woensdag 9 juli 2014 19:03 schreef starla het volgende:
[..]
Oh, dat geloof ik meteen, maar dat was mijn punt niet. Mijn punt was dat je de techniek van gitaarspelen nog niet zo goed beheerst en je daardoor jezelf bij ook erg simpele stukken in de nesten werkt.
Zoals je zelf zei: 'ik weet niet hoe ik m'n vingers moet neerzetten'. Dát komt omdat je niet weet welke akkoorden er gespeeld worden.
Ik ken niet de volledige context, maar de arpeggio waar ze het over hebben is gebaseerd op de harmonische mineur en niet (zoals ze terecht zeggen vaak in jazz) op de mixolydische modus of andere modus.quote:Op woensdag 9 juli 2014 18:12 schreef lamber het volgende:
Hey Starla, leuk dat je dit nog steeds doet. Zou je dit misschien kunnen toelichten?
http://www.jazzguitar.be/(...)ed-arpeggios-part-1/
onderaan staat het volgende:
[..]
Ik heb geen idee hoe harmonisch mineur hier een rol speelt, en ben ook niet heel bekend met none of 9 akkoorden.
bedankt! prima uitleg, ik moest het een paar keer lezen maar ik snap het nuquote:Op woensdag 9 juli 2014 19:33 schreef starla het volgende:
[..]
Ik ken niet de volledige context, maar de arpeggio waar ze het over hebben is gebaseerd op de harmonische mineur en niet (zoals ze terecht zeggen vaak in jazz) op de mixolydische modus of andere modus.
Aangezien ze het over A7 als dominant hebben praten we over een stuk in D majeur of D mineur. Maar omdat in de arpeggio een Bb gespeeld wordt hebben we het hier over D mineur.
D mineur = D E F G A Bb C (wél Bb)
D majeur = D E F# G A B C# (géén Bb)
D mixolydisch = D E F# G A B C (géén Bb)
Vandaar ook de harmonische mineur, die speel je natuurlijk over een mineur progressie. Dus we zijn eruit dat het stuk in D mineur staat.
De D harmonische mineur = D E F G A Bb C# (daar is de dominante 7 ook van afgeleid, namelijk A C# E G). Een 'normale dominant' zoals in de D mineur zou zijn A C E (G). Maar die C# is een lekkere leidtoon naar de D, vandaar dat er in mineur stukken veel gebruik gemaakt wordt van de harmonische mineur met M7 (C#) ipv m7 (C).
Als je nu een dim7 over de terts speelt van de dominant (A C# E G), dus over de E, dan krijg je:
E G Bb C# (1 b3 b5 bb7). Dit is een veelzijdig akkoord c.q. arpeggio zoals ze zeggen en kan over meerdere progressies gebruikt worden.
Over ii7 - V7 - Imaj7 in D is dus Em - A7 - Dmaj7
Em7 = E G B D (E G Bb C# is dus de arpeggio), 2 dezelfde noten en de Bb heeft een mooie clash met de B als je die goed speelt en niet te lang aanhoudt en idem voor de C# met de D.
A7 = A C# E G (E G Bb C# is dus de arpeggio), 3 dezelfde noten, de Bb geeft een b9 feel.
Dmaj7 = D F# A C# (E G Bb C# is dus de arpeggio), C# hebben ze beiden, de E is enharmonisch in D majeur, de G ook, de Bb geeft een mooie b13 feel en de C# leid te arpeggio terug naar de D (tonica)
Die dim7 kan zélf prima als dominant functioneren en dat bedoelen ze ook met die substitutie.
Luister maar het verschil:
A7 - Dm ('normale dominant' > tonica):
https://soundcloud.com/kurtkill/a7-dm
Edim7 - Dm (substitutie > tonica):
https://soundcloud.com/kurtkill/edim7-dm
No prob. Eerder in dit topic is al aan de orde gekomen dat de dim7 een mooie substitutie is voor de dominante 7. Zelf gebruik ik hem daarom veel in eigen stukken net zoals Sam.quote:Op donderdag 10 juli 2014 11:02 schreef lamber het volgende:
[..]
bedankt! prima uitleg, ik moest het een paar keer lezen maar ik snap het nu
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |