Dat hoeft ook helemaal niet. Ik heb 2 jaar met een VW Caddy SDI gereden voor mijn werk als koerier. Altijd vlot gereden, klanten willen niet wachten. Ik schrok soms van de reacties van collega's, die zeiden dat zij niet meer dan 600 a 650km op een tank diesel reden. Echt wtf.quote:Op zondag 1 juni 2014 01:28 schreef Sjoegerd het volgende:
Ik doe ook mijn best om zo zuinig mogelijk te rijden, ik wil alleen geen obstakel zijn daardoor. Omdat ik veel op drukke tijden rij, pas ik het hypermilen maar beperkt toe.
Misschien is deze site wat voor je?
http://ecomodder.com/
Ik heb een tijdje geleden ook eens een eindje in een Caddy gereden, en volgens de BC lopen die @ snelweg op de CC bij 100 ofzo lekker zuinigquote:Op zondag 1 juni 2014 08:40 schreef Meike26 het volgende:
Dat hoeft ook helemaal niet. Ik heb 2 jaar met een VW Caddy SDI gereden voor mijn werk als koerier. Altijd vlot gereden, klanten willen niet wachten. Ik schrok soms van de reacties van collega's, die zeiden dat zij niet meer dan 600 a 650km op een tank diesel reden. Echt wtf.
Bij vroegtijdig schakelen, veel gebruik van cruise control en indd defensief rijgedrag in de stad kwam ik gemiddeld op 850 a 900km per tank uit, bij veel lange afstanden zelfs tot in de buurt van de 1100km. Als ik langzaam had gereden had ik wel klachten ontvangen van klanten en werkgever. Nooit een isseu geweest.
Vlot & zuinig rijden kunnen best samen gaan dus !
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Bij 110 reed hij ook nog zuinig hoor, dit reed dan weer lekkerder omdat iedereen op de teller 100 reed en ik deed dit op de tomtom, 104 om precies te zijn. Nog net in het groene. Het houdt je scherp en je hebt toch het idee dat je opschiet, wat ook zo is (al is het maar een minuutje of 5, wel zo fijn voor de klant.quote:Op zondag 1 juni 2014 08:51 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Ik heb een tijdje geleden ook eens een eindje in een Caddy gereden, en volgens de BC lopen die @ snelweg op de CC bij 100 ofzo lekker zuinig1 op 20 zelfs volgens dat ding. Zodra je 130 gaat rijden wordt dat een heel ander verhaal, dan staat hij zo op 1 op 11/12
Hard rijden is net geld in een vergiet gooien; verbruik knalt omhoog, qua tijd maakt het maar minimaal uit, zeker op de flut afstandjes die we hier in NL rijden, en je bent sneller gestresst omdat je zelf boven de gemiddelde snelheid rijdt, en dus vindt dat iedereen je ophoudt.. Als je een beetje rond het maaiveld of net daaronder rijdt heb je daar veel minder last van, en aan het eind van de rit hou je geld over bij de pomp.
quote:Op zondag 1 juni 2014 09:00 schreef mien-moeke het volgende:
80 op de snelweg?
Als mede-weggebruiker verwacht je dat van:
-Vrachtwagens
-Auto's met aanhanger/trailer
Niet van een 'normale' personenauto.
Het verschil 80-130 is veel te hoog. Dan kom je met 50/u achterop iemand.
Overdag valt dat nog wel te zien, mits je goed op let, maar vooral als het donker is zie je dat amper.
Heel gevaarlijk naar mijn mening.
Ga dan ajb minimaal 100 rijden.Zijn er zat die graag achter een vrachtwagen gaan hangen hoor.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Mensen die een vrachtwagen onnodig 'dwingen' om ze in te gaan halen zijn idd niet goed bezig. Het ergste vind ik die mafkezen die anderhalve keer per jaar een sleurhut verkassen over de openbare weg, en dan hun hoofd op 'vakantie-setting' zetten. Zich ineens realiseren dat je maar 80 mag met dat hok, dan 'voor de veiligheid' maar 75 op de teller zetten en dan in de praktijk 70 op de GPS rijden, waardoor ze continu ingehaald moeten worden door vrachtverkeer.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
Het is vaak een spelletje, zeker met een bc erin, om lekker vlot te rijden, dat gemiddelde verbruik omlaag, liters per 100km zo laag mogelijk icm een acceptabele snelheid te rijdenquote:Op zondag 1 juni 2014 09:18 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Bij 110 reed hij ook nog zuinig hoor, dit reed dan weer lekkerder omdat iedereen op de teller 100 reed en ik deed dit op de tomtom, 104 om precies te zijn. Nog net in het groene. Het houdt je scherp en je hebt toch het idee dat je opschiet, wat ook zo is (al is het maar een minuutje of 5, wel zo fijn voor de klant.
En mooiste is, morgen een solliciatie gesprek bij een nationaal koeriersbedrijf
quote:Op zondag 1 juni 2014 09:00 schreef mien-moeke het volgende:
80 op de snelweg?
Als mede-weggebruiker verwacht je dat van:
-Vrachtwagens
-Auto's met aanhanger/trailer
Niet van een 'normale' personenauto.
Het verschil 80-130 is veel te hoog. Dan kom je met 50/u achterop iemand.
Overdag valt dat nog wel te zien, mits je goed op let, maar vooral als het donker is zie je dat amper.
Heel gevaarlijk naar mijn mening.
Ga dan ajb minimaal 100 rijden.Het is juist andersom, juist overdag is het snelheidsverschil irritanter en gevaarlijker doordat het moeilijker in te schatten is, mits het te langzame voertuig slechte verlichting heeft natuurlijk. In het donker zijn het de achterlichten die juist duidelijker het snelheidsverschilaangeven. Dat is mijn eigen ervaring tenminste.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En het licht er ook aan wat voor een personenauto het is. Zelf heb ik nu een jaar een Suzuki Alto, daar rijd ik ook regelmatig 80/90 mee op de snelweg, gevaarlijk? Nee, want men verwacht het van zo'n koekblik. Ik heb er nog geenvervelende situaties mee gekregen of uitgelokt. Een dikke bmw 7 serie die 80 rijd is dan gevaarlijker, want de vraag komt dan, waarom rijd hij zo langzaam? Het past niet bij de wagen. Dat zijn die onberekenbare deelnemers die opeens weer kunnen versnellen, andere rijstrook pakken of wat dan ook.
Met de mx5 heeft het ook minder nut, je zit met een enorm verlies, of je kap nu open of dicht is, het zorgt voor een hele hoge Cw waarde. Een vlakke bodemplaat zou het verliesnog enigzins kunnen compenseren. Maar kosten voor het maken van zoiets haal je er dan ook niet uit.quote:Op zondag 1 juni 2014 09:41 schreef house_is_a_feeling het volgende:
Met de Carisma nog gedaan, nu met de mx5 vind ik het minder interessant.
Het is dan ook nog eens gewoon leuker om hogere toeren te halenquote:Op zondag 1 juni 2014 09:49 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Met de mx5 heeft het ook minder nut, je zit met een enorm verlies, of je kap nu open of dicht is, het zorgt voor een hele hoge Cw waarde. Een vlakke bodemplaat zou het verliesnog enigzins kunnen compenseren. Maar kosten voor het maken van zoiets haal je er dan ook niet uit.
quote:Op zondag 1 juni 2014 11:44 schreef koffiemetmelkensuiker het volgende:
Besef wel dat je extreem gevaarlijk bezig bent!
50 km snelheidsverschil is vragen om ongelukken!
En je maakt files!
Stop met dat waanzinnige gedrag en rij met de rest van het verkeer mee ipv een rollende blokkade te zijn.
En bedankt! Ik rij ook n koekblik en mensen voegen met 80 voor mij in 'omdat zo'n autootje toch niet hard gaat'. Mag ik dik op de rem, want ik rij wel gewoon met t verkeer mee. Niet fijn om van 130 af te moeten remmen naar 80.quote:Op zondag 1 juni 2014 09:26 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Het is juist andersom, juist overdag is het snelheidsverschil irritanter en gevaarlijker doordat het moeilijker in te schatten is, mits het te langzame voertuig slechte verlichting heeft natuurlijk. In het donker zijn het de achterlichten die juist duidelijker het snelheidsverschilaangeven. Dat is mijn eigen ervaring tenminste.
En het licht er ook aan wat voor een personenauto het is. Zelf heb ik nu een jaar een Suzuki Alto, daar rijd ik ook regelmatig 80/90 mee op de snelweg, gevaarlijk? Nee, want men verwacht het van zo'n koekblik. Ik heb er nog geenvervelende situaties mee gekregen of uitgelokt. Een dikke bmw 7 serie die 80 rijd is dan gevaarlijker, want de vraag komt dan, waarom rijd hij zo langzaam? Het past niet bij de wagen. Dat zijn die onberekenbare deelnemers die opeens weer kunnen versnellen, andere rijstrook pakken of wat dan ook.
En dan de sleutel helemaal omdraaien zeker.quote:Op zondag 1 juni 2014 12:45 schreef Hendroit het volgende:
Je hebt ook van die mensen die bergaf de auto in de vrij zetten en dan de motor uitzetten
Geen overhaaste conclusies trekken Buurpoesquote:Op zondag 1 juni 2014 11:51 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
En bedankt! Ik rij ook n koekblik en mensen voegen met 80 voor mij in 'omdat zo'n autootje toch niet hard gaat'. Mag ik dik op de rem, want ik rij wel gewoon met t verkeer mee. Niet fijn om van 130 af te moeten remmen naar 80.
Ach, t is de sport. Als die liters echt wat uit zouden maken, zouden koekblikjes populairder zijn. Die van mij rijdt 1 op 19 en ik let nergens op.quote:Op zondag 1 juni 2014 14:22 schreef FuryOverkill het volgende:
je druk maken om wat litertjes brandstof, rij zoals je fijn vindt, wat maken die paar euro's nou uit manmanman
quote:Op zondag 1 juni 2014 22:28 schreef Knutsel-Smurf het volgende:
Ooit eens 2 volle tanken geprobeerd met de jaguar, verbruik ging van 1:9 naar 1:11.. En dan reed ik als een bejaarde, heel ver van tevoren gas los, achter een vrachtwagen hangen op de snelweg (90 op CC).
Dat mini verschil vind ik het niet waard. Heb niet voor niets 6 cilinders
De golf ooit ook geprobeerd, loopt bij extreem rustig 1:15, bij stampen 1:15, bij normaal rijden 1:15, alleen met een aanhanger 1:13. Ook zo lekker belangrijk dus.
Moet wel eerlijk zeggen dat het om een oud golfje 1.3 gaat.quote:
Pfff, dat is minder dan ik van het weekend had met alles op cc.quote:Op maandag 2 juni 2014 15:30 schreef Martijn137 het volgende:
en dan gewoon thuis komen en nog zien dat je gewoon 6 liter op 100 km verbruikt hebt....
ik had veel erger verwacht.....
Het nieuwe rijden, bedoel je dat zoals het bedacht is of zoals het toegepast wordt door het gros van de automobilisten. Dat is namelijk nogal verschillend.quote:Op maandag 2 juni 2014 23:38 schreef eXplorer1 het volgende:
Dat nieuwe rijden, ik vraag mij af wie die debiele theorie heeft bedacht. Als ik het volg dan lijkt het wel alsof mijn motor mij probeert uit te schelden, zo klinkt het althans
Mijn 2.0T met AUT4 doet er anders aardig aan mee. Loopt meestal 1500 toeren en bij gasgeven 2100 ofzo.quote:Op maandag 2 juni 2014 23:38 schreef eXplorer1 het volgende:
Dat nieuwe rijden, ik vraag mij af wie die debiele theorie heeft bedacht. Als ik het volg dan lijkt het wel alsof mijn motor mij probeert uit te schelden, zo klinkt het althans
Zoals het bedacht is. 50 in zijn 4 of 5 is echt not done bij mijn auto.quote:Op maandag 2 juni 2014 23:49 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Het nieuwe rijden, bedoel je dat zoals het bedacht is of zoals het toegepast wordt door het gros van de automobilisten. Dat is namelijk nogal verschillend.
Dit is een exces. Normaal is het beter voor de spullen als je rustig aan doet.quote:Op dinsdag 3 juni 2014 12:33 schreef JumJum het volgende:
http://www.driving-dutchm(...)or-te-zuinig-rijden/
Voor de zuinige rijders hier, al die honderden kilometers die je zuinig rijdt en voor je gevoel bespaar je veel geld. Uiteindelijk kom je bij de auto garage en die verteld je dat je blok helemaal verstopt zit, dan kun je doei zeggen tegen je bespaarde centjes.
je doelt op black-sludge oid?quote:Op dinsdag 3 juni 2014 12:33 schreef JumJum het volgende:
http://www.driving-dutchm(...)or-te-zuinig-rijden/
Voor de zuinige rijders hier, al die honderden kilometers die je zuinig rijdt en voor je gevoel bespaar je veel geld. Uiteindelijk kom je bij de auto garage en die verteld je dat je blok helemaal verstopt zit, dan kun je doei zeggen tegen je bespaarde centjes.
Zuinig rijden is niet laag toerental houden. Natuurlijk kun je stationair 40 rijden in z'n 5, maar dat vindt geen enkele motor leuk.quote:Op dinsdag 3 juni 2014 12:33 schreef JumJum het volgende:
http://www.driving-dutchm(...)or-te-zuinig-rijden/
Voor de zuinige rijders hier, al die honderden kilometers die je zuinig rijdt en voor je gevoel bespaar je veel geld. Uiteindelijk kom je bij de auto garage en die verteld je dat je blok helemaal verstopt zit, dan kun je doei zeggen tegen je bespaarde centjes.
Leuk en aardig die post, maar 'hypermilen' is niet de enige oorzaak van dit probleem. Het was tevens te wijten aan een bekend probleem in het blok van de Audi.quote:Op dinsdag 3 juni 2014 12:33 schreef JumJum het volgende:
http://www.driving-dutchm(...)or-te-zuinig-rijden/
Voor de zuinige rijders hier, al die honderden kilometers die je zuinig rijdt en voor je gevoel bespaar je veel geld. Uiteindelijk kom je bij de auto garage en die verteld je dat je blok helemaal verstopt zit, dan kun je doei zeggen tegen je bespaarde centjes.
Hoe zit dit precies met die cw waarde? Dan snap ik misschien waarom het minder zuinig rijd. Heb vanuit belgie naar Nederland met dak open 1 op 14 gered met binnenwegen rijden, snelweg vermijden. Maar hier woon-werk verkeer blijf ik rond de 1op 12 steken...quote:Op zondag 1 juni 2014 09:49 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Met de mx5 heeft het ook minder nut, je zit met een enorm verlies, of je kap nu open of dicht is, het zorgt voor een hele hoge Cw waarde. Een vlakke bodemplaat zou het verliesnog enigzins kunnen compenseren. Maar kosten voor het maken van zoiets haal je er dan ook niet uit.
Als je een stabiele snelheid aanhoudt is 50 in de 4 bij geen enkele auto die ik ken een probleem. Je moet alleen niet vergeten terug te schakelen als je accelereert, zoals die mongool uit het artikel hierboven doet.quote:Op dinsdag 3 juni 2014 10:37 schreef eXplorer1 het volgende:
[..]
Zoals het bedacht is. 50 in zijn 4 of 5 is echt not done bij mijn auto.
90quote:Op zondag 1 juni 2014 09:18 schreef Sounddragon het volgende:
Zich ineens realiseren dat je maar 80 mag
Mjah, 90 dan, maar auto tellers en de geijkte tachograaf van een vrachtwagen verschillen in de praktijk nogal een beetje, en dat leidt in de praktijk toch vaak tot vrachtverkeer wat sleurhutten gaat inhalen op de snelwegquote:
Andersom net zo, als gevolg van de aanpassing van 80 -> 90 voor aanhangers. Daardoor krijg je de situatie dat een onervaren caravanner vrachtwagens gaat inhalen als hij met een paar km verschil sneller is.quote:Op dinsdag 3 juni 2014 22:56 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Mjah, 90 dan, maar auto tellers en de geijkte tachograaf van een vrachtwagen verschillen in de praktijk nogal een beetje, en dat leidt in de praktijk toch vaak tot vrachtverkeer wat sleurhutten gaat inhalen op de snelweg
Wie kan dit beter uitleggen dan Wiki Pedia ?quote:Op dinsdag 3 juni 2014 21:43 schreef TheSwooshdockSaints het volgende:
[..]
Hoe zit dit precies met die cw waarde? Dan snap ik misschien waarom het minder zuinig rijd. Heb vanuit belgie naar Nederland met dak open 1 op 14 gered met binnenwegen rijden, snelweg vermijden. Maar hier woon-werk verkeer blijf ik rond de 1op 12 steken...
Onderkant dichtmaken okequote:Op woensdag 4 juni 2014 09:45 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Wie kan dit beter uitleggen dan Wiki Pedia ?![]()
http://nl.wikipedia.org/wiki/Weerstandsco%C3%ABffici%C3%ABnt
Met ook een paar voorbeelden, waar een VW Passat (mid 90's) betere score heeft dan een Lamborghini Countach![]()
De Mx5jes hebben ondanks hun sportieve en 'gladde' vormgeving best een hoge cw waarde, kan het even niet snel vinden, maar ik geloof dat een Honda Stream of Daewoo Tacuma nog een lagere waarde had. Komt voornamelijk door de vrij rechtopstaande voorruit en de vrij grote wielkasten die veel rijwind vreten + dus de kap in open & gesloten toestand.
Ook met binnenwegen rijden op lange afstand is zuiniger dan woon-werk verkeer = veel bebouwde kom waarschijnlijk en je rijd zelf ook 'anders' met een andere mindset dan dat je op lange afstand aan het toeren bent. Toen ik de Caddy met cruise-control kreeg, gebruikte ik deze nog niet elke dag, maar blijkbaar was ik zelf al anders gaan rijden en kwam ik dus al met een verbruik van circa 1:18 of zuiniger uit. En dat werd alleen maar beter![]()
Bij de Mx5 is het meest interessante om de voor en achterzijde dicht te maken, onder de bumpers. Daar circuleert aardig wat lucht, zinloze turbulentie dus. Geen idee wat je er mee kan winnen, maar je kan het al proberen om een rol McGyver tape onder je auto te plakken en of je dit gaat merken in verbruik. Leuke testcase voor dit topic
Er zijn een hoop mensen die aan grillblocking doen. En dan vooral in de winter. Zolang het buiten mode de 20'C is, maakt het niet veel uit qua koeling. Wel qua verbruik.quote:Op woensdag 4 juni 2014 11:20 schreef TheSwooshdockSaints het volgende:
[..]
Onderkant dichtmaken okeMaar als je de luchtinlaat dichtmaakt aan de voorkant krijg je dan geen problemen met de koeling?
Ik denk namelijk dat zon siergaasje erop zetten ook niet veel gaat helpen.
Alle bluemotions hebben boven een dichte grill, alleen onderzijde van de bumper is nog open, het stuk onder de nummerplaat dus. Het werkt allemaal zonder problemen, zolang je niet een caravan met +35 gr. de bergen op probeert te sleuren.quote:Op vrijdag 6 juni 2014 00:21 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
Er zijn een hoop mensen die aan grillblocking doen. En dan vooral in de winter. Zolang het buiten mode de 20'C is, maakt het niet veel uit qua koeling. Wel qua verbruik.
Er komt geen tape op mijn prachtige bochtenapparaatquote:Op woensdag 4 juni 2014 09:45 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Bij de Mx5 is het meest interessante om de voor en achterzijde dicht te maken, onder de bumpers. Daar circuleert aardig wat lucht, zinloze turbulentie dus. Geen idee wat je er mee kan winnen, maar je kan het al proberen om een rol McGyver tape onder je auto te plakken en of je dit gaat merken in verbruik. Leuke testcase voor dit topic
Het is echt bizar effectief. Ik ben een keer vanaf mijn huis naar de sportschool gereden. Door Utrecht en nieuwegein. 1 op 20. Ik had veel stoplichten mee en reed zo anticiperend mogelijk.quote:Op donderdag 12 juni 2014 16:01 schreef JumJum het volgende:
Ik heb vandaag ook meer eens wat geprobeerd, een hele 0.9 km/liter erbij gekregen.
[ afbeelding ]
Dit was voor mij stad en buitenweg, op de snelweg heb ik een keer 1 op 9.4 aangetikt maar toen hield het ook wel op. Vergeet niet dat ik een 5 bak automaat heb, en deze zijn lang niet zo zuinig. Ik heb dit verbruik gekregen door met de steptronic te gaan schakelen.quote:Op donderdag 12 juni 2014 16:04 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Het is echt bizar effectief. Ik ben een keer vanaf mijn huis naar de sportschool gereden. Door Utrecht en nieuwegein. 1 op 20. Ik had veel stoplichten mee en reed zo anticiperend mogelijk.
De terugweg zonder hypermiling:1 op 13. Als je sportief rijdt is 1 op 10 ook haalbaar
Huh ik dacht dat die moderne dubbele koppeling automaten juist zuiniger waren dan zelf schakelenquote:Op donderdag 12 juni 2014 16:09 schreef JumJum het volgende:
[..]
Dit was voor mij stad en buitenweg, op de snelweg heb ik een keer 1 op 9.4 aangetikt maar toen hield het ook wel op. Vergeet niet dat ik een 5 bak automaat heb, en deze zijn lang niet zo zuinig. Ik heb dit verbruik gekregen door met de steptronic te gaan schakelen.
Het voelt minder snel. Je gevoel van snelheid is heel subjectief.quote:Op donderdag 12 juni 2014 16:18 schreef borbit het volgende:
Sowieso graag ophouden met al die kleine stukjes snelweg waar je 130 mag maar tussen 7 en 19 uur 120. Met dan af en toe een stukje waar je opeens maar 100 mag. En dan als er toevallig ergens een oranje pion naast de weg moet staan een stuk waar je 90 mag. En als er file staat moet je terug naar 70 of 80.
Nu moet je dus om de 10 minuten je snelheid aanpassen. Daarom gewoon buiten de bebouwde kom overal max 90 km/u rijden. Scheelt een hoop onduidelijkheid is een stuk veiliger. Daarnaast draaien de meeste auto's een stuk minder toeren op 90 km/ u dus het scheelt ook nog een voor het mileau.
Als je dan van Maastricht naar Groningen moet rijden ben je misschien 20 minuten later. So fucking what?
Spiegel inklappen zal ik niet snel toejuichenquote:Op donderdag 12 juni 2014 17:30 schreef quinoahipster het volgende:
-Bandjes iets harder oppompen
-Voor lang snelwegstukken rechter buitenspiegel inklappen
-100 rijden op de snelweg
-Soms plakken achter vrachtwagen of touringcar
Doe ik alleen als ik alleen in de auto zit en bagage niet te hoog heb opgestapeld, zodat ik ongehinderd naar rechts kan kijken.quote:Op donderdag 12 juni 2014 17:34 schreef Pandaplint het volgende:
[..]
Spiegel inklappen zal ik niet snel toejuichen
Duitse Touringcars gingen 110 laatst. Ik heb nog nooit zo zuinig gereden op de snelwegquote:Op donderdag 12 juni 2014 17:30 schreef quinoahipster het volgende:
-Bandjes iets harder oppompen
-Voor lang snelwegstukken rechter buitenspiegel inklappen
-100 rijden op de snelweg
-Soms plakken achter vrachtwagen of touringcar
Een beetje moderne vrachtwagen staat een stukje eerder stil dan de gemiddelde personenwagen bij een noodstop. En helemaal als jij pas gaat remmen als je zijn remlichten ziet, want je kan niets zien als je er achter zit.quote:Op donderdag 12 juni 2014 19:00 schreef quinoahipster het volgende:
Ik kan toch harder remmen dan een bus of vrachtwagen
Ik ga niet tussen 2 vrachtwagens zitten idd.
Onudist. Daarnaast vergeet je ook nog even dat je met reactietijd te maken hebt.quote:Op donderdag 12 juni 2014 19:00 schreef quinoahipster het volgende:
Ik kan toch harder remmen dan een bus of vrachtwagen
Ik ga niet tussen 2 vrachtwagens zitten idd.
Je weet wel dat een dubbele koppeling versnellingsbak (DSG) compleet anders is dan de standaard automaat met koppel omvormer?quote:Op donderdag 12 juni 2014 16:59 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Huh ik dacht dat die moderne dubbele koppeling automaten juist zuiniger waren dan zelf schakelen![]()
Torque converter automaten zijn idd wel schrikbarend inefficiënt.
Overigens is het helemaal niet erg dat een auto on zuinig is. Over het algemeen geld: hoe minder zuinig, hoe leuker.
Wat met een moderne motor onzin is, en je remmen teveel belast. Gewoon van het gas af gaan maar in de versnelling blijven, remmen op de motor, verbruik 0,0quote:Op zondag 1 juni 2014 12:45 schreef Hendroit het volgende:
Je hebt ook van die mensen die bergaf de auto in de vrij zetten en dan de motor uitzetten
Dacht dat bejaardenvangers in NL verboden warenquote:Op zaterdag 14 juni 2014 08:54 schreef Meike26 het volgende:
Gisteren een handtekening gezet onder koop overeenkomst. Hoe gek ik ook op mijn Altootje ben, echt heel betrouwbaar is hij niet. En omdat de sollicitatie (eerder in dit topic voorbij gekomen) positief is verlopen en ik nu een baan heb, wil ik niet datmijn werkgever afhankelijk is van een werknemer met een auto die zomaar stil kan vallen. Gister, op mijn 2e mee-kijkdag en nog niet officieel werkzaam voor het bedrijf, gebeurde het eigenlijk al dordat ik mijn dak niet meer dichtkreeg. Wat grote gevolgen kan hebben wbt het weer of grijpgrage handjes.
Dus op zoek gegaan naar een ander zuinigheidswonder en uitgekomen bij de Daihatsu YRV. 862kg, 1.3 16v. Volgens Spiritmonitor ook goed voor een gemiddeld verbruik van 1:18 en zuiniger. Alleen er zit wel een maar aan deze YRV. Hij is inclusief boks beugel, dus weet niet of dit veel gevolgen heeft voor de aerodynamica en dus het verbruik?
quote:Op zaterdag 14 juni 2014 11:16 schreef Meike26 het volgende:
Fietsers steken minder snel over als er zo'n pushbar + auto aan komt zetten, terwijl als ik met de auto zonder boksbeugel waarschijnlijk vaker op mijn rem zal moeten gaan
Je kan wel makkelijk eenquote:Op zaterdag 14 juni 2014 11:51 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]Dat bereik je ook door er een brulpijp op te zetten en terug te schakelen bij oversteekplaatsen...
Ik maak er gek genoeg ook geen gewoonte van om mensen mee te laten liften op de motorkap... En daar heb ik geen spuuglelijk ding voor nodig.quote:Op zaterdag 14 juni 2014 11:16 schreef Meike26 het volgende:
Nee hoor, alleen de echte bullbars zijn verboden, die ook tot de hoeken van de auto doorlopen. Pushbars zoals deze mogen gewoon.
En estethisch ja of nee, het is ook een stukje schijnveiligheid. Fietsers steken minder snel over als er zo'n pushbar + auto aan komt zetten, terwijl als ik met de auto zonder boksbeugel waarschijnlijk vaker op mijn rem zal moeten gaan. In de 14 jaar dat ik nu rijd, heb ik nog nooit iemand op de neus gehad. Ook niet aan andere kanten van de auto trouwens
Lekker agressiefquote:Op zaterdag 14 juni 2014 11:16 schreef Meike26 het volgende:
Nee hoor, alleen de echte bullbars zijn verboden, die ook tot de hoeken van de auto doorlopen. Pushbars zoals deze mogen gewoon.
En estethisch ja of nee, het is ook een stukje schijnveiligheid. Fietsers steken minder snel over als er zo'n pushbar + auto aan komt zetten, terwijl als ik met de auto zonder boksbeugel waarschijnlijk vaker op mijn rem zal moeten gaan. In de 14 jaar dat ik nu rijd, heb ik nog nooit iemand op de neus gehad. Ook niet aan andere kanten van de auto trouwens
Waarschijnlijk zit dat hele ding met 2 M8 boutjes vast ofzo.quote:Op zaterdag 14 juni 2014 12:42 schreef DS4 het volgende:
Het zal de luchtweerstand niet ten goede komen, dus ook om die reden: weg ermee.
Nee dat is een andere. Die heeft 133pk, turbo en onzuinige automaat, volgens spiritmonitor een verbruik van 1:15 gemiddeld. Ik heb de handgeschakelde versie zonder turbo. 87pk op 862 kilo is ook niet verkeerdquote:Op zaterdag 14 juni 2014 20:36 schreef silenthill het volgende:
Die YRV die heeft standaard toch een turbo met automaat?
Volgens mij kun je hier vlot, maar ook zuinig mee rijden.
Vind het een leuke vreemde eend in de bijt.
Als je de compressie en de injectie weg neemt, wel ja. (en dan ook de ontsteking wegnemen). VW doet het ook of gaat het doen, dus permanent uitlaatklep open zetten.quote:Op zaterdag 14 juni 2014 22:19 schreef Ridocar het volgende:
Serieuze vraag: Zou een motor zuiniger kunnen lopen als ik van twee cilinders de injectoren loskoppel?
Welke problemen kunnen zich voordoen?
Zover ik weet is het gunstiger om de EGR klep op je motorblok te blokkeren. Uitlaatgassen + roet word gerecirculeerd naar het inlaatspruitstuk. Schijnt aardig vervuilend en vernietigend te kunnen zijn voor je benzine/diesel blok. Hoe het allemaal precies werkt, weet ik ook niet precies, hier een topic gevonden op een volkswagen forum met wat ervaringen:quote:Op zaterdag 14 juni 2014 22:19 schreef Ridocar het volgende:
Serieuze vraag: Zou een motor zuiniger kunnen lopen als ik van twee cilinders de injectoren loskoppel?
Welke problemen kunnen zich voordoen?
EGR direct afdoppen, rotzooi. Je vreet toch ook niet de helft van je stront weer op om minder te schijten?quote:Op zaterdag 14 juni 2014 23:17 schreef Meike26 het volgende:
Zover ik weet is het gunstiger om de EGR klep op je motorblok te blokkeren. Uitlaatgassen + roet word gerecirculeerd naar het inlaatspruitstuk. Schijnt aardig vervuilend en vernietigend te kunnen zijn voor je benzine/diesel blok. Hoe het allemaal precies werkt, weet ik ook niet precies, hier een topic gevonden op een volkswagen forum met wat ervaringen:
quote:Op zaterdag 14 juni 2014 23:19 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
EGR direct afdoppen, rotzooi. Je vreet toch ook niet de helft van je stront weer op om minder te schijten?
Van wat ik daar lees is het wel alleen van toepassing op dieselblokken?quote:Op zaterdag 14 juni 2014 23:17 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Zover ik weet is het gunstiger om de EGR klep op je motorblok te blokkeren. Uitlaatgassen + roet word gerecirculeerd naar het inlaatspruitstuk. Schijnt aardig vervuilend en vernietigend te kunnen zijn voor je benzine/diesel blok. Hoe het allemaal precies werkt, weet ik ook niet precies, hier een topic gevonden op een volkswagen forum met wat ervaringen:
http://www.vwforum.nl/gol(...)rvangen-t134403.html
Ik denk dat je het eerder moet zien als dat je stront minder stinkt danquote:Op zaterdag 14 juni 2014 23:19 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
EGR direct afdoppen, rotzooi. Je vreet toch ook niet de helft van je stront weer op om minder te schijten?
Nee het zit ook op benzine auto's. Alleen is het op dieselmotoren veel meer van toepassing vanwege roetfilters enzo. Moderne benzine motoren hebben ook een egr klep.quote:Op zaterdag 14 juni 2014 23:22 schreef J.Gibbs het volgende:
[..]
Van wat ik daar lees is het wel alleen van toepassing op dieselblokken?
Klopt, maar wat ik lees is dat die een schonere uitstoot hebben dan dieselmotoren waardoor er het niet in dezelfde mate een probleem vormt.quote:Op zaterdag 14 juni 2014 23:26 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Nee het zit ook op benzine auto's. Alleen is het op dieselmotoren veel meer van toepassing vanwege roetfilters enzo. Moderne benzine motoren hebben ook een egr klep.
De winst is stukken minder, maar er blijft een winst over voldoende om de EGR toch nog af te doppen. Minder slijtage in het inlaatspruitstuk, schonere motor = zuiniger rijden over langere termijnquote:Op zaterdag 14 juni 2014 23:27 schreef J.Gibbs het volgende:
[..]
Klopt, maar wat ik lees is dat die een schonere uitstoot hebben dan dieselmotoren waardoor er het niet in dezelfde mate een probleem vormt.
Daar heb je een puntquote:Op zaterdag 14 juni 2014 23:31 schreef Meike26 het volgende:
[..]
De winst is stukken minder, maar er blijft een winst over voldoende om de EGR toch nog af te doppen. Minder slijtage in het inlaatspruitstuk, schonere motor = zuiniger rijden over langere termijnDat is wat ik tussen de regels door lees.
Je motor wordt veel schoner van zo nu en dan eens lange stukken rijden (150-200 km), al dan niet met beladen wagen en een sleurhut/sleurbak, en hem warm eens een keer doorjanken naar 5000-6000 toeren dan van een EGR klep...quote:Op zaterdag 14 juni 2014 23:31 schreef Meike26 het volgende:
[..]
De winst is stukken minder, maar er blijft een winst over voldoende om de EGR toch nog af te doppen. Minder slijtage in het inlaatspruitstuk, schonere motor = zuiniger rijden over langere termijnDat is wat ik tussen de regels door lees.
Maar jouw ervaring hier spreekt de vele andere ervaringen die ik nu lees op het net behoorlijk tegen ?quote:Op zaterdag 14 juni 2014 23:51 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Je motor wordt veel schoner van zo nu en dan eens lange stukken rijden (150-200 km), al dan niet met beladen wagen en een sleurhut/sleurbak, en hem warm eens een keer doorjanken naar 5000-6000 toeren dan van een EGR klep...
Want inlaatspruitstukken worden ook echt schoon als je roet en andere uitgestoten rotzooi weer in gaat blazen. Zeker nu er alleen nog lucht door het inlaatspruitstuk van een moderne wagen gaat, door directe inspuiting, worden kleppen en dergelijke niet meer schoon gespoten met brandstof.
Overigens zijn de meeste maatregelen best zinloos. Probeer maar eens met een diesel die normaal alleen korte stukjes rijdt een keer vlot weg te trekken bij het stoplicht. Blaas je zo je roetfilter weer schoon, man man man, wat een winst zeg.
Welke ervaringen? Typ EGR in op google en je krijgt sites met schoonmaken van dat ding, afdoppen, problemen door een vervuilde inlaat, etc.quote:Op zaterdag 14 juni 2014 23:55 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Maar jouw ervaring hier spreekt de vele andere ervaringen die ik nu lees op het net behoorlijk tegen ?
Geweldig idee, honderden mensen die er voor doorgeleerd hebben werken aan automotoren zo schoon, zuinig en krachtig mogelijk te maken, maar er is gewoon een hack, hebben zij nooit aan gedacht natuurlijkquote:Op zaterdag 14 juni 2014 23:17 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Zover ik weet is het gunstiger om de EGR klep op je motorblok te blokkeren. Uitlaatgassen + roet word gerecirculeerd naar het inlaatspruitstuk. Schijnt aardig vervuilend en vernietigend te kunnen zijn voor je benzine/diesel blok. Hoe het allemaal precies werkt, weet ik ook niet precies, hier een topic gevonden op een volkswagen forum met wat ervaringen:
http://www.vwforum.nl/gol(...)rvangen-t134403.html
Punt bij de EGR is dat dat hele ding eigenlijk alleen maar verzonnen is om de uitstoot van auto's omlaag te krijgen en aan normen te voldoen. Een deel van je uitlaatgas wordt weer naar de motor gebracht ipv naar de uitlaat. Dat is niet gedaan voor rendement en levensduur van de auto, maar enkel voor een keuring. Ergo: dit heeft niets te maken met eventuele toegenomen zuinigheid, krachtigheid of duurzaamheid.quote:Op zondag 15 juni 2014 00:49 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Geweldig idee, honderden mensen die er voor doorgeleerd hebben werken aan automotoren zo schoon, zuinig en krachtig mogelijk te maken, maar er is gewoon een hack, hebben zij nooit aan gedacht natuurlijk
Gefeliciteerdquote:Op zaterdag 14 juni 2014 08:54 schreef Meike26 het volgende:
En omdat de sollicitatie (eerder in dit topic voorbij gekomen) positief is verlopen en ik nu een baan heb
Precies hoe ik er ook over denk !quote:Op maandag 16 juni 2014 11:06 schreef twiFight het volgende:
Laat maar weten hoe die rijdt.
Ik zou overigens de pushbar lekker laten zitten. Geeft het autootje wel wat 'attitude'. Ik kan me overigens niet voorstellen dat hij voor een hoger verbruik zorgt. Er komt geen extra oppervlak bij de auto en een ronde staaf is nog redelijk aerodynamisch. Of hij moet 40 kilo wegen of zo.
Zal ik ook zeker doen. Ik ga niet echt overdreven hypermilen die eerste tank. Ik wil eerst weten hoeveel km's ik ver kom met normaal autorijden, zonder het verbruik te beïnvloeden. Er zit een 40L tank in de auto dus alles boven de 800km is grandioos goed.quote:Op maandag 16 juni 2014 17:43 schreef silenthill het volgende:
Zou de pushbar ook laten zitten.
Post even verbruik over je eerste tank.
Ben benieuwd. :-)
635km voordat het lampje gaat brandenquote:Op maandag 16 juni 2014 19:58 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Precies hoe ik er ook over denk !Ik heb wel eens een paar keer zo'n zelfde pushbar als pakket vervoert, dat komt neer op net geen 15 kilo of er net overheen. Kunnen wel kostbare kilo's zijn, tijd zal het leren.
[..]
Zal ik ook zeker doen. Ik ga niet echt overdreven hypermilen die eerste tank. Ik wil eerst weten hoeveel km's ik ver kom met normaal autorijden, zonder het verbruik te beïnvloeden. Er zit een 40L tank in de auto dus alles boven de 800km is grandioos goed.
Een actieradius onder de 700km accepteer ik niet. Ik verwacht dat ik met de eerste tank 743km ver kom, net nadat het reservetank lampje is gaan branden.
Place your bets here
Jij schat me (of die auto) ook niet echt hoog in héquote:Op maandag 16 juni 2014 20:09 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
635km voordat het lampje gaat branden
Jij denk echt dat je 1:20/1:7.5 gaat rijdenquote:Op maandag 16 juni 2014 20:11 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Jij schat me (of die auto) ook niet echt hoog in hé
quote:Op zaterdag 14 juni 2014 23:19 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
EGR direct afdoppen, rotzooi. Je vreet toch ook niet de helft van je stront weer op om minder te schijten?
Je moet naar mijn idee ook helemaal niet in liters denken, maar in km's winst per tank. Dat werkt naar mijn idee veel positiever op je rijstijl dan dat je het in liters omrekent en het helemaal niet zo veel lijkt te zijn. Dat ik met die Alto 500km op 1 tank kan rijden, vind ik heel wat leuker klinken dan dat ik er misschien net 3 liter mee win? Klinkt niet echt veel. Waar doe ik het voor zou ik dan bijna gaan denken. Stel dat ik elke maand 1 keer tank en het hele jaar door zuinig rijd, dan win ik máár 3 x 52 = 156 liter.quote:Op dinsdag 17 juni 2014 14:48 schreef Kreator het volgende:
Ik heb het wel eens gedaan toen ik elke week van Enschede naar Amsterdam en terug reed.
Golf TDI.
Zo hard als de weg toelaat VS zo extreem netjes mogelijk rijden. Scheelde tussen de 1 en 2 liter. Was wel een half uur langer onderweg. Nee bedankt.
De 308 verbruikt als ik zuinig rijd, 120 op snelweg e.d. 1:14.5.quote:Op dinsdag 17 juni 2014 14:48 schreef Kreator het volgende:
Ik heb het wel eens gedaan toen ik elke week van Enschede naar Amsterdam en terug reed.
Golf TDI.
Zo hard als de weg toelaat VS zo extreem netjes mogelijk rijden. Scheelde tussen de 1 en 2 liter. Was wel een half uur langer onderweg. Nee bedankt.
Ik heb het ook geprobeerd met zo'n ding. Sommige functies werkten goed, sommige amper of niet. Maar dat ligt ook aan de auto die je hebt.quote:Op dinsdag 17 juni 2014 23:14 schreef Meike26 het volgende:
Zat vanavond naar dit apparaatje te kijken. Misschien wel interessant om aan te schaffen als ik verbruik in de gaten kan houden.
Voor het geld, circa 12 euro, reuze interessant apparaatje in combinatie met android telefoon
eh vergeet je niet dat die 40 liter zeer waarschijnlijk inclusief 5 liter reserve is. Effectief heb je dan dus 35 liter om die 743 te gaan redden. Dan moet je gemiddeld meer dan 1:21,2 rijden.quote:Op maandag 16 juni 2014 19:58 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Precies hoe ik er ook over denk !Ik heb wel eens een paar keer zo'n zelfde pushbar als pakket vervoert, dat komt neer op net geen 15 kilo of er net overheen. Kunnen wel kostbare kilo's zijn, tijd zal het leren.
[..]
Zal ik ook zeker doen. Ik ga niet echt overdreven hypermilen die eerste tank. Ik wil eerst weten hoeveel km's ik ver kom met normaal autorijden, zonder het verbruik te beïnvloeden. Er zit een 40L tank in de auto dus alles boven de 800km is grandioos goed.
Een actieradius onder de 700km accepteer ik niet. Ik verwacht dat ik met de eerste tank 743km ver kom, net nadat het reservetank lampje is gaan branden.
Place your bets here
Wat voor auto is dat? Skoda? Netjes verbruik, zoiets haal ik ook.quote:Op woensdag 18 juni 2014 08:23 schreef Gunner het volgende:
Wist niet dat het 'hypermiling' heette. Vind het altijd wel een sport om zo zuinig mogelijk te rijden; onderstaande resultaat van een moderne benzinemotor;
[ afbeelding ]
Yup. De nieuwe octavia.quote:Op woensdag 18 juni 2014 13:23 schreef .Neovo. het volgende:
[..]
Wat voor auto is dat? Skoda? Netjes verbruik, zoiets haal ik ook.
Dat stukje compressie zat ik idd mee. Een cilinder waarin na de compressieslag niets gebeurt is volgens mij verloren energie. Al heb je daarna wel de "arbeidsslag" met gesloten kleppen. Zou het elkaar niet opheffen ofzo?quote:Op zaterdag 14 juni 2014 22:29 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Als je de compressie en de injectie weg neemt, wel ja. (en dan ook de ontsteking wegnemen). VW doet het ook of gaat het doen, dus permanent uitlaatklep open zetten.
Ik doe niet eens aan hypermiling en rij zuinigerquote:Op woensdag 18 juni 2014 08:23 schreef Gunner het volgende:
Wist niet dat het 'hypermiling' heette. Vind het altijd wel een sport om zo zuinig mogelijk te rijden; onderstaande resultaat van een moderne benzinemotor;
[ afbeelding ]
Het wordt pas echt spannend als je de sleutel uit het contact haalt.quote:Op zondag 1 juni 2014 12:48 schreef Sloggi het volgende:
[..]
En dan de sleutel helemaal omdraaien zeker.
Je gaat altijd of een vacuüm creëren of een overdruk maken met je compressieslag. En het geinige hier op aarde is dat een heengaande beweging terug laten gaan, nooit een energiebalans heeft van 0. Er is altijd ergens warmte ontstaan die zijn weg naar buiten zoekt.quote:Op woensdag 18 juni 2014 16:31 schreef Ridocar het volgende:
Dat stukje compressie zat ik idd mee. Een cilinder waarin na de compressieslag niets gebeurt is volgens mij verloren energie. Al heb je daarna wel de "arbeidsslag" met gesloten kleppen. Zou het elkaar niet opheffen ofzo?
Met als verschil dat die Harley zo ontworpen is en jouw Renault niet.quote:Op woensdag 18 juni 2014 16:31 schreef Ridocar het volgende:
Injectie afsluiten (elektrisch loskoppelen) is het minste werk. De ontsteking zou eigenlijk niet moeten boeien. Harley's hebben ook gewoon beide bougies aan hetzelfde contactpuntje. Die vonken gewoon allebei bij het einde van de compressieslag èn uitlaatslag.
Mij lijkt dat aannemelijk, maar ik heb het nog nooit geprobeerd. Het kan ook zijn dat er helemaal niets gebeurt.quote:Op woensdag 18 juni 2014 16:31 schreef Ridocar het volgende:
Maar zou de Renault-atari niet van slag kunnen raken? afwijkende sensorwaarden (zoals lambda) enzo?
Ja, er zijn altijd wel verliezen, Ik heb ook ooit natuurkunde gehad*. Die warmte wordt trouwens gewoon afgevoerd door het koelsysteem en de olie, net als bij een gewone ontbranding.quote:Op woensdag 18 juni 2014 21:08 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Je gaat altijd of een vacuüm creëren of een overdruk maken met je compressieslag. En het geinige hier op aarde is dat een heengaande beweging terug laten gaan, nooit een energiebalans heeft van 0. Er is altijd ergens warmte ontstaan die zijn weg naar buiten zoekt.
Het is niet veel anders dan een Harley, het blijft hetzelfde viertaktsysteem met gedwongen gaswisseling. Wel een vonkje of geen vonkje maakt in een lege cilinder niet uit.quote:[..]
Met als verschil dat die Harley zo ontworpen is en jouw Renault niet.
Ik heb het vannacht even geprobeerd. Omdat er bij de uitlaatgassen gewone lucht bijgemengd wordt krijgt het motormanagement rare waarden binnen en weet het dus niet wat het daarmee aanmoet. Gevolg, waarschuwingslampje uitlaatgasstoring ging branden, noodloop etcetera. Ook bij het opnieuw aansluiten van de injectoren bleef de motor op twee cilinders lopen. Pas bij het opnieuw starten liep de motor weer normaal.quote:[..]
Mij lijkt dat aannemelijk, maar ik heb het nog nooit geprobeerd. Het kan ook zijn dat er helemaal niets gebeurt.
Hmmm, eigenlijk denk ik, bij nader inzien, dat er warmte wordt toegevoerd door het koelsysteem...quote:Op donderdag 19 juni 2014 05:46 schreef Ridocar het volgende:
Ja, er zijn altijd wel verliezen, Ik heb ook ooit natuurkunde gehad*. Die warmte wordt trouwens gewoon afgevoerd door het koelsysteem en de olie, net als bij een gewone ontbranding.
Dat even uitlezen en vervolgens eruit laten halen. Kan je dat zelf? Ben wel benieuwd welke storingen je eruit krijgt.quote:Op donderdag 19 juni 2014 05:46 schreef Ridocar het volgende:
Waarschijnlijk staat er nu wel een storing in de atari opgeslagen.
Dat gevoel had ik dus totaal niet, maar mijn excuses daarvoor...quote:Op donderdag 19 juni 2014 05:46 schreef Ridocar het volgende:
* even ter info. Ik wil best met je meedenken, discussiëren, weet ik wat, maar ik vind de toon in je post niet zo tof.
Dat is vrij zuinig hoor. CC'en en je aan de Vmax houden doet een hoop. Overal wegscheuren, vaak inhalen en overal Vmax +20 zonder cruise, da's meer doorrijden.quote:Op woensdag 18 juni 2014 17:10 schreef Daeron het volgende:
Mijn 208, 1.2, 3-pitter uit 2012 geeft een gemiddeld verbruik van 1 op 18,9 aan. En ik rij totaal niet zuinig lekker sportief optrekken altijd, zoveel mogelijk op CC en overal de vmax +5 op de teller.
Dat denk ik ook. Al zal het geen kwaad kunnen...quote:Op donderdag 19 juni 2014 11:17 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Hmmm, eigenlijk denk ik, bij nader inzien, dat er warmte wordt toegevoerd door het koelsysteem...
Nope, geen OBD-apparaat hier, maar ik heb nu ook geen foutmeldingen.quote:[..]
Dat even uitlezen en vervolgens eruit laten halen. Kan je dat zelf? Ben wel benieuwd welke storingen je eruit krijgt.
't zit wel goed. Waarschijnlijk was het een beetje laat/vroeg. Beetje ochtendhumeur van mijn kant...quote:[..]
Dat gevoel had ik dus totaal niet, maar mijn excuses daarvoor...
quote:Op zondag 1 juni 2014 09:00 schreef mien-moeke het volgende:
80 op de snelweg?
Als mede-weggebruiker verwacht je dat van:
-Vrachtwagens
-Auto's met aanhanger/trailer
Niet van een 'normale' personenauto.
Het verschil 80-130 is veel te hoog. Dan kom je met 50/u achterop iemand.
Overdag valt dat nog wel te zien, mits je goed op let, maar vooral als het donker is zie je dat amper.
Heel gevaarlijk naar mijn mening.
Ga dan ajb minimaal 100 rijden.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
![]()
Tja, voor sommige mensen zijn de brandstofkosten toch heel belangrijk, daarom rijd ik op LPG, het zal mij jeuken hoeveel hij verbruikt.quote:Op donderdag 19 juni 2014 23:29 schreef quinoahipster het volgende:
Het valt mij ook op hoeveel mensen geen 120 of 130 ookal mag dat wel.
Ik ben gisteren op en neer naar Amsterdam gereden.quote:Op donderdag 19 juni 2014 23:09 schreef Meike26 het volgende:
Vandaag onderweg naar Amersfoort heb ik gemerkt dat het wellicht al een trend aan het worden is. Ik heb op het korte stukje A27 tussen Maartensdijk en knooppunt Eemnes tot 2 keer toe een auto achter mij gehad die achter mij bleef rijden, waar ik zelf met een gangetje van 90 (95 op de teller) achter een touringcar aan het rijden was. Ze hadden alle ruimte om mij in te halen, maar bleven met een normale doch ietwat krappe afstand mij volgen.
Toen ik richting Amersfoort ging, de A1 aop , sloeg de touringcar juist af naar Amsterdam, waar een Prius heel opvallend het spoor van de touringcar volgde ipv het gros van de automobilisten die daar juist meestal touringcars en vrachtwagens gaan inhalen.
Inderdaad. Van die figuren die hun eigen onzekerheid (slecht afstand en snelheid in kunnen schatten) als maatstaf gebruiken. Daar heb ik dus ook geen boodschap aan. Als ik <Vmax wil rijden dan doe ik dat ook. Snelwegen lenen zich uitstekend daarvoor; je kunt gewoon inhalen.quote:
Dat weet ik, misschien is het juist het verschil van karakter van de benzine meter in mijn Alto zoveel maal liever en optimistischer, dan de meter in de YRV. In de Alto duurt het onderhand 100km voordat de naald in beweging komt, bij circa 280 km verlaat hij het benzinepomp-symbooltje, dat ongeveer de helft is. Daarna gaat het iets sneller en bereikt de naald het rode reserve 'gebied' bij de 440km. Dan kan ik er nog zo'n 60 tot 80km mee rijden.quote:Op vrijdag 20 juni 2014 14:46 schreef Dingest het volgende:
Ik zou gewoon eerst eens de tank leger rijden, tot de helft of driekwart, en dan kijken hoever dat afwijkt. Ik ken genoeg auto's waarbij de wijzerstand niet overeenkomt met het daadwerkelijke percentage in de tank; bij mijn Mazda ging de wijzer bij een volle tank tot voorbij Full. Dan kon ik eerst nog tot 80 km rijden voordat de wijzer daadwerkelijk op Full stond. En het laatste 1/8ste deel voor de halfvol streep deed hij ook veel langer over, daarna ging de wijzer een stuk vlotter. Eén en ander kan gerust aan het ontwerp van de tank of wijzer liggen.
OBD meter heeft het ook niet altijd goed. Die meter van mij geeft 20l verbruik per 100km aan met 80km/u... Zelfs een v8 is zuiniger...quote:Op vrijdag 20 juni 2014 14:29 schreef Meike26 het volgende:
Vanochtend de YRV opgehaald uit Brabant.
Ik ben er eerlijk over... ik schrok me echt kapot en ik was behoorlijk pissed bij thuiskomst. Heb ik hier zoveel geld voor betaald? In Etten Leur direct de tank vol gegooid en terug gereden naar Utrecht. Met circa 90km op de dagteller stond het naaldje van de benzine tank bij thuiskomst al richting de kwart tank... WTF !![]()
We zijn toen terug gereden naar de pomp en weer de tank volgegooid. Blijkt dat ik maar iets van 5 liter verbruikt heb. Toen ik hem in Et & Leur volgooide, ben ik gestopt na het eerste klikje = 1 keer extra bijgegooid. In Utrecht heeft mijn vriend dit wel 4 of 5 keer herhaald en iets van 6 liter er in gegooid. Met andere woorden, als ik dit ook in Brabant had gedaan, had hij denk ik niet verder gekomen dan 5 liter nog iets. Ik heb niet de hele weg gehypermiled, maar vanaf Hank/Dussen ongeveer wel. Toch was ik even zwaar pissed vanwege die benzine meter die zo snel daalt. Nu het verbruik toch mee lijkt te vallen, begin ik weer met een heldere optimistische blik naar die zwarte kar te kijken
Voor de zekerheid nu toch maar even kijken of dat obd2 wat duidelijkheid kan verschaffen. Die benzine meter vertrouw ik al niet meer
Jemig ! Dat is wel heel extreem. Dacht dat juist die obd meter wel accuraat zou zijnquote:Op vrijdag 20 juni 2014 15:08 schreef .Neovo. het volgende:
[..]
OBD meter heeft het ook niet altijd goed. Die meter van mij geeft 20l verbruik per 100km aan met 80km/u... Zelfs een v8 is zuiniger...
En ik heb een 1.2, dus die doet echt geen 1 op 5
Is dat niet een idioot hoog toerental? Ik ken eigenlijk alleen maar autos die die toerentallen op de 120 doen. Of je moet een 4-bak Alto hebben of zo.quote:Op vrijdag 20 juni 2014 15:07 schreef silenthill het volgende:
Mijn sweetspot op constant snelheid is tussen de 2700 en 3000 toeren. Dan rij ik 90 gps met minste verbruik op snelweg.
Mijn oude auto deed dat ook. En dat was een vijfbak.quote:Op vrijdag 20 juni 2014 15:52 schreef twiFight het volgende:
[..]
Is dat niet een idioot hoog toerental? Ik ken eigenlijk alleen maar autos die die toerentallen op de 120 doen. Of je moet een 4-bak Alto hebben of zo.
Ben benieuwd naar de resultaten en naar je ervaring als (semi) Hypermiler.quote:Op vrijdag 20 juni 2014 17:16 schreef koffiemetmelkensuiker het volgende:
Straks ga ik het maar eens proberen.
Semi hypermiling dan ik trek wel normaal op en voeg op juiste snelheid in![]()
Rit van 160 km
Hij rijdt een toerenjankerd.quote:Op vrijdag 20 juni 2014 15:52 schreef twiFight het volgende:
[..]
Is dat niet een idioot hoog toerental? Ik ken eigenlijk alleen maar autos die die toerentallen op de 120 doen. Of je moet een 4-bak Alto hebben of zo.
Bedoel je niet 1 op 20, mijn obd vond ik wel accuraat of je hebt je je gegevens niet goed ingevuld.quote:Op vrijdag 20 juni 2014 15:08 schreef .Neovo. het volgende:
[..]
OBD meter heeft het ook niet altijd goed. Die meter van mij geeft 20l verbruik per 100km aan met 80km/u... Zelfs een v8 is zuiniger...
En ik heb een 1.2, dus die doet echt geen 1 op 5
20 liter per 100km gaf ie aan.quote:Op vrijdag 20 juni 2014 18:13 schreef Oceanview het volgende:
[..]
Bedoel je niet 1 op 20, mijn obd vond ik wel accuraat of je hebt je je gegevens niet goed ingevuld.
Ik doe beidequote:Op vrijdag 20 juni 2014 19:41 schreef derLudolf het volgende:
Nee doe ik niet aan, bespaar geld door inDuitsland te tanken :p
Mens, maak je niet zo druk om die metersquote:Op vrijdag 20 juni 2014 14:29 schreef Meike26 het volgende:
Vanochtend de YRV opgehaald uit Brabant.
Ik ben er eerlijk over... ik schrok me echt kapot en ik was behoorlijk pissed bij thuiskomst. Heb ik hier zoveel geld voor betaald? In Etten Leur direct de tank vol gegooid en terug gereden naar Utrecht. Met circa 90km op de dagteller stond het naaldje van de benzine tank bij thuiskomst al richting de kwart tank... WTF !![]()
We zijn toen terug gereden naar de pomp en weer de tank volgegooid. Blijkt dat ik maar iets van 5 liter verbruikt heb. Toen ik hem in Et & Leur volgooide, ben ik gestopt na het eerste klikje = 1 keer extra bijgegooid. In Utrecht heeft mijn vriend dit wel 4 of 5 keer herhaald en iets van 6 liter er in gegooid. Met andere woorden, als ik dit ook in Brabant had gedaan, had hij denk ik niet verder gekomen dan 5 liter nog iets. Ik heb niet de hele weg gehypermiled, maar vanaf Hank/Dussen ongeveer wel. Toch was ik even zwaar pissed vanwege die benzine meter die zo snel daalt. Nu het verbruik toch mee lijkt te vallen, begin ik weer met een heldere optimistische blik naar die zwarte kar te kijken
Voor de zekerheid nu toch maar even kijken of dat obd2 wat duidelijkheid kan verschaffen. Die benzine meter vertrouw ik al niet meer
Kan ook gewoon een sensor zijn die niet helemaal lekker werkt.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 11:56 schreef Meike26 het volgende:
Dat weet ik, maar als je een auto koopt waarvan je weet dat er een 40 liter tank in zit, een verbruik van 1:18 en zuiniger, dan is dat toch verdomd *** als de benzine meter al bij 30km de daling inzet..
quote:Op zondag 1 juni 2014 01:20 schreef eXplorer1 het volgende:
Nee ik doe dat niet, van autorijden moet je genieten.
Normaal rijden is 1 op 10 bij mij, gemiddeld doe ik 1 op 6/7 and i don't care.
Chill down zeg, de meter zet eigenlijk al vanaf 0 km de daling in, ligt allemaal aan de gevoeligeheid van de meter he.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 11:56 schreef Meike26 het volgende:
Dat weet ik, maar als je een auto koopt waarvan je weet dat er een 40 liter tank in zit, een verbruik van 1:18 en zuiniger, dan is dat toch verdomd *** als de benzine meter al bij 30km de daling inzet..
Nou in dit geval was de meter behoorlijk aan een vrije val begonnen. Mijn auto zuipt behoorlijk wat meer en ik vond het ook wel bizar veel gedaald op dat korte ritje. Maar goed bij de pomp kreeg ik er met moeite hooguit 6 liter erbij.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 14:43 schreef quinoahipster het volgende:
[..]
Chill down zeg, de meter zet eigenlijk al vanaf 0 km de daling in, ligt allemaal aan de gevoeligeheid van de meter he.
En niet iedere benzinepomp zal precies even snel afslaan, dus als je 5 liter tankt kun je ook nog niet zo nauwkeurig je verbruik weten.
Adem in, adem uit, rustig aan met die rechtervoet, en na een paar keer tanken heb je een beter beeld
Ik vul gewoon iedere tankbeurt in in een excelletje dat het verbruik van die tank en het verbruik sinds de aanschaf uitrekent.
Behalve als je dat ene bonnetje kwijt bent...kun je gaan gokken wat de km-stand was.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 15:10 schreef quinoahipster het volgende:
Die meter zegt toch niksLeve Excel
Daarom zijn er van die kekke aps, kun je het aan de pomp invullen.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 15:18 schreef Buurpoes het volgende:
[..]
Behalve als je dat ene bonnetje kwijt bent...kun je gaan gokken wat de km-stand was.
Klopt, maar je schrikt wel. Het is hetzelfde effect als dat je net een muur hebt geschilderd. Nat ziet het er niet uit en de kleur is niet wat je had verwacht. Je baalt ontzettend van je harde werk en het geld dat er in is gaan zitten. Opgedroogd blijkt achteraf toch wel mooi te zijn geworden.quote:Op vrijdag 27 juni 2014 15:10 schreef quinoahipster het volgende:
Die meter zegt toch niksLeve Excel
Denk dat dit wel een hele mooie vergelijking isquote:Op vrijdag 27 juni 2014 16:47 schreef TheWhiteCowboy het volgende:
[..]
Klopt, maar je schrikt wel. Het is hetzelfde effect als dat je net een muur hebt geschilderd. Nat ziet het er niet uit en de kleur is niet wat je had verwacht. Je baalt ontzettend van je harde werk en het geld dat er in is gaan zitten. Opgedroogd blijkt achteraf toch wel mooi te zijn geworden.
Toerental bij 100km is 2800, bij 120 is het volgens mij iets van 3100. Het gekke is, dat onze oude Daihatsu Materia, ook een 1.3, een veel hoogtoeriger karakter had en al de 3500 toeren aantikte, bij slechts 100km/u. Dat was echt een nadeel van die auto. Hier zit een rustig torretje in waar het bandengeluid het motorgeluid bijna overstemt.quote:Op zaterdag 28 juni 2014 10:16 schreef silenthill het volgende:
Ben benieuwd.
Ik gok op 1 op 16 a 1 op 17
Kun je kijken wat je toerental bij 100 km is en bij 120km?
Nou komt ie.quote:Op vrijdag 20 juni 2014 17:24 schreef Meike26 het volgende:
Ben beni
[..]
Ben benieuwd naar de resultaten en naar je ervaring als (semi) Hypermiler.
-Hoe ging het?
-Hoe beviel het?
-Hoe groot acht je de kans dat je het vaker gaat doen ?
Ik herken het ergens wel, maar ook weer niet. Ik heb deze week 4 dagen gewerkt. Elke avond rond een uurtje of 8/9 over de a1 naar huis. 95 op de teller en lekker armpje laten leunen in portier en toeren. Ik trek mij er weinig van aan. Mensen hadden ruimte zat om mij in te halen, alleen als ik dus een vrachtwagen of touringcar in de spiegel zie opdoemen en dichterbij zie komen, dan geef ik wel gas bij. Voor hen is het nog het meest irritante. Als ik smorgens naar werk toe ga kom ik weinig aan hypermilen toe vanwege het vele verkeer op de a1 richting Amersfoort. Tussen Eemnes en Hoevelaken kom ik amper boven de 80/90 uit en constant remmen en weer optrekken.quote:Op zaterdag 28 juni 2014 10:42 schreef koffiemetmelkensuiker het volgende:
[..]
Nou komt ie.
-Hoe ging het? Ik hield het niet vol
-Hoe beviel het? Niet ik werd ongeduldig en ergerde me aan mijn eigen rijgedrag
-Hoe groot acht je de kans dat je het vaker gaat doen ?Gering
Na een km of 20 was ik het echt zat en ging over op vloeiend meerijden met de rest van het verkeer.
Ik voelde me net een bejaarde fileveroorzaker.![]()
110 gereden waar je 130 mag 20 km/uur langzamer is gewoon erg irritant voor je medeweggebruikers die daardoor erg veel moeten inhalen dus van rijstrook wisselen wat een onrustig verkeersbeeld geeft.
Nederland is te druk om je eigen tempo te kunnen rijden zonder anderen te hinderen en/of gevaarlijke situaties te veroorzaken.
Mijn advies niet doen! maar meerijden met het tempo van de overige verkeersdelnemers.
Dat is meer anticiperen dan hypermilen.quote:Op zaterdag 28 juni 2014 20:37 schreef .Neovo. het volgende:
Als ik tijdens de spits via de A7 naar huis rij, dan blijf ik gewoon op de rechterbaan. Op de linkerbaan zijn veel meer auto's dan op de rechter. Ik blijf wel achter een vrachtwagen hangen, ik doe niet mee aan dat treintjesgedoe. Want er hoeft er maar één te remmen, en de hele stoet remt af, terwijl ik op de rechterbaan dan zelfs de mensen links weer onbedoeld inhaal..
En ze schieten er niks mee op, bij het stoplicht kom ik ze weer tegen.
Indd, heb het altijd al een sympathiek merk gevonden. Na al eerder een Materia gereden te hebben, ook een apart bakkie, nu dus dit kleine ding. Het had ook nog een Copen kunnen worden, maar het was mij die 2500 a 3000 euro extra niet waard.quote:Op zondag 29 juni 2014 04:13 schreef silenthill het volgende:
Het laatste model cuore is 1 van de meest zuinige benzine auto's 1 op 20 a 21 wanneer je nog niet eens aan het hypermiling bent.
Tevens nog rap ook. 11 seconden naar de 100.
Jammer dat het zo slecht is afgelopen met daihatsu in Nederland.
Beide. Ik hou een constante snelheid aan, rem nooit en geef ook geen gas bij.quote:Op zondag 29 juni 2014 01:36 schreef twiFight het volgende:
[..]
Dat is meer anticiperen dan hypermilen.
ik moest lachenquote:Op maandag 30 juni 2014 05:18 schreef Lorinser het volgende:
Ik vind mijn Cuore geweldig, vlot en wegligging van een kart(bredere banden). Erg goedkoop om te rijden en super betrouwbaar.
Olieverbruik hoor je wel eens als issue, echter zijn er voldoende uitzonderingen met hogere kilometerstanden.
Voor mensen met een krap budget ideaal, hypermilen is hij ook voor geschikt. Maar dan moet je wel je voet onder bedwang houden, vrij lastig want hij accelereert behoorlijk en brult erop los.
[ afbeelding ]
jij ook al. Wegligging van een kart.quote:
Ja hoorquote:Op maandag 30 juni 2014 05:18 schreef Lorinser het volgende:
Ik vind mijn Cuore geweldig, vlot en wegligging van een kart(bredere banden). Erg goedkoop om te rijden en super betrouwbaar.
Olieverbruik hoor je wel eens als issue, echter zijn er voldoende uitzonderingen met hogere kilometerstanden.
Voor mensen met een krap budget ideaal, hypermilen is hij ook voor geschikt. Maar dan moet je wel je voet onder bedwang houden, vrij lastig want hij accelereert behoorlijk en brult erop los.
[ afbeelding ]
quote:Op maandag 30 juni 2014 05:18 schreef Lorinser het volgende:
Ik vind mijn Cuore geweldig, vlot en wegligging van een kart(bredere banden). Erg goedkoop om te rijden en super betrouwbaar.
Olieverbruik hoor je wel eens als issue, echter zijn er voldoende uitzonderingen met hogere kilometerstanden.
Voor mensen met een krap budget ideaal, hypermilen is hij ook voor geschikt. Maar dan moet je wel je voet onder bedwang houden, vrij lastig want hij accelereert behoorlijk en brult erop los.
[ afbeelding ]
Ik rij er ook een. Dat acceleren doet ie alleen onder de 80. Brullen heb ik hem nooit horen doen, met z'n 55 pk.quote:Op maandag 30 juni 2014 05:18 schreef Lorinser het volgende:
Ik vind mijn Cuore geweldig, vlot en wegligging van een kart(bredere banden). Erg goedkoop om te rijden en super betrouwbaar.
Olieverbruik hoor je wel eens als issue, echter zijn er voldoende uitzonderingen met hogere kilometerstanden.
Voor mensen met een krap budget ideaal, hypermilen is hij ook voor geschikt. Maar dan moet je wel je voet onder bedwang houden, vrij lastig want hij accelereert behoorlijk en brult erop los.
[ afbeelding ]
Laat maar komen die foto's, ik ben nu al fanquote:Op dinsdag 1 juli 2014 02:19 schreef Lorinser het volgende:
Ik rij ook een E430, dus ik ben wel een vrij snelle auto gewend. Ik vind hem tot 110 in de 3 vrij rap ja. Een aygo/c1 kan in ieder geval niet meekomen.
Geen idee of het zo hoort, maar het klinkt echt alsof ik een mega open filter erop heb zitten. Aanzuiggeluid bij vollast dan wel te verstaan.
Betreffende wegligging, ik heb alle rubbers in het onderstel vernieuwd en rondom lagere en hardere veren. Schokdempers ook gelijk meegenomen. Rij met 175 breed, dat geeft toch echt een kartgevoel.
De foto die ik postte was van net na aankoop en nog hoog op de poten.
Dat vroeg ik mij dus ook af, want na uitschakelen van auto blijf ik gegevens binnen krijgen.. zal toch niet dat dat kleine ... ding de accu leeg kan trekken ?quote:Op woensdag 2 juli 2014 20:03 schreef .Neovo. het volgende:
Ik heb precies dezelfde ELM327 module, maar bij mij werkt het amper. Toerental en snelheid, koelvloeistof temperatuur (maar 75 graden, oeps) werken goed. Verbruik doet het bij mij niet goed. Die geeft met 80Km/u een verbruik van 20L/100KM
Ik laat hem niet in de auto zitten als ik uitstap, mijn accu is niet al te best en heb geen zin om 's na een dag met een lege accu te staan. Al zal het verbruik ook wel meevallen.
Moderne auto's zullen dan direct de brandstoftoevoer afsluiten. In de vrij/koppeling in, dan gaat de motor stationair draaien.quote:Op donderdag 3 juli 2014 10:00 schreef twiFight het volgende:
Waarom is uitrollen in versnelling zuiniger?
Dat dacht ik ook heel lang, tot ik het Nieuwe Rijden ging snappen. Bij koppeling in getrapt, zeg je eigenlijk tegen de auto, blijf maar doorwerken ik heb je krachten zodadelijk weer nodig. Bij afremmen zonder koppeling en puur op motor en remmen laat je gaspedaal dus los en geef je de motor meer rust, terwijl je hem later, als je weer gaat opschakelen, ook minder laat werken dan dat je voor een kruispunt of rotonde gaat terugschakelen van 5, 4, 3 en misschien zelfs terug naar 2. Nu rem ik veel meer af zonder koppeling en ga pas weer schakelen als ik ga versnellen.quote:Op donderdag 3 juli 2014 10:26 schreef twiFight het volgende:
Maar in mijn ervaring rem je in de versnelling meer af (op de motor), waardoor je dus langer met het gas er op door moet rijden. In mijn ervaring kun je met de koppeling los al 2 tot 3 keer eerder het gas er af halen.
En daarom zijn we blij met een hybride wagenquote:Op donderdag 3 juli 2014 11:03 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Dat dacht ik ook heel lang, tot ik het Nieuwe Rijden ging snappen. Bij koppeling in getrapt, zeg je eigenlijk tegen de auto, blijf maar doorwerken ik heb je krachten zodadelijk weer nodig. Bij afremmen zonder koppeling en puur op motor en remmen laat je gaspedaal dus los en geef je de motor meer rust, terwijl je hem later, als je weer gaat opschakelen, ook minder laat werken dan dat je voor een kruispunt of rotonde gaat terugschakelen van 5, 4, 3 en misschien zelfs terug naar 2. Nu rem ik veel meer af zonder koppeling en ga pas weer schakelen als ik ga versnellen.
Het gaat in het begin tegen je gevoel in, want je denkt dat je auto al snel gaat hikken en stotteren. Dat moment voel je vanzelf wel aankomen. In z'n 5 is dat bij iets van 50km/u (elke auto verschillend). Dan zou je de versnelling al kunnen kiezen van waaruit je straks gaat acceleren. Ik heb gemerkt dat de 3e versnelling in mijn auto vrij goed oppakt al bij 20/30km per uur. Terug schakelen naar z'n 3 dus, beetje uit laten rollen, remmen als het moet en weer het gas er op.
Bij verkeerslichten gaat het natuurlijk anders en daarmoet ik zelf ook nog even aan wennen. Daar trap ik ook nog te makkelijk nog op de koppeling
Dank je wel, dit puntje kritiek/ervaring neem ik morgen mee en kijken wat hun reactie is...quote:Op dinsdag 8 juli 2014 20:18 schreef .Neovo. het volgende:
Achteraf ingebouwde cruise controle is niet veel zuiniger, niet in mijn auto in ieder geval. Het is wel relaxter rijden, al voel ik duidelijk wanneer de auto gas geeft en weer gas terugneemt.
Waarschijnlijk moet ie even opnieuw ingeleerd worden, zelfs de snelheid vasthouden gaat niet helemaal goed (zakt wat om vervolgens weer gas te geven tot ie weer op de ingestelde snelheid zit).
Ook een achteraf ingebouwde cruisecontrol van Goldcruise.
Naja, dit is mijn ervaring. Het zou best kunnen dat als die goed "gefinetuned" wordt, die niet meer de problemen geven zoals ik heb.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 20:22 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Dank je wel, dit puntje kritiek/ervaring neem ik morgen mee en kijken wat hun reactie is...
Dat weet ik zo niet, moet ik morgen even kijken. Hij zit er namelijk al enkele jaren erin.quote:Op dinsdag 8 juli 2014 21:31 schreef Meike26 het volgende:
Weet je toevallig welke cc je van John Gold hebt? Ze hebben diverse modellen. Van instap naar meer geavanceerd?!
Af fabriek cc werkt meestal een stuk beter omdat bij elektronische gasklephuizen dat veel beter werkt (na my2002 meestal). Ouderwets met een kabel werkt zowiezo minder goed.quote:Op woensdag 9 juli 2014 22:42 schreef Meike26 het volgende:
Dat ga ik straks ook ervaren ja... komt door het extra kabeltje wat er bij komt. Zolang het maar mijn gaspedaal is dat mee beweegt vind ik het niet erg.
Dat heftig door accelerenen en opnieuw oppakken is dus zover ik begrepen heb, een kwestie van afstellen. Bij Jan Goud konden ze mij verzekeren dat systeem net zo vloeiend kan werken als CC dat fabrieksaf is geleverd.
Ik heb een ouderwetse kabel, maar op dat toefje plank na werkt het perfect. Ook bij hoogtewisselingen reageert het snel genoeg om de snelheid vast te houden. Ingebouwd door de dealer bij aflevering 16 jaar geleden, dus het is goed mogelijk dat er iets niet meer jofel is of afgesteld moet worden.quote:Op woensdag 9 juli 2014 23:36 schreef eXplorer1 het volgende:
[..]
Af fabriek cc werkt meestal een stuk beter omdat bij elektronische gasklephuizen dat veel beter werkt (na my2002 meestal). Ouderwets met een kabel werkt zowiezo minder goed.
Maar dat 'toefje plank' moet dus wel anders in te stellen zijn en comfortabeler + zuiniger met verbruik. Volgende week weet ik meer hierover.quote:Op woensdag 9 juli 2014 23:57 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Ik heb een ouderwetse kabel, maar op dat toefje plank na werkt het perfect. Ook bij hoogtewisselingen reageert het snel genoeg om de snelheid vast te houden. Ingebouwd door de dealer bij aflevering 16 jaar geleden, dus het is goed mogelijk dat er iets niet meer jofel is of afgesteld moet worden.
OT: vanmiddag volgegooid en vanaf dat moment rustig aan gedaan. Eens kijken of ik dat een tank vol kan houden.
true, maar ik vind de electronische variant een stuk fijner moet ik zeggenquote:Op woensdag 9 juli 2014 23:57 schreef Mano_ het volgende:
[..]
Ik heb een ouderwetse kabel, maar op dat toefje plank na werkt het perfect. Ook bij hoogtewisselingen reageert het snel genoeg om de snelheid vast te houden. Ingebouwd door de dealer bij aflevering 16 jaar geleden, dus het is goed mogelijk dat er iets niet meer jofel is of afgesteld moet worden.
OT: vanmiddag volgegooid en vanaf dat moment rustig aan gedaan. Eens kijken of ik dat een tank vol kan houden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |