abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_141233828
Als TS:

Bij mij scheelt het zowat het dubbele.

Snel optrekken en tot in redline 7500 toeren. Harder dan 130.
1 op 10

90km op de snelweg 1 op 19 met zomers weer.
Dat scheelt me dus 1 volle tank per maand.

Dat verschil vind ik de moeite waard.

Ongeveer 10% van het rijden trap ik de CRX even op de start, omdat dat leuk blijft:-)
  woensdag 18 juni 2014 @ 08:12:16 #152
322318 .Neovo.
Driven By The Future
pi_141233997
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 juni 2014 23:14 schreef Meike26 het volgende:
Zat vanavond naar dit apparaatje te kijken. Misschien wel interessant om aan te schaffen als ik verbruik in de gaten kan houden.



Voor het geld, circa 12 euro, reuze interessant apparaatje in combinatie met android telefoon :)
Ik heb het ook geprobeerd met zo'n ding. Sommige functies werkten goed, sommige amper of niet. Maar dat ligt ook aan de auto die je hebt.

Die app gaf aan dat ik 20l/100km nodig had.. :') Zijn ook dikke benzineslurpers, zo'n kleine 1.2 :P
  woensdag 18 juni 2014 @ 08:23:36 #153
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_141234103
Wist niet dat het 'hypermiling' heette. Vind het altijd wel een sport om zo zuinig mogelijk te rijden; onderstaande resultaat van een moderne benzinemotor;

Where law ends, tyrrany begins.
pi_141239780
quote:
0s.gif Op maandag 16 juni 2014 19:58 schreef Meike26 het volgende:

[..]

Precies hoe ik er ook over denk ! :Y Ik heb wel eens een paar keer zo'n zelfde pushbar als pakket vervoert, dat komt neer op net geen 15 kilo of er net overheen. Kunnen wel kostbare kilo's zijn, tijd zal het leren.

[..]

Zal ik ook zeker doen. Ik ga niet echt overdreven hypermilen die eerste tank. Ik wil eerst weten hoeveel km's ik ver kom met normaal autorijden, zonder het verbruik te beïnvloeden. Er zit een 40L tank in de auto dus alles boven de 800km is grandioos goed.
Een actieradius onder de 700km accepteer ik niet. Ik verwacht dat ik met de eerste tank 743km ver kom, net nadat het reservetank lampje is gaan branden.

Place your bets here :P
eh vergeet je niet dat die 40 liter zeer waarschijnlijk inclusief 5 liter reserve is. Effectief heb je dan dus 35 liter om die 743 te gaan redden. Dan moet je gemiddeld meer dan 1:21,2 rijden. :6
pi_141239874
O ja mijn vorm van hypermiling is gewoon de fiets te pakken. Door de vooral relatief korte stukjes zit ik anders op een verbruik van 1:9,5. Op de snelweg gaat dit wel naar ongeveer 1:12. Helaas zit er geen huidig verbruik op de boordcomputer.
  woensdag 18 juni 2014 @ 13:23:33 #156
322318 .Neovo.
Driven By The Future
pi_141242287
quote:
19s.gif Op woensdag 18 juni 2014 08:23 schreef Gunner het volgende:
Wist niet dat het 'hypermiling' heette. Vind het altijd wel een sport om zo zuinig mogelijk te rijden; onderstaande resultaat van een moderne benzinemotor;

[ afbeelding ]
Wat voor auto is dat? Skoda? Netjes verbruik, zoiets haal ik ook.
  woensdag 18 juni 2014 @ 13:27:02 #157
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_141242400
quote:
1s.gif Op woensdag 18 juni 2014 13:23 schreef .Neovo. het volgende:

[..]

Wat voor auto is dat? Skoda? Netjes verbruik, zoiets haal ik ook.
Yup. De nieuwe octavia.
Where law ends, tyrrany begins.
pi_141249166
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 juni 2014 22:29 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Als je de compressie en de injectie weg neemt, wel ja. (en dan ook de ontsteking wegnemen). VW doet het ook of gaat het doen, dus permanent uitlaatklep open zetten.
Dat stukje compressie zat ik idd mee. Een cilinder waarin na de compressieslag niets gebeurt is volgens mij verloren energie. Al heb je daarna wel de "arbeidsslag" met gesloten kleppen. Zou het elkaar niet opheffen ofzo?

Injectie afsluiten (elektrisch loskoppelen) is het minste werk. De ontsteking zou eigenlijk niet moeten boeien. Harley's hebben ook gewoon beide bougies aan hetzelfde contactpuntje. Die vonken gewoon allebei bij het einde van de compressieslag èn uitlaatslag.

Maar zou de Renault-atari niet van slag kunnen raken? afwijkende sensorwaarden (zoals lambda) enzo?

[ Bericht 6% gewijzigd door Ridocar op 18-06-2014 16:40:55 ]
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
pi_141250436
quote:
19s.gif Op woensdag 18 juni 2014 08:23 schreef Gunner het volgende:
Wist niet dat het 'hypermiling' heette. Vind het altijd wel een sport om zo zuinig mogelijk te rijden; onderstaande resultaat van een moderne benzinemotor;

[ afbeelding ]
Ik doe niet eens aan hypermiling en rij zuiniger :P

Mijn 208, 1.2, 3-pitter uit 2012 geeft een gemiddeld verbruik van 1 op 18,9 aan. En ik rij totaal niet zuinig lekker sportief optrekken altijd, zoveel mogelijk op CC en overal de vmax +5 op de teller.
  woensdag 18 juni 2014 @ 17:53:52 #160
9001 Gunner
#teamkroegenlos
pi_141251839
Lichtere auto. Cilinder minder. Niet zo vreemd.
Where law ends, tyrrany begins.
pi_141262103
quote:
10s.gif Op zondag 1 juni 2014 12:48 schreef Sloggi het volgende:

[..]

En dan de sleutel helemaal omdraaien zeker.
Het wordt pas echt spannend als je de sleutel uit het contact haalt.
  FOK!fotograaf woensdag 18 juni 2014 @ 21:08:35 #162
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_141262555
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juni 2014 16:31 schreef Ridocar het volgende:
Dat stukje compressie zat ik idd mee. Een cilinder waarin na de compressieslag niets gebeurt is volgens mij verloren energie. Al heb je daarna wel de "arbeidsslag" met gesloten kleppen. Zou het elkaar niet opheffen ofzo?
Je gaat altijd of een vacuüm creëren of een overdruk maken met je compressieslag. En het geinige hier op aarde is dat een heengaande beweging terug laten gaan, nooit een energiebalans heeft van 0. Er is altijd ergens warmte ontstaan die zijn weg naar buiten zoekt.
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juni 2014 16:31 schreef Ridocar het volgende:
Injectie afsluiten (elektrisch loskoppelen) is het minste werk. De ontsteking zou eigenlijk niet moeten boeien. Harley's hebben ook gewoon beide bougies aan hetzelfde contactpuntje. Die vonken gewoon allebei bij het einde van de compressieslag èn uitlaatslag.
Met als verschil dat die Harley zo ontworpen is en jouw Renault niet.
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juni 2014 16:31 schreef Ridocar het volgende:
Maar zou de Renault-atari niet van slag kunnen raken? afwijkende sensorwaarden (zoals lambda) enzo?
Mij lijkt dat aannemelijk, maar ik heb het nog nooit geprobeerd. Het kan ook zijn dat er helemaal niets gebeurt.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_141277237
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juni 2014 21:08 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Je gaat altijd of een vacuüm creëren of een overdruk maken met je compressieslag. En het geinige hier op aarde is dat een heengaande beweging terug laten gaan, nooit een energiebalans heeft van 0. Er is altijd ergens warmte ontstaan die zijn weg naar buiten zoekt.
Ja, er zijn altijd wel verliezen, Ik heb ook ooit natuurkunde gehad*. Die warmte wordt trouwens gewoon afgevoerd door het koelsysteem en de olie, net als bij een gewone ontbranding.
quote:
[..]

Met als verschil dat die Harley zo ontworpen is en jouw Renault niet.
Het is niet veel anders dan een Harley, het blijft hetzelfde viertaktsysteem met gedwongen gaswisseling. Wel een vonkje of geen vonkje maakt in een lege cilinder niet uit.
quote:
[..]

Mij lijkt dat aannemelijk, maar ik heb het nog nooit geprobeerd. Het kan ook zijn dat er helemaal niets gebeurt.
Ik heb het vannacht even geprobeerd. Omdat er bij de uitlaatgassen gewone lucht bijgemengd wordt krijgt het motormanagement rare waarden binnen en weet het dus niet wat het daarmee aanmoet. Gevolg, waarschuwingslampje uitlaatgasstoring ging branden, noodloop etcetera. Ook bij het opnieuw aansluiten van de injectoren bleef de motor op twee cilinders lopen. Pas bij het opnieuw starten liep de motor weer normaal.

Waarschijnlijk staat er nu wel een storing in de atari opgeslagen.

* even ter info. Ik wil best met je meedenken, discussiëren, weet ik wat, maar ik vind de toon in je post niet zo tof.

[ Bericht 4% gewijzigd door Ridocar op 19-06-2014 05:54:52 ]
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  FOK!fotograaf donderdag 19 juni 2014 @ 11:17:49 #164
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_141280783
quote:
12s.gif Op donderdag 19 juni 2014 05:46 schreef Ridocar het volgende:
Ja, er zijn altijd wel verliezen, Ik heb ook ooit natuurkunde gehad*. Die warmte wordt trouwens gewoon afgevoerd door het koelsysteem en de olie, net als bij een gewone ontbranding.
Hmmm, eigenlijk denk ik, bij nader inzien, dat er warmte wordt toegevoerd door het koelsysteem...

quote:
12s.gif Op donderdag 19 juni 2014 05:46 schreef Ridocar het volgende:
Waarschijnlijk staat er nu wel een storing in de atari opgeslagen.
Dat even uitlezen en vervolgens eruit laten halen. Kan je dat zelf? Ben wel benieuwd welke storingen je eruit krijgt.
quote:
12s.gif Op donderdag 19 juni 2014 05:46 schreef Ridocar het volgende:
* even ter info. Ik wil best met je meedenken, discussiëren, weet ik wat, maar ik vind de toon in je post niet zo tof.
Dat gevoel had ik dus totaal niet, maar mijn excuses daarvoor...
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_141294728
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juni 2014 17:10 schreef Daeron het volgende:
Mijn 208, 1.2, 3-pitter uit 2012 geeft een gemiddeld verbruik van 1 op 18,9 aan. En ik rij totaal niet zuinig lekker sportief optrekken altijd, zoveel mogelijk op CC en overal de vmax +5 op de teller.
Dat is vrij zuinig hoor. CC'en en je aan de Vmax houden doet een hoop. Overal wegscheuren, vaak inhalen en overal Vmax +20 zonder cruise, da's meer doorrijden.
Schip ahoy!
pi_141305843
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2014 11:17 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Hmmm, eigenlijk denk ik, bij nader inzien, dat er warmte wordt toegevoerd door het koelsysteem...
Dat denk ik ook. Al zal het geen kwaad kunnen...
quote:
[..]

Dat even uitlezen en vervolgens eruit laten halen. Kan je dat zelf? Ben wel benieuwd welke storingen je eruit krijgt.
Nope, geen OBD-apparaat hier, maar ik heb nu ook geen foutmeldingen.
quote:
[..]

Dat gevoel had ik dus totaal niet, maar mijn excuses daarvoor...
't zit wel goed. Waarschijnlijk was het een beetje laat/vroeg. Beetje ochtendhumeur van mijn kant...
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  donderdag 19 juni 2014 @ 22:09:17 #167
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_141306373
quote:
12s.gif Op zondag 1 juni 2014 09:00 schreef mien-moeke het volgende:
80 op de snelweg?
Als mede-weggebruiker verwacht je dat van:
-Vrachtwagens
-Auto's met aanhanger/trailer

Niet van een 'normale' personenauto.
Het verschil 80-130 is veel te hoog. Dan kom je met 50/u achterop iemand.
Overdag valt dat nog wel te zien, mits je goed op let, maar vooral als het donker is zie je dat amper.
Heel gevaarlijk naar mijn mening.
Ga dan ajb minimaal 100 rijden.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
:{ :')
pi_141309140
Wie gaat er nou 130 rijden? :N

Tijd is geld, dus haasten is voor paupers. :{w

Slow is the new fast. 8-)
pi_141310471
Vandaag onderweg naar Amersfoort heb ik gemerkt dat het wellicht al een trend aan het worden is. Ik heb op het korte stukje A27 tussen Maartensdijk en knooppunt Eemnes tot 2 keer toe een auto achter mij gehad die achter mij bleef rijden, waar ik zelf met een gangetje van 90 (95 op de teller) achter een touringcar aan het rijden was. Ze hadden alle ruimte om mij in te halen, maar bleven met een normale doch ietwat krappe afstand mij volgen.
Toen ik richting Amersfoort ging, de A1 aop , sloeg de touringcar juist af naar Amsterdam, waar een Prius heel opvallend het spoor van de touringcar volgde ipv het gros van de automobilisten die daar juist meestal touringcars en vrachtwagens gaan inhalen.
pi_141311507
Het valt mij ook op hoeveel mensen geen 120 of 130 ookal mag dat wel.
pi_141312233
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2014 23:29 schreef quinoahipster het volgende:
Het valt mij ook op hoeveel mensen geen 120 of 130 ookal mag dat wel.
Tja, voor sommige mensen zijn de brandstofkosten toch heel belangrijk, daarom rijd ik op LPG, het zal mij jeuken hoeveel hij verbruikt.
life happens while you're pusing the throttle.
  vrijdag 20 juni 2014 @ 00:03:55 #172
365860 AdoraBelle
graag verwijderen
pi_141313266
Wanneer ik geen haast heb probeer ik wel gewoon om rustig te rijden. Maar ik merk wel dat bepaalde dingen er invloed op hebben. Als ik metal draai dan zit ik toch anders in de auto dan wanneer ik pop draai ofzo.
  vrijdag 20 juni 2014 @ 00:08:08 #173
330860 J.Gibbs
graag verwijderen
pi_141313431
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2014 23:09 schreef Meike26 het volgende:
Vandaag onderweg naar Amersfoort heb ik gemerkt dat het wellicht al een trend aan het worden is. Ik heb op het korte stukje A27 tussen Maartensdijk en knooppunt Eemnes tot 2 keer toe een auto achter mij gehad die achter mij bleef rijden, waar ik zelf met een gangetje van 90 (95 op de teller) achter een touringcar aan het rijden was. Ze hadden alle ruimte om mij in te halen, maar bleven met een normale doch ietwat krappe afstand mij volgen.
Toen ik richting Amersfoort ging, de A1 aop , sloeg de touringcar juist af naar Amsterdam, waar een Prius heel opvallend het spoor van de touringcar volgde ipv het gros van de automobilisten die daar juist meestal touringcars en vrachtwagens gaan inhalen.
Ik ben gisteren op en neer naar Amsterdam gereden.
De heenweg reed ik aardig door met 130/140 op de teller omdat ik bang was te laat te komen.
Op de terugweg hield ik 100 aan tot ik een vrachtwagen tegenkwam die rond de 90 reed en die ben ik gevolgd tot de afrit van mijn woonplaats. Maar ik merkte inderdaad ook dat er de hele tijd iemand achter me bleef rijden op het moment dat ik achter die vrachtwagen reed. Genoeg kansen om in te halen maar die bleef gewoon een heel stuk achter me rijden tot die uiteindelijk een afrit nam.
pi_141316648
Ik zelf vind 90 a 100 km gps ideaal

Meeste rijden op de 100 op teller.

Dus snelheids verschil is niet te hoog.

Neem je afstand achter een vrachtwagen.
Let op 2 belangrijke dingen.

Vraagtwagen staat sneller stil. Als ie leeg is.

Steenslag op vooruithoogte als hè te dicht op een vrachtwagen rijd.
pi_141316909
quote:
0s.gif Op donderdag 19 juni 2014 22:09 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

:{ :')
Inderdaad. Van die figuren die hun eigen onzekerheid (slecht afstand en snelheid in kunnen schatten) als maatstaf gebruiken. Daar heb ik dus ook geen boodschap aan. Als ik <Vmax wil rijden dan doe ik dat ook. Snelwegen lenen zich uitstekend daarvoor; je kunt gewoon inhalen.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')