De winst is stukken minder, maar er blijft een winst over voldoende om de EGR toch nog af te doppen. Minder slijtage in het inlaatspruitstuk, schonere motor = zuiniger rijden over langere termijnquote:Op zaterdag 14 juni 2014 23:27 schreef J.Gibbs het volgende:
[..]
Klopt, maar wat ik lees is dat die een schonere uitstoot hebben dan dieselmotoren waardoor er het niet in dezelfde mate een probleem vormt.
Daar heb je een puntquote:Op zaterdag 14 juni 2014 23:31 schreef Meike26 het volgende:
[..]
De winst is stukken minder, maar er blijft een winst over voldoende om de EGR toch nog af te doppen. Minder slijtage in het inlaatspruitstuk, schonere motor = zuiniger rijden over langere termijnDat is wat ik tussen de regels door lees.
Je motor wordt veel schoner van zo nu en dan eens lange stukken rijden (150-200 km), al dan niet met beladen wagen en een sleurhut/sleurbak, en hem warm eens een keer doorjanken naar 5000-6000 toeren dan van een EGR klep...quote:Op zaterdag 14 juni 2014 23:31 schreef Meike26 het volgende:
[..]
De winst is stukken minder, maar er blijft een winst over voldoende om de EGR toch nog af te doppen. Minder slijtage in het inlaatspruitstuk, schonere motor = zuiniger rijden over langere termijnDat is wat ik tussen de regels door lees.
Maar jouw ervaring hier spreekt de vele andere ervaringen die ik nu lees op het net behoorlijk tegen ?quote:Op zaterdag 14 juni 2014 23:51 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Je motor wordt veel schoner van zo nu en dan eens lange stukken rijden (150-200 km), al dan niet met beladen wagen en een sleurhut/sleurbak, en hem warm eens een keer doorjanken naar 5000-6000 toeren dan van een EGR klep...
Want inlaatspruitstukken worden ook echt schoon als je roet en andere uitgestoten rotzooi weer in gaat blazen. Zeker nu er alleen nog lucht door het inlaatspruitstuk van een moderne wagen gaat, door directe inspuiting, worden kleppen en dergelijke niet meer schoon gespoten met brandstof.
Overigens zijn de meeste maatregelen best zinloos. Probeer maar eens met een diesel die normaal alleen korte stukjes rijdt een keer vlot weg te trekken bij het stoplicht. Blaas je zo je roetfilter weer schoon, man man man, wat een winst zeg.
Welke ervaringen? Typ EGR in op google en je krijgt sites met schoonmaken van dat ding, afdoppen, problemen door een vervuilde inlaat, etc.quote:Op zaterdag 14 juni 2014 23:55 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Maar jouw ervaring hier spreekt de vele andere ervaringen die ik nu lees op het net behoorlijk tegen ?
Geweldig idee, honderden mensen die er voor doorgeleerd hebben werken aan automotoren zo schoon, zuinig en krachtig mogelijk te maken, maar er is gewoon een hack, hebben zij nooit aan gedacht natuurlijkquote:Op zaterdag 14 juni 2014 23:17 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Zover ik weet is het gunstiger om de EGR klep op je motorblok te blokkeren. Uitlaatgassen + roet word gerecirculeerd naar het inlaatspruitstuk. Schijnt aardig vervuilend en vernietigend te kunnen zijn voor je benzine/diesel blok. Hoe het allemaal precies werkt, weet ik ook niet precies, hier een topic gevonden op een volkswagen forum met wat ervaringen:
http://www.vwforum.nl/gol(...)rvangen-t134403.html
Punt bij de EGR is dat dat hele ding eigenlijk alleen maar verzonnen is om de uitstoot van auto's omlaag te krijgen en aan normen te voldoen. Een deel van je uitlaatgas wordt weer naar de motor gebracht ipv naar de uitlaat. Dat is niet gedaan voor rendement en levensduur van de auto, maar enkel voor een keuring. Ergo: dit heeft niets te maken met eventuele toegenomen zuinigheid, krachtigheid of duurzaamheid.quote:Op zondag 15 juni 2014 00:49 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Geweldig idee, honderden mensen die er voor doorgeleerd hebben werken aan automotoren zo schoon, zuinig en krachtig mogelijk te maken, maar er is gewoon een hack, hebben zij nooit aan gedacht natuurlijk
Gefeliciteerdquote:Op zaterdag 14 juni 2014 08:54 schreef Meike26 het volgende:
En omdat de sollicitatie (eerder in dit topic voorbij gekomen) positief is verlopen en ik nu een baan heb
Precies hoe ik er ook over denk !quote:Op maandag 16 juni 2014 11:06 schreef twiFight het volgende:
Laat maar weten hoe die rijdt.
Ik zou overigens de pushbar lekker laten zitten. Geeft het autootje wel wat 'attitude'. Ik kan me overigens niet voorstellen dat hij voor een hoger verbruik zorgt. Er komt geen extra oppervlak bij de auto en een ronde staaf is nog redelijk aerodynamisch. Of hij moet 40 kilo wegen of zo.
Zal ik ook zeker doen. Ik ga niet echt overdreven hypermilen die eerste tank. Ik wil eerst weten hoeveel km's ik ver kom met normaal autorijden, zonder het verbruik te beïnvloeden. Er zit een 40L tank in de auto dus alles boven de 800km is grandioos goed.quote:Op maandag 16 juni 2014 17:43 schreef silenthill het volgende:
Zou de pushbar ook laten zitten.
Post even verbruik over je eerste tank.
Ben benieuwd. :-)
635km voordat het lampje gaat brandenquote:Op maandag 16 juni 2014 19:58 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Precies hoe ik er ook over denk !Ik heb wel eens een paar keer zo'n zelfde pushbar als pakket vervoert, dat komt neer op net geen 15 kilo of er net overheen. Kunnen wel kostbare kilo's zijn, tijd zal het leren.
[..]
Zal ik ook zeker doen. Ik ga niet echt overdreven hypermilen die eerste tank. Ik wil eerst weten hoeveel km's ik ver kom met normaal autorijden, zonder het verbruik te beïnvloeden. Er zit een 40L tank in de auto dus alles boven de 800km is grandioos goed.
Een actieradius onder de 700km accepteer ik niet. Ik verwacht dat ik met de eerste tank 743km ver kom, net nadat het reservetank lampje is gaan branden.
Place your bets here
Jij schat me (of die auto) ook niet echt hoog in héquote:Op maandag 16 juni 2014 20:09 schreef Chuck-N0rr1s het volgende:
[..]
635km voordat het lampje gaat branden
Jij denk echt dat je 1:20/1:7.5 gaat rijdenquote:Op maandag 16 juni 2014 20:11 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Jij schat me (of die auto) ook niet echt hoog in hé
quote:Op zaterdag 14 juni 2014 23:19 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
EGR direct afdoppen, rotzooi. Je vreet toch ook niet de helft van je stront weer op om minder te schijten?
Je moet naar mijn idee ook helemaal niet in liters denken, maar in km's winst per tank. Dat werkt naar mijn idee veel positiever op je rijstijl dan dat je het in liters omrekent en het helemaal niet zo veel lijkt te zijn. Dat ik met die Alto 500km op 1 tank kan rijden, vind ik heel wat leuker klinken dan dat ik er misschien net 3 liter mee win? Klinkt niet echt veel. Waar doe ik het voor zou ik dan bijna gaan denken. Stel dat ik elke maand 1 keer tank en het hele jaar door zuinig rijd, dan win ik máár 3 x 52 = 156 liter.quote:Op dinsdag 17 juni 2014 14:48 schreef Kreator het volgende:
Ik heb het wel eens gedaan toen ik elke week van Enschede naar Amsterdam en terug reed.
Golf TDI.
Zo hard als de weg toelaat VS zo extreem netjes mogelijk rijden. Scheelde tussen de 1 en 2 liter. Was wel een half uur langer onderweg. Nee bedankt.
De 308 verbruikt als ik zuinig rijd, 120 op snelweg e.d. 1:14.5.quote:Op dinsdag 17 juni 2014 14:48 schreef Kreator het volgende:
Ik heb het wel eens gedaan toen ik elke week van Enschede naar Amsterdam en terug reed.
Golf TDI.
Zo hard als de weg toelaat VS zo extreem netjes mogelijk rijden. Scheelde tussen de 1 en 2 liter. Was wel een half uur langer onderweg. Nee bedankt.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |