abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 3 juni 2014 @ 22:56:25 #67
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_140688465
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 22:38 schreef sanger het volgende:

[..]

90 :)
Mjah, 90 dan, maar auto tellers en de geijkte tachograaf van een vrachtwagen verschillen in de praktijk nogal een beetje, en dat leidt in de praktijk toch vaak tot vrachtverkeer wat sleurhutten gaat inhalen op de snelweg :)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_140693690
95 of de teller, ongeveer 91 op de gps gereden dit weekend, met de trekkar achter de auto. En eens kijken wat er allemaal gebeurt, auto's die 100 of 120 mogen, die amper harder rijden dan mijn 91. Nog ergens constant variëren in snelheid en dus regelmatig langzamer dan 90 rijden, omdan weer harder te gaan. Vrachtwagens die soms 80 rijden, soms mij bijna willen inhalen.

En bij vlagen een lege spitsstrook, om lekker overheen te knallen.
.
  woensdag 4 juni 2014 @ 08:26:19 #69
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_140696661
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 22:56 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Mjah, 90 dan, maar auto tellers en de geijkte tachograaf van een vrachtwagen verschillen in de praktijk nogal een beetje, en dat leidt in de praktijk toch vaak tot vrachtverkeer wat sleurhutten gaat inhalen op de snelweg :)
Andersom net zo, als gevolg van de aanpassing van 80 -> 90 voor aanhangers. Daardoor krijg je de situatie dat een onervaren caravanner vrachtwagens gaat inhalen als hij met een paar km verschil sneller is.

Ik ga zelf altijd met de caravan op vakantie (en heb daar heel bewust ook een BE rijbewijs voor gehaald ondanks dat het niet nodig was) en zie onderweg in Frankrijk of Duitsland de gekste capriolen voorbij komen....
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_140697888
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 21:43 schreef TheSwooshdockSaints het volgende:

[..]

Hoe zit dit precies met die cw waarde? Dan snap ik misschien waarom het minder zuinig rijd. Heb vanuit belgie naar Nederland met dak open 1 op 14 gered met binnenwegen rijden, snelweg vermijden. Maar hier woon-werk verkeer blijf ik rond de 1op 12 steken...
Wie kan dit beter uitleggen dan Wiki Pedia ? :)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Weerstandsco%C3%ABffici%C3%ABnt
Met ook een paar voorbeelden, waar een VW Passat (mid 90's) betere score heeft dan een Lamborghini Countach :')

De Mx5jes hebben ondanks hun sportieve en 'gladde' vormgeving best een hoge cw waarde, kan het even niet snel vinden, maar ik geloof dat een Honda Stream of Daewoo Tacuma nog een lagere waarde had. Komt voornamelijk door de vrij rechtopstaande voorruit en de vrij grote wielkasten die veel rijwind vreten + dus de kap in open & gesloten toestand.

Ook met binnenwegen rijden op lange afstand is zuiniger dan woon-werk verkeer = veel bebouwde kom waarschijnlijk en je rijd zelf ook 'anders' met een andere mindset dan dat je op lange afstand aan het toeren bent. Toen ik de Caddy met cruise-control kreeg, gebruikte ik deze nog niet elke dag, maar blijkbaar was ik zelf al anders gaan rijden en kwam ik dus al met een verbruik van circa 1:18 of zuiniger uit. En dat werd alleen maar beter :)

Bij de Mx5 is het meest interessante om de voor en achterzijde dicht te maken, onder de bumpers. Daar circuleert aardig wat lucht, zinloze turbulentie dus. Geen idee wat je er mee kan winnen, maar je kan het al proberen om een rol McGyver tape onder je auto te plakken en of je dit gaat merken in verbruik. Leuke testcase voor dit topic :D
pi_140697998
Eigenlijk heeft mijn Altootje ook dit zelfde euvel, enorme gaten bij voor en achterbumper, waar lucht zinloos rondjes gaat draaien...

Misschien dat ik ook maar eens ga kijken om nog zuiniger te rijden :s)
pi_140699852
Mijn Mazda 121 heeft ook zo'n soort probleem. Ondanks de ronde bolhoed-vorm heeft hij een vrij hoge, kort kont en dat levert kennelijk toch vrij veel drag op. Dus ondanks het lage gewicht is het niet echt een zuinigheidswonder: 1:17 is de max bij heel christelijk rijden op een zomerse dag :+
Gemiddelde over de laatste 4 jaar was rond de 1:14,5. Europese tegenhangers deden het toch wat beter.
pi_140700053
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 09:45 schreef Meike26 het volgende:

[..]

Wie kan dit beter uitleggen dan Wiki Pedia ? :)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Weerstandsco%C3%ABffici%C3%ABnt
Met ook een paar voorbeelden, waar een VW Passat (mid 90's) betere score heeft dan een Lamborghini Countach :')

De Mx5jes hebben ondanks hun sportieve en 'gladde' vormgeving best een hoge cw waarde, kan het even niet snel vinden, maar ik geloof dat een Honda Stream of Daewoo Tacuma nog een lagere waarde had. Komt voornamelijk door de vrij rechtopstaande voorruit en de vrij grote wielkasten die veel rijwind vreten + dus de kap in open & gesloten toestand.

Ook met binnenwegen rijden op lange afstand is zuiniger dan woon-werk verkeer = veel bebouwde kom waarschijnlijk en je rijd zelf ook 'anders' met een andere mindset dan dat je op lange afstand aan het toeren bent. Toen ik de Caddy met cruise-control kreeg, gebruikte ik deze nog niet elke dag, maar blijkbaar was ik zelf al anders gaan rijden en kwam ik dus al met een verbruik van circa 1:18 of zuiniger uit. En dat werd alleen maar beter :)

Bij de Mx5 is het meest interessante om de voor en achterzijde dicht te maken, onder de bumpers. Daar circuleert aardig wat lucht, zinloze turbulentie dus. Geen idee wat je er mee kan winnen, maar je kan het al proberen om een rol McGyver tape onder je auto te plakken en of je dit gaat merken in verbruik. Leuke testcase voor dit topic :D
Onderkant dichtmaken oke :') Maar als je de luchtinlaat dichtmaakt aan de voorkant krijg je dan geen problemen met de koeling? :? Ik denk namelijk dat zon siergaasje erop zetten ook niet veel gaat helpen.
Het onderscheid komt met de jaren, tot je jezelf onderschijt...
pi_140713594
Ik bedoel dus inderdaad echt onderkant van de bumper, niet het dichtplakken van luchtinlaten/luchtroosters. Anders had ik ook geen achterbumper genoemd, dat zit daar helemaal niet.

Bij mijn Alto is dat echt een enorm groot gapend gat, voornamelijk bij de achterbumper. Daar circuleert en botst de rijwind continu met de binnenkant van de achterbumper. Wanneer ik dit zal afplakken, moet dit haast wel schelen in brandstof verbruik, ik weet alleen niet hoeveel. Dit wil ik wel gaan onderzoeken met wat ducttape.
Zover ik weet hebben die MX5 jes (NA) dit ook, vrij forse achterbumper met idem vrij forse loze ruimte erachter dat rijwind opslokt.
pi_140766445
Vanmiddag naar het noorden des lands zeker 70km achter meerdere vrachtwagens kunnen rijden. Met 90km/u op de teller en circa 50m afstand was ik niemand tot last en als er vrachtwagen achter mij dichterbij kwam, dan werd het weer tijd om wat gas bij te geven, anders moest deze mij + vrachtwagen inhalen = nog 100den meters extra links rijden en verkeer ophouden.

Dus op die momenten op zoek naar volgende slachtoffer/vrachtwaggel. Uiteindelijk van de hele tank benzine ruim 200km snelweg gereden en uiteindelijk met iets meer dan 400km op dagteller de pomp op gezocht. Leek er voor nog zo'n 100 tot 150km extra in te zitten, meter stond nog boven het kwart van de tank. Heb er dus zo'n 1 op 23 tot 1 op 26 mee gereden
:D
pi_140767533
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 11:20 schreef TheSwooshdockSaints het volgende:

[..]

Onderkant dichtmaken oke :') Maar als je de luchtinlaat dichtmaakt aan de voorkant krijg je dan geen problemen met de koeling? :? Ik denk namelijk dat zon siergaasje erop zetten ook niet veel gaat helpen.
Er zijn een hoop mensen die aan grillblocking doen. En dan vooral in de winter. Zolang het buiten mode de 20'C is, maakt het niet veel uit qua koeling. Wel qua verbruik.
pi_140767841
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juni 2014 00:21 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Er zijn een hoop mensen die aan grillblocking doen. En dan vooral in de winter. Zolang het buiten mode de 20'C is, maakt het niet veel uit qua koeling. Wel qua verbruik.
Alle bluemotions hebben boven een dichte grill, alleen onderzijde van de bumper is nog open, het stuk onder de nummerplaat dus. Het werkt allemaal zonder problemen, zolang je niet een caravan met +35 gr. de bergen op probeert te sleuren.

En die hoge of lage CW waarde is leuk, maar het staat allemaal los van het frontaal oppervlak.

Een mpv kan best een lage CW hebben, maar hij frontaal oppervlak is altijd groter dan een klein stadsautootje.

De luchtweerstand is een product van CW en frontaal oppervlak.
.
pi_140925275
Met een standaard Peugeot 106 1.1 benzine toch nog 1 op 20 gehaald!
[b]Op vrijdag 15 mei 2009 20:31 schreef Hyman het volgende:[/b]
Beter schamen om iets dat je wel hebt gedaan dan jezelf troosten omdat je niks geprobeerd hebt
  dinsdag 10 juni 2014 @ 19:49:16 #79
426061 hockeyertje
hva-gelderland
pi_140925739
Geinig topic.

Soms als ik er zin in heb probeer ik het met mijn vaders auto omdat daar een board computer inzit. Mijn record is 5,2 liter diesel op 100 km. Waren stedelijke kilometers (10 ongeveer). Het lijkt nog best veel maar het is een auto van ongeveer 1800 kilo
  donderdag 12 juni 2014 @ 10:18:12 #80
322318 .Neovo.
Driven By The Future
pi_140982828
Aangezien ik zelf de benzine betaal als studentje, pas ik het zuinig rijden al toe zolang ik m'n rijbewijs heb. Op de snelweg rij ik meestal 110, lekker relaxed cruisen. Als ik mazzel heb doe ik dan 1:19, ga ik achter een tourbus hangen, dan haal ik de 1:25 :P. Ook schakel ik rond de 2000 toeren op in stadsverkeer (benzine). Motorblok heeft er geen moeite mee, die snort gewoon verder. Met invoegen maak ik wel wat meer toeren.

Gemiddeld verbruik zal rond de 6l/100km zijn

En om het af en toe leuk te houden, trap ik het ding ook wel eens op z'n staart.

Het blok is een simpele 1.2, dus veel verbruikt ie sowieso al niet.
  donderdag 12 juni 2014 @ 11:55:09 #81
415555 Pandaplint
Bekend van 3FM.
pi_140985291
Soms doe ik het wel eens een dagje. En dan is het wel leuk om het verbruik in te zien zakken. Normaal rijd ik 1op13,9. Maar als ik m'n best doe haal ik 1op21,7. Dat scheelt dus nogal wat. (Golf 4 1.4)

Mijn ervaring is dat veel winst te behalen is door:
- Airco uitschakelen
- Zo min mogelijk remmen
- De vaart er in houden
- Langzaam optrekken
- Uitvogelen op welk toerental de motor het minst verbruikt. (niet altijd de hoogst mogelijke versnelling)
Omdat een pandapint te mainstream is 🐼
Wekelijks radioitem op 3FM. Elke woensdag rond 13:30
pi_140987325
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 09:45 schreef Meike26 het volgende:

[..]

Bij de Mx5 is het meest interessante om de voor en achterzijde dicht te maken, onder de bumpers. Daar circuleert aardig wat lucht, zinloze turbulentie dus. Geen idee wat je er mee kan winnen, maar je kan het al proberen om een rol McGyver tape onder je auto te plakken en of je dit gaat merken in verbruik. Leuke testcase voor dit topic :D
Er komt geen tape op mijn prachtige bochtenapparaat :{w :P
Rui Pereira: "You're an artist, you don't give a fuck!"
pi_140993275
Ik heb vandaag ook meer eens wat geprobeerd, een hele 0.9 km/liter erbij gekregen.



O-)
  donderdag 12 juni 2014 @ 16:04:35 #84
423147 NieuweNier
Bestel hem hier!
pi_140993369
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2014 16:01 schreef JumJum het volgende:
Ik heb vandaag ook meer eens wat geprobeerd, een hele 0.9 km/liter erbij gekregen.

[ afbeelding ]

O-)
Het is echt bizar effectief. Ik ben een keer vanaf mijn huis naar de sportschool gereden. Door Utrecht en nieuwegein. 1 op 20. Ik had veel stoplichten mee en reed zo anticiperend mogelijk.

De terugweg zonder hypermiling:1 op 13. Als je sportief rijdt is 1 op 10 ook haalbaar :@
pi_140993539
quote:
1s.gif Op donderdag 12 juni 2014 16:04 schreef NieuweNier het volgende:

[..]

Het is echt bizar effectief. Ik ben een keer vanaf mijn huis naar de sportschool gereden. Door Utrecht en nieuwegein. 1 op 20. Ik had veel stoplichten mee en reed zo anticiperend mogelijk.

De terugweg zonder hypermiling:1 op 13. Als je sportief rijdt is 1 op 10 ook haalbaar :@
Dit was voor mij stad en buitenweg, op de snelweg heb ik een keer 1 op 9.4 aangetikt maar toen hield het ook wel op. Vergeet niet dat ik een 5 bak automaat heb, en deze zijn lang niet zo zuinig. Ik heb dit verbruik gekregen door met de steptronic te gaan schakelen.
  donderdag 12 juni 2014 @ 16:18:22 #86
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_140993825
Sowieso graag ophouden met al die kleine stukjes snelweg waar je 130 mag maar tussen 7 en 19 uur 120. Met dan af en toe een stukje waar je opeens maar 100 mag. En dan als er toevallig ergens een oranje pion naast de weg moet staan een stuk waar je 90 mag. En als er file staat moet je terug naar 70 of 80.

Nu moet je dus om de 10 minuten je snelheid aanpassen. Daarom gewoon buiten de bebouwde kom overal max 90 km/u rijden. Scheelt een hoop onduidelijkheid is een stuk veiliger. Daarnaast draaien de meeste auto's een stuk minder toeren op 90 km/ u dus het scheelt ook nog een voor het mileau.

Als je dan van Maastricht naar Groningen moet rijden ben je misschien 20 minuten later. So fucking what?
  donderdag 12 juni 2014 @ 16:59:36 #87
423147 NieuweNier
Bestel hem hier!
pi_140995288
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2014 16:09 schreef JumJum het volgende:

[..]

Dit was voor mij stad en buitenweg, op de snelweg heb ik een keer 1 op 9.4 aangetikt maar toen hield het ook wel op. Vergeet niet dat ik een 5 bak automaat heb, en deze zijn lang niet zo zuinig. Ik heb dit verbruik gekregen door met de steptronic te gaan schakelen.
Huh ik dacht dat die moderne dubbele koppeling automaten juist zuiniger waren dan zelf schakelen :D

Torque converter automaten zijn idd wel schrikbarend inefficiënt.

Overigens is het helemaal niet erg dat een auto on zuinig is. Over het algemeen geld: hoe minder zuinig, hoe leuker.
  donderdag 12 juni 2014 @ 17:00:39 #88
423147 NieuweNier
Bestel hem hier!
pi_140995322
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2014 16:18 schreef borbit het volgende:
Sowieso graag ophouden met al die kleine stukjes snelweg waar je 130 mag maar tussen 7 en 19 uur 120. Met dan af en toe een stukje waar je opeens maar 100 mag. En dan als er toevallig ergens een oranje pion naast de weg moet staan een stuk waar je 90 mag. En als er file staat moet je terug naar 70 of 80.

Nu moet je dus om de 10 minuten je snelheid aanpassen. Daarom gewoon buiten de bebouwde kom overal max 90 km/u rijden. Scheelt een hoop onduidelijkheid is een stuk veiliger. Daarnaast draaien de meeste auto's een stuk minder toeren op 90 km/ u dus het scheelt ook nog een voor het mileau.

Als je dan van Maastricht naar Groningen moet rijden ben je misschien 20 minuten later. So fucking what?
Het voelt minder snel. Je gevoel van snelheid is heel subjectief.

Ook heb je achter een vrachtwagen ofzo gewoon minder zicht op de weg.
  donderdag 12 juni 2014 @ 17:22:44 #89
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_140995873
Als je eenmaal 130 gaat voelt dat ook niet snel. Als je wil dat het snel voelt moet je constant optrekken en door de bocht schuren. Het is sowieso niet de bedoeling dat je dat soort dingen op de openbare weg gaat doen. Dan ga je maar gewoon rondjes rijden in Zandvoort.

En waarom zou je opeens achter een vrachtauto gaan rijden? Ik deed vroeger wel als ik ver moest en weinig peut wou gebruiken achter vrachtauto's rijden. In de slipstream als het ware. Leek altijd alsof het behoorlijk scheelde.
pi_140996079
-Bandjes iets harder oppompen :Y
-Voor lang snelwegstukken rechter buitenspiegel inklappen :Y
-100 rijden op de snelweg :Y
-Soms plakken achter vrachtwagen of touringcar :Y
  donderdag 12 juni 2014 @ 17:34:49 #91
415555 Pandaplint
Bekend van 3FM.
pi_140996177
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2014 17:30 schreef quinoahipster het volgende:
-Bandjes iets harder oppompen :Y
-Voor lang snelwegstukken rechter buitenspiegel inklappen :Y
-100 rijden op de snelweg :Y
-Soms plakken achter vrachtwagen of touringcar :Y
Spiegel inklappen zal ik niet snel toejuichen :')
Omdat een pandapint te mainstream is 🐼
Wekelijks radioitem op 3FM. Elke woensdag rond 13:30
pi_140996231
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2014 17:34 schreef Pandaplint het volgende:

[..]

Spiegel inklappen zal ik niet snel toejuichen :')
Doe ik alleen als ik alleen in de auto zit en bagage niet te hoog heb opgestapeld, zodat ik ongehinderd naar rechts kan kijken.
  donderdag 12 juni 2014 @ 18:49:33 #93
322318 .Neovo.
Driven By The Future
pi_140998072
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2014 17:30 schreef quinoahipster het volgende:
-Bandjes iets harder oppompen :Y
-Voor lang snelwegstukken rechter buitenspiegel inklappen :Y
-100 rijden op de snelweg :Y
-Soms plakken achter vrachtwagen of touringcar :Y
Duitse Touringcars gingen 110 laatst. Ik heb nog nooit zo zuinig gereden op de snelweg :P 1:25
pi_140998086
Dat zijn de beste idd :Y
Zuunig én snel genoeg.
pi_140998359
En lekker onveilig.
pi_140998408
Ik kan toch harder remmen dan een bus of vrachtwagen :s)
Ik ga niet tussen 2 vrachtwagens zitten idd.
pi_140998718
Ja, daar heb je wat aan als je er lekker dicht op zit :').

En zoveel scheelt het niet eens.
  donderdag 12 juni 2014 @ 19:51:41 #98
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_141000209
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2014 19:00 schreef quinoahipster het volgende:
Ik kan toch harder remmen dan een bus of vrachtwagen :s)
Ik ga niet tussen 2 vrachtwagens zitten idd.
Een beetje moderne vrachtwagen staat een stukje eerder stil dan de gemiddelde personenwagen bij een noodstop. En helemaal als jij pas gaat remmen als je zijn remlichten ziet, want je kan niets zien als je er achter zit.
  vrijdag 13 juni 2014 @ 16:35:40 #99
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_141035654
Over dat nieuwe rijden, dat geldt toch ook niet echt tijdens het optrekken? Je moet natuurlijk niet elke keer pas bij 4000 rpm gaan schakelen als je een beetje zuinig wilt zijn. Maar ik schakel wel door als het druk is op de weg en het dus treintje rijden is. Optrekken kun je dan toch niet. Als daarna de weg vrij is schakel ik eerst even terug om daarna weer vlotter door te kunnen accelereren. Ik vind het zinloos om met een moderne auto met 3000 rpm over een 50 km/u weg te gaan.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')