Mjah, 90 dan, maar auto tellers en de geijkte tachograaf van een vrachtwagen verschillen in de praktijk nogal een beetje, en dat leidt in de praktijk toch vaak tot vrachtverkeer wat sleurhutten gaat inhalen op de snelwegquote:
Andersom net zo, als gevolg van de aanpassing van 80 -> 90 voor aanhangers. Daardoor krijg je de situatie dat een onervaren caravanner vrachtwagens gaat inhalen als hij met een paar km verschil sneller is.quote:Op dinsdag 3 juni 2014 22:56 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Mjah, 90 dan, maar auto tellers en de geijkte tachograaf van een vrachtwagen verschillen in de praktijk nogal een beetje, en dat leidt in de praktijk toch vaak tot vrachtverkeer wat sleurhutten gaat inhalen op de snelweg
Wie kan dit beter uitleggen dan Wiki Pedia ?quote:Op dinsdag 3 juni 2014 21:43 schreef TheSwooshdockSaints het volgende:
[..]
Hoe zit dit precies met die cw waarde? Dan snap ik misschien waarom het minder zuinig rijd. Heb vanuit belgie naar Nederland met dak open 1 op 14 gered met binnenwegen rijden, snelweg vermijden. Maar hier woon-werk verkeer blijf ik rond de 1op 12 steken...
Onderkant dichtmaken okequote:Op woensdag 4 juni 2014 09:45 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Wie kan dit beter uitleggen dan Wiki Pedia ?![]()
http://nl.wikipedia.org/wiki/Weerstandsco%C3%ABffici%C3%ABnt
Met ook een paar voorbeelden, waar een VW Passat (mid 90's) betere score heeft dan een Lamborghini Countach![]()
De Mx5jes hebben ondanks hun sportieve en 'gladde' vormgeving best een hoge cw waarde, kan het even niet snel vinden, maar ik geloof dat een Honda Stream of Daewoo Tacuma nog een lagere waarde had. Komt voornamelijk door de vrij rechtopstaande voorruit en de vrij grote wielkasten die veel rijwind vreten + dus de kap in open & gesloten toestand.
Ook met binnenwegen rijden op lange afstand is zuiniger dan woon-werk verkeer = veel bebouwde kom waarschijnlijk en je rijd zelf ook 'anders' met een andere mindset dan dat je op lange afstand aan het toeren bent. Toen ik de Caddy met cruise-control kreeg, gebruikte ik deze nog niet elke dag, maar blijkbaar was ik zelf al anders gaan rijden en kwam ik dus al met een verbruik van circa 1:18 of zuiniger uit. En dat werd alleen maar beter![]()
Bij de Mx5 is het meest interessante om de voor en achterzijde dicht te maken, onder de bumpers. Daar circuleert aardig wat lucht, zinloze turbulentie dus. Geen idee wat je er mee kan winnen, maar je kan het al proberen om een rol McGyver tape onder je auto te plakken en of je dit gaat merken in verbruik. Leuke testcase voor dit topic
Er zijn een hoop mensen die aan grillblocking doen. En dan vooral in de winter. Zolang het buiten mode de 20'C is, maakt het niet veel uit qua koeling. Wel qua verbruik.quote:Op woensdag 4 juni 2014 11:20 schreef TheSwooshdockSaints het volgende:
[..]
Onderkant dichtmaken okeMaar als je de luchtinlaat dichtmaakt aan de voorkant krijg je dan geen problemen met de koeling?
Ik denk namelijk dat zon siergaasje erop zetten ook niet veel gaat helpen.
Alle bluemotions hebben boven een dichte grill, alleen onderzijde van de bumper is nog open, het stuk onder de nummerplaat dus. Het werkt allemaal zonder problemen, zolang je niet een caravan met +35 gr. de bergen op probeert te sleuren.quote:Op vrijdag 6 juni 2014 00:21 schreef athlonkmf het volgende:
[..]
Er zijn een hoop mensen die aan grillblocking doen. En dan vooral in de winter. Zolang het buiten mode de 20'C is, maakt het niet veel uit qua koeling. Wel qua verbruik.
Er komt geen tape op mijn prachtige bochtenapparaatquote:Op woensdag 4 juni 2014 09:45 schreef Meike26 het volgende:
[..]
Bij de Mx5 is het meest interessante om de voor en achterzijde dicht te maken, onder de bumpers. Daar circuleert aardig wat lucht, zinloze turbulentie dus. Geen idee wat je er mee kan winnen, maar je kan het al proberen om een rol McGyver tape onder je auto te plakken en of je dit gaat merken in verbruik. Leuke testcase voor dit topic
Het is echt bizar effectief. Ik ben een keer vanaf mijn huis naar de sportschool gereden. Door Utrecht en nieuwegein. 1 op 20. Ik had veel stoplichten mee en reed zo anticiperend mogelijk.quote:Op donderdag 12 juni 2014 16:01 schreef JumJum het volgende:
Ik heb vandaag ook meer eens wat geprobeerd, een hele 0.9 km/liter erbij gekregen.
[ afbeelding ]
Dit was voor mij stad en buitenweg, op de snelweg heb ik een keer 1 op 9.4 aangetikt maar toen hield het ook wel op. Vergeet niet dat ik een 5 bak automaat heb, en deze zijn lang niet zo zuinig. Ik heb dit verbruik gekregen door met de steptronic te gaan schakelen.quote:Op donderdag 12 juni 2014 16:04 schreef NieuweNier het volgende:
[..]
Het is echt bizar effectief. Ik ben een keer vanaf mijn huis naar de sportschool gereden. Door Utrecht en nieuwegein. 1 op 20. Ik had veel stoplichten mee en reed zo anticiperend mogelijk.
De terugweg zonder hypermiling:1 op 13. Als je sportief rijdt is 1 op 10 ook haalbaar
Huh ik dacht dat die moderne dubbele koppeling automaten juist zuiniger waren dan zelf schakelenquote:Op donderdag 12 juni 2014 16:09 schreef JumJum het volgende:
[..]
Dit was voor mij stad en buitenweg, op de snelweg heb ik een keer 1 op 9.4 aangetikt maar toen hield het ook wel op. Vergeet niet dat ik een 5 bak automaat heb, en deze zijn lang niet zo zuinig. Ik heb dit verbruik gekregen door met de steptronic te gaan schakelen.
Het voelt minder snel. Je gevoel van snelheid is heel subjectief.quote:Op donderdag 12 juni 2014 16:18 schreef borbit het volgende:
Sowieso graag ophouden met al die kleine stukjes snelweg waar je 130 mag maar tussen 7 en 19 uur 120. Met dan af en toe een stukje waar je opeens maar 100 mag. En dan als er toevallig ergens een oranje pion naast de weg moet staan een stuk waar je 90 mag. En als er file staat moet je terug naar 70 of 80.
Nu moet je dus om de 10 minuten je snelheid aanpassen. Daarom gewoon buiten de bebouwde kom overal max 90 km/u rijden. Scheelt een hoop onduidelijkheid is een stuk veiliger. Daarnaast draaien de meeste auto's een stuk minder toeren op 90 km/ u dus het scheelt ook nog een voor het mileau.
Als je dan van Maastricht naar Groningen moet rijden ben je misschien 20 minuten later. So fucking what?
Spiegel inklappen zal ik niet snel toejuichenquote:Op donderdag 12 juni 2014 17:30 schreef quinoahipster het volgende:
-Bandjes iets harder oppompen
-Voor lang snelwegstukken rechter buitenspiegel inklappen
-100 rijden op de snelweg
-Soms plakken achter vrachtwagen of touringcar
Doe ik alleen als ik alleen in de auto zit en bagage niet te hoog heb opgestapeld, zodat ik ongehinderd naar rechts kan kijken.quote:Op donderdag 12 juni 2014 17:34 schreef Pandaplint het volgende:
[..]
Spiegel inklappen zal ik niet snel toejuichen
Duitse Touringcars gingen 110 laatst. Ik heb nog nooit zo zuinig gereden op de snelwegquote:Op donderdag 12 juni 2014 17:30 schreef quinoahipster het volgende:
-Bandjes iets harder oppompen
-Voor lang snelwegstukken rechter buitenspiegel inklappen
-100 rijden op de snelweg
-Soms plakken achter vrachtwagen of touringcar
Een beetje moderne vrachtwagen staat een stukje eerder stil dan de gemiddelde personenwagen bij een noodstop. En helemaal als jij pas gaat remmen als je zijn remlichten ziet, want je kan niets zien als je er achter zit.quote:Op donderdag 12 juni 2014 19:00 schreef quinoahipster het volgende:
Ik kan toch harder remmen dan een bus of vrachtwagen
Ik ga niet tussen 2 vrachtwagens zitten idd.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |