abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_140587019
hypermiling. Wie doen dat allemaal?

Ik doe het sinds kort. 80 à 90% van dat ik op de weg ben, is s' avonds laat of in de nacht.

Auto: Honda CRX 1.6 non V-TEC uit 1991.
900 kilo.


Bij normaal en vlot doorrijden verbruik van 1 op 11.

Als ik hypermiling toepas 1 op 18 à 1 op 19. Benzine. Dus echt netjes.

O.a 80 op rechterstrook. Veel vooruitkijken bij stoplichten. Dus vaak groene golf.

Max toerental tussen de 2500 a 3000 toeren.
Afspraken zo inplannen dat ik zowat nooit in de file sta. Het warme warm is natuurlijk ook gunstig:-)
  zondag 1 juni 2014 @ 00:38:03 #2
423147 NieuweNier
Bestel hem hier!
pi_140587286
Ik probeer ook zo zuinig mogelijk te rijden. Bij 2000 toeren op schakelen, tijdig gas loslaten, cruise control; eigenlijk alles behalve langzamer rijden :D
pi_140587967
heb een leaseauto met tankpas, dus nee, ik doe daar niet aan ;)
pi_140588194
Nee ik doe dat niet, van autorijden moet je genieten.

Normaal rijden is 1 op 10 bij mij, gemiddeld doe ik 1 op 6/7 and i don't care.
life happens while you're pusing the throttle.
  zondag 1 juni 2014 @ 01:28:14 #5
156695 Tism
Sinds 24, Aug, 2006
pi_140588323
Bij ons op de zaak wordt het brandstofverbruik van alle chauffeurs gemonitord, en elke maand een overzicht op het prikbord van alle chauffeurs gepresenteerd.. :)

Sommige van die jongens maken er onderling een wed(strijd)je van om elke maand weer ergens boven elkaar op de lijst te staan.. :')
....nachtrijder...Nachtzwelgje!
pi_140588345
Ik doe ook mijn best om zo zuinig mogelijk te rijden, ik wil alleen geen obstakel zijn daardoor. Omdat ik veel op drukke tijden rij, pas ik het hypermilen maar beperkt toe.

Misschien is deze site wat voor je? ;)
http://ecomodder.com/
[b]Op vrijdag 15 mei 2009 20:31 schreef Hyman het volgende:[/b]
Beter schamen om iets dat je wel hebt gedaan dan jezelf troosten omdat je niks geprobeerd hebt
pi_140588511
Ik let er nooit meer op. Ik ben al lang blij dat ik die auto die 1 op 3 kon doen niet meer heb en nu zonder er op te hoeven letten met gemak 1 op 14 haal.

Aan de andere kant mis ik die 1 op 3 auto wel nog steeds ;(
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_140588615
Bedankt voor die link.

Voor de overige 10% doe ik er totaal niet aan.

Als ik weekendje weg ga naar Duitsland of België dan gaat echt het gas erop. Dan let ik ook totaal niet op mijn verbruik. :P


Ben altijd vlotte rijder geweest, maar moet zeggen dat 80 a 90 op de snelweg met schuifdak open. Muziekje erbij ook wel relaxed rijden is. :7

[ Bericht 37% gewijzigd door silenthill op 01-06-2014 03:54:31 ]
  zondag 1 juni 2014 @ 08:30:30 #9
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_140590683
Dat open dak helpt ook niet.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_140590746
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2014 01:28 schreef Sjoegerd het volgende:
Ik doe ook mijn best om zo zuinig mogelijk te rijden, ik wil alleen geen obstakel zijn daardoor. Omdat ik veel op drukke tijden rij, pas ik het hypermilen maar beperkt toe.

Misschien is deze site wat voor je? ;)
http://ecomodder.com/
Dat hoeft ook helemaal niet. Ik heb 2 jaar met een VW Caddy SDI gereden voor mijn werk als koerier. Altijd vlot gereden, klanten willen niet wachten. Ik schrok soms van de reacties van collega's, die zeiden dat zij niet meer dan 600 a 650km op een tank diesel reden. Echt wtf.
Bij vroegtijdig schakelen, veel gebruik van cruise control en indd defensief rijgedrag in de stad kwam ik gemiddeld op 850 a 900km per tank uit, bij veel lange afstanden zelfs tot in de buurt van de 1100km. Als ik langzaam had gereden had ik wel klachten ontvangen van klanten en werkgever. Nooit een isseu geweest.

Vlot & zuinig rijden kunnen best samen gaan dus ! :)
  zondag 1 juni 2014 @ 08:40:49 #11
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_140590749
Ik doe er overigens ook aan mee, niet extreem, en wel wat minder als een tijdje geleden toen ik de Benz net had.. toen reed ik standaard 100, dan haalt 'ie 1 op 16.5 ofzo.. nu rijd ik lekker 110 -120, dan doet 'ie 1 op 15, dat vind ik mooi zat scheelt me 6 liter in de week ofzo.. tiswat :+
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zondag 1 juni 2014 @ 08:51:19 #12
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_140590795
quote:
1s.gif Op zondag 1 juni 2014 08:40 schreef Meike26 het volgende:

Dat hoeft ook helemaal niet. Ik heb 2 jaar met een VW Caddy SDI gereden voor mijn werk als koerier. Altijd vlot gereden, klanten willen niet wachten. Ik schrok soms van de reacties van collega's, die zeiden dat zij niet meer dan 600 a 650km op een tank diesel reden. Echt wtf.
Bij vroegtijdig schakelen, veel gebruik van cruise control en indd defensief rijgedrag in de stad kwam ik gemiddeld op 850 a 900km per tank uit, bij veel lange afstanden zelfs tot in de buurt van de 1100km. Als ik langzaam had gereden had ik wel klachten ontvangen van klanten en werkgever. Nooit een isseu geweest.

Vlot & zuinig rijden kunnen best samen gaan dus ! :)
Ik heb een tijdje geleden ook eens een eindje in een Caddy gereden, en volgens de BC lopen die @ snelweg op de CC bij 100 ofzo lekker zuinig :Y 1 op 20 zelfs volgens dat ding. Zodra je 130 gaat rijden wordt dat een heel ander verhaal, dan staat hij zo op 1 op 11/12

Hard rijden is net geld in een vergiet gooien; verbruik knalt omhoog, qua tijd maakt het maar minimaal uit, zeker op de flut afstandjes die we hier in NL rijden, en je bent sneller gestresst omdat je zelf boven de gemiddelde snelheid rijdt, en dus vindt dat iedereen je ophoudt.. Als je een beetje rond het maaiveld of net daaronder rijdt heb je daar veel minder last van, en aan het eind van de rit hou je geld over bij de pomp. :)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_140590862
80 op de snelweg?
Als mede-weggebruiker verwacht je dat van:
-Vrachtwagens
-Auto's met aanhanger/trailer

Niet van een 'normale' personenauto.
Het verschil 80-130 is veel te hoog. Dan kom je met 50/u achterop iemand.
Overdag valt dat nog wel te zien, mits je goed op let, maar vooral als het donker is zie je dat amper.
Heel gevaarlijk naar mijn mening.
Ga dan ajb minimaal 100 rijden.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_140590975
quote:
14s.gif Op zondag 1 juni 2014 08:51 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Ik heb een tijdje geleden ook eens een eindje in een Caddy gereden, en volgens de BC lopen die @ snelweg op de CC bij 100 ofzo lekker zuinig :Y 1 op 20 zelfs volgens dat ding. Zodra je 130 gaat rijden wordt dat een heel ander verhaal, dan staat hij zo op 1 op 11/12

Hard rijden is net geld in een vergiet gooien; verbruik knalt omhoog, qua tijd maakt het maar minimaal uit, zeker op de flut afstandjes die we hier in NL rijden, en je bent sneller gestresst omdat je zelf boven de gemiddelde snelheid rijdt, en dus vindt dat iedereen je ophoudt.. Als je een beetje rond het maaiveld of net daaronder rijdt heb je daar veel minder last van, en aan het eind van de rit hou je geld over bij de pomp. :)
Bij 110 reed hij ook nog zuinig hoor, dit reed dan weer lekkerder omdat iedereen op de teller 100 reed en ik deed dit op de tomtom, 104 om precies te zijn. Nog net in het groene. Het houdt je scherp en je hebt toch het idee dat je opschiet, wat ook zo is (al is het maar een minuutje of 5, wel zo fijn voor de klant.

En mooiste is, morgen een solliciatie gesprek bij een nationaal koeriersbedrijf *)
  zondag 1 juni 2014 @ 09:18:55 #15
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_140590978
quote:
12s.gif Op zondag 1 juni 2014 09:00 schreef mien-moeke het volgende:
80 op de snelweg?
Als mede-weggebruiker verwacht je dat van:
-Vrachtwagens
-Auto's met aanhanger/trailer

Niet van een 'normale' personenauto.
Het verschil 80-130 is veel te hoog. Dan kom je met 50/u achterop iemand.
Overdag valt dat nog wel te zien, mits je goed op let, maar vooral als het donker is zie je dat amper.
Heel gevaarlijk naar mijn mening.
Ga dan ajb minimaal 100 rijden.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zijn er zat die graag achter een vrachtwagen gaan hangen hoor.

Mensen die een vrachtwagen onnodig 'dwingen' om ze in te gaan halen zijn idd niet goed bezig. Het ergste vind ik die mafkezen die anderhalve keer per jaar een sleurhut verkassen over de openbare weg, en dan hun hoofd op 'vakantie-setting' zetten. Zich ineens realiseren dat je maar 80 mag met dat hok, dan 'voor de veiligheid' maar 75 op de teller zetten en dan in de praktijk 70 op de GPS rijden, waardoor ze continu ingehaald moeten worden door vrachtverkeer. :X
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zondag 1 juni 2014 @ 09:23:25 #16
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_140591003
quote:
1s.gif Op zondag 1 juni 2014 09:18 schreef Meike26 het volgende:

[..]

Bij 110 reed hij ook nog zuinig hoor, dit reed dan weer lekkerder omdat iedereen op de teller 100 reed en ik deed dit op de tomtom, 104 om precies te zijn. Nog net in het groene. Het houdt je scherp en je hebt toch het idee dat je opschiet, wat ook zo is (al is het maar een minuutje of 5, wel zo fijn voor de klant.

En mooiste is, morgen een solliciatie gesprek bij een nationaal koeriersbedrijf *)
Het is vaak een spelletje, zeker met een bc erin, om lekker vlot te rijden, dat gemiddelde verbruik omlaag, liters per 100km zo laag mogelijk icm een acceptabele snelheid te rijden :Y De ene auto is de andere niet, en de ene route is de andere niet :)

Succes met je solli ;)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_140591025
quote:
12s.gif Op zondag 1 juni 2014 09:00 schreef mien-moeke het volgende:
80 op de snelweg?
Als mede-weggebruiker verwacht je dat van:
-Vrachtwagens
-Auto's met aanhanger/trailer

Niet van een 'normale' personenauto.
Het verschil 80-130 is veel te hoog. Dan kom je met 50/u achterop iemand.
Overdag valt dat nog wel te zien, mits je goed op let, maar vooral als het donker is zie je dat amper.
Heel gevaarlijk naar mijn mening.
Ga dan ajb minimaal 100 rijden.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Het is juist andersom, juist overdag is het snelheidsverschil irritanter en gevaarlijker doordat het moeilijker in te schatten is, mits het te langzame voertuig slechte verlichting heeft natuurlijk. In het donker zijn het de achterlichten die juist duidelijker het snelheidsverschilaangeven. Dat is mijn eigen ervaring tenminste.
En het licht er ook aan wat voor een personenauto het is. Zelf heb ik nu een jaar een Suzuki Alto, daar rijd ik ook regelmatig 80/90 mee op de snelweg, gevaarlijk? Nee, want men verwacht het van zo'n koekblik. Ik heb er nog geenvervelende situaties mee gekregen of uitgelokt. Een dikke bmw 7 serie die 80 rijd is dan gevaarlijker, want de vraag komt dan, waarom rijd hij zo langzaam? Het past niet bij de wagen. Dat zijn die onberekenbare deelnemers die opeens weer kunnen versnellen, andere rijstrook pakken of wat dan ook.
pi_140591123
Met de Carisma nog gedaan, nu met de mx5 vind ik het minder interessant.
Rui Pereira: "You're an artist, you don't give a fuck!"
pi_140591198
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2014 09:41 schreef house_is_a_feeling het volgende:
Met de Carisma nog gedaan, nu met de mx5 vind ik het minder interessant.
Met de mx5 heeft het ook minder nut, je zit met een enorm verlies, of je kap nu open of dicht is, het zorgt voor een hele hoge Cw waarde. Een vlakke bodemplaat zou het verliesnog enigzins kunnen compenseren. Maar kosten voor het maken van zoiets haal je er dan ook niet uit.
pi_140591316
quote:
1s.gif Op zondag 1 juni 2014 09:49 schreef Meike26 het volgende:

[..]

Met de mx5 heeft het ook minder nut, je zit met een enorm verlies, of je kap nu open of dicht is, het zorgt voor een hele hoge Cw waarde. Een vlakke bodemplaat zou het verliesnog enigzins kunnen compenseren. Maar kosten voor het maken van zoiets haal je er dan ook niet uit.
Het is dan ook nog eens gewoon leuker om hogere toeren te halen ;)
Rui Pereira: "You're an artist, you don't give a fuck!"
pi_140591744
Helemaalmee eens !Janken met dat ding :D
pi_140592920
Besef wel dat je extreem gevaarlijk bezig bent!

50 km snelheidsverschil is vragen om ongelukken!

En je maakt files!

Stop met dat waanzinnige gedrag en rij met de rest van het verkeer mee ipv een rollende blokkade te zijn.
  zondag 1 juni 2014 @ 11:48:27 #23
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_140593025
quote:
18s.gif Op zondag 1 juni 2014 11:44 schreef koffiemetmelkensuiker het volgende:
Besef wel dat je extreem gevaarlijk bezig bent!

50 km snelheidsverschil is vragen om ongelukken!

En je maakt files!

Stop met dat waanzinnige gedrag en rij met de rest van het verkeer mee ipv een rollende blokkade te zijn.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_140593090
quote:
1s.gif Op zondag 1 juni 2014 09:26 schreef Meike26 het volgende:

[..]

Het is juist andersom, juist overdag is het snelheidsverschil irritanter en gevaarlijker doordat het moeilijker in te schatten is, mits het te langzame voertuig slechte verlichting heeft natuurlijk. In het donker zijn het de achterlichten die juist duidelijker het snelheidsverschilaangeven. Dat is mijn eigen ervaring tenminste.
En het licht er ook aan wat voor een personenauto het is. Zelf heb ik nu een jaar een Suzuki Alto, daar rijd ik ook regelmatig 80/90 mee op de snelweg, gevaarlijk? Nee, want men verwacht het van zo'n koekblik. Ik heb er nog geenvervelende situaties mee gekregen of uitgelokt. Een dikke bmw 7 serie die 80 rijd is dan gevaarlijker, want de vraag komt dan, waarom rijd hij zo langzaam? Het past niet bij de wagen. Dat zijn die onberekenbare deelnemers die opeens weer kunnen versnellen, andere rijstrook pakken of wat dan ook.
En bedankt! Ik rij ook n koekblik en mensen voegen met 80 voor mij in 'omdat zo'n autootje toch niet hard gaat'. Mag ik dik op de rem, want ik rij wel gewoon met t verkeer mee. Niet fijn om van 130 af te moeten remmen naar 80.
Professioneel gifmenger.
  zondag 1 juni 2014 @ 11:52:00 #25
251119 Rainesz
flets outz
pi_140593107
nee doe er niet aan mee, bespaar wel op brandstof door niet in NL te tanken. :P
Tough Times Never Last, But Tough People Do!
pi_140593166
quote:
10s.gif Op zondag 1 juni 2014 11:48 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
:{w
pi_140593695
Nog even voor de duidelijkheid.

Ik rij vooral laat in de avond of in de nacht.

Zoveel mogelijk op een velige afstand van een vrachtwagen. Zodat auto ook zien dat ik langzaam rij, en mij en de vrachtwagen gaan inhalen.

Bij drukte in het verkeer, dan rij ik net de snelheid, dat ik niemand moet laten afremmen.

Moet natuurlijk niet gevaarlijk worden.
Verder heeft mijn auto grote brede achterlichten, waardoor je als het donker is, goed mijn snelheid kan inschatten.
pi_140594190
Neemt het hypermiling dan niet het hele plezier van rijden weg?
  zondag 1 juni 2014 @ 12:44:45 #29
200994 Kriegel
Ik ben overrated
pi_140594443
Dit is pas diehard hypermilen:



Maar daar moet je dus wel lichtelijk gek voor zijn.
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_140594466
Je hebt ook van die mensen die bergaf de auto in de vrij zetten en dan de motor uitzetten
My dials are pupillated.
pi_140594547
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2014 12:45 schreef Hendroit het volgende:
Je hebt ook van die mensen die bergaf de auto in de vrij zetten en dan de motor uitzetten
En dan de sleutel helemaal omdraaien zeker.
pi_140595364
quote:
1s.gif Op zondag 1 juni 2014 11:51 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

En bedankt! Ik rij ook n koekblik en mensen voegen met 80 voor mij in 'omdat zo'n autootje toch niet hard gaat'. Mag ik dik op de rem, want ik rij wel gewoon met t verkeer mee. Niet fijn om van 130 af te moeten remmen naar 80.
Geen overhaaste conclusies trekken Buurpoes :D

Ik erger mij daar ook erg aan, mensen die hun auto ergens tussen proppen met een erg groot snelheidsverschil. Of van die idioten die hem tussen 2 vrachtwagens gooien.
Als ik 80/90 km/u rijd op een snelweg, is dat idd net zoals TS ook zegt, ook in de rustige uurtjes, op stukken waar dat makkelijk kan. Laatst met mijn Altootje naar Limburg geweest, midden op de dag en dan gaat dat niet en rijd ik dus meer met het verkeer mee. Wat resulteerde in het andere uiterste, ik werd soms meegezogen naar de 140km/u (op de teller = 130 in het echt) en achter mij ook een hele kudde jakkeraars.. En zweven wat zo'n alto dan doet :o

Volgende keer moet ik dus beter plannen en dan kan ik wat rustiger aan doen. O-)
  zondag 1 juni 2014 @ 14:22:55 #33
423873 FuryOverkill
Go hard or go home.
pi_140597046
je druk maken om wat litertjes brandstof, rij zoals je fijn vindt, wat maken die paar euro's nou uit manmanman :')
  FOK!fotograaf zondag 1 juni 2014 @ 14:30:10 #34
145146 Andyy
pi_140597196
Doe het wel eens snachts op de snelweg, lekker achter een vrachtwagen plakken. Doet die opeens 4l/100km ipv 7-8 :+
pi_140597545
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2014 14:22 schreef FuryOverkill het volgende:
je druk maken om wat litertjes brandstof, rij zoals je fijn vindt, wat maken die paar euro's nou uit manmanman :')
Ach, t is de sport. Als die liters echt wat uit zouden maken, zouden koekblikjes populairder zijn. Die van mij rijdt 1 op 19 en ik let nergens op. :+
Professioneel gifmenger.
pi_140598092
Nee, neemt niet echt plezier van het rijden weg bij mij.

In een middagje stevig doorrijden en redlinen met de crx.

Dan zie je gewoon elk kwartier je benzine meter dalen.
Wanneer ik hypermile, denk ik soms wel eens dat de benzine meter stuk is :P

Misschien is het ook dat ik nu wat meer op leeftijd ben, dat ik niet meer aan stoplichtsprintjes, en hard rijden niet echt meer hoeft.

Eerst was het zo dat ik 150 a 160 km deed waar je 130 mag.
Die drang heb ik niet meer.

Behalve als ik in Duitsland ben. Dan gewoon op top rijden. Benzine is daar ook stuk goedkoper. :P
pi_140598297
Echt expliciet hypermilen heb ik nooit gedaan, maar wel in mijn eigen auto's gewoon 100 rijden ipv 120/130. Nou komt dat deels door keuze van de auto - dat hij gewoon een stuk rustiger/stiller is dan, en eentje heeft feitelijk een max kruissnelheid van 90 - maar ook wel deels omdat het gewoon voordeliger is en minder gehaast voelt :Y En je kunt meer kilometers maken voor hetzelfde geld, dus als je rustig rijden niet erg vindt maar wel graag rijdt is dat natuurlijk win-win :9
pi_140599042
Rij dan ipv 80 op z'n minst 89km/u.
Anders gaan alle chauffeurs weer inhalen en dergelijke :P
pi_140599406
Daarom ga op ik ook op veilig afstand achter een vrachtwagen rijden.

Niet ervoor. Zo zien de auto's achter mij mijn auto, maar overduidelijk ook de vrachtwagen, waardoor ze meteen naar links gaan. :)
pi_140602130
Als ik 90 rijd met mijn 126 - en dat is z'n max kruissnelheid - heb ik de helft van de tijd vrachtwagens die toch nog net wat sneller kunnen en mij voorbij gaan :')
Maar dan ga ik even van het gas zodat ze er sneller voorbij zijn, en geef ze een seintje dat ze weer terug kunnen.
pi_140612885
Verkeerd gepost.....
  zondag 1 juni 2014 @ 22:28:59 #42
399214 Knutsel-Smurf
Met een hamer past alles!!
pi_140613990
Ooit eens 2 volle tanken geprobeerd met de jaguar, verbruik ging van 1:9 naar 1:11.. En dan reed ik als een bejaarde, heel ver van tevoren gas los, achter een vrachtwagen hangen op de snelweg (90 op CC).

Dat mini verschil vind ik het niet waard. Heb niet voor niets 6 cilinders :+

De golf ooit ook geprobeerd, loopt bij extreem rustig 1:15, bij stampen 1:15, bij normaal rijden 1:15, alleen met een aanhanger 1:13. Ook zo lekker belangrijk dus.
Iff you can't fix it with a hammer, It's an electrical problem.
Op woensdag 30 juli 2014 17:52 schreef koffielepel het volgende:
De beste leerschool is als je de poep uit de ventilator moet krabben.
pi_140617917
Als ik zuinig had willen rijden had ik wel een TDI gekocht...

Lijkt me ook strontvervelend.
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
  FOK!fotograaf maandag 2 juni 2014 @ 12:53:59 #44
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_140628748
Afgelopen weekend de fabrieksopgave snelweg gehaald... Wel bijna continue 100 op de cc (A2 trajectcontrole en drukte waar je 120 mag, dus maar 100 gereden).
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_140630128
quote:
0s.gif Op zondag 1 juni 2014 22:28 schreef Knutsel-Smurf het volgende:
Ooit eens 2 volle tanken geprobeerd met de jaguar, verbruik ging van 1:9 naar 1:11.. En dan reed ik als een bejaarde, heel ver van tevoren gas los, achter een vrachtwagen hangen op de snelweg (90 op CC).

Dat mini verschil vind ik het niet waard. Heb niet voor niets 6 cilinders :+

De golf ooit ook geprobeerd, loopt bij extreem rustig 1:15, bij stampen 1:15, bij normaal rijden 1:15, alleen met een aanhanger 1:13. Ook zo lekker belangrijk dus.
:o _O-
Professioneel gifmenger.
  maandag 2 juni 2014 @ 15:30:35 #46
395194 Martijn137
it is i....
pi_140633630
Ben laatst naar Italië gereden.... lekker door Duitsland heen knallen in de vroege uurtjes (180 op de cc waar mogelijk )
en in Italië zelf ook lekker door gereden. plus de bergen die je nog tegen komt....

en dan gewoon thuis komen en nog zien dat je gewoon 6 liter op 100 km verbruikt hebt....
ik had veel erger verwacht.....

dus dat eco rijden doe ik ook niet meer aan. gewoon normaal is al gek genoeg ;)
  maandag 2 juni 2014 @ 22:07:42 #47
399214 Knutsel-Smurf
Met een hamer past alles!!
pi_140649787
quote:
1s.gif Op maandag 2 juni 2014 13:31 schreef Buurpoes het volgende:

[..]

:o _O-
Moet wel eerlijk zeggen dat het om een oud golfje 1.3 gaat.
Ding heeft een bizarre 54 paarden vanaf fabriek (waarvan na 22 jaar meer dan de helft kreupel of dood is) en dan moet je sowieso al doortrappen om mee te komen.
Iff you can't fix it with a hammer, It's an electrical problem.
Op woensdag 30 juli 2014 17:52 schreef koffielepel het volgende:
De beste leerschool is als je de poep uit de ventilator moet krabben.
  FOK!fotograaf maandag 2 juni 2014 @ 22:12:42 #48
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_140650087
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2014 15:30 schreef Martijn137 het volgende:
en dan gewoon thuis komen en nog zien dat je gewoon 6 liter op 100 km verbruikt hebt....
ik had veel erger verwacht.....
Pfff, dat is minder dan ik van het weekend had met alles op cc.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_140651092
Hypermiling wat is dat? Nee ik doe hier totaal niet aan, en mijn auto kan het ook niet.

Laatst nog in zo'n Fiat 500 gereden, wat mij opviel is het korte ''geadviseerde'' schakelen in de auto. Elke keer zag je weer dat shift up pijltje verschijnen.

Ik ben namelijk gewend eerst weg te rijden en dan de 1e versnelling tot de ~25 te gebruiken en dan de 2e versnelling te gebruiken om door te trekken naar de ~50. Maar blijkbaar ''adviseert'' die gekke auto dat ik al bij de 15km/u naar de twee moet en bij 35km/u naar de 3, en dan bij 60 kilometer per uur in de 4.

Weet je wel hoe slecht dit is voor je motor, en je schakelt je een ongeluk.
pi_140653407
Ik probeer de schakelindicator van mijn Golf 1.2 te volgen. Maar je schakelt je helemaal suf, gaat in zijn 4 door de bocht, motor loopt ergens tussen 1200-1800 rpm. Komt niet vooruit bij gasgeven en bij 70 mag die in 6, dan komt je eindelijk op de snelweg en wil je eigenlijk nog doorschakelen naar 7 of 8, maar die zit er weer niet in.
.
  maandag 2 juni 2014 @ 23:26:04 #51
363079 ecktebaas123
VVD = Fop-liberalisme
pi_140653925
Vanaf 45km/u zit ik al meestal in de 4 en vanaf 70 in de 5 , mijn toerental zit meestal tussen de 1200rpm en 1800rpm, ik kom eigenlijk nooit boven de 2000 rpm behalve op de snelweg. Verbruik is dan ook 1 op 21 (diesel) en dit is dan met veelal stadskilometers
pi_140654464
Dat nieuwe rijden, ik vraag mij af wie die debiele theorie heeft bedacht. Als ik het volg dan lijkt het wel alsof mijn motor mij probeert uit te schelden, zo klinkt het althans
life happens while you're pusing the throttle.
  FOK!fotograaf maandag 2 juni 2014 @ 23:49:09 #53
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_140654998
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2014 23:38 schreef eXplorer1 het volgende:
Dat nieuwe rijden, ik vraag mij af wie die debiele theorie heeft bedacht. Als ik het volg dan lijkt het wel alsof mijn motor mij probeert uit te schelden, zo klinkt het althans
Het nieuwe rijden, bedoel je dat zoals het bedacht is of zoals het toegepast wordt door het gros van de automobilisten. Dat is namelijk nogal verschillend.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
pi_140655173
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2014 23:38 schreef eXplorer1 het volgende:
Dat nieuwe rijden, ik vraag mij af wie die debiele theorie heeft bedacht. Als ik het volg dan lijkt het wel alsof mijn motor mij probeert uit te schelden, zo klinkt het althans
Mijn 2.0T met AUT4 doet er anders aardig aan mee. Loopt meestal 1500 toeren en bij gasgeven 2100 ofzo.
.
pi_140661621
quote:
0s.gif Op maandag 2 juni 2014 23:49 schreef Pizza_Boom het volgende:

[..]

Het nieuwe rijden, bedoel je dat zoals het bedacht is of zoals het toegepast wordt door het gros van de automobilisten. Dat is namelijk nogal verschillend.
Zoals het bedacht is. 50 in zijn 4 of 5 is echt not done bij mijn auto.
life happens while you're pusing the throttle.
pi_140664627
http://www.driving-dutchm(...)or-te-zuinig-rijden/

Voor de zuinige rijders hier, al die honderden kilometers die je zuinig rijdt en voor je gevoel bespaar je veel geld. Uiteindelijk kom je bij de auto garage en die verteld je dat je blok helemaal verstopt zit, dan kun je doei zeggen tegen je bespaarde centjes.
pi_140664783
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 12:33 schreef JumJum het volgende:
http://www.driving-dutchm(...)or-te-zuinig-rijden/

Voor de zuinige rijders hier, al die honderden kilometers die je zuinig rijdt en voor je gevoel bespaar je veel geld. Uiteindelijk kom je bij de auto garage en die verteld je dat je blok helemaal verstopt zit, dan kun je doei zeggen tegen je bespaarde centjes.
Dit is een exces. Normaal is het beter voor de spullen als je rustig aan doet.
pi_140666382
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 12:33 schreef JumJum het volgende:
http://www.driving-dutchm(...)or-te-zuinig-rijden/

Voor de zuinige rijders hier, al die honderden kilometers die je zuinig rijdt en voor je gevoel bespaar je veel geld. Uiteindelijk kom je bij de auto garage en die verteld je dat je blok helemaal verstopt zit, dan kun je doei zeggen tegen je bespaarde centjes.
je doelt op black-sludge oid?
life happens while you're pusing the throttle.
  Forum Admin dinsdag 3 juni 2014 @ 15:00:41 #59
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_140669014
Zuinig rijden is natuurlijk wat anders dan koppig naar de volgende versnelling bij 2000 toeren, ook al ben je dan ver uit het bereik van je motor. Ik zie dat nog regelmatig. Vrijwel meteen doorschakelen en bokken dat 't motorblokje dan doet. ''Ja maar da's zuinig hé''

Ik rol zoveel mogelijk uit en ik trek niet hard op als dat niet hoeft, dat is voor mij besparend zat. 9/10 zit ik toch 1 op 6 of meer te verstoken. Woon bij Duitsland, tja.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  dinsdag 3 juni 2014 @ 15:30:52 #60
259569 ZodiaX
..:: 0-Day all the way ::..
pi_140669966
Ik rij meestal gewoon normaal.
Soms op langere ritten kijk ik wel eens voor de gein hoe laag ik het verbruik kan krijgen maar nooit voor lang.
┌∩┐(◣_◢)┌∩┐
pi_140681584
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 12:33 schreef JumJum het volgende:
http://www.driving-dutchm(...)or-te-zuinig-rijden/

Voor de zuinige rijders hier, al die honderden kilometers die je zuinig rijdt en voor je gevoel bespaar je veel geld. Uiteindelijk kom je bij de auto garage en die verteld je dat je blok helemaal verstopt zit, dan kun je doei zeggen tegen je bespaarde centjes.
Zuinig rijden is niet laag toerental houden. Natuurlijk kun je stationair 40 rijden in z'n 5, maar dat vindt geen enkele motor leuk.
Het Nieuwe Rijden heeft alles te maken met anticiperen. Op tijd gas los, checken hoe verkeerslichten werken (Als er dus verkeer op de kruisende weg aan komt rijden kun je al raden dat jouw verkeerslicht niet lang op groen blijft staan) en weten hoe je koppelkromme is.
Optrekken doe je normaal, dus gewoon gas erop (driekwart tot vol), op tijd naar de volgende versnelling zodanig dat je in die versnelling op een fatsoenlijk toerental (= voldoende koppel) uitkomt.

De meesten verwarren HNR met "rijden als een oud wijf".

1 op 14/15 met een Scenic uit 2002, maar dan ben ik nog niet aan het hypermilen. Er is een grens tussen normaal zuinig rijden en dat nerdgedoe. 1 keer 1 op 16,2 ofzo gehaald, maar toen was het niet leuk meer. Autorijden moet ontspannend blijven.

[ Bericht 5% gewijzigd door Ridocar op 03-06-2014 20:53:37 ]
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  dinsdag 3 juni 2014 @ 21:07:17 #62
285558 EchteZwareVanNelle
Roken is schadelijk
pi_140682672
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 12:33 schreef JumJum het volgende:
http://www.driving-dutchm(...)or-te-zuinig-rijden/

Voor de zuinige rijders hier, al die honderden kilometers die je zuinig rijdt en voor je gevoel bespaar je veel geld. Uiteindelijk kom je bij de auto garage en die verteld je dat je blok helemaal verstopt zit, dan kun je doei zeggen tegen je bespaarde centjes.
Leuk en aardig die post, maar 'hypermilen' is niet de enige oorzaak van dit probleem. Het was tevens te wijten aan een bekend probleem in het blok van de Audi.
Ebony Day O+
pi_140684213
Doe me best maar lukt niet met mijn mx5 :( met mijn Clio daarentegen maakte het niet uit of ik 90 of 130 reed, ding deed altijd rond 1 op 15/16
Het onderscheid komt met de jaren, tot je jezelf onderschijt...
pi_140684504
quote:
1s.gif Op zondag 1 juni 2014 09:49 schreef Meike26 het volgende:

[..]

Met de mx5 heeft het ook minder nut, je zit met een enorm verlies, of je kap nu open of dicht is, het zorgt voor een hele hoge Cw waarde. Een vlakke bodemplaat zou het verliesnog enigzins kunnen compenseren. Maar kosten voor het maken van zoiets haal je er dan ook niet uit.
Hoe zit dit precies met die cw waarde? Dan snap ik misschien waarom het minder zuinig rijd. Heb vanuit belgie naar Nederland met dak open 1 op 14 gered met binnenwegen rijden, snelweg vermijden. Maar hier woon-werk verkeer blijf ik rond de 1op 12 steken...
Het onderscheid komt met de jaren, tot je jezelf onderschijt...
pi_140685317
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 10:37 schreef eXplorer1 het volgende:

[..]

Zoals het bedacht is. 50 in zijn 4 of 5 is echt not done bij mijn auto.
Als je een stabiele snelheid aanhoudt is 50 in de 4 bij geen enkele auto die ik ken een probleem. Je moet alleen niet vergeten terug te schakelen als je accelereert, zoals die mongool uit het artikel hierboven doet.
  dinsdag 3 juni 2014 @ 22:38:47 #66
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_140687469
quote:
14s.gif Op zondag 1 juni 2014 09:18 schreef Sounddragon het volgende:
Zich ineens realiseren dat je maar 80 mag
90 :)
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  dinsdag 3 juni 2014 @ 22:56:25 #67
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_140688465
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 22:38 schreef sanger het volgende:

[..]

90 :)
Mjah, 90 dan, maar auto tellers en de geijkte tachograaf van een vrachtwagen verschillen in de praktijk nogal een beetje, en dat leidt in de praktijk toch vaak tot vrachtverkeer wat sleurhutten gaat inhalen op de snelweg :)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_140693690
95 of de teller, ongeveer 91 op de gps gereden dit weekend, met de trekkar achter de auto. En eens kijken wat er allemaal gebeurt, auto's die 100 of 120 mogen, die amper harder rijden dan mijn 91. Nog ergens constant variëren in snelheid en dus regelmatig langzamer dan 90 rijden, omdan weer harder te gaan. Vrachtwagens die soms 80 rijden, soms mij bijna willen inhalen.

En bij vlagen een lege spitsstrook, om lekker overheen te knallen.
.
  woensdag 4 juni 2014 @ 08:26:19 #69
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_140696661
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 22:56 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Mjah, 90 dan, maar auto tellers en de geijkte tachograaf van een vrachtwagen verschillen in de praktijk nogal een beetje, en dat leidt in de praktijk toch vaak tot vrachtverkeer wat sleurhutten gaat inhalen op de snelweg :)
Andersom net zo, als gevolg van de aanpassing van 80 -> 90 voor aanhangers. Daardoor krijg je de situatie dat een onervaren caravanner vrachtwagens gaat inhalen als hij met een paar km verschil sneller is.

Ik ga zelf altijd met de caravan op vakantie (en heb daar heel bewust ook een BE rijbewijs voor gehaald ondanks dat het niet nodig was) en zie onderweg in Frankrijk of Duitsland de gekste capriolen voorbij komen....
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_140697888
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 juni 2014 21:43 schreef TheSwooshdockSaints het volgende:

[..]

Hoe zit dit precies met die cw waarde? Dan snap ik misschien waarom het minder zuinig rijd. Heb vanuit belgie naar Nederland met dak open 1 op 14 gered met binnenwegen rijden, snelweg vermijden. Maar hier woon-werk verkeer blijf ik rond de 1op 12 steken...
Wie kan dit beter uitleggen dan Wiki Pedia ? :)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Weerstandsco%C3%ABffici%C3%ABnt
Met ook een paar voorbeelden, waar een VW Passat (mid 90's) betere score heeft dan een Lamborghini Countach :')

De Mx5jes hebben ondanks hun sportieve en 'gladde' vormgeving best een hoge cw waarde, kan het even niet snel vinden, maar ik geloof dat een Honda Stream of Daewoo Tacuma nog een lagere waarde had. Komt voornamelijk door de vrij rechtopstaande voorruit en de vrij grote wielkasten die veel rijwind vreten + dus de kap in open & gesloten toestand.

Ook met binnenwegen rijden op lange afstand is zuiniger dan woon-werk verkeer = veel bebouwde kom waarschijnlijk en je rijd zelf ook 'anders' met een andere mindset dan dat je op lange afstand aan het toeren bent. Toen ik de Caddy met cruise-control kreeg, gebruikte ik deze nog niet elke dag, maar blijkbaar was ik zelf al anders gaan rijden en kwam ik dus al met een verbruik van circa 1:18 of zuiniger uit. En dat werd alleen maar beter :)

Bij de Mx5 is het meest interessante om de voor en achterzijde dicht te maken, onder de bumpers. Daar circuleert aardig wat lucht, zinloze turbulentie dus. Geen idee wat je er mee kan winnen, maar je kan het al proberen om een rol McGyver tape onder je auto te plakken en of je dit gaat merken in verbruik. Leuke testcase voor dit topic :D
pi_140697998
Eigenlijk heeft mijn Altootje ook dit zelfde euvel, enorme gaten bij voor en achterbumper, waar lucht zinloos rondjes gaat draaien...

Misschien dat ik ook maar eens ga kijken om nog zuiniger te rijden :s)
pi_140699852
Mijn Mazda 121 heeft ook zo'n soort probleem. Ondanks de ronde bolhoed-vorm heeft hij een vrij hoge, kort kont en dat levert kennelijk toch vrij veel drag op. Dus ondanks het lage gewicht is het niet echt een zuinigheidswonder: 1:17 is de max bij heel christelijk rijden op een zomerse dag :+
Gemiddelde over de laatste 4 jaar was rond de 1:14,5. Europese tegenhangers deden het toch wat beter.
pi_140700053
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 09:45 schreef Meike26 het volgende:

[..]

Wie kan dit beter uitleggen dan Wiki Pedia ? :)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Weerstandsco%C3%ABffici%C3%ABnt
Met ook een paar voorbeelden, waar een VW Passat (mid 90's) betere score heeft dan een Lamborghini Countach :')

De Mx5jes hebben ondanks hun sportieve en 'gladde' vormgeving best een hoge cw waarde, kan het even niet snel vinden, maar ik geloof dat een Honda Stream of Daewoo Tacuma nog een lagere waarde had. Komt voornamelijk door de vrij rechtopstaande voorruit en de vrij grote wielkasten die veel rijwind vreten + dus de kap in open & gesloten toestand.

Ook met binnenwegen rijden op lange afstand is zuiniger dan woon-werk verkeer = veel bebouwde kom waarschijnlijk en je rijd zelf ook 'anders' met een andere mindset dan dat je op lange afstand aan het toeren bent. Toen ik de Caddy met cruise-control kreeg, gebruikte ik deze nog niet elke dag, maar blijkbaar was ik zelf al anders gaan rijden en kwam ik dus al met een verbruik van circa 1:18 of zuiniger uit. En dat werd alleen maar beter :)

Bij de Mx5 is het meest interessante om de voor en achterzijde dicht te maken, onder de bumpers. Daar circuleert aardig wat lucht, zinloze turbulentie dus. Geen idee wat je er mee kan winnen, maar je kan het al proberen om een rol McGyver tape onder je auto te plakken en of je dit gaat merken in verbruik. Leuke testcase voor dit topic :D
Onderkant dichtmaken oke :') Maar als je de luchtinlaat dichtmaakt aan de voorkant krijg je dan geen problemen met de koeling? :? Ik denk namelijk dat zon siergaasje erop zetten ook niet veel gaat helpen.
Het onderscheid komt met de jaren, tot je jezelf onderschijt...
pi_140713594
Ik bedoel dus inderdaad echt onderkant van de bumper, niet het dichtplakken van luchtinlaten/luchtroosters. Anders had ik ook geen achterbumper genoemd, dat zit daar helemaal niet.

Bij mijn Alto is dat echt een enorm groot gapend gat, voornamelijk bij de achterbumper. Daar circuleert en botst de rijwind continu met de binnenkant van de achterbumper. Wanneer ik dit zal afplakken, moet dit haast wel schelen in brandstof verbruik, ik weet alleen niet hoeveel. Dit wil ik wel gaan onderzoeken met wat ducttape.
Zover ik weet hebben die MX5 jes (NA) dit ook, vrij forse achterbumper met idem vrij forse loze ruimte erachter dat rijwind opslokt.
pi_140766445
Vanmiddag naar het noorden des lands zeker 70km achter meerdere vrachtwagens kunnen rijden. Met 90km/u op de teller en circa 50m afstand was ik niemand tot last en als er vrachtwagen achter mij dichterbij kwam, dan werd het weer tijd om wat gas bij te geven, anders moest deze mij + vrachtwagen inhalen = nog 100den meters extra links rijden en verkeer ophouden.

Dus op die momenten op zoek naar volgende slachtoffer/vrachtwaggel. Uiteindelijk van de hele tank benzine ruim 200km snelweg gereden en uiteindelijk met iets meer dan 400km op dagteller de pomp op gezocht. Leek er voor nog zo'n 100 tot 150km extra in te zitten, meter stond nog boven het kwart van de tank. Heb er dus zo'n 1 op 23 tot 1 op 26 mee gereden
:D
pi_140767533
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 11:20 schreef TheSwooshdockSaints het volgende:

[..]

Onderkant dichtmaken oke :') Maar als je de luchtinlaat dichtmaakt aan de voorkant krijg je dan geen problemen met de koeling? :? Ik denk namelijk dat zon siergaasje erop zetten ook niet veel gaat helpen.
Er zijn een hoop mensen die aan grillblocking doen. En dan vooral in de winter. Zolang het buiten mode de 20'C is, maakt het niet veel uit qua koeling. Wel qua verbruik.
pi_140767841
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 juni 2014 00:21 schreef athlonkmf het volgende:

[..]

Er zijn een hoop mensen die aan grillblocking doen. En dan vooral in de winter. Zolang het buiten mode de 20'C is, maakt het niet veel uit qua koeling. Wel qua verbruik.
Alle bluemotions hebben boven een dichte grill, alleen onderzijde van de bumper is nog open, het stuk onder de nummerplaat dus. Het werkt allemaal zonder problemen, zolang je niet een caravan met +35 gr. de bergen op probeert te sleuren.

En die hoge of lage CW waarde is leuk, maar het staat allemaal los van het frontaal oppervlak.

Een mpv kan best een lage CW hebben, maar hij frontaal oppervlak is altijd groter dan een klein stadsautootje.

De luchtweerstand is een product van CW en frontaal oppervlak.
.
pi_140925275
Met een standaard Peugeot 106 1.1 benzine toch nog 1 op 20 gehaald!
[b]Op vrijdag 15 mei 2009 20:31 schreef Hyman het volgende:[/b]
Beter schamen om iets dat je wel hebt gedaan dan jezelf troosten omdat je niks geprobeerd hebt
  dinsdag 10 juni 2014 @ 19:49:16 #79
426061 hockeyertje
hva-gelderland
pi_140925739
Geinig topic.

Soms als ik er zin in heb probeer ik het met mijn vaders auto omdat daar een board computer inzit. Mijn record is 5,2 liter diesel op 100 km. Waren stedelijke kilometers (10 ongeveer). Het lijkt nog best veel maar het is een auto van ongeveer 1800 kilo
  donderdag 12 juni 2014 @ 10:18:12 #80
322318 .Neovo.
Driven By The Future
pi_140982828
Aangezien ik zelf de benzine betaal als studentje, pas ik het zuinig rijden al toe zolang ik m'n rijbewijs heb. Op de snelweg rij ik meestal 110, lekker relaxed cruisen. Als ik mazzel heb doe ik dan 1:19, ga ik achter een tourbus hangen, dan haal ik de 1:25 :P. Ook schakel ik rond de 2000 toeren op in stadsverkeer (benzine). Motorblok heeft er geen moeite mee, die snort gewoon verder. Met invoegen maak ik wel wat meer toeren.

Gemiddeld verbruik zal rond de 6l/100km zijn

En om het af en toe leuk te houden, trap ik het ding ook wel eens op z'n staart.

Het blok is een simpele 1.2, dus veel verbruikt ie sowieso al niet.
  donderdag 12 juni 2014 @ 11:55:09 #81
415555 Pandaplint
Bekend van 3FM.
pi_140985291
Soms doe ik het wel eens een dagje. En dan is het wel leuk om het verbruik in te zien zakken. Normaal rijd ik 1op13,9. Maar als ik m'n best doe haal ik 1op21,7. Dat scheelt dus nogal wat. (Golf 4 1.4)

Mijn ervaring is dat veel winst te behalen is door:
- Airco uitschakelen
- Zo min mogelijk remmen
- De vaart er in houden
- Langzaam optrekken
- Uitvogelen op welk toerental de motor het minst verbruikt. (niet altijd de hoogst mogelijke versnelling)
Omdat een pandapint te mainstream is 🐼
Wekelijks radioitem op 3FM. Elke woensdag rond 13:30
pi_140987325
quote:
0s.gif Op woensdag 4 juni 2014 09:45 schreef Meike26 het volgende:

[..]

Bij de Mx5 is het meest interessante om de voor en achterzijde dicht te maken, onder de bumpers. Daar circuleert aardig wat lucht, zinloze turbulentie dus. Geen idee wat je er mee kan winnen, maar je kan het al proberen om een rol McGyver tape onder je auto te plakken en of je dit gaat merken in verbruik. Leuke testcase voor dit topic :D
Er komt geen tape op mijn prachtige bochtenapparaat :{w :P
Rui Pereira: "You're an artist, you don't give a fuck!"
pi_140993275
Ik heb vandaag ook meer eens wat geprobeerd, een hele 0.9 km/liter erbij gekregen.



O-)
  donderdag 12 juni 2014 @ 16:04:35 #84
423147 NieuweNier
Bestel hem hier!
pi_140993369
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2014 16:01 schreef JumJum het volgende:
Ik heb vandaag ook meer eens wat geprobeerd, een hele 0.9 km/liter erbij gekregen.

[ afbeelding ]

O-)
Het is echt bizar effectief. Ik ben een keer vanaf mijn huis naar de sportschool gereden. Door Utrecht en nieuwegein. 1 op 20. Ik had veel stoplichten mee en reed zo anticiperend mogelijk.

De terugweg zonder hypermiling:1 op 13. Als je sportief rijdt is 1 op 10 ook haalbaar :@
pi_140993539
quote:
1s.gif Op donderdag 12 juni 2014 16:04 schreef NieuweNier het volgende:

[..]

Het is echt bizar effectief. Ik ben een keer vanaf mijn huis naar de sportschool gereden. Door Utrecht en nieuwegein. 1 op 20. Ik had veel stoplichten mee en reed zo anticiperend mogelijk.

De terugweg zonder hypermiling:1 op 13. Als je sportief rijdt is 1 op 10 ook haalbaar :@
Dit was voor mij stad en buitenweg, op de snelweg heb ik een keer 1 op 9.4 aangetikt maar toen hield het ook wel op. Vergeet niet dat ik een 5 bak automaat heb, en deze zijn lang niet zo zuinig. Ik heb dit verbruik gekregen door met de steptronic te gaan schakelen.
  donderdag 12 juni 2014 @ 16:18:22 #86
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_140993825
Sowieso graag ophouden met al die kleine stukjes snelweg waar je 130 mag maar tussen 7 en 19 uur 120. Met dan af en toe een stukje waar je opeens maar 100 mag. En dan als er toevallig ergens een oranje pion naast de weg moet staan een stuk waar je 90 mag. En als er file staat moet je terug naar 70 of 80.

Nu moet je dus om de 10 minuten je snelheid aanpassen. Daarom gewoon buiten de bebouwde kom overal max 90 km/u rijden. Scheelt een hoop onduidelijkheid is een stuk veiliger. Daarnaast draaien de meeste auto's een stuk minder toeren op 90 km/ u dus het scheelt ook nog een voor het mileau.

Als je dan van Maastricht naar Groningen moet rijden ben je misschien 20 minuten later. So fucking what?
  donderdag 12 juni 2014 @ 16:59:36 #87
423147 NieuweNier
Bestel hem hier!
pi_140995288
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2014 16:09 schreef JumJum het volgende:

[..]

Dit was voor mij stad en buitenweg, op de snelweg heb ik een keer 1 op 9.4 aangetikt maar toen hield het ook wel op. Vergeet niet dat ik een 5 bak automaat heb, en deze zijn lang niet zo zuinig. Ik heb dit verbruik gekregen door met de steptronic te gaan schakelen.
Huh ik dacht dat die moderne dubbele koppeling automaten juist zuiniger waren dan zelf schakelen :D

Torque converter automaten zijn idd wel schrikbarend inefficiënt.

Overigens is het helemaal niet erg dat een auto on zuinig is. Over het algemeen geld: hoe minder zuinig, hoe leuker.
  donderdag 12 juni 2014 @ 17:00:39 #88
423147 NieuweNier
Bestel hem hier!
pi_140995322
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2014 16:18 schreef borbit het volgende:
Sowieso graag ophouden met al die kleine stukjes snelweg waar je 130 mag maar tussen 7 en 19 uur 120. Met dan af en toe een stukje waar je opeens maar 100 mag. En dan als er toevallig ergens een oranje pion naast de weg moet staan een stuk waar je 90 mag. En als er file staat moet je terug naar 70 of 80.

Nu moet je dus om de 10 minuten je snelheid aanpassen. Daarom gewoon buiten de bebouwde kom overal max 90 km/u rijden. Scheelt een hoop onduidelijkheid is een stuk veiliger. Daarnaast draaien de meeste auto's een stuk minder toeren op 90 km/ u dus het scheelt ook nog een voor het mileau.

Als je dan van Maastricht naar Groningen moet rijden ben je misschien 20 minuten later. So fucking what?
Het voelt minder snel. Je gevoel van snelheid is heel subjectief.

Ook heb je achter een vrachtwagen ofzo gewoon minder zicht op de weg.
  donderdag 12 juni 2014 @ 17:22:44 #89
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_140995873
Als je eenmaal 130 gaat voelt dat ook niet snel. Als je wil dat het snel voelt moet je constant optrekken en door de bocht schuren. Het is sowieso niet de bedoeling dat je dat soort dingen op de openbare weg gaat doen. Dan ga je maar gewoon rondjes rijden in Zandvoort.

En waarom zou je opeens achter een vrachtauto gaan rijden? Ik deed vroeger wel als ik ver moest en weinig peut wou gebruiken achter vrachtauto's rijden. In de slipstream als het ware. Leek altijd alsof het behoorlijk scheelde.
pi_140996079
-Bandjes iets harder oppompen :Y
-Voor lang snelwegstukken rechter buitenspiegel inklappen :Y
-100 rijden op de snelweg :Y
-Soms plakken achter vrachtwagen of touringcar :Y
  donderdag 12 juni 2014 @ 17:34:49 #91
415555 Pandaplint
Bekend van 3FM.
pi_140996177
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2014 17:30 schreef quinoahipster het volgende:
-Bandjes iets harder oppompen :Y
-Voor lang snelwegstukken rechter buitenspiegel inklappen :Y
-100 rijden op de snelweg :Y
-Soms plakken achter vrachtwagen of touringcar :Y
Spiegel inklappen zal ik niet snel toejuichen :')
Omdat een pandapint te mainstream is 🐼
Wekelijks radioitem op 3FM. Elke woensdag rond 13:30
pi_140996231
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2014 17:34 schreef Pandaplint het volgende:

[..]

Spiegel inklappen zal ik niet snel toejuichen :')
Doe ik alleen als ik alleen in de auto zit en bagage niet te hoog heb opgestapeld, zodat ik ongehinderd naar rechts kan kijken.
  donderdag 12 juni 2014 @ 18:49:33 #93
322318 .Neovo.
Driven By The Future
pi_140998072
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2014 17:30 schreef quinoahipster het volgende:
-Bandjes iets harder oppompen :Y
-Voor lang snelwegstukken rechter buitenspiegel inklappen :Y
-100 rijden op de snelweg :Y
-Soms plakken achter vrachtwagen of touringcar :Y
Duitse Touringcars gingen 110 laatst. Ik heb nog nooit zo zuinig gereden op de snelweg :P 1:25
pi_140998086
Dat zijn de beste idd :Y
Zuunig én snel genoeg.
pi_140998359
En lekker onveilig.
pi_140998408
Ik kan toch harder remmen dan een bus of vrachtwagen :s)
Ik ga niet tussen 2 vrachtwagens zitten idd.
pi_140998718
Ja, daar heb je wat aan als je er lekker dicht op zit :').

En zoveel scheelt het niet eens.
  donderdag 12 juni 2014 @ 19:51:41 #98
169715 Mano_
Manomanoman..
pi_141000209
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2014 19:00 schreef quinoahipster het volgende:
Ik kan toch harder remmen dan een bus of vrachtwagen :s)
Ik ga niet tussen 2 vrachtwagens zitten idd.
Een beetje moderne vrachtwagen staat een stukje eerder stil dan de gemiddelde personenwagen bij een noodstop. En helemaal als jij pas gaat remmen als je zijn remlichten ziet, want je kan niets zien als je er achter zit.
  vrijdag 13 juni 2014 @ 16:35:40 #99
28225 twiFight
Pain cleanses the body
pi_141035654
Over dat nieuwe rijden, dat geldt toch ook niet echt tijdens het optrekken? Je moet natuurlijk niet elke keer pas bij 4000 rpm gaan schakelen als je een beetje zuinig wilt zijn. Maar ik schakel wel door als het druk is op de weg en het dus treintje rijden is. Optrekken kun je dan toch niet. Als daarna de weg vrij is schakel ik eerst even terug om daarna weer vlotter door te kunnen accelereren. Ik vind het zinloos om met een moderne auto met 3000 rpm over een 50 km/u weg te gaan.
He created a new world of rave in which he gave rebirth to elements of melody and positivity.
He named this world: Forbidden Paradise
  zaterdag 14 juni 2014 @ 00:35:00 #100
415555 Pandaplint
Bekend van 3FM.
pi_141058071
quote:
0s.gif Op donderdag 12 juni 2014 19:00 schreef quinoahipster het volgende:
Ik kan toch harder remmen dan een bus of vrachtwagen :s)
Ik ga niet tussen 2 vrachtwagens zitten idd.
Onudist. Daarnaast vergeet je ook nog even dat je met reactietijd te maken hebt.
Omdat een pandapint te mainstream is 🐼
Wekelijks radioitem op 3FM. Elke woensdag rond 13:30
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')