Hiet sluit ik mij volledig bij aan.quote:Op woensdag 28 mei 2014 10:49 schreef mvdejong het volgende:
Wat is er logisch aan om een sprookje te verzinnen als je iets niet snapt, i.p.v. proberen uit te zoeken wat er aan de hand is, en soms tot de conclusie te komen dat je (nog) niet over voldoende kennis beschikt om het te snappen. Geloof is een manier voor zwakke mensen om om te gaan met angst, onzekerheid en onwetendheid.
precies dit.quote:Op woensdag 28 mei 2014 10:49 schreef mvdejong het volgende:
Wat is er logisch aan om een sprookje te verzinnen als je iets niet snapt, i.p.v. proberen uit te zoeken wat er aan de hand is, en soms tot de conclusie te komen dat je (nog) niet over voldoende kennis beschikt om het te snappen. Geloof is een manier voor zwakke mensen om om te gaan met angst, onzekerheid en onwetendheid.
1-0quote:Op woensdag 28 mei 2014 10:49 schreef mvdejong het volgende:
Geloof geeft antwoord op bepaalde levensvragen, niet meer niet minder.quote:Op woensdag 28 mei 2014 10:49 schreef mvdejong het volgende:
Omdat de antwoorden nergens op gebaseerd zijn.quote:Op woensdag 28 mei 2014 10:52 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Geloof geeft antwoord op bepaalde levensvragen, niet meer niet minder.
Ik zou niet weten waarom dat "zwak" is.
Verklaar?quote:Op woensdag 28 mei 2014 10:52 schreef Molurus het volgende:
The argument from ignorance strikes again.
Jawel, op ervaringen, gevoel enz.quote:Op woensdag 28 mei 2014 10:53 schreef Molurus het volgende:
[..]
Omdat de antwoorden nergens op gebaseerd zijn.
The argument from ignorance heeft de volgende vorm:quote:
Ervaringen en gevoelens enerzijds en beweringen daarover of verklaringen daarvoor anderzijds zijn totaal verschillende dingen.quote:Op woensdag 28 mei 2014 10:54 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Jawel, op ervaringen, gevoel enz.
Wie ben jij om te beweren dat die beweringen nergens op gebaseerd zijn? Geloof is geen wetenschap en wetenschap is geen geloof, die twee hebben geen moer met elkaar te maken.
Ah zo, maar wat maakt dat uit?quote:Op woensdag 28 mei 2014 10:55 schreef Molurus het volgende:
[..]
The argument from ignorance heeft de volgende vorm:
"Ik kan dit niet verklaren of ik kan geen andere verklaring bedenken en daarom..."
Hier wordt het heel aardig uitgelegd:
(vanaf 1:30 ongeveer)
Voor de mensen die erin geloven wel...quote:Op woensdag 28 mei 2014 10:56 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ervaringen en gevoelens enerzijds en beweringen daarover of verklaringen daarvoor anderzijds zijn totaal verschillende dingen.
Ik beweer niet dat die ervaringen en gevoelens niet bestaan. Maar dat wil niet zeggen dat de theïstische verklaringen voor die ervaringen en gevoelens ergens op gebaseerd zijn.
Laat ik het anders zeggen: dat het voor die mensen logisch is (of dat ze heel graag willen dat het waar is, take a pick), maakt het nog geen logische hypothese.quote:Op woensdag 28 mei 2014 10:58 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Voor de mensen die erin geloven wel...
Voor hen is het heel duidelijk dat die ervaringen met het bovennatuurlijke te maken hebben.
Geloof/religie is dan ook geen wetenschap...quote:Op woensdag 28 mei 2014 11:00 schreef Molurus het volgende:
[..]
Laat ik het anders zeggen: dat het voor die mensen logisch is (of dat ze heel graag willen dat het waar is, take a pick), maakt het nog geen logische hypothese.
Voor mensen die geloven dat wij worden bezocht door kleine groene mannetjes zijn kleine groene mannetjes een 'logische' verklaring voor alle foto's en filmpjes van ongeïdentificeerde verschijnselen. Dat wil nog steeds niet zeggen dat het een logische verklaring is.
Wetenschap zit religie ook helemaal niet in de weg. Het is vooral andersom. Kan jij mij uitleggen hoe dat zo komt?quote:Op woensdag 28 mei 2014 10:57 schreef theunderdog het volgende:
Zoals ik overigens al zei: religie/geloof zou wetenschap/onderzoek helemaal niet in de weg moeten zitten, en andersom ook niet.
Laten we dan ook niet doen alsof het dat wel is.quote:Op woensdag 28 mei 2014 11:03 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Geloof/religie is dan ook geen wetenschap...
Heel eenvoudig: "het universum is zo onbegrijpelijk en zo mooi" is niet een argument dat voor specifiek het bestaan van goden pleit. Het enige dat je daaruit kunt afleiden is eenvoudig dat we het niet begrijpen.quote:Op woensdag 28 mei 2014 11:03 schreef theunderdog het volgende:
En welke logica hanteer jij hier overigens?
Denk dat bepaalde gelovige bang zijn dat de wetenschap zaken gaat verklaren die niet in hun gelovige-straatje past.quote:Op woensdag 28 mei 2014 11:04 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Wetenschap zit religie ook helemaal niet in de weg. Het is vooral andersom. Kan jij mij uitleggen hoe dat zo komt?
Nou ja... de wetenschap heeft best een lange geschiedenis van het ontkrachten van religieuze verklaringen voor natuurlijke verschijnselen... dus of wetenschap religie niet in de weg zit weet ik nog zo net niet.quote:Op woensdag 28 mei 2014 11:04 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Wetenschap zit religie ook helemaal niet in de weg. Het is vooral andersom. Kan jij mij uitleggen hoe dat zo komt?
1: Doe ik dat dan?quote:Op woensdag 28 mei 2014 11:05 schreef Molurus het volgende:
[..]
Laten we dan ook niet doen alsof het dat wel is.
[..]
Heel eenvoudig: "het universum is zo onbegrijpelijk en zo mooi" is niet een argument dat voor specifiek het bestaan van goden pleit. Het enige dat je daaruit kunt afleiden is eenvoudig dat we het niet begrijpen.
En daar is toch niks mis mee? Waarom moeten daar verklaringen voor worden neergezet als we die niet hebben? Op basis waarvan krijgen die verklaringen het label 'logisch' (anders dan wishful thinking)?
Ik heb het niet over passief "he said she said" gelul. Ik bedoel.. echt dwarsbomen. Echt in de weg liggen. De ander een ijzeren buis tussen de spaken werpen.quote:Op woensdag 28 mei 2014 11:06 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nou ja... de wetenschap heeft best een lange geschiedenis van het ontkrachten van religieuze verklaringen voor natuurlijke verschijnselen... dus of wetenschap religie niet in de weg zit weet ik nog zo net niet.
Geef eens voorbeelden?quote:Op woensdag 28 mei 2014 11:11 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Ik heb het niet over passief "he said she said" gelul. Ik bedoel.. echt dwarsbomen. Echt in de weg liggen. De ander een ijzeren buis tussen de spaken werpen.
Waarom denk je dat je dat niet mag?quote:Op woensdag 28 mei 2014 11:07 schreef theunderdog het volgende:
[..]
2: Klopt, maar aan de andere kant, waarom zou men niet lekker mogen speculeren als men iets niet begrijpt?
Aangezien wetenschap met regelmaat aantoont dat de door geloof geleverde antwoorden kolder zijn, en dat het georganiseerde geloof dat met de meest gruwelijke middelen probeerde, en nog probeert te onderdrukken, lijkt die stelling niet realistisch.quote:Op woensdag 28 mei 2014 10:57 schreef theunderdog het volgende:
Zoals ik overigens al zei: religie/geloof zou wetenschap/onderzoek helemaal niet in de weg moeten zitten, en andersom ook niet.
Ahja?quote:Op woensdag 28 mei 2014 11:18 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Aangezien wetenschap met regelmaat aantoont dat de door geloof geleverde antwoorden kolder zijn, en dat het georganiseerde geloof dat met de meest gruwelijke middelen probeerde, en nog probeert te onderdrukken, lijkt die stelling niet realistisch.
Helemaal mee eens, maar ik denk dat geloof voornamelijk werd gebruikt om mensen in gareel te houden. Want als je een zonde zou begaan dan ging je naar de hel. Eigenlijk om mensen dom te houden.quote:Op woensdag 28 mei 2014 10:49 schreef mvdejong het volgende:
Wil ik dat?quote:Op woensdag 28 mei 2014 11:21 schreef k3vil het volgende:
[..]
Waarom zou je willen dat de verhalen uit de bijbel daadwerkelijk zouden zijn gebeurd.
Jaja, het is een groot complot !quote:Op woensdag 28 mei 2014 11:21 schreef Antaris het volgende:
[..]
Helemaal mee eens, maar ik denk dat geloof voornamelijk werd gebruikt om mensen in gareel te houden. Want als je een zonde zou begaan dat ging je naar de hel. Eigenlijk om mensen dom te houden.
Giordano Bruno, Copernicus, Galileo.quote:
Feitelijk zijn het twee dingen : het begint als geloof, het invullen van angst en onzekerheid met sprookjes, gewoonlijk een of meerdere goden. Daarna komt religie, de geinstitutionaliseerde versie van geloof, waardoor een machtspositie ontstaat, en de machtigen het geloof gebruiken om de macht te behouden en te versterken.quote:Op woensdag 28 mei 2014 11:21 schreef Antaris het volgende:
[..]
Helemaal mee eens, maar ik denk dat geloof voornamelijk werd gebruikt om mensen in gareel te houden. Want als je een zonde zou begaan dat ging je naar de hel. Eigenlijk om mensen dom te houden.
Ik heb me kapot gelachen. De wanhopige onzin die uit de hoge hoed wordt getoverd om de onzin van gods-geloof te ontkennen.quote:Op woensdag 28 mei 2014 11:22 schreef michael65 het volgende:
Mensen die in Darwin geloven maar niet in God hebben zo'n ongelooflijk vertekend beeld van de wereld. Als je uit de domme massa wilt stappen lees dan aub deze website http://www.verzwegenwetenschap.nl/
Ik heb het natuurlijk over het nu.quote:Op woensdag 28 mei 2014 11:23 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Giordano Bruno, Copernicus, Galileo.
Hedendaags VS: creationisme in the classroom en equal time for creationism.
Ik kan ook eind gouden-eeuwse islam er even bij halen en alle wetenschappers die er in die tijd door de gehaktmolen zijn geduwt? Zal ik vast zoeken of heb ik mijn punt al gemaakt?
In de westerse wereld is iedereen vrij om er op los te speculeren, die speculaties te delen met andere zonder angst voor zijn/haar vrijheid en veiligheid.quote:
Mensen zoals ik?quote:Op woensdag 28 mei 2014 11:29 schreef SpecialK het volgende:
[..]
In de westerse wereld is iedereen vrij om er op los te speculeren, die speculaties te delen met andere zonder angst voor zijn/haar vrijheid en veiligheid.
Ik claim niet dat hedendaagse religie mijn rechten begrensd dus doe jij dan ook niet alsof jij of mensen zoals jij voor hun rechten moeten vrezen. En heb een beetje achting voor mensen die ECHT moeten vrezen voor hun veiligheid in deze wereld, vlerk.
Waarom denk je dat het MO zo weinig wetenschappers produceert op dit moment. In het nu. Denk je dat dat geen schade is voor die landen?quote:Op woensdag 28 mei 2014 11:28 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik heb het natuurlijk over het nu.
Dan heb je eigenlijk alleen nog het creationisme die zich wil verspreiden.
Uiteraard wel, maar het is volledig onzinnig om de schuld bij de islam te leggen.quote:Op woensdag 28 mei 2014 11:30 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Waarom denk je dat het MO zo weinig wetenschappers produceert op dit moment. In het nu. Denk je dat dat geen schade is voor die landen?
Mensen die geloven dat religie en geloof meer aandacht verdient van de maatschappij. Schilder ik je slecht af? Of ben ik gewoon heel netjes en eerlijk? Zeg het maar. Ben ik je aan het begrenzen? Voel je je bedreigt door mijn woorden van individuele vrijheid?quote:
Nee, je probeert slechts een label op mij te plakken.quote:Op woensdag 28 mei 2014 11:31 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Mensen die geloven dat religie en geloof meer aandacht verdient van de maatschappij. Schilder ik je slecht af? Of ben ik gewoon heel netjes en eerlijk? Zeg het maar. Ben ik je aan het begrenzen? Voel je je bedreigt door mijn woorden van individuele vrijheid?
Islam produceerde ooit de meeste wetenschap ter wereld totdat er een periode aanbrak waarin de religie en het dogma de boventoon gingen voeren. En dat is een gat van 700 jaar oud waar het MO nu nog last van heeft. Dat heeft alles met religie te maken.quote:Op woensdag 28 mei 2014 11:31 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Uiteraard wel, maar het is volledig onzinnig om de schuld bij de islam te leggen.
Het is islam, cultuur, mentaliteit alles bij elkaar.
Je kan het op de inhoud niet winnen dus je gaat maar huilen over (compleet neutrale niet beledigende en zeer accurate) labeltjes?quote:Op woensdag 28 mei 2014 11:33 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Nee, je probeert slechts een label op mij te plakken.
Het mag, beetje kinderachtig alleen wel aangezien ik dat bij jou niet gedaan heb en ook niet ga doen.
Nee, dat heeft eerder met de mentaliteit te maken.quote:Op woensdag 28 mei 2014 11:33 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Islam produceerde ooit de meeste wetenschap ter wereld totdat er een periode aanbrak waarin de religie en het dogma de boventoon gingen voeren. En dat is een gat van 700 jaar oud waar het MO nu nog last van heeft. Dat heeft alles met religie te maken.
quote:Op woensdag 28 mei 2014 11:34 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Je kan het op de inhoud niet winnen dus je gaat maar huilen over (compleet neutrale niet beledigende en zeer accurate) labeltjes?
Een mentaliteit waarin religie de boventoon voert.quote:Op woensdag 28 mei 2014 11:36 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Nee, dat heeft eerder met de mentaliteit te maken.
De mentaliteit waarin dogma te boventoon heeft.
Dus je hebt gelogen in je OP?quote:
Dat hoeft niet "negatief" te zijn, islam produceerde namelijk ooit heel veel wetenschappers zoals je al zei.quote:Op woensdag 28 mei 2014 11:36 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Een mentaliteit waarin religie de boventoon voert.
Ja, jodendom/christendom/islam beweren allemaal dat het alles in 7 dagen is gecreeërd. En dat de aarde 5000 jaar oud is, ouder dan de zon. 3 punten die bewezen niet kloppen.quote:
Nee?quote:
Nooit gehoord van de dominee en de werkgever die midden jaren 60 tegen elkaar zeiden: Als jij ze nou dom houdt, dan houd ik ze arm, hebben we ze samen in de kneep.quote:
Alleen conservatieve idioten beweren dat soort zaken nog.quote:Op woensdag 28 mei 2014 11:38 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Ja, jodendom/christendom/islam beweren allemaal dat het alles in 7 dagen is gecreeërd. En dat de aarde 5000 jaar oud is, ouder dan de zon. 3 punten die bewezen niet kloppen.
Klopt helemaal, en op een gegeven moment is er zoveel bewezen, en is religie/geloof zo aangepast, dat er niks meer over is. Waarom tot die tijd je vasthouden aan de zaken die nog niet onderuit zijn gehaald?quote:Op woensdag 28 mei 2014 11:38 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Alleen conservatieve idioten beweren dat soort zaken nog.
Ook religie/geloof moet zich aanpassen.
Hoezo dat dan? God is toch alwetend en almachtig.quote:Op woensdag 28 mei 2014 11:38 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Alleen conservatieve idioten beweren dat soort zaken nog.
Ook religie/geloof moet zich aanpassen.
De Islam produceerde wetenschap toen het inclusief was en ideeen verwelkomde en niks probeerde te onderdrukken. Toen het nog mensen uit de hele wereld aantrok omdat men het gevoel had dat dit een plek was waar wetenschap en denken welkom was.quote:Op woensdag 28 mei 2014 11:37 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dat hoeft niet "negatief" te zijn, islam produceerde namelijk ooit heel veel wetenschappers zoals je al zei.
De islam roept dan ook op om zoveel mogelijk kennis op te doen.
Nee, jij overschat de mens hier ernstig.quote:Op woensdag 28 mei 2014 11:40 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Klopt helemaal, en op een gegeven moment is er zoveel bewezen, en is religie/geloof zo aangepast, dat er niks meer over is. Waarom tot die tijd je vasthouden aan de zaken die nog niet onderuit zijn gehaald?
Omdat het er van kinds af aan al ingeramd wordt bij de meesten.quote:Op woensdag 28 mei 2014 11:41 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Religie/geloof zal altijd blijven bestaan, juist omdat er zoveel zaken zijn die wel simpelweg niet kunnen begrijpen/verklaren.
Zo denk ik er niet over, God is onbegrijpelijk.quote:Op woensdag 28 mei 2014 11:40 schreef HardMetal het volgende:
[..]
Hoezo dat dan? God is toch alwetend en almachtig.
Religie doet dat niet, mensen doen dat.quote:Op woensdag 28 mei 2014 11:40 schreef SpecialK het volgende:
[..]
De Islam produceerde wetenschap toen het inclusief was en ideeen verwelkomde en niks probeerde te onderdrukken. Toen het nog mensen uit de hele wereld aantrok omdat men het gevoel had dat dit een plek was waar wetenschap en denken welkom was.
Maar zodra de Islam zichzelf had gesetteled. Zodra het de macht had om alle aandacht naar zich toe te trekken deed het dat. Zoals elke religie dat doet. Katholieken hebben het gedaan toen ze de kans preken, protestanten, etc... etc...
Liegen dus. Je had er expliciet bij kunnen zetten dat dit niet jouw mening is maar dat heb je niet gedaan dus ik ga er vanuit dat wat je typt ook jouw overtuiging is. En daarom kan ik adhv datgeen je typt bepaalde labels aan je hangen. Logisch.quote:Op woensdag 28 mei 2014 11:38 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Nee?
Advocaat van de duivel, een bepaalde stelling aannemen om te zien hoe andere daar over denken (uit interesse).....
En het niet kunnen begrijpen/verklaren is niet genoeg, dat moet je dan invullen met religie/geloof? Accepteren dat we het niet weten is geen optie? Maar dan ben je dus wel bezig om religie op de plaats van wetenschap te zetten, als je dat wat we niet begrijpen/verklaren, verklaren met religie, onder het mom, dan zal God het wel hebben gedaan. Wel mooi om te zien dat God 200 jaar geleden heel wat meer heeft gedaan dan nu. Jij wil niet accepteren dat door extropolatie van 5000+ jaar wetenschappelijk onderzoek, God op een gegeven moment maar een flinterdun overblijfsel zal zijn?quote:Op woensdag 28 mei 2014 11:41 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Nee, jij overschat de mens hier ernstig.
De meeste wetenschappers zijn er zelfs over eens dat wij het universum nooit echt gaan begrijpen, we kunnen slechts bepaalde onderdelen ervan verklaren.
Religie/geloof zal altijd blijven bestaan, juist omdat er zoveel zaken zijn die wel simpelweg niet kunnen begrijpen/verklaren.
Mensen doen dat onder invloed van hun overactieve temporaalkwab die men collectief beleeft onder de noemer van een religie. Doet niks af van mijn punten. Probeer het nog een keer.quote:Op woensdag 28 mei 2014 11:44 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Religie doet dat niet, mensen doen dat.
Zoals je in je laatste zin overigens zelf toegeeft.
Nee, ik zet geloof niet op de plaats van de wetenschap. Geloof/religie is een individuele zaak (althans, zo hoort het te zijn).quote:Op woensdag 28 mei 2014 11:45 schreef stbabylon het volgende:
[..]
En het niet kunnen begrijpen/verklaren is niet genoeg, dat moet je dan invullen met religie/geloof? Accepteren dat we het niet weten is geen optie? Maar dan ben je dus wel bezig om religie op de plaats van wetenschap te zetten, als je dat wat we niet begrijpen/verklaren, verklaren met religie, onder het mom, dan zal God het wel hebben gedaan. Wel mooi om te zien dat God 200 jaar geleden heel wat meer heeft gedaan dan nu. Jij wil niet accepteren dat door extropolatie van 5000+ jaar wetenschappelijk onderzoek, God op een gegeven moment maar een flinterdun overblijfsel zal zijn?
Dat doe je wel als je geloof gebruikt om de gaten die nu nog bestaan in de wetenschap te vullen.quote:Op woensdag 28 mei 2014 11:47 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Nee, ik zet geloof niet op de plaats van de wetenschap. Geloof/religie is een individuele zaak (althans, zo hoort het te zijn).
Ik gebruik het niet als propaganda-middel ofzo.quote:Op woensdag 28 mei 2014 11:48 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Dat doe je wel als je geloof gebruikt om de gaten die nu nog bestaan in de wetenschap te vullen.
Heel je gedachtengoed is gebaseerd op geloven. Geen 1 persoon weet niet hoe alles werkt. Niemand weet wat de consequenties van zijn daden zijn. Weet jij dat? Kan je inzien wat er zal gebeuren als je een relatie met je buurvrouw aangaat? Of wat er zal gebeurd zijn als je dit niet getypt had?quote:Op woensdag 28 mei 2014 10:49 schreef mvdejong het volgende:
Je snapt dat het overgrote deel van de wereld overtuigd is dat religie een collectieve zaak is die ook het leven van anderen moet informeren toch? Of gaan we nu ook doen alsof je op een andere planeet woont?quote:Op woensdag 28 mei 2014 11:50 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik gebruik het niet als propaganda-middel ofzo.
Het is een individuele zaak, ook ik vind dat creationisme niet op school als vak gegeven moet worden.
Mja, dan had je dit topic ook niet moeten startenquote:Op woensdag 28 mei 2014 11:50 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik gebruik het niet als propaganda-middel ofzo.
Het is een individuele zaak, ook ik vind dat creationisme niet op school als vak gegeven moet worden.
Voel jij je onderdeel van de meerderheid?quote:Op woensdag 28 mei 2014 11:53 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Je snapt dat het overgrote deel van de wereld overtuigd is dat religie een collectieve zaak is die ook het leven van anderen moet informeren toch? Of gaan we nu ook doen alsof je op een andere planeet woont?
Ik geloof dat jij het verschil tussen geloven en geloven niet wil inzien.quote:Op woensdag 28 mei 2014 11:51 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Heel je gedachtengoed is gebaseerd op geloven. Geen 1 persoon weet niet hoe alles werkt. Niemand weet wat de consequenties van zijn daden zijn. Weet jij dat? Kan je inzien wat er zal gebeuren als je een relatie met je buurvrouw aangaat? Of wat er zal gebeurd zijn als je dit niet getypt had?
Of wat de oorzaken en gevolgen zijn van iemands karakter? Waarom jij hier geboren bent en niet op Mars? Niemand bevat de mensheid en kosmos. En dat zullen ook nooit bevatten. We denken dat we heel wat weten. We denken ook dat wat we zien met onze 5 zintuigen ook juist is.
Ik geloof bijvoorbeeld dat het morgen donderdag is . Is dat ook zo? Ik geloof ook dat mijn broer een goeie kerel is. Ik geloof dat een pakje sigaretten meer dan 5 euro is. Ben ik dan onzeker? Of onwetend? Zwak?
We geloven 24/7 wel ergens in van geboorte tot onze dood. Is niet in een god dan is het wel in geld , je cultuur of jezelf.
Noem het zwak maar ik denk eerder logisch gevolg van het menselijk brein. Verder dan dit roepen komen we toch niet hehe.
Geloof dus niks wat ik hier getypt hebt!
Waar wil je hiermee heen?quote:Op woensdag 28 mei 2014 11:55 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Voel jij je onderdeel van de meerderheid?
Jij wil een discussie aan gaan over wat mensen zouden moeten denken. Dus het is zeker wel relevant voor de discussie. Diezelfde mensen die jij aan wil zetten in de OP om meer religie toe te laten zullen automatisch proberen hun denkbeelden aan anderen op te dringen gegeven de kans.quote:Het zou mij een worst zijn wat de meeste religieuzen/gelovige denken. Religie/geloof hoort een individuele zaak te zijn en niet anders.
Religie mag nooit andermans vrijheid beperken.quote:Op woensdag 28 mei 2014 11:59 schreef SpecialK het volgende:
[..]
Waar wil je hiermee heen?
[..]
Jij wil een discussie aan gaan over wat mensen zouden moeten denken. Dus het is zeker wel relevant voor de discussie. Diezelfde mensen die jij aan wil zetten in de OP om meer religie toe te laten zullen automatisch proberen hun denkbeelden aan anderen op te dringen gegeven de kans.
Waarom zou het niet waar kunnen zijn wat er op die website wordt beweerd?quote:Op woensdag 28 mei 2014 11:25 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Ik heb me kapot gelachen. De wanhopige onzin die uit de hoge hoed wordt getoverd om de onzin van gods-geloof te ontkennen.
Dat doen ze gewoon. Alleen zijn de mensen die er niet in geloven niet heel goed in discussiëren.quote:Op woensdag 28 mei 2014 12:52 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Waarom zou het niet waar kunnen zijn wat er op die website wordt beweerd?
Waarom gaan die wetenschappers die in de evolutie geloven niet gewoon in debat met mensen die dat niet doen?
Dat soort debatten zijn er al miljarden keer gevoerd en wat jij en vele andere religieuze idioten onder debatteren verstaan is niet meer dan schreeuwen met de vingers in de oren "NANANANA IK HOOR JE NIET, IK HEB GELIJK NANANANA".quote:Op woensdag 28 mei 2014 12:52 schreef sjoemie1985 het volgende:
[..]
Waarom zou het niet waar kunnen zijn wat er op die website wordt beweerd?
Waarom gaan die wetenschappers die in de evolutie geloven niet gewoon in debat met mensen die dat niet doen?
Het zijn alleen foute antwoorden.quote:Op woensdag 28 mei 2014 10:52 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Geloof geeft antwoord op bepaalde levensvragen, niet meer niet minder.
Ik zou niet weten waarom dat "zwak" is.
Omdat jij het zegt?quote:Op woensdag 28 mei 2014 13:01 schreef TheWhiteCowboy het volgende:
[..]
Het zijn alleen foute antwoorden.
ik niet hoor ik ben maar een eenvoudig persoon, maar de complete wetenschappelijke wereld van de afgelopen honderden jaren wel.quote:
Heb je Herman Philipse wel eens gehoord? De man is enorm welbespraakt en laat over het algemeen geen spaan over van de 'argumenten' van zijn opponenten.quote:Op woensdag 28 mei 2014 12:57 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Dat doen ze gewoon. Alleen zijn de mensen die er niet in geloven niet heel goed in discussiëren.
Als je daar geen tijd voor hebt, dan is dit een aanrader:
Die ken ik niet, maar ik ga dat filmpje zeker bekijkenquote:Op woensdag 28 mei 2014 14:05 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Heb je Herman Philipse wel eens gehoord? De man is enorm welbespraakt en laat over het algemeen geen spaan over van de 'argumenten' van zijn opponenten.
Bijvoorbeeld hier:
Ik vind het overigens knap van hem dat 'ie keer op de keer de strijd aangaat met vastgeroeste gelovigen
Herman Philipse ken ik uiteraard.... voor iedereen die iets wil leren over filosofie en die geen moeite heeft met 'dat arrogante kakstemmetje' een absolute aanrader.quote:Op woensdag 28 mei 2014 14:05 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Heb je Herman Philipse wel eens gehoord? De man is enorm welbespraakt en laat over het algemeen geen spaan over van de 'argumenten' van zijn opponenten.
Bijvoorbeeld hier:
Ik vind het overigens knap van hem dat 'ie keer op de keer de strijd aangaat met vastgeroeste gelovigen
Religie bestaat toch niet onafhankelijk van mensen? Religie is 1 van de vele menselijke bezigheden.quote:Op woensdag 28 mei 2014 11:44 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Religie doet dat niet, mensen doen dat.
Zoals je in je laatste zin overigens zelf toegeeft.
Graag gedaan!quote:Op woensdag 28 mei 2014 15:16 schreef Molurus het volgende:
Deze video ken ik nog niet, dus alvast bedankt voor de tip!
Ach ja, kon ik maar zo praten, ik ga binnen een halve minuut al stotteren.quote:Herman Philipse ken ik uiteraard.... voor iedereen die iets wil leren over filosofie en die geen moeite heeft met 'dat arrogante kakstemmetje' een absolute aanrader.
Het is een zeer menselijke neiging om dingen die we niet begrijpen *toch* op de 1 of andere manier voor zichzelf te verklaren.quote:Op woensdag 28 mei 2014 11:41 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Nee, jij overschat de mens hier ernstig.
De meeste wetenschappers zijn er zelfs over eens dat wij het universum nooit echt gaan begrijpen, we kunnen slechts bepaalde onderdelen ervan verklaren.
Wie ik eigenlijk veel mooier vind spreken, literair zonder arrogant over te komen zeg maar, is Christopher Hitchens.quote:Op woensdag 28 mei 2014 15:31 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ach ja, kon ik maar zo praten, ik ga binnen een halve minuut al stotteren.
Sterker nog, echt iedereen doet het (zonder uitzondering), je stopt namelijk niet met denken.quote:Op woensdag 28 mei 2014 15:31 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het is een zeer menselijke neiging om dingen die we niet begrijpen *toch* op de 1 of andere manier voor zichzelf te verklaren.
Zelf ben ik er een groot voorstander van om daar *niet* aan toe te geven. Het is ten eerste nergens voor nodig, ten tweede bestaat er een groot gevaar dat mensen kennis en begrip gaan verwarren met geloof en illusie. Dat laatste heeft eigenlijk alleen maar negatieve effecten.
Oh? Als ik dat ooit doe dan hoor ik dat graag... maar volgens mij ben ik toch redelijk bedreven geworden in het vermijden daarvan.quote:Op woensdag 28 mei 2014 15:32 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Sterker nog, echt iedereen doet het (zonder uitzondering), je stopt namelijk niet met denken.
Ahja? jij kan je hersenen met miljarden neuronen controleren en beïnvloeden?quote:Op woensdag 28 mei 2014 15:33 schreef Molurus het volgende:
[..]
Oh? Als ik dat ooit doe dan hoor ik dat graag... maar volgens mij ben ik toch redelijk bedreven geworden in het vermijden daarvan.
je kan prima leven zonder antwoord te hebben op de vraag waar komen we vandaanquote:Op woensdag 28 mei 2014 10:43 schreef theunderdog het volgende:
Want zonder het geloven in een God verval je toch gewoon in sofisterij?
Ik bedoel, dan is er ook geen sprake van gezond verstand, of het heeft geen zin. Dit is logisch denken. Meer niet. De gelovigen in natuur-afgoden mogen altijd beargumenteren hoe een natuur ongeval, als zogenaamde "mens", eigenlijk een dier bloed en vlees, van verstand kan spreken. Het verstand functioneert doelgericht en bewust, en zo werkt de natuur niet, dus hoe is het mogelijk zonder een discontinuïteit tussen mens en natuur ?
Neuh, maar mijn miljarden neuronen hebben geleerd dat speculatie weinig constructief is.quote:Op woensdag 28 mei 2014 15:34 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ahja? jij kan je hersenen met miljarden neuronen controleren en beïnvloeden?
Wel heel erg knap.
Dan ben je wel een beetje onwetenschappelijk bezig...quote:Op woensdag 28 mei 2014 15:36 schreef Molurus het volgende:
[..]
Neuh, maar mijn miljarden neuronen hebben geleerd dat speculatie weinig constructief is.
Overigens ben ik niet zo'n scepticus dat ik stel dat wij geheel geen controle hebben over ons geestelijke functioneren en dat wij biologische robots zijn zonder enige vorm van controle.
Waarom? Zo'n bewering zou een wetenschappelijke basis moeten hebben, en juist die basis ontbreekt.quote:Op woensdag 28 mei 2014 15:37 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dan ben je wel een beetje onwetenschappelijk bezig...
Wetenschap heeft nu toch wel bewezen dat wij onze hersenen zijn.quote:Op woensdag 28 mei 2014 15:37 schreef Molurus het volgende:
[..]
Waarom? Zo'n bewering zou een wetenschappelijke basis moeten hebben, en juist die basis ontbreekt.
oh ? Dit is nieuw voor me. Kan je dit uitleggen en een aantal bronnen geven ?quote:Op woensdag 28 mei 2014 15:38 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Wetenschap heeft nu toch wel bewezen dat wij onze hersenen zijn.
Ratio speelt nauwelijks tot zelfs geen rol.
http://www.bol.com/nl/p/wij-zijn-ons-brein/1001004009714141/quote:Op woensdag 28 mei 2014 15:43 schreef TheListener het volgende:
[..]
oh ? Dit is nieuw voor me. Kan je dit uitleggen en een aantal bronnen geven ?
Niet bepaald, in die zin dat we eigenlijk nog maar heel weinig weten van hoe de hersenen werken en hoe de relatie met de menselijke psyche is.quote:Op woensdag 28 mei 2014 15:38 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Wetenschap heeft nu toch wel bewezen dat wij onze hersenen zijn.
Ratio speelt nauwelijks tot zelfs geen rol.
De absolute vrije wil is sowieso krankzinnig om nog in te geloven, neem allerlei ziektes, psychische afwijkingen enz.quote:Op woensdag 28 mei 2014 15:48 schreef MrGuma het volgende:
De vrije wil in zijn huidige definitie is hopeloos verleden tijd. We kunnen wel de definitie aanpassen en stellen dat wij ons gedrag kunnen beïnvloeden middels ratio.
Edit: Overigens zijn de titels welke jij aandraagt wel erg popi-jopie wetenschap.
Compatibilisme ftw!quote:Op woensdag 28 mei 2014 15:48 schreef MrGuma het volgende:
De vrije wil in zijn huidige definitie is hopeloos verleden tijd. We kunnen wel de definitie aanpassen en stellen dat wij ons gedrag kunnen beïnvloeden middels ratio.
Edit: Overigens zijn de titels welke jij aandraagt wel erg popi-jopie wetenschap.
Nou, als alle religies het daarover eens zijn dan kunnen die belachelijke concepten 'hemel' en 'hel' ook eindelijk de vuilnisbak in.quote:Op woensdag 28 mei 2014 15:50 schreef theunderdog het volgende:
[..]
De absolute vrije wil is sowieso krankzinnig om nog in te geloven, neem allerlei ziektes, psychische afwijkingen enz.
Maar wetenschap heeft nu juist bewezen dat er van die zogenaamde "ratio" waardoor wij onze keuzes kunnen beïnvloeden ook maar weinig over is.
Het brein is zeer complex, en neurowetenschap staat inderdaad nog in zijn kinderschoenen.quote:Op woensdag 28 mei 2014 15:50 schreef Molurus het volgende:
[..]
Niet bepaald, in die zin dat we eigenlijk nog maar heel weinig weten van hoe de hersenen werken en hoe de relatie met de menselijke psyche is.
Bovendien kan de conclusie dat wij geen controle hebben over onze psyche, of dat nu de hersenen zijn of iets anders, zomaar in den blinde worden getrokken. De diepere vraag of wij controle hebben over onze geest staat - bij gebrek aan begrip van onze hersenen - geheel los van de vraag of onze hersenen verantwoordelijk zijn voor wie wij zijn.
Wat ik wel een echte aanrader vindt is "Consciousness Explained" door Daniel Dennett.
Uhh, neequote:Op woensdag 28 mei 2014 15:51 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Nou, als alle religies het daarover eens zijn dan kunnen die belachelijke concepten 'hemel' en 'hel' ook eindelijk de vuilnisbak in.
Eh, ja. Het is nogal idioot om mensen te straffen of te belonen voor iets waar ze geen enkele invloed op hebben.quote:
God is onbegrijpelijk..quote:Op woensdag 28 mei 2014 15:53 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Eh, ja. Het is nogal idioot om mensen te straffen of te belonen voor iets waar ze geen enkele invloed op hebben.
Vrije wil is in elk geval niet wat de klassieke filosofen graag wilden dat het is. Maar dat betekent niet noodzakelijk dat vrije wil een illusie is. Het betekent slechts dat ons begrip ervan tekort schiet.quote:Op woensdag 28 mei 2014 15:51 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Het brein is zeer complex, en neurowetenschap staat inderdaad nog in zijn kinderschoenen.
Maar juist omdat het nog in zijn kinderschoenen staat is het uiterst interessant dat wij (de wetenschap) nu al heeft ontdekt dat wij (mensen) helemaal niet zo goed instaat zijn om vrije-keuze,s te maken.
Religie is onbegrijpelijk. Of er een god bestaat die wel of niet begrijpelijk is staat alles behalve vast.quote:
We kunnen hoogstens nog spreken over "vrijheid van keuze"...quote:Op woensdag 28 mei 2014 15:55 schreef Molurus het volgende:
[..]
Vrije wil is in elk geval niet wat de klassieke filosofen graag wilden dat het is. Maar dat betekent niet noodzakelijk dat vrije wil een illusie is. Het betekent slechts dat ons begrip ervan tekort schiet.
Religie en het geloven in God staat in principe los van elkaar.quote:Op woensdag 28 mei 2014 15:55 schreef Molurus het volgende:
[..]
Religie is onbegrijpelijk. Of er een god bestaat die wel of niet begrijpelijk is staat alles behalve vast.
En wat is daar dan het voordeel van?quote:Op woensdag 28 mei 2014 15:58 schreef theunderdog het volgende:
Je kan perfect in een God of iets bovennatuurlijks geloven zonder een religie aan te hangen.
Of religie en godsgeloof verschillende dingen zijn kun je inderdaad nog een aardige discussie over hebben.quote:Op woensdag 28 mei 2014 15:58 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Religie en het geloven in God staat in principe los van elkaar.
Je kan perfect in een God of iets bovennatuurlijks geloven zonder een religie aan te hangen.
Zeg ik dat dat een "voordeel" heeft soms?quote:
Daar ben ik het dus niet mee eens. Onze keuzes liggen misschien al 'vast' en zijn 'beïnvloedbaar'. Betekent nog niet dat ratio zelve niet bestaat, niet?quote:Op woensdag 28 mei 2014 15:50 schreef theunderdog het volgende:
[..]
De absolute vrije wil is sowieso krankzinnig om nog in te geloven, neem allerlei ziektes, psychische afwijkingen enz.
Maar wetenschap heeft nu juist bewezen dat er van die zogenaamde "ratio" waardoor wij onze keuzes kunnen beïnvloeden ook maar weinig over is.
Maar is ratio vrije wil? Of is het iets anders?quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:00 schreef MrGuma het volgende:
[..]
Daar ben ik het dus niet mee eens. Onze keuzes liggen misschien al 'vast' en zijn 'beïnvloedbaar'. Betekent nog niet dat ratio zelve niet bestaat, niet?
Mwau, niet helemaal. God is bovennatuurlijk, dat gaat boven ons begripsvermogen.quote:Op woensdag 28 mei 2014 15:59 schreef Molurus het volgende:
[..]
Of religie en godsgeloof verschillende dingen zijn kun je inderdaad nog een aardige discussie over hebben.
Maar dat verandert niets aan het feit dat de conclusie dat er een god bestaat die onbegrijpelijk is daar helemaal niet uit volgt.
Anders gezegd: jij gelooft dat er een god bestaat, en gelooft dat die onbegrijpelijk is. Dat is iets heel anders dan "god is onbegrijpelijk".
Stel ik de vraag anders: waarom je levenspad met een god bewandelen als het ook zonder kan?quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:00 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Zeg ik dat dat een "voordeel" heeft soms?
Het is gewoon een levenspad die je gaat bewandelen, de een doet dat met God de ander zonder...
Omdat ik als gelovige (in god) gelukkiger ben dan als atheïst.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:01 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Stel ik de vraag anders: waarom je levenspad met een god bewandelen als het ook zonder kan?
Nee, jij gelooft dat er een god bestaat en dat die bovennatuurlijk is en jouw begrip te boven gaat. Dat is, nogmaals, niet hetzelfde.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:01 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Mwau, niet helemaal. God is bovennatuurlijk, dat gaat boven ons begripsvermogen.
Ratio is simpelweg de mogelijkheid tot 'denken' of 'begrijpen'. Ratio staat verder volledig 'los' van een vrije wil.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:01 schreef Molurus het volgende:
[..]
Maar is ratio vrije wil? Of is het iets anders?
Was je ook al eens atheïst dan?quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:02 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Omdat ik als gelovige (in god) gelukkiger ben dan als atheïst.
Bovennatuurlijk = iets dat het natuurlijke overstijgt.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:02 schreef Molurus het volgende:
[..]
Nee, jij gelooft dat er een god bestaat en dat die bovennatuurlijk is en jouw begrip te boven gaat. Dat is, nogmaals, niet hetzelfde.
En ik vrees dat je - desgevraagd - niet eens kunt uitleggen wat dat nu eigenlijk betekent... 'bovennatuurlijk'. (Niet bedoeld als verwijt... het is iets dat heel veel voorkomt.)
ik dacht dat je de duivels advocaat aan het spelen was? Tenminste dat zei je tegen SpecialK.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:02 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dat je gelukkig wordt van een geloofsovertuiging betekent toch niet dat die waar is?quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:02 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dat is een nogal circulaire definitie. Wanneer is iets 'niet natuurlijk'?quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:03 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Bovennatuurlijk = iets dat het natuurlijke overstijgt.
Ik ben dan ook de advocaat van de duivel aan het spelen.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:03 schreef TheListener het volgende:
[..]
ik dacht dat je de duivels advocaat aan het spelen was? Tenminste dat zei je tegen SpecialK.
Dit topic draait een steeds vreemdere kant op.
Als het niet bestaat.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:04 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is een nogal circulaire definitie. Wanneer is iets 'niet natuurlijk'?
Dat is precies wat ik zeg he: dat gaat boven het menselijke (of in ieder geval mijn) begripsvermogen.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:04 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is een nogal circulaire definitie. Wanneer is iets 'niet natuurlijk'?
Uiteraard.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:04 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat je gelukkig wordt van een geloofsovertuiging betekent toch niet dat die waar is?
Als ik erin zou slagen mijzelf wijs te maken dat ik de staatsloterij ga winnen volgende maand... als ik dat *echt* zou geloven... dan zou ik daar waarschijnlijk best gelukkig van worden. Maar dat wil nog niet zeggen dat het waar is.
Je bent me kwijt. Kan je precies uitleggen. Waar je in gelooft en wat precies je stelling is ? ik snap er echt niks meer vanquote:Op woensdag 28 mei 2014 16:05 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik ben dan ook de advocaat van de duivel aan het spelen.
Ik ben gelovig in de zin dat ik geloof in een God (god is alles) , maar ik zou nooit in het echt stellen dat het geloven in God logisch of zelfs slechts een kwestie is van gezond verstand.
Nee, geloof in God is alles behalve dat.
Het is niet wetenschappelijk aantoonbaar inderdaad.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:06 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dan bestaat god dus per definitie niet. Probleem opgelost.
Er zijn ontzettend veel natuurlijke verschijnselen die wij niet begrijpen. Zijn ze daarom 'niet natuurlijk'?quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:06 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dat is precies wat ik zeg he: dat gaat boven het menselijke (of in ieder geval mijn) begripsvermogen.
Daar komt het inderdaad op neer. Er is alleen een verschil, ik ben er van overtuigd dat de wetenschap het bestaan van God nooit gaat kunnen bewijzen.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:08 schreef Molurus het volgende:
[..]
Er zijn ontzettend veel natuurlijke verschijnselen die wij niet begrijpen. Zijn ze daarom 'niet natuurlijk'?
Is dat de meetlat waarlangs we 'bovennatuurlijk' definiëren? Ons eigen begrip?
En betekent dat dat zo gauw we iets begrijpen het ineens niet meer bovennatuurlijk is terwijl het dat voorheen wel was?
Dus samengevat: "bovennatuurlijk" zegt helemaal niets over de verschijnselen zelf, het zegt alleen iets over ons eigen (gebrek aan) begrip daarvan. Zeg ik het zo goed?quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:10 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Daar komt het inderdaad op neer. Er is alleen een verschil, ik ben er van overtuigd dat de wetenschap het bestaan van God nooit gaat kunnen bewijzen.
Joah, in principe wel.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:11 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dus samengevat: "bovennatuurlijk" zegt helemaal niets over de verschijnselen zelf, het zegt alleen iets over ons eigen (gebrek aan) begrip daarvan. Zeg ik het zo goed?
net als velen snap je niet echt hoeveel moed en kracht het vergt om te geloven.quote:Op woensdag 28 mei 2014 10:49 schreef mvdejong het volgende:
Ik bemerk daarin enige terughoudendheid, en op zich begrijp ik dat wel. Want tenslotte is de conclusie dan onvermijdbaar: jouw 'god' neemt dan geen bijzondere plaats meer in tussen andere onbegrepen verschijnselen. (Waarvan we voor een deel wel weten dat ze bestaan trouwens.)quote:
Omdat dit ook niet te bewijzen valt wat weer wijst op een grotere kans is dat het er niet is.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:10 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Daar komt het inderdaad op neer. Er is alleen een verschil, ik ben er van overtuigd dat de wetenschap het bestaan van God nooit gaat kunnen bewijzen.
Terughoudendheid? welnee, God is bovennatuurlijk en bovennatuurlijk is inderdaad een begrip voor alles dat wij niet of nog niet begrijpen/kunnen verklaren...quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:13 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik bemerk daarin enige terughoudendheid, en op zich begrijp ik dat wel. Want tenslotte is de conclusie dan onvermijdbaar: jouw 'god' neemt dan geen bijzondere plaats meer in tussen andere onbegrepen verschijnselen. (Waarvan we voor een deel wel weten dat ze bestaan trouwens.)
zijn jullie al de hele dag aant bekvechten?quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:17 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Terughoudendheid? welnee, God is bovennatuurlijk en bovennatuurlijk is inderdaad een begrip voor alles dat wij niet of nog niet begrijpen/kunnen verklaren...
En het is inderdaad waar dat zaken die wij vroeger niet konden verklaren, wij nu wel kunnen verklaren. Maar dat weerlegt het tegenovergestelde ook niet..
Laat ik een vraag terug stellen: waarom kunnen er geen zaken zijn die wij mensen gewoon nooit kunnen verklaren? dat dat echt ons petje ter boven gaat?
Nou dat, precies dat zie ik als God (en uiteraard voel ik zijn aanwezigheid, maar dat is een andere discussie).
Die zaken kunnen er zeker zijn, maar wat is het probleem met simpelweg zeggen "wij snappen het niet"?quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:17 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Laat ik een vraag terug stellen: waarom kunnen er geen zaken zijn die wij mensen gewoon nooit kunnen verklaren? dat dat echt ons petje ter boven gaat?
Nou dat, precies dat zie ik als God (en uiteraard voel ik zijn aanwezigheid, maar dat is een andere discussie).
Waar zeg ik dat dat een probleem is?quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:19 schreef OllieWilliams het volgende:
[..]
Die zaken kunnen er zeker zijn, maar wat is het probleem met simpelweg zeggen "wij snappen het niet"?
Laat ik m'n vraag anders stellen. Wat is het nut ervan om dit aan een god toe te schrijven?quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:20 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Waar zeg ik dat dat een probleem is?
Iedereen moet dat voor zichzelf weten.
Dan kan je net zo goed een paar pillen per dag nemen die je elke dag blij ende gelukkig houden?quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:02 schreef theunderdog het volgende:
Dat heb ik helemaal nooit beweerd. Maar als er zoiets bestaat, dat zou best kunnen, dan kunnen we dat nooit weten. Je kunt tenslotte nooit weten wat we in de toekomst wel en niet zullen begrijpen.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:17 schreef theunderdog het volgende:
Dat is vooral een naampje geven aan iets dat je niet begrijpt. Meer is het echt niet.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:17 schreef theunderdog het volgende:
Voor mij persoonlijk is het een aardige manier om mijn begrip van de wereld en mijn argumenten aan te scherpen. Bovendien zie ik het als een vorm van vermaak.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:19 schreef Daskaar het volgende:
[..]
zijn jullie al de hele dag aant bekvechten?
heeft dit ooit zin gehad?
In welke god geloof je eigenlijk? En waarom juist in die ene en niet in al die duizenden andere? En wat maakt het bestaan van die ene reëler dan al die anderen?quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:20 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Waar zeg ik dat dat een probleem is?
Iedereen moet dat voor zichzelf weten.
Ook dat is voor iedereen verschillend, maar om het op mijzelf te betrekken: ik word gelukkig van het geloof in God.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:20 schreef OllieWilliams het volgende:
[..]
Laat ik m'n vraag anders stellen. Wat is het nut ervan om dit aan een god toe te schrijven?
Dat geef ik toch ook gewoon toe?quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:21 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat heb ik helemaal nooit beweerd. Maar als er zoiets bestaat, dat zou best kunnen, dan kunnen we dat nooit weten. Je kunt tenslotte nooit weten wat we in de toekomst wel en niet zullen begrijpen.
En al konden we dat wel vaststellen... dan nog zegt dat uitsluitend iets over ons, niet over dat verschijnsel.
[..]
Dat is vooral een naampje geven aan iets dat je niet begrijpt. Meer is het echt niet.
Ik zie God als levensadem van de kosmos, oorzaak van alles. Het enige dat niet gemaakt is maar altijd was, is en zal zijnquote:Op woensdag 28 mei 2014 16:22 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
In welke god geloof je eigenlijk? En waarom juist in die ene en niet in al die duizenden andere? En wat maakt het bestaan van die ene reëler dan al die anderen?
Maar waarom dan wel? Omdat je je er prettig bij voelt? Een wat minder schadelijke vorm van opium?quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:24 schreef theunderdog het volgende:
Het verschil is alleen dat het wel degelijk wat "meer" is dan dat alleen. Ik geloof niet in God omdat we bepaalde dingen "nog" niet kunnen verklaren ofzo.
god gaat om liefde en begrip voor andersdenkenden.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:22 schreef Molurus het volgende:
[..]
Voor mij persoonlijk is het een aardige manier om mijn begrip van de wereld en mijn argumenten aan te scherpen. Bovendien zie ik het als een vorm van vermaak.
Als iemand anders er iets van opsteekt, wat zo nu en dan best wel gebeurt, dan zie ik dat als bonus. Mooi meegenomen.
Ik ben wel nieuwsgierig wat de reden is dat je wel in een god gelooft. En hoe het zo gekomen is.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:24 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dat geef ik toch ook gewoon toe?
Het verschil is alleen dat het wel degelijk wat "meer" is dan dat alleen. Ik geloof niet in God omdat we bepaalde dingen "nog" niet kunnen verklaren ofzo.
Dat lijkt me rationeel nog lastiger te verdedigen dan een universum dat uit niets is ontstaan...quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:25 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik zie God als levensadem van de kosmos, oorzaak van alles. Het enige dat niet gemaakt is maar altijd was, is en zal zijn
Ervaringen, ik voel zijn aanwezigheid..quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:26 schreef Molurus het volgende:
[..]
Maar waarom dan wel? Omdat je je er prettig bij voelt? Een wat minder schadelijke vorm van opium?
Of gaat er echt een rationele gedachte achter schuil? En zo ja, wat is die dan?
Zeker, rationaliteit speelt hier dan ook geen enkele rol..quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:27 schreef OllieWilliams het volgende:
[..]
Dat lijkt me rationeel nog lastiger te verdedigen dan een universum dat uit niets is ontstaan...
Dat is meer dat je het niet ziet dan dat het er niet is, vrees ik.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:27 schreef Daskaar het volgende:
[..]
god gaat om liefde en begrip voor andersdenkenden.
dat mis ik idd wel es bij jou.
ja bij mij omdat ik me er prettig bij voel o.a.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:26 schreef Molurus het volgende:
[..]
Maar waarom dan wel? Omdat je je er prettig bij voelt? Een wat minder schadelijke vorm van opium?
Of gaat er echt een rationele gedachte achter schuil? En zo ja, wat is die dan?
Als je het zelf begrijpt, zou je het dan niet moeten kunnen uitleggen?quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:28 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ervaringen, ik voel zijn aanwezigheid..
Eigenlijk is het een beetje nutteloos om dit proberen uit te leggen aan iemand die dat niet zo voelt..
Is dat niet in zekere zin jezelf voor de gek houden dan? Welliswaar met het prettige bijeffect dat je je dan niet meer eenzaam voelt... maar is het meer dan dat?quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:31 schreef Daskaar het volgende:
[..]
ja bij mij omdat ik me er prettig bij voel o.a.
maar dat alleen zou niet genoeg zijn. je moet een reden hebben, anders hou je jezelf voor de gek.
een leven zonder Jezus, is voor mij eenzaamheid, alleen de gedachte van hem neemt dat gevoel van me weg.
ja? wat weten wij nou?quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:27 schreef OllieWilliams het volgende:
[..]
Dat lijkt me rationeel nog lastiger te verdedigen dan een universum dat uit niets is ontstaan...
Er is best veel wat we *wel* weten.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:32 schreef Daskaar het volgende:
[..]
ja? wat weten wij nou?
of is dat te makkelijk?
Maar hoe gaat dat dan? Je bent eerst atheïst en opeens voel je een aanwezigheid waardoor je in god bent gaan geloven. Waarom had je het idee dat dat een god was. Tenslotte wist je als atheïst niet hoe de aanwezigheid van een god voelde, dus vergelijkingsmateriaal had je niet.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:28 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ervaringen, ik voel zijn aanwezigheid..
Eigenlijk is het een beetje nutteloos om dit proberen uit te leggen aan iemand die dat niet zo voelt..
Ik voel bij alles wat ik doe zijn aanwezigheid.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:31 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als je het zelf begrijpt, zou je het dan niet moeten kunnen uitleggen?
"If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." - Albert Einstein.
Nu verwacht ik niet dat je het in een paar zinnen kunt uitleggen... maar ik hoop wel dat die constatering op zich voor jou een reden is om een poging te doen het aan jezelf uit te leggen en je eigen begrip van je geloof te verdiepen.
weer iemand die denkt voor een god te praten en waarvoor deze zou staan? Over het algemeen vind ik een almachtige god een zeer ruim begrip maar dat mensen die zelf denken te weten waar deze almachtige god voor staat vind ik arrogant, ook al geloof ik zelf niet in een god-persoon. Ook waar je op deze aardkloot geboren bent bepaalt je visie van een god omdat je dat vanuit een bepaalde hoek hebt meegekregen. compleet willekeurig kom je met verschillende vormen van religie in aanraking. Maar natuurlijk heeft 1 groep het correct.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:27 schreef Daskaar het volgende:
god gaat om liefde en begrip voor andersdenkenden.
dat mis ik idd wel es bij jou.
Klopt, ik kan dan ook niets bewijzen..quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:33 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Maar hoe gaat dat dan? Je bent eerst atheïst en opeens voel je een aanwezigheid waardoor je in god bent gaan geloven. Waarom had je het idee dat dat een god was. Tenslotte wist je als atheïst niet hoe de aanwezigheid van een god voelde, dus vergelijkingsmateriaal had je niet.
ja, maar jouw kant kent iedereen.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:29 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is meer dat je het niet ziet dan dat het er niet is, vrees ik.Stiekum hoop ik toch ook het begrip dat anderen van de wereld hebben te verbreden, alleen omdat ik het beste met ze voor heb.
Voor alle duidelijkheid: ik ontken het bestaan van jouw gevoelens op geen enkele manier. Die gevoelens, en zo'n beetje alle aspecten van menselijk bewustzijn, zijn nog grotendeels onbegrepen.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:34 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik voel bij alles wat ik doe zijn aanwezigheid.
Maar om uit te leggen wat ik dan exact voel , daarvoor je het toch echt zelf voelen. Dat valt niet onder woorden te brengen.
aannamesquote:Op woensdag 28 mei 2014 16:33 schreef Molurus het volgende:
[..]
Er is best veel wat we *wel* weten.
Zie ook:
Mijn gevoel is op geen enkele wijze logisch te verklaren inderdaad...quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:37 schreef Molurus het volgende:
[..]
Voor alle duidelijkheid: ik ontken het bestaan van jouw gevoelens op geen enkele manier. Die gevoelens, en zo'n beetje alle aspecten van menselijk bewustzijn, zijn nog grotendeels onbegrepen.
Waar ik een scheiding in probeer te maken is "geloven omdat ik dat een prettig gevoel vindt" en "geloven omdat dat logisch is" (om even terug te haken op de TT).
Zover ik het nu kan zien is het voor jou vooral dat eerste.
Het gaat er mij ook niet om dat je het kunt bewijzen, maar meer dat je iets onbekends voelt en er vanuit gaat dat dat wel een god kan wezen. Laat ik het zo vragen, hoe weet je dat die aanwezigheid is die je voelt, een god is en geen ander 'bovennatuurlijk wezen'?quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:35 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Klopt, ik kan dan ook niets bewijzen..
Het is een geloof, een gevoel. En zo zijn er wel meer dingen in mijn leven die ik niet kan bewijzen maar waar ik wel heilig van overtuigd ben.
het is een bodem om op te groeien, dat geloof ik.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:32 schreef Molurus het volgende:
[..]
Is dat niet in zekere zin jezelf voor de gek houden dan? Welliswaar met het prettige bijeffect dat je je dan niet meer eenzaam voelt... maar is het meer dan dat?
Beter in welk opzicht? En hoe slaagt godsgeloof daar wel in?quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:36 schreef Daskaar het volgende:
Ik denk gewoon niet dat jouw kant nieuwe kennis brengt en een beter mens maakt van ons.
En dat is slecht? Waarom?quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:36 schreef Daskaar het volgende:
wat het doet is er op hameren wat we zijn, apen.
Ik vond dat geen briljante docu om heel eerlijk te zijn, maar die conclusie zit zeker een kern van waarheid in: wie stopt met twijfelen is gestopt met nadenken.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:36 schreef Daskaar het volgende:
heb je ooit religulous gezien van bill maher? de eindconclusie is dat ie pleit voor twijfel.
dus altijd blijven twijfelen maakt van ons een beter mens, is dat waar jij ook achter staat?
Mijn God is niet de god zoals ik veel religies beschreven wordt he..quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:38 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Het gaat er mij ook niet om dat je het kunt bewijzen, maar meer dat je iets onbekends voelt en er vanuit gaat dat dat wel een god kan wezen. Laat ik het zo vragen, hoe weet je dat die aanwezigheid is die je voelt, een god is en geen ander 'bovennatuurlijk wezen'?
Het is vooral nog niet verklaard. "Onverklaarbaar" kan nooit worden vastgesteld.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:38 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Mijn gevoel is op geen enkele wijze logisch te verklaren inderdaad...
Eens.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:39 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het is vooral nog niet verklaard. "Onverklaarbaar" kan nooit worden vastgesteld.
Dit vind overigens een heel aardige poging, maar zoals de spreker zelf aangeeft is het nog verre van compleet. Dit soort dingen staat echt in de kinderschoenen:quote:
Klopt, ik vind neurowetenschap wel reuze interessant .quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:40 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit vind overigens een heel aardige poging, maar zoals de spreker zelf aangeeft is het nog verre van compleet. Dit soort dingen staat echt in de kinderschoenen:
O ja? Volgens mij zijn we denkende mensen genaamd homosapiens. Een afstammeling maar met bewustzijn en alles wat daarbij komt kijken. We kunnen enorm wreed zijn, maar ook enorm goed. De kracht zit ons ook in de verbeelding en het oplossen van ongemakken, iets wat je overigens ook bij simple primaten ziet, net zoals bijvoorbeeld homofilie. Dat maakt ons geen zelfde type primaten.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:36 schreef Daskaar het volgende:
wat het doet is er op hameren wat we zijn, apen.
Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn. Ik geloof dat er nog veel is wat we niet weten. Ik geloof juist dat religie ons tegenhoud om antwoorden te vinden die ons meer duidelijkheid verschaft wanneer dit niet in het straatje van de religie past..quote:heb je ooit religulous gezien van bill maher? de eindconclusie is dat ie pleit voor twijfel.
dus altijd blijven twijfelen maakt van ons een beter mens, is dat waar jij ook achter staat?
hahaquote:Op woensdag 28 mei 2014 16:38 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Mijn gevoel is op geen enkele wijze logisch te verklaren inderdaad...
En dat maakt het zo fascinerend. Zoveel mensen die een verschillende kijk op goden hebben, dat het gewoon verwarrend wordt. Hierdoor is het woord zo nietszeggend geworden. Sterker ik, dan kan ik ook zeggen dat ik in een god geloof en dat die god in mijn ogen de zon is.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:39 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Mijn God is niet de god zoals ik veel religies beschreven wordt he..
Hierboven geef ik aan hoe ik "god" zie..
Mij beledigen?quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:45 schreef Morrigan het volgende:
[..]
En dat maakt het zo fascinerend. Zoveel mensen die een verschillende kijk op goden hebben, dat het gewoon verwarrend wordt. Hierdoor is het woord zo nietszeggend geworden. Sterker ik, dan kan ik ook zeggen dat ik in een god geloof en dat die god in mijn ogen de zon is.
Ik wil je niet beledigen ouzo, maar ik vind het gewoon opvallend dat veel mensen die net als jij iets bovennatuurlijks voelen, die aanwezigheid god noemen.
neh vond m zelf ook wat makkelijk en Maher zelf een beetje overkomen als een pestkop die uiteindelijk zichzelf voor lul zet.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:38 schreef Molurus het volgende:
[..]
Beter in welk opzicht? En hoe slaagt godsgeloof daar wel in?
[..]
En dat is slecht? Waarom?
[..]
Ik vond dat geen briljante docu om heel eerlijk te zijn, maar die conclusie zit zeker een kern van waarheid in: wie stopt met twijfelen is gestopt met nadenken.
Natuurlijk.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:47 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Mij beledigen?![]()
Ik begrijp je maar al te goed ! Er is zelfs een of andere religie (ik kan niet op de naam komen) die geloven in 30 miljoen goden..
Maar je moet weten dat ik daar niets mee te maken heb. Mijn geloof is een individuele zaak.
Daar is de wetenschap dan ook helemaal niet voor bedoeld. De wetenschap omschrijft slechts de meetbare werkelijkheid.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:50 schreef Daskaar het volgende:
[..]
neh vond m zelf ook wat makkelijk en Maher zelf een beetje overkomen als een pestkop die uiteindelijk zichzelf voor lul zet.
Maar in hoeverre laat wetenschap ons zien waar en hoe we boven onszelf moeten uitstijgen. het laat constant zien wat we nu zijn en wat we waren. het laat niks zien over waar naartoe we zouden moeten gaan.
u feel me?
Hehehe, niet gaan provoceren jij he...quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:50 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Natuurlijk.![]()
Heeft jouw god trouwens ook een naam of noem je hem/haar/het gewoon god.
wacht noem je mij nou heiliger dan heilig?quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:34 schreef B-FliP het volgende:
[..]
weer iemand die denkt voor een god te praten en waarvoor deze zou staan? Over het algemeen vind ik een almachtige god een zeer ruim begrip maar dat mensen die zelf denken te weten waar deze almachtige god voor staat vind ik arrogant, ook al geloof ik zelf niet in een god-persoon. Ook waar je op deze aardkloot geboren bent bepaalt je visie van een god omdat je dat vanuit een bepaalde hoek hebt meegekregen. compleet willekeurig kom je met verschillende vormen van religie in aanraking. Maar natuurlijk heeft 1 groep het correct.
Ik kan overigens zat gelovigen aanwijzen waarbij het wat minder om dat liefde en begrip gaat. Een atheist aanvallen dat deze dat niet continu laat zien laat blijken dat je dat kennelijk niet in je eigen gelederen zoekt meneer heiliger dan heilig.
Vandaar dat je dit ook meent te moeten bediscussieren op een publiek forum... makes perfect sense!quote:
precies!quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:51 schreef Perrin het volgende:
[..]
Daar is de wetenschap dan ook helemaal niet voor bedoeld. De wetenschap omschrijft slechts de meetbare werkelijkheid.
quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:52 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Vandaar dat je dit ook meent te moeten bediscussieren op een publiek forum... makes perfect sense!
Maar god is toch onbegrijpbaar?quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:53 schreef Daskaar het volgende:
[..]
precies!
god gaat daar aan voorbij.
dat is de essentie van god.
geloof is voor iedereen een individuele zaak, niemand kan het van je overnemen of op je afgeven. tis altijd puur persoonlijkquote:Op woensdag 28 mei 2014 16:52 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Vandaar dat je dit ook meent te moeten bediscussieren op een publiek forum... makes perfect sense!
Dat is gewoon een slap excuus om te proberen de wetenschap voor te blijven.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:53 schreef Daskaar het volgende:
[..]
precies!
god gaat daar aan voorbij.
dat is de essentie van god.
Onzin, er zijn veel gelovige die hun geloof door de strot van andere willen douwen.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:53 schreef Daskaar het volgende:
[..]
geloof is voor iedereen een individuele zaak, niemand kan het van je overnemen of op je afgeven. tis altijd puur persoonlijk
hahahahaquote:Op woensdag 28 mei 2014 16:54 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Onzin, er zijn veel gelovige die hun geloof door de strot van andere willen douwen.
Er is niets engs aan God, niet aan Sinterklaas, niet aan de Kerstman en niet aan de grote boze wolf.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:12 schreef Daskaar het volgende:
En wat vindt je zo eng aan God, dat je niet eens hem durft aan te kijken?
nou ik vind dat wel een heel slap excuus om wetenschap relevant te laten blijvenquote:Op woensdag 28 mei 2014 16:54 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Dat is gewoon een slap excuus om te proberen de wetenschap voor te blijven.
Je reactie was dat. Ik had verder niet veel van je andere reacties gelezen. Iemand zeggen dat god over liefde en begrip gaat en zeggen dat deze dat welleens mist vind ik hetzelfde klinken als: Als je zou geloven zou je wat meer liefde en begrip tonen. Dat vind ik heilig boontje spelen. Ik ken je verder niet maar heb nu meer van je reacties gelezen en zie dat je het wellicht niet zo bedoelt, maar het komt wel zo over als je die reactie zo leest. Ik heb overigens wel een andere meer inhoudelijke reactie geplaatst op je andere post.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:52 schreef Daskaar het volgende:
wacht noem je mij nou heiliger dan heilig?
zeker wel.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:55 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Er is niets engs aan God, niet aan Sinterklaas, niet aan de Kerstman en niet aan de grote boze wolf.
Nee hoor, als ik bang of onzeker ben, dan zoek ik een oplossing, en ga niet vluchten in een fantasie-wereld die me troost en zegt dat als ik maar geloof alles goed komt, hier of in een of ander toekomstig leven.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:57 schreef Daskaar het volgende:
[..]
zeker wel.
ik proef bij jou boosheid, afstand.
oftewel onzekerheid, kwetsbaarheid.
jij bent bang.
zonder twijfel.
en met goede reden.
2quote:Op woensdag 28 mei 2014 17:00 schreef highender het volgende:
Geloven in een god moet je zelf weten, zolang er maar geen leefregels voor derden uit volgen.
hmm zit wat in.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:57 schreef B-FliP het volgende:
[..]
Je reactie was dat. Ik had verder niet veel van je andere reacties gelezen. Iemand zeggen dat god over liefde en begrip gaat en zeggen dat deze dat welleens mist vind ik hetzelfde klinken als: Als je zou geloven zou je wat meer liefde en begrip tonen. Dat vind ik heilig boontje spelen. Ik ken je verder niet maar heb nu meer van je reacties gelezen en zie dat je het wellicht niet zo bedoelt, maar het komt wel zo over als je die reactie zo leest. Ik heb overigens wel een andere meer inhoudelijke reactie geplaatst op je andere post.
ik zit maar te fuckenquote:Op woensdag 28 mei 2014 16:59 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Nee hoor, als ik bang of onzeker ben, dan zoek ik een oplossing, en ga niet vluchten in een fantasie-wereld die me troost en zegt dat als ik maar geloof alles goed komt, hier of in een of ander toekomstig leven.
eensquote:Op woensdag 28 mei 2014 17:00 schreef highender het volgende:
Geloven in een god moet je zelf weten, zolang er maar geen leefregels voor derden uit volgen.
Ik doel op het geheel. God is onbegrijpbaar, maar je weet wel dat hij bestaat, dan wel de drie standaard kenmerken heeft. En inderdaad, ook de essentie kan je onmogelijk weten onder die aanname.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:54 schreef Daskaar het volgende:
[..]
je doelt op het woord essentie?
gevat hoor
Ik kreeg zo'n Yoda-momentje "I sense much anger in you ...".quote:
haha ja precies.quote:Op woensdag 28 mei 2014 17:05 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Ik kreeg zo'n Yoda-momentje "I sense much anger in you ...".
god is niet te defineren, en hoe meer regels je aan hem vast legt hoe minder hij kan bewegen in je leven.quote:Op woensdag 28 mei 2014 17:05 schreef MrGuma het volgende:
[..]
Ik doel op het geheel. God is onbegrijpbaar, maar je weet wel dat hij bestaat, dan wel de drie standaard kenmerken heeft. En inderdaad, ook de essentie kan je onmogelijk weten onder die aanname.
Hmm... de bewegingsvrijheid van god is afhankelijk van onze definitie van hem?quote:Op woensdag 28 mei 2014 17:09 schreef Daskaar het volgende:
[..]
god is niet te defineren, en hoe meer regels je aan hem vast legt hoe minder hij kan bewegen in je leven.
dat geloof ik.
Vanzelfsprekend. Dat betekent echter niet dat er andere manieren zijn om dingen te weten. Andere kennismethodes zullen zichzelf onafhankelijk moeten bewijzen.quote:Op woensdag 28 mei 2014 17:09 schreef Daskaar het volgende:
meer dan wetenschap me ooit kan vertellen.
Hmm... gevoel is gewoon dat: gevoel. Gevoelens zijn psychische mechanismes die door evolutie tot stand zijn gekomen omdat ze mensen tot gedrag aansporen die, somehow, gunstig zijn voor het voortbestaan van genen.quote:Op woensdag 28 mei 2014 17:09 schreef Daskaar het volgende:
er is maar 1 weten, en dat is een gevoel.
Waar had ik nou die defibrillator gelaten? *Zoekt in de bezemkast van Fok crew*quote:
quote:Op woensdag 28 mei 2014 17:18 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hmm... de bewegingsvrijheid van god is afhankelijk van onze definitie van hem?
Het klinkt alsof je het hebt over de bewegingsvrijheid van je geloof, en niet zozeer van die god.
[..]
Vanzelfsprekend. Dat betekent echter niet dat er andere manieren zijn om dingen te weten. Andere kennismethodes zullen zichzelf onafhankelijk moeten bewijzen.
[..]
Hmm... gevoel is gewoon dat: gevoel. Gevoelens zijn psychische mechanismes die door evolutie tot stand zijn gekomen omdat ze mensen tot gedrag aansporen die, somehow, gunstig zijn voor het voortbestaan van genen.
Iets wat mensen nog wel eens uit het oog verliezen is dat de menselijke geest niet is geëvolueerd om een betrouwbaar en nauwkeurig begrip van de wereld te hebben. De menselijke geest is geëvolueerd, net als alle andere eigenschappen van mensen en dieren, om de genen die die eigenschappen voortbrengen te promoten.
Begrip van de wereld is voor mensen een groot succes gebleken, maar dat maakt onze perceptie van de wereld niet minder subjectief. Het blijft gericht op onze eigen wereld. Alles dat daarbuiten valt is voor ons betrekkelijk lastig intuïtief te begrijpen. Denk bijvoorbeeld aan hoe de kwantumwereld zich gedraagt. Het lijkt wel fundamenteel onbegrijpbaar voor mensen.
Die vraag is mij al een brug te ver. Waarom denk je dat er een doel is?quote:Op woensdag 28 mei 2014 17:21 schreef Daskaar het volgende:
[..]
ik ben benieuwd, want is het doel van het leven volgens jou?
Lijkt mij ook. Het is ook een erg menselijke gedachte. Door te denken als mens beredeneren we als mens, iets wat niet direct een juiste manier van beredeneren hoeft te zijn bij het beantwoorden van waarom dingen zijn zoals ze zijn. Niet alles draait om de mens.quote:Op woensdag 28 mei 2014 17:24 schreef Molurus het volgende:
Die vraag is mij al een brug te ver. Waarom denk je dat er een doel is?
Dat heeft ook weer te maken met de evolutionaire achtergrond van ons bewustzijn. Er is een reden dat we overal doelen achter zoeken... tenslotte zouden onze voorouders niet heel lang hebben geleefd als ze niet elk bewegend grassprietje hadden aangezien voor een roofdier. 9 van de 10 keer klopt dat niet, maar die 1 op de 10 keer is van levensbelang.quote:Op woensdag 28 mei 2014 18:06 schreef B-FliP het volgende:
[..]
Lijkt mij ook. Het is ook een erg menselijke gedachte. Door te denken als mens beredeneren we als mens, iets wat niet direct een juiste manier van beredeneren hoeft te zijn bij het beantwoorden van waarom dingen zijn zoals ze zijn. Niet alles draait om de mens.
Ga maar eens in Saudi Arabia op straat schreeuwen dat god niet bestaat en dat je atheist bent.quote:Op woensdag 28 mei 2014 11:28 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik heb het natuurlijk over het nu.
Dan heb je eigenlijk alleen nog het creationisme die zich wil verspreiden.
..of probeer het eens te bekijken vanuit het perspectief van een alien die de aarde bezoekt. Wat zal hij denken dat ons doel is?quote:Op woensdag 28 mei 2014 17:24 schreef Molurus het volgende:
[..]
Die vraag is mij al een brug te ver. Waarom denk je dat er een doel is?
Het leven heeft helemaal geen doel. Gelukkig maar. Als het leven wel een doel had, dan zou dat verschrikkelijk zijn.quote:Op woensdag 28 mei 2014 17:21 schreef Daskaar het volgende:
[..]
ik ben benieuwd, want is het doel van het leven volgens jou?
Dat is wel erg gemakkelijk gesteld. Ik zeg niet dat het leven een doel heeft, maar ik sluit het ook niet uit. Simpel gezegd kan ik er eigenlijk niets over zeggen. Een standpunt dat meer mensen zouden moeten hebben als er niets over te zeggen valt.quote:Op woensdag 28 mei 2014 19:17 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Het leven heeft helemaal geen doel. Gelukkig maar. Als het leven wel een doel had, dan zou dat verschrikkelijk zijn.
net als vele andere gelovigen snap jij niet dat bovenstaande stukje weergeeft dat jij al a priori gelooft in God en niet meer open staat voor de mogelijkheid dat ie niet bestaat. Hoe kun je openstaan voor iets dat niet bestaat of waar je nog geen enkele kennis van hebt? De enige reden dat je op zoek gaat naar zo'n god, is omdat je ergens al in het bestaan van zo'n wezen gelooft. En de enige reden dat je dat doet is omdat anderen je daar verhalen over hebben verteld.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:12 schreef Daskaar het volgende:
[..]
net als velen snap je niet echt hoeveel moed en kracht het vergt om te geloven.
Tis niet hetzelfde als je ogen sluiten, zoals jullie doen als t aankomt op het mogelijke bestaan van God.
Niet alleen kan wetenschap nooit God buitensluiten, maar ook kom je nooit dichter tot God(als je er wil achter komen of hij bestaat) als je er niet voor open staat, als je zegt "Laat jezelf maar zien".
je cockblocked jezelf, want je zal elke mogelijke reden om in God te geloven, toch afdoen als onzin.
Je toont ook aan met een dergelijk standpunt dat je al een antwoord gegeven hebt op de vraag "bestaat God?", je hebt een keus gemaakt en staat niet langer open voor een ander mogelijk antwoord. Terwijl gelovigen altijd worstelen met de vraag "bestaat god?", tock kiezen zij voor God, hoop, liefde en wijsheid ondanks de fysieke bewijzen.
Das alles behalve zwak. Jij durft dit niet.
En wat vindt je zo eng aan God, dat je niet eens hem durft aan te kijken?
Mijn respect heb je dat je dit in elk geval eerlijk toegeeft, dat zien we hier in F&L wel eens anders.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:29 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Zeker, rationaliteit speelt hier dan ook geen enkele rol..
Mensen die hun ervaringen, gevoel en geloof in God rationeel proberen te verklaren?quote:Op woensdag 28 mei 2014 23:36 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Mijn respect heb je dat je dit in elk geval eerlijk toegeeft, dat zien we hier in F&L wel eens anders.
Die in elk geval hun geloof proberen te rationaliseren, jazeker. Dat kom ik op zich best vaak tegen.quote:Op woensdag 28 mei 2014 23:52 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Mensen die hun ervaringen, gevoel en geloof in God rationeel proberen te verklaren?
Serieus?
Krankzinnig.quote:Op donderdag 29 mei 2014 00:00 schreef Molurus het volgende:
[..]
Die in elk geval hun geloof proberen te rationaliseren, jazeker. Dat kom ik op zich best vaak tegen.
Mensen komen maar zelden door rationele argumenten tot een (religieuze) geloofsovertuiging, maar als ze die overtuiging eenmaal hebben dan zijn pogingen om dat geloof te rationaliseren bepaald niet uitzonderlijk.
Daar ben ik het dan op zich niet mee eens. Zoals eerder gezegd: wie is opgehouden met twijfelen is opgehouden met nadenken. Het lijkt mij altijd goed om je eigen overtuigingen bloot te stellen aan rigoureuze kritiek. Als het stand houdt dan heb je een beter begrip van je overtuigingen ontwikkeld, en houdt het niet stand dan ben je eenvoudig een illusie armer.quote:
1: Want?quote:Op donderdag 29 mei 2014 00:07 schreef Molurus het volgende:
[..]
Daar ben ik het dan op zich niet mee eens. Zoals eerder gezegd: wie is opgehouden met twijfelen is opgehouden met nadenken. Het lijkt mij altijd goed om je eigen overtuigingen bloot te stellen aan rigoureuze kritiek. Als het stand houdt dan heb je een beter begrip van je overtuigingen ontwikkeld, en houdt het niet stand dan ben je eenvoudig een illusie armer.
Het lastige met geloofsovertuigingen natuurlijk is dat pogingen om die overtuigingen te rationaliseren eenvoudig gedoemd zijn om te falen. Geloofsovertuigingen houden over het algemeen geen stand wanneer ze kritisch worden bekeken. Vandaar ook mijn signature.
Maar er is op zich helemaal niets mis met pogingen om je overtuigingen te rationaliseren.
Want dat is eenvoudig een feit.quote:
Of iets een goed rationeel argument is lijkt me bepaald niet afhankelijk van mentaliteit.quote:Op donderdag 29 mei 2014 00:09 schreef theunderdog het volgende:
Ik denk dat dat sterk afhangt van van de mentaliteit van de gelovige..
Wat is het voordeel van het niet ter discussie stellen of niet betwijfelen van je eigen geloofsovertuigingen? Waarom zou je dat niet willen doen?quote:Op donderdag 29 mei 2014 00:09 schreef theunderdog het volgende:
2: En dat laatste is correct, maar niet als het om geloofsovertuigingen gaat.
1: Maar dat geef ik toch juist toe?quote:Op donderdag 29 mei 2014 00:14 schreef Molurus het volgende:
[..]
Want dat is eenvoudig een feit.Veruit de meeste filosofen hebben wat heet de rationele theologie al lang opgegeven. Er zijn veel dappere pogingen gedaan om godsgeloof te rationaliseren, maar elk daarvan is overtuigend weerlegd.
Dat wil vanzelfsprekend nog steeds niet zeggen dat er geen goden bestaan, maar tot zover is men er nog niet in geslaagd rationele argumenten daarvoor te bedenken die werkelijk stand houden.
[..]
Of iets een goed rationeel argument is lijkt me bepaald niet afhankelijk van mentaliteit.
[..]
Wat is het voordeel van het niet ter discussie stellen of niet betwijfelen van je eigen geloofsovertuigingen? Waarom zou je dat niet willen doen?
Ik had het niet over het verklaren van een god maar over het rationeel rechtvaardigen van een geloof daarin. Subtiel verschil.quote:Op donderdag 29 mei 2014 00:15 schreef theunderdog het volgende:
God rationeel willen verklaren is gewoon compleet krankzinnig. Maar eh, probs naar de mensen die het willen doen hoor, je moet je leven ergens mee vullen.
Dat is ook onmogelijk, aangezien het geloof in God komt door ervaringen, gevoel of door opvoeding.quote:Op donderdag 29 mei 2014 00:19 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik had het niet over het verklaren van een god maar over het rationeel rechtvaardigen van een geloof daarin. Subtiel verschil.
Zelf ben ik ervan overtuigd dat godsgeloof goed verklaard kan worden zonder eventuele feitelijke goden. (Zie ook de eerder geposte lezing door Andy Thomson.)quote:Op donderdag 29 mei 2014 00:21 schreef theunderdog het volgende:
Ik kan in ieder geval niet mijn geloof in God rationeel verklaren.
Zeker, hoop en nog eens hoop..quote:Op donderdag 29 mei 2014 00:26 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zelf ben ik ervan overtuigd dat godsgeloof goed verklaard kan worden zonder eventuele feitelijke goden. (Zie ook de eerder geposte lezing door Andy Thomson.)
En ook dat zegt vanzelfsprekend niet dat goden niet bestaan.
Neuh, dat is op zich geen hoop. Ik heb er volledige vrede mee dat er veel dingen zijn die we niet kunnen verklaren. En als godsgeloof er daar 1 van is... geen punt.quote:Op donderdag 29 mei 2014 00:28 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Zeker, hoop en nog eens hoop..
Maar dit is niet voor iedereen zo, bij mij kwam het met volledige toeval. Ik was ooit overtuigend atheïst.
Het is zeker interessante materie.quote:Op donderdag 29 mei 2014 00:31 schreef Molurus het volgende:
[..]
Neuh, dat is op zich geen hoop. Ik heb er volledige vrede mee dat er veel dingen zijn die we niet kunnen verklaren. En als godsgeloof er daar 1 van is... geen punt.
Het is meer dat het verhaal van Andy Thomson bij mij de indruk wekt dat het mogelijk is en wellicht ook werkelijk gaat gebeuren op afzienbare termijn.
Maar we zullen zien hoe dat loopt.Wat de uitkomst daarvan ook is, het is interessante materie.
quote:Op donderdag 29 mei 2014 00:38 schreef Molurus het volgende:
Nog 1tje om de relevante lezingen compleet te maken:
quote:Op woensdag 28 mei 2014 10:49 schreef mvdejong het volgende:
dit vind ik toch zo'n apart fenomeen.quote:Op woensdag 28 mei 2014 18:06 schreef B-FliP het volgende:
[..]
Lijkt mij ook. Het is ook een erg menselijke gedachte. Door te denken als mens beredeneren we als mens, iets wat niet direct een juiste manier van beredeneren hoeft te zijn bij het beantwoorden van waarom dingen zijn zoals ze zijn. Niet alles draait om de mens.
Wat niet? Klopt gewoon wat daar staat. Religie is de grootste onzin op aarde. Bovendien het had een hoop ellende op de wereld gescheelt als het nooit had bestaan.quote:
hoe oud ben je?quote:Op donderdag 29 mei 2014 02:49 schreef Seamonkey- het volgende:
[..]
Wat niet? Klopt gewoon wat daar staat. Religie is de grootste onzin op aarde. Bovendien het had een hoop ellende op de wereld gescheelt als het nooit had bestaan.
Ik zie niet in waarom deze vraag relevant is dus bij deze antwoord ik daar niet opquote:
oh relevantie, ok.quote:Op donderdag 29 mei 2014 02:50 schreef Seamonkey- het volgende:
[..]
Ik zie niet in waarom deze vraag relevant is dus bij deze antwoord ik daar niet op
pff.quote:Op donderdag 29 mei 2014 03:52 schreef Just_some_random_dude het volgende:
Interessante discussie.
Heb een paar vragen voor de gelovige onder ons.
Paar dagen geleden had ik een discussie met iemand over God/religie.
Het ging er dus over dat zij zei dat ik een zondenaar ben en naar de hel ga omdat ik niet volgens God zijn regels zou leven.
Waarop ik haar dus de vraag stelde van: wie doet ik eigenlijk kwaad als ik seks heb met meerdere vrouwen heb omdat wij er allebei plezier aan hebben. Wie doe ik kwaad als ik even een keer besluit om helemaal naar de klote te gaan met drank/drugs omdat ik dat gewoon lekker vind.
Wat als ik nooit wil trouwen?, moet ik dan mijn hele leven zonder seks zitten?.
Waarom zou ik naar hel moeten gaan als ik als ik niemand kwaad doe maar het niet eens ben met de regels die god mij oplegt op dat gebied.
Ik zei dat God dan eigenlijk best een egoistsch zou zijn.
Stel je voor dat je niemand bewust kwaad doet in heel je leven, je steelt niet, je maakt geen mensen dood, bla bla. Maar je leeft er wel lustig op los met de dames en drank en drugs. Waarom zou dan nog naar hel moeten gaan?.
Gaat het hele concept dan niet verloren?, ik bedoel dan kan je alles doen (zondes) en dan op het laatst maar god als je redder nemen en dan is alles goedquote:Op donderdag 29 mei 2014 04:14 schreef Daskaar het volgende:
[..]
pff.
ten eerste heeft elke gelovige zijn eigen idee van god en alles dat erbij komt kijken, dus je zal zelden de exact zelfde verklaring krijgen.
maar t komt er zo'n beetje op neer dat je een zondaar bent zolang je jezus niet aanneemt als je redder.
daarna kan je aankloten wat je wil. its all good buddy!!
ikzelf hou me buiten deze discussie omdat ik niet kan geloven in hel.
Heb ik ook tegen dat meisje gezegd waarmee ik een discussie had.quote:Op donderdag 29 mei 2014 05:03 schreef HardMetal het volgende:
Als God almachtig is, waarom nemen de gelovigen het God niet kwalijk dat hij bv kleine kindertjes in Afrika laat verhongeren, laat creperen van de kanker enz. Oftewel, als God almachtig is, waarom zien gelovigen hem dan niet als een almachtige klootzak die vele onschuldigen laat creperen?
tjezis wat is dit voor puberaal geleuter?quote:Op donderdag 29 mei 2014 05:33 schreef Trebo het volgende:
Het woord 'geloven' zegt het al; je weet het niet zeker. Het onverklaarbare afschuiven op God's wil.
Moslimfundamentalisten die een geheel eigen visie hebben op het geloof, waardoor ze een vrijbrief hebben gekregen om alle grenzen te overschrijden en dat alles onder de mom van Allah's wil.
Dat er echt Moslims zijn die geloven dat je 72 maagden tot je beschikking hebt wanneer je een terroristische daad verricht.
Geloven is gevaarlijk, eng en achterlijk. Als je dood bent, ben je dood. Punt.
ja en dat is eerlijkquote:Op donderdag 29 mei 2014 05:08 schreef Just_some_random_dude het volgende:
[..]
Gaat het hele concept dan niet verloren?, ik bedoel dan kan je alles doen (zondes) en dan op het laatst maar god als je redder nemen en dan is alles goed.
sommigen nemen juist deze denkwijze aan als troost, hun kind is dood, maar god weet wat het beste is.quote:Op donderdag 29 mei 2014 05:03 schreef HardMetal het volgende:
Als God almachtig is, waarom nemen de gelovigen het God niet kwalijk dat hij bv kleine kindertjes in Afrika laat verhongeren, laat creperen van de kanker enz. Oftewel, als God almachtig is, waarom zien gelovigen hem dan niet als een almachtige klootzak die vele onschuldigen laat creperen?
Dat is prima, ieder zijn opvattingen.quote:Op woensdag 28 mei 2014 20:40 schreef Cockwhale het volgende:
[..]
Dat is wel erg gemakkelijk gesteld. Ik zeg niet dat het leven een doel heeft, maar ik sluit het ook niet uit. Simpel gezegd kan ik er eigenlijk niets over zeggen.
Maar hier valt dus wel iets over te zeggen.quote:Een standpunt dat meer mensen zouden moeten hebben als er niets over te zeggen valt.
Is er iets aan gelogen dan?quote:Op donderdag 29 mei 2014 06:41 schreef Daskaar het volgende:
[..]
tjezis wat is dit voor puberaal geleuter?
Wat een negativiteit zeg! Rustig man.quote:Op donderdag 29 mei 2014 02:47 schreef Daskaar het volgende:
[..]
dit vind ik toch zo'n apart fenomeen.
sommige mensen zoals jij lijken zich te willen plaatsen naast de menselijke ervaring.
praten over het menselijk redeneren en of dat juist is.
misschien vind je quantummechanica ook reuze interessant. want, wat als..
maar we leven niet in wat-als-land, we leven hier en nu, en meer nog dan een atheist, agnost of schoenelapper ben je een mens. en als een mens zulke grote ideeen over zichzelf heeft, en god weg beredeneert, dan moet het een alternatief bieden.
een antwoord op de zin van het leven.
maar mijn gok is dat je niet zoveel van het leven kent.
net als ik, overigens.
maar ik ben niet degene met de grote bek.
jij, en allen met je, zegt dat god niet bestaat, wat heb je dan te zeggen tegen al die miljarden mensen met hoop dat zou vervliegen door deze openbaring. wat zeg je tegen hen die aan de grond zitten zoals jij en ik niet kennen, en wiens laatste beetje hoop gevestigd was boven het wolkendek.
waarom deze marteling doorstaan, deze eindeloze cirkel van leed, verandering, doelloosheid, neuken, slapen, vreten, schijten, werken met als kers op de taart de dood.
zeg mij, wat is het doel?
want als er geen doel is pleeg ik zelfmoord en raad ik iedereen aan hetzelfde te doen.
Dat is niet zo. Dit gaat reeds mis vanaf de eerste bladzijde uit de Bijbel.quote:Op donderdag 29 mei 2014 02:35 schreef Daskaar het volgende:
Ik snap zelf nooit waarom wetenschap en religie niet samen kunnen. ze vullen elkaar perfect aan.
Hoezo wat als? Bijna alle theorien zijn gebaseerd op fenomenen die we toe kunnen passen. Als je niet geinteresseerd bent in nieuwe technologische ontwikkelingen betekent het nog niet dat het onzin is.quote:Op donderdag 29 mei 2014 02:47 schreef Daskaar het volgende:
dit vind ik toch zo'n apart fenomeen.
sommige mensen zoals jij lijken zich te willen plaatsen naast de menselijke ervaring.
praten over het menselijk redeneren en of dat juist is.
misschien vind je quantummechanica ook reuze interessant. want, wat als..
maar we leven niet in wat-als-land, we leven hier en nu, en meer nog dan een atheist, agnost of schoenelapper ben je een mens. en als een mens zulke grote ideeen over zichzelf heeft, en god weg beredeneert, dan moet het een alternatief bieden.
een antwoord op de zin van het leven.
Dus nu heb ik een grote bek? Ik weet niet hoor, ik weet genoeg van het leven om:quote:maar mijn gok is dat je niet zoveel van het leven kent.
net als ik, overigens.
maar ik ben niet degene met de grote bek.
Religie als een hoop of pijnstiller vind ik een excuus en een surrogaat. Ik zeg overigens helemaal niet dat ik niet geloof in dat er meer is dan we nu weten. Ik zeg dat ik het niet weet. Het hele scheppingsverhaal en het god-fenomeen acht ik echter zeer onwaarschijnlijk. Wat ik zou willen zeggen tegen de persoon die aan de grond zit is meer te geloven in het eigen kunnen. Zo ontzettend veel mensen hebben verborgen talenten en de kracht zichzelf en anderen te verrassen en inspireren, maar daarbij een god te danken voor een kans is jezelf tekort doen. Ik zeg dit omdat ik meerdere malen verrast ben door mezelf maar ook door anderen en in anderen dingen te zien die ik niet heb en die te waarderen omdat ze mij aanvullen.quote:jij, en allen met je, zegt dat god niet bestaat, wat heb je dan te zeggen tegen al die miljarden mensen met hoop dat zou vervliegen door deze openbaring. wat zeg je tegen hen die aan de grond zitten zoals jij en ik niet kennen, en wiens laatste beetje hoop gevestigd was boven het wolkendek.
Jij vind het kennelijk een marteling, ik vind het een enorm heftige ervaring die ik voor geen goud zou willen missen. Ik hou van het leven, ik waardeer de negatieve ervaringen omdat ze me sterker maken, ik waardeer de mooie dingen meer omdat ik ervan kan genieten en ze een contrast bieden tegenover de negatieve dingen. Ik ben zwart wit en alle grijs tinten die ik kan bedenken en ik denk dat iedereen dat is. Wat je stimuleert en waar je je op focust ontwikkelt zich. Maar als je je focust op een eindpunt blijf je stil staan. Het leven zelf moet met beide handen aangepakt te worden, inclusief alle mooie, nare, spannende, vervelende, boeiende, etc.quote:waarom deze marteling doorstaan, deze eindeloze cirkel van leed, verandering, doelloosheid, neuken, slapen, vreten, schijten, werken met als kers op de taart de dood.
want als er geen doel is pleeg ik zelfmoord en raad ik iedereen aan hetzelfde te doen.
Dit getuigt nou niet bepaald van respect voor de schepping. Is dit wat jij denkt dat jouw god van de wereld heeft gemaakt? Een marteling? En is dat het soort god waarvan jij hoopt dat die bestaat?quote:Op donderdag 29 mei 2014 02:47 schreef Daskaar het volgende:
waarom deze marteling doorstaan, deze eindeloze cirkel van leed, verandering, doelloosheid, neuken, slapen, vreten, schijten, werken met als kers op de taart de dood.
Dat was meer jaren 20 en als de arbeiders in opstand kwamen, werden ze neergeslagen door de marechaussee.quote:Op woensdag 28 mei 2014 11:38 schreef HardMetal het volgende:
[..]
Nooit gehoord van de dominee en de werkgever die midden jaren 60 tegen elkaar zeiden: Als jij ze nou dom houdt, dan houd ik ze arm, hebben we ze samen in de kneep.
Aja zoiets als je hebt mensen en mensen.quote:Op woensdag 28 mei 2014 11:55 schreef stbabylon het volgende:
[..]
Ik geloof dat jij het verschil tussen geloven en geloven niet wil inzien.
Komt in mijn ogen eerder als angstig, zwak onzeker en juist onwetend over als je dit typt/denkt.quote:Wat is er logisch aan om een sprookje te verzinnen als je iets niet snapt, i.p.v. proberen uit te zoeken wat er aan de hand is, en soms tot de conclusie te komen dat je (nog) niet over voldoende kennis beschikt om het te snappen. Geloof is een manier voor zwakke mensen om om te gaan met angst, onzekerheid en onwetendheid.
Ik probeer hier wat uit te halen, maar wat zeg je nu allemaal. Religie is geloven in een religie? Kunnen niet-religieuze mensen wel in een god geloven?quote:Op donderdag 29 mei 2014 14:41 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Aja zoiets als je hebt mensen en mensen.
Maakt dan duidelijk dat dit topic niet over geloven gaat maar over religie. Religie is niet gelijk aan geloven. Dat wordt nogal eens (gemakkelijk) over het hoofd gezien. Je ziet nu ook dat alle soorten religies voorbij komen : Islam en Christendom, wat in essensie niks maar dan ook niks met geloven te maken heeft.
Religie = is geloven in een religie. Het is zelfs zo dat veel religieuze mensen niet in een god(en)geloven. Religie is door en voor mensen. En dat is de essentie van religie.
Het ergens in geloven is geen religie en gewoon niet mogelijk om er over te discusieren omdat, wat theunderdog al aangaf, iets wat JIJ ervaart.
Dus om 'geloven' af te schilderen als dit hiero:
[..]
Komt in mijn ogen eerder als angstig, zwak onzeker en juist onwetend over als je dit typt/denkt.
Ja kloptquote:Op donderdag 29 mei 2014 14:47 schreef MrGuma het volgende:
[..]
Ik probeer hier wat uit te halen, maar wat zeg je nu allemaal. Religie is geloven in een religie? Kunnen niet-religieuze mensen wel in een god geloven?
Niet-religieuze mensen die geloven in een god... het moet niet gekker worden.quote:Op donderdag 29 mei 2014 14:51 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Ja klopt
Ja klopt en andersom gebeurt ook.
Als God almachtig zou zijn, dan zou hij ook in staat zijn om die arme kindertjes van de dood te redden. Bijna ieder mens zou een klein kind van de dood redden als hij daar de mogelijkheid toe had. Enkel de grootste klootzak zou dit nalaten.quote:Op donderdag 29 mei 2014 06:49 schreef Daskaar het volgende:
[..]
sommigen nemen juist deze denkwijze aan als troost, hun kind is dood, maar god weet wat het beste is.
zo kan je er naar kijken, en geef ze es ongelijk, jullie hebben ook geen beter antwoord "ja je kind is dood, einde". dus wat moet een moeder met n schotwond ter grote van een baby in haar maag?
ik heb zelf geen reden te geloven dat god mensen ziek maakt, ook al geloven sommigen dat dit kan zijn om te groeien(vanwege Paulus), maar dat lijkt me sterk. ziekte is voornamelijk door de mens tot bloei gekomen net als de meeste manieren waarop men sterft, heeft god niks mee te maken.
Overtuigingen gebaseerd op waarnemingen zijn fundamenteel anders dan overtuigingen die niet zijn gebaseerd op waarnemingen.quote:Op donderdag 29 mei 2014 15:03 schreef Skillsy het volgende:
Ieder mens op de aardkloot gelooft ergens in. Is het niet in een god(sbeeld) , religie, of geld dan is het wel in zichzelf of zijn studie , de toekomst of zijn relatie met de vrouw.
Immers, zou je daar niet in geloven staat je hele denkbeeld op losse schroeven.
Geloven heeft zo'n negatieve lading gekregen. Maar we geloven allemaal wel. Zelfs de wetenschap.
Ontzettend slecht voorbeeld. Men ontdekte bacterieen bij toeval toen men bezig was te onderzoeken wat pepers nu eigenlijk zo heet maakt.quote:Op donderdag 29 mei 2014 15:03 schreef Skillsy het volgende:
Als de wetenschap bijvoorbeeld nooit het geloof had (= aanname had gemaakt) dat er een mogelijkheid dat er bacterieen bestaan hadden ze nooit een microscoop gemaakt.
De bescheidenheid om niet te denken dat je alles weet is een voorwaarde voor wetenschap, dat klopt.quote:Op donderdag 29 mei 2014 15:03 schreef Skillsy het volgende:
Zo bestaat er ook een methode om het heelal te ontdekken maar zul je eerst moeten geloven (aannemen) dat er meer is tussen hemel en aarde. Dan pas kun je deze methode ., zoals de microscoop, het waarnemen.
Nogmaals, religieus geloof en op waarnemingen gebaseerd geloof zijn fundamenteel verschillende dingen.quote:Op donderdag 29 mei 2014 15:03 schreef Skillsy het volgende:
Geloven zorgt ervoor dat we leven een toekomst hebben en dat we verder ontwikkelen.
Sorry, maar volgens mij redeneer je precies de verkeerde kant op.quote:Op donderdag 29 mei 2014 15:03 schreef Skillsy het volgende:
Ieder mens op de aardkloot gelooft ergens in. Is het niet in een god(sbeeld) , religie, of geld dan is het wel in zichzelf of zijn studie , de toekomst of zijn relatie met de vrouw.
Immers, zou je daar niet in geloven staat je hele denkbeeld op losse schroeven.
Geloven heeft zo'n negatieve lading gekregen. Maar we geloven allemaal wel. Zelfs de wetenschap. Als de wetenschap bijvoorbeeld nooit het geloof had (= aanname had gemaakt) dat er een mogelijkheid dat er bacterieen bestaan hadden ze nooit een microscoop gemaakt.
Zo bestaat er ook een methode om het heelal te ontdekken maar zul je eerst moeten geloven (aannemen) dat er meer is tussen hemel en aarde. Dan pas kun je deze methode ., zoals de microscoop, het waarnemen.
Geloven zorgt ervoor dat we leven een toekomst hebben en dat we verder ontwikkelen.
ik ben 1 van die mensen wiens laatste hoop gericht is op god.quote:Op donderdag 29 mei 2014 07:18 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Wat een negativiteit zeg! Rustig man.
Nee, het leven heeft geen enkele zin en geen enkel doel. Maar hoewel dat op het eerste gezicht heel naar lijkt, is dat eigenlijk heel fijn. Ten eerste zou het vreselijk zijn als het leven wel een van tevoren bepaald doel zou hebben, want dat zou betekenen dat alles wat je in het leven doet in dienst daarvan zou moeten staan. En wat als je dat doel op gegeven moment bereikt hebt? Pleeg je dan alsnog zelfmoord?
Ten tweede: als het leven geen zin en geen doel heeft, dan heb je dus alle ruimte om het doel en de zin ervan zelf te bepalen.
Trouwens: zie je het leven echt als marteling? Hoe kan een gelovige dat nou zeggen? Je gelooft dat het leven een geschenk van een god is en dan ga je dat leven zo extreem afkraken. Veel blasfemischer wordt het niet.
das een redelijk eerlijk antwoord, maar er zit nog meer onder, namelijk onzekerheid, angst.quote:Op donderdag 29 mei 2014 15:12 schreef HardMetal het volgende:
[..]
Als God almachtig zou zijn, dan zou hij ook in staat zijn om die arme kindertjes van de dood te redden. Bijna ieder mens zou een klein kind van de dood redden als hij daar de mogelijkheid toe had. Enkel de grootste klootzak zou dit nalaten.
Als God bestaat is hij in mijn ogen de grootste klootzak die er bestaat.
had mij buiten die hele kutschepping gelaten en ik zou een stuk beter af zijn.quote:Op donderdag 29 mei 2014 13:49 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit getuigt nou niet bepaald van respect voor de schepping. Is dit wat jij denkt dat jouw god van de wereld heeft gemaakt? Een marteling? En is dat het soort god waarvan jij hoopt dat die bestaat?
Ik kijk daar toch veel positiever tegenaan.
neh jij wil misschien elk woord van god kunnen onderbouwen met wetenschap, maar dat lukt niet.quote:Op donderdag 29 mei 2014 07:32 schreef ATON het volgende:
[..]
Dat is niet zo. Dit gaat reeds mis vanaf de eerste bladzijde uit de Bijbel.
De wetenschap kan Genesis daarentegen heel goed uitsluiten.quote:Op donderdag 29 mei 2014 16:17 schreef Daskaar het volgende:
[..]
neh jij wil misschien elk woord van god kunnen onderbouwen met wetenschap, maar dat lukt niet.
wat ik bedoel is dat god niet de wetenschap buiten kan sluiten en de wetenschap kan god niet uitsluiten.
Wow... Dat is wel heel heftig.quote:Op donderdag 29 mei 2014 16:10 schreef Daskaar het volgende:
[..]
ik ben 1 van die mensen wiens laatste hoop gericht is op god.
en als iemand die laatste hoop wil wegnemen duwt hij me in een hoek.
dat verklaart de negativiteit.
Oké slecht voorbeeld van de bacterieën. Wellicht heb ik het geloof iets te breed genomen.quote:Op donderdag 29 mei 2014 15:35 schreef Molurus het volgende:
[..]
Overtuigingen gebaseerd op waarnemingen zijn fundamenteel anders dan overtuigingen die niet zijn gebaseerd op waarnemingen.
[..]
Ontzettend slecht voorbeeld. Men ontdekte bacterieen bij toeval toen men bezig was te onderzoeken wat pepers nu eigenlijk zo heet maakt.
[..]
De bescheidenheid om niet te denken dat je alles weet is een voorwaarde voor wetenschap, dat klopt.
[..]
Nogmaals, religieus geloof en op waarnemingen gebaseerd geloof zijn fundamenteel verschillende dingen.
Waarom is dit zo gek? Kijk eens verder dan het Fok!forum.. Er zijn genoeg mensen die niet religieus zijn ( Islamitisch, Jodendom , Christendom ect) die toch in één of ander god(sbeeld) geloven.quote:Op donderdag 29 mei 2014 14:54 schreef Molurus het volgende:
[..]
Niet-religieuze mensen die geloven in een god... het moet niet gekker worden.
Twee dingen:quote:Op donderdag 29 mei 2014 18:05 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Waarom is dit zo gek? Kijk eens verder dan het Fok!forum.. Er zijn genoeg mensen die niet religieus zijn ( Islamitisch, Jodendom , Christendom ect) die toch in één of ander god(sbeeld) geloven.
Religie is niet gelijk aan geloven maar blijkbaar zien mensen dit toch anders. Voor de miljarden mensen is de Bijbel/ Torah ook equal aan het Christendom of het Jodendom ( en afsplitsingen daarvan).
Je zal eerst religie moeten begrijpen hoe deze is ontstaan (en door wie) en voor wie deze is bedoeld. Je hoeft niet religieus te zijn om te geloven of andersom.
Underdog heeft het mooi verwoord. Geloven is iets wat alleen jij ervaart en hij weet dat er een "god" ( of Allah hoe je het beestje noemt) bestaat want hij ervaart dit. Dus hem torpederen met vragen 'hoe weet je dat er een god is dan?'' slaat nergens op. Hij ervaart iets wat niemand ervaart. Ook andersom is onnodig . Dus mensen die geloven in een god die het willen overbrengen op anderen.
Hij heeft gewoon juist. Alle mensen die in een god geloven hebben gelijk. Zij ervaren dit namelijk Daar is geen discussie over te maken. Je kan het uiteraard achterlijk vinden maar dat zegt niks over zijn ervaring die wel degelijk de waarheid is.
En vragen "waarom is jouw god dan de juiste en niet de miljarden anderen " is eigenlijk een beetje hetzelfde vragen als : "waarom vind je aardbeien smaak lekker? En niet chocolade? Hoe weet je zeker dat aardbei wel de lekkerste is?" Kortom je vraagt deze persoon : '' Waarom vind je jouw smaak zo lekker?" Dat is zo omdat hij dat zo ervaart
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |