neh vond m zelf ook wat makkelijk en Maher zelf een beetje overkomen als een pestkop die uiteindelijk zichzelf voor lul zet.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:38 schreef Molurus het volgende:
[..]
Beter in welk opzicht? En hoe slaagt godsgeloof daar wel in?
[..]
En dat is slecht? Waarom?
[..]
Ik vond dat geen briljante docu om heel eerlijk te zijn, maar die conclusie zit zeker een kern van waarheid in: wie stopt met twijfelen is gestopt met nadenken.
Natuurlijk.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:47 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Mij beledigen?![]()
Ik begrijp je maar al te goed ! Er is zelfs een of andere religie (ik kan niet op de naam komen) die geloven in 30 miljoen goden..
Maar je moet weten dat ik daar niets mee te maken heb. Mijn geloof is een individuele zaak.
Daar is de wetenschap dan ook helemaal niet voor bedoeld. De wetenschap omschrijft slechts de meetbare werkelijkheid.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:50 schreef Daskaar het volgende:
[..]
neh vond m zelf ook wat makkelijk en Maher zelf een beetje overkomen als een pestkop die uiteindelijk zichzelf voor lul zet.
Maar in hoeverre laat wetenschap ons zien waar en hoe we boven onszelf moeten uitstijgen. het laat constant zien wat we nu zijn en wat we waren. het laat niks zien over waar naartoe we zouden moeten gaan.
u feel me?
Hehehe, niet gaan provoceren jij he...quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:50 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Natuurlijk.![]()
Heeft jouw god trouwens ook een naam of noem je hem/haar/het gewoon god.
wacht noem je mij nou heiliger dan heilig?quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:34 schreef B-FliP het volgende:
[..]
weer iemand die denkt voor een god te praten en waarvoor deze zou staan? Over het algemeen vind ik een almachtige god een zeer ruim begrip maar dat mensen die zelf denken te weten waar deze almachtige god voor staat vind ik arrogant, ook al geloof ik zelf niet in een god-persoon. Ook waar je op deze aardkloot geboren bent bepaalt je visie van een god omdat je dat vanuit een bepaalde hoek hebt meegekregen. compleet willekeurig kom je met verschillende vormen van religie in aanraking. Maar natuurlijk heeft 1 groep het correct.
Ik kan overigens zat gelovigen aanwijzen waarbij het wat minder om dat liefde en begrip gaat. Een atheist aanvallen dat deze dat niet continu laat zien laat blijken dat je dat kennelijk niet in je eigen gelederen zoekt meneer heiliger dan heilig.
Vandaar dat je dit ook meent te moeten bediscussieren op een publiek forum... makes perfect sense!quote:
precies!quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:51 schreef Perrin het volgende:
[..]
Daar is de wetenschap dan ook helemaal niet voor bedoeld. De wetenschap omschrijft slechts de meetbare werkelijkheid.
quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:52 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Vandaar dat je dit ook meent te moeten bediscussieren op een publiek forum... makes perfect sense!
Maar god is toch onbegrijpbaar?quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:53 schreef Daskaar het volgende:
[..]
precies!
god gaat daar aan voorbij.
dat is de essentie van god.
geloof is voor iedereen een individuele zaak, niemand kan het van je overnemen of op je afgeven. tis altijd puur persoonlijkquote:Op woensdag 28 mei 2014 16:52 schreef TerryStone het volgende:
[..]
Vandaar dat je dit ook meent te moeten bediscussieren op een publiek forum... makes perfect sense!
Dat is gewoon een slap excuus om te proberen de wetenschap voor te blijven.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:53 schreef Daskaar het volgende:
[..]
precies!
god gaat daar aan voorbij.
dat is de essentie van god.
Onzin, er zijn veel gelovige die hun geloof door de strot van andere willen douwen.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:53 schreef Daskaar het volgende:
[..]
geloof is voor iedereen een individuele zaak, niemand kan het van je overnemen of op je afgeven. tis altijd puur persoonlijk
hahahahaquote:Op woensdag 28 mei 2014 16:54 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Onzin, er zijn veel gelovige die hun geloof door de strot van andere willen douwen.
Er is niets engs aan God, niet aan Sinterklaas, niet aan de Kerstman en niet aan de grote boze wolf.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:12 schreef Daskaar het volgende:
En wat vindt je zo eng aan God, dat je niet eens hem durft aan te kijken?
nou ik vind dat wel een heel slap excuus om wetenschap relevant te laten blijvenquote:Op woensdag 28 mei 2014 16:54 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Dat is gewoon een slap excuus om te proberen de wetenschap voor te blijven.
Je reactie was dat. Ik had verder niet veel van je andere reacties gelezen. Iemand zeggen dat god over liefde en begrip gaat en zeggen dat deze dat welleens mist vind ik hetzelfde klinken als: Als je zou geloven zou je wat meer liefde en begrip tonen. Dat vind ik heilig boontje spelen. Ik ken je verder niet maar heb nu meer van je reacties gelezen en zie dat je het wellicht niet zo bedoelt, maar het komt wel zo over als je die reactie zo leest. Ik heb overigens wel een andere meer inhoudelijke reactie geplaatst op je andere post.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:52 schreef Daskaar het volgende:
wacht noem je mij nou heiliger dan heilig?
zeker wel.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:55 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Er is niets engs aan God, niet aan Sinterklaas, niet aan de Kerstman en niet aan de grote boze wolf.
Nee hoor, als ik bang of onzeker ben, dan zoek ik een oplossing, en ga niet vluchten in een fantasie-wereld die me troost en zegt dat als ik maar geloof alles goed komt, hier of in een of ander toekomstig leven.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:57 schreef Daskaar het volgende:
[..]
zeker wel.
ik proef bij jou boosheid, afstand.
oftewel onzekerheid, kwetsbaarheid.
jij bent bang.
zonder twijfel.
en met goede reden.
2quote:Op woensdag 28 mei 2014 17:00 schreef highender het volgende:
Geloven in een god moet je zelf weten, zolang er maar geen leefregels voor derden uit volgen.
hmm zit wat in.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:57 schreef B-FliP het volgende:
[..]
Je reactie was dat. Ik had verder niet veel van je andere reacties gelezen. Iemand zeggen dat god over liefde en begrip gaat en zeggen dat deze dat welleens mist vind ik hetzelfde klinken als: Als je zou geloven zou je wat meer liefde en begrip tonen. Dat vind ik heilig boontje spelen. Ik ken je verder niet maar heb nu meer van je reacties gelezen en zie dat je het wellicht niet zo bedoelt, maar het komt wel zo over als je die reactie zo leest. Ik heb overigens wel een andere meer inhoudelijke reactie geplaatst op je andere post.
ik zit maar te fuckenquote:Op woensdag 28 mei 2014 16:59 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Nee hoor, als ik bang of onzeker ben, dan zoek ik een oplossing, en ga niet vluchten in een fantasie-wereld die me troost en zegt dat als ik maar geloof alles goed komt, hier of in een of ander toekomstig leven.
eensquote:Op woensdag 28 mei 2014 17:00 schreef highender het volgende:
Geloven in een god moet je zelf weten, zolang er maar geen leefregels voor derden uit volgen.
Ik doel op het geheel. God is onbegrijpbaar, maar je weet wel dat hij bestaat, dan wel de drie standaard kenmerken heeft. En inderdaad, ook de essentie kan je onmogelijk weten onder die aanname.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:54 schreef Daskaar het volgende:
[..]
je doelt op het woord essentie?
gevat hoor
Ik kreeg zo'n Yoda-momentje "I sense much anger in you ...".quote:
haha ja precies.quote:Op woensdag 28 mei 2014 17:05 schreef mvdejong het volgende:
[..]
Ik kreeg zo'n Yoda-momentje "I sense much anger in you ...".
god is niet te defineren, en hoe meer regels je aan hem vast legt hoe minder hij kan bewegen in je leven.quote:Op woensdag 28 mei 2014 17:05 schreef MrGuma het volgende:
[..]
Ik doel op het geheel. God is onbegrijpbaar, maar je weet wel dat hij bestaat, dan wel de drie standaard kenmerken heeft. En inderdaad, ook de essentie kan je onmogelijk weten onder die aanname.
Hmm... de bewegingsvrijheid van god is afhankelijk van onze definitie van hem?quote:Op woensdag 28 mei 2014 17:09 schreef Daskaar het volgende:
[..]
god is niet te defineren, en hoe meer regels je aan hem vast legt hoe minder hij kan bewegen in je leven.
dat geloof ik.
Vanzelfsprekend. Dat betekent echter niet dat er andere manieren zijn om dingen te weten. Andere kennismethodes zullen zichzelf onafhankelijk moeten bewijzen.quote:Op woensdag 28 mei 2014 17:09 schreef Daskaar het volgende:
meer dan wetenschap me ooit kan vertellen.
Hmm... gevoel is gewoon dat: gevoel. Gevoelens zijn psychische mechanismes die door evolutie tot stand zijn gekomen omdat ze mensen tot gedrag aansporen die, somehow, gunstig zijn voor het voortbestaan van genen.quote:Op woensdag 28 mei 2014 17:09 schreef Daskaar het volgende:
er is maar 1 weten, en dat is een gevoel.
Waar had ik nou die defibrillator gelaten? *Zoekt in de bezemkast van Fok crew*quote:
quote:Op woensdag 28 mei 2014 17:18 schreef Molurus het volgende:
[..]
Hmm... de bewegingsvrijheid van god is afhankelijk van onze definitie van hem?
Het klinkt alsof je het hebt over de bewegingsvrijheid van je geloof, en niet zozeer van die god.
[..]
Vanzelfsprekend. Dat betekent echter niet dat er andere manieren zijn om dingen te weten. Andere kennismethodes zullen zichzelf onafhankelijk moeten bewijzen.
[..]
Hmm... gevoel is gewoon dat: gevoel. Gevoelens zijn psychische mechanismes die door evolutie tot stand zijn gekomen omdat ze mensen tot gedrag aansporen die, somehow, gunstig zijn voor het voortbestaan van genen.
Iets wat mensen nog wel eens uit het oog verliezen is dat de menselijke geest niet is geėvolueerd om een betrouwbaar en nauwkeurig begrip van de wereld te hebben. De menselijke geest is geėvolueerd, net als alle andere eigenschappen van mensen en dieren, om de genen die die eigenschappen voortbrengen te promoten.
Begrip van de wereld is voor mensen een groot succes gebleken, maar dat maakt onze perceptie van de wereld niet minder subjectief. Het blijft gericht op onze eigen wereld. Alles dat daarbuiten valt is voor ons betrekkelijk lastig intuļtief te begrijpen. Denk bijvoorbeeld aan hoe de kwantumwereld zich gedraagt. Het lijkt wel fundamenteel onbegrijpbaar voor mensen.
Die vraag is mij al een brug te ver. Waarom denk je dat er een doel is?quote:Op woensdag 28 mei 2014 17:21 schreef Daskaar het volgende:
[..]
ik ben benieuwd, want is het doel van het leven volgens jou?
Lijkt mij ook. Het is ook een erg menselijke gedachte. Door te denken als mens beredeneren we als mens, iets wat niet direct een juiste manier van beredeneren hoeft te zijn bij het beantwoorden van waarom dingen zijn zoals ze zijn. Niet alles draait om de mens.quote:Op woensdag 28 mei 2014 17:24 schreef Molurus het volgende:
Die vraag is mij al een brug te ver. Waarom denk je dat er een doel is?
Dat heeft ook weer te maken met de evolutionaire achtergrond van ons bewustzijn. Er is een reden dat we overal doelen achter zoeken... tenslotte zouden onze voorouders niet heel lang hebben geleefd als ze niet elk bewegend grassprietje hadden aangezien voor een roofdier. 9 van de 10 keer klopt dat niet, maar die 1 op de 10 keer is van levensbelang.quote:Op woensdag 28 mei 2014 18:06 schreef B-FliP het volgende:
[..]
Lijkt mij ook. Het is ook een erg menselijke gedachte. Door te denken als mens beredeneren we als mens, iets wat niet direct een juiste manier van beredeneren hoeft te zijn bij het beantwoorden van waarom dingen zijn zoals ze zijn. Niet alles draait om de mens.
Ga maar eens in Saudi Arabia op straat schreeuwen dat god niet bestaat en dat je atheist bent.quote:Op woensdag 28 mei 2014 11:28 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik heb het natuurlijk over het nu.
Dan heb je eigenlijk alleen nog het creationisme die zich wil verspreiden.
..of probeer het eens te bekijken vanuit het perspectief van een alien die de aarde bezoekt. Wat zal hij denken dat ons doel is?quote:Op woensdag 28 mei 2014 17:24 schreef Molurus het volgende:
[..]
Die vraag is mij al een brug te ver. Waarom denk je dat er een doel is?
Het leven heeft helemaal geen doel. Gelukkig maar. Als het leven wel een doel had, dan zou dat verschrikkelijk zijn.quote:Op woensdag 28 mei 2014 17:21 schreef Daskaar het volgende:
[..]
ik ben benieuwd, want is het doel van het leven volgens jou?
Dat is wel erg gemakkelijk gesteld. Ik zeg niet dat het leven een doel heeft, maar ik sluit het ook niet uit. Simpel gezegd kan ik er eigenlijk niets over zeggen. Een standpunt dat meer mensen zouden moeten hebben als er niets over te zeggen valt.quote:Op woensdag 28 mei 2014 19:17 schreef Jigzoz het volgende:
[..]
Het leven heeft helemaal geen doel. Gelukkig maar. Als het leven wel een doel had, dan zou dat verschrikkelijk zijn.
net als vele andere gelovigen snap jij niet dat bovenstaande stukje weergeeft dat jij al a priori gelooft in God en niet meer open staat voor de mogelijkheid dat ie niet bestaat. Hoe kun je openstaan voor iets dat niet bestaat of waar je nog geen enkele kennis van hebt? De enige reden dat je op zoek gaat naar zo'n god, is omdat je ergens al in het bestaan van zo'n wezen gelooft. En de enige reden dat je dat doet is omdat anderen je daar verhalen over hebben verteld.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:12 schreef Daskaar het volgende:
[..]
net als velen snap je niet echt hoeveel moed en kracht het vergt om te geloven.
Tis niet hetzelfde als je ogen sluiten, zoals jullie doen als t aankomt op het mogelijke bestaan van God.
Niet alleen kan wetenschap nooit God buitensluiten, maar ook kom je nooit dichter tot God(als je er wil achter komen of hij bestaat) als je er niet voor open staat, als je zegt "Laat jezelf maar zien".
je cockblocked jezelf, want je zal elke mogelijke reden om in God te geloven, toch afdoen als onzin.
Je toont ook aan met een dergelijk standpunt dat je al een antwoord gegeven hebt op de vraag "bestaat God?", je hebt een keus gemaakt en staat niet langer open voor een ander mogelijk antwoord. Terwijl gelovigen altijd worstelen met de vraag "bestaat god?", tock kiezen zij voor God, hoop, liefde en wijsheid ondanks de fysieke bewijzen.
Das alles behalve zwak. Jij durft dit niet.
En wat vindt je zo eng aan God, dat je niet eens hem durft aan te kijken?
Mijn respect heb je dat je dit in elk geval eerlijk toegeeft, dat zien we hier in F&L wel eens anders.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:29 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Zeker, rationaliteit speelt hier dan ook geen enkele rol..
Mensen die hun ervaringen, gevoel en geloof in God rationeel proberen te verklaren?quote:Op woensdag 28 mei 2014 23:36 schreef vaarsuvius het volgende:
[..]
Mijn respect heb je dat je dit in elk geval eerlijk toegeeft, dat zien we hier in F&L wel eens anders.
Die in elk geval hun geloof proberen te rationaliseren, jazeker. Dat kom ik op zich best vaak tegen.quote:Op woensdag 28 mei 2014 23:52 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Mensen die hun ervaringen, gevoel en geloof in God rationeel proberen te verklaren?
Serieus?
Krankzinnig.quote:Op donderdag 29 mei 2014 00:00 schreef Molurus het volgende:
[..]
Die in elk geval hun geloof proberen te rationaliseren, jazeker. Dat kom ik op zich best vaak tegen.
Mensen komen maar zelden door rationele argumenten tot een (religieuze) geloofsovertuiging, maar als ze die overtuiging eenmaal hebben dan zijn pogingen om dat geloof te rationaliseren bepaald niet uitzonderlijk.
Daar ben ik het dan op zich niet mee eens. Zoals eerder gezegd: wie is opgehouden met twijfelen is opgehouden met nadenken. Het lijkt mij altijd goed om je eigen overtuigingen bloot te stellen aan rigoureuze kritiek. Als het stand houdt dan heb je een beter begrip van je overtuigingen ontwikkeld, en houdt het niet stand dan ben je eenvoudig een illusie armer.quote:
1: Want?quote:Op donderdag 29 mei 2014 00:07 schreef Molurus het volgende:
[..]
Daar ben ik het dan op zich niet mee eens. Zoals eerder gezegd: wie is opgehouden met twijfelen is opgehouden met nadenken. Het lijkt mij altijd goed om je eigen overtuigingen bloot te stellen aan rigoureuze kritiek. Als het stand houdt dan heb je een beter begrip van je overtuigingen ontwikkeld, en houdt het niet stand dan ben je eenvoudig een illusie armer.
Het lastige met geloofsovertuigingen natuurlijk is dat pogingen om die overtuigingen te rationaliseren eenvoudig gedoemd zijn om te falen. Geloofsovertuigingen houden over het algemeen geen stand wanneer ze kritisch worden bekeken. Vandaar ook mijn signature.
Maar er is op zich helemaal niets mis met pogingen om je overtuigingen te rationaliseren.
Want dat is eenvoudig een feit.quote:
Of iets een goed rationeel argument is lijkt me bepaald niet afhankelijk van mentaliteit.quote:Op donderdag 29 mei 2014 00:09 schreef theunderdog het volgende:
Ik denk dat dat sterk afhangt van van de mentaliteit van de gelovige..
Wat is het voordeel van het niet ter discussie stellen of niet betwijfelen van je eigen geloofsovertuigingen? Waarom zou je dat niet willen doen?quote:Op donderdag 29 mei 2014 00:09 schreef theunderdog het volgende:
2: En dat laatste is correct, maar niet als het om geloofsovertuigingen gaat.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |