abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_140473832
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 16:54 schreef Daskaar het volgende:

[..]

je doelt op het woord essentie?

gevat hoor
Ik doel op het geheel. God is onbegrijpbaar, maar je weet wel dat hij bestaat, dan wel de drie standaard kenmerken heeft. En inderdaad, ook de essentie kan je onmogelijk weten onder die aanname.
  woensdag 28 mei 2014 @ 17:05:22 #227
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_140473846
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 17:04 schreef Daskaar het volgende:

[..]

ik zit maar te fucken
:)
Ik kreeg zo'n Yoda-momentje "I sense much anger in you ...".
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  woensdag 28 mei 2014 @ 17:06:23 #228
177948 Daskaar
cake or death?
pi_140473866
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 17:05 schreef mvdejong het volgende:

[..]

Ik kreeg zo'n Yoda-momentje "I sense much anger in you ...".
haha ja precies.
fear leads to the dark side
  woensdag 28 mei 2014 @ 17:09:02 #229
177948 Daskaar
cake or death?
pi_140473953
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 17:05 schreef MrGuma het volgende:

[..]

Ik doel op het geheel. God is onbegrijpbaar, maar je weet wel dat hij bestaat, dan wel de drie standaard kenmerken heeft. En inderdaad, ook de essentie kan je onmogelijk weten onder die aanname.
god is niet te defineren, en hoe meer regels je aan hem vast legt hoe minder hij kan bewegen in je leven.
dat geloof ik.
dus tot hoever hij uitrijkt kan ik niet weten, maar ik kan wel weten dat hij bestaat.

meer dan wetenschap me ooit kan vertellen.
er is maar 1 weten, en dat is een gevoel.
  woensdag 28 mei 2014 @ 17:17:05 #230
177948 Daskaar
cake or death?
pi_140474184
oh mijn god ik heb t topic vermoord!
  woensdag 28 mei 2014 @ 17:18:55 #231
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_140474246
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 17:09 schreef Daskaar het volgende:

[..]

god is niet te defineren, en hoe meer regels je aan hem vast legt hoe minder hij kan bewegen in je leven.
dat geloof ik.
Hmm... de bewegingsvrijheid van god is afhankelijk van onze definitie van hem?

Het klinkt alsof je het hebt over de bewegingsvrijheid van je geloof, en niet zozeer van die god.

quote:

meer dan wetenschap me ooit kan vertellen.
Vanzelfsprekend. Dat betekent echter niet dat er andere manieren zijn om dingen te weten. Andere kennismethodes zullen zichzelf onafhankelijk moeten bewijzen.

quote:

er is maar 1 weten, en dat is een gevoel.
Hmm... gevoel is gewoon dat: gevoel. Gevoelens zijn psychische mechanismes die door evolutie tot stand zijn gekomen omdat ze mensen tot gedrag aansporen die, somehow, gunstig zijn voor het voortbestaan van genen.

Iets wat mensen nog wel eens uit het oog verliezen is dat de menselijke geest niet is geėvolueerd om een betrouwbaar en nauwkeurig begrip van de wereld te hebben. De menselijke geest is geėvolueerd, net als alle andere eigenschappen van mensen en dieren, om de genen die die eigenschappen voortbrengen te promoten.

Begrip van de wereld is voor mensen een groot succes gebleken, maar dat maakt onze perceptie van de wereld niet minder subjectief. Het blijft gericht op onze eigen wereld. Alles dat daarbuiten valt is voor ons betrekkelijk lastig intuļtief te begrijpen. Denk bijvoorbeeld aan hoe de kwantumwereld zich gedraagt. Het lijkt wel fundamenteel onbegrijpbaar voor mensen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
  woensdag 28 mei 2014 @ 17:19:27 #232
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_140474262
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 17:17 schreef Daskaar het volgende:
oh mijn god ik heb t topic vermoord!
Waar had ik nou die defibrillator gelaten? *Zoekt in de bezemkast van Fok crew*
  woensdag 28 mei 2014 @ 17:21:08 #233
177948 Daskaar
cake or death?
pi_140474310
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 17:18 schreef Molurus het volgende:

[..]

Hmm... de bewegingsvrijheid van god is afhankelijk van onze definitie van hem?

Het klinkt alsof je het hebt over de bewegingsvrijheid van je geloof, en niet zozeer van die god.

[..]

Vanzelfsprekend. Dat betekent echter niet dat er andere manieren zijn om dingen te weten. Andere kennismethodes zullen zichzelf onafhankelijk moeten bewijzen.

[..]

Hmm... gevoel is gewoon dat: gevoel. Gevoelens zijn psychische mechanismes die door evolutie tot stand zijn gekomen omdat ze mensen tot gedrag aansporen die, somehow, gunstig zijn voor het voortbestaan van genen.

Iets wat mensen nog wel eens uit het oog verliezen is dat de menselijke geest niet is geėvolueerd om een betrouwbaar en nauwkeurig begrip van de wereld te hebben. De menselijke geest is geėvolueerd, net als alle andere eigenschappen van mensen en dieren, om de genen die die eigenschappen voortbrengen te promoten.

Begrip van de wereld is voor mensen een groot succes gebleken, maar dat maakt onze perceptie van de wereld niet minder subjectief. Het blijft gericht op onze eigen wereld. Alles dat daarbuiten valt is voor ons betrekkelijk lastig intuļtief te begrijpen. Denk bijvoorbeeld aan hoe de kwantumwereld zich gedraagt. Het lijkt wel fundamenteel onbegrijpbaar voor mensen.

ik ben benieuwd, want is het doel van het leven volgens jou?
  woensdag 28 mei 2014 @ 17:24:40 #234
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_140474441
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 17:21 schreef Daskaar het volgende:

[..]

Die vraag is mij al een brug te ver. Waarom denk je dat er een doel is?

Doelmatigheid is iets dat geleidelijk is ontstaan in de evolutie van mensen. Zie ook:

Nu zou evolutie, als proces, best een doel kunnen hebben... maar voor het moment is dat bepaald niet evident. Om doelen te hebben moet er sprake zijn van wat ze in Engels noemen een 'agent'. Iets dat een bepaalde bedoeling heeft met het proces van evolutie.

En voor het moment heb ik nog geen redenen om te veronderstellen dat zo'n 'agent' bestaat. Het zou best kunnen, maar de vraag of die 'agent' bestaat zal moeten worden beantwoord voordat de vraag "wat is het doel van het leven?" zinvol kan worden gesteld.
  woensdag 28 mei 2014 @ 18:06:45 #235
73345 B-FliP
Like it ain't no thang..
pi_140476005
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 17:24 schreef Molurus het volgende:
Lijkt mij ook. Het is ook een erg menselijke gedachte. Door te denken als mens beredeneren we als mens, iets wat niet direct een juiste manier van beredeneren hoeft te zijn bij het beantwoorden van waarom dingen zijn zoals ze zijn. Niet alles draait om de mens.

Wat ik wel denk is dat veel dingen uit oude geschriften metaforisch opgevat kunnen worden. Een soort van beeldspraak. Iets wat je ook bij de Maya terug ziet. De 7 dagen van schepping schijnen ook daar voor te komen maar hebben een heel andere betekenis en er worden ook nachten bij betrokken die verder niet genoemd worden in de bijbel, deze dagen en nachten zijn puur metaforisch. Zo zijn er ook een boel dingen in geschriften die wellicht kloppen (zoals archologische en historische gebeurtenissen) , maar dienen daarom nog niet letterlijk opgevat te worden, en zijn naar mijn mening als een verzameling van dingen die in een verhalenboek uiteengezet zijn om aan toekomstige generaties door te geven.

In de moderne tijd denk ik niet dat we een dergelijk vaag en metaforisch boek nodig hebben om kennis en levenslessen door te geven op een manier die mensen van toen kennelijk nodig hadden om geinteresseerd te zijn met enorm veel poespas er omheen. We hebben meer en betere manieren om dit te doen en onze manier van communiceren lijkt me veel directer.
What you pay attention to, you become conscious of...
B-FliP Youtube Channel
Bionic - In on the Outside EP: 2-3-2012
pi_140476041
Geloven in een god was logisch toen de mens de enige leek die verandering (door te handelen) kon aanbrengen in zijn omgeving. Het is dan een logische conclusie dat elk verschijnsel dat verandering aanbrengt veroorzaakt wordt door een handelende (bovennatuurlijk, maar menselijk) entiteit.
  woensdag 28 mei 2014 @ 18:13:52 #237
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_140476282
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 18:06 schreef B-FliP het volgende:

[..]

Lijkt mij ook. Het is ook een erg menselijke gedachte. Door te denken als mens beredeneren we als mens, iets wat niet direct een juiste manier van beredeneren hoeft te zijn bij het beantwoorden van waarom dingen zijn zoals ze zijn. Niet alles draait om de mens.
Dat heeft ook weer te maken met de evolutionaire achtergrond van ons bewustzijn. Er is een reden dat we overal doelen achter zoeken... tenslotte zouden onze voorouders niet heel lang hebben geleefd als ze niet elk bewegend grassprietje hadden aangezien voor een roofdier. 9 van de 10 keer klopt dat niet, maar die 1 op de 10 keer is van levensbelang.

Of zoals ze ook wel eens zeggen: "we are far more likely to mistake a shadow for a burglar than a burglar for a shadow".
pi_140476623
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 11:28 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Ik heb het natuurlijk over het nu.

Dan heb je eigenlijk alleen nog het creationisme die zich wil verspreiden.
Ga maar eens in Saudi Arabia op straat schreeuwen dat god niet bestaat en dat je atheist bent.

De officiele straf is zweepslagen, gevangenis en als je het heel erg bont maakt onthoofding.
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.
  woensdag 28 mei 2014 @ 18:26:40 #239
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_140476750
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 17:24 schreef Molurus het volgende:

[..]

..of probeer het eens te bekijken vanuit het perspectief van een alien die de aarde bezoekt. Wat zal hij denken dat ons doel is?

Naast dingen als eten, drinken en ons voortplanten natuurlijk :P
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_140478586
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 17:21 schreef Daskaar het volgende:

[..]

Het leven heeft helemaal geen doel. Gelukkig maar. Als het leven wel een doel had, dan zou dat verschrikkelijk zijn.
pi_140482453
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 19:17 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Het leven heeft helemaal geen doel. Gelukkig maar. Als het leven wel een doel had, dan zou dat verschrikkelijk zijn.
Dat is wel erg gemakkelijk gesteld. Ik zeg niet dat het leven een doel heeft, maar ik sluit het ook niet uit. Simpel gezegd kan ik er eigenlijk niets over zeggen. Een standpunt dat meer mensen zouden moeten hebben als er niets over te zeggen valt.
pi_140488296
Wat we niet weten, noemen we dan maar "God", daarom is God ook chronisch krimpend.
Weten wat men weet en weten wat men niet weet: dat is kennis - Confucius
pi_140491538
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 16:12 schreef Daskaar het volgende:

[..]

net als velen snap je niet echt hoeveel moed en kracht het vergt om te geloven.
Tis niet hetzelfde als je ogen sluiten, zoals jullie doen als t aankomt op het mogelijke bestaan van God.
Niet alleen kan wetenschap nooit God buitensluiten, maar ook kom je nooit dichter tot God(als je er wil achter komen of hij bestaat) als je er niet voor open staat, als je zegt "Laat jezelf maar zien".
je cockblocked jezelf, want je zal elke mogelijke reden om in God te geloven, toch afdoen als onzin.

Je toont ook aan met een dergelijk standpunt dat je al een antwoord gegeven hebt op de vraag "bestaat God?", je hebt een keus gemaakt en staat niet langer open voor een ander mogelijk antwoord. Terwijl gelovigen altijd worstelen met de vraag "bestaat god?", tock kiezen zij voor God, hoop, liefde en wijsheid ondanks de fysieke bewijzen.
Das alles behalve zwak. Jij durft dit niet.

En wat vindt je zo eng aan God, dat je niet eens hem durft aan te kijken?
net als vele andere gelovigen snap jij niet dat bovenstaande stukje weergeeft dat jij al a priori gelooft in God en niet meer open staat voor de mogelijkheid dat ie niet bestaat. Hoe kun je openstaan voor iets dat niet bestaat of waar je nog geen enkele kennis van hebt? De enige reden dat je op zoek gaat naar zo'n god, is omdat je ergens al in het bestaan van zo'n wezen gelooft. En de enige reden dat je dat doet is omdat anderen je daar verhalen over hebben verteld.

Hoe kan ik iets aankijken waarvan ik niet geloof dat het bestaat?

Gelovigen kiezen niet voor god, maar voor het (voor hen blijkbaar fijne) gevoel dat zo'n geloof met zich meebrengt.
pi_140491724
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 16:29 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Zeker, rationaliteit speelt hier dan ook geen enkele rol..
Mijn respect heb je dat je dit in elk geval eerlijk toegeeft, dat zien we hier in F&L wel eens anders.
pi_140492552
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 23:36 schreef vaarsuvius het volgende:

[..]

Mijn respect heb je dat je dit in elk geval eerlijk toegeeft, dat zien we hier in F&L wel eens anders.
Mensen die hun ervaringen, gevoel en geloof in God rationeel proberen te verklaren?

Serieus? _O-
  donderdag 29 mei 2014 @ 00:00:52 #246
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_140492971
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 23:52 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Mensen die hun ervaringen, gevoel en geloof in God rationeel proberen te verklaren?

Serieus? _O-
Die in elk geval hun geloof proberen te rationaliseren, jazeker. Dat kom ik op zich best vaak tegen.

Mensen komen maar zelden door rationele argumenten tot een (religieuze) geloofsovertuiging, maar als ze die overtuiging eenmaal hebben dan zijn pogingen om dat geloof te rationaliseren bepaald niet uitzonderlijk.
pi_140492997
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 00:00 schreef Molurus het volgende:

[..]

Die in elk geval hun geloof proberen te rationaliseren, jazeker. Dat kom ik op zich best vaak tegen.

Mensen komen maar zelden door rationele argumenten tot een (religieuze) geloofsovertuiging, maar als ze die overtuiging eenmaal hebben dan zijn pogingen om dat geloof te rationaliseren bepaald niet uitzonderlijk.
Krankzinnig.
  donderdag 29 mei 2014 @ 00:07:28 #248
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_140493295
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 00:01 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Krankzinnig.
Daar ben ik het dan op zich niet mee eens. Zoals eerder gezegd: wie is opgehouden met twijfelen is opgehouden met nadenken. Het lijkt mij altijd goed om je eigen overtuigingen bloot te stellen aan rigoureuze kritiek. Als het stand houdt dan heb je een beter begrip van je overtuigingen ontwikkeld, en houdt het niet stand dan ben je eenvoudig een illusie armer.

Het lastige met geloofsovertuigingen natuurlijk is dat pogingen om die overtuigingen te rationaliseren eenvoudig gedoemd zijn om te falen. Geloofsovertuigingen houden over het algemeen geen stand wanneer ze kritisch worden bekeken. Vandaar ook mijn signature. :)

Maar er is op zich helemaal niets mis met pogingen om je overtuigingen te rationaliseren.
pi_140493393
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 00:07 schreef Molurus het volgende:

[..]

Daar ben ik het dan op zich niet mee eens. Zoals eerder gezegd: wie is opgehouden met twijfelen is opgehouden met nadenken. Het lijkt mij altijd goed om je eigen overtuigingen bloot te stellen aan rigoureuze kritiek. Als het stand houdt dan heb je een beter begrip van je overtuigingen ontwikkeld, en houdt het niet stand dan ben je eenvoudig een illusie armer.

Het lastige met geloofsovertuigingen natuurlijk is dat pogingen om die overtuigingen te rationaliseren eenvoudig gedoemd zijn om te falen. Geloofsovertuigingen houden over het algemeen geen stand wanneer ze kritisch worden bekeken. Vandaar ook mijn signature. :)

Maar er is op zich helemaal niets mis met pogingen om je overtuigingen te rationaliseren.
1: Want?

Ik denk dat dat sterk afhangt van van de mentaliteit van de gelovige..

2: En dat laatste is correct, maar niet als het om geloofsovertuigingen gaat.
  donderdag 29 mei 2014 @ 00:14:06 #250
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_140493590
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 00:09 schreef theunderdog het volgende:

[..]

1: Want?
Want dat is eenvoudig een feit. :) Veruit de meeste filosofen hebben wat heet de rationele theologie al lang opgegeven. Er zijn veel dappere pogingen gedaan om godsgeloof te rationaliseren, maar elk daarvan is overtuigend weerlegd.

Dat wil vanzelfsprekend nog steeds niet zeggen dat er geen goden bestaan, maar tot zover is men er nog niet in geslaagd rationele argumenten daarvoor te bedenken die werkelijk stand houden.

quote:

Ik denk dat dat sterk afhangt van van de mentaliteit van de gelovige..
Of iets een goed rationeel argument is lijkt me bepaald niet afhankelijk van mentaliteit.

quote:

2: En dat laatste is correct, maar niet als het om geloofsovertuigingen gaat.
Wat is het voordeel van het niet ter discussie stellen of niet betwijfelen van je eigen geloofsovertuigingen? Waarom zou je dat niet willen doen?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')