Als je het zelf begrijpt, zou je het dan niet moeten kunnen uitleggen?quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:28 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ervaringen, ik voel zijn aanwezigheid..
Eigenlijk is het een beetje nutteloos om dit proberen uit te leggen aan iemand die dat niet zo voelt..
Is dat niet in zekere zin jezelf voor de gek houden dan? Welliswaar met het prettige bijeffect dat je je dan niet meer eenzaam voelt... maar is het meer dan dat?quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:31 schreef Daskaar het volgende:
[..]
ja bij mij omdat ik me er prettig bij voel o.a.
maar dat alleen zou niet genoeg zijn. je moet een reden hebben, anders hou je jezelf voor de gek.
een leven zonder Jezus, is voor mij eenzaamheid, alleen de gedachte van hem neemt dat gevoel van me weg.
ja? wat weten wij nou?quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:27 schreef OllieWilliams het volgende:
[..]
Dat lijkt me rationeel nog lastiger te verdedigen dan een universum dat uit niets is ontstaan...
Er is best veel wat we *wel* weten.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:32 schreef Daskaar het volgende:
[..]
ja? wat weten wij nou?
of is dat te makkelijk?
Maar hoe gaat dat dan? Je bent eerst atheïst en opeens voel je een aanwezigheid waardoor je in god bent gaan geloven. Waarom had je het idee dat dat een god was. Tenslotte wist je als atheïst niet hoe de aanwezigheid van een god voelde, dus vergelijkingsmateriaal had je niet.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:28 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ervaringen, ik voel zijn aanwezigheid..
Eigenlijk is het een beetje nutteloos om dit proberen uit te leggen aan iemand die dat niet zo voelt..
Ik voel bij alles wat ik doe zijn aanwezigheid.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:31 schreef Molurus het volgende:
[..]
Als je het zelf begrijpt, zou je het dan niet moeten kunnen uitleggen?
"If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." - Albert Einstein.
Nu verwacht ik niet dat je het in een paar zinnen kunt uitleggen... maar ik hoop wel dat die constatering op zich voor jou een reden is om een poging te doen het aan jezelf uit te leggen en je eigen begrip van je geloof te verdiepen.
weer iemand die denkt voor een god te praten en waarvoor deze zou staan? Over het algemeen vind ik een almachtige god een zeer ruim begrip maar dat mensen die zelf denken te weten waar deze almachtige god voor staat vind ik arrogant, ook al geloof ik zelf niet in een god-persoon. Ook waar je op deze aardkloot geboren bent bepaalt je visie van een god omdat je dat vanuit een bepaalde hoek hebt meegekregen. compleet willekeurig kom je met verschillende vormen van religie in aanraking. Maar natuurlijk heeft 1 groep het correct.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:27 schreef Daskaar het volgende:
god gaat om liefde en begrip voor andersdenkenden.
dat mis ik idd wel es bij jou.
Klopt, ik kan dan ook niets bewijzen..quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:33 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Maar hoe gaat dat dan? Je bent eerst atheïst en opeens voel je een aanwezigheid waardoor je in god bent gaan geloven. Waarom had je het idee dat dat een god was. Tenslotte wist je als atheïst niet hoe de aanwezigheid van een god voelde, dus vergelijkingsmateriaal had je niet.
ja, maar jouw kant kent iedereen.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:29 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat is meer dat je het niet ziet dan dat het er niet is, vrees ik.Stiekum hoop ik toch ook het begrip dat anderen van de wereld hebben te verbreden, alleen omdat ik het beste met ze voor heb.
Voor alle duidelijkheid: ik ontken het bestaan van jouw gevoelens op geen enkele manier. Die gevoelens, en zo'n beetje alle aspecten van menselijk bewustzijn, zijn nog grotendeels onbegrepen.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:34 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik voel bij alles wat ik doe zijn aanwezigheid.
Maar om uit te leggen wat ik dan exact voel , daarvoor je het toch echt zelf voelen. Dat valt niet onder woorden te brengen.
aannamesquote:Op woensdag 28 mei 2014 16:33 schreef Molurus het volgende:
[..]
Er is best veel wat we *wel* weten.
Zie ook:
Mijn gevoel is op geen enkele wijze logisch te verklaren inderdaad...quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:37 schreef Molurus het volgende:
[..]
Voor alle duidelijkheid: ik ontken het bestaan van jouw gevoelens op geen enkele manier. Die gevoelens, en zo'n beetje alle aspecten van menselijk bewustzijn, zijn nog grotendeels onbegrepen.
Waar ik een scheiding in probeer te maken is "geloven omdat ik dat een prettig gevoel vindt" en "geloven omdat dat logisch is" (om even terug te haken op de TT).
Zover ik het nu kan zien is het voor jou vooral dat eerste.
Het gaat er mij ook niet om dat je het kunt bewijzen, maar meer dat je iets onbekends voelt en er vanuit gaat dat dat wel een god kan wezen. Laat ik het zo vragen, hoe weet je dat die aanwezigheid is die je voelt, een god is en geen ander 'bovennatuurlijk wezen'?quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:35 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Klopt, ik kan dan ook niets bewijzen..
Het is een geloof, een gevoel. En zo zijn er wel meer dingen in mijn leven die ik niet kan bewijzen maar waar ik wel heilig van overtuigd ben.
het is een bodem om op te groeien, dat geloof ik.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:32 schreef Molurus het volgende:
[..]
Is dat niet in zekere zin jezelf voor de gek houden dan? Welliswaar met het prettige bijeffect dat je je dan niet meer eenzaam voelt... maar is het meer dan dat?
Beter in welk opzicht? En hoe slaagt godsgeloof daar wel in?quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:36 schreef Daskaar het volgende:
Ik denk gewoon niet dat jouw kant nieuwe kennis brengt en een beter mens maakt van ons.
En dat is slecht? Waarom?quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:36 schreef Daskaar het volgende:
wat het doet is er op hameren wat we zijn, apen.
Ik vond dat geen briljante docu om heel eerlijk te zijn, maar die conclusie zit zeker een kern van waarheid in: wie stopt met twijfelen is gestopt met nadenken.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:36 schreef Daskaar het volgende:
heb je ooit religulous gezien van bill maher? de eindconclusie is dat ie pleit voor twijfel.
dus altijd blijven twijfelen maakt van ons een beter mens, is dat waar jij ook achter staat?
Mijn God is niet de god zoals ik veel religies beschreven wordt he..quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:38 schreef Morrigan het volgende:
[..]
Het gaat er mij ook niet om dat je het kunt bewijzen, maar meer dat je iets onbekends voelt en er vanuit gaat dat dat wel een god kan wezen. Laat ik het zo vragen, hoe weet je dat die aanwezigheid is die je voelt, een god is en geen ander 'bovennatuurlijk wezen'?
Het is vooral nog niet verklaard. "Onverklaarbaar" kan nooit worden vastgesteld.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:38 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Mijn gevoel is op geen enkele wijze logisch te verklaren inderdaad...
Eens.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:39 schreef Molurus het volgende:
[..]
Het is vooral nog niet verklaard. "Onverklaarbaar" kan nooit worden vastgesteld.
Dit vind overigens een heel aardige poging, maar zoals de spreker zelf aangeeft is het nog verre van compleet. Dit soort dingen staat echt in de kinderschoenen:quote:
Klopt, ik vind neurowetenschap wel reuze interessant .quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:40 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dit vind overigens een heel aardige poging, maar zoals de spreker zelf aangeeft is het nog verre van compleet. Dit soort dingen staat echt in de kinderschoenen:
O ja? Volgens mij zijn we denkende mensen genaamd homosapiens. Een afstammeling maar met bewustzijn en alles wat daarbij komt kijken. We kunnen enorm wreed zijn, maar ook enorm goed. De kracht zit ons ook in de verbeelding en het oplossen van ongemakken, iets wat je overigens ook bij simple primaten ziet, net zoals bijvoorbeeld homofilie. Dat maakt ons geen zelfde type primaten.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:36 schreef Daskaar het volgende:
wat het doet is er op hameren wat we zijn, apen.
Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn. Ik geloof dat er nog veel is wat we niet weten. Ik geloof juist dat religie ons tegenhoud om antwoorden te vinden die ons meer duidelijkheid verschaft wanneer dit niet in het straatje van de religie past..quote:heb je ooit religulous gezien van bill maher? de eindconclusie is dat ie pleit voor twijfel.
dus altijd blijven twijfelen maakt van ons een beter mens, is dat waar jij ook achter staat?
hahaquote:Op woensdag 28 mei 2014 16:38 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Mijn gevoel is op geen enkele wijze logisch te verklaren inderdaad...
En dat maakt het zo fascinerend. Zoveel mensen die een verschillende kijk op goden hebben, dat het gewoon verwarrend wordt. Hierdoor is het woord zo nietszeggend geworden. Sterker ik, dan kan ik ook zeggen dat ik in een god geloof en dat die god in mijn ogen de zon is.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:39 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Mijn God is niet de god zoals ik veel religies beschreven wordt he..
Hierboven geef ik aan hoe ik "god" zie..
Mij beledigen?quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:45 schreef Morrigan het volgende:
[..]
En dat maakt het zo fascinerend. Zoveel mensen die een verschillende kijk op goden hebben, dat het gewoon verwarrend wordt. Hierdoor is het woord zo nietszeggend geworden. Sterker ik, dan kan ik ook zeggen dat ik in een god geloof en dat die god in mijn ogen de zon is.
Ik wil je niet beledigen ouzo, maar ik vind het gewoon opvallend dat veel mensen die net als jij iets bovennatuurlijks voelen, die aanwezigheid god noemen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |