Joah, in principe wel.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:11 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dus samengevat: "bovennatuurlijk" zegt helemaal niets over de verschijnselen zelf, het zegt alleen iets over ons eigen (gebrek aan) begrip daarvan. Zeg ik het zo goed?
net als velen snap je niet echt hoeveel moed en kracht het vergt om te geloven.quote:Op woensdag 28 mei 2014 10:49 schreef mvdejong het volgende:
Wat is er logisch aan om een sprookje te verzinnen als je iets niet snapt, i.p.v. proberen uit te zoeken wat er aan de hand is, en soms tot de conclusie te komen dat je (nog) niet over voldoende kennis beschikt om het te snappen. Geloof is een manier voor zwakke mensen om om te gaan met angst, onzekerheid en onwetendheid.
Ik bemerk daarin enige terughoudendheid, en op zich begrijp ik dat wel. Want tenslotte is de conclusie dan onvermijdbaar: jouw 'god' neemt dan geen bijzondere plaats meer in tussen andere onbegrepen verschijnselen. (Waarvan we voor een deel wel weten dat ze bestaan trouwens.)quote:
Omdat dit ook niet te bewijzen valt wat weer wijst op een grotere kans is dat het er niet is.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:10 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Daar komt het inderdaad op neer. Er is alleen een verschil, ik ben er van overtuigd dat de wetenschap het bestaan van God nooit gaat kunnen bewijzen.
Terughoudendheid? welnee, God is bovennatuurlijk en bovennatuurlijk is inderdaad een begrip voor alles dat wij niet of nog niet begrijpen/kunnen verklaren...quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:13 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik bemerk daarin enige terughoudendheid, en op zich begrijp ik dat wel. Want tenslotte is de conclusie dan onvermijdbaar: jouw 'god' neemt dan geen bijzondere plaats meer in tussen andere onbegrepen verschijnselen. (Waarvan we voor een deel wel weten dat ze bestaan trouwens.)
zijn jullie al de hele dag aant bekvechten?quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:17 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Terughoudendheid? welnee, God is bovennatuurlijk en bovennatuurlijk is inderdaad een begrip voor alles dat wij niet of nog niet begrijpen/kunnen verklaren...
En het is inderdaad waar dat zaken die wij vroeger niet konden verklaren, wij nu wel kunnen verklaren. Maar dat weerlegt het tegenovergestelde ook niet..
Laat ik een vraag terug stellen: waarom kunnen er geen zaken zijn die wij mensen gewoon nooit kunnen verklaren? dat dat echt ons petje ter boven gaat?
Nou dat, precies dat zie ik als God (en uiteraard voel ik zijn aanwezigheid, maar dat is een andere discussie).
Die zaken kunnen er zeker zijn, maar wat is het probleem met simpelweg zeggen "wij snappen het niet"?quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:17 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Laat ik een vraag terug stellen: waarom kunnen er geen zaken zijn die wij mensen gewoon nooit kunnen verklaren? dat dat echt ons petje ter boven gaat?
Nou dat, precies dat zie ik als God (en uiteraard voel ik zijn aanwezigheid, maar dat is een andere discussie).
Waar zeg ik dat dat een probleem is?quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:19 schreef OllieWilliams het volgende:
[..]
Die zaken kunnen er zeker zijn, maar wat is het probleem met simpelweg zeggen "wij snappen het niet"?
Laat ik m'n vraag anders stellen. Wat is het nut ervan om dit aan een god toe te schrijven?quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:20 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Waar zeg ik dat dat een probleem is?
Iedereen moet dat voor zichzelf weten.
Dan kan je net zo goed een paar pillen per dag nemen die je elke dag blij ende gelukkig houden?quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:02 schreef theunderdog het volgende:
Omdat ik als gelovige (in god) gelukkiger ben dan als atheļst.
Dat heb ik helemaal nooit beweerd. Maar als er zoiets bestaat, dat zou best kunnen, dan kunnen we dat nooit weten. Je kunt tenslotte nooit weten wat we in de toekomst wel en niet zullen begrijpen.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:17 schreef theunderdog het volgende:
Dat is vooral een naampje geven aan iets dat je niet begrijpt. Meer is het echt niet.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:17 schreef theunderdog het volgende:
Voor mij persoonlijk is het een aardige manier om mijn begrip van de wereld en mijn argumenten aan te scherpen. Bovendien zie ik het als een vorm van vermaak.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:19 schreef Daskaar het volgende:
[..]
zijn jullie al de hele dag aant bekvechten?
heeft dit ooit zin gehad?
In welke god geloof je eigenlijk? En waarom juist in die ene en niet in al die duizenden andere? En wat maakt het bestaan van die ene reėler dan al die anderen?quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:20 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Waar zeg ik dat dat een probleem is?
Iedereen moet dat voor zichzelf weten.
Ook dat is voor iedereen verschillend, maar om het op mijzelf te betrekken: ik word gelukkig van het geloof in God.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:20 schreef OllieWilliams het volgende:
[..]
Laat ik m'n vraag anders stellen. Wat is het nut ervan om dit aan een god toe te schrijven?
Dat geef ik toch ook gewoon toe?quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:21 schreef Molurus het volgende:
[..]
Dat heb ik helemaal nooit beweerd. Maar als er zoiets bestaat, dat zou best kunnen, dan kunnen we dat nooit weten. Je kunt tenslotte nooit weten wat we in de toekomst wel en niet zullen begrijpen.
En al konden we dat wel vaststellen... dan nog zegt dat uitsluitend iets over ons, niet over dat verschijnsel.
[..]
Dat is vooral een naampje geven aan iets dat je niet begrijpt. Meer is het echt niet.
Ik zie God als levensadem van de kosmos, oorzaak van alles. Het enige dat niet gemaakt is maar altijd was, is en zal zijnquote:Op woensdag 28 mei 2014 16:22 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
In welke god geloof je eigenlijk? En waarom juist in die ene en niet in al die duizenden andere? En wat maakt het bestaan van die ene reėler dan al die anderen?
Maar waarom dan wel? Omdat je je er prettig bij voelt? Een wat minder schadelijke vorm van opium?quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:24 schreef theunderdog het volgende:
Het verschil is alleen dat het wel degelijk wat "meer" is dan dat alleen. Ik geloof niet in God omdat we bepaalde dingen "nog" niet kunnen verklaren ofzo.
god gaat om liefde en begrip voor andersdenkenden.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:22 schreef Molurus het volgende:
[..]
Voor mij persoonlijk is het een aardige manier om mijn begrip van de wereld en mijn argumenten aan te scherpen. Bovendien zie ik het als een vorm van vermaak.
Als iemand anders er iets van opsteekt, wat zo nu en dan best wel gebeurt, dan zie ik dat als bonus. Mooi meegenomen.
Ik ben wel nieuwsgierig wat de reden is dat je wel in een god gelooft. En hoe het zo gekomen is.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:24 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dat geef ik toch ook gewoon toe?
Het verschil is alleen dat het wel degelijk wat "meer" is dan dat alleen. Ik geloof niet in God omdat we bepaalde dingen "nog" niet kunnen verklaren ofzo.
Dat lijkt me rationeel nog lastiger te verdedigen dan een universum dat uit niets is ontstaan...quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:25 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Ik zie God als levensadem van de kosmos, oorzaak van alles. Het enige dat niet gemaakt is maar altijd was, is en zal zijn
Ervaringen, ik voel zijn aanwezigheid..quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:26 schreef Molurus het volgende:
[..]
Maar waarom dan wel? Omdat je je er prettig bij voelt? Een wat minder schadelijke vorm van opium?
Of gaat er echt een rationele gedachte achter schuil? En zo ja, wat is die dan?
Zeker, rationaliteit speelt hier dan ook geen enkele rol..quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:27 schreef OllieWilliams het volgende:
[..]
Dat lijkt me rationeel nog lastiger te verdedigen dan een universum dat uit niets is ontstaan...
Dat is meer dat je het niet ziet dan dat het er niet is, vrees ik.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:27 schreef Daskaar het volgende:
[..]
god gaat om liefde en begrip voor andersdenkenden.
dat mis ik idd wel es bij jou.
ja bij mij omdat ik me er prettig bij voel o.a.quote:Op woensdag 28 mei 2014 16:26 schreef Molurus het volgende:
[..]
Maar waarom dan wel? Omdat je je er prettig bij voelt? Een wat minder schadelijke vorm van opium?
Of gaat er echt een rationele gedachte achter schuil? En zo ja, wat is die dan?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |