abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_140470329
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 10:43 schreef theunderdog het volgende:
Want zonder het geloven in een God verval je toch gewoon in sofisterij?

Ik bedoel, dan is er ook geen sprake van gezond verstand, of het heeft geen zin. Dit is logisch denken. Meer niet. De gelovigen in natuur-afgoden mogen altijd beargumenteren hoe een natuur ongeval, als zogenaamde "mens", eigenlijk een dier bloed en vlees, van verstand kan spreken. Het verstand functioneert doelgericht en bewust, en zo werkt de natuur niet, dus hoe is het mogelijk zonder een discontinuïteit tussen mens en natuur ?
je kan prima leven zonder antwoord te hebben op de vraag waar komen we vandaan
  woensdag 28 mei 2014 @ 15:36:19 #102
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_140470359
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 15:34 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Ahja? jij kan je hersenen met miljarden neuronen controleren en beïnvloeden?

Wel heel erg knap.
Neuh, maar mijn miljarden neuronen hebben geleerd dat speculatie weinig constructief is. :P

Overigens ben ik niet zo'n scepticus dat ik stel dat wij geheel geen controle hebben over ons geestelijke functioneren en dat wij biologische robots zijn zonder enige vorm van controle.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_140470399
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 15:36 schreef Molurus het volgende:

[..]

Neuh, maar mijn miljarden neuronen hebben geleerd dat speculatie weinig constructief is. :P

Overigens ben ik niet zo'n scepticus dat ik stel dat wij geheel geen controle hebben over ons geestelijke functioneren en dat wij biologische robots zijn zonder enige vorm van controle.
Dan ben je wel een beetje onwetenschappelijk bezig... ;)
  woensdag 28 mei 2014 @ 15:37:53 #104
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_140470423
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 15:37 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Dan ben je wel een beetje onwetenschappelijk bezig... ;)
Waarom? Zo'n bewering zou een wetenschappelijke basis moeten hebben, en juist die basis ontbreekt.
pi_140470452
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 15:37 schreef Molurus het volgende:

[..]

Waarom? Zo'n bewering zou een wetenschappelijke basis moeten hebben, en juist die basis ontbreekt.
Wetenschap heeft nu toch wel bewezen dat wij onze hersenen zijn.

Ratio speelt nauwelijks tot zelfs geen rol.
pi_140470630
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 15:38 schreef theunderdog het volgende:

[..]

oh ? Dit is nieuw voor me. Kan je dit uitleggen en een aantal bronnen geven ?
pi_140470793
De vrije wil in zijn huidige definitie is hopeloos verleden tijd. We kunnen wel de definitie aanpassen en stellen dat wij ons gedrag kunnen beïnvloeden middels ratio.

Edit: Overigens zijn de titels welke jij aandraagt wel erg popi-jopie wetenschap.
  woensdag 28 mei 2014 @ 15:50:01 #109
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_140470836
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 15:38 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Niet bepaald, in die zin dat we eigenlijk nog maar heel weinig weten van hoe de hersenen werken en hoe de relatie met de menselijke psyche is.

Bovendien kan de conclusie dat wij geen controle hebben over onze psyche, of dat nu de hersenen zijn of iets anders, zomaar in den blinde worden getrokken. De diepere vraag of wij controle hebben over onze geest staat - bij gebrek aan begrip van onze hersenen - geheel los van de vraag of onze hersenen verantwoordelijk zijn voor wie wij zijn.

Wat ik wel een echte aanrader vindt is "Consciousness Explained" door Daniel Dennett. ;)
pi_140470843
Ach, ik vind geloven in een god eigenlijk bijzonder gestoord, maar een gelovige zal het juist heel logisch vinden. Dat is nu eenmaal het verschil tussen gelovigen en ongelovigen.
pi_140470844
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 15:48 schreef MrGuma het volgende:
De vrije wil in zijn huidige definitie is hopeloos verleden tijd. We kunnen wel de definitie aanpassen en stellen dat wij ons gedrag kunnen beïnvloeden middels ratio.

Edit: Overigens zijn de titels welke jij aandraagt wel erg popi-jopie wetenschap.
De absolute vrije wil is sowieso krankzinnig om nog in te geloven, neem allerlei ziektes, psychische afwijkingen enz.

Maar wetenschap heeft nu juist bewezen dat er van die zogenaamde "ratio" waardoor wij onze keuzes kunnen beïnvloeden ook maar weinig over is.
  woensdag 28 mei 2014 @ 15:50:21 #112
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_140470846
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 15:48 schreef MrGuma het volgende:

Compatibilisme ftw! :)
pi_140470887
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 15:50 schreef theunderdog het volgende:

[..]

De absolute vrije wil is sowieso krankzinnig om nog in te geloven, neem allerlei ziektes, psychische afwijkingen enz.

Maar wetenschap heeft nu juist bewezen dat er van die zogenaamde "ratio" waardoor wij onze keuzes kunnen beïnvloeden ook maar weinig over is.
Nou, als alle religies het daarover eens zijn dan kunnen die belachelijke concepten 'hemel' en 'hel' ook eindelijk de vuilnisbak in.
pi_140470899
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 15:50 schreef Molurus het volgende:

[..]

Niet bepaald, in die zin dat we eigenlijk nog maar heel weinig weten van hoe de hersenen werken en hoe de relatie met de menselijke psyche is.

Bovendien kan de conclusie dat wij geen controle hebben over onze psyche, of dat nu de hersenen zijn of iets anders, zomaar in den blinde worden getrokken. De diepere vraag of wij controle hebben over onze geest staat - bij gebrek aan begrip van onze hersenen - geheel los van de vraag of onze hersenen verantwoordelijk zijn voor wie wij zijn.

Wat ik wel een echte aanrader vindt is "Consciousness Explained" door Daniel Dennett. ;)
Het brein is zeer complex, en neurowetenschap staat inderdaad nog in zijn kinderschoenen.

Maar juist omdat het nog in zijn kinderschoenen staat is het uiterst interessant dat wij (de wetenschap) nu al heeft ontdekt dat wij (mensen) helemaal niet zo goed instaat zijn om vrije-keuze,s te maken.
pi_140470906
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 15:51 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Nou, als alle religies het daarover eens zijn dan kunnen die belachelijke concepten 'hemel' en 'hel' ook eindelijk de vuilnisbak in.
Uhh, nee
pi_140470947
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 15:52 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Uhh, nee
Eh, ja. Het is nogal idioot om mensen te straffen of te belonen voor iets waar ze geen enkele invloed op hebben.
pi_140470999
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 15:53 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Eh, ja. Het is nogal idioot om mensen te straffen of te belonen voor iets waar ze geen enkele invloed op hebben.
God is onbegrijpelijk.. ;)
  woensdag 28 mei 2014 @ 15:55:04 #118
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_140471022
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 15:51 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Het brein is zeer complex, en neurowetenschap staat inderdaad nog in zijn kinderschoenen.

Maar juist omdat het nog in zijn kinderschoenen staat is het uiterst interessant dat wij (de wetenschap) nu al heeft ontdekt dat wij (mensen) helemaal niet zo goed instaat zijn om vrije-keuze,s te maken.
Vrije wil is in elk geval niet wat de klassieke filosofen graag wilden dat het is. Maar dat betekent niet noodzakelijk dat vrije wil een illusie is. Het betekent slechts dat ons begrip ervan tekort schiet.
  woensdag 28 mei 2014 @ 15:55:56 #119
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_140471062
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 15:54 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Religie is onbegrijpelijk. Of er een god bestaat die wel of niet begrijpelijk is staat alles behalve vast.
pi_140471070
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 15:54 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Zoiets. 'God slaat helemaal nergens op' vind ik zelf de lading iets beter dekken.
pi_140471131
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 15:55 schreef Molurus het volgende:

[..]

Vrije wil is in elk geval niet wat de klassieke filosofen graag wilden dat het is. Maar dat betekent niet noodzakelijk dat vrije wil een illusie is. Het betekent slechts dat ons begrip ervan tekort schiet.
We kunnen hoogstens nog spreken over "vrijheid van keuze"...

Maar zelfs dat is te manipuleren met reclames, lekkere bakkersgeur voor in de supermarkt enz enz..

We zijn slaaf van de miljarden neuronen in ons brein, de ratio komt er alleen heel af en toe achteraan huppelen. En bij de een huppelt die misschien nog wat sneller dan bij de ander.
pi_140471157
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 15:55 schreef Molurus het volgende:

[..]

Religie is onbegrijpelijk. Of er een god bestaat die wel of niet begrijpelijk is staat alles behalve vast.
Religie en het geloven in God staat in principe los van elkaar.

Je kan perfect in een God of iets bovennatuurlijks geloven zonder een religie aan te hangen.
pi_140471199
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 15:58 schreef theunderdog het volgende:

Je kan perfect in een God of iets bovennatuurlijks geloven zonder een religie aan te hangen.
En wat is daar dan het voordeel van?
  woensdag 28 mei 2014 @ 15:59:48 #124
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_140471225
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 15:58 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Religie en het geloven in God staat in principe los van elkaar.

Of religie en godsgeloof verschillende dingen zijn kun je inderdaad nog een aardige discussie over hebben.

Maar dat verandert niets aan het feit dat de conclusie dat er een god bestaat die onbegrijpelijk is daar helemaal niet uit volgt.

Anders gezegd: jij gelooft dat er een god bestaat, en gelooft dat die onbegrijpelijk is. Dat is iets heel anders dan "god is onbegrijpelijk". ;)
pi_140471249
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 15:59 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

En wat is daar dan het voordeel van?
Zeg ik dat dat een "voordeel" heeft soms?

Het is gewoon een levenspad die je gaat bewandelen, de een doet dat met God de ander zonder...
pi_140471256
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 15:50 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Daar ben ik het dus niet mee eens. Onze keuzes liggen misschien al 'vast' en zijn 'beïnvloedbaar'. Betekent nog niet dat ratio zelve niet bestaat, niet?
  woensdag 28 mei 2014 @ 16:01:00 #127
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_140471276
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 16:00 schreef MrGuma het volgende:

[..]

Daar ben ik het dus niet mee eens. Onze keuzes liggen misschien al 'vast' en zijn 'beïnvloedbaar'. Betekent nog niet dat ratio zelve niet bestaat, niet?
Maar is ratio vrije wil? Of is het iets anders?
pi_140471285
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 15:59 schreef Molurus het volgende:

[..]

Of religie en godsgeloof verschillende dingen zijn kun je inderdaad nog een aardige discussie over hebben.

Maar dat verandert niets aan het feit dat de conclusie dat er een god bestaat die onbegrijpelijk is daar helemaal niet uit volgt.

Anders gezegd: jij gelooft dat er een god bestaat, en gelooft dat die onbegrijpelijk is. Dat is iets heel anders dan "god is onbegrijpelijk". ;)
Mwau, niet helemaal. God is bovennatuurlijk, dat gaat boven ons begripsvermogen.
pi_140471307
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 16:00 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Zeg ik dat dat een "voordeel" heeft soms?

Het is gewoon een levenspad die je gaat bewandelen, de een doet dat met God de ander zonder...
Stel ik de vraag anders: waarom je levenspad met een god bewandelen als het ook zonder kan?
pi_140471331
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 16:01 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Stel ik de vraag anders: waarom je levenspad met een god bewandelen als het ook zonder kan?
Omdat ik als gelovige (in god) gelukkiger ben dan als atheïst.
  woensdag 28 mei 2014 @ 16:02:33 #131
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_140471342
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 16:01 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Mwau, niet helemaal. God is bovennatuurlijk, dat gaat boven ons begripsvermogen.
Nee, jij gelooft dat er een god bestaat en dat die bovennatuurlijk is en jouw begrip te boven gaat. Dat is, nogmaals, niet hetzelfde.

En ik vrees dat je - desgevraagd - niet eens kunt uitleggen wat dat nu eigenlijk betekent... 'bovennatuurlijk'. (Niet bedoeld als verwijt... het is iets dat heel veel voorkomt.)
pi_140471347
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 16:01 schreef Molurus het volgende:

[..]

Maar is ratio vrije wil? Of is het iets anders?
Ratio is simpelweg de mogelijkheid tot 'denken' of 'begrijpen'. Ratio staat verder volledig 'los' van een vrije wil.
pi_140471357
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 16:02 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Was je ook al eens atheïst dan?
pi_140471389
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 16:02 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nee, jij gelooft dat er een god bestaat en dat die bovennatuurlijk is en jouw begrip te boven gaat. Dat is, nogmaals, niet hetzelfde.

En ik vrees dat je - desgevraagd - niet eens kunt uitleggen wat dat nu eigenlijk betekent... 'bovennatuurlijk'. (Niet bedoeld als verwijt... het is iets dat heel veel voorkomt.)
Bovennatuurlijk = iets dat het natuurlijke overstijgt.
pi_140471407
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 16:02 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Was je ook al eens atheïst dan?
Ja.
pi_140471410
quote:

[..]

ik dacht dat je de duivels advocaat aan het spelen was? Tenminste dat zei je tegen SpecialK.
Dit topic draait een steeds vreemdere kant op.
  woensdag 28 mei 2014 @ 16:04:12 #137
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_140471417
quote:

[..]

Dat je gelukkig wordt van een geloofsovertuiging betekent toch niet dat die waar is?

Als ik erin zou slagen mijzelf wijs te maken dat ik de staatsloterij ga winnen volgende maand... als ik dat *echt* zou geloven... dan zou ik daar waarschijnlijk best gelukkig van worden. Maar dat wil nog niet zeggen dat het waar is.
  woensdag 28 mei 2014 @ 16:04:51 #138
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_140471439
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 16:03 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Bovennatuurlijk = iets dat het natuurlijke overstijgt.
Dat is een nogal circulaire definitie. Wanneer is iets 'niet natuurlijk'?
pi_140471460
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 16:03 schreef TheListener het volgende:

[..]

ik dacht dat je de duivels advocaat aan het spelen was? Tenminste dat zei je tegen SpecialK.
Dit topic draait een steeds vreemdere kant op.
Ik ben dan ook de advocaat van de duivel aan het spelen.

Ik ben gelovig in de zin dat ik geloof in een God (god is alles) , maar ik zou nooit in het echt stellen dat het geloven in God logisch of zelfs slechts een kwestie is van gezond verstand.

Nee, geloof in God is alles behalve dat.
pi_140471461
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 16:04 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als het niet bestaat.
pi_140471466
By the way waarom zou in god geloven logisch zijn ?
In groene elfjes geloven is toch ook niet logisch?
  woensdag 28 mei 2014 @ 16:06:16 #142
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_140471491
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 16:05 schreef Jigzoz het volgende:

[..]

Als het niet bestaat.
Dan bestaat god dus per definitie niet. Probleem opgelost. :D
pi_140471497
quote:

[..]

Dat is precies wat ik zeg he: dat gaat boven het menselijke (of in ieder geval mijn) begripsvermogen.
pi_140471533
quote:

[..]

Dat je gelukkig wordt van een geloofsovertuiging betekent toch niet dat die waar is?

Als ik erin zou slagen mijzelf wijs te maken dat ik de staatsloterij ga winnen volgende maand... als ik dat *echt* zou geloven... dan zou ik daar waarschijnlijk best gelukkig van worden. Maar dat wil nog niet zeggen dat het waar is.
Uiteraard.
pi_140471551
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 16:05 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Ik ben dan ook de advocaat van de duivel aan het spelen.

Ik ben gelovig in de zin dat ik geloof in een God (god is alles) , maar ik zou nooit in het echt stellen dat het geloven in God logisch of zelfs slechts een kwestie is van gezond verstand.

Nee, geloof in God is alles behalve dat.
Je bent me kwijt. Kan je precies uitleggen. Waar je in gelooft en wat precies je stelling is ? ik snap er echt niks meer van ;(
pi_140471584
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 16:06 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dan bestaat god dus per definitie niet. Probleem opgelost. :D
Het is niet wetenschappelijk aantoonbaar inderdaad.
  woensdag 28 mei 2014 @ 16:08:34 #147
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_140471594
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 16:06 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Dat is precies wat ik zeg he: dat gaat boven het menselijke (of in ieder geval mijn) begripsvermogen.
Er zijn ontzettend veel natuurlijke verschijnselen die wij niet begrijpen. Zijn ze daarom 'niet natuurlijk'?

Is dat de meetlat waarlangs we 'bovennatuurlijk' definiëren? Ons eigen begrip?

En betekent dat dat zo gauw we iets begrijpen het ineens niet meer bovennatuurlijk is terwijl het dat voorheen wel was?
pi_140471596
Geloven in God is helemaal niet logisch.
Een interessant voorbeeld is de Pirahã stam in Brazilië. Een jaar of tien geleden ging Daniel Everett, een Amerikaanse zendeling, erheen om ze over het goede nieuws van Jezus te vertellen (IMO al zeer dubieus om een verlaten, primitieve stam op te zoeken om ze dan lastig te gaan vallen met je godsdienstige geneuzel...). Hij was de eerste die hun taal had geleerd en kon dus goed met ze communiceren. Hij vertelde ze over Jezus en ze luisterden braaf. Maar toen ze vroegen "was Jezus blank zoals jij of donker zoals wij?" en hij antwoordde "dat weet ik niet, hij is al jaren dood en ik heb hem nooit ontmoet", verloren ze al hun interesse in Jezus. De mensen van deze stam hebben geen interesse in het verleden of in de toekomst; het draait bij hen enkel om het nu. Ze eisen bewijs vanuit persoonlijke ervaring voor elke claim. Met religie houden ze zich niet bezig. De missionaris is uiteindelijk als atheist teruggekeerd naar Amerika.

Sowieso is het een hele interessante stam. Ze hebben bijvoorbeeld geen sociale hierarchie; niemand geeft elkaar bevelen, ze zijn allemaal gelijk. Ook slapen ze niet zoals de meeste mensen de hele nacht, maar slapen ze meerdere keren voor korte perioden (15-120 minuten) gedurende een etmaal. Nog een interessant feitje is dat de mannen van de stam, wanneer ze gaan jagen, hun taal naar elkaar fluiten in plaats van spreken/schreeuwen.
pi_140471675
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 16:08 schreef Molurus het volgende:

[..]

Er zijn ontzettend veel natuurlijke verschijnselen die wij niet begrijpen. Zijn ze daarom 'niet natuurlijk'?

Is dat de meetlat waarlangs we 'bovennatuurlijk' definiëren? Ons eigen begrip?

En betekent dat dat zo gauw we iets begrijpen het ineens niet meer bovennatuurlijk is terwijl het dat voorheen wel was?
Daar komt het inderdaad op neer. Er is alleen een verschil, ik ben er van overtuigd dat de wetenschap het bestaan van God nooit gaat kunnen bewijzen.
  woensdag 28 mei 2014 @ 16:11:24 #150
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_140471722
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 16:10 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Daar komt het inderdaad op neer. Er is alleen een verschil, ik ben er van overtuigd dat de wetenschap het bestaan van God nooit gaat kunnen bewijzen.
Dus samengevat: "bovennatuurlijk" zegt helemaal niets over de verschijnselen zelf, het zegt alleen iets over ons eigen (gebrek aan) begrip daarvan. Zeg ik het zo goed?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')