1: Maar dat geef ik toch juist toe?quote:Op donderdag 29 mei 2014 00:14 schreef Molurus het volgende:
[..]
Want dat is eenvoudig een feit.Veruit de meeste filosofen hebben wat heet de rationele theologie al lang opgegeven. Er zijn veel dappere pogingen gedaan om godsgeloof te rationaliseren, maar elk daarvan is overtuigend weerlegd.
Dat wil vanzelfsprekend nog steeds niet zeggen dat er geen goden bestaan, maar tot zover is men er nog niet in geslaagd rationele argumenten daarvoor te bedenken die werkelijk stand houden.
[..]
Of iets een goed rationeel argument is lijkt me bepaald niet afhankelijk van mentaliteit.
[..]
Wat is het voordeel van het niet ter discussie stellen of niet betwijfelen van je eigen geloofsovertuigingen? Waarom zou je dat niet willen doen?
Ik had het niet over het verklaren van een god maar over het rationeel rechtvaardigen van een geloof daarin. Subtiel verschil.quote:Op donderdag 29 mei 2014 00:15 schreef theunderdog het volgende:
God rationeel willen verklaren is gewoon compleet krankzinnig. Maar eh, probs naar de mensen die het willen doen hoor, je moet je leven ergens mee vullen.
Dat is ook onmogelijk, aangezien het geloof in God komt door ervaringen, gevoel of door opvoeding.quote:Op donderdag 29 mei 2014 00:19 schreef Molurus het volgende:
[..]
Ik had het niet over het verklaren van een god maar over het rationeel rechtvaardigen van een geloof daarin. Subtiel verschil.
Zelf ben ik ervan overtuigd dat godsgeloof goed verklaard kan worden zonder eventuele feitelijke goden. (Zie ook de eerder geposte lezing door Andy Thomson.)quote:Op donderdag 29 mei 2014 00:21 schreef theunderdog het volgende:
Ik kan in ieder geval niet mijn geloof in God rationeel verklaren.
Zeker, hoop en nog eens hoop..quote:Op donderdag 29 mei 2014 00:26 schreef Molurus het volgende:
[..]
Zelf ben ik ervan overtuigd dat godsgeloof goed verklaard kan worden zonder eventuele feitelijke goden. (Zie ook de eerder geposte lezing door Andy Thomson.)
En ook dat zegt vanzelfsprekend niet dat goden niet bestaan.
Neuh, dat is op zich geen hoop. Ik heb er volledige vrede mee dat er veel dingen zijn die we niet kunnen verklaren. En als godsgeloof er daar 1 van is... geen punt.quote:Op donderdag 29 mei 2014 00:28 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Zeker, hoop en nog eens hoop..
Maar dit is niet voor iedereen zo, bij mij kwam het met volledige toeval. Ik was ooit overtuigend atheïst.
Het is zeker interessante materie.quote:Op donderdag 29 mei 2014 00:31 schreef Molurus het volgende:
[..]
Neuh, dat is op zich geen hoop. Ik heb er volledige vrede mee dat er veel dingen zijn die we niet kunnen verklaren. En als godsgeloof er daar 1 van is... geen punt.
Het is meer dat het verhaal van Andy Thomson bij mij de indruk wekt dat het mogelijk is en wellicht ook werkelijk gaat gebeuren op afzienbare termijn.
Maar we zullen zien hoe dat loopt.Wat de uitkomst daarvan ook is, het is interessante materie.
quote:Op donderdag 29 mei 2014 00:38 schreef Molurus het volgende:
Nog 1tje om de relevante lezingen compleet te maken:
quote:Op woensdag 28 mei 2014 10:49 schreef mvdejong het volgende:
Wat is er logisch aan om een sprookje te verzinnen als je iets niet snapt, i.p.v. proberen uit te zoeken wat er aan de hand is, en soms tot de conclusie te komen dat je (nog) niet over voldoende kennis beschikt om het te snappen. Geloof is een manier voor zwakke mensen om om te gaan met angst, onzekerheid en onwetendheid.
dit vind ik toch zo'n apart fenomeen.quote:Op woensdag 28 mei 2014 18:06 schreef B-FliP het volgende:
[..]
Lijkt mij ook. Het is ook een erg menselijke gedachte. Door te denken als mens beredeneren we als mens, iets wat niet direct een juiste manier van beredeneren hoeft te zijn bij het beantwoorden van waarom dingen zijn zoals ze zijn. Niet alles draait om de mens.
Wat niet? Klopt gewoon wat daar staat. Religie is de grootste onzin op aarde. Bovendien het had een hoop ellende op de wereld gescheelt als het nooit had bestaan.quote:
hoe oud ben je?quote:Op donderdag 29 mei 2014 02:49 schreef Seamonkey- het volgende:
[..]
Wat niet? Klopt gewoon wat daar staat. Religie is de grootste onzin op aarde. Bovendien het had een hoop ellende op de wereld gescheelt als het nooit had bestaan.
Ik zie niet in waarom deze vraag relevant is dus bij deze antwoord ik daar niet opquote:
oh relevantie, ok.quote:Op donderdag 29 mei 2014 02:50 schreef Seamonkey- het volgende:
[..]
Ik zie niet in waarom deze vraag relevant is dus bij deze antwoord ik daar niet op
pff.quote:Op donderdag 29 mei 2014 03:52 schreef Just_some_random_dude het volgende:
Interessante discussie.
Heb een paar vragen voor de gelovige onder ons.
Paar dagen geleden had ik een discussie met iemand over God/religie.
Het ging er dus over dat zij zei dat ik een zondenaar ben en naar de hel ga omdat ik niet volgens God zijn regels zou leven.
Waarop ik haar dus de vraag stelde van: wie doet ik eigenlijk kwaad als ik seks heb met meerdere vrouwen heb omdat wij er allebei plezier aan hebben. Wie doe ik kwaad als ik even een keer besluit om helemaal naar de klote te gaan met drank/drugs omdat ik dat gewoon lekker vind.
Wat als ik nooit wil trouwen?, moet ik dan mijn hele leven zonder seks zitten?.
Waarom zou ik naar hel moeten gaan als ik als ik niemand kwaad doe maar het niet eens ben met de regels die god mij oplegt op dat gebied.
Ik zei dat God dan eigenlijk best een egoistsch zou zijn.
Stel je voor dat je niemand bewust kwaad doet in heel je leven, je steelt niet, je maakt geen mensen dood, bla bla. Maar je leeft er wel lustig op los met de dames en drank en drugs. Waarom zou dan nog naar hel moeten gaan?.
Gaat het hele concept dan niet verloren?, ik bedoel dan kan je alles doen (zondes) en dan op het laatst maar god als je redder nemen en dan is alles goedquote:Op donderdag 29 mei 2014 04:14 schreef Daskaar het volgende:
[..]
pff.
ten eerste heeft elke gelovige zijn eigen idee van god en alles dat erbij komt kijken, dus je zal zelden de exact zelfde verklaring krijgen.
maar t komt er zo'n beetje op neer dat je een zondaar bent zolang je jezus niet aanneemt als je redder.
daarna kan je aankloten wat je wil. its all good buddy!!
ikzelf hou me buiten deze discussie omdat ik niet kan geloven in hel.
Heb ik ook tegen dat meisje gezegd waarmee ik een discussie had.quote:Op donderdag 29 mei 2014 05:03 schreef HardMetal het volgende:
Als God almachtig is, waarom nemen de gelovigen het God niet kwalijk dat hij bv kleine kindertjes in Afrika laat verhongeren, laat creperen van de kanker enz. Oftewel, als God almachtig is, waarom zien gelovigen hem dan niet als een almachtige klootzak die vele onschuldigen laat creperen?
tjezis wat is dit voor puberaal geleuter?quote:Op donderdag 29 mei 2014 05:33 schreef Trebo het volgende:
Het woord 'geloven' zegt het al; je weet het niet zeker. Het onverklaarbare afschuiven op God's wil.
Moslimfundamentalisten die een geheel eigen visie hebben op het geloof, waardoor ze een vrijbrief hebben gekregen om alle grenzen te overschrijden en dat alles onder de mom van Allah's wil.
Dat er echt Moslims zijn die geloven dat je 72 maagden tot je beschikking hebt wanneer je een terroristische daad verricht.
Geloven is gevaarlijk, eng en achterlijk. Als je dood bent, ben je dood. Punt.
ja en dat is eerlijkquote:Op donderdag 29 mei 2014 05:08 schreef Just_some_random_dude het volgende:
[..]
Gaat het hele concept dan niet verloren?, ik bedoel dan kan je alles doen (zondes) en dan op het laatst maar god als je redder nemen en dan is alles goed.
sommigen nemen juist deze denkwijze aan als troost, hun kind is dood, maar god weet wat het beste is.quote:Op donderdag 29 mei 2014 05:03 schreef HardMetal het volgende:
Als God almachtig is, waarom nemen de gelovigen het God niet kwalijk dat hij bv kleine kindertjes in Afrika laat verhongeren, laat creperen van de kanker enz. Oftewel, als God almachtig is, waarom zien gelovigen hem dan niet als een almachtige klootzak die vele onschuldigen laat creperen?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |