abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_140493648
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 00:14 schreef Molurus het volgende:

[..]

Want dat is eenvoudig een feit. :) Veruit de meeste filosofen hebben wat heet de rationele theologie al lang opgegeven. Er zijn veel dappere pogingen gedaan om godsgeloof te rationaliseren, maar elk daarvan is overtuigend weerlegd.

Dat wil vanzelfsprekend nog steeds niet zeggen dat er geen goden bestaan, maar tot zover is men er nog niet in geslaagd rationele argumenten daarvoor te bedenken die werkelijk stand houden.

[..]

Of iets een goed rationeel argument is lijkt me bepaald niet afhankelijk van mentaliteit.

[..]

Wat is het voordeel van het niet ter discussie stellen of niet betwijfelen van je eigen geloofsovertuigingen? Waarom zou je dat niet willen doen?
1: Maar dat geef ik toch juist toe?

2: Ah nee, maar ik begreep je verkeerd..

3: Omdat het simpelweg niet rationeel te verklaren is.

God rationeel willen verklaren is gewoon compleet krankzinnig. Maar eh, probs naar de mensen die het willen doen hoor, je moet je leven ergens mee vullen.
  donderdag 29 mei 2014 @ 00:19:09 #252
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_140493808
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 00:15 schreef theunderdog het volgende:

God rationeel willen verklaren is gewoon compleet krankzinnig. Maar eh, probs naar de mensen die het willen doen hoor, je moet je leven ergens mee vullen.
Ik had het niet over het verklaren van een god maar over het rationeel rechtvaardigen van een geloof daarin. Subtiel verschil. ;)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_140493920
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 00:19 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik had het niet over het verklaren van een god maar over het rationeel rechtvaardigen van een geloof daarin. Subtiel verschil. ;)
Dat is ook onmogelijk, aangezien het geloof in God komt door ervaringen, gevoel of door opvoeding.

In de zin van opvoeding is het dan misschien nog enigszins rationeel te verklaren, maar verder...

Ik kan in ieder geval niet mijn geloof in God rationeel verklaren.
  donderdag 29 mei 2014 @ 00:26:05 #254
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_140494102
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 00:21 schreef theunderdog het volgende:

Ik kan in ieder geval niet mijn geloof in God rationeel verklaren.
Zelf ben ik ervan overtuigd dat godsgeloof goed verklaard kan worden zonder eventuele feitelijke goden. (Zie ook de eerder geposte lezing door Andy Thomson.)

En ook dat zegt vanzelfsprekend niet dat goden niet bestaan. :)
pi_140494165
quote:
7s.gif Op donderdag 29 mei 2014 00:26 schreef Molurus het volgende:

[..]

Zelf ben ik ervan overtuigd dat godsgeloof goed verklaard kan worden zonder eventuele feitelijke goden. (Zie ook de eerder geposte lezing door Andy Thomson.)

En ook dat zegt vanzelfsprekend niet dat goden niet bestaan. :)
Zeker, hoop en nog eens hoop..

Maar dit is niet voor iedereen zo, bij mij kwam het met volledige toeval. Ik was ooit overtuigend atheïst.
  donderdag 29 mei 2014 @ 00:31:14 #256
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_140494290
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 00:28 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Zeker, hoop en nog eens hoop..

Maar dit is niet voor iedereen zo, bij mij kwam het met volledige toeval. Ik was ooit overtuigend atheïst.
Neuh, dat is op zich geen hoop. Ik heb er volledige vrede mee dat er veel dingen zijn die we niet kunnen verklaren. En als godsgeloof er daar 1 van is... geen punt.

Het is meer dat het verhaal van Andy Thomson bij mij de indruk wekt dat het mogelijk is en wellicht ook werkelijk gaat gebeuren op afzienbare termijn.

Maar we zullen zien hoe dat loopt. :) Wat de uitkomst daarvan ook is, het is interessante materie.
pi_140494458
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 00:31 schreef Molurus het volgende:

[..]

Neuh, dat is op zich geen hoop. Ik heb er volledige vrede mee dat er veel dingen zijn die we niet kunnen verklaren. En als godsgeloof er daar 1 van is... geen punt.

Het is meer dat het verhaal van Andy Thomson bij mij de indruk wekt dat het mogelijk is en wellicht ook werkelijk gaat gebeuren op afzienbare termijn.

Maar we zullen zien hoe dat loopt. :) Wat de uitkomst daarvan ook is, het is interessante materie.
Het is zeker interessante materie.
  donderdag 29 mei 2014 @ 00:38:25 #258
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_140494594
Nog 1tje om de relevante lezingen compleet te maken:

:)
pi_140494705
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 00:38 schreef Molurus het volgende:
Nog 1tje om de relevante lezingen compleet te maken:

:)
_O_
  donderdag 29 mei 2014 @ 02:35:38 #260
177948 Daskaar
cake or death?
pi_140497417
Ik snap zelf nooit waarom wetenschap en religie niet samen kunnen. ze vullen elkaar perfect aan.
pi_140497544
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 10:49 schreef mvdejong het volgende:
Wat is er logisch aan om een sprookje te verzinnen als je iets niet snapt, i.p.v. proberen uit te zoeken wat er aan de hand is, en soms tot de conclusie te komen dat je (nog) niet over voldoende kennis beschikt om het te snappen. Geloof is een manier voor zwakke mensen om om te gaan met angst, onzekerheid en onwetendheid.
_O_
forever mirin' - We’re not here to take part – we’re here to take over!
  donderdag 29 mei 2014 @ 02:47:04 #262
177948 Daskaar
cake or death?
pi_140497554
quote:
0s.gif Op woensdag 28 mei 2014 18:06 schreef B-FliP het volgende:

[..]

Lijkt mij ook. Het is ook een erg menselijke gedachte. Door te denken als mens beredeneren we als mens, iets wat niet direct een juiste manier van beredeneren hoeft te zijn bij het beantwoorden van waarom dingen zijn zoals ze zijn. Niet alles draait om de mens.

dit vind ik toch zo'n apart fenomeen.
sommige mensen zoals jij lijken zich te willen plaatsen naast de menselijke ervaring.
praten over het menselijk redeneren en of dat juist is.
misschien vind je quantummechanica ook reuze interessant. want, wat als..

maar we leven niet in wat-als-land, we leven hier en nu, en meer nog dan een atheist, agnost of schoenelapper ben je een mens. en als een mens zulke grote ideeen over zichzelf heeft, en god weg beredeneert, dan moet het een alternatief bieden.
een antwoord op de zin van het leven.

maar mijn gok is dat je niet zoveel van het leven kent.
net als ik, overigens.
maar ik ben niet degene met de grote bek.

jij, en allen met je, zegt dat god niet bestaat, wat heb je dan te zeggen tegen al die miljarden mensen met hoop dat zou vervliegen door deze openbaring. wat zeg je tegen hen die aan de grond zitten zoals jij en ik niet kennen, en wiens laatste beetje hoop gevestigd was boven het wolkendek.

waarom deze marteling doorstaan, deze eindeloze cirkel van leed, verandering, doelloosheid, neuken, slapen, vreten, schijten, werken met als kers op de taart de dood.

zeg mij, wat is het doel?
want als er geen doel is pleeg ik zelfmoord en raad ik iedereen aan hetzelfde te doen.
  donderdag 29 mei 2014 @ 02:47:34 #263
177948 Daskaar
cake or death?
pi_140497562
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 02:46 schreef Seamonkey- het volgende:

[..]

_O_
wat is daar zo geweldig aan vriend?
pi_140497582
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 02:47 schreef Daskaar het volgende:

[..]

wat is daar zo geweldig aan vriend?
Wat niet? Klopt gewoon wat daar staat. Religie is de grootste onzin op aarde. Bovendien het had een hoop ellende op de wereld gescheelt als het nooit had bestaan.
  donderdag 29 mei 2014 @ 02:49:38 #265
177948 Daskaar
cake or death?
pi_140497592
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 02:49 schreef Seamonkey- het volgende:

[..]

Wat niet? Klopt gewoon wat daar staat. Religie is de grootste onzin op aarde. Bovendien het had een hoop ellende op de wereld gescheelt als het nooit had bestaan.
hoe oud ben je?
pi_140497601
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 02:49 schreef Daskaar het volgende:

[..]

hoe oud ben je?
Ik zie niet in waarom deze vraag relevant is dus bij deze antwoord ik daar niet op :')
  donderdag 29 mei 2014 @ 02:50:49 #267
177948 Daskaar
cake or death?
pi_140497609
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 02:50 schreef Seamonkey- het volgende:

[..]

Ik zie niet in waarom deze vraag relevant is dus bij deze antwoord ik daar niet op :')
oh relevantie, ok.
pi_140498278
Interessante discussie.

Heb een paar vragen voor de gelovige onder ons.

Paar dagen geleden had ik een discussie met iemand over God/religie.

Het ging er dus over dat zij zei dat ik een zondenaar ben en naar de hel ga omdat ik niet volgens God zijn regels zou leven.

Waarop ik haar dus de vraag stelde van: wie doet ik eigenlijk kwaad als ik seks heb met meerdere vrouwen heb omdat wij er allebei plezier aan hebben. Wie doe ik kwaad als ik even een keer besluit om helemaal naar de klote te gaan met drank/drugs omdat ik dat gewoon lekker vind.

Wat als ik nooit wil trouwen?, moet ik dan mijn hele leven zonder seks zitten?.

Waarom zou ik naar hel moeten gaan als ik als ik niemand kwaad doe maar het niet eens ben met de regels die god mij oplegt op dat gebied.

Ik zei dat God dan eigenlijk best een egoistsch zou zijn.

Stel je voor dat je niemand bewust kwaad doet in heel je leven, je steelt niet, je maakt geen mensen dood, bla bla. Maar je leeft er wel lustig op los met de dames en drank en drugs. Waarom zou dan nog naar hel moeten gaan?.
Waz met jou!
  donderdag 29 mei 2014 @ 04:14:36 #269
177948 Daskaar
cake or death?
pi_140498407
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 03:52 schreef Just_some_random_dude het volgende:
Interessante discussie.

Heb een paar vragen voor de gelovige onder ons.

Paar dagen geleden had ik een discussie met iemand over God/religie.

Het ging er dus over dat zij zei dat ik een zondenaar ben en naar de hel ga omdat ik niet volgens God zijn regels zou leven.

Waarop ik haar dus de vraag stelde van: wie doet ik eigenlijk kwaad als ik seks heb met meerdere vrouwen heb omdat wij er allebei plezier aan hebben. Wie doe ik kwaad als ik even een keer besluit om helemaal naar de klote te gaan met drank/drugs omdat ik dat gewoon lekker vind.

Wat als ik nooit wil trouwen?, moet ik dan mijn hele leven zonder seks zitten?.

Waarom zou ik naar hel moeten gaan als ik als ik niemand kwaad doe maar het niet eens ben met de regels die god mij oplegt op dat gebied.

Ik zei dat God dan eigenlijk best een egoistsch zou zijn.

Stel je voor dat je niemand bewust kwaad doet in heel je leven, je steelt niet, je maakt geen mensen dood, bla bla. Maar je leeft er wel lustig op los met de dames en drank en drugs. Waarom zou dan nog naar hel moeten gaan?.
pff.
ten eerste heeft elke gelovige zijn eigen idee van god en alles dat erbij komt kijken, dus je zal zelden de exact zelfde verklaring krijgen.
maar t komt er zo'n beetje op neer dat je een zondaar bent zolang je jezus niet aanneemt als je redder.
daarna kan je aankloten wat je wil. its all good buddy!!

ikzelf hou me buiten deze discussie omdat ik niet kan geloven in hel.
pi_140498491
Als God almachtig is, waarom nemen de gelovigen het God niet kwalijk dat hij bv kleine kindertjes in Afrika laat verhongeren, laat creperen van de kanker enz. Oftewel, als God almachtig is, waarom zien gelovigen hem dan niet als een almachtige klootzak die vele onschuldigen laat creperen?
60 HRC
pi_140498497
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 04:14 schreef Daskaar het volgende:

[..]

pff.
ten eerste heeft elke gelovige zijn eigen idee van god en alles dat erbij komt kijken, dus je zal zelden de exact zelfde verklaring krijgen.
maar t komt er zo'n beetje op neer dat je een zondaar bent zolang je jezus niet aanneemt als je redder.
daarna kan je aankloten wat je wil. its all good buddy!!

ikzelf hou me buiten deze discussie omdat ik niet kan geloven in hel.
Gaat het hele concept dan niet verloren?, ik bedoel dan kan je alles doen (zondes) en dan op het laatst maar god als je redder nemen en dan is alles goed :').

quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 05:03 schreef HardMetal het volgende:
Als God almachtig is, waarom nemen de gelovigen het God niet kwalijk dat hij bv kleine kindertjes in Afrika laat verhongeren, laat creperen van de kanker enz. Oftewel, als God almachtig is, waarom zien gelovigen hem dan niet als een almachtige klootzak die vele onschuldigen laat creperen?
Heb ik ook tegen dat meisje gezegd waarmee ik een discussie had.

Haar antwoord was dat ze dan religie aanhingen en niet ECHT God hadden geaccepteerd als hun redder. Verder vertelde zij mij ook dat ze last had van reuma en dat ze meteen verlost was toen zij God in haar hart binnenliet..

Ik keek haar echt aan met " :') " mja..
Waz met jou!
pi_140498519
Het woord 'geloven' zegt het al; je weet het niet zeker. Het onverklaarbare afschuiven op God's wil.

Moslimfundamentalisten die een geheel eigen visie hebben op het geloof, waardoor ze een vrijbrief hebben gekregen om alle grenzen te overschrijden en dat alles onder de mom van Allah's wil.
Dat er echt Moslims zijn die geloven dat je 72 maagden tot je beschikking hebt wanneer je een terroristische daad verricht. :')

Geloven is gevaarlijk, eng en achterlijk. Als je dood bent, ben je dood. Punt.
  donderdag 29 mei 2014 @ 06:41:57 #273
177948 Daskaar
cake or death?
pi_140498554
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 05:33 schreef Trebo het volgende:
Het woord 'geloven' zegt het al; je weet het niet zeker. Het onverklaarbare afschuiven op God's wil.

Moslimfundamentalisten die een geheel eigen visie hebben op het geloof, waardoor ze een vrijbrief hebben gekregen om alle grenzen te overschrijden en dat alles onder de mom van Allah's wil.
Dat er echt Moslims zijn die geloven dat je 72 maagden tot je beschikking hebt wanneer je een terroristische daad verricht. :')

Geloven is gevaarlijk, eng en achterlijk. Als je dood bent, ben je dood. Punt.
tjezis wat is dit voor puberaal geleuter?
  donderdag 29 mei 2014 @ 06:43:02 #274
177948 Daskaar
cake or death?
pi_140498558
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 05:08 schreef Just_some_random_dude het volgende:

[..]

Gaat het hele concept dan niet verloren?, ik bedoel dan kan je alles doen (zondes) en dan op het laatst maar god als je redder nemen en dan is alles goed :').

ja en dat is eerlijk
of ga jij regels stellen aan een hypothetische alwetende god?
ga jij over zn schouders meekijken en oordelen of iemand op zijn moment van sterven wel of niet toegelaten mag worden tot de hemel?

ik bedoel, ik ben net zo hoogmoedig als jij, als ik mezelf zo op de borst klop terwijl ik jouw ego probeer in te dammen.

[ Bericht 19% gewijzigd door Daskaar op 29-05-2014 06:52:36 ]
  donderdag 29 mei 2014 @ 06:49:15 #275
177948 Daskaar
cake or death?
pi_140498573
quote:
0s.gif Op donderdag 29 mei 2014 05:03 schreef HardMetal het volgende:
sommigen nemen juist deze denkwijze aan als troost, hun kind is dood, maar god weet wat het beste is.
zo kan je er naar kijken, en geef ze es ongelijk, jullie hebben ook geen beter antwoord "ja je kind is dood, einde". dus wat moet een moeder met n schotwond ter grote van een baby in haar maag?

ik heb zelf geen reden te geloven dat god mensen ziek maakt, ook al geloven sommigen dat dit kan zijn om te groeien(vanwege Paulus), maar dat lijkt me sterk. ziekte is voornamelijk door de mens tot bloei gekomen net als de meeste manieren waarop men sterft, heeft god niks mee te maken.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')