Dat dus.quote:Een ruime definitie omvat alle natuurwetenschappen en technische wetenschappen alsmede wiskunde en informatica.
Weet niet, het hele curriculum gaat op de schop, dus er is geen zekerheid over de vakken van volgend jaar en het jaar daarop. Maar verwacht het eerlijk gezegd niet, de focus ligt bij mijn studie echt op de cel. Maar denk wel dat we iets als genexpressie krijgen. Maar misschien ergens in de zomervakantie. Van 8 weken niks doen word ik sowieso niet gelukkig.quote:Op zondag 13 april 2014 21:32 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Genetica wel, ik weet niet of dat jij embryologie krijgt, vandaar mijn advies om heir een goed boek over te lezen.
Ik heb nog wel een goed boek voor je te leen dan. Of twee.quote:Op zondag 13 april 2014 21:38 schreef Rezania het volgende:
[..]
Weet niet, het hele curriculum gaat op de schop, dus er is geen zekerheid over de vakken van volgend jaar en het jaar daarop. Maar verwacht het eerlijk gezegd niet, de focus ligt bij mijn studie echt op de cel. Maar denk wel dat we iets als genexpressie krijgen. Maar misschien ergens in de zomervakantie. Van 8 weken niks doen word ik sowieso niet gelukkig.
Ruilen tegen mijn natuurkundeboek? Doe er toch niks mee.quote:Op zondag 13 april 2014 21:40 schreef SiIk het volgende:
[..]
Ik heb nog wel een goed boek voor je te leen dan. Of twee.
Leiden heeft dat ook al ja, zwaar irritant. Sowieso twee blackboards hebben.quote:Op zondag 13 april 2014 21:40 schreef themole het volgende:
Blackboard is al een onhandige prutapplicatie, maar waarom de TU Delft die applicatie nog verder vernaggeld met niet wegklikbare meldingen en ander widgets die mij niet interesseren is mij een raadsel.
Bijvoorbeeld deze melding heb ik de afgelopen dagen al 10 keer gezien, waarom kan hem niet gewoon wegklikken.
[ afbeelding ]
En er werd mij nog wel verteld dat zo'n topic geen succes zo worden.quote:
Neh. Ik ga chillen in mijn vakantiequote:Op zondag 13 april 2014 21:40 schreef Rezania het volgende:
[..]
Ruilen tegen mijn natuurkundeboek? Doe er toch niks mee.
Ga klagen!quote:Op zondag 13 april 2014 21:40 schreef themole het volgende:
Blackboard is al een onhandige prutapplicatie, maar waarom de TU Delft die applicatie nog verder vernaggeld met niet wegklikbare meldingen en ander widgets die mij niet interesseren is mij een raadsel.
Bijvoorbeeld deze melding heb ik de afgelopen dagen al 10 keer gezien, waarom kan hem niet gewoon wegklikken.
[ afbeelding ]
Net alsof dat ooit help bij de IT-afdeling.quote:
True thatquote:Op zondag 13 april 2014 21:44 schreef Rezania het volgende:
[..]
Net alsof dat ooit help bij de IT-afdeling.
Mmh, wie gaat er eigenlijk precies over BB? Komt niet vanuit TI denk ik hè?quote:Op zondag 13 april 2014 21:46 schreef themole het volgende:
[..]
Heeft iemand die ik ken al eens gedaan, werd weinig mee gedaan.
Nee, wordt gewoon ingekocht door de IT afdeling van de TU. Tijdens het eerste college van software kwaliteit en testen mochten we met de hele zaal gaan proberen blackboard te slopen binnen 5 minuten. Binnen 5 minuten waren er 3 bugs gevonden.quote:Op zondag 13 april 2014 21:47 schreef Bravebart het volgende:
[..]
Mmh, wie gaat er eigenlijk precies over BB? Komt niet vanuit TI denk ik hè?
Tijd om het bij de centrale draden te zetten! Doe jij eventjes het verzoek in de terugkoppelingsdraad? Het is immers jouw draad.quote:Op zondag 13 april 2014 21:42 schreef Rezania het volgende:
[..]
En er werd mij nog wel verteld dat zo'n topic geen succes zo worden.
Ik wilde expres niet de lapo juist voor die reden. Ik weet even zo snel geen leuke plaatje.quote:Op zondag 13 april 2014 21:46 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Rezania, de volgende keer wel een andere pic, hoe leuk die ook is, ok?
quote:Op zondag 13 april 2014 21:48 schreef themole het volgende:
[..]
Nee, wordt gewoon ingekocht door de IT afdeling van de TU. Tijdens het eerste college van software kwaliteit en testen mochten we met de hele zaal gaan proberen blackboard te slopen binnen 5 minuten. Binnen 5 minuten waren er 3 bugs gevonden.
In Eindhoven is het niet beter. De software die daar gebruikt wordt is nog veel erger dan Blackboard. Een hele hoop lagen met als ruggengraat sterk verouderde software (begin jaren 0).quote:Op zondag 13 april 2014 21:44 schreef Rezania het volgende:
[..]
Net alsof dat ooit help bij de IT-afdeling.
Centraal zetten is niet nodig lijkt me, gaan we te snel voor.quote:Op zondag 13 april 2014 21:49 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Tijd om het bij de centrale draden te zetten! Doe jij eventjes het verzoek in de terugkoppelingsdraad? Het is immers jouw draad.
Welk boek is dat? Ik zoek nog een interessant natuurkundeboek eigenlijkquote:Op zondag 13 april 2014 21:40 schreef Rezania het volgende:
[..]
Ruilen tegen mijn natuurkundeboek? Doe er toch niks mee.
Space Shuttle, F22 Raptor, CERN, een of ander vet plasma-experiment, ...quote:Op zondag 13 april 2014 21:49 schreef Rezania het volgende:
[..]
Ik wilde expres niet de lapo juist voor die reden. Ik weet even zo snel geen leuke plaatje.
Nu nog wel, vroeg of laat kakt het in, dan moet je het wel centraal hebben staan.quote:Op zondag 13 april 2014 21:51 schreef Rezania het volgende:
[..]
Centraal zetten is niet nodig lijkt me, gaan we te snel voor.
Precies als mensen niet meer aan het SOGgen zijn.quote:Op zondag 13 april 2014 21:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Nu nog wel, vroeg of laat kakt het in, dan moet je het wel centraal hebben staan.
Is dat uit die cartoon die gisteren werd genoemd?quote:
Nee dit is Futurama.quote:Op zondag 13 april 2014 21:56 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Is dat uit die cartoon die gisteren werd genoemd?
Uit Futurama.quote:Op zondag 13 april 2014 21:56 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Is dat uit die cartoon die gisteren werd genoemd?
Idd, meteen als de tentamens over zijn is t topic minder levendig denk ik hahaquote:Op zondag 13 april 2014 21:54 schreef themole het volgende:
[..]
Precies als mensen niet meer aan het SOGgen zijn.
Ik doe bacheloronderzoek dus ik SOG het hele semester.quote:Op zondag 13 april 2014 21:58 schreef Mitsu het volgende:
[..]
Idd, meteen als de tentamens over zijn is t topic minder levendig denk ik haha
http://www.bol.com/nl/p/p(...)cs/1001004006431677/quote:Op zondag 13 april 2014 21:52 schreef De-Haas het volgende:
[..]
Welk boek is dat? Ik zoek nog een interessant natuurkundeboek eigenlijk
Meh, ik wilde wat grappigs.quote:Op zondag 13 april 2014 21:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Space Shuttle, F22 Raptor, CERN, een of ander vet plasma-experiment, ...
Komt dan wel.quote:Op zondag 13 april 2014 21:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Nu nog wel, vroeg of laat kakt het in, dan moet je het wel centraal hebben staan.
Hoeveel natuurkunde heb je eigenlijk bij LST? Valt wel mee toch?quote:Op zondag 13 april 2014 22:03 schreef Rezania het volgende:
[..]
http://www.bol.com/nl/p/p(...)cs/1001004006431677/
Deze. Weet niet hoe goed hij is, nog nooit gebruikt. Hopelijk volgend jaar, want is mijn duurste boek.
[..]
Meh, ik wilde wat grappigs.
[..]
Komt dan wel.
Moet je nagaan dat ze nu met GR ongeveer de helft doen van wat ze begin jaren 80 zonder GR deden: complexe getallen, vectoren, multivariabel, diffvglquote:Op zondag 13 april 2014 14:25 schreef Rezania het volgende:
[..]
Wiskunde heeft gelukkig geen binas. Nu nog de GR afschaffen en misschien is er nog hoop.
Twee keer natuurkunde, één keer in het eerste jaar, en één keer in het tweede jaar. Dan ook nog chemische thermodynamica in het eerste jaar, evenals spectroscopie waarbij je veel met optica werkt.quote:Op zondag 13 april 2014 22:08 schreef De-Haas het volgende:
[..]
Hoeveel natuurkunde heb je eigenlijk bij LST? Valt wel mee toch?
Ik kan dat anders allemaal niet op mijn GR, maar wel op papier.quote:Op zondag 13 april 2014 22:11 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Moet je nagaan dat ze nu met GR ongeveer de helft doen van wat ze begin jaren 80 zonder GR deden: complexe getallen, vectoren, multivariabel, diffvgl
quote:On the 12th of May 2014 the sixth edition op the Life Science Symposium will take place. This time, the theme will be 'LIMITS OF LIFESPAN understanding and countering the causes of ageing'. Not only the BSc and MSc students of Life Science and Technology, but also everyone else who is interested are invited!
For more information, such as the program, the topics and registration: http://lifesciencesymposium.nl/
Doen jullie alle analyse zooi? Ook NMR, IR, UV en weet ik veel wat?quote:Op zondag 13 april 2014 22:11 schreef Rezania het volgende:
[..]
Twee keer natuurkunde, één keer in het eerste jaar, en één keer in het tweede jaar. Dan ook nog chemische thermodynamica in het eerste jaar, evenals spectroscopie waarbij je veel met optica werkt.
Maar natuurkunde in het eerste jaar is nogal een slappe hap helaas, zelfs het vwo-examen was moeilijker.
Daar is in Nederland nauwelijks ruimte voor (rooster, budget). Als we van tekenen, handvaardigheid, LO (vanaf een bepaalde leeftijd i.v.m. motorische ontwikkeling en in functie van wat je in je vrije tijd aan sport doet of zoiets), maatschappijleer, NLT en CKV keuzevakken zouden maken dan zouden we in ruil hiervoor voor andere keuzevakken kunnen kiezen. Dan moet er wel altijd nog budget voor worden vrijgemaakt.quote:Op zondag 13 april 2014 22:15 schreef Lilliesleaf het volgende:
Serieus, waarom is er niet meer techniekonderwijs op de middelbare school?
Ik begin steeds meer interesse te krijgen in wat meer electrotechniek, robotjes bouwen en programma voor de lol etc... En er nu dan achter komen dat ik eigenlijk niet eens basiskennis heb over electro. En dat ik pas heb leren programmeren op de uni..
Dit zijn nuttige skills, als je dan toch 6 jaar zit te niksen op het VWO, leer ons dan nuttige skills.
We hadden bij ons wel de RoboCup ofzo, maar daar deden alleen de échte nerds aan mee die alles al wisten over techniek.
En mensen die het vak goed kunnen geven. Breek me de bek niet open over het informaticaonderwijs dat veel middelbare scholen aanbieden.quote:Op zondag 13 april 2014 22:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Daar is in Nederland nauwelijks ruimte voor (rooster, budget). Als we van tekenen, handvaardigheid, LO (vanaf een bepaalde leeftijd i.v.m. motorische ontwikkeling en in functie van wat je in je vrije tijd aan sport doet of zoiets), maatschappijleer, NLT en CKV keuzevakken zouden maken dan zouden we in ruil hiervoor voor andere keuzevakken kunnen kiezen. Dan moet er wel altijd nog budget voor worden vrijgemaakt.
Ik snap eigenlijk nog steeds niet waarom het niet mogelijk is om in plaats van een moderne taal een programmeertaal te kunnen kiezen en waarom dat nog niet ontwikkeld is.quote:Op zondag 13 april 2014 22:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Daar is in Nederland nauwelijks ruimte voor (rooster, budget). Als we van tekenen, handvaardigheid, LO (vanaf een bepaalde leeftijd i.v.m. motorische ontwikkeling en in functie van wat je in je vrije tijd aan sport doet of zoiets), maatschappijleer, NLT en CKV keuzevakken zouden maken dan zouden we in ruil hiervoor voor andere keuzevakken kunnen kiezen. Dan moet er wel altijd nog budget voor worden vrijgemaakt.
Daar doelde ik voornamelijk op met het budget.quote:Op zondag 13 april 2014 22:28 schreef themole het volgende:
[..]
En mensen die het vak goed kunnen geven. Breek me de bek niet open over het informaticaonderwijs dat veel middelbare scholen aanbieden.
quote:Op zondag 13 april 2014 22:29 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Ik snap eigenlijk nog steeds niet waarom het niet mogelijk is om in plaats van een moderne taal een programmeertaal te kunnen kiezen en waarom dat nog niet ontwikkeld is.
Maar eens beginnen met het ontwikkelen van een eerste graads lerarenopleiding voor informatica. Want dat is er ook gewoon niet.quote:Op zondag 13 april 2014 22:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Daar doelde ik voornamelijk op met het budget.
Als je de leraar Frans informatica laat geven dan moet je niet een al te hoog niveau verwachten. Maar ja, het moest en zou worden aangeboden en er werd niet gekeken naar bevoegdheidsvereisten.
Ik ben een voorstander van 3 vreemde talen voor alle leerlingen, alleen kan je de bètaleerlingen een andere variant van de taallessen geven dan de andere leerlingen: meer nadruk op vocabulaire, grammatica en minder tijd besteden aan literatuur. Allerlei stof kan je aan bètaleerlingen beter op een andere manier en sneller uitleggen, je kan met zo'n tijdsbesparing 3 vreemde talen goed behandelen in plaats van 1 goed en 1 half.quote:Op zondag 13 april 2014 22:29 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Ik snap eigenlijk nog steeds niet waarom het niet mogelijk is om in plaats van een moderne taal een programmeertaal te kunnen kiezen en waarom dat nog niet ontwikkeld is.
Of de didactische component loskoppelen van de vakinhoudelijke component. Of informaticalesjes afschaffen voor de middelbare school waar ik een voorstander van ben. Als je het niet goed kan doen dan beter niet! Hoewel het nuttig is om te kunnen programmeren etc. is het niet zo'n fundamenteel vak als een taal, wiskunde, natuurkunde, geschiedenis, ...quote:Op zondag 13 april 2014 22:31 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Maar eens beginnen met het ontwikkelen van een eerste graads lerarenopleiding voor informatica. Want dat is er ook gewoon niet.
Klopt met als gevolg dat er hordes mensen 3 jaar lang op de middelbare school matige excelsheets, slechte accessdatabase en brakke html-sites aan het maken zijn. Terwijl je zoveel meer zou kunnen doen met die tijd die daar voor staat.quote:Op zondag 13 april 2014 22:31 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Maar eens beginnen met het ontwikkelen van een eerste graads lerarenopleiding voor informatica. Want dat is er ook gewoon niet.
3 vreemde talen, is dat niet een beetje veel van het goede, zeker verplicht. Engels en evt. Duits snap ik maar de rest is niet per se noodzakelijk. Misschien iets als Mandarijn als je interesse hebt om die kant op te gaan maar dat kun je toch nooit behoorlijk beheersen in de tijd die je daar dan voor krijgt (3 uur p/w voor 3 jaar).quote:Op zondag 13 april 2014 22:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik ben een voorstander van 3 vreemde talen voor alle leerlingen, alleen kan je de bètaleerlingen een andere variant van de taallessen geven dan de andere leerlingen: meer nadruk op vocabulaire, grammatica en minder tijd besteden aan literatuur. Allerlei stof kan je aan bètaleerlingen beter op een andere manier en sneller uitleggen, je kan met zo'n tijdsbesparing 3 vreemde talen goed behandelen in plaats van 1 goed en 1 half.
Ja, helaas. NMR.quote:Op zondag 13 april 2014 22:23 schreef De-Haas het volgende:
[..]
Doen jullie alle analyse zooi? Ook NMR, IR, UV en weet ik veel wat?
Je wil van Nederlands een keuzevak maken? Serieus?quote:Op zondag 13 april 2014 22:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik ben zelf drietalig opgevoed en heb in de jaren daarna er nog 4 bijgeleerd... Dus ik heb aardig wat ervaring met het leren van talen, mijn conclusie: het hele taalonderwijs is echt ronduit verschrikkelijk.quote:Op zondag 13 april 2014 22:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik ben een voorstander van 3 vreemde talen voor alle leerlingen, alleen kan je de bètaleerlingen een andere variant van de taallessen geven dan de andere leerlingen: meer nadruk op vocabulaire, grammatica en minder tijd besteden aan literatuur. Allerlei stof kan je aan bètaleerlingen beter op een andere manier en sneller uitleggen.
Het enige wat ik bij Nederlands na de 3de klas heb gedaan is onvrijwillig literatuur lezen en leren presenteren en af en toe een schrijfopdracht die eigenlijk niks hebben bijgedragen naar mijn mening.quote:Op zondag 13 april 2014 22:39 schreef Rezania het volgende:
[..]
Je wil van Nederlands een keuzevak maken? Serieus?
NLT is natuur, leven en technologie geloof ik. Ben er ook vrij zeker van dat dat al een keuzevak is.quote:Op zondag 13 april 2014 22:39 schreef Rezania het volgende:
[..]
Ja, helaas. NMR.
[..]
Je wil van Nederlands een keuzevak maken? Serieus?
Jij bent wel van de verplichtingen. Ik snap het nut niet van drie verschillende talen verplichten.quote:Op zondag 13 april 2014 22:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik ben een voorstander van 3 vreemde talen voor alle leerlingen, alleen kan je de bètaleerlingen een andere variant van de taallessen geven dan de andere leerlingen: meer nadruk op vocabulaire, grammatica en minder tijd besteden aan literatuur. Allerlei stof kan je aan bètaleerlingen beter op een andere manier en sneller uitleggen, je kan met zo'n tijdsbesparing 3 vreemde talen goed behandelen in plaats van 1 goed en 1 half.
Is het nu toch ook al? Nederlands, Engels + een 3de taal zijn verplichte examenvakken.quote:Op zondag 13 april 2014 22:42 schreef Fierce. het volgende:
[..]
Jij bent wel van de verplichtingen. Ik snap het nut niet van drie verschillende talen verplichten.
Nee. Waarom?quote:Op zondag 13 april 2014 22:38 schreef De-Haas het volgende:
[..]
3 vreemde talen, is dat niet een beetje veel van het goede, zeker verplicht.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. en ook Russisch kan nuttig zijn aangezien er best veel goede Russische literatuur is (proza maar ook wiskunde).
Met 2 keer per week een uur goed taalonderwijs per vak en ongeveer net zoveel 'huiswerk', aangepast aan bèta-leerlingen, en een goede methode leer je in 4 jaar tijd wel de basis.ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Ik noem Nederlands en Engels niet echt 'vreemde' talen, althans: niet voor mij. Hij doelt op het verplicht stellen van drie (vreemde) talen. Lijkt me volkomen overbodig. Het moet een leerling interesseren en het moet (imo) een doel/nut hebben.quote:Op zondag 13 april 2014 22:43 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Is het nu toch ook al? Nederlands, Engels + een 3de taal zijn verplichte examenvakken.
Het is inderdaad nogal onzinnig om NT-leerlingen dit vak te geven. Je kan hen beter meer en betere wiskunde, natuurkunde, scheikunde en biologie leren. Als je die uren zou besteden aan wiskunde-onderwijs dan zou er flink wat winst worden geboekt voor onze toekomstige wetenschappers en ingenieurs.quote:Op zondag 13 april 2014 22:43 schreef themole het volgende:
Het meest nutteloze vak voor mij op de middelbare school was ANW terwijl dat ik al NT aan het doen was.
quote:Op zondag 13 april 2014 22:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Nee. Waarom?
1. Omdat kinderen dat gemakkelijk aankunnen, zolang je goede leraren en goede methodes hebt leren ze met speels gemak 3 vreemde talen en na 4 jaar is die basis dan al goed bij de ietwat slimmere leerlingen (slimmere helft van de VWO-leerlingen).
2. Omdat je veel gemakkelijker nieuwe vreemde talen leert wanneer je verschillende soorten talen hebt gehad (Romaans en Germaans)
3. Engels en Duits essentiëel zijn voor Nederland en het nuttig is om daarnaast ook nog Spaans of Frans te leren. Het is handig voor het individu en het is goed voor de handel. Zolang je als toerist ergens naar toe gaat red je je wel, velen van ons gaan ook als niet-toerist naar het buitenland.
Daarnaast is het inderdaad misschien praktisch om Chinees te leren (het kan het zakendoen met de Chinezen gemakkelijker maken)Heb je niks aan naar mijn idee.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. en ook Russisch kan nuttig zijn aangezien er best veel goede Russische literatuur is (proza maar ook wiskunde).
Met 2 keer per week een uur goed taalonderwijs per vak en ongeveer net zoveel 'huiswerk', aangepast aan bèta-leerlingen, en een goede methode leer je in 4 jaar tijd wel de basis.
Taalonderwijs heeft eigenlijk alleen zin als je na 4 jaar op minimaal B1 niveau zit en dat is zeker niet 'alleen de basis'. Daaronder en je beheerst de taal onvoldoende om het 'permanent' in je geheugen op te hebben geslagen, zodat je ze na 5 jaar weer verleerd bent als je ze niet onderhoudt. Vanaf een vol B1 niveau dan is zonder bijhouden de taal niet meer 'actief' maar beheers je hem na oefenen wel weer heel snel. Vanaf volledig C1 niveau dan beheers je een taal actief ten alle tijde.
Ik ben er dan eerder voorstander van dat er minder verplichte talen zijn maar wel intensiever zodat dat B1 niveau gehaald wordt, anders is het naar mijn idee alleen verspilde moeite.
Whehe.quote:Op zondag 13 april 2014 22:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Daarnaast is het inderdaad misschien praktisch om Chinees te leren (het kan het zakendoen met de Chinezen gemakkelijker maken)
SPOILER
Hun Engels is vaak nog erg slecht maar het schept ook een betere band als je met die persoon in zijn moedertaal spreekt, dat stellen ze zeer op prijs en daar zijn ze van onder de indruk
en ook Russisch kan nuttig zijn aangezien er best veel goede Russische literatuur is (proza maar ook wiskunde).
Nee, ik rekende Engels tot de vreemde talen. Dus drie vreemde talen inclusief Engels.quote:Op zondag 13 april 2014 22:46 schreef Fierce. het volgende:
[..]
Ik noem Nederlands en Engels niet echt 'vreemde' talen, althans: niet voor mij. Hij doelt op het verplicht stellen van drie (vreemde) talen. Lijkt me volkomen overbodig.
Soms moet je ook iets doen wat je niet zo interessant vindt, net als dat je je tandjes moet poetsen, af moet wassen, koken, poetsen, stofzuigen, bewegen (goed, dat vind ik dan weer wel leuk), woordjes en feitjes moet stampen, ...quote:Het moet een leerling interesseren en het moet (imo) een doel/nut hebben.
Jij bent er dan weer zo een die zijn kind naar een Vrije School, Montessorischool, Iederwijsschool of zoiets stuurt.quote:
Klopt, maar om het nou om het nou af te schaffen als verplicht vak. Ik zou het eerder hervormen.quote:Op zondag 13 april 2014 22:41 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Het enige wat ik bij Nederlands na de 3de klas heb gedaan is onvrijwillig literatuur lezen en leren presenteren en af en toe een schrijfopdracht die eigenlijk niks hebben bijgedragen naar mijn mening.
Is dat niet of zo?quote:Op zondag 13 april 2014 22:41 schreef De-Haas het volgende:
[..]
NLT is natuur, leven en technologie geloof ik. Ben er ook vrij zeker van dat dat al een keuzevak is.
Wat verklaart waarom nog niet de helft van de geslaagde VWO-scholieren sinds de invoering van de Tweede Fase woorden kan vervoegen. Dat leer je niet met presenteren en lezen, dat leer je door te oefenen met het vervoegen van woorden en via een toets een stimulans te geven om dit goed te doen.quote:Op zondag 13 april 2014 22:41 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Het enige wat ik bij Nederlands na de 3de klas heb gedaan is onvrijwillig literatuur lezen en leren presenteren en af en toe een schrijfopdracht die eigenlijk niks hebben bijgedragen naar mijn mening.
Oh, ik niet eens alleen maar. Ik heb best heel erg veel geleerd. Sowieso onzin om Nederlands als keuzevak te stellen als je ziet hoe ontzettend veel mensen er moeite mee hebben en alsnog fouten maken.quote:Op zondag 13 april 2014 22:41 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Wat bedoel je? https://www.examenblad.nl(...)4/vwo/f=/nlt_vwo.pdfquote:Op zondag 13 april 2014 22:53 schreef Rezania het volgende:
[..]
Klopt, maar om het nou om het nou af te schaffen als verplicht vak. Ik zou het eerder hervormen.
[..]
Is dat niet of zo?
Op zich niks mis mee, is wel vrij nuttig.quote:Op zondag 13 april 2014 22:57 schreef Plofkipje het volgende:
Ik heb echt nog een shitload aan grammatica en allerlei argumentatie manieren, plus stijllfiguren ook gehad bij Nederlands in de bovenbouw.
Niet moest nieuw zijn.quote:Op zondag 13 april 2014 22:56 schreef De-Haas het volgende:
[..]
Wat bedoel je? https://www.examenblad.nl(...)4/vwo/f=/nlt_vwo.pdf
Klopt, vond het ook wel een goede invulling van het vak qua wat je zou moeten leren. Alleen het was niet altijd even interessantquote:Op zondag 13 april 2014 23:01 schreef themole het volgende:
[..]
Op zich niks mis mee, zijn wel vrij nuttig.
Aah, geloof dat het al wel een aantal jaren bestaat hoor, zijn alleen niet zo heel veel scholen die het aanbieden. Bestaat op de meeste scholen een beetje uit projectjes maken over sterrenkunde of forensisch onderzoek. Lijkt me nog best leuk eigenlijk.quote:
Daar zijn wij het volstrekt over eens, ik stelde dat je na 4 jaar dit niveau haalt en ik noemde dat niveau de basis (andere definitie van basis blijkbaar). Nu moet ik zeggen dat ik niet zo vertrouwd ben met die termen (B1) maar ik weet wel dat je een minimumniveau moet hebben om voldoende retentie te hebben. Als het taalonderwijs veel zakelijker zou worden, zoals het vroeger was (nadruk op vocabulaire, grammatica en het vertalen in twee richtingen) en er zouden geen onbevoegde leraren voor de klas staan (enkel linguïsten op het VWO en het HAVO) en je geeft de bètaleerlingen gescheiden van de andere leerlingen les met een op hen aangepaste methode (Delftse methode) dan leer je echt wel in 4 jaar tijd die vreemde taal. No problem.quote:Op zondag 13 april 2014 22:48 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Heb je niks aan naar mijn idee.
Taalonderwijs heeft eigenlijk alleen zin als je na 4 jaar op minimaal B1 niveau zit en dat is zeker niet 'alleen de basis'. Daaronder en je beheerst de taal onvoldoende om het 'permanent' in je geheugen op te hebben geslagen, zodat je ze na 5 jaar weer verleerd bent als je ze niet onderhoudt.
Als dit dilemma zou bestaan dan zou ik het met je eens zijn, ik denk echter dat de grootste winst te behalen valt met beter taalonderwijs van betere leraren met betere methodes. Ze hebben didactisch gigantische steken laten vallen. Ik zie wat dat betreft ook een verband tussen de didactische wijzigingen bij het taalonderwijs enerzijds en bij het rekenen en wiskunde anderzijds. Beide wijzigingen vloeiden mijns inziens voort uit twee onvredes die mensen hadden in onze verwende welvaartsmaatschappij:"quote:Ik ben er dan eerder voorstander van dat er minder verplichte talen zijn maar wel intensiever zodat dat B1 niveau gehaald wordt, anders is het naar mijn idee alleen verspilde moeite.
Die projecten waren altijd echt leuk vond ik! Maar best veel werk in vergelijking met normale vakken.quote:Op zondag 13 april 2014 23:04 schreef De-Haas het volgende:
[..]
Aah, geloof dat het al wel een aantal jaren bestaat hoor, zijn alleen niet zo heel veel scholen die het aanbieden. Bestaat op de meeste scholen een beetje uit projectjes maken over sterrenkunde of forensisch onderzoek. Lijkt me nog best leuk eigenlijk.
Ik heb het gedaan, ik vond het leuk. Het doorlopende thema was 'multidisciplinair'. Iedere 8 weken een nieuw project waarbij 2 verschillende betadocenten samen een cursus gaven bijvoorbeeld op het grensvlak Wiskunde/Natuurkunde, Aardrijkskunde/Wiskunde, Scheikunde/Biologie. Etc.quote:Op zondag 13 april 2014 23:04 schreef De-Haas het volgende:
[..]
Aah, geloof dat het al wel een aantal jaren bestaat hoor, zijn alleen niet zo heel veel scholen die het aanbieden. Bestaat op de meeste scholen een beetje uit projectjes maken over sterrenkunde of forensisch onderzoek. Lijkt me nog best leuk eigenlijk.
Leuk is het wel maar is het ook de meest nuttige besteding van je middelen? Nuttiger dan bijv. extra wiskunde-onderwijs en extra taalonderwijs?quote:Op zondag 13 april 2014 23:04 schreef De-Haas het volgende:
[..]
Hoewel ik niet geloof dat dit de meest nuttige aanwending van de middelen is zie ik 1 groot voordeel, je ziet als leerling hoe allerlei problemen vakgebiedsoverschrijdend zijn en je krijgt misschien een wat realistischer beeld van de praktijk.quote:Op zondag 13 april 2014 23:07 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Ik heb het gedaan, ik vond het leuk. Het doorlopende thema was 'multidisciplinair'. Iedere 8 weken een nieuw project waarbij 2 verschillende betadocenten samen een cursus gaven bijvoorbeeld op het grensvlak Wiskunde/Natuurkunde, Aardrijkskunde/Wiskunde, Scheikunde/Biologie. Etc.
Meeste vakken waren heel vrij om in te vullen met welk aspect je zelf aansprak van dat grensgebied en dat maakte de vakken ook leuk, omdat je project je eigen project was en je iets deed waar je zelf voor gekozen had en geinteresseerd in was... dus wou je er ook net even wat extra's voor doen.
quote:Op zondag 13 april 2014 23:06 schreef Mitsu het volgende:
[..]
Die projecten waren altijd echt leuk vond ik! Maar best veel werk in vergelijking met normale vakken.
Zonde dat niet elke school het aanbiedt want het is denk ik een mooie aanvulling in het profiel.
Als mijn school het had aangeboden had ik het ook zeker gedaan. Nu heb ik in plaats daarvan economie gedaan, dat stelt ook echt geen ruk voor als je een beetje wiskunde kan.quote:Op zondag 13 april 2014 23:07 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
Ik heb het gedaan, ik vond het leuk. Het doorlopende thema was 'multidisciplinair'. Iedere 8 weken een nieuw project waarbij 2 verschillende betadocenten samen een cursus gaven bijvoorbeeld op het grensvlak Wiskunde/Natuurkunde, Aardrijkskunde/Wiskunde, Scheikunde/Biologie. Etc.
Meeste vakken waren heel vrij om in te vullen met welk aspect je zelf aansprak van dat grensgebied en dat maakte de vakken ook leuk, omdat je project je eigen project was en je iets deed waar je zelf voor gekozen had en geinteresseerd in was... dus wou je er ook net even wat extra's voor doen.
http://en.wikipedia.org/w(...)erence_for_Languagesquote:Op zondag 13 april 2014 23:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Daar zijn wij het volstrekt over eens, ik stelde dat je na 4 jaar dit niveau haalt en ik noemde dat niveau de basis (andere definitie van basis blijkbaar). Nu moet ik zeggen dat ik niet zo vertrouwd ben met die termen (B1) maar ik weet wel dat je een minimumniveau moet hebben om voldoende retentie te hebben. Als het taalonderwijs veel zakelijker zou worden, zoals het vroeger was (nadruk op vocabulaire, grammatica en het vertalen in twee richtingen) en er zouden geen onbevoegde leraren voor de klas staan (enkel linguïsten op het VWO en het HAVO) en je geeft de bètaleerlingen gescheiden van de andere leerlingen les met een op hen aangepaste methode (Delftse methode) dan leer je echt wel in 4 jaar tijd die vreemde taal. No problem.
Laten we het eens even wat concreter maken. Hoeveel woorden en hoeveel grammaticale regels heb je nodig om een vreemde taal voldoende te beheersen om een stevig fundament te hebben van waaruit je via lezen, luisteren en spreken snel vooruitgang maakt? Hooguit een paar duizend worden en enkele tientallen tot honderd grammaticale regels?
[..]
Als dit dilemma zou bestaan dan zou ik het met je eens zijn, ik denk echter dat de grootste winst te behalen valt met beter taalonderwijs van betere leraren met betere methodes. Ze hebben didactisch gigantische steken laten vallen. Ik zie wat dat betreft ook een verband tussen de didactische wijzigingen bij het taalonderwijs enerzijds en bij het rekenen en wiskunde anderzijds. Beide wijzigingen vloeiden mijns inziens voort uit twee onvredes die mensen hadden in onze verwende welvaartsmaatschappij:"
• niet willen accepteren dat niet iedereen meekon (is nu veel meer dan vroeger een probleem, juist door deze wijzigingen)
• alles moest ineens leuk worden
Dus gingen ze op zoek naar andere methodes terwijl de traditionele methodes goed werkten dankzij het gedurende een zeer lange tijd proefondervindelijk bijschaven.
Maar goed, deze filosofische beschouwing buiten beschouwing gelaten, dat de vroegere methodes meer vruchten afwerpten blijkt uit de resultaten, het feit dat vroeger wel de bètaleerlingen zich in 3 vreemde talen konden redden. Ze beheersten het niet noodzakelijk goed maar ze redden zich ermee.
Argumentatie heeft weinig met Nederlands te maken, ook al wordt dat behandeld. Ben maar blij dat je ook nog wat grammatica en stijl hebt gehad, dat is erg nuttig! Eigenlijk hoor je die grammatia op de lage school ('basis'school) te krijgen.quote:Op zondag 13 april 2014 22:57 schreef Plofkipje het volgende:
Ik heb echt nog een shitload aan grammatica en allerlei argumentatie manieren, plus stijllfiguren ook gehad bij Nederlands in de bovenbouw.
Het is ook te halen met traditioneel onderwijs van bekwame leraren die traditionele methodes gebruiken. Al helemaal als het taalonderwijs aan de wat slimmere bètaleerlingen (NT dus) wordt aangepast door hen gescheiden van de andere leerlingen les te geven. Dat was de strekking van mijn laatste reactie waarop jij reageerde.quote:Op zondag 13 april 2014 23:13 schreef Lilliesleaf het volgende:
[..]
http://en.wikipedia.org/w(...)erence_for_Languages
Even als referentie van de niveaus die nu behaald worden op het eindexamen VWO, dus na 6 jaar taalonderwijs.
http://www.erk.nl/leerling/erkenvwo/
Dus ja, dit probleem speelt zeker. B1 is prima te behalen in 4 jaar, maar dan wel met intensiever onderwijs.
Het een sluit het ander niet uit. Met beter onderwijs en een wat hoger niveau (laat maar 40% van de VWO-leerlingen afhaken, 10-15% aan het VWO is genoeg) haal je minstens dubbel zoveel rendement uit elk uur.quote:Op zondag 13 april 2014 23:11 schreef theunderdog het volgende:
Zouden we in plaats van vreemde talen de leerlingen juist niet meer laten verdiepen in exacte vakken?
Ik vind je hele uitgangspunt verkeerd eigenlijk.quote:Op zondag 13 april 2014 23:16 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Het is maar een classificatielabel, dat is op zich niet zo relevant maar dank je.
[..]
Het is ook te halen met traditioneel onderwijs van bekwame leraren die traditionele methodes gebruiken. Al helemaal als het taalonderwijs aan de wat slimmere bètaleerlingen (NT dus) wordt aangepast door hen gescheiden van de andere leerlingen les te geven. Dat was de strekking van mijn laatste reactie waarop jij reageerde.
Beantwoord alsjeblieft de vraag die ik stelde.
Hoeveel woorden en hoeveel grammaticale regels heb je nodig om een vreemde taal voldoende te beheersen om een stevig fundament te hebben van waaruit je via lezen, luisteren en spreken snel vooruitgang maakt? Hooguit een paar duizend worden en enkele tientallen tot honderd grammaticale regels?
Ik vroeg dat niet voor niets. Je kan gemakkelijk enkele tientallen woorden en een paar grammaticale regels per week leren met twee uur taalonderwijs en een beetje huiswerk. Houd rekening met het feit dat het allemaal af en toe herhaald moet worden en dat je voor sommige regels een paar weken nodig hebt en je kan aardig uitrekenen hoeveel tijd er nodig is om met een goede methode die vreemde taal te leren.
Echt he.quote:Op zondag 13 april 2014 21:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
In Eindhoven is het niet beter. De software die daar gebruikt wordt is nog veel erger dan Blackboard. Een hele hoop lagen met als ruggengraat sterk verouderde software (begin jaren 0).
Simpelweg een nieuwe pagina met weinig data laden kost al 2-3 seconden. Dat lijkt minder hinderlijk dan dat het is.
Dat is dan nog het meest ergerlijke, dat ze het zo'n naam geven. Mensen die paarse broeken dragen.quote:
Nog een klacht over die software, je kan niet alle bestanden uit een folder downloaden (je moet ze een voor een aanklikken) en syncen is ook niet mogelijk (toch handig als de software checkt of dat je bestanden al hebt gedownload als je een lijst met tientallen bestanden hebt), het contrastverschil tussen een bestand wat je al hebt gedownload (paars) en een die je niet hebt gedownload (blauw) is zo klein dat je nauwelijks ziet of dat je iets hebt gedownload.quote:
CERN heeft zo ongelooflijk veel data. En waar veel data is, zijn ook econometristen. Ja, bij technische opleidingen zal je ook best (wiskundig) modelleren krijgen, maar niet in de mate waarin wij het krijgen. En wij krijgen logischerwijs ook veel meer statistiek.quote:Op zondag 13 april 2014 19:52 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Oh? Waarom? Omdat je veel hebt geoefend met modelleren, dat doe je bij de technische opleidingen ook. Niet dat je met die combi daar niet aan de bak kan maar de combi TN en elektro lijkt me nog wat handiger. Ik zou er graag nog eens gaan kijken.
Klopt, maar het verschil qua programma is maar één of twee vakken. Dus dat zou geen probleem moeten zijn. Desnoods doe ik een master High-Energy Physics aan de ETH/École Polytechnique haha. Eigenlijk verwacht ik niks te doen met Natuurkunde. Ik zie het meer als interesse. Als extraatje en zo ga ik het ook behandelen. Absolute focus blijft op EOR, voorlopig...quote:Op zondag 13 april 2014 19:56 schreef Gentianella het volgende:
[..]
Ja, wie niet :p
Maar als je onderzoeker bij Cern wil worden, kan je je beter specialiseren in (experimentele) deeltjesfysica. Van theoreten hebben ze er daar niet zo veel nodig. (En econometristen ook niet echt :p )
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op maandag 14 april 2014 00:13 schreef Anoonumos het volgende:
Econophysics jonge!
Wat ik op Wikipedia lees klinkt erg interessant! Misschien wel wat voor mij laterSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Denk je niet dat mensen die TI doen bijvoorbeeld veel meer weten over heel veel data en hoe dat handig te managen en dus 'handiger' zijn dan jij?quote:Op maandag 14 april 2014 00:07 schreef Novermars het volgende:
[..]
CERN heeft zo ongelooflijk veel data. En waar veel data is, zijn ook econometristen. Ja, bij technische opleidingen zal je ook best (wiskundig) modelleren krijgen, maar niet in de mate waarin wij het krijgen. En wij krijgen logischerwijs ook veel meer statistiek.
quote:Op maandag 14 april 2014 00:13 schreef Anoonumos het volgende:
Econophysics jonge!
Is dat nu wel een apart vakgebied? Afgaande op wat ik erover heb gelezen, logisch gezien de geschiedenis (al die natuurkundigen die zich met economie bezig gingen houden), lijkt het er op dat het slechts een allegaartje van reeds bestaande wiskunde en natuurkunde is die je kan toepassen op de economische markten. Heeft het vakgebied zelf al echt iets beduidends bijgedragen?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Klopt wel wat je zegt.quote:Op maandag 14 april 2014 01:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Is dat nu wel een apart vakgebied? Afgaande op wat ik erover heb gelezen, logisch gezien de geschiedenis (al die natuurkundigen die zich met economie bezig gingen houden), lijkt het er op dat het slechts een allegaartje van reeds bestaande wiskunde en natuurkunde is die je kan toepassen op de economische markten. Heeft het vakgebied zelf al echt iets beduidends bijgedragen?
Afgaande van het bachelor programma Technische Informatica in Delft kan ik nou niet concluderen dat zij heel erg veel weten over big data. Ze zullen vast wel leren wat de beste structuur is om die data op te slaan. Maar er daarna iets nuttigs mee doen zie ik ze niet leren, but I could be wrong.quote:Op maandag 14 april 2014 01:04 schreef Bravebart het volgende:
[..]
Denk je niet dat mensen die TI doen bijvoorbeeld veel meer weten over heel veel data en hoe dat handig te managen en dus 'handiger' zijn dan jij?
Technische Informatica student hier, binnen de informatica is men vooral geinteresseerd in de vraag:quote:Op maandag 14 april 2014 09:26 schreef Novermars het volgende:
[..]
Afgaande van het bachelor programma Technische Informatica in Delft kan ik nou niet concluderen dat zij heel erg veel weten over big data. Ze zullen vast wel leren wat de beste structuur is om die data op te slaan. Maar er daarna iets nuttigs mee doen zie ik ze niet leren, but I could be wrong.
Ter vergelijking, zij krijgen één kansberekening/statistiek van en wij krijgen er zeven, exclusief de toegepaste statistiekvakken zoals de econometrievakken.
Proves my point! Machine learning is trouwens wel nice. Dat wordt binnenkort ook wel een vak binnen de BSc Econometrie, want het is verschrikkelijk nuttig.quote:Op maandag 14 april 2014 10:19 schreef themole het volgende:
[..]
Technische Informatica student hier, binnen de informatica is men vooral geinteresseerd in de vraag:
1. Hoe je veel data automatisch kan verzamelen.
2. Hoe je die verzamelde data opslaat
3. Hoe je die data voor een computer inzichtelijker maakt, door bijvoorbeel te linken met externe datasources.
4. Hoe je een computer uit die data informatie kan halen door middel van zelflerende algoritmes.
5. Hoe je de data snel representeert en doorzoekbaar maakt voor mensen.
Dat is een iets andere tak van sport dan hetgeen de econometristen doen als ik zo eens de bachelor van econometrie bekijk.
Dat is wel een nare tijd, op de TU Delft is het avondtentamen altijd van 18.30 - 21.30. Dan kan je iig nog goed van te voren eten.quote:Op maandag 14 april 2014 14:31 schreef Lokasenna het volgende:
Zometeen een tentamen van 5 tot 8, kuttijdstip
De Nederlander en zijn obsessie met het op tijd eten.quote:Op maandag 14 april 2014 14:33 schreef themole het volgende:
[..]
Dat is wel een nare tijd, op de TU Delft is het avondtentamen altijd van 18.30 - 21.30. Dan kan je iig nog goed van te voren eten.
Vanavond wordt het als ik fatsoenlijk wil koken dus half tien ofzo, dat vind ik best wel erg laatquote:Op maandag 14 april 2014 14:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
De Nederlander en zijn obsessie met het op tijd eten.
En dan nog op een niet-bourgondische manier ook. Je zou ook na het tentamen kunnen eten als het eerder zou zijn. Als de restaurants wat later open zouden zijn zoals in ons buurland (tot 22u een open keuken in de lente- en zomermaanden) zou het daarna ook nog kunnen.
Geloof me ik ben echt niet de beroerdste met laat eten. Maar als ik ergens een hekel aan heb is het tijdens het tentamen met een rammelende maag zitten.quote:Op maandag 14 april 2014 14:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
En dan nog op een niet-bourgondische manier ook. Je zou ook na het tentamen kunnen eten als het eerder zou zijn. Als de restaurants wat later open zouden zijn zoals in ons buurland (tot 22u een open keuken in de lente- en zomermaanden) zou het na 21u30 ook nog kunnen.
Dat maakt toch niet uit? Dan eet je voor die tijd wat boterhammen en eet je weinig of geen koolhydraten bij je avondmaaltijd (compensatie 'lege' calorieën). Je kan er net zo lekker of lekkerder mee eten.quote:Op maandag 14 april 2014 14:38 schreef Lokasenna het volgende:
[..]
Vanavond wordt het als ik fatsoenlijk wil koken dus half tien ofzo, dat vind ik best wel erg laat
Dit ja, heb het ook nooit begrepen. Ik heb zelden mijn avondeten voor 8u achter de kiezen.quote:Op maandag 14 april 2014 14:35 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
En dan nog op een niet-bourgondische manier ook. Je zou ook na het tentamen kunnen eten als het eerder zou zijn. Als de restaurants wat later open zouden zijn zoals in ons buurland (tot 22u een open keuken in de lente- en zomermaanden) zou het na 21u30 ook nog kunnen.
Geen idee wat ik in het beta topic verder te zoeken heb en waarom ik besloot te klikken. Maar dit is toevallig wel weer mijn kop thee. Als je met 'big data' aan de slag wil (hypewoord trouwens) dan ben je denk ik als TI'er beter af dan als econometrist. Big data wordt namelijk pas echt spannend als je het real time weet te koppelen aan gedragingen van mensen (het dan met name consumenten) of het zo gericht mogelijk weet weer te geven. Dat is volgens mij precies wat je onder de knie krijgt als je TI volgt. Vanuit wetenschappelijk oogpunt kan het natuurlijk interessant zijn om (handmatig) berekingen uit te voeren op grond van heel veel data, maar als je het praktisch wilt toepassen is automatisering echt veel belangrijker.quote:Op maandag 14 april 2014 10:19 schreef themole het volgende:
[..]
Technische Informatica student hier, binnen de informatica is men vooral geinteresseerd in de vraag:
1. Hoe je veel data automatisch kan verzamelen.
2. Hoe je die verzamelde data opslaat
3. Hoe je die data voor een computer inzichtelijker maakt, door bijvoorbeel te linken met externe datasources.
4. Hoe je een computer uit die data informatie kan halen door middel van zelflerende algoritmes.
5. Hoe je de data snel representeert en doorzoekbaar maakt voor mensen.
Dat is een iets andere tak van sport dan hetgeen de econometristen doen als ik zo eens de bachelor van econometrie bekijk.
Wat doe jij hier.quote:Op maandag 14 april 2014 15:09 schreef Ryon het volgende:
[..]
Geen idee wat ik in het beta topic verder te zoeken heb en waarom ik besloot te klikken. Maar dit is toevallig wel weer mijn kop thee. Als je met 'big data' aan de slag wil (hypewoord trouwens) dan ben je denk ik als TI'er beter af dan als econometrist. Big data wordt namelijk pas echt spannend als je het real time weet te koppelen aan gedragingen van mensen (het dan met name consumenten) of het zo gericht mogelijk weet weer te geven. Dat is volgens mij precies wat je onder de knie krijgt als je TI volgt. Vanuit wetenschappelijk oogpunt kan het natuurlijk interessant zijn om (handmatig) berekingen uit te voeren op grond van heel veel data, maar als je het praktisch wilt toepassen is automatisering echt veel belangrijker.
Ik werk voor verschillende onderzoekbureau's die zich hier mee bezig houden en we maken dan ook meer gebruik van TI'ers. Interessante materie ook.
Met TI doel je op jongens die van het HBO komen? Informatica is sowieso al extreem toepassingsgericht, ook op een universiteit.quote:Op maandag 14 april 2014 15:09 schreef Ryon het volgende:
[..]
Geen idee wat ik in het beta topic verder te zoeken heb en waarom ik besloot te klikken. Maar dit is toevallig wel weer mijn kop thee. Als je met 'big data' aan de slag wil (hypewoord trouwens) dan ben je denk ik als TI'er beter af dan als econometrist. Big data wordt namelijk pas echt spannend als je het real time weet te koppelen aan gedragingen van mensen (het dan met name consumenten) of het zo gericht mogelijk weet weer te geven. Dat is volgens mij precies wat je onder de knie krijgt als je TI volgt. Vanuit wetenschappelijk oogpunt kan het natuurlijk interessant zijn om (handmatig) berekingen uit te voeren op grond van heel veel data, maar als je het praktisch wilt toepassen is automatisering echt veel belangrijker.
Ik werk voor verschillende onderzoekbureau's die zich hier mee bezig houden en we maken dan ook meer gebruik van TI'ers. Interessante materie ook.
quote:Op maandag 14 april 2014 15:09 schreef Ryon het volgende:
[..]
Geen idee wat ik in het beta topic verder te zoeken heb en waarom ik besloot te klikken.
...
Wij doen daar niet moeilijk over hoor (i.t.t. sommige groepen), zolang je maar wat bij kunt dragen ben je welkom.quote:
Denk het wel. Ik klik standaard alle topics in SES af in de hoop een van mijn snedige en betweterige opmerkingen te kunnen plaatsen. Lukt over het algemeen vrij aardig.quote:
Nee, de gozer waar ik vanmiddag mee gelunched hebt is een TU'er. Die kerel is ook bedenker van en eindverantwoordelijk voor de hele technische infrastructuur. Het is op het oog allemaal vrij praktisch, maar zit vrij veel theorie achter. Ik weet niet of een HTS'er zich daar ook mee bezig houdt. Denk het om eerlijk te zijn niet.quote:Op maandag 14 april 2014 15:12 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Met TI doel je op jongens die van het HBO komen? Informatica is sowieso al extreem toepassingsgericht, ook op een universiteit.
Maar als jij gelijk hebt, wat ik ook niet kan betwisten omdat ik er zelf amper iets vanaf weet, waarom krijgen ze dan maar zo weinig Statistiek tijdens hun studie? Wat heb je aan al die verzamelde data als je er niet de kennis hebt om daar conclusies uit te trekken?quote:Op maandag 14 april 2014 15:09 schreef Ryon het volgende:
[..]
..is je weer gelukt:quote:Op maandag 14 april 2014 15:29 schreef Ryon het volgende:
[..]
Denk het wel. Ik klik standaard alle topics in SES af in de hoop een van mijn snedige en betweterige opmerkingen te kunnen plaatsen. Lukt over het algemeen vrij aardig.
Een pareltje. Niemand heeft de neuk een idee waar je het over hebt - en jijzelf volgens mij ook niet. Koning.quote:Op maandag 14 april 2014 15:29 schreef Ryon het volgende:
Nee, de gozer waar ik vanmiddag mee gelunched hebt is een TU'er. Die kerel is ook bedenker van en eindverantwoordelijk voor de hele technische infrastructuur. Het is op het oog allemaal vrij praktisch, maar zit vrij veel theorie achter. Ik weet niet of een HTS'er zich daar ook mee bezig houdt. Denk het om eerlijk te zijn niet.
Nee, het is een bijdrage maar het is niet een bijdrage uit die categorie.quote:Op maandag 14 april 2014 15:36 schreef Valid het volgende:
Dit:
[..]
..is je weer gelukt:
[..]
Een pareltje. Niemand heeft de neuk een idee waar je het over hebt - en jijzelf volgens mij ook niet. Koning.![]()
En als jij mag kiezen tussen elektriciën en elektrotechnisch ingenieur?quote:Op maandag 14 april 2014 15:38 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Nee, het is een bijdrage maar het is niet een bijdrage uit die categorie.
@Ryon
Ik weet niet of dat die TU'er het waardeert om TI'er genoemd te worden, ik denk dat zijn voorkeur naar informaticus uitgaat al boeit het een echte bèta weinig hoe hij wordt genoemd, het gaat immers om wat hij kan en doet.
Alle ingenieurs krijgen een shitload aan modelleren, dat is niet voorbehouden aan econometrie. Econometristen hebben meer wiskunde en statistiek gekregen, dat wel, maar dus weer minder aan allerlei andere handige basis. Terugkomende op waar deze discussie mee begon, voor CERN zou bijv. de elektrotechnische ingenieur en de experimentele natuurkundige meer kunnen bijdragen aangezien zij dat modelleren prima beheersen, zij die dataverwerking prima aankunnen en zij daarnaast ook die andere vaardigheden, inzicht en kennis hebben die vereist zijn. Dat ze onderdoen op het vlak van bepaalde delen van de wiskunde, wat in het geval van de natuurkundigen al twijfelachtig is (zelfstudie, dubbele bachelor), lijkt mij niet echt relevant. Just my 2 cents.quote:Op maandag 14 april 2014 15:31 schreef Novermars het volgende:
[..]
Maar als jij gelijk hebt, wat ik ook niet kan betwisten omdat ik er zelf amper iets vanaf weet, waarom krijgen ze dan maar zo weinig Statistiek tijdens hun studie? Wat heb je aan al die verzamelde data als je er niet de kennis hebt om daar conclusies uit te trekken?
Wederom, Machine Learning is erg nuttig en behoorlijk interessant. Maar op zichzelf staand heb je er niet al te veel aan.
En vergeet niet, bij elke studie Econometrie krijg je een stevige basis informatica skills. De meeste mensen die econometrisch werk doen zijn 80% van hun tijd kwijt aan het verzamelen en prepareren van data en de rest van de tijd gaat naar de analyse. Bij de meeste bèta studies is dat denk ik niet anders. Informatica is eigenlijk gewoon onmisbaar voor elke studie.
Dat is nog extremer aangezien de electriciën een MBO-niveau heeft. Hoe je iemand van het HBO dan moet noemen (in dat vakgebied alvorens iemand de grapjas uithangtquote:Op maandag 14 april 2014 15:40 schreef Valid het volgende:
[..]
En als jij mag kiezen tussen elektriciën en elektrotechnisch ingenieur?
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.edit:gewoon elektrotechnicus lijkt me een prima onderscheid met elektrotechnisch ingenieur en electriciën.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Nou, toevallig is dit wel serieus. Dit doe ik dus over dag. Tijdens het fokken door natuurlijk. Iets met data, onderzoek, techniek en oh, smartphones.quote:Op maandag 14 april 2014 15:36 schreef Valid het volgende:
Dit:
[..]
..is je weer gelukt:
[..]
Een pareltje. Niemand heeft de neuk een idee waar je het over hebt - en jijzelf volgens mij ook niet. Koning.![]()
Ah, interessant.. Dat wist ik niet. Wellicht dat ik al een zooi mensen ongemerkt beledigd hebt. Moet erbij zeggen dat het taalgebruik over het algemeen niet bijster vleiend is als men het heeft over elkaars werkzaamheden, dus men kan wel tegen een stootje denk ik zo.quote:Op maandag 14 april 2014 15:38 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Nee, het is een bijdrage maar het is niet een bijdrage uit die categorie.
@Ryon
Ik weet niet of dat die TU'er het waardeert om TI'er genoemd te worden, ik denk dat zijn voorkeur naar informaticus uitgaat al boeit het een echte bèta weinig hoe hij wordt genoemd, het gaat immers om wat hij kan en doet.
Wij konden het prima volgen hoor.quote:Op maandag 14 april 2014 15:44 schreef Ryon het volgende:
[..]
Nou, toevallig is dit wel serieus. Dit doe ik dus over dag. Tijdens het fokken door natuurlijk. Iets met data, onderzoek, techniek en oh, smartphones.
Ze kunnen daar wel tegen maar het is alsof je een soldaat van justitie een juridisch assistent noemt of een psychotherapeut een psychologisch assistent.quote:Ah, interessant.. Dat wist ik niet. Wellicht dat ik al een zooi mensen ongemerkt beledigd hebt. Moet erbij zeggen dat het taalgebruik over het algemeen niet bijster vleiend is als men het heeft over elkaars werkzaamheden, dus men kan wel tegen een stootje denk ik zo.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
quote:Op maandag 14 april 2014 15:47 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Wij konden het prima volgen hoor.
[..]
Ze kunnen daar wel tegen maar het is alsof je een soldaat van justitie een juridisch assistent noemt of een psychotherapeut een psychologisch assistent.Je hebt het al jaren over een 'soldaat van justitie'. Wie of wat is dat?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Die spoiler staat er niet voor niets.quote:Op maandag 14 april 2014 15:50 schreef Valid het volgende:
[..]
Je hebt het al jaren over een 'soldaat van justitie'. Wie of wat is dat?
Toegepaste informatica is de HBO-variant van informatica, het is alsof je een soldaat van justitie een juridisch assistent noemt of een psychotherapeut een psychologisch assistent.quote:Op maandag 14 april 2014 15:52 schreef Valid het volgende:
Overigens: iemand die WO technische informatica (TI) studeert, waarom zou die geen TI'er genoemd willen worden?
Dus noem je het maar soldaat van justitie, wetende dat het een niet bestaande functie is? Je bedoelt gewoon een OvJ. Noem het dan ook zo, zou ik zeggen. Zie het probleem niet.quote:Op maandag 14 april 2014 15:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Die spoiler staat er niet voor niets.
[..]
Toegepaste informatica is de HBO-variant van informatica.
Niet toegepast, maar technische informatica (=TI)bedoelt hij. Lijkt mij veel logischer in de context.quote:Op maandag 14 april 2014 15:53 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Die spoiler staat er niet voor niets.
[..]
Toegepaste informatica is de HBO-variant van informatica, het is alsof je een soldaat van justitie een juridisch assistent noemt of een psychotherapeut een psychologisch assistent.
Ja, om mijn dedain te uiten tegen die dikkenekkerij m.b.t. die titel.quote:Op maandag 14 april 2014 15:55 schreef Valid het volgende:
[..]
Dus noem je het maar soldaat van justitie, wetende dat het een niet bestaande functie is?
Punt is dat het z'n doel mist, want Ryon bedoelt niet de hbo variant, maar de technische variant. Denk ik.quote:Op maandag 14 april 2014 15:57 schreef Novermars het volgende:
Ik begrijp waar Bram vandaan komt. De gemiddelde Econometrist moet je ook zéér zeker geen Econoom noemen :p
quote:Op maandag 14 april 2014 15:57 schreef Novermars het volgende:
Ik begrijp waar Bram vandaan komt. De gemiddelde Econometrist moet je ook zéér zeker geen Econoom noemen :p
En des te grager wil je ambiguïteit voorkomen!quote:Op maandag 14 april 2014 15:57 schreef Valid het volgende:
[..]
Punt is dat het z'n doel mist, want Ryon bedoelt niet de hbo variant, maar de technische variant. Denk ik.
quote:Op maandag 14 april 2014 15:57 schreef Valid het volgende:
[..]
Punt is dat het z'n doel mist, want Ryon bedoelt niet de hbo variant, maar de technische variant. Denk ik.
Ja, hij bedoelde met TI Technische Informatica maar ongelukkigerwijs wordt TI geassocieerd met Toegepaste Informatica wat de HBO-variant is, iemand die Technische Informatica heeft gestudeerd is gewoon een informaticus, de enige reden dat er Technische in de naam zit is omdat het aan een TU wordt gegeven. Ik wees Ryon hier dus even op zodat hij het vanaf nu wel weet. De informatica is voortgevloeid uit wiskunde, werktuigkunde en elektrotechniek. De eerste computers waren werktuigkundige apparaten met vacuümtubes. Zo, nu is het toch weer ontopic.quote:
Ik zou zeggen van niet maar er is bij mijn weten überhaupt geen consensus over, Ryon merkte terecht op dat bèta's nogal vaag zijn met titels.quote:Op maandag 14 april 2014 16:03 schreef Valid het volgende:
En hoe moet je dan iemand noemen die TI (technische informatica) studeert? Dat is nog geen informaticus.
Jij maakt er meer van dan dat het is, zie mijn vorige reactie waarin ik uitleg dat ik Ryon hierop wees om hem uit te leggen dat TI met Toegepaste Informatica wordt geassocieerd en niet met Technische Informatica, vervolgens lichtte ik het verschil tussen beide toe. That's all. Wij bèta's maken ons juist eerder te weinig druk om titels.quote:Waar je je druk om kan maken.
Geen van beide, het zijn beide een beeld van wat ooit de realiteit was.quote:Op maandag 14 april 2014 16:07 schreef Fierce. het volgende:
Ik vraag me af wat nou de realiteit is: een foto of de spiegel.
Beide een bepaald perspectief (dus niet de werkelijkheid zelf, of wat dat geweest is) op de (verleden) werkelijkheid.quote:Op maandag 14 april 2014 16:07 schreef Fierce. het volgende:
How Can Mirrors Be Real If Our Eyes Aren't Realquote:Op maandag 14 april 2014 16:07 schreef Fierce. het volgende:
Ah, ik snap de verwarring. Ik zal er op letten. Maar goed, weer even terug naar het onderwerp waarop ik inhaakte:quote:Op maandag 14 april 2014 16:00 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
[..]
Ja, hij bedoelde met TI Technische Informatica maar ongelukkigerwijs wordt TI geassocieerd met Toegepaste Informatica wat de HBO-variant is, iemand die Technische Informatica heeft gestudeerd is gewoon een informaticus, de enige reden dat er Technische in de naam zit is omdat het aan een TU wordt gegeven. Ik wees Ryon hier dus even op zodat hij het vanaf nu wel weet. De informatica is voortgevloeid uit wiskunde, werktuigkunde en elektrotechniek. De eerste computers waren werktuigkundige apparaten met vacuümtubes. Zo, nu is het toch weer ontopic.
edit: Even Ryon's citaat toegevoegd zodat hij een quote-alert krijgt.
Met dat laatste ben ik het hoe dan ook eens. Zelfs ik beschik over vrij basic programeervaardigheden. Anders kan je simpelweg niet aan het werk met kwanitatieve gegevens. of kan wel, maar dan maak je het jezelf wel heel lastig.quote:Op maandag 14 april 2014 15:31 schreef Novermars het volgende:
[..]
Maar als jij gelijk hebt, wat ik ook niet kan betwisten omdat ik er zelf amper iets vanaf weet, waarom krijgen ze dan maar zo weinig Statistiek tijdens hun studie? Wat heb je aan al die verzamelde data als je er niet de kennis hebt om daar conclusies uit te trekken?
Wederom, Machine Learning is erg nuttig en behoorlijk interessant. Maar op zichzelf staand heb je er niet al te veel aan.
En vergeet niet, bij elke studie Econometrie krijg je een stevige basis informatica skills. De meeste mensen die econometrisch werk doen zijn 80% van hun tijd kwijt aan het verzamelen en prepareren van data en de rest van de tijd gaat naar de analyse. Bij de meeste bèta studies is dat denk ik niet anders. Informatica is eigenlijk gewoon onmisbaar voor elke studie.
quote:Op maandag 14 april 2014 16:28 schreef OllieWilliams het volgende:
[..]
How Can Mirrors Be Real If Our Eyes Aren't Real
Uiteraard, maar mensen hebben ook nog wel eens behoefte aan vrije tijd.quote:Op zondag 13 april 2014 23:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Het een sluit het ander niet uit. Met beter onderwijs en een wat hoger niveau (laat maar 40% van de VWO-leerlingen afhaken, 10-15% aan het VWO is genoeg) haal je minstens dubbel zoveel rendement uit elk uur.
Het is in het begin kut. Daarna is het super simpel en erg nuttig.quote:Op maandag 14 april 2014 17:13 schreef obsama het volgende:
Godverdomme, Wiskundige inductie, kan me niet voorstellen dat mensen dit voor hun plezier doen
Laten we het hopen, heb ook geen flauw idee waar ik nu moet beginnen.quote:Op maandag 14 april 2014 17:15 schreef Novermars het volgende:
[..]
Het is in het begin kut. Daarna is het super simpel en erg nuttig.
De begaafdere helft van de leerlingen die momenteel het NT-profiel volgt kan best een hoger tempo en een hogere moeilijkheidsgraad aan zonder dat het ten koste gaat van de vrije tijd maar zolang je gemiddeld 10 uur per week huiswerk moet maken is er ook niets aan de hand. Dit is decennia de norm geweest. Je komt uit school, je maakt wat huiswerk, je gaat sporten of wat dan ook, je eet wat, je maakt weer wat huiswerk en je gaat slapen. Niets mis mee.quote:Op maandag 14 april 2014 17:11 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Uiteraard, maar mensen hebben ook nog wel eens behoefte aan vrije tijd.
Niet belangrijk! Wie geen zin heeft is welkom op het HAVO of het VMBO. Je kiest zelf maar wat je belangrijker vindt.quote:Allemaal leuk en aardig dat jij het niveau van het onderwijs wil opschroeven de vraag is alleen of de leerlingen daar zin aan hebben.
Als het geen VWO-huiswerkniveau heeft wel.quote:Op maandag 14 april 2014 17:21 schreef obsama het volgende:
Is het trouwen oké om hier betavragen te stellen?
Niet-VWO vragen kunnen daar toch ook gewoon?quote:Op maandag 14 april 2014 17:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Als het geen VWO-huiswerkniveau heeft wel.
Anders kan je in een stickeydraad terecht.
Voortgezette Logica op WO niveau, of dat een hoog genoeg niveau is laat ik aan jou over.quote:Op maandag 14 april 2014 17:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Als het geen VWO-huiswerkniveau heeft wel.
Anders kan je in een stickeydraad terecht.
Wmb hoog genoeg qua niveau.quote:Op maandag 14 april 2014 17:25 schreef obsama het volgende:
[..]
Voortgezette Logica op WO niveau, of dat een hoog genoeg niveau is laat ik aan jou over.
Ja, maar die worden daar zelden gesteld.quote:Op maandag 14 april 2014 17:25 schreef De-Haas het volgende:
[..]
Niet-VWO vragen kunnen daar toch ook gewoon?
Dat kan.quote:Op maandag 14 april 2014 17:25 schreef obsama het volgende:
[..]
Voortgezette Logica op WO niveau, of dat een hoog genoeg niveau is laat ik aan jou over.
1: Wel als je ook nog fucking veel huiswerk in het weekend krijgt.quote:Op maandag 14 april 2014 17:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
De begaafdere helft van de leerlingen die momenteel het NT-profiel volgt kan best een hoger tempo en een hogere moeilijkheidsgraad aan zonder dat het ten koste gaat van de vrije tijd maar zolang je gemiddeld 10 uur per week huiswerk moet maken is er ook niets aan de hand. Dit is decennia de norm geweest. Je komt uit school, je maakt wat huiswerk, je gaat sporten of wat dan ook, je eet wat, je maakt weer wat huiswerk en je gaat slapen. Niets mis mee.
[..]
Niet belangrijk! Wie geen zin heeft is welkom op het HAVO of het VMBO. Je kiest zelf maar wat je belangrijker vindt.
Als je geen zin hebt dan moet je zin maken, zei de generatie van mijn ouders altijd.
Onderwijs voor begaafdere leerlingen bestaat al. Het leonardo onderwijs is ontwikkeld voor hoogbegaafde leerlingen die het regulier onderwijs te simpel vinden.quote:Op maandag 14 april 2014 17:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
De begaafdere helft van de leerlingen die momenteel het NT-profiel volgt kan best een hoger tempo en een hogere moeilijkheidsgraad aan zonder dat het ten koste gaat van de vrije tijd maar zolang je gemiddeld 10 uur per week huiswerk moet maken is er ook niets aan de hand. Dit is decennia de norm geweest. Je komt uit school, je maakt wat huiswerk, je gaat sporten of wat dan ook, je eet wat, je maakt weer wat huiswerk en je gaat slapen. Niets mis mee.
[..]
Niet belangrijk! Wie geen zin heeft is welkom op het HAVO of het VMBO. Je kiest zelf maar wat je belangrijker vindt.
Als je geen zin hebt dan moet je zin maken, zei de generatie van mijn ouders altijd.
Het leonardo onderwijs is vooral voor hoogbegaafde leerlingen die mede dankzij hun hoogbegaafdheid gedragsproblemen krijgen/hebben. Het niveau op de leonardo onderwijs is niet heel veel hoger dan op het regulier onderwijs, er wordt gewoon anders les gegeven.quote:Op maandag 14 april 2014 17:58 schreef superdrufus het volgende:
[..]
Onderwijs voor begaafdere leerlingen bestaat al. Het leonardo onderwijs is ontwikkeld voor hoogbegaafde leerlingen die het regulier onderwijs te simpel vinden.
Ja daar heb je een punt, er zaten vroeger wel altijd een paar hogerejaars beta's daar om vragen te beantwoorden maar dat is wel terug gelopen.quote:Op maandag 14 april 2014 17:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ja, maar die worden daar zelden gesteld.![]()
De kans is klein dat je dan een goed antwoord krijgt omdat mensen zoals ons daar niet vaak meelezen wegens het niet interessant zijn van de vragen en antwoorden.
Ik val nu in herhaling aangezien jij in herhaling valt, als jij het teveel werk zou vinden indien de school meer eisen zou stellen dan zou niets of niemand jou tegenhouden om te bedanken voor het VWO en naar het HAVO of het VMBO af te zakken, of zelfs het MBO (dat mag ook vanaf 3-VWO als ik me niet vergis). Het is niet de maatschappij haar probleem.quote:Op maandag 14 april 2014 17:42 schreef theunderdog het volgende:
[..]
1: Wel als je ook nog fucking veel huiswerk in het weekend krijgt.
Dat is het natuurlijk wel degelijk. Het is niet de bedoeling dat de school gaat loeren op leerlingen die een niveau naar beneden gaan.quote:Op maandag 14 april 2014 18:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik val nu in herhaling aangezien jij in herhaling valt, als jij het teveel werk zou vinden indien de school meer eisen zou stellen dan zou niets of niemand jou tegenhouden om te bedanken voor het VWO en naar het HAVO of het VMBO af te zakken, of zelfs het MBO (dat mag ook vanaf 3-VWO als ik me niet vergis). Het is niet de maatschappij haar probleem.
Gebeurt dagelijks. Alles om de slagingspercentages hoog te houden.quote:Op maandag 14 april 2014 19:00 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Het is niet de bedoeling dat de school gaat loeren op leerlingen die een niveau naar beneden gaan.
Niet op de middelbare school.quote:Op maandag 14 april 2014 19:05 schreef Novermars het volgende:
[..]
Gebeurt dagelijks. Alles om de slagingspercentages hoog te houden.
Daar zit nog een grote groep tussen, bovendien is er maar voor weinig leerlingen plaats aan zo'n school en biedt zo'n school geen alternatief voor kwalitatief hoogwaardig klassikaal onderwijs (het is meer een soort van Iederwijs maar dan met wat meer eisen en structuur voor een groep leerlingen die hier beter mee om kan gaan).quote:Op maandag 14 april 2014 17:58 schreef superdrufus het volgende:
[..]
Onderwijs voor begaafdere leerlingen bestaat al. Het leonardo onderwijs is ontwikkeld voor hoogbegaafde leerlingen die het regulier onderwijs te simpel vinden.
Op dit moment dus wel aangezien het niet goed is voor de maatschappij dat het hoogste niveau is aangepast aan mensen die een IQ van rond de 105-110 hebben (23% van de mensen die een VWO-diploma behaalt). Verhoog het VWO- , het HAVO- en het VMBO-TL-niveau en iedereen komt aan zijn trekken. Er zitten nog 3 niveaus onder dat VMBO-TL-niveau, dat lijken veel Nederlanders vergeten te zijn.quote:Op maandag 14 april 2014 19:00 schreef theunderdog het volgende:
[..]
Dat is het natuurlijk wel degelijk. Het is niet de bedoeling dat de school gaat loeren op leerlingen die een niveau naar beneden gaan.
Van die mentaliteit moeten we inderdaad af. En ja, dan pissen een aantal mensen naast de pot. Boeiend! Dat lagere niveau wordt dan ook meer waard aangezien het wordt verrijkt door de afvallers van het hogere niveau en op dat lagere niveau zullen er dan ook weer wat afvallers zijn naar het MBO etc.quote:Op maandag 14 april 2014 19:05 schreef Novermars het volgende:
[..]
Gebeurt dagelijks. Alles om de slagingspercentages hoog te houden.
Ik vond het schattig toen het betrekking had op de practica bij een technische opleiding en het wonen in Delft vs. het wonen in Leiden, nu vind ik het wat minder schattig.quote:Op maandag 14 april 2014 19:11 schreef Novermars het volgende:
[..]
Het is wel schattig hoe naïef je bent.
Ik een meisje? Hoe de f kom je daar bijquote:Op maandag 14 april 2014 19:13 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik vond het schattig toen het betrekking had op de practica bij een technische opleiding en het wonen in Delft vs. het wonen in Leiden, nu vind ik het wat minder schattig.
Terzijde, ben jij echt een meisje?
Kijk eens naar wat er links naast jouw naam staat.quote:Op maandag 14 april 2014 19:14 schreef Novermars het volgende:
[..]
Ik een meisje? Hoe de f kom je daar bij
Hmm, dat is nieuw voor mij. Hoe pas ik dat aan?quote:Op maandag 14 april 2014 19:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Kijk eens naar wat er links naast jouw naam staat.
Vroeger was dit misschien zo, nu niet meer hoor.quote:Op maandag 14 april 2014 19:11 schreef Novermars het volgende:
[..]
Het is wel schattig hoe naïef je bent.
quote:Op maandag 14 april 2014 19:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik dacht alquote:Op maandag 14 april 2014 19:16 schreef Rezania het volgende:
[..]
[ afbeelding ] ? Betekent onzijdig hoor, dus geen geslacht ingevoerd.
quote:Op maandag 14 april 2014 19:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik vind het vooral knap hoe je daar vrouw uit kunt opmaken.quote:
Wat is het misverstand?quote:Op maandag 14 april 2014 19:17 schreef Rezania het volgende:
[..]
Ik vind het vooral knap hoe je daar vrouw uit kunt opmaken.
Oké, nu weet ik zeker dat jij een trol bent. Tijd dat wij met zijn allen jou negeren in deze draad, niet voederen helpt het beste.quote:
Trouwens, het is wel gewoon man. Kijk maar in je profielinstellingen.quote:Op maandag 14 april 2014 19:16 schreef Rezania het volgende:
[..]
[ afbeelding ] ? Betekent onzijdig hoor, dus geen geslacht ingevoerd.
Nee, vrouw is vrouw, man is man, blauw is één van beide. Zou er niet meer van durven maken op het internet.quote:Op maandag 14 april 2014 19:20 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Wat is het misverstand?
Er is een plaatje voor een man en een plaatje voor een vrouw, de meeste mannen blijken het ook daadwerkelijk in te stellen op man, de meeste vrouwen op vrouw of onzijdig (vraag me niet waarom).
Nee, bij mij staat hij op man?quote:Op maandag 14 april 2014 19:21 schreef Novermars het volgende:
[..]
Trouwens, het is wel gewoon man. Kijk maar in je profielinstellingen.
Omdat hij het niet met je eens bent en daar ellenlang over kan discussiëren? Kan jij ook hè.quote:Op maandag 14 april 2014 19:21 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Oké, nu weet ik zeker dat jij een trol bent. Tijd dat wij met zijn allen jou negeren in deze draad, niet voederen helpt het beste.
Zoals ik zei, de meeste mensen die voor onzijdig kiezen blijken een vrouw te zijn, vraag me niet waarom maar dat is gebleken (als je hier een tijd meeloopt dan weet je dat aangezien het al tig keer de revue is gepasserd).quote:Op maandag 14 april 2014 19:21 schreef Rezania het volgende:
[..]
Nee, vrouw is vrouw, man is man, blauw is één van beide. Zou er niet meer van durven maken op het internet.
Nee, omdat hij aan het stoken is. Iedereen mag het met mij oneens zijn. Die vraag van mij, die zeer legitiem was, rechtvaardigt niet deze kinderachtige reactie van hem.quote:Op maandag 14 april 2014 19:22 schreef Rezania het volgende:
[..]
Omdat hij het niet met je eens bent en daar ellenlang over kan discussiëren? Kan jij ook hè.
Nou ja, middelbare school en zo. Een jaar geleden vond ik dat ook nog 'zwaar' en was mijn perceptie van het leven behoorlijk anders dan die van studenten en werkenden.quote:Op maandag 14 april 2014 19:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Nee, omdat hij aan het stoken is. Iedereen mag het met mij oneens zijn.
Geloof jij echt dat hij zo naïef is als dat hij zich voordoet?
Omdat ik moest lachen?quote:Op maandag 14 april 2014 19:21 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Oké, nu weet ik zeker dat jij een trol bent. Tijd dat wij met zijn allen jou negeren in deze draad, niet voederen helpt het beste.
Wie is er nu aan het stoken dan...quote:Op maandag 14 april 2014 19:23 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Nee, omdat hij aan het stoken is. Iedereen mag het met mij oneens zijn. Die vraag van mij, die zeer legitiem was, rechtvaardigt niet deze kinderachtige reactie van hem.
Geloof jij echt dat hij zo naïef is als dat hij zich voordoet?
Nog een keer op opslaan drukken dan.quote:Op maandag 14 april 2014 19:26 schreef Novermars het volgende:
[ afbeelding ]
Hij staat gewoon op man bij mij hoor.
Dan moet ik mijn wachtwoord eerst op zoeken, dat is me te veel moeitequote:Op maandag 14 april 2014 19:27 schreef Rezania het volgende:
[..]
Nog een keer op opslaan drukken dan.
quote:Op maandag 14 april 2014 19:28 schreef Novermars het volgende:
[..]
Dan moet ik mijn wachtwoord eerst op zoeken, dat is me te veel moeite
Ja, dat is mijn opleidingsdirecteur.quote:Op maandag 14 april 2014 19:44 schreef Anoonumos het volgende:
[..]
Had Honours college van Noteborn. Wel een baas.![]()
Ik neem aan dat je hem kent.
Inderdaad.quote:Op maandag 14 april 2014 19:46 schreef Rezania het volgende:
[..]
Ja, dat is mijn opleidingsdirecteur.Figuur dat het is.
Waarover gaf hij college?
Uiteraardquote:
quote:Op maandag 14 april 2014 20:39 schreef Bravebart het volgende:
[..]
UiteraardHeeft hij chaperones nog uitgesproken?
Van tevoren stond er dat we de voor- en nadelen van Apoptin zouden bespreken.quote:Op maandag 14 april 2014 20:55 schreef Rezania het volgende:
Om het even duidelijk te maken aan de mensen die hem niet kennen, mijn opleidingsdirecteur is nogal fan van apoptose en zijn gefaalde wondermiddel Apoptin.
Het nadeel was dat hij er geen zakelijk succes van kon maken. Zonde wel, het toonde zeker potentie. http://www.mareonline.nl/0405/18/0701.htmlquote:Op maandag 14 april 2014 21:05 schreef Anoonumos het volgende:
[..]
Van tevoren stond er dat we de voor- en nadelen van Apoptin zouden bespreken.
Eigenlijk alleen voordelen gehoord.![]()
Maar goed, voor mij was het eenmalig. Volgende keren andere sprekers.
Voor het brein is het nogal essentiëel maar in het algemeen word ik niet vrolijk van apoptose.quote:Op maandag 14 april 2014 20:55 schreef Rezania het volgende:
Om het even duidelijk te maken aan de mensen die hem niet kennen, mijn opleidingsdirecteur is nogal fan van apoptose en zijn gefaalde wondermiddel Apoptin.
Geloof me, ze bestaan. Amoeba kan misschien een inschatting maken hoeveel jaargenoten van hem dit leuk vinden. Het is gewoon moeilijk als je het nog nooit hebt gedaan omdat je dat abstractieniveau niet bent gewend maar als je voldoende oefent en er voldoende over spreekt met een wiskundige of een goede wiskundestudent dan leer je het wel hoor.quote:Op maandag 14 april 2014 17:13 schreef obsama het volgende:
Godverdomme, Wiskundige inductie, kan me niet voorstellen dat mensen dit voor hun plezier doen
Oh, jij hebt dus liever dat de ruimtes in je longen, hart, blaas, etc. niet vormen?quote:Op maandag 14 april 2014 21:22 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Voor het brein is het nogal essentiëel maar in het algemeen word ik niet vrolijk van apoptose.
Oké, er zijn meer goede functies van apoptose.quote:Op maandag 14 april 2014 21:31 schreef Rezania het volgende:
[..]
Oh, jij hebt dus liever dat de ruimtes in je longen, hart, blaas, etc. niet vormen?En dat tumorcellen gewoon vrolijk verder mogen delen?
Klopt!quote:Op maandag 14 april 2014 21:38 schreef themole het volgende:
Zo, klaar met hardlopen toch altijd wel chill om je hoofd leeg te maken.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik moet over één maand 7,2 km lopen op de batavierenrace. Sinds ik in Groningen ben gaan wonen ben ik gestopt met sporten...quote:Op maandag 14 april 2014 21:38 schreef themole het volgende:
Altijd fijn als je eenmaal een beetje uithoudingsvermogen hebt. Loop jij alleen recreatief of train jij consistent?quote:Op maandag 14 april 2014 21:38 schreef themole het volgende:
Niets voor mij, dat samen een individuële sport doen. Ik vind teamsporten wel leuk maar individuele sporten doe ik graag individueel, gaan voor een uiterste prestatie als je afhankelijk bent van wat je maten doen vind ik minder interessant en wat is het punt van meedoen als je niet gaat voor een optimale tijd?quote:Op maandag 14 april 2014 21:48 schreef Novermars het volgende:
[..]
Ik moet over één maand 7,2 km lopen op de batavierenrace. Sinds ik in Groningen ben gaan wonen ben ik gestopt met sporten...
Misschien kan ik me maar beter uitschrijven
Hardlopen doe ik redelijk recreatief, doe het eigenlijk vooral als ik geen tijd heb om te squashen.quote:Op maandag 14 april 2014 21:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Altijd fijn als je eenmaal een beetje uithoudingsvermogen hebt. Loop jij alleen recreatief of train jij consistent?
quote:Op maandag 14 april 2014 21:45 schreef Fierce. het volgende:
[..]
Klopt!Dan zou je moeten wielrennen, naast het hardlopen. Je kan dat lekker lang doen zonder al te moe te worden en daarom ook veel calorieën verbranden. Als je ook nog zwemt dan train je de spieren van je bovenlichaam waardoor je nog gemakkelijker vet verbrandt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Maar eh, ik weet niet of dat dat een voldoende goed motief is om dat vol te houden.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
Bata is wel baas. Heb ik ook ooit aan meegedaan, vooral doen al is het alleen maar voor het feest.quote:Op maandag 14 april 2014 21:48 schreef Novermars het volgende:
[..]
Ik moet over één maand 7,2 km lopen op de batavierenrace. Sinds ik in Groningen ben gaan wonen ben ik gestopt met sporten...
Misschien kan ik me maar beter uitschrijven
Op die manier. Squash jij wel competitief of alleen regelmatig met een vriend?quote:Op maandag 14 april 2014 21:54 schreef themole het volgende:
[..]
Hardlopen doe ik redelijk recreatief, doe het eigenlijk vooral als ik geen tijd heb om te squashen.
Ik wil dat mijn benen heel wat dunner worden, dus ik weet niet of ik wel zó intensief ga sporten.quote:Op maandag 14 april 2014 21:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dan zou je moeten wielrennen, naast het hardlopen. Je kan dat lekker lang doen zonder al te moe te worden en daarom ook veel calorieën verbranden. Als je ook nog zwemt dan train je de spieren van je bovenlichaam waardoor je nog gemakkelijker vet verbrandt.
Maar eh, ik weet niet of dat dat een voldoende goed motief is om dat vol te houden.
Ik ken in mijn studieplaats vooral buitenlanders via het sporten, daar zijn ze oververtegenwoordigd.quote:Op maandag 14 april 2014 21:52 schreef themole het volgende:
Ik zag net dit artikel voorbij schieten op facebook:
http://delta.tudelft.nl/artikel/gescheiden-werelden/2808
Zojuist realiseerde ik me pas hoe weinig ik contact heb met internationale studenten. Ik ben bevriend met enkele Vlamingen maar daar houdt het dan ook bij op. Misschien moet ik eens graan proberen wat meer internationaal te netwerken.
Hebben jullie een redelijk internationale vriendenkring?
Mwa vrienden vrienden, geen vrienden, maar ik ken wel een stuk of 30 buitenlanders vrij goedquote:Op maandag 14 april 2014 21:52 schreef themole het volgende:
Ik zag net dit artikel voorbij schieten op facebook:
http://delta.tudelft.nl/artikel/gescheiden-werelden/2808
Zojuist realiseerde ik me pas hoe weinig ik contact heb met internationale studenten. Ik ben bevriend met enkele Vlamingen maar daar houdt het dan ook bij op. Misschien moet ik eens graan proberen wat meer internationaal te netwerken.
Hebben jullie een redelijk internationale vriendenkring?
Heb je de Tel Sell site al doorgespit?quote:Op maandag 14 april 2014 21:57 schreef Fierce. het volgende:
[..]
Ik wil dat mijn benen heel wat dunner worden, dus ik weet niet of ik wel zó intensief ga sporten.
Gespierde benen staat ook bij een meisje prima en de kans is zeer groot dat ze dunner zijn met meer spiermassa en minder vet dan dat ze nu zijn maar het is geen goed motief voor sporten (extrinsiek) dus daarmee houd je dat nooit vol.quote:Op maandag 14 april 2014 21:57 schreef Fierce. het volgende:
[..]
Ik wil dat mijn benen heel wat dunner worden, dus ik weet niet of ik wel zó intensief ga sporten.
Hahahaha. Misschien moet ik eens shakes gaan proberen oid.quote:Op maandag 14 april 2014 21:58 schreef Bravebart het volgende:
[..]
Heb je de Tel Sell site al doorgespit?
Nee, ik wil echt geen gespierde lelijke benen. Afschuwelijk lelijk, vandaar dat ik iets moet zien te vinden waardoor m'n benen heel wat dunner worden.quote:Op maandag 14 april 2014 21:58 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Gespierde benen staat ook bij een meisje prima en de kans is zeer groot dat ze dunner zijn met meer spiermassa en minder vet dan dat ze nu zijn maar het is geen goed motief voor sporten (extrinsiek) dus daarmee houd je dat nooit vol.
Dan krijg je ofwel meer vet ofwel meer spieren al naargelang hoe je sport. Dikkerer benen dus.quote:Op maandag 14 april 2014 22:02 schreef Fierce. het volgende:
[..]
Hahahaha. Misschien moet ik eens shakes gaan proberen oid.
Jij wil dus zoveel mogelijk vet verbranden, aangezien lokale vetverbranding onmogelijk is moet je algehele vetpercentage omlaag. Zoveel is zeker.quote:Nee, ik wil echt geen gespierde lelijke benen. Afschuwelijk lelijk, vandaar dat ik iets moet zien te vinden waardoor m'n benen heel wat dunner worden.
Het is niet alleen herkenbaar, het is cliché. Combinatie van uitgegroeid zijn, minder gezond en onregelmatiger eten, minder bewegen en teveel alcohol drinken.quote:Sinds ik op mezelf woon en de vereniging ben ik echt heel wat aangekomen. Herkenbaar trouwens?
Beetje buikje is best leuk bij vrouwen.quote:Op maandag 14 april 2014 22:02 schreef Fierce. het volgende:
[..]
[..]
Nee, ik wil echt geen gespierde lelijke benen. Afschuwelijk lelijk, vandaar dat ik iets moet zien te vinden waardoor m'n benen heel wat dunner worden.
Sinds ik op mezelf woon en de vereniging ben ik echt heel wat aangekomen. Herkenbaar trouwens?
Dus wat moet ik dan doen volgens jou?quote:Op maandag 14 april 2014 22:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Jij wil dus zoveel mogelijk vet verbranden, aangezien lokale vetverbranding onmogelijk is moet je algehele vetpercentage omlaag. Zoveel is zeker.
Het probleem is vooral dat ik echt gewend ben geraakt een ongezond eten/leven, waardoor gezond eten echt een moeilijke stap is. Maar ja.quote:Op maandag 14 april 2014 22:08 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Het is niet alleen herkenbaar, het is cliché. Combinatie van uitgegroeid zijn, minder gezond en onregelmatiger eten, minder bewegen en teveel alcohol drinken.
Kort door de bocht: Minder eten meer sporten.quote:Op maandag 14 april 2014 22:15 schreef Fierce. het volgende:
[..]
Dus wat moet ik dan doen volgens jou?
Meer calorieën verbranden dan dat je inneemt, hierbij niet onder een bepaalde inname zakken en zien dat je voldoende voedingsstoffen inneemt. Sowieso eerst en vooral gezond eten, dat is het belangrijkste! Het is echter waarschijnlijk niet genoeg. Hoe meer je tijdens het bewegen je spieren traint hoe meer energie je zowel tijdens het trainen als tijdens het rusten verbrandt en dus hoe gemakkelijker je een goed vetpercentage krijgt.quote:Op maandag 14 april 2014 22:15 schreef Fierce. het volgende:
[..]
Het is op zich niet moeilijk, het is het veranderen van een gewoonte wat moeilijk is. Als je eenmaal gewend bent om gezond te eten dan gaat het vanzelf, het kost helaas wel wat tijd of geld maar als je het gewend bent dan gaat het vanzelf.quote:Het probleem is vooral dat ik echt gewend ben geraakt een ongezond eten/leven, waardoor gezond eten echt een moeilijke stap is. Maar ja.
Ja, maar met een aantal waarschuwingen. Aan mijn vorige reactie moet ik nog een waarschuwing toevoegen: niet meer dan 25% energietekort per dag en dat is misschien al te hoog als je niet sport. Anders ga je spieren afbreken en hierdoor juist weer aankomen.quote:Op maandag 14 april 2014 22:18 schreef Novermars het volgende:
[..]
Kort door de bocht: Minder eten meer sporten.=
Prima sport inderdaad als je het serieus doet. Zeker in combinatie met hardlopen en/of fietsen is het goed.quote:En zwemmen.
Een vrouw moet veel doen om meer dan "wat spieren" te krijgen, nietwaar?quote:Op maandag 14 april 2014 22:26 schreef themole het volgende:
Persoonlijk ben ik geen groot fan van heel extreem gespierde benen. Maar wat spier kan ook geen kwaad.
Dan moet ze inderdaad flink in de sportschool rondhangen. Zelfs diegene die ik ken die 3 keer per week sport heeft niet extreem veel spiermassa.quote:Op maandag 14 april 2014 22:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Een vrouw moet veel doen om meer dan "wat spieren" te krijgen, nietwaar?
Wij zijn het er dus over eens dat als zij bijv. 2 keer per week zou wielrennen, 2 keer per week zou hardlopen en 2 keer per week zou zwemmen dat zij dan niet bang hoeft te zijn voor een te gespierd lichaam (gespierder dan dat jij mooi vindt)?quote:Op maandag 14 april 2014 22:29 schreef themole het volgende:
[..]
Dan moet ze inderdaad flink in de sportschool rondhangen. Zelfs diegene die ik ken die 3 keer per week sport heeft niet extreem veel spiermassa.
Hahaha ja doen, lekker shakenquote:Op maandag 14 april 2014 22:02 schreef Fierce. het volgende:
[..]
[..]
Nee, ik wil echt geen gespierde lelijke benen. Afschuwelijk lelijk, vandaar dat ik iets moet zien te vinden waardoor m'n benen heel wat dunner worden.
Sinds ik op mezelf woon en de vereniging ben ik echt heel wat aangekomen. Herkenbaar trouwens?
Blijkbaar zijn sommige meisjes er juist blij mee dat ze daar veel moeite voor moeten doen. Toch kunnen vrouwen redelijk wat kracht voor duursporten ontwikkelen, hun piekkracht ligt lager maar voor duursport blijkt dat maar heel beperkt een belemmering te zijn. Vraag me niet om dat op fysiologisch niveau te duiden, ik baseer deze stelling op mijn ervaring met meisjes die aan duursport doen, die absoluut niet gespierd zijn maar die toch verdomd snel zijn, d.w.z. sneller dan de meeste mannen die hooguit recreatief aan die sport doen en sneller dan een deel van de mannen of in sommige extreme gevallen zelfs de meeste die serieus die sport beoefenen en dit zonder doping te gebruiken.quote:Op maandag 14 april 2014 22:34 schreef Plofkipje het volgende:
Een vrouw moet jammer erg veel moeite doen voor spieren.
Teveel moeite
Als je veel calorieën inneemt, meer dan dat je gebruikt, dan krijg je ofwel meer vet ofwel meer spiefweefsel, al naargelang hoe je sport. Shakes maken is natuurlijk wel een prima manier om voldoende van bepaalde voedingsstoffen binnen te krijgen (vitamines, mineralen en eiwitten ervan uitgaande dat je er vruchten in stop) maar je wil ook graag voldoende vruchten en groenten puur eten aangezien er meer nuttige stoffen in zitten dan enkel vitamines en minderalen (en vezels).quote:
Ik sportte ooit veel, om spieren te kweken. Maar werkte niet, komt denk ik ook grotendeels door voedingquote:Op maandag 14 april 2014 22:37 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Blijkbaar zijn sommige meisjes er juist blij mee dat ze daar veel moeite voor moeten doen. Toch kunnen vrouwen redelijk wat kracht voor duursporten ontwikkelen, hun piekkracht ligt lager maar voor duursport blijkt dat maar heel beperkt een belemmering te zijn. Vraag me niet om dat op fysiologisch niveau te duiden, ik baseer deze stelling op mijn ervaring met meisjes die aan duursport doen, die absoluut niet gespierd zijn maar die toch verdomd snel zijn, d.w.z. sneller dan de meeste mannen die hooguit recreatief aan die sport doen en sneller dan een deel van de mannen of in sommige extreme gevallen zelfs de meeste die serieus die sport beoefenen en dit zonder doping te gebruiken.
Daar zijn veel redenen voor mogelijk:quote:Op maandag 14 april 2014 22:41 schreef Plofkipje het volgende:
[..]
Ik sportte ooit veel, om spieren te kweken. Maar werkte niet, komt denk ik ook grotendeels door voeding![]()
Gelukkig kan je daar gemakkelijk wat aan doen.quote:Daarnaast is t ook wel weer slecht gesteld met m'n conditie nu, dus ik mag niet zeuren voor t ontbreken aan spieren bij mij.
Fietsen = wielrennen?quote:Op maandag 14 april 2014 22:42 schreef Rezania het volgende:
Gewoon fietsen joh, goed genoeg. Niet te moeilijk doen, je bent altijd nog student.
Nee, gewoon fietsen zoals wij Nederlanders dat als beste kunnen.quote:
Met enkel wat functionele tochtjes kom je er niet en fietsen op een racefiets geeft toch heel wat meer effect.quote:Op maandag 14 april 2014 22:44 schreef Rezania het volgende:
[..]
Nee, gewoon fietsen zoals wij Nederlanders dat als beste kunnen.
Meh, racefiets is te veel werk. Maar fietsen is beter dan met de bus.quote:Op maandag 14 april 2014 22:45 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Met enkel wat functionele tochtjes kom je er niet en fietsen op een racefiets geeft toch heel wat meer effect.
Op de een of andere manier gaan de korte fietstochtje niet helpen het bier, frituur en de chips er af te sporten ben ik bangquote:Op maandag 14 april 2014 22:42 schreef Rezania het volgende:
Gewoon fietsen joh, goed genoeg. Niet te moeilijk doen, je bent altijd nog student.
Wat versta jij onder kort?quote:Op maandag 14 april 2014 22:46 schreef Plofkipje het volgende:
[..]
Op de een of andere manier gaan de korte fietstochtje niet helpen het bier, frituur en de chips er af te sporten ben ik bang
Maar veel leuker.quote:
Het OV nemen als je er met de fiets ook geraakt binnen een redelijke tijd vind ik sowieso triestig.quote:Maar fietsen is beter dan met de bus.
Omrijden, verder weg gaan wonen, harder fietsen. Zo veel mogelijkheden om het beter te maken.quote:
Daarom dus gewoon fietsen als het minder dan 15km is.quote:Op maandag 14 april 2014 22:48 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Maar veel leuker.
[..]
Het OV nemen als je er met de fiets ook geraakt binnen een redelijke tijd vind ik sowieso triestig.
Maar liever dat dan een opgevoerde snorfiets of een bromfiets.
Zo is het beter.quote:Op maandag 14 april 2014 22:48 schreef Rezania het volgende:
[..]
Daarom dus gewoon fietsen als het minder dan 25 km is.
Ja, en dan lekker met je fietspak in de collegezaal zitten. Nee, bedankt.quote:Op maandag 14 april 2014 22:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Zo is het beter.
Als je de racefiets neemt kan je er ook nog wel 70 van maken.
22 maar? Zelfs met een omafiets zonder versnellingen moet 25+ lukken voor een man. Als je niet vol de wind tegen hebt natuurlijk.quote:Op maandag 14 april 2014 22:49 schreef Rezania het volgende:
En dan het liefste wel stevig doorfietsen, niet als een brugklasser met 5km/h over het fietspad slinger. Gewoon 22km/h gemiddeld het liefste.
Ik zou het onwijs vet vinden als iemand dat eens zou doen. Hé, je bent een student, doe eens wat geks.quote:Op maandag 14 april 2014 22:51 schreef Rezania het volgende:
[..]
Ja, en dan lekker met je fietspak in de collegezaal zitten. Nee, bedankt.
We hebben niet allemaal de conditie van een wielrenner. Ik vind 22km/h een mooi tempo, daar gaat het om.quote:Op maandag 14 april 2014 22:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
22 maar? Zelfs met een omafiets zonder versnellingen moet 25+ lukken voor een man. Als je niet vol de wind tegen hebt natuurlijk.
Daar geloof ik niks van. Het is niet voor niks zo dat je ze tegenwoordig massaal ziet rondfietsen op elektrische fietsen. En ik merk zelf ook dat ze lang niet zo snel gaan als ik.quote:Op maandag 14 april 2014 22:54 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Even serieus nu, mensen (mannen en vrouwen) die rond de 65 jaar oud zijn en die regelmatig fietsen halen ook nog gemakkelijk 18-20 km/uur, je moet je dus eigenlijk een beetje schamen als je niet gehandicapt bent en dan toch als jongere niet die snelheid haalt. Just saying.
Je hoeft niet te wielrennen om die conditie te ontwikkelen, gewoon stevig doorfietsen op je gewone fiets volstaat. Je traint alleen nog beter op een racefiets aangezien de houding beter is en je met een zwaarder verzet kan trappen.quote:Op maandag 14 april 2014 22:53 schreef Rezania het volgende:
[..]
We hebben niet allemaal de conditie van een wielrenner. Ik vind 22km/h een mooi tempo, daar gaat het om.
Vast wel, en vroeger haalde ik waarschijnlijk ook wel een hogere gemiddelde snelheid tijdens het fietsen. Maar helaas zit ik nu steeds meer in Delft, en daar kan ik maar een kleine afstand fietsen (het is maar 5 minuten vanaf het station), dat helpt niet echt bij de training.quote:Op maandag 14 april 2014 22:57 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Je hoeft niet te wielrennen om die conditie te ontwikkelen, gewoon stevig doorfietsen op je gewone fiets volstaat. Je traint alleen nog beter op een racefiets aangezien de houding beter is en je met een zwaarder verzet kan trappen.
Ik heb het van dichtbij gezien door samen met die oudjes te fietsen. Gewone normale mensen, geen athletische mensen.quote:
Dat is in verreweg de meeste gevallen omdat de eigenaar lui is. Ook als je ouder wordt, nee, juist als je ouder wordt, is het goed en belangrijk om te blijven bewegen.quote:Het is niet voor niks zo dat je ze tegenwoordig massaal ziet rondfietsen op elektrische fietsen.
Geloof me, mensen van die leeftijd die echt regelmatig fietsen (tochten van +50 km. op de fiets naar Italië, ...) halen dat. Niet de doorsnee man/vrouw van die leeftijd natuurlijk, je moet er wel voor trainen. Ik ben er ook uitgewandeld door tal van 60+ers bij een extreme wandeltocht, simpelweg omdat zij dat meer doen dan ik. En ik ben best een goede wandelaar.quote:En ik merk zelf ook dat ze lang niet zo snel gaan als ik.
En nog steeds klagen die mensen dan over scooters die te hard gaan hè. Terwijl ze zelf ook zo hard gaan.quote:Op maandag 14 april 2014 23:02 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik heb het van dichtbij gezien door samen met die oudjes te fietsen. Gewone normale mensen, geen athletische mensen.
[..]
Dat is in verreweg de meeste gevallen omdat de eigenaar lui is. Ook als je ouder wordt, nee, juist als je ouder wordt, is het goed en belangrijk om te blijven bewegen.
Maar goed, die electrische fiets is natuurlijk wel altijd nog beter dan een bromfiets, openbaar vervoer of de auto/motor. Het is dus een dubbelsnijdend zwaard, een deel van de mensen krijgt er minder beweging door maar er zijn ook mensen die je juist in beweging houdt met dat speelgoed. Terzijde, fietsenmakers die dat speelgoed verkopen kunnen met behulp van software de snelheidslimiet verwijderen waardoor ze 40+ kunnen rijden.
Ja, we kunnen allemaal wel trainen voor mooie prestaties. Maar ik had het over gemiddeld mensen die gewoon 20km per dag fietsen naar en van het werk.quote:[..]
Geloof me, mensen van die leeftijd die echt regelmatig fietsen (tochten van +50 km. op de fiets naar Italië, ...) halen dat. Niet de doorsnee man/vrouw van die leeftijd natuurlijk, je moet er wel voor trainen. Ik ben er ook uitgewandeld door tal van 60+ers bij een extreme wandeltocht, simpelweg omdat zij dat meer doen dan ik. En ik ben best een goede wandelaar.
Ik doe daar normaal gesproken 20-25 minuten over, afhankelijk van hoeveel zin ik heb en hoe de wind staat (bij harde tegenwind in een open omgeving kan 20 km/uur nog aanpoten zijn).quote:Op maandag 14 april 2014 22:58 schreef Plofkipje het volgende:
Nou als ik 10 km binnen een uurtje fiets ben ik al trots op mezelf
En terecht! Die aso's rijden op een fietspad, daar moet je met zo'n toestel gewoon niet harder dan 25 km/u rijden. Met een fiets is het minder gevaarlijk, een fiets is smaller en fietsers die dit kunnen reageren heel wat beter dan die dikzakken op hun snorfietsen (adrenaline en zo).quote:Op maandag 14 april 2014 23:04 schreef Rezania het volgende:
[..]
En nog steeds klagen die mensen dan over scooters die te hard gaan hè.
quote:Ja, we kunnen allemaal wel trainen voor mooie prestaties.
Heel simpel, gewoon alle junkfood/zoetigheid afzweren en alcohol matigen. Beetje wandelen/krachtsport..quote:Op maandag 14 april 2014 22:15 schreef Fierce. het volgende:
[..]
[..]
Het probleem is vooral dat ik echt gewend ben geraakt een ongezond eten/leven, waardoor gezond eten echt een moeilijke stap is. Maar ja.
Dat is inderdaad verdacht laag. Ik neem aan dat jij een gewicht en lengte hebt moeten invoeren?quote:Op maandag 14 april 2014 23:06 schreef Rezania het volgende:
[ afbeelding ]
Hmm, valt toch wel een beetje tegen qua energieverbruik, is maar 3 snickers, nog niet eens.Maar die CO2-besparing.
Dit indd.quote:Op maandag 14 april 2014 22:51 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
22 maar? Zelfs met een omafiets zonder versnellingen moet 25+ lukken voor een man. Als je niet vol de wind tegen hebt natuurlijk.
Een beetje zoetigheid mag wel. Ik kan echt niet zonder mijn dagelijkse stukje chocolade (hoog cacaopercentage), alleen moet je dan wel voldoende bewegen als je zulke gewoontes hebt.quote:Op maandag 14 april 2014 23:09 schreef tfors het volgende:
[..]
Heel simpel, gewoon alle junkfood/zoetigheid afzweren en alcohol matigen. Beetje wandelen/krachtsport..
Conditietraining moet toch wel zo'n beetje iedereen lukken. Discipline moet je kweken, hoe het moet kan je makkelijk op internet vinden, voor mentaliteit geef je jezelf maar een trap onder je kont, en talent heb je er niet echt voor nodig. Maar mijn punt blijft staan, het is niet gemiddeld. Meeste 65+ers die je op de fiets gaat aantreffen zijn niet getraind, maar fietsen van café naar café.quote:Op maandag 14 april 2014 23:07 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
En terecht! Die aso's rijden op een fietspad, daar moet je met zo'n toestel gewoon niet harder dan 25 km/u rijden. Met een fiets is het minder gevaarlijk, een fiets is smaller en fietsers die dit kunnen reageren heel wat beter dan die dikzakken op hun snorfietsen (adrenaline en zo).
En ja, ik ga graag zo hard mogelijk, met een racefiets probeer ik de flitser af te laten gaan maar dat is lastig, ik smacht naar een velomobiel waarmee het wel lukt. Hebben die mensen ook eens wat lol op hun werk als ze zo'n fiets zien in plaats van een auto.
[..]
Niet iedereen kan dat (discipline, kennis over het lichaam, mentaliteit) en niet iedereen kan dat even goed (talent). Toegegeven, het is leuker als je de ster bent van je voetbalploeg maar niet iedereen heef dat specifieke talent, sommige mensen moeten het met een minder spectaculair talent doen.
http://routeplanner.fietsersbond.nl/quote:Op maandag 14 april 2014 23:10 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Dat is inderdaad verdacht laag. Ik neem aan dat jij een gewicht en lengte hebt moeten invoeren?
Oh, dus jij trekt altijd een sprintje naar de collegezaal?quote:
Gewoon niet eten, kan je ook niet aankomen.quote:
Zeker, des te later kun je van huis en des te later kun je je bed uit.quote:Op maandag 14 april 2014 23:12 schreef Rezania het volgende:
[..]
Oh, dus jij trekt altijd een sprintje naar de collegezaal?
quote:Op maandag 14 april 2014 23:14 schreef OllieWilliams het volgende:
[..]
Zeker, des te later kun je van huis en des te later kun je je bed uit.
Geloof me, de meeste mensen lukt het niet. Ik heb het veel mensen zien proberen die snel met hangende pootjes afhaakten. Hoeveel nut het heeft hangt vooral af van je talent, zoals bij elke sport en elke andere vaardigheid. Dat is voor hardlopen, zwemmen en fietsen niet anders dan voor andere sporten. Net als dat er jongens zijn die binnen een jaar een fantastische traptechniek of pianospeeltechniek hebben ontwikkeld terwijl anderen er na jaren nog steeds niets van bakken geldt dat ook voor duursporten. Wel kan ook de grootste koekenbakker natuurlijk een halve marathon in 2 uur tijd leren lopen maar dat wordt niet bepaald als prestatie gezien door mensen die die sport op een serieuze manier beoefenen, zoals voetballers het niet als een prestatie zien dat ik over 30 meter een nauwkeurige pass over de grond kan geven en dat ik een bal dood kan leggen als die over de grond wordt aangespeeld. Get my point?quote:Op maandag 14 april 2014 23:11 schreef Rezania het volgende:
[..]
Conditietraining moet toch wel zo'n beetje iedereen lukken.
quote:Op maandag 14 april 2014 23:14 schreef OllieWilliams het volgende:
[..]
Zeker, des te later kun je van huis en des te later kun je je bed uit.
Niet gebruiken! Zo'n rekenmachientje wat niet eens vraagt naar je gewicht of lengte moet je niet serieus nemen!quote:Op maandag 14 april 2014 23:11 schreef Rezania het volgende:
[..]
http://routeplanner.fietsersbond.nl/
Kijk zelf maar.
Ik drink alleen maar water, soms echte vruchtensap, al dan niet gemengd met water (geen concentraattroep).quote:Op maandag 14 april 2014 23:16 schreef OllieWilliams het volgende:
Ik drink zelf alleen nog maar water en koffie eigenlijk. Af en toe een glas melk of een paar biertjesfrisdrank zit vol suiker
Well, no shit. Maar je moet ergens een indicatie vandaan halen bij een gebrek aan beter.quote:Op maandag 14 april 2014 23:17 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Niet gebruiken! Zo'n rekenmachientje wat niet eens vraagt naar je gewicht of lengte moet je niet serieus nemen!
Hehe, succesquote:Op maandag 14 april 2014 23:20 schreef Plofkipje het volgende:
Jezus zo lang fietsen voor 3 snickers. Ik eet zonder problemen 2 duopacks snickers op in een pauze bij college![]()
Misschien dat ik toch maar eens m'n eetpatroon ga aanpassen.
Gewoon een week nee zeggen, op een gegeven moment wil je het vanzelf niet meer. De gewoonte doorbreken als het ware.quote:Op maandag 14 april 2014 23:21 schreef Plofkipje het volgende:
[..]
Dankje, denk dat ik t max een week volhoud
Rezania toch, er zijn vele tientallen alternatieven maar je moet je dan niet beperken tot het Nederlandse taalgebied.quote:Op maandag 14 april 2014 23:20 schreef Rezania het volgende:
[..]
Well, no shit. Maar je moet ergens een indicatie vandaan halen bij een gebrek aan beter.
Goed gesproken Sonja Bakkerquote:Op maandag 14 april 2014 23:22 schreef Rezania het volgende:
[..]
Gewoon een week nee zeggen, op een gegeven moment wil je het vanzelf niet meer. De gewoonte doorbreken als het ware.
Als meisje moet je langer fietsen voor 3 snickers dan als man als je evenveel sport en het lengteverschil niet erg groot is.quote:Op maandag 14 april 2014 23:20 schreef Plofkipje het volgende:
Jezus zo lang fietsen voor 3 snickers.
Zit ipv suiker aspartaam of een andere zoetstof in. Volgens mij word je er wel echt minder dik door maar ben geen deskundigequote:Op maandag 14 april 2014 23:23 schreef Mitsu het volgende:
Over frisdrank en suikers gesproken: suikervrije frisdrank is zeker gewoon verkooppraat?
Ja en nee. De meeste mensen halen hun suikers wel ergens anders vandaan, dat heeft met biologische driften te maken die bevredigd moeten worden. Er zijn allerlei methodes om minder last te hebben van die driften, bijv. door goed te bewegen, goed bezig te zijn (sommige topwetenschappers eten chronisch te weinig doordat ze de hele tijd geobsedeerd bezig zijn met hun werk) en door voldoende groenten te eten.quote:Op maandag 14 april 2014 23:23 schreef Mitsu het volgende:
Over frisdrank en suikers gesproken: suikervrije frisdrank is zeker gewoon verkooppraat?
En als meisje eet je het wss ook nog meer.quote:Op maandag 14 april 2014 23:24 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Als meisje moet je langer fietsen voor 3 snickers dan als man als je evenveel sport en het lengteverschil niet erg groot is.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |