abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_138849532
quote:
0s.gif Op zondag 13 april 2014 22:29 schreef Lilliesleaf het volgende:

[..]

Ik snap eigenlijk nog steeds niet waarom het niet mogelijk is om in plaats van een moderne taal een programmeertaal te kunnen kiezen en waarom dat nog niet ontwikkeld is.

_O_ , wat een idee. Sowieso dat ik dat gedaan had.
pi_138849544
quote:
0s.gif Op zondag 13 april 2014 22:29 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Daar doelde ik voornamelijk op met het budget. ;)
Als je de leraar Frans informatica laat geven dan moet je niet een al te hoog niveau verwachten. Maar ja, het moest en zou worden aangeboden en er werd niet gekeken naar bevoegdheidsvereisten.
Maar eens beginnen met het ontwikkelen van een eerste graads lerarenopleiding voor informatica. Want dat is er ook gewoon niet.
pi_138849660
quote:
0s.gif Op zondag 13 april 2014 22:29 schreef Lilliesleaf het volgende:

[..]

Ik snap eigenlijk nog steeds niet waarom het niet mogelijk is om in plaats van een moderne taal een programmeertaal te kunnen kiezen en waarom dat nog niet ontwikkeld is.
Ik ben een voorstander van 3 vreemde talen voor alle leerlingen, alleen kan je de bètaleerlingen een andere variant van de taallessen geven dan de andere leerlingen: meer nadruk op vocabulaire, grammatica en minder tijd besteden aan literatuur. Allerlei stof kan je aan bètaleerlingen beter op een andere manier en sneller uitleggen, je kan met zo'n tijdsbesparing 3 vreemde talen goed behandelen in plaats van 1 goed en 1 half.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_138849867
quote:
0s.gif Op zondag 13 april 2014 22:31 schreef Lilliesleaf het volgende:

[..]

Maar eens beginnen met het ontwikkelen van een eerste graads lerarenopleiding voor informatica. Want dat is er ook gewoon niet.
Of de didactische component loskoppelen van de vakinhoudelijke component. Of informaticalesjes afschaffen voor de middelbare school waar ik een voorstander van ben. Als je het niet goed kan doen dan beter niet! Hoewel het nuttig is om te kunnen programmeren etc. is het niet zo'n fundamenteel vak als een taal, wiskunde, natuurkunde, geschiedenis, ...
Hoewel ik eerlijk gezegd wel een voorstander ben van het leren programmeren op de middelbare school maar dan wel enkel met goed onderwijs en enkel voor de groep leerlingen die dit fatsoenlijk kan. Een paar jaar extra oefening doet wonderen voor wanneer je het serieus moet gaan doen. Programmeren is veel meer een vaardigheid dan een kennisvak, daar moet je gewoon veel voor oefenen.
#NoDAPL
  zondag 13 april 2014 @ 22:36:53 #55
302853 themole
graaft totaal door.
pi_138849893
quote:
0s.gif Op zondag 13 april 2014 22:31 schreef Lilliesleaf het volgende:

[..]

Klopt met als gevolg dat er hordes mensen 3 jaar lang op de middelbare school matige excelsheets, slechte accessdatabase en brakke html-sites aan het maken zijn. Terwijl je zoveel meer zou kunnen doen met die tijd die daar voor staat.

1. Je zou mensen bekend kunnen maken met de basis van programmeren
2. Ze op een bepaald niveau ook wat kunnen vertellen wat er nou precies in een computer gebeurd.
3. Mensen leren hoe ze met data om kunnen gaan en hoe ze informatie uit die data kunnen halen.

Je zou zelfs in de brugklas al kunnen beginnen met een basis vorm van programmeren via een programma als http://www.stencyl.com/ waarmee je zonder dat je echt 'code' typt basisconstructies leert van het programmeren.
Niet altijd serieus
pi_138849924
Ik begrijp eigenlijk sowieso niet waarom de keuze vakken niet veel breder zijn.

Waarom niet gewoon de hoeveelheid keuze vakken zo breed een groot mogelijk maken? De leerlingen die daar geen zin aan hebben houden het gewoon lekker bij hun vaste basispakket, en voor de leerlingen die wel graag nieuwe dingen willen leren is het fantastisch.
pi_138849996
quote:
0s.gif Op zondag 13 april 2014 22:33 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Ik ben een voorstander van 3 vreemde talen voor alle leerlingen, alleen kan je de bètaleerlingen een andere variant van de taallessen geven dan de andere leerlingen: meer nadruk op vocabulaire, grammatica en minder tijd besteden aan literatuur. Allerlei stof kan je aan bètaleerlingen beter op een andere manier en sneller uitleggen, je kan met zo'n tijdsbesparing 3 vreemde talen goed behandelen in plaats van 1 goed en 1 half.
3 vreemde talen, is dat niet een beetje veel van het goede, zeker verplicht. Engels en evt. Duits snap ik maar de rest is niet per se noodzakelijk. Misschien iets als Mandarijn als je interesse hebt om die kant op te gaan maar dat kun je toch nooit behoorlijk beheersen in de tijd die je daar dan voor krijgt (3 uur p/w voor 3 jaar).
pi_138850066
quote:
0s.gif Op zondag 13 april 2014 22:23 schreef De-Haas het volgende:

[..]

Doen jullie alle analyse zooi? Ook NMR, IR, UV en weet ik veel wat?
Ja, helaas. NMR. :r
quote:
0s.gif Op zondag 13 april 2014 22:27 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Daar is in Nederland nauwelijks ruimte voor (rooster, budget). Als we van tekenen, handvaardigheid, LO (vanaf een bepaalde leeftijd i.v.m. motorische ontwikkeling en in functie van wat je in je vrije tijd aan sport doet of zoiets), maatschappijleer, NLT en CKV keuzevakken zouden maken dan zouden we in ruil hiervoor voor andere keuzevakken kunnen kiezen. Dan moet er wel altijd nog budget voor worden vrijgemaakt.
Je wil van Nederlands een keuzevak maken? Serieus?
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_138850120
quote:

[..]

Ik ben een voorstander van 3 vreemde talen voor alle leerlingen, alleen kan je de bètaleerlingen een andere variant van de taallessen geven dan de andere leerlingen: meer nadruk op vocabulaire, grammatica en minder tijd besteden aan literatuur. Allerlei stof kan je aan bètaleerlingen beter op een andere manier en sneller uitleggen.
Ik ben zelf drietalig opgevoed en heb in de jaren daarna er nog 4 bijgeleerd... Dus ik heb aardig wat ervaring met het leren van talen, mijn conclusie: het hele taalonderwijs is echt ronduit verschrikkelijk.

Te veel nadruk op óf perfectionisme (grammatica, vocabulair) óf taalgeschiedenis en interpretatie hiervan (literatuuronderwijs).

Met vreemde talen is het belangrijkste dat je een taal leert begrijpen en leert gebruiken en dat betekent niet de taal grammaticaal perfect beheersen.

Je hoeft niet te weten dat een bepaald woord in de perfectum staat en hoe elke vervoeging gaat, zolang je op gegeven moment een beetje gevoel krijgt wáárom een perfectum op bepaalde momenten gebruikt worden in een taal. Je hoeft niet grammaticaal perfect te kunnen praten en de nadruk daarop zorgt alleen voor angst om überhaupt te praten.

Taal is niet een pakket aan regeltjes, taal is communicatie. Een Engelsman die jarenlang in Frankrijk woont praat op gegeven moment anders Engels tegen Fransen (sommigen zouden zeggen 'verkeerd') dan tegen andere Engelsen.. En dát is het doel van taal en dát is wat onderwezen zou moeten worden.
pi_138850185
quote:
0s.gif Op zondag 13 april 2014 22:39 schreef Rezania het volgende:

[..]

Het enige wat ik bij Nederlands na de 3de klas heb gedaan is onvrijwillig literatuur lezen en leren presenteren en af en toe een schrijfopdracht die eigenlijk niks hebben bijgedragen naar mijn mening.
pi_138850188
quote:
0s.gif Op zondag 13 april 2014 22:39 schreef Rezania het volgende:

[..]

Ja, helaas. NMR. :r

[..]

NLT is natuur, leven en technologie geloof ik. Ben er ook vrij zeker van dat dat al een keuzevak is.
pi_138850260
quote:

[..]

Jij bent wel van de verplichtingen. Ik snap het nut niet van drie verschillende talen verplichten.
pi_138850316
quote:
0s.gif Op zondag 13 april 2014 22:42 schreef Fierce. het volgende:

[..]

Jij bent wel van de verplichtingen. Ik snap het nut niet van drie verschillende talen verplichten.
Is het nu toch ook al? Nederlands, Engels + een 3de taal zijn verplichte examenvakken.
  zondag 13 april 2014 @ 22:43:55 #64
302853 themole
graaft totaal door.
pi_138850318
Het meest nutteloze vak voor mij op de middelbare school was ANW terwijl dat ik al NT aan het doen was. Ging die man alle basale schei/natuurkunde en biologie nog eens uitleggen binnen de twee uur die daar per week voor stonden. :')
Niet altijd serieus
pi_138850389
quote:
0s.gif Op zondag 13 april 2014 22:38 schreef De-Haas het volgende:

[..]

3 vreemde talen, is dat niet een beetje veel van het goede, zeker verplicht.
Nee. Waarom?

1. Omdat kinderen dat gemakkelijk aankunnen, zolang je goede leraren en goede methodes hebt leren ze met speels gemak 3 vreemde talen en na 4 jaar is die basis dan al goed bij de ietwat slimmere leerlingen (slimmere helft van de VWO-leerlingen).

2. Omdat je veel gemakkelijker nieuwe vreemde talen leert wanneer je verschillende soorten talen hebt gehad (Romaans en Germaans)

3. Engels en Duits essentiëel zijn voor Nederland en het nuttig is om daarnaast ook nog Spaans of Frans te leren. Het is handig voor het individu en het is goed voor de handel. Zolang je als toerist ergens naar toe gaat red je je wel, velen van ons gaan ook als niet-toerist naar het buitenland.
Daarnaast is het inderdaad misschien praktisch om Chinees te leren (het kan het zakendoen met de Chinezen gemakkelijker maken)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
en ook Russisch kan nuttig zijn aangezien er best veel goede Russische literatuur is (proza maar ook wiskunde).

Met 2 keer per week een uur goed taalonderwijs per vak en ongeveer net zoveel 'huiswerk', aangepast aan bèta-leerlingen, en een goede methode leer je in 4 jaar tijd wel de basis.
#NoDAPL
pi_138850454
quote:
0s.gif Op zondag 13 april 2014 22:43 schreef Lilliesleaf het volgende:

[..]

Is het nu toch ook al? Nederlands, Engels + een 3de taal zijn verplichte examenvakken.
Ik noem Nederlands en Engels niet echt 'vreemde' talen, althans: niet voor mij. Hij doelt op het verplicht stellen van drie (vreemde) talen. Lijkt me volkomen overbodig. Het moet een leerling interesseren en het moet (imo) een doel/nut hebben.
pi_138850546
quote:
14s.gif Op zondag 13 april 2014 22:43 schreef themole het volgende:
Het meest nutteloze vak voor mij op de middelbare school was ANW terwijl dat ik al NT aan het doen was.
Het is inderdaad nogal onzinnig om NT-leerlingen dit vak te geven. Je kan hen beter meer en betere wiskunde, natuurkunde, scheikunde en biologie leren. Als je die uren zou besteden aan wiskunde-onderwijs dan zou er flink wat winst worden geboekt voor onze toekomstige wetenschappers en ingenieurs.
#NoDAPL
pi_138850602
quote:
0s.gif Op zondag 13 april 2014 22:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:

[..]

Nee. Waarom?

1. Omdat kinderen dat gemakkelijk aankunnen, zolang je goede leraren en goede methodes hebt leren ze met speels gemak 3 vreemde talen en na 4 jaar is die basis dan al goed bij de ietwat slimmere leerlingen (slimmere helft van de VWO-leerlingen).

2. Omdat je veel gemakkelijker nieuwe vreemde talen leert wanneer je verschillende soorten talen hebt gehad (Romaans en Germaans)

3. Engels en Duits essentiëel zijn voor Nederland en het nuttig is om daarnaast ook nog Spaans of Frans te leren. Het is handig voor het individu en het is goed voor de handel. Zolang je als toerist ergens naar toe gaat red je je wel, velen van ons gaan ook als niet-toerist naar het buitenland.
Daarnaast is het inderdaad misschien praktisch om Chinees te leren (het kan het zakendoen met de Chinezen gemakkelijker maken)
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
en ook Russisch kan nuttig zijn aangezien er best veel goede Russische literatuur is (proza maar ook wiskunde).

Met 2 keer per week een uur goed taalonderwijs per vak en ongeveer net zoveel 'huiswerk', aangepast aan bèta-leerlingen, en een goede methode leer je in 4 jaar tijd wel de basis.
Heb je niks aan naar mijn idee.

Taalonderwijs heeft eigenlijk alleen zin als je na 4 jaar op minimaal B1 niveau zit en dat is zeker niet 'alleen de basis'. Daaronder en je beheerst de taal onvoldoende om het 'permanent' in je geheugen op te hebben geslagen, zodat je ze na 5 jaar weer verleerd bent als je ze niet onderhoudt. Vanaf een vol B1 niveau dan is zonder bijhouden de taal niet meer 'actief' maar beheers je hem na oefenen wel weer heel snel. Vanaf volledig C1 niveau dan beheers je een taal actief ten alle tijde.

Ik ben er dan eerder voorstander van dat er minder verplichte talen zijn maar wel intensiever zodat dat B1 niveau gehaald wordt, anders is het naar mijn idee alleen verspilde moeite.
pi_138850638
quote:
0s.gif Op zondag 13 april 2014 22:44 schreef Bram_van_Loon het volgende:

SPOILER
Hun Engels is vaak nog erg slecht maar het schept ook een betere band als je met die persoon in zijn moedertaal spreekt, dat stellen ze zeer op prijs en daar zijn ze van onder de indruk

Whehe.
pi_138850724
quote:
0s.gif Op zondag 13 april 2014 22:46 schreef Fierce. het volgende:

[..]

Ik noem Nederlands en Engels niet echt 'vreemde' talen, althans: niet voor mij. Hij doelt op het verplicht stellen van drie (vreemde) talen. Lijkt me volkomen overbodig.
Nee, ik rekende Engels tot de vreemde talen. Dus drie vreemde talen inclusief Engels.
Veel mensen overschatten trouwens schromelijk hun Engelse taalvaardigheid.

quote:
Het moet een leerling interesseren en het moet (imo) een doel/nut hebben.
Soms moet je ook iets doen wat je niet zo interessant vindt, net als dat je je tandjes moet poetsen, af moet wassen, koken, poetsen, stofzuigen, bewegen (goed, dat vind ik dan weer wel leuk), woordjes en feitjes moet stampen, ...
Het hoort bij het leven, niet alles kan en hoeft leuk te zijn. Wat nut heeft blijkt vaak later pas, mede daarom hebben wij algemeen vormend onderwijs.
#NoDAPL
pi_138850827
quote:
0s.gif Op zondag 13 april 2014 22:42 schreef Fierce. het volgende:

[..]

Jij bent wel van de verplichtingen.
Jij bent er dan weer zo een die zijn kind naar een Vrije School, Montessorischool, Iederwijsschool of zoiets stuurt. ;)
#NoDAPL
pi_138850915
quote:
0s.gif Op zondag 13 april 2014 22:41 schreef Lilliesleaf het volgende:

[..]

Het enige wat ik bij Nederlands na de 3de klas heb gedaan is onvrijwillig literatuur lezen en leren presenteren en af en toe een schrijfopdracht die eigenlijk niks hebben bijgedragen naar mijn mening.
Klopt, maar om het nou om het nou af te schaffen als verplicht vak. Ik zou het eerder hervormen.
quote:
0s.gif Op zondag 13 april 2014 22:41 schreef De-Haas het volgende:

[..]

NLT is natuur, leven en technologie geloof ik. Ben er ook vrij zeker van dat dat al een keuzevak is.
Is dat niet of zo?
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
pi_138851016
quote:

[..]

Wat verklaart waarom nog niet de helft van de geslaagde VWO-scholieren sinds de invoering van de Tweede Fase woorden kan vervoegen. Dat leer je niet met presenteren en lezen, dat leer je door te oefenen met het vervoegen van woorden en via een toets een stimulans te geven om dit goed te doen. ;)

Ik begrijp sowieso niets van wat de leraren Nederlands de laatste jaren (sinds ongeveer het jaar 0) hebben uitgespookt. Debatteren en presenteren, nogal dubbelop. Maar ondertussen nauwelijks onderwijs in grammatica, spelling en stijl terwijl die eerste twee al slecht werden beheerst. Begrijp jij het? Ik niet.
#NoDAPL
pi_138851073
quote:

[..]

Oh, ik niet eens alleen maar. Ik heb best heel erg veel geleerd. Sowieso onzin om Nederlands als keuzevak te stellen als je ziet hoe ontzettend veel mensen er moeite mee hebben en alsnog fouten maken.
pi_138851106
quote:
0s.gif Op zondag 13 april 2014 22:53 schreef Rezania het volgende:

[..]

Klopt, maar om het nou om het nou af te schaffen als verplicht vak. Ik zou het eerder hervormen.

[..]

Is dat niet of zo?
Wat bedoel je? https://www.examenblad.nl(...)4/vwo/f=/nlt_vwo.pdf
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')