abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_135370729
De overheid regelt veel voor ons, volgens sommige te weinig volgens sommige veel teveel. Wat mij constant blijft verbazen is het eeuwige verplichte karakter en de eenheidsworst van de producten.

1) Het huidige pensioenstelsel: In de praktijk werkt het allemaal redelijk oké maar waarom mag ik niet kiezen uit mijn pensioen aanbieder? Onlangs kwam er nog in het nieuws dat verschillende pensioenfondsen investeren in kernwapentechniek. Voor mij persoonlijk een argument dit pensioenfonds direct te willen verlaten. Helaas behoort dit niet tot de mogelijkheden.

Tenslotte wat als je ondernemer wil worden? Mijn broer wil over enkele jaren in winkel beginnen en zal het geld veel liever op een spaarrekening zetten. Hetzelfde telt voor mij mijzelf bij een goede mogelijkheid zal ik direct een winkel willen starten of restaurant. Waarom ben ik verplicht te sparen voor een pensioen? Zodra ik voor mezelf begin zal ik het alsnog zelf moeten regelen.

Tenslotte waarom moeten mijn vader en ik in een zelfde soort pensioen zitten? Die man wil over enkele jaren met pensioen en kan/wil niet teveel risico nemen met zijn geld. Ik zelf ben 26 nog genoeg ruimte om risico te nemen.

2) WW-stelsel 70% van mijn laatst verdiende loon? Waar ik ook nog eens 6-10 weken op zal moeten wachten? En dan allerlei achterlijke verplichtingen? Ik heb genoeg aan 40% van mijn inkomen om aan mijn vaste lasten en boodschappen te kunnen voldoen. Daarnaast heb ik genoeg spaargeld het een tijd uit te zingen.

Waarom zit hier 0,0% flexibiliteit in? Waarom is er uberhaupt een verplichting? Het kost mijn elke maand een flinke bak geld (Ja ook als mijn baas dit betaald gaat het ten koste van mijn loon).

3) Zorgverzekeringen verplicht, ik snap de redenatie erachter (ook al ben ik tegen). Maar waarom zitten er een verloskundige en kraamzorg in het basispakket? >20 <45 zal het nooit gebruiken. En het is niet dat kraamzorg nu onverwachts komt :'). Verzekering zou voor onverwacht hoge kosten moeten zijn. Niet voor zorgkosten die je gewoon aan kan zien komen.

En waarom mag het eigen risico niet omhoog? Bijvoorbeeld na 3000 euro? Zodat mijn verzekering keldert in prijs? Verzekering kan zichzelf heel makkelijk indekken door waarborgsom te vragen (uiteraard met compensatie voor rente).

Kortom:

Waarom wil de overheid haar producten aan ons opdringen? En waarom hebben ze 0 flexibiliteit?
  zaterdag 11 januari 2014 @ 21:02:04 #2
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_135371166
Omdat de PvdA en CDA van mening zijn dat mensen niets zelf kunnen regelen en met alles geholpen moeten worden.
Daarnaast zijn Nederlanders jarenlang erg hulpbehoevend geweest en decennia lang op deze partijen gestemd.
Gevolg: een hele rits voorzieningen waar niet iedereen op zit te wachten en een flinke staatsschuld.
So we just called him Fred
pi_135371290
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 21:02 schreef FredvZ het volgende:
Omdat de PvdA en CDA van mening zijn dat mensen niets zelf kunnen regelen en met alles geholpen moeten worden.
Daarnaast zijn Nederlanders jarenlang erg hulpbehoevend geweest en decennia lang op deze partijen gestemd.
Gevolg: een hele rits voorzieningen waar niet iedereen op zit te wachten en een flinke staatsschuld.
... en je hoeft maar te kijken naar de landen die dat niet hebben om de argumenten aan te harken waarom je deze collectieve voorzieningen wel zou moeten hebben en nut hebben.
pi_135371883
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 21:04 schreef Be-Smart het volgende:

[..]

... en je hoeft maar te kijken naar de landen die dat niet hebben om de argumenten aan te harken waarom je deze collectieve voorzieningen wel zou moeten hebben en nut hebben.
Niet dat ik dat een heel erg goed argument vind, maar toch graag voorbeelden :).
pi_135372258
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 21:14 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Niet dat ik dat een heel erg goed argument vind, maar toch graag voorbeelden :).
Verplicht pensioensfonds -> Mensen laten zich oplichten als kleine partij (zie woekerpolissen in NL, dat gebeurt gewoon) en betalen te veel en krijgen daar te weinig voor terug zodat ze op hun 80ste in de supermarkt moeten gaan werken.

Werkloosheidsuitkering -> Als keuze leidt dat tot extra nutteloze concurrentie en een race tot the bottom. Zie ZZP'ers in NL zonder dat daar iets tegenover staat.

enz. enz. enz.

[ Bericht 1% gewijzigd door Be-Smart op 11-01-2014 21:30:35 ]
pi_135372374
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 21:19 schreef Be-Smart het volgende:

[..]

Verplicht pensioensfonds -> Mensen laten zich oplichten als kleine partij (zie woekerpolissen in NL, dat gebeurt gewoon) en betalen te veel en krijgen daar te weinig voor terug zodat ze op hun 80ste in de supermarkt moeten gaan werken.

Werkloosheidsuitkering -> Als keuze leidt dat tot extra nutteloze concurrentie en een race tot the bottom. Zie ZZP'ers in NL zonder dat dat daar iets teneover staat.

enz. enz. enz.
Oké, dan zijn je hypothesen wat er zou gebeuren. Nu de voorbeelden graag.

Ik ken wel een voorbeeld waar mensen tot hun 80e in supermarkt moeten staan. Maar dat was omdat de lokale overheid failliet ging.

-Edit-
Ik ben niet per definitie tegen een verplicht karakter van sociaal verzekeren. Maar ik vind het wel belachelijk dat ik niet mijn eigen pensioenfonds mag kiezen.
  zaterdag 11 januari 2014 @ 23:17:44 #7
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_135377686
Je mag toch gewoon je eigen pensioenfonds kiezen? Alleen wordt jouw werkgever verplicht jou eentje aan te bieden, vaak met groepskorting. Maar volgens mij mag je gewoon zeggen; Rot op ik heb mijn eigen pensioenregelingen.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_135378017
Omdat sommige zaken voor het land als collectief - en dus voor de overheid - goedkoper zijn om op te dringen. Als iemand geen pensioen heeft en daardoor schuldsanering aan moet vragen kost dat heel veel geld. Natuurlijk zijn er mensen die veel regelingen niet nodig hebben maar dat kunnen mensen vaak lastig zelf inschatten. Als je alles optioneel maakt gaan er mensen om redenen die ze wel of niet hadden kunnen voorzien de verkeerde keuzes maken.

Natuurlijk zijn er best diensten die misschien niet hoognodig zijn en daar kun je ook vragen bij stellen.

Goed voorbeeld is de verplichte zorgverzekering - mensen die die absoluut niet willen hebben mogen hem weigeren, maar er wordt wel alles aan gedaan om te voorkomen dat te veel mensen dat doen. Als je voordeel zou kunnen halen uit het niet afsluiten van een zorgverzekering gaat het gegarandeerd gebeuren dat de Staat opdraait voor kosten die niet betaald kunnen worden door een onverzekerde.
pi_135378676
Emigreer naar Koeweit ofzo
pi_135378803
Welkom in de fossiele wereld waarin wij leven met oude machtsblokken.
Echt walgelijk :r
  zaterdag 11 januari 2014 @ 23:51:25 #11
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_135379202
De opt-in is dat je hier woont. Het staat je vrij te verhuizen als je het niet eens bent met het beleid in Nederland.
  zaterdag 11 januari 2014 @ 23:55:25 #12
294141 tarantism
hups in die kont
pi_135379399
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 23:51 schreef TweeGrolsch het volgende:
De opt-in is dat je hier woont.
bam! Zeker in een eeuw met mondiale migratiemogelijkheden klinkt het voor de hand liggend om verschillende reglementen te doen gelden binnen verschillende gebieden. Heel modern eigenlijk.
pi_135379549
quote:
De opt-in is dat je hier woont. Het staat je vrij te verhuizen als je het niet eens bent met het beleid in Nederland.
Zwaktebod, had je ook tegen Duitse joden kunnen zeggrn in 1933.

Bevalt het niet? Ga je toch weg.
pi_135379584
quote:
6s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 23:58 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Godwin.
  zondag 12 januari 2014 @ 00:02:47 #15
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_135379702
quote:

[..]

Goeien argument.
pi_135379750
Dit ultieme zwaktebod verdiende niet beter dan een Godwin
  zondag 12 januari 2014 @ 00:05:13 #17
409244 spiegelspel
ik doe aan ventileren
pi_135379796
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 23:55 schreef tarantism het volgende:

[..]

bam! Zeker in een eeuw met mondiale migratiemogelijkheden klinkt het voor de hand liggend om verschillende reglementen te doen gelden binnen verschillende gebieden. Heel modern eigenlijk.
Binnen de EU kan je nog wel migreren maar daar buiten word het al moeilijk.
pi_135379797
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 00:04 schreef Kandijfijn het volgende:
Als je oprecht niet inziet waarom dat onzin is ben ik bang dat dit geen vruchtbaar topic wordt.
pi_135379838
quote:
Slecht argument. Hiermee zeg je eigenlijk dat als je ergens woont, je niet moet zeuren om alles wat er om je heen gebeurt.

Woon je in een slechte buurt waarin vaak ingebroken wordt of je geterroriseerd wordt door de buren? Daar kies je zelf voor toch, je zou ook kunnen verhuizen.

Krijg je vaak klappen op straat? Verhuis je toch lekker. En als je niet verhuist, moet je ook niet zeuren als je weer eens in elkaar geslagen wordt.
  zondag 12 januari 2014 @ 00:06:56 #20
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_135379867
quote:
Je kunt nou eenmaal niet opt-outen bij wetten. Dat is een beetje de basis van wetten.
pi_135379927
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 00:06 schreef TweeGrolsch het volgende:

[..]

Je kunt nou eenmaal niet opt-outen bij wetten. Dat is een beetje de basis van wetten.
De vraag was dat ook waarom die wetten er uberhaupt zijn.
pi_135379944
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 00:06 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Slecht argument. Hiermee zeg je eigenlijk dat als je ergens woont, je niet moet zeuren om alles wat er om je heen gebeurt.

Woon je in een slechte buurt waarin vaak ingebroken wordt of je geterroriseerd wordt door de buren? Daar kies je zelf voor toch, je zou ook kunnen verhuizen.

Krijg je vaak klappen op straat? Verhuis je toch lekker.
Dat zijn misdaden. Die hoef je niet te tolereren. Op dezelfde manier als een jood (of welke groep dan ook) geen genocide hoeft te tolereren.

Anders is het als het gaat om zaken die weliswaar een inbreuk op jouw leefgenot vormen, maar niet verboden zijn. Je zegt tegen iemand die boven een supermarkt woont en dat niet wil toch ook dat hij beter kan verhuizen? Wil dat zeggen dat iedereen overal alles maar moet tolereren of anders weg moet gaan? Nee.
pi_135379997
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 00:08 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Waarom ze er zijn? Omdat ze zijn aangenomen bij meerderheid door een representatieve vertegenwoordiging van onze bevolking in een orgaan dat daarvoor in de grondwet de nodige macht heeft gekregen.
  zondag 12 januari 2014 @ 00:10:00 #24
342946 TweeGrolsch
Geen 18 ? Geen druppel!
pi_135380021
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 00:08 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Nee, het is geen discussie over het afschaffen van de WW of pensioenafdracht. Het gaat om een opt-out bij die wetten.
pi_135380103
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 00:08 schreef Tchock het volgende:

[..]

Dat zijn misdaden. Die hoef je niet te tolereren. Op dezelfde manier als een jood (of welke groep dan ook) geen genocide hoeft te tolereren.

Vele zaken die de overheid uitvoert vind ik dan ook misdaden, zoals het beroven van een groot deel van je inkomen en het straffen van mensen voor slachtofferloze 'misdrijven', zoals het telen van sommige planten.
pi_135380211
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 00:12 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Vele zaken die de overheid uitvoert vind ik dan ook misdaden, zoals het beroven van een groot deel van je inkomen en het straffen van mensen voor slachtofferloze 'misdrijven'.
Wat jij vindt is voor de discussie misschien enigszins van belang, maar op staatsrechtelijk niveau niet. Ik kan me ook niet onttrekken aan de wet als ik vind dat het slachtoffer van mijn moord het verdiende.

Belastingen en 'slachtofferloze misdrijven' (waar ik het trouwens pertinent mee oneens ben maar dat is misschien meer iets voor in een ander topic) overtreden geen verdragen, rechtsbeginselen of afspraken met andere landen en zijn volledig toegestaan voor een overheid om toe te passen mits bij wet bepaald. Dat is nou eenmaal zo in een democratie.
pi_135380318
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 00:14 schreef Tchock het volgende:

[..]

Wat jij vindt is voor de discussie misschien enigszins van belang, maar op staatsrechtelijk niveau niet. Ik kan me ook niet onttrekken aan de wet als ik vind dat het slachtoffer van mijn moord het verdiende.

Belastingen en 'slachtofferloze misdrijven' (waar ik het trouwens pertinent mee oneens ben maar dat is misschien meer iets voor in een ander topic) overtreden geen verdragen, rechtsbeginselen of afspraken met andere landen en zijn volledig toegestaan voor een overheid om toe te passen mits bij wet bepaald. Dat is nou eenmaal zo in een democratie.
Nee natuurlijk overtreden de dingen die de overheid doet geen verdragen, omdat ze die zelf maken. Mijn punt is nou juist dat die wetten en verdragen zelf misdadig zijn.
pi_135380385
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 00:17 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Nee natuurlijk overtreden de dingen die de overheid doet geen verdragen, omdat ze die zelf maken. Mijn punt is nou juist dat die wetten en verdragen zelf misdadig zijn.
En daar is vrijwel niemand het mee eens. Dan is het jammer maar helaas: dat is een van de belangrijkste eigenschappen van een democratie. Waarom zijn ze overigens 'misdadig'?
pi_135380550
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 00:19 schreef Tchock het volgende:

[..]

En daar is vrijwel niemand het mee eens. Dan is het jammer maar helaas: dat is een van de belangrijkste eigenschappen van een democratie.
Inderdaad zitten helaas veel mensen nog in de mindset dat de wet altijd goed is. Befehl ist befehl. Zo is dat nu eenmaal.

quote:
Waarom zijn ze overigens 'misdadig'?
Omdat ik niet vind dat onschuldige mensen met dwang iets opgedrongen mag worden. Door je buurman niet, en dus ook niet door de overheid.
pi_135380679
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 00:23 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Inderdaad zitten helaas veel mensen nog in de mindset dat de wet altijd goed is. Befehl ist befehl. Zo is dat nu eenmaal.

[..]

Omdat ik niet vind dat onschuldige mensen met dwang iets opgedrongen mag worden. Door je buurman niet, en dus ook niet door de overheid.
Grappig dat je het zo formuleert dat het net lijkt alsof iedereen die het niet met je eens is fout zit (de Nazi-suggestie ontgaat me zeker ook niet) maar dat je eigen weg wel de juiste is. Als je niet hypocriet bent ben je dus tegen elke vorm van wetten - ontstaat er dan geen totaal onleefbare samenleving? De meest basale dingen zijn niet meer mogelijk. Je gaat eigenlijk nog verder dan libertariërs en die vind ik meestal al vrij extreem.

Plus natuurlijk dat heel veel mensen bewust en tevreden afhankelijk zijn van overheidsdiensten. Door alles weg te halen ontneem je die mensen sociale zekerheid en leg je dus in feite je eigen mening met dwang op aan anderen. Een optionele samenleving met optionele wetten kan niet bestaan.
pi_135380750
En ik heb het misschien net iets te subtiel gezegd maar het is vrij lastig je serieus te nemen als je iedereen met oorlogsmisdadigers vergelijkt. Ik zal verder niet kinderachtig een TR plaatsen of boos worden maar ik wel het wel even opmerken.
pi_135380889
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 00:27 schreef Tchock het volgende:
En ik heb het misschien net iets te subtiel gezegd maar het is vrij lastig je serieus te nemen als je iedereen met oorlogsmisdadigers vergelijkt. Ik zal verder niet kinderachtig een TR plaatsen of boos worden maar ik wel het wel even opmerken.
Ik vergelijk helemaal niet iedereen met oorlogsmisdadigers. Ik wil slechts zeggen dat als je ervan uitgaat dat alles wat de overheid doet juist is, omdat democratie, dat dit tot gevaarlijke situaties kan leiden.
pi_135381015
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 00:30 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Ik vergelijk helemaal niet iedereen met oorlogsmisdadigers. Ik wil slechts zeggen dat als je ervan uitgaat dat alles wat de overheid doet juist is, omdat democratie, dat dit tot gevaarlijke situaties kan leiden.
Je weet niet wat 'Befehl ist befehl' betekent of inhoudt? Het wordt niet voor niets de 'Nuremberg defense' genoemd.
pi_135381175
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 00:33 schreef Tchock het volgende:

[..]

Je weet niet wat 'Befehl ist befehl' betekent of inhoudt?
Daar bedoelde ik dus het bovenstaande mee.
pi_135381195
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 00:37 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Daar bedoelde ik dus het bovenstaande mee.
Dan moet je het niet zeggen. :')
pi_135381223
En iets niet erkennen als misdaad (zeker de absurde dingen die jij noemt) is natuurlijk iets totaal anders dan zeggen dat het juist is omdat het democratisch is aangenomen.
pi_135381233
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 00:26 schreef Tchock het volgende:
Grappig dat je het zo formuleert dat het net lijkt alsof iedereen die het niet met je eens is fout zit (de Nazi-suggestie ontgaat me zeker ook niet) maar dat je eigen weg wel de juiste is. Als je niet hypocriet bent ben je dus tegen elke vorm van wetten - ontstaat er dan geen totaal onleefbare samenleving? De meest basale dingen zijn niet meer mogelijk. Je gaat eigenlijk nog verder dan libertariërs en die vind ik meestal al vrij extreem.

Plus natuurlijk dat heel veel mensen bewust en tevreden afhankelijk zijn van overheidsdiensten. Door alles weg te halen ontneem je die mensen sociale zekerheid en leg je dus in feite je eigen mening met dwang op aan anderen. Een optionele samenleving met optionele wetten kan niet bestaan.
Ok het kan niet bestaan, jij zegt het. Da houd ik er maar over op. Anders moet je je maar eens inlezen in de basis van het libertarisme.
pi_135381244
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 00:38 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Ok het kan niet bestaan, jij zegt het. Da houd ik er maar over op. Anders moet je je maar eens inlezen in de basis van het libertarisme.
Ik vraag het jou.
pi_135381363
En nog voor je één argument hebt genoemd heb ik al ongeveer vier drogredenen gelezen. Chapeau hoor.
pi_135381383
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 00:38 schreef Tchock het volgende:
En iets niet erkennen als misdaad (zeker de absurde dingen die jij noemt) is natuurlijk iets totaal anders dan zeggen dat het juist is omdat het democratisch is aangenomen.
Ben blij dat je toegeeft dat een wet volgens iemand slecht kan zijn ook als deze democratisch tot stand is gekomen. We zijn al een stap verder.
pi_135381404
quote:
10s.gif Op zondag 12 januari 2014 00:41 schreef Tchock het volgende:
En nog voor je één argument hebt genoemd heb ik al ongeveer vier drogredenen gelezen. Chapeau hoor.
Argument waarvoor?
pi_135381464
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 00:38 schreef Tchock het volgende:

[..]

Ik vraag het jou.
Dit soort vragen zijn de afgelopen maanden al zeker 5x aan de orde gekomen in het libertarisme topic.
pi_135381482
Weet je: laat maar.

- Eerst stel je iets wat je niet beargumenteert (dat wat de overheid doet een misdrijf is)
- Dan vergelijk je iedereen die het niet met je eens is met nazi's
- Dan verklaar je zonder iets gezegd te hebben de discussie ten einde en meldt dat ik me maar in moet gaan lezen
- Dan vraag je wat je je eigen standpunt is.

Ik ga wel ergens anders posten _O- Fijne avond verder.
pi_135381495
Ok, fijne avond!
pi_135382390
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 00:45 schreef Tchock het volgende:
Weet je: laat maar.

- Eerst stel je iets wat je niet beargumenteert (dat wat de overheid doet een misdrijf is)
- Dan vergelijk je iedereen die het niet met je eens is met nazi's
- Dan verklaar je zonder iets gezegd te hebben de discussie ten einde en meldt dat ik me maar in moet gaan lezen
- Dan vraag je wat je je eigen standpunt is.

Ik ga wel ergens anders posten _O- Fijne avond verder.
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 00:45 schreef Wegenbouwer het volgende:
Ok, fijne avond!
Dames toch :')
Op vrijdag 15 januari 2016 23:58 schreef Ajacied422 het volgende:
Feitelijk heeft Shreyas gewoon gelijk.
  zondag 12 januari 2014 @ 10:49:31 #46
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_135388430
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 00:23 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

[..]

En als deze wegenbouwer mij zijn overlast en vervuiling op dringt? of uitsluiting van deelname aan het economisch verkeer? of hoe de macht van het geld de waarde van bezittingen kan devalueren? dat is dan dikke prima natuurlijk
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_135388446
quote:

[..]

Je Godwin lijkt me een stuk groter zwaktebod...

Maar goed, het is voor je eigen bestwil.
pi_135388498
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 00:30 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Je zorgt maar dat je je gedraagt. Onzinnige Godwins en Nazisuggesties voegen niks toe.
pi_135388557
quote:
2s.gif Op zondag 12 januari 2014 10:50 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Je Godwin lijkt me een stuk groter zwaktebod...

Maar goed, het is voor je eigen bestwil.
Ik gebruik de Godwin hier bewust omdat ´dan ga je toch weg´ vergelijkbaar is met een Godwin. Slechts bedoeld om elke discussie dood te slaan.

Bij elke klacht over VVD-wetgeving moet ik ook maar zeggen, dan ga je toch lekker weg?
pi_135388626
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 10:59 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Ik gebruik de Godwin hier bewust omdat ´dan ga je toch weg´ vergelijkbaar is met een Godwin. Slechts bedoeld om elke discussie dood te slaan.

Bij elke klacht over VVD-wetgeving moet ik ook maar zeggen, dan ga je toch lekker weg?
Tja, als je toch niet van plan bent om enige discussie aan te gaan en hier alleen maar bent om je gal te spuwen, dan voegt dat niet zoveel toe...
  zondag 12 januari 2014 @ 11:08:18 #51
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_135388711
Wil er niet de zoveelste libertarische discussie van maken maar 'feit' is dat dwang ook nog zal bestaan in een maatschappij zonder overheid. Zeker in een maatschappij met ongelijke welvaartsverdeling. Ik prefereer meerderheidsdwang boven de dwang van de minderheid (wat helaas al de feitelijke siatutie is).

Over Godwins gesproken: het is net zo goed een dooddoener om te zeggen dat je maar een andere werkgever of baan moet zoeken als je iets niet bevalt. Of een ander product moet kopen. Of dat armoede in Nederland niet bestaat en alleen in Afrika is te vinden.
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
pi_135388792
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 11:08 schreef Klopkoek het volgende:
Wil er niet de zoveelste libertarische discussie van maken maar 'feit' is dat dwang ook nog zal bestaan in een maatschappij zonder overheid. Zeker in een maatschappij met ongelijke welvaartsverdeling. Ik prefereer meerderheidsdwang boven de dwang van de minderheid (wat helaas al de feitelijke siatutie is).

Over Godwins gesproken: het is net zo goed een dooddoener om te zeggen dat je maar een andere werkgever of baan moet zoeken als je iets niet bevalt. Of een ander product moet kopen. Of dat armoede in Nederland niet bestaat en alleen in Afrika is te vinden.
Het is bizar hoe fanatiek ze pleiten voor een situatie waarin het er voor bijna iedereen veel beroerder op zal worden...
pi_135388822
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 20:55 schreef Kandijfijn het volgende:
Tenslotte waarom moeten mijn vader en ik in een zelfde soort pensioen zitten? Die man wil over enkele jaren met pensioen en kan/wil niet teveel risico nemen met zijn geld. Ik zelf ben 26 nog genoeg ruimte om risico te nemen.
Dat is allang geregeld, naarmate je ouder wordt neemt het risico af binnen je pensioenopbouw. Dit bijvoorbeeld om te voorkomen dat als jij met pensioen gaat en de beurzen beroerd staan dat je amper nog iets krijgt.
quote:
3) Zorgverzekeringen verplicht, ik snap de redenatie erachter (ook al ben ik tegen). Maar waarom zitten er een verloskundige en kraamzorg in het basispakket? >20 <45 zal het nooit gebruiken. En het is niet dat kraamzorg nu onverwachts komt :'). Verzekering zou voor onverwacht hoge kosten moeten zijn. Niet voor zorgkosten die je gewoon aan kan zien komen.
Wat mij betreft mag de zorg voor HIV er ook af. Roep je over jezelf af en heel onverwacht is het niet, als je onveilig neukt krijg je aids of kinderen. Dat zal een hoop geld schelen. Misschien kunnen we ook beter alle mensen met down een spuitje geven, kosten ook veel geld en levert nou niet echt veel op voor de maatschappij.
Serieus: besparen op alles met kinderen is het stomste wat je als maatschappij kan doen. Te weinig kinderen betekent later een veel hogere zorgpremie, lager pensioen, lager of geen aow, etc. Je moet jezelf in stand houden. Daarbij komt, als je collectief uitsmeert kost het per verzekerde amper wat. Kraamspul kost je misschien 3 euro op jaarbasis in je premie, een chemo kost 10k per keer, reken is uit wat dat kost per verzekerde.

quote:
En waarom mag het eigen risico niet omhoog? Bijvoorbeeld na 3000 euro? Zodat mijn verzekering keldert in prijs? Verzekering kan zichzelf heel makkelijk indekken door waarborgsom te vragen (uiteraard met compensatie voor rente).
Omdat je als staat een zorgplicht hebt, je moet ervoor zorgen dat de meeste burgers niet in de shit komen. Ook een stukje zelfbehoud, als iedereen het op 3000 zet en niet betaald dan krijg je Amerikaanse praktijken. Tevens zal 99,9% van de verzekerden dit niet aangaan en 3k storten.

Misschien moet je in een hutje op de hei gaan wonen, ikke ikke ikke en als je dan wat krijgt gewoon lekker fijn met jezelf creperen en daarna lekker wegrotten in je eenmansmaatschappij.
pi_135389223
quote:
1s.gif Op zondag 12 januari 2014 11:03 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Tja, als je toch niet van plan bent om enige discussie aan te gaan en hier alleen maar bent om je gal te spuwen, dan voegt dat niet zoveel toe...
Ik wil mijn gal niet spuwen, ik wil FOK! vragen waarom zoveel dingen vanuit de overheid verplicht zijn. Vooral als het zulke geweldige ideeën zijn waarom is verplichting dan vereist?
pi_135389253
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 11:33 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Ik wil mijn gal niet spuwen, ik wil FOK! vragen waarom zoveel dingen vanuit de overheid verplicht zijn. Vooral als het zulke geweldige ideeën zijn waarom is verplichting dan vereist?
Voor je eigen bestwil. Het is gewoon heel verstandig om dit soort zaken collectief te organiseren. Daar word je zelf ook beter van.

En dat niet veel verder komt dan Godwins om je 'punt' kracht bij te zetten zegt eigenlijk al genoeg.
pi_135389316
quote:
2s.gif Op zondag 12 januari 2014 11:35 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Voor je eigen bestwil. Het is gewoon heel verstandig om dit soort zaken collectief te organiseren. Daar word je zelf ook beter van.

En dat niet veel verder komt dan Godwins om je 'punt' kracht bij te zetten zegt eigenlijk al genoeg.
Ik wil het je ook wel 2 keer uitleggen dan :). Ik gebruikte de Godwin om de onzinnigheid van het argument ´ga toch weg´ argument aan te tonen. Niet om mijn eigen punt kracht bij te zetten.

Zal je nu weer ontopic willen gaan?
pi_135389386
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 11:37 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Ik wil het je ook wel 2 keer uitleggen dan :). Ik gebruikte de Godwin om de onzinnigheid van het argument ´ga toch weg´ argument aan te tonen. Niet om mijn eigen punt kracht bij te zetten.

Zal je nu weer ontopic willen gaan?
Ik was geheel on topic in mijn post door je uit te leggen dat het voor je eigen bestwil is :).

Maar dat je niet verder komt dan zwaktebod op zwaktebod zegt al genoeg eigenlijk...
pi_135389724
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 11:14 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Dat is allang geregeld, naarmate je ouder wordt neemt het risico af binnen je pensioenopbouw. Dit bijvoorbeeld om te voorkomen dat als jij met pensioen gaat en de beurzen beroerd staan dat je amper nog iets krijgt.
Heeft mijn ouwe, weinig van gemerkt eerst had hij vooruitzicht om op zijn 59e met pensioen te kunnen, gaat nu waarschijnlijk 65-66 worden. Blijkbaar is het systeem minder waterdicht dan gedacht.
quote:
Wat mij betreft mag de zorg voor HIV er ook af. Roep je over jezelf af en heel onverwacht is het niet, als je onveilig neukt krijg je aids of kinderen. Dat zal een hoop geld schelen. Misschien kunnen we ook beter alle mensen met down een spuitje geven, kosten ook veel geld en levert nou niet echt veel op voor de maatschappij.
Serieus: besparen op alles met kinderen is het stomste wat je als maatschappij kan doen. Te weinig kinderen betekent later een veel hogere zorgpremie, lager pensioen, lager of geen aow, etc. Je moet jezelf in stand houden. Daarbij komt, als je collectief uitsmeert kost het per verzekerde amper wat. Kraamspul kost je misschien 3 euro op jaarbasis in je premie, een chemo kost 10k per keer, reken is uit wat dat kost per verzekerde.
Een verzekering zou voor onverwachte niet geplande dingen moeten zijn. Waarvoor je niet zelf de kosten kan opbrengen. Al het andere is geen verzekering maar een verkapte manier van sparen of teren op het collectief.

Ik betaal liever minder premie en later zelf mijn kraamzorg en al helemaal omdat ik vrees dat anders mijn verzekering zal bepalen waar ik kraamzorg zal moeten gaan inkopen. Fysiotherapie zit trouwens niet in het basispakket ik als werkende jongere kan best mijn eigen fysio betalen bij een sportblessure.

Mijn oma met reuma krijgt nog maar de helft van haar behandelingen vergoed. Keuzen zijn dus volstrekt willekeurig en op stemmentrekkerij gebasseerd.
quote:
Omdat je als staat een zorgplicht hebt, je moet ervoor zorgen dat de meeste burgers niet in de shit komen. Ook een stukje zelfbehoud, als iedereen het op 3000 zet en niet betaald dan krijg je Amerikaanse praktijken. Tevens zal 99,9% van de verzekerden dit niet aangaan en 3k storten.

Misschien moet je in een hutje op de hei gaan wonen, ikke ikke ikke en als je dan wat krijgt gewoon lekker fijn met jezelf creperen en daarna lekker wegrotten in je eenmansmaatschappij.
Een verzekering kan het risico heel makkelijk afdekken door een waarborgsom te vragen (en daarover rente te vergoeden). Ik wil gewoon een veel groter eigen risico en zal mijn zorg gewoon inkopen in waar ik het het beste vind. Word ik echt chronisch ziek, dan is dat mijn probleem en ben ik mijn 3000e kwijt. Jammer dan, mijn keuze, mijn risico.

Ik denk heel veel mensen uit mijn vriendenkring voor een hoger eigen risico zal zijn, niet direct 3000e maar hoger dan de huidige 850.

Je laatste argument probeer je mij weg te zetten als een egoïst? Beetje te makkelijk ik doe genoeg voor de maatschappij maar ik word niet graag gedwongen tot het afnemen van producten die weinig meerwaarde voor mij hebben.
pi_135390176
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 11:56 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Heeft mijn ouwe, weinig van gemerkt eerst had hij vooruitzicht om op zijn 59e met pensioen te kunnen, gaat nu waarschijnlijk 65-66 worden. Blijkbaar is het systeem minder waterdicht dan gedacht.

Tsja, soms veranderen dingen. In de tijd dat je vader begon met werken ging half Nederland dood op hun 60e en was dit dus de verwachting. Er is een hoop veranderd in de tijd, mensen krijgen betere zorg en worden ouder.

quote:
Een verzekering zou voor onverwachte niet geplande dingen moeten zijn. Waarvoor je niet zelf de kosten kan opbrengen. Al het andere is geen verzekering maar een verkapte manier van sparen of teren op het collectief.
Dus als je weinig geld hebt krijg je geen kraam dingen meer omdat je het niet kunt betalen? Goed geregeld, weet je tenminste zeker dat het een bende wordt in Nederland. De kosten voor een kind zijn niet gering, en dan praat ik enkel nog over de noodzakelijke spullen en kleren. Je gaat dus arme mensen verbieden kinderen te krijgen? En die kinderen zijn keihard nodig om jouw leven straks te betalen....
Overigens heb je wat betreft de naam verzekering gelijk, de oude naam ziekenfonds sloot beter aan bij de taken en verantwoordelijk van deze bedrijven.

quote:
Ik betaal liever minder premie en later zelf mijn kraamzorg en al helemaal omdat ik vrees dat anders mijn verzekering zal bepalen waar ik kraamzorg zal moeten gaan inkopen. Fysiotherapie zit trouwens niet in het basispakket ik als werkende jongere kan best mijn eigen fysio betalen bij een sportblessure.

Mijn oma met reuma krijgt nog maar de helft van haar behandelingen vergoed. Keuzen zijn dus volstrekt willekeurig en op stemmentrekkerij gebasseerd.
Je oma heeft jarenlang geprofiteerd van onze maatschappij en heeft waarschijnlijk genoeg geld om tot haar 150e de behandelingen te betalen....

quote:
Een verzekering kan het risico heel makkelijk afdekken door een waarborgsom te vragen (en daarover rente te vergoeden). Ik wil gewoon een veel groter eigen risico en zal mijn zorg gewoon inkopen in waar ik het het beste vind. Word ik echt chronisch ziek, dan is dat mijn probleem en ben ik mijn 3000e kwijt. Jammer dan, mijn keuze, mijn risico.
Je kan je zorg gewoon inkopen waar jij dat wil hoor, met dat hoge eigen risico. Neem gewoon een natura verzekering die 50 of 70 procent vergoed als je zorg afneemt bij leveranciers waar ze geen contract mee hebben. En voila, daar is je keuze en 3000 euro.

Daarbij komt, 3000 euro is niks. Wie gaat de rest van jouw kosten betalen als je chronisch ziek wordt? Inderdaad, de maatschappij. Vertel mij eens, waarom zou ik ook maar 1 cent voor jouw chronische ziekte betalen als jij het jarenlang vertikt hebt om in mijn kosten bij te dragen? Ik vind het een prima idee die 3k, maar laten we dan ook afspreken dat als het op is het ook klaar is. Tenzij je zelf nog een paar duizendjes lapt. Op is op echter, jammer.

quote:
Ik denk heel veel mensen uit mijn vriendenkring voor een hoger eigen risico zal zijn, niet direct 3000e maar hoger dan de huidige 850.
Jouw vriendenkring zal zich in de hogere regionen (qua salaris)van de maatschappij bevinden. Feit is dat al 40% van de huishoudens in Nederland te weinig buffer heeft voor de alledaagse risico's (bron: http://www.ing.nl/nieuws/(...)e_weinig_buffer.aspx). Er staat daar expliciet dat 40% van de huishouden nog niet eens 3500 euro heeft.
quote:
Je laatste argument probeer je mij weg te zetten als een egoïst? Beetje te makkelijk ik doe genoeg voor de maatschappij maar ik word niet graag gedwongen tot het afnemen van producten die weinig meerwaarde voor mij hebben.
Ja, je bent een egoist. Jij wil bepaalde producten niet afnemen die een ander wel nodig heeft, een ander wil bepaalde producten niet afnemen die jij nodig hebt. Dat noemen ze een maatschappij als dat wel gebeurd, en daarin bevind je je nu eenmaal. Je betaalt voor zaken die je zelf of anderen nodig hebben, en anderen betalen voor wat zij en jij nodig hebben. Het idee is om de kosten te delen en zo met zijn allen vooruit te komen.
  zondag 12 januari 2014 @ 12:24:48 #60
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_135390345
quote:

[..]

Omdat mensen groepsdieren zijn en wederafhankelijk. Derhalve kan een actie dat (op korte termijn) voor het individu goed lijkt, niet zo goed uitpakken voor anderen of het collectief als geheel. Het 'markt voor lemmingen' argument legitimeert ook verplichtingen, en is een voorbeeld van indidvuele korte termijn belsissingen die schadelijk uitpakken voor het geheel.

Overigens (en ik heb dit al vaker gezegd) is het keuzevrijheidsmantra in een wereld waar men steeds meer weet over biologie en psychologie een beetje achterhaalt. Zeker als deze wetenschap wordt toegepast door de lieden met geld, die de lieden met minder geld in de maling nemen.

Terzijde, er bestaat geen universele definitie van ' eigendom' of ' eigendomsrecht'.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_135390362
Overigens nog 2 zaken die ik wil benoemen:

1. Een aantal zaken kunnen alleen werken in een collectief. Bijvoorbeeld zorg en pensioen. Als je dat niet verplicht dan blijft er veel minder over onder aan de streep. Als er veel mensen stoppen dan wordt er simpel minder opgebouwd, een pensioenfonds profiteert bijvoorbeeld van overlijden voor de pensioenleeftijd waardoor de premie lager wordt. Ook is het zo dat als mensen 67 zijn en ze stoppen met werken en niks opgebouwd hebben dit betaald zal moeten worden door de maatschappij, dat zal zonder twijfel zoveel kosten dat je daar weer premie via een andere weg voor moet betalen (vergelijk het maar met de WW premie). Er zal in dat geval een 'mensen zonder pensioenfonds' premie komen die iedereen moet betalen. Het levert dus helemaal niks op aan het eind, kost minimaal hetzelfde zoniet meer.

2. Ja, de kosten van de zorg en pensioen rijzen de pan uit door dieven in die sectoren. Het zou goed zijn om dit uit te bannen, dat zal serieus schelen.
pi_135390530
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 12:16 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Tsja, soms veranderen dingen. In de tijd dat je vader begon met werken ging half Nederland dood op hun 60e en was dit dus de verwachting. Er is een hoop veranderd in de tijd, mensen krijgen betere zorg en worden ouder.
Klopt, had jaren geleden al veranderd moeten worden had hij er rekening mee kunnen houden i,p.v. het huidige last-minute achterbaks gedoe.
quote:
Dus als je weinig geld hebt krijg je geen kraam dingen meer omdat je het niet kunt betalen? Goed geregeld, weet je tenminste zeker dat het een bende wordt in Nederland. De kosten voor een kind zijn niet gering, en dan praat ik enkel nog over de noodzakelijke spullen en kleren. Je gaat dus arme mensen verbieden kinderen te krijgen? En die kinderen zijn keihard nodig om jouw leven straks te betalen....
Overigens heb je wat betreft de naam verzekering gelijk, de oude naam ziekenfonds sloot beter aan bij de taken en verantwoordelijk van deze bedrijven.
Ze mogen zich van mij best verzekeren tegen kraamzorg hoor, verplicht mij alleen niet mee te doen. De direct medisch noodzaak na de geboorte ben ik het wel mee eens hoor. Maar zo´n vrouwtje wat nog thuis loopt rond te struinen? Wij lossen zoiets wel op in de familie zelf via grootouders, broers, zussen etc.
quote:
Je oma heeft jarenlang geprofiteerd van onze maatschappij en heeft waarschijnlijk genoeg geld om tot haar 150e de behandelingen te betalen....
Geprofiteerd hoe dan? Mijn opa heeft zichzelf na de oorlog zonder diploma´s moeten opwerken met rugbrekend werk en mijn oma heeft 4 kinderen groot mogen brengen en werkte in de boekenwinkel. Spaarzame vrije tijd die ze had gebruikte ze om de kerk bij te staan in o.a. armenzorg.

Zoveel geld hebben die mensjes nu niet hoor en dat ze nu zelf de fysio mag betalen voelen ze echt wel hard in de portemonnee. Geprofiteerd van de maatschappij? Ze hebben netto gezien tonnen betaald aan mensen die veel meer profiteerden van de maatschappij.
quote:
Je kan je zorg gewoon inkopen waar jij dat wil hoor, met dat hoge eigen risico. Neem gewoon een natura verzekering die 50 of 70 procent vergoed als je zorg afneemt bij leveranciers waar ze geen contract mee hebben. En voila, daar is je keuze en 3000 euro.
Ja, jezelf financieel verneuken omdat de overheid vormen van verzekeringen beperkt en verplicht |:(
quote:
Jouw vriendenkring zal zich in de hogere regionen van de maatschappij bevinden. Feit is dat al 40% van de huishoudens in Nederland te weinig buffer heeft voor de alledaagse risico's (bron: http://www.ing.nl/nieuws/(...)e_weinig_buffer.aspx). Er staat daar expliciet dat 40% van de huishouden nog niet eens 3500 euro heeft.
Hogere regionen van de maatschappij? De meesten zijn 23-30 paar jaar klaar met de studie dus zulke dikke salarissen verdienen ze niet hoor. Denk gemiddeld nog geen 2200 bruto.

Verschil is dat ik en veel vrienden vanaf ons 16e ongeveer zijn gaan sparen. Niet direct een auto op ons 18e niet ons elk weekend kapot zuipen en niet elk jaar 3 weken op een zuipvakantie. Gevolg was dat ik en de meesten voor ons 20e 10k aan spaargeld hadden.

Al die ´arme´ mensen hadden exact hetzelfde kunnen doen, hadden ze nu ook een financiële buffer gehad.
quote:
Ja, je bent een egoist. Jij wil bepaalde producten niet afnemen die een ander wel nodig heeft, een ander wil bepaalde producten niet afnemen die jij nodig hebt. Dat noemen ze een maatschappij als dat wel gebeurd, en daarin bevind je je nu eenmaal. Je betaalt voor zaken die je zelf of anderen nodig hebben, en anderen betalen voor wat zij en jij nodig hebben. Het idee is om de kosten te delen en zo met zijn allen vooruit te komen.
Dat noem JIJ een maatschappij. Ik geloof in een maatschappij waarin mensen verantwoorden nemen voor hun eigen keuze´s en beslissingen. En dat mensen die het echt niet redden geholpen worden. En dat zijn er veel veel veel minder dan ze ons willen doen laten geloven.
pi_135390620
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 12:31 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Klopt, had jaren geleden al veranderd moeten worden had hij er rekening mee kunnen houden i,p.v. het huidige last-minute achterbaks gedoe.

[..]
Het is nu niet bepaald een nieuwe of plotse ontwikkeling natuurlijk. Dit proces loopt al zeker 15 jaar. Als je pa al die tijd nooit het nieuws heeft gevolgd kan ik me de schok voorstellen, anders is het gewoon gelul.
pi_135390668
quote:
1s.gif Op zondag 12 januari 2014 12:35 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Het is nu niet bepaald een nieuwe of plotse ontwikkeling natuurlijk. Dit proces loopt al zeker 15 jaar. Als je pa al die tijd nooit het nieuws heeft gevolgd kan ik me de schok voorstellen, anders is het gewoon gelul.
Zoiets zagen ze 30 jaar geleden al aankomen en 10 jaar van te voren in stapjes alles aankondigen is laf.
  zondag 12 januari 2014 @ 12:40:59 #65
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_135390734
Mensen die rugbrekend werk doen hebben niet zoveel geprofiteerd van de gestegen levensverwachting. Wat ook wel weer typisch is; decennialang groeiden levensverwachtingen van inkomensklassen naar elkaar toe, en nu groeien de verschillen weer.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_135390744
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 12:37 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Zoiets zagen ze 30 jaar geleden al aankomen en 10 jaar van te voren in stapjes alles aankondigen is laf.
Tja, men had eerder moeten beginnen met het verhogen van de AOW leeftijd. Maar de vutregelingen en dergelijke worden al jarenlang versomberd. Ik snap echt niet hoe je dat als onverwacht kan classificeren. Je bent dan echt aan het zoeken.
pi_135390747
quote:
4s.gif Op zondag 12 januari 2014 10:54 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Je zorgt maar dat je je gedraagt. Onzinnige Godwins en Nazisuggesties voegen niks toe.
Ze waren dan ook niet onzinnig. Verwijzen naar een periode uit de geschiedenis kan wel degelijk nuttig zijn, al is het maar om herhaling te voorkomen.
pi_135390788
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 12:41 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Ze waren dan ook niet onzinnig. Verwijzen naar een periode uit de geschiedenis kan wel degelijk nuttig zijn, al is het maar om herhaling te voorkomen.
In dit geval totaal niet en heeft het enkel tot doel de discussie om zeep te helpen.
pi_135390809
Kap nu maar gewoon met de Godwin discussie Wegenbouwer, als je het er nu mee eens bent of niet wegenbouwer. 99.999 heeft gelijk dat het de discussie alleen maar om zeep helpt verder. Ik had beter een andere vergelijking kunnen gebruiken blijft internet
pi_135390850
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 12:31 schreef Kandijfijn het volgende:
Ah, en dan is het opeens de schuld van de maatschappij. En je was nog wel zo voor de eigen verantwoordelijkheid (zeg je onderaan dezelfde posts). Je vader had gewoon zijn eigen verantwoordelijkheid moeten nemen, vooruit moeten kijken en het moeten regelen. En klets me niet dat het niet kan, mijn ouders en schoonouders zijn de laatste 3 jaar allen voor hun 60e met pensioen gegaan. En geloof mij, die verdienden geen bankiersalarissen.

quote:
Ze mogen zich van mij best verzekeren tegen kraamzorg hoor, verplicht mij alleen niet mee te doen. De direct medisch noodzaak na de geboorte ben ik het wel mee eens hoor. Maar zo´n vrouwtje wat nog thuis loopt rond te struinen? Wij lossen zoiets wel op in de familie zelf via grootouders, broers, zussen etc.
Ikke ikke ikke. Sorry hoor. Maar dat jij het toevallig op kunt lossen is prachtig, maar voor heel veel mensen geldt dat niet. Zeker niet in Nederland. Als man krijg je bijvoorbeeld 2 hele vrije dagen (zoek eens op hoeveel dagen ze in Zweden hebben). Als ik naar mijzelf kijk, vrouw met wat lichamelijke problemen na de bevalling en ik moest na 2 dagen echt weer op het werk komen, net als mijn broers zussen ouders en vrienden. Waarom kwam jij mijn vrouw niet verzorgen?

quote:
Geprofiteerd hoe dan? Mijn opa heeft zichzelf na de oorlog zonder diploma´s moeten opwerken met rugbrekend werk en mijn oma heeft 4 kinderen groot mogen brengen en werkte in de boekenwinkel. Spaarzame vrije tijd die ze had gebruikte ze om de kerk bij te staan in o.a. armenzorg.

Zoveel geld hebben die mensjes nu niet hoor en dat ze nu zelf de fysio mag betalen voelen ze echt wel hard in de portemonnee. Geprofiteerd van de maatschappij? Ze hebben netto gezien tonnen betaald aan mensen die veel meer profiteerden van de maatschappij.

Ik hoor die mensjes anders niet klagen over bijvoorbeeld de woekerwinsten die ze hebben gemaakt op hun huizen, de oudjes zijn de rijkste mensen in Nederland. Dus ze moeten niet zoveel zeuren.

quote:
Ja, jezelf financieel verneuken omdat de overheid vormen van verzekeringen beperkt en verplicht |:(

Dat is toch wat je zelf wilt? Er is overigens meer dan genoeg keuze, een natura verzekering met max eigen risico heb je genoeg ruimte om er iets bij te leggen zelf.

quote:
Hogere regionen van de maatschappij? De meesten zijn 23-30 paar jaar klaar met de studie dus zulke dikke salarissen verdienen ze niet hoor. Denk gemiddeld nog geen 2200 bruto.

Verschil is dat ik en veel vrienden vanaf ons 16e ongeveer zijn gaan sparen. Niet direct een auto op ons 18e niet ons elk weekend kapot zuipen en niet elk jaar 3 weken op een zuipvakantie. Gevolg was dat ik en de meesten voor ons 20e 10k aan spaargeld hadden.
Dat hebben jullie goed voor elkaar, deed iedereen het maar zo.

quote:
Al die ´arme´ mensen hadden exact hetzelfde kunnen doen, hadden ze nu ook een financiële buffer gehad.

Ah, dus het is een keuze van de mensen zelf. Lekker voor ze. Ik denk inderdaad dat mensen die net aan de eindjes aan elkaar kunnen knopen of naar de voedselbank er helemaal zelf voor gekozen hebben.

quote:
Dat noem JIJ een maatschappij. Ik geloof in een maatschappij waarin mensen verantwoorden nemen voor hun eigen keuze´s en beslissingen. En dat mensen die het echt niet redden geholpen worden. En dat zijn er veel veel veel minder dan ze ons willen doen laten geloven.
Erhm. Dat is is precies wat we nu hebben. We zijn zelf verantwoordelijk, een aantal basisvoorzieningen is geregeld en de rest kan je zelf aanpakken. Misschien kunnen we moord ook gewoon toestaan, dan moet je maar zelf kiezen om niet dood geschoten te worden. En als ze op de IC komen, misschien dat er dan eens iemand kan kijken of ze hem of haar kunnen opereren.

Ook nog wel aardig om op te merken, je hebt al keuze in je pensioenfonds als je dat wil. Zo heb ik bijvoorbeeld bij mijn vorige werkgever samen met nog een paar collega's het pensioenfonds gekozen. Kwestie van wat vrije uren investeren en inlezen. Kan jij ook ongetwijfeld doen bij je werkgever. Maar nee, het is waarschijnlijk makkelijker om je er niet mee te bemoeien en het over te laten aan anderen.
pi_135390920
quote:
1s.gif Op zondag 12 januari 2014 12:41 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Tja, men had eerder moeten beginnen met het verhogen van de AOW leeftijd. Maar de vutregelingen en dergelijke worden al jarenlang versomberd. Ik snap echt niet hoe je dat als onverwacht kan classificeren. Je bent dan echt aan het zoeken.
Maar het is toch heerlijk om te verkondigen dat je eigen verantwoordelijk moet nemen om vervolgens te gaan huilen dat de maatschappij je heeft laten vallen? Tegenstrijdiger dan dat wordt het niet meer vandaag.

Ik heb zelf eens stukje pensioengeregeld bijvoorbeeld, omdat ik niet weet wat er gaat gebeuren. Dat loopt al sinds mijn 25e en zal zich straks als ik 60 of 62 ben gaan uitbetalen in fijn eerder stoppen. Zelf geregeld, heerlijk. Buiten uiteraard de twee andere pijlers waaraan ik gewoon meebetaal. Dan nog mijn eigen afbetaalde hut als ik 58 ben en ik voorzie alvast een heerlijke ouwe dag ^O^
pi_135391388
Edit

[ Bericht 98% gewijzigd door #ANONIEM op 12-01-2014 13:07:33 (Doorzeuren kan in het FB topic) ]
pi_135391442
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 12:45 schreef Tha_Duck het volgende:

Ah, en dan is het opeens de schuld van de maatschappij. En je was nog wel zo voor de eigen verantwoordelijkheid (zeg je onderaan dezelfde posts). Je vader had gewoon zijn eigen verantwoordelijkheid moeten nemen, vooruit moeten kijken en het moeten regelen. En klets me niet dat het niet kan, mijn ouders en schoonouders zijn de laatste 3 jaar allen voor hun 60e met pensioen gegaan. En geloof mij, die verdienden geen bankiersalarissen.
Zeg ik dat ergens? Probeer mij geen woorden in de mond te schuiven. Tuurlijk is het zijn eigen verantwoording als hij met zijn 60e met pensioen had gewild had die wat anders moet regelen. Een afweging die hij uiteraard gemaakt heeft. Alleen hoe het spel gespeeld is vanuit de overheid is niet echt netjes.
quote:
Ikke ikke ikke. Sorry hoor. Maar dat jij het toevallig op kunt lossen is prachtig, maar voor heel veel mensen geldt dat niet. Zeker niet in Nederland. Als man krijg je bijvoorbeeld 2 hele vrije dagen (zoek eens op hoeveel dagen ze in Zweden hebben). Als ik naar mijzelf kijk, vrouw met wat lichamelijke problemen na de bevalling en ik moest na 2 dagen echt weer op het werk komen, net als mijn broers zussen ouders en vrienden. Waarom kwam jij mijn vrouw niet verzorgen?
Vakantiedagen? Ik wist niet dat je vrouw ziek als je dichtbij had gewoond had ik je geholpen. Bij ons in de familie en vriendenkring kunnen we trouwens op elkaar rekenen :).

Ook al enkele malen gedaan trouwens, iemand haalt de kinderen van school, ander maakt schoon, weer iemand blijft een paar nachtjes slapen om bij te staan. Andere komt weer regelmatig eten brengen. Niet voor alles hoef je aan te kloppen bij een grote machtige overheid, familie/(vrienden) zijn de hoeksteen van elke samenleving.

Misschien moeten mensen eens wat minder egoïstische worden. En altijd maar zeggen hij zij moet mijn ongeluk betalen via de overheid. Misschien moeten meer investeren in hun familie en vrienden zodat ze een echt sterk vangnet hebben waar ze hun leven lang op kunnen rekenen.

quote:
Ik hoor die mensjes anders niet klagen over bijvoorbeeld de woekerwinsten die ze hebben gemaakt op hun huizen, de oudjes zijn de rijkste mensen in Nederland. Dus ze moeten niet zoveel zeuren.
Basis van dit probleem is 100% de overheid die schulden blijvend ging subsidiëren en prijzen van woningen kunstmatig hoog hield/houd door het bouwen van nieuwe woningen maar te blijven beperken.

Het basisidee van meer mensen moeten een huis kunnen kopen was leuk, maar toen de VVD/CDA/PvdA (PvdA mindere mate) het als een heilig huisje gingen zien is totaal uit de hand gelopen.
quote:
Dat is toch wat je zelf wilt? Er is overigens meer dan genoeg keuze, een natura verzekering met max eigen risico heb je genoeg ruimte om er iets bij te leggen zelf.
Ik begreep je hierin verkeerd, volgens mij hebben me op dit moment iets soortgelijks. We betalen in ieder geval erg weinig premie :).
quote:
Dat hebben jullie goed voor elkaar, deed iedereen het maar zo.

[..]

Ah, dus het is een keuze van de mensen zelf. Lekker voor ze. Ik denk inderdaad dat mensen die net aan de eindjes aan elkaar kunnen knopen of naar de voedselbank er helemaal zelf voor gekozen hebben.
Niet iedereen die naar de voedselbank heeft het aan zichzelf te danken. Woon zelfs tegenover een een voedselbank waar we regelmatig even bijspringen. Wel geniale lui daar trouwens anarcho-communisten die vinden dat de overheid meer problemen veroorzaakt dan oplost en dat iedereen voor elkaar moet zorgen zonder een enorme overheidslaag.
quote:
Erhm. Dat is is precies wat we nu hebben. We zijn zelf verantwoordelijk, een aantal basisvoorzieningen is geregeld en de rest kan je zelf aanpakken. Misschien kunnen we moord ook gewoon toestaan, dan moet je maar zelf kiezen om niet dood geschoten te worden. En als ze op de IC komen, misschien dat er dan eens iemand kan kijken of ze hem of haar kunnen opereren.

Ook nog wel aardig om op te merken, je hebt al keuze in je pensioenfonds als je dat wil. Zo heb ik bijvoorbeeld bij mijn vorige werkgever samen met nog een paar collega's het pensioenfonds gekozen. Kwestie van wat vrije uren investeren en inlezen. Kan jij ook ongetwijfeld doen bij je werkgever. Maar nee, het is waarschijnlijk makkelijker om je er niet mee te bemoeien en het over te laten aan anderen.
Dat van het pensioenfonds heb ik inderdaad iets van gehoord. Moet het nog uitzoeken maar ben er nog te lui voor geweest mede vanwege het idee dat ik snel voor mezelf wil gaan starten.

Ik snap je vergelijking met moord legaal maken niet echt verder?
pi_135391910
quote:
1s.gif Op zondag 12 januari 2014 11:12 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Het is bizar hoe fanatiek ze pleiten voor een situatie waarin het er voor bijna iedereen veel beroerder op zal worden...
Vaak denken ze dat hun specifieke vaardigheden en kennis zo ongelooflijk onmisbaar is dat zij de dans dan wel zullen ontspringen en er als winnaar uit zullen komen.
pi_135391960
quote:
7s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 23:17 schreef SpecialK het volgende:
Je mag toch gewoon je eigen pensioenfonds kiezen? Alleen wordt jouw werkgever verplicht jou eentje aan te bieden, vaak met groepskorting. Maar volgens mij mag je gewoon zeggen; Rot op ik heb mijn eigen pensioenregelingen.
Nee, dat mag niet.
pi_135392039
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 13:24 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Vaak denken ze dat hun specifieke vaardigheden en kennis zo ongelooflijk onmisbaar is dat zij de dans dan wel zullen ontspringen en er als winnaar uit zullen komen.
Vrijwel geen vaardigheid is uniek of bijzonder genoeg, zo kunnen enorm veel mensen lassen en zijn deels uitwisselbaar. Gelukkig is er zoveel vraag naar lassers dat mensen zichzelf wel redden.

Je hoeft geen supermens te zijn te overleven in een maatschappij met wat minder overheid.
  zondag 12 januari 2014 @ 13:57:07 #77
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_135393201
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 11:56 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

"Ik ben geen egoïst, ik doe gewoon liever niks voor andere mensen."
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
pi_135393254
quote:
14s.gif Op zondag 12 januari 2014 13:57 schreef Euribob het volgende:

[..]

"Ik ben geen egoïst, ik doe gewoon liever niks voor andere mensen."
Aanname, framen, doe es beter je best.
  zondag 12 januari 2014 @ 14:04:37 #79
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_135393480
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 12:48 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Maar het is toch heerlijk om te verkondigen dat je eigen verantwoordelijk moet nemen om vervolgens te gaan huilen dat de maatschappij je heeft laten vallen? Tegenstrijdiger dan dat wordt het niet meer vandaag.

Ik heb zelf eens stukje pensioengeregeld bijvoorbeeld, omdat ik niet weet wat er gaat gebeuren. Dat loopt al sinds mijn 25e en zal zich straks als ik 60 of 62 ben gaan uitbetalen in fijn eerder stoppen. Zelf geregeld, heerlijk. Buiten uiteraard de twee andere pijlers waaraan ik gewoon meebetaal. Dan nog mijn eigen afbetaalde hut als ik 58 ben en ik voorzie alvast een heerlijke ouwe dag ^O^
Dat wat sinds je 25ste loopt, wat is dat precies?
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_135393567
quote:

[..]

Prisoner's dilemma en andere marktfalen. :)
  zondag 12 januari 2014 @ 14:11:06 #81
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_135393743
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 13:28 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Vrijwel geen vaardigheid is uniek of bijzonder genoeg, zo kunnen enorm veel mensen lassen en zijn deels uitwisselbaar. Gelukkig is er zoveel vraag naar lassers dat mensen zichzelf wel redden.

Je hoeft geen supermens te zijn te overleven in een maatschappij met wat minder overheid.
Deze maatschappij heeft op het sociale terrein minder overheid als eerst (natuurlijk niet op alle gebieden, dat is nu eenmaal een onderdeel van neoliberale dwangpolitiek), en inderdaad is dat gepaard gegaan met meer daklozen en armoede, alsmede existientiele angst.

Ook in het pensioenstelsel zijn steeds meer liberale elementen ingeslopen. Maar of de werknemer nu beter af is met een DC (defined contribution) stelsel ipv DB (defined benefit). Dat is het hele eieren eten in dit geval: beargumenteer eerst maar eens wat de libertaliseringen hebben opgeleverd en waarom het pensioen nog minder collectief moet.
Deuger, Woke & Gutmensch
  zondag 12 januari 2014 @ 14:11:26 #82
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_135393758
quote:
1s.gif Op zondag 12 januari 2014 14:06 schreef robin007bond het volgende:

[..]

Prisoner's dilemma en andere marktfalen. :)
De ideologische basis bij dergelijke personen is dat de markt nooit faalt.
  zondag 12 januari 2014 @ 14:13:28 #83
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_135393830
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 13:58 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Aanname, framen, doe es beter je best.
Meh, jij veracht een systeem dat de zorg voor de gehele landelijke bevolking garandeert omdat je een paar euro meer moet betalen voor je zorgverzekering die je anders niet zou hoeven betalen.

Ja, dat is gewoon egoïstisch.
pi_135394268
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 14:13 schreef Euribob het volgende:

[..]

Meh, jij veracht een systeem dat de zorg voor de gehele landelijke bevolking garandeert omdat je een paar euro meer moet betalen voor je zorgverzekering die je anders niet zou hoeven betalen.

Ja, dat is gewoon egoïstisch.
Okey, dat vind je egoïstische dat mag. Stukje beter dan iemand die je niet kent, waarvan je niet weet wat die doet een egoïst noemen. Socialisme en sociaal doen zijn namelijk 2 hele andere dingen.

Bij eerstgenoemde wil je dat iemand betaald voor jouw sociale ideeën. Bij laatstgenoemde investeer jezelf geld of tijd in een betere sociale maatschappij. Iets wat ik regelmatig in de praktijk uitvoer vroeger via de kerk tegenwoordig via andere kanalen.

Ook is het vreemd dat ik de egoïst ben? Ik ben namelijk niet de persoon die geld vraagt van anderen hier. En een paar euro hier, paar tientjes hier, paar procent hier en je zit op honderden euro´s in de maand.
pi_135394305
quote:
7s.gif Op zondag 12 januari 2014 14:11 schreef Euribob het volgende:

[..]

Compleet onwetenschappelijk.
pi_135394597
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 14:11 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Deze maatschappij heeft op het sociale terrein minder overheid als eerst (natuurlijk niet op alle gebieden, dat is nu eenmaal een onderdeel van neoliberale dwangpolitiek), en inderdaad is dat gepaard gegaan met meer daklozen en armoede, alsmede existientiele angst.

Ook in het pensioenstelsel zijn steeds meer liberale elementen ingeslopen. Maar of de werknemer nu beter af is met een DC (defined contribution) stelsel ipv DB (defined benefit). Dat is het hele eieren eten in dit geval: beargumenteer eerst maar eens wat de libertaliseringen hebben opgeleverd en waarom het pensioen nog minder collectief moet.
Het grootste probleem van het sociale stelsel is dat het telkens meer kost maar dat er telkens minder geld gaat naar de ontvangers vanwege de enorme bestuurslagen. Onder druk van met name VVD moet er meer en meer controle komen. Op een bepaald moment is er een omslagpunt dat de controle meer kost dan de eventueel gepleegde fraude.

Nu ben ik niet echt voorstander van een zeer uitgebreid sociaal vangnet. Maar laten we alsjeblieft het hele UWV afschaffen of volledig terug geven aan de gemeenten. Vervang alle uitkeringen door een basisinkomen. Zorg alleen dat verschil tussen werken en het sociale vangnet groot genoeg blijft.
pi_135394620
quote:
7s.gif Op zondag 12 januari 2014 14:11 schreef Euribob het volgende:

[..]

Markten falen constant, alleen marktfalen kost veel minder dan overheidsfalen.
  zondag 12 januari 2014 @ 15:04:29 #88
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_135395702
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 14:25 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Okey, dat vind je egoïstische dat mag. Stukje beter dan iemand die je niet kent, waarvan je niet weet wat die doet een egoïst noemen. Socialisme en sociaal doen zijn namelijk 2 hele andere dingen.
Ik zie wat je zegt en waar je voor staat, en daaruit kan ik prima concluderen dat je een egoïst bent. Ik dacht trouwens dat al die rechtsen dat zo'n geweldig compliment vonden, als ik al die liberalen en libertariërs zo hoor dan is egoïsme volgens mij de grootst mogelijke deugd.

quote:
Bij eerstgenoemde wil je dat iemand betaald voor jouw sociale ideeën. Bij laatstgenoemde investeer jezelf geld of tijd in een betere sociale maatschappij. Iets wat ik regelmatig in de praktijk uitvoer vroeger via de kerk tegenwoordig via andere kanalen.
Blijkbaar zorgen mensen op vrijwillige basis toch niet goed voor elkaar. Anders zou een land als Amerika niet een dergelijk grote arme onderklasse kennen.

quote:
Ook is het vreemd dat ik de egoïst ben? Ik ben namelijk niet de persoon die geld vraagt van anderen hier. En een paar euro hier, paar tientjes hier, paar procent hier en je zit op honderden euro´s in de maand.
In de eerste plaats is het natuurlijk maar de vraag in hoeverre dat geld dat je verdiend hebt ook echt jou verdienste is in een land als Nederland (dat de markt zegt dat jij iets waard bent wil nog niet meteen betekenen dat jij die waarde ook waar maakt). Verder wordt mijn portemonnee absoluut niet beter van de Nederlandse herverdeling, dus noem het maar egoïstisch.

Als ik egoïstisch ben omdat ik een eerlijkere samenleving voorsta, so be it.
  zondag 12 januari 2014 @ 15:08:52 #89
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_135395877
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 14:34 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Markten falen constant, alleen marktfalen kost veel minder dan overheidsfalen.
Volgens mij is het toch zeer fout gegaan in de jaren '30 en in 2008, en dat heeft zeker veel geld gekost.

Voordat je begint te roepen dat dit overheidsfalen is; dat klopt, het was overheidsfalen dat de overheid de markt in de periodes daarvoor veel meer macht (door bijvoorbeeld deregulatie) had gegeven.
pi_135396135
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 15:04 schreef Euribob het volgende:

[..]

Ik zie wat je zegt en waar je voor staat, en daaruit kan ik prima concluderen dat je een egoïst bent. Ik dacht trouwens dat al die rechtsen dat zo'n geweldig compliment vonden, als ik al die liberalen en libertariërs zo hoor dan is egoïsme volgens mij de grootst mogelijke deugd.
Je bent in de war met objectvisten die Ayn rand adoreren, zij denken dat als iedereen zoveel mogelijk aan zichzelf denkt er aan iedereen gedacht word. Stroming die groot is in Amerika in binnen het libertarisme vind het persoonlijk een hele aparte.

Iemand een egoïst noemen omdat ze niet willen betalen aan allerlei diensten waar ze niks aan hebben noem ik kortzichtig.
quote:
Blijkbaar zorgen mensen op vrijwillige basis toch niet goed voor elkaar. Anders zou een land als Amerika niet een dergelijk grote arme onderklasse kennen.
Vind ik ook kwalijk, zie alleen de overheid vooral als verstoorder hierin die het sociaal vangnet als stemmennet gebruikt. Afhankelijke mensen stemmen sneller op je dan onafhankelijke mensen
quote:
In de eerste plaats is het natuurlijk maar de vraag in hoeverre dat geld dat je verdiend hebt ook echt jou verdienste is in een land als Nederland (dat de markt zegt dat jij iets waard bent wil nog niet meteen betekenen dat jij die waarde ook waar maakt). Verder wordt mijn portemonnee absoluut niet beter van de Nederlandse herverdeling, dus noem het maar egoïstisch.

Als ik egoïstisch ben omdat ik een eerlijkere samenleving voorsta, so be it.
Waarom ben ik niet waard wat ik krijg? Het word toch elke maand weer vrijwillig op mijn rekening gestort. Laatst 130 euro gekregen van Heineken voor 2,5 uurtjes werk, ben ik dat waard? Had het niet gedacht maar blijkbaar dacht Heineken daar anders over.
pi_135396880
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 januari 2014 20:55 schreef Kandijfijn het volgende:
Waarom wil de overheid haar producten aan ons opdringen? En waarom hebben ze 0 flexibiliteit?
Omdat Nederlanders zo stemmen.
  zondag 12 januari 2014 @ 15:37:31 #92
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_135397210
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 15:14 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Je bent in de war met objectvisten die Ayn rand adoreren, zij denken dat als iedereen zoveel mogelijk aan zichzelf denkt er aan iedereen gedacht word. Stroming die groot is in Amerika in binnen het libertarisme vind het persoonlijk een hele aparte.
Ach, "opkomen voor je eigen" is toch wel iets dat bij elke liberaal redelijk hoog in het vaandel staat.

quote:
Iemand een egoïst noemen omdat ze niet willen betalen aan allerlei diensten waar ze niks aan hebben noem ik kortzichtig.
Note: Jij vindt dat je er niks aan hebt op dit moment, dat zou je nog wel eens tegen kunnen vallen (al doe ik daar verder geen uitspraak over).

Bedenk dat met het als collectief betalen van een zorgverzekering je niet alleen je eigen zorg garandeert maar ook van mensen die het anders niet zouden kunnen betalen. En om die mensen een dergelijke garantie af te nemen zodat jij per maand een paar euro meer in je portemonnee kunt stoppen noem ik egoïstisch, ja.

quote:
[..]

Vind ik ook kwalijk, zie alleen de overheid vooral als verstoorder hierin die het sociaal vangnet als stemmennet gebruikt. Afhankelijke mensen stemmen sneller op je dan onafhankelijke mensen.
Misschien is het oplossen van sociale problemen door een sociaal vangnet ook wel gewoon een erg populair idee bij de kiezer? Mensen zitten nog altijd liever "afhankelijk" in een sociale woningwethuurwoning dan dat ze "onafhankelijk" onder een brug wonen.

quote:
[..]

Waarom ben ik niet waard wat ik krijg? Het word toch elke maand weer vrijwillig op mijn rekening gestort. Laatst 130 euro gekregen van Heineken voor 2,5 uurtjes werk, ben ik dat waard? Had het niet gedacht maar blijkbaar dacht Heineken daar anders over.
Dat zeg ik niet, nu niet gaan cherrypicken.
pi_135398117
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 15:37 schreef Euribob het volgende:
Bedenk dat met het als collectief betalen van een zorgverzekering je niet alleen je eigen zorg garandeert maar ook van mensen die het anders niet zouden kunnen betalen. En om die mensen een dergelijke garantie af te nemen zodat jij per maand een paar euro meer in je portemonnee kunt stoppen noem ik egoïstisch, ja.
Het probleem is niet dat er een sociaal vangnet bestaat, maar het verplichte karakter van de financiering ervan en het ontbreken van de mogelijkheid tot het opzetten van een alternatief. Kan je nog wel spreken van altruïsme als je verplicht wordt te betalen, ik denk van niet.

Als de meeste mensen niet egoïstisch zijn, is zo'n verplicht collectief vangnet niet nodig, omdat ze dan vrijwillig zullen bijdragen.
  zondag 12 januari 2014 @ 16:07:36 #94
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_135398399
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 15:59 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Het probleem is niet dat er een sociaal vangnet bestaat, maar het verplichte karakter van de financiering ervan en het ontbreken van de mogelijkheid tot het opzetten van een alternatief. Kan je nog wel spreken van altruïsme als je verplicht wordt te betalen, ik denk van niet.
Het sociale vangnet bestaat juist omdat mensen individueel niet tot het resultaat komen wat het sociale vangnet wel brengt (zie Amerika als voorbeeld een paar posts terug). De hele wereld snapt dat verplichtingen niet leuk zijn, maar de penibele situatie van armere groepen mensen die ontstaat door de afwezigheid ervan is helemaal niet om over naar huist te schrijven.

Liberale principes zijn in beginsel een prachtig iets, maar als je het idee te ver doortrekt dan rechtvaardigen die principes eigenlijk niets anders armoede, honger en dakloosheid bij de armen omwille van een paar euro extra bij de rijken. En in zo'n samenleving wil ik niet leven, nooit.

quote:
Als de meeste mensen niet egoïstisch zijn, is zo'n verplicht collectief vangnet niet nodig, omdat ze dan vrijwillig zullen bijdragen.
Maar mensen zijn dus egoïstisch, en zo'n verplicht collectief vangnet is dus nodig?
Ik draai de vraag even om. :)
pi_135399297
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 16:07 schreef Euribob het volgende:
Het sociale vangnet bestaat juist omdat mensen individueel niet tot het resultaat komen wat het sociale vangnet wel brengt (zie Amerika als voorbeeld een paar posts terug).
Wil je vertellen dat Amerika geen sociaal vangnet kent? De helft van het overheidsbudget gaat daarheen, en groeiende.

quote:
De hele wereld snapt dat verplichtingen niet leuk zijn, maar de penibele situatie van armere groepen mensen die ontstaat door de afwezigheid ervan is helemaal niet om over naar huist te schrijven.
Hiermee impliceer je weer dat als mensen niet verplicht zijn te betalen voor een vangnet of some sort, dat ze dit niet vrijwillig zouden doen. En telkens als ik vraag aan iemand die zo'n argument geeft, of ze dan zelf de armen in hun omgeving helemaal links zouden laten liggen, is het antwoord nee.

quote:
Liberale principes zijn in beginsel een prachtig iets, maar als je het idee te ver doortrekt dan rechtvaardigen die principes eigenlijk niets anders armoede, honger en dakloosheid bij de armen omwille van een paar euro extra bij de rijken. En in zo'n samenleving wil ik niet leven, nooit.
Ik ook niet, maar dat is dan ook niet wat ik verwacht als liberale principes worden toegepast, integendeel. Dit is juist wat ik verwacht als de overheid steeds meer taken op zich neemt, zoals in de vroegere sovjetunie, of in het hedendaagse cuba.

quote:
Maar mensen zijn dus egoïstisch, en zo'n verplicht collectief vangnet is dus nodig?
Ik draai de vraag even om. :)
Ik denk niet dat mensen van nature egoïstisch zijn. En als dit wel het geval is, is het een zeer slecht idee om een representatieve democratie in te voeren. Want dan zijn die volksvertegenwoordigers waarschijnlijk ook egoïstisch, wat weer leidt tot machtsmisbruik.

[ Bericht 4% gewijzigd door Wegenbouwer op 12-01-2014 16:39:41 ]
  zondag 12 januari 2014 @ 16:40:18 #96
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_135399558
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 16:33 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Wil je vertellen dat Amerika geen sociaal vangnet kent? De helft van het overheidsbudget gaat daarheen, en groeiende.
Nee, maar de rijken hebben daar meer dan genoeg geld om de sociale problemen aan te pakken. Ze doen er alleen niets mee.

quote:
[..]

Hiermee impliceer je weer dat als mensen niet verplicht zijn te betalen voor een vangnet of some sort, dat ze dit niet vrijwillig zouden doen. En telkens als ik vraag aan iemand die zo'n argument geeft, of ze dan zelf de armen in hun omgeving helemaal links zouden laten liggen, is het antwoord nee.
Ja, en tegelijkertijd zijn er genoeg mensen die met hun neus in de lucht voorbij alle problemen lopen. Het is ook niet zo gek dat als je aan de mensen vraagt die vóór het sociale vangnet zijn dat je dan een redelijk sociaal antwoord krijgt.

quote:
[..]

Ik ook niet, maar dat is dan ook niet wat ik verwacht als liberale principes worden toegepast, integendeel. Dit is juist wat ik verwacht als de overheid steeds meer taken op zich neemt, zoals in de vroegere sovjetunie, of in het hedendaagse cuba.
In de Verenigde Staten (met een relatief kleine overheid) komen dergelijke sociale problemen toch een stuk meer voor dan in een land als Nederland (met een relatief grotere overheid). Hoe verklaar je dat dan?

Niemand zegt hier dat we direct maar over moeten stappen op communisme. We moeten juist pragmatisch handelen.

quote:
[..]

Ik denk niet dat mensen van nature egoïstisch zijn.
Waarom is het dan zo'n probleem voor alle libertariërs om een zorgverzekering te betalen die de zorg voor jou en al je medelanders garandeert?
pi_135399874
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 15:59 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Het probleem is niet dat er een sociaal vangnet bestaat, maar het verplichte karakter van de financiering ervan en het ontbreken van de mogelijkheid tot het opzetten van een alternatief.
Een alternatief zal nooit de reikwijdte kunnen beslaan van de huidige opzet. Het biedt geen garanties en is daarom nogal willekeurig.
pi_135400822
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 16:40 schreef Euribob het volgende:
Nee, maar de rijken hebben daar meer dan genoeg geld om de sociale problemen aan te pakken. Ze doen er alleen niets mee.
Je hoort anders vaak zat dat ze gul doneren. Ook zijn de rijken (iig diegenen die hun rijkdom op de vrije markt hebben vergaard, niet allemaal natuurlijk) rijk geworden omdat ze producten op de markt hebben gebracht die de welvaart hebben vergroot. Iets wat vaak vergeten wordt. Wat wil je nog meer?

quote:
Ja, en tegelijkertijd zijn er genoeg mensen die met hun neus in de lucht voorbij alle problemen lopen.
Zo'n beetje iedereen is altruïstisch als het gaat om hun vrienden en familie. Als het gaat om de landgenoten wordt het al wat minder, zeker naarmate het collectief steeds groter en diverser wordt. Als het gaat om de hele wereldbevolking, is bijna niemand meer altruïstisch, in zoverre dat mensen zich niet constant meer bekommeren om alle problemen in de hele wereld.

quote:
In de Verenigde Staten (met een relatief kleine overheid) komen dergelijke sociale problemen toch een stuk meer voor dan in een land als Nederland (met een relatief grotere overheid). Hoe verklaar je dat dan?
De VS heeft tegenwoordig geen kleine overheid meer. (40% van het BBP tegenover zo'n 50% in nederland). Als je dit compenseert tegen het BBP/hoofd van de bevolking zijn de overheden zelfs even groot.

Ik denk dat de war on drugs icm met grotere variatie in demografie een grotere rol spelen.

quote:
Niemand zegt hier dat we direct maar over moeten stappen op communisme. We moeten juist pragmatisch handelen.
Ik denk dat we juist niet pragmatisch moeten handelen, omdat dit leidt tot steeds meer overheid, minder vrijheid en minder welvaart.

quote:
Waarom is het dan zo'n probleem voor alle libertariërs om een zorgverzekering te betalen die de zorg voor jou en al je medelanders garandeert?
Dat heb ik al gezegd, omdat de financiering niet op vrijwillige basis is.
pi_135401213
quote:
7s.gif Op zondag 12 januari 2014 16:47 schreef Xa1pt het volgende:
Een alternatief zal nooit de reikwijdte kunnen beslaan van de huidige opzet.
Moet dat? Een aantal kleinere kan toch net zo goed of beter zijn dan 1 grote. Dan heb je nog keuze ook.

quote:
Het biedt geen garanties en is daarom nogal willekeurig.
Dit geldt voor het huidige systeem ook. Het biedt garanties zolang er nog geld is. Die garantie van pensioen op 65 bleek ook waardeloos.
pi_135404710
Goed begin, maar ik denk dat we het wetboek ook eens kritisch onder de loep moeten nemen. Er staan een hele hoop wetten in waar ik helemaal geen behoefte aan heb en een opt-in regeling lijkt mij een prima oplossing.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  zondag 12 januari 2014 @ 19:24:40 #101
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_135406216
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 18:51 schreef Monolith het volgende:
Goed begin, maar ik denk dat we het wetboek ook eens kritisch onder de loep moeten nemen. Er staan een hele hoop wetten in waar ik helemaal geen behoefte aan heb en een opt-in regeling lijkt mij een prima oplossing.
Grapje neem ik aan.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_135421617
Geen opt-in is vrij logisch, want in de verplichte regelingen is vrijwel altijd sprake van een herverdeling en we weten hoe dol de overheid daarop is. Wanneer je de zorgverzekering neemt als voorbeeld, dan zie je dat er nu potentiële problemen in de VS ontstaan met Obamacare. Omdat mensen die relatief weinig kosten, weigeren zich te verzekeren (terecht!), zit de verzekeraar opgescheept met mensen die vooral geld kosten. Daar zie je meteen het probleem terug van de verplichte systemen; naast mensen die er voordeel uithalen, zijn er ook altijd mensen die geld bijdragen zonder er iets voor terug te krijgen.

Mijns inziens kunnen dit soort regelingen alleen werken, wanneer je eerlijk bent over de werking en zorgt dat misbruik hard wordt bestraft. Je kunt niet van mensen verwachten dat ze meedoen wanneer ze eigenlijk alleen maar andere mensen aan het subsidiëren zijn.

Dat is het probleem van de politiek; ze kunnen niet rechtpraten dat deze regelingen nogal dubieus zijn. Daarom gaan ze op dwang over. Het voorbeeld van pensioenfondsen als positief zie ik ook als dubieus; we praten over een sector waar een heleboel (mislukte) politici opduiken. Ook delegeert men vaak fondsen aan hedge funds en die scoren de laatste jaren helemaal niet goed, maar vragen wel de hoofdprijs wat hun tarieven betreft.
pi_135423717
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 23:28 schreef drexciya het volgende:
Geen opt-in is vrij logisch, want in de verplichte regelingen is vrijwel altijd sprake van een herverdeling en we weten hoe dol de overheid daarop is. Wanneer je de zorgverzekering neemt als voorbeeld, dan zie je dat er nu potentiële problemen in de VS ontstaan met Obamacare. Omdat mensen die relatief weinig kosten, weigeren zich te verzekeren (terecht!), zit de verzekeraar opgescheept met mensen die vooral geld kosten. Daar zie je meteen het probleem terug van de verplichte systemen; naast mensen die er voordeel uithalen, zijn er ook altijd mensen die geld bijdragen zonder er iets voor terug te krijgen.

Mijns inziens kunnen dit soort regelingen alleen werken, wanneer je eerlijk bent over de werking en zorgt dat misbruik hard wordt bestraft. Je kunt niet van mensen verwachten dat ze meedoen wanneer ze eigenlijk alleen maar andere mensen aan het subsidiëren zijn.

Dat is het probleem van de politiek; ze kunnen niet rechtpraten dat deze regelingen nogal dubieus zijn. Daarom gaan ze op dwang over. Het voorbeeld van pensioenfondsen als positief zie ik ook als dubieus; we praten over een sector waar een heleboel (mislukte) politici opduiken. Ook delegeert men vaak fondsen aan hedge funds en die scoren de laatste jaren helemaal niet goed, maar vragen wel de hoofdprijs wat hun tarieven betreft.
Het idee van verzekeren is dan ook dat je verzekering koopt, en geen abonnement op zorg :P. Dat je er dus 10 jaar lang geen financieel voordeel uit haalt betekent niet dat het voor het 11e jaar weggegooid geld zou zijn.

Maargoed, dergelijke opt-in systemen zouden zeker wel nuttige constructie zijn voor een hoop overheidsdiensten, maar het probleem dat dat op gaat leveren is dat je ook binnen de overheid zelf geen herverdeling meer zal tolereren. Je legt geld in een potje, en dat geld dient dan ook voor dát doel besteed te worden, en niet voor de aanschaf van een nieuw kunstwerk voor het Rijksmuseum.

Feitelijk zie je die constructies enkel terug bij legesheffing, maar je zou eventueel ook kunnen beargumenteren dat verschillende belastingvormen reeds opt-in zijn. Je betaalt bijvoorbeeld geen wegenbelasting als je geen auto hebt. Helemaal zuiver is die duiding natuurlijk niet.

Bovendien is het de opmerking waard dat een opt-in overheidsdienst niet per definitie concurrentie "toestaat" en dus is het ook geen de facto pleidooi voor privatisering. Je zou het kunnen zien als een "extra" dienstverlening, net als die diensten waarvoor leges worden geheven.
pi_135424009
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 00:23 schreef Pokkelmans het volgende:

[..]

Het idee van verzekeren is dan ook dat je verzekering koopt, en geen abonnement op zorg :P. Dat je er dus 10 jaar lang geen financieel voordeel uit haalt betekent niet dat het voor het 11e jaar weggegooid geld zou zijn.

Maargoed, dergelijke opt-in systemen zouden zeker wel nuttige constructie zijn voor een hoop overheidsdiensten, maar het probleem dat dat op gaat leveren is dat je ook binnen de overheid zelf geen herverdeling meer zal tolereren. Je legt geld in een potje, en dat geld dient dan ook voor dát doel besteed te worden, en niet voor de aanschaf van een nieuw kunstwerk voor het Rijksmuseum.

Feitelijk zie je die constructies enkel terug bij legesheffing, maar je zou eventueel ook kunnen beargumenteren dat verschillende belastingvormen reeds opt-in zijn. Je betaalt bijvoorbeeld geen wegenbelasting als je geen auto hebt. Helemaal zuiver is die duiding natuurlijk niet.

Bovendien is het de opmerking waard dat een opt-in overheidsdienst niet per definitie concurrentie "toestaat" en dus is het ook geen de facto pleidooi voor privatisering. Je zou het kunnen zien als een "extra" dienstverlening, net als die diensten waarvoor leges worden geheven.
Goed punt met verzekering, maar het probleem in de VS is dat je sowieso een hoog eigen risico hebt en dat mensen dan (terecht) een afweging gaan maken. Daarmee schiet je je doel volledig voorbij. Net zoals in NL worden de kosten mede door andere factoren veroorzaakt, maar dat is weer een andere discussie.

Herverdeling kan op zich wel, maar dan moet je er eerlijk over zijn. Ook moet je je afvragen of bepaalde uitgaven überhaupt zinnig zijn of draagvalk onder de bevolking hebben. Wat je nu op verschillende gebieden ziet is dat geld aan doelen wordt besteedt waar burgers in het geheel niet achterstaan en dat leidt tot wrijving. In mijn ogen is het ook niet te verlopen dat inkomsten gegenereerd op een bepaald gebied (denk aan inkomsten gerelateerd aan autorijden) aan volkomen andere zaken worden uitgegeven.
  maandag 13 januari 2014 @ 13:41:38 #105
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_135433898
Deze zaken zijn niet opt-in omdat ze niet op deze manier werken. Dat hebben we ook gezien bij het Amerikaanse zorgstelsel. Er zijn teveel freeriders die wel van de zijeffecten wensen te profiteren maar niet wensen te betalen.
  maandag 13 januari 2014 @ 13:53:06 #106
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_135434329
quote:
Nou eigenlijk is "Dan ga je toch lekker weg!" een van de kernwaarden van het libertarisme.

Als ik als werknemer betere werkomstandigheden wil of als ik een goede prijs kwaliteits verhouding wens van mijn huurbaas is het enige antwoord dat libertariers me geven dat ik dan maar weg moet.
pi_135434401
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 13:41 schreef Hexagon het volgende:
Deze zaken zijn niet opt-in omdat ze niet op deze manier werken. Dat hebben we ook gezien bij het Amerikaanse zorgstelsel. Er zijn teveel freeriders die wel van de zijeffecten wensen te profiteren maar niet wensen te betalen.
Wat is politiek toch simpel he.

Je zegt dat iets niet 'werkt', wijst vervolgens naar iets wat je niet aanstaat om je argument kracht bij te zetten, negeert alle tegenargumenten, en voila, een reden om dwang toe te passen.
pi_135434482
quote:
Dit inderdaad. Het werkt gewoon niet.
pi_135434509
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 13:53 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Nou eigenlijk is "Dan ga je toch lekker weg!" een van de kernwaarden van het libertarisme.

Als ik als werknemer betere werkomstandigheden wil of als ik een goede prijs kwaliteits verhouding wens van mijn huurbaas is het enige antwoord dat libertariers me geven dat ik dan maar weg moet.
Dat laatste klopt. De zwakte van het argument was 'iets is geen diefstal, omdat je weg kan gaan'. En dat is natuurlijk onjuist.
pi_135434556
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 13:53 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ik ben een klassiek liberaal, ik wil de overheid niet opheffen. Van mij part mag er zelfs een sociaal vangnet blijven bestaan tot op zekere hoogte.

Ook denk dat ik het in Nederland weinig meerwaarde heeft wegen, dijken, ruimtelijke ordening volledig aan de markt over te laten. Milieubescherming zie ik ook nog niet direct beschermd worden door de vrije markt (alhoewel er positieve uitzonderingen bestaan.).
  maandag 13 januari 2014 @ 14:01:09 #111
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_135434677
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 13:56 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Dat laatste klopt. De zwakte van het argument was 'iets is geen diefstal, omdat je weg kan gaan'. En dat is natuurlijk onjuist.
Dat is niet zwakker dan het argument dat iets gene uitbuiting zou zijn omdat je weg kan gaan zoals libertariers prediken.

Zolang libertariers blijven roepen dat ik maar weg moet gaan als ik me onrechtmatig behandeld vind worden dan kunnen wij zonder meer legitiem blijven roepen dat libertariers maar naar Somalie of Jemen moeten verhuizen om hun heilstaat te vinden.
pi_135435093
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 14:01 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Dat is niet zwakker dan het argument dat iets gene uitbuiting zou zijn omdat je weg kan gaan zoals libertariers prediken.

Zolang libertariers blijven roepen dat ik maar weg moet gaan als ik me onrechtmatig behandeld vind worden dan kunnen wij zonder meer legitiem blijven roepen dat libertariers maar naar Somalie of Jemen moeten verhuizen om hun heilstaat te vinden.
Dan komen we weer op het punt van eigendom. Libertariers vinden dat ze onrechtmatig worden behandeld op hun eigendom. Dat is een groot verschil met slechte werkomstandigheden in de onderneming van een ander.

Het is trouwens niet zo dat iets geen uitbuiting (=je bedoelt slecht betaald voor zwaar werk?) is omdat je weg kunt gaan. Het punt is meestal dat libertarisme niet leidt tot uitbuiting omdat je weg kunt gaan, dit icm met marktwerking/concurrentie.
pi_135435162
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 13:57 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Van mij part mag er zelfs een sociaal vangnet blijven bestaan tot op zekere hoogte.
Toe maar, "zelfs" een sociaal vangnet. Alsof dat heel wat is terwijl het in de meeste landen tegenwoordig vanzelfsprekend is. :P
pi_135435354
quote:
Inderdaad, het is gewoon voor zijn eigen bestwil :). Als je dan in je geloof geen ruimte hebt voor een maatschappij of gezamenlijk belang dan is dat heel jammer maar de rest van de wereld zal zich niet op die uitzondering aan gaan passen.
pi_135435654
quote:
7s.gif Op maandag 13 januari 2014 14:15 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Inderdaad, het is gewoon voor zijn eigen bestwil :). Als je dan in je geloof geen ruimte hebt voor een maatschappij of gezamenlijk belang dan is dat heel jammer maar de rest van de wereld zal zich niet op die uitzondering aan gaan passen.
Ad populum, altijd een geweldige drogreden.
pi_135435724
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 14:22 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

Ad populum, altijd een geweldige drogreden.
Je zou ook gewoon inhoudelijk kunnen reageren in plaats van weer met deze onzin aan te komen...

Waarom zou je willen ontkennen dat er iets bestaat als een gezamenlijk belang? Waarom zou je ontkennen dat het soms beter is om mensen tegen zichzelf in bescherming te nemen?
pi_135436115
quote:
14s.gif Op maandag 13 januari 2014 14:24 schreef 99.999 het volgende:
Waarom zou je willen ontkennen dat er iets bestaat als een gezamenlijk belang? Waarom zou je ontkennen dat het soms beter is om mensen tegen zichzelf in bescherming te nemen?
Het gaat mij meer om het principe. Je zegt tegen een groep mensen: jullie hebben nu het alleenrecht om een grote groep mensen tegen zichzelf te beschermen, desnoods onder dwang.
Wanneer moet je mensen tegen zichzelf beschermen? Dan volgt er vaak iets vaags, zoals algemeen belang (hoe meet je dit?), of anders 'werkt' (wanneer werkt iets?) het niet.

Waarom moeten mensen uberhaupt tegen zichzelf in bescherming worden genomen? Het is toch hun eigen leven?

Voor mij is dit een recipe for disaster. Een glijdende schaal naar een totalitaire staat.

[ Bericht 4% gewijzigd door Wegenbouwer op 13-01-2014 14:48:30 ]
  maandag 13 januari 2014 @ 14:35:18 #118
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_135436171
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 14:09 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Dan komen we weer op het punt van eigendom. Libertariers vinden dat ze onrechtmatig worden behandeld op hun eigendom. Dat is een groot verschil met slechte werkomstandigheden in de onderneming van een ander.
Nou nee, mijn lijf en leven is toch ook een soort van eigendom?

quote:
Het is trouwens niet zo dat iets geen uitbuiting (=je bedoelt slecht betaald voor zwaar werk?) is omdat je weg kunt gaan. Het punt is meestal dat libertarisme niet leidt tot uitbuiting omdat je weg kunt gaan, dit icm met marktwerking/concurrentie.
Dit is gewoon in andere worden "Bevalt het je niet dan ga je maar weg" .

Vin dj het gek dat je het dan steeds terug te horen krijgt?
pi_135436546
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 14:35 schreef Hexagon het volgende:
Nou nee, mijn lijf en leven is toch ook een soort van eigendom?
Laat dat 'een soort van' maar weg. Maar welk punt probeer je te maken? Vind je elke werkgever/werknemer relatie onrechtmatig en uitbuiting?

quote:
Dit is gewoon in andere worden "Bevalt het je niet dan ga je maar weg" .

Vin dj het gek dat je het dan steeds terug te horen krijgt?
Ik leg toch net uit dat dit argument alleen opgaat op andermans eigendom...
pi_135436824
quote:
0s.gif Op zondag 12 januari 2014 17:24 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Moet dat? Een aantal kleinere kan toch net zo goed of beter zijn dan 1 grote. Dan heb je nog keuze ook.
Het zou wel leuk zijn als je kunt afspreken dat iedereen die geen inkomen heeft wel een bepaald bedrag krijgt, ja.

quote:
Dit geldt voor het huidige systeem ook. Het biedt garanties zolang er nog geld is. Die garantie van pensioen op 65 bleek ook waardeloos.
Het huidige systeem biedt meer garanties. Afhankelijk zijn van de vrijgevigheid van anderen geeft dan ook aanzienlijk minder zekerheid.
pi_135436938
En natuurlijk kan marktwerking wel leiden tot uitbuiting. Dat je ook de keuze hebt om weg te gaan maar dan eigenlijk geen inkomen meer te genereren dan is dat een valse keuze.
pi_135437039
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 14:33 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Het gaat mij meer om het principe. Je zegt tegen een groep mensen: jullie hebben nu het alleenrecht om een grote groep mensen tegen zichzelf te beschermen, desnoods onder dwang.
Wanneer moet je mensen tegen zichzelf beschermen? Dan volgt er vaak iets vaags, zoals algemeen belang (hoe meet je dit?), of anders 'werkt' (wanneer werkt iets?) het niet.

Waarom moeten mensen uberhaupt tegen zichzelf in bescherming worden genomen? Het is toch hun eigen leven?
Voor je eigen bestwil. Heel naar maar zo werkt het nu eenmaal.
quote:
Voor mij is dit een recipe for disaster. Een glijdende schaal naar een totalitaire staat.
Tja, daarom moet je die overheid ook kritisch benaderen en streng controleren op hun doen en laten. Dan valt het hier in de praktijk nog wel wat mee...
  maandag 13 januari 2014 @ 14:55:44 #123
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_135437049
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 14:43 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Laat dat 'een soort van' maar weg. Maar welk punt probeer je te maken? Vind je elke werkgever/werknemer relatie onrechtmatig en uitbuiting?
Nee, ik vind het uitbuiting wanneer een werkgever zijn machtspositie misbruikt om werknemers voor zo min mogelijk geld te exploiteren. En het enige dat libertariers er tegenover kunnen brengen is "Dan ga je maar weg!".

quote:
Ik leg toch net uit dat dit argument alleen opgaat op andermans eigendom...
Waarom dan precies?

Waarom mag je wel tegen een werknemer die als oud vuil wordt behandeld of een inwoner van een slecht onderhouden huurhuis zeggen dat ie maar op moet lazeren. En mag je dat niet zeggen tegen iemand die op een lap grond woont waar bepaalde regels gelden over de verdeling van de welvaart?
pi_135437907
Macht wordt niet behouden door het volk een keuze te geven. Het volk heeft te accepteren wat geschiedt en mag meedoen door een vleugellamme vertegenwoordiger aan te wijzen.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_135438510
quote:
7s.gif Op maandag 13 januari 2014 14:51 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Het zou wel leuk zijn als je kunt afspreken dat iedereen die geen inkomen heeft wel een bepaald bedrag krijgt, ja.

[..]

Het huidige systeem biedt meer garanties. Afhankelijk zijn van de vrijgevigheid van anderen geeft dan ook aanzienlijk minder zekerheid.
Dat weet ik nog zo net niet. Ik verwacht dat de verzorgingsstaat noodgedwongen door gebrek aan geld steeds meer moet inkrimpen. Het is ook niet zo vreemd dat mensen niet meer (zo hard) willen werken, als een groot deel wordt afgenomen door de staat.

quote:
En natuurlijk kan marktwerking wel leiden tot uitbuiting. Dat je ook de keuze hebt om weg te gaan maar dan eigenlijk geen inkomen meer te genereren dan is dat een valse keuze.
De theorie is dat vanwege de concurrentie werkgevers niet wegkomen met 'uitbuiting', omdat werknemers dan naar een concurrent gaat die beter betaalt of betere werkomstandigheden levert. En anders kun je zelf altijd nog een onderneming beginnen, maar dan word je waarschijnlijk weer uitgebuit door je klanten ;)
pi_135438894
quote:
2s.gif Op maandag 13 januari 2014 14:55 schreef 99.999 het volgende:
Voor je eigen bestwil. Heel naar maar zo werkt het nu eenmaal.
Ben blij dat je het zelf ook een naar systeem vindt.

quote:
Tja, daarom moet je die overheid ook kritisch benaderen en streng controleren op hun doen en laten. Dan valt het hier in de praktijk nog wel wat mee...
Dan valt er dus wat te zeggen voor decentralisering. Twee voordelen, kleinere overheden zijn makkelijker te benaderen/controleren, en je kunt eenvoudiger vluchten mocht het alsnog mis gaat.
pi_135439216
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 14:55 schreef Hexagon het volgende:
Nee, ik vind het uitbuiting wanneer een werkgever zijn machtspositie misbruikt om werknemers voor zo min mogelijk geld te exploiteren. En het enige dat libertariers er tegenover kunnen brengen is "Dan ga je maar weg!".
Ik vind het eigenlijk niet meer dan normaal dat werkgevers het liefst zo min mogelijk betalen voor werknemers. Hetzelfde als dat consumenten het liefst zo min mogelijk betalen voor hun boodschappen. In het eerste geval wordt de werknemer 'uitgebuit', in het tweede geval de ondernemer.

Marktwerking zorgt ervoor dat ze niet zomaar mee wegkomen met het betalen van een euro per dag voor een werknemer, of het vragen van 100 euro voor een brood.
pi_135439456
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 15:36 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Dat weet ik nog zo net niet. Ik verwacht dat de verzorgingsstaat noodgedwongen door gebrek aan geld steeds meer moet inkrimpen. Het is ook niet zo vreemd dat mensen niet meer (zo hard) willen werken, als een groot deel wordt afgenomen door de staat.
Daar hebben we anders weinig over gehoord in de goede tijden. Dus dat is onzin en haal je nu aan omdat het aansluit op jouw dogma.

quote:
De theorie is dat vanwege de concurrentie werkgevers niet wegkomen met 'uitbuiting', omdat werknemers dan naar een concurrent gaat die beter betaalt of betere werkomstandigheden levert. En anders kun je zelf altijd nog een onderneming beginnen, maar dan word je waarschijnlijk weer uitgebuit door je klanten ;)
De praktijk is dat mensen geen neuk geven zolang ze hun brood maar goedkoop kunnen kopen.
pi_135439463
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 14:55 schreef Hexagon het volgende:
Waarom dan precies?

Waarom mag je wel tegen een werknemer die als oud vuil wordt behandeld of een inwoner van een slecht onderhouden huurhuis zeggen dat ie maar op moet lazeren.
En mag je dat niet zeggen tegen iemand die op een lap grond woont waar bepaalde regels gelden over de verdeling van de welvaart?
Als iemand op een lap grond woont waar hij eigenaar van is, gelden in principe zijn regels (totdat het Nap wordt geschonden), niet die van andere mensen (behalve als hij hier vrijwillig mee ingestemd heeft). Dus nee, dat mag je niet zeggen.

[ Bericht 2% gewijzigd door Wegenbouwer op 13-01-2014 16:15:51 ]
pi_135439559
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 15:57 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Als iemand op een lap grond woont waar hij eigenaar van is, gelden zijn regels, niet die van andere mensen (behalve als hij hier vrijwillig mee ingestemd heeft). Dus nee, dat mag je niet zeggen.
Dus zolang ik maar lang genoeg op mijn vrouw inpraat dat ze een minderwaardige hoer is en haar ook als zodanig behandel, mag ik dat ook gewoon omdat ze 'vrijwillig' bij me is.
pi_135439646
quote:
1s.gif Op maandag 13 januari 2014 15:57 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Daar hebben we anders weinig over gehoord in de goede tijden. Dus dat is onzin en haal je nu aan omdat het aansluit op jouw dogma.

[..]

De praktijk is dat mensen geen neuk geven zolang ze hun brood maar goedkoop kunnen kopen.
Je spreekt jezelf tegen.

Je zegt dat mensen graag willen werken om belastinggeld binnen te halen, terwijl ze ook een uitkering kunnen aanvragen. En aan de andere kant zeg je dat de praktijk is dat mensen alles prima vinden zolang ze maar geld binnenkrijgen.
pi_135439816
quote:
7s.gif Op maandag 13 januari 2014 15:59 schreef Xa1pt het volgende:

[..]

Dus zolang ik maar lang genoeg op mijn vrouw inpraat dat ze een minderwaardige hoer is en haar ook als zodanig behandel, mag ik dat ook gewoon omdat ze 'vrijwillig' bij me is.
Mooie metafoor voor de hoe de staat zijn burgers behandelt. Het inpraten als metafoor voor hoe men op school/in de media wordt geleerd dat ze ondergeschikt zijn aan het algemeen belang. Die zal ik onthouden.
pi_135440388
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 16:01 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Je spreekt jezelf tegen.

Je zegt dat mensen graag willen werken om belastinggeld binnen te halen, terwijl ze ook een uitkering kunnen aanvragen. En aan de andere kant zeg je dat de praktijk is dat mensen alles prima vinden zolang ze maar geld binnenkrijgen.
Nee hoor, mensen geven geen neuk om uitbuiting en slavernij zolang dat niet in hun achtertuin gebeurt. Ik mis even wat dat met het vangnet te maken heeft.
pi_135440527
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 16:05 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Mooie metafoor voor de hoe de staat zijn burgers behandelt. Het inpraten als metafoor voor hoe men op school/in de media wordt geleerd dat ze ondergeschikt zijn aan het algemeen belang. Die zal ik onthouden.
Ja, want zoiets kun je natuurlijk niet van mening zijn als je er even rationeel naar kijkt. Welkom in het hoofd van een gelovige.
  maandag 13 januari 2014 @ 16:54:33 #135
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_135442164
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 15:51 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Ik vind het eigenlijk niet meer dan normaal dat werkgevers het liefst zo min mogelijk betalen voor werknemers. Hetzelfde als dat consumenten het liefst zo min mogelijk betalen voor hun boodschappen. In het eerste geval wordt de werknemer 'uitgebuit', in het tweede geval de ondernemer.
Ik vind het anders ook heel normaal als je daar normen opzet waarbij werknemers tegen uitbuiting beschermd worden en ook recht krijgen op een veilige gezonde werkplek.

De enige norm die we in libertopia kennen is "als het je niet bevalt lazer je maar op"

quote:
Marktwerking zorgt ervoor dat ze niet zomaar mee wegkomen met het betalen van een euro per dag voor een werknemer, of het vragen van 100 euro voor een brood.
In allerlei derde wereldlanden komt men er anders prima mee weg. In de 19e eeuw bij ons ook.

Zoi het echt zo simpel zijn als die werknemers gewoon oplazeren?
pi_135442589
quote:
14s.gif Op maandag 13 januari 2014 14:24 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Je zou ook gewoon inhoudelijk kunnen reageren in plaats van weer met deze onzin aan te komen...

De meerder vind iets dus het klopt is gewoon een drogredenatie om precies te zijn ad populum. Waarom zou ik serieus op een drogredenatie in moeten gaan? Het is niet voor niks een drogredenatie.
pi_135442779
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 15:51 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Er bestaat niet zoiets als nuance? De gulden middenweg? Er bestaat nog meer dan enkel alleen 'uitbuiting' aan de ene kant, of 'uitbuiting' aan de andere kant.

Een optimum qua inkomen is in ieders belang. Het is niet in het belang van de werknemer als de lonen te hoog liggen, want dan vermindert de werkgelegenheid en concurrentiekracht van het bedrijfsleven, en het is niet in het belang van de werkgever dat de lonen te laag liggen, want dan vermindert de inzet en de koopkracht, en dus de afzet van het bedrijfsleven.

Wat dat betreft zijn het communicerende vaten natuurlijk. Zwart - wit denken hierin is niet realistisch.

Overigens toont het nieuws vrijwel dagelijks aan dat bedrijven met van alles wegkomen en dat burgers nog altijd onvoldoende geinformeerd zijn, die mogelijkheden daartoe niet altijd hebben, of het gewoon geen fuck interesseert.

Paar voorbeeldjes? Paardenvlees verkopen als rundvlees, kinderen die onze kleding in elkaar naaien in derde wereld landen, asbest op ons brood, de praktijken achter Lidl en Aldi, en dat zijn slechts een paar voorbeelden.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
  maandag 13 januari 2014 @ 17:10:39 #138
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_135442874
quote:

[..]

Als iemand op een lap grond woont waar hij eigenaar van is, gelden in principe zijn regels (totdat het Nap wordt geschonden), niet die van andere mensen (behalve als hij hier vrijwillig mee ingestemd heeft). Dus nee, dat mag je niet zeggen.
Waarom Niet? Je kunt ons staatsbestel zien als een vereniging van eigenaren van een plak grond binnen een afgebakend gebied. Daar ben je wel eigenaar van een plak grond maar gelden er regels. Net als in een appartementencomplex of in al die cooperaties die je in libertopia hebt om dijken te bouwen en dergelijke.

Als ik me in het appartementencomplex niet neerleg bij de bewonersbijdrage dan wordt mij verzocht op te sodemieteren. Voor een staat werkt dat eigenlijk precies hetzelfde.
pi_135443037
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 16:54 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Ik vind het anders ook heel normaal als je daar normen opzet waarbij werknemers tegen uitbuiting beschermd worden en ook recht krijgen op een veilige gezonde werkplek.

De enige norm die we in libertopia kennen is "als het je niet bevalt lazer je maar op"

[..]

In allerlei derde wereldlanden komt men er anders prima mee weg. In de 19e eeuw bij ons ook.

Zoi het echt zo simpel zijn als die werknemers gewoon oplazeren?
Hoorde laatst nog verhalen van mijn Oma over haar vader (een turfsteker), ze draaiden dusdanige hoge productie met hun team dat ze gewoon een salaris konden eisen. Dit in tijden dat je enorm veel turfstekers had.

Was in de tijd voordat vakbonden echt populair werden in Drenthe, hij en zijn mannen eisten gewoon een minimaal salaris en wanneer het werk te zwaar was nog meer salaris. Met andere mannen gelijk als hem stond hij regelmatig in overleg om redelijk 1 lijn te trekken.

Lijkt verdacht veel op vakbonden he ;), vakbonden die hier in Drenthe toentertijd nog ernstig tegengewerkt werden door lokale autoriteiten. Als iemand ziek werd, werd er vanuit deze groep i.c.m. kerk voor hen gezorgd. Werkt allemaal wel best en is uiteindelijk vervangen door een enorm ambtenaren apparaat.

Waarom zou zoiets in deze tijd niet meer werken? Zijn we zoveel egoïstischer als mens geworden? Of is het vooral omdat de overheid de zorgplicht van de mensen heeft overgenomen.
pi_135443060
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 15:45 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Ben blij dat je het zelf ook een naar systeem vindt.

[..]

Dan valt er dus wat te zeggen voor decentralisering. Twee voordelen, kleinere overheden zijn makkelijker te benaderen/controleren, en je kunt eenvoudiger vluchten mocht het alsnog mis gaat.
Ik ben een warm voorstander van het subsidiariteitsbeginsel. Dus zoveel mogelijk, zo laag mogelijk neerleggen. Maar sommige zaken moet je gewoon gezamenlijk regelen, voor je eigen bestwil.

Maar je dramatisering over de huidige situatie komt me wel wat gezocht over hoor.
pi_135443099
quote:

[..]

Als iemand op een lap grond woont waar hij eigenaar van is, gelden in principe zijn regels (totdat het Nap wordt geschonden),
Immer dus? Er is namelijk bijna geen handeling die niet als een schending van iemand anders inegriteit gezien kan worden.
pi_135443145
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 16:05 schreef Wegenbouwer het volgende:

[..]

Waarom geef je geen antwoord? Gelden de eigen regels van Xa1pt of niet? Wil je dan toch ingrijpen of mag hij zijn vrouw gewoon als minderwaardige hoer behandelen en als oud vuil weggooien als hij klaar is? Immers het is zijn grond, dus zijn regels.
pi_135443168
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 17:03 schreef Kandijfijn het volgende:

[..]

De meerder vind iets dus het klopt is gewoon een drogredenatie om precies te zijn ad populum. Waarom zou ik serieus op een drogredenatie in moeten gaan? Het is niet voor niks een drogredenatie.
En wederom ontwijk je iedere inhoud...
pi_135443268
quote:
10s.gif Op maandag 13 januari 2014 17:19 schreef 99.999 het volgende:

[..]

En wederom ontwijk je iedere inhoud...
Ik ben op genoeg van je reacties in gegaan, dit vind ik gewoon een drogredenatie. Als je dat niet begrijpt deert me dat verder niet zoveel.
  maandag 13 januari 2014 @ 17:31:37 #145
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_135443592
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 17:07 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Er bestaat niet zoiets als nuance? De gulden middenweg? Er bestaat nog meer dan enkel alleen 'uitbuiting' aan de ene kant, of 'uitbuiting' aan de andere kant.

Een optimum qua inkomen is in ieders belang. Het is niet in het belang van de werknemer als de lonen te hoog liggen, want dan vermindert de werkgelegenheid en concurrentiekracht van het bedrijfsleven, en het is niet in het belang van de werkgever dat de lonen te laag liggen, want dan vermindert de inzet en de koopkracht, en dus de afzet van het bedrijfsleven.

Wat dat betreft zijn het communicerende vaten natuurlijk. Zwart - wit denken hierin is niet realistisch.

Overigens toont het nieuws vrijwel dagelijks aan dat bedrijven met van alles wegkomen en dat burgers nog altijd onvoldoende geinformeerd zijn, die mogelijkheden daartoe niet altijd hebben, of het gewoon geen fuck interesseert.

Paar voorbeeldjes? Paardenvlees verkopen als rundvlees, kinderen die onze kleding in elkaar naaien in derde wereld landen, asbest op ons brood, de praktijken achter Lidl en Aldi, en dat zijn slechts een paar voorbeelden.
Als die misstanden komen door burgers die zonder uitzondering voor de laagste prijs gaan.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  maandag 13 januari 2014 @ 17:35:19 #146
379943 Paper_Tiger
pi_135443715
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 17:10 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Waarom Niet? Je kunt ons staatsbestel zien als een vereniging van eigenaren van een plak grond binnen een afgebakend gebied. Daar ben je wel eigenaar van een plak grond maar gelden er regels. Net als in een appartementencomplex of in al die cooperaties die je in libertopia hebt om dijken te bouwen en dergelijke.

Als ik me in het appartementencomplex niet neerleg bij de bewonersbijdrage dan wordt mij verzocht op te sodemieteren. Voor een staat werkt dat eigenlijk precies hetzelfde.
Zo kun je ons staatsbestel dus helemaal niet zien. Lid worden van een VVE is een keuze lid worden van het staatsbestel niet. De vraag van TS is nu juist; waarom is er geen opt out? De term sociaal contract is ook als zon humbug omdat een contract impliceert dat twee partijen ervoor gekozen hebben en ervoor hebben getekend.
  maandag 13 januari 2014 @ 17:36:39 #147
379943 Paper_Tiger
pi_135443754
quote:
7s.gif Op maandag 13 januari 2014 17:16 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ik ben een warm voorstander van het subsidiariteitsbeginsel. Dus zoveel mogelijk, zo laag mogelijk neerleggen. Maar sommige zaken moet je gewoon gezamenlijk regelen, voor je eigen bestwil.

Maar je dramatisering over de huidige situatie komt me wel wat gezocht over hoor.
Voor je eigen bestwil :')
pi_135444291
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 17:36 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Voor je eigen bestwil :')
Ja, het is overduidelijk hij de maatschappelijke implicaties van wat hij voorstelt niet snapt.
  maandag 13 januari 2014 @ 17:52:08 #149
379943 Paper_Tiger
pi_135444311
quote:
2s.gif Op maandag 13 januari 2014 17:51 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Ja, het is overduidelijk hij de maatschappelijke implicaties van wat hij voorstelt niet snapt.
Er bestaat geen voor eigen bestwil.
pi_135444664
quote:
13s.gif Op maandag 13 januari 2014 17:52 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Er bestaat geen voor eigen bestwil.
Toch wel :).
pi_135445086
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 17:31 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Als die misstanden komen door burgers die zonder uitzondering voor de laagste prijs gaan.
Daar zit een kern van waarheid in, evenals dat ondernemers aan winst-maximalisatie doen. Maar de burgers gaan voor zo'n laag mogelijke prijs omdat het kan, omdat bedrijven vertellen dat ze voor dat bedrag kunnen produceren.

Als ondernemer met moreel besef en verantwoordelijkheidsgevoel kun je ook zeggen fuck off, voor dat geld kan ik niet produceren. Dat zou veel vaker moeten gebeuren wat mij betreft.

Maar over het algemeen blijken mensen - zowel ondernemers als consumenten - vooral voor korte termijn en financieel belang te kiezen.

Daarom ook dat er regels en autoriteiten noodzakelijk zijn om ernstigere misstanden te voorkomen.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_135456691
Helemaal mee eens, Tomatenboer.
  maandag 13 januari 2014 @ 22:05:45 #153
379943 Paper_Tiger
pi_135458023
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 18:13 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Daar zit een kern van waarheid in, evenals dat ondernemers aan winst-maximalisatie doen. Maar de burgers gaan voor zo'n laag mogelijke prijs omdat het kan, omdat bedrijven vertellen dat ze voor dat bedrag kunnen produceren.

Als ondernemer met moreel besef en verantwoordelijkheidsgevoel kun je ook zeggen fuck off, voor dat geld kan ik niet produceren. Dat zou veel vaker moeten gebeuren wat mij betreft.

Maar over het algemeen blijken mensen - zowel ondernemers als consumenten - vooral voor korte termijn en financieel belang te kiezen.

Daarom ook dat er regels en autoriteiten noodzakelijk zijn om ernstigere misstanden te voorkomen.
Duurzaamheid en consuminderen zou op school moeten worden besproken als vast lesonderdeel. Je lost iets niet op met regels maar met bewustwording.
  maandag 13 januari 2014 @ 23:22:37 #154
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_135462494
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 22:05 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Duurzaamheid en consuminderen zou op school moeten worden besproken als vast lesonderdeel. Je lost iets niet op met regels maar met bewustwording.
Consuminderen op school? Stalinistische overheidspropaganda. Consumeren is goed.
There are no things, but as a consequence there are as many things as we like
pi_135468541
Wel geinig.

Overheidsdiensten zijn geen opt-in, omdat je tegen je zelf in bescherming moet worden genomen.

Omdat je te dom bent om te schijten.

Laat het maar over aan de experts, die snappen wel hoe jij moet poepen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_135468733
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 07:33 schreef Lyrebird het volgende:
Wel geinig.

Overheidsdiensten zijn geen opt-in, omdat je tegen je zelf in bescherming moet worden genomen.

Omdat je te dom bent om te schijten.

Laat het maar over aan de experts, die snappen wel hoe jij moet poepen.
Dat is toch ook wat jij doet met je studenten, ze tegen zichzelf in bescherming nemen? Voor hun eigen bestwil?
Of zijn je studenten ook te dom om te poepen?
pi_135469073
quote:
2s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 08:07 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dat is toch ook wat jij doet met je studenten, ze tegen zichzelf in bescherming nemen? Voor hun eigen bestwil?
Of zijn je studenten ook te dom om te poepen?
Als UHD heb ik verantwoordelijkheden, en een van die verantwoordelijkheden is om mijn studenten een goede opleiding mee te geven. Deze verantwoordelijkheden staan in mijn functieomschrijving en als ik mijn werk niet goed doe, kan ontslag volgen.

De Nederlandse overheid heeft verantwoordelijkheden naar zich toe getrokken, waarover je van mening kunt verschillen of het nog van deze tijd is dat ze die verantwoordelijkheden heeft, en waarover je van mening kunt verschillen of het effectief is dat ze die verantwoordelijkheden heeft. Met een oplopende staatsschuld en een steeds groter beslag op het inkomen van de Nederlander staat het als een paal boven water dat de overheid haar taken niet aankan. Maar ontslaan kunnen we de overheid niet. Tot hier de verschillen tussen een overheid die meent dat haar burgers te dom zijn om te poepen maar ondertussen zelf de eindjes niet aan elkaar kan knopen en een UHD die z'n werk doet.

De TS zou zelf voor zijn pensioen willen zorgen, net zoals dat hij misschien nu al zelf zijn reisverzekering dekt (dwz, geen reisverzekering heeft, omdat hij zijn eigen reisverzekering niet gaat lopen flessen, dit itt vele andere Nederlanders waardoor de premie omhoog gaat). Maar dat is niet mogelijk, omdat overheidsprogramma's zijn opgesteld als piramidespelen (denk aan de AOW) of als communicerende subsidievaten, waarbij jongeren onder het mom van solidariteit gedwongen worden om de "zwakkeren in de samenleving" te sponsoren (die met hun 50e met pensioen zijn gegaan, in een riant koophuis met premie a wonen dat volledig is afbetaald, etc.). Kiezen ze voor een opt-out, dan stort het systeem in. Dat ligt niet aan die jongeren, die er immers nooit voor gestemd hebben, net zoals dat ze nooit hebben gestemd voor een gigantische staatsschuld die als een aambeeld om hun nek hangt, waardoor het steeds lastiger wordt om een baan te vinden en om een huis te kopen. Nee, dat ligt aan een overheid die haar zaakjes niet goed voor elkaar heeft, en voor het gemak jongeren als 'asociaal' neerzet, als die niet op willen draaien voor het faalbeleid van de overheid.

Maak dit soort "verzekeringen" transparant. Stel een verbod in op piramidespelen (verrek, die zijn verboden, maar toch trekt de overheid daar zelf niets van aan), laat de overheid sparen voor de AOW (neem een voorbeeld aan de Noren), gebruik verzekeringen om mensen te verzekeren, niet om geld her te verdelen, en neem een voorbeeld aan Singapore, dat met heel veel marktwerking en een efficiënte overheid er wel in slaagt om gezondheidszorg van hoge kwaliteit voor een lage prijs te leveren.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_135469125
We kunnen de verantwoordelijken prima ontslaan door ze naar huis te sturen en te vervangen door een anders samengestelde volksvertegenwoordiging. Een iets grotere schaal maar verder volstrekt vergelijkbaar. En tja, ook de problematiek is iets complexer dan een student die al of geen huiswerk maakt.
Maar de principes zijn eigenlijk gelijk.
pi_135469162
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 08:51 schreef 99.999 het volgende:
We kunnen de verantwoordelijken prima ontslaan door ze naar huis te sturen en te vervangen door een anders samengestelde volksvertegenwoordiging. Een iets grotere schaal maar verder volstrekt vergelijkbaar. En tja, ook de problematiek is iets complexer dan een student die al of geen huiswerk maakt.
Maar de principes zijn eigenlijk gelijk.
Jij lust daar wel pap van he, van schijndemocratie?

Nee, in Nederland maakt het geen ruk uit waar je op stemt. Of we met z'n allen op de SP of op de VVD stemmen, het coalitiesysteem is zo ontworpen dat de scherpe kantjes er van af worden geveild, en dat er niets verandert.
  dinsdag 14 januari 2014 @ 08:57:10 #160
379943 Paper_Tiger
pi_135469223
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 08:53 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Nee, in Nederland maakt het geen ruk uit waar je op stemt. Of we met z'n allen op de SP of op de VVD stemmen, het coalitiesysteem is zo ontworpen dat de scherpe kantjes er van af worden geveild, en dat er niets verandert.
Dat is ook mijn mening. Alles wijst er overigens op dat je de spijker op zijn kop slaat.
pi_135469326
quote:

[..]

Tja, een revolutie zit er niet zo in maar dat lijkt me niet verkeerd.
pi_135469361
quote:

[..]

Als we met z'n allen op 1 partij stemmen, dan doet het coalitiesysteem er niet toe natuurlijk.
pi_135469448
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 09:07 schreef Monolith het volgende:

[..]

Als we met z'n allen op 1 partij stemmen, dan doet het coalitiesysteem er niet toe natuurlijk.
inderdaad, dat we het er niet met zijn allen over eens zijn wat we willen maakt het nog niet ondemocratisch inderdaad.
pi_135469460
Dat heet gedwongen solidariteit TS. Stel dat we allemaal wel de vrije keuze zouden hebben, dan zou het hele systeem in elkaar pleuren.
pi_135469862
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 09:12 schreef 99.999 het volgende:

[..]

inderdaad, dat we het er niet met zijn allen over eens zijn wat we willen maakt het nog niet ondemocratisch inderdaad.
Dat was niet zozeer mijn punt. Mijn punt was dat een coalitiesysteem enkel compromissen oplevert, juist omdat we niet met z'n allen op één partij stemmen. Als we dat wel zouden doen, dan zou er een partij een meerderheid hebben en geen compromissen hoeven te sluiten.
  dinsdag 14 januari 2014 @ 09:41:20 #166
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_135469995
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 09:35 schreef Monolith het volgende:

[..]

Dat was niet zozeer mijn punt. Mijn punt was dat een coalitiesysteem enkel compromissen oplevert, juist omdat we niet met z'n allen op één partij stemmen. Als we dat wel zouden doen, dan zou er een partij een meerderheid hebben en geen compromissen hoeven te sluiten.
Is ook zo. Dat is ook gelijk de reden dat ik blanco stem
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')