quote:
Op dinsdag 14 januari 2014 08:07 schreef 99.999 het volgende:[..]
Dat is toch ook wat jij doet met je studenten, ze tegen zichzelf in bescherming nemen? Voor hun eigen bestwil?
Of zijn je studenten ook te dom om te poepen?
Als UHD heb ik verantwoordelijkheden, en een van die verantwoordelijkheden is om mijn studenten een goede opleiding mee te geven. Deze verantwoordelijkheden staan in mijn functieomschrijving en als ik mijn werk niet goed doe, kan ontslag volgen.
De Nederlandse overheid heeft verantwoordelijkheden naar zich toe getrokken, waarover je van mening kunt verschillen of het nog van deze tijd is dat ze die verantwoordelijkheden heeft, en waarover je van mening kunt verschillen of het effectief is dat ze die verantwoordelijkheden heeft. Met een oplopende staatsschuld en een steeds groter beslag op het inkomen van de Nederlander staat het als een paal boven water dat de overheid haar taken niet aankan. Maar ontslaan kunnen we de overheid niet. Tot hier de verschillen tussen een overheid die meent dat haar burgers te dom zijn om te poepen maar ondertussen zelf de eindjes niet aan elkaar kan knopen en een UHD die z'n werk doet.
De TS zou zelf voor zijn pensioen willen zorgen, net zoals dat hij misschien nu al zelf zijn reisverzekering dekt (dwz, geen reisverzekering heeft, omdat hij zijn eigen reisverzekering niet gaat lopen flessen, dit itt vele andere Nederlanders waardoor de premie omhoog gaat). Maar dat is niet mogelijk, omdat overheidsprogramma's zijn opgesteld als piramidespelen (denk aan de AOW) of als communicerende subsidievaten, waarbij jongeren onder het mom van solidariteit gedwongen worden om de "zwakkeren in de samenleving" te sponsoren (die met hun 50e met pensioen zijn gegaan, in een riant koophuis met premie a wonen dat volledig is afbetaald, etc.). Kiezen ze voor een opt-out, dan stort het systeem in. Dat ligt niet aan die jongeren, die er immers nooit voor gestemd hebben, net zoals dat ze nooit hebben gestemd voor een gigantische staatsschuld die als een aambeeld om hun nek hangt, waardoor het steeds lastiger wordt om een baan te vinden en om een huis te kopen. Nee, dat ligt aan een overheid die haar zaakjes niet goed voor elkaar heeft, en voor het gemak jongeren als 'asociaal' neerzet, als die niet op willen draaien voor het faalbeleid van de overheid.
Maak dit soort "verzekeringen" transparant. Stel een verbod in op piramidespelen (verrek, die zijn verboden, maar toch trekt de overheid daar zelf niets van aan), laat de overheid sparen voor de AOW (neem een voorbeeld aan de Noren), gebruik verzekeringen om
mensen te verzekeren, niet om geld her te verdelen, en neem een voorbeeld aan
Singapore, dat met heel veel marktwerking en een efficiënte overheid er wel in slaagt om gezondheidszorg van hoge kwaliteit voor een lage prijs te leveren.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson