abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_135445086
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 17:31 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Als die misstanden komen door burgers die zonder uitzondering voor de laagste prijs gaan.
Daar zit een kern van waarheid in, evenals dat ondernemers aan winst-maximalisatie doen. Maar de burgers gaan voor zo'n laag mogelijke prijs omdat het kan, omdat bedrijven vertellen dat ze voor dat bedrag kunnen produceren.

Als ondernemer met moreel besef en verantwoordelijkheidsgevoel kun je ook zeggen fuck off, voor dat geld kan ik niet produceren. Dat zou veel vaker moeten gebeuren wat mij betreft.

Maar over het algemeen blijken mensen - zowel ondernemers als consumenten - vooral voor korte termijn en financieel belang te kiezen.

Daarom ook dat er regels en autoriteiten noodzakelijk zijn om ernstigere misstanden te voorkomen.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_135456691
Helemaal mee eens, Tomatenboer.
  maandag 13 januari 2014 @ 22:05:45 #153
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_135458023
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 18:13 schreef Tomatenboer het volgende:

[..]

Daar zit een kern van waarheid in, evenals dat ondernemers aan winst-maximalisatie doen. Maar de burgers gaan voor zo'n laag mogelijke prijs omdat het kan, omdat bedrijven vertellen dat ze voor dat bedrag kunnen produceren.

Als ondernemer met moreel besef en verantwoordelijkheidsgevoel kun je ook zeggen fuck off, voor dat geld kan ik niet produceren. Dat zou veel vaker moeten gebeuren wat mij betreft.

Maar over het algemeen blijken mensen - zowel ondernemers als consumenten - vooral voor korte termijn en financieel belang te kiezen.

Daarom ook dat er regels en autoriteiten noodzakelijk zijn om ernstigere misstanden te voorkomen.
Duurzaamheid en consuminderen zou op school moeten worden besproken als vast lesonderdeel. Je lost iets niet op met regels maar met bewustwording.
a man convinced against his will is of the same opinion still
  maandag 13 januari 2014 @ 23:22:37 #154
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_135462494
quote:
0s.gif Op maandag 13 januari 2014 22:05 schreef Paper_Tiger het volgende:

[..]

Duurzaamheid en consuminderen zou op school moeten worden besproken als vast lesonderdeel. Je lost iets niet op met regels maar met bewustwording.
Consuminderen op school? Stalinistische overheidspropaganda. Consumeren is goed.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
pi_135468541
Wel geinig.

Overheidsdiensten zijn geen opt-in, omdat je tegen je zelf in bescherming moet worden genomen.

Omdat je te dom bent om te schijten.

Laat het maar over aan de experts, die snappen wel hoe jij moet poepen.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_135468733
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 07:33 schreef Lyrebird het volgende:
Wel geinig.

Overheidsdiensten zijn geen opt-in, omdat je tegen je zelf in bescherming moet worden genomen.

Omdat je te dom bent om te schijten.

Laat het maar over aan de experts, die snappen wel hoe jij moet poepen.
Dat is toch ook wat jij doet met je studenten, ze tegen zichzelf in bescherming nemen? Voor hun eigen bestwil?
Of zijn je studenten ook te dom om te poepen?
pi_135469073
quote:
2s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 08:07 schreef 99.999 het volgende:

[..]

Dat is toch ook wat jij doet met je studenten, ze tegen zichzelf in bescherming nemen? Voor hun eigen bestwil?
Of zijn je studenten ook te dom om te poepen?
Als UHD heb ik verantwoordelijkheden, en een van die verantwoordelijkheden is om mijn studenten een goede opleiding mee te geven. Deze verantwoordelijkheden staan in mijn functieomschrijving en als ik mijn werk niet goed doe, kan ontslag volgen.

De Nederlandse overheid heeft verantwoordelijkheden naar zich toe getrokken, waarover je van mening kunt verschillen of het nog van deze tijd is dat ze die verantwoordelijkheden heeft, en waarover je van mening kunt verschillen of het effectief is dat ze die verantwoordelijkheden heeft. Met een oplopende staatsschuld en een steeds groter beslag op het inkomen van de Nederlander staat het als een paal boven water dat de overheid haar taken niet aankan. Maar ontslaan kunnen we de overheid niet. Tot hier de verschillen tussen een overheid die meent dat haar burgers te dom zijn om te poepen maar ondertussen zelf de eindjes niet aan elkaar kan knopen en een UHD die z'n werk doet.

De TS zou zelf voor zijn pensioen willen zorgen, net zoals dat hij misschien nu al zelf zijn reisverzekering dekt (dwz, geen reisverzekering heeft, omdat hij zijn eigen reisverzekering niet gaat lopen flessen, dit itt vele andere Nederlanders waardoor de premie omhoog gaat). Maar dat is niet mogelijk, omdat overheidsprogramma's zijn opgesteld als piramidespelen (denk aan de AOW) of als communicerende subsidievaten, waarbij jongeren onder het mom van solidariteit gedwongen worden om de "zwakkeren in de samenleving" te sponsoren (die met hun 50e met pensioen zijn gegaan, in een riant koophuis met premie a wonen dat volledig is afbetaald, etc.). Kiezen ze voor een opt-out, dan stort het systeem in. Dat ligt niet aan die jongeren, die er immers nooit voor gestemd hebben, net zoals dat ze nooit hebben gestemd voor een gigantische staatsschuld die als een aambeeld om hun nek hangt, waardoor het steeds lastiger wordt om een baan te vinden en om een huis te kopen. Nee, dat ligt aan een overheid die haar zaakjes niet goed voor elkaar heeft, en voor het gemak jongeren als 'asociaal' neerzet, als die niet op willen draaien voor het faalbeleid van de overheid.

Maak dit soort "verzekeringen" transparant. Stel een verbod in op piramidespelen (verrek, die zijn verboden, maar toch trekt de overheid daar zelf niets van aan), laat de overheid sparen voor de AOW (neem een voorbeeld aan de Noren), gebruik verzekeringen om mensen te verzekeren, niet om geld her te verdelen, en neem een voorbeeld aan Singapore, dat met heel veel marktwerking en een efficiënte overheid er wel in slaagt om gezondheidszorg van hoge kwaliteit voor een lage prijs te leveren.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
pi_135469125
We kunnen de verantwoordelijken prima ontslaan door ze naar huis te sturen en te vervangen door een anders samengestelde volksvertegenwoordiging. Een iets grotere schaal maar verder volstrekt vergelijkbaar. En tja, ook de problematiek is iets complexer dan een student die al of geen huiswerk maakt.
Maar de principes zijn eigenlijk gelijk.
pi_135469162
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 08:51 schreef 99.999 het volgende:
We kunnen de verantwoordelijken prima ontslaan door ze naar huis te sturen en te vervangen door een anders samengestelde volksvertegenwoordiging. Een iets grotere schaal maar verder volstrekt vergelijkbaar. En tja, ook de problematiek is iets complexer dan een student die al of geen huiswerk maakt.
Maar de principes zijn eigenlijk gelijk.
Jij lust daar wel pap van he, van schijndemocratie?

Nee, in Nederland maakt het geen ruk uit waar je op stemt. Of we met z'n allen op de SP of op de VVD stemmen, het coalitiesysteem is zo ontworpen dat de scherpe kantjes er van af worden geveild, en dat er niets verandert.
  dinsdag 14 januari 2014 @ 08:57:10 #160
379943 Paper_Tiger
Neem verantwoordelijkheid
pi_135469223
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 08:53 schreef Lyrebird het volgende:

[..]

Nee, in Nederland maakt het geen ruk uit waar je op stemt. Of we met z'n allen op de SP of op de VVD stemmen, het coalitiesysteem is zo ontworpen dat de scherpe kantjes er van af worden geveild, en dat er niets verandert.
Dat is ook mijn mening. Alles wijst er overigens op dat je de spijker op zijn kop slaat.
a man convinced against his will is of the same opinion still
pi_135469326
quote:

[..]

Tja, een revolutie zit er niet zo in maar dat lijkt me niet verkeerd.
pi_135469361
quote:

[..]

Als we met z'n allen op 1 partij stemmen, dan doet het coalitiesysteem er niet toe natuurlijk.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_135469448
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 09:07 schreef Monolith het volgende:

[..]

Als we met z'n allen op 1 partij stemmen, dan doet het coalitiesysteem er niet toe natuurlijk.
inderdaad, dat we het er niet met zijn allen over eens zijn wat we willen maakt het nog niet ondemocratisch inderdaad.
pi_135469460
Dat heet gedwongen solidariteit TS. Stel dat we allemaal wel de vrije keuze zouden hebben, dan zou het hele systeem in elkaar pleuren.
pi_135469862
quote:
1s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 09:12 schreef 99.999 het volgende:

[..]

inderdaad, dat we het er niet met zijn allen over eens zijn wat we willen maakt het nog niet ondemocratisch inderdaad.
Dat was niet zozeer mijn punt. Mijn punt was dat een coalitiesysteem enkel compromissen oplevert, juist omdat we niet met z'n allen op één partij stemmen. Als we dat wel zouden doen, dan zou er een partij een meerderheid hebben en geen compromissen hoeven te sluiten.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
  dinsdag 14 januari 2014 @ 09:41:20 #166
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_135469995
quote:
0s.gif Op dinsdag 14 januari 2014 09:35 schreef Monolith het volgende:

[..]

Dat was niet zozeer mijn punt. Mijn punt was dat een coalitiesysteem enkel compromissen oplevert, juist omdat we niet met z'n allen op één partij stemmen. Als we dat wel zouden doen, dan zou er een partij een meerderheid hebben en geen compromissen hoeven te sluiten.
Is ook zo. Dat is ook gelijk de reden dat ik blanco stem
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')