quote:- soort camera
- soort lens
- ISO
- sluitertijd
- diafragma
- EV bias
- flits ja of nee
Wat vind je er zo lastig aanquote:Op zondag 22 december 2013 21:48 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Ik blijf de schemering een lastig moment vinden voor foto's
De belichting vooral. Alles is al snel te donker of te licht. Vind de schemering toch wel het moeilijkste moment van de dag om te fotograferen.quote:
Welkomquote:Op maandag 23 december 2013 12:39 schreef ExtremeBanaan het volgende:
Heb nu denk ik 2-3 weken mijn eerste SLR camera. Probeer te spelen met de sluitertijd, maar het is nog best wel een kunst. Zet hem ook nog vaak op auto omdat ik ook 'goede' foto's wil maken aangezien ik op verblijf ben in het buitenland. Lees dus graag mee in dit topic!
Thanks!quote:Op maandag 23 december 2013 12:40 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Welkom![]()
Je kunt ook de P stand proberen (hoe heet dat op de canon?) dan doet de camera heel veel zelf maar kun je kleine dingetjes al zelf instellen daar leer je het snelst van
Werk je vanuit de M?quote:Op maandag 23 december 2013 12:39 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
De belichting vooral. Alles is al snel te donker of te licht. Vind de schemering toch wel het moeilijkste moment van de dag om te fotograferen.
Scheelt weer haha.quote:Op maandag 23 december 2013 12:45 schreef ExtremeBanaan het volgende:
[..]
Thanks!
Ook maar is even onderzoeken dan, scheelt dat ik geen Canon heb en dus genoeg heb aan de P die je omschrijft!
Oke, hoe ga je te werk?quote:Op maandag 23 december 2013 12:46 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Over het algemeen genomen wel ja.
Ja ik probeer ISO zo laag mogelijk te houden. Dan ga ik naar het diafragma die stel ik in zoals ik wil. Meestal op 5.6 ofzo. (Op de 35mm zak ik als het moet nog wel verder, niet te ver want dan krijg je teveel scherptediepte niet altijd wenselijk) Sluitertijd staat bij mij meestal op 1/200 a 1/250 maar als ik hier zo kijk is dat vrij snel. Ik ben alleen niet erg stabiel in mijn handen.quote:Op maandag 23 december 2013 12:47 schreef Ynske het volgende:
[..]
Oke, hoe ga je te werk?
Vast ISO vast diafragma en van daar uit je belichtingsduur aanpassen?
Statiefquote:Op maandag 23 december 2013 12:54 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Ja ik probeer ISO zo laag mogelijk te houden. Dan ga ik naar het diafragma die stel ik in zoals ik wil. Meestal op 5.6 ofzo. (Op de 35mm zak ik als het moet nog wel verder, niet te ver want dan krijg je teveel scherptediepte niet altijd wenselijk) Sluitertijd staat bij mij meestal op 1/200 a 1/250 maar als ik hier zo kijk is dat vrij snel. Ik ben alleen niet erg stabiel in mijn handen.
Ik vind het best lastig uit te leggen wat ik nou eigenlijk doe haha
Zonder niet te doen?quote:
Als je dingen gaat doen als landschapjes en luchten dan is t makkelijker werken met een statief.quote:Op maandag 23 december 2013 12:58 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Zonder niet te doen?
Oh ja en hoe zit het nou precies met contrast krijgen bij bijv. Wolken. Ik snap dat dan je belichting precies goed moet zijn. Zijn daar nog truitjes voor? Behalve at handige metertje die mijn camera heeft.
Dat is ook zo'n term die je vaak hoort. Stoppen. Dat heeft toch met je diafragma en sluitertijd ofzo te maken? Zo de vraagbeerput is opengetrokken hier hoorquote:Op maandag 23 december 2013 13:00 schreef Ynske het volgende:
[..]
Als je dingen gaat doen als landschapjes en luchten dan is t makkelijker werken met een statief.
ik belicht meestal n kwart stop onder, omdat ik dat zelf mooier vind.
Lees ook eens hier: http://www.weerfotografie(...)wolken&pagina=wolken
Maakt nietquote:Op maandag 23 december 2013 13:07 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Dat is ook zo'n term die je vaak hoort. Stoppen. Dat heeft toch met je diafragma en sluitertijd ofzo te maken? Zo de vraagbeerput is opengetrokken hier hoor![]()
Kom de mooie landschappen naar mijn idee altijd tegen op het moment dat ik aan het hiken ben.. Uiteraard zonder statief haha.
Ah op die fiets. Ik snap wat je bedoeld idd. Ik vind zoals de camera het vaak aangeeft het net iets te licht allemaal.quote:Op maandag 23 december 2013 13:08 schreef Ynske het volgende:
[..]
Maakt niet
je hebt je belichtingsmetertje, als hij in t midden staat dan zou in theorie je belichting goed zijn. ik zorg er dan voor dat hij iets aan de linkerkant van t midden zit omdat ik dat mooier vind
k krijg m niet geopend op t werkquote:Op maandag 23 december 2013 13:11 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Ah op die fiets. Ik snap wat je bedoeld idd. Ik vind zoals de camera het vaak aangeeft het net iets te licht allemaal.
Nou weer lekker prullen als mijn camera terug is.
Dankjewel voor de antwoorden!![]()
En oh ja je wou met mijn Parijs foto laatst iets doen was dat nog gelukt trouwens?
Nee die staat op de laptop en die heb ik hier nu niet.quote:Op maandag 23 december 2013 13:12 schreef Ynske het volgende:
[..]
k krijg m niet geopend op t werkheb je een RAW bestand? anders kijk ik thuis even, dat bewerkt net wat lekkerder
Wat is dan voor jou de meerwaarde van de M-stand, als je hem eigenlijk gewoon als Tv gebruikt?quote:Op maandag 23 december 2013 12:54 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Ja ik probeer ISO zo laag mogelijk te houden. Dan ga ik naar het diafragma die stel ik in zoals ik wil. Meestal op 5.6 ofzo. (Op de 35mm zak ik als het moet nog wel verder, niet te ver want dan krijg je teveel scherptediepte niet altijd wenselijk) Sluitertijd staat bij mij meestal op 1/200 a 1/250 maar als ik hier zo kijk is dat vrij snel. Ik ben alleen niet erg stabiel in mijn handen.
Ik vind het best lastig uit te leggen wat ik nou eigenlijk doe haha
Omdat je dan alles zelf in de hand hebtquote:Op maandag 23 december 2013 13:16 schreef DonJames het volgende:
[..]
Wat is dan voor jou de meerwaarde van de M-stand, als je hem eigenlijk gewoon als Tv gebruikt?
? Hoe bedoel je? Geen idee wat de TV stand is trouwens heb een Nikon. Maar ik kan op de M stand alles zelf instellen de ISO, sluitertijd, diafragma enz. Dat kan op bijv. De P stand van mijn Nikon niet.quote:Op maandag 23 december 2013 13:16 schreef DonJames het volgende:
[..]
Wat is dan voor jou de meerwaarde van de M-stand, als je hem eigenlijk gewoon als Tv gebruikt?
Tv is tijdvoorkeuze, S op jouw Nikonquote:Op maandag 23 december 2013 13:18 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
? Hoe bedoel je? Geen idee wat de TV stand is trouwens heb een Nikon. Maar ik kan op de M stand alles zelf instellen de ISO, sluitertijd, diafragma enz. Dat kan op bijv. De P stand van mijn Nikon niet.
Aan TV zou ik niet genoeg hebben want ik stel zelf ook mijn diafragma in en ISO waardequote:Op maandag 23 december 2013 13:21 schreef Clicks_nl het volgende:
[..]
Tv is tijdvoorkeuze, S op jouw Nikon
ik gebruik eigenlijk alle standen op de mijne, afhankelijk van het onderwerp
S voor bijvoorbeeld autosport, M voor landschappen, volledig automatisch als ik op een feestje even snel wat kiekjes wil maken
ISO kan je nog steeds instellen (Bij mij dan). Het diafragma is dan weer afhankelijk van de hoeveelheid licht wat aanwezig is. Dus als je in de M-stand de sluitertijd instelt, de ISO, en daarna het diafragma instelt totdat de foto (volgens) de meter juist belicht is, doe je dus alleen zelf iets wat de camera beter en sneller kan. Vandaar dat ik het me afvraag.quote:Op maandag 23 december 2013 13:22 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Aan TV zou ik niet genoeg hebben want ik stel zelf ook mijn diafragma in en ISO waarde
Thanx ik moet eens een lijstje opsnorren van wat bij Nikon en wat bij canon wat is.
Ik prul liever zelf haha. Dat vind ik er ook zo Leuk aan. Heb mijn camera uitgeleend dus kan nu niet kijken wat hij op de s (tv) stand doet. Maar volgens mij kan ik dan alleen sluitertijd maar aanpassen en doet de camera de rest.quote:Op maandag 23 december 2013 13:29 schreef DonJames het volgende:
[..]
ISO kan je nog steeds instellen (Bij mij dan). Het diafragma is dan weer afhankelijk van de hoeveelheid licht wat aanwezig is. Dus als je in de M-stand de sluitertijd instelt, de ISO, en daarna het diafragma instelt totdat de foto (volgens) de meter juist belicht is, doe je dus alleen zelf iets wat de camera beter en sneller kan. Vandaar dat ik het me afvraag.
De M-stand gebruik je m.i. alleen als je het niet eens bent met de lichtmeter. Ik gebruik de M-stand bijvoorbeeld als ik een externe flitser gebruikt. De lichtmeter weet niet dat er op het moment van de foto een enorme bult licht zal zijn, dus daar houdt 'ie geen rekening mee. Ik weet wel beter natuurlijk
Klopt, net zoals je op de A stand zelf je diafragma instelt en de camera er de juiste sluitertijd bijzoekt.quote:Op maandag 23 december 2013 13:31 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Ik prul liever zelf haha. Dat vind ik er ook zo Leuk aan. Heb mijn camera uitgeleend dus kan nu niet kijken wat hij op de s (tv) stand doet. Maar volgens mij kan ik dan alleen sluitertijd maar aanpassen en doet de camera de rest.
Ja precies dat werkt niet voor mij haha.quote:Op maandag 23 december 2013 13:33 schreef Clicks_nl het volgende:
[..]
Klopt, net zoals je op de A stand zelf je diafragma instelt en de camera er de juiste sluitertijd bijzoekt.
ben ik niet met je eensquote:Op maandag 23 december 2013 13:29 schreef DonJames het volgende:
[..]
ISO kan je nog steeds instellen (Bij mij dan). Het diafragma is dan weer afhankelijk van de hoeveelheid licht wat aanwezig is. Dus als je in de M-stand de sluitertijd instelt, de ISO, en daarna het diafragma instelt totdat de foto (volgens) de meter juist belicht is, doe je dus alleen zelf iets wat de camera beter en sneller kan. Vandaar dat ik het me afvraag.
De M-stand gebruik je m.i. alleen als je het niet eens bent met de lichtmeter. Ik gebruik de M-stand bijvoorbeeld als ik een externe flitser gebruikt. De lichtmeter weet niet dat er op het moment van de foto een enorme bult licht zal zijn, dus daar houdt 'ie geen rekening mee. Ik weet wel beter natuurlijk
Ja maar in sommige standen gaat dat automatisch en bij M kun je dat dus zelf bepalenquote:Op maandag 23 december 2013 13:34 schreef DonJames het volgende:
Ik neem aan dat je bij een Nikon ook de ISO vast kan zetten (lees: in kan stellen).
Je mag het met me oneens zijn, maar jij kan nooit zo snel het diafragma handmatig bijstellen dan dat de computer van de camera dat kan.quote:Op maandag 23 december 2013 13:35 schreef Ynske het volgende:
ben ik niet met je eens
als je je camera kent dan ben je zelf net zo snel soms zelf sneller met instellen wat je wilt
Mwah. Of ik nou met m'n duim op een knopje moet drukken of aan een instelwieltje moet draaien, maakt voor mij niet uit.quote:daarnaast als je snel wilt switchen tussen bv Diafragma en Sluitertijd is t makkelijker te doen vanuit M.
Eens, dat zeg ik dan ook niet. Maar als je je sluitertijd instelt op de gewenste waarde, en dan aan het wieltje (diafragma) draait totdat het metertje in het midden staat, ben je iets overbodigs aan het doen. En dat mag, buiten het feit dat dat iets langzamer is is daar ook niks mis mee. Je kan je alleen afvragen of dat dan wel nuttig is, zeker voor een beginner.quote:Automagisch is niet altijd beter dan nadenken waar je mee bezig bent en je eigen gevoel volgen.
Als je dat bewust doet, met een doel. Dan wel ja. Anders is het onzinnig. Niet per sé fout, maar nuttig is anders.quote:Ik zeg niet dat t zelf doen altijd beter is maar je kunt wel beter je eigen ding in je foto's leggen.
Ik snap dan ook nog steeds niet waarom je tegenwoordig twee instelwieltjes moet hebben voor sluitertijd en diafragma. Noem me gerust een ouwe lul, maar ik vind gewoon een diafragmaring op de lens nog steeds het makkelijkste en snelste werken....quote:Op maandag 23 december 2013 13:40 schreef DonJames het volgende:
[..]
Je mag het met me oneens zijn, maar jij kan nooit zo snel het diafragma handmatig bijstellen dan dat de computer van de camera dat kan.
Je weet dat je diafragma bij nieuwe lenzen pas naar de diafragma waarde gaat als je de foto maakt, zodat je door je zoeker altijd goed beeld hebt?quote:Op maandag 23 december 2013 14:07 schreef Clicks_nl het volgende:
[..]
Ik snap dan ook nog steeds niet waarom je tegenwoordig twee instelwieltjes moet hebben voor sluitertijd en diafragma. Noem me gerust een ouwe lul, maar ik vind gewoon een diafragmaring op de lens nog steeds het makkelijkste en snelste werken....
Bij mij is dat een en hetzelfde wieltje. Voor diafragma moet ik alleen nog een extra knopje indrukken.quote:Op maandag 23 december 2013 14:07 schreef Clicks_nl het volgende:
[..]
Ik snap dan ook nog steeds niet waarom je tegenwoordig twee instelwieltjes moet hebben voor sluitertijd en diafragma. Noem me gerust een ouwe lul, maar ik vind gewoon een diafragmaring op de lens nog steeds het makkelijkste en snelste werken....
Weet ik, maar dat is niet nieuw.quote:Op maandag 23 december 2013 14:21 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Je weet dat je diafragma bij nieuwe lenzen pas naar de diafragma waarde gaat als je de foto maakt, zodat je door je zoeker altijd goed beeld hebt?
Irritant systeem is dat.quote:Op maandag 23 december 2013 14:22 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Bij mij is dat een en hetzelfde wieltje. Voor diafragma moet ik alleen nog een extra knopje indrukken.
Totdat je 2 wieltjes hebt...quote:Op maandag 23 december 2013 14:56 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Ik ondervind er geen hinder aan.
Op dat moment heb ik dan twee wieltjes en dan doet het er niet meer toe wat er op deze zat ^^ nee ik heb echt nog geen moment gehad waarbij ik dacht van wat een Kut systeem. Ben tot op heden gewoon nog erg blij met de camera die ik heb.quote:
Ik heb geen idee. Heb gewoon die van Nikon gekocht. Heb die toen voor ¤40 euro gekocht geloof ik.quote:Op dinsdag 24 december 2013 15:55 schreef xuryah het volgende:
Even een vraagje over accu's.
Ik wil een extra accu aanschaffen, maar vind de originele van nikon wel duur.
Nou hoorde ik dat de nieuwste update problemen kan geven met "nep" merken.
Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik zat te kijken naar Hahnel bijv.
ik heb die van ac4u, top accu's voor een top prijsquote:Op dinsdag 24 december 2013 15:55 schreef xuryah het volgende:
Even een vraagje over accu's.
Ik wil een extra accu aanschaffen, maar vind de originele van nikon wel duur.
Nou hoorde ik dat de nieuwste update problemen kan geven met "nep" merken.
Heeft iemand daar ervaring mee?
Ik zat te kijken naar Hahnel bijv.
Hij is nu 50 euro overal. Vind ik zo zondequote:Op dinsdag 24 december 2013 15:57 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Ik heb geen idee. Heb gewoon die van Nikon gekocht. Heb die toen voor ¤40 euro gekocht geloof ik.
Ah, eventjes afwachten dusquote:Op dinsdag 24 december 2013 16:21 schreef Ener-G het volgende:
Yep, werkt niet. Al zijn er gebruikers die succesvol gedowngrade hebben. En het lijkt erop dat het niet de bedoeling was van Nikon om 3rd party te killen, dus wellicht dat het nog gefixed wordt:
http://nikonrumors.com/20(...)-compatibility.aspx/
Pricewatch gekeken ook? Dan is het wel jammer jaquote:Op dinsdag 24 december 2013 16:23 schreef xuryah het volgende:
[..]
Hij is nu 50 euro overal. Vind ik zo zonde
quote:It works well with my nikon d5200 and also works with the latest nikon firmware upgrade.
Ik zag op ebay wel de originele, 2 voor omgerekend 27 euro!quote:Op dinsdag 24 december 2013 16:54 schreef shiznuts het volgende:
Op Amazon (.co.uk & .de) gekeken ook?
VB. http://www.amazon.co.uk/s(...)+EL14&sort=salesrank
Originele £27.40 (excl. verz.); populaire Ex-Pro: £14.97 met geen reviewwaardering lager dan 4/5 en:
[..]
Ik heb er geen ervaring mee. Bewust voor gekozen om het niet te doen. ik zag het niet zitten om een hele dag met vreemde mensen in een dierentuin rond te lopen haha. Maar als het je kleuk lijkt lekker doen. Baad het niet schaadt het niet.quote:Op dinsdag 24 december 2013 21:57 schreef Paksoi het volgende:
Ik heb sinds een aantal dagen een Canon 1100d in het bezit, bij mijn aankoop kreeg ik een voucher voor een EOS Workshop van de fotovakschool. De cursus kost in totaal 25 euro en ik vroeg me af of er iemand hier toevallig naar zo'n cursus (van de Canon actie) is geweest en zijn of haar ervaring wilt delen? Ik overweeg namelijk om me vanavond nog in te schrijven voor de dichtsbijzijnde cursus, maar ik wil graag de ervaringen van andere beginners horen die de cursus gevolgd hebben. Schijnt een vol dagprogramma te zijn, inclusief met lunch en om die 25 euro laat ik het niet, maar ik ben met name benieuwd hoe anderen deze cursus ervaren hebben.
Ik vind hem vrij donker.. Maar kan je een voorbeeld posten van wat je ongeveer probeert te bereiken?quote:Op donderdag 26 december 2013 17:45 schreef spoonD het volgende:
Hallo,
Ik ben net met de zonsondergang naar het "valkenburgsmeer" geweest, helaas was ik naar mijn mening net te laat om een normale foto te kunnen nemen.
Nu heb ik deze foto uitgekozen om een vraag over te stellen.
Waarom krijg ik de wolken niet zo gedetailleerd of in contrast of hoe je het wilt noemen...
[ afbeelding ]
Ligt dit dan aan de situatie, bewolkingsdichtheid of weet ik veel wat?
Of heb ik zelf iets helemaal verkeerd gedaan... de zon stond namelijk nog achter de wolken
groot genoeg?
[ afbeelding ]
Waarschijnlijk in het bewerken iets. Of het is niet rood genoeg. Ik wil evt. wel naar je RAW bestand kijken? Kun je die sturen?quote:Op donderdag 26 december 2013 18:09 schreef spoonD het volgende:
maar het geen wat bij mij wit is was ook rood... wat doe ik verkeerd
Als je slim bent wel. Als je in RAW fotografeert is je foto onbewerkt. Als je in JPG schiet word je foto al voorbewerkt door je camera en kan je er veel minder meequote:Op donderdag 26 december 2013 18:34 schreef spoonD het volgende:
heb niet in RAW geschoten... kan je die ook niet sturen helaas.
In het vervolg wel doen?
Waarschijnlijk heeft je camera ook de mogelijkheid om in RAW + jpg te schieten. Dan heb je beide files (onbewerkt + bewerkt door de camera) tot je beschikking. Nadeel is wel dat je geheugenkaartje eerder vol is.quote:Op donderdag 26 december 2013 18:34 schreef spoonD het volgende:
heb niet in RAW geschoten... kan je die ook niet sturen helaas.
In het vervolg wel doen?
Probeer er een half uurtje voor zonsondergang er te zijn, en blijf tot een half uur na zonsondergang. Met name als de zon onder is gegaan, dan zijn prachtige foto's te maken met zachte kleurenquote:Op donderdag 26 december 2013 18:46 schreef spoonD het volgende:
Bedankt voor de tip... Ik ga van de week wel weer de zonsondergang proberen te schieten.
Ik ben beginner, en ik weet niet hoe dit moet.quote:Op donderdag 26 december 2013 22:02 schreef Ener-G het volgende:
Spotmeting. Of belichtingscompensatie instellen. Klinkt ingewikkelder dan het is
In het eerste geval laat je de camera alleen op de vogel meten, in het tweede stel je een waarde in zodat ie lichtere foto's maakt dan ie meet.
Dan moet je bijv. Met een punt focussen. En dat punt dan op de vogel.dapstelt hij iig al scherp op de vogel.quote:Op donderdag 26 december 2013 22:07 schreef Clayton1 het volgende:
[..]
Ik ben beginner, en ik weet niet hoe dit moet.
ik zit te lezen op digitale fotografie tips, maar het lijkt erop dat je daar de tijd niet voor hebt om dit in te stellen.
Vogel komt aanvliegen en is 3 seconden later weer weg, dan moet ik hem al geschoten hebben.
of zie ik het verkeerd.
Manual stand gebruiken, diafragma f/8, ISO 400, en je sluitertijd zodanig instellen dat je lichtmeter onderin het schermpje op 0 staat. Uiteraard ervoor zorgen dat de vogel in het midden van je zoeker zit.quote:Op donderdag 26 december 2013 22:20 schreef Clayton1 het volgende:
Ik zag dit zojuist staan op internet.
300D heeft idd als nadeel dat je lichtmeting niet gewoon kunt instellen.
Normaal heeft hij dus evaluative.
Werkt je in M stand, dat gebruikt hij partial (wat ik nogal eens gebruikt)
En met het AE lock in een creatieve modi gebruikt hij nog iets anders.
Ik vind je foto's tof. Al eens aan een 35mm gedacht?quote:Op zondag 29 december 2013 20:17 schreef IrishBastard het volgende:
Gisteren in Zwolle naar een ijssculpturen tentoonstelling geweest. Mooi om te zien, verdomd lastig te fotograferen. Hoe krijg je die dingen er nou fatsoenlijk op zonder er doorheen te kijken
Vooral deze:
[ afbeelding ]
Deze zijn best goed gelukt, vind ik zelf
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Wel weer behoorlijk tegen de grenzen van mijn (helaas nu enige) 50mm lens aan gelopen: het was rete druk, dus afstand houden was niet altijd mogelijk, nog even los van de opstelling. Vrij weinig in het geheel kunnen vastleggen dus
Het diafragma van 1.8quote:Op maandag 30 december 2013 22:31 schreef xuryah het volgende:
Wat voegt een 35mm of een 50mm lens eigenlijk toe aan een 18-55mm lens?
Oke, duidelijk jaquote:Op maandag 30 december 2013 22:38 schreef Flipmoehoe het volgende:
[..]
Het diafragma van 1.8
Waar je met weinig licht nog aardig wat foto's kunt maken.
En leuk met scherpte - diepte kan spelen.
Aangezien een kitlens 18-55 op 55mm een diafragma van 5.6 heeft
Ik heb mijn 70-200 en de 50mm via mp.quote:Op maandag 30 december 2013 23:02 schreef xuryah het volgende:
In de fotozaak zeiden ze dat je beter geen lens kunt kopen van marktplaats, omdat daar vaak iets mee aan de hand is. Dat leek mij nogal onzin.
Kan wel gewoon toch? Ik zie hem op MP namelijk staan voor 115 euro. Dat scheelt zo'n 55 euro!
MP is niks mis mee, heb ik ook vaker lenzen op gekocht/verkocht.quote:Op maandag 30 december 2013 23:02 schreef xuryah het volgende:
In de fotozaak zeiden ze dat je beter geen lens kunt kopen van marktplaats, omdat daar vaak iets mee aan de hand is. Dat leek mij nogal onzin.
Kan wel gewoon toch? Ik zie hem op MP namelijk staan voor 115 euro. Dat scheelt zo'n 55 euro!
Maar ik heb een Nikon :pquote:Op maandag 30 december 2013 23:07 schreef Flipmoehoe het volgende:
[..]
Ik heb mijn 70-200 en de 50mm via mp.
Mankeert echt niks mee.
Kijken of de persoon zuinig met zijn spullen is en uiteraard ff testen.
Maar dit kan beter in het lenzen topic ipv hier
Dit topic dus
FOT / [Centraal] Canon topic deel 21 - Objectief beter dan de rest
Laat je vriendin eens op de volgende site kijken: http://www.digitalefotografietips.nl/basiscursus/ . Hier wordt alles op een begrijpelijke manier in het NL uitgelegdquote:Op maandag 30 december 2013 23:40 schreef Graindelay het volgende:
Ik ben al een tijdje aan informatie aan het zoeken voor mijn vriendin die graag wil beginnen met fotograveren. Ze heeft natuurlijk al een compact camera maar zou graag een nieuwe willen.
Ik wou haar dus een leuk " fotografie voor beginners" schrift/boek willen geven.
Heb natuurlijk zelf ook verschillende boeken/schriften gezien maar het viel me op dat soms de basis dingen zoals iso waarde, sluitertijd e.d. ontbreken.
Heben jullie misschien nog tips of schriften die zijn aan te raden? :$
Nette foto's, bij de eerste zou je de kleuren nog wat kunnen aandikken en bij de laatste kan je nog proberen om een soort van HDR tintje er aan toe te voegen (of een wat harder contrast), kijken hoe dat uitpakt.quote:Op dinsdag 31 december 2013 00:20 schreef xuryah het volgende:
[..]
Maar ik heb een Nikon :p
Vorig weekend trouwens mijn nieuwe camera even goed uitgetest.
Hier een paar foto's
[ link | afbeelding ]
Dusseldorf by Xurya, on Flickr
[ link | afbeelding ]
Dusseldorf by Xurya, on Flickr
[ link | afbeelding ]
Aachen by Xurya, on Flickr
Wat vinden jullie?
Ja die heb ik al vaker gehoord, maar volgens mij zit die nou net niet in die collection.quote:
Misschien. Bij mij iig nietquote:Op dinsdag 31 december 2013 11:28 schreef xuryah het volgende:
[..]
Ja die heb ik al vaker gehoord, maar volgens mij zit die nou net niet in die collection.
Misschien dat ik die later aanschaf
Wordt dat trouwens geen abonnement vanaf morgen?
Veel plezier met kijkenquote:Op dinsdag 31 december 2013 13:00 schreef xuryah het volgende:
Oh ik heb trouwens de Adobe Master collection. Daarin zit photoshop cs6.
Iemand daar bekend mee?
Gekocht voor 4000 euro neem ik aan?quote:Op dinsdag 31 december 2013 13:00 schreef xuryah het volgende:
Oh ik heb trouwens de Adobe Master collection.
Haha nee, via surfspot kreeg ik heel veel kortingquote:Op dinsdag 31 december 2013 13:17 schreef Susteren het volgende:
[..]
Gekocht voor 4000 euro neem ik aan?
http://www.bol.com/nl/p/a(...)ds/1003004012253420/
![]()
Omdat die software zwaar gesponsord word door Adobe (en andere leveranciers)quote:Op dinsdag 31 december 2013 13:20 schreef xuryah het volgende:
[..]
Haha nee, via surfspot kreeg ik heel veel kortingvoordeel van studeren
maar dat is hem wel ja :p
Jeetje wat duur! Hoe kunnen ze die zo goedkoop aanbieden via surfspot dan vraag ik me af
Stomme actiequote:Op dinsdag 31 december 2013 13:20 schreef xuryah het volgende:
[..]
Haha nee, via surfspot kreeg ik heel veel kortingvoordeel van studeren
maar dat is hem wel ja :p
Jeetje wat duur! Hoe kunnen ze die zo goedkoop aanbieden via surfspot dan vraag ik me af
Oh op die manier..quote:Op dinsdag 31 december 2013 13:50 schreef Clicks_nl het volgende:
[..]
Omdat die software zwaar gesponsord word door Adobe (en andere leveranciers)
Idee is dat als studenten lekker goedkoop met die software leren werken ze later in het bedrijfsleven ook die pakketten willen blijven gebruiken. En dan moet er door het bedrijf wel het volle pond betaald worden.
Hmm volgens mij valt het wel mee hoe stom deze actie was.quote:Op dinsdag 31 december 2013 13:51 schreef Ynske het volgende:
[..]
Stomme actie
je kunt beter rechtstreeks bij Adobe dit aanschaffen met je studenten korting. Surfspot zijn tijdslicenties.
Hoe werkt dat met surfspot? Ga je als je daar geen toegang meer toe hebt het volle pond betalen voor dat adobe abonnement?quote:Op dinsdag 31 december 2013 14:09 schreef Uncle het volgende:
Er wordt altijd en overal gebitched op surfspotMeestal door personen die zelf geen toegang hebben tot deze manier van aanschaf, en dus in de meeste gevallen (maar zeker niet alle) helemaal niets betaald hebben en dan anderen de les willen lezen...
![]()
Ik heb nu ook een Adobe CC abbonementje lopen voor nog geen 10 euro per jaar en had daarvoor de hele Adobe Suite voor nog geen 20 euro.Hartstikke handig, hartstikke goedkoop en hartstikke legaal! Hoe belachelijk anderen dat ook vinden
Jepquote:Op vrijdag 3 januari 2014 20:45 schreef Ener-G het volgende:
[..]
Hoe werkt dat met surfspot? Ga je als je daar geen toegang meer toe hebt het volle pond betalen voor dat adobe abonnement?
Een vriend van me heeft ook zo'n setje. Best leuk om er mee te beginnenquote:Op vrijdag 3 januari 2014 19:31 schreef xuryah het volgende:
Wat is het stil hier
Iemand ervaring met Polaroid filters?
Ik zag een Polaroid setje met 3 filters (UV, polarisatie en fluoriscerend) die mij wel leuk leek om mee te spelen. Van die laatste filter echter nog nooit gehoord, maar was sowieso al geïnteresseerd in een polarisatie filter.
CC voor 10 euro pee jaar?? Shut up and take my money!quote:Op dinsdag 31 december 2013 14:09 schreef Uncle het volgende:
Er wordt altijd en overal gebitched op surfspotMeestal door personen die zelf geen toegang hebben tot deze manier van aanschaf, en dus in de meeste gevallen (maar zeker niet alle) helemaal niets betaald hebben en dan anderen de les willen lezen...
![]()
Ik heb nu ook een Adobe CC abbonementje lopen voor nog geen 10 euro per jaar en had daarvoor de hele Adobe Suite voor nog geen 20 euro.Hartstikke handig, hartstikke goedkoop en hartstikke legaal! Hoe belachelijk anderen dat ook vinden
Volgens jaar ben jij studentquote:Op zaterdag 4 januari 2014 12:17 schreef Susteren het volgende:
[..]
CC voor 10 euro pee jaar?? Shut up and take my money!
Dan is dat het eerste wat ik koopquote:
Yups. Maar verschillende bedrijven en scholen kunnen verschillende overeenkomsten hebben met Surfspot dus ik weet niet hoe het met de HU zitquote:Op zaterdag 4 januari 2014 18:10 schreef Susteren het volgende:
[..]
Dan is dat het eerste wat ik koop
Serieus premiere, photoshop, dreamweaver en de rest voor een tientje?
Je zou bijna zeggen dat het eerder een symbolische prijs isquote:Op zaterdag 4 januari 2014 18:14 schreef Uncle het volgende:
[..]
Yups. Maar verschillende bedrijven en scholen kunnen verschillende overeenkomsten hebben met Surfspot dus ik weet niet hoe het met de HU zitEven afwachten dus.
Ja! Een zonnige en warme dag in de laatste week van novemberquote:Op zondag 5 januari 2014 11:31 schreef Ener-G het volgende:
Madrid?dat het een telefoonfoto is boeit mij niet, daar kan je ook prima compositie mee oefenen.
Nette compositie wel.quote:Op zondag 5 januari 2014 11:24 schreef Ansu het volgende:
[ afbeelding ]
Een telefoonfoto, dus ik weet niet helemaal of het hier hoort (zo niet excuses). Ik ben aan het sparen voor een spiegelreflex, alleen dat duurt nog eventjes. Heb van deze foto een stukje van de onderkant weggesneden, maar vindt compositie toch soms best lastig.
Telefoonfoto of niet, fijne foto om naar te kijken, compositie is goed. Het bootje rechtsonderin met op de achtergrond de toeristische attractie werkt goed, wat mooi was geweest, als het bootje rechtsonderin het enige bootje op het meer was, helaas kan jij dit niet bepalen. Al met al een goeie foto!quote:Op zondag 5 januari 2014 11:24 schreef Ansu het volgende:
[ afbeelding ]
Een telefoonfoto, dus ik weet niet helemaal of het hier hoort (zo niet excuses). Ik ben aan het sparen voor een spiegelreflex, alleen dat duurt nog eventjes. Heb van deze foto een stukje van de onderkant weggesneden, maar vindt compositie toch soms best lastig.
2 en 4 spreken mij het meest aan, 1 en 3 vind ik persoonlijk te veel contrast verschil hebben. 3 en 4 zijn ongeveer dezelfde foto's alleen is 4 in mijn ogen wel goed belicht. 3 is waarschijnlijk opzettelijk zo donker gemaakt om de zon te laten poppen. Persoonlijk vind ik dat niks, maar dat is persoonlijkquote:Op zondag 5 januari 2014 15:04 schreef spoonD het volgende:
Even naar het meer geweest met de hond... dit kunnen schieten.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Wat vinden jullie hiervan?
Probeer is wat nabewerking! Mag ik 1 van je foto's gebruiken om ze wat op te lichten en je een voorbeeld te geven? ( Niet heel veel van verwachten thoughquote:Op zondag 5 januari 2014 17:57 schreef spoonD het volgende:
nee foto's zijn niet genomen met een telefoon... vind het wel moeilijk om iets levendig op de foto te krijgen in de winter
Waarschijnlijk heb jij gedacht ooh leuk die "zon" erbij (omdat die duidelijk in beeld is).quote:Op zondag 5 januari 2014 15:04 schreef spoonD het volgende:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Wat vinden jullie hiervan?
Ik heb de 3e al foto al proberen te bewerken, het eerste probleem wat ik al tegenkwam was de hoeveelheid ruis die ik tegenkwam. Op het moment dat ik exposure toevoegde kwam er enorme ruis in beeld, dit heb ik zo klein mogelijk proberen te houden. Maar hierdoor ziet de foto er niet lekker uit. Met nabewerking heeft het ook weinig zin aangezien de ruis hoog is. Dit komt wss door de sensor van de telefoon. Welke telefoon gebruik je?quote:Op zondag 5 januari 2014 22:33 schreef spoonD het volgende:
ja sure!!!! ik hoor en zie de resultaten wel
Foto's waren niet gemaakt met een telefoon zei hij.quote:Op zondag 5 januari 2014 23:33 schreef J03llV het volgende:
[..]
Ik heb de 3e al foto al proberen te bewerken, het eerste probleem wat ik al tegenkwam was de hoeveelheid ruis die ik tegenkwam. Op het moment dat ik exposure toevoegde kwam er enorme ruis in beeld, dit heb ik zo klein mogelijk proberen te houden. Maar hierdoor ziet de foto er niet lekker uit. Met nabewerking heeft het ook weinig zin aangezien de ruis hoog is. Dit komt wss door de sensor van de telefoon. Welke telefoon gebruik je?
Morgen zal ik de foto hier posten, lig al in bed namelijken zal ik ook aangeven wat ik precies heb gedaan
wwoops las er helemaal overheen dat er NIET stond..quote:Op zondag 5 januari 2014 23:42 schreef xuryah het volgende:
[..]
Foto's waren niet gemaakt met een telefoon zei hij.
Het viel mij op bij mijn eigen foto's dat er in een .raw meer ruis aanwezig is dan in een .jpeg.
Is daar een verklaring voor?
Ik zie net dat je gewoon met een camera geschoten hebt, welkequote:Op zondag 5 januari 2014 22:33 schreef spoonD het volgende:
ja sure!!!! ik hoor en zie de resultaten wel
@xuryah dit dus.quote:Op zondag 5 januari 2014 23:59 schreef shiznuts het volgende:
Ja, dat is er. Bij RAW ondergaat de foto geen processing. Komt dus ook niet door de in-camera noise-reduction.
Waarom niet? Omdat je daar meer controle over hebt in post-production en dan kun je zelf een mate van noise-reduction toepassen die waarschijnlijk veel effectiever is en zorgt dat de foto beter uit de verf komt.
Door in RAW te schieten bepaal je naderhand dus pas hoe je de foto verwerkt wilt hebben. Je moet dan ook niet gaan denken dat je RAW-foto meteen beter is dan de JPEG. Je moet 'em wel eerst zelf door Adobe Camera Raw / Lightroom / enz halen voor dat betere resultaat. Interesseert dat je niet, of alleen soms, kun je vaak ook in RAW + JPEG schieten.
Ik vind de foto die jij hebt bewerkt het gras te groen. Maar dat is smaak denk ik.quote:Op maandag 6 januari 2014 02:19 schreef J03llV het volgende:
Het is 's nachts ik kan niet veel uitleggen ik ben moe zeg maar..
[ afbeelding ]
Origineel
[ afbeelding ]
Bewerkt
En een ander voorbeeld, zodat je kan zien wat nabewerking kan doen. En dit is persoonlijke smaak.
Dit is een raw van froknowsphoto bekend van youtube.
[ afbeelding ]
Origineel
[ afbeelding ]
Bewerkt
Als je vragen hebt vraag maar, nu ga ik slapen!
Nogal donker. Een silhouet kan werken als je met zulk tegenlicht hebt te maken, maar dan moet het m.i. wel een leuk, herkenbaar of spannend silhouet zijn. Nu is een groot deel van de foto gewoon zwart, zonder enige doortekening. Was jouw bedoeling om een silhouet te maken? Of probeerde je het bosje op de foto te krijgen? In dat geval heb je op een verkeerde plaats licht gemeten.quote:Op zondag 5 januari 2014 15:04 schreef spoonD het volgende:
[ afbeelding ]
Compositie is iets beter, maar ook deze is vrij donker. Probeer wel de horizon recht te houden (of recht te trekken achteraf).quote:[ afbeelding ]
Donker. Als silhouet beter dan de eerste, maar donker, donker, donker.quote:[ afbeelding ]
De beste van de set. Maar nog steeds een stop of 2 onderbelicht.quote:[ afbeelding ]
Donker, dus. Heb je je belichtingscompensatie verkeerd staan? Welke lichtmeetmethode gebruik je?quote:Wat vinden jullie hiervan?
Ik vind het zelf ook eigenlijk te groen, maar ik wilde laten zien hoe het eruit had kunnen zien ongeveer.quote:Op maandag 6 januari 2014 08:11 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Ik vind de foto die jij hebt bewerkt het gras te groen. Maar dat is smaak denk ik.
Ah okequote:Op maandag 6 januari 2014 15:41 schreef J03llV het volgende:
[..]
Ik vind het zelf ook eigenlijk te groen, maar ik wilde laten zien hoe het eruit had kunnen zien ongeveer.
Jaa zeker, die kerel geeft aardig wat goeie tips inderdaad!quote:Op maandag 6 januari 2014 16:15 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Ah okeverder die froknowsfoto heb ik veel van geleerd.
Ja zijn dvd weleens gezien? Vriend van me heeft die. Heb die ook gezien ideaal voor de echte beginner.quote:Op maandag 6 januari 2014 16:15 schreef J03llV het volgende:
[..]
Jaa zeker, die kerel geeft aardig wat goeie tips inderdaad!
Nooit gezien, zou het wel willen, maar ga daar niet voor betalenquote:Op maandag 6 januari 2014 16:17 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Ja zijn dvd weleens gezien? Vriend van me heeft die. Heb die ook gezien ideaal voor de echte beginner.
Ik ook niet haha had hem daarom ook geleend.quote:Op maandag 6 januari 2014 16:21 schreef J03llV het volgende:
[..]
Nooit gezien, zou het wel willen, maar ga daar niet voor betalen
Nabewerking moet je niet op rekenen. Met nabewerking kan je van een slechte foto hooguit een net iets minder slechte foto maken, maar een goeie foto zal het niet worden.quote:Op dinsdag 7 januari 2014 10:31 schreef spoonD het volgende:
Zo mensen wat een termen gebruiken jullie haha...
Ben nog maar een beginner he!
Ik heb me pas voorgesteld aan de camera haha...
Uhm ik heb de fotos geschoten tegen de zon met 1 of 2 stops (of meer) onder belichting omdat ik hoopte een mooi contrast te kunnen krijgen met de donkere grauwe kale bomen en de mooie fel blauwe hemel waar de zon erg zijn best deed.
Ik hoop het zo een beetje uit te leggen wat het doel was van deze fotos
Nu ik zie hoe je met nabewerking ook nog heel veel kan bereiken, besef ik me steeds meer dat ik een echte beginnen ben.
Zou ik me voorlopig niet druk over maken. JPEG is (voorlopig) ook prima.quote:Daarom ben ik echt blij met dit forum want hier wordt je zo goed geholpen. En ik zie nu inderdaad dat mijn fotos eigelijk nergens op slaan omdat ze te veel onder belicht zijn waardoor het geheel erg donker wordt. Als ik mijn foto vergelijk met die foto die bewerkt is... komt dat meer in de buurt van wat ik wilde bereiken met de foto
Helaas heb ik niet in raw gefotografeerd omdat ik dat niet nodig vond omdat ik met de automatische stand van me hond een paar fotos heb genomen en er dus eigelijk niet meer aan heb gedacht om dit om te zetten.
Mijn 2 centjes: probeer eerst de basis onder de knie te krijgen voordat je zelf gaat lopen klooien met belichtingscompensatie e.d. Eigenlijk vertel jij die superslimme lichtmeter van de camera "je doet het fout, ik weet het beter". En dat waag ik te betwijfelen..quote:Nogmaals ik ben erg blij met jullie tips... maar als ik in het vervolg nou weer zon situatie heb. Hoe kan ik dat dan het beste aanpakken.
Waarom Tv? Waarom de sluitertijd maximaal? Niet dat het per sé fout is (alhoewel ik voor die platen de noodzaak niet zie van een snelle sluitertijd), maar probeer je bewust te zijn van wat je doet, en waarom je dat doet.quote:Ik heb nu als ik me goed herinner de tv stand gebruikt met de allersnelste sluitertijd en eek zo laag mogelijke iso. Zoals ik eerder al aangaf ben ik wat wezen klooien met de onder belichting.
Ik hoop graag wat te horen want ik wil zondag graag weer een stuk gaan wandelen em fotos maken.
Bvd
Sluitertijd? Dat is niet logisch. Een snelle sluitertijd gebruik je als je onderwerp snel beweegt (bv. een auto die snel voorbij komt rijden) en je wil de auto scherp op de foto zetten. Voor stilstaande onderwerpen is een snelle sluitertijd gewoonweg niet nodig.quote:Op dinsdag 7 januari 2014 12:08 schreef spoonD het volgende:
...Omdat je natuurlijk tegen de zon in fotografeerd pak je natuurlijk het maximale..
Als je de belichting niet verandert, heeft de sluitertijd zelf geen invloed op de foto van een stilstaand onderwerp. Het diafragma wel.quote:en ik was aan het kijken wat effect zou wezen als ik ze sluiter langzamer zetten.
Voor landschappen is Av beter geschikt, maar dan moet je wel begrijpen wat het effect is van diafragma op een foto (namelijk scherptediepte).quote:Maar welke stand is dan het beste?
Ik vind het wel kort door de bocht om te zeggen dat de sluitertijd alleen voor bewegende objecten is. Het is wel degelijk één van de mogelijkheden om een foto donkerder te krijgen. In dit geval is diafragma wel de logische keuze, maar sluitertijd wegstrepen is niet helemaal waar natuurlijkquote:Op dinsdag 7 januari 2014 12:31 schreef DonJames het volgende:
[..]
Sluitertijd? Dat is niet logisch. Een snelle sluitertijd gebruik je als je onderwerp snel beweegt (bv. een auto die snel voorbij komt rijden) en je wil de auto scherp op de foto zetten. Voor stilstaande onderwerpen is een snelle sluitertijd gewoonweg niet nodig.
[..]
Als je de belichting niet verandert, heeft de sluitertijd zelf geen invloed op de foto van een stilstaand onderwerp. Het diafragma wel.
[..]
Voor landschappen is Av beter geschikt, maar dan moet je wel begrijpen wat het effect is van diafragma op een foto (namelijk scherptediepte).
Zelf klooien is helemaal prima, maar het scheelt wel een hoop wanneer je een klein beetje basiskennis hebt. Google maar eens op "belichtingsdriehoek", en één en ander zal snel wat duidelijker worden.
Hoe is de sluitertijd van invloed op een foto van een stilstaand iets bij gelijkblijvende belichting?quote:Op dinsdag 7 januari 2014 14:29 schreef IrishBastard het volgende:
[..]
Ik vind het wel kort door de bocht om te zeggen dat de sluitertijd alleen voor bewegende objecten is. Het is wel degelijk één van de mogelijkheden om een foto donkerder te krijgen. In dit geval is diafragma wel de logische keuze, maar sluitertijd wegstrepen is niet helemaal waar natuurlijk
Wind die je camera beweegt, beweging als je het knopje indrukt, bij 10 secpnden sluiter zie je verschil als je statief niet stabiel is. Ik zelf gebruik dan ook altijd de 2 sec timerquote:Op dinsdag 7 januari 2014 14:32 schreef DonJames het volgende:
[..]
Hoe is de sluitertijd van invloed op een foto van een stilstaand iets bij gelijkblijvende belichting?
Ja, natuurlijk, dan wel. Maar dan heb je het niet meer over snelle sluitertijden, wel?quote:Op dinsdag 7 januari 2014 14:38 schreef SunChaser het volgende:
[..]
Wind die je camera beweegt, beweging als je het knopje indrukt, bij 10 secpnden sluiter zie je verschil als je statief niet stabiel is. Ik zelf gebruik dan ook altijd de 2 sec timer
Beter dan M?quote:Op dinsdag 7 januari 2014 12:31 schreef DonJames het volgende:
Voor landschappen is Av beter geschikt,
Nou, je hebt nog twee (eigenlijk drie) variabelen die de belichting beïnvloeden: diafragma en ISO. Dan kun je zelfs nog een ND-filter gebruiken voor hele lange exposures om niet over te belichten.quote:Op dinsdag 7 januari 2014 14:58 schreef spoonD het volgende:
Ja inderdaad... begin nu te begrijpen dat ik een klein beetje op de verkeerde weg zat!!!
Maar als ik tegen de zon in eej foto maak met een lange sluiten dan krijg je toch echt een hele lichte foto... of een wit vlak... misschien brengt mij dat in de war.
Waarom wil je lange sluitertijd tegen de zon in? Strand of watervalfoto kan ik me als enige iets bij voorstellenquote:Op dinsdag 7 januari 2014 14:58 schreef spoonD het volgende:
Ja inderdaad... begin nu te begrijpen dat ik een klein beetje op de verkeerde weg zat!!!
Maar als ik tegen de zon in eej foto maak met een lange sluiten dan krijg je toch echt een hele lichte foto... of een wit vlak... misschien brengt mij dat in de war.
Zal de volgende keer av en dan wat experimenteren met de diafragma
Zelf een beetje proberen, kijken "als ik dit instel, dan gebeurt er dit" is ook goed. Maar de relatie tussen sluitertijd, diafragma en ISO, en welke effecten dat heeft op een foto, die zal je niet zo snel uit jezelf kunnen ontdekken.quote:Op dinsdag 7 januari 2014 15:17 schreef spoonD het volgende:
... ik wil gewoon weten wat mijn camera doet als ik hem instel met die boven genoemde waardes... nu krijg ik te horen dat ik dat beter niet in de Tv stand kan doen maar beter in de Av stand. Met deze informatie kan ik weer verder. ....
Ik ben erg gecharmeerd van chipclean in de buurt van Nijmegen. Erg deskundig, en betaalbaar. Wellicht een optie voor je. Kun je ook direct je lenzen laten calibreren op je bodyquote:Op dinsdag 7 januari 2014 16:07 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ik wil mijn camera laten reinigen. Wat kost dat zo'n beetje? En weet iemand er een in de buurt van Eindhoven?
Mja Maar dan moet ik naar Nijmegen toe. Zal het iig in mijn achterhoofd houden. Maar er zal toch ook wel iets goeds zitten in zo'n stad als Eindhoven?quote:Op dinsdag 7 januari 2014 18:43 schreef Nalbandian het volgende:
[..]
Ik ben erg gecharmeerd van chipclean in de buurt van Nijmegen. Erg deskundig, en betaalbaar. Wellicht een optie voor je. Kun je ook direct je lenzen laten calibreren op je body. En nee, ik krijg geen commissie van dat bedrijf.
Kijk maar eens op deze site: http://www.canonoutsideofauto.ca/play/quote:Op dinsdag 7 januari 2014 14:58 schreef spoonD het volgende:
Zal de volgende keer av en dan wat experimenteren met de diafragma
Snap inderdaad niet waarom je hier wilt flitsenquote:Op woensdag 8 januari 2014 14:12 schreef NLjordi het volgende:
Hallo allen,
een aantal maanden geleden heb ik me al eens gemeld in dit topic met een aantal vragen. Die vragen waren toen beantwoord en de resultaten waren toen vele malen beter.
Door dat mijn vader inmiddels een flitser gekocht heeft, ga ik weer wat vragen stellen
informatie camera + flitser:
Sony a500
Metz 58 af-2 digital
flitser op een hoek van 45 graden omhoog gezet.
Omnibounce is onderweg vanuit china!
foto 1:
[ afbeelding ]
Deze foto heb ik vandaag buiten geschoten. Flitser aan en heb wat lopen klooien met wit balans + - etc. De foto vind ik zelf te licht, voornamelijk omdat de zwanen wegvallen. Hoe is dit op te lossen?
foto 2:
[ afbeelding ]
zelfde als foto 1 alleen minder. zwaan valt nog steeds weg
Graag tips/trucs om foto's mooier te lijken. meer info over foto's etc kan ik altijd geven.
En nu trek je ook weer te snel conclusies. Dat het in dit geval niet werkt met flits betekent niet dat het in andere gevallen juist wel een goed idee kan zijn om een flits te gebruiken.quote:Op donderdag 9 januari 2014 14:26 schreef NLjordi het volgende:
Bedankt voor jullie info, waarom ik buiten flits komt omdat ik ooit eens van iemand heb gehoord dat je de mooiste resultaten met flits krijgt
Zal voortaan overdag buiten geen flits meer gebruiken
Wanneer ik meer vragen heb zal ik die stellen, maar momenteel eerst even een danswedstrijd afwachten waar de meeste foto's van zullen komen en waarom we de flitser ook gekocht hebben. Tijdens dansen heb je veel snelle bewegingen namelijk en soms moeilijk licht.
Dat is weer te ondervangen door met langere sluitertijden en statieven te gaan spelen. Ik kan dan rustig een hele avond op pad zijn en met 8 foto's thuis komen.quote:Op donderdag 9 januari 2014 14:55 schreef Clicks_nl het volgende:
namelijk kijken en nadenken VOOR je de foto maakt.
Van een spiegelreflex? Nee, dat kan je niet zomaar aanzetten. Je moet dan een ander matglas kopen (als dat verwisselbaar is). Of ghetto-style een lijntje tekenen/afplakken op de spiegel.quote:Op donderdag 9 januari 2014 17:01 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Weet iemand of je een raster aan kan zetten in je zoeker! Ik heb veel problemen om een vuurtoren bijvoorbeeld recht te krijgen in een foto. Weet niet of meer mensen dat hebben of dat het komt omdat ik niet zulke goede ogen heb. Maar op de een of andere manier staan ze vaak iets scheef.
Ja klopt in live view kan dat idd. Maar ik vind dat zo verrot werken haha.quote:Op donderdag 9 januari 2014 17:09 schreef DonJames het volgende:
[..]
Van een spiegelreflex? Nee, dat kan je niet zomaar aanzetten. Je moet dan een ander matglas kopen (als dat verwisselbaar is). Of ghetto-style een lijntje tekenen/afplakken op de spiegel.
In de live-view kan het meestal wel.
Hangt van de camera af. In de D90 kan het wel, maar weet niet meer welk model jij hebt.quote:Op donderdag 9 januari 2014 17:01 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Weet iemand of je een raster aan kan zetten in je zoeker! Ik heb veel problemen om een vuurtoren bijvoorbeeld recht te krijgen in een foto. Weet niet of meer mensen dat hebben of dat het komt omdat ik niet zulke goede ogen heb. Maar op de een of andere manier staan ze vaak iets scheef.
D5100quote:Op donderdag 9 januari 2014 17:23 schreef Clicks_nl het volgende:
[..]
Hangt van de camera af. In de D90 kan het wel, maar weet niet meer welk model jij hebt.
Ja dat snap ik. Maar ik zou het ook graag gewoon zo kunnen.quote:Op donderdag 9 januari 2014 19:15 schreef J03llV het volgende:
[..]
Je kan de foto naderhand rechtzetten in Lightroom?
Daar kan het inderdaad niet mee.quote:
Daar heb je inderdaad gelijk in dat ik te snel een conclusie trok. Dit heeft te maken met onwetendheid en ik dus van alles uit ga wat er aan tips gegeven wordt.quote:Op donderdag 9 januari 2014 14:55 schreef Clicks_nl het volgende:
[..]
En nu trek je ook weer te snel conclusies. Dat het in dit geval niet werkt met flits betekent niet dat het in andere gevallen juist wel een goed idee kan zijn om een flits te gebruiken.
Probeer eens te bedenken wat het verschil zou zijn als je geen witte maar een zwarte zwaan zou zien.
Zo af en toe voel ik me oud als ik denk aan het verschil hoe ik heb leren fotograferen en hoe het nu gaat.
Met analoge camera's had ik een rolletje van 36 opnames dat me per afdruk iets van 50 cent kostte. Als 15 jarige kostte een rolletje kopen, ontwikkelen en afdrukken me dus gewoon een week zakgeld.
Die situatie zorgde ervoor dat je bij een foto eerst keek, nadacht wat het licht deed en dan pas afdrukte.
Soms heb ik het idee dat digitale camera's het te makkelijk maken om gewoon maar raak te schieten en thuis pas uit te zoeken of het een leuke foto is geworden.
Hiermee verdwijnt de belangrijkste manier om mooiere foto's te kunnen maken, namelijk kijken en nadenken VOOR je de foto maakt.
Overigens ga ik er hierbij vanuit dat als het je interesse heeft je sowieso eens begint met jezelf een klein beetje te verdiepen in de theorie van belichting en compositie. Een aanrader is bijvoorbeeld http://www.cursus-fotografie.nl/belichten.php eens door te lezen op een avond.
Ik ben een zeikerd ik wil al mijn lenzen hebben met auto focus. Ik heb ook een case logischoudertaspa van een euro of 80 dacht ik dat hij koste. Bedenk me net dat ik ook nog een rugzak heb. Die was wel duur rond de 200 geloof ik.quote:Op maandag 19 mei 2014 17:44 schreef IrishBastard het volgende:
Ik heb een slingshot van Caselogic geloof ik, 35 euro ofzo? Dat vind ik niet zo heel duur
Lenzen zijn er ook, wat ouder en soms dus manueel, vanaf 50 euro. Wel even zoeken, maar als het niet bevalt kun je ze volgens mij vaak voor hetzelfde geld wel weer kwijt
Kun je daar geen pasring voor krijgen?quote:Op maandag 19 mei 2014 21:08 schreef IrishBastard het volgende:
De lens die ik gevonden had bleek een Sony/Minolta mount te hebben, daar ging mijn koopjeNu weer even verder zoeken. Wel nog een geaccepteerd bod op een kleine tele die best goed gereviewed wordt én heel betaalbaar is
Dan koop ik er liever een die direct goed isquote:Op maandag 19 mei 2014 22:03 schreef Clayton1 het volgende:
[..]
Kun je daar geen pasring voor krijgen?
oke, das de keuze die je maakt natuurlijkquote:Op maandag 19 mei 2014 22:21 schreef IrishBastard het volgende:
[..]
Dan koop ik er liever een die direct goed is
Zoomlens heb je al vanaf 7 tientjes.. Of bedoel je een tele-zoomlens?quote:Op maandag 19 mei 2014 17:14 schreef xuryah het volgende:
Ik wil graag een zoomlens, maar geen geld..![]()
Het kan ook komen door het perspectief, dan helpt een raster ook niet direct. Als je relatief dichtbij staat en de camera omhoog richt bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 9 januari 2014 17:01 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Wow oud bericht gequote, het gaat ondertussen al beter trouwens. Wat zijn dat voor lenzen?quote:Op dinsdag 20 mei 2014 08:45 schreef Ener-G het volgende:
[..]
Het kan ook komen door het perspectief, dan helpt een raster ook niet direct. Als je relatief dichtbij staat en de camera omhoog richt bijvoorbeeld.
Je kan het achteraf wel enigzins corrigeren in photoshop, maar dit is eigenlijk de reden dat tilt/shift lenzen zijn uitgevonden
Zal ook wel een mooi prijskaartje aan hangen aan zulke lenzen haha.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 08:58 schreef Ener-G het volgende:
Lenzen waarbij je het frontelement kan 'kantelen':
[ afbeelding ]
Daarmee kantel je het scherstelvlak, en kun je gebruiken om perspectief te corrigeren:
[ afbeelding ]
Meer info
Je kan zulke lenzen ook (mis) bruiken om van die grappige miniatuur foto's en filmpjes te maken, maar dat is inmiddels net zo'n cliche geworden als HDR.
Hogere iso en of wat langere sluitertijd om het minder donker te maken. Door je ISO omhoog te gooien krijg je meer ruis wat bij dit soort foto's ook wel iets extra's kan geven.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 10:07 schreef geelkuikentje het volgende:
Ik ben een tijdje geleden naar een verlaten begraafplaats geweest en een paar foto's gemaakt 's nachts. Wil graag een beetje een zetje in de goede richtingWil de foto's er wat 'creepier' uit laten zien. Heb twee voorbeelden (misschien zijn ze allebei geen goede basis
):
[ afbeelding ]
originele grootte
ISO 400
f/3,5
16,3 s
18 mm
[ afbeelding ]
originele grootte
ISO 400
f/3,5
54,8 s
18 mm
Heb een beetje met een zaklamp bijgelicht in het midden tijdens het fotograferen. Van allebei de foto's heb ik de NEF files nog.
Staan er achter je ook bomen, erg donker plekje zo te zien. Zou wachten op een heldere nacht met volle maan, geeft veel extra licht en mooie schaduwen. Verwacht dat je dan nog wel aan een sluitertijd van 15 seconden op iso 1600 moet denken, of voor minder ruis 30 seconden op iso 800...quote:Op dinsdag 20 mei 2014 10:07 schreef geelkuikentje het volgende:
Ik ben een tijdje geleden naar een verlaten begraafplaats geweest en een paar foto's gemaakt 's nachts. Wil graag een beetje een zetje in de goede richtingWil de foto's er wat 'creepier' uit laten zien. Heb twee voorbeelden (misschien zijn ze allebei geen goede basis
):
[ afbeelding ]
originele grootte
ISO 400
f/3,5
16,3 s
18 mm
[ afbeelding ]
originele grootte
ISO 400
f/3,5
54,8 s
18 mm
Heb een beetje met een zaklamp bijgelicht in het midden tijdens het fotograferen. Van allebei de foto's heb ik de NEF files nog.
Met deze foto's van overdag kun je natuurlijk ook nachtfoto's faken.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 10:40 schreef geelkuikentje het volgende:
Dacht eigenlijk al dat ze niet heel bruikbaar waren
Heb ook een paar overdag foto's gemaakt alleen die vond ik niet zo boeiend omdat het licht zo hard was, misschien vinden jullie ze wel boeiend:
[ afbeelding ]
originele grootte
ISO 100
1/500 s
35 mm
f/1,8
[ afbeelding ]
originele grootte
Los bordje van een grafsteen op de begraafplaats
ISO 100
1/25 s
35 mm
f/2,2
[ afbeelding ]
originele grootte
ISO 100
1/1000 s
35 mm
f/1,8
Zelf vond ik het harde zonlicht niet bijdragen aan de foto's maar ik was daar toevallig met mooi weer.
Die eerste en derde (vooral de derde) vind ik tofquote:Op dinsdag 20 mei 2014 10:40 schreef geelkuikentje het volgende:
Dacht eigenlijk al dat ze niet heel bruikbaar waren
Heb ook een paar overdag foto's gemaakt alleen die vond ik niet zo boeiend omdat het licht zo hard was, misschien vinden jullie ze wel boeiend:
[ afbeelding ]
originele grootte
ISO 100
1/500 s
35 mm
f/1,8
[ afbeelding ]
originele grootte
Los bordje van een grafsteen op de begraafplaats
ISO 100
1/25 s
35 mm
f/2,2
[ afbeelding ]
originele grootte
ISO 100
1/1000 s
35 mm
f/1,8
Zelf vond ik het harde zonlicht niet bijdragen aan de foto's maar ik was daar toevallig met mooi weer.
Ja ik bedoel een tele-lens.. en het liefste een met VR en AF-S enzo.quote:Op maandag 19 mei 2014 23:38 schreef CrashO het volgende:
[..]
Zoomlens heb je al vanaf 7 tientjes.. Of bedoel je een tele-zoomlens?
*Een standaard kitlens zoals de 18-55 is ook een zoomlens. Je kan namelijk van 18mm zoomen tot 55mm.. Dus ik neem aan dat je eigenlijk een tele-lens bedoeld. Al dan niet een met zoom.
Tip, sla deze foto op, doe rechtermuis op foto op je harddisk en kijk bij details naar de instellingen (als je Windows hebt). In dit geval staat alles in de EXIFwat betreft instellingen en objectief.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 16:14 schreef Maargoed. het volgende:
Even een vraagje: hoe kan ik onderstaande foto's namaken? Die onscherpe achtergrond vind ik persoonlijk prachtig maar ik heb geen idee met welke instellingen/objectief ik dit kan nadoen.
[ afbeelding ]
Ohja inderdaad, bedankt!quote:Op dinsdag 20 mei 2014 21:09 schreef Weakling het volgende:
[..]
Tip, sla deze foto op, doe rechtermuis op foto op je harddisk en kijk bij details naar de instellingen (als je Windows hebt). In dit geval staat alles in de EXIFwat betreft instellingen en objectief.
Daar kun je het nog mee proberen of iig oefenenquote:Op woensdag 21 mei 2014 09:00 schreef Maargoed. het volgende:
[..]
Ohja inderdaad, bedankt!
Er staat F-stop "1,6", neem aan dat dat de aperture range is? Zo ja dan heb ik nog even te gaan, ik heb minimaal 3,5.
Dan toch maar een keer een ander objectief kopenquote:Op woensdag 21 mei 2014 09:02 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Daar kun je het nog mee proberen of iig oefenenhet effect zal minder zichtbaar zijn alleen
Welke camera heb je?quote:Op woensdag 21 mei 2014 09:03 schreef Maargoed. het volgende:
[..]
Dan toch maar een keer een ander objectief kopen
Ik heb ook een Nikon maar dan de D5100quote:Op woensdag 21 mei 2014 09:32 schreef Maargoed. het volgende:
[..]
Nikon D40, nu met een Nikon 18 - 135mm.
Zit nog te twijfelen, denk dat ik een 50mm ga kopen.quote:Op woensdag 21 mei 2014 09:35 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Ik heb ook een Nikon maar dan de D5100ik heb zelf ook een 35 mm 1.8 en daar kun je heel leuk met de scherptediepte mee spelen. En hij is niet duur
Kan ook, al vond ik dat een fijne voor portret alleen voor andere dingen teveel zoom hebbenquote:Op woensdag 21 mei 2014 09:37 schreef Maargoed. het volgende:
[..]
Zit nog te twijfelen, denk dat ik een 50mm ga kopen.
Kwestie van wennen, heb nu alleen een 50mm. Sommige situaties zijn wel lastig, das waarquote:Op woensdag 21 mei 2014 09:40 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Kan ook, al vond ik dat een fijne voor portret alleen voor andere dingen teveel zoom hebben
Het is maar net wat je fijn vind denk ik. Heb mijn 50 mm ingeruild tegen de 35 haha.quote:Op woensdag 21 mei 2014 19:36 schreef IrishBastard het volgende:
[..]
Kwestie van wennen, heb nu alleen een 50mm. Sommige situaties zijn wel lastig, das waar
Dat is echt goedkoop..ik heb een 70-300 van 500 euro hier liggenquote:Op donderdag 22 mei 2014 21:48 schreef IrishBastard het volgende:
Ha, mijn goedkope doch prijs-kwaliteit goed gereviewde telelens wordt zaterdag verstuurd. Is een Nikon 70-210 AF f4-5.6 geworden. Ben erg benieuwdGa me er geen buil aan kunnen vallen voor de 60 euro inclusief die hij me gekost heeft
Even naar gekeken, en dan heb je wel VR. Dat wel, maar ook tweedehands heb ik daar echt nog even geen 300+ euro voor overquote:Op donderdag 22 mei 2014 21:51 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Dat is echt goedkoop..ik heb een 70-300 van 500 euro hier liggen
Ja, absoluutquote:
Ik heb hem al wel een hele tijd dat scheelt en agh ik ben er blij mee. Lens zonder vr wordt hem voor mij sowieso niet.quote:Op donderdag 22 mei 2014 21:54 schreef IrishBastard het volgende:
[..]
Even naar gekeken, en dan heb je wel VR. Dat wel, maar ook tweedehands heb ik daar echt nog even geen 300+ euro voor over
Kan dat op een moderne body?quote:Op donderdag 22 mei 2014 21:57 schreef IrishBastard het volgende:
[..]
Ja, absoluutIs een lens van de jaren '90, op zijn jongst
Die E Series die ik had was toen de eerste serie, die was nog uit de jaren '70
Dat geloof ik direct, die 70-300 bedoel je toch? Ik heb begrepen dat daar echt een fors verschil in zit, ook qua vertekening en scherpte. Mijn broer heeft ook de Nikon, dus daarmee ben ik mijn zoektocht ook gestart. Hield alleen wel op zodra ik die prijzen zagquote:Op donderdag 22 mei 2014 21:57 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Ik heb hem al wel een hele tijd dat scheelt en agh ik ben er blij mee. Lens zonder vr wordt hem voor mij sowieso niet.
De sigma is een stuk goedkoper maargoed dat voel je er wel aan af.
70-300 bedoel ik idd. Mij werd verteld dat de sigma net zo goed zou zijn. Ik was het daar niet mee eens. Heb toen de Nikon gekocht. Voelt beter aan. Lijkt sneller te zijn. Of de foto's echt beter zijn weet ik zo niet.quote:Op donderdag 22 mei 2014 22:00 schreef IrishBastard het volgende:
[..]
Dat geloof ik direct, die 70-300 bedoel je toch? Ik heb begrepen dat daar echt een fors verschil in zit, ook qua vertekening en scherpte. Mijn broer heeft ook de Nikon, dus daarmee ben ik mijn zoektocht ook gestart. Hield alleen wel op zodra ik die prijzen zag
Vind het fotograferen erg leuk, en een beetje lenzen testen ook, maar dan moet het wel leuk blijven. Voor dit geld kan ik me geen buil vallen, en als een bepaald bereik me bevalt kan ik altijd upgraden
Bij Nikon wel. De F Mount bestaat sinds de jaren '50, dus dat is mechanisch allemaal uitwisselbaarquote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De Nikon 70-210 F4-5.6 voelt ook degelijk, en de slide-zoom is even wennen. Loodzware lens wel, en (zoals al gelezen) retetrage AF. Dat is voor mij gelukkig niet zo'n probleem, ik gebruik amper AF. Ben erg benieuwd of ik hem veel ga gebruikenHeb nu in ieder geval wel problemen alles in m'n kleine slingshot bag te krijgen
[ Bericht 4% gewijzigd door D_A op 23-06-2014 14:04:08 ]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Uit de losse pols toen we op de bus stonden te wachten
En deze was ook wel bijzonder, uitzicht vanaf de camping tijdens een onweersbui
[ Bericht 3% gewijzigd door D_A op 23-06-2014 14:04:44 ]
wel aardige foto's, waar zijn de Toscaanse landschappen?quote:Op donderdag 19 juni 2014 22:59 schreef IrishBastard het volgende:
Is er hier verder niemand bezig?
Net terug van een vakantie in Toscane, best content met wat ik heb kunnen schieten met de nieuwe lenzen
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Uit de losse pols toen we op de bus stonden te wachten
[ afbeelding ]
En deze was ook wel bijzonder, uitzicht vanaf de camping tijdens een onweersbui
[ afbeelding ]
boeie, showen toch... waarom anders posten in het beginners topic...quote:Op donderdag 19 juni 2014 23:05 schreef IrishBastard het volgende:
Daar heb ik er maar weinig van geschoten en de resultaten waren nog niet helemaal naar wens
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 8% gewijzigd door D_A op 23-06-2014 14:05:14 ]
Ik snap wat je bedoeltquote:Op zaterdag 21 juni 2014 12:03 schreef VeerEli het volgende:
IrishBastard, met wat voor lens is jouw gehele reeks geschoten?
Het ziet er op klein formaat wel goed uit, maar als ik een foto aanklik dan is hij op high res toch wat minder scherp en mist het wat power vind ik, begrijp je wat ik bedoel?
Vandaar wel benieuwd welke lens dit is
Nee precies, zonde is dat he? Ik ga in oktober naar Bali en ik wil voor die tijd nog een fatsoenlijke lens kopen. Daarom even deze vraag ook, no offence maar dan weet ik in elk geval dat ik dit niet moet halenquote:Op zaterdag 21 juni 2014 12:10 schreef IrishBastard het volgende:
[..]
Ik snap wat je bedoeltDe foto's zijn of met een Sigma 18-50mm f/2.8 EX D DC of met een Nikon 70-210mm f/4-5.6 AF genomen. Beiden verre van de beste lenzen en moet zeggen dat ik nog nooit écht kraakheldere foto's geschoten heb
Ik vraag me overigens wel af waar het hem in dit soort gevallen in zit hoor. Is dit dan puur de lens of is het wat anders? Sommige shots zijn met hogere ISO waarde (deze dan volgens mij niet), dus dat doet al wel wat met de scherpte, maar ik zou ook best wat voordeel kunnen halen uit dit soort informatiequote:Op zaterdag 21 juni 2014 12:11 schreef VeerEli het volgende:
[..]
Nee precies, zonde is dat he? Ik ga in oktober naar Bali en ik wil voor die tijd nog een fatsoenlijke lens kopen. Daarom even deze vraag ook, no offence maar dan weet ik in elk geval dat ik dit niet moet halen
Het is prima hoor, en geeft ook prima resultaat begrijp me niet verkeerd! Alleen ik wil inderdaad ook kwalitatief net wat betere/scherpere/kleurrijkere foto's kunnen maken. Ik zit qua budget rond de 600-800 euro voor een lens dus moet mij maar eens rustig gaan oriënteren.
Weet niet of het voor alle foto's geld, maar heb 2 foto's uit uit je serie geopend, en die waren beide op maximaal diafragma geschoten(F2,8 met de standaardzoom en F5,6 met de telezoom)quote:Op zaterdag 21 juni 2014 12:22 schreef IrishBastard het volgende:
Wat ik zo open kan klikken op Flickr is ook nou niet echt denderend op 4500x3500 oid. Is ook niet heel vreemd, je kunt dan immers de losse pixels zien.
Wie werpt er licht op hoe dit zit?Wat voor verschil maken de verschillende lenzen? Voorbeelden?
oh, had ze even gemist, kan je photoshoppen? 'k denk dat ze met een paar basisbewerkingen al een stuk beter tot hun recht kunnen komen. Tweede vind ik 't leukst, al had je iets minder grond kunnen pakken qua compo, en iets meer lucht, zeg maar 1/3 om 2/3e, zodat die grasstrook rechtsonder de hoek in loopt.quote:Op donderdag 19 juni 2014 23:09 schreef IrishBastard het volgende:
Ok dan, here goes
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Eens, goeie tipquote:Op zaterdag 21 juni 2014 12:40 schreef Vasse het volgende:
[..]
Weet niet of het voor alle foto's geld, maar heb 2 foto's uit uit je serie geopend, en die waren beide op maximaal diafragma geschoten(F2,8 met de standaardzoom en F5,6 met de telezoom)
De meeste objectieven leveren een stuk scherpere plaatjes als je twee stops hoger gaat zitten met je diafragma. Dus bij de 18-50mm zou je eens foto's kunnen proberen op F5,6 en met de telezoom zou ik F8.0 of F11 eens proberen.
Ik heb Lightroom, wat zou je aanpassen?quote:Op zaterdag 21 juni 2014 12:47 schreef andreas612 het volgende:
[..]
oh, had ze even gemist, kan je photoshoppen? 'k denk dat ze met een paar basisbewerkingen al een stuk beter tot hun recht kunnen komen. Tweede vind ik 't leukst, al had je iets minder grond kunnen pakken qua compo, en iets meer lucht, zeg maar 1/3 om 2/3e, zodat die grasstrook rechtsonder de hoek in loopt.
Goed puntquote:Op zaterdag 21 juni 2014 12:40 schreef Vasse het volgende:
[..]
Weet niet of het voor alle foto's geld, maar heb 2 foto's uit uit je serie geopend, en die waren beide op maximaal diafragma geschoten(F2,8 met de standaardzoom en F5,6 met de telezoom)
De meeste objectieven leveren een stuk scherpere plaatjes als je twee stops hoger gaat zitten met je diafragma. Dus bij de 18-50mm zou je eens foto's kunnen proberen op F5,6 en met de telezoom zou ik F8.0 of F11 eens proberen.
Veel kleuren zijn nu redelijk plat (komt ook door het tijdstip), je kan wellicht wat met de temperatuur/ tint spelen. Wat ik zelf veel doe is de schaduwen wat ophalen en tegelijkertijd de zwartwaarden wat versterken, zo krijg je een wat sterker contrast zonder dat schaduwen dichtlopen of hooglichten uit gaan bijten.quote:Op zaterdag 21 juni 2014 13:18 schreef IrishBastard het volgende:
[..]
Ik heb Lightroom, wat zou je aanpassen?
Daar kan ik wat mee, dan krijg je dus meer deze verschillenquote:Op zaterdag 21 juni 2014 13:22 schreef andreas612 het volgende:
[..]
Veel kleuren zijn nu redelijk plat (komt ook door het tijdstip), je kan wellicht wat met de temperatuur/ tint spelen. Wat ik zelf veel doe is de schaduwen wat ophalen en tegelijkertijd de zwartwaarden wat versterken, zo krijg je een wat sterker contrast zonder dat schaduwen dichtlopen of hooglichten uit gaan bijten.
Foto #4 is ook wat overbelicht in het gebied waar het om gaat.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 4% gewijzigd door D_A op 23-06-2014 14:05:52 ]
[ Bericht 12% gewijzigd door D_A op 23-06-2014 14:11:01 ]
Ik vind de tweede en derde echt goed gelukt! Schiet je trouwens in RAW? Er zit behoorlijk wat ruis in de foto's die je eenvoudig met een bewerkingsprogramma kan verminderen. Qua compositie had ik de tweede foto een stap naar rechts genomen, zodat de achtergrond nog beter los komt van de pelikaan (?). Maar de scherpte is primaquote:Op zaterdag 21 juni 2014 13:34 schreef IrishBastard het volgende:
Gisteren in Burgers' Zoo ook nog wat plaatjes geschoten. Wel soms erg lastig qua licht (zeker die aquariumfoto's) en beweging met scherpstellen.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De weg trekt je hier goed de foto in. Maar ik mis een beetje een onderwerp. Als je de focus echt op de weg wilde leggen had je misschien een wat lager standpunt kunnen kiezen zodat er ook voorin in de foto wat meer te zien is.quote:
Dit vind ik een van de betere van deze serie. Maar het is wat vlak. Door wat te prutsen met curves en levels zou je het iets meer kunnen laten knallen en het iets contrastrijker maken. Ook hier zou iets in de voorgrond de foto iets meer diepte kunnen geven.quote:[ afbeelding ]
Prima plaat. Al had ik het misschien wat anders gekaderd door bijvoorbeeld alleen de rechterhelft van de foto te gebruiken.Het linker deel vind ik niet zoveel toevoegen.quote:[ afbeelding ]
De mooiste foto denk ik. Leuk doorkijkje zo. Met meteen meer diepte door die bomen bovenin de foto. De weg is alleen wat overbelicht en verder is het ook wat vlak.quote:[ afbeelding ]
Inderdaad, probeer ze te verkleinen tot 1024px aan langste zijde, kijkt wat makkelijker in dit forumquote:Op zaterdag 21 juni 2014 13:28 schreef IrishBastard het volgende:
[..]
Daar kan ik wat mee, dan krijg je dus meer deze verschillen
Eerdere bewerking:
[ afbeelding ]
Aanpassing:
[ afbeelding ]
Eerdere bewerking:
[ afbeelding ]
Aanpassing:
[ afbeelding ]
vond hem wel grappig zo die grote bek. het gaat zo snel scherpstellen valt niet meequote:Op zaterdag 21 juni 2014 22:19 schreef announcement het volgende:
Volgens mij is die nergens echt scherp.
Ik schiet inderdaad in RAW. Hoe doe ik dat, ruis verminderen?quote:Op zaterdag 21 juni 2014 14:25 schreef Nalbandian het volgende:
[..]
Ik vind de tweede en derde echt goed gelukt! Schiet je trouwens in RAW? Er zit behoorlijk wat ruis in de foto's die je eenvoudig met een bewerkingsprogramma kan verminderen. Qua compositie had ik de tweede foto een stap naar rechts genomen, zodat de achtergrond nog beter los komt van de pelikaan (?). Maar de scherpte is prima!
Lastige, heb geen idee, n tripod heb je ook niet veel aan omdat je bewegende objecten hebt...quote:Op zondag 22 juni 2014 14:25 schreef IrishBastard het volgende:
[..]
Hoe kan ik dat nou het beste aanpakken als ik dan dus eigenlijk ook op een kleiner diafragma wil schieten? ISO omhoog geeft meer ruis, een lagere sluitertijd meer kans op beweging
1: Nee.quote:Op zondag 22 juni 2014 12:41 schreef MrSweets het volgende:
Hi, even n noob vraag:
Als je in Aperture priority zit, kiest de camera dan ook zelf de iso ?
Als je uit de hand wilt fotograferen als lopend welke shutter speed moet je dan minimaal hebben wil je geen movement zien ?
Ruis verminder je achteraf in Lightroom/Photoshop of een ander bewerkingsprogramma. Zelf schiet ik bewegende dieren het liefst in Manual mode (M-stand). Ik zet mijn diafragma vast, mijn sluitertijd ook (min 1/500), en ISO op auto. En corrigeer aan de hand van het histogram.quote:Op zondag 22 juni 2014 14:25 schreef IrishBastard het volgende:
[..]
Ik schiet inderdaad in RAW. Hoe doe ik dat, ruis verminderen?
Die ruis komt trouwens door de hoge(re) ISO waarden die ik moest pakken. Het was relatief donker en beide foto's waren op volle lengte van de lens (210mm), dus de sluitertijd moest ook redelijk ver omhoog.
Hoe kan ik dat nou het beste aanpakken als ik dan dus eigenlijk ook op een kleiner diafragma wil schieten? ISO omhoog geeft meer ruis, een lagere sluitertijd meer kans op beweging
Whehe, krijg dit ook net.quote:Op zondag 22 juni 2014 07:46 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
Ik opende dit topic en trok daarmee meteen heel mijn Internet bundel voor het buitenland leeg.. niet handig
Die heb je wijd open (5.6) op 300mm geschoten? Had je idd beter iets af kunnen stoppen naar F8 en je iso ipv 200, 400 kunnen pakken.quote:
Je lens trekt dit soort dingen niet zo goed. Die paarse randen ontstaan bij grote contrasten.quote:Op zondag 22 juni 2014 23:29 schreef warhamstr het volgende:
Hier een voorbeeld (100% crop geloof ik):
[ link | afbeelding ]Luchtmachtdagen Gilze Rijen 21-6-2014 by W. Meerkerk, on Flickr
Is toch sneu?
Ligt echt aan je lens, ben ik bang. Presteert gewoon niet optimaal wide open en op vol bereik.quote:Op zondag 22 juni 2014 23:29 schreef warhamstr het volgende:
Hier een voorbeeld (100% crop geloof ik):
[ link | afbeelding ]Luchtmachtdagen Gilze Rijen 21-6-2014 by W. Meerkerk, on Flickr
Is toch sneu?
Ja beetje dom van mij ook haha.quote:Op zondag 22 juni 2014 23:37 schreef shiznuts het volgende:
[..]
Whehe, krijg dit ook net.
Misschien beter als fotoreeksen/grote foto's ff in een spoiler worden gezet.
Dan laden ze pas wanneer de spoilers worden opengetrokken.
quote:Op zondag 17 augustus 2014 17:49 schreef IrishBastard het volgende:
Eindelijk fatsoenlijke espresso kopjes gehaaldToen ik er een foto van aan het maken was wilde de kat ook wel erg graag gekiekt worden
Mooi die ogenSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
I solemnly swear i'm up to no good
Dan heb je ook wel meteen aan lastig onderwerp gekozen om mee te oefenenquote:Op maandag 25 augustus 2014 13:56 schreef Chaos-Zero het volgende:
Ik ben ook totaal nieuw in de fotografie. Heb wel een beetje kennis, heb namelijk wel eens film en foto les gehad op school. Gister een Nikon D3100 gehaald met kitlens en een 70-300 lens. Gelijk even op pad geweest natuurlijk om te kijken hoe het een beetje werkt. Merkte al snel dat focussen in het donker nogal lastig is. Ook met sluitertijd werken zonder statief gaat lastig. Vond het erg vet om een foto van voorbij razend verkeer te nemen en uiteindelijk de camera maar ergens opgezet
Maar goed, even dit topic doorlezen op zoek naar tips
Wauw! Super vet dat je even de tijd hebt genomen om het een en ander uit te leggen.quote:Op maandag 25 augustus 2014 15:10 schreef Koelkastje het volgende:
[..]
Dan heb je ook wel meteen aan lastig onderwerp gekozen om mee te oefenen!
Een statief of een plek om je camera neer te zetten is dan wel een pre. Ook is het zetten van de timer op 2s of 10s zodat je de camera trilvrij blijft.
Het focus probleem kun je op twee manieren oplossen volgens mij. Ik neem aan dat bij de D3100 een 18-55 of dergelijke kitlens zit. Deze lens kun je op manual focus zetten en hem dan draaien naar een bepaald punt dat je 'infinity focus' (alles op en voorbij 3m afstand is dan scherp) hebt. Tweede is gewoon door de zoeker kijken en een bepaald punt aanhouden waar de auto's langskomen en hem daar op scherp stellen, tenzij binnen 3m van voorbij razende auto's staat heb je zo ook het 'infinity focus' punt gevonden!
Dan de instellingen, dit is een inschatting uit ervaring.
Stap één is de camera op manual stand zetten. De sluitertijd is afhankelijk van je gekozen diafragma en ISO. Mocht je met de termen diafragma en iso niet bekend zijn check dan even zelf Diafragma en ISO!
Het diafragma zou ik in een situatie als deze rond de f8 zetten. Dit zorgt voor voldoende licht inlaat en scherpe beelden waar de lampen van de auto niet alle kanten op schieten. Mocht je uiteindelijk een onderbelichte foto krijgen kun je dit nog terugschroeven naar f7.1, f6.3 of 5.6. Maar je moet toch ergens beginnen. Dan de ISO waarde, deze is afhankelijk hoeveel waarde je aan ruisvrije foto's (kwalitatief beter) hecht en deels op welke sluitertijd je uit gaat komen. Met de camera die je tot je beschikking hebt is ISO 800 of 1600 een redelijke keuze. Ben bang dat alles boven de 1600 toch vrij veel ruis gaat tonen.
Dus je hebt de camera op manual stand staan met een diafragma van f8 en ISO 800/1600. Nu moet je de sluitertijd nog bepalen, altijd lastig. Met de waardes die je al hebt staan zou ik gewoon meteen met 30 seconden beginnen en kijken wat er uit komt. Mocht je foto overbelicht zijn kun je 3 dingen doen je sluitertijd verlagen naar 20 (of elk ander willekeurig getal) seconden en weer proberen, je ISO halveren of het diafragma kleiner maken. Bijkomstigheid van de sluitertijd verlagen is natuurlijk dat je minder auto's voorbij kunt laten gaan dus minder het effect van hun lichten kunt pakken en dat wil je waarschijnlijk niet. Dus ga je kijken of je het diafragma of de ISO kunt veranderen. Persoonlijk zou ik meteen voor de ISO gaan want minder ISO is minder ruis is betere kwaliteit foto. Vanaf dit moment is het eigenlijk nog wat finetunen en kijken wat de camera er van maakt.
Hoop dat je hier wat aan hebt en het niet een te warrig verhaal is!
Paraplu erboven haha.quote:Op maandag 25 augustus 2014 18:06 schreef Chaos-Zero het volgende:
Nog even een vraagje. Hoe is het met een camera gesteld in de regen? Kan de camera er redelijk tegen? Ik snap dat als het hoost het niet verstandig is om met een camera zonder bescherming naar buiten te gaan, maar zoals het weer vandaag is, kan het dan kwaad om zonder bescherming in de regen te staan?
Hangt van het model en merk lens en camera af. Alleen de duurdere zijn weathersealed en kunnen een paar spatjes hebben.quote:Op maandag 25 augustus 2014 18:06 schreef Chaos-Zero het volgende:
Nog even een vraagje. Hoe is het met een camera gesteld in de regen? Kan de camera er redelijk tegen? Ik snap dat als het hoost het niet verstandig is om met een camera zonder bescherming naar buiten te gaan, maar zoals het weer vandaag is, kan het dan kwaad om zonder bescherming in de regen te staan?
Als je Hama al prut vindt (Hama koopt ook gewoon de spullen elders in en rebrand ze) laat dan ook Giotto's, Benro en Vanguard uit het lijstje weg, allemaal plastic en statieftechnisch verwerpelijk.quote:Op maandag 25 augustus 2014 22:58 schreef shiznuts het volgende:
Goed mogelijk van wel. Hama is niet echt een merk waar je een tripod van wilt kopen.Hama maakt allerlei prutaccessoires. You pay for what you get. Voor gespecialiseerde tripodmerken moet je ff kijken naar spul van Velbon, Manfrotto, Vanguard, Benro, Cullmann, Sirui, Giotto's, etc.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |