Hogere iso en of wat langere sluitertijd om het minder donker te maken. Door je ISO omhoog te gooien krijg je meer ruis wat bij dit soort foto's ook wel iets extra's kan geven.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 10:07 schreef geelkuikentje het volgende:
Ik ben een tijdje geleden naar een verlaten begraafplaats geweest en een paar foto's gemaakt 's nachts. Wil graag een beetje een zetje in de goede richtingWil de foto's er wat 'creepier' uit laten zien. Heb twee voorbeelden (misschien zijn ze allebei geen goede basis
):
[ afbeelding ]
originele grootte
ISO 400
f/3,5
16,3 s
18 mm
[ afbeelding ]
originele grootte
ISO 400
f/3,5
54,8 s
18 mm
Heb een beetje met een zaklamp bijgelicht in het midden tijdens het fotograferen. Van allebei de foto's heb ik de NEF files nog.
Staan er achter je ook bomen, erg donker plekje zo te zien. Zou wachten op een heldere nacht met volle maan, geeft veel extra licht en mooie schaduwen. Verwacht dat je dan nog wel aan een sluitertijd van 15 seconden op iso 1600 moet denken, of voor minder ruis 30 seconden op iso 800...quote:Op dinsdag 20 mei 2014 10:07 schreef geelkuikentje het volgende:
Ik ben een tijdje geleden naar een verlaten begraafplaats geweest en een paar foto's gemaakt 's nachts. Wil graag een beetje een zetje in de goede richtingWil de foto's er wat 'creepier' uit laten zien. Heb twee voorbeelden (misschien zijn ze allebei geen goede basis
):
[ afbeelding ]
originele grootte
ISO 400
f/3,5
16,3 s
18 mm
[ afbeelding ]
originele grootte
ISO 400
f/3,5
54,8 s
18 mm
Heb een beetje met een zaklamp bijgelicht in het midden tijdens het fotograferen. Van allebei de foto's heb ik de NEF files nog.
Met deze foto's van overdag kun je natuurlijk ook nachtfoto's faken.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 10:40 schreef geelkuikentje het volgende:
Dacht eigenlijk al dat ze niet heel bruikbaar waren
Heb ook een paar overdag foto's gemaakt alleen die vond ik niet zo boeiend omdat het licht zo hard was, misschien vinden jullie ze wel boeiend:
[ afbeelding ]
originele grootte
ISO 100
1/500 s
35 mm
f/1,8
[ afbeelding ]
originele grootte
Los bordje van een grafsteen op de begraafplaats
ISO 100
1/25 s
35 mm
f/2,2
[ afbeelding ]
originele grootte
ISO 100
1/1000 s
35 mm
f/1,8
Zelf vond ik het harde zonlicht niet bijdragen aan de foto's maar ik was daar toevallig met mooi weer.
Die eerste en derde (vooral de derde) vind ik tofquote:Op dinsdag 20 mei 2014 10:40 schreef geelkuikentje het volgende:
Dacht eigenlijk al dat ze niet heel bruikbaar waren
Heb ook een paar overdag foto's gemaakt alleen die vond ik niet zo boeiend omdat het licht zo hard was, misschien vinden jullie ze wel boeiend:
[ afbeelding ]
originele grootte
ISO 100
1/500 s
35 mm
f/1,8
[ afbeelding ]
originele grootte
Los bordje van een grafsteen op de begraafplaats
ISO 100
1/25 s
35 mm
f/2,2
[ afbeelding ]
originele grootte
ISO 100
1/1000 s
35 mm
f/1,8
Zelf vond ik het harde zonlicht niet bijdragen aan de foto's maar ik was daar toevallig met mooi weer.
Ja ik bedoel een tele-lens.. en het liefste een met VR en AF-S enzo.quote:Op maandag 19 mei 2014 23:38 schreef CrashO het volgende:
[..]
Zoomlens heb je al vanaf 7 tientjes.. Of bedoel je een tele-zoomlens?
*Een standaard kitlens zoals de 18-55 is ook een zoomlens. Je kan namelijk van 18mm zoomen tot 55mm.. Dus ik neem aan dat je eigenlijk een tele-lens bedoeld. Al dan niet een met zoom.
Tip, sla deze foto op, doe rechtermuis op foto op je harddisk en kijk bij details naar de instellingen (als je Windows hebt). In dit geval staat alles in de EXIFwat betreft instellingen en objectief.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 16:14 schreef Maargoed. het volgende:
Even een vraagje: hoe kan ik onderstaande foto's namaken? Die onscherpe achtergrond vind ik persoonlijk prachtig maar ik heb geen idee met welke instellingen/objectief ik dit kan nadoen.
[ afbeelding ]
Ohja inderdaad, bedankt!quote:Op dinsdag 20 mei 2014 21:09 schreef Weakling het volgende:
[..]
Tip, sla deze foto op, doe rechtermuis op foto op je harddisk en kijk bij details naar de instellingen (als je Windows hebt). In dit geval staat alles in de EXIFwat betreft instellingen en objectief.
Daar kun je het nog mee proberen of iig oefenenquote:Op woensdag 21 mei 2014 09:00 schreef Maargoed. het volgende:
[..]
Ohja inderdaad, bedankt!
Er staat F-stop "1,6", neem aan dat dat de aperture range is? Zo ja dan heb ik nog even te gaan, ik heb minimaal 3,5.
Dan toch maar een keer een ander objectief kopenquote:Op woensdag 21 mei 2014 09:02 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Daar kun je het nog mee proberen of iig oefenenhet effect zal minder zichtbaar zijn alleen
Welke camera heb je?quote:Op woensdag 21 mei 2014 09:03 schreef Maargoed. het volgende:
[..]
Dan toch maar een keer een ander objectief kopen
Ik heb ook een Nikon maar dan de D5100quote:Op woensdag 21 mei 2014 09:32 schreef Maargoed. het volgende:
[..]
Nikon D40, nu met een Nikon 18 - 135mm.
Zit nog te twijfelen, denk dat ik een 50mm ga kopen.quote:Op woensdag 21 mei 2014 09:35 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Ik heb ook een Nikon maar dan de D5100ik heb zelf ook een 35 mm 1.8 en daar kun je heel leuk met de scherptediepte mee spelen. En hij is niet duur
Kan ook, al vond ik dat een fijne voor portret alleen voor andere dingen teveel zoom hebbenquote:Op woensdag 21 mei 2014 09:37 schreef Maargoed. het volgende:
[..]
Zit nog te twijfelen, denk dat ik een 50mm ga kopen.
Kwestie van wennen, heb nu alleen een 50mm. Sommige situaties zijn wel lastig, das waarquote:Op woensdag 21 mei 2014 09:40 schreef Thinkk-Pinkk het volgende:
[..]
Kan ook, al vond ik dat een fijne voor portret alleen voor andere dingen teveel zoom hebben
Het is maar net wat je fijn vind denk ik. Heb mijn 50 mm ingeruild tegen de 35 haha.quote:Op woensdag 21 mei 2014 19:36 schreef IrishBastard het volgende:
[..]
Kwestie van wennen, heb nu alleen een 50mm. Sommige situaties zijn wel lastig, das waar
Dat is echt goedkoop..ik heb een 70-300 van 500 euro hier liggenquote:Op donderdag 22 mei 2014 21:48 schreef IrishBastard het volgende:
Ha, mijn goedkope doch prijs-kwaliteit goed gereviewde telelens wordt zaterdag verstuurd. Is een Nikon 70-210 AF f4-5.6 geworden. Ben erg benieuwdGa me er geen buil aan kunnen vallen voor de 60 euro inclusief die hij me gekost heeft
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |